Rheumattek? LlüilMT1D88BT DERDE BLAD VAN DE PROVINCIALE ZEEUWSCHE MIDDELBURGSCHE COURANT VAN ZATERDAG 10 OCTOBER 1931, No, 239, BRIEVEN UIT BERLIJN. BINNENLAND. Handel, Nijverheid en Visscherij Verkeerswezen, Post en Telegrafie. GEMENGD NIEUWS. (Van onzen correspondent). Asphaltconflict. Berlijn krijgt rauw asphalt. An dere verkeersproblemen. De „Winker". Nog geen politiebepaling tegen la waai. Een wonderlijke uitspraak. Ik weel niet, hoe in den laatsten lijd bij ons in Holland met Holland zij bij uitzondering het ge heele vaderland be doeld! O Friezen, Limburgers, Zeeuwen en andere geliefde particularisten (waar toe ik mij zelf eveneens reken!) bij ons in Holland het verkeer igereigteld is. We hebben hier kort geleden weer eens een heftig geschrijf in de bladen meegemaakt, toen hel er om ,g|ing of de stad Berlijn het contract voor de leve rantie van .„glad asphalt" (in tegenstel ling met ,rauw asphalt" en andere soor ten van minder glibberige bestrating) ver nieuwen of niet vernieuwen zou. Er was bovendien een eigenaardig Igeurlje aan dit geval gelijk aan vele andere vroeger reeds, in deze eerbied waardige stad van 41/2 millioen. Het was gebleken dat ook hier een corruptie addertje onder het gras loerde. De chef van de firma ,die jarenlang bet gladde asphalt geleverd had, bleek een familie lid le zijn van den hoogen stedelijken ambtenaar, die over deze leveringen te beschikken had. De nieuwe 2.10 m lange burgervader Sahm heeft er tijdig een stokje voor geschoten en Berlijn zal nu „rauw" asphalt krijgen. Tenminste lang zaam aan „want de stad steekt, alle alle andere Duitsche steden^ diep in onmete lijke schulden. Maar een troost is het, voor auto's zoowel als voor voetgangers, dat op den duur het gladde asphalt verdwijnen zal. Duizenden menschenlevens zijn de laatste jaren daardoor alleen al verloren ge gaan. Zoodra het regent, glippen de au to's als dol geworden helsche machines) in woeste bochten dwars over de ver keerswegen, boomen en lantaarnpalen worden omver geworpen, de trottoirs en de ruiten der winkels Rijn niet veilig meer; en dat alles omdat een ambtenaar een zwager heeft en het hemd van den zwager hem even na was als de eigen rok. En het verkeer in 't algemeen dan? Nu we zitten nog midden in de pro blemen. Een Duitsche specialiteit, die uitne mend werkt sinds vele jaren, zijn de „Winker", de roode richtingseiners links en rechts, die zoowel andere voertuigen) als den voetgangers zoo. duidelijk aan geven. welke richting een auto wil in slaan. Men pleit nu ook nog voor een groen achterlicht, dat beigint te gloeien zoodra een sneller rijdend verkeersmid del passeeren wil en waarmee de vóór rijdende den inhaler aangeeft: ,,Ik heb uw signaal 'gehoord en houd rechts. De weg vooruit is bovendien voor u vei lig!"' Het is er nog niet van gekomen, maar ik kan me voorstellen, dat het een uiterst practische nieuwigheid zou zijn, die technisch zeer gemakkelijk en vrijwel zonder kosten zou zijn aan te brengen. Ik geef het onze verkeerspo litie beleefd in overweging. Verkeerslampen. torentjes, verhoogin- gen ingebouwde lampen in 't plaveisel, licht opvangende glasschijven zooais onze fietsers die hebben, draaischijven met en zonder belsignaal, dat alles hebben we in alle variaties. En elke maand komt er nog een uitvinding bij. Maar één ding hebben we nog niet (ik schreef er u on langs in een lawaai"-brief over): een politiebepaling, die een einde maakt aan het onzinnige brullen ,iblaffen en gillen van de razende auto's die deze signalen meestal alleen maar geven olm bij even- tueele ongevallen en het naspel voor den strafrechter verantwoord" te zijn. Een radicaal verbod van signalen ge geven binnen de bebouwde kom ider sleden ware