^rouinriale LINOLEUM KROMMENIE Prijs D» abfiutementsprijs bedraagt voor Middelburg en't agentschap Vlissingem 2.30, eiders 2.50 per kwartaal, Week-abonnementen in Middelburg 18 cent per week. De advertentieprijs is, voor de gewone advertentiën 30 «ent per regel; voor ingezonden mededeelingen 60 cent per regel. Bij abonnement voor beide veel lager. Men vrage daarvoor de tarieven. UITGAVE; N.V. MIDDELBURGSCHE COURANT Lange St. Pieterstraat. Middelburg No, 9 0, Twee bladen, VRIJDAG 17 APRIL 193 1, Eerste blad. 174e Jaargang, OPENING VAN DE VERGROOTE BUITENHAVEN DOOR H.M. DE KONINGIN. Dat cr goedkooper manieren zijn om uw vloeren te bedekken dan met Inlaid-Lino- leum is een feit. Dat er een vloerbedekking is, die U meer gemak, meer hygiëne, meer verscheiden heid van dessin, meer duurzaamheid en meer voldoening schenkt voor het bestede bedrag, is uitgesloten. Vraagt eens het stalenboek aan uw leverancier. Belangstelling Koningin Moeder. BINNENLAND. TIENJARIG BESTAAN VAN DEN VRIJHEIDSBOND. MIDDELBURGSCHE COURANT T elefoonnummer s Redactie 269 Administratie 139 Postchèque en Girorekening 43255 Familieberichten en dankbetuigingen: van 17 regels 2.10; «Ike reg«I meer 30 cent. In de rubriek „Kleine Advertentiën" worden, mits na drukkelijk daarvoor opgegeven, advertentiën, tot niet meer dan 5 regel» opgenomen a 85 cent bij vooruitbetaling. Advertentiën onder „Brieven" cl „Bevragen bureau dezer courant" 10 cent extra. Bewijsnummers 5 cent. rBhBTm-r VL1SSINGENS NIEUWE HAVEN. Ons Koninklijk gezin naar Vlissingen Naar de „Noord-Brabant" Opening, na een rondvaart, der nieuwe haven Een gedenksteen onthuld Naar het Eiland Bezoek aan „Bethesda" De Koningin en Prinses Juliana weer naar Den Haag. Hedenmiddag te 12.38 kwamen met den mail trein te Vlissingen aan ~H. M. de Koningin, Z. K. H. Prins Hendirïk en H. K. H. Prinses Juliana met gevolg, in verband met de opening van de ver- groote buitenhaven. Op het perron waren ter begroeting aanwezig de Commissaris der Koningin in Zeeland, jhr. mr. J. Wi. Queries van Ufford en de burgemeester van Vlissin gen, de heer C. A. van Woelderem en jhr. W. Z. van Teylingem, kamerheer i.b.d. Te voet begaven dp Vorstelijke per sonen zich naar dien uitgang' van; het perron, tegenover het hotel Zeeland!, waar de marine-autoriteiten hen op wachtten. De Prins Hendirikweg werld! overgestoken en het marine terrein be treden, waar allereerst de matrozen van de opleiding voor H. M. defileerden. Het hooge gezelschap begaf zich vervolgens aan boord, van het wachtschip „Noord- Brabant", hetwelk met de _„Udur" en de ■mijnenveger „Bald,ur" in de binnenha ven ligt. Verschillende deelen van het wachtschip werden bezocht en daaronder de kerk, om vervolgens enkele oefenin gen van de jeugldgie matrozen in oogen- schouw te nemen. Teruggekeerd aan wal! volgden de ■Vorstelijke personen enkele lessen in gymnastiek, armseinen en splitsen en knoopen van louwen. Hierna was de geheele bemanning vol- gens de paradeer -rol aan boord van de Noord-Brabant onder commando van den kapitein ter zee C. Ruhl aangetreden, waarbij de naasten en ra's waren bemand. Toen H. M. de Koningin passeerde joelde de bemanning, beslaande uit ongeveer 550 koppen. Onder het spelen van het Wilhelmus en den parademarsch door de kapel van de opleiding1 der jeugdige schepelingen, verlieten de Koningin, de Prins en de Prinses het marine-terrein en begaven zich weder te voet naar het station en wel naar de Koninklijke wachtkamer. Daar werden door den directeur van het loodswezen, den kapitein ter zee "R. H. Artzenius, aan H. H. leden Van het loodswezen en den dienst der be tonning en verlichting, voorgesteld;. Tegen kwart voor twee verlieten de Vorstelijke personen opnieuw het sta tion, djtmaal door de deur tegenover het (kantoorgebouw