HET GEVAL MAZAROFF .allerwegen in jetruil TWEEDE BEAD VAN DE PROVINCIALE ZEEUWSGHE MIDDELBURGSCHE COURANT VAN MAANDAG 4 MEI 1931, No, 104, DE OPENING VAN HET VLIEGVELD WEST-SCHOUWEN, DOOR J.S.FLETCHER. Het is heden voor het eiland Schou wen, en speciaal voor de gemeente Haamstede,-maar ook voor het geheele vliegwezen in ons land een dag van groote beteekenis, nu het vliegveld West-Schouwen op de terreinen van de N.V. Nieuw-Haamstede officieel kon worden geopend. Toen voor enkele jaren plannen m voorbereiding waren om in de duinstreek van Schouwen een deel in cultuur te brengen, werd dit door velen als een utopie beschouwd, maar thans beschikt de daarvoor opgerichte N.V. Nieuw- Haamstede over een uitgestrektheid van ongeveer 400 ha grond, en een belang rijk deel daarvan is reeds in cultuur ge- bracht voor het verbouwen van tuin bouwproducten en de uitbreiding van de bloembollencultuur, waarvoor deze duin- öronden niet minder geschikt zijn dan die van Zuid-Holland of Noord-Holland. Eén nog veel grootere utopie vonden velen het, toen men er aan begon te denken om de producten snel te Rot terdam te krijgen per vliegtuig en ook het personenvervoer van het anders veelal geïsoleerde Schouwen naar Ne derlands tweede koopstad door het luchtruim te bevorderen. En al moge dan de hoop, dat nu reeds de K.L.M. er toe zou kunnen overgaan een geregelden dienst te organiseeren nog niet in vervulling gaan en mogen de plannen om niet alleen Schouwen maar ook Wialcheren met zijn schitterenc vliegveld te Vlissingen, daarvan te doen profiteeren tot 1 Mei 1932 zijn verscho ven, toch is voor een dienst, drukker o: minder druk in de eerste plaats een goec terrein noodig en het feit, dat dit offi cieel in gebruik wordt genomen, is zeker aanleiding tot een feestelijke stemming Dat Haamstede in feesttooi was, is dan ook ten volle te begrijpen. Het Luchtvaart-Comité Schouwen-Duivelanc en de N.V, Nieuw-Haamstede hadden voor dezen dag een programma samen gesteld, dat vooral ook door de groote medewerking van de K.L.M, geheel in de lijn was van het hoofddoel, de ope ning van het veld, terwijl ook de marine- en legerautoriteiten door het zenden van eskaders vliegtuigen het hunne er toe bijdroegen. Een der K.L.M, vliegtuigen was gezon den naar het vliegveld Vlissingen en steeg aldaar op met den Commissaris der Koningin, jhr. mr. J. W. Quarles van Ufford, het lid der Eerste Kamer, mr. A. A. de Veer, de leden van Ged. Staten van Zeeland, de heeren mr. R. M. van Dusseldorp en mr, J. M, H, Stieger, den burgemeester van Vlissingen, den heer C. A. van Woelderen en den vice-voor- zitter van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor de Zeeuwsche eilanden, den heer L. A. Stofkoper als passagiers om evenals enkele van elders gekomen vliegtuigen tusschen kwart voor elf en kwart over elf op het nie'uwe vliegveld te dalen. Onder de genoodigden waren verder o.a. de heeren A. v, d. Weijde, lid van Ged. Staten, de burgemeesters van Rot terdam, Goes en Zierikzee en van de overige gemeenten op Schouwen en Duiveland, de directeur der Fordfabrie ken te Rotterdam, de ondervoorzitter van de Kamer van Koophandel te Rot terdam, afdeeling grootbedrijf; de direc tëur van de R.T.M.; de hoofdingenieur van den Provincialen Waterstaat; gene raal Duijmaer van Twist; de inspecteur van de luchtvaart-afdeeling van het de partement van Waterstaat; de comman danten van de militaire en maritieme luchtvaart te Soesterberg en Den Hel der, de voorzitter der Rotterdamsche Aeroclub en nog vele andere personen. Na aankomst te Haamstede hebben allen gaarne gebruik gemaakt om niet alleen het vliegveld en de verschillende 32). Er ika.n nog veel gebeuren voor het zoover is, merkte ik op. Een feit is, t geen van ons nog iels met zekerheid Te.et' tenminste niet. Maythorne zegt, dat we er wel achter zulen komten en dat er een groote verrassing op lil is. Ik voor mij begrijp niet