'JJrouinriale Ztenmsche KEES HELDER Landschap- en Zeestudies van Zeeland en het Neder- jlandsche luchtverkeer m m m FOTOGRAFISCHE WEERMWSND WED m No. 2 8 4, Twee Bladen. WOENSDAG 2 DECEMBER 193 1. Eerste blad. 174e Jaargang. VERZILVERDE LIJSTJES CORNS. HENNING. Markt. IN ONZE STATEN-GENERAAL. zijn een WELKOM GESCHENK en een SIERAAD in elke woning. Verkrijgbaar in diverse maten en prijzen. P.S. Tot en met VRIJDAG kunt U Uw Foto voor St. Nicolaas-verrassing doen maken, BINNENLAND. Stormachtig_ -Bestendi ZEELAND. 8152, huia- >872. Schil- Burg werk. 3-54r Re- igula, 473. ioord- ensvl. 85; varen lofle- '920; 179, M- 140. 306, 342, tel. 27; Igache 416; zerk- |t 52, 0-31. >5308 300. S 1 It raat. 3, tel. jisciie hoek ven - leren, •roote Irief - Al»' inge [5 en Lips' MIDOELBURGSCHE COURANT Dagblad Abonnementsprijs voor Middelburg en 't agentschap Vlissingen elders 2.50 per kwartaal. Week-abonnementen in Middelburg 18 cent per week. De advertentieprijs is, voor de gewone advertentiën 30 cent per regelvoor ingezonden mededeelingen 60 cent per regel. Bij abonnement voor beide veel lager. Men vrage daarvoor de tarieven. LUTG. N.V. DE MIDOELBURGSCHE COURANT Lange St. Pieterstraat, Middelburg Telefoonnummers: Redactie 269 Administratie 139 Postchèque en Girorekening 43255 Familieberichten en dankbetuigingen: van 17 regels 2.10 elke regof meer 30 cent. In de rubriek „Kleine Advertentiën" worden, mits uitdruk kelijk daarvoor opgegeven, advertentiën, tot niet meer dan 5 regels opge nomen a 85 cent bij vooruitbetaling. Advertentiën onder „Brieven" of „Bevragen bureau dezer courant" 10 cent extra. Bewijsnummer 5 ceai -zrttnrzirr-zuztrrtrj 'tt*i -iiica Het is niet de eerste maal, dat wij wijzen op den bijzonder gunstigen toe stand ten aanzien van het luchtverkeer binnen de landsgrenzen, waarin Zeeland zou kunnen verkeeren. Tusschen de twee groote steden onzer provincie, aan een goeden snelverkeersweg, waar langs een electrische tram loopt, en op een afstand van beide steden, die in het niet valt bij de afstanden Amsterdam- Schiphol of Rotterdam-Waalhaven, ligt een flink vliegterrein, met een stevige hangar. Dit vliegterrein militair wel iswaar, maar wat doet zulks er toe? is zelfs, dank zij de zoonet genoemde omstandigheid, van een uitstekende nachtverlichting voorzien. Zeeland is uit nationaal oogpunt be zien, evenals de Noordelijke provinciën en Limburg, een ver-af-Iandstreek; de eilandenvorm en de Westerschelde maken haar zelfs bijzonder ongunstig gelegen uit een oogpunt van verkeers technische aansluiting bij centraal-Ne- derland. De luchtvaart stoort zich aan wegen noch dijken, bruggen noch ponten, en een zeearm is voor haar al evenmin een verkeersobstakel; het eenige wat zij be hoeft is: een goed vliegterrein, waarop zij landen en vanwaar zij opstijgen kan. En dat vleigterrein i s er. Waarom zou dan Zeeland niet, door opname in het binnenlandsche lucht verkeer, wéér wat meer uit z'n isole ment verlost worden? Twente heeft z'n luchthaven, Gronin gen heeft met veel moeite en kosten en op vrij grooten afstand van de stad het vliegterrein Eelde ingericht; het schijnt, als wij wel zijn ingelicht, dat er in Limburg ook in deze richting gewerkt wordt zouden wij met ons mooie en gunstig gelegen vliegterrein-Walcheren nu echter niet het eerst aan de beurt kunnen komen? Men weet, dat er reeds lang in deze richting gewerkt wordt. Er bestaat zelfs een comité voor, opgericht door Vlis- singens ter zake steeds diligenten burge meester, den heer Van Woelderen, Dat comité komt dezer dagen, nu de zaak weer