M
m
^Provinciale ^eeutusche
^MDEïïKIffiEFÏ
HEERENBAA!
WEEL^WIHD
GISTEREN») HEDEN»)
5
II
No. 2 2 7.
Drie bladen.
ZATERDAG 26 SEPTEMBER 19
3 1.
Eerste blad.
174e Jaargang.
-
BINNENLAND.
'ZEELAND.
Kort Zeeuwsch Nieuws.
MIDDELBURGSCHE COURANT
Dagblad Abonnementsprijs voor Middelburg en 't agentschap Vlissingen
2.30, elders f 2.50 per kwartaal. Week-abonnementen in Middelburg
18 cent per week. De advertentieprijs is, voor de gewone advertentiën
30 cent per regelvoor ingezonden mededeelingen 60 cent per regel.
Bij abonnement voor beide veel lager. Men vrage daarvoor de tarieven.
CJITG. N.V. DE MIDDELBURGSCHE COURANT
Lange St. Pieterstraat, Middelburg
Telefoonnummers:
Redactie 269 Administratie 139
Postcheque en Girorekening 43255
Familieberichten en dankbetuigingen: van 17 regeis ƒ2.10; elke regel
meer 30 cent. In de rubriek „Kleine Advertentiën" worden, mits uitdruk
kelijk daarvoor opgegeven, advertentiën, tot niet meer dan 5 regels opge
nomen a 85 cent bij vooruitbetaling. Advertentiën onder „Brieven" of
„Bevragen bureau dezer courant" 10 cent extra. Bewijsnummer 5 cent.
Eenmans en Tweemans.
Op de minder drukke trajecten van
het tramnet in de hoofdstad is zooals
men weet sinds jaren de eenmanswagen
ingevoerd, en in navolging daarvan op
vele andere lijnen elders. Het spaart
het salaris van een conducteur uit, daar
-de wagenbestuurder tevens als zooda
nig fungeert. Het was eerst wel een
beetje lastig, er aan te moeten wennen
altijd een afgepast dubbeltje gereed te
Jiebben om in het busje te doen. Ik her
inner me nog wel, soms een kwartje te
hebben geofferd,omdat het busje, geslo
ten als het was, geen wisselgeld terug
gaf. Later is op verschillende plaatsen
de wagenbestuurder gemachtigd gewor
den geld te ontvangen, en dus ook te
wisselen. Maar de bezuiniging blijft haar
werk doen, onverdroten, en als het op
onthoud en het tijdverlies niet te groot
wordt, door steeds toenemend verkeer,
zullen de eenmanswagens zeker wel niet
uit de circulatie verdwijnen,
Zoo'n conducteur-wagenbestuurder
moet anders wel een manusje-van-alles
zijn Goed financier, handig zakenman,
coulant en plezant voor het veeleischen-
de en soms hulpbehoevende publiek. En
daarnaast technicus, bekend met de
nukken, kuren en gebreken van de schit
terend geoutilleerde maar toch ook aan
ziekte en vergankelijkheid onderworpen
motorwagens. Terwijl tevens de eischen
van het verkeer door hem stipt moeten
worden geëerbiedigd, en al de moderne
problemen van stopseinen, rechts- of
linksvoorrang, verkeersagenten, plotse
linge ongevallen, benevens stuntelige
voetgangers en losloopende hondjes door
hem feilloos moeten worden opgelost.
Inderdaad, de alleenheerscher op de
eenmanswagen is het symbool van den
idealen modernen mensch, die wij allen
begeeren te zijn. Van zessen klaar, zich
zelf genoegzaam, zijn levenswagen in
prachtige alleenheid beheerschend, en
met vaste hand naar eigen inzicht stu
rend door de wereld.
Maar is dat eigenlijk wel zoo?
Willen wij menschen, naar ons diepst
besef, wel zoo als eenzame en op ons zelf
alléén aangewezen zwervelingen dolen
door het leven?
Vraag het de hunkerende zielen, die
uiterlijk wellicht onbewogen door de we
reld gaan, kloek staande te midden van
het eigen leven, opgewassen tegen het
eigen werk, veilig zich terugtrekkend in
de eigen woning, maar die innerlijk de
eenzaamheid tusschen de menschen dra
gen als een onzegbare weemoed, die alle
gezegende uren als met een rouwfloers
overschaduwt, en die in de uren van be
proeving en leed de te' dragen last uit ge
brek aan een meê dragende ziel slechts
zwaarder, hopeloos zwaar soms maken
kan. Misschien is de eenzaamheid eerst
later in het leven gekomen. Dan is er
hunkering naar een glanzender verleden!
