II If 8| KUNST EN WETENSCHAP. JlLl KAÏNAAL 7CÏY1 WtivrL,ii-niwi^iiiyiuix. JO^psCHE. Kt L| I r ■XOEWKWuq. ^EVÊNBUVjLN. W£MELl>mq& Mwo^fcri utmm. NEPERIAND. ANWEKPEfl. TECfcTJWOCfW. W/5ERWÖA AïflWERREN -XpTlL^DAM. JEJIDJ^C-HföihAWAAU. HAAT^KETPIAM VATi [R. VAtLKOWyriE.KBUXcV WtAAL mrWS^tM iPOIWp BILA1È, HET ZOU VE^N.C^M de algemeene belangen voorbij ziet. Maar het blijkt telkens noodig, dat zij aandacht schenkt aan de sociale vragen. De an dere fracties doen het niet. Het was toch na de besprekingen in