van djen Provincialen stoombootd.einst op de Westerschelde. Daar werd door het 31/2-jiarlg doch tertje van den burgemeester, Helene Wil helmina, in tegenwoordigheid van me vrouw Van Woeideren, een'bloemenhul de aangeboden aan de Koningin en door het dochtertje van den heer Waller, directeur van de Stoomvaartmaatschappij Zeeland,, Lizelotte, eveneens in gezel schap van haar moeder, aan Prinses Juliana. Hel hooge gezelschap passeerde daar op de brug naar de motorveerboot „Ko ningin Wilhelmina" aan boord, van welke Provinciale boot wederom 'bloemen wer den aangeboden en wel aan de. Koningin door hel dochtertje van den hoo fd-inge nie ur directeur van den Rijkswaterstaat, Ir. J. P- Wal and: en aan de Prinses door het dochtertje van den heer Cl. J. ide Jonge, (directeur van den Provincialen stoom bootdienst. In de buitenhaven lagen gemeerd H.Ms. torpedobootjager „Van Nes", de mijnenlegger „Medusa de pantserboot „Brinio" en de mijnenvegers M 1 en M 4, terwijl buiten de haven de groep Z-boo- ten Z 7 en Z 8, de Koninklijke boot op wachtten. Al deze schepen waren even als die in de binnenhaven gepavoiseerd. Zoodra de Koninklijke standaard aan boord van de motorveerboot langs de marineschepen de haven uitvoer werd op genoemde vaartuigen door de beman ning, geparadeerd en gejoeld. De motor veerboot, aan boord waarvan zich 'n 150 genoodigden bevonden, koerste nu naar buiten en keerde na ruim een half uur in de haven terug, welke geheel rond gevaren werd, beginnende langs het ko lenbunkerstation. Bij terugkeer langs de andere zijde der haven werd aan het einde van den kaaimuur te half drie de boot stil gelegd en nam de minister van waterstaat, mr, P. J. Reijmer, het woord, sprekende ongeveer als volgt Bij de plechtigheden als deze, waar op de ingebruikneming van een groot Waterstaatswerk staat te geschieden, gaan onwillekeurig de gedacht 'terug naar het tijdstip, waarop tot den aanleg van het Werk werd besloten. Voor het doel dat ons heden hier te zamen brengt, is het noodig en vol doende terug te gaan tot het jaar 1918. Bij Uwer Majesteits boodschap bood Hoogstdezelve aan de Tweede Kamer der Staten-Generaal ter overweging aan een ontwerp van wet betreffende de verbetering dezer haven. Deze verbete ring was het gevolg van de, een vijftal jaren eerder gesloten overeenkomsten met de Kon. Maatschappij „De Schelde" en met de gemeente Vlissingen. In deze overeenkomsten werd een scheiding tot stand gebracht tusschen de exploitatie van de haven en van de werf dier maat schappij. Elk dezer bedrijven zou daar door gelegenheid verkrijgen zich te ont wikkelen. Men verwachtte dus van die scheiding dat zij zoowel den bloei van de maatschappij „De Schelde" als die van de Vlissingsche haven het best zou be vorderen. Het was daardoor noodig tevens de haven te verbeteren om aan haar ont wikkelingsmogelijkheden een goede kans te geven. Tot nog toe immers werd de haven weinig door de groote zeevaart gebruikt en diende zij in hoofdzaak voor het binnenloopen en aanleggen van de geregelde stoombootdiensten en van de marineschepen en loodsvaartuigen. Uwer Majesteits zooeven genoemde boodschap leidde in 1919 tot een wet werd opgenomen in Staatsblad 515 van dat jaar. Sedert zijn bijna 12 jaar verloopen, waaruit wel blijkt, dat de uitvoering van deze havenverbetering niet zonder moeilijkheden gepaard is gegaan. Inderdaad hebben de gewijzigde eco nomische omstandigheden na den oorlog remmend op de uitvoering van de wet gewerkt, terwijl ook verschil van in zicht omtrent de verwachtingen, die van de verbetering dezer haven mochten worden gekoesterd, oorzaak was, dat het werk niet aanstonds op krachtige wijze kon worden aangevangen. Nadat in 1922 met de grondwerken een begin was gemaakt, werd eerst enkele jaren later tot