MIJNHARDTTS
AMSTERDAM-BANDOENG MET DE „ADELAAR",
Handel, Nijverheid en Visscherij
SPORT.
BEKENDMAKINGEN.
BURGERUKE STAND.
GEMEENTERAAD VAN VLIS3INGEN.
In de Vrijdagmiddag gehouden verga
dering van den geonealeraad vaM Vlis-
'Singen waren alle leden tegenwoordig.
Ingekomen was o.a. een ve/zoek van
het bestuur dervereeniging tot bevorde
ring van Christelijk onue.Wijs om de
Moedige gelden beschikbaar te stellen
voor de aanschaffing vain schoolmeube-
len en leermiddelen voor de inrichting
van het zesde lo ;aal der Oranjeschool.
fBesIoten werd dat B. en W. met de in
spectie het bedrag zullen vaststellen.
Aan de orde kwam vervolgens de be
noeming van een gemeenleigenetesh/eieiu
tevens internist aan het Gasthuis, waar
voor de aanbeveling luidde de heer A. P.
Smitt, arts te Vlissingen.
De VOORZ. wilde aanvankelijk de ver-
(gadering doen overgaan in eene met
gesloten deuren.
De heer HUSON zeide te zullen tegen-
Isüiemmen, omdat jgeen rekening is ge
houden met de belangen van het Gast
huis, maar wel met die van de genees-
fceeren.
De heer HARTS meende ook, dat een
oplossing is gezocht, waarbij de belangen
van bet Gasthuis ten eenenmale zijn
uitgeschakeld. Spr. meende, dat de com
binatie van de betrekkingen verkeerd is.
Als de heer Smitt benoemd wordt, hoop
te spr., dat hij ook zijn praktijk als
schoolarts in het gasthuis zal uitoefenen,
van 't onderzoek der kinderen op school
zal niets terecht komen.
De heer VAN HAL meende, dat de te
genstanders vrij moeten kunnen uitspre
ken en dat de belangen van het Gast
huis niet in het oog zijn gehouden. De
discussie moet in het openbaar worden
gevoerd.
De VOORZ. zeide, dat als men een
.^persoonlijk karakter aan de bespre
kingen geeft deze niet in het openbaar
kunnen worden voortgezet. Sjor. ontken
de, dat de schoolarts met werk' overla
den zou zijn.
De heer HUSON becritiseerde het,
dat een voorstel van regenten niet aan
het oordeel der medici is onderworpen.
De regenten wilden kunnen beschikken
ovea* den jgeheelen 'mensch en dr. 'Smitt
van vnen spr. niets dan goeds kam' zeg
gen, heeft het over druik. De kosten zul
len in de toekomst hooger zijn dan
Volgens het voorstel van regenten, in het
voorstel van B. en W. zag spr. het begin
van het einde voor het gemeentelijk zie
kenhuis.
De VOORZ. ontkende dat er reden
is B. en W. verwijten te maken, want
«ok het voorstel van regenten is aan de
medici overgelegd en deze hebben effen
advies uitgebracht, dat B. en W. over
namen.
De heer VAN HAL kon hot verwijt
van den heer Huson niet onderschrijven
en 'meende, dat B. en W>. den goeden
'weg hebben bewandeld. De doctoren
zuilen toch ook het belang van het Gast
huis nieL uil het oog hebben verloren,
zfj kunnen over deze medische kwestie
het best oordeelen en spr. zag dan ook
ook niet in dat het voorstel het begin
van het einde voor het gasthuis zou
zijn.
De heer DE RIDDER heeft bij de
benoeming van dr. Brongers ook reeds
op een combinatie van "betrekkingen aan
gedrongen, waarom kon dat foen niet
en nu wef. Spr. hoopte, dat dr. Smitt
het schoolonderzoek ook in het gemeen
teziekenhuis z al verrichten.
De heer VAN OORSCHOT kon in het
voorstel niets vijandigs tegenover het
Gasthuis zien, en heeft geen persoonlijke
antipathie jegens dr. Smitt, doch wilde
toch liever een .ytecialen internist be
noemen.
De heer DE MEIJ wees op die moge
lijkheid van een minder gelukkige keuze
dan men deed met dr. Brongers, wat
schade voor het Gasthuis zou betee-
kenen. Dr. Smitt heeft een zeer goeden
naam en spr. zal dan ook zijn 'benoeming
steunen, doch vroeg naar de verdere
plannen van ,B. en W|. voor het Gasthuis.
