provinciale ifeeutusche
r
i
S o, 7,
Twee bladen.
VRIJDAG 9 JANUARI 193 1.
Eerste Blad.
174e Jaargang.
2.990.000 PAAR BUITEN-
LANDSCHE SCHOENEN
BINNENLAND.
ZEELAND.
Kort Zeeuwsch Nieuws.
KERKNIEUWS.
RECHTZAKEN.
ONDERWIJS.
BUITENLAND.
Algemeen Overzicht.
ver-
MIDDELBURGSCHE COURANT
De abonnementsprijs bedraagt voor Middelburg en 't agentschap Vlissingea
jf 2.30, elders 2.50 per kwartaal. Week-abonnementen in Middelburg
18 cent per week. De advertentieprijs is, voor de gewone advertentiën
30 cent per Tegel; voor ingezonden mededeelingen 60 cent per regel.
m abonnement voor beide veel lager. Men vrage daarvoor de tarieven.
UITGAVE: N.V. MIDDELBURGSCHE COURANT
Lange St. Pieterstraat, Middelburg
Telefoonnummers:
Redactie 269 Administratie 139
Postchèque en Girorekening 43255
Familieberichten en dankbetuigingen: van 17 regels 2.10; elke regel
uaeer 30 cent. In de rubriek „Kleine Advertentiën" worden, mits uit
drukkelijk daarvoor opgegeven, advertentiën, tot niet meer dan 5 regel®
opgenomen a 85 cent bij vooruitbetaling. Advertentiën onder „Brieven" of
„Bevragen bureau dezer courant" 10 cent extra. Bewijsnummers 5 cent.
B* heer B. Th. Hoogenbosch, direc
teur eener schoenfabriek te Groesbeek,
sebrfjft ons
Wij Nederlanders praten dagelijks
over de malaise.
Wij Nederlanders zien dagelijks het
werkloozenprobleem acuter worden.
Wij Nederlanders zien dagelijks het
feit voor oogen dat de totaaluitgaven om
dit leed te verzachten steeds stijgen.
Wij Nederlanders plaatsen en lezen
tegenwoordig dagelijks in de couranten
oproepen aan werkgevers en industrieele
ondernemingen om werk te verschaffen,
is dit mogelijk?
Nemen wij eens één van de Neder-
ktndsche industrieën onder de loupe,
één die zeker van eenige beteekenis is
nL de schoenindustrie, die in Nederland
mser dan 200 schoenfabrieken telt.
Ondanks deze 200 schoenfabrieken,
wat deden wij Nederlanders van 1 Jan.
tot en met 30 November 1930, dus in
elf maanden?
Wij lieten importeeren twee millioen
negenhonderdduizend paar schoenen.
Hadden wij dat niet gedaan en deze
schoenen door onze eigen industrie la
ten maken, de fabrieken zijn er toch!
Wat zouden wij dan gezien hebben?
a. Een productiecapaciteit nemend
Yaa 5 paar schoenen per man en per
dag, de Zaterdagen op halve dagen re
kenend en de Zondagen buiten beschou
wing latend, dan beteekent deze inge
voerde hoeveelheid: arbeid gedu
rende 257 dagen aan 2327
menschen;
b. Een gemiddeld maakloon nemend
van 50 ct. per paar dan beduidt dat:
2.990.000 maal 50 ct. of een millioen
vierhonderd vijf en negentig duizend
gulden arbeidsloon, dat nu door arbei
ders in het buitenland is verdiend.
c. Behalve het bedrag aan arbeidsloon,
dat wij aan onze landgenooten onthiel
den betaalden wij toch zeer zeker bo
vendien aan uitkeeringen voor werkloo-
zen: 2327 maal 257 maal 2 gulden per
dag, maakt alzoo: ruim een millioen
twee honderd duizend gulden werkloo-
zenftteun.
Te samen berekend: arbeidsloon
1.495.000 gld.; werkloozenondersteuning
1.200.000 gld.; derhalve een bedrag van:
twee millioen zes honderd vijf en ne
gentig duizend gulden.
