MIJNHARDTTS AMSTERDAM-BANDOENG MET DE „ADELAAR", Handel, Nijverheid en Visscherij SPORT. BEKENDMAKINGEN. BURGERUKE STAND. GEMEENTERAAD VAN VLIS3INGEN. In de Vrijdagmiddag gehouden verga dering van den geonealeraad vaM Vlis- 'Singen waren alle leden tegenwoordig. Ingekomen was o.a. een ve/zoek van het bestuur dervereeniging tot bevorde ring van Christelijk onue.Wijs om de Moedige gelden beschikbaar te stellen voor de aanschaffing vain schoolmeube- len en leermiddelen voor de inrichting van het zesde lo ;aal der Oranjeschool. fBesIoten werd dat B. en W. met de in spectie het bedrag zullen vaststellen. Aan de orde kwam vervolgens de be noeming van een gemeenleigenetesh/eieiu tevens internist aan het Gasthuis, waar voor de aanbeveling luidde de heer A. P. Smitt, arts te Vlissingen. De VOORZ. wilde aanvankelijk de ver- (gadering doen overgaan in eene met gesloten deuren. De heer HUSON zeide te zullen tegen- Isüiemmen, omdat jgeen rekening is ge houden met de belangen van het Gast huis, maar wel met die van de genees- fceeren. De heer HARTS meende ook, dat een oplossing is gezocht, waarbij de belangen van bet Gasthuis ten eenenmale zijn uitgeschakeld. Spr. meende, dat de com binatie van de betrekkingen verkeerd is. Als de heer Smitt benoemd wordt, hoop te spr., dat hij ook zijn praktijk als schoolarts in het gasthuis zal uitoefenen, van 't onderzoek der kinderen op school zal niets terecht komen. De heer VAN HAL meende, dat de te genstanders vrij moeten kunnen uitspre ken en dat de belangen van het Gast huis niet in het oog zijn gehouden. De discussie moet in het openbaar worden gevoerd. De VOORZ. zeide, dat als men een .^persoonlijk karakter aan de bespre kingen geeft deze niet in het openbaar kunnen worden voortgezet. Sjor. ontken de, dat de schoolarts met werk' overla den zou zijn. De heer HUSON becritiseerde het, dat een voorstel van regenten niet aan het oordeel der medici is onderworpen. De regenten wilden kunnen beschikken ovea* den jgeheelen 'mensch en dr. 'Smitt van vnen spr. niets dan goeds kam' zeg gen, heeft het over druik. De kosten zul len in de toekomst hooger zijn dan Volgens het voorstel van regenten, in het voorstel van B. en W. zag spr. het begin van het einde voor het gemeentelijk zie kenhuis. De VOORZ. ontkende dat er reden is B. en W. verwijten te maken, want «ok het voorstel van regenten is aan de medici overgelegd en deze hebben effen advies uitgebracht, dat B. en W. over namen. De heer VAN HAL kon hot verwijt van den heer Huson niet onderschrijven en 'meende, dat B. en W>. den goeden 'weg hebben bewandeld. De doctoren zuilen toch ook het belang van het Gast huis nieL uil het oog hebben verloren, zfj kunnen over deze medische kwestie het best oordeelen en spr. zag dan ook ook niet in dat het voorstel het begin van het einde voor het gasthuis zou zijn. De heer DE RIDDER heeft bij de benoeming van dr. Brongers ook reeds op een combinatie van "betrekkingen aan gedrongen, waarom kon dat foen niet en nu wef. Spr. hoopte, dat dr. Smitt het schoolonderzoek ook in het gemeen teziekenhuis z al verrichten. De heer VAN OORSCHOT kon in het voorstel niets vijandigs tegenover het Gasthuis zien, en heeft geen persoonlijke antipathie jegens dr. Smitt, doch wilde toch liever een .ytecialen internist be noemen. De heer DE MEIJ wees op die moge lijkheid van een minder gelukkige keuze dan men deed met dr. Brongers, wat schade voor het Gasthuis zou betee- kenen. Dr. Smitt heeft een zeer goeden naam en spr. zal dan ook zijn 'benoeming steunen, doch vroeg naar de verdere plannen van ,B. en W|. voor het Gasthuis. De heer HUSON