ZEELAND. WALCHEREN. DE STERRENHEMEL 9-16 DEC. 1931. 20 h M.T. ZUID KUNST EN WETENSCHAP. SPORT. Dammen. LEGER EN VLOOT. MIJNHARDT's Hoofdpijn-Tabletten 60 ct. Kiespijn-Tabletten 60 ct. Laxeer-Tabletten 60 ct, Zenuw-Tabletten 75 ct, Maag-Tabletten 75 ct. DOMBURG INGEZONDEN STUKKEN ST. ILiAURENS. Op uitnoodiging van den burgemeester kwamen Dinsdagavond in het gemeentehuis de leden van de in de gemeente beslaande organisaties bij, een ter bespre'king van de oprichting van een crisis-comité als sühT-comité van het Nationaal Crisis-Comité. Nadat de burgemeester het doel van de bijeenkomst en voor zoover zulks mogelijk' was, de werkwijze van een der gelijk' comité had uiteengezet, werd na eenige bespreking overgegaan tot het vormen van een plaatselijk comité, door n.l. int elk' bestuur of organisatie een lid aan te wijzen. Benoemd werden de heeren J. W. van 't Hoff, burgemeester; P. Vader Hzn.; S. Simonse, J. Wonderglem, ds. J. H. van 't Hoff, ds. A. de Koning, W,. Roose, ?v A. Hamelink', H. Hillebrand, D. WMernse, K. Houterman Jr., M. Frandke, P. Wisse en L. Davidse. Tot leden van het dagelij'k'sch bestuur dezer commissie werden aangewezen de Burgemeester, voorzitter; de heer P. Va der Hzn., vice-voorzitterde heer P. Wisset secretaris; de heer K. Houteri- inan Jz. penningmeester en dé heer L. Davidse, vice secretaris-penningmeetsfer. Eventueele giften zullen gaarne wor den ingewacht bij den heer K. Houterman Jz., B 19. VROUWENPOLDER. Maandagavond hield de afdeeling Gapingc van den Bij- zonderen Vrijwilligen Landstorm een pro paganda- en filmavond. Onder de talrijke aanwezigén waren ook tegenwoordig de heeren Overste Bierman en de algemeen secretaris, dé heer P. G. Laernoes. Na het zingen van twee coupletten van het Wilhelmus, werd' allereerst het woord gevoerd door Overste Bierman, die o.m. wees op den groei en bloei der afdeeling Gaping© en op het feit dat z.i. alle burgers lid van de afdeeling moes ten zijn. Hij dbelde mede, dat van de 31 leden die aan de schietoefeningen hebben deelgenomen er niet minder dan 13 in aanmerking komen voor een di ploma en 2 voor het diploma van ko- ningsschutter met de daarbij behoorende medaille, n.l. de heeren M. Arendse, J. Aarnoutse, J. Brasser, M. Goed'blocd, J. J. Franse, D. J. Kesfeloo, J. van Keulen, Ci. Langebee|ke Jr., J. I ooise Jr., G. dé Nood, H. Paauwe, Bi Versluijs en P. Suurmond, terwijl de heeren D. de Birce en J. Wondergem in aanmerking ko men voor het diploma van koningsschot ter. Daarna reikte ae heer 'Bierman de verworven diploma's en medailles uit, terwijl hij een aizonderlijk woord van dank en huide bracht aan den plaats vervangend iéider, den heer J. J. Franse, die zooveel' voor de afdeeling doet. De heer Laernoes hield daarop een pleidooi voor den B. V. L. en toonde in den breede aan wat men kan bereiken met zich vrijwillig het offer te getroosten om zich te scharen aan dé zijde van hen die rust en vrede liefhebben, (Vooral in een moeilijken tijd' als thans. Daarna werden verschillende bekende films ver toond' betrekking hebbende op ons Vor stenhuis en de schietoefeningen van den Bijz. Vrijw. Landstorm. Gemeenteraad van Westkapelie. (Slot.) WESTKAPELLE. De Raad dezer ge meente behandelde voorts de vaststelling van het Reglement van orde voor den Raad. j De heer H. C ij s o u w stelt voor de vergadering