voortvarende uit voering van de wet overgegaan en in 1926 begonnen met den bouw van een kaaimuur. Een voorloopige vergrooting van de haven, waardoor de stichting van een steenkolenbunkerstation te Vlissingen mogelijk werd, kwam gereed in 1927. Thans zijn de werken, in de kosten waarvan ook de provincie Zeeland en de gemeente Vlissingen hebben bijge dragen, geheel voltooid. Het resultaat is, dat een havenkom is verkregen met een oppervlakte van 35 H.A. bij een diepte van aanvankelijk 10 M., welke later is gebracht op 12 M. onder N.A.P, Langs een zijde van de haven is een kademuur voor diepgaande zeeschepen aanwezig met een lengte van 350 M, De grootste schepen kunnen nu van deze haven gebruik maken. De booten van de Stoomvaartmaatschappij „Zeeland' zullen niet van den kaaimuur gebruik maken, doch van pontons. In verband hiermee was wijziging van de bestaan de pontons noodig. Inmiddels worden omtrent de verdere outillage van de haven en de exploitatie regelingen getroffen. De kosten van deze werken zullen wanneer de geheele outillage voorzien is, omstreeks vijf millioen gulden bedra gen. Ook in de kosten der uitrusting zullen de provincie Zeeland en de ge meente Vlissingen een bijdrage ver leenen. Zoo ligt dan nu voor ons een ruime Vriendelijk hooren, zachtkens be- oordeelen. Shakespeare. moderne haven en zijn dë voorwaarden tot verdere ontwikkeling in dit deel van ons Vaderland aanwezig, terwijl Uwe Vlajesteit, door zich bereid te verkla ren persoonlijk de openingsplechtigheid te verrichten geheel bijzondere beteeke- nis heeft willen geven aan deze belang rijke gebeurtenis. Het woord is thans aan de toekomst; het is moeilijk hierover reeds heden voorspellingen te doen. Voor zoover dit van ieder onzer mocht afhangen zullen allen zeker gaarne aan het welslagen dezer onderneming willen medewerken en op die wijze het werk voortzetten, waaraan de Rijkswaterstaat en de ver schillende aannemers, die de werken in onderlinge samenwerking op succesvolle wijze tot stand brachten hunne beste trachten hebben gewijd! Vlissingen zal zich ongetwijfeld den grdoten naam her inneren, dien het op heti gebied van het Zeewezen draagt eri alle krachten in willen spannen om de geboden gelegen heid tot hoogere welvaart te benutten. Weliswaar zijn de tijdsomstandigheden thans niet gunstig en zal zich de terug slag daarvan op de ontwikkeling der haven ook wel doen gevoelen, doch ik loop hartelijk, dat niettemin de ver wachtingen die tot de wet van 1919 aan leiding gaven, ten slotte niet zullen worden beschaamd en dat de verbete ring van de haven door Vlissingen en Zeeland een nieuwe toekomst zal ope nen van krachtig opleven, welke ook aan onze nationale beteekenis en ver hooging onzer welvaart niet anders dan ten goede kan komen. Ik moge Uwe Majesteit zeer eerbie dig verzoeken aan deze verwachtingen wijding te willen geven door de haven thans open te stellen. H.M. de Koningin antwoordde hierop met een toespraak en onthulde den ge denksteen, die later aan het zuidelijke uiteinde van den kaaimuur zal worden ngemetseld. De inscriptie luidt Gedenkplaat ter herinnering aan de plechtige opening van de verbeterde haven door Hare Majesteit Koningin Wilhelmina op 17 April 1931. Na deze eigenlijke openingsplechtig heid zette de boot den tocht door de havéh voort en te ongeveer 3.40 meerde zij weder aan de aanlegplaats. Terwijl de vorstelijke personen en gevolg voet aan wal zetten en de Koninklijke standaard werd neergehaald, klonken van Hr. Ms. Medusa opnieuw 35 saluut schoten. Te voet begaf het hooge gezelschap zich vervolgens over de beide buiten deuren der schutsluizen en over de brug der nieuwe keersluis naar het Eiland. Met belangstelling nam de Koningin ook van dit nieuwe groote waterstaatswerk kennnis. Op het eiland