IJrotiinciale Ztenw&che
Model
mm
Twee bladen,
174e Jaargang*
IN ONZE
STATEN-GENERAAL,
De gepschlooze
debaüeriënvangen
ZEELAND
BÏNNENLAND,
Familieberichten en dankbetuigingen; van 17 regels 2,10; elke rsjei
sieer 30 cent. In de rubriek „Kleine Advertentiën" worden, mits uit
drukkelijk daarvoor opgegeven, advertentiën, tot niet meer dan 5 regels
opgenomen a 85 cent bij vooruitbetaling. Advertentiën onder „Brieven" <41
„Bevragen bureau dezer courant" 10 cent extra. Bewijsnummers 5 cent.
Zelfbeheersching en kalmte in moei
lijke omstandigheden is het zekerste
kenmerk van innerlijke beschaving.
DE RECHTSTOESTAND VAN
MILITAIRE AMBTENAREN.
Bij de Tweede Kamer is een wetsont
werp ingediend houdende regelen be
treffende den rechtstoestand van de
militaire ambtenaren.
Het wetsontwerp bestrijkt het ge-
heele gebied van het militaire ambte
narenrecht en betreft dus niet slechts
de rechtspraak, doch ook de middelen
tot bewaring en verwezenlijking van het
recht. Daarbij is, zoowel wat den inhoud
als wat den vorm betreft, aansluiting
gezocht aan de Ambtenarenwet-1929.
Van het burgerambtenarenrecht wordt
slechts afgeweken, waar de bijzondere
militaire verhoudingen, b.v. de militaire
tucht, dit eischen.
Daarom is voor het ontwerp het stel
sel gekozen, voor al die bepalingen,
waarin het militaire ambtenarenrecht
met het burger-ambtenarenrecht even
wijdig zal loopen zonder meer naar de
Ambtenarenwet-1929 te verwijzen. Al
leen de afwijkingen in militaire zaken
zijn in het ontwerp uitdrukkelijk ver
meld.
Het bleek mogelijk met een wet voor
zee- en landmacht te volstaan. Het
ontwerp tot wet verheven zal alleen
gelden binnen de moederlandsche
rechtsfeer conform art. 123 der Grond
wet.
Het ligt in de bedoeling-, de wet, in
dien eenigszins mogelijk, tegelijk met het
Procesrecht voor de Burgerambtenaren
in werking te doen treden, vermoede
lijk met ingang van 1 September a.s.
TWEEDE KAMER.
Drankwet.
De heer de Visser (comm.) heeft
gister allereerst verlof gevraagd tot het
houden van een interpellatie over de
toestanden bij de werkverschaffing, met
name over het eten en de huisvesting.
Heden beslissing over dit verzoek.
Voortgezet werd de behandeling van
de wijziging van de Drankwet.
De heer Boon (lib.) betoogde, dat er
geen sprake van is, dat er een bier- en
een wijnalcoholisme bestaat. Statistie
ken wijzen uit, dat het biergebruik
slechts twee glazen per week en per
hoofd is voor volwassenen. De daling
van het drankmisbruik is toe te schrij
ven aan andere factoren dan aan het
maximum-stelsel, dat hij nadeelig acht.
Beter is het, dit stelsel af te schaffen en
hoogere eischen te stellen, waardoor de
goede café's zullen blijven en de
kroegen verdwijnen.
De heer S u r i n g (r.k.) meende, dat
dit ontwerp niet is geïnspireerd door
den wensch der fanatieke drankbestrij
ders. In verband met de vermindering
van het drankgebruik had hij het echter
niet vreemd gevonden, als het maxi
mum-aantal vergunningen gehalveerd
was. Hij is principieel geen tegenstander
van plaatselijke keuze, maar meent, dat
de gemeenteraad hetzelfde doel berei
ken kan.
De heer S m e e n k (a.r.) is een voor
stander van plaatselijke keuze, en was
verheugd, het het nieuwe ontwerp het
behoud van het maximumstelsel en uit
breiding daarvan tot de verloven brengt.
De heer Van Vuuren (rk.) vond,
dat men, als het misbruik is gekeerd,
zich niet tegen het gebruik moet keeren.
Alzoo verzette hij zich zoowel tegen
plaatselijke keuze en het maximum stel
sel. Hij acht er niets tegen, dat ieder op
zijn tijd van een onschuldig genotmiddel
gebruik maakt.
Ook mevrouw B a k k e r-N o r t (v.d.)
verheugde zich over het schrappen van
de plaatselijke keuze en over de schrap
ping van de verbodsbepaling inzake den
verkoop van zwak-alcoholische dranken
in winkels.
De heer Snoeck Henkemans
(ch.) betoogde, dat de Kamer zich twee
maal voor plaatselijke keuze verklaarde;
ergo dient ook dit voorstel aanvaard.