wat dat voor een verrassing moet zijn en wat er voor den daig Zeil komen Van alles. Ik geloof, dat je in zaken als deze alles kunt verwachten en je over niets behoeft te verbazen. En op dat ©ogenblik kwam er een ver rassing. IWij waren Edgware Roacl af gewandeld tot Church Street. Daar kwa- |nen wij aan een druk punt, want Edg ware Road is een hoofdader en een mle- nigle zakenmenschen haastten zich lan«s dien weg naai* den pndergrondschen trein. Plotseling bleef Sheila staan en legde zij haar hand op mijn arm1. Terwijl ik naar haar keek, zag ik ha,ar, staren naar de deur van eten tabakswinkel een paar me ier voor ions. Mervyn! zeide zij. P,arslave! Hij' is daar binnengegaan! Ik staarde ook verbaasd nfapr dien win kel. r Ik' verzeker j!e, dat Parslave dafar juist is binnengegaan Denk je, dat ik types daar neergedaalde machines in oogenschouw te nemen, maar ook het overige deel van de bezittingen van de N.V. Nieuw-Haamstede, die toonen hoe met noesten arbeid ook van geest gronden kan worden geprofiteerd voor het scheppen van arbeidsgelegenheid, trokken terecht aller belangstelling. Het zou na den koffiemaaltijd worden eer de officieele ontvangsten en de ope ning plaats hadden en wel het eerst op het gemeentehuis te Haamstede, waar de burgemeester, de heer jhr, L. v a n C i 11 e r s, namens gemeentebestuur en ingezetenen, allen welkom heette, maar in het bijzonder den Commissaris der Koningin, van wien men het zeer op prijs stelt, dat hij ten tweede male bij een feestelijke gelegenheid naar Haamstede is gekomen. Het is volgens spr. een dag van groote beteekenis voor 't eiland en voor de gemeente Haamstede, die ver rijkt wordt met het bezit van een door het departement van Waterstaat goed gekeurd vliegveld. Reeds maanden gele den sprak men overal over wat op 4 Mei op Schouwen gebeuren zou. In verschil lende persorganen verschenen regelma tig mededeelingen omtrent dezen dag en de mooie gemeente Haamstede heeft hierdoor een veel grootere bekendheid gekregen hetwelk ongetwijfeld voor haar nieuwe perspectieven kan openen. Het is zeer zeker te danken aan de groote medewerking van directie en commis sarissen der N.V, Nieuw-Haamstede, dat de keuze op Haamstede is gevallen en het zal maar hoogst zelden voorkomen dat de regeering op zoo'n coulante wijze een vliegterrein van een dergelijken om vang en kwaliteit tot hare beschikking krijgt. Een woord van hulde wilde spr, dan ook genoemde heeren niet onthou den. De vestiging der Maatschappij is voor de gemeente van groote betee kenis, en van groot belang, en het doet spr. dan ook groot genoegen, dat de heeren een oogenblik de gasten willen zijn van het gemeentebestuur, waarmede de N.V. in zoo'n nauwe relatie staat. Spr; brengt verder hulde aan den heer J. J. Cock, voorzitter van het Lucht vaartcomité, dat al deze plannen heeft georganiseerd en heden zijn wenschen in vervulling ziet gaan; en aan den heer J. E. van den Broek, den grooten orga nisator van het feest en ten slotte aan de versieringscommissie en aan allen, die verder medewerkten. Spr. stelde een dronk in op het welzijn van de N.V. Nieuw-Haamstede en de K.L.M. Bij de nu volgende ontvangst op de ter reinen van de N.V. Nieuw-Ha^ajmstedje, was het d'c heer Brouwer, secrelalris van den raad van Commissarissen, die na een woord van welkom er op wees, dat in Augustus 1929 de heeren Dussel cn Resselaar voor het eerst op deze ter remen kW a men, daarop opmerkzaam' ge maakt door den heer Cock. Hier werd de heer Van Toledo hun gids en raads man en dit alles leidde lot aankpop van ongeveer 416 ha terrein. Betrekkelijk spoedig was het kapitaal volteekend en in Maart 1930 werd met de werkzaam heden begonnen, de beoordeeling1 van de resultaten liet spr. dan dje aanwezigen, over. De N.V. heeft aan le toonen, dja't dc groncl goed! is en zij durft nu tuinders cn kweekers uit le no,0;cjjigen zich hier te vestig'en, Voor iedjer