Misschien is er nog mogelijkheid, dat de
eenzaamheid ééns doorbroken wordt. O,
dan is er hunkering naar een blijder toe
komst die wenkt
Eenmanswagens willen wij in het leven
besturen? Nee daar is geen menschenhart
dat in de diepste diepte van zijn uiter
lijke bravoure niet hongert naar een ge
meenschap, die de levenswagen eerst
waarlijk bewoonbaar, eerst waarlijk
vreugdevol, eerst waarlijk bestuurbaar
maakt door dit wereldlabyrinth.
Tvvee menschen die elkander liefhebben.
Willen zij nog langer alleen zijn?
Nee, zij willen nooit meer alleen zijn
Of liever: ze zijn nooit meer alleen.
Ze zijn van zelf t^ zamen. Altóós in
gedachten. En zooveel mogelijk in de
werkelijkheid. Ze houden van elkaar. En
ze leven vóór elkaar. En ze willen zoo
dra of voorzoover het eenigszins mogelijk
is leven mèt elkaar.
De tweemanswagen wordt bemand en
gaat rijden. Al is meestal een van de twee
mannen een vrouw. Is ze wagenbestuur
ster? Is ze slechts conductrice? Laat ons
ons niet in dit verborgen probleem van
elk goed huwelijk verdiepen. Genoeg is
voor ons, dat ze te zamen rijden, en te
zamen de wagen houden in het rechte
spoor.
Dan komt dikwijls ook publiek opzet
ten. Wonderlijk jong volkje, dat eerst niet
veel 'anders dan schreeuwen doet. Maar
later lachen ze ook wel. En ongemerkt
worden ze groot. Eenmaal zullen ze op
een halte de wagen verlaten. Maar de
wagen rijdt door. Naar zijn onbekende
eindpunt. Naar zijn ongeweten doel.
Anderen gaan rijden in andere levens
verbanden. Goddank is velerlei gemeen
schap mogelijk, voor den de eenzaaheid
innerlijk schuwenden mensch, in deze
vreemde wereld. Doch welk verband het
ook is, dat gij kiest, nee, dat u toebedeeld
wordt in het leven, de zegen er van is
altoos, dat gij niet meer alleen staat
tegenover menschen en dingen, maar dat
gij samen, in kleiner of grooter groeps
verband, u opgewassen voelt tegen de
raadselen en de vragen, de moeiten en
de nooden, die elke levenstramreis
vroeger of later brengen moet. „Ge
deelde vreugd is dubbele vreugd" de
volkswijheid heeft ook hier een eeuwig
geldende waarheid bewaard en „ge
deelde smart is halve smart."
Dus géén mensch wil naar diepst
levensvérlangen eenmanswagenbestuur-
der zijn?
Neen, zeker niet.
En toch is ieder mensch het, in zekeren
zin
Want in de allerdiepste diepte van het
leven blijft de mensch toch altoos een
zaam staan. De liefde van menschen
kan ons geleiden, blij maken, of troos
ten. En het is de grootste levensschat.
Doch daar is een verborgen leven
waar wij noodwendig alleen worden ge
laten. Als wij staan tegenover ons eigen
te-kort, als wij staan tegenover eigen
onuitwischbare schuld, als wij verloren
zonen en dochteren ons gevoelen, en ook
als wij staan tegenover de dood die komt.
Dan een eenmanswagen, ons leven?
Zalig wie ook dan het woord van den
Meester tot het zijne mag maken:
en nochtans ben ik niet alleen,
want de Vader is met mij,"
Dan is er Eén die de wagen stuurt
En wij, met al onze zonden en nooden,
v/ij geven ons willig over.
Jacobus de Kleine.
BIJ ADERVERKALKING, van hersenen
en hart kan door het dagelijks gebruik
eener kleine dosis natuurlijk Franz-Josel-
bitterwater bereikt worden, dat de
patient zonder sterk te persen, ontlasting
heeft. Bij Apoth. en Drog. verkrijgb.
(Ing. (Med.)
NEDERLAND EN BELGIE.
Tusschen de Belgische ern de Ncder-
landsche regeeringen is een regeling ge
troffen omtrent de afgifte van bewijzen
van aankomst in het land van bestem
ming voor gedistilleerd, dat in doorvoer
uit Nederland naar België (of uit Bel
gië naar Nederland) wordt vervoerd en
dat omtrent de bepalingen van deze
overeenkomst, welke met ingang van 1
October a.s. in werking zal treden, in
lichtingen zijn te verkrijgen bij de inspec
teurs en de ontvangers der invoerrechten
en accijnzen.