De heer HUSON herhaalde nog eens
dat er in geen enkel opzicht met regen
ten overleg is gepleegd.
hr. RORIIJE kan zich juist daarom
niet met zijn. fractie vereenigen, al heeft
hij ook gi-oote IoT voor dr. Smitt, maar
één man kan niet alles waarnemen 11.
De VOORZITTER constateerde, dat al
le sprekers groote lof hadden voor dr
Smitt,, de 'benoeming van 'dr. Brongers
was in combinatie met den Raad van Ar.
beid, maar dat is nu niet 'meer het geval
De zaak is heel eenvoudig,,, gezien het
oordeel der medici. Op deze wijze zal'
dr. Sta ver man alom chirurg en dr. Smilit
internist zijn,, op die wijze komt et rust
in het ziekenhuis vraagstuk. Benoemd
men weer een jongemh internist, dan
is de kans van niet groot, B. en W. heb
ben aan "hun voorstel geen verdere ge
volgen verbonden. Op 17 November had
een conferentie plaats met regeJTTen o.a.
mex'den heer v. Hoek, den vice-voor-
zilter.
De heer IIUSON zeide,,, dat die con
ferentie voor iets anders hijeen was ge
komen en toen heeft men dit punt eveun
aangeroeid, maar de laahweziige regenten
hadden geen enkele 'opdracht.
De heer POPPE begreep niet hoe men
met dit voorstel is kunnen 'komen,,, s'
hij de instructies van den vroegeren. ge
neesheer Brongers nagaat. De verschil
lende functies zijn z.i. onvereenigbaar,
ook voor iemand alls Hr. "Smitt, al
doet deze ook zijn werk met alle liefde.
Gaat hij zich overwerken, dan komf men
voor moeilijkheden.
v De heer HUSON zeide nog, dat hij
volgens de ervaring spreekt. De heer
Poppe had volkomen gelijk, dr. Smitt zal
allleen voor de armenpraktijk 52 uur
per week noodig hebben. Spr. vroeg
aan den wethouder van onderwijs hoe
Plan en voorbereidingen.
Het vertrek. De tocht over
Europa met landingen,
Oponthoud in Constaniinopel.
Oponthoud te Konia.
Over de Taurus, Aleppo,
1 Rangoon. Via Siam,
en Malakka naar Medan.
Het laatste traject.
De noodzaak van een zakenreis naar
Indië bracht mij in het voorjaar van
1930 op het idee, de reis per sportvlieg-
tuig te maken. Alvorens daartoe verdere
stappen te doen pleegde ik overleg met
een drietal ervaren vliegers, waarvan
twee de Indië-route hadden afgelegd en
toen deze, mede op grond van de groote
betrouwbaarheid der moderne lucht
vaartmotoren, het plan zonder abnor
maal risico uitvoerbaar achtten, legde ik
het voor aan de Directie der firma C. J.
van Houten Zoon, voor wie ik de za
kenreis naar Indië zou ondernemen. Met
groote voortvarendheid en sportiviteit
stemde deze in het plan toe en ik kon
dan ook aan het toestel geen betere
naam geven dan de Adelaar", het be
kende fabrieksmerk van de Van Hou-
ten's Cacao- en Chocoladefabrieken.
Half Juni werd definitief tot de reis
besloten, waarvoor ik een Pander an-
derhalfdekker van het normale lype E
had uitverkoren.
De voorste zitplaats werd dichtge
maakt en vervangen door een extra
benzinetank, terwijl groote aandacht
werd besteed aan dé plaatsing ent het
compenjseeren van het conipas en aan
de constructie van een speciale stoel om
stijfheid en' doorzitten op lange trajec
ten in de tropen zooveel mogelijk te
voorkomen.
Onderwijl oefende ik mij in het blind-
vhegen en de Iuchtnavigatie, voer zoo
ver doenlijk bij alle weer en wind.
Inmiddels waren via de luchtvaart
dienst, die alle medewerking verleende
de noodige stappen gedaan tot het ver
krijgen van de vereischte vergunningen
tot het overvliegen van de diverse
landen.
Voor het geval van een noodlanding
in een onherbergzaam gebied, waar
hulp geen kwestie van uren maar op zijn
best van dagen zou zijn, werd het toe
stel voorzien van een drinkwatertankje
van 12 Liter.
