Pijnlijke Spieren?
DERDE BLAD VAN DE PROVINCIALE ZEEUWSCHE MIDDELBURGSCHE COURANT VAN ZATERDAG 7 FEBRUARI 1931. No. 32.
L&feoRX^ATOIWS
DOOR
ALICE CAMP&EtC
VERKEERSCONFERENTIE.
Veere; eerste deel verbetering provinci
ale aanlegplaats te Vlissingen; de bouw
1 van een nieuwe steiger te Ka'tsche
Vrijdagmiddag had in een der vertrek- Veer en kan het zijn den weg| Ponteburg
Pyramide, waarover volgende week 'nj
ken van het gebouw van het Provin
ciaal Bestuur van Zeeland te Middelburg
de vierde verkeersconferentie plaats wel
ke werd voorgezeten door den COMMIS
SARIS DER KONINGIN, jhr. mr. J.W.
Quarles van Ufford.
De VOORZITTER heette alle aanwe
zigen welkom, in het bijzonder den ver
tegenwoordiger van de Belgische spoor
wegmaatschappij Mechelen 1 erneuzen,
die van andere spoor- en tramwegen,
eventueel van luchtlijnen, van autobus-
diensten enz. De conferentie wordt vroe
ger gehouden dan andere jaren, omdat
er dan nog tijd zal zijn op wijzigingen in
dienstregelingen aan te dringen.
Spr. heeft in een courantenartikel in
een derjjroote Neaeriandsche bladen "ïn
een beschouwing over het dalende bevol
kingscijfer van Zeeland o.a. gelezen, dat
Ged. Stalen niet voldoende werken in het
belang van het verkeer. Spr. is het daar
mede eens, omdat Ged. Staten nooit
genoeg daarvoor kunnen doen. Maar toch
had hij in dat artikel een woord van
waardeering verwacht voor wal wel is
gedaan. In de laatste SLatenziltiug
heeft spr. een overzicht gegeven wat in
4 jaar is tot stand gebracht, en hij zal
dit nu niet herbalen, maar wel er op
wijzen wal m 1930 is verbeterd.
?-e Staten besloten tot de zeer "be
langrijke aanschafffing van een tweede
molorveerboot voor de lijn Breskens—i
Vlissingen, die de naam van Prinses Ju
liana zal krijgen en die dus 3 tjort. J
jaar na dé Koningin Wilhelmina in de
vaart zal komen en vermoedelijk 31 Dec.
f931 zal zijn afgeleverd om in begin '32
hi dienst te komen. Maar ook is een
nieuwe boot voor de lijn Hansweert1
Walzo orden aangenomen en zal binnen
kort worden begonnen met den bouw
daarvan. Drie booten samen van ruim
l1/» millioen gulden, dat bewijst toch,
dal er wel wat gedaan wordt. Bovendien
zijn verschillende andere booten verbe
terd.
Een ander dagbladartikel sprak van
een brug over de Schelde. Spr. hoopt
dat de schrijver daarvan in cfe rijke
provincies van Nederland krachtig pro
paganda voor dit idee zal maken, maar
voorloopig zal het provinciaal bestuur
zich er maar toe bepalen, de bootdien
sten. zooveel mogelijk te verbeteren, het
is toch altijd nog beter een vogel in de
band dan 10 in de lucht.
Ook oj> ander gebied is veel tot sland
gebracht o.a. wat de wegen betreft, die
van Oostburg naar Zuidzande, van
Schoondijke naar IJzendijke, van Neuzen
naar Axel, en ook andere werken
als de steiger te Stavenissei en die
te Walzoorden, verder is aan aar-
vang gemaakt met het veranderen van
den inlaag te Hoedekeaskerke tot haven.