waren ter begroeting aanwezig het bestuur van den Vlissing- schen Üranjebond en het Eiland-comité, welke organisatie resp. aan de Koningin en Prinses Juliana bloemen werden aan geboden. Bij de sluizen stonden de reeds Don derdag gearriveerde hofauto's gereed, waarin de vorstelijke personen en ge volg plaats namen. Gereden werd langs Kanaalstraat, Piet Heinstraat, Gravenr straat, Zeilmarkt, Walstraat, Betje Wolfplein, Badhuisstraat, Parklaan, Bou levard Evertsen, Koudekerkschen weg, Bakkersdorplaan, Koudekerkschen weg naar het in aanbouw zijnde ziekenhuis „Bethesda". Ter begroeting waren hier aanwezig het volledig bestuur, mevrouw Blum-de Niet en zuster Muller, directrice van het ziekenhuis. Jongejuffrouw Dina Sluijter bood hier bloemen aan de Koningin aan en jonge juffrouw Hillie Priester aan Prinses Ju liana. De ontvangst had plaats in] de hall van het z iekenhuis, die keurig met bloe men versierd was en waar ook de ar chitecten, de heeren A. K uhlberg etni W. Timmer, beiden uii't Rotterdam aan H. M. ■wierden voorgesteld. Na de begroeting hield.' de voorz. van Besthesda, ds. J. S. Hartjes, 'n toespraak, waarin hij getuigde van de groote dank baarheid voor het feit, dat het de Ko ningin heeft behaagd met den Prins der Nederlanden en Prinses Juliana het in aanbouw zijnd ziekenhuis te komen be zoeken en de gedenkplaat te onthullen die de blijde herinnering aan deze bij zondere welwillendheid zal bestendigen (Ingez. Meet)' Reeds jaren zoo vervolgde spr„ wordt in "Vlissingen de behoefte gevoeld aan een nieuw ziekenhuis, waar het oude gasthuis, trots vele lofwaardige pogingen, zelfs aan minimale eischen! niet meer •.voldeed. In 1913 werd de Vereenigng Belhesda opgericht en werd een inzame ling' van gelden gehouden waarbij zij hoegclijk werd vereerd door giften van Uwe Majesteit en van de Konngiin-Moe- dei. Maar door de geringe kapitaal kracht van de bevolking v,an Vlissingen die omgekeerd evenredig was met de noodzakelijkheid van een modern zieken huis bleef a Res bij het. oude. Toen sloeg de gemeente Vlissingen de hand aaD de ploeg, maar wat sommigen dadelijk hadden gevreesd, werd werke lijkheid, een naar de esichen des tijds ingericht nieuw ziekenhuis, ging verre de financieele draagkracht der gemeen te te boven. Echter kwam in de beslis sing dier Kroon met de tragische duide lijkheid de noodzakelijkheid eener mo derne inrichting tot uiting. Toen aldus de moeilijkheden onmoge lijkheden waren geworden, kwam de (groote verrassing: de heer en mevr. Blum—De Niet, die immer warme be langstelling voor de ^publieke zaak van Zeeland en inzonderhed van Vlssiiangen hadden getoond en die van plan waren geweest bij testamentaire beschkk,ilmg den bouw van een Chr. ziekenhuis in Zeeland mogelijk te maken, besloten bij hun leven reeds en nu te Vlissingen de onmogelijkheid tot mogelijkheid te ver- keeren door een zeer belangrijke schen king. Zoo rijk door God gezegend, ging men aan het werk en al spoedig bleek, dat lom te voldoen aan de bedoeling der schenking: „te voorzien in de dringende behoefte aan ziekenverpleging te Vlissin gen." de gestelde taak omvangrijker en bovenal veel kostbaarder was dan gevers en bestuur hadden vermoed. Het is ons aangenaam te welen, dat wijlen -de heer Blum nog het zijne heeft gedpan om de plannen tot hun definitie ven vorm te brengen. Helaas viel door het heengaan van dien schenker een schaduw over den bouw van dit huis. Wat zou hij hebben gedeeld in onze vreugde over deze bijzondere onderschei ding van Uw Koninklijk bezoek. Wij zijn Gode dankbaar, dat mevrouw "de Wed BTum—De Niet het gezamelijk mtet haar man begonnen werk wil voortzetten. Op den gedenksteen, dien bet bestuur ter gelegenheid van het hoog bezoek a,an Bethesda geplaatst had, liet zij in duur zaam materiaal den