Voorts werd nog een noodrantsoen»
1J>Se K^r>enr» ^esa®en wegende ongeveer
D- i E*?al"bij was ook een boek de
„Pickwick Papers", omdat het mij voor
kwam, dat bij een eventueel wachten
op hulp, het gezelschap van de onsterfe
lijke Mr, Pickwick en Samuel Weller
niet te versmaden zou zijn.
De verdere uitrusting had met het
noodrantsoen meegerekend een gewicht
van. 29 K.G. De machine kon 390 Liter
benzine en 10 Liter olie medenemen,
voldoende voor een vlucht van luim: 10
uren.
Mijn plan was geweest om 1 October
te vertrekken, doch op 12 September
sloeg het toestel door te snel taxiën op
het vliegveld de Kooy te den Helder
over den kop, waardoor de rechter
vleugel onherstelbaar werd beschadigd.
Zoo werd op 15 October gestart.
Mét mooi weer ging het naar Berlijn,
waar ik nog een Perzisch visum moest
halen bij het Perzische Gezantschap al
daar. Hoewel het visum er klaarblijkelijk
wel was, kon ik het toch niet krijgen,
een» Oostersch mysterie In Constanti-
nopel heb ik het tenslotte gekregen.
Op de route BerlijnPraag was ik ge
noodzaakt in Dresden te landen, omdat
Praag in den mist zat. Den volgenden
dag kreeg ik eerst om 11 uur bericht, dat
Praag vrij van mist was, waarna ik het
Ertsgebergte op 2000 Meter hoogte bo
ven de onafgebroken Wolken, die het
100 K.M. ver aan het zuiden begrens
den, overstak. Toen ik aan kon nemen,
vrij van het gebergte te zijn ging ik
door de wolken heen en vond na eenig
zoeken in de toch nog vrij nevelige
middag Praag; De volgende dag was
starten wagens dikken mist uitgesloten
en om dezelfde reden ging kort daarop
een; dag in Weenen» verloren.
Na twee heerlijke dagen vliegen ar
riveerde ik op 24 October des middags
in San Stefano, het vliegveld van Con-
stantinopel. In Constantinopel heeft
men jaarlijks tegen het einde van Octo
ber één week van slecht weer en het
toeval wilde, dat die week den avond
van mijn aankomst begon. Ik werd dan
ook niet minder dan acht dagen opge
houden.
Ik heb geen „politieke" moeilijkheden
ondervonden en de autoriteiten waren
bereidwillig en behulpzaam genoeg, maai
de wijze waarop alles in Turkije gaat,
is voor iemand, die aan West-Europee-
sche toestanden gewend is, een kwel
ling. Het vliegveld in San Stefano is
slecht. En dan het benzine vullen, waar
bij ik eerst zelf de pomp moest repa-
reeren en de slang met isolatieband
moest dichtplakken'.
Ook de „weerberichten" spotten met
deze er over denkt en. of dr. Smitt oen
goede schoolarts zal kunnen blijven.
De heer VAN SPANNING meende, dal
men als leek niet kan beoordeelen waar
toe een dokter in staat is en 'dat er
©ogenblikken kunnen zijn, dat een in
ternist al heel weinig wenk zdl hebben.
Spr. zal dan oo'k voor het voorstel stem
men. 'j'
De heer POPPE zeide,, dat dr. Smittt
nu soms al niet op tijd kan zijn.
De heer DE RIDDER vertrouwde, dat
dr. Smitt niets zal aannemen, wat hij niat
kan volbrengen, maar wilde gaarne, dat
B. en W. de versehilljende te berde ge-
brachten bezwaren zullen, mededeelen,
want de kinderen mogen de dupe niet
worden.
De heer VAN HAL -onderschreef dit
laatste.
De heer VAN WESTEN zeide de
vang der werkzaamheden niet te kunnen
beoordeelen, maar meende, dat ilr
Smitt niet zooveei werk meer zal krijgen
omdat hij bedanken zal als oontroleerend
geneesheer der Schelde.
Mej. MEIJER meende, dat het eender
is of dr. Smitt de kinderen in het gast
huis dan wel in het lokaal, op de Rad-
huisstraat onderzoekt.
De heeren Huson, Harts en Rorije
stelden voor een oproep voor eein in
ternist te plaatsen, doch dit werd ver
worpen met 14 tegen 5 stemmen, die
der voorstellers èn de heeren van Oor
schot en Poppe. Daarop benoemde de
raad den heer dr. Smitt met 16 stemmfen
tegen 1 op den heer Grippe ling en Twee
"blanco
De heer VAN OORSCHOT verklaarde,
ter voorkoming van misverstand, dat hij
nu op den heer Smitt stemde, voor wien
hij niets dan lof heeft.
