'JJrouinriale Ztenmsche
KEES HELDER
Landschap- en Zeestudies van
Zeeland en het Neder-
jlandsche luchtverkeer
m
m
m
FOTOGRAFISCHE
WEERMWSND
WED
m
No. 2 8 4,
Twee Bladen.
WOENSDAG 2 DECEMBER 193 1.
Eerste blad.
174e Jaargang.
VERZILVERDE LIJSTJES
CORNS. HENNING.
Markt.
IN ONZE
STATEN-GENERAAL.
zijn een WELKOM GESCHENK en een SIERAAD
in elke woning.
Verkrijgbaar in diverse maten en prijzen.
P.S. Tot en met VRIJDAG kunt U Uw Foto voor
St. Nicolaas-verrassing doen maken,
BINNENLAND.
Stormachtig_
-Bestendi
ZEELAND.
8152,
huia-
>872.
Schil-
Burg
werk.
3-54r
Re-
igula,
473.
ioord-
ensvl.
85;
varen
lofle-
'920;
179,
M-
140.
306,
342,
tel.
27;
Igache
416;
zerk-
|t 52,
0-31.
>5308
300.
S 1
It raat.
3, tel.
jisciie
hoek
ven -
leren,
•roote
Irief -
Al»'
inge
[5 en
Lips'
MIDOELBURGSCHE COURANT
Dagblad Abonnementsprijs voor Middelburg en 't agentschap Vlissingen
elders 2.50 per kwartaal. Week-abonnementen in Middelburg
18 cent per week. De advertentieprijs is, voor de gewone advertentiën
30 cent per regelvoor ingezonden mededeelingen 60 cent per regel.
Bij abonnement voor beide veel lager. Men vrage daarvoor de tarieven.
LUTG.
N.V. DE MIDOELBURGSCHE COURANT
Lange St. Pieterstraat, Middelburg
Telefoonnummers:
Redactie 269 Administratie 139
Postchèque en Girorekening 43255
Familieberichten en dankbetuigingen: van 17 regels 2.10 elke regof
meer 30 cent. In de rubriek „Kleine Advertentiën" worden, mits uitdruk
kelijk daarvoor opgegeven, advertentiën, tot niet meer dan 5 regels opge
nomen a 85 cent bij vooruitbetaling. Advertentiën onder „Brieven" of
„Bevragen bureau dezer courant" 10 cent extra. Bewijsnummer 5 ceai
-zrttnrzirr-zuztrrtrj 'tt*i -iiica
Het is niet de eerste maal, dat wij
wijzen op den bijzonder gunstigen toe
stand ten aanzien van het luchtverkeer
binnen de landsgrenzen, waarin Zeeland
zou kunnen verkeeren. Tusschen de
twee groote steden onzer provincie,
aan een goeden snelverkeersweg, waar
langs een electrische tram loopt, en op
een afstand van beide steden, die in het
niet valt bij de afstanden Amsterdam-
Schiphol of Rotterdam-Waalhaven, ligt
een flink vliegterrein, met een stevige
hangar. Dit vliegterrein militair wel
iswaar, maar wat doet zulks er toe?
is zelfs, dank zij de zoonet genoemde
omstandigheid, van een uitstekende
nachtverlichting voorzien.
Zeeland is uit nationaal oogpunt be
zien, evenals de Noordelijke provinciën
en Limburg, een ver-af-Iandstreek; de
eilandenvorm en de Westerschelde
maken haar zelfs bijzonder ongunstig
gelegen uit een oogpunt van verkeers
technische aansluiting bij centraal-Ne-
derland.
De luchtvaart stoort zich aan wegen
noch dijken, bruggen noch ponten, en
een zeearm is voor haar al evenmin een
verkeersobstakel; het eenige wat zij be
hoeft is: een goed vliegterrein, waarop
zij landen en vanwaar zij opstijgen kan.
En dat vleigterrein i s er.
Waarom zou dan Zeeland niet, door
opname in het binnenlandsche lucht
verkeer, wéér wat meer uit z'n isole
ment verlost worden?
Twente heeft z'n luchthaven, Gronin
gen heeft met veel moeite en kosten
en op vrij grooten afstand van de stad
het vliegterrein Eelde ingericht; het
schijnt, als wij wel zijn ingelicht, dat er
in Limburg ook in deze richting gewerkt
wordt zouden wij met ons mooie en
gunstig gelegen vliegterrein-Walcheren
nu echter niet het eerst aan de beurt
kunnen komen?
