Kwaliteit.... .....en nog iets in cle^axjMadm Handel, Nijverheid en Visscheri Verkeerswezen, Post en Telegrafie. GEMENGD NIEUWS. Vroeger was kwaliteit alleen voldoende om de vraag naar een artikel op te wekken - Thans, nu iedereen kwaliteit moet leveren, wil hij in den concurrentiestrijd niet aan het kortste eind trek ken, is dit feit op zichzelf niet meer voldoende. Het is noodzakelijk het publiek op dë hoogte te brengen van de voordeelen van zijn artikelen. De beste en goedkoopste weg daartoe is INGEZONDEN STUKKEN- N m Oesterverzending. De oesterverzending uit Iers eke in de maand Augustus bedroeg: Nederland 9300 België5100 Duitschland 7510 Engeland 161300 Totaal 183210 Augustus 1930 bedroeg dit 121100. Indische postvogels. Herhaaldelijk is door het publiek1 de wenschte kennen gegeven in plaats, van de moeilijk te onthouden registratieteektens de postvliegtuigen van de Amsterdam Batavia-lijnen namen te geven, bijv. die van vogels. De directie der K. L. M heeft beloten aan dezen wensch gevolg te geven en heeft haar vliegtuigen als volgt gedoopt: De 5 Fokker F Vllb vliegtuigen heeten voortaan Zwaluw (PH-AEZ), Reiger (PH AGR,), Raaf (P,H;-AFR), Specht, (PUI» AFS), en Ooievaar (PH-AFO) en de groote Fokker F XII vliegtuigen waarme de met ingang van 1 October om' en om met de F VHb-vliegtuigen de weekdienst op eni van Batavia zal worden uitgevoerd. Leeuwerik (PH-AFL), Uil (PH-AFU), Valk (PFf'-AFV), Duif (PH-AID:), en Ekster PH^ AIE), terwijl het Fokker F IX vliegtuig dat als reserve op de Indiëfcroute zal die- Ind. Stoomvaartlijnen. Sibajak, 8 v. Batavia te Rotterdam. P,atria, (uitreis) 8 te Sabang. Johan v. OldenOarnevelt, (uitreis) p. 7 Gibraltar. Stoomvaartlijnen op N. Amerika Veendam, 7 v. Bermuda te New-Yorkj -.M Ongelukken. De vrachtrijder J. Bi reed Maandag middag op den straatweg Voor s t— Apeldoorn met een dorschmachiene be spannen met twee paarden. Doordat de paarden op hol sloegen geraakte B|. on der de dorschniachine die, over hem heen ging. Met zware inwendige kneuzingen werd hij opgenomen. Voordat medische hulp ter plaatse was, was de man> reeds aan de bekomen verwondingen overle den. Het 7-jarig dochtertje van den heer Van E. te Nieuw1 L e k k, e r 1 a n d, js bij het oversteken van den weg door een vrachtauto overreden. Het meisje was onmiddellijk dood. Een vriendinnetje, de 6-jarige Van de G. kwam elveneens onder de auto terecht en werd levensgevaarlijk gewond. Branden. Gisterenavond is door tot nu/ toe on bekende oorzaak 'brand uitgebroken in een carroseriefabriek en 'wagenmakerij van J. van der O. te Landsmeer. Eenige carrosseriën en auto's verbrand den, terwijl de geheel van hout opge trokken werkplaats eveneens een prooi der vlammen is geworden. De brand weer, die met veel materiaal ter plaat se was, kon tegen de vuurzee niets uit richten en bepaalde zich in hoofdzaak tot het beperken van den brand. NIET-ZWEMSTER IN EEN KANO. Op den Amstei, te Nieuwer A m- s tel, is Zondagmiddag een kano omge slagen, waarin een 18-jarig meisje, ze kere A. v. B., was gezeten. Het meisje, dat niet kon zwemmen werd met groote moeite, na drie maal duiken, door een schippersknecht gered. Toepassing der kunstmatige ademhaling had eerst na ruim een half uur resultaat. MEEGELOKT. In het Rozenlaantje te E-us snm is Maandagmiddag' een 9- jarig meisje, dat eikels zochlt, meege lokt en aangerand door den 22-jarigen B. uit Amsterdam. Bij het politieonder zoek kwam aan het licht, dat Bi. recidi vist is en vermoedelijk verscheidene! dief stallen te Bussum heeft gepleegd. Bo vendien bleek uit lommerbriefjes, dat hij ook de dader is van een inbraak bij den directeur van het ge meerite -el e c t ri c i t e i tj-s:- bedrijf. NED. SOHIPi IN DlE OOSTZEE GE STRAND. Men meldt aan de Maasb. uit Delfzijl: dat volgens ontvangen tele grafische berichten Dinsdagmorgen Jiet te Groningen thuis behoorende motor schip „Gideona", groot 235 ton d.w. op het eiland Pornholm in de Oostzee ge strand. De bemanning is met behulp van een wippertoestel aan 'land gebracht. In het motorschip