HET GEVAL
MAZAROFF
.allerwegen in jetruil
TWEEDE BEAD VAN DE PROVINCIALE ZEEUWSGHE MIDDELBURGSCHE COURANT VAN MAANDAG 4 MEI 1931, No, 104,
DE OPENING VAN HET VLIEGVELD WEST-SCHOUWEN,
DOOR J.S.FLETCHER.
Het is heden voor het eiland Schou
wen, en speciaal voor de gemeente
Haamstede,-maar ook voor het geheele
vliegwezen in ons land een dag van
groote beteekenis, nu het vliegveld
West-Schouwen op de terreinen van
de N.V. Nieuw-Haamstede officieel kon
worden geopend.
Toen voor enkele jaren plannen m
voorbereiding waren om in de duinstreek
van Schouwen een deel in cultuur te
brengen, werd dit door velen als een
utopie beschouwd, maar thans beschikt
de daarvoor opgerichte N.V. Nieuw-
Haamstede over een uitgestrektheid van
ongeveer 400 ha grond, en een belang
rijk deel daarvan is reeds in cultuur ge-
bracht voor het verbouwen van tuin
bouwproducten en de uitbreiding van de
bloembollencultuur, waarvoor deze duin-
öronden niet minder geschikt zijn dan
die van Zuid-Holland of Noord-Holland.
Eén nog veel grootere utopie vonden
velen het, toen men er aan begon te
denken om de producten snel te Rot
terdam te krijgen per vliegtuig en ook
het personenvervoer van het anders
veelal geïsoleerde Schouwen naar Ne
derlands tweede koopstad door het
luchtruim te bevorderen.
En al moge dan de hoop, dat nu reeds
de K.L.M. er toe zou kunnen overgaan
een geregelden dienst te organiseeren
nog niet in vervulling gaan en mogen de
plannen om niet alleen Schouwen maar
ook Wialcheren met zijn schitterenc
vliegveld te Vlissingen, daarvan te doen
profiteeren tot 1 Mei 1932 zijn verscho
ven, toch is voor een dienst, drukker o:
minder druk in de eerste plaats een goec
terrein noodig en het feit, dat dit offi
cieel in gebruik wordt genomen, is zeker
aanleiding tot een feestelijke stemming
Dat Haamstede in feesttooi was, is
dan ook ten volle te begrijpen. Het
Luchtvaart-Comité Schouwen-Duivelanc
en de N.V, Nieuw-Haamstede hadden
voor dezen dag een programma samen
gesteld, dat vooral ook door de groote
medewerking van de K.L.M, geheel in
de lijn was van het hoofddoel, de ope
ning van het veld, terwijl ook de marine-
en legerautoriteiten door het zenden
van eskaders vliegtuigen het hunne er
toe bijdroegen.
Een der K.L.M, vliegtuigen was gezon
den naar het vliegveld Vlissingen en
steeg aldaar op met den Commissaris der
Koningin, jhr. mr. J. W. Quarles van
Ufford, het lid der Eerste Kamer, mr.
A. A. de Veer, de leden van Ged. Staten
van Zeeland, de heeren mr. R. M. van
Dusseldorp en mr, J. M, H, Stieger, den
burgemeester van Vlissingen, den heer
C. A. van Woelderen en den vice-voor-
zitter van de Kamer van Koophandel en
Fabrieken voor de Zeeuwsche eilanden,
den heer L. A. Stofkoper als passagiers
om evenals enkele van elders gekomen
vliegtuigen tusschen kwart voor elf en
kwart over elf op het nie'uwe vliegveld
te dalen.
Onder de genoodigden waren verder
o.a. de heeren A. v, d. Weijde, lid van
Ged. Staten, de burgemeesters van Rot
terdam, Goes en Zierikzee en van de
overige gemeenten op Schouwen en
Duiveland, de directeur der Fordfabrie
ken te Rotterdam, de ondervoorzitter
van de Kamer van Koophandel te Rot
terdam, afdeeling grootbedrijf; de direc
tëur van de R.T.M.; de hoofdingenieur
van den Provincialen Waterstaat; gene
raal Duijmaer van Twist; de inspecteur
van de luchtvaart-afdeeling van het de
partement van Waterstaat; de comman
danten van de militaire en maritieme
luchtvaart te Soesterberg en Den Hel
der, de voorzitter der Rotterdamsche
Aeroclub en nog vele andere personen.
