Kwaliteit....
.....en nog iets
in cle^axjMadm
Handel, Nijverheid en Visscheri
Verkeerswezen, Post en
Telegrafie.
GEMENGD NIEUWS.
Vroeger was kwaliteit alleen voldoende om de
vraag naar een artikel op te wekken - Thans,
nu iedereen kwaliteit moet leveren, wil hij in den
concurrentiestrijd niet aan het kortste eind trek
ken, is dit feit op zichzelf niet meer voldoende.
Het is noodzakelijk het publiek op dë hoogte te
brengen van de voordeelen van zijn artikelen.
De beste en goedkoopste weg daartoe is
INGEZONDEN STUKKEN-
N
m
Oesterverzending.
De oesterverzending uit Iers eke in
de maand Augustus bedroeg:
Nederland 9300
België5100
Duitschland 7510
Engeland 161300
Totaal 183210
Augustus 1930 bedroeg dit 121100.
Indische postvogels.
Herhaaldelijk is door het publiek1 de
wenschte kennen gegeven in plaats, van
de moeilijk te onthouden registratieteektens
de postvliegtuigen van de Amsterdam
Batavia-lijnen namen te geven, bijv. die
van vogels. De directie der K. L. M
heeft beloten aan dezen wensch gevolg te
geven en heeft haar vliegtuigen als volgt
gedoopt:
De 5 Fokker F Vllb vliegtuigen heeten
voortaan Zwaluw (PH-AEZ), Reiger (PH
AGR,), Raaf (P,H;-AFR), Specht, (PUI»
AFS), en Ooievaar (PH-AFO) en de
groote Fokker F XII vliegtuigen waarme
de met ingang van 1 October om' en om
met de F VHb-vliegtuigen de weekdienst
op eni van Batavia zal worden uitgevoerd.
Leeuwerik (PH-AFL), Uil (PH-AFU), Valk
(PFf'-AFV), Duif (PH-AID:), en Ekster PH^
AIE), terwijl het Fokker F IX vliegtuig
dat als reserve op de Indiëfcroute zal die-
Ind. Stoomvaartlijnen.
Sibajak, 8 v. Batavia te Rotterdam.
P,atria, (uitreis) 8 te Sabang.
Johan v. OldenOarnevelt, (uitreis) p.
7 Gibraltar.
Stoomvaartlijnen op N. Amerika
Veendam, 7 v. Bermuda te New-Yorkj
-.M
Ongelukken.
De vrachtrijder J. Bi reed Maandag
middag op den straatweg Voor s t—
Apeldoorn met een dorschmachiene be
spannen met twee paarden. Doordat de
paarden op hol sloegen geraakte B|. on
der de dorschniachine die, over hem heen
ging. Met zware inwendige kneuzingen
werd hij opgenomen. Voordat medische
hulp ter plaatse was, was de man> reeds
aan de bekomen verwondingen overle
den.
Het 7-jarig dochtertje van den heer
Van E. te Nieuw1 L e k k, e r 1 a n d, js
bij het oversteken van den weg door een
vrachtauto overreden. Het meisje was
onmiddellijk dood. Een vriendinnetje, de
6-jarige Van de G. kwam elveneens onder
de auto terecht en werd levensgevaarlijk
gewond.
Branden.
Gisterenavond is door tot nu/ toe on
bekende oorzaak 'brand uitgebroken in
een carroseriefabriek en 'wagenmakerij
van J. van der O. te Landsmeer.
Eenige carrosseriën en auto's verbrand
den, terwijl de geheel van hout opge
trokken werkplaats eveneens een prooi
der vlammen is geworden. De brand
weer, die met veel materiaal ter plaat
se was, kon tegen de vuurzee niets uit
richten en bepaalde zich in hoofdzaak
tot het beperken van den brand.
NIET-ZWEMSTER IN EEN KANO.
Op den Amstei, te Nieuwer A m-
s tel, is Zondagmiddag een kano omge
slagen, waarin een 18-jarig meisje, ze
kere A. v. B., was gezeten. Het meisje,
dat niet kon zwemmen werd met groote
moeite, na drie maal duiken, door een
schippersknecht gered. Toepassing der
kunstmatige ademhaling had eerst na
ruim een half uur resultaat.
