ife
Tempo!
T empo
I
r m Lj
mm v< KfM
WÈÊ9ÈÊÈÊ0^ém
mmm
wuLiqp weqprt f
GEMENGD NIEUWS.
N o.
m
Emi
=1
m
daar de Maatschappij op het traject Ter-
neuzenSelzaete terstond het hooge
passagierstarief liet vervallen en dit ver
ving door het voor hare lijn Mechelen
Terneuzen geldende.
Spr. ging hierop den toestand in di
verse bedrijven in Z. Vlaanderen na.
De suikerindustrie.
Krachtige pogingen zijn aangewenc
om de suikerindustrie op te heffen, door
een rantsoeneering der productie over
de geheele wereld. Onze Regeering heeft
thans vrij laat een voorstel inge
diend tot ondersteuning van de cultuur
en industrie. Of die voorgestelde steun,
indien zij de goedkeuring der Staten-
Generaal zal verkrijgen, waaraan ik on
der de tegenwoordige omstand gheden
niet twijfel, tot het gewenschte resul
taat: het bieten zaaien het draaien der
fabrieken zal leiden, staat echter als men
de verschillende beoordeelingen over
't ontwerp nagaat nog lang niet vast. Voor
het bestaan van onze Zeeuwsch-Vlaam-
sche bevolking, die procentsgewijs van
ons land wel het meest daarbij betrok
ken is, is het te hopen dat men het daar
heen zal kunnen sturen, dat de thans
nog open vraag bevestigend zal kunnen
worden beantwoord.
ft
De ondernemingen voor bisquits en
suikerwerken te Breskens ondergingen
ook den druk van den tijd. Bovendien
Ondervinden zij, aangezien zij ook aan
gewezen zijn op export naar het buiten
land, moeilijkheden door bestaande of
ingevoerde hoogere tarieven. Zeer ern
stige concurrentie ondervinden de on
dernemingen die naar Indië exporteeren,
door de lage prijzen waarmede Japan
daar zooals op velerlei gebied in
die artikelen komt concurreeren.
Niet te klagen had in het afgeloopen
jaar de mossel cu 1 t u u r. Er
was naar het artikel groofe vraag en daar
door liepen de prijzenl op. Voor de gar-
r.alenvisscherij te Breskens uitge
oefend was het jaar niet ongunstig.
Sardijn werd niet aangevoerd. Ook ver
schillende visschers van Walcheren
voeren te Breskens hun vangst aan,
hetgeen den handel ten goede komt.
Door de vischmeelfabrieken is de econo
mische toestand der visschersbevolking
zeer verbeterd. De opbrengst van „puf"
was zeer aanzienlijk. De aanvoer daar
van is echter sinds 1 Januari van dit
jaar verboden. Dit is weer een nadeel,
■dat alleen Neder landsche vis
schers treft. Immers, die bepaling is niet
internationaal en daarom vermindert die
maatregel ter bevordering van den
vischstand sterk in beteekenis. De Bel
gische visschers. mogen b.v. op de ge
zamenlijke vischplaatsen vrij „puf" vis-
schen, waar het aan onze visschers ver
boden is. Belanghebbenden hebben den
Minister van Binnenlandsche Zaken en
Landbouw verzocht, deze kwestie nog
eens ernstig onder de oogen te zien.
Voorts worden ook de vischmeelfabrie
ken bedreigd door een te veel, en daar
door gebrek aan grondstof en duurdere
exploitatiekosten voor de bestaande
De klompenindustrie, die voornamelijk
te Clinge en Koewacht wordt uitge
oefend, en waarvan ook een inrichting
voor fabriekmatige bewerking te Sluis
kil is gevestigd, verliep over het afge
loopen jaar tamelijk goed.
Ook de middenstand wordt gedreven
onder zware concurrentie. Vooral is dit
het geval in de kruideniersbranche, die
zich n^iar twee zijden heeft te verdedi
gen, eenerzijds tegen de meer en meer
toepassing vindende coöperatie, ander
zijds door de filialen van groot bedrijven
die in Zeeuwsch-Vlaanderen worden
gesticht.
