-Prouittciale TENTOONSTELLING SOCIËTEIT „ST. JORIS" MOHAMMED ABBAS Jfc."S5 iL't-Sie™', 25 PERZISCHE TAPIJTEN wm ywiNP ÉBBÉ I ff VIPLD No. 2 7 8. Twee Bladen. WOENSDAG 25 NOVEMBER 193 1. Eerste Blad. 174e Jaargang. IN ONZE STATEN-GENERAAL. BINNENLAND. BEZOEKT DE IN DE ZAAL VAN DE (BALANS) TE MIDDELBURG VAN DE FIRMA LANGE VOORHOUT 46. DEN HAAG GEOPEND VAN 10 TOT 7 UUR. I$»3n6n9t ?3t ?6n9t $1 Stormachtig_ JPy^lBestendig ZEELAND. SPMIDDELBURGSCHE COURANT [Dagblad Abonnementsprijs voor Middelburg en 't agentschap Vlissingen elders 2.50 per kwartaal. Week-abonnementen in Middelburg cent per week. De advertentieprijs is, voor de gewone advertentiën 30 cent per regel; voor ingezonden mededeelingen 60 cent per regel. [Bij abonnement voor beide veel lager. Men vrage daarvoor de tarieven. UITG. N.V. DE MIDDELBURGSCHE COURANT Lange St. Pieterstraat, Middelburg Telefoonnummers: Redactie 269 Administratie 139 Postchèque en Girorekening 43255 Familieberichten en dankbetuigingen: van 17 regels 2.10 elke regel meer 30 cent. In de rubriek „Kleine Advertentiën" worden, mits uitdruk kelijk daarvoor opgegeven, advertentiën, tot niet meer dan 5 regels opge nomen a 85 cent bij vooruitbetaling. Advertentiën onder „Brieven" of „Bevragen bureau dezer courant" 10 cent extra. Bewijsnummer 5 cent. Om de souvereiniteit. Men heeft gisteren kunnen lezen, dat de Chineesche regeering en de Chinee- sche pers niet wilden weten van het zenden van een Volkenbondscommissie naar Mantsjoerije, want, zoo heette het, een dergelijke commissie van onderzoek zou de souvereiniteit van het Chinee sche volk aantasten. Afgezien van de mogelijkheid, of deze zaak zoo in het vat te gieten ware, dat formeel althans deze souvereiniteit on aangetast bleef, geven wij volmondig toe: inderdaad bestaat er een verband tusschen zulk een onderzoek door den volkenbond en de souvereiniteit van het land, of de landen, die er bij betrok ken zijn. Dat valt niet alleen niet te verbloe men, maar het mag zelfs wel eens extra- duidelijk gezegd worden: zonder aan tasting en zelfs, in dezen dwazen vorm, opheffing van het valsche souvereini- teitsbegrip komen wij niet verder! De souvereiniteit in den zin van: dat elk land zijn eigen zaken zal regelen, zoo als het dat -zelf wil, kan en moet bestaan blijven, maar wanneer het niet meer gaat om uitsluitend eigen zaak, doch om een conflict tusschen het eigen en een ander land dan is het beroep op de souvereiniteit niets anders dan een uitvlucht, een voorwendsel, een ar moedige bedekking van eigen koppig heid. Integendeel, wij dienen te streven naar een internationale rechtsgemeen schap, waarin weliswaar elk volk of el ke staat souverein zal blijven op eigen gebied, maar de volkeren gezamenlijk en vrijwillig het aan de verbetering van internationale toestanden in den weg staande valsche souvereiniteitsbegrip ondergeschikt zullen maken aan het hoogere begrip van het volkenrecht. Laten we de zaak eens door een voor beeld duidelijk meken. Op een eiland ergens ver weg wonen twee menschen. Elk heeft een helft er van tot zijn beschikking, verbouwt er zijn mais, of sago, of aardappeltjes, fokt er z n vee, en s avonds rooken ze sa- men over de schutting een pijpje Frie- sche heerenbaai. Totdat op zekeren dag de koe van den een de slaboontjes van den ander vertrapt en gezegde ander in z n drift een kei door de ruiten van den een zn broeikas gooit. Nu rooken ze geen vredespijp meer over de schutting, maar zinnen elk op wraak. D.w.z.ze zullen elk voor zich den ander eens „recht doen", hem „geven wat 'm toe