te openen en sluiten met ambt s gebed. De heer Louwerse zegt, persoon!» lijk' daar niet tegen te zijn, maar daar spr. den Raad een vergadering acht van neutrale personen, vindt hij' het even wel het beste, daarop niet in te gaan, waarmede de heer K. C ij sou w acdoord gaat. De heer Huibregtse zegt er niet vtffcir te zijn. In de jaren, dat "hij raadslid is, is nooit aanstoot gegeven. Hij acht het ambtsgebed geen gemeente- of algemeen belang. De heer II. Cij;souw zegt hier de zelfde 'bezwaren te hooren als eldersi Hij' vindt het jammer, dat de. belofte afgelegd mag worden, in plaats van den eed en begrijpt niet, dat men nu tegen het ambtsgebed kan zijn; hij had gehoopt dat daar niet zooveel oppositie tegen zon zijn. De heer Huibregtse respecteert de opinie van andersdenkenden, maar meent te moeten opmerken, reeds meer malen gezien te hebben, dat er gemeenten zijn, waar de vergadering met ambtsge bed geopend en gesloten wordt, de leden drie minuten later reeds ru zie henben. De heer K. C ij souw begrijpt niet dat de heer H. Cijsouw thans dit voorspel doet, daar deze vooruit kon weten, d<a,t het geen kans van slagen zou hebben. De heer H. Cij'so uw achtte het zijn plicht; spr. meent niet te moeten nat- gaan, wie voor zijn, als hij, naar zijn meening, een goed voorstel doet. Het voorstel werd met 4 Stemmen te gen en 2 st. voor verworpen, n.l. de heeren H. Cijsouw en L. Minderhou|d,.! Zdi.st. wordt daarop hét reglement aangenomen. Daarop komt in behandeling de straatverlichting. De Voorz. zegt dat B. en Wl. hieromi- trent een bespreking hebben gehad met den heer Slooves, directeur der P.Z.Ej.M. Naar aanleiding van dat onderhoud is thans een schrijven ontvangen Van de P.Z.E.M. met een tweetal nader uit gewerkte plannen. De voorz. meent, dat de vroegere methode voor stroomlevering, wat betreft voor de straatverlichting, wel dé beste is, maar dat tevens een schakelaar in het ge meentehuis aangebracht wordt, om van daar, naar Dehoefte, ook de straatverlich ting te kunnen regelen. De heer K. C ij - souw zou dit ook gemakkelijk achten. Gewenscht zou zijn, om' 's morgens de straatverlichting te doen vervallen. Be sloten wordt, nader met de P.Z.E.M. te onderhandelen. De voorzitter zegt, dat bij de be handeling van de begrooting 1932 de heer Huibregtse de opmerking heeft ge maakt. dat de gemeente nu wel een mooie brandspuit heeft, doch niet over voldoend bluschwater beschikt. Spr. deelt mede, dat nu een proefboring is gedaan door Tjaden en Zonen uit Haarlem. De bedoelde proefboring is gunstig uitge vallen. In verband met deze proefboring worat een te maken bron gegarandeerd op een capaciteit van 25 a 30 m 3 in doorblijvend bedrijf, terwijl verwacht mag worden, dat dit nog hooger zai zijn. Berekend wordt voor het maken van bedoelde bron, geheel voor geftruik afgewerkt f 1.355. De Voorziter leest het ingediend rapport door Tjaden voor, en vraagt of de Raad er op 'kon ingaan, als er een voldoende hoeveelheid water gegaran deerd wordt. De spuit, die we hebben, aldus spr., heeft echter een capajciteijt van 1000 liter per minuut. De heer Huibregtse meent, dat over het bedrag der 'kosten moeilijk ge oordeeld kan worden; men zou een des kundige moeten raadplegen, of dat be drag al of niet billijk is te noemen. De heer Louwerse zou grooter ga rantie wenscheu. Besloten