ife Tempo! T empo I r m Lj mm v< KfM WÈÊ9ÈÊÈÊ0^ém mmm wuLiqp weqprt f GEMENGD NIEUWS. N o. m Emi =1 m daar de Maatschappij op het traject Ter- neuzenSelzaete terstond het hooge passagierstarief liet vervallen en dit ver ving door het voor hare lijn Mechelen Terneuzen geldende. Spr. ging hierop den toestand in di verse bedrijven in Z. Vlaanderen na. De suikerindustrie. Krachtige pogingen zijn aangewenc om de suikerindustrie op te heffen, door een rantsoeneering der productie over de geheele wereld. Onze Regeering heeft thans vrij laat een voorstel inge diend tot ondersteuning van de cultuur en industrie. Of die voorgestelde steun, indien zij de goedkeuring der Staten- Generaal zal verkrijgen, waaraan ik on der de tegenwoordige omstand gheden niet twijfel, tot het gewenschte resul taat: het bieten zaaien het draaien der fabrieken zal leiden, staat echter als men de verschillende beoordeelingen over 't ontwerp nagaat nog lang niet vast. Voor het bestaan van onze Zeeuwsch-Vlaam- sche bevolking, die procentsgewijs van ons land wel het meest daarbij betrok ken is, is het te hopen dat men het daar heen zal kunnen sturen, dat de thans nog open vraag bevestigend zal kunnen worden beantwoord. ft De ondernemingen voor bisquits en suikerwerken te Breskens ondergingen ook den druk van den tijd. Bovendien Ondervinden zij, aangezien zij ook aan gewezen zijn op export naar het buiten land, moeilijkheden door bestaande of ingevoerde hoogere tarieven. Zeer ern stige concurrentie ondervinden de on dernemingen die naar Indië exporteeren, door de lage prijzen waarmede Japan daar zooals op velerlei gebied in die artikelen komt concurreeren. Niet te klagen had in het afgeloopen jaar de mossel cu 1 t u u r. Er was naar het artikel groofe vraag en daar door liepen de prijzenl op. Voor de gar- r.alenvisscherij te Breskens uitge oefend was het jaar niet ongunstig. Sardijn werd niet aangevoerd. Ook ver schillende visschers van Walcheren voeren te Breskens hun vangst aan, hetgeen den handel ten goede komt. Door de vischmeelfabrieken is de econo mische toestand der visschersbevolking zeer verbeterd. De opbrengst van „puf" was zeer aanzienlijk. De aanvoer daar van is echter sinds 1 Januari van dit jaar verboden. Dit is weer een nadeel, ■dat alleen Neder landsche vis schers treft. Immers, die bepaling is niet internationaal en daarom vermindert die maatregel ter bevordering van den vischstand sterk in beteekenis. De Bel gische visschers. mogen b.v. op de ge zamenlijke vischplaatsen vrij „puf" vis- schen, waar het aan onze visschers ver boden is. Belanghebbenden hebben den Minister van Binnenlandsche Zaken en Landbouw verzocht, deze kwestie nog eens ernstig onder de oogen te zien. Voorts worden ook de vischmeelfabrie ken bedreigd door een te veel, en daar door gebrek aan grondstof en duurdere exploitatiekosten voor de bestaande De klompenindustrie, die voornamelijk te Clinge en Koewacht wordt uitge oefend, en waarvan ook een inrichting voor fabriekmatige bewerking te Sluis kil is gevestigd, verliep over het afge loopen jaar tamelijk goed. Ook de middenstand wordt gedreven onder zware concurrentie. Vooral is dit het geval in de kruideniersbranche, die zich n^iar twee zijden heeft te verdedi gen, eenerzijds tegen de meer en meer toepassing vindende coöperatie, ander zijds door de filialen van groot bedrijven die in Zeeuwsch-Vlaanderen worden gesticht. Meerderen trachten door energiek wer ken en scherpe prijsregeling hun terrein te behouden. Aangezien werkloosheid pas in de laatste maanden voorkwam, was er door goeden omzet in de eerste maanden voor den middenstand wel te verdienem De vlashandel Voor den vlashandel en de vlas industrie was het afgeloopen jaar funest. Er werden groote verliezen geleden door de onhoudbare concurrentie uit het bui tenland en de dumpingsprijzen Van het Russische vlas. Ook de prijzen voor het afgewerkte vlas waren zóó laag, dat noch voor de fabrieken, noch voor de huis industrie die in enkele grensplaatsen, met name te Koewacht en St, Jansteen voortwerken mogelijk bleef en de mo lens moesten worden stilgezet, terwijl de eigenaars zelf elders werk moesten zien te krijgen. Pogingen aangewend door de bestuurders