Men weet, dat er reeds lang in deze
richting gewerkt wordt. Er bestaat zelfs
een comité voor, opgericht door Vlis-
singens ter zake steeds diligenten burge
meester, den heer Van Woelderen, Dat
comité komt dezer dagen, nu de zaak
weer aan de orde is, wederom in actie.
Dat men bij de K.L.M, van goeden
wille is, staat vast.
Het feit, dat deze maatschappij groo-
ter materieel in dienst heeft genomen
o.a. voor den weekdienst op Indië, komt
aan de mogelijkheden voor het luchtver
keer binnen onze grenzen zelfs ten
goede, want het ook wel moderne, doch
kleinere materieel is nu bij uitstek voor
zulke binnenslandsche vliegerij geschikt
en beschikbaar.
Evenwel is e r een moeilijkheid: van
overheidswege wordt wèl voor het hand
haven van onze vooraanstaande positie
in het internationale luchtverkeer sub
sidie gegeven en zeer terecht o. i.
maar overheidsgeld voor binnenslands
verkeer is er niet. Dus moeten zulke
luchtlijnen zichzelf bedruipen, tenzij er
uit andere kassen subsidies komen, of,
op z n minst, garantiefondsen worden
gesticht.
Ons dunkt, dat vooral dit laatste
voor Zeeland wel, door het belang der
isolementsvermindering. gerechtvaardigd
en wenschelijk is te achten.
cr eenige kans op, dat er een lucht-
verbmding van t vliegveld-Walcheren
naar een der groote steden komt?
Zonder twijfel.
In het verslag, uitgebracht door den
chef der afd. handel en vervoer van de
K.L.M. omtrent den luchtdienst Rotter
dam-Haamstede v.v, 4-VII tot 28-IX van
dit jaar, lezen wij o.a., hoe de K.L.M. be
sluiten dorst, den dienst Rotterdam-
Haamstede zonder garantie te ex-
ploiteeren; daarop laat het verslag vol
gen: „Het bleek der K.L.M., dat de
reeds vroeger op het eiland Walcheren
ontwikkelde plannen voor een luchtver-
binding tussschen het vliegveld-Vlissin-
gen"), gelegen tusschen de stad van dien
naam en Middelburg, en Rotter
dam, weder op den voorgrgond tra
den, zulks als gevolg van de overwo
gen exploitatie van de luchtverbinding
Schouwen Duiveland-Rotterdam. Het
Mogen wij, teneinde rivaliteit in
dezen bij voorbaat uit te sluiten, den
naam „Vliegveld-Walcheren" aan de
hand doen? Red.
staat vast, dat de verkeersmogelijk-
heden bij exploitatie van een dienst Rot
terdam-Haamstede Vlissingen/
Middelburg v.v. aanmerkelijk
winnen, terwijl de daaraan verbon
den lasten aan een in verhouding gering-
ge stijging onderhevig zijn. Uit dien
hoofde dient uitvoering van dit
g r o o t e r e project verreweg boven
een lijn Rotterda m-Haamstede v.v. ver
kozen te worden.
In de conclusies van dit rapport treft
ons nog het volgende:
De eerste proef van binnenlandsch
luchtverkeer op korten afstand wordt
daarin geslaagd genoemd; naar ons ter
oore kwam is Rotterdam-Haamstede
zelfs e en der weinige luchtlijnen ter
wereld, dje zichzelf bedruipen! De
verkeersuitkomsten hebben volgens de
conclusies in beide richtingen iedere
verwachting verre overtroffen.
En tenslotte de laatste conclusie van
dit zakelijke en heldere verslag: „De
doortrekking van de lijn naar Vlissingen,
als in de inleiding bedeeld, zou de ver-
keersmogelijkheden doen toenemen en
verdient dienovereenkomstig groote
aanbeveling. Naar het oordeel der
K.L.M. zou nog meer baat gevonden
kunnen worden bij verlenging der ver
binding tot in Zeeuwscli-Vlaan-
deren; immers, aan een snelverbin-
ding met dit belangrijke deel des lands
bestaat dringend behoefte, ter
wijl de economische toenadering tot
overig Nederland en de belangen der
saamhoorigheid er ten zeerste mede
gediend zouden zijn, De meening hier
omtrent blijkt in Zeeuwsch-Vlaanderen
geheel parallel met die van de K.L.M.
te loopen, daar een groep belangstellen
den zich uit eigen beweging met haar in
verbinding heeft gesteld."
Men ziet het dus: er wordt aan ge
werkt, te allen kant.
