^rouinriale
LINOLEUM KROMMENIE
Prijs
D» abfiutementsprijs bedraagt voor Middelburg en't agentschap Vlissingem
2.30, eiders 2.50 per kwartaal, Week-abonnementen in Middelburg
18 cent per week. De advertentieprijs is, voor de gewone advertentiën
30 «ent per regel; voor ingezonden mededeelingen 60 cent per regel.
Bij abonnement voor beide veel lager. Men vrage daarvoor de tarieven.
UITGAVE; N.V. MIDDELBURGSCHE COURANT
Lange St. Pieterstraat. Middelburg
No, 9 0, Twee bladen, VRIJDAG 17 APRIL 193 1, Eerste blad. 174e Jaargang,
OPENING VAN DE VERGROOTE BUITENHAVEN DOOR
H.M. DE KONINGIN.
Dat cr goedkooper manieren zijn om uw
vloeren te bedekken dan met Inlaid-Lino-
leum is een feit.
Dat er een vloerbedekking is, die U meer
gemak, meer hygiëne, meer verscheiden
heid van dessin, meer duurzaamheid en
meer voldoening schenkt voor het bestede
bedrag, is uitgesloten. Vraagt eens het
stalenboek aan uw leverancier.
Belangstelling Koningin
Moeder.
BINNENLAND.
TIENJARIG BESTAAN VAN DEN
VRIJHEIDSBOND.
MIDDELBURGSCHE COURANT
T elefoonnummer s
Redactie 269 Administratie 139
Postchèque en Girorekening 43255
Familieberichten en dankbetuigingen: van 17 regels 2.10; «Ike reg«I
meer 30 cent. In de rubriek „Kleine Advertentiën" worden, mits na
drukkelijk daarvoor opgegeven, advertentiën, tot niet meer dan 5 regel»
opgenomen a 85 cent bij vooruitbetaling. Advertentiën onder „Brieven" cl
„Bevragen bureau dezer courant" 10 cent extra. Bewijsnummers 5 cent.
rBhBTm-r
VL1SSINGENS NIEUWE HAVEN.
Ons Koninklijk gezin naar Vlissingen Naar de
„Noord-Brabant" Opening, na een rondvaart,
der nieuwe haven Een gedenksteen onthuld
Naar het Eiland Bezoek aan „Bethesda"
De Koningin en Prinses Juliana weer naar Den
Haag.
Hedenmiddag te 12.38 kwamen met
den mail trein te Vlissingen aan ~H. M.
de Koningin, Z. K. H. Prins Hendirïk en
H. K. H. Prinses Juliana met gevolg, in
verband met de opening van de ver-
groote buitenhaven.
Op het perron waren ter begroeting
aanwezig de Commissaris der Koningin
in Zeeland, jhr. mr. J. Wi. Queries van
Ufford en de burgemeester van Vlissin
gen, de heer C. A. van Woelderem en
jhr. W. Z. van Teylingem, kamerheer
i.b.d.
Te voet begaven dp Vorstelijke per
sonen zich naar dien uitgang' van; het
perron, tegenover het hotel Zeeland!,
waar de marine-autoriteiten hen op
wachtten. De Prins Hendirikweg werld!
overgestoken en het marine terrein be
treden, waar allereerst de matrozen van
de opleiding voor H. M. defileerden. Het
hooge gezelschap begaf zich vervolgens
aan boord, van het wachtschip „Noord-
Brabant", hetwelk met de _„Udur" en de
■mijnenveger „Bald,ur" in de binnenha
ven ligt. Verschillende deelen van het
wachtschip werden bezocht en daaronder
de kerk, om vervolgens enkele oefenin
gen van de jeugldgie matrozen in oogen-
schouw te nemen.
Teruggekeerd aan wal! volgden de
■Vorstelijke personen enkele lessen in
gymnastiek, armseinen en splitsen en
knoopen van louwen.
Hierna was de geheele bemanning vol-
gens de paradeer -rol aan boord van de
Noord-Brabant onder commando van den
kapitein ter zee C. Ruhl aangetreden,
waarbij de naasten en ra's waren bemand.
Toen H. M. de Koningin passeerde joelde
de bemanning, beslaande uit ongeveer
550 koppen.
Onder het spelen van het Wilhelmus
en den parademarsch door de kapel van
de opleiding1 der jeugdige schepelingen,
verlieten de Koningin, de Prins en de
Prinses het marine-terrein en begaven
zich weder te voet naar het station en
wel naar de Koninklijke wachtkamer.
Daar werden door den directeur van
het loodswezen, den kapitein ter zee
"R. H. Artzenius, aan H. H. leden Van
het loodswezen en den dienst der be
tonning en verlichting, voorgesteld;.