Aan invoerrechten zal zijn betaald,
berekend naar de aangegeven waarde
van bovenstaanden invoer pl.m. 521.000
gulden.
Waar om doen wij Nederlan
ders dit?
Wij hebben toch een Nederlandsche
schoenindustrie met meer dan 200 fa
brieken! Een industrie die in 1923 ruim
vier millioen paar, in 1927 ruim acht
millioen paar fabriceerde en thans zeker
een productievermogen heeft van tien
millioen paar per jaar, Is dat niet
genoeg onder de huidige omstandigheden
voor de Nederlandsche bevolking?
En vakmenschen? Wij Nederlanders
hebben in Waalwijk een pracht rijks
vakschool met de allermodernste ma
chines, een ideaalinrichting, met zeer
lage onderwijskosten; daar komen ieder
jaar veel buitenlandsche leer
lingen.
Het antwoord op de vraag is zeer
eenvoudig: Wij Nederlanders vragen bij
onze dagelijksche aankoopen veel te
weinig naar producten van Nederlandsch
fabrikaat.
Iedere winkelier zal U dit bevestigen.
Deden wij dit wel, dan zou een derge
lijke hooge invoer worden voorkomen en
ward daadwerkelijk de werkloosheid van
eigen landgenooten bestreden.
Daarom: wilt gij mede werken het
werkloozenprobleem op te lossen,
vraagt steeds vóór alles bij uwe dage
lijksche aankoopen producten van Ne
derlandsch Fabrikaat. Het is een natio
naal belang in den huidigen tijd van
werkloosheid.
DE V.A.R.A. CONTRA DEN STAAT.
De V.A.R.A. heeft haar rechtskundi
gen raadsman, mr. M, van der Goes van
Naters, opgedragen den Nederlandschen
Staat te dagvaarden terzake van het af.
breken van de radio-uitzending op 8 Oc
tober 1930, welke verbreking is ge
schied op last van de Radio-Omroep
Controle-commissie, voor "welker han
delingen de Staat verantwoordelijk is
Bedoelde uitzending betrof de vergade
ring te Leiden, waar de secretaris van de
V.A.R.A., de heer G. J. Zwertbroek, het
woord voerde,
DE GOEDEREN-TARIEVEN DER
NED. SPOORWEGEN,
Naar de Maasbode verneemt zal de
minister van Waterstaat, gevolg gevend
aan zijn in de Tweede Kamer op 17 De
cember j.l. gedane toezegging, binnen
enkele dagen een commissie benoemen
nopens de goederentarieven der Ned.
Spoorwegen, onder voorzitterschap van
mr. F. de Vries, hoogleeraar in de eco
nomie aan de Nederlandsche Handels-
hoogeschool te Rotterdam. Naast land
en tuinbouw zullen ook handel en nij
verheid zijn vertegenwoordigd.
Men is gewoonlijk meer kwaadspre
kend uit ijdelheid, dan uit boosheid.
La Rochefoucauld.
MIDDELBURG,
Een vrij goed bezette Waalsche
kerk toonde gisteravond belangstelling
voor den muziek-, zang- en voordracht
avond, uitgaande van de Christelijke
jongemannenvereeniging Rom. 1 16a.
De heer C. P. de Jongh opende met een
orgelfantaisie op „Stille Nacht" en
toonde zich vooral goed accompagnateur
der zangnummers van mej, N. de
Muynck, een niet zeer sterke, maar wel
zuivere, lieve stem, die ons in Braga's
bekend Engel lied 't best voldeed. De
nog zeer jeugdige violist, de heer A. v,
d. Weele. heeft ongetwijfeld een streek,
waar meer van te verwachten is, dat
hoorden we in het intermezzo uit de Ca-
valleria rusticana van Mascagni. Hij
oefene zich staag, en zal dan een vol
gende maal zeker over een lichte po
diumkoorts heenkomen. Gisteravond
kwam die het ensemble in de zang-,
viool- orgel-trio's niet ten goede Het
beste was Pompers: Het gebed des
He eren.