Meerderen trachten door energiek wer
ken en scherpe prijsregeling hun terrein
te behouden. Aangezien werkloosheid
pas in de laatste maanden voorkwam,
was er door goeden omzet in de eerste
maanden voor den middenstand wel te
verdienem
De vlashandel
Voor den vlashandel en de vlas
industrie was het afgeloopen jaar funest.
Er werden groote verliezen geleden door
de onhoudbare concurrentie uit het bui
tenland en de dumpingsprijzen Van het
Russische vlas. Ook de prijzen voor het
afgewerkte vlas waren zóó laag, dat noch
voor de fabrieken, noch voor de huis
industrie die in enkele grensplaatsen,
met name te Koewacht en St, Jansteen
voortwerken mogelijk bleef en de mo
lens moesten worden stilgezet, terwijl
de eigenaars zelf elders werk moesten
zien te krijgen. Pogingen aangewend door
de bestuurders dier gemeenten om met
overheidshulp de bedrijven aan den gang
te houden, hadden aan het eind van het
jaar nog niet tot een gunstig resultaat ge
leid. Als steunmiddel wordt aanbevolen,
het van regeeringswege opkoopen van
het afgewerkte vlas, tegen een prijs die
het voortzetten van het bedrijf mogelijk
maakt.
Landbouw.
Zoo kom ik tenslotte op den landbouw,
voor welke, althans zooals die in ons ge
west gedreven wordt, de akkerbouw, het
jaar 1930 wel met de meest zwarte kool
zal worden aangeteekend, voor wat de
resultaten betreft.
Het zaaien kon wegens den zachten
winter op tijd beginnen en de op
komst, ook der wintergewassen, gaf re
den tot tevredenheid. Ook het ontwik
kelingsproces was vrij normaal. De oogst-
- - - f>'-
Tijd is geld! Tegenwoordig meer
dan ooit! Daarom is snel en veilig
verkeer zoo'n factor van enorme
beteekenis geworden.
Maar veilig verkeer vraagt vóór
alles veilige wegen! Wegen met
zoo gering mogelijk slipgevaar.
Klinkerwegen dus!
Op klinkerwegen rijdt U veilig.
Op klinkerwegen kunt U daarom
flink opschietenOok al regent
het pijpestelen!
Daarom moeten Hollandsche
wegen: Klinkerwegen zijn!
tijd, Juli en Augustus, was zeer ongun
stig door de vele regens en had een
slechten invloed op de gewassen, op kor
rel, op stroo en ook de knolgewassen
bleven niet vrij van dien invloed. Zij ga
ven een middelmatige opbrengst, terwijl
de kwaliteit niet te roemen viel, bleef
ook de kwantiteit bij die van vorige ja
ren achter. Dit was ook zoo met het
vlas, dat afgeboekt tegen de fabelach
tige prijzen van 2, 3 en 4 cent per K.G.,
nog verkocht werd. Zelfs de meest ge
zeten landbouwers hebben groote ver
liezen te boeken en statistieken toonen
aan dat in het tijdsverloop van een eeuw
de prijzen der producten niet zoo laag
waren. Als gevolg daarvan is ook de
koopwaarde der landerijen wel met on
geveer 50 pet. gedaald. Vrij. komende
gronden kunnen waar anders gega
digden zich verdrongen, slechts schoor
voetend pachters vinden. Ervaren land
bouwers kenschetsen den toestand al
dus, dat men, onder deze omstandighe
den, zijn verliezen kan verminderen,
door den grond braak te laten liggen.
Ook de paardenfokker ij is
niet meer loonend. Dank zij de uitgeloof
de premies wordt deze op bescheiden
voet voortgezet.
De veestapel was over het alge
meen gezond: mond- en klauwzeer kwam
slechts sporadisch voor. De handel in
vee was niet slecht te noemen, doch de
prijzen dalend. Indien de aanvoer van
vee uit Denemarken blijft aanhouden,
wekelijks 250 tot 280 stuks, zal ook dit
middel van bestaan voor den landbouw
weldra tot het verledene behooren. Ook
de varkensfokkerij geeft reden tot vrees.