Na aankomst te Haamstede hebben
allen gaarne gebruik gemaakt om niet
alleen het vliegveld en de verschillende
32).
Er ika.n nog veel gebeuren voor
het zoover is, merkte ik op. Een feit is,
t geen van ons nog iels met zekerheid
Te.et' tenminste niet. Maythorne zegt,
dat we er wel achter zulen komten en
dat er een groote verrassing op lil is. Ik
voor mij begrijp niet wat dat voor een
verrassing moet zijn en wat er voor den
daig Zeil komen
Van alles. Ik geloof, dat je in zaken
als deze alles kunt verwachten en je
over niets behoeft te verbazen.
En op dat ©ogenblik kwam er een ver
rassing. IWij waren Edgware Roacl af
gewandeld tot Church Street. Daar kwa-
|nen wij aan een druk punt, want Edg
ware Road is een hoofdader en een mle-
nigle zakenmenschen haastten zich lan«s
dien weg naai* den pndergrondschen trein.
Plotseling bleef Sheila staan en legde zij
haar hand op mijn arm1. Terwijl ik naar
haar keek, zag ik ha,ar, staren naar de
deur van eten tabakswinkel een paar me
ier voor ions.
Mervyn! zeide zij. P,arslave! Hij' is
daar binnengegaan!
Ik staarde ook verbaasd nfapr dien win
kel. r
Ik' verzeker j!e, dat Parslave dafar
juist is binnengegaan Denk je, dat ik
types daar neergedaalde machines in
oogenschouw te nemen, maar ook het
overige deel van de bezittingen van de
N.V. Nieuw-Haamstede, die toonen hoe
met noesten arbeid ook van geest
gronden kan worden geprofiteerd voor
het scheppen van arbeidsgelegenheid,
trokken terecht aller belangstelling.
Het zou na den koffiemaaltijd worden
eer de officieele ontvangsten en de ope
ning plaats hadden en wel het eerst op
het gemeentehuis te Haamstede, waar
de burgemeester, de heer jhr, L. v a n
C i 11 e r s, namens gemeentebestuur en
ingezetenen, allen welkom heette, maar
in het bijzonder den Commissaris der
Koningin, van wien men het zeer op prijs
stelt, dat hij ten tweede male bij een
feestelijke gelegenheid naar Haamstede
is gekomen. Het is volgens spr. een dag
van groote beteekenis voor 't eiland en
voor de gemeente Haamstede, die ver
rijkt wordt met het bezit van een door
het departement van Waterstaat goed
gekeurd vliegveld. Reeds maanden gele
den sprak men overal over wat op 4 Mei
op Schouwen gebeuren zou. In verschil
lende persorganen verschenen regelma
tig mededeelingen omtrent dezen dag en
de mooie gemeente Haamstede heeft
hierdoor een veel grootere bekendheid
gekregen hetwelk ongetwijfeld voor haar
nieuwe perspectieven kan openen. Het
is zeer zeker te danken aan de groote
medewerking van directie en commis
sarissen der N.V, Nieuw-Haamstede, dat
de keuze op Haamstede is gevallen en
het zal maar hoogst zelden voorkomen
dat de regeering op zoo'n coulante wijze
een vliegterrein van een dergelijken om
vang en kwaliteit tot hare beschikking
krijgt. Een woord van hulde wilde spr,
dan ook genoemde heeren niet onthou
den. De vestiging der Maatschappij is
voor de gemeente van groote betee
kenis, en van groot belang, en het doet
spr. dan ook groot genoegen, dat de
heeren een oogenblik de gasten willen
zijn van het gemeentebestuur, waarmede
de N.V. in zoo'n nauwe relatie staat.