De heer A, de Jong had een drietal
voordrachten voor zijn rekening geno
men en wist 't meest met v. d. Hulst's
Moeder, zijn gehoor in stille aandacht te
boeien.
Woensdagnacht deed een café'
houdster bij de politie aangifte van dief
stal van potjes mosselen door marine
matrozen terwijl even later aangifte werd
gedaan van het vermissen van een rij
wiel, dat voor de sociëteit op de iMarkt
had gestaan. Een onmiddellijk ingesteld
onderzoek leidde tot aanhouding van 2
matrozen op den Tramsingel, een zat op
het rijwiel, terwijl de andere plan scheen
te hebben op den bagagedrager naar
Vlissingen terug te keeren. Van een en
ander is proces-verbaal opgemaakt.
WALCHEREN.
ARNEMUIDEN. Donderdagmorgen
ontdekten eenjge bewoners uit deze ge
meente in een achterkamertje van een
woning in de Westdijkstraat een begin
van brand.
De bewoners, de weduwe v. H. met
haar .zoon, waren niet aanwezig daar zij
werkzaam zijn in de gemeente Nieuw en
St. Joosland. Men forceerde dus de voor
deur, en ontdekte, dat in één van de
twee bedsteden de brand woedde. Di
reet werd met blusschen begonnen, zoo
dat de vlammen weldra in hun ver
nielend werk gestuit werden. Niettemin
verbrandde het eene bed geheel, terwijl
het andere geheel met water nat gegooid
werd, waardoor door het kordaat optre
den erger voorkomen werd. De oorzaak
is niet bekend. Verzekering dekt de scha
de.
SOUBURG. Naar men onzen corres
pondent van betrouwbare zijde mede
deelde, stelt de heer A. Melis, wethou
der dezer gemeente, zich bij de a.s. ge
meenteraadsverkiezing niet meer be
schikbaar als raadslid.
NOORD-BEVELAND.
KATS. Gistermiddag1 vereenigden zich
vertegenwoordigers van de P.Z.E.M. met
de wethouders, secretaris, enkele raads
leden en het bestuur van de combinatie
gevormd tot gemeenschappelijken aanleg
der installaties zich bij het transforma-
torhuisje tenenide den stroom in te scha
kelen voor Kats. Op uitnoodiging van Ir.
de Regt schakelde wethouder Priester
den stroom in, waardoor deze kleine ge
meente reeds in 100 van de 130 aansluib-
bare perceelen van electrischen stroom
werd voorzien. Bij deze gelegenheid heb
ben de verschillende heeren gewezen op
de buitengewoon goede en prettige sa
menwerking van de P.Z.E.M. met de ver
schillende corporaties, waardoor in kor
ten tijd bijna 80 pCt. van de aansluitbare
perceelen zijn aangesloten op het elec-
trisch net.
SCHOUWEN-DUIVELAND.
BURGH. In de Woensdagavond j.l.
gehouden algemeene ledenvergadering
der afdeeling „Haamstede-Burgh" van
den Vrijheidsbond werden op de candi-
datenlijst voor de a.s. Provinciale Sta
tenverkiezing in volgorde geplaatst de
heren W. G. Boot Wz, te Burgh, H. C.
v. d. Zande te Nieuwerkerk, Pi. Kooimam
te Zierikzee, A. C. v. d. Have te Oos-
terland, H. J. Doeleman te Zierikzee, M.