dier gemeenten om met overheidshulp de bedrijven aan den gang te houden, hadden aan het eind van het jaar nog niet tot een gunstig resultaat ge leid. Als steunmiddel wordt aanbevolen, het van regeeringswege opkoopen van het afgewerkte vlas, tegen een prijs die het voortzetten van het bedrijf mogelijk maakt. Landbouw. Zoo kom ik tenslotte op den landbouw, voor welke, althans zooals die in ons ge west gedreven wordt, de akkerbouw, het jaar 1930 wel met de meest zwarte kool zal worden aangeteekend, voor wat de resultaten betreft. Het zaaien kon wegens den zachten winter op tijd beginnen en de op komst, ook der wintergewassen, gaf re den tot tevredenheid. Ook het ontwik kelingsproces was vrij normaal. De oogst- - - - f>'- Tijd is geld! Tegenwoordig meer dan ooit! Daarom is snel en veilig verkeer zoo'n factor van enorme beteekenis geworden. Maar veilig verkeer vraagt vóór alles veilige wegen! Wegen met zoo gering mogelijk slipgevaar. Klinkerwegen dus! Op klinkerwegen rijdt U veilig. Op klinkerwegen kunt U daarom flink opschietenOok al regent het pijpestelen! Daarom moeten Hollandsche wegen: Klinkerwegen zijn! tijd, Juli en Augustus, was zeer ongun stig door de vele regens en had een slechten invloed op de gewassen, op kor rel, op stroo en ook de knolgewassen bleven niet vrij van dien invloed. Zij ga ven een middelmatige opbrengst, terwijl de kwaliteit niet te roemen viel, bleef ook de kwantiteit bij die van vorige ja ren achter. Dit was ook zoo met het vlas, dat afgeboekt tegen de fabelach tige prijzen van 2, 3 en 4 cent per K.G., nog verkocht werd. Zelfs de meest ge zeten landbouwers hebben groote ver liezen te boeken en statistieken toonen aan dat in het tijdsverloop van een eeuw de prijzen der producten niet zoo laag waren. Als gevolg daarvan is ook de koopwaarde der landerijen wel met on geveer 50 pet. gedaald. Vrij. komende gronden kunnen waar anders gega digden zich verdrongen, slechts schoor voetend pachters vinden. Ervaren land bouwers kenschetsen den toestand al dus, dat men, onder deze omstandighe den, zijn verliezen kan verminderen, door den grond braak te laten liggen. Ook de paardenfokker ij is niet meer loonend. Dank zij de uitgeloof de premies wordt deze op bescheiden voet voortgezet. De veestapel was over het alge meen gezond: mond- en klauwzeer kwam slechts sporadisch voor. De handel in vee was niet slecht te noemen, doch de prijzen dalend. Indien de aanvoer van vee uit Denemarken blijft aanhouden, wekelijks 250 tot 280 stuks, zal ook dit middel van bestaan voor den landbouw weldra tot het verledene behooren. Ook de varkensfokkerij geeft reden tot vrees. De bacon-uitvoer naar Engeland en Duitschland neemt af. Ooftteelt, voor velen nog bijzaak, gaf voor goed gesorteerde vruchten goede prijzen. Alles saamgenomen, zijn de vooruit zichten voor het landbouwersbedrijf zeer ongunstig. Er werd mij op gewezen, dat er wel neiging schijnt te bestaan, de landbouw-crisis kleiner voor te stellen dan zij is, door haar voor te stellen als een onderdeel van de algemeene wereld crisis. Dit is niet juist, de akkerbouw maakt zijn eigen crisis door enbij de voorbereiding van maatregelen om daar aan steun te verleenen blijkt wel reeds hoe uiterst moeilijk dit vraagstuk is. En dit is wel te meer het geval, nu die cri sis met een algemeene samenvalt, waar door als vanzelf een parellel wordt ge trokken. De beteekenis der landbouw crisis is ook grooter, omdat zij de land streek waar het bedrijf wordt uitgeoe fend in al zijn lagen drukt. Mogen de middelen gpvonden worden om het on heil, dat uit dezen toestand dreigt, te bezweren. Spr. eindigde met een woord van dank voor den ondervonden steun voor de za ken, die werden voorbereid, ook aan den secretaris. ti De agenda' Naar aanleiding van de mededeelingen over de onder leiding van Ged. Staten gehouden verkeersconferentie, bracht de heer Van Goethem ter sprake h'=.t bijna geheel ontbreken van verband tusschen den dienst van de spoorwegen in de richting Hulst en Sas van Gent, waar door het locaalverkeer ten zeerste ge dupeerd wordt. Van wege het Bureau werd medegedeeld, dat dit ook reeds meermalen een punt van beraadslaging heeft uitgemaakt en ook pogingen om