komt". Méér natuurlijk niet. Het wordt één dag boos kijken, een kwartier elkaar leelijke dingen zeggen, dan samen vechten en alle rollebollende verdwijnen ze samen over den rand van een hoogen rots in het zwoele water van den Indischen Oceaan, of waar u elders maar wilt. En de koeien vertrappen nu alle sla- boontjes. m Nu gaan we echter met dit verhaaltje enkele regels terug. De vredespijp is ge doofd, de mannen loopen boos rond, en daar verschijnt ineens een gouverne- mentsstoomer, met een gezaghebber aan boord. Deze laat de beide booze man nen vóór hem verschijnen, past hoor en wederhoor toe, en spreekt dan recht, malfouf mokken stoppen de voor telde ^Sch^igyïeSuSiï; verdronken^'maar °heef'oud1 T delroe kreeg géén Zeker: dat lijkt een beetje 'n erg kin derlijk verhaaltje. Maar het heeft een enkele keer toch ook z'n bekoring, de dingen eens heel eenvoudig te zeggen. In dit geval komt het dan hier op neer: Als de naties, bij oorlogsgevaar of na het eenmaal uitbreken van den oorlog, de zaak op eigen houtje, zonder inmen ging van derden, willen blijven oplossen wel,-dan komen we nooit verder. Maar tegenover den staat, die zegt: ge hebt het recht niet, mijn souvereini teit aan te tasten, stellen wij dit: gij hebt het recht niet aan dat begrip vast te houden, want een oorlog i s niet meer een particulier zaakje van een of andere natie. Elke oorlog raakt tegenwoordig, in materieelen en ook in moreelen zin, de gansche menschheid, en daaraan ont leent die menschheid het recht en den plicht, dat leelijke maskertje van de souvereiniteit af te rukken ook tot uw eigen bestwil! Slechts het v r ij w i 11 i g afleggen zal echter van waarlijke beteekenis zijn, wijl dat een buigen voor de hoogere macht van het recht beteekent. De individu moest dat al lang geleden doen. De staten zullen het ééns moeten, Spoedig.of in een verre toekomst. 't Kon nog erger! In de Tweede Kamer is door de heeren Van Dijk, Krijger, Van Dis en Van der Bilt, gepleit voor een moderne brug over het kanaal door Walcheren, die het ver keersobstakel dat thans de hoofdstad van Zeeland met den grooten weg naar overig Nederland verbindt, zou moeten vervangen. Minister Reymer heeft in zijn ant woord echter niet eens de malaise te baat genomen, om dezen aandrang <af te wijzen: hij zeide, dat er nog wel meer plaatsen in Nederland waren, waar ver keersopstoppingen bij bruggen voorko men, enzoover ging zelfs 's mi nisters onwil, dat hij dorst te zeggen: dit is geen productieve werkverschaf fing 1 Maar excellentie, wat is het dan? Géén werk, of improductief werk? Och kom, wie al te hard slaan wil, slaat er wel eens naast! EERSTE KAMER. Drankwet. De Eerste Kamer is thans aan de kluif van de Drankwet toe. De heer Rink (üb.) betreurde, dat de overdracht van pacht voor het vergunningsrecht is geschrapt, en was verder slecht te spre ken over de ingewikkeldheid en ondui delijkheid van een aantal wetsartikelen. Hij verklaarde zich dan ook tegen. De heer Hermans (s.-d.) acht het ontwerp onvoldoende ingrijpend voor den strijd tegen den alcohol. Het doel zal eerst zijn bereikt, als er geen drank ellende meer is. Bovendien vond hij 't jammer, dat de plaatselijke keuze eruit is gelicht. Hij zal, hoewel weinig enthou siast, voor stemmen. De heer Van Sasse van IJsselt (r.