m
GEMENGD NIEUWS.
Een seconde luchtvaarthistorie
van Nederland,
BURGERLIJKE STAND.
BEKENDMAKINGEN.
WAAR IS
ERK?
Vcrkoopmgen - Verpachtingen
ia Zeeland
Ongelukken.
Vrijdagmiddag werd op een onbe-
waakten overweg onder Belvert <1© auto
van d©n koopman L. uit Roermond
gegrepen door den trein. De auto waar
in de heer L. achter het stuur zat, werd
ongeveer 150 m meegesleurd. Met zeer
ernstige wonden werd' het slachtoffer uit
den totaal in elkaar gedeukten wagen
gehaald.. Hij heeft in en uitwendige
kneuzingen opgeloopen.
Donderdagavond is op den Klap-
rozenweg aan aen overkant van 'T Y
te Amsterdam een ongeveer 38-ja-
rige vrouw die daar achter een handkar
liep van achteren aangereden dbor een
auto en vrijwel op slag gedood. Dq chauf
feur verklaarde de handkar en de per
soon die daar achter liep niet te hebben
ben gezien.
EIJ HET VISCH BAKKEN IN BRAND
GERAAKT. Donderdag is in de Bey-
ersstraat te 's Gr a ven ha ge de 50-
jarige bewoonster mej. C. Bi. in brand
geraakt, terwijl zij aan het bakken van
viseh bezig was. Teneinde spetten te
voorkomen had zij oude kranten om de
pan gewikkeld. De'ze kranten vatten
echter vlam en toen mej. B. trachtte
deze vlammen te dooven, vlogfen ook
haar kleeren in brand.
Eenige buren slaagden er in, het vuur
te blusschen.
'rJej. Bi. werd echter met vrij zware
brandwonden over hel geheele lichaam'
naar het ziekenhuis gebracht. Haar toe
stand is zeer bedenkelijk'.
De ongelukkige is aan de bekomen ver
wondingen overleden.
IDENDITEIT NOG NIEfT VASTGE
STELD'. De papieren die op het lijk
van het door de InsuLhude te O o s t m ii-
*h o, r n aangebrachte lijk van den schipi-
per van het bij' Schiermonnikoog veron
gelukte jacht zijn gevonden, zijn opge
stuurd naar den Ameri'kaansichen eonsul-
generaiai. Deze hoeft verklaard, dat het
hier geen Amerilkaian betreft. Waars'chij'n-
lijlk is de verdronkene van Duitsicihe nat
tioaaliteit. Gisterenmiddag is helt slacht
offer te Oostmahorn begraven.
DYN AMIET A AN SLAG. Donderdag
nacht is op het klantoor van het Sio'c'. De,-
mocratisch Volksblad, te Kasseit een
dynamic taansla.g gepleegd. Onbekenden
hebben een met stukken ijker en dynat-
miet .gevulde sigarenkist aan den ingang
van het gebouw geplaats|t en met behulp
van een lont tot ontpüpiffing gebraichh
Hierdoor werd een muur vernield en de
winkelruit versplinterd. Er werd nie
mand gewond.
Van den vlieger-auteur luitenant A. Vi-
ruly, die als auteur onlangs debuteerde
met „Voor vrij Contact is een tweede
boek verschenen „In de Schroefwind"
(Andries Blitz, Amsterda m). Den vo-
rigen keer hebben wij met groote waar
deering melding gemaakt van deze vlotte
schetsen uit het vliegersleven en de vlie
gerswereld. Ditmaal zij het ons vergund,
ter kenschetsing van inhoud en verhaal
trant, het hoofdstuk „Een seconde lucht
vaarthistorie van Nederland" hier over
te nemen.