In Zeeuwsch-Vlaanderen roert men
zich, en gelukkig. Door de lucht kan het
beter en sneller dan op eenige andere
wijze aan overig-Nederland gekoppeld
worden. Men richt comité's op zoo
in Terneuzen, naar ons gemeld wordt
men houdt besprekingen
Laten we hopen, dat het er van moge
komen.
Dat dezen zomer, zij het wellicht bij
wijze van proef dan, de vliegdienst Rot
terdam—Haamstede-Vliegveld Walche-
ren-Zeeuwsch Vlaanderen geopend mo
ge kunnen worden, en dat zij, door de
sympathie der Zeeuwen van dezen en
genen kant der Westerschelde gedragen,
een zoodanig succes moge worden, dat
van deze lijn de victorie van het Neder-
landsche binnenlandsche luchtverkeer
moge aanvangen!
Want dat er voor een luchtverbin
ding van Zeeland, Limburg, Groningen,
Friesland en Drente met het hart des
lands in de toekomst een taak te vervul
len zal zijn wie daaraan twijfelt, kijkt
niet verder dan z'n neus lang is.
En dat moet men zoo ergens, dan
toch zeker in de vliegerij doen.
(Ingez. Med.)
TWEEDE KAMER.
Aanvoer-contingenteering,
Voortgezet werd de contingenteering
van den invoer. De quintessence der wet
bevat art. 2, luidende, volgens het gewij
zigd ontwerp:
„Door Ons kan op voordracht van
Onzen Minister van A., H. en N., nadat
daarover eene door ons te benoemen
commissie zal zijn gehoord, worden be
paald, dat telkens gedurende een door
Ons te bepalen tijdvak de invoer van
bepaalde goederen uit ieder land zal zijn
verboden, voor zoover de totale waarde
van den invoer dier goederen uit dat
land hooger zou zijn dan een bedrag, dat
tot het gemiddelde bedrag, waarvoor in
het overeenkomstig tijdvak van ten min
ste twee voorafgaande jaren aan soort
gelijke goederen uit dat land werd inge
voerd, in eene door Ons te bepalen ver
houding staat."
De bests remedie tegen de lasten
des ouderdoms vormen de weten
schappen en de beoefening van deugd.
Cicero.
Uit den tekst der wet blijkt dus, dat
de contingenteering gelijkelijk zal wer
ken ten aanzien van alle landen en dat
zij zal geschieden naar een bepaalde ver
houding tot den gemiddelden invoer, ten
minste over de jaren 1929 en 1930, tel
kens op advies van een commissie van
deskundigen en na bespreking in den
Raad van Ministers.
De heer v. d. Tempel (s.d.) staat
niet principieel afwijzend tegen de hier
"voorgestelde maatregelen, doch weigert
een zwenking te maken naar het pro
tectionisme.
Hij geeft toe dat de handelsbalans pas
sief is, doch dit is zij altijd geweest. Ten
aanzien van de betalingsbalans kan nie
mand bewijzen, dat die passief is, en ook
de regeering houdt zich dan ook op de
vlakte. Hij meent, dat het verband tus
schen in- en uitvoer zoo nauw is, dat
men kunstmatig niet belangrijk kan in
grijpen. Met een ongewijzigd wetsont
werp zal de s.d. fractie moeilijk kunnen
meegaan. In 't bijzonder heeft hij be
zwaar tegen het blanco mandaat, dat de
regeering vraagt. Hij is bevreesd voor
bevordering van groepsbelangen en be
voorrechting en wenscht dat wettelijke
bekrachtiging wordt ingesteld na iederen
genomen maatregel.
Ook de heer Oud (v.d.) vreest, dat
we met volle zeilen in protectionistisch
vaarwater terecht zullen komen, en is
bang dat de regeering hierdoor onheilen
zal stichten. Hij zegt, dat weliswaar in
den oorlogstijd ook blanco volmachten
gegeven zijn, doch de ervaring, daarmee
opgedaan, acht hij niet gunstig. Hij
wenschte ook, dat wettelijke bekrachti
ging wordt aangevraagd na iederen ge
nomen maatregel.
De heer VanVoor st tot Voorst
(r.k.) verdedigde het ontwerp, dat hij
hoogst noodzakelijk acht. Ook de heer
Bierema (lib.), al heeft hij bezwaar
tegen de blanco volmacht, die geen vol
doende waarborgen schept. De heer v. d.
