-Prouittciale
TENTOONSTELLING
SOCIËTEIT „ST. JORIS"
MOHAMMED ABBAS
Jfc."S5 iL't-Sie™', 25
PERZISCHE
TAPIJTEN
wm ywiNP
ÉBBÉ I ff VIPLD
No. 2 7 8.
Twee Bladen.
WOENSDAG 25 NOVEMBER 193 1.
Eerste Blad.
174e Jaargang.
IN ONZE
STATEN-GENERAAL.
BINNENLAND.
BEZOEKT DE
IN DE ZAAL VAN DE
(BALANS)
TE MIDDELBURG
VAN DE FIRMA
LANGE VOORHOUT 46. DEN HAAG
GEOPEND VAN 10 TOT 7 UUR.
I$»3n6n9t ?3t ?6n9t $1
Stormachtig_ JPy^lBestendig
ZEELAND.
SPMIDDELBURGSCHE COURANT
[Dagblad Abonnementsprijs voor Middelburg en 't agentschap Vlissingen
elders 2.50 per kwartaal. Week-abonnementen in Middelburg
cent per week. De advertentieprijs is, voor de gewone advertentiën
30 cent per regel; voor ingezonden mededeelingen 60 cent per regel.
[Bij abonnement voor beide veel lager. Men vrage daarvoor de tarieven.
UITG. N.V. DE MIDDELBURGSCHE COURANT
Lange St. Pieterstraat, Middelburg
Telefoonnummers:
Redactie 269 Administratie 139
Postchèque en Girorekening 43255
Familieberichten en dankbetuigingen: van 17 regels 2.10 elke regel
meer 30 cent. In de rubriek „Kleine Advertentiën" worden, mits uitdruk
kelijk daarvoor opgegeven, advertentiën, tot niet meer dan 5 regels opge
nomen a 85 cent bij vooruitbetaling. Advertentiën onder „Brieven" of
„Bevragen bureau dezer courant" 10 cent extra. Bewijsnummer 5 cent.
Om de souvereiniteit.
Men heeft gisteren kunnen lezen, dat
de Chineesche regeering en de Chinee-
sche pers niet wilden weten van het
zenden van een Volkenbondscommissie
naar Mantsjoerije, want, zoo heette het,
een dergelijke commissie van onderzoek
zou de souvereiniteit van het Chinee
sche volk aantasten.
Afgezien van de mogelijkheid, of deze
zaak zoo in het vat te gieten ware, dat
formeel althans deze souvereiniteit on
aangetast bleef, geven wij volmondig
toe: inderdaad bestaat er een verband
tusschen zulk een onderzoek door den
volkenbond en de souvereiniteit van het
land, of de landen, die er bij betrok
ken zijn.
Dat valt niet alleen niet te verbloe
men, maar het mag zelfs wel eens extra-
duidelijk gezegd worden: zonder aan
tasting en zelfs, in dezen dwazen vorm,
opheffing van het valsche souvereini-
teitsbegrip komen wij niet verder!
De souvereiniteit in den zin van: dat
elk land zijn eigen zaken zal regelen,
zoo als het dat -zelf wil, kan en moet
bestaan blijven, maar wanneer het niet
meer gaat om uitsluitend eigen zaak,
doch om een conflict tusschen het eigen
en een ander land dan is het beroep
op de souvereiniteit niets anders dan
een uitvlucht, een voorwendsel, een ar
moedige bedekking van eigen koppig
heid.
Integendeel, wij dienen te streven
naar een internationale rechtsgemeen
schap, waarin weliswaar elk volk of el
ke staat souverein zal blijven op eigen
gebied, maar de volkeren gezamenlijk
en vrijwillig het aan de verbetering van
internationale toestanden in den weg
staande valsche souvereiniteitsbegrip
ondergeschikt zullen maken aan het
hoogere begrip van het volkenrecht.
Laten we de zaak eens door een voor
beeld duidelijk meken.
Op een eiland ergens ver weg wonen
twee menschen. Elk heeft een helft er
van tot zijn beschikking, verbouwt er
zijn mais, of sago, of aardappeltjes, fokt
er z n vee, en s avonds rooken ze sa-
men over de schutting een pijpje Frie-
sche heerenbaai. Totdat op zekeren dag
de koe van den een de slaboontjes van
den ander vertrapt en gezegde ander in
z n drift een kei door de ruiten van den
een zn broeikas gooit. Nu rooken ze
geen vredespijp meer over de schutting,
maar zinnen elk op wraak. D.w.z.ze
zullen elk voor zich den ander eens
„recht doen", hem „geven wat 'm toe
komt". Méér natuurlijk niet.