wordt alsnog aan Tjaden en Zoon nader inlichtingen te vragen, in ver band met de gehouden besprekingen. De Voorzitter merkt nog op, dat verschillende slooten, liggende bij de 'kom der gemeente, uitgediept kunnen worden, waardoor meer bluschwater te krijgen zou zijtoi. Besloten wordt tat het aangaan van 'n geldleening van f 15000 tegen een ren te van ten hoogste 5 pCL per jaar, af te lossen hoogstens in 35 jaar, op te nemen vóór 1 Maart 1932; de aflossing te beginnen in 1933. Besloten wordt daarop tot onderhand^ sche verhuring van een perceeltje bouw!- land, gelegen aan den Schelpweg naar Domburg, voor de som van, f 15 per jaar, voor een tijdvalk van 7 jaar aan Adr. Gabriëlse Stefz. Vastgesteld wordt de vroonrékening 1931 met een bedrag van' f 30 voor één koe gedurende den vollen wei tijd, f 18 alleen vooor den eersten en; f 12 alleen voor den tweeden weittijd. Voor één paard gedurende den vollen weit|i|d f 35, voor den eersten weit'ijfd f 21 en vopr den tweeden weilijd- f 14. Opnieuw wordt vastgesteld de veror dening ip' p de heffing en invordeiinjg van het schoolgeld. Vervolgens wordt wederom voor één jaar als oorrespondent van de ar be id sj bemiddeling benoemd, de heer J. M. Geleedst. Bij de rondvraag wijst de heer L. Min de r h o u d op den slechten toestand van den oprit bij den Baasweg en de bemod-i dering van den straatweg bij Schout. De voorzitter zal er naar laten zien. De heer W. C ij s o u w vindt het jam mer dat juist in den tegenwoordige!! tijd van malaise er voor vermakelijk heidsinrichtingen toestemming gegeven wórdt, welke inrichtingen met geld uit de gemeente gaan. Spr. vraagt den voorzitter dergelijke inrichtingen uit de gemeente te willen weren, waarvoor zekér talrijke ouders dankbaar zullen zijn. De voorzitter mérkt op, dat het circus, dat hier laatst gew'eest is, reedsi in Januari van dat jaar vergunning ge vraagd en gekregen had. Spr. had den directeur aangeraden, toen deze in het najaar wou komen, van dat plan af te zien in verband met de tijdsomstandig heden. De vergunning was eenmaal ver leend. Verder wijst de voorzitter erop, "it de enkele bioscoopvoorstellingen, die hier gegeven worden, wel eens een ont wikkelenden kant hebben; bovendien hebben in Westkapelie niet veel verma kelijkheden plaats. Gaarne verklaart spr. rekening te houden met den heer Cij- souw's verzoek. Oeerste ©VOLLE MAAN 1 LAATSTE KWARTIER ©NIEUWE MAAN JUPITER SATURNUS Het Eerste Kwartier van den 15en is om 8 h nog in het W. boven den horizont te zien. Museum voor Z. en N. Beveland te Goes, Het museum' voor Zuid- en Noord- Eeveland te Goes mocht weer eenige mooie aanwinsten hoeken. Van den bur gemeester van Borselen een oude Zeeuwsc-he vlag, van dén burgemees ter van Wolfaartsdijk een 4-tal speren, dateerende begin 1800. Zij zijn een ge schenk van het gemeentebestuur. De burgemeester van Nisse verleende zijn bemiddeling door ons muspum te doen toekomen een hoogen hoed' (oud mode lj) gedragen door wijlen den heer Corne- lis Alegan, schoolmeester te Nisse van 1786—1817. Voorts schonk dé heler J. M. Neels te Goes een kannetje, die het vond bij het graven op zijn erf (M. Smallegange- buurt No. 16i). Voor de natuurhistorische afdeeling wérd ontvangen van dr. J. F. O. Huese te Goes een opgezette vogel' een „Jan van Gent". Zeeer gaarne zal' het mu seum voor déze