Spr; brengt verder hulde aan den heer
J. J. Cock, voorzitter van het Lucht
vaartcomité, dat al deze plannen heeft
georganiseerd en heden zijn wenschen in
vervulling ziet gaan; en aan den heer
J. E. van den Broek, den grooten orga
nisator van het feest en ten slotte aan
de versieringscommissie en aan allen, die
verder medewerkten. Spr. stelde een
dronk in op het welzijn van de N.V.
Nieuw-Haamstede en de K.L.M.
Bij de nu volgende ontvangst op de ter
reinen van de N.V. Nieuw-Ha^ajmstedje,
was het d'c heer Brouwer, secrelalris
van den raad van Commissarissen, die na
een woord van welkom er op wees, dat
in Augustus 1929 de heeren Dussel cn
Resselaar voor het eerst op deze ter
remen kW a men, daarop opmerkzaam' ge
maakt door den heer Cock. Hier werd
de heer Van Toledo hun gids en raads
man en dit alles leidde lot aankpop van
ongeveer 416 ha terrein. Betrekkelijk
spoedig was het kapitaal volteekend en
in Maart 1930 werd met de werkzaam
heden begonnen, de beoordeeling1 van de
resultaten liet spr. dan dje aanwezigen,
over. De N.V. heeft aan le toonen, dja't dc
groncl goed! is en zij durft nu tuinders cn
kweekers uit le no,0;cjjigen zich hier te
vestig'en, Voor iedjer Van hen zal de N.V.
een woning houwen. Al dje terreinen zul
len geëgaliseerd en verkaveld worden,
een volledig slolenplan is ontworpen en
zal uitgevoerd worden, windschermen ge
plaatst en wegen aangtelegd' en het eind
doel zal eerst dan zijti bereikt, als dc ter
reinen overdlekt zijn met grootere en
'kleinere bedjrijfyen voor bollenleelt, voor
tuinidjerij, voor bl'oemkjweekerij en voor
verdere cultures en ingericht zijn voor
badpTagts, waarvoor dc architect Van
dje Weele uit Den Haag' een hotelplan
Parslave niet ken? Zoo goed als mjijn
eigen 'mpeder, hoor. Kom1 mee
IWij gingen voor het raam van een
anderen winkel slaan.- Er liepen dajai
zooveel menschen voorhij, dat wij' onze
óogen goed den kost konden geven, zonj,
der zelf opgemerkt te Avorden.
Ben je er zeker van? vroeg ik.
Ik durf er een eed op te doen, da,t
hét Parslave is. Lui sier, zag je hem' ooit
in „de Houtsnip"?
Voor zoover ik wefet niet. Hij kan
er Imjij gezien hebben. D,ai kan ik mij' niet
herinneren. Hoe ziet hij er uil?
Een 'lange magere kerel,, een zigeu
ner type, donker van uiterlijk. ITij heeft
een blauw pak aan. Houdt hem in de ga
ten en Iaat 'mij hier blijven.
Zou hij je herkennen?
Natuurlijk. Als hij hier langs komjl!
ga ik dezen Avinkel binnen en koop ik
het een of ander. Als Hij den anderen
kant uitgaat, loop' liepn' dan nja. Goede
he'mel. W,at voert hij hjjer uit, in Londen.
Wij stonden voor een mpnufaeturen/-
winkel met een groot portaal. Sheila
ging het portaal in en toonde veel he
iigs telling voor de uitgestalde goede
ren; ik hield een oogje op de deur van
den tabakswinkel. Er kwam iemand uit,
die voldeed aan hpar beschrijving, een
lange, magere iman, in een blau'w pjakj
blijkbaar iemand uil de provincie, met
ge'bronsde nek en wangenlijf '(droeg
een pak tabak' in de eehe liapd en 'miajak,-
te dait open met de andere had, dafarin
verdiept keek hij noch rechts, noch links,
en liep de andere richting uit.