waarschijnlijk de eenige op lossing. Als autobestuurder weet ik zélf maar al te goed, dat bij voorzichtig rij den signalen in een wereldstad vrijwel', overbodig zijn, in 't algemeen gedruisch en gedreun opgaan en de verwarring van dein voetganger, die ze toch, niet meer onderscheiden kan, slechts doen toene men. Dat die strafrechter ook in andere rich ting wonderlijke uitspraken kan doen,, bewees ons dezer dagen een gek geval. Een rijke dame, die aan hiet stuur van eein zwanen wagen zat „kwam op' een der dlruikste punten van de Berlijnsclip city uit een zijstraat aanrijden. Het «ele ver keerslanipje verbood verder rijden aan auto's .(die uit de hoofdstraat kwamen. Een seconde later werd het voor de dame „groen", dus veilig. Maar terwijl ze igas'gaf kwamen natuurlijk tegen alle regels in nog snel twee taxi's uit de hoofdstraat aanrazen. De dame ver loor haar tegenwoordigheid van geest,, liet haar wagen loopen, die op' het trot toir terecht kwam, een persoon doodde en vier zwaar verwondde. Het O. M. eisehtte 4000 Mark en bo vendien vijf maanden gevangenis. De irechter sprak de dame vrij. ,„ïk kan me voorstellen" aldus d'e kadi „dat een zwakke vrouw, door •zulk een plotseling ongeoorloofd gedoe van de brutale taxi's het hoofd kwijt raakte. Dat kan ik niet bestraffen. Maar ik hoop dat deze dame die nu gemerkt heeft dat ze niet onder alle omstandig heden haar zenuwen bedwingen kaï^ nimmer meer een autostuur in handen zal nemen!" Hel kwam in alle kranten. En de ver- folp'twaardiging. vooral ook van de Da mes-Auto-Club is algemeen. Want alle Eva",s-aa(Dj-'t-stuur voelen zich nu ge troffen. Ze waren er trotsch op, minder ongevallen te veroorzaken dan de man nen .De statistiek bewees het. En nu dit vonnis dat aanneemt dat vrouwen „be grijpelijkerwijze"' onder zekere omsmn- heden geen tegenwoordigheid van geest meer bezitten! Ais ik deze Kadi was dan zou ik me voorloopig bij het oversteken van druk ke straten niet veilig meer voelen Roland. HET VERDRAG VAN OSLO, Aan de Mem. v. Antwoord op het Voorloopig Verslag van de Tweede Ka mer over het wetsontwerp tot goedkeu ring van het op 22 December 1930 te Oslo gesloten verdrag tot economische toenadering, met bijbehoorend protocol is het volgende ontleend: Er kan nog niet van daden gesproken worden, aldus de Mem, v. ToeL, die zouden zijn aan te merken als toepassing van deze nog niet in werking getreden conventie, maar de conventie oefent wel reeds invloed uit. Een al dan niet uit gesproken beroep op den „geest van Oslo" vergemakkelijkt reeds nu de ver houdingen. Intusschen kan de regeering moeilijk reeds thans bijzonderheden mededeelen omtrent de eerstvolgende conferentie, die eerlang te Stockholm gehouden zal worden, en omtrent hetgeen van de on derhandelingen daar verwacht mag wor den. Zij moet zich tot een drietal mede- deelingen beperken, In de eerste plaats wordt gereleveerd, dat het streven der regeering op tweeërlei gericht is, name lijk; lo. op toepassing van het systeem van Oslo, hetwelk thans alleen slaat op het toekomstige, ook op het verledene, namelijk op eventueel thans bestaande moeilijkheden, en 2o. op toepassing op andere gebieden dan dat van de douane rechten, het eenige dat thans bestreken wordt. Ten tweede wordt medegedeeld, dat tusschen de departementen onder ling en met de belanghebbenden in dé tails is nagegaan wat beoogd zou dienen te worden. Ten slotte wordt vermeld, dat met de regeeringen der andere Oslo- Staten in overleg is getreden over een programma, bevattende de punten, die ter aanstaande conferentie behandeld zouden kunnen worden. De resultaten van een en ander moeten thans worden afgewacht, Nederland wordt door de conventie niet beperkt in zijn bevoegdheid om ten