herhaalde nog eens dat er in geen enkel opzicht met regen ten overleg is gepleegd. hr. RORIIJE kan zich juist daarom niet met zijn. fractie vereenigen, al heeft hij ook gi-oote IoT voor dr. Smitt, maar één man kan niet alles waarnemen 11. De VOORZITTER constateerde, dat al le sprekers groote lof hadden voor dr Smitt,, de 'benoeming van 'dr. Brongers was in combinatie met den Raad van Ar. beid, maar dat is nu niet 'meer het geval De zaak is heel eenvoudig,,, gezien het oordeel der medici. Op deze wijze zal' dr. Sta ver man alom chirurg en dr. Smilit internist zijn,, op die wijze komt et rust in het ziekenhuis vraagstuk. Benoemd men weer een jongemh internist, dan is de kans van niet groot, B. en W. heb ben aan "hun voorstel geen verdere ge volgen verbonden. Op 17 November had een conferentie plaats met regeJTTen o.a. mex'den heer v. Hoek, den vice-voor- zilter. De heer IIUSON zeide,,, dat die con ferentie voor iets anders hijeen was ge komen en toen heeft men dit punt eveun aangeroeid, maar de laahweziige regenten hadden geen enkele 'opdracht. De heer POPPE begreep niet hoe men met dit voorstel is kunnen 'komen,,, s' hij de instructies van den vroegeren. ge neesheer Brongers nagaat. De verschil lende functies zijn z.i. onvereenigbaar, ook voor iemand alls Hr. "Smitt, al doet deze ook zijn werk met alle liefde. Gaat hij zich overwerken, dan komf men voor moeilijkheden. v De heer HUSON zeide nog, dat hij volgens de ervaring spreekt. De heer Poppe had volkomen gelijk, dr. Smitt zal allleen voor de armenpraktijk 52 uur per week noodig hebben. Spr. vroeg aan den wethouder van onderwijs hoe Plan en voorbereidingen. Het vertrek. De tocht over Europa met landingen, Oponthoud in Constaniinopel. Oponthoud te Konia. Over de Taurus, Aleppo, 1 Rangoon. Via Siam, en Malakka naar Medan. Het laatste traject. De noodzaak van een zakenreis naar Indië bracht mij in het voorjaar van 1930 op het idee, de reis per sportvlieg- tuig te maken. Alvorens daartoe verdere stappen te doen pleegde ik overleg met een drietal ervaren vliegers, waarvan twee de Indië-route hadden afgelegd en toen deze, mede op grond van de groote betrouwbaarheid der moderne lucht vaartmotoren, het plan zonder abnor maal risico uitvoerbaar achtten, legde ik het voor aan de Directie der firma C. J. van Houten Zoon, voor wie ik de za kenreis naar Indië zou ondernemen. Met groote voortvarendheid en sportiviteit stemde deze in het plan toe en ik kon dan ook aan het toestel geen betere naam geven dan de Adelaar", het be kende fabrieksmerk van de Van Hou- ten's Cacao- en Chocoladefabrieken. Half Juni werd definitief tot de reis besloten, waarvoor ik een Pander an- derhalfdekker van het normale lype E had uitverkoren. De voorste zitplaats werd dichtge maakt en vervangen door een extra benzinetank, terwijl groote aandacht werd besteed aan dé plaatsing ent het compenjseeren van het conipas en aan de constructie van een speciale stoel om stijfheid en' doorzitten op lange trajec ten in de tropen zooveel mogelijk te voorkomen. Onderwijl oefende ik mij in het blind- vhegen en de Iuchtnavigatie, voer zoo ver doenlijk bij alle weer en wind. Inmiddels waren via de luchtvaart dienst, die alle medewerking verleende de noodige stappen gedaan tot het ver krijgen van de vereischte vergunningen tot het overvliegen van de diverse landen. Voor het geval van een noodlanding in een onherbergzaam gebied, waar hulp geen kwestie van uren maar op zijn best van dagen zou zijn, werd het toe stel voorzien van een drinkwatertankje van 12 Liter. Voorts werd nog een noodrantsoen» 1J>Se K^r>enr» ^esa®en wegende