was nog juist een nieu we' Junckermolor [geplaatst. Verdere be richten ontbreken. SMOKKELEN. Men meldt aan de N.R.C. van de Oost-Groningsche grens Blijkens rapporten van de grensbe ambten is gepasseerde week het smokjke- len van rogge uit Nederland bijzonder voordeelig geweest voor de Buitsche grensbewakers; er is namelijk 900—1000 zentner (is 50 K.G.) rogge in hun handen gevallen. Het aantal koeien, dat de vorige week; over de grens is gefkomeu, wordt op; ruim 500 geschat. Aan de grens bij Itt ervoor t heb ben de kommiezen twee vrouwen, een Duitsche en een Sloveensche, aangehou den, die eenige duizenden boekjes siga rettenpapier frauduleus trachtten in te voeren. VROUW VERBRAND. Maandagmor gen wilde de 40-jarige huisvrouw J. P. te Venlo, in een brandende benzinc- kachel benzine bijvullen. De benzine ont plofte daarbij en de vlammen tastten de kleeren van de vrouw aan, die in een oogwenk geheel in brand stond. IJlings toegeschoten hulp wist 't vuur te dooven. Haar toestand is ernstig. GELDVERDUISTERINGEN. - Te Ber lijn werden een 38-jarige postambtenaar en zijn vrouw gearresteerd, daar zij ervan beschuldigd werden een groot aantal geldzendingen te hebben verduisterd. De gestolen gelden zouden in totaal 50.000 RM. bedragen. De 50-jarige rentmeester van de Dil len bur ger spaarbank en nog een an dere amDtenaar zijn gearresteerd en naai de gevangenis overgebracht. Zij worden verdacht zich de laatste jaren aan ver duisteringen schuldig gemaakt te hebben die in totaal 40.000 mar'k moeten beloo- pen. GROOT WILD IN DE ARDENNEN. De correspondent der N.R.prt. te Brus sel meldt dat in verband met de, opening Van de jacht door de administratie der Wateren en Bosschen een statistiek heef gepubliceerd van het groote .wild, dat in de beboschte deelen van het koninkrijk, hoofdzakelijk dus in de Ardennen nog aanwezig is. Dejze statistieken bevatten m. de volgende gegevensherten 1020, hinden 2665, jonge, herten 1270, reeën 12.100, everzwijnen 2635 en damherten 23. SNEEUW. Uit Oberstdorf in Beieren wordt gemeld, dat het Zondag den geheelen dag in de bergen heeft ge sneeuwd, De sneeuwgrens gaat thans tot 1420 M. B R AND WEERR AUTO OMGESLAGEN. Zondagavond is een a ills' van' cfe'be roep sbra n dweer uit Tilsit in een bocht tegen een l>oom gereden en omgekanteld. Alle i nzittenden werden op straat .ge slingerd. Twee hunner werden ernstig gekwetst. DE NAUTILUS ZELFMOORDPOGING. De Nautilus is gisterenmiddag op de Aventbaai op S pits b e r ge n aangeko men. Aan boord is alles wel, alleen de machinist is ziek. De onderzeeboot zelf ziet er deerlijk gehavend uit. Hoelang de Nautilus in de Adventbaai zal blijven liggen is nog niet bekend. Of de onder zeeboot in staat zal zijn naar de Ver- eeni.gde Stalen leruig' tevaren wordt vol gens een verklaring van deskundige zijde als zeer twijfelachtig beschouwd. VERPLEGER VERMOORDT DR|IE PA- TIENTEN. In het stedelijk ziekenhuis te Valkeala (Finland) 'zijn drie gees teszieken, die in het ziekenhuis ver pleegd werden door een verpleger, Kart- (luneii geheelen, vermoord. Kartlunen heeft zijn drie patiënten door het toedie nen van vergif om het leven gebracht, omdat hij zich schuldig had gemaakt aan een zedenmisdrijf. Twee der slachtoffers zijn reeds in den vorigen herfst vergiftigd. De derde moord werd dezen zomer gepleegd. Een verpleegster heeft het misdrijf ontdekt'. DOOR HAGELBUI GEWOND. Het gebied van 'W i 1 n a is door buitengewoon hevige hagelbuien geteisterd. Op sommige plaatsen lag de hagel 15 c.M. hoog. Aan de velden en weiden is groote schade toegebracht. Schapen, die zich op de weiden bevonden, werden ge dood, terwijl ook verscheidene personen gewond werden. ALCOHOL GESMOKKELD. - Te H ,0 - ve (Sussex) is kapitein H. C. P. v. d. G. van het Nederlandsche s.s. „Regina", veroordeeld lot een boete van 20 pond sterling! wegens het smokkelen van al cohol. De eerste machinist, Vani G., kreeg (een boete van 3 pd. st. en de zee man M. een boete van 15 shilling. De douane-ambtenaar verklaarde tij dens het proces, dat hij aan boord van de „Regina" was gekomen en dat de kapitein, die niet vermoedde, dat hij van de douane was, gepoogd had hem flesschen brandewijn te verkoopen. DE SNELSTE MOTORBOOT TER: WE RELD GEBROKEN. Maandag is de „Miss Engeland II" de snelste motorboot ter wereld te D'e tr o i t (Michigan) omge slagen en in tweeën gebroken en daar na gezonken tijdens den wedstrijd voor de internationale Harmsworth motorboot trophee. Kaye Don en zijn metgezellen werden gered en bleven ongedeerd. De trophee werd gewonnen door de ^,Mis,s America VI" bestuurd door den broe der van Commodore Gerwood. BOSCHBRANDEN IN GRIEKENLAND. De Noordelijke omgeving van At he il e wordt door den sinds Zondag in de streek van Malaca&sis woedenden bosch- brand, hevig geteisterd. Een dorp is reeds geheel door de vlammen vernield terwijl verscheidene anderen door de bevolking zijn ontruimd. Ook de Residen tie van de Staats-president Zaimis, die naar Athene is vertrokken, wordt door de vlammen bedreigd. Hel oude ko- ninklijkp paleis ie Tatoi is reeds door hel vuur aangetast. Krachtige'afdeelingen mi litaire troepen zijn ter assistentie van de gezamenlijke brandweren derwaarts ge zonden. Reeds thans heeft deze enorme brand een grooteren omvang dan den brand van 1916. OVER ONGELUKKEN BIJ HET BADEN IN ZEE. In uw blad van 1 September komt een lang artikel voor in verband met 't droe vig ongeluk, dat onlangs te Renesse bij 't baden is gebeurd. Reden tot dat schrij ven is vanzelf het medelijden met het ongelukkig slachtoffer, diens familie, verloofde en vrienden. Hevig komt schr s gemoed in opstand. Zoo iets moest niet kunnen gebeuren, en m a g, als t mogelijk is niet meer gebeuren. En zeer scherp gaat hij dan ook te keer tegen tegen?.... tegen 't gemeentebestuur. Toch zal hij, die van verscheiden bij zonderheden op de hoogte gebracht blijkt te zijn, wel weten, dat inwoners en gemeentebestuur zijn medelijden volko men deelen, met zijn verlangen om zulke ongevallen, als 't kan, voor 't vervolg te voorkomen, geheel en al instemmen. Hij is dan ook zeer onrechtvaardig. Zijn heele betoog is één groote bewering, dat het gemeentebestuur niets en niets gedaan heeft, terwijl hij weet, dat dit in tegendeel wél het geval is. Ik kan de lezers dan ook meedeelen, dat op het strand te Renesse aanwezig w a s en is: een waarschuwingsbord, een reddings boei, een dreg en een getijtafel. Dat deze tafel begin Augustus niet bij was, is waar. Dat men om de reddingsboei of den dreg te kunnen grijpen een ruit in moet slaan of soms een deur in moet trappen, is, als 't om een menschen- leven gaat, toch zeker geen bezwaar? Wat meent schrijver toch met zijn artikel te bereiken? Hij beschuldigt zeer kras, maar schaft zoo goed als geen raad. En alleen met goeden raad zouden we opschieten. In zijn artikel van 1 September, tref ik daarover slechts enkele, eigenlijk maar vier regels aan. Laten we toch die beschuldigingen kalm achterwege laten, kalm terzij leg gen, en daarentegen trachten na te gaan, hoe de voorgekomen ongelukken zich toegedragen hebben, hoe ze wellicht te voorkomen geweest waren, en wat er dus met het oog op de toekomst gedaan moet worden. Ik doe daarom een beroep op 's schrijvers medelijden, op zijn mensch- lievende medewerking, en vraag hem daarom naar zijn beste weten te willen antwoorden op de volgende vragen: Konden het laatste en de vorige slachtoffers tamelijk-wel zwemmen? Hoe was het tij tijdens die ongelukken daar ter plaatse? Hebben die personen acht geslagen op het bord, en zijn ze persoonlijk ook nog gewaarschuwd Is het water te Renesse gevaarlijker dan bijv. te Westenschouwen of te Dom burg? en waarom? Welke middelen hadden deze perso nen waarschijnlijk kunnen weerhouden om zoover, of op dat uur te gaan zwem men, of hen wellicht kunnen redden? Bij het laatste ongeval waren, zooals be kend, twee andere zwemmers dicht bij. Zij hebben hun kameraad echter helaas niet kunnen behouden. Op welke wijze kan men waarschijn lijk voorkomen, dat baders zich te ver, of op ongunstige uren zich in zee be geven Zooals toch bekend