aanzien van invoer van goederen tijde lijke maatregelen te nemen, die om fis cale of economische redenen noodig zou den worden geacht. Met belangstelling volgt de Regeering de gedachtenuiting in de pers en elders over geheele of gedeeltelijke Neder- landsch-Belgische tolunie. Dit vraagstuk, dat vroeger reeds meermalen ter sprake is gekomen, kwam uiteraard binnen den aandachtskring der Regee ring, toen onderhandelingen over een nieuw handelsverdrag met België wer den geopend. Indien het mogelijk en raadzaam blijkt, in de richting van nau wer samenwerking tusschen de twee landen verder te gaan doel trouwens van elk handelsverdrag dan is er ze ker geen reden om dit na te laten. In principe verzet niets er zich tegen, dat binnen de grenzen der Oslo-groep de twee, resp. drie staten, die daartoe bij zondere aanleiding zouden kunnen vin den, de samenwerking nog wat verder uitstrekken dan in het verdrag tot eco nomische toenadering van Oslo is voor zien. Velen zijn helaas toch nog bezweken, maar zeer velen zijn toch gered en heb ben dank zij ïnenscheliijke hulp ein mie li die middelen der moderne techniek het land dat zij zochten, kunnen bereiken. En daar wachtte hen gelukkig door een decreet van Mussolini, een veilig verblijf. Want het is bekend dat de Italianen he laas de kleine vogels die hier gieliefd zijn en beschermd worden, gaarne als voedsel gebruiken. Je schijnt ze daar bij heele rissen op de markt te kunnen zien hangen, klaar gelukkig heeft de on gekroonde koning van Italië ingegrepen. Als nu die liefde voor dieren ook liefde voor menschen insluit, meebrengt of be vordert, dan zijn we op den goéden weg. Maar daarover nu niet, dat is mijn ru briek niet. Ik zou over de trek der zwa luwen spreken. In dezen tijd1, de eerste helft van October, vertrekt de groote massa van deze vogels, die meest begin April gekomen zijn. Er zijn er die al eerder zijn weggegaan, er zijn er 00li die tot diep in November wachten, maar de meesten verkiezen, als nog wel de Octoherzon schijnt, maar ook de lierfsfne- vels hangen, de felle winden waaien en de nachtvorst komt, do aftocht naar war mer oorden. Er zijn, zooals den eenigszins opmerk- zamen beschouwer bekent! zal zijn, ver schillende soorten van zwaluwen. Over de nachtzwaluw of geitenmelker, de ge heimzinnige vogel der duisternis en over de gierzwaluw, de vlugge jager om de torens, spreek ik nu maar niet. Die behooren tot twee andere families, waar van zij tweeën in ons land de eenige ver tegenwoordigers zijn. Maar de gewone zwaluwenfamilie lelt drie soorten. Do meest bekende en meest algenneeiie is de Jjoereojzwaluw, het mooie van boven staalblauwe, v'an on deren rossig witte vogeltje, met zijn. roestrood voorhoofd, wangen en keel. Aan dal rood vooral is deze soort van de andere le onderscheiden. Dian is er.de huiszwaluw, een vrij algemeene braad vogel ook, die echter jammer genoeg in de laatste jaren achteruit schijnt te gaan. Deze leeft in tegenstelling met de boerenzwaluw vaak in groote of klei neer kolonies. Vandaar wellicht den La- tijnschen naam „urbica" wat stedeling beteekent, tegenover 't „rustica" (lande lijk) van de boerenzwaluw. En tenslotte de „oeverzwaluw", de minst sprekende wat kleur betreft, van de drie. Rug en kop zijn aardkleurig,, van onderen is de vogel wit. Zijn gedaante en gevorkte staart kenmerken ook deze dadelijk als eeii zwaluw. De oeverzwa- luwen houden veel van gezelligheid, ze slapen in groote "troepen bij elkaar en broeden ook in kolonies, in zandafgravin- gen, steile oevers, dijken en dergelijke steile wanden, waar een opening, een soort gang in het zand hun gelegenheid tot nestbouw geeft. Al hun blijde, ook vaak wel zorgenvol le lente- en zomervertier is nu voorbij. De