ongeveer D- i E*?al"bij was ook een boek de „Pickwick Papers", omdat het mij voor kwam, dat bij een eventueel wachten op hulp, het gezelschap van de onsterfe lijke Mr, Pickwick en Samuel Weller niet te versmaden zou zijn. De verdere uitrusting had met het noodrantsoen meegerekend een gewicht van. 29 K.G. De machine kon 390 Liter benzine en 10 Liter olie medenemen, voldoende voor een vlucht van luim: 10 uren. Mijn plan was geweest om 1 October te vertrekken, doch op 12 September sloeg het toestel door te snel taxiën op het vliegveld de Kooy te den Helder over den kop, waardoor de rechter vleugel onherstelbaar werd beschadigd. Zoo werd op 15 October gestart. Mét mooi weer ging het naar Berlijn, waar ik nog een Perzisch visum moest halen bij het Perzische Gezantschap al daar. Hoewel het visum er klaarblijkelijk wel was, kon ik het toch niet krijgen, een» Oostersch mysterie In Constanti- nopel heb ik het tenslotte gekregen. Op de route BerlijnPraag was ik ge noodzaakt in Dresden te landen, omdat Praag in den mist zat. Den volgenden dag kreeg ik eerst om 11 uur bericht, dat Praag vrij van mist was, waarna ik het Ertsgebergte op 2000 Meter hoogte bo ven de onafgebroken Wolken, die het 100 K.M. ver aan het zuiden begrens den, overstak. Toen ik aan kon nemen, vrij van het gebergte te zijn ging ik door de wolken heen en vond na eenig zoeken in de toch nog vrij nevelige middag Praag; De volgende dag was starten wagens dikken mist uitgesloten en om dezelfde reden ging kort daarop een; dag in Weenen» verloren. Na twee heerlijke dagen vliegen ar riveerde ik op 24 October des middags in San Stefano, het vliegveld van Con- stantinopel. In Constantinopel heeft men jaarlijks tegen het einde van Octo ber één week van slecht weer en het toeval wilde, dat die week den avond van mijn aankomst begon. Ik werd dan ook niet minder dan acht dagen opge houden. Ik heb geen „politieke" moeilijkheden ondervonden en de autoriteiten waren bereidwillig en behulpzaam genoeg, maai de wijze waarop alles in Turkije gaat, is voor iemand, die aan West-Europee- sche toestanden gewend is, een kwel ling. Het vliegveld in San Stefano is slecht. En dan het benzine vullen, waar bij ik eerst zelf de pomp moest repa- reeren en de slang met isolatieband moest dichtplakken'. Ook de „weerberichten" spotten met deze er over denkt en. of dr. Smitt oen goede schoolarts zal kunnen blijven. De heer VAN SPANNING meende, dal men als leek niet kan beoordeelen waar toe een dokter in staat is en 'dat er ©ogenblikken kunnen zijn, dat een in ternist al heel weinig wenk zdl hebben. Spr. zal dan oo'k voor het voorstel stem men. 'j' De heer POPPE zeide,, dat dr. Smittt nu soms al niet op tijd kan zijn. De heer DE RIDDER vertrouwde, dat dr. Smitt niets zal aannemen, wat hij niat kan volbrengen, maar wilde gaarne, dat B. en W. de versehilljende te berde ge- brachten bezwaren zullen, mededeelen, want de kinderen mogen de dupe niet worden. De heer VAN HAL -onderschreef dit laatste. De heer VAN WESTEN zeide de vang der werkzaamheden niet te kunnen beoordeelen, maar meende, dat ilr Smitt niet zooveei werk meer zal krijgen omdat hij bedanken zal als oontroleerend geneesheer der Schelde. Mej. MEIJER meende, dat het eender is of dr. Smitt de kinderen in het gast huis dan wel in het lokaal, op de Rad- huisstraat onderzoekt. De heeren Huson, Harts en Rorije stelden voor een oproep voor eein in ternist te plaatsen, doch dit werd ver worpen met 14 tegen 5 stemmen, die der voorstellers èn de heeren van Oor schot en Poppe. Daarop benoemde de raad den heer dr. Smitt met 16 stemmfen tegen 1 op den heer Grippe