Van hen zal de N.V. een woning houwen. Al dje terreinen zul len geëgaliseerd en verkaveld worden, een volledig slolenplan is ontworpen en zal uitgevoerd worden, windschermen ge plaatst en wegen aangtelegd' en het eind doel zal eerst dan zijti bereikt, als dc ter reinen overdlekt zijn met grootere en 'kleinere bedjrijfyen voor bollenleelt, voor tuinidjerij, voor bl'oemkjweekerij en voor verdere cultures en ingericht zijn voor badpTagts, waarvoor dc architect Van dje Weele uit Den Haag' een hotelplan Parslave niet ken? Zoo goed als mjijn eigen 'mpeder, hoor. Kom1 mee IWij gingen voor het raam van een anderen winkel slaan.- Er liepen dajai zooveel menschen voorhij, dat wij' onze óogen goed den kost konden geven, zonj, der zelf opgemerkt te Avorden. Ben je er zeker van? vroeg ik. Ik durf er een eed op te doen, da,t hét Parslave is. Lui sier, zag je hem' ooit in „de Houtsnip"? Voor zoover ik wefet niet. Hij kan er Imjij gezien hebben. D,ai kan ik mij' niet herinneren. Hoe ziet hij er uil? Een 'lange magere kerel,, een zigeu ner type, donker van uiterlijk. ITij heeft een blauw pak aan. Houdt hem in de ga ten en Iaat 'mij hier blijven. Zou hij je herkennen? Natuurlijk. Als hij hier langs komjl! ga ik dezen Avinkel binnen en koop ik het een of ander. Als Hij den anderen kant uitgaat, loop' liepn' dan nja. Goede he'mel. W,at voert hij hjjer uit, in Londen. Wij stonden voor een mpnufaeturen/- winkel met een groot portaal. Sheila ging het portaal in en toonde veel he iigs telling voor de uitgestalde goede ren; ik hield een oogje op de deur van den tabakswinkel. Er kwam iemand uit, die voldeed aan hpar beschrijving, een lange, magere iman, in een blau'w pjakj blijkbaar iemand uil de provincie, met ge'bronsde nek en wangenlijf '(droeg een pak tabak' in de eehe liapd en 'miajak,- te dait open met de andere had, dafarin verdiept keek hij noch rechts, noch links, en liep de andere richting uit. (Ingez. Med.,) heeft ontworpenbenevens voor 'te stich- llen (landhuizen. Vele bezwaren, zijn le overwinnen en een der voornaamste was de kwestie van a-ervoer. Voor ver voer a-an tuinbouwproducten liecft de N.V. een ideale regeling kpmncn treffen met 4'e R-T.M. Voor het a-ervoer der fijnere prodpeten hebben de onderhande lingen met de K. L. M. tot overeenstem ming geleid. Het vliegterrein is door de N.V. op eigen bosten aangelegd; en ter beschikking gesteld. Spreciaal bracht spr. dank aan den heer Cock, wien hij mot dezen dag géiukwenschte, Waaneer de vliegtuigen op het terrein necrdplen voor allerhande vervoer dan zal niet dank baarheid gedacht Avorden aan'diens ijver voor dp ze zaak, a-an algemeen belang. Spr. beval d,e onderneming in dc Avelwillend- heid, der provinciale en gemeenleiijtke autoriteiten a,an. plet gi-oole moment Avas nu gange broken namelijk de officieele opening van het veld, en 'clgarpm Avas 'het de lieer J. J. Cock, voorzitter van 'het Luchlvaarlcomité, dje. zeide, dak onge veer 7 jaren geleden de gedachte op kwam of het mogelijk was een, verbinding door de lucht le verkpijgten met Roller - dam. De K.L.M. voelde dadelijk' voor die plannen en steeds is er een aange name samenwerking gebleven. De pogin gen om in dc buurt van Zierikjzee eein ge schikt terrein te vinden leden schipbreuk en hel opgericht comité Avcrd ohtjbonidiein. Een kleiner comité werd op initiatief van ds. Voors opgericht en men ging in de richting van een combinatie met hel in cultuur brengen van gronden en zoo kreeg de zaak zijn bes'ljag. Spr. bracht gaarne zijn hulde aan allen, die min or meer toL het AA-elsiagen van de lucht! vaartplannen hebben medegewerkt, in de eerste plaats aan de N.V. Nieuw-Haam stede en aan den heer Van den Broek voor diens ijverige bemoeiingen als secre taris a-an liet LuchtvjaarljromitéSpr. hoopte, dat de Commissaris der Koningin thans tót de opening wilidie OA-ergjapiy De Commissaris sprak ongeveer als volgt. Wanneer men