MEEGELOKT. In het Rozenlaantje
te E-us snm is Maandagmiddag' een 9-
jarig meisje, dat eikels zochlt, meege
lokt en aangerand door den 22-jarigen
B. uit Amsterdam. Bij het politieonder
zoek kwam aan het licht, dat Bi. recidi
vist is en vermoedelijk verscheidene! dief
stallen te Bussum heeft gepleegd. Bo
vendien bleek uit lommerbriefjes, dat hij
ook de dader is van een inbraak bij den
directeur van het ge meerite -el e c t ri c i t e i tj-s:-
bedrijf.
NED. SOHIPi IN DlE OOSTZEE GE
STRAND. Men meldt aan de Maasb.
uit Delfzijl: dat volgens ontvangen tele
grafische berichten Dinsdagmorgen Jiet te
Groningen thuis behoorende motor
schip „Gideona", groot 235 ton d.w. op
het eiland Pornholm in de Oostzee ge
strand. De bemanning is met behulp van
een wippertoestel aan 'land gebracht. In
het motorschip was nog juist een nieu
we' Junckermolor [geplaatst. Verdere be
richten ontbreken.
SMOKKELEN. Men meldt aan de
N.R.C. van de Oost-Groningsche
grens
Blijkens rapporten van de grensbe
ambten is gepasseerde week het smokjke-
len van rogge uit Nederland bijzonder
voordeelig geweest voor de Buitsche
grensbewakers; er is namelijk 900—1000
zentner (is 50 K.G.) rogge in hun handen
gevallen.
Het aantal koeien, dat de vorige week;
over de grens is gefkomeu, wordt op; ruim
500 geschat.
Aan de grens bij Itt ervoor t heb
ben de kommiezen twee vrouwen, een
Duitsche en een Sloveensche, aangehou
den, die eenige duizenden boekjes siga
rettenpapier frauduleus trachtten in te
voeren.
VROUW VERBRAND. Maandagmor
gen wilde de 40-jarige huisvrouw J. P.
te Venlo, in een brandende benzinc-
kachel benzine bijvullen. De benzine ont
plofte daarbij en de vlammen tastten de
kleeren van de vrouw aan, die in een
oogwenk geheel in brand stond.
IJlings toegeschoten hulp wist 't vuur
te dooven. Haar toestand is ernstig.
GELDVERDUISTERINGEN. - Te Ber
lijn werden een 38-jarige postambtenaar
en zijn vrouw gearresteerd, daar zij ervan
beschuldigd werden een groot aantal
geldzendingen te hebben verduisterd. De
gestolen gelden zouden in totaal 50.000
RM. bedragen.
De 50-jarige rentmeester van de Dil
len bur ger spaarbank en nog een an
dere amDtenaar zijn gearresteerd en naai
de gevangenis overgebracht. Zij worden
verdacht zich de laatste jaren aan ver
duisteringen schuldig gemaakt te hebben
die in totaal 40.000 mar'k moeten beloo-
pen.
GROOT WILD IN DE ARDENNEN.
De correspondent der N.R.prt. te Brus
sel meldt dat in verband met de, opening
Van de jacht door de administratie der
Wateren en Bosschen een statistiek heef
gepubliceerd van het groote .wild, dat in
de beboschte deelen van het koninkrijk,
hoofdzakelijk dus in de Ardennen nog
aanwezig is. Dejze statistieken bevatten
m. de volgende gegevensherten 1020,
hinden 2665, jonge, herten 1270, reeën
12.100, everzwijnen 2635 en damherten
23.
SNEEUW. Uit Oberstdorf in
Beieren wordt gemeld, dat het Zondag
den geheelen dag in de bergen heeft ge
sneeuwd, De sneeuwgrens gaat thans
tot 1420 M.
B R AND WEERR AUTO OMGESLAGEN.