bladeren vallen, de wingerd kleurt rood, het zonlicht gaat kwijnen en de zwaluw gaat ons verlaten. De winter komt. Weken en maanden moeten wij wachten tot in April weer de viuigjgtef vlie gers ons begroeten en ons hart weer blij is met „'te retour des hirondelles." A. L. BI. Breng Sloan's Liniment lichtelijk aan op de pijnlijke plek, zonder inwrijven. Het dringt onmiddellijk door deelt een tintelende warmte toe aan de pijnlijke gewrichten en spieren. De opzwelling en inflam- matie slinken en de pijn verdwijnt. Snelle verlichting. Heerlijk wei- behagen. Millioenen hebben Sloan's Liniment met succes gebruikt voor het verdrijven der pijnen van Rheumatiek, Lendejicht, Ischias, Verkoudheden op de Borst, Verstuikingen, Kneuzingen. 1 (Ingez. Med.) ALS DE ZWALUW ONS VERLAAT, Als de zwaluw ons verlaat.Dan wil dat zeggen, dat de zomer voorbij js en dat de herfst is gekomen. Vele wekten geleden al zaten, ze in troepen oip de telefoondraden, fleurig zingend hun kwet terende liedje, gracieuse vlugge vogeltjes, ranke gestalten op den zonnigten Septem berdag. Of je kon ze zien bij heele troe pen aan den rand1 van het meer in de rietzoom, zich verzamelend voor d© 11a- jaarsreis en zooals het wet schijn was, allerlei afspraken makend in druk ge kwetter voor den komenden moeilijken tocht. Want ja, dat die tocht vaiak moeilijk is, daarvan hebben krantenberichten uit den laatsten tijd wel heel duidelijk ge tuigd. In Oostenrijk, zoo lazen wij, zijn de troepen trekkende zwaluwen door de plotseling ingevallen koude opgehouden. Ze konden niet over de Alpen komen om het zonnige Zuiden te bereiken. Er zijn toen door dierenvrienden sympathie ke maatregelen genomten om de vogels te helpen: met vliegtuigen en auto's zijn ze over de hergen naar Italië gebracht. De kanaalplannen en de oestercultuur. Woensdagavond waren de leden der vereeniging tot bevordering der oester cultuur te Yerseke bijeengeroepen om allereerst de oesterverzendiiig te bespre ken. De voorzitter meende, dat ge zien't aantal oesters dat reedsiiiti<kö maand October is weggegaan er absoluut gleen reden tot klagen is. Gebleken is dat .de prijsverhooging ia Engeland en de ver mindering van 't gewicht geen bezwaren Jiebben gebracht. De ondervindingen en ervaringen der voornaamste verzenders werden tot elkanders leering uitgewis seld. Verder bracht burgemeester Gun ning1 de vraag ter tafelof het plan- Konijnenburg voor het kanaal van Ant werpen schade kan brengen voor het oesterbedrijf. Het kanaal zal een deel der beste oesterperceelen in de Sichel- de O. D'. de zoogenaamde „broek" of Bergsche Bank absoluut waardeloos m'a- ken, wel komt het kanaal1 er niet door, maar de gevolgen zijn net zoo ernstig, waarbij dan nog komt dat de Biergsche Bank van pi'.m. 11000 op pf.m! 7000 ha gebracht wordt en de perceelen (oester en mossel) in de Eendracht geheel waar deloos worden. Duslo. vermindering, 2o verzanding en 3o verdwijning Van perceelen. Bij dit alles komt de ontstel lende vraag wat zullen de gevolgen zijn voor de overige perceelen oip de Iersek- sche B.ank! Niemand kan bij benadering wat schatten of veronderstellen! Hoe zal de stroom gaan? Te vergadering besprak uitvoerig het voor en tegen vain een actie tegen dij plan. De heer Vlaming waarschuwde te gen meedoen aan 't voeren van een hetze tegen of voor politieke slroomingen, maar wil gaarne voorlichting ontvangen b.v. van de heeren Konijnenburg of van het Kamerlid Krijger. Dieze heeren zullen worden uitgenoodigd. Voprts werd met algemeene stemmen besloten 0111 actie te voeren tegen ieder kanaal dat door de oesterperceelen mocht komen. De medewerking van den voorzitter van het visscherijhestuur, van de burge meesters van Tholen en Biruinisse en den hoofdopzichter Bol le Zierikzee zat wor den gevraagd. Enktelen zeidein reeds allen steun toe. Ook zal de C.okso worden \uit- genoodigd lot meedoen aan deze actie. Maar vooropgesteld wordt: het bekomen van degelijke onpartijdige voorlichting in deze g'ansch niet gemakkelijke zaak'. Ook zal indien noodig een depulalie van oesterkweekers bij de ministers van Financiën en Builenl. Zak'en ©en 0udi.