Vijverberg te Bruinisse, C. Gast te Brou
wershaven, Joh. Hoogenboom te Re-
nesse, A. P. v, d. Weijde te Ellemeet en
N.W, van Putten te Zonnemaire. Be
sloten werd tot een afdracht van f 25
aan het Dresselhuisfonds. Als afgevaar
digden ter vergadering .te Zierikzee op
15 Januari as. werden benoemd de
heeren S. J, Hartog en T, L, Jonker.
welke zich zal aandienenl als Eerste
iZeeuwsch-Vlaamsche Jaarbeurs en ige-
houden zal worden van Donderdag "2
tot en met Maandag 13 Juli van dit jaar
Bij Eon. besl. is benoemd tot! ridder
in de Orde van Oran'je-Nassaui I. de Hul-
lu, te Schoondijke, ouddijkgraaf van
den Generale Prins-Willempolder.
I
Cand. M B. 't Veer van Goes be
roepen predikant van de Geref. kerk te
Zevenbergen c.a is door de classis Iilun-
derl der Geref. kerken toegelaten tot
de evangeliebediening,
Aan het Engelsche Leg,er des Heils
werd door een Engelsch fabrikant een
vermogen van ruim 200)000 pd. st. ver
maakt. Dit bedrag moet voor sociale
en emigratiedoeleinden worclein bestemd.
Ned. Herv. Kerk.
A. Kentie, cand. te Woudrichem heeft
het beroep naar Haamstede aangenomen.
Geref. Gem.
Ds. M. Heikoop te Utrecht heeft be
dankt voor het beroep naar Meliskerke.
Op het tweetal te 's-Gravenhagje komt
voor ds A. Verhagen le Middelburg,
onderwijzeressen le Dartmouth (Enge
land) werd met algemeene stemmen een
motie aangenomen waarin de wensche-
lij'kheid werd uitgesproken, dat iedere
onderwijzeres, na tien jaren dienst een
half jaar verlof zou krijgen met behoud
van salaris.
Een van de onderwijzeressen zéide na
aanneming van de motie: „Als zulk een
verlof werd toegestaan, zouden de Engel
sche. onderwijzeressen altijd jong blij
ven)"
Het verlof zou worden gevraagd voor
„rust, reizen of studie" en kis -het hal
ve jaar om was zou de verlof genoten
hebbende onderwijzeres weer in haar
betrekking terugkeeren.
Door kerkvoogden der Nedearl
Herv. Gemeente le Sint Laurens
is een nieuw torenuurwerk aangekocht
bij de firma Gebr, 'Van Bergen te Mid-
wolda. Aan den toren zullen drie wjjzer-
borden met uur- en minuutwijzer wór
den aangebracht.
Woensdagnacht bevonden zich een
tweetal rijksveldwachters onder de ge
meente Koudekerke toen een mo
torrijder kwam aanrijden. Toen laatst
genoemde, die een flinke vaart had, op
ongeveer 20 meters de politiemannen was
genaderd, werd hem verzocht te stoppen
Hieraan werd gevolg gegeven, doch
vermoedelijk door het harde remmen,
veranderde de motor van richting met
glevolg dat de Rijksveldwachter de M
uit Biggekerke werd aangebeden. Deze
kwam te vallen en werd vrij' ernstig
gewond. De motorrijder kwam eveneens
te vallen, doch lcwam er behoudens eeni
ige schrammen goed af.
Doordat door de visschersvaartui-
gen in de omgeving niet veel garnalen
meer gevangen worden, zijn uit Arne
muiden verschillende motorvisschers
vaartuiglen naai* Nieuwediep (den Hel
der) vertrokken. Daar schijnt de garna-
lenvangst rendabeler te zijn dan hier.
Als opvolger voor wijlen den heer
J. Zegers, is volgens de A.R,.-lijst aange
wezen tot lid van den Raad van K a p e 1-
le, de heer Jozs. de Jager Az.
Aan boord van het schip „Verwis
seling", schipper A. van Dijke, gedomici-
leerd te Emmen, te S c h o r e, geraak
te gislerenavond een 16-jarig meisje, zus
ter van den schipper, onder het slee
pen, met haar linkerbeen verward in
een staaldraad, met het noodlottig! ge
volg, dat dit lichaamsdeel, onder de knie
werd afgeknepen. Dr. Nieuwenhuijse uit
Kruiningen verleende de eerste hiüp,
waarna de ongelukkige per auto naar
het ziekenhuis te Goes is overgebracht
Verplaatst is de ontvanger der di
recte belastingen enz. L. F. J. M. la
Rose van Goes naar het kantoor der
directe belastingen te Maastricht en de
ontvanger der directe belastingen .1.
