M m ^Provinciale ^eeutusche ^MDEïïKIffiEFÏ HEERENBAA! WEEL^WIHD GISTEREN») HEDEN») 5 II No. 2 2 7. Drie bladen. ZATERDAG 26 SEPTEMBER 19 3 1. Eerste blad. 174e Jaargang. - BINNENLAND. 'ZEELAND. Kort Zeeuwsch Nieuws. MIDDELBURGSCHE COURANT Dagblad Abonnementsprijs voor Middelburg en 't agentschap Vlissingen 2.30, elders f 2.50 per kwartaal. Week-abonnementen in Middelburg 18 cent per week. De advertentieprijs is, voor de gewone advertentiën 30 cent per regelvoor ingezonden mededeelingen 60 cent per regel. Bij abonnement voor beide veel lager. Men vrage daarvoor de tarieven. CJITG. N.V. DE MIDDELBURGSCHE COURANT Lange St. Pieterstraat, Middelburg Telefoonnummers: Redactie 269 Administratie 139 Postcheque en Girorekening 43255 Familieberichten en dankbetuigingen: van 17 regeis ƒ2.10; elke regel meer 30 cent. In de rubriek „Kleine Advertentiën" worden, mits uitdruk kelijk daarvoor opgegeven, advertentiën, tot niet meer dan 5 regels opge nomen a 85 cent bij vooruitbetaling. Advertentiën onder „Brieven" of „Bevragen bureau dezer courant" 10 cent extra. Bewijsnummer 5 cent. Eenmans en Tweemans. Op de minder drukke trajecten van het tramnet in de hoofdstad is zooals men weet sinds jaren de eenmanswagen ingevoerd, en in navolging daarvan op vele andere lijnen elders. Het spaart het salaris van een conducteur uit, daar -de wagenbestuurder tevens als zooda nig fungeert. Het was eerst wel een beetje lastig, er aan te moeten wennen altijd een afgepast dubbeltje gereed te Jiebben om in het busje te doen. Ik her inner me nog wel, soms een kwartje te hebben geofferd,omdat het busje, geslo ten als het was, geen wisselgeld terug gaf. Later is op verschillende plaatsen de wagenbestuurder gemachtigd gewor den geld te ontvangen, en dus ook te wisselen. Maar de bezuiniging blijft haar werk doen, onverdroten, en als het op onthoud en het tijdverlies niet te groot wordt, door steeds toenemend verkeer, zullen de eenmanswagens zeker wel niet uit de circulatie verdwijnen, Zoo'n conducteur-wagenbestuurder moet anders wel een manusje-van-alles zijn Goed financier, handig zakenman, coulant en plezant voor het veeleischen- de en soms hulpbehoevende publiek. En daarnaast technicus, bekend met de nukken, kuren en gebreken van de schit terend geoutilleerde maar toch ook aan ziekte en vergankelijkheid onderworpen motorwagens. Terwijl tevens de eischen van het verkeer door hem stipt moeten worden geëerbiedigd, en al de moderne problemen van stopseinen, rechts- of linksvoorrang, verkeersagenten, plotse linge ongevallen, benevens stuntelige voetgangers en losloopende hondjes door hem feilloos moeten worden opgelost. Inderdaad, de alleenheerscher op de eenmanswagen is het symbool van den idealen modernen mensch, die wij allen begeeren te zijn. Van zessen klaar, zich zelf genoegzaam, zijn levenswagen in prachtige alleenheid beheerschend, en met vaste hand naar eigen inzicht stu rend door de wereld. Maar is dat eigenlijk wel zoo? Willen wij menschen, naar ons diepst besef, wel zoo als eenzame en op ons zelf alléén aangewezen zwervelingen dolen door het leven? Vraag het de hunkerende zielen, die uiterlijk wellicht onbewogen door de we reld gaan, kloek staande te midden van het eigen leven, opgewassen tegen het eigen werk, veilig zich terugtrekkend in de eigen woning, maar die innerlijk de eenzaamheid tusschen de menschen dra gen als een onzegbare weemoed, die alle gezegende uren als met een rouwfloers overschaduwt, en die in de uren van be proeving en leed de te' dragen last uit ge brek aan een meê dragende ziel slechts zwaarder, hopeloos zwaar soms maken kan. Misschien is de eenzaamheid eerst later in het leven