in hooger sfeeren door het luchtruim bijna onmerkbaar voort ijlt en de schoone landouwen, doorsne den door onze Zeeuwsche stroomen, van uit de hoogte aanschouwt, dan wordt men onwillekeurig vervuld met eerbied en ontzag voor de heerlijkheid en pracht van Gods schepping en, hoezeer daarbij vergeleken alles slechts nietig is, daarna ook voor het prestatievermogen van „den mensch", den mensch van den tegen- woordigen tijd. Nu ik weer met beide voeten op vas ten bodem sta, gevoel ik behoefte om uitdrukking te geven aan mijne groote bewondering voor hen, wier technische kennis het menschdom in staat hebben gesteld het aloude probleem der vlieg kunst op te lossen, zich op te heffen van den aardbol en het luchtruim te door klieven, alsmede voor hen, die met nim mer volprezen moed en doorzettings kracht de pioniers van ons vliegwezen zijn geweest en tenslotte niet minder voor de zoo ervaren vliegeniers, die met groote onverschrokkenheid en zelfbe- heersching werelddeelen, gescheiden door breede oceanen, als het ware over bruggen, We raken er zoo aan gewend om vliegtuigen boven ons hoofd te zien voortsnellen en onze geestdrift bij het aanschouwen daarvan is misschien reeds zeer gedaald, vergeleken bij het enthu- Kijk nog eens, zeide ik. Daar gaat hij. Sheila kwam uit liet portaal en keek de Straat langs. Dal is Parslavezeide zij. Ik Avist wel dat hij het was. Wat nu? Wij moeten hem nagaan, antwoord de ik. Het doet er niet toe, Waar hij jlijeeji- gaat, ik volg' hem. Ik zal een eindje neb; ter hem .aauloopen en jij blijft a.ch'Jer mij1. Iioud mij goed in hel oog. Zoo begonnen v, ij onze jacht op den (man ,die van BjLrnside Avas A-erdwcnen in den nacht, dat Mazaroff werd A-er- mioord, en die door de politie overal werd gezocht. En hjer woa hij nu en kocht rustig tabak in een drukke Lon- densche slraat. 1 Parslave liep rustig voor mjj uit en Sheila, slenterde kalm aehjter mij afa:n. Ik had voldoende lijd om !;em rustig op te nemen. Hij was een gespierde kerel, flink gebouwd, niet een vecrkrachtigen gang. Men kon zien, dat hij iemjpnd van het land was, want hjj alarzelde bij' het oversteken van dwarsstraten en liep zoo nu en dan tegen haastige voorbijgangers aan. Hij stopte zijn pijp, stak die aian en deed de overige tabak in 'n tabaksz'ak. Met de pijp in den injond en zijn handen in de zakken stapte hij klailjm voort. Hij was gemakkelijk te volgen en het 'bleek duidelijk, dat hij zich niet bewust Avas dat hij gevolgd werd. Wij waren het eind van de Harrow Itoad overgestoken, op het punt w'aar die straat uitloopt in de Edgware Road en hier werd hgt drukker. Parslave liep siasme van 25 jaar geleden, maar na de korte vlucht, welke ik zooeven maakte, kan ik niet nalaten een woord van groote hulde te spreken jegens onze Nederland- sche vliegeniers, die dag in dag uit zulke schitterende bewijzen van moed en on versaagdheid aan den dag leggen. De 20ste eeuw is de eeuw der snel heden, dus ook van het luchtverkeer, van zijne geboorte, zijne kinderziekten, zijn groei en zijn opbloei, vooral ook dank zij de activiteit van de Kon. Ned. Luchtvaartvereeniging, die er zoo voor ijvert om Nederlands glorie op lucht vaartgebied steeds meer en meer te ves tigen en die het Nederlandsche vliegwe zen maakt tot eene wereldonderneming, het buitenland ten voorbeeld. Ook het Prov. Bestuur van dit gewest volgt de ontwikkeling van de luchtvaart en het luchtverkeer met de noodige aan dacht en stelt het op prijs, dat het parti culier initiatief ook deze provincie de voordeelen van dat verkeer straks wil doen deelachtig zijn. We leven zoo snel dat de tijd wellicht niet meer ver af zal zijn, dat het vliegwezen een onmis bare schakel in onze samenleving moet Avorden geacht. Het zal daarom geen verder betoog behoeven, dat ik met dankbaarheid en gaarne de uitnoodiging tot opening van dit vliegveld heb aanvaard. Reeds voor eenige jaren heeft men in de