ling en Twee "blanco De heer VAN OORSCHOT verklaarde, ter voorkoming van misverstand, dat hij nu op den heer Smitt stemde, voor wien hij niets dan lof heeft. Boventallige leerkracht. Op nieuw kwam nu aan de orde, het in de vorige vergadering aangehouden voorstel om aan de Vlissing|sche schpoL verceniging nog te vergoeden een boven tallige leerkracht voor het tijdvaik 1 Sepr tember tot 31 December 1929. Ook na nader onderzoek handhaafden B. en W. dit voorstel. De heer VAN HAL zeide, dat bij hpm toch altijd nog twijfel 'bestaat of men. be talen moet, de kwestie staat z.i. los Van art. 100 der L.O.-wet en wat over de toepassing daarvan tot heden is beslist! Nog nimmer heeft een geval als dit zich voorgedaan en spr. wilde dan ook een beslissing' in hoogste instantie uitlokken en daarom de vergoeding niet toestaan. De VOORZITTER 'meende, dat het een theoretische zaak is. De heer VAN OORSCHOT adviseerde he.t voorstel te verwerpen opdat typt schoolbestuur in hpoger beroep kan gaan. De heer WOLTERING vroeg hpe de wethouder van onderwijs tegenover de meening van den heer van Hal staat). De heer VAN WESTEN zeide, dat B. en W. afgingen thans op het advies van (Ingez. Med.J de Vereenigiing van Nederl. Gemeenten, maar voelt weL iets voor het standpunt van den heer van Hal en ook' voor '1 beslissen in hooiogte instantie. De VOORZITTER vroeg, gehoord deze woorden, of de Raad nog stemming wenschte. De heer P. G. LAERNOES achtte deze wijze van doen van den heer van West- ten geen methode, B. en W. bepaalden hun standpunt en spr. handhaafde dit ten volle. Het voorstel van B. en W. werd ten slotte aangenomen met 12 tegen 7 steml- men, die van de S.P., de S.D.A.P. e'en |5e V.D. (Voor het vervolg zie men het Eerste Blad). te laten uitkomen het groote onheil, dat voor honderden gezinnen gesticht zal worden door een pufverbod, terwijl de belangen der zeevisscherij er niet door geschaad zullen worden. Van zeer groot belang werd geacht om te komen tot afbakening van bepaalde broedplaatsen in de Noordzee, waardoor de vischstand inderdaad verbeterd zal worden. Deze plannen zullen binnenkort nader gepubliceerd worden. |ingez. Med.) alle beschrijving. Op Zondag 2 November ben ik einde lijk vertrekken op grond van een aige- meerj betere weersgesteldheid en een rijzende barometer. Ook toen vond ik de hooge bergen bezuiden Adabazar in de wolken, maar het nauwe dal, waar door de spoorweg naar Eskishir zich wringt was voldoende vrij, al was er af en toe niet teveel over. Bij Eskishir, op de Anatolische hoogvlakte werd het weer zeer fraai en kon ik in een rechte lijn koers zetten naar Konia. Ik dacht toen, dat dit een onherbergzame streek was, maar de latere trajecten hebben mij geleerd, dat de Anatolische hoog vlakte nog als „dichtbevolkt" moet worden beschouwd. \Konia, dat op 1000 M. hoogte is ge legen heeft een klein maar goed vlieg veldje, maar daar is ook alles mede ge zegd. Het kostte heel wat moeite en tijd om daar benzine te vullen. Er was in Konia, een stad van 70,000 inwoners geen trechter te krijgen Ik sloeg den bodem uit een oude Turksche lamp en maakte er een trechter van. Dien nacht werd de „Adelaar" bewaakt dooi twee tot de tanden gewapende Turksche soldaten, die er bij hun kampvuut zeer schilderachtig en fantastisch uitzagen. Ik zelf logeerde in een herbergje, waar mij den volgenden morgen een rekening van 1314 Turksch pond, of wel ruim f 16.voor logies en ontbijt werd over handigd. Ik gaf den man 4 pond, waar mede hij meer dan tevreden was. Den volgenden morgen kon ik na de benjzine opnieuw te hebben gezeefd starten voor den tocht over den