aan de orde is, wederom in actie. Dat men bij de K.L.M, van goeden wille is, staat vast. Het feit, dat deze maatschappij groo- ter materieel in dienst heeft genomen o.a. voor den weekdienst op Indië, komt aan de mogelijkheden voor het luchtver keer binnen onze grenzen zelfs ten goede, want het ook wel moderne, doch kleinere materieel is nu bij uitstek voor zulke binnenslandsche vliegerij geschikt en beschikbaar. Evenwel is e r een moeilijkheid: van overheidswege wordt wèl voor het hand haven van onze vooraanstaande positie in het internationale luchtverkeer sub sidie gegeven en zeer terecht o. i. maar overheidsgeld voor binnenslands verkeer is er niet. Dus moeten zulke luchtlijnen zichzelf bedruipen, tenzij er uit andere kassen subsidies komen, of, op z n minst, garantiefondsen worden gesticht. Ons dunkt, dat vooral dit laatste voor Zeeland wel, door het belang der isolementsvermindering. gerechtvaardigd en wenschelijk is te achten. cr eenige kans op, dat er een lucht- verbmding van t vliegveld-Walcheren naar een der groote steden komt? Zonder twijfel. In het verslag, uitgebracht door den chef der afd. handel en vervoer van de K.L.M. omtrent den luchtdienst Rotter dam-Haamstede v.v, 4-VII tot 28-IX van dit jaar, lezen wij o.a., hoe de K.L.M. be sluiten dorst, den dienst Rotterdam- Haamstede zonder garantie te ex- ploiteeren; daarop laat het verslag vol gen: „Het bleek der K.L.M., dat de reeds vroeger op het eiland Walcheren ontwikkelde plannen voor een luchtver- binding tussschen het vliegveld-Vlissin- gen"), gelegen tusschen de stad van dien naam en Middelburg, en Rotter dam, weder op den voorgrgond tra den, zulks als gevolg van de overwo gen exploitatie van de luchtverbinding Schouwen Duiveland-Rotterdam. Het Mogen wij, teneinde rivaliteit in dezen bij voorbaat uit te sluiten, den naam „Vliegveld-Walcheren" aan de hand doen? Red. staat vast, dat de verkeersmogelijk- heden bij exploitatie van een dienst Rot terdam-Haamstede Vlissingen/ Middelburg v.v. aanmerkelijk winnen, terwijl de daaraan verbon den lasten aan een in verhouding gering- ge stijging onderhevig zijn. Uit dien hoofde dient uitvoering van dit g r o o t e r e project verreweg boven een lijn Rotterda m-Haamstede v.v. ver kozen te worden. In de conclusies van dit rapport treft ons nog het volgende: De eerste proef van binnenlandsch luchtverkeer op korten afstand wordt daarin geslaagd genoemd; naar ons ter oore kwam is Rotterdam-Haamstede zelfs e en der weinige luchtlijnen ter wereld, dje zichzelf bedruipen! De verkeersuitkomsten hebben volgens de conclusies in beide richtingen iedere verwachting verre overtroffen. En tenslotte de laatste conclusie van dit zakelijke en heldere verslag: „De doortrekking van de lijn naar Vlissingen, als in de inleiding bedeeld, zou de ver- keersmogelijkheden doen toenemen en verdient dienovereenkomstig groote aanbeveling. Naar het oordeel der K.L.M. zou nog meer baat gevonden kunnen worden bij verlenging der ver binding tot in Zeeuwscli-Vlaan- deren; immers, aan een snelverbin- ding met dit belangrijke deel des lands bestaat dringend behoefte, ter wijl de economische toenadering tot overig Nederland en de belangen der saamhoorigheid er ten zeerste mede gediend zouden zijn, De meening hier omtrent blijkt in Zeeuwsch-Vlaanderen geheel parallel met die van de K.L.M. te loopen, daar een groep belangstellen den zich uit eigen beweging met haar in verbinding heeft gesteld." Men ziet het dus: er wordt aan ge werkt, te allen kant. In Zeeuwsch-Vlaanderen roert men zich, en gelukkig. Door