dagbladen kunnen lezen, dat zich een combinatie van een aantal personen had gevormd, welke zich ten doel stelde om een com plex gronden van pl.m. 400 ha, gelegen onder de gemeenten Haamstede en Re- nesse, tot culture te brengen. Spoedig hoorde men ook van plannen voor de in richting van een vliegveld in deze om geving. Van verschillende zijden is de goede uitslag dier plannen in twijfel getrokken. De gronden welke men op het oog had, zouden niet geschikt zijn voor de pro ducten, die men zich voorstelde er te telen; de ondernemers waren ter plaatse niet bekend enz., en wat het vliegveld' betreft, hoorde men vaak de meening tot uiting komen, dat een vliegdienst geen bestaansmogelijkheid zou hebben. Door al die goede raadgevers hebben de ontwerpers der plannen zich echter niet laten afschrikken, maar met groote toewijding en volharding hebben zij zich aan de taak, welke zij op hunne schou ders hadden genomen, gegeven. Met de cultiveering van een groote oppervlakte is bereids ten vorigen jare een aanvang gemaakt en thans zijn wij hier samenge komen voor de officieele opening van het vliegveld. Is het nog wel noodig om de voordee len, verbonden aan den vliegdienst, wel ke men bij de inrichting van dit veld voor oogen had, op te sommen? Schou wen en Duiveland is altijd een eiland geweest, hetwelk van elders moeilijk was te bereiken. Langdurige reizen zijn daar voor noodig en het is duidelijk, dat juist in onzen tegenwoordigen tijd snelle mid delen van communicatie de eerste voor waarden zijn voor een krachtige ontwik keling van eene landstreek. Naar het mij voorkomt, zal het groote belang van een vliegdienst voor dit eiland in de eerste jaren wel gelegen zijn in het goederenvervoer en speciaal in het transport van tuinbouwproducten en bloemen. Het is bekend, dat het vervoer door de lucht van dergelijke producten meer en meer toeneemt en dat er reeds speciale vrachtvliegtuigen zijn gebouwd. necht door langs de Avinkels; de ro.ok uil zijn pijp warrelde geregeld over zijn schouders. Bij Pr.aed Slreet gekomen liep hij die slraat in. Even vijftig mieter ver der sLe,k hij dc straat oA'er, liep langs het 'troiltoir verder en ging een van cle straten in die tusschen Praed Street en Oxford cn Cambridge Terrace ljgigc'n. Daar werd het kalmer. Men zag in dip straat slechts eenige slordig gekleede vrouwen en spelende kinderen; ik aar zelde om hem te Aolgcn, want ails Mj zich omdraaide zou blij mij onmiddellijk zien. Hij deed dat echter niet cn ik zajg hejm na eenigen lijd een buis binnen gaan, dat een beteren indruk mfaakle dan de andere woningen in dc slraat. Ik liep nu vlug verder en las lot mijn grooüe verbazing op een koperen naamplaat qian dat liuis: Dr. Eccla,share. Spreekuren: 9.30-11; 7—8.30. Daarna hjnasLle ik mij terug en Irof Sheila, bij den ingang der straalt. Zij' bes- merkte mij li opwinding. Wel, Av.at is er? A'roeg zij. Ik Avees naar het bewuste lifljis. Zie je dat liuis daar? Dja,t boven dc anderen uitsteekt? Jat Daar woont Ecclesliar% verste jé? Di*. Eccfeshare. Goeie Hemel! En Pars lave ging daar binnen! Hoe is dat mogelijk? Wij kelten elkaar met verbazing aan. Het huis van Eccleslijjire! En ParS- laAre AA'Oont daar? Natuurlijk begrijp ik dat. Ecclèshare zond Parsjave hierheen Vooral het luchtvervoer van aardbeien en bloemen kan een goede toekomst heb ben, omdat bij die producten zulke hoo- ge eischen aan een snel en rustig vervoer gesteld moeten worden. Beide producten zijn thans reeds voor Schouwen van be teekenis en het laat zich aanzien dat ook door de vestiging in deze gemeente van de tuinbouwschool en van het tuinbouw- proefveld die cultuur in deze streek meer en meer ingang zal vinden. Niet alleen echter land- cn tuinbouw in den meest ruimen zin, maar ook handel en nijverheid zullen door de inrichting va,n een vliegdienst op dit eiland tol gnoo;- tere ontwikkeling kunnen komen, lerAvijl een zoodanige