(Ingez. Med.,)
heeft ontworpenbenevens voor 'te stich-
llen (landhuizen. Vele bezwaren, zijn le
overwinnen en een der voornaamste
was de kwestie van a-ervoer. Voor ver
voer a-an tuinbouwproducten liecft de
N.V. een ideale regeling kpmncn treffen
met 4'e R-T.M. Voor het a-ervoer der
fijnere prodpeten hebben de onderhande
lingen met de K. L. M. tot overeenstem
ming geleid. Het vliegterrein is door de
N.V. op eigen bosten aangelegd; en ter
beschikking gesteld. Spreciaal bracht spr.
dank aan den heer Cock, wien hij mot
dezen dag géiukwenschte, Waaneer de
vliegtuigen op het terrein necrdplen voor
allerhande vervoer dan zal niet dank
baarheid gedacht Avorden aan'diens ijver
voor dp ze zaak, a-an algemeen belang. Spr.
beval d,e onderneming in dc Avelwillend-
heid, der provinciale en gemeenleiijtke
autoriteiten a,an.
plet gi-oole moment Avas nu gange
broken namelijk de officieele opening
van het veld, en 'clgarpm Avas 'het de
lieer J. J. Cock, voorzitter van 'het
Luchlvaarlcomité, dje. zeide, dak onge
veer 7 jaren geleden de gedachte op
kwam of het mogelijk was een, verbinding
door de lucht le verkpijgten met Roller -
dam. De K.L.M. voelde dadelijk' voor
die plannen en steeds is er een aange
name samenwerking gebleven. De pogin
gen om in dc buurt van Zierikjzee eein ge
schikt terrein te vinden leden schipbreuk
en hel opgericht comité Avcrd ohtjbonidiein.
Een kleiner comité werd op initiatief
van ds. Voors opgericht en men ging in
de richting van een combinatie met hel
in cultuur brengen van gronden en zoo
kreeg de zaak zijn bes'ljag. Spr. bracht
gaarne zijn hulde aan allen, die min or
meer toL het AA-elsiagen van de lucht!
vaartplannen hebben medegewerkt, in de
eerste plaats aan de N.V. Nieuw-Haam
stede en aan den heer Van den Broek
voor diens ijverige bemoeiingen als secre
taris a-an liet LuchtvjaarljromitéSpr.
hoopte, dat de Commissaris der Koningin
thans tót de opening wilidie OA-ergjapiy
De Commissaris sprak ongeveer
als volgt.
Wanneer men in hooger sfeeren door
het luchtruim bijna onmerkbaar voort
ijlt en de schoone landouwen, doorsne
den door onze Zeeuwsche stroomen, van
uit de hoogte aanschouwt, dan wordt men
onwillekeurig vervuld met eerbied en
ontzag voor de heerlijkheid en pracht
van Gods schepping en, hoezeer daarbij
vergeleken alles slechts nietig is, daarna
ook voor het prestatievermogen van „den
mensch", den mensch van den tegen-
woordigen tijd.
Nu ik weer met beide voeten op vas
ten bodem sta, gevoel ik behoefte om
uitdrukking te geven aan mijne groote
bewondering voor hen, wier technische
kennis het menschdom in staat hebben
gesteld het aloude probleem der vlieg
kunst op te lossen, zich op te heffen van
den aardbol en het luchtruim te door
klieven, alsmede voor hen, die met nim
mer volprezen moed en doorzettings
kracht de pioniers van ons vliegwezen
zijn geweest en tenslotte niet minder
voor de zoo ervaren vliegeniers, die met
groote onverschrokkenheid en zelfbe-
heersching werelddeelen, gescheiden
door breede oceanen, als het ware over
bruggen, We raken er zoo aan gewend
om vliegtuigen boven ons hoofd te zien
voortsnellen en onze geestdrift bij het
aanschouwen daarvan is misschien reeds
zeer gedaald, vergeleken bij het enthu-
Kijk nog eens, zeide ik. Daar gaat
hij.
Sheila kwam uit liet portaal en keek
de Straat langs.
Dal is Parslavezeide zij. Ik Avist
wel dat hij het was. Wat nu?
Wij moeten hem nagaan, antwoord
de ik. Het doet er niet toe, Waar hij jlijeeji-
gaat, ik volg' hem. Ik zal een eindje neb;
ter hem .aauloopen en jij blijft a.ch'Jer mij1.
Iioud mij goed in hel oog.