Heuvel (a.r.) acht bekrachtiging ach
teraf niet noodig en drong aan op ver
dere behandeling der anti-dumpingwet.
De heer Hermans (r;k.) zette uil-
een, dat loonsverlaging niet hel eenige,
noch het voornaamste middel is om tot
betere toestanden te 'komen.
De heer de Visser (comm.) z,a,g in
het ontwerp een poging om naast het
politieke, ook het economische fascisme
te vestigen. Hij1 vreest een eoonomisc'hen
strijd, die in een oorlog zal ontaarden.
li
Avondvergadering.
Defensie.
De begrooting der p-incipes.
De heer "Wijn'kcop (comm.) natuur
lijk fel anti. Dis. F a 'b e r (sid.) evenzoo,
doch diens 'Collega ds. Kersten (St.
p.) vond dar er al veel te veel (bezui
nigd was, want voor de 'bescherming
v.an land en vorstenhuis en tegen het
revolut'egevaar mag geen offer te groot
zijn. Miaar het dïenL erkend, dat hij het
tevens voor een behoorlijke militaire
huisvesting en voeding opnam.
Zoo noemde bij» de Oranjekazerne te
Bergen op Zoom meer een gevangenis
dan een behoorlijke wooninrichting voor
militairen.
Het brood te Breda is slecht. Laat
de minister maar eens een sneed je 'brood
uit dat garnizoen leggen naast een sncecL
je uit Middelburg en Bergen op
Zoom.
Daartegenover sprak ds. Faber (s.d.)
va|n den strijd tegen de machten der duits*
terïiïs; één va'n die machten is de ver
warring, waarin de volken worden ge
bracht door de regeeringen, die de mooie
verdragen niet naleven. Hij hoopte, dat
de minister zich op zoo ruim mogelijk
standpunt zal stellen t.a.v. de geestelijke
vrijheid, zoowel die van de militairen als
van de Nederlanders in het algemeen
Op nationale ontwapening drong de
heer FlO'ris V o Cs (m.p.) .aan.
De heer Sin tem,a Ik'er 'de Bruinje
(c.h.) vroeg of de heer Faber met den
nieuwen geest al vernietiging van het mir
literisme 'bedoelde, het wegnemen van
ieder machtmiddel. Dan is het militai
risme niet te vernietigen.
De minister van Defensie, de heer
Deckers kwam eerst tegen elven
aan het woord ter verdediging zijner be-
Ogrooting (eindcijfer 5.6 millioen lager
dan dat der begrooting 1931).
Hij troostte de leden, die bang zijn
BQGEBoaDPooaimpaaBPaBBaBfxHaBiBEEOaaBBoaBSBBOipgapEOBBBaB
fp?
(Ingez. Med.)
voor te groote bezuiniging, die de af
braak nadert. De vlootplannen gaan
door, ook de derde kruiser. Hij moest
zich verder verdedigen tegen verschui
ving der herhalingsoefeningen, al ont
kende hij de bezwaren voor de weer
macht niet, en tegen de wensch van
de heer ter Laan onze soldaten geen
gifmaskers te geven.
HET CONFLICT IN DE TEXTIEL
INDUSTRIE.
Het Dinsdag door de hoofdbesturen
van de moderne, Christelijke en R. Ka
tholieke textielarbeidersbonden geno
men besluit om eerst tegen 14 Decem
ber a.s. de staking af te kondigen, wan
neer de werkgevers niet op hun be
sluit inzake de tweede loonsverlaging
terug komen is te Enschede door de sta
kers met weinig instemming opgenomen.
De arbeiders, die tegen het advies van
het organisatiebestuur in staking zijn ge
gaan, zijn er vooral over verbitterd, dat
de reglementaire uitkeeringen niet zul
len worden verstrekt. Het aantal sta
kers is nog grooter dan gister. Hun aan
tal bedraagt zeker 5000. Op sommige
fabrieken is een aantal arbeiders aan
den arbeid gegaan; op andere fabrie
ken echter is het aantal stakers toege
nomen. Ook bij de fa. Van Heek Co
heeft thans en zeer groot aantal arbei
ders het werk neergelegd.
Hoewel er een gespannen toestand
heerscht hebben zich nog geen inciden
ten van eenige beteekenis voorgedaan.
ECONOMISCHE VOORLICHTING.