Tegen kwart voor twee verlieten de
Vorstelijke personen opnieuw het sta
tion, djtmaal door de deur tegenover het
(kantoorgebouw van djen Provincialen
stoombootd.einst op de Westerschelde.
Daar werd door het 31/2-jiarlg doch
tertje van den burgemeester, Helene Wil
helmina, in tegenwoordigheid van me
vrouw Van Woeideren, een'bloemenhul
de aangeboden aan de Koningin en door
het dochtertje van den heer Waller,
directeur van de Stoomvaartmaatschappij
Zeeland,, Lizelotte, eveneens in gezel
schap van haar moeder, aan Prinses
Juliana.
Hel hooge gezelschap passeerde daar
op de brug naar de motorveerboot „Ko
ningin Wilhelmina" aan boord, van welke
Provinciale boot wederom 'bloemen wer
den aangeboden en wel aan de. Koningin
door hel dochtertje van den hoo fd-inge
nie ur directeur van den Rijkswaterstaat,
Ir. J. P- Wal and: en aan de Prinses door
het dochtertje van den heer Cl. J. ide
Jonge, (directeur van den Provincialen
stoom bootdienst.
In de buitenhaven lagen gemeerd
H.Ms. torpedobootjager „Van Nes", de
mijnenlegger „Medusa de pantserboot
„Brinio" en de mijnenvegers M 1 en M 4,
terwijl buiten de haven de groep Z-boo-
ten Z 7 en Z 8, de Koninklijke boot op
wachtten. Al deze schepen waren even
als die in de binnenhaven gepavoiseerd.
Zoodra de Koninklijke standaard aan
boord van de motorveerboot langs de
marineschepen de haven uitvoer werd
op genoemde vaartuigen door de beman
ning, geparadeerd en gejoeld. De motor
veerboot, aan boord waarvan zich 'n 150
genoodigden bevonden, koerste nu naar
buiten en keerde na ruim een half uur
in de haven terug, welke geheel rond
gevaren werd, beginnende langs het ko
lenbunkerstation. Bij terugkeer langs de
andere zijde der haven werd aan het
einde van den kaaimuur te half drie de
boot stil gelegd en nam de minister van
waterstaat, mr, P. J. Reijmer, het woord,
sprekende ongeveer als volgt
Bij de plechtigheden als deze, waar
op de ingebruikneming van een groot
Waterstaatswerk staat te geschieden,
gaan onwillekeurig de gedacht 'terug
naar het tijdstip, waarop tot den aanleg
van het Werk werd besloten.
Voor het doel dat ons heden hier te
zamen brengt, is het noodig en vol
doende terug te gaan tot het jaar 1918.
Bij Uwer Majesteits boodschap bood
Hoogstdezelve aan de Tweede Kamer
der Staten-Generaal ter overweging
aan een ontwerp van wet betreffende de
verbetering dezer haven. Deze verbete
ring was het gevolg van de, een vijftal
jaren eerder gesloten overeenkomsten
met de Kon. Maatschappij „De Schelde"
en met de gemeente Vlissingen. In deze
overeenkomsten werd een scheiding tot
stand gebracht tusschen de exploitatie
van de haven en van de werf dier maat
schappij. Elk dezer bedrijven zou daar
door gelegenheid verkrijgen zich te ont
wikkelen. Men verwachtte dus van die
scheiding dat zij zoowel den bloei van de
maatschappij „De Schelde" als die van
de Vlissingsche haven het best zou be
vorderen.
Het was daardoor noodig tevens de
haven te verbeteren om aan haar ont
wikkelingsmogelijkheden een goede kans
te geven. Tot nog toe immers werd de
haven weinig door de groote zeevaart
gebruikt en diende zij in hoofdzaak voor
het binnenloopen en aanleggen van de
geregelde stoombootdiensten en van de
marineschepen en loodsvaartuigen.
Uwer Majesteits zooeven genoemde
boodschap leidde in 1919 tot een wet
werd opgenomen in Staatsblad 515 van
dat jaar.
Sedert zijn bijna 12 jaar verloopen,
waaruit wel blijkt, dat de uitvoering van
deze havenverbetering niet zonder
moeilijkheden gepaard is gegaan.
Inderdaad hebben de gewijzigde eco
nomische omstandigheden na den oorlog
remmend op de uitvoering van de wet
gewerkt, terwijl ook verschil van in
zicht omtrent de verwachtingen, die van
de verbetering dezer haven mochten
worden gekoesterd, oorzaak was, dat
het werk niet aanstonds op krachtige
wijze kon worden aangevangen.