De heer De Visser (comm.) toonde
zich evenzoo voorstander van plaatse
lijke keuze, doch veel moet men er niet
van verwachten in deze kapitalistische
maatschappij.
De heer v. Hellenberg Hubar
(rk.) juichte schrapping van de plaatse
lijke keuze toe, doch betwist de uitbrei
ding van het maximum-stelsel. Verder
zou hij een regeling voor de verpach
tingen wenschen.
Evenzoo bestreed mej. W ester
man (lib.) plaatselijke keuze.
Toen kwam eindelijk de minister aan
het woord.
Minister V erschuur noemde de
ingewikkeldheid der drankbestrijding een
internationaal verschijnsel. Dit maakt de
wet minder overzichtelijk. Hij is van mee
ning, dat tusschen veel tegenstellingen
het ontwerp het juiste midden gekozen
heeft en geloofde inderdaad dat men
met de drankwetgeving op den goeden
weg is. Principieele verandering heeft
hij daarin dan ook niet gebracht.
Heden voortzetting.
verhand; met die rqoeilijkheden, welke de
regeering heeft om de begrooting voor
1932 op welke naar verluidt voor 50
millioen dekking moet worden gezocht
te doen sluiten. Behalve het gerucht' om
trent een verlaging van de ambtenaars
salarissen, deden nog geruchten betref
fende versterking van de middelen de
ronde, waaraan voorloopig evenmin veel
waarde is te hechten.
Voor het rijk schijnt 1932 in elk geval,
evenals voor d,e gemeenten Amsterdam
en Rotterdam, een moeilijk jaar te zullen
word,en.
Zou nu in deze omstandigheden niet
eindelijk eens krachtige prikkel zijn
vraagt de N.R.C. om een bezuiniging en
reorgianisatie (beperking van het aantal
ambtenaren) dpor te voeren, waarop de
regeering zich nooit ernstig heeft toege
legd.. En zou zij in verband daarmede
niet wat meer het oor gaan leenen aan
de BezuinigLngs-commissic-pqp? Ander
half miljoen zou al d,adelijk gespaard
kunnen worden door de voorgenomen
uitgave van 15 miljoen over 10 jaar voor
een nieuw AmsteÉHjamsch stadhuis uit te
stellen.
Ons stoffelijk overschot.
Er is iets in Nederland, dat niet in
den haak is.
Dat is de zaak met de lijkverassching.
Want kortweg gezegd zit dat zoo: het
is in strijd met de wet, maar er staat
geen straf op.
En nu heeft men het min of meer
oogluikend toegelaten. Dat luiken .van
de oogen kostte den toenmaligen re
geerders en kost den tegenwoordigen
regeerders niet al te veel zielestrijd of
gewetenswroeging.
Ze vinden het wel goed zoo.
En praten er liefst niet over.
Middelburg, H. Segeerstr. H 9, Tel 377.
(Ingez. Meid.)
kiesvereeniging Gemeente Belang zijn
voor de Gemeenteraadsverkiezing op 17
Juni a.s. candidaat gesteld: 1. J. A.
Contant, aftr.; 2. J. Verhage, aftr.; 3. A.
van der Mijle; 4. J. P. Bakker; 5. A. J.
Ridder; 6. B. K. Steenland.
O. en W. SOUBURG, Bij de verpach
ting van standplaatsen voor de kermis
die alhier op 2en en 3en Pinksterdag zal
worden gehouden, zijn o.a. plaatsen ge
gund voor Turksche luchtschommel,
draai- en zweefmolen, gebakkramen,
acrobatentent, tent voor werpsport en
vliegbommen en eenige ververschings-
tenten. Waarschijnlijk zal alsdan ook het
bekende ringsteken te paard plaats
hebben-
Waarom zouden wij er nu ineens wèl
over gaan praten? Zij, die er mede te
maken hebben, weten allen zeer wel
hoe de toestand in feite is. En het
meerendeel hunner heeft er vrede mee.
Erg principieel vinden wij dat niet,
vooral niet van deze rechtsche re
geering, die opvolgster is van zoovele
andere rechtsche regeeringen die al
len de zaak blauw-blauw lieten.
Toch wordt er wel eens gemopperd.
En daartoe is alle aanleiding. Want
eigenlijk is dat crematorium, waar de
eene verassching na de andere plaats
vindt, toch maar een inrichting waar
daden bedreven worden, in strijd met
de wet.