Maar ook zijn nog tal van wegen ver
beterd met steun van de Provincie als
die van Koudekerke naar Bjggekerke, van
's-Heer Arendskerke naar Heinkenszand
het zuidelijk deel van den weg MiddelV
burg—Veere en gedeelten van de wegen
Biggekerke—Zoutelande en Zoulelande
WesLkapelle. Ook verschillende gemeen
ten helpen mede en kwamen daardoor
verbeteringen tot stand o.a. van den weg
Wissekerke—Kamperland, en te Vlissin
igen van den Prins Hendrikweg en den
Koudekerkschen weg. De Polder Wal
cheren legde het rijwielpad Serooskerke
Oostkapelle aan en verflauwde een las
tige bocht. Nog noemt spr. wegen te St
Jansteen en tusschen Aardenburg en St.
Kruis.
Het Provinciaal Bestuur tracht ook in
dezen tijd van werkloosheid zooveel mot
gelijk werk te doen uitvoeren en daar
voor zullen o.a. in aanmerking komen
de toegangsweg en steiger te Stavenisse.
de verbetering van den steiger te Zijpc.
van den weg Zierikzeebrouwershaven
tot Schuddebeursaanlegplaats te Zierik
zee eerste deel; weg Heinkenszand—
Heerenhoek, tweede deel Middelburg-
löf
bespreking wordt gehouden. Spr. wekt
gemeente- en polderbestuuren op ook'
in het belang der werkloosheidbestrijding
zooveel mogelijk werken te doen uitvoev-
ren, wat tevens een algemeen verkeersj-
belang is. Spr. herinnert aan de regeling
dat do helft voor op het.Prov. Wegen,-
plan voorkomende wegen betaald wordt
uit het Wegenfonds, een kwart door de
Provincie en een kwart door de direct
belanghebbenden.
Waar de Kamer van Koophandel te
Terneuzen geheel door de Provincie wil
doen betalen, zou spr. willen dat zij dan
ook aanwijst dc middelen om dit te kun#
nen doen. Zeeland is aan het maximum
van' haar opcenten.
Thans gaf spr. gelegenheid wenscipen
en opmerkingen ten beste te geven en wel
het eerst aan den vertegenwoordiger van
de Belgische spoorwegmaatschappij. Deze
zeide, dat zijn maatschappij nog slechts
kort geleden het baanvak Neuzen—Sel'-
zaete heeft overgenomen en daarom over
de aansluiting op de Provinciale booten
noig niet geheel zicht heeft. Wel reeds
heeft spr .klachten daarover gehoord eu
zoowel voor de richting St. Njcolaas als
Gent. De spoorwegmaatschappij kan er
weinig aan veranderen en spr. vraagt of
dit vooral voor de ochtendboot en de
avondboot voor de Provincie hetzelfde is.
De heer DE JONGE, directeur van'
den Westerschelde dienst, zegt dat de
boot 5.15 afvaart op verzoek der P.T.T.;
die om 9.05 en 12.40 sluiten te Vlissin;
gen op aankomende treinen aan en die
van 4.10 is I eeds om 5.40 te Neuzen
meestal vroeger en slechts zeer zeldéu
later.
De VOORZITTER zegt toe, da.t Ged
Staten gaarne zullen overwegen of er
iets aan te doen is de aansluiting) te ITer
neuzen te verbeteren.
De heer HARTE, secretaris van de
Kamer van Koophandel te Terneuzen
zegt, dat hel voor is getto men, dat er
van de 'boot getelefoneerd wordt dat
er reizigers voor den trein zijn en deze
toch weg is als de 'bus het ,s;tation bereik
niettegenstaande hij 5 minuten te Sas
van Gent staat en men te Selzaete SS fni
nuten heeft voor aansluiting naar Gent
Daarbij -komt, dat de boot voorheen te
3.50 van Vlissingen vertrok en nu tie 4.10.
Alsnu werden de algemeene bespre
kingen geopend over de 'diensten op
de
Westerschelde,
De heer WALLER, directeur van de
Stoomvaartmaatschappij „Zeelarid" wees
op het groote belang1 van het verkeer
Knocke—Vlissingen in aansluiting op de
Zeelandbooten en zou daarom gaarne een
boot uit Breskens hebben te half twee
en een uit Vlissingen te 6 uur.