Zoo begonnen v, ij onze jacht op den
(man ,die van BjLrnside Avas A-erdwcnen
in den nacht, dat Mazaroff werd A-er-
mioord, en die door de politie overal
werd gezocht. En hjer woa hij nu en
kocht rustig tabak in een drukke Lon-
densche slraat. 1
Parslave liep rustig voor mjj uit en
Sheila, slenterde kalm aehjter mij afa:n.
Ik had voldoende lijd om !;em rustig op
te nemen. Hij was een gespierde kerel,
flink gebouwd, niet een vecrkrachtigen
gang. Men kon zien, dat hij iemjpnd van
het land was, want hjj alarzelde bij' het
oversteken van dwarsstraten en liep zoo
nu en dan tegen haastige voorbijgangers
aan. Hij stopte zijn pijp, stak die aian en
deed de overige tabak in 'n tabaksz'ak.
Met de pijp in den injond en zijn handen
in de zakken stapte hij klailjm voort. Hij
was gemakkelijk te volgen en het 'bleek
duidelijk, dat hij zich niet bewust Avas
dat hij gevolgd werd.
Wij waren het eind van de Harrow
Itoad overgestoken, op het punt w'aar
die straat uitloopt in de Edgware Road
en hier werd hgt drukker. Parslave liep
siasme van 25 jaar geleden, maar na de
korte vlucht, welke ik zooeven maakte,
kan ik niet nalaten een woord van groote
hulde te spreken jegens onze Nederland-
sche vliegeniers, die dag in dag uit zulke
schitterende bewijzen van moed en on
versaagdheid aan den dag leggen.
De 20ste eeuw is de eeuw der snel
heden, dus ook van het luchtverkeer,
van zijne geboorte, zijne kinderziekten,
zijn groei en zijn opbloei, vooral ook
dank zij de activiteit van de Kon. Ned.
Luchtvaartvereeniging, die er zoo voor
ijvert om Nederlands glorie op lucht
vaartgebied steeds meer en meer te ves
tigen en die het Nederlandsche vliegwe
zen maakt tot eene wereldonderneming,
het buitenland ten voorbeeld.
Ook het Prov. Bestuur van dit gewest
volgt de ontwikkeling van de luchtvaart
en het luchtverkeer met de noodige aan
dacht en stelt het op prijs, dat het parti
culier initiatief ook deze provincie de
voordeelen van dat verkeer straks wil
doen deelachtig zijn. We leven zoo snel
dat de tijd wellicht niet meer ver af
zal zijn, dat het vliegwezen een onmis
bare schakel in onze samenleving moet
Avorden geacht.
Het zal daarom geen verder betoog
behoeven, dat ik met dankbaarheid en
gaarne de uitnoodiging tot opening van
dit vliegveld heb aanvaard. Reeds voor
eenige jaren heeft men in de dagbladen
kunnen lezen, dat zich een combinatie
van een aantal personen had gevormd,
welke zich ten doel stelde om een com
plex gronden van pl.m. 400 ha, gelegen
onder de gemeenten Haamstede en Re-
nesse, tot culture te brengen. Spoedig
hoorde men ook van plannen voor de in
richting van een vliegveld in deze om
geving.
Van verschillende zijden is de goede
uitslag dier plannen in twijfel getrokken.
De gronden welke men op het oog had,
zouden niet geschikt zijn voor de pro
ducten, die men zich voorstelde er te
telen; de ondernemers waren ter plaatse
niet bekend enz., en wat het vliegveld'
betreft, hoorde men vaak de meening
tot uiting komen, dat een vliegdienst
geen bestaansmogelijkheid zou hebben.
Door al die goede raadgevers hebben
de ontwerpers der plannen zich echter
niet laten afschrikken, maar met groote
toewijding en volharding hebben zij zich
aan de taak, welke zij op hunne schou
ders hadden genomen, gegeven. Met de
cultiveering van een groote oppervlakte
is bereids ten vorigen jare een aanvang
gemaakt en thans zijn wij hier samenge
komen voor de officieele opening van
het vliegveld.