Dr. G. van den Bergh heeft daar met
nadruk op gewezen in de laatstgehou
den algemeene vergadering van de Ar-
beidersvereeniging voor Lijkverbranding,
Hij noemde den huidigen toestand „al
lerzotst" en wij onderschrijven dat vol
komen. De wetgeving dient naar alge
meen erkend wordt, te evolueeren met
de gang van den tijd; breede scharen
van Nederlanders gezwegen van de
velen buiten ons land beschouwen
tegenwoordig en sinds geruimen tijd de
lijkverassching op hygiënische, moreele
en aesthetische gronden als preferabel
boven het langzamere ontbindingsproces
onder den grond, en aangezien het al
gemeen' belang hier wellicht gediend,
maar stellig niet geschaad kan worden,
dient aan den huidigen onwaardigen toe
stand ten spoedigste een einde gemaakt
te worden door wetswijziging in dien
zin, dat voortaan de weg naar het cre
matorium even wettelijk begaanbaar zij
als dien naar het kerkhof.
Het Nederl. Correspondentiebureau
meldt:
Op onze vraag aan den minister van
financiën of het gerucht juist is, dat' bij
de voorbereiding van de Rijksbegrooting
voor 1932 een tekort van 50 millioen
geconstateerd is en dat dit tot bijzondere
maatregelen heeft doen besluiten, ant
woordde Z.Exc. dat al wat te dien aan
zien dezer dagen gepubliceerd is, voors
hands op fantasie berust.
Er is weinig risico aan verbonden
zeide de minister thans een bericht te
plaatsen, dat het opmaken van de be
grooting moeilijkheden geeft; het is ook
vrij gemakkelijk, daarbij met gebruikma
king van eenige vage gegevens een te-
kortcijfer te construeeren, en het een
voudigste is wel, maatregelen, waarvan
de één aan den ander zegt, dat ze in den
tegenwoordigen tijd wel eens zouden
kunnen worden genomen, met den nim
bus van een „loopend gerucht" te om
geven. Practisch heeft dit alles echter
geen waarde. De moeilijkheden zijn be
kend ook zonder dat ze in de krant staan.
Van het ramen van een bepaald tekort-
cijfer voor 1932 kan op dit oogenblik nog
van verre geen sprake zijn. En van de
overige geruchten ligt de basis meer in
„ingezonden stukken", of misschien ook
in wat elders geschiedt, dan in ministe-
rieele overwegingen of besluiten.
MIDDELBURG.
Arbeidsloonen,
In ons artikel „Loonen, prijzen eu
werkgelegenheid" (I-V-'31) namen wij
een, aan de N.R.C. ontleenden staal op
betreffende verschillende uurloonen in
Nederland en in België.
De in dien staat genoemde uurloonen
hadden voor Nederland zoowel als voor
België betrekking op de groote steden;
er is echter hier en daar de meening
ontstaan, dat die uurloonen overal in
den lande golden en een onzer lezers,
zelf timmermansgezel zijnde, beklaagt
zich daarover; men ziet hem nu aan
voor een man met 'n betrekkelijk stevig
weekloon, terwijl dit in werkelijkheid
toch niet dermate het geval is.
Bij informatie te bevoegder plaatse is
ons gebleken, dat de uurloonen, volgens
C.A.Ö. in de bouwvakken in Nederland
bedragen
hoofdklasse: I: II: III: IV: V:
timmerman 80 75 70 62 55 50
metselaar 80 75 70 62 55 50
voeger 80 75 70 62 55 50
betonwerker 80 75 70 62 55 50
vlechter 80 75 70 62 *55 50
opperman 75 70 62 52 45 40
grondwerker 75 70 62 52 45 40
betonw.-opp.m. 75 70 62 52 45 40
ongeschoolden 55 45 40 36
Middelburg en Vlissingen
vallen in de vierde klasse. In de meeste
plaatsen van Zeeland zoo voegde men
daaraan nog toe - is het loon bene
den dat van klasse 5.
Deze nadere uiteenzetting heeft uit
den aard der zaak geen invloed op den
gang van ons betoog, in het bovenaan
gehaalde artikel; anderzijds wenschen
wij echter allerminst den waren stand
van zaken te verdoezelen, weshalve wij
gaarne deze aanvulling geven.
De mondharmonicavereeniging
Crescendo alhier, heeft een onderafdee-
ling opgericht, eveneens onder leiding
van den heer G. Wagenvoort; zijnde een
muziekvereeniging met aanvankelijk 18
leden, ten deele tot nu toe lid van het
muziekgezelschap van den Houthandel
Walcheren, dat hiermede heeft opgehou
den te bestaan.
Vooral ook voor het optreden bij
wandelingen, serenades en dergelijke is
deze afdeeling tot stand gekomen.
VLISSINGEN.