Het wordt één dag boos kijken, een
kwartier elkaar leelijke dingen zeggen,
dan samen vechten en alle rollebollende
verdwijnen ze samen over den rand van
een hoogen rots in het zwoele water van
den Indischen Oceaan, of waar u elders
maar wilt.
En de koeien vertrappen nu alle sla-
boontjes.
m
Nu gaan we echter met dit verhaaltje
enkele regels terug. De vredespijp is ge
doofd, de mannen loopen boos rond, en
daar verschijnt ineens een gouverne-
mentsstoomer, met een gezaghebber aan
boord. Deze laat de beide booze man
nen vóór hem verschijnen, past hoor en
wederhoor toe, en spreekt dan recht,
malfouf mokken stoppen de voor
telde ^Sch^igyïeSuSiï;
verdronken^'maar °heef'oud1 T
delroe kreeg géén
Zeker: dat lijkt een beetje 'n erg kin
derlijk verhaaltje. Maar het heeft een
enkele keer toch ook z'n bekoring, de
dingen eens heel eenvoudig te zeggen.
In dit geval komt het dan hier op neer:
Als de naties, bij oorlogsgevaar of na
het eenmaal uitbreken van den oorlog,
de zaak op eigen houtje, zonder inmen
ging van derden, willen blijven oplossen
wel,-dan komen we nooit verder.
Maar tegenover den staat, die zegt:
ge hebt het recht niet, mijn souvereini
teit aan te tasten, stellen wij dit: gij hebt
het recht niet aan dat begrip vast te
houden, want een oorlog i s niet meer
een particulier zaakje van een of andere
natie.
Elke oorlog raakt tegenwoordig, in
materieelen en ook in moreelen zin, de
gansche menschheid, en daaraan ont
leent die menschheid het recht en den
plicht, dat leelijke maskertje van de
souvereiniteit af te rukken ook tot
uw eigen bestwil!
Slechts het v r ij w i 11 i g afleggen
zal echter van waarlijke beteekenis zijn,
wijl dat een buigen voor de hoogere
macht van het recht beteekent.
De individu moest dat al lang geleden
doen.
De staten zullen het ééns moeten,
Spoedig.of in een verre toekomst.
't Kon nog erger!
In de Tweede Kamer is door de heeren
Van Dijk, Krijger, Van Dis en Van der
Bilt, gepleit voor een moderne brug over
het kanaal door Walcheren, die het ver
keersobstakel dat thans de hoofdstad
van Zeeland met den grooten weg naar
overig Nederland verbindt, zou moeten
vervangen.
Minister Reymer heeft in zijn ant
woord echter niet eens de malaise te
baat genomen, om dezen aandrang <af te
wijzen: hij zeide, dat er nog wel meer
plaatsen in Nederland waren, waar ver
keersopstoppingen bij bruggen voorko
men, enzoover ging zelfs 's mi
nisters onwil, dat hij dorst te zeggen:
dit is geen productieve werkverschaf
fing 1
Maar excellentie, wat is het dan?
Géén werk, of improductief werk?
Och kom, wie al te hard slaan wil,
slaat er wel eens naast!
EERSTE KAMER.
Drankwet.
De Eerste Kamer is thans aan de
kluif van de Drankwet toe. De heer
Rink (üb.) betreurde, dat de overdracht
van pacht voor het vergunningsrecht is
geschrapt, en was verder slecht te spre
ken over de ingewikkeldheid en ondui
delijkheid van een aantal wetsartikelen.
Hij verklaarde zich dan ook tegen.
De heer Hermans (s.-d.) acht het
ontwerp onvoldoende ingrijpend voor
den strijd tegen den alcohol. Het doel
zal eerst zijn bereikt, als er geen drank
ellende meer is. Bovendien vond hij 't
jammer, dat de plaatselijke keuze eruit
is gelicht. Hij zal, hoewel weinig enthou
siast, voor stemmen.
De heer Van Sasse van IJsselt
(r.-k.) had 't over eenige harmonica-ar
tikelen in het ontwerp, die geenerlei
harmonische klanken voortbrengen. Het
geeft geen voldoende rechtszekerheid,
en daarom zal hij tegen stemmen, ho
pend op een nieuw ontwerp.
Hierna sluiting.