De bacon-uitvoer naar Engeland en
Duitschland neemt af.
Ooftteelt, voor velen nog bijzaak, gaf
voor goed gesorteerde vruchten goede
prijzen.
Alles saamgenomen, zijn de vooruit
zichten voor het landbouwersbedrijf zeer
ongunstig. Er werd mij op gewezen, dat
er wel neiging schijnt te bestaan, de
landbouw-crisis kleiner voor te stellen
dan zij is, door haar voor te stellen als
een onderdeel van de algemeene wereld
crisis. Dit is niet juist, de akkerbouw
maakt zijn eigen crisis door enbij de
voorbereiding van maatregelen om daar
aan steun te verleenen blijkt wel reeds
hoe uiterst moeilijk dit vraagstuk is. En
dit is wel te meer het geval, nu die cri
sis met een algemeene samenvalt, waar
door als vanzelf een parellel wordt ge
trokken. De beteekenis der landbouw
crisis is ook grooter, omdat zij de land
streek waar het bedrijf wordt uitgeoe
fend in al zijn lagen drukt. Mogen de
middelen gpvonden worden om het on
heil, dat uit dezen toestand dreigt, te
bezweren.
Spr. eindigde met een woord van dank
voor den ondervonden steun voor de za
ken, die werden voorbereid, ook aan den
secretaris.
ti
De agenda'
Naar aanleiding van de mededeelingen
over de onder leiding van Ged. Staten
gehouden verkeersconferentie, bracht de
heer Van Goethem ter sprake h'=.t bijna
geheel ontbreken van verband tusschen
den dienst van de spoorwegen in de
richting Hulst en Sas van Gent, waar
door het locaalverkeer ten zeerste ge
dupeerd wordt. Van wege het Bureau
werd medegedeeld, dat dit ook reeds
meermalen een punt van beraadslaging
heeft uitgemaakt en ook pogingen om
verbetering te krijgen zijn aangewend.
De spoorwegen richten hun dienst in
naar de aansluitingen in België. Er zou
thans, nu de spoorwegen in één hand
zijn een nieuwe poging kunnen worden1
aangewend. Daartoe werd besloten.
In verband met den slechten toestand
van den weg naar Hulst via Absdale,
waarin het moeilijk schijnt verbetering
te krijgen wegens onwil der polders, be
pleitte de lieer Van Goethem het
verleenen van steun voor een weg over
Koewacht en St. Jansteen naar Hulst.
Men wil trachten die op het provinciaal
wegenplan geplaatst te krijgen. De
Voorzitter meent, dat zich in den
laatsten tijd over die zaak wel andere
gezichtspunten hebben voorgedaan en|
verwacht, dat men ten slotte wel tot de
gewenschte oplossing zal komen. Ook
werd er op gewezen dat een weg van
Axel naar Hulst over Koewacht een
grooten omweg zou beteekenen.
Met betrekking tot de postverzen
ding van Aardenburg in den voormiddag
besloot men voorloopig in den bestaan-
den toestand te berustent
Ten bate van Sas van Gent zal ge
tracht worden nog een latere postzen-
ding en bestelling te krijgen in den avond.
De heer Van Goethem wees er op,
dat van particuliere zijde des avonds
nog het avondblad van de Maasbode
wordt besteld. Hetgeen een particulier
kan, is toch ook voor de posterijen mo
gelijk.
Goedkeuring werd verleend aan een
schrijven van het Bureau aan den Mi
nister van Financiën, in zake een voor
genomen reorganisatie van den dienst
der Directe belastingen en Invoerrech
ten enj Accijnzen, die gesplitst zou wor
den. Voorzien wordt, dat daaruit onge
rief voor den in Zeeuwsch-Vlaanderen
van groote beteekenis zijnden internatio
nalen handel zou ontstaan. Dringend is
verzocht, indien de reorganisatie on
danks de daartegen van verschillende
zijden aangevoerde bezwaren zou door
gaan, in verband met de geografische
ligging van Zeeuwsch-Vlaanderen daar
toch zeker .een Inspecteur der Invoer
rechten en Accijnzen te vestigen.