gekomen. Dan is er hunkering naar een glanzender verleden! Misschien is er nog mogelijkheid, dat de eenzaamheid ééns doorbroken wordt. O, dan is er hunkering naar een blijder toe komst die wenkt Eenmanswagens willen wij in het leven besturen? Nee daar is geen menschenhart dat in de diepste diepte van zijn uiter lijke bravoure niet hongert naar een ge meenschap, die de levenswagen eerst waarlijk bewoonbaar, eerst waarlijk vreugdevol, eerst waarlijk bestuurbaar maakt door dit wereldlabyrinth. Tvvee menschen die elkander liefhebben. Willen zij nog langer alleen zijn? Nee, zij willen nooit meer alleen zijn Of liever: ze zijn nooit meer alleen. Ze zijn van zelf t^ zamen. Altóós in gedachten. En zooveel mogelijk in de werkelijkheid. Ze houden van elkaar. En ze leven vóór elkaar. En ze willen zoo dra of voorzoover het eenigszins mogelijk is leven mèt elkaar. De tweemanswagen wordt bemand en gaat rijden. Al is meestal een van de twee mannen een vrouw. Is ze wagenbestuur ster? Is ze slechts conductrice? Laat ons ons niet in dit verborgen probleem van elk goed huwelijk verdiepen. Genoeg is voor ons, dat ze te zamen rijden, en te zamen de wagen houden in het rechte spoor. Dan komt dikwijls ook publiek opzet ten. Wonderlijk jong volkje, dat eerst niet veel 'anders dan schreeuwen doet. Maar later lachen ze ook wel. En ongemerkt worden ze groot. Eenmaal zullen ze op een halte de wagen verlaten. Maar de wagen rijdt door. Naar zijn onbekende eindpunt. Naar zijn ongeweten doel. Anderen gaan rijden in andere levens verbanden. Goddank is velerlei gemeen schap mogelijk, voor den de eenzaaheid innerlijk schuwenden mensch, in deze vreemde wereld. Doch welk verband het ook is, dat gij kiest, nee, dat u toebedeeld wordt in het leven, de zegen er van is altoos, dat gij niet meer alleen staat tegenover menschen en dingen, maar dat gij samen, in kleiner of grooter groeps verband, u opgewassen voelt tegen de raadselen en de vragen, de moeiten en de nooden, die elke levenstramreis vroeger of later brengen moet. „Ge deelde vreugd is dubbele vreugd" de volkswijheid heeft ook hier een eeuwig geldende waarheid bewaard en „ge deelde smart is halve smart." Dus géén mensch wil naar diepst levensvérlangen eenmanswagenbestuur- der zijn? Neen, zeker niet. En toch is ieder mensch het, in zekeren zin Want in de allerdiepste diepte van het leven blijft de mensch toch altoos een zaam staan. De liefde van menschen kan ons geleiden, blij maken, of troos ten. En het is de grootste levensschat. Doch daar is een verborgen leven waar wij noodwendig alleen worden ge laten. Als wij staan tegenover ons eigen te-kort, als wij staan tegenover eigen onuitwischbare schuld, als wij verloren zonen en dochteren ons gevoelen, en ook als wij staan tegenover de dood die komt. Dan een eenmanswagen, ons leven? Zalig wie ook dan het woord van den Meester tot het zijne mag maken: en nochtans ben ik niet alleen, want de Vader is met mij," Dan is er Eén die de wagen stuurt En wij, met al onze zonden en nooden, v/ij geven ons willig over. Jacobus de Kleine. BIJ ADERVERKALKING, van hersenen en hart kan door het dagelijks gebruik eener kleine dosis natuurlijk Franz-Josel- bitterwater bereikt worden, dat de patient zonder sterk te persen, ontlasting heeft. Bij Apoth. en Drog. verkrijgb. (Ing. (Med.) NEDERLAND EN BELGIE. Tusschen de Belgische ern de Ncder- landsche regeeringen is een regeling ge troffen omtrent de afgifte van bewijzen van aankomst in het land van bestem ming voor gedistilleerd, dat in doorvoer uit Nederland naar België (of uit Bel gië naar Nederland) wordt vervoerd en dat omtrent de bepalingen van deze overeenkomst, welke met