-k.) had 't over eenige harmonica-ar tikelen in het ontwerp, die geenerlei harmonische klanken voortbrengen. Het geeft geen voldoende rechtszekerheid, en daarom zal hij tegen stemmen, ho pend op een nieuw ontwerp. Hierna sluiting. TWEEDE KAMER, W ater staatsbegrooting. Voortgezet werd' behandeling de Wa- lersfcaats'begrooling. Groeitere en 'kleine re locale wenschen. De weg Den HaagRijswijkDelft —Rotterdam is nog even onveilig als yroeger, zei de heer Via,n H e 11 en Merg Hu bar (r.M). En hij drong aan op een zoo groot mogelijke veiligheid bijl den aanleg van le klasse wegen. De heer Ebels (v.d.) klaagde over de hooige scheepvaart rechten. De heer Drop (s.d.) 'bepleitte het opnemen van collectieve contracten in rijk'sbes'tekken. Proif. vian der Bilt (lib.) bietoogde, dat bij den Kanaalaanleg de hoioifda(atnk dacht gericht moet zijn op het doorgaand verkeer, omdat het plaatselijk verlcéér per schip heefli ingeboet aan beteelk'enis sinds de opkomst van het vrachtauto-tveif. keer. Hij bepleit de instelling van eeln vervoerraad en 'n electriciteiltsralad. iMevr. de VriesBruins (s.-d.) noemde als maatregelen, die ertoe bij dragen zullen, dat het aantal ongeluk) 'ken op den weg wordt beperkt: kortet- ren werktijd, betere opleiding van chauffeurs en de instelling van een ver- keersinspectie. De heer Flo ris V os (lib.) wenschte dat de minister zal zoeken naar midde len van werkverruiming; de heer B r a a t (pl.b.) keurde het af, dat wiel rijders naast elkaar rijden, en dat de auto,s verblindende lichten voeren. Hij wil richtingaanwijzers op de trams, De minister van waterstaat, mr, Heilige oogenblikken van rust, van stilte, van afzondering! We kunnen den zegen dien gij brengt, niet hoog genoeg schatten. Gij zijt voor ons een loutering, een verheffing, een gebed! Reymer ze de in zijn antwoordrede, dat eenige werken voor werkverschaf fing moesten worden geschrapt, met 't oog op den finarcieelen toestand. Men mag ook geen werken uitvoeren, die economisch niet verantwoord zijn. Thans is het oogenblik niet bijster ge schikt om de collectieve arbeidsover eenkomst b ndend te verklaren voor Rijksbestekken. Dit vraagstuk gaat het geheele kabinet aan. Verschillende vra gen aangaande da reorganisatie moet hij bespreken met den directeur-gen e- ;aal. Wat de wegencommissies betreft, hoopt hij'dat nog vóór Januari een fusie zal plaats hebben tusschen beide com missies. Indien zal blijken dat motor- en rijwielwet gewijzigd moet worden, zal het wel gaan in de richting van een ge heel nieuwe verkeerswet. De minister is van meening, dat de scheepvaartrechten in het Noorden des lands zoo billijk mogelijk worden be rekend. Zeeuwsche belangen. Met betrekking tot het kanaal Axel- Hulst zeide de minister, dat de belang stelling der regeering sterk uitgaat naar Zeeuwsch-Vlaanderen. Hij meent ech ter, dat die streek echter beter kan worden gediend dan door bedoeld ka naal. In de avondzitting zeide de heer K r ij g e r (c.h.) dat naar zijn mee ning, de werken in het Hellegat lij den aan gebrek aan alzijdige voorstudie, wat de heer Drop (s.d.) onderstreept. Hierop antwo - 1de de heer Rey mer, dat de studiedienst zijn opdracht ruim zal opvatten. De heer K r ij g e r (c.h.) behandelde de werken voor de haven van Ter- neuzen, waarbij van geen uitstel spra ke mag zijn. Terneuzen verdient bijzon dere rijkszorg ,want het betaalt het ge lag voor de verwerping van het trac- taat met België. De heer Lockefeer (r.k.) sloot zich hierbij aan. De Minister heeft zijn belofte van verleden jaar, dat hij een post op de be grooting voor de haven van Terneuzen zou brengen ingelost. De bezuiniging dwong echter ook hier tot beperking. Bij art. 94 wees de heer Locke feer (r.k.) op de opstopping van de scheepvaart in den mond van het kanaal door Z u i d-B eveland bij Hans- weert. Een afzonderlijke haven