Beaufort van Axel naar Sas: van Gen t.
-Even voorbij het buurtschap Drie
wegen igem. Ter neuzen kwam Don
derdagmiddag de aardappelhandelaar De
R. uit Terueuzen met zijn auto, waar
schijnlijk door een defect aan dc stuur
inrichting, tegen een boom terecht, waar
door de auto omsloeg en vrijwel geheel
vernield werd. De heer De Rl en twee
dames, die zich in de auto bevonden,
liepen zware verwondingen op, een der
dames zelfs levensgevaarlijk. Met een
passeerende auto zijn deze drie personen
naar Terneuzen overgebracht.
Te Axel is opgericht een afdeeling
van den Chr. Laudarbeidersbond met 30
leden. Voorzitter werd de heer P. Man-
gold en secretaris de heer J. Simons.
De Vereenlg'ing voor Vreemdelin
genverkeer te Bresken s, organiseert
naar de N. Rott. Crt. verneemt een ten
toonstelling voor handel en nijverheid,
De Minister van Waterstaat brengt
in de St. Crt. ter kennis, dat bij vonnis
-yan de rechtbank te Middelburg van
22 Dec. 1.1. aan H. Wauters te Sas v.
Gent de bevoegdheid om motorrijtui
gen te besturen is ontzegd voor een
termijn van drie maanden. Deze termijn
is ingegaan op 31 Dec. 1.1.
Voor de Haarlemsclie rechtbank
stond Donderdag terecht een 22-jarige
chauffeur, die door roekeloos cn onvoor
zichtig rijden te IJmuiden een 4-jarig
meisje heeft overreden, aan de gevolgen
waarvan het kind is overleden.
De eisch luidde f 50 'boete of 25
dagen hechtenis.
Groote schadevergoeding.
Het Haagsche Gerechtshof heeft be
vestigd bet vonnis van de rechtbank te
Dordrecht, waarbij een inwoner te
Zwijndrecht is veroordeeld om aan H. v.
d. Berg te 's Gravenhage een bedrag van
f 12.375 te betalen op jgrond van 't feit
dat verdachte op 11 April 1927 in Den
Haag v. d. B. met een auto heeft aange
reden, tengevolge waarvan deze kwetsuren
heeft bekomen, welke hem in belangrijke
mate invalide hebben gemaakt en hem
materieele schade hebben berokkend.
Laffe aanranding.
Op 27 Oct. j 1. werd een 72-jj,arige
oude man, die in het logement de „Me
tropool" te 's-Gravenhagje verbleef én
•nldaar in kennis was gekomen met een
drietal mannen, die tiaar ook verblijf
hielden, in de St. Jaocbstraat te 's-Gra-
venhag'e door dezen onverhoeds1 aange
vallen en van zij» spaarduitjes f 585
"welke hij in een zakje bij zich droeg,
beroofd.
Verdacht van deze laffe aanranding
en berooving had zich Donderdag voor
de Haagsche rechtbank te verantwoor
den de 22-jarige zeeman J. D„ de 25-(ja-
rjjge los werkman H. W. G. en de 28
jarige voerman C. C. C. Deze laatste was
reeds zesmaal wegens misdrijven veroor
deeld.
Jiei O. M. ze-gl dat hel hier gepleegde
feil, de gewelddadige berooving van een
ouden man, z'óó beneden alle critiek' is
en zoo treurig dat hij er maar wéinig
van te zeggen weet. Hij requireert voor
verdachte D., die nog nietgevönnisd is
2 jaar en 6 maanden en voor de beide
anderen 3 jaar en 6 maanden gevan
genisstraf.
