\fcrstuilungen,Kneuzingen
SLOAN'S LIToü£
P'l
ïandel, Nijverheid en Visscherij
LONDENSCHE BRIEVEN.
KUNST EN WETENSCHAP.
LEGER EN VLOOT.
Verkeerswezen, Post en
Telegrafie.
nog .te St. Annaland moest zijn, verliet
hierop de vergadering.
Tuberculosebestrijding,
Thans verkreeg de heer C. Zwager -
m a n, rijkszuivelconsulenl het woord en
bracht ook dank voor de vriendelijke
woorden van den voorzitter, wederkeerig
kanspr. verzekeren, dat de rijksadvi
seurs zeer belangstellen in de organisa
tion waarin zij zich tot de boeren kun
nen wenden.
Spr. behandelde daarop wat reeds dooi
de commissie voor de t. b. c. bestrijding
bij het rundvee is gedaan. Spr. zeide, dat
onder hot melkvee, dat van elders wordt
ingevoerd 25 tol 30 pet. tuberculeuze
dieren zijn, onder die aangekocht op
Walcheren 10 tot 15 pel. en onder dat
van eigen fok 5 pet. i
Alleen voor de consumptiemelk brengt
de t.b.c. op Walcheren toch reeds
f 35.000 schade, al is de toestand hier
nog niet zoo heel erg. Er is een eenvou
dig middel om de schade tot niets terug
te brengen en dan hoeft mij nog niet
zoö'n volledige bestrijding toe te pas
sen, als in Friesland, Brabant en Lim
burg geschiedt.
Het kan door dat de 18 veefondsen
op Walcheren in hun reglement bepalen,
dat koeien, die door de leden worden
aangekocht van elders en die minstens
éénmaal gekalfd hebben, worden on
derzocht op t.b.c. voor zij worden inge
schreven en dat dit ook geschiedt als de
dieren van niet-leden der fondsen wor
den gekocht. De veeartsen zijn bereid
dit voor f 5 per koe te doen ook al. moe
ten zij daarvoor 3 keer op de boerderij
komen. De kosten moeten dan z.i. de
fondsen dragen. Men kan dan aan de
handelaren de voorwaarden stePen en
die zullen voorzichtiger worden en geen
t.b.c. vee uit andere deelen, van on" land
trachten te verkoopen.
Aanvankelijk had spr. gemeend, dat
het wenschelijk was de keuring ook toe
te passen voor dieren, die verzekerd
worden bij de Onderlinge Walchersche
Slachtvee Verzekering, maar bij nader
inzicht is hij daarvan terug gekomen om
dat het vetVee slechts een half jaar of
eeni jaar op de boerderij blijft en veel
minder gevaar voor besmetting oplevert.
Naar aanleiding van opmerkingen uit de
vergadering zeide spr. nog, dat men
natuurlijk ook de leden zelf de f 5 kan
laten betalen, maar dat is niet in den
geest van het coöperatief idee en dan
vergeet men, dat de fondsen veel
minder kans krijgen op wrakken onder
de dieren, en dus veel minder int ta
keeren zullen hebben.
Ook werd nog naar voren gebracht de
wen.schelijkheid om de kosten op de
handelaren te verhalen.
De voorzitter meende ook, dat
men deze zaak maar aan de fondsen zelf
moet overlaten.
Bevordering coöperaties.
Bij de rondvraag zette de heer Zwa
german nog in het kort het werken
der commissie uit verschillende coöpe
raties uiteen, die o.a. zal wijzen op feiten
dat iémand in een coöperatie hard en
goed werk doet, maar tevens een andere
coöperatie tegenwerkt. Het is noodig
Vooral ook in dezen tijd, dat de boeren
sterk staan, o.a. door steeds grootere
coöperaties. Dit moet men allen als prin
cipieel aanvoelen.
Te kwart voor vijf sloot de - oor
zitter met dank voor aller aanwezig
heid dc te half twee begonnen verga
dering.