In de Memorie van Antwoord op het
wetsontwerp aangaande een economi-
schen voorlichtingsdienst, zegt de mi
nister van arbeid over het denkbeeld, de
bestaande commissie voor de Economi
sche Politiek in het nieuwe lichaam te
doen opgaan, zich zijn definitief oordeel
voor te behouden, tot een wetsontwerp
op den Economischen Raad wordt inge
diend. Hij vertrouwt, dat dit zeer spoe
dig het geval zal zijn.
DE WILLEM DE ZWIJGER-FEESTEN
De herdenking van het vierde eeuw
feest der geboorte van Prins Willem de
Zwijger in studentenkringen zal worden
ingericht door het Dietsche Studenten
verbond, dat daartoe in elk van de Uni
versiteitssteden van de Nederlanden
'n Wilhelmus van Nassau-dag" zal in
richten, met als middelpunt een rede
in dé aula over een deel van 's Prin
sen leven en werk.
Interacademiaal zal er een hulde wor
den gebracht tijdens het Willem de
Zwijger-congres in Delft.
Bij Kon. bestuit is benoemd tot nota
ris te Amsterdam, J. van der Veen, thans
te Apeldoorn.
Het Vadei'landscli Fonds tot Aan
moediging van 's Lands Zeedienst te
Amsterdam, heeft Dinsdag zijn 150-
jarig bestaan herdacht met e©n feeste
lijke bijeenkomst in de Kweekschool voor
de Zeevaart aan de Prins1 Hendrikkade;
Het postvliegtuig „De Valk'' is he
den te Batavia aangekomen.
2-XII-'31: Dinsdag hoogste lucht
temperatuur 8)2 °C; (47 °F); laagste
4)4 °C (40 °F). Heden 9 h: 5)4 °C 12 h
7 °C. 0.6 mm regen of neerslag.
Gisteren (nam.) Heden v.m. Barometer:
!5TT3T T6? T9I T6V ?9? £l
s@ee
775
774
773
772
771
770
Wat de huiskamerbarometer zegt:
Zware Stornr
;-Zeer Schoon
Steunt bij gelijken prijs en kwaliteit
DE NEDERLANDSCHE INDUSTRIE.
Gij dient daarmede Uw land
En ge bestrijdt de werkloosheid.
De Bilt (per radio). Langzaam breidt
de vochtige en warme luchtstroom van
uit het W. zijn invloed over W. en
N. Europa uit. Op IJsland is vorst inge
vallen, maar reeds naderen twee vol
gende diepere depressies, die aan de
Iersche kust storm brengen. De tempe
ratuur steeg in Ierland en Schotland vrij
ver boven normaal. In Zweden nam de
vorst verder af, uit W.-Duitschland is
zij verdwenen, in O.-Duitschland sterk
afgenomen. Alleen uit Estland wordt nog
zegr strenge vorst gemeld. Het mistge-
bied strekt zich nu van Midden Enge
land tot Polen en Hongarije uit en van
België tot aan de Oostzeekust. Frankrijk
heeft betrokken lucht met weinig mist.
Neerslag viel alleeen op de Britsche
eilanden en in Skandinavië: Voor de
volgende dagen wordt toenemende Z.
wind met zachter weer en minder mist
verwacht.
Hoogste barometerstand 774.7 mm te
Weenen; laagste 745.3 mm te Jan
May en.
Verwachting tot morgenavonds
Zwakke tot matige Z, tot Z.W, wind,
nevelig tot zwaar bewolkt, weinig of
geen neerslag, iets zachter.
Zon op: 7 h 49; onder 15 h 49. Licht
op: 16 h 19. Maan op: 23 h 38; onder:
24 h 52. L.K.: 2 Dec.
Hoog- en Laagwater te Vlissingen.
Westkapelle is 28 min. en Domburg
23 min. vroeger; Veere 38 min, later.
(S springtij).
December 1931.
Hoogwater. Laagwater.
Wo. 2 5.53 18.38 12.34
Do. 3 6.57 19.46 0.49 13.41
Vr. 4 8.07 20.56 2.07 14.53
Za. 5 9.23 22.01 3.21 16.04
Nationaal Crisiscomité.
Van verschillende zijden bereiken ons
verzoeken om inlichtingen omtrent de
werkwijze van het Nationaal Crisisco-*
mité.
Slechts dit kan daaromtrent voodoo-*
pig gezegd worden. De uitnoodigingen
om zitting te nemen in een op te richten
Middelburgsch sub-comité zijn reeds, of
worden dezer dagen, verzonden.
Dergelijke sub-comité's worden in
vele plaatsen opgericht; hun taak zal
zijn leiding te geven bij en een prikkel
te geven aan de inzameling van gelden