voor den stoombootdienst Walsoorden-Hansweert is gewenscht. Uitbreiding van het wegennet in Zeeuwsch-Vlaanderen is zeer gewenscht Ook is meer samenwerking noodig tus schen haven- en douanepersoneel. De Minister antwoordde, dat dit een oude quaestie is. Soms werkt de dienst van het veer goed, dan weer zijn er klachten. Naar verbetering zal wor den gestreefd, de zaak is in onderzoek. Over de brug over het kanaal te Middelburg zie men onder stad. De heer Kampschoer betreurde 't, dat sinds verleden jaar nog niets is gedaan t. o. v. de verlaging der spoor wegtarieven, waarbij de heer Bakker (c.-h.) zich aansloot. De heer T e u 1 i n g s (r.-k.) wenscht een betere regeling van de aansluitingen van de treinen Brussel en Parijs met de binnenlandscbe lijnen naar het Zuiden en het Oosten. Men moet te Esschen of le Roosendaal heel lang wachten eer men verder kan. Ook ten aanzien van andere verbindingen heeft Noord Bra- lant tal van ernstige klachten. De behandeling werd weer tot diep in den nacht voortgezet. I A SIKPiT- r» V. DE LOODSTARIEVEN. Tn e«n nota naar aanleiding1 van het verslag der Tweede Kamer over de wet op de Middelen, zegt de Minister, dat de regeering niet kan inzien, dat de loods- tarieven te hoog zouden zijn in vergelij king met de tarieven der landen, waar mede de Nederlandsche havens hebben te concurreeren, behoudens de omstan digheden, dat de loodsgelden voor de Schelde worden betaald naar de gede- precieerden franc. Een verlaging dezer tarieven komt de (Ingez. Med.) regeering dan ook niet noodzakelijk voor, dewijl zij meent, dat de scheepvaart opi de Nederlandsche havens daardoor niet belemmerd wordt. DE BEGROOTING VAN FINANCIEN. Aan de Memorie van Antwoord op het V. V. der Tweede Kamer van de be grooting van financiën kan worden ont leend, dat een nieuwe partieele her ziening der Pensioenwet in voorberei ding is. Verhooging van het maximum bedrag van het weduwenpensioen is daarin niet opgenomen. De beslissing over het plan tot reorga nisatie van den belastingdienst heeft de minister in verband met de tijdsomstan digheden voorloopig opgeschorst, Voorloopig bestaat noch het voorne men tot afschaffing, noch dat tot uitbrei ding der Staatsloterij. Bij nota van wijziging is alsnog ruim 300.000 bezuinigd. DE BOUW VAN DEN DERDEN KRUISER, De heer Cramer heeft aan. den minis ter van defensie dje volgende vragen' gesteld Wil de minister medede^ilen of de inschrijving ,voor den bouw van den derden kruiser heeft plaats gehad? Zoo dit niet het gevalj is, is de minister dan bereid daarmede en in ieder geval met de gunning te wachten tot na det behandeling van de defensielbegrooUug in de Tweede Kamer? t DE FRAUDE AAN HET DEPARTE MENT VAN FINANCIEN. Aan het rapport inziaike het onder zoek naar de gepleegde fraude bij het beheer der schatkist-postrekening wordt ontleend, dat het totaal van het verduis terd bedrag f 160.611.bedraagt. Het rapport komt tot dfe 'conclusie, dat het feit, dat de gepleegde fraude ja renlang kon plaats vinden zonder te worden opgemerkt, ©enerzijds moet wor den toegeschreven aan ernstige plichts verzaking van den chef Van het bureau Rijksbetalingsdienst en anderzijds in eeni ge leemten in de controle der Algemeene 'Rekenkamer, waarvan de commies op zeer sluwe wijze heeft gebruik gemaakt. HET CONFLICT BIJ DE FIRMA JANNINK. De TwCntsch-Geldersche fabrikanten- vereeniging en de fabrikantenverg. te Enschede hebben besloten het voorstel van den rijksbemiddelaar om een nieuw onderzoek in te stellen naar de loonen van de werknemers bij de firma Jan- nink en