afdeelinjg opgezette die ren ontvangen. Van mevrouw F o tater, Voigelzangweg, Goes, 'n aantal oud-Zuid- Bfevélandsche hoofdversierselen (linten, mutsen, enz.) De Maandag tusschen Middelburg! I en Goes I gehouden dam wed strijd voor de le 'klasse van den Zeeuwschen Diambond had het volgende resultaat J. Roelans—J. v. Calmthdut 0—2; J. Stroioband—J. Snoodij'k 2—0; W. Sinke K. L. Kramer afgebr.J. Goed'bloed F. den Hertog 11; L. Damen—L. Dekr 'kier 1—1; J. v. "Wij'ck—J. Crucq afgebro,- brok'en; W. Reijnierse—A. Hendriks 0 2; A. Dommisse—G. Schrijver 2—0; B. F. Montenari Jr.—M. J. Jeremiasse 2—0, en L. C. Brouwers—B. Machielse 11. De voorloopige uitslag is 9— 7, De 5a fgebroken partijen worden arbi trair beslist. Blijkens een bij het Departement van Defensie ontvangen telegram is H. M.'s ,,Banckert" Dinsdag te St. Vincent (Kaap Verdische eilanden) aangekomen. Bij Apoth. en Drogisten. (Ingéz. Med.) bin, 't knappe Raedsleê geóore, verstandig en zuunig, 'oor. Jie, Teun, zei: de kinders spaere, d'r zellef ok voö. I k zeggelaet ze dan zoo- veê spaere, da ze de gemeint nie noodig èn. Jie praet net, of 't 'n gemeinltebop lang is, dó de 'kinders zoo wies oore^I k zegge mae, d'er bin al wieze mense iget- nogt in onze Raed. Nee, Teuntje, jie zou gin goed Raedslid voö ons weze. Toch gegroet I F. v. WISKERKE.- Abonnementen en Advertentiën voor dit blad worden aangenomen door den Agent W. TRIELLER. AN TEUN VAN 'T NOORDEN, Teun, Teun, noe bin je glad be- kaoia! Jie bin boös op onze Raéd, noe 5-fc-'n de 'kinders gin vakansiereisje gunt, Mae je most 'r bliee om weze 'Mót er dan nie bezuunigd oöre? Ilfc geve onze Raed schoon geliek: iedere guide is-t-r één; Je mö v'ral op de kleintjes pas sen, ok op de kleine kinders .|En wae is zoo'n reize vöo noödig? Jae, "k wit wè, d'r bin van die wiesneuze, zoo, as jie, die zeggen, da di 'kind'ers ön zoo'n reisj'e behoefte èn, omdét ze meê leere van eiges ziee, as van 't 'oore in schölei Ze motte nie bekroimpe bluuve en goed wete a da de waereld groöter is as N.-Beveland. Mae i'k' zegge: Zottigeid! Of èn onze Raed leê soms ok! schoolreis^, jés gemaekt? Gin gedacht van. En toch GEVONDEN VOORWERPEN. Aan het bureau van Politie alhier zijn ais gevonflen aangiegeven en terug te be komen a Op het Bureau van Politie: Diverse Sleutels en Handschoenen, Spatlap, Boodsdhaptasch, wollen Muts, Pakje met inh., Boerinnedoekjje, Belas- tingmerk, Wieldop. b. Bij particulieren Heerenrijwiel, Smits, (boekh.), Dam Ate Deerenrijwiel, J. de Hamer, slager^ VLiss. str, I 50; gouden ring, W. Minder- houd, Graanhandelaar, Westkapelie; Be- lastingmerk, Moens, Arm. Schuitvlot Q 26Q; paar Dameshandschoenen C. v. d. Berge, Spanj.straat F 66; Rozenkrans in étui, Moens, Arn. Schuitvlot Q 260; kin- derhandschoentje, M. Servaas, Kanaal- weg V 137; Engelsche Sleutel, A. Verha- ge, Teerp. straat; Damestasch met inh., A. Spierens, KI. Vlaanderen M 186; Da- taeshandenschoen (nappa), M. Eiff, Ro zenstraat W 218; Boerenbroche, Bas- tiaanse, Oude Mannen- en Vrouwenhuis; Belastingmerk, Verbeek, Brigdamme B 80; witte Poes, Goossens, Park Nieuwen- hoven; lederen Port. m. inh., I. v. Ham^ Markt C 5. Inlichtingen te bekomen aan het Bu reau van Politie alleen 's Zaterdags avonds van 7 tot 8 uur. was ontspoord, mag met recht verwacht worden, dat dergelijke laakbare handeling haar