Zondagavond is een a ills' van' cfe'be
roep sbra n dweer uit Tilsit in een bocht
tegen een l>oom gereden en omgekanteld.
Alle i nzittenden werden op straat .ge
slingerd. Twee hunner werden ernstig
gekwetst.
DE NAUTILUS ZELFMOORDPOGING.
De Nautilus is gisterenmiddag op de
Aventbaai op S pits b e r ge n aangeko
men. Aan boord is alles wel, alleen de
machinist is ziek. De onderzeeboot zelf
ziet er deerlijk gehavend uit. Hoelang
de Nautilus in de Adventbaai zal blijven
liggen is nog niet bekend. Of de onder
zeeboot in staat zal zijn naar de Ver-
eeni.gde Stalen leruig' tevaren wordt vol
gens een verklaring van deskundige zijde
als zeer twijfelachtig beschouwd.
VERPLEGER VERMOORDT DR|IE PA-
TIENTEN. In het stedelijk ziekenhuis
te Valkeala (Finland) 'zijn drie gees
teszieken, die in het ziekenhuis ver
pleegd werden door een verpleger, Kart-
(luneii geheelen, vermoord. Kartlunen
heeft zijn drie patiënten door het toedie
nen van vergif om het leven gebracht,
omdat hij zich schuldig had gemaakt
aan een zedenmisdrijf.
Twee der slachtoffers zijn reeds in
den vorigen herfst vergiftigd. De derde
moord werd dezen zomer gepleegd. Een
verpleegster heeft het misdrijf ontdekt'.
DOOR HAGELBUI GEWOND. Het
gebied van 'W i 1 n a is door buitengewoon
hevige hagelbuien geteisterd.
Op sommige plaatsen lag de hagel 15
c.M. hoog. Aan de velden en weiden is
groote schade toegebracht. Schapen, die
zich op de weiden bevonden, werden ge
dood, terwijl ook verscheidene personen
gewond werden.
ALCOHOL GESMOKKELD. - Te H ,0 -
ve (Sussex) is kapitein H. C. P. v. d. G.
van het Nederlandsche s.s. „Regina",
veroordeeld lot een boete van 20 pond
sterling! wegens het smokkelen van al
cohol. De eerste machinist, Vani G., kreeg
(een boete van 3 pd. st. en de zee
man M. een boete van 15 shilling.
De douane-ambtenaar verklaarde tij
dens het proces, dat hij aan boord van
de „Regina" was gekomen en dat de
kapitein, die niet vermoedde, dat hij
van de douane was, gepoogd had hem
flesschen brandewijn te verkoopen.
DE SNELSTE MOTORBOOT TER: WE
RELD GEBROKEN. Maandag is de
„Miss Engeland II" de snelste motorboot
ter wereld te D'e tr o i t (Michigan) omge
slagen en in tweeën gebroken en daar
na gezonken tijdens den wedstrijd voor de
internationale Harmsworth motorboot
trophee. Kaye Don en zijn metgezellen
werden gered en bleven ongedeerd. De
trophee werd gewonnen door de ^,Mis,s
America VI" bestuurd door den broe
der van Commodore Gerwood.
BOSCHBRANDEN IN GRIEKENLAND.
De Noordelijke omgeving van At he
il e wordt door den sinds Zondag in de
streek van Malaca&sis woedenden bosch-
brand, hevig geteisterd. Een dorp is
reeds geheel door de vlammen vernield
terwijl verscheidene anderen door de
bevolking zijn ontruimd. Ook de Residen
tie van de Staats-president Zaimis, die
naar Athene is vertrokken, wordt door
de vlammen bedreigd. Hel oude ko-
ninklijkp paleis ie Tatoi is reeds door hel
vuur aangetast. Krachtige'afdeelingen mi
litaire troepen zijn ter assistentie van de
gezamenlijke brandweren derwaarts ge
zonden. Reeds thans heeft deze enorme
brand een grooteren omvang dan den
brand van 1916.
OVER ONGELUKKEN BIJ HET
BADEN IN ZEE.