GEMEENTERAAD VAN GOES.
GOES. Onder voorzitterschap van bur
gemeester HAJENIUS vergaderde gister
middag de gemeenteraad. Afwezig waren
de heeren Van Bommel van Vloten en
Koning.
Ingekomen waren o.m.:
Een verzoek van de Ned. Ver. van Ker-
misvakgenooten „Ons Belang", om gedu
rende de kermis aan de pachters van
standplaatsen voor hun inrichtingen vrij
stelling van vermakelijkheidsbelasting te
verleenen. Zulk een belasting blijkt ech
ter niet geheven te worden, naar de
VOORZ. mededeelt.
Verzoek van de bewoners van de M
A. de Ruijterlaan, om verbetering van de
bestrating aldaar; dito van de commissie
tot werkverruiming op Zuid- en Noord-
Beveland om subsidie, en een verzoek
van het bestuur der Herv, schoolvereeni-
ging „Het Mosterdzaad" om afstand van
gemeentegrond aan den WestwaL
Laatstgenoemde drie worden gesteld in
handen van B. en W.
Goedgevonden wordt 700 voor een
onderzoek naar de zuivering van riool
water beschikbaar te stellen.
De leden en plaatsvervangende leden
der stembureaux voor de Prov, Staten
en den Raad worden in één stemming
en bloc benoemd zoo, als B. en W. dat
voorgesteld hadden.
Aan de orde is de vraag der school
commissie, om uitbreiding van het aan
tal leerkrachten bij het L. O.
De heer CRUCQ verdedigt dit denk
beeld: hij acht niet te groote klassen een
eersten eisch van goed onderwijs. Hij
acht het onjuist, dat aan de school, waar
het centrale 7e leerjaar is ondergebracht
school B, voor 7 leerjaren maar 6 leer
krachten zijn. Hij meent, dat één on
derwijzer méér aan die school, den bij
zonderen scholen misschien géén aanlei
ding zal zijn, direct nu óók het volle ponc
te eischen. Overplaatsing van 40 leerlin
gen van A naar B is óók nog een midde
om een leerkracht meer aan school B
te krijgen. Spr, vraagt onderzoek van zijn
hier ontwikkelde denkbeelden en in ver-
Dand daarmede dus aanhouding van de,
beslissing omtrent het betrokken agenda
punt.
De heer SIMONS acht het niet onmo
gelijk, dat een der denkbeelden van den
leer Crucq voor verwezenlijking vat
baar is. Waarom kwam de schoolcom
missie niet met een even uitvoerige toe-
ichting als de heer Crucq nu geeft?
Weth. VAN MELLE vermoedt, dat de
derv. school, waar de toestand niet gun
stig is, eventueel óók wel om een leer-
cracht meer zal vragen.
Weth. GOEDBLOED zegt, dat afwij
zing van het verzoek der schoolcommis
sie niet beteekent, dat hetgeen de heer
Crucq zeide, niet zeer wel de aandacht
van B. en W. kan hebben. Maar hoe kan
een bestuur van een bijzondere school
zich verbinden, niet of nooit óók een
boventallige leerkracht te vragen?
De heer ECKHARDT wil wachten wat
de nieuwe onderwijswet zal brengen.
De VOORZ. acht overplaatsen van
eerlingen heel moeilijk; men kan dat
niet diy^ngen.
Het voorstel CRUCQ-BUIS, gesteund
door den heer VAN POELGEEST, wordt
met 74 stemmen verworpen; het afwij
zende prae-advies van B, en W, wordt
daarop z. h. st. aangenomen.
De reeds in ons blad vermelde afre-
cening 1928 en voorschot 1931 voor de
besturen der bijzondere lagere scholen
worden overeenkomstig het voorstel van
3. en W. z. h. st. goedgekeurd.