DE TILBURGSCHE WOLINDUSTRIE
EN DE CRISIS IN ENGELAND.
De Vereeniging van Tilburgsche fa
brieken van wollen stoffen heeft aan
minister Ruys de Beerenbrouck een tele
gram gezonden, waarin de Tilburgsche
wollen-stoffen-fabrikanten, in vergade
ring bijeen, verontrust door de zich
reeds thans duidelijk toonende gevolgen
der door Engeland genomen maatregelen
en de daardoor automatisch in de En-
gelsche industrieën ingetreden ingrij
pende loonsverlaging, de volle aandacht
van de regeering vragen voor de daar
uit voortspruitende bedreiging van het
voornaamste exportgebied der Tilburg
sche wol-industrie, alsmede voor de
groote verscherping der concurrentie van
buitenlandsche manufacturen op de Ne-
derlandsche markt, die zal ontstaan als
Engeland voor de wollen stoffen-expor-
teerende landen goeddeels zal zijn ge
sloten.
Zij vragen daarom op korten termijn
ingrijpende maatregelen om althans de
Nederlandsche markt tegen deze abnor
male concurrentie te beveiligen en
werkloosheid op groote schaal te voor
komen.
1Naar de Maasbode van de zijde van
den Metaalbond verneemt, hebben zijn
leden te Rotterdam en in Schiedam
Vrijdag in een mededeeling aan de ar
beiders de bekende loonsverlaging miet 5
pCt. afgekondigd. Deze verlaging zal dan
de volgende week ingaan.
Fïttsmcsëele Berichten
WAARSCHUWING TEGEN
STEMMINGMAKERIJ.
Wij lezen in het Amsterdamsche Ef
fectenblad onder Dagelijksch Beursover-
zicht
Zoo juist komt het bericht binnen, dat
de beurs in Boekarest als basis voor de
vaststelling der valuta den Franschen
franc en den Hollandschen gulden heeft
aangenomen.
De gedachtengang van beurs en pu
bliek wordt overigens zoo door elkaar
geschud, dat geen enkele richtlijn bij
mogelijkheid meer gevonden kan wor
den.
Ik kan er niet genoeg tegen waarschu
wen, de uit het buitenland komende ge
ruchten zonder meer au serieux te
nemen.
Dat de dollar gisteren scherp mon
teerde, kan daarvan zeer goed een ge
volg zijn, doch het Nederlandsche pu
bliek houde onder alle omstandigheden
toch vooral in het oog, dat noch de po
sitie van den gulden op zich zelf, noch
die der groote banken, aanleiding geeft
tot nationale onrust.
Nogmaals en met klem: er is in onze
positie niets, dat thans reeds beschouwd
zou mogen worden als een symptoon
van naderende munt-depreciatie.
- Aneta meldt uil Batavia dat de
Eerste £hineesche Levensverzekering-
Maatschappij daar ter stede in staat van
faillissement is verklaard.
De heer G. J. L. Goossens, lid der
Staten van Zeeland, heeft aan Ged. Sfai-
ten de volgende vragen gericht:
I. Is het Ged. Stalen bekend en zoo
niet, zijn zij genegen de juistheid der
loopende igeruchtein te onderzoeken; dat
verschillende, reeds jaren dienstdoende
arbeiders aan de .groep „Electrische Cent
trale Driekwart" zijn ontslagen, dan wel
binnenkort voor ontslag zullen worden
voorgedragen en zonder meer uit hun
dienstverband zijn of zullen worden onlf-
zet?
II. Zijn Ged. Staten bereid te onder
zoeken of bet op waarheid berust, da|t
aan betrokken arbeiders destijds de mon
delinge belofte is toegezegd, dat zij op
een doorloopende tewerkstelling zouden
kunnen rekenen?
III. Indien vraag I bevestigend dient
beantwoord, achten Ged. Staten dan geen
termen aanwezig voor tusschenkomst,
teneinde te voorkomen, dat de werkieloost
heid in deze Provincie nog worde uilgei-
breid en eenmaal gedane beloften w-ordén
vernietigd?
Het wegenplan in Zeeland.
Als bijlage is bij de memorie van toe
lichting bij de begrooting van het rijks
wegenfonds voor het dienstjaar 1932 ge
voegd een globaal overzicht van de
werkzaamheden, welke aan elk der we
gen van het nieuwe rijkswegenplan zul
len geschieden gedurende de tweede
vijf-jarige werkperiode, welke met 1932
aanvangt, dus met een inschrijving van
den stand van het werk tot het einde
van 1936.
Aan dit wegenplan is het volgende
ontleend, waarbij telkens vermeld wor
den de weg, de stand van het werk na
afloop van de 5-jarige periode en de
kostenberekening.