Is het nog wel noodig om de voordee
len, verbonden aan den vliegdienst, wel
ke men bij de inrichting van dit veld
voor oogen had, op te sommen? Schou
wen en Duiveland is altijd een eiland
geweest, hetwelk van elders moeilijk was
te bereiken. Langdurige reizen zijn daar
voor noodig en het is duidelijk, dat juist
in onzen tegenwoordigen tijd snelle mid
delen van communicatie de eerste voor
waarden zijn voor een krachtige ontwik
keling van eene landstreek.
Naar het mij voorkomt, zal het groote
belang van een vliegdienst voor dit
eiland in de eerste jaren wel gelegen zijn
in het goederenvervoer en speciaal in
het transport van tuinbouwproducten en
bloemen. Het is bekend, dat het vervoer
door de lucht van dergelijke producten
meer en meer toeneemt en dat er reeds
speciale vrachtvliegtuigen zijn gebouwd.
necht door langs de Avinkels; de ro.ok
uil zijn pijp warrelde geregeld over zijn
schouders. Bij Pr.aed Slreet gekomen liep
hij die slraat in. Even vijftig mieter ver
der sLe,k hij dc straat oA'er, liep langs
het 'troiltoir verder en ging een van cle
straten in die tusschen Praed Street en
Oxford cn Cambridge Terrace ljgigc'n.
Daar werd het kalmer. Men zag in dip
straat slechts eenige slordig gekleede
vrouwen en spelende kinderen; ik aar
zelde om hem te Aolgcn, want ails Mj
zich omdraaide zou blij mij onmiddellijk
zien. Hij deed dat echter niet cn ik zajg
hejm na eenigen lijd een buis binnen
gaan, dat een beteren indruk mfaakle dan
de andere woningen in dc slraat. Ik liep
nu vlug verder en las lot mijn grooüe
verbazing op een koperen naamplaat qian
dat liuis:
Dr. Eccla,share.
Spreekuren: 9.30-11; 7—8.30.
Daarna hjnasLle ik mij terug en Irof
Sheila, bij den ingang der straalt. Zij' bes-
merkte mij li opwinding.
Wel, Av.at is er? A'roeg zij.
Ik Avees naar het bewuste lifljis.
Zie je dat liuis daar? Dja,t boven dc
anderen uitsteekt?
Jat
Daar woont Ecclesliar% verste jé?
Di*. Eccfeshare. Goeie Hemel! En Pars
lave ging daar binnen!
Hoe is dat mogelijk?
Wij kelten elkaar met verbazing aan.
Het huis van Eccleslijjire! En ParS-
laAre AA'Oont daar? Natuurlijk begrijp ik
dat. Ecclèshare zond Parsjave hierheen
Vooral het luchtvervoer van aardbeien
en bloemen kan een goede toekomst heb
ben, omdat bij die producten zulke hoo-
ge eischen aan een snel en rustig vervoer
gesteld moeten worden. Beide producten
zijn thans reeds voor Schouwen van be
teekenis en het laat zich aanzien dat ook
door de vestiging in deze gemeente van
de tuinbouwschool en van het tuinbouw-
proefveld die cultuur in deze streek meer
en meer ingang zal vinden.
Niet alleen echter land- cn tuinbouw in
den meest ruimen zin, maar ook handel
en nijverheid zullen door de inrichting
va,n een vliegdienst op dit eiland tol gnoo;-
tere ontwikkeling kunnen komen, lerAvijl
een zoodanige dienst levens voor het
postvervoer en het transport A*an dag
bladen van groot nut zal kunnen zijn.
Op den duur zal voorts het passagiers
vervoer van en naar dit eiland een fac
tor kunnen Avorden a'oor eene rendabele
exploitatie. Te meer beslaat daartoe alle
hoop, waar dit vliegveld is gelegen in de
onmiddellijke nabijheid van eene duin
streek, welke door haar natuurschoon
haar weerga schier niet vindt. Zonder
al te groot optimisme mag daarom de
hoop Avorden gekoesterd, dat een even-
lueele vliegdienst er toe zal kunnen J rij -
dragen om aan deze landstreek meer
bekendheid te geven, het vreemdelingen!»
verkeer er aan te wakkeren, er een 'bad
hotel te a*esiigen en Avie Aveet, Avclke
toekomst er no,g voor deze kustgeimeeni-
ten niet is weggelegd.