de lucht kan het beter en sneller dan op eenige andere wijze aan overig-Nederland gekoppeld worden. Men richt comité's op zoo in Terneuzen, naar ons gemeld wordt men houdt besprekingen Laten we hopen, dat het er van moge komen. Dat dezen zomer, zij het wellicht bij wijze van proef dan, de vliegdienst Rot terdam—Haamstede-Vliegveld Walche- ren-Zeeuwsch Vlaanderen geopend mo ge kunnen worden, en dat zij, door de sympathie der Zeeuwen van dezen en genen kant der Westerschelde gedragen, een zoodanig succes moge worden, dat van deze lijn de victorie van het Neder- landsche binnenlandsche luchtverkeer moge aanvangen! Want dat er voor een luchtverbin ding van Zeeland, Limburg, Groningen, Friesland en Drente met het hart des lands in de toekomst een taak te vervul len zal zijn wie daaraan twijfelt, kijkt niet verder dan z'n neus lang is. En dat moet men zoo ergens, dan toch zeker in de vliegerij doen. (Ingez. Med.) TWEEDE KAMER. Aanvoer-contingenteering, Voortgezet werd de contingenteering van den invoer. De quintessence der wet bevat art. 2, luidende, volgens het gewij zigd ontwerp: „Door Ons kan op voordracht van Onzen Minister van A., H. en N., nadat daarover eene door ons te benoemen commissie zal zijn gehoord, worden be paald, dat telkens gedurende een door Ons te bepalen tijdvak de invoer van bepaalde goederen uit ieder land zal zijn verboden, voor zoover de totale waarde van den invoer dier goederen uit dat land hooger zou zijn dan een bedrag, dat tot het gemiddelde bedrag, waarvoor in het overeenkomstig tijdvak van ten min ste twee voorafgaande jaren aan soort gelijke goederen uit dat land werd inge voerd, in eene door Ons te bepalen ver houding staat." De bests remedie tegen de lasten des ouderdoms vormen de weten schappen en de beoefening van deugd. Cicero. Uit den tekst der wet blijkt dus, dat de contingenteering gelijkelijk zal wer ken ten aanzien van alle landen en dat zij zal geschieden naar een bepaalde ver houding tot den gemiddelden invoer, ten minste over de jaren 1929 en 1930, tel kens op advies van een commissie van deskundigen en na bespreking in den Raad van Ministers. De heer v. d. Tempel (s.d.) staat niet principieel afwijzend tegen de hier "voorgestelde maatregelen, doch weigert een zwenking te maken naar het pro tectionisme. Hij geeft toe dat de handelsbalans pas sief is, doch dit is zij altijd geweest. Ten aanzien van de betalingsbalans kan nie mand bewijzen, dat die passief is, en ook de regeering houdt zich dan ook op de vlakte. Hij meent, dat het verband tus schen in- en uitvoer zoo nauw is, dat men kunstmatig niet belangrijk kan in grijpen. Met een ongewijzigd wetsont werp zal de s.d. fractie moeilijk kunnen meegaan. In 't bijzonder heeft hij be zwaar tegen het blanco mandaat, dat de regeering vraagt. Hij is bevreesd voor bevordering van groepsbelangen en be voorrechting en wenscht dat wettelijke bekrachtiging wordt ingesteld na iederen genomen maatregel. Ook de heer Oud (v.d.) vreest, dat we met volle zeilen in protectionistisch vaarwater terecht zullen komen, en is bang dat de regeering hierdoor onheilen zal stichten. Hij zegt, dat weliswaar in den oorlogstijd ook blanco volmachten gegeven zijn, doch de ervaring, daarmee opgedaan, acht hij niet gunstig. Hij wenschte ook, dat wettelijke bekrachti ging wordt aangevraagd na iederen ge nomen maatregel. De heer VanVoor st tot Voorst (r.k.) verdedigde het ontwerp, dat hij hoogst noodzakelijk acht. Ook de heer Bierema (lib.), al heeft hij bezwaar tegen de blanco volmacht, die geen vol doende waarborgen