De heer DE JONGE zegt daarvan nog
niets te kunnen zeggen omdat hij nog
niets van den treinenloop met den zo
merdienst af weet. En dan dient de
vraag gesteld wat beter is goede aan
sluiting op de mailboot dan wel op de
treinen.
De heer WALLER z,egt, dat het te
doen is om ook op deze wijze het Vreem
delingenverkeer te bevorderen.
De VOORZITTER zegt .toe, dat met
een en ander rekening zal worden ge
houden.
De heer JERONIMUS bepleit, gezien
dat de trein te 8.55 te Vlissingen aankomt
en de boot naar Neuzen te 9.05 reeds
vertrekt, ook een vroeger vertrek van
de boot naar Breskens dan eerst te 9.15,
vooral op Woensdag kan men daarvan
gemak hebben.
De heer DE JONGE zegt dat het
moeilijk is voor twee booten tegelijk te
zorgen en als men die voor Neuzen laat
wachten, geeft dit ook weer moeilijkhe
den.
De heer JERONIMUS kan de dienstbe
zwaren niet beoordeelen.
84.)
De knecht gehoorzaamde en Roger
ging zich verkleeden. Hij zag zeer op
tegen den onaan genanten plicht dien hij
moest vervullen en èen vreemde opwin-
winding had zich van hem meester ge
maakt. Hij voelde dat er niet mocht
worden gedraald met het inbrengen van
een aanklacht tegen de vrouw, die zes
jaar met zijn vader gehuwd was geweest,
en tegen een zeer geacht lid van de
medische faculteit. Hij zou veel tegen
werking ondervinden, dit ontveinsde hij
zich geen oogenblik, het zou heel moei
lijk zijn. Hij zag zichzelf, zijn tante, Chal
mers en Esther, en dat. was het moei
lijkste, in den bank der getuigen zitten.
Esther, wier zenuwen zoo geschokt wa
ren door haar ontzettende ondervinding.
Had Thérèse haar uit den weg willen
hebben? Ze wist zeker van het plan en
keurde het goed.
Hel hondje bleef janken in den tuin.
Wal had het diertje toch? In de stille
van den vroegen morgen klonk zijn ge
huil zoo troosteloos. Hij moest lot stilte
De heer WINDT VAN MERKESTEIN,
directeur van de Zeeuwsch-Vlaamsche
tramwegmaatschappij, zegt dat men dan
verder nog geen tram heelt.
De heer JERONIMUS zegt maar des
zomers wel een bus, die Wloensdags
ook op tusschen plaatsen personen miagj
uitlaten.
De VOORZITTER zegt, dat dit ook in
aanmerking zal worden genomen.
Thans kwam men tot den
Oosterscheldedienst.
De heer DUVEKOT uit Goes wijst op
het groot ongerief van de haven lie
Zierikzee als men aan het begin moet
blijven liggen en speciaal auto's -niet
kunnen worden geladen of getost. Spr,.
zou gaarne de haven zien uitgebaggerd
De VOORZITTER zegt dat dit twee
of drie jaar geleden heeft plaats gehad.
De heer DE BROEKERT uit Zierikzee
zegt dat deze week reeds drie maal
de boot niet kon binnenkomen en gister
morgen moesten 26 menschen met het
kleine bootje mede, waarvan slechts 10
of 12 binnen konden zitten. Spr. meent,
dat Schouwen misdeeld is, hoeveel de
provincie ook doet. In 1929 is reeds
door Zierikzee op veroetering aangedron
gen, de toestand blijft levensgevaarlijk.
Men is dankbaar voor het lage tarief
voor auto's, maar wat heeft men daar
aan, als zij niet op- of. af kunnen.
De VOORZITTER kan toezeggen, dal
vermoedelijk in 1932 de ponton van
Vlissingen naar Zierikzee zal kunnen ko
men.
De heer DE BROEKERT is geschrok
ken van het jaartal 1932 en meent, dat
ook de heer v. d. Wieijde den toestjand)
levensgevaarlijk zal moeten noemen.