Wat steekt er een pretentie in dezen
titel
En hoe bescheiden is hij nog in verhou
ding tot die andere titels, welke cons
ciëntieuze heeren aan hunne historische
overzichten hebben gegeven Tusschen
mijn boeken staat het werk van een on
metelijk knap Germaan, die enkele voor
vallen tusschen den Sfinxbouw en den
Vrede van Versailles heeft aangestipt
in veertien deelen van driehonderd pa
gina's en het geheel toen met beminne
lijke zelfvoldoening „Weltgeschichte"
heeft genoemd. Ik heb een ander werkje
van iemand, die de historie der Fransche
luchtvaart gedurende den wereldoorlog
op vijfhonderd pagina's heeft meenen te
kunnen schrijven. Alsof een eenigszins
volledige historie van het leven van één
mensch gedurende één jaar niet alle boe
kenplanken van de Koninklijke Biblio
theek zou vullen Het kwaad zit hem in
de omstandigheid, dat boeken aan schrijf
tafels geschreven plegen te worden
en wat kan de bleeke heer met den vul
penhouder, die daarachter verblijf houdt,
weten, van wat er werkelijk omgaat,
daarbuiten bijvoorbeeld daar, waar
vanachter witte cumuluswolkjes een
flauw geronk klinkt
Laat, met de minstmogelijke preten
tie, dit hoofdstuk één seconde Neder-
landsche luchtvaarthistorie geven hoe
wel de auteur weet, dat ook deze tijd
te lang genomen is. De gedachte, hier
mee echter wellicht te kunnen bijdragen
tot de documentatie van hem, die over
korter of langer tijd eens een Historie
der Nederlandsche Aviatiek zal wen-
schen te schrijven, inspireert hiertoe on
willekeurig. Hém zij dit hoofdstuk ge
wijd. Aan het werk
Welke seconde kiezen we Deze
De volgende Het is nu 10 uur 20 mi
nuten in den morgen laat ons bijvoor
beeld de drie en twintigste seconde ne
men. Het wijzertje trippelt rond, daar
komt het: 20, 21, 22, 23.... stop!
10 uur 20 min. 23 sec, Hoe luidt de
geschiedschrijving onzer nationale lucht
vaart van dit moment van dezen dag
Op dit oogenblik heft de startofficier
te Soesterberg zijn hand op om het ver
treksein te geven aan het lestoestel 112.
In de 112 zit de leerling-vlieger Van
Doesburg, die, na negentien lesuren,
zooeven van zijn instructeur verlof heeft
gekregen om zijn eerste solovlucht te
maken. De instructeur is uit het vlieg
tuig geklommen Van Doesburg kijkt in
den pijnlijk-leegen romp vóór hem. Hij
ligt met zijn geheele familie overhoop,
omdat hij zijn studie er aan gegeven
heeft om vlieger te worden hij wensch-
te op dit moment wel, aan die studie ge
bleven te zijn. De instructeur lacht hem
bemoedigend toe en denkt Je zal de
kist wel heel houden, maar een groot
vlieger wordt je nooit.
De PHAEH, op weg van Schip
hol naar Croydon, komt juist boven de
Westerschelde bij Vlissingen in de tradi-
tioneele remous, waar de koele lucht
boven het breede water en de warmere
boven de duinen in elkaar overgaan
mevrouw C. de WitVan Vloten, die bo
ven Alphen aan den Rijn reeds lucht-
ziek geworden is, hoopt vurig op een
spoedige noodlanding, voor haar part
in de Schelde, en mejuffrouw Nel
Sassen, die sinds vier jaar niet in de
kerk geweest is, zegt een schietgebedje
op als een remoustik den linkervleugel
wat neerhaalt. De boordmécano zit in
een handleiding voor marconist te vos
sen de vier andere passagiers zijn ver
rukt over het prachtige gezicht op de
breede stroomen, de Zeeuwsche eilan
den en het spel van zonlicht en wolken-
schaduwen. De piloot geeft rechts aile
ron om den linkervleugel, tot verlichting
van mejuffrouw Sassen, weer te doen
rijzen, terwijl hij den prijs van een op
Croydon te koop zijnde leeren combi
nation zit om te rekenen in Hollandsch
geld de tweede piloot legt een knoop
in zijn zakdoek om niet te vergeten,
straks voor Marietje Engelsche drops te
koopen.