schept. De heer v. d. Heuvel (a.r.) acht bekrachtiging ach teraf niet noodig en drong aan op ver dere behandeling der anti-dumpingwet. De heer Hermans (r;k.) zette uil- een, dat loonsverlaging niet hel eenige, noch het voornaamste middel is om tot betere toestanden te 'komen. De heer de Visser (comm.) z,a,g in het ontwerp een poging om naast het politieke, ook het economische fascisme te vestigen. Hij1 vreest een eoonomisc'hen strijd, die in een oorlog zal ontaarden. li Avondvergadering. Defensie. De begrooting der p-incipes. De heer "Wijn'kcop (comm.) natuur lijk fel anti. Dis. F a 'b e r (sid.) evenzoo, doch diens 'Collega ds. Kersten (St. p.) vond dar er al veel te veel (bezui nigd was, want voor de 'bescherming v.an land en vorstenhuis en tegen het revolut'egevaar mag geen offer te groot zijn. Miaar het dïenL erkend, dat hij het tevens voor een behoorlijke militaire huisvesting en voeding opnam. Zoo noemde bij» de Oranjekazerne te Bergen op Zoom meer een gevangenis dan een behoorlijke wooninrichting voor militairen. Het brood te Breda is slecht. Laat de minister maar eens een sneed je 'brood uit dat garnizoen leggen naast een sncecL je uit Middelburg en Bergen op Zoom. Daartegenover sprak ds. Faber (s.d.) va|n den strijd tegen de machten der duits* terïiïs; één va'n die machten is de ver warring, waarin de volken worden ge bracht door de regeeringen, die de mooie verdragen niet naleven. Hij hoopte, dat de minister zich op zoo ruim mogelijk standpunt zal stellen t.a.v. de geestelijke vrijheid, zoowel die van de militairen als van de Nederlanders in het algemeen Op nationale ontwapening drong de heer FlO'ris V o Cs (m.p.) .aan. De heer Sin tem,a Ik'er 'de Bruinje (c.h.) vroeg of de heer Faber met den nieuwen geest al vernietiging van het mir literisme 'bedoelde, het wegnemen van ieder machtmiddel. Dan is het militai risme niet te vernietigen. De minister van Defensie, de heer Deckers kwam eerst tegen elven aan het woord ter verdediging zijner be- Ogrooting (eindcijfer 5.6 millioen lager dan dat der begrooting 1931). Hij troostte de leden, die bang zijn BQGEBoaDPooaimpaaBPaBBaBfxHaBiBEEOaaBBoaBSBBOipgapEOBBBaB fp? (Ingez. Med.) voor te groote bezuiniging, die de af braak nadert. De vlootplannen gaan door, ook de derde kruiser. Hij moest zich verder verdedigen tegen verschui ving der herhalingsoefeningen, al ont kende hij de bezwaren voor de weer macht niet, en tegen de wensch van de heer ter Laan onze soldaten geen gifmaskers te geven. HET CONFLICT IN DE TEXTIEL INDUSTRIE. Het Dinsdag door de hoofdbesturen van de moderne, Christelijke en R. Ka tholieke textielarbeidersbonden geno men besluit om eerst tegen 14 Decem ber a.s. de staking af te kondigen, wan neer de werkgevers niet op hun be sluit inzake de tweede loonsverlaging terug komen is te Enschede door de sta kers met weinig instemming opgenomen. De arbeiders, die tegen het advies van het organisatiebestuur in staking zijn ge gaan, zijn er vooral over verbitterd, dat de reglementaire uitkeeringen niet zul len worden verstrekt. Het aantal sta kers is nog grooter dan gister. Hun aan tal bedraagt zeker 5000. Op sommige fabrieken is een aantal arbeiders aan den arbeid gegaan; op andere fabrie ken echter is het aantal stakers toege nomen. Ook bij de fa. Van Heek Co heeft thans en zeer groot aantal arbei ders het werk neergelegd. Hoewel er een gespannen toestand heerscht hebben zich nog geen inciden ten van eenige beteekenis voorgedaan. ECONOMISCHE VOORLICHTING. In de Memorie van Antwoord op het wetsontwerp aangaande een