Nadat in 1922 met de grondwerken
een begin was gemaakt, werd eerst
enkele jaren later tot voortvarende uit
voering van de wet overgegaan en in
1926 begonnen met den bouw van een
kaaimuur.
Een voorloopige vergrooting van de
haven, waardoor de stichting van een
steenkolenbunkerstation te Vlissingen
mogelijk werd, kwam gereed in 1927.
Thans zijn de werken, in de kosten
waarvan ook de provincie Zeeland en
de gemeente Vlissingen hebben bijge
dragen, geheel voltooid. Het resultaat
is, dat een havenkom is verkregen met
een oppervlakte van 35 H.A. bij een
diepte van aanvankelijk 10 M., welke
later is gebracht op 12 M. onder N.A.P,
Langs een zijde van de haven is een
kademuur voor diepgaande zeeschepen
aanwezig met een lengte van 350 M, De
grootste schepen kunnen nu van deze
haven gebruik maken. De booten van
de Stoomvaartmaatschappij „Zeeland'
zullen niet van den kaaimuur gebruik
maken, doch van pontons. In verband
hiermee was wijziging van de bestaan
de pontons noodig.
Inmiddels worden omtrent de verdere
outillage van de haven en de exploitatie
regelingen getroffen.
De kosten van deze werken zullen
wanneer de geheele outillage voorzien
is, omstreeks vijf millioen gulden bedra
gen. Ook in de kosten der uitrusting
zullen de provincie Zeeland en de ge
meente Vlissingen een bijdrage ver
leenen.
Zoo ligt dan nu voor ons een ruime
Vriendelijk hooren, zachtkens be-
oordeelen.
Shakespeare.
moderne haven en zijn dë voorwaarden
tot verdere ontwikkeling in dit deel van
ons Vaderland aanwezig, terwijl Uwe
Vlajesteit, door zich bereid te verkla
ren persoonlijk de openingsplechtigheid
te verrichten geheel bijzondere beteeke-
nis heeft willen geven aan deze belang
rijke gebeurtenis.
Het woord is thans aan de toekomst;
het is moeilijk hierover reeds heden
voorspellingen te doen. Voor zoover dit
van ieder onzer mocht afhangen zullen
allen zeker gaarne aan het welslagen
dezer onderneming willen medewerken
en op die wijze het werk voortzetten,
waaraan de Rijkswaterstaat en de ver
schillende aannemers, die de werken in
onderlinge samenwerking op succesvolle
wijze tot stand brachten hunne beste
trachten hebben gewijd! Vlissingen zal
zich ongetwijfeld den grdoten naam her
inneren, dien het op heti gebied van het
Zeewezen draagt eri alle krachten in
willen spannen om de geboden gelegen
heid tot hoogere welvaart te benutten.
Weliswaar zijn de tijdsomstandigheden
thans niet gunstig en zal zich de terug
slag daarvan op de ontwikkeling der
haven ook wel doen gevoelen, doch ik
loop hartelijk, dat niettemin de ver
wachtingen die tot de wet van 1919 aan
leiding gaven, ten slotte niet zullen
worden beschaamd en dat de verbete
ring van de haven door Vlissingen en
Zeeland een nieuwe toekomst zal ope
nen van krachtig opleven, welke ook
aan onze nationale beteekenis en ver
hooging onzer welvaart niet anders dan
ten goede kan komen.
Ik moge Uwe Majesteit zeer eerbie
dig verzoeken aan deze verwachtingen
wijding te willen geven door de haven
thans open te stellen.
H.M. de Koningin antwoordde hierop
met een toespraak en onthulde den ge
denksteen, die later aan het zuidelijke
uiteinde van den kaaimuur zal worden
ngemetseld.
De inscriptie luidt Gedenkplaat ter
herinnering aan de plechtige opening van
de verbeterde haven door Hare Majesteit
Koningin Wilhelmina op 17 April 1931.
Na deze eigenlijke openingsplechtig
heid zette de boot den tocht door de
havéh voort en te ongeveer 3.40 meerde
zij weder aan de aanlegplaats. Terwijl
de vorstelijke personen en gevolg voet
aan wal zetten en de Koninklijke
standaard werd neergehaald, klonken
van Hr. Ms. Medusa opnieuw 35 saluut
schoten.
Te voet begaf het hooge gezelschap
zich vervolgens over de beide buiten
deuren der schutsluizen en over de brug
der nieuwe keersluis naar het Eiland.
Met belangstelling nam de Koningin ook
van dit nieuwe groote waterstaatswerk
kennnis.