Mevrouw H. Vinkde Koning breekt
op ditzelfde moment in de keuken van
SKELET GEVONDEN. Toeristen
vonden in het Solsteingebled (Tirol)
het skelet van een verongelukt persoon.
Het is gebleken dat van den student
Wolf uit Ligni'tz te zijn, die sedert Juli
van bet vorige jaar vermist werd.
OVERVALLEN OP PASTORIëN.
Donderdagavond is een overval ge-
oleegd op de r. k. pastorie in het wijk
Dorstfeld. Toen er op een gege
ven oogenblik werd gebeld, opende de
huishoudster de deur en zag zij vijf man
nen voor zich. Zij kon de deur niet meer
sluiten, daar een van de mannen zijn
voet er tusschen had gezet. De bende
drong het huis binnen, overweldigde de
huishoudster, die alleen thuis was, en
doorzocht daarop de woning. De ban
dieten vuurden ook nog eenige schoten
af, waarschijnlijk op den hond, die blaf
te. De daders zijn ontkomen. Er is nog
niet vastgesteld, wat gestolen is.
Op de pastorie te Czwickwitz
in het district Pless werd eveneens een
brutale overval gepleegd. Drie met re
volvers gewapende bandieten drongen
na de buitendeur uit de hengsels te
hebben gelicht de pastorie binnen en
dreven de predikant en drie huisgenoo-
ten met voorgehouden revolvers den kel
der in, waarna zij dezen afsloten. Nadat
de roovers vijf kamers hadden doorzocht
en alles van waarde bijeengesleept
hadden, poogden zij de brandkast open te
breken. Zij haalden, nadat dit niet ge
lukt was den predikant uit den kelder
en dwongen hem de sleutel van de
brandkast te geven. Zij maakten zich
toen nog meester van 4000 zloty in con
tanten en slaagden erin te ontkomen,
zonder te zijn herkend.
OORZAAK TE WOEST RIJDEN.
Wij hebben melding gemaakt van het
autoongeluk te Maidstone (Enge
land), waarbij een auto en een motor
fiets, na met elkaar in botsing te zijn
gekomen, in brand zijn gevlogen, met het
gevolg, dat van de zes betrokken jonge
lui er vijf dadelijk verbrandden en één
zulke ernstige brandwonden opliep, dat
hij ook is overleden. Het bleek, dat de
vier jongens in de auto verschrikkelijk
woest hadden gereden. Een hunner, een
jongen van zeventien jaar (drie waren er
zestien, een vijftien), had de au.to voor
het weekend gehuurd. De garagehouder
had het voertuig grif afgestaan, daar de
jongen een veel ouderen indruk maakte.
De jongens reden niet alleen woest, maar
scheen bovendien de jongen, die chauf
feerde, er niet veel van te kennen, of al
thans zijn wagen niet in de hand te heb
ben, want deze schoot van den eenen
kant van den weg naar den anderen.
ZIJN GELD VERBRAND. Een land
bouwer in het Bosnische dorp K o r o s
c e legde 's avonds, toen hij slapen ging,
tien biljetten van 1000 dinar, die hij juist
voor zijn graan ontvangen had, op het
nachttafeltje. Wat later, niet meer aan
zijn geld denkend, legde hij zijn bran
dende sigaret eveneens op het nachtta
feltje. Toen hij een oogenblik later brand
lucht rook, ontdekte hij dat de bankbil
jetten vuur hadden gevat en voor het
grootste deel waren verbrand,
VROUWENMOORDENAAR. Na een
proces, dat vier dagen geduurd heeft,
heeft de jury te A t :i ene zekeren Pie-
tro Xantios ter dood veroordeeld. Deze
man was in enkele jaren tijds vijf maal
getrouwd en had telkens; na korten tijd
zijn vrouw vermoord om zich van bjiax
fortuin meester te maken. Die politie heeft
den moordenaar in 'bescherming moei
ten nemen tegen de1 woede des volks,
dat hem wilde lynchen.