welverdien de straf niet zal ontgaan." In Maart 1882 ging de concessie officieel over van den heer Grüber op de Société Anonyme der chemins de fer économiques Néerlandais te Brussel, en in 1885 aan de „Société anonyme des Tramways a vapeur de FlessingueMiddelbourg et exten sions." In het vorenstaande hebben wij ons hoofdzakelijk bepaald tot de allereerste jaren van het bedrijf en het zou ons te ver voeren alle wederwaardigheden van de stoomtram te memoreeren, zoo willen wij niet stil staan bij de pogingen om een zijlijntje bij het hospitaal te Middelburg te verkrijgen, opdat de kolenwagens daar beter op hun plaats werden ge acht dan op de Pottenmarkt, maar toch mag nog wel even stil gestaan worden bij de groote vooruit gang in de snelheid. Zoo mocht de tram in vroegere jaren niet anders dan stapvoets de stad binnen komen en gold het voorschrift, dat voor de locomo tief een man moest loopen met een roode vlag. Wat heeft deze „stoklooper", de laatste functionaris is nog altijd aan de tram verbonden niet bloot gestaan aan spotternijen. Zelfs werd verteld, dat hij de tram in de stad voorttrok om den machinist na het harde rijden op adem te laten komen. Wat is er in de jaren niet veranderd. Maakte de tram in 1881 slechts 10 ritten en aanvangende zomerdienst 1882 18 ritten per dag, thans is dit niet minder dan 114. De techniek schreed voort. Begon men met rails van circa 12 kg per strekkenden meter, later werd het 23 kg, daarna op de buitenlijnen 28 kg en in de stad zelfs 45 en 52 kg per strekkenden meter. De grootste mijlpaal is wel de transformatie van stoomtram in electrische tram. Bij deze omzetting ondervond de Société een zeer dreigende concurrentie, omdat de firma Izaak Boasson Zonen te Middelburg concessie aan vroeg voor een electrischen tramweg, die zou loopen langs den westelijken berm van het kanaal door Walcheren (het jaagpad). Dit was in October 1907, doch de Société had intusschen haar plannen ook uitgewerkt en vroeg een maand later concessie aan om haar stoomtram in een electrische te veran deren. Hiermede zou tevens een einde komen aan de vele klachten, die over de stoomtram toen ter tijd werden geuit, al of niet met recht. De openbare colleges zagen toen de tijden waren wel zeer veranderd geen bezwaar in het verleenen van beide concessies en de colleges van Burg. en Weth, van Vlissingen en Middelburg waren eenparig van oordeel, dat de aanvraag Boasson geenszins behoefde te worden ingetrokken, zoowel omdat voor een tweetal verbindingen reden van bestaan was, als omdat de concurrentie naar beider gevoelen opbouwend zou kunnen werken. Van de tram-Boasson is intusschen nimmer iets gekomen, evenmin als van de pogingen om de mo gelijkheid van gemeentelijke exploitatie bij het ver leenen der concessies vast te leggen. Er was destijds ook nog een plan voor een electri sche tram langs den Ouden Vlissingschen weg, maar ook daarvan is niets gekomen. Alleen de Société heeft haar plan ten uitvoer gebracht en op 31 Mei 1910 kon de officieele opening ten deele in de raadzaal in het Stadhuis te Middelburg en ten deele aan een déjeuner dinatoir in het Grand Hotel des Bains (thans Britannia) te Vlissingen plaats hebben. Verschillende sprekers, o.a. de Commis saris der Koningin, de heer mr. H. J. Dijckmeester, wezen toen op de groote verbetering der verbin