is, wordt er over een vrij groote uitgestrektheid ge baad. Enz. Ik heb getracht deze vragen zoo za kelijk mogelijk te stellen, opdat ook de antwoorden, willen ze waarde hebben, evenzoo zullen zijn, om menschenlevens te behouden. X, Onze briefschrijver, wien wij het bo venstaande toezonden, teekent daarbij het volgende aan: „De heer X vindt men stuk te kras. Hij vergeet hierbij op de eerste plaats, dat door mij reeds meermalen de zaak onder oogen van de autoriteiten is ge bracht, o.a. in de „Zeeuwsche Editie" en „De Kampioen". Waar er echter ook daarna niets is gedaan, en de afwezig heid van reddingmateriaal wéér een slachtoffer heeft geëischt, daar zijn krasse woorden maar volkomen op hun plaats. Het verwondert mij zeer, dat de inzen der, die toch door het stellen van een aantal vragen blijk geeft, in deze zaak allerminst deskundig te zijn, toch aan mij dergelijke verwijten durft doen, inplaats van bij het gemeentebestuur mede aan te dringen op afdoende maatregelen. Schrijver vraagt: hoe moet de kwestie opgelost worden, en hij erkent hiermee, d a t de kwestie opgelost dient te wor den. En dan zeg ik, dat deze kwestie reeds jaren geleden had op gelost moeten worden, dadelijk nadat de zee haar eerste slachtoffer had geëischt. Overal waar in Zeeland gezwommen wordt, zijn veiligheidsmaatregelen geno men. M'en heeft dit zoo op te vatten, dat de betrokken gemeenten een gedeelte van het zwemgebied als zoodanig aan wijzen en beveiligen. Gaan de zwem mers daar buiten, dan is dit voor hun verantwoordelijkheid. De heer X spreekt van een waarschuwingsbord en een ge tijtafel; ik heb beide ook in m'n artikel genoemd. Zelfs de 1 ij n, die volgens den heer X een dreg moet heeten. Maar ik handhaaf mijn meening, dat deze niet thuishooren in een ververschingstent, die veelal gesloten is. Indien men, als iemand op 't punt staat te verdrinken, eerst 100 m loopen moet (en terug) dan een ruit inslaan en een deur intrappen, dan is het telaat. De omstandigheden, waaronder de laatste catastrophe plaats vond, zijn mij bekend. Ik zeg niet, dat het slachtoffer gered had kunnen wor den, indien reddingsmateriaal bij de hand ware geweest. Ik weet dat niet. Maar wèl weet ik, dat de gemeente in dat geval geen verantwoording had be hoeven te dragen, wat nu wèl het ge val is. Schrijver vraagt vervolgens naar een oplossing. Ik heb er een aangegeven, men bakene een deel van het zwemge bied af, en plaatse daar reddingsmate riaal. Als het kan stelt men een grens, waarbuiten niet gezwommen mag wor den, en stelt men op drukke dagen iemand voor toezicht aan. Natuurlijk be hoort ook een boot tot de wenschelijk- heden, maar we vergen van een kleine gemeente niet de volmaaktheid. Het allernoodigste te doen, is de plicht der gemeente. Het gebeurt overal elders. En zéker moet dit aan het Schouwsche strand gebeuren, waar het zwemmen volgens deskundigen gevaarlijker is dan elders in Zeeland, omdat een zeer sterke stroom tot vlak onder den wal komt. Dit, in het kort, mijn antwoord. Indien de heer X., evenals ik, de laatste vijf jaren de ontwikkeling van het strand leven had gadegeslagen, èn van nabij, dan zou hij zeker het „krasse" van mijn woorden billijken. Ik ben daarvan over tuigd, omdat ik den heer X, wiens iden titeit mij, op zijn eigen verzoek, werd onthuld, ken als een der zeldzame Re- nessenaren, die werkelijk iets trachten te doen voor de ontwikkeling van de gemeente. Daarom te meer spijt het mij, dat hij in deze de laksheid of het onverant woordelijke bezuinigingsstreven van het gemeentebestuur tracht te verontschul digen. Hier past geen verontschuldiging, maar het eerlijk erkennen van het be staan van een wantoestand, mét den goeden wil, daaraan een einde te ma ken." [Tot zoover onzen briefschrijver. Wij achten de zaak hiermede voldoende toe gelicht en sluiten dus de discussie, in dien althans geen geheel nieuwe ge zichtspunten in het geding mochten worden gebracht. Red.] Electr. Drukkerij G. W. DEN "BOER,, Middelburg. A

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1931 | | pagina 6