Boventallige leerkracht.
Op nieuw kwam nu aan de orde, het
in de vorige vergadering aangehouden
voorstel om aan de Vlissing|sche schpoL
verceniging nog te vergoeden een boven
tallige leerkracht voor het tijdvaik 1 Sepr
tember tot 31 December 1929. Ook na
nader onderzoek handhaafden B. en W.
dit voorstel.
De heer VAN HAL zeide, dat bij hpm
toch altijd nog twijfel 'bestaat of men. be
talen moet, de kwestie staat z.i. los Van
art. 100 der L.O.-wet en wat over de
toepassing daarvan tot heden is beslist!
Nog nimmer heeft een geval als dit zich
voorgedaan en spr. wilde dan ook een
beslissing' in hoogste instantie uitlokken
en daarom de vergoeding niet toestaan.
De VOORZITTER 'meende, dat het een
theoretische zaak is.
De heer VAN OORSCHOT adviseerde
he.t voorstel te verwerpen opdat typt
schoolbestuur in hpoger beroep kan gaan.
De heer WOLTERING vroeg hpe de
wethouder van onderwijs tegenover de
meening van den heer van Hal staat).
De heer VAN WESTEN zeide, dat B.
en W. afgingen thans op het advies van
(Ingez. Med.J
de Vereenigiing van Nederl. Gemeenten,
maar voelt weL iets voor het standpunt
van den heer van Hal en ook' voor '1
beslissen in hooiogte instantie.
De VOORZITTER vroeg, gehoord deze
woorden, of de Raad nog stemming
wenschte.
De heer P. G. LAERNOES achtte deze
wijze van doen van den heer van West-
ten geen methode, B. en W. bepaalden
hun standpunt en spr. handhaafde dit ten
volle.
Het voorstel van B. en W. werd ten
slotte aangenomen met 12 tegen 7 steml-
men, die van de S.P., de S.D.A.P. e'en |5e
V.D.
(Voor het vervolg zie men het Eerste
Blad).
te laten uitkomen het groote onheil, dat
voor honderden gezinnen gesticht zal
worden door een pufverbod, terwijl de
belangen der zeevisscherij er niet door
geschaad zullen worden.
Van zeer groot belang werd geacht om
te komen tot afbakening van bepaalde
broedplaatsen in de Noordzee, waardoor
de vischstand inderdaad verbeterd zal
worden. Deze plannen zullen binnenkort
nader gepubliceerd worden.
|ingez. Med.)
alle beschrijving.
Op Zondag 2 November ben ik einde
lijk vertrekken op grond van een aige-
meerj betere weersgesteldheid en een
rijzende barometer. Ook toen vond ik
de hooge bergen bezuiden Adabazar in
de wolken, maar het nauwe dal, waar
door de spoorweg naar Eskishir zich
wringt was voldoende vrij, al was er af
en toe niet teveel over. Bij Eskishir, op
de Anatolische hoogvlakte werd het
weer zeer fraai en kon ik in een rechte
lijn koers zetten naar Konia. Ik dacht
toen, dat dit een onherbergzame streek
was, maar de latere trajecten hebben
mij geleerd, dat de Anatolische hoog
vlakte nog als „dichtbevolkt" moet
worden beschouwd.
\Konia, dat op 1000 M. hoogte is ge
legen heeft een klein maar goed vlieg
veldje, maar daar is ook alles mede ge
zegd. Het kostte heel wat moeite en
tijd om daar benzine te vullen. Er was
in Konia, een stad van 70,000 inwoners
geen trechter te krijgen Ik sloeg den
bodem uit een oude Turksche lamp en
maakte er een trechter van. Dien nacht
werd de „Adelaar" bewaakt dooi twee
tot de tanden gewapende Turksche
soldaten, die er bij hun kampvuut zeer
schilderachtig en fantastisch uitzagen.
Ik zelf logeerde in een herbergje, waar
mij den volgenden morgen een rekening
van 1314 Turksch pond, of wel ruim
f 16.voor logies en ontbijt werd over
handigd. Ik gaf den man 4 pond, waar
mede hij meer dan tevreden was.
Den volgenden morgen kon ik na de
benjzine opnieuw te hebben gezeefd
starten voor den tocht over den Taurus.