dienst levens voor het postvervoer en het transport A*an dag bladen van groot nut zal kunnen zijn. Op den duur zal voorts het passagiers vervoer van en naar dit eiland een fac tor kunnen Avorden a'oor eene rendabele exploitatie. Te meer beslaat daartoe alle hoop, waar dit vliegveld is gelegen in de onmiddellijke nabijheid van eene duin streek, welke door haar natuurschoon haar weerga schier niet vindt. Zonder al te groot optimisme mag daarom de hoop Avorden gekoesterd, dat een even- lueele vliegdienst er toe zal kunnen J rij - dragen om aan deze landstreek meer bekendheid te geven, het vreemdelingen!» verkeer er aan te wakkeren, er een 'bad hotel te a*esiigen en Avie Aveet, Avclke toekomst er no,g voor deze kustgeimeeni- ten niet is weggelegd. Aanvaneklijk is er sprake geweest van de inrichting van een dienst uitsluitend naar Rotterdam en terug, maar blijkens ontvangen mededeeling van de Kon. Luchtvaart Mij. is in de laatste mjaanden het denkbeeld naar voren gekomen out eene luchtvel-binding Rotterdam»— Haam stede—Vlissingen in het leven te roepen, reeds sedert meerdere jaren zijn er op het eiland Walcheren plannen in voor bereiding voor een dienst Vlissingen— Rolterda|m. Door eene combinatie va.n beide projecten zullen beide eilanden ïn.t zijn gediend. Inlusschem, zooals bekend, dit jaar zal er nog geen rogel!m|atige vliegf dienst Avorden uitgeoefend, zoodat nog ernstig onderzocht zal kunnen worden, welke route de a-oorkeur verdient, cn op welke wijze de finantieele zijde van het vraagstuk zal kunnen worden opge lost. De opening van dit vliegveld biedt dus voor dit eiland tal van nieuwe voor uitzichten. Wal men die tol Averkelijkheid zien overgaan, dan zal bet ook noodj- zakelijk zijn, dat op dit eiland zelf eene eensgezinde optimistische medewerking worde getroffen. Dc bewoners van dit eiland slaan bekend om hun a*oorl var end heid en streven er near om met hun lijd mee te gWhn. Laat men daarom n'.et angst vallig zijn ten opzichte van het Avetsla- gen dezer plannen. Mogen er Maleerdere gemeentebesturen op dit eiland Avorden aangetroffen, die niet zullen schrohrcn oun zoo. noodig de plannen in den aam vang financieel tc steunen en mogen de particulieren, die hetzij door hun AA'erk- kring, hetzij om andere redenen daar voor in aanmerking komen, daadAverkelijk blijk geven van hunne belangstelling en het goede a'oorbeeld volgen van enkelen hunner, die naar de dagbladen mielden reeds een eerste zending hunner gocr deren per vliegtuig zullen doen geschie den. Mijne hartelijke gelukwenschen bied ik hierbij aan aan de Maatschappij tot olm zich le verbergen Er valt ons maar één ding te doen, zeide ik na eenig nadenken. Kijk eens, jij neejint een ila.xi op den hoek van Piraed Street en gaal daiar'mee' naar het kan toor ven Maythorne en jij vertelt hjelm^ wat wij ontdekt hebben. Vraag bjem om onmiddellijk hier te komen en zijn lderk ■mee le nemen. Ik zal dan Parslave en het hiuis in het oog houden. Ga, nu vlug. Zij ging en ik hield de wachL Na eenigen lijd kwa|m ParslaA'c het buis weer uil en wr.n(Jolde in rnjijn rich'liin.g.'i Ik slak de straat over en ging majn jaare dacht wijden aan boeken die in een dei- winkels voor het raam lagen. Hij h£id de pijp' nog in zijn mjond en droeg een rieten mandje, zooals dc dienstmeisjes dikwijls bij zich hebben als zij inkoo- pen gaan doen. Parslave ging dus win kelen ik volgde hem. Bij een groen'- tenwinkel kocht j.iij aardappelen en bloemkool. Daarna liep hij rustig terug naar het buis a*an dr. Eccleshare. Ik slekle mfij hém voor in gezelsolija.p van een huisbewaarster; PlarslaA*e ging dus ongetwijfeld aardappelen schillen, als een brave huisvader en zat daarbij gezellig te 'babbelen met die atouav, en ginds in Northumberland, drie Honderd mijlen aran hier, zoch\t de politie hom... onder ver denking van moord! (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1931 | | pagina 5