De VOORZITTER vraagt of de heer
de Broeckert er een andere oplossing
voor weet en of hij een uitgave van
f 60.000 tot f 70.000 gerechtvaardigd zou
vinden', waar men volgend jaar de pon
ton van Vlissingen over kan brengen.
De heer DE BROEKERT zegt, dat de
Westerschelde moo'e ferrybooten krijgt
en de Ooste-schelde moet wachten,,
Doch spr. geeft toe, dat f 60.000 veel is
en hoopt ten slolte nog eens op een
zoo spoedig mogelijke verbetering.
De heer DUVEKOT vraagt of bij den
steiger te Katsche Veer niet een wacht-
Iokaaltje kan worden gebouwd.
De heer VAN DER WEIJDE zegt, dat
daar reeds eerder werk van gemaakt is,
doch de Wilhelminapolder, die eigenaar
van den gro id is, werkt niet mede, spr.
hoopt dat dit rog wel eens zal veran
deren.
De heer DUVEKOT vraagt of het niet
veranderd kan worden, dat men in plaats
van 20 minuten slechts 10 minuten voor
het vertrek van de boot vrachtgoed
moet aangegeven hebben.
De heer VAN ROMPU zegt, dat 20
minuten vast staat voor den Wester en
den Oosterscheldedienst, het ligt er maar
aan of de betrokken agent al of niet de
puntjes op de i. zet.
De heer KRIJGER zegt, dat het be
vrachten voor Zierikzee bij hem te Goes
kan geschieden.
De heer DUVEKOT zegt, dat het dan
voor Katsche Veer in orde is, maar niet
voor Hoedekenskerke.
De heer VAN ROMPU herhaalt, dat
het aan den agent ligt.
De heer DUVEKOT vraagt of men te
Zierikzee niet een steiger aan den kop
van de haven kan maken.
De heer DE BROEKERT zegt, dat ge
brek aan voldoende water in de zwaai-
plaats de oorzaak is, dat de boot niet
door komt.
Men kwam nu tot de
spoor- en tramwegen.
De heer DE KRUIJTER zegt, dat de
rniddenstandsvereeniging te Goes reeds
in 1929 aan de N.S. verzocht heeft den
eersten trein naar Hoedekenskerke drie
kwartier te vervroegen, dan kan hij twee
booten resp. te Borssele en, Hoedekens
kerke bedienen), alleen moet de bestuur
der onderweg een half uur wachten.
Spieren vermoeid en over
spannen I Gewrichten stijf en
pijnlijk! Verschaft U verlich
ting binnen een paar minuten.
Geen inwrijven want Sloan's
dringt onmiddellijk door.
Aanwending van Sloan's is
een voortreffelijk tonicum
voor vermoeide, pijnlijke ge
wrichten en spieren. Vol
maakte verlichting voor hen,
die werk moeten verrichten
in de open lucht gedurende
ruw weder. Verkrijgbaar
bij alle Apothekers en Dro
gisten.
(Ingez. Med.)
De VOORZITTER zegt, dat Ged. Sta
ten dit reeds twee maal hebben onder
steund bij de spoorwegen.
De heer DE KRUIJTER zegt, dat de
motortrein, die te 6.38 des morgens van
Goes vertrekt bijna altijd overladen is,
als er iets gebeurt, zouden de deuren,
die naar binnen gaan niet eens open
kunnen.
De VOORZITTER zegt, dat wel reeds
attent is gemaakt op den trein, die te
6.04 van Middelburg afrijdt.
De heer JERONIMUS zegt, dat op
een Woensdagmorgen alleen voor Mid
delburg 70 personen in den vroegtrein
van Goes zaten.
De VOORZITTER zegt toe dit ter
kennis van de N.S. te zullen brengen.