TWEEDE KAMER,
W ater staatsbegrooting.
Voortgezet werd' behandeling de Wa-
lersfcaats'begrooling. Groeitere en 'kleine
re locale wenschen.
De weg Den HaagRijswijkDelft
—Rotterdam is nog even onveilig als
yroeger, zei de heer Via,n H e 11 en Merg
Hu bar (r.M). En hij drong aan op een
zoo groot mogelijke veiligheid bijl den
aanleg van le klasse wegen.
De heer Ebels (v.d.) klaagde over de
hooige scheepvaart rechten.
De heer Drop (s.d.) 'bepleitte het
opnemen van collectieve contracten in
rijk'sbes'tekken.
Proif. vian der Bilt (lib.) bietoogde,
dat bij den Kanaalaanleg de hoioifda(atnk
dacht gericht moet zijn op het doorgaand
verkeer, omdat het plaatselijk verlcéér
per schip heefli ingeboet aan beteelk'enis
sinds de opkomst van het vrachtauto-tveif.
keer. Hij bepleit de instelling van eeln
vervoerraad en 'n electriciteiltsralad.
iMevr. de VriesBruins (s.-d.)
noemde als maatregelen, die ertoe bij
dragen zullen, dat het aantal ongeluk)
'ken op den weg wordt beperkt: kortet-
ren werktijd, betere opleiding van
chauffeurs en de instelling van een ver-
keersinspectie.
De heer Flo ris V os (lib.) wenschte
dat de minister zal zoeken naar midde
len van werkverruiming; de heer
B r a a t (pl.b.) keurde het af, dat wiel
rijders naast elkaar rijden, en dat de
auto,s verblindende lichten voeren. Hij
wil richtingaanwijzers op de trams,
De minister van waterstaat, mr,
Heilige oogenblikken van rust, van
stilte, van afzondering! We kunnen
den zegen dien gij brengt, niet hoog
genoeg schatten. Gij zijt voor ons een
loutering, een verheffing, een gebed!
Reymer ze de in zijn antwoordrede,
dat eenige werken voor werkverschaf
fing moesten worden geschrapt, met 't
oog op den finarcieelen toestand.
Men mag ook geen werken uitvoeren,
die economisch niet verantwoord zijn.
Thans is het oogenblik niet bijster ge
schikt om de collectieve arbeidsover
eenkomst b ndend te verklaren voor
Rijksbestekken. Dit vraagstuk gaat het
geheele kabinet aan. Verschillende vra
gen aangaande da reorganisatie moet
hij bespreken met den directeur-gen e-
;aal. Wat de wegencommissies betreft,
hoopt hij'dat nog vóór Januari een fusie
zal plaats hebben tusschen beide com
missies. Indien zal blijken dat motor- en
rijwielwet gewijzigd moet worden, zal
het wel gaan in de richting van een ge
heel nieuwe verkeerswet.
De minister is van meening, dat de
scheepvaartrechten in het Noorden des
lands zoo billijk mogelijk worden be
rekend.
Zeeuwsche belangen.
Met betrekking tot het kanaal Axel-
Hulst zeide de minister, dat de belang
stelling der regeering sterk uitgaat naar
Zeeuwsch-Vlaanderen. Hij meent ech
ter, dat die streek echter beter kan
worden gediend dan door bedoeld ka
naal.
In de avondzitting zeide de
heer K r ij g e r (c.h.) dat naar zijn mee
ning, de werken in het Hellegat lij
den aan gebrek aan alzijdige voorstudie,
wat de heer Drop (s.d.) onderstreept.
Hierop antwo - 1de de heer Rey
mer, dat de studiedienst zijn opdracht
ruim zal opvatten.
De heer K r ij g e r (c.h.) behandelde
de werken voor de haven van Ter-
neuzen, waarbij van geen uitstel spra
ke mag zijn. Terneuzen verdient bijzon
dere rijkszorg ,want het betaalt het ge
lag voor de verwerping van het trac-
taat met België.
De heer Lockefeer (r.k.) sloot
zich hierbij aan.
De Minister heeft zijn belofte van
verleden jaar, dat hij een post op de be
grooting voor de haven van Terneuzen
zou brengen ingelost. De bezuiniging
dwong echter ook hier tot beperking.
Bij art. 94 wees de heer Locke
feer (r.k.) op de opstopping van de
scheepvaart in den mond van het kanaal
door Z u i d-B eveland bij Hans-
weert. Een afzonderlijke haven voor den
stoombootdienst Walsoorden-Hansweert
is gewenscht.