verbetering te krijgen zijn aangewend. De spoorwegen richten hun dienst in naar de aansluitingen in België. Er zou thans, nu de spoorwegen in één hand zijn een nieuwe poging kunnen worden1 aangewend. Daartoe werd besloten. In verband met den slechten toestand van den weg naar Hulst via Absdale, waarin het moeilijk schijnt verbetering te krijgen wegens onwil der polders, be pleitte de lieer Van Goethem het verleenen van steun voor een weg over Koewacht en St. Jansteen naar Hulst. Men wil trachten die op het provinciaal wegenplan geplaatst te krijgen. De Voorzitter meent, dat zich in den laatsten tijd over die zaak wel andere gezichtspunten hebben voorgedaan en| verwacht, dat men ten slotte wel tot de gewenschte oplossing zal komen. Ook werd er op gewezen dat een weg van Axel naar Hulst over Koewacht een grooten omweg zou beteekenen. Met betrekking tot de postverzen ding van Aardenburg in den voormiddag besloot men voorloopig in den bestaan- den toestand te berustent Ten bate van Sas van Gent zal ge tracht worden nog een latere postzen- ding en bestelling te krijgen in den avond. De heer Van Goethem wees er op, dat van particuliere zijde des avonds nog het avondblad van de Maasbode wordt besteld. Hetgeen een particulier kan, is toch ook voor de posterijen mo gelijk. Goedkeuring werd verleend aan een schrijven van het Bureau aan den Mi nister van Financiën, in zake een voor genomen reorganisatie van den dienst der Directe belastingen en Invoerrech ten enj Accijnzen, die gesplitst zou wor den. Voorzien wordt, dat daaruit onge rief voor den in Zeeuwsch-Vlaanderen van groote beteekenis zijnden internatio nalen handel zou ontstaan. Dringend is verzocht, indien de reorganisatie on danks de daartegen van verschillende zijden aangevoerde bezwaren zou door gaan, in verband met de geografische ligging van Zeeuwsch-Vlaanderen daar toch zeker .een Inspecteur der Invoer rechten en Accijnzen te vestigen. Steun zal worden verleend aan het adres der Rotterdamsche Kamer om voor het opnemen van postpakketzeni- dingen naar het buitenland in de Han delsstatistiek geen nieuwen last op den handel te leggen, aangezien de opbrengst van het statistiekrecht toch reeds zoo ruim overschrijdt de uitgaven voor die statistiek. Bij de rondvraag wees de heer D e F e ij t e r op de groote beteekenis die de vlascultuur en -bewerking heeft, in ver band met de vele werkkrachten die daarbij noodig zijn. Hij betoogde dat de steun, zooals die door de Regeering wordt voorgesteld voor den tarwebouw en de beetwortelcultuur er meer op schijnt ingericht dat deze zal dienen voor werkverschaffing, aangezien zij den ondernemers geen kans biedt en dat het met de maatregelen die blijkens de bla den] worden genomen tot steun van de vlasbewerking denzelfden weg opgaat. Naar zijn meening zou de vlasindustrie behooren te worden gesteund door af name van regeeringswege van het be werkte product tot een prijs, die loo nend is. Hij beval dit denkbeeld bij de Kamer aan en ter overweging aan het Bureau om zoo mogelijk in deze richting bij de Regeering steun te bepleiten. De Voorzitter zeide overweging toe. Branden. Vrijdagavond werd brand ontdekt in de schoenfabriek der fa. Buurman en Cornelissen aan de Weezenlaan te N ij- meg|en. In een oogwenk was het vuur door de geheele fabriek verspreid. De brandweer bestreed het vuur met twee stralen op de üvajerlei^ing!, doch het duurde geruimen tijd voor men het gebouw kon binnentreden. Er bleef zoo gloed als niets gespaard behalve het kan toor, Een hond kwam in de vlammen om. Ongelukken. Vrijdagavond wilde in de van Wou- straal te Amsterdam de 25-jarige wielrijdster, mejl. K. nog 'juisst voor de tram de rails oversteken. Zij werd ech ter door de (tram gegrepen en op straat geslingerd. Bewusteloos werd zij opge nomen en inaar het ziekenhuis vervoerd, waar zij hij aankomst reeds bleek te zijn overleden. Te Waspik kreeg G. K. een trap van een koe en is aan de gevolgen over leden. DE RAMP VAN DE „NOORDPOOL.