OPCENTEN OP DEN TABAKS
ACCIJNS OP CIGARETTEN,
Blijkens de Memorie van Antwoord in
zake het wetsontwerp tot aanvulling en
wijziging van de leeningwet 1914; heffing
van opcenten op den tabaksaccijns op si
garetten heeft de minister van financiën
om dezelfde reden als waarom de En-
gelsche minister Snowden op dit oogen
blik boven een verhooging) van de in
komstenbelasting de versterking van een
indirecte belasting verkoos, gemeend, dit
ook te moeten doen.
Het overschot in het leeningfonds ad
f 41,4 millioen acht de minister, voorzoo-
ver de siigarettenbelasting ontoereikend
zal blijken, juist bij uitstek geschikt om
de huidige crisis te financieren. Immers,
dat overschot dankt zijn ontsüpn aan
hetgeen de crisisheffingen te veel heb
ben opgebracht Indien het overschot er
niet was zouden in het onderstelde
geval dat de sigarettenbelasting ontoe
reikend bleek nlog andere crisisheffin
gen, naast de sigarettenbelasting, moe
ten worden ingevoerd.
Indien de regeering de „zoo snel mo
gelijke verdwijning'' van den ouden cri
sisdienst najagend, een nieuwen crisis
dienst had ingesteld dan had zij aan den
schijn geofferd en geenerlei practisch
nut bereikt.
De indruk van een aantal leden, dat
de minister tot de afschaffing van de
opcenten op de grondbelasting zal over
gaan, zoodra de middelen van het Lee-
ningsfonds dit zullen toelaten, is volko
men juist.
Uiteraard is hiermede niet in strijd de
uitlating van den minister dat hij de mo
gelijkheid wil houden wanneer het slecht
loopt, de beide heffingen sigaretten-
opcenten en opcenten grondbelasting
naast elkander te hebben.
In de qualificatie van den huidigen
toestand als „allerzotst" vindt de soc.-
dem. spreker echter, behalve ons, óók
aan zijn zijde „De Zeeuw". Bien éton-
nés de se trouver ensemble?
Ja, maar ze zijn het dan ook alleen
eens over de qualificatie, niet over de
gronden en middelen.
Het a.r. dagblad voor Zeeland nl. wil
niet zich aanpassen aan dezen tijd, maar
het wil terug: aan de „in den grond hei-
densche crematie moet een einde ge
maakt worden", want:
„De lijkverbranders overtreden wil
lens en wetens de wet en 't zou voor de
Regeering een klein kunstje zijn" om
hieraan een einde te maken-
Wij constateeren slechts dit:
1. Dat verschillende opeenvolgende
rechtsche regeeringen de zaak blauw-
blauw hebben gelaten.
2. Dat het, volgens „De Zeeuw" „een
klein kunstje zou zijn" om hieraan een
einde te maken.
3. Dat deze en voorgaande rechtsche
regeeringen, die altijd zoo hevig met
hun beginselvastheid liepen en loopen
te pronken, zelfs dit „kleine kunstje"
niet hebben willen vertoonen, om eens
een principieële daad te stellen.
4. Dat het langdurig voortbestaan van
dezen „allerzotsten" toestand dus is
de eigen schuld dier rechtsche regeerin-
DE RIJKSBEGROOTING 1932 EN DE
AMBTENAARSSALARISSEN,
Zooials men weet, maakte het Algj. Han
delsblad melding van het te 's-Gravenha-
ge loopende gerucht, diat het in het voor
nemen van de regeering zou liggen, met
insjang van 1 October a.s. de ambtenaars
salarissen met een zeker percentage te
verlagen. Ter bevoegder plaatse, deelde
men den correspondent van het blad me
de, dat men principieel geen mededeelin-
gen wenschte te verstrekken over een
los gerucht, d,at in een tijd als deze,
uiteraard zeer gemakkelijk ontstaat.
Ook de red. van de N.R.C. is dit ge
rucht ter oore gekomen, doch dit blad
zegt er geen geloof aan te hebben kunnen
schenken, d|at het voor de tweede maal
in de ambtenaarssalarissen van het rijk
op welke ook de volle 81/2 pet. pensioen
korting wordt verhaald, zou worden ge
zocht. Het gerucht moet ontstaan zijn in
De V.D. hebben de volgende lijst
van candidaten voor de a.s. gemeente
raadsverkiezing samengesteld: 1. M, J.
Harts (aftr.); 2, mr. F. J. W. Hartelust;
3. mevr. ir. L. van Nouhuys-Van Zwa
nenberg; 4. A. C. Hildernisse; 5. G. A.
Bor; 6. K. B. de Kat.
dat volgens „De Zeeuw" een liberaal
kabinet niettemin de schuld van dit al
les draagt!!
Zijn de voorstanders van lijkveras
sching nu wellicht Balineezen, zooals
destijds de kerkelijk-vrijzinnige Neder
landers Da jakkers en Batakkers waren?