Op het eiland waren ter begroeting
aanwezig het bestuur van den Vlissing-
schen Üranjebond en het Eiland-comité,
welke organisatie resp. aan de Koningin
en Prinses Juliana bloemen werden aan
geboden.
Bij de sluizen stonden de reeds Don
derdag gearriveerde hofauto's gereed,
waarin de vorstelijke personen en ge
volg plaats namen. Gereden werd langs
Kanaalstraat, Piet Heinstraat, Gravenr
straat, Zeilmarkt, Walstraat, Betje
Wolfplein, Badhuisstraat, Parklaan, Bou
levard Evertsen, Koudekerkschen weg,
Bakkersdorplaan, Koudekerkschen weg
naar het in aanbouw zijnde ziekenhuis
„Bethesda".
Ter begroeting waren hier aanwezig
het volledig bestuur, mevrouw Blum-de
Niet en zuster Muller, directrice van het
ziekenhuis.
Jongejuffrouw Dina Sluijter bood hier
bloemen aan de Koningin aan en jonge
juffrouw Hillie Priester aan Prinses Ju
liana.
De ontvangst had plaats in] de hall
van het z iekenhuis, die keurig met bloe
men versierd was en waar ook de ar
chitecten, de heeren A. K uhlberg etni W.
Timmer, beiden uii't Rotterdam aan H. M.
■wierden voorgesteld.
Na de begroeting hield.' de voorz. van
Besthesda, ds. J. S. Hartjes, 'n toespraak,
waarin hij getuigde van de groote dank
baarheid voor het feit, dat het de Ko
ningin heeft behaagd met den Prins der
Nederlanden en Prinses Juliana het in
aanbouw zijnd ziekenhuis te komen be
zoeken en de gedenkplaat te onthullen
die de blijde herinnering aan deze bij
zondere welwillendheid zal bestendigen
(Ingez. Meet)'
Reeds jaren zoo vervolgde spr„ wordt
in "Vlissingen de behoefte gevoeld aan
een nieuw ziekenhuis, waar het oude
gasthuis, trots vele lofwaardige pogingen,
zelfs aan minimale eischen! niet meer
•.voldeed. In 1913 werd de Vereenigng
Belhesda opgericht en werd een inzame
ling' van gelden gehouden waarbij zij
hoegclijk werd vereerd door giften van
Uwe Majesteit en van de Konngiin-Moe-
dei. Maar door de geringe kapitaal
kracht van de bevolking v,an Vlissingen
die omgekeerd evenredig was met de
noodzakelijkheid van een modern zieken
huis bleef a Res bij het. oude.
Toen sloeg de gemeente Vlissingen de
hand aaD de ploeg, maar wat sommigen
dadelijk hadden gevreesd, werd werke
lijkheid, een naar de esichen des tijds
ingericht nieuw ziekenhuis, ging verre
de financieele draagkracht der gemeen
te te boven. Echter kwam in de beslis
sing dier Kroon met de tragische duide
lijkheid de noodzakelijkheid eener mo
derne inrichting tot uiting.
Toen aldus de moeilijkheden onmoge
lijkheden waren geworden, kwam de
(groote verrassing: de heer en mevr.
Blum—De Niet, die immer warme be
langstelling voor de ^publieke zaak van
Zeeland en inzonderhed van Vlssiiangen
hadden getoond en die van plan waren
geweest bij testamentaire beschkk,ilmg
den bouw van een Chr. ziekenhuis in
Zeeland mogelijk te maken, besloten bij
hun leven reeds en nu te Vlissingen de
onmogelijkheid tot mogelijkheid te ver-
keeren door een zeer belangrijke schen
king.
Zoo rijk door God gezegend, ging men
aan het werk en al spoedig bleek, dat
lom te voldoen aan de bedoeling der
schenking: „te voorzien in de dringende
behoefte aan ziekenverpleging te Vlissin
gen." de gestelde taak omvangrijker en
bovenal veel kostbaarder was dan gevers
en bestuur hadden vermoed.
Het is ons aangenaam te welen, dat
wijlen -de heer Blum nog het zijne heeft
gedpan om de plannen tot hun definitie
ven vorm te brengen. Helaas viel door
het heengaan van dien schenker een
schaduw over den bouw van dit huis.
Wat zou hij hebben gedeeld in onze
vreugde over deze bijzondere onderschei
ding van Uw Koninklijk bezoek. Wij zijn
Gode dankbaar, dat mevrouw "de Wed
BTum—De Niet het gezamelijk mtet haar
man begonnen werk wil voortzetten.