ingang van 1 October a.s. in werking zal treden, in lichtingen zijn te verkrijgen bij de inspec teurs en de ontvangers der invoerrechten en accijnzen. DE TILBURGSCHE WOLINDUSTRIE EN DE CRISIS IN ENGELAND. De Vereeniging van Tilburgsche fa brieken van wollen stoffen heeft aan minister Ruys de Beerenbrouck een tele gram gezonden, waarin de Tilburgsche wollen-stoffen-fabrikanten, in vergade ring bijeen, verontrust door de zich reeds thans duidelijk toonende gevolgen der door Engeland genomen maatregelen en de daardoor automatisch in de En- gelsche industrieën ingetreden ingrij pende loonsverlaging, de volle aandacht van de regeering vragen voor de daar uit voortspruitende bedreiging van het voornaamste exportgebied der Tilburg sche wol-industrie, alsmede voor de groote verscherping der concurrentie van buitenlandsche manufacturen op de Ne- derlandsche markt, die zal ontstaan als Engeland voor de wollen stoffen-expor- teerende landen goeddeels zal zijn ge sloten. Zij vragen daarom op korten termijn ingrijpende maatregelen om althans de Nederlandsche markt tegen deze abnor male concurrentie te beveiligen en werkloosheid op groote schaal te voor komen. 1Naar de Maasbode van de zijde van den Metaalbond verneemt, hebben zijn leden te Rotterdam en in Schiedam Vrijdag in een mededeeling aan de ar beiders de bekende loonsverlaging miet 5 pCt. afgekondigd. Deze verlaging zal dan de volgende week ingaan. Fïttsmcsëele Berichten WAARSCHUWING TEGEN STEMMINGMAKERIJ. Wij lezen in het Amsterdamsche Ef fectenblad onder Dagelijksch Beursover- zicht Zoo juist komt het bericht binnen, dat de beurs in Boekarest als basis voor de vaststelling der valuta den Franschen franc en den Hollandschen gulden heeft aangenomen. De gedachtengang van beurs en pu bliek wordt overigens zoo door elkaar geschud, dat geen enkele richtlijn bij mogelijkheid meer gevonden kan wor den. Ik kan er niet genoeg tegen waarschu wen, de uit het buitenland komende ge ruchten zonder meer au serieux te nemen. Dat de dollar gisteren scherp mon teerde, kan daarvan zeer goed een ge volg zijn, doch het Nederlandsche pu bliek houde onder alle omstandigheden toch vooral in het oog, dat noch de po sitie van den gulden op zich zelf, noch die der groote banken, aanleiding geeft tot nationale onrust. Nogmaals en met klem: er is in onze positie niets, dat thans reeds beschouwd zou mogen worden als een symptoon van naderende munt-depreciatie. - Aneta meldt uil Batavia dat de Eerste £hineesche Levensverzekering- Maatschappij daar ter stede in staat van faillissement is verklaard. De heer G. J. L. Goossens, lid der Staten van Zeeland, heeft aan Ged. Sfai- ten de volgende vragen gericht: I. Is het Ged. Stalen bekend en zoo niet, zijn zij genegen de juistheid der loopende igeruchtein te onderzoeken; dat verschillende, reeds jaren dienstdoende arbeiders aan de .groep „Electrische Cent trale Driekwart" zijn ontslagen, dan wel binnenkort voor ontslag zullen worden voorgedragen en zonder meer uit hun dienstverband zijn of zullen worden onlf- zet? II. Zijn Ged. Staten bereid te onder zoeken of bet op waarheid berust, da|t aan betrokken arbeiders destijds de mon delinge belofte is toegezegd, dat zij op een doorloopende tewerkstelling zouden kunnen rekenen? III. Indien vraag I bevestigend dient beantwoord, achten Ged. Staten dan geen termen aanwezig voor tusschenkomst, teneinde te voorkomen, dat de werkieloost heid in deze Provincie nog worde uilgei- breid en eenmaal gedane beloften w-ordén vernietigd? Het wegenplan in Zeeland. Als bijlage is bij de memorie van toe lichting bij de begrooting van het rijks wegenfonds voor het dienstjaar 1932 ge voegd