ASPIRINE VOOR JE B'E,ENEN
Zij, dië voor korter otf langen tijd' onder
de wapens geweest zijn, hebben daar
zonder uitzondering de wetenschap op
gedaan dat aspirine een geneesmiddel
is legen alle kwalen. De mobilisatietijd
deed een aspirineepos ontstaan, dat wel
haast wereldberoemd en onsterfelijk ge
noemd mag worden.
Een werkster, in dienst bij een groot
handel in geneesmiddelen te Amster
dam1 was er achter gekomen, welk een
groote waarde de tabletjes en poeiers,
die dagelijks onder het bereik van beur
handen kwamen, vertegenwoordigden en
zij vatte het plan op de aspirine-distribu.-
lie eens krachtig te bevorderen. Diat zij
daarbij echter meer het oog had op haar
eigen voordeel dan op het welzijn der
lijdende aspirine-behoevende menschheid.
behoeft nauwelijs vermeld le worden.
Hoe het zij, de dame maakte er ,een
gewoonte van om iederen dag een kleine
hoeveelheid aspirine mee te nemen.
Eenigen tijd achtereen ging dat goed,
maar tenslotte beginnen de firmanten
toch argwaan te krijgen. Al heel spoedig
viel toen de verdenking op de werkster
die door de politie wérd gearresteerd.
Een nauwgezet onderzoek wees uit,
aldus de Maasbode, dat er tezamen voor
ongeveer f 1000 aan aspirine was ont
vreemd. Een huiszoeking bij de dieveg
ge leverde geen resultaat op. Maar al
heel spoedig had de politie ontdekt, dat
de vrouw, bijgestaan door haar verloof
de, de gestolen aspirine had verkocht
aan verschillende personen. Bij de laat-
sten kon. tenslotte beslag worden»- ge
legd op een deel der gestolen aspirine.
Ook de verloofde van de juffrouw
is inmiddels gearresteerd.
haar woning aan den Amersfoortschen
straatweg te Soesterberg bij het afwas-
schen van den ontbijtboel nerveus een
van die aardige kopjes van tante Jo
zij heeft vannacht tweemaal van een
vliegongeluk gedroomd en tóch aan het
ontbijt een ruzietje met haar man kun
nen maken om niks gewoon, ach
teraf gezien. Henk is toen boos de deur
uitgeloopen. Ze heeft een prop in haar
keel ze zou zóó kunnen huilen, Henk
zit nu vast in de escadrille, en één slin
geringDe luitenant-vliegenier H.
Vink overweegt thans evenwel, dat hij
met aas derde in troef en een mooie rui
ten het bod van zijn partner best kan
verhoogen en annonceert Drie schop
pen
De sergeant-vliegenier Mutsemakers
echter tracht zich, waar het jeukt onder
zijn vlieglaars, wat te krabbelen, wat
zeer lastig is en waardoor het voeten-
stuur van de 302 even aan zijn lot wordt
overgelaten. De 302 loopt wat uit zijn
koers. Daardoor zal de sergeant-vlieger
Mutsemakers, als hij over een kwartier
plotseling een noodlanding zal moeten
maken wijl dan de laatste druppel van
het thans reeds door den lekgeworden
radiateur in de ruimte verdwijnende
koelwater weggeloopen zal wezen, het
vliegveld van Gilze-Rijen net niet meer
kunnen halen doch een noodlanding ma
ken bij Dongen op het weiland van Sjefke
Vermeulen en een half jaar later met
de dochter van Sjefke trouwen. Maar
hij weet nog van niets nu, om 10.20.23
krabbelt hij slechts onder zijn linker
laars, en de 302 loopt uit zijn koers.