In uw blad van 1 September komt een
lang artikel voor in verband met 't droe
vig ongeluk, dat onlangs te Renesse bij
't baden is gebeurd. Reden tot dat schrij
ven is vanzelf het medelijden met het
ongelukkig slachtoffer, diens familie,
verloofde en vrienden. Hevig komt schr s
gemoed in opstand. Zoo iets moest
niet kunnen gebeuren, en m a g, als t
mogelijk is niet meer gebeuren. En zeer
scherp gaat hij dan ook te keer tegen
tegen?.... tegen 't gemeentebestuur.
Toch zal hij, die van verscheiden bij
zonderheden op de hoogte gebracht
blijkt te zijn, wel weten, dat inwoners en
gemeentebestuur zijn medelijden volko
men deelen, met zijn verlangen om zulke
ongevallen, als 't kan, voor 't vervolg te
voorkomen, geheel en al instemmen.
Hij is dan ook zeer onrechtvaardig. Zijn
heele betoog is één groote bewering,
dat het gemeentebestuur niets en niets
gedaan heeft, terwijl hij weet, dat dit in
tegendeel wél het geval is. Ik kan de
lezers dan ook meedeelen, dat op het
strand te Renesse aanwezig w a s en is:
een waarschuwingsbord, een reddings
boei, een dreg en een getijtafel. Dat
deze tafel begin Augustus niet bij was,
is waar. Dat men om de reddingsboei of
den dreg te kunnen grijpen een ruit in
moet slaan of soms een deur in moet
trappen, is, als 't om een menschen-
leven gaat, toch zeker geen bezwaar?
Wat meent schrijver toch met zijn
artikel te bereiken? Hij beschuldigt zeer
kras, maar schaft zoo goed als geen
raad. En alleen met goeden raad zouden
we opschieten.
In zijn artikel van 1 September, tref ik
daarover slechts enkele, eigenlijk maar
vier regels aan.
Laten we toch die beschuldigingen
kalm achterwege laten, kalm terzij leg
gen, en daarentegen trachten na te gaan,
hoe de voorgekomen ongelukken zich
toegedragen hebben, hoe ze wellicht te
voorkomen geweest waren, en wat er
dus met het oog op de toekomst gedaan
moet worden.
Ik doe daarom een beroep op 's
schrijvers medelijden, op zijn mensch-
lievende medewerking, en vraag hem
daarom naar zijn beste weten te willen
antwoorden op de volgende vragen:
Konden het laatste en de vorige
slachtoffers tamelijk-wel zwemmen?
Hoe was het tij tijdens die ongelukken
daar ter plaatse?
Hebben die personen acht geslagen op
het bord, en zijn ze persoonlijk ook nog
gewaarschuwd
Is het water te Renesse gevaarlijker
dan bijv. te Westenschouwen of te Dom
burg? en waarom?
Welke middelen hadden deze perso
nen waarschijnlijk kunnen weerhouden
om zoover, of op dat uur te gaan zwem
men, of hen wellicht kunnen redden? Bij
het laatste ongeval waren, zooals be
kend, twee andere zwemmers dicht bij.
Zij hebben hun kameraad echter helaas
niet kunnen behouden.
Op welke wijze kan men waarschijn
lijk voorkomen, dat baders zich te ver,
of op ongunstige uren zich in zee be
geven Zooals toch bekend is, wordt er
over een vrij groote uitgestrektheid ge
baad. Enz.
Ik heb getracht deze vragen zoo za
kelijk mogelijk te stellen, opdat ook de
antwoorden, willen ze waarde hebben,
evenzoo zullen zijn, om menschenlevens
te behouden. X,
Onze briefschrijver, wien wij het bo
venstaande toezonden, teekent daarbij
het volgende aan:
„De heer X vindt men stuk te kras.
Hij vergeet hierbij op de eerste plaats,
dat door mij reeds meermalen de zaak
onder oogen van de autoriteiten is ge
bracht, o.a. in de „Zeeuwsche Editie" en
„De Kampioen". Waar er echter ook
daarna niets is gedaan, en de afwezig
heid van reddingmateriaal wéér een
slachtoffer heeft geëischt, daar zijn krasse
woorden maar volkomen op hun plaats.