Taurus. Aan mijn rechterhand lagen, steeds nader komende de ruim 3000 M. hooge sneeuwtoppen van de Taurus. Boven Turkije was het weer prachtig en» onbe wolkt, maar aan de zuidzijde van het gebergte strekte zich een aaneengeslo ten wolkenmassa tot 3200 M. hoog uit en toen ik bij de Clicishe Poort kwam enJ die geheel in de wolken vorid, dat er niets anders op zat dan om boven de wolken den weg te zoeken, die er onder gesloten was. Ik klom tot 3400 M. lioogte, waarbij ik gelegenheid had om mij een oordeel te vormen over de op die hoogte heerschen'de windkracht en koerste om de zuid, over de verblindend wiitte wolkenmassa waarboven de sneeuwtoppen nog maar juist uitstaken. Via Alexandretta vloog ik verder naar Aleppo, Waar een uitstekend en zeer groot vliegveld is met een Fransche militaire bezetting. Van Aleppo tot Rangoon volgde ik de route, die door de postvluchten der K. L. M. algemeen bekend is geworden. De vlasfabriek te Dinteloord. Naar „De Avondster" verneemt, zal de Coöperatieve Vlasfabriek „Dintel oord" te Steenbergen einde volgende week wederom in werking worden ge steld. Deze fabriek werd einde Decem ber 1.1, tengevolge van den enormen ach teruitgang in den vlashandel stilgelegd, waardoor ruim 150 menschen werkloos werden. De fabriek zal nu gaan werken met 175 man, verdeeld in twee ploegen. Actie tegen het pufverbod. Woensdagmiddag is te Amsterdam een vergadering gehouden van de vereeniging van belanghebbenden bij de schar- en scholvisscherij. De vergadering besloot, zoo meldt Het Volk, door geregelde publicaties duidelijk Te Oud Vossemeer is onder den naam „Be Quick" een korf bal ver eeniging opgericht waartoe aanvankelijk reeds 22 werkende leden zijn toegetre den. Tot voorzitter werd gekozen d© heer Boot, tot vice-voorzitter mej. Cor. Lindhout, tot penninigmeesteres mej. Joh. Ampt, tot secretaris W|. Rijnberg en tot (gewoon bestuurslid mej. Th. Ampt. Er is besloten des Zondags niet te slpeleö. DIENSTPLICHT. Uitspraken in'zake vrijstelling. De burgemeester van Middelburg brengt ter algemeen© kennis, dat BER- NARDUS JOHAN ANTONIUS REMMER van de lichting 1932 is vrijgesteld van den dienstplicht wegens oplieiding 'tot een geestelijk ambt voor een jaar met ingang van 16 Februari 1931. Middelburg, 29 Januari 1931. De Burgemeester, P. DUMON TAK. Middelburg. Van 28—30 Jan. Ondertrouwd: E. W. Spreii, 25 j. en M. G. Dieleman, 25 j.; Getrouwd: W. Boone 20 j. en I.. Wat- tel, 21 j. Bevallen: F. W. Arnold us, gel). \er- sluiis. cl.; N. Andriesse, geb. van He- inert, d.; E. van de Velde, geb. Schout, Ik werd behoudens een enkele uitzon dering op alle vliegvelden met groote hartelijkheid ontvangen, terwijl die hulpvaardigheid en gastvrijheid in het algemeen daar het grootst waren, waar men die het minst zou hebben verwacht. Voor mij begon in Aleppo de onge wone sensatie van het vliegen m een tropisch klimaat en vooral van het, steeds op het heetste deel van den dag te verrichten onderhoud van de motor en het vullen van benzine en ol'e. Ik was meestal omstreeks vier uur op, be gaf mij tegen 5 uur naar het vliegveld en vertrok na een laatste controle van motor, olie-niveau enlz„ zooveel mogelijk vóór of met zonsopgang. Ik vloog dan meestal tot den middag. De rest van den dag was hard noodig voor werkzaamheden aan den motor, in de meestal blakerende zon Bij dat onderhoud van den motor is een nimmer verslappende waakzaamheid absoluut noodzakelijk en vooral tegen het einde van de reis, toen mijn lichame lijke vermoeidheid een woordje begon mede te spreken werd het weieens bui tengewoon verleidelijk om met die con trole hier en daar