Freule Julie Bogaerdt bekijkt met
vochtige oogen het portret van Hans van
den Bergh zij is anthroposofe en weet
zeker, dat Hans op dit oogenblik óók
aan haar denkt. De reserve 2de luitenant
v. d. Bergh, H., maakt deel uit van' de
escadrille van leerlingen, die zich, tegen
het verbod van den Commandant
Vliegschool aan zijn wat over-enthou-
siaste pupillen om elkaar dicht te nade
ren, in het geniep boven het beschuttend
wolkendek in het vliegen in nauw ver
band oefent. Hij vliegt linksbinnen, tuurt
ingespannen naar de roeren van de 121,
waar zijn rechtervleugel niet meer- en
niet minder dan drie meter van verwij
derd mag zijn. Gas afgas bij, nóg
watgas teruggas bijlinks
schoppen.gas terug.dit is het
gedachtenrepertoire van Hans van den
Bergh en zijn mede-leerlingen. Ze trans-
pireeren alle vijf, hebben slechts oog
voor hun formatie. De Commandant
Vliegschool, die ze één voor één stiekum
het wolkendek in heeft zien klimmen, is
ze met een C. V. achterna gegaan en
ziet het vijftal, zelf listiglijk achter wol
ken met hen mee manoeuvreerend, hun
APOTHEKEN.
Zondag «n de nachten der volgende
week is te Middelburg geopend de apo
theek van den heer M. J. van Pienbroek
(Pottentaarkt.)
Middelburg.
Van 14—-16 Oct. Ondertrouwd: A. P.
flongepie'- 27 j. en N de Munck, 20
Bevallen: M. E. W. Antheunisse geb.
Snijders, d.
Overleden: S. Buijs, geh. met P. H.
Ta zeiaar 68 C. S. Roose, geh. met
A. Euijer. 70 j.; O. Beukert, geh. met Th.
C. A Kuijs, 63 j.
Vlissingen.
Van 8—15 Oct. Ondertrouwd: L. A.
Schol, 19 j. en M. Vader 21 j.
Getrouwd: J. A. de Back, 30 j. en R. S.
M. Decrop 32 j.; L. Korteweg, 30 j.
en M. I. Michels, 19 j.
Bevallen J. Gijsouw, geb. Weslerbeke,
x.; L Beun, geb. de Quelerij, z., G. H.
Lootsma, geb. de Haan, z.; J. M. E.
'Dommisse, geb. Tates, z.; L. A. 0. de
Viers, geb. Seidel, d.; G. Bertijn, geb. Da-
vidse, z.\ P. van Tuijl, geb. Voorhout, d. j
A. Florusse, geb. Kroon, d.L. J. M.
Matthijssen, geb. Aspeslagh, z. (levenl.).
Overleden: W. Theune man van J. van
Molenbroek 59 j nM. E. Fens, wed. van
J. G Geijsen, 90 j.; P. J. Hintzen, man
van M._C. van Veghel, 70 j.; L. J. Mt
Aspeslagh, vrouw van 0. J. Matthijssen
32 j.
De Voorzitter van het Hoofd- tevens
Centraal Stembureau brengt ter Openbare
kennis dal ter gemeentesecretarie Afde©-
Ting Verkiezingen voor een ieder ter in
zage is nedergeiegd het besluit waarbij'
R. van Roo te Middelburg benoemd is
verklaard tot lid van den Gemeenteraad,
wegens het bedanken van A. S. Boone.
Middelburg, 16 October 1931.
De voorzitter voornoemd,
P. DUMON TAK.
o
ONTTREKKING GEMEENTE-GROND
LOSKAAI AAN OPENBAREN DIENST
Burgemeester en Wethouders van Mid
delburg brengen ter openbare 'kennis!:
dat zij, die bezwaren mochten hebben
legen de voorgenomen onttrekking aan
bochtjes draaien. Hij vindt ze flinke ke
rels en maakt het plan ze straks bene
den de huid vol te schelden.
Ondertusschen leidt de heer Plesman
een persconferentie over de postvluch-
ten naar Indië en dobbert de W 12 met
afgeslagen motor ergens op de Zuiderzee
sinds negen uur de luitenant ter zee
vlieger Mol wilde, dat men nu maar
eens wat opschoot met die drooglegging
dan wel dat de motorboot van De Mok
eindelijk ter assistentie kwam opdagen
en wel zeer gauw, nadema'al om
twaalf uur vandaag op de Mok rijstta
fel gegeten wordt.