Uitbreiding van het wegennet in
Zeeuwsch-Vlaanderen is zeer gewenscht
Ook is meer samenwerking noodig tus
schen haven- en douanepersoneel.
De Minister antwoordde, dat dit
een oude quaestie is. Soms werkt de
dienst van het veer goed, dan weer zijn
er klachten. Naar verbetering zal wor
den gestreefd, de zaak is in onderzoek.
Over de brug over het kanaal
te Middelburg zie men onder stad.
De heer Kampschoer betreurde
't, dat sinds verleden jaar nog niets is
gedaan t. o. v. de verlaging der spoor
wegtarieven, waarbij de heer Bakker
(c.-h.) zich aansloot.
De heer T e u 1 i n g s (r.-k.) wenscht
een betere regeling van de aansluitingen
van de treinen Brussel en Parijs met de
binnenlandscbe lijnen naar het Zuiden
en het Oosten. Men moet te Esschen of
le Roosendaal heel lang wachten eer
men verder kan. Ook ten aanzien van
andere verbindingen heeft Noord Bra-
lant tal van ernstige klachten.
De behandeling werd weer tot diep
in den nacht voortgezet.
I A SIKPiT- r» V.
DE LOODSTARIEVEN.
Tn e«n nota naar aanleiding1 van het
verslag der Tweede Kamer over de wet
op de Middelen, zegt de Minister, dat de
regeering niet kan inzien, dat de loods-
tarieven te hoog zouden zijn in vergelij
king met de tarieven der landen, waar
mede de Nederlandsche havens hebben
te concurreeren, behoudens de omstan
digheden, dat de loodsgelden voor de
Schelde worden betaald naar de gede-
precieerden franc.
Een verlaging dezer tarieven komt de
(Ingez. Med.)
regeering dan ook niet noodzakelijk voor,
dewijl zij meent, dat de scheepvaart opi
de Nederlandsche havens daardoor niet
belemmerd wordt.
DE BEGROOTING VAN FINANCIEN.
Aan de Memorie van Antwoord op
het V. V. der Tweede Kamer van de be
grooting van financiën kan worden ont
leend, dat een nieuwe partieele her
ziening der Pensioenwet in voorberei
ding is. Verhooging van het maximum
bedrag van het weduwenpensioen is
daarin niet opgenomen.
De beslissing over het plan tot reorga
nisatie van den belastingdienst heeft de
minister in verband met de tijdsomstan
digheden voorloopig opgeschorst,
Voorloopig bestaat noch het voorne
men tot afschaffing, noch dat tot uitbrei
ding der Staatsloterij.
Bij nota van wijziging is alsnog ruim
300.000 bezuinigd.
DE BOUW VAN DEN DERDEN
KRUISER,
De heer Cramer heeft aan. den minis
ter van defensie dje volgende vragen'
gesteld
Wil de minister medede^ilen of de
inschrijving ,voor den bouw van den
derden kruiser heeft plaats gehad?
Zoo dit niet het gevalj is, is de minister
dan bereid daarmede en in ieder geval
met de gunning te wachten tot na det
behandeling van de defensielbegrooUug
in de Tweede Kamer? t
DE FRAUDE AAN HET DEPARTE
MENT VAN FINANCIEN.
Aan het rapport inziaike het onder
zoek naar de gepleegde fraude bij het
beheer der schatkist-postrekening wordt
ontleend, dat het totaal van het verduis
terd bedrag f 160.611.bedraagt.
Het rapport komt tot dfe 'conclusie,
dat het feit, dat de gepleegde fraude ja
renlang kon plaats vinden zonder te
worden opgemerkt, ©enerzijds moet wor
den toegeschreven aan ernstige plichts
verzaking van den chef Van het bureau
Rijksbetalingsdienst en anderzijds in eeni
ge leemten in de controle der Algemeene
'Rekenkamer, waarvan de commies op
zeer sluwe wijze heeft gebruik gemaakt.
HET CONFLICT BIJ DE
FIRMA JANNINK.
De TwCntsch-Geldersche fabrikanten-
vereeniging en de fabrikantenverg. te
Enschede hebben besloten het voorstel
van den rijksbemiddelaar om een nieuw
onderzoek in te stellen naar de loonen
van de werknemers bij de firma Jan-
nink en Zonen aangenomen. Voor Vrijdag
wfenschen de werkgevers van den rijks-
bemiddelaar antwoord te ontvangen. De
organisaties, die met het instellen van
een onderzoek accoord gaan, aanvaar
den niet de voorwaarden, dat het werk
wordt hervat, wanneer mocht «blijken,,
dat de loonen inderdaad niet lager zijn
dan voor de rationaisatie.