Aan mijn rechterhand lagen, steeds
nader komende de ruim 3000 M. hooge
sneeuwtoppen van de Taurus. Boven
Turkije was het weer prachtig en» onbe
wolkt, maar aan de zuidzijde van het
gebergte strekte zich een aaneengeslo
ten wolkenmassa tot 3200 M. hoog uit
en toen ik bij de Clicishe Poort kwam
enJ die geheel in de wolken vorid, dat
er niets anders op zat dan om boven de
wolken den weg te zoeken, die er onder
gesloten was. Ik klom tot 3400 M.
lioogte, waarbij ik gelegenheid had om
mij een oordeel te vormen over de op
die hoogte heerschen'de windkracht en
koerste om de zuid, over de verblindend
wiitte wolkenmassa waarboven de
sneeuwtoppen nog maar juist uitstaken.
Via Alexandretta vloog ik verder
naar Aleppo, Waar een uitstekend en
zeer groot vliegveld is met een Fransche
militaire bezetting.
Van Aleppo tot Rangoon volgde ik de
route, die door de postvluchten der
K. L. M. algemeen bekend is geworden.
De vlasfabriek te Dinteloord.
Naar „De Avondster" verneemt, zal
de Coöperatieve Vlasfabriek „Dintel
oord" te Steenbergen einde volgende
week wederom in werking worden ge
steld. Deze fabriek werd einde Decem
ber 1.1, tengevolge van den enormen ach
teruitgang in den vlashandel stilgelegd,
waardoor ruim 150 menschen werkloos
werden.
De fabriek zal nu gaan werken met 175
man, verdeeld in twee ploegen.
Actie tegen het pufverbod.
Woensdagmiddag is te Amsterdam een
vergadering gehouden van de vereeniging
van belanghebbenden bij de schar- en
scholvisscherij.
De vergadering besloot, zoo meldt Het
Volk, door geregelde publicaties duidelijk
Te Oud Vossemeer is onder
den naam „Be Quick" een korf bal ver
eeniging opgericht waartoe aanvankelijk
reeds 22 werkende leden zijn toegetre
den. Tot voorzitter werd gekozen d©
heer Boot, tot vice-voorzitter mej. Cor.
Lindhout, tot penninigmeesteres mej. Joh.
Ampt, tot secretaris W|. Rijnberg en tot
(gewoon bestuurslid mej. Th. Ampt. Er
is besloten des Zondags niet te slpeleö.
DIENSTPLICHT.
Uitspraken in'zake vrijstelling.
De burgemeester van Middelburg
brengt ter algemeen© kennis, dat BER-
NARDUS JOHAN ANTONIUS REMMER
van de lichting 1932 is vrijgesteld van
den dienstplicht wegens oplieiding 'tot
een geestelijk ambt voor een jaar met
ingang van 16 Februari 1931.
Middelburg, 29 Januari 1931.
De Burgemeester,
P. DUMON TAK.
Middelburg.
Van 28—30 Jan. Ondertrouwd: E. W.
Spreii, 25 j. en M. G. Dieleman, 25 j.;
Getrouwd: W. Boone 20 j. en I.. Wat-
tel, 21 j.
Bevallen: F. W. Arnold us, gel). \er-
sluiis. cl.; N. Andriesse, geb. van He-
inert, d.; E. van de Velde, geb. Schout,
Ik werd behoudens een enkele uitzon
dering op alle vliegvelden met groote
hartelijkheid ontvangen, terwijl die
hulpvaardigheid en gastvrijheid in het
algemeen daar het grootst waren, waar
men die het minst zou hebben verwacht.
Voor mij begon in Aleppo de onge
wone sensatie van het vliegen m een
tropisch klimaat en vooral van het,
steeds op het heetste deel van den dag
te verrichten onderhoud van de motor
en het vullen van benzine en ol'e. Ik
was meestal omstreeks vier uur op, be
gaf mij tegen 5 uur naar het vliegveld
en vertrok na een laatste controle van
motor, olie-niveau enlz„ zooveel mogelijk
vóór of met zonsopgang. Ik vloog dan
meestal tot den middag.
De rest van den dag was hard noodig
voor werkzaamheden aan den motor, in
de meestal blakerende zon
Bij dat onderhoud van den motor is
een nimmer verslappende waakzaamheid
absoluut noodzakelijk en vooral tegen
het einde van de reis, toen mijn lichame
lijke vermoeidheid een woordje begon
mede te spreken werd het weieens bui
tengewoon verleidelijk om met die con
trole hier en daar eens wat de hand te
gaan lichten.