Het voorstel tot uitbreiding der straat
verlichting (kosten 750), jaarlijksche
kosten pl.m. 600, wordt na eenige be-
reking zonder stemming aangenomen
De VOORZ. zet nog uiteen, dat een
plan in de maak is om bij de jubïleum-
bank en op nog twee punten in de stad,
eens een hoog en sterk electrisc-h licht
aan te brengen. Zulk een lamp verspreidt
zijn licht in een straal van wel 40 M. Dit
is geen aanval op de gas-straatverlichting,
die in beginsel moet blijven; wel zullen
enkele gaslantarens hier en daar verdwij
nen.
De straatverlichting wordt voor 1931
op 997 vastgesteld.
Voor Voorgesteld wordt een aanvul-
end voorschot van 1500 te verleenen
aan de woningbouwvereeniging „Ons
Streven"; dit wordt goedgevonden.
Een voorstel tot onderhandsche ver
huring van grond aan het Burg. Armbe
stuur geeft den heer VAN DER DOES
aanleiding op te merken, dat de bedoe
lingen van het B. A. ietwat anders zijn;
het B. A, wil geen hoogere huur aan de
gemeente geven, dan het van zijn pach
ters ontvangt.
De VOORZ. zegt, dat dit óók 't stand
punt van B. en W. is.
Aan de orde is een voorstel voor een
parkeerregeling met auto's.
De heer VERMAIRE wijst op den dwa
zen toestand aan het Stationsplein. Maar,
aldus de VOORZ., we hebben daar niet
veel te zeggen. Het plotseling krachtda
dig optreden van de politie is spr. aan
leiding geweest, haar ter zake om in
lichtingen te vragen. Daarop volgde de
bekende publicatie, de afkoop van 0.50,
dat 2 werd en 5 dreigt te worden.
Er is heel wat rep en roer over geweest,
stukken in „De Auto" etc.
Er is met de commissie voor strafver
ordening ook al over deze zaak gespro
ken. Het is moeilijk, want men moet toch
gelegenheid tot parkeeren geven, In ze
ker kwartaal was het aantal parkeerende
wagens van 8095 per dag, énkel per
sonen-auto's,
Aanvankelijk is over een parkeerter
rein, b.v. aan de Westvest, gedacht, maar
dat zou eerst 10.000, later tenslotte
toch 6400 kosten en dat vonden B. en
W. te duur. Ook is er over gedacht, een
deel van de markt als parkeerterrein in
te richten en dat te verpachten.
De heer Van Bommel van Vloten zeide
spr., dat parkeeren overal gratis was
spr. ontkent dat echter. In Den Haag b.v
wordt er zeker wel voor betaald. In Am
sterdam moet men ook voor parkeer
recht betalen.
Bedoeling is thans de Markt vrij te
geven, en op marktdagen of met ker
mis de De Ruijterlaan en een deel van
de Middelburgsche straat voor parkeer
terrein te bestemmen. Men zal dan ook
in bepaalde straten borden met „Niet
parkeeren" kunnen aanbrengen.
De heer ECKHARDT vindt het onbil
lijk, dat de markt voor gewone auto's vri
zal zijn, terwijl de bussen parkeergelc
betalen moeten.
De VOORZ.: maar die hebben ook 'n
vaste plaats, met mooie dure keien af
gewerkt (gelach).
De Raad beslist met de voorgestelde
denkbeelden eens de proef te nemen
opdat, zooals de VOORZ, zegt, de repu
tatie van Goes tegenover het blad „De
Auto" gered zal zijn.
De heer ECKHARDT vraagt Dinsdags
éénrichtingsverkeer langs de Herv, Kerk
De VOORZ. acht dit een heel moeilij
probleem.
Naar aanleiding van een vraag van
den heer VERMAIRE over het werk der
salariscommissie, zegt de VOORZ,, dat
dit in het georganiseerd overleg kwam
maar een samenspreking tusschen het
georg. overleg en de salariscommissie is
door laatstgenoemde geweigerd en zoo
doende duurt het wat langer dan we
wenschelijk was.