Bij het te 's-Gravenhagó gehouden
examen voor adjunct-commies' bij de
hypotheken, het kadaster en de scheeps
newijzen, s laagde mej. J. v. d. Bliek, rijks
klerk ten hypóthcekkantore te Goes.
Mej. P. C. van der Zwart, onder
wijzeres aan school A, te B i e r v 1 i e
komt als no. 1 voor op de voordracht
voor onderwijzeres aan de Openb. school
te Capelle aan den IJssel.
Om onderwijzeressen jong te houden.
In een dezer dagien gehouden verga
dering van de nationale vereeniging van
VADERLANDSCHE BANK
Voor Belaste Waarden, Den Haag, I
tegen beurskoers
g OBLIGATIE N a
met jaarl. uitloting
(Ingez. Med.)
Arbeidsconflicten.
In Z. Wales wordt vandaag op de bij
eenkomst van mijneigenaars en mijnwer
kers te Cardiff overeenstemming ver
wacht t.o.v. het rcijnconflict. Er is veel
vertrouwen, versterkt door de verzeke
ring van den voorzitter der mijnwerkers
Richards, dat de grondslag der bespre
kingen alle hoop geeft. Ook Mac Donald,
de premier, heeft zich hoopvol uitge
laten.
De oplossing zou zijn gebaseerd op
een voorstel van Richards aan de eige
naars gedaan, namens het hoofdbe
stuur, voor de oprichting van een ver-
zoeningsraad onder een onafhankelijk
voorzitter, onder bepaalde, doch niet te
bezwarende omstandigheden. Tevens
hebben de delvers goedgevonden eenige
bijkomstige geschilpunten aan de uit
spraak van dien voorzitter te onder
werpen.
De mijnwerkers eischen echter, dat tot
zoolang de verzoeningsraad geen uit
spraak zal hebben gedaan, niet tot loons
vermindering worde overgegaan en de
andere arbeidsvoorwaarden ook zullen
blijven voortduren. Men verwacht, dat
deze eisch niet op verzet bij de eige
naars zal stuiten.
In een ministerieele bespreking van.
Donderdag is de mogelijkheid ter oplos
sing van het conflict in het Roergebied
van een presidentieele noodverordening
overwogen, waarbij dan een z.g. een
mans-arbitrale uitspraak ingesteld zou
worden. Want met arbitrage langs den
gebruikelijken weg: onderhandelingen
tusschen werkgevers en werknemers on
der arbitrale rijksbemiddeling komt men
daar niet verder. Inmiddels is de z.g.
wilde staking in die streek op een fiasco
uilgeloopen.
Ook in O. Silezië wordt in de mijnen
gestaakt. Het aantal varieert tusschen
10 en 40 pet, Alleen in een enkel district
wordt algemeen gestaakt.
In het loonconflict bij den Saksischen
steenkolenmijnbouw heeft de rijksminis
ter van arbeid de arbitrale uitspraak van
31 Dec. 1930, welke een loonsverlaging
van 6 pCt. inhoudt, bindend verklaard.
Het verkeersvraagstuk ia
Engeland.
De staatscommissie in Engeland over
de verkeersvraagstukken is verschenen.
Hierin wordt gezegd, dat de spoorwegen
bestaansrecht zullen houden, maar om
de concurrentie met de auto's en de
autobussen te kunnen volhouden en de
verliezen der laatste jaren in te halen,
zullen ingrijpende verbeteringen! noodig
zijn. Als zoodanig meent de commissie
electrificatie van alle lijnen in groote
verkeerscentra, niet alleen, Londen, maar
ook Birmingham, Liverpool, Glasgow en
in het algemeen rondom alle groote
steden; verder vermindering der passa
gier- en op sommige lijnen ook der
vrachtprijzen, vluggere verbindingen en
behoorlijke zitplaatsen voor de passa
giers door verruiming der plaatsen.
De mededeeling is wel verrassend, dat
in Engeland sinds kort voor den oorlog
geen bijzondere verbeteringen meer