Bergen op ZoomWoensdrechtKrui-
ningenGoes's Heer Arendskerke
Nieuwland Vlissingen Breskens
DraaibrugSluis—grens; aanleg nieuwe
wegvakken in Noord-Brabant, op Zuid-
Beveland en Walcheren voorloopig ge
reed omlegging om Oostburg gereed;
f 164.000.
Zijtak 's Heer ArendskerkeWol-
faartsdijksche veer;
Zijtak NieuwlandMiddelburg.
Zijtak DraaibrugAardenburg—«grens.
Kruiningen— Hansweert Walsoor
denHulstgrens (begin van aanleg
voor een nieuw wegvak Kruiningen
Hansweert, verbetering van het wegvak
Hulstgrens; f 88.000.
GoesHoedekenskerkeTerneuzen
Sas van Gentigrens; weg naar den
steiger te Hoedekenskerke gereed, ver-
B 24
ECHTE FR1ESCHE
20-50 cl. per ons
zachte en geurige rooktabak.
(Ingez. Med.)
betering aanlegplaats te Terneuzen,
grondaankoop voor omlegging te Hoede
kenskerke; f 265.000.
Bergen op ZoomThoolsche brug.
RotterdamOud Gastel St. Phi-
lipslandZijpeZierikzee; begin van
grondaankoop; f 268.000.
MIDDELBURG.
In het nulmimer van Dinsdag stond
in het bericht over het Handelsregister,
onder Zeeuwsche eilanden een bérieht
dat onder Westelijk Noord-Braibant thuis
'beihoort, nml. dat van de Maison Mary
Kimmel. Hieruit is ie lezen, dat dé zaak
Murk in de Lanigedelft B 121 zou zijn
opgeheven, wat geheel in strijd met de
waarheid is.
Met de Staatscourant van 26 Sep
tember zijn verzonden afdrukken van de
akten betreffende de N.V. Fabriek voor
Meubileering voorheen onder de firma
Belderok en Van Roo alhier.
ZUÏD-BEVELAND.
IERSEKE. Men schrijft ons uit Ien-
sekle: Vrijdagmiddag zijn van hier een
9-tal Oesterkweekers naar Londen ver
trekken, vergezeld door burgemeester
Gunning (de voorzitter der vereeniging
tot bevordering der Oester cultuur). Daar
zal de situatie nader besproken worden.
Maar vooropgezet blijft da;t de handel in
ponden met zoo'n wisselvalligen koers,
niet gehandhaafd 'kan blijven.
BIOSCOPEN.
De dezer dagen te Zuidzande
gehouden Roode Kruis collecte heeft
f 18.28 opgebracht.
Naar men aan de Grondwet be
richt, zal de Ammoniak'fabriek te Sluis-
kil, in het Zeeuwsch-Vlaaiiusche indu
striegebied, op volle capaciteit gaan wer
kten. Het aanbal arneiders bedraagt dan
8 h 900.
26-IX-'31. Vrijdag: hoogste lucht
temperatuur 15)4 °C (60 °F); laagste
12 °C (54 °F); heden 9 h 13% °C;
12 h: 15 °C (59 °F). Water tempera
tuur a.d. zwemschool: gisteren 14 h:
15°C; 19 h: 15>4 °C; heden 9 h:
15 °C (59 °F). Er is 1.2 mm regen ge
vallen. Luchtdruk
776
®«e® 775
©9©©®*®®©©®®774
773
Wat de hmskamerbarometer zegt s
DBGEUlvt
OF WIND
PAHDEKI.
-i «ra r-
1 t
1 w
(JKlGOED
WEDER
STOÖll/ÖiTïG
bESTEttDlG
ZWAUE
SIÖHH^
ZEER
EtSCHGDH
ELECTRO.
Marokko,
Wij kenden Mariene Dietrich als een
zeer goede filmactrice, maar met lichte
Garbo-imitaties. Wij kenden haar niet als
pjroote tragedienne. Als een, die haar
Zweedsche kunstzusters glad in 'den scha
dfuw stelt, thans wel. Na deize „Marok
ko", Joseph von Sternberg's prachtig re
gie werk.
Er is niet alleen .een vreemdelingem
legioen voor mannen.'There is a foreign
je.gión tor women, zoo ze|g]t Mariene,
den ver—vreemdelingenlegioenden, Ame-
rikaansche vrijilliger. Zij izegt 't met haar
eigen .intonaties, h'aar glimlach, haar
zachte oogen. En wij weten 't pilots: hier
is een kunstenares aan het woord, dit is
hel gebaar, de expressie, de stem eénteir
actrice, die in soberheid van dictie, in
verstilde eenvoud van mimiek ons weer
eens geeft waarachtige filmkunst, roe
rend, zuiver juist in totale afwezigheid
van eenig valsch pathos, eenig onwaar
yejntiment, eenig onjuist effect. En het
werd een genieten, waarvan 't scheiden
o:ns moeilijk viel.