Van Rangoon volgde ik de Westkust
van Burma, Siam en Malakka, waardoor
de bezwaarlijke oversteek naar Bang
kok werd vermeden. Dit was mogelijk
door het gereedkomen van de vliegvel
den te Tavoy en Victoria Point eni de
„Adelaar" was de eerste niet-militaire
machine, die deze op den duur zeker te
prefereeren route volgde.
De twee laatste dagen van Victoria
Point tot Medan was het weer slecht en
het feit, dat de kust in zware regen
buien) in Wolken gehuld was noodzaakte
mij om1 bijna voortdurend boven zee te
vliegen, hetgeen niet aangenaam is, al
gaven de verschillenlde voor de kust lig
gende eilanden voldoende gelegenheid
tot oriënteering.
Toen kwam op 21 November het
eveneens minder prettige oversteken van
de straat van Malakka, welke oversteek
om 8.40 u. v.m. bij Poeloe Pankor begon.
Om 9.57 u. was ik bij de kust van Su
matra. Om 10.23 (M'edan Tijd) landde
ik met het voldane gevoel in ieder geval
de eerste Hollandsche solovlucht van
Nederland naar Nederlandsch Oost In
dië te hebben volbracht.
Na eenige zeer aangename dagen in
Medan zette ik de reis via Pakan Baroe
naar Palembang voort. Uren lang over
volkómen onafgebroken en onbewoonde
oerwouden, boven'd'en tot Pakan Baroe
zeer lage wolken en zware tropische re- j
gens, zoodat ik menigmaal blij was mist-
vlieg-instrumenten te hebben.
Pakan Baroe is een klein plaatsje met
een midden in het oerwoud uitgekapt
cirkelvormig vliegterrein. Het is een
eigenaardige gedachte dat deze een
zame plek wellicht eenmaal een belang
rijk knooppunt op de luchtroute Europa-
Singapore-Australië zal zijn.
Na een prettigen dag in Palembang
vertrok ik den! morgen van 27 Novem
ber voor het aanvaarden van het laat
ste traject van dc reis naar Batavia. Ik
koos mijn weg langs de spoorlijn naar
Telok-Betong, een beslissing, die ik alle
reden had om niet te berouwen, toen ik
om 7.30 bemerkte, dat mijn rechtermag-
neet niet meer functioneerde. Vermoe
delijk 'had ik met den linker magneet
alleen Batavia nog wel kunnen bereiken,
maar het denkbeeld om wellicht de reis
op entkele K.M. van Batavia in een
sawah te beëindigen, lokte mij niet aan
èn mijn vaste principe om geen enkel
onnoodig risico te nemen,, deed mij dan
ook- besluiten om op het vliegterrein te
Tandjong Karang bij Telok Betong, dat
evenwel niet meer wordt onderhouden
en met alang-alang van 1 M. hoogte be
groeid is, te landen, hetgeen om 9.35 u.
zonder verdere incidenten geschiedde.
Door den resident en den controleur
werd alle mogelijke hulp verleend en)
toegezegd. Een honderdtal gestraften
werd aan het werk gezet om in het
hooge gras een startbaan te kappen en
te branden ent telegrammen naar Batavia
verzonden met het verzoek een nieuw
stroomverdeelerdeksel voor de magneet
te zenden.
Dank zij de sportieve hulp van de
Nederlandsch-Indische Vliegclub, ge
steund door eenige particulieren kon
reeds het vliegtuigje, de „Kriel" be
stuurd door luitenant Groenewegen te
Telok Betong te hulp arriveeren.
Den volgenden dag vlogen beide
vliegtuigen naar Tjililitan, het fraaie
vliegveld van Batavia, waar de „Ade
laar", na nog een rondje boven Tand
jong Priok en de stad te hebben ge
maakt om 10.26 landde. Na ongeveer
114 uur werd de reis voortgezet naar
Bandoeng, vergezeld van de trouwe
„Kriel" en zevenl legervliegtuigen.
Om 12.47 werd Andir, het vliegveld
van Bandoeng bereikt en met de lan
ding, die ik met een zonderling gevoel
van spijt en voldoening volbracht be
hoorde de reis, die zoolang in voorberei
ding en uitvoering was alweer tot de
herinnering.
v. T.