KROONPRINSES ASTRID BEZOEKT
HET HOLLAND HUIS TE BRUSSEL.
Naar de correspondent van de N. R.
C. te Brussel .meldt heeft de direcli© van
het Holland Huis aldaar bericht ontvan
gen dat de Belgische kroonprinses As-
trid, de volgende maand een bezoek aan
deze Nederlandsche instelling zal bren
gen, dit naar aanleiding van ©en liefda
digheidsfeest dat in het Holland Huis
25XI-'3l! Dinsdag hoogste lucht
temperatuur 1114 °C; (53 °F); laagste
6% °C (44 °F). Heden 9 h: 7 °C; 12 h:
10 °C. 1.5 mm regen.
Gisteren (nam.) Heden v.m. Barometer:
766
765
764
763
762
761
760
759
758
757
756
755
39
0®
Wat de huiskamerbarometer zegt:
"»yw,jJzai;°'le/aaGoei^wsh|
MKOMntk^ A m&f ^KBXMKaZH
Zware Storm'
"Zeer Schoon
De Bilt (per radio). Bij IJsland is de
barometer weer ruim 10 mm gedaald
en nu onder 730 mm. De hooge drukking
in het N.O. nam in Finland af, naar in
de buurt van Spitsbergen toe. Een tij
delijke stijging van den barometer in on
ze omgeving ging van opklaring, afkoeling
en mistvorming vergezeld, maar op de
Britsche eilanden is de temperatuur
weer stijgende. De vorst in Skandinavie
nam nog verder af en die in Duitschland
trok Oostwaarts terug. Regen viel het
zwaarst in Zuid-Duitschland. Behalve
in Frankrijk regende het bijna overal
elders. Voor de eerste dagen is nog
geen belangrijke verandering te wach
ten.
Hoogste barometerstand 773.8 mm te
Var doe; laagste 728.3 mm te N. Manoer.
Verwachting tot morgenavond
Matige tijdelijk wellicht toenemende
Z, O. tot Z, W. wind, zwaar bewolkt tot
betrokken, later waarschijnlijk regen,
aanvankelijk zachter.
Zon op: 7 h 38; onder 16 h 55, Licht
op: 17 h 25. Maan op: 15 h 27; onder:
8 h 09. V.m,: 25 Nov,
Hoog- en Laagwater te Vlissingen.
Westkapelle is 28 min. en Domburg
23 min. vroeger; Veere 38 min. later.
(S springtij).
November 1931.
Hoogwater. Laagwater.
Wo. 25 1.06 13.14 7.26 19.48
Do. 26 1.38 13.48 8.00 20.22
Vr. 27 S 2.12 14.23 8.39 20.56
Za. 28 2.47 15.02 9.18 21.30
plaats heeft en gegeven wordt door een
Birusselsche philantropisdhe vere©niging
waarvan de prinses beschermvrouwe is.
De brug over het kanaal.
Bij de behandeling der Waterstaatsbe-
grooting in de Tw. Kamer heeft de heef
Van D ij k de voorziening in het ver
keer over het kanaal door Walcheren
bij het station Middelburg besproken.
De toegezegde nieuwe brug laat nog op
zich wachten en het is een teleurstel
ling, dat daarvoor thans geen post op
de begrooting is gebracht. Hij zou gaar
ne een suppletoire begrooting zien voor
deze zaak.
De heer K r ij g e r (c.-h.) steunde de
zen aandrang;
De heer Van Dis (st. ger. p.) sloot
zich bij de vorige sprekers aan. Als er
geen nieuwe 'brug kan komen vroeg hij
electrificatie van de bestaande.
De heer Van der Bilt (lib.) be
streed dit laatste denkbeeld: dit zou
geen goede oplossing zijn. Er moet een
nieuwe brug komen met electrische be
weging.
De Minister antwoordde, dat er
naast Middelburg nog tal van plaatsen
zijn, waar ook een groot oponthoud is
bij bruggen. Wiaaroin moet Middelburg
nu voorgaan? Van productieve werk
verschaffing kan bij deze brug toch wei
nig sprake zijn. De toestand is daar niet
ideaal, maar op andere spoorwegover
gangen is het veel erger.