een globaal overzicht van de werkzaamheden, welke aan elk der we gen van het nieuwe rijkswegenplan zul len geschieden gedurende de tweede vijf-jarige werkperiode, welke met 1932 aanvangt, dus met een inschrijving van den stand van het werk tot het einde van 1936. Aan dit wegenplan is het volgende ontleend, waarbij telkens vermeld wor den de weg, de stand van het werk na afloop van de 5-jarige periode en de kostenberekening. Bergen op ZoomWoensdrechtKrui- ningenGoes's Heer Arendskerke Nieuwland Vlissingen Breskens DraaibrugSluis—grens; aanleg nieuwe wegvakken in Noord-Brabant, op Zuid- Beveland en Walcheren voorloopig ge reed omlegging om Oostburg gereed; f 164.000. Zijtak 's Heer ArendskerkeWol- faartsdijksche veer; Zijtak NieuwlandMiddelburg. Zijtak DraaibrugAardenburg—«grens. Kruiningen— Hansweert Walsoor denHulstgrens (begin van aanleg voor een nieuw wegvak Kruiningen Hansweert, verbetering van het wegvak Hulstgrens; f 88.000. GoesHoedekenskerkeTerneuzen Sas van Gentigrens; weg naar den steiger te Hoedekenskerke gereed, ver- B 24 ECHTE FR1ESCHE 20-50 cl. per ons zachte en geurige rooktabak. (Ingez. Med.) betering aanlegplaats te Terneuzen, grondaankoop voor omlegging te Hoede kenskerke; f 265.000. Bergen op ZoomThoolsche brug. RotterdamOud Gastel St. Phi- lipslandZijpeZierikzee; begin van grondaankoop; f 268.000. MIDDELBURG. In het nulmimer van Dinsdag stond in het bericht over het Handelsregister, onder Zeeuwsche eilanden een bérieht dat onder Westelijk Noord-Braibant thuis 'beihoort, nml. dat van de Maison Mary Kimmel. Hieruit is ie lezen, dat dé zaak Murk in de Lanigedelft B 121 zou zijn opgeheven, wat geheel in strijd met de waarheid is. Met de Staatscourant van 26 Sep tember zijn verzonden afdrukken van de akten betreffende de N.V. Fabriek voor Meubileering voorheen onder de firma Belderok en Van Roo alhier. ZUÏD-BEVELAND. IERSEKE. Men schrijft ons uit Ien- sekle: Vrijdagmiddag zijn van hier een 9-tal Oesterkweekers naar Londen ver trekken, vergezeld door burgemeester Gunning (de voorzitter der vereeniging tot bevordering der Oester cultuur). Daar zal de situatie nader besproken worden. Maar vooropgezet blijft da;t de handel in ponden met zoo'n wisselvalligen koers, niet gehandhaafd 'kan blijven. BIOSCOPEN. De dezer dagen te Zuidzande gehouden Roode Kruis collecte heeft f 18.28 opgebracht. Naar men aan de Grondwet be richt, zal de Ammoniak'fabriek te Sluis- kil, in het Zeeuwsch-Vlaaiiusche indu striegebied, op volle capaciteit gaan wer kten. Het aanbal arneiders bedraagt dan 8 h 900. 26-IX-'31. Vrijdag: hoogste lucht temperatuur 15)4 °C (60 °F); laagste 12 °C (54 °F); heden 9 h 13% °C; 12 h: 15 °C (59 °F). Water tempera tuur a.d. zwemschool: gisteren 14 h: 15°C; 19 h: 15>4 °C; heden 9 h: 15 °C (59 °F). Er is 1.2 mm regen ge vallen. Luchtdruk 776 ®«e® 775 ©9©©®*®®©©®®774 773 Wat de hmskamerbarometer zegt s DBGEUlvt OF WIND PAHDEKI. -i «ra r- 1 t 1 w (JKlGOED WEDER STOÖll/ÖiTïG bESTEttDlG ZWAUE SIÖHH^ ZEER EtSCHGDH ELECTRO. Marokko, Wij kenden Mariene Dietrich als een zeer goede filmactrice, maar met lichte Garbo-imitaties. Wij kenden haar niet als pjroote tragedienne. Als een, die haar Zweedsche kunstzusters glad in 'den scha dfuw stelt, thans wel. Na deize „Marok ko", Joseph von Sternberg's prachtig re gie werk. Er is niet alleen .een vreemdelingem legioen voor mannen.'There is a foreign je.gión tor women, zoo ze|g]t Mariene, den ver—vreemdelingenlegioenden, Ame- rikaansche vrijilliger. Zij izegt 't met haar eigen .intonaties, h'aar glimlach, haar zachte oogen. En wij weten 't pilots: hier is een kunstenares aan het woord, dit is hel gebaar, de expressie, de stem