Zonen aangenomen. Voor Vrijdag wfenschen de werkgevers van den rijks- bemiddelaar antwoord te ontvangen. De organisaties, die met het instellen van een onderzoek accoord gaan, aanvaar den niet de voorwaarden, dat het werk wordt hervat, wanneer mocht «blijken,, dat de loonen inderdaad niet lager zijn dan voor de rationaisatie. KROONPRINSES ASTRID BEZOEKT HET HOLLAND HUIS TE BRUSSEL. Naar de correspondent van de N. R. C. te Brussel .meldt heeft de direcli© van het Holland Huis aldaar bericht ontvan gen dat de Belgische kroonprinses As- trid, de volgende maand een bezoek aan deze Nederlandsche instelling zal bren gen, dit naar aanleiding van ©en liefda digheidsfeest dat in het Holland Huis 25XI-'3l! Dinsdag hoogste lucht temperatuur 1114 °C; (53 °F); laagste 6% °C (44 °F). Heden 9 h: 7 °C; 12 h: 10 °C. 1.5 mm regen. Gisteren (nam.) Heden v.m. Barometer: 766 765 764 763 762 761 760 759 758 757 756 755 39 0® Wat de huiskamerbarometer zegt: "»yw,jJzai;°'le/aaGoei^wsh| MKOMntk^ A m&f ^KBXMKaZH Zware Storm' "Zeer Schoon De Bilt (per radio). Bij IJsland is de barometer weer ruim 10 mm gedaald en nu onder 730 mm. De hooge drukking in het N.O. nam in Finland af, naar in de buurt van Spitsbergen toe. Een tij delijke stijging van den barometer in on ze omgeving ging van opklaring, afkoeling en mistvorming vergezeld, maar op de Britsche eilanden is de temperatuur weer stijgende. De vorst in Skandinavie nam nog verder af en die in Duitschland trok Oostwaarts terug. Regen viel het zwaarst in Zuid-Duitschland. Behalve in Frankrijk regende het bijna overal elders. Voor de eerste dagen is nog geen belangrijke verandering te wach ten. Hoogste barometerstand 773.8 mm te Var doe; laagste 728.3 mm te N. Manoer. Verwachting tot morgenavond Matige tijdelijk wellicht toenemende Z, O. tot Z, W. wind, zwaar bewolkt tot betrokken, later waarschijnlijk regen, aanvankelijk zachter. Zon op: 7 h 38; onder 16 h 55, Licht op: 17 h 25. Maan op: 15 h 27; onder: 8 h 09. V.m,: 25 Nov, Hoog- en Laagwater te Vlissingen. Westkapelle is 28 min. en Domburg 23 min. vroeger; Veere 38 min. later. (S springtij). November 1931. Hoogwater. Laagwater. Wo. 25 1.06 13.14 7.26 19.48 Do. 26 1.38 13.48 8.00 20.22 Vr. 27 S 2.12 14.23 8.39 20.56 Za. 28 2.47 15.02 9.18 21.30 plaats heeft en gegeven wordt door een Birusselsche philantropisdhe vere©niging waarvan de prinses beschermvrouwe is. De brug over het kanaal. Bij de behandeling der Waterstaatsbe- grooting in de Tw. Kamer heeft de heef Van D ij k de voorziening in het ver keer over het kanaal door Walcheren bij het station Middelburg besproken. De toegezegde nieuwe brug laat nog op zich wachten en het is een teleurstel ling, dat daarvoor thans geen post op de begrooting is gebracht. Hij zou gaar ne een suppletoire begrooting zien voor deze zaak. De heer K r ij g e r (c.-h.) steunde de zen aandrang; De heer Van Dis (st. ger. p.) sloot zich bij de vorige sprekers aan. Als er geen nieuwe 'brug kan komen vroeg hij electrificatie van de bestaande. De heer Van der Bilt (lib.) be streed dit laatste denkbeeld: dit zou geen goede oplossing zijn. Er moet een nieuwe brug komen met electrische be weging. De Minister antwoordde, dat er naast Middelburg nog tal van plaatsen zijn, waar ook een groot oponthoud is bij bruggen. Wiaaroin moet Middelburg nu voorgaan? Van productieve werk verschaffing kan bij deze brug toch wei nig sprake zijn. De toestand is daar niet ideaal, maar op andere spoorwegover gangen is het veel erger.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1931 | | pagina 1