eens wat de hand te gaan lichten. Van Rangoon volgde ik de Westkust van Burma, Siam en Malakka, waardoor de bezwaarlijke oversteek naar Bang kok werd vermeden. Dit was mogelijk door het gereedkomen van de vliegvel den te Tavoy en Victoria Point eni de „Adelaar" was de eerste niet-militaire machine, die deze op den duur zeker te prefereeren route volgde. De twee laatste dagen van Victoria Point tot Medan was het weer slecht en het feit, dat de kust in zware regen buien) in Wolken gehuld was noodzaakte mij om1 bijna voortdurend boven zee te vliegen, hetgeen niet aangenaam is, al gaven de verschillenlde voor de kust lig gende eilanden voldoende gelegenheid tot oriënteering. Toen kwam op 21 November het eveneens minder prettige oversteken van de straat van Malakka, welke oversteek om 8.40 u. v.m. bij Poeloe Pankor begon. Om 9.57 u. was ik bij de kust van Su matra. Om 10.23 (M'edan Tijd) landde ik met het voldane gevoel in ieder geval de eerste Hollandsche solovlucht van Nederland naar Nederlandsch Oost In dië te hebben volbracht. Na eenige zeer aangename dagen in Medan zette ik de reis via Pakan Baroe naar Palembang voort. Uren lang over volkómen onafgebroken en onbewoonde oerwouden, boven'd'en tot Pakan Baroe zeer lage wolken en zware tropische re- j gens, zoodat ik menigmaal blij was mist- vlieg-instrumenten te hebben. Pakan Baroe is een klein plaatsje met een midden in het oerwoud uitgekapt cirkelvormig vliegterrein. Het is een eigenaardige gedachte dat deze een zame plek wellicht eenmaal een belang rijk knooppunt op de luchtroute Europa- Singapore-Australië zal zijn. Na een prettigen dag in Palembang vertrok ik den! morgen van 27 Novem ber voor het aanvaarden van het laat ste traject van dc reis naar Batavia. Ik koos mijn weg langs de spoorlijn naar Telok-Betong, een beslissing, die ik alle reden had om niet te berouwen, toen ik om 7.30 bemerkte, dat mijn rechtermag- neet niet meer functioneerde. Vermoe delijk 'had ik met den linker magneet alleen Batavia nog wel kunnen bereiken, maar het denkbeeld om wellicht de reis op entkele K.M. van Batavia in een sawah te beëindigen, lokte mij niet aan èn mijn vaste principe om geen enkel onnoodig risico te nemen,, deed mij dan ook- besluiten om op het vliegterrein te Tandjong Karang bij Telok Betong, dat evenwel niet meer wordt onderhouden en met alang-alang van 1 M. hoogte be groeid is, te landen, hetgeen om 9.35 u. zonder verdere incidenten geschiedde. Door den resident en den controleur werd alle mogelijke hulp verleend en) toegezegd. Een honderdtal gestraften werd aan het werk gezet om in het hooge gras een startbaan te kappen en te branden ent telegrammen naar Batavia verzonden met het verzoek een nieuw stroomverdeelerdeksel voor de magneet te zenden. Dank zij de sportieve hulp van de Nederlandsch-Indische Vliegclub, ge steund door eenige particulieren kon reeds het vliegtuigje, de „Kriel" be stuurd door luitenant Groenewegen te Telok Betong te hulp arriveeren. Den volgenden dag vlogen beide vliegtuigen naar Tjililitan, het fraaie vliegveld van Batavia, waar de „Ade laar", na nog een rondje boven Tand jong Priok en de stad te hebben ge maakt om 10.26 landde. Na ongeveer 114 uur werd de reis voortgezet naar Bandoeng, vergezeld van de trouwe „Kriel" en zevenl legervliegtuigen. Om 12.47 werd Andir, het vliegveld van Bandoeng bereikt en met de lan ding, die ik met een zonderling gevoel van spijt en voldoening volbracht be hoorde de reis, die zoolang in voorberei ding en uitvoering was alweer tot de herinnering. v. T.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1931 | | pagina 7