Maar de PH-ADP zit, op weg naar
Parijs, bij Compiègne in den mist de
piloot heeft peiling gevraagd en scha
kelt net van zenden over op ontvangen
om zijn plaatsbepaling te krijgen. Hij
kan nauwelijks het eind van den vleugel
zien een dikke witte massa omgeeft de
F. Vila. In strakke aandacht tuurt hij
op controleur de vol en kompas met
160 K.M.-uur davert de volgeladen ma
chine op haar fijne zintuigen Le Bourget-
waarts door den compacten nevel, waar
in zich heuvelen en bosschen verrader
lijk verbergen. De D. P. de Dirk
Petrus zooals hij in de wandeling heet
wordt daarom op veilige hoogte ge
houden de piloot hoopt evenwel van
harte, dat Le Bourget ópen zal zijn,
overweegt, dat hij maar alvast na de
peiling draadloos zal vragen, welk
vliegveld hij, zoo niet, dan het beste zal
kunnen nemen. Percy F. Bradshaw, in
de cabine, is ingeslapen en droomt, iet
wat béte glimlachende, van Montpar-
nasse; J. C. Jones, van Jones Widford,
tikt op zijn knieën een brief aan Wid
ford om die straks op Bourget met de
Air-Union van 11 u. 30 mee naar Lon
den te kunnen geven, doch L. de Voogt,
werkend lid der Rotterdamsche Aero-
club, die eergisteren zelf bij gebreke aan
mistroutine met zijn Pandertje uit de
wolken is komen tuimelen, zit met niet
geheel ongedwongen gelaat naar bene
den in den nevel te turen en wenschte,
met de Etoile du Nord gegaan te zijn.
Toch zit hij niet half zoo in de pe
narie als de vaandrig Schotjes, examen
doende voor zijn militair brevet, dewel
ke min of meer over zijn toeren is ge
raakt door het zichtbaar afgrijzen der
examencommissie, toen hij zooeven als
zijn eerlijke overtuiging gaf, dat men bij
het vliegen tegen den wind in, de wol
ken sneller tegen komt dan bij het vlie
gen met dien wind in den rug. Daarna
heeft men hem toen gevraagd, welken
dag hij een langeren vluchttijd denkt te
maken den eenen dag Soesterberg-Den
Helder en terug vliegende bij windstil
weer of den volgenden, met 30 K.M.-uur
windkracht tégen op den heenweg en
den openbaren dienst van ongeveer 600
m2 gemeentegrond aan de Lostk'aai, en ka
dastraal bekend in sectie C. nos 2474 en
2341 gedeeltelijk daarvan vóór 27 Octo
ber 1931 schriftelijk mededeel ng zullen
kunnen doen aan hun Co.le.ge.
Middelburg, den 13 October 1931.
Burgemeester en Wethouders
voornoemd,
P. DUMON TAK, Voorzitter.
M. VAN DER VE.UR, Secretaris.
De Distri ets-Arbeidsbeurs voor de ge
meenten tusschen Oost- en Westerscdi<elde
te Middelburg zendt ons de volgende
aanvragen Binnenland.
BREDA, 5 bekwame construetieiweri
kers, moeten van teekeaing kunnen wea
ken, dadellijk, loon volgens C.A.O., voor
on'bepaalden tijd, zoo spoedig mogelijk'.
MAASTRICHT, 2—3 'bekwame krattnj-
matters, dadelijk, 12 cent per ms, ac-
©oordloion, zijnde plm. 5000 imr te verwert-
ken, pin*, f 35 to/t f 40 per week, voor
2 of 3 weken, moeten beslist goede vak
lieden zijn anders onnoodig zicli aa!n te
melden.