Steun zal worden verleend aan het
adres der Rotterdamsche Kamer om
voor het opnemen van postpakketzeni-
dingen naar het buitenland in de Han
delsstatistiek geen nieuwen last op den
handel te leggen, aangezien de opbrengst
van het statistiekrecht toch reeds zoo
ruim overschrijdt de uitgaven voor die
statistiek.
Bij de rondvraag wees de heer D e
F e ij t e r op de groote beteekenis die de
vlascultuur en -bewerking heeft, in ver
band met de vele werkkrachten die
daarbij noodig zijn. Hij betoogde dat de
steun, zooals die door de Regeering
wordt voorgesteld voor den tarwebouw
en de beetwortelcultuur er meer op
schijnt ingericht dat deze zal dienen
voor werkverschaffing, aangezien zij den
ondernemers geen kans biedt en dat het
met de maatregelen die blijkens de bla
den] worden genomen tot steun van de
vlasbewerking denzelfden weg opgaat.
Naar zijn meening zou de vlasindustrie
behooren te worden gesteund door af
name van regeeringswege van het be
werkte product tot een prijs, die loo
nend is. Hij beval dit denkbeeld bij de
Kamer aan en ter overweging aan het
Bureau om zoo mogelijk in deze richting
bij de Regeering steun te bepleiten. De
Voorzitter zeide overweging toe.
Branden.
Vrijdagavond werd brand ontdekt
in de schoenfabriek der fa. Buurman en
Cornelissen aan de Weezenlaan te N ij-
meg|en. In een oogwenk was het vuur
door de geheele fabriek verspreid.
De brandweer bestreed het vuur met
twee stralen op de üvajerlei^ing!, doch
het duurde geruimen tijd voor men het
gebouw kon binnentreden. Er bleef zoo
gloed als niets gespaard behalve het kan
toor, Een hond kwam in de vlammen om.
Ongelukken.
Vrijdagavond wilde in de van Wou-
straal te Amsterdam de 25-jarige
wielrijdster, mejl. K. nog 'juisst voor de
tram de rails oversteken. Zij werd ech
ter door de (tram gegrepen en op straat
geslingerd. Bewusteloos werd zij opge
nomen en inaar het ziekenhuis vervoerd,
waar zij hij aankomst reeds bleek te zijn
overleden.
Te Waspik kreeg G. K. een trap
van een koe en is aan de gevolgen over
leden.
DE RAMP VAN DE „NOORDPOOL.*
Bij de directie van het Staaitsvisschers-
havenbedrijf te IJ muiden is een brief
ingekomen v an den heer A. Stephen, ha
venmeester te Fraserburgh, die schrijft!
dat de bevolking van de havenplaats Fra
serburgh «an de bevolking van de haven
plaats IJmuiden haar innigste deelne
ming betuigt bij het verlies van den
tstoom treiler Noordpool op de rotsen
van Rosehearty op den eersten dag van
Maart.
De havenmeester geeft als zijn meening
te kennen dat de roerganger van de
Noordpool door een zee uit het stuur
huis i s geslagen, waardoor het schip on-
bestuurd een speelbal der woeste golven
werd en op de rotsen sloeg. De rest
van de bemanning zal toen aam dek ge
komen, doch direct door de overkomende
golven weggeslagen zijn.
TRAGISCH. In een nieuwe woning in
de buurt van Keulen woonde sinds
enkelen tijd een gjezin met vier kinderen.
Daar de woning nog niet droog was, be
sloten de ouders de slaapkamers van de
kinderen te verwarmen. Een klein kache'-
tje werd in de slaapkamer geplaatst. Dit
kacheltje schijnt defect te zijn geweest!,
want toen de moeder Zaterdagochtend
in de slaapkamer kwam, vond ze haar
vierjarig dochtertje en haar zoontjes van
3 en 2 jaar dood in hun bedjes. Alleen
het jongste kind leefde nog en kon wor
den gered.