De heer SIMONS zegt dat deze com
missie haar rapport heeft uitgebracht en
daarmede heeft zij, naar haar meening
haar taak volbracht. Overleg met de or
ganisatie ligt, naar de meening van de
salariscommissie, niet op den weg dezer
commissie, dit raakt B. en W. als werk
gever.
De VOORZ, zegt, dat het georg. over
leg geen ambtenarenorganisatie is, maar
een door den Raad van Goes ingestelde
instantie, die van vele zaken 100 maal
oeter op de hoogte is dan de salariscom
missie.
Overleg van deze instantie met de sa-
ariscommissie zou de zaak zeker zeer
bespoedigd hebben.
De heer CRUCQ wenscht verwezen-
ijking van het in het bouwplan, achter
de stroopfabriek, ontworpen sportterrein.
Ook een kinderspeeltefrein moet daar
noodig bij komen. Van de voetbalclubs
zal men belangrijke inkomsten aan huur
kunnen trekken.
De VOORZ.: en het Rijk geeft sub
sidie in den aanleg. Spr, gevoelt in begin
sel voor het denkbeeld van den heer
Crucq, dat ernstig overwogen zal wor
den.
De heer HOLLESTELLE vraagt, of er
al plannen zijn voor aanschaffing van
een nieuwe brandspuit,
De VOORZ. er is een nieuw rapport
aangevraagd aan de Kon. Ned. Brand
weervereniging. Als dat ontvangen is,
dan komen de voorstellen in den Raad,
Daarna geheime zitting.
Het enkelschroef Motorvrachtschip
„Kota Nopan",
Van de Werf van de N.V". Kon. Mij.
,,De Schelde", te Vlissingen zou heden
middag te water gelaten worden het
nieuwe motorvrachlschip van den Rot-
terdamschen Lloyd „Kota Nopan
Mevrouw Eyken Sluyters-Lodders te
ïllewoutsdijk had het voornemen de
doopplechtigheid te verrichten.
De „Kota Nopan" is het derde schip
van een type motorvrachtschip van den
Rotterdamschen Lloyd, gebouwd op bo
vengenoemde Werf en bestemd voor de
snelle vrachtvaart op Nederlandsch
Oost-Indië.
Het schip zal in volbelaaen toestand
een snelheid van 1414 knoop op zee
kunnen behouden. De hoofdafmetingen
zijn grootste lengte 467'0"; lengte
tusschen de loodlijnen 449'4"; breedte
op buitenkant spanten 60'6"; holte tot
aovendek in de zij 336"; draagvermo
gen bij zomerdiepgang (26'7. pl.m.
9500 tons (a 1016 K.G.)
Het schip is een voldekschip met bak,
lange brug en campamje. Het werd ge
jouwd volgens de voorschriften van de
hoogste klasse van Lloyd s Register en
van de Scheepvaart-Inspectie. Er zijn
3 doorloopendc stalen dekken, terwij] 7
waterdichte schotten het schip in 8 com
partimenten verdoelen, waarvan er 5
groote laadruimen zijn. Tw?3 van deze
laadruimen zijn gedeeltelijk gecon
strueerd als dieptanks voor het vervoer
van eetbare olie. De voorste dieptank
vóór de motorkamér gelegen, bestaat uit
4 tanks, totaal 'inhoudende 33700 cub.
voet. De achterste, achter de motorka
mer, bestaat uit 2 tanks en heeft een
totalen inhoud van 27800 cub. voet
Voorts is er nog een flinke laadruimte
in de brug, waarvan een klein gedeelte
is ingericht als vries- en koelkamers
voor lading en proviand. De totale laad
ruimcapaciteit van het schip bedraagt
500.000 cub. voet, met inbegrip van de
dieptanks.
De dubbele bodem is ingericht voor
122 tons olielading, 211 tons dieselolie
37 tons zoet koelwater, 253 tons drink
water en 543 tons waterballast. De voor-
piek kan 47 tons voedingswater bevat
ten; de achterpiek is een waterballast-
tank
Behalve de dieselolie in den dubbelen
bodem kan nog 1350 tons dieselolie ge-
Zoodra U Sloan's Liniment
aanbrengt wordt de pijn minder.