De heer JERONIIMUS wees er op, dat
tusschen 1914 en nu een aanmerkelijke
achteruitgang 'Is ontstaan Ln de verbin
ding van Zeeland met Duitschland en
dit omdat geen treinen meer rijden over
het haanvak Boxtel-Wezel, die deze aan
sluiting igoed deden zijn. Als men meent,,
daar geen sneltreinen meer te moeien la
ten rijden, waarom maakt men dan geen
gebruik van snelmo torwagens. Dok de
route naar Maastricht is slechter gewor
den, vroeger kon men er reeds te 12
uur zijn, nu pas te half twee, dat is ook
schade voor het vreemdelingenverkeer.
Spr wijst dan ook oj> de slechte ver
binding des avonds als men na 20 minu
ten in Roosendaal den boemeltrein van
7.32 naar Zeeland krijgt, terwijl dezè er
nog "29 minuten langer over doet dan
in 1914. Hier zou ook een motorwagen
Bergen op Zoom—Vlissingen goe'le dien-
Sten (bewijzen en als men dan zegt dat
het traject te lang is en de wagen moe'i
wordt, laat men hem dan te Goes door
een anderen vervangen.
De VOORZ. betreurt het dal de N.-S.
geen afgevaardigde naar deze conferen
ties fcendt, hij kon dan al de klach
ten hooren.
De heer HARTE zegt, dat de Kamer te
Breda vraagt om dézen trein 'te 20 uur
te laten vertrekken, doch spr. brengt
daarom de wensch naar voren, Sat dn
aansluiting mede op trein 311 uit Til
burg—Breda, trein 4.35 uit Holland te
Roosendaal aankomende ïe 20.05 naar
Vlissingen te laten doorloopen als snel
trein en wel te 20.16. Deze trein zou
ook aansluiting kunnen geven te Hans-
weerrt en rloedekenskcrk'e metZepuwsch
Vlaanderen wellicht ook nog op een boot
Vlissingen—Breskens. Al twijfelt spr. wel
of de N.-S. makkelijk meer treinen zul
len inleggen, toch zou hij het een groote
verbetering achten.
De heer JERONIMUS heeft altijd 'ge
leerd dat men moet reizen, met den trein
die er is en niet voor ieder eien treiilx
kan worden ingelegd, maar dat was juist
toen men geen motortreinem kenden. Het
verkeer AmsterdamRotterdam' is door
de electrische treinen zeer loegjenoijn(5n
en men moet het dan ook niet zoeken
in zware treinen, maar "in veel lichter
treinen, wat z. i. ook de financiën der
N.-S. niet zal bezwaren. Uit de cijfers se
dert 1914, verzameld door deii secretaris
van de Kamer te Middelburg blijkt, dat
het verkeer naar en van de Zaeuwsche
gebracht worden, hij zou Esther wakker
maken.
Het huilen hield op en Chalmers kwam
binnen met broodjes en koffie, de hond
bevend en zacht klagend achter hem
aan.
„Ik begrijp niet wat hem scheelt mijn
heer, hij is lieelemaal van streek. Ilij
wilde weer naar binnen, maai' toen ik
de deur openmaakte bleef hij staan als
of hij iets op zijn gemoed had. U moot
nu wat eten en drinken, mijnheer, u
hebt in lang niets gebruikt eiu u hebt een
drukkken dag voor u."
Roger dwong zich zelve om een kop
koffie te drinken. Hij had in dagen geen
gedachte aan eigen welzijn gewijd. Zon
der iets te zeggen staarde hij naar de
accecia's, nog nat van den nachtelijken
regen onder de sombere, troostelooze
lucht. Hij voelde fich zeer jiezwaarcl.
„Ja Chalmers, wij krijgen een zwaren
tijd, als we niet goed op .ons tellen
passen, zullen die twee er zich uitdraai
en."
Zouden ze kans hebben om te ont
vluchten, mijnheer?"
„Dat bedoel ik niet, maar ze zullen
misschien kans zien om vrijgesproken te
worden." In gedachten streelde hij den
terrier, die tegen hem aanlag eu zacht
jankte j 1
„Zullen ze sir Charles opgraven, mijn
heer?"