En dat met een tegenspeler als Men-
jou, hu eens 'n alleen nmar kalm, Wiaar-
dig mensch, zonder het diabolische. En
met Gary Cooper, den vercynisc'hten,
?jelf verwilderden legionair!
Welke scènes dan te releveeren? Haar
dialogen met een deizer beide? De kracht
an die haast gefluisterde bede: „Do n't
go!" wanneer zij Cooper van desertie
afhoudt, haar optreden als cabaretière,,
cfat igeen oogenblik tot vulgariteit ver
wordt, het in nerveuse siddering re'a-
geeren op het dof-fatalistische tromnie^-
rythme, haar angstig zoeken, wanhopig
vragen bij den terugkeer van het
garnizoen uit Amalfi. En het wedervin-
den. het meetrekken door gierende
■woiestijnzandstormeii. Prachtig dat slot,
JUH.lt 1WU1UI' 1 -1 J
hoogendruk over de Britsche eilanden is
onder invloed van het bij IJsland uit het
Westen doordringen eener depressie aan
den Noordkant afgenomen. Op de Brit
sche eilanden is de windkracht over het
geheel zwak geworden, doch het gebied
van hoogen druk blijft zijn somber ka
rakter behouden. Ook in den nacht was
de lucht over de Engelsche stations bijna
overal betrokken. In Skandinavië, dat
tusschen twee depressiegebieden ligt,
nam de windkracht af en daalde de
temperatuur. Over het vaste land en de
Britsche eilanden bleef de tempera-
tuursveraeeling dezelfde. In het Zuid-
Westen schijnt een versterking van den
hoogen druk in aantocht. Ingrijpende
veranderingen zijn in den toestand in de
eerste paar dagen niet te verwachten.
Hoogste barometerstand 779.1 mm te
Malinhead; laagste 760.3 mm te Isafjord.
Verwachting tot morgenavond
Matige N.W. wind meest licht tot half
bewolkt, waarschijnlijk droog weer,
zelfde temperatuur.
Zon op: 6 h 52; onder: 18 h 50. Licht
op 19 h 20. Maan op: 18 h 48; onder
6 h 13. V.M.: 26 September.
Zondag 27 Sept.: Zon op: 6 h 54;
onder 18 h 48. Licht op: 19 h 18. Maan
op: 18 h 48; onder 7 h 23. L.K.: 4 Oct.
Hoog- en Laagwater te Vlissingen.
Westkapelle is 28 min. en Domburg
23 min. vroeger; Veere 38 min, later.
(S springtij).
September 1931. (Z o m e r t ij d).
Hoogv/ater. Laagwater.
Za. 26 2.14 14.17 8.29 20.56
Zo. 27 2.42 14.46 8.57 21.26
Ma. 28 S 3.07 15.14 9.23 21.52
Di. 29 3.38 15.44 9.51 22.19
het mobiele vrouwenlegioen. Prachtig
gansch dit werk. van spel, van regie. Een
film als weinige.
FLORA.
Satans klauwen, Bloed en
Zand.
Satans klauwen zijn de poezelige
handjes van Lya de Putti (Doloreid),
waarin Francis, een hertogszoon, valt.
En wie het slachtoffer van een Lya
wordt, is nog niet gauw van haar af.
Zeker niet, wanneer, zooals hier, Lya
inderdaad lief heeft, wat nu niet eiken
dag gebeurt, maar dan staat ze ;iook
voor vrijwel niets. Totdat ook een beter
gevoel in haar doorbreekt, allerlei ten
dienst gestane intrigues worden teniet
gedaan, en Francis (zeer goed! gespeeld
door Ben Lyon) de vrouw krijgt, die hem
past. Na talrijke wederwaardigheden, die
zeer mooie scènes te zien geven, en die
vooral van het meesterlijk, spel van deze
groote actrice doen genieten.
En voorts een reprise van Bloed en
Zand. Hoofdrol Ralph Valentino, de he
laas veel te vroeg overleden acteur, die,
ondanks ,'alle verguizing, waaraan hij
heeft bloot gestaan, tot zijn dood een
groot acteur bleef. Het is goed hem nog
eens terug te zien, in een zijner beste
creaties. Bijgestaan door Lila Lee, Nita
Naldi en anderen.