eénteir actrice, die in soberheid van dictie, in verstilde eenvoud van mimiek ons weer eens geeft waarachtige filmkunst, roe rend, zuiver juist in totale afwezigheid van eenig valsch pathos, eenig onwaar yejntiment, eenig onjuist effect. En het werd een genieten, waarvan 't scheiden o:ns moeilijk viel. En dat met een tegenspeler als Men- jou, hu eens 'n alleen nmar kalm, Wiaar- dig mensch, zonder het diabolische. En met Gary Cooper, den vercynisc'hten, ?jelf verwilderden legionair! Welke scènes dan te releveeren? Haar dialogen met een deizer beide? De kracht an die haast gefluisterde bede: „Do n't go!" wanneer zij Cooper van desertie afhoudt, haar optreden als cabaretière,, cfat igeen oogenblik tot vulgariteit ver wordt, het in nerveuse siddering re'a- geeren op het dof-fatalistische tromnie^- rythme, haar angstig zoeken, wanhopig vragen bij den terugkeer van het garnizoen uit Amalfi. En het wedervin- den. het meetrekken door gierende ■woiestijnzandstormeii. Prachtig dat slot, JUH.lt 1WU1UI' 1 -1 J hoogendruk over de Britsche eilanden is onder invloed van het bij IJsland uit het Westen doordringen eener depressie aan den Noordkant afgenomen. Op de Brit sche eilanden is de windkracht over het geheel zwak geworden, doch het gebied van hoogen druk blijft zijn somber ka rakter behouden. Ook in den nacht was de lucht over de Engelsche stations bijna overal betrokken. In Skandinavië, dat tusschen twee depressiegebieden ligt, nam de windkracht af en daalde de temperatuur. Over het vaste land en de Britsche eilanden bleef de tempera- tuursveraeeling dezelfde. In het Zuid- Westen schijnt een versterking van den hoogen druk in aantocht. Ingrijpende veranderingen zijn in den toestand in de eerste paar dagen niet te verwachten. Hoogste barometerstand 779.1 mm te Malinhead; laagste 760.3 mm te Isafjord. Verwachting tot morgenavond Matige N.W. wind meest licht tot half bewolkt, waarschijnlijk droog weer, zelfde temperatuur. Zon op: 6 h 52; onder: 18 h 50. Licht op 19 h 20. Maan op: 18 h 48; onder 6 h 13. V.M.: 26 September. Zondag 27 Sept.: Zon op: 6 h 54; onder 18 h 48. Licht op: 19 h 18. Maan op: 18 h 48; onder 7 h 23. L.K.: 4 Oct. Hoog- en Laagwater te Vlissingen. Westkapelle is 28 min. en Domburg 23 min. vroeger; Veere 38 min, later. (S springtij). September 1931. (Z o m e r t ij d). Hoogv/ater. Laagwater. Za. 26 2.14 14.17 8.29 20.56 Zo. 27 2.42 14.46 8.57 21.26 Ma. 28 S 3.07 15.14 9.23 21.52 Di. 29 3.38 15.44 9.51 22.19 het mobiele vrouwenlegioen. Prachtig gansch dit werk. van spel, van regie. Een film als weinige. FLORA. Satans klauwen, Bloed en Zand. Satans klauwen zijn de poezelige handjes van Lya de Putti (Doloreid), waarin Francis, een hertogszoon, valt. En wie het slachtoffer van een Lya wordt, is nog niet gauw van haar af. Zeker niet, wanneer, zooals hier, Lya inderdaad lief heeft, wat nu niet eiken dag gebeurt, maar dan staat ze ;iook voor vrijwel niets. Totdat ook een beter gevoel in haar doorbreekt, allerlei ten dienst gestane intrigues worden teniet gedaan, en Francis (zeer goed! gespeeld door Ben Lyon) de vrouw krijgt, die hem past. Na talrijke wederwaardigheden, die zeer mooie scènes te zien geven, en die vooral van het meesterlijk, spel van deze groote actrice doen genieten. En voorts een reprise van Bloed en Zand. Hoofdrol Ralph Valentino, de he laas veel te vroeg overleden acteur, die, ondanks ,'alle verguizing, waaraan hij heeft bloot gestaan, tot zijn dood een groot acteur bleef. Het is goed hem nog eens terug te zien, in een zijner beste creaties. Bijgestaan door Lila Lee, Nita Naldi en anderen.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1931 | | pagina 1