tekst van Jesaja plaatsen, die door den Heiland voor Zijn Evangelie werd overgenomen: „Hij heeft onze krankheden op zich genomen en onze smarten, die heeft Hij gedragen." Een Koninklijk woord zoo- zeide spr. dat zoo dadelijk door Koninklijke Hand zal worden onthuld. De eeuwen door heeft heit huis van Oranje getoond; belang te stellen in het wet en wee van onze stad'. Djat het Uwe Majesteit behaagde, hij de opening van de nieuwe haven, onzen gedenksteen in het nieuwe ziekenhuis te komen onthul len, verdiept nog weer onze eerbiedige verknochtheid aan Uwe Majesteit en Haar huis. H. M. de Koningin heeft hierna den gedenksteen waarvan ds. Hartjes 'ge waagde, onthuld. Een dubbel kwartet, gevormd uit le iden van de zangvereeniging „Looft den Heer" zong daarna onder leiding van den directeur, den heer Theo Höifelein, een toepasselijk Red;, „Lof den Koning der Eere". Daarna wandelden de hooge gasten naar de kerkzaal, waar de thee werd aangeboden. Bij het vertrek van Bethesd,a naar het station, reden de auto's langs Kerkhof laan, Singel, Koningsweg en Prins Hen- dpikweg. Op den Singel, was een groot aantal schoolkinderen, gewapend met vlaggen opgesteld, en deze brachten hun op rechten kindprglroet aan de Landsvrouwe, haar Gemaal en Dochter. Bij liet vertrek van dpn extra-trein, waarmedp de Koningin en de Prinses Vlissingen weder verlieten, waren, be halve de Commissaris der Koningin en dp burgemeester, ook aanwezig de ad miraal Quant en dp onder-commandant dpr marine te Vlissingen, kapitein ter zee Ruhl. Na afloop van het Koninklijk bezoek! vorcenigaen een aantal ganoocngdeni zich aan een Thé, welke dp burgemeester van Vlissingen en mevrouw Van "VVoel- derenISprenger in „Britannia' graeieu- selijk offreerden. o It De burgemeester van Vlissingeni ont ving hedenmorgen het volgende telegram an de Koningin-<MoederIk stel er prijs op U en de gemeente VRssin)gpn geluk te wenschen met de opening van de nieuw© haven. Van harte hoop ik dat dit groot werk, welks begin ik met belangstelling gade sloeg, mede zal bijdragen tot ont wikkeling van handel en industrie in stad en provincie. Ik voeg hierbij mijn op rechten dank voor de brochure over de oude havens. Emma. De burgemeester heeft als volgt tele grafisch geantwoord: Ik moge Uwe Majesteit mede namens de gemeente VRssingen; diepgevoelden dank zeggen voor Uwer Majesteit hoog gewaardeerde gelukwensch met de ope ning van de nieuwe haven. Vlissingen zal Uwer Majesteits belangstellend bezoek aan de havenwerken, in Mei 1928 nooit vergeten. Moge Uwe Majesteit nog lange (jaren getuige blijven van de Vlissingsche havenuitbreiding en gespaard blijven voor Oranje en Nederland Van Woelderen, burgemeester. Gisteren heeft de liberale staatspartij De Vrijheidsbond haar tienjarig bestaan herdacht met een feestvergadering. Tal van bekende liberale persoonlijkheden waren aanwezig. De openingsrede hield mr. P. Droog lever Fortuyn, burgemeester van Rot terdam. Mr. Fortuyn deelde mee de resultaten der verkiezingen voor de Prov. Staten in de drie provincies. In Noord-Brabant steeg het aantal liberale stemmen van 7052 tot 7807, doch de tweede zetel, een overschotzetel, ging verloren. In Lim burg steeg het aantal van 4357 tot 5271, in Groningen van 17227 tot 19737, het geen beteekent, dat de Vrijheidsbond daar op den weg is naar den zesden zetel. Spr. wenschte speciaal de Gro- ningsche liberalen geluk met het resul taat van hun arbeid. Prof. mr. C. W. de Vries, hoogleeraar aan de Handelshoogeschool te Rotter dam heeft een rede gehouden, die per radio is uitgezonden. De feestavond werd gehouden in het gebouw voor K, en W. De zaal was vrijwel geheel bezet. Hier heeft de secretaris der partij mr. G. A. Boon, l.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1931 | | pagina 1