Op den gedenksteen, dien bet bestuur
ter gelegenheid van het hoog bezoek a,an
Bethesda geplaatst had, liet zij in duur
zaam materiaal den tekst van Jesaja
plaatsen, die door den Heiland voor Zijn
Evangelie werd overgenomen: „Hij heeft
onze krankheden op zich genomen en
onze smarten, die heeft Hij gedragen."
Een Koninklijk woord zoo- zeide spr.
dat zoo dadelijk door Koninklijke
Hand zal worden onthuld.
De eeuwen door heeft heit huis van
Oranje getoond; belang te stellen in het
wet en wee van onze stad'. Djat het Uwe
Majesteit behaagde, hij de opening van
de nieuwe haven, onzen gedenksteen in
het nieuwe ziekenhuis te komen onthul
len, verdiept nog weer onze eerbiedige
verknochtheid aan Uwe Majesteit en Haar
huis.
H. M. de Koningin heeft hierna den
gedenksteen waarvan ds. Hartjes 'ge
waagde, onthuld.
Een dubbel kwartet, gevormd uit le
iden van de zangvereeniging „Looft den
Heer" zong daarna onder leiding van den
directeur, den heer Theo Höifelein, een
toepasselijk Red;, „Lof den Koning der
Eere".
Daarna wandelden de hooge gasten
naar de kerkzaal, waar de thee werd
aangeboden.
Bij het vertrek van Bethesd,a naar het
station, reden de auto's langs Kerkhof
laan, Singel, Koningsweg en Prins Hen-
dpikweg.
Op den Singel, was een groot aantal
schoolkinderen, gewapend met vlaggen
opgesteld, en deze brachten hun op
rechten kindprglroet aan de Landsvrouwe,
haar Gemaal en Dochter.
Bij liet vertrek van dpn extra-trein,
waarmedp de Koningin en de Prinses
Vlissingen weder verlieten, waren, be
halve de Commissaris der Koningin en
dp burgemeester, ook aanwezig de ad
miraal Quant en dp onder-commandant
dpr marine te Vlissingen, kapitein ter zee
Ruhl.
Na afloop van het Koninklijk bezoek!
vorcenigaen een aantal ganoocngdeni zich
aan een Thé, welke dp burgemeester
van Vlissingen en mevrouw Van "VVoel-
derenISprenger in „Britannia' graeieu-
selijk offreerden.
o
It
De burgemeester van Vlissingeni ont
ving hedenmorgen het volgende telegram
an de Koningin-<MoederIk stel er prijs
op U en de gemeente VRssin)gpn geluk te
wenschen met de opening van de nieuw©
haven. Van harte hoop ik dat dit groot
werk, welks begin ik met belangstelling
gade sloeg, mede zal bijdragen tot ont
wikkeling van handel en industrie in stad
en provincie. Ik voeg hierbij mijn op
rechten dank voor de brochure over de
oude havens. Emma.
De burgemeester heeft als volgt tele
grafisch geantwoord:
Ik moge Uwe Majesteit mede namens
de gemeente VRssingen; diepgevoelden
dank zeggen voor Uwer Majesteit hoog
gewaardeerde gelukwensch met de ope
ning van de nieuwe haven. Vlissingen zal
Uwer Majesteits belangstellend bezoek
aan de havenwerken, in Mei 1928 nooit
vergeten. Moge Uwe Majesteit nog lange
(jaren getuige blijven van de Vlissingsche
havenuitbreiding en gespaard blijven
voor Oranje en Nederland
Van Woelderen, burgemeester.
Gisteren heeft de liberale staatspartij
De Vrijheidsbond haar tienjarig bestaan
herdacht met een feestvergadering. Tal
van bekende liberale persoonlijkheden
waren aanwezig.
De openingsrede hield mr. P. Droog
lever Fortuyn, burgemeester van Rot
terdam.
Mr. Fortuyn deelde mee de resultaten
der verkiezingen voor de Prov. Staten
in de drie provincies. In Noord-Brabant
steeg het aantal liberale stemmen van
7052 tot 7807, doch de tweede zetel, een
overschotzetel, ging verloren. In Lim
burg steeg het aantal van 4357 tot 5271,
in Groningen van 17227 tot 19737, het
geen beteekent, dat de Vrijheidsbond
daar op den weg is naar den zesden
zetel. Spr. wenschte speciaal de Gro-
ningsche liberalen geluk met het resul
taat van hun arbeid.
Prof. mr. C. W. de Vries, hoogleeraar
aan de Handelshoogeschool te Rotter
dam heeft een rede gehouden, die per
radio is uitgezonden.
De feestavond werd gehouden in het
gebouw voor K, en W. De zaal
was vrijwel geheel bezet. Hier heeft
de secretaris der partij mr. G. A. Boon,
l.