economi- schen voorlichtingsdienst, zegt de mi nister van arbeid over het denkbeeld, de bestaande commissie voor de Economi sche Politiek in het nieuwe lichaam te doen opgaan, zich zijn definitief oordeel voor te behouden, tot een wetsontwerp op den Economischen Raad wordt inge diend. Hij vertrouwt, dat dit zeer spoe dig het geval zal zijn. DE WILLEM DE ZWIJGER-FEESTEN De herdenking van het vierde eeuw feest der geboorte van Prins Willem de Zwijger in studentenkringen zal worden ingericht door het Dietsche Studenten verbond, dat daartoe in elk van de Uni versiteitssteden van de Nederlanden 'n Wilhelmus van Nassau-dag" zal in richten, met als middelpunt een rede in dé aula over een deel van 's Prin sen leven en werk. Interacademiaal zal er een hulde wor den gebracht tijdens het Willem de Zwijger-congres in Delft. Bij Kon. bestuit is benoemd tot nota ris te Amsterdam, J. van der Veen, thans te Apeldoorn. Het Vadei'landscli Fonds tot Aan moediging van 's Lands Zeedienst te Amsterdam, heeft Dinsdag zijn 150- jarig bestaan herdacht met e©n feeste lijke bijeenkomst in de Kweekschool voor de Zeevaart aan de Prins1 Hendrikkade; Het postvliegtuig „De Valk'' is he den te Batavia aangekomen. 2-XII-'31: Dinsdag hoogste lucht temperatuur 8)2 °C; (47 °F); laagste 4)4 °C (40 °F). Heden 9 h: 5)4 °C 12 h 7 °C. 0.6 mm regen of neerslag. Gisteren (nam.) Heden v.m. Barometer: !5TT3T T6? T9I T6V ?9? £l s@ee 775 774 773 772 771 770 Wat de huiskamerbarometer zegt: Zware Stornr ;-Zeer Schoon Steunt bij gelijken prijs en kwaliteit DE NEDERLANDSCHE INDUSTRIE. Gij dient daarmede Uw land En ge bestrijdt de werkloosheid. De Bilt (per radio). Langzaam breidt de vochtige en warme luchtstroom van uit het W. zijn invloed over W. en N. Europa uit. Op IJsland is vorst inge vallen, maar reeds naderen twee vol gende diepere depressies, die aan de Iersche kust storm brengen. De tempe ratuur steeg in Ierland en Schotland vrij ver boven normaal. In Zweden nam de vorst verder af, uit W.-Duitschland is zij verdwenen, in O.-Duitschland sterk afgenomen. Alleen uit Estland wordt nog zegr strenge vorst gemeld. Het mistge- bied strekt zich nu van Midden Enge land tot Polen en Hongarije uit en van België tot aan de Oostzeekust. Frankrijk heeft betrokken lucht met weinig mist. Neerslag viel alleeen op de Britsche eilanden en in Skandinavië: Voor de volgende dagen wordt toenemende Z. wind met zachter weer en minder mist verwacht. Hoogste barometerstand 774.7 mm te Weenen; laagste 745.3 mm te Jan May en. Verwachting tot morgenavonds Zwakke tot matige Z, tot Z.W, wind, nevelig tot zwaar bewolkt, weinig of geen neerslag, iets zachter. Zon op: 7 h 49; onder 15 h 49. Licht op: 16 h 19. Maan op: 23 h 38; onder: 24 h 52. L.K.: 2 Dec. Hoog- en Laagwater te Vlissingen. Westkapelle is 28 min. en Domburg 23 min. vroeger; Veere 38 min, later. (S springtij). December 1931. Hoogwater. Laagwater. Wo. 2 5.53 18.38 12.34 Do. 3 6.57 19.46 0.49 13.41 Vr. 4 8.07 20.56 2.07 14.53 Za. 5 9.23 22.01 3.21 16.04 Nationaal Crisiscomité. Van verschillende zijden bereiken ons verzoeken om inlichtingen omtrent de werkwijze van het Nationaal Crisisco-* mité. Slechts dit kan daaromtrent voodoo-* pig gezegd worden. De uitnoodigingen om zitting te nemen in een op te richten Middelburgsch sub-comité zijn reeds, of worden dezer dagen, verzonden. Dergelijke sub-comité's worden in vele plaatsen opgericht; hun taak zal zijn leiding te geven bij en een prikkel te geven aan de inzameling van gelden

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1931 | | pagina 1