ding en de noodzakelijkheid daarvan, gezien de vooruitgang van het Vreemdelingenverkeer en de eischen, die toen reeds aan het verkeer werden gesteld. Het zou 14 Juni worden eer de tram voor het publiek met electrische kracht ging rijden, en werd te Vlissingen het eenige eindpunt voor de interlocale lijn het Badhuis, doch kwam ook de lijn Vlissingen StadVlissingen Haven spoedig in ex ploitatie. Op de lijn VlissingenMiddelburg kon de inge voerde kwartierdienst aanvankelijk niet worden volgehouden en heeft men eenige jaren de 20- minuten dienst gekend. Aan de tram is veel te danken. Hoewel ook aan de electrische geen moei lijkheden gespaard zijn gebleven, vooral in de laat ste jaren. Gedenke de autobusconcurrentie. Eerst, nadat maanden lang de bussen met dubbele snel heid de tram voorbij snorden, werd vergunning ver kregen om de rijsnelheid te verhoogen. Tegelijker tijd werden de tarieven verlaagd, zelfs zoo ver laagd, dat het niet lang geleden noodig bleek de tarieven met een kleinigheid te verhoogen; dit mede door het feit, dat de sociale lasten met de jaren grooter werden en de malaise zijn invloed doet gelden. Door de verhoogde snelheid kon de kwartier- dienst weer in èere worden hersteld en voldoet nu zeer goed. Bij het uitreiken van de concessies voor de elec trische tram zal wel niemand verwacht hebben, welke gevolgen dit zou hebben voor Vlissingen en Middelburg, voor Walcheren,, ja zelfs voor geheel Zeeland. Voor de electrische tram moest een centrale worden gebouwd. Door deze wat grooter te maken, kon tevens Vlissingen van electriciteit worden voorzien. Niet lang daarna vroeg Middelburg elec triciteit en sloot met de Société een overeenkomst voor levering van stroom „en gros". Het electrici- teitsbedrijf overgroeide het trambedrijf en werd zelfs zoo krachtig, dat de eenige weg, welke voor de P.Z.E.M. overbleef om de Middengroep op goedkoope manier van electriciteit te voorzien, was ook het trambedrijf over te nemen, al moge het dan ook zijn met de toezegging aan de Staten, toen op 21 December 1928 het desbetreffende be sluit viel, te zullen trachten het trambedrijf zoo mogelijk weer spoedig van de hand te doen. Alhoewel de prijs hoog leek, blijkt een goede koop gedaan te zijn. Na den aankoop van het be drijf der Société Anonyme des Tramways a Vapeur de FlessingueMiddelbourg et Extensions, kwam de P.Z.E.M. in een betere positie. Niet alleen konden de tot dien geldende electriciteitstarieven verlaagd worden, doch ook de kabelnetten in de Middengroep aangelegd worden zonder dat de rentabiliteit slechter werd; neen, tegenovergesteld, deze werd beter. Er wordt wel eens gezegd, dat tramwegen uit den tijd zijn. Dit is zeker niet het geval voor deze tram. Van 's morgens vroeg tot 's avonds laat rijdt zij geregeld en op tijd, zich aanpassend aan het ver voer. De tram heeft eenmaal zelfs circa 23000 reizigers op één dag vervoerd. Om hetzelfde te kunnen verrichten, zouden minstens 40 bussen van 25 reizigers noodig zijn, ongeveer elke 100 meter een bus op den weg tusschen Vlissingen en Middel burg. Zeer zeker zou de gemiddelde snelheid verre beneden 20 km per uur gedaald zijn, waardoor nog meer bussen noodig zouden zijn. De tram is een onmisbare schak.el tusschen Middelburg en Vlissingen.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1931 | | pagina 6