Aanvaneklijk is er sprake geweest van
de inrichting van een dienst uitsluitend
naar Rotterdam en terug, maar blijkens
ontvangen mededeeling van de Kon.
Luchtvaart Mij. is in de laatste mjaanden
het denkbeeld naar voren gekomen out
eene luchtvel-binding Rotterdam»— Haam
stede—Vlissingen in het leven te roepen,
reeds sedert meerdere jaren zijn er op
het eiland Walcheren plannen in voor
bereiding voor een dienst Vlissingen—
Rolterda|m. Door eene combinatie va.n
beide projecten zullen beide eilanden ïn.t
zijn gediend. Inlusschem, zooals bekend,
dit jaar zal er nog geen rogel!m|atige vliegf
dienst Avorden uitgeoefend, zoodat nog
ernstig onderzocht zal kunnen worden,
welke route de a-oorkeur verdient, cn
op welke wijze de finantieele zijde van
het vraagstuk zal kunnen worden opge
lost.
De opening van dit vliegveld biedt dus
voor dit eiland tal van nieuwe voor
uitzichten. Wal men die tol Averkelijkheid
zien overgaan, dan zal bet ook noodj-
zakelijk zijn, dat op dit eiland zelf eene
eensgezinde optimistische medewerking
worde getroffen. Dc bewoners van dit
eiland slaan bekend om hun a*oorl var end
heid en streven er near om met hun lijd
mee te gWhn. Laat men daarom n'.et angst
vallig zijn ten opzichte van het Avetsla-
gen dezer plannen. Mogen er Maleerdere
gemeentebesturen op dit eiland Avorden
aangetroffen, die niet zullen schrohrcn
oun zoo. noodig de plannen in den aam
vang financieel tc steunen en mogen de
particulieren, die hetzij door hun AA'erk-
kring, hetzij om andere redenen daar
voor in aanmerking komen, daadAverkelijk
blijk geven van hunne belangstelling en
het goede a'oorbeeld volgen van enkelen
hunner, die naar de dagbladen mielden
reeds een eerste zending hunner gocr
deren per vliegtuig zullen doen geschie
den.
Mijne hartelijke gelukwenschen bied
ik hierbij aan aan de Maatschappij tot
olm zich le verbergen
Er valt ons maar één ding te doen,
zeide ik na eenig nadenken. Kijk eens,
jij neejint een ila.xi op den hoek van Piraed
Street en gaal daiar'mee' naar het kan
toor ven Maythorne en jij vertelt hjelm^
wat wij ontdekt hebben. Vraag bjem om
onmiddellijk hier te komen en zijn lderk
■mee le nemen. Ik zal dan Parslave en
het hiuis in het oog houden. Ga, nu
vlug.
Zij ging en ik hield de wachL Na
eenigen lijd kwa|m ParslaA'c het buis
weer uil en wr.n(Jolde in rnjijn rich'liin.g.'i
Ik slak de straat over en ging majn jaare
dacht wijden aan boeken die in een dei-
winkels voor het raam lagen. Hij h£id
de pijp' nog in zijn mjond en droeg een
rieten mandje, zooals dc dienstmeisjes
dikwijls bij zich hebben als zij inkoo-
pen gaan doen. Parslave ging dus win
kelen ik volgde hem. Bij een groen'-
tenwinkel kocht j.iij aardappelen en
bloemkool. Daarna liep hij rustig terug
naar het buis a*an dr. Eccleshare. Ik
slekle mfij hém voor in gezelsolija.p van
een huisbewaarster; PlarslaA*e ging dus
ongetwijfeld aardappelen schillen, als een
brave huisvader en zat daarbij gezellig
te 'babbelen met die atouav, en ginds in
Northumberland, drie Honderd mijlen aran
hier, zoch\t de politie hom... onder ver
denking van moord!
(Wordt vervolgd.)