„Waarom? Ze zouden er niets bij win
nen, mijn vader stierf aan. een welbeken
de ziekte naar men het er algemeen voor
houdt zijn natuurlijken dood. Zoo zou
ik ook mijn natuurlijken dood zijn gestor
ven als de dokter zijn plan had kunnen
volbrengen. Dat was het verduivelde
knappe van den opzet. Wlat nu de vrij-
heidsberooving van miss Rowe betreft,
zelfs hier zouden we geen absoluut be
wijs kunnen aanvoeren. W|e 'hebben te
doen met een buitengewoon scherpzin
nig man. Ik weet nog met hoe sterk ons
bewijsmateriaal tegen hem is, dat ga ik
nu trachten uit te viuden."
„En dat allemaal voor het gelid van uw
armen vader, wat ze over een jaar of
zoo toch gekregen zou hebben."
Roger zweeg, want hij wist beter dan
Chalmers waarom Thérèse zijn vaders
dood niet af kon wachten. Hij trok zijn
lichte overjas aan, die Chalmers hem
voorhield en wilde toen nog even naar
Esther gaan zien. Het was nog heel vroeg'
en het huis was nog in pust. Hij wist dat
de apotheek nog niet open >vas en dat
hij de eerste uren niet kon volbrengen,
maar zijn rusteloosheid gedoogde 't niet
dat hij werkloos bleef.
Toen hij, gevolgd door Chalmers, de
kamer verliet, deed een luid geklop en
gebel aan de voordeur hen beiden ver
schrikt opzien, evenals den vorlgen avond
bij de komst van de politie. W|at zou het
nu kunnen wezen?
„Dat zal een telegram zijn, mijnheer,
maar gewoonlijk maken ze op dit uur
niet zoo'n lawaai. Ik zal eens gauw
zien.
Op den drempel stond de bode van het
telegraafkantoor met een telegram, da!
hij vergat af te geven. Met hoog, trillen
de stem zeide hij: „Mijnheer, mijnheer!
Hebt u naar buiten gekeken?"
„Waarom? Wat is er?" vroeg Roger
Met uitgestrekte vinger wees hij over
de balustrade naar den'rechterkant van
de steenen trappen. Vlak bij het huis lag,
wat leek te zijn een doornatte, zwarte
japon. W,at zou het wezen? Aline vloog
er naar toe, Roger ruw 'ter zijde schui
vend. j
„Chalmers, wat is dat? Het kan tocli
niet... God het is...
j Aline gaf een hard|en gil toen zij de-
zelfde ontdekking deed. Handenwringend
schreeuwde zij„Goede hemel, het is
mevrouw!"
Inderdaad liet was lady Clifford. Ge
kleed in de doorweekte, zwarte chiffon
japon lag ze daar neergesmakt -in de
buiging van den steenen trap. Het hoofd
lag onder den rozenstruik, maar de han
den, met modder bevlekt, waren zicht
baar, de korte vingers naar 'binnen ge
klemd als klauwen. Om haar heen lagen
glasscherven. Wat beduidde dat?
„Laat die vrouw stil liggen", riep Ro
ger, over de balustrade springend. Chal
mers trachtte Aline te kalmeeren. Roger
knielde hij Thérèse neder en hield de
struiken opzij, zoodat hoofd en gelaat
zichtbaar waren. De bode stond naast
hem. De grijze oog«n staarden vol af
usschenstations is afgenomen, doch naar
te hoofdstations juist is toegenomen.
Te heer BOREEL zegt dat de lijn Box
tel—Wezel gelegd werd voor de Zeeland
naar dat het goed is, dat de treinen
'tonlang mogelijk op Nederlandsch ge
iled rijden, omdat dit goedkooper is.
De heer JERONIMUS zegt, dat-vroe
ger toch ook andere sneltreinen op be
doelde lijn rederu
De heer WALLER zegt, dal er met den
zomerdienst groote verbetering 'komt/
men zal dan bijv. te kwart over zés van
yiissinigen igaan en is reeds te 12 uur
in Dortmuud.