IN BRAND GEVLOGEN. Vrijdag
avond is in de Poelgeeststraat te Lei
den de 38-jarige .(juffrouw J. K. in aanj-
rakmg gekomen niet een brandende
kachel, waardoor haar ldeeren in brand
zijn geraakt. Met ernstige brandwonden
is de vrouw naar het Diaconessenhuis
overgebracht De man bekwam1 eenigQ
minder ernstige wonden.
Rij het koken van lijm geraakten Vrij
dagmiddag de kleeren van den 16-jarigen
behangersknecht B. de H. te Nieuwer
Amstel, in brand. De jionglen bekwam
dusdanige brandwonden, dat hij in ernsti-
gen toestand naar een gasthuis te Am
sterdam moest worden overgebracht.
GRUWELIJK VERMOORD. Vrijdag
avond is in het krankzinnigengesticht te
S1 e e s w ij k het 16-jarig dochtertje van
den igestichtsgeneesheer door den 32-jiaf-
rigen verpleegde van het gesticht, een ze
keren Richter uit Flensburg, op gruwe
lijke wijze vermoord.
De moordenaar, die voor den genees
heer huishoudelijke werkzaamheden ver
richtte, had het kind in den tuin gelokt.
Na den moord is hij gevlucht.
Tot nu toe kon hij niet worden, gevat.
NOODLOTTIGE VERGISSING. -^Tus
schen Erfurt en Gera trok Zaterdag
een (reiziger hij vergissing aan' de nood
rem, zoodal de trein tot stilstand werd
gebracht.
Een treinconducteur, die uitstapte om
de oorzaak voor het trekken aan de
rem vast te stellen, werd door een juist
passeerenden D-trein gegrepen en zóó
zwaar gewond, dat hij kort daarop over
leed
VOOR 1.000.000 DOLLAR JUWEE-
LEN GESTOLEN. Dieven hebben te
Palm Beach (Florida) den directeur
van het filiaal van de juwelierszaak v&n
Charlton and Company uit New-York
overvallen en hem gedwongen, de sleu
tels van de safe af te geven.
Zij zijn ontkomen met een buit van on
geveer een millioen dollar vertegenwoor
digend.
Otto Wegener, de plaatselijke directeur
van de firma deelde a,an de politie mede,
dat hij door drie mannen wefrd ont
voerd. Deze dreigden hem te zullen doo-
den, tenzij hij de sleutels van de safe
afgaf en mededeelde hoe deze moest
worden geopend.
W. beweert te zijn overvallen voor zijn
hotel en te zijn gebracht naar een leeg
huis in het Zuid-Westelijk deel van Palm
Beach, waar hij, na de gewenschte in
lichtingen te hebben gegeven ,tot den
volgenden morgen werd gevangen ge
houden.
De dieven moeten een aeer goede
keuze hebben gedaan: de zeldzaamste
diamanten en de kostbaarste juweelen
waren medegenomen.
GEWELDIGE LAWINE. In Fransch-
Zwitserland is door een geweldige
lawine de ingang van het dal van den
Montblanc over een breedte van 400 M.
versperd. De lawine veroorzaakte zulk
een luchtdruk, dat vele boomen ontwor
teld en vele huizen ernstig beschadigd
zijn.
lUetr Drukkerij G. W. DSN
Middelburg
De
mate
Wa;
D-t
zal w
veiligl
zoo hi
terieel
toch:
land i
Zou
ook it
doend
richtir
eommi
moder
Klante
dienin
Een,
Wij
goede
is,
Aa
noch
stad t
neef v
bevrie
ingeze
dien -
13 h.
dagav
BeB
elke v
heen
samei
minus
En
ment
Vlissit
Maast
Heel
Nu
Amsta
En
wel el
Mal
EeJ
zoo
ineenl
Mal
tours
o,
voord
Enl
einde
edkell
gebrul
Mal
landsi
Da;
kerenj
En,
teren!
Tol
kant 1
Oól
wegel
i
Del
vrouvl
dan
som!
ontbrl
met li
den;
troffe
schar
les
was,
hun
van
dadeij
ne
pen,
ik
had,
missd
rekei