ëni- tie aanvragen. Den heer Ramaer, o ud-iiispec icur-go neraal van den Waterstaat za'l een motie in dezen zin worden gezonden. Bedoelde motie aan de nationale Unie te 's-Gravenhage luidt: De vereeniging lot bevordering van het Oesterbedrijf vergadert ter bespre king van plannen tol aanleg van een Anb- Wcrpen-Rijii kanaal'; overwegende: dat in de Ooslerschelde (Oostelijk deel) perceelen gelegen zijn waar het oes'.eir-' broed (jonge oesters), waar het Zeeuw- sche oesterbedrijf zijn bestaan aan le danken heeft, gevonden wordt; dat afdamming v,an een gedeelte van dit water deze perceelen zal doen ver dwijnen, dan wel de waterstrooming zoo zal vertejggen dat zij zullen verzanden of althans hun hoedanigheden in zeer ongunstigen zin zal veranderen, besluit eenstemmig U als haar gevoe len mede te deelen dat door afdamming van de Ooster-Schelde (Oostelijk deel) het Zeeuwsclie Oesterbedrijf in haar eer ste bestaansmogelijkheid ten zeerste ■'wordt bedreigd. De „Indrapoera". Naar de Maasbode verneemt ligt de „Indrapoera" van den Rolterdalmschen Lloyd momenteel in dok hij de Rotter- damsche Droogdok Maatschappij, waar liet schip van een nieuwe voorsteven wordt voorzien. Tevens worden de dek ken gesloopt voor het aanbrengen van twee nieuwe motoren, die gebouwd1 zijn bij de „Schelde" te V '1 i s s i n ge n.B|eide vernieuwingen dienen om de snelheid van het schip op' 'te voeren. De „Slamat" van dezelfde mlaiatschap- pij ia eveneens van een nieuwen voorste ven voorzien en aanvaarde Woensdag de reis naar In.dië. Indische Stoomvaartlijnen. iBlaloeran, 7 v. Batavia te R'dam. Sibajak (uitr.), p. 7 ;Sfu(ejz. i Insulin.de, 7 v. (Batavia n. Rotterdam. Chr. Huygen.,, Ba la via n. A'diaml 7 v. Colombo. P. C. Hooft (uitr.) 6 van Algiers. Ongelukken, Donderdagavond stond op1 den Haar lemmerweg te A in s t e r d a 111 een per sonenauto, welke de eigenaar aan het repareeren was. Een tweede auto nadter1.- de welks bestuurder zoo woest reed', dat hij in botsing kwam mbt den stil- slaanden wagen. De eigenaar van den eersten taiuto werd vrij ernstig gewond1. Donderdagavond viel de heer Bi. fruitkoopman, toen hij te E, d e uiteb paard en wagen uit een boomgaard reed Van dqn wagen. De wielen gingen den on gelukkige over liet hoofd. De dood trad onmiddellijk in. 1 BOTSING DOGCAR EN AUTO. Woensdagavond kwamen op den Rijks straatweg bij Duivendrecht een dogcar en een Fordauto met elkaar in botsing. De boom van de dogcar ging door de voorruit van de auto, tengevolge waarvan de bestuurder een hersen schudding bekwam. Zijn vrouw en kind, die eveneens in de auto zaten, bleven ongedeerd, Het paard van de dogcar ge raakte in een sloot. TRAWLER OVERSTOOMD. Gister nacht is de Fransche trawler „Nicolaas Pierre" B 1373 bij Haaks Vuurschip op de Noordzee door een tot nu toe onbe kend driemast barkschip overstoomd en onmiddellijk gezonken. Het gelukte de uit 14 koppen bestaande bemanning zich te redden in een scheepsboot. Na vele uren te 'hebben rondgedreven werd de bemanning 's morgens opgepikt door den IJmuider trawler IJ 330 de „Flan- dria". Nog in den loop van den avond is de Flandria te IJmuiden binnenge- loopen. Van de Fransche bemanning waren drie personen licht gewond. De stoker moest in het ziekenhuis worden opgenomen. Zijn toestand is redeleijk wel. Een machinist en een matroos wa ren