De heer DE KRUITER uit Goes vraagt
waarom als men te 9.30 te Neuzen
komt de tram naar Hoek juist te 9.20
is vertrokken.
De heer W;INDT VAN MERKESTEIN
zegt, dat een aansluiting in de richting
Iloek weinig geapprecieerd werd.
De heer VAN ROMPU zegt, dat men
met een bus van de boot spoedig bij de
tram is.
Dc VOORZITTER voegde er nog aan
toe, |dat het in de bedoeling van Ged.
Staten ligt een nieuwe bus aan te schaf
fen.
De heer DUIVENAARDE uit Goes
wees op de groote wensclielijkheid den
trein die Maandags om 5.12 uit Vlissin
gen vertrekt iederen Werkdag te doen
loopen, wat voor bezoeken aan Holland'
op een dat heen en weer dan groote
beteékenis is.
Thans kwam men lot
de wegen.
De lieer HARTE Zeide, dat men spe
ciaal uit het westelijk deel van Zeeuwsich
Vlaanderen hem verzocht heeft nog eens
op de wegenkwestie te wijzen. Het spijt
spr. dat men te veel waarde hecht aan
couranten artikels, het mankeert den
schrijvers wel eens aan verantwoorde
lijkheidsgevoel. Het is jammer, dat men
de belanghebbenden niet kan dwingen
de resteerende 25 pet. bij te dragen en
daarom meent hij, dat de provincie de
wegenverbetering in zulke gévallen ge
heel voor haar rekening moet nemen.
Zij moet echter niet meer geld uitgeven
doch 75 M. verbeteren, waar het anders
100 M. zou zijn. Men moet ook niet ve-
geten, dat het veelal doorgaande wegen
betreft waarbij de gemeenten dikwijls
weinig belang heb oen. De weg bij Phii-
lippine zou die gemeente reeds f 60.000
kosten, en zij heeft geen'belang hij het
voorhij vliegen van auto's. De destijds
aangelegde verbindingsweg tusschen
Oost- en West Zeeuwsch Vlaanderen
heeft slechte toegangswegen en het gaat
voornamelijk oan verbetering van de we
gen. De gemeenten en andere belang
hebbenden passen veelaL het afschui-
vingssysteem toe. De wegen kust-grens
zijn goed, maar de andere nog niet.
De VOORZITTER zegt dat er voor
beelden zijn dat verbetering afsprong op
onwil van belanghebbenden 0111 f 200 of
f 300 onderhoudskosten te betalen.
De heer WINDT VAN MERKESTEIN
meent, dat belanghebbenden niet alleen
zijn de gemeenten of polders, maar dat
die overal zijn.
De heer HARTE zegt, dat nU zwakke
gemeenten voor 't algemeen belang moe-
grijzen naar boven, de mond was ge
opend. Over de rechterslaap liep een
diepe snee, waaruit veel bloed was
gevloeid, dat in geronnen toestand ge
zicht, hals en schouders bedekte. Er
bestond geen twijfel aan dat het leven
geweken was. De dood was waar
schijnlijk al eenige uren te voren inge
treden. Haar kleeren waren doorweekt
in den bodem getrokken.
„Gelooft u dat het zelfmoord is, mijn
heer", vroeg Chalmers zacht.
Zonder te antwoorden, schudde Roger
het hoofd. Vreemde kleinigheden troffen
zijn oog. Op twee of drie plaatsen was
de huid gekrabt. Gebroken lakke i a
de rozenstruik vertelden ook het een
en ander, maar dat was het niet wat
Roger's blik zoo tot zich trok.
,',W'at heeft ze om haar hals?" fluister
de verschrikt ennieuwsgierig de bode.
Voorzichtig verwijderde Roger de slip
pen van een nauwe das, die om haar
hals geknoopt was. In heit midden, met
een lint stevig er aan vast gebonjden,
hengelde een voorwerp, dat bij uader
onderzoek bleek te zijn de afgebroken
hals van een flesch.
.Wordt vervolgd