TILBURG, leerling-s!ager (ter oplei
ding), ongeveer 16—17 jaar, liefst R.K.,
dadelijk, reiskosten en loon nader over
een te toornen, plus kbs:t en inwoni|É.g,
voor vast.
AFDEELING HANDELREIZIGERS.
Reiziger voor drukinkten, vakkundig en
in het artikel goed bij' drukkerijen enz.
ingevoerd, salaris enz.
Voor firma in mode-artikelen voor ma-
nufacturiers, reiziger voor het Zuiden
degelijk bij manufacturiers ingevoerd, sa
laris enz.
AFDEELING HOTELPERSONEEL,
BREDA, 2 bedien ju Efro uwenmoeten
ook andere werkzaamheden verrichten,
niet te oud, jaarbetrekking, verdiensten
ongeveer 10 gulden per week!, inwonend.
GRONINGEN, 2 jonge restaurant-fceU-
■ners, leeftijd 22—24 jaar, voorwaarden
nader overeen te 'komen, kennis der mo
derne talen gewens'cht, (vooral Duitsch,).
Aanbiedingen uils!uitend aan de Dis-
tricts-Arbcidsbeurs te Middelburg.
October.
20 Middelburg, Inspan, Terpstra.
29 Middelb. Huizen met erven Hioolen.
Nov. s
10 Middelburg Notarishuiijs.
méé op den terugweg. „Allebei de da
gen even lang" zegt de vaandrig, met
een flauwe poging tot listigheid en een
faux air van „mij zal je geen twéé keer
nemen en dit schandelijke ant
woord zal hem de das omdoen, den ar
men Schotjes.
10.20.23.de portier van het vlieg
veld Waalhaven schuift een entréebil-
jet toe aan L. de Zwaag uit Krimpen (Z.
H.), die zichzelf sihds eergisteren loopt
af te vragen of hij straks de gevaren van
een pleiziervlucht boven Rotterdam a
zes gulden zal durven risqueeren de
waarnemer van de 515 knipt op 300 M.
een foto van de St. Jan in Den Bosch,
maar heeft van plaat vergeten te wis
selen, zoodat de St. Jein op de torens
van het Slot Loevestein komt te staan
en bovendien belicht hij te kort met
1l27(t sec. voor dit ochtendlicht te Ban
doeng gaat men de lampen der terrein
verlichting probeeren, want er komt
straks nog een avondvliegtuig van Bata
via de verlengd gedachte as van den
Utrechtschen Dom gaat precies door het
achterhoofd van Julius, die net halver
wege een fraaie looping is ginds boven
Oldebroek.
Helaas laat ons dit werk staken,
hoewel wij ternauwernood begonnen
zijn. Ook deze ééne seconde laat zich
niet historisch vastleggen t rijk is het
leven onzer nationale luchtvaart
Wij ontvingen nog de volgende boe
ken
Het vierde en vijfde deel van „Het
leven van de dieren", door A. E. Brehm,
opnieuw bewerkt door dr. W. Koch, in
het Nederlandsch vertaald onder toe
zicht van R. Bijlstra. Het vierde deel
behandelt de kruipende, de tweeslach
tige dieren en de visschen, terwijl het
vijfde deel de ongewervelde dieren, in
secten, duizendpooten en spinnen be
vat: Beide deelen met veel platen. (N.V.
Uitgevers Maatschappij E. N. U. M.,
Amsterda m).
„Anna Pavlova", haar ley^n en
haar kunst, door Ernst Krauss, met vele
afbeeldingen van de overleden danse
res, (J. M. Meulenhoff, Amsterda m).
d a m).
„De Luister van het Land", door
J, B. Bernink, ds. A. L. Broer, Magaleep
de Zwerver, Jan P. Strijbos, A. B. Wig
man, prof. dr. A. van Veldhuizen e.a.
Een keurige uitgave, verlucht naar litho's
van Jan Voerman Jr. en met foto's van
vele anderen. Zij bevat o.a. vele arti
kelen over het vogel- en bloemenleven
in verschillende deelen van ons land. (A.
G. Schoonderbeek Laren).