eveneens licht gewond. De „Nico laas Pierre" is afkomstig uit Boulogne en had voor het noodlottig ongeval reeds 240 kisten visch aan boord. AAN WIE BEHOORT DIT TROM MELTJE Op 7 October j.l. werd in de gemeente D1 i e m e n een blikken trommeltje gevonden met een inhoud van f7500 aan Nederlands-chic bankpa pier. Het 'i rommeltje is waarschijnlijk' verloren of achtergelaten door een Ohi- neeschen venter. Het eenige op te ge ven signalement luidt: persoon van naar schatting 35 a 40 jaar oud, gele ge laatskleur, dikke lippen. Het trommeltje is een gewoon biscuitblikje en was in een stuk pakpapier gewikkeld. IN BRAND GERiAAKT. - Donder dagavond was een juffrouw in de keuken van haar woning 'in de Frans Halsstraat le Haarlem bezig' haar japon in ben zine te wasschen terwijl een petroleum toestel in de onmiddellijke nabijheid stond te branden. Plotseling vloog de benzine in brand, waardoor de juffrouw brandwonden aan gezicht, armen en han den kreeg. DE BiRANDSPUIT WAS ZOEK Donderdagavond is door onbekende oor zaak brand uitgebroken in een tweetal schuren en twee hooibergen, behooren- de bij de boerderij van Wi. R. aan het Roggeveen in de gemeente Zoeter- 111 eer Zegwaart. Beide schuren en ook de hooibergen zijn een prooi der vlam men geworden, terwijl een klein deel der woning brandschade heeft bekomen. Hel blusschingswerk heeft niet bepaald een vlot verloop gehad, doordat de sleu tel van de nrandkraan nergens te vinden was. Eerst te negen uur kon men im'et één straal het vuur aantasten. Daarbij wam dat in het spuithuisje, dat zeer slecht bereikbaar was, doordat rand dit huisje de straat was opgebroken, geen brandspuit te vinden was'. Deze spuit werd na lang zoeken op- een geheel an dere plaats gevonden en op dat opgen- blik viel er niets meer te redden, omdat alles door het vuur was! verteerd. De inventaris van beide schuren en enkele kippen zijn verbrand. INBRAAK. 1 Woensdagnacht hebben ongenoode gasten zich toegang ver schaft tot de beneden-verdieping van het Sanatorium te Heerlen. Verschil lende kamers werden overhoop gehaald. Uit de telefoonkamer wordt een bedrag van f 250 vermist, terwijl de buit verder bestond uit eenige damesmantels en heerenjassen. De politie heeft zekeren L. gearresteerd. EEN BUITENKANSJE, Uit Bern wordt gemeldt, dat de hoofdprijs van de loterij der Zwitsersche tentoonstelling van sport en hygiëne, een bedrag van 25000 francs, gevallen is op het lot van een jongen werklooze, DE MERAPJ BEKLOMMEN. - Uit Djocjacarta wordt .gemelddat de vulca noloigen dr. Schmidt en Katars'ky er voor de eerste maal in geslaagd zijn na de uitbarsting van den Merapi, den top le beklimmen en den krater te bezoekc-n. De tocht was echter nog zteer gevaarlijk en uitsluitend met gasmaskers' mogelijk. DE WOLVEN KOMEN. In het Pool- sche district Wilna zijn in de laatste dagen groote troepen wolven verschje- nen, die het vee overvallen en degan- sche streek onveilig maken. LICHTGASONTPLOFFING. Naar de Lok Anz. meldt, is Donderdagavond te G d i n g e n een pas gebouwd huizen blok door een lichtgasontploffing ge deeltelijk in de lucht gevlogen. Uit de puinhoopen zijn reeds verschei dene dooden en gewonden geborgen. Ongeveer 11 woningen zijn volkomen vernield, zeven personen zijn reeds zwaar gewond naar het ziekenhuis ver voerd. Het totaal aantal dooden èn ge wonden is nog niet bekend. EEN HALF MILLIOEN HARINGEN VERBRAND. Te Yarmouth is een half millioen haringen, die gereed lagen om gezouten te worden, door brand ver hield. Na twee uur werkens' wisten de brandweerlieden het vuur te beperken tot dit dteel van de zouterij, dielin. andere afdeelingen nog twee- a drie millioen

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1931 | | pagina 9