* Bij de directie van het Staaitsvisschers- havenbedrijf te IJ muiden is een brief ingekomen v an den heer A. Stephen, ha venmeester te Fraserburgh, die schrijft! dat de bevolking van de havenplaats Fra serburgh «an de bevolking van de haven plaats IJmuiden haar innigste deelne ming betuigt bij het verlies van den tstoom treiler Noordpool op de rotsen van Rosehearty op den eersten dag van Maart. De havenmeester geeft als zijn meening te kennen dat de roerganger van de Noordpool door een zee uit het stuur huis i s geslagen, waardoor het schip on- bestuurd een speelbal der woeste golven werd en op de rotsen sloeg. De rest van de bemanning zal toen aam dek ge komen, doch direct door de overkomende golven weggeslagen zijn. TRAGISCH. In een nieuwe woning in de buurt van Keulen woonde sinds enkelen tijd een gjezin met vier kinderen. Daar de woning nog niet droog was, be sloten de ouders de slaapkamers van de kinderen te verwarmen. Een klein kache'- tje werd in de slaapkamer geplaatst. Dit kacheltje schijnt defect te zijn geweest!, want toen de moeder Zaterdagochtend in de slaapkamer kwam, vond ze haar vierjarig dochtertje en haar zoontjes van 3 en 2 jaar dood in hun bedjes. Alleen het jongste kind leefde nog en kon wor den gered. IN BRAND GEVLOGEN. Vrijdag avond is in de Poelgeeststraat te Lei den de 38-jarige .(juffrouw J. K. in aanj- rakmg gekomen niet een brandende kachel, waardoor haar ldeeren in brand zijn geraakt. Met ernstige brandwonden is de vrouw naar het Diaconessenhuis overgebracht De man bekwam1 eenigQ minder ernstige wonden. Rij het koken van lijm geraakten Vrij dagmiddag de kleeren van den 16-jarigen behangersknecht B. de H. te Nieuwer Amstel, in brand. De jionglen bekwam dusdanige brandwonden, dat hij in ernsti- gen toestand naar een gasthuis te Am sterdam moest worden overgebracht. GRUWELIJK VERMOORD. Vrijdag avond is in het krankzinnigengesticht te S1 e e s w ij k het 16-jarig dochtertje van den igestichtsgeneesheer door den 32-jiaf- rigen verpleegde van het gesticht, een ze keren Richter uit Flensburg, op gruwe lijke wijze vermoord. De moordenaar, die voor den genees heer huishoudelijke werkzaamheden ver richtte, had het kind in den tuin gelokt. Na den moord is hij gevlucht. Tot nu toe kon hij niet worden, gevat. NOODLOTTIGE VERGISSING. -^Tus schen Erfurt en Gera trok Zaterdag een (reiziger hij vergissing aan' de nood rem, zoodal de trein tot stilstand werd gebracht. Een treinconducteur, die uitstapte om de oorzaak voor het trekken aan de rem vast te stellen, werd door een juist passeerenden D-trein gegrepen en zóó zwaar gewond, dat hij kort daarop over leed VOOR 1.000.000 DOLLAR JUWEE- LEN GESTOLEN. Dieven hebben te Palm Beach (Florida) den directeur van het filiaal van de juwelierszaak v&n Charlton and Company uit New-York overvallen en hem gedwongen, de sleu tels van de safe af te geven. Zij zijn ontkomen met een buit van on geveer een millioen dollar vertegenwoor digend. Otto Wegener, de plaatselijke directeur van de firma deelde a,an de politie mede, dat hij door drie mannen wefrd ont voerd. Deze dreigden hem te zullen doo- den, tenzij hij de sleutels van de safe afgaf en mededeelde hoe deze moest worden geopend. W. beweert te zijn overvallen voor zijn hotel en te zijn gebracht naar een leeg huis in het Zuid-Westelijk deel van Palm Beach, waar hij, na de gewenschte in lichtingen te hebben gegeven ,tot den volgenden morgen werd gevangen ge houden. De dieven moeten een aeer goede keuze hebben gedaan: de zeldzaamste diamanten en de kostbaarste juweelen waren medegenomen. GEWELDIGE LAWINE. In Fransch- Zwitserland is door een geweldige lawine de ingang van het dal van den Montblanc over een breedte van 400 M. versperd. De lawine veroorzaakte zulk een luchtdruk, dat vele boomen ontwor teld en vele huizen ernstig beschadigd zijn. lUetr Drukkerij G. W. DSN Middelburg De mate Wa; D-t zal w veiligl zoo hi terieel toch: land i Zou ook it doend richtir eommi moder Klante dienin Een, Wij goede is, Aa noch stad t neef v bevrie ingeze dien - 13 h. dagav BeB elke v heen samei minus En ment Vlissit Maast Heel Nu Amsta En wel el Mal EeJ zoo ineenl Mal tours o, voord Enl einde edkell gebrul Mal landsi Da; kerenj En, teren! Tol kant 1 Oól wegel i Del vrouvl dan som! ontbrl met li den; troffe schar les was, hun van dadeij ne pen, ik had, missd rekei

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1931 | | pagina 6