Spoedig daarna verdwijnt zij
geheel. Sloan's dringt door,
zonder inwrijven. Het doet
opzwelling slinken, maakt
een eind aan ontsteking, en
brengt onmiddellijke verlichting.
Zorgt dat U nimmer zonder
Sloan's blijft. Verkrijgbaar
bij alle Apothekers en Dro
gisten.
(Ingez. Med.)
borgen worden in 9 bunkers, d>.c aan
weerszijden van de motorkamer van
dubbelen bodem tot bovendek gecon
strueerd zijn.
Aan boord zijn opgesteld 11--5 tons
em 43 tons electriscb gedreven lieren,
die de lading kunnen verwerken door
middel van laadboomen met een hefver
mogen van 10.5 ton en 3 ton, Eï is een
laadboom met een hefvermogen van 40
ton aan boord, waarmede op de luimen
II en IV gewerkt kan worden. Met 2
electrische kranen van 3 ton hefcapaci-
leit, op het sloependek opgeste'd, kan
geladen en gelost worden uit ruim III.
De masten en laadboomen zijn naad-
looze Mannesmann stalen buizen.
Het achterschip is van het kruiserhek-
type. Schroef- en roersteven zijn van
het Star-Contra type.
De electrisch-hydraulische stuurma-
chine wordt door middel van een tele-
motor vanaf de commandobrug bediend.
Op den bak bevindt zich het elactrisch
gedreven ankerspil en op het can pagne-
dek een electrisch gedreven verbaal-
lier.
Het tusschendek is geschikt gemaakt
voor het vervoer van Mekka-gangers
W.C.'s en waschplaatsen voor deze pas
«agiers bevinden zich in bak en cam
pagnc,
Er is bovendien reisgelegenhe.d voor
14 hutpassagiers, waartoe 32 per
soonshutten in het passagiersdekhuis op
het brugdek en 2—2 persoonshu'ten in
een dekhuis op het sloependek zijn aan
gebracht. De passagiers hebben de be
schikking over een ruime eetsalon op
het brugdek, een daarboven op het sloe
pendek gelegen rooksalon en voorts
eenige baden en W.C.'s Een mooie pro
menade op het sloependek staat te
hunnen dienste. Deze dekruimte is aan
de voorzijde en gedeeltelijk aan weers
zijden door windschotten met opklap
bare ramen beschut.
Het verblijf van den kapitein is bij de
kaartenkamer op het commandobrugdek
gelegen; de verblijven van de stuur
lieden, machinisten en civiel personeel
bevinden zich op het brugdek aan weers
zijden van de motorschacht achter het
passagiersdekhuis.
Op het sloependek zijn hutten voor den
marconist, leerlingen en seintoestellen.
De volksverblijven zijn gedeeltelijk on'
der den bak, achter in de brug en in de
camphgne gelegen,
Op het sloependek zijn 4 stel Colum-
busdavits opgesteld voor 8 sloepen, ter
wijl nog 4 sloepen en een werkboot op
het campagnedek zijn geplaatst.
Het schip zal worden voortbewogen
door een Schelde-Sulzer Dieselmotor
van 5000 As.P.K. bij 95 omwentelingen
per minuut. De machine heeft 8 twee-
takt enkelwerkende arbeidscylinders
van 760 m.M. diameter bij een slag
lengte van 1340 m.M. De mechanische
(Van onzen Londenschen correspondent.!)
Charlie Chaplin in Londen.
Waar stend zijn wieg? De
film-clown blijft stom. Een
wijs besluit. Een gerieflijk
geleider. Ontmoetingen.