Het verwondert mij zeer, dat de inzen
der, die toch door het stellen van een
aantal vragen blijk geeft, in deze zaak
allerminst deskundig te zijn, toch aan mij
dergelijke verwijten durft doen, inplaats
van bij het gemeentebestuur mede aan
te dringen op afdoende maatregelen.
Schrijver vraagt: hoe moet de kwestie
opgelost worden, en hij erkent hiermee,
d a t de kwestie opgelost dient te wor
den. En dan zeg ik, dat deze kwestie
reeds jaren geleden had op
gelost moeten worden, dadelijk nadat de
zee haar eerste slachtoffer had geëischt.
Overal waar in Zeeland gezwommen
wordt, zijn veiligheidsmaatregelen geno
men. M'en heeft dit zoo op te vatten, dat
de betrokken gemeenten een gedeelte
van het zwemgebied als zoodanig aan
wijzen en beveiligen. Gaan de zwem
mers daar buiten, dan is dit voor hun
verantwoordelijkheid. De heer X spreekt
van een waarschuwingsbord en een ge
tijtafel; ik heb beide ook in m'n artikel
genoemd. Zelfs de 1 ij n, die volgens den
heer X een dreg moet heeten. Maar ik
handhaaf mijn meening, dat deze niet
thuishooren in een ververschingstent,
die veelal gesloten is. Indien men, als
iemand op 't punt staat te verdrinken,
eerst 100 m loopen moet (en terug) dan
een ruit inslaan en een deur intrappen,
dan is het telaat. De omstandigheden,
waaronder de laatste catastrophe plaats
vond, zijn mij bekend. Ik zeg niet, dat
het slachtoffer gered had kunnen wor
den, indien reddingsmateriaal bij de
hand ware geweest. Ik weet dat niet.
Maar wèl weet ik, dat de gemeente in
dat geval geen verantwoording had be
hoeven te dragen, wat nu wèl het ge
val is.
Schrijver vraagt vervolgens naar een
oplossing. Ik heb er een aangegeven,
men bakene een deel van het zwemge
bied af, en plaatse daar reddingsmate
riaal. Als het kan stelt men een grens,
waarbuiten niet gezwommen mag wor
den, en stelt men op drukke dagen
iemand voor toezicht aan. Natuurlijk be
hoort ook een boot tot de wenschelijk-
heden, maar we vergen van een kleine
gemeente niet de volmaaktheid.
Het allernoodigste te doen, is de plicht
der gemeente. Het gebeurt overal elders.
En zéker moet dit aan het Schouwsche
strand gebeuren, waar het zwemmen
volgens deskundigen gevaarlijker
is dan elders in Zeeland,
omdat een zeer sterke stroom tot vlak
onder den wal komt.
Dit, in het kort, mijn antwoord. Indien
de heer X., evenals ik, de laatste vijf
jaren de ontwikkeling van het strand
leven had gadegeslagen, èn van nabij,
dan zou hij zeker het „krasse" van mijn
woorden billijken. Ik ben daarvan over
tuigd, omdat ik den heer X, wiens iden
titeit mij, op zijn eigen verzoek, werd
onthuld, ken als een der zeldzame Re-
nessenaren, die werkelijk iets trachten
te doen voor de ontwikkeling van de
gemeente.
Daarom te meer spijt het mij, dat hij
in deze de laksheid of het onverant
woordelijke bezuinigingsstreven van het
gemeentebestuur tracht te verontschul
digen. Hier past geen verontschuldiging,
maar het eerlijk erkennen van het be
staan van een wantoestand, mét den
goeden wil, daaraan een einde te ma
ken."
[Tot zoover onzen briefschrijver. Wij
achten de zaak hiermede voldoende toe
gelicht en sluiten dus de discussie, in
dien althans geen geheel nieuwe ge
zichtspunten in het geding mochten
worden gebracht. Red.]
Electr. Drukkerij G. W. DEN "BOER,,
Middelburg.
A