Veel correspondentie,
Charlie Chaplin, deze kleine in den
dienst van de film vergrijsde man kwam
en zag en overwon, zooals te verwach
ten was. De Engelschen eischen; hem op
als hun land- en rasgenoot. In Londen
stond zijn wieg, zeggen zij. Er hcerscht
fel verschil van meening, over de plek,
waar precies die wieg stond. De aan
spraak der Franschen, dat Chaplin
„notre Chariot' is, schijnt niet gegrond.
Hij spreekt het Engelsch van een welop-
gevoeden Engelsman. En volgens de
legende, die althans een grond van waar
heid heeft, kan geen Franschman ooit
tot zulke perfectie in kennis en gebruik
der Engelsche taal reiken, Merkwaar
dig, heeft men gezegd, dat die Chaplin
zoo heelemaal geen Amerikaansch
spreekt. En Chaplin heeft uitgelegd dat
hij Amerikaansch is met de Ame.ikanen
en Engelsch met zijn eigen volk Hij
spreekt althans twee talen, de Engel
sche en de Amerikaansche, „Spreekt"
werd daar gezegd.
Maar toen hij, een beetje ontdaan van
de emotie, neervallend op .-en sofa in zijn
hotelkamer, had hij dc verslaggevers,
jagend naar Chaplin stories", verteld
dat hij nooit zou spreken in zijn films.
Zijn film-clown, een wezen gansch ver
schillend van mr, Chaplin, was stom en
zou stom blijven tot het einde van zijn
dagen. Hij kon hem geen stem geven, Dat
zou de creatie en de verbeelding der
menschen bederven. Men kan slechts de
wijsheid van dit besluit van Chaplin er
kennen. Hoe licht zou de betoovering
gebroken kunnen worden indien bij bet
dophoedje en het stokje en de voeten in
een hoek van 180 graden (of is dat geen
hoek?), een stem kwam, zulk-ean me
chanisch geproduceerde stem Dar zou
men de oude Charlie niet hebben Men
zou voelen, dat hij verloren was gegaan.
Dat althans is zeker dc opvatting van
den schepper van de meest vermaarde
filmfiguur in de wereld. Men heeft ons
verteld, dat Chaplin zoo verlangend was
de buurten in Zuid-Londen te bezoeken,
waar hij een poovere en moeilijke jeugd
heeft doorgebracht. Er wordt gevoelig
proza over geschreven in de kranten. Het
hoort b'j den melancholieken, sentimen-
teelen achtergrond, dien men wil zien
achter de fratsen van den clown, Maar
maar van ronddwalen in die jeugdbuur-
ten (en zulke trieste buurten zijn het
is niet veel te bemerken De film-kun
stenaar heeft klaarblijkelijk een cicerone
gevonden in Sir Philip Sassoon, den
Britschen Armeniër van fabelacbtigen
rijkdom. Deze jonge, donkere aristocraat
met zijn paleisachtig huis in Park Lane,
is ook veelal zijn gastheer aan tafel.
Een nuttiger en geriefelijker geleider en
introducfent kon hij niet hebben, Sassoon
opent alle deuren voor hem, die van het
Hoogerhuis, die van de tribune voor
„vreemdelingen van onderscheiding" in
het Lagerhuis, die van de woningen der
voorname families.
Neen Charlie zoekt het meer in de
grootheid dan in de zielige nederigheic
van Kennington, waar hij heet te zijn
geboren. Natuurlijk moest de toovenaar
van Hollywood kennis hernieuwen met
den ouden toovernaar van Wales. Zij
hadden elkaar al eens gezien in Amerika.
Maar Chaplin nam gauw de gelegenheid
waar een kopje thee te gaan drinken
spoelpomp, almede een inblaaslucht-
compressor worden vanaf het verleng
de van de krukas direct aangedreven.
Voor de opwekking van den electrischen
stroom onder 220 Volt netspanning voor
de hulpwerktuigen, verlichting en ver
warming dienen 3 dynamo's, elk gedre
ven door een enkelwerkenden tweetakt
Schelde-Sulzer Dieselmotor, van 180
E.P.K. bij 300 omwentelingen per minuut.
Ten; dienste van de verwarming dei-
eetbare olie is een stoomketel (Cochran)
in de machinekamer opgesteld met een
diameter van 7'0", een hoogte van
17'3", een verwarmend oppervlak van
600 vierkante voet en een stoomdruk
van 95 lbs.
Op de vrijgekomen helling zal over
eenigen tijd de kiel gelegd worden van
een Flottielje-vaartuig der Kon. Ned.
Marine, ten behoeve van den dienst in
West-Indië.
Alida Tartaud-Klein,
Vrijdagavond is in den Grooten
Schouwburg te Rotterdam het 10-j.arig
tooneelj utoiléum Van mevr. A. Tartaud-
Klein herdacht.
liet was een intieme huldiging'.
Na dc voorstelling' van „De Zilveren
Bruiloft" van Paul Géraldy ten looiieele
gevoerd door het Schouwtooneel, waarbij
mevr. Tartaud een gastrol vervulde, werd
de jubilaresse op het tooneel, dat met
bloemen en geschenken was volgezet.
toegesproken.
Mevr. Tartaud heeft zeer getroffen be
dankt.
Bij Kon. besluit is benoemd lot of
ficier in de Orde van Oranje-Nassau met
de zwaarden de majoor L, J. Rieber van
het 14e reg. infanterie.
Aneta meldt uit Buitenzorg (Ned.-
Indië) dat bevorderd is tot luitenant
kolonel de majioor P. Eenhoorn.
Ind. Stoomvaartlijnen.
Sibajak, (thuisreis) pass. 27, 9 v.m.,
Suez.
Indrapoera, (thuisreis) 27 v. Singapore.
Johpn dc Wilt, (thuisreis) 27 te Genua.
Tjerimai, (uitreis) 27 v. Marseille.
Baloeran, (uitreis) 27 v. Colombo.
Stoomvaartlijnen op N. Amerika.
Rotterdam, 27 v. Tunis te Valetta.
Edam, Rotterdam n. New-Orleaus 20
te Galveston.
met den „charmanten kerel", wiens hu
mor, geestdrift en veerkracht hem aan
trekken. Er moet een zekere geestver
wantschap tusschen dit tweetal be
staan. En zeker is, dat zij het beiden
ver hebben gebracht in de kunst het
volk te bekoren,
Chaplin's voorkeur voor voïkshumo-
risten in de politiek blijkt ook uit zijn
verlangen den 'heer Jack Jones in het
Lagerhuis te hooren praten, een verte-
g( r.woordiger van het bootwerkersgilde
en een van de meest onweerstaanbare
natuurlijke elementen, die Engeland
thans in politieke redekunst bezit. Ge
durende zijn verblijf in het Lagerhuis
zocht hij ook kennismaking roet de jong
ste vrouwelijke afgevaardigde, de Schot-
sche Jenny Lee, een van. de felste we
zentjes in den strijd voor LabourrechteiK
die Groot-Brittannië kent.
Een staf van secretarissen moet
Chaplin helpen met de beantwoording
van brieven, die als een lawine in zijn
hotel binnenvallen. Er is geen dorp of
stad in het land, waar men niet heeft
gevraagd om de gunst van zijn bezoek:
hoogsten en de nederig'sten. van het land
vragen hem te gast, de hoogsten om' de
glorie van zijn persoonlijkheid, de ne-
derigsten omdat hij eens een der hunnen
was. Er zijn zielige verzoeken bij. Maar
de grooten en beroemden eischen hem op,
Bernard Shaw, Lady Astor en een gan-
sche reeks getitelde menschen. Men heeft
verklaard dat Chaplin een fortuin van
meer dan 1.000.000 pd. st. heeft en dat
zijn nieuwe film „City Lights", die deze
week voor het eerst in Londlen is ver
toond, hem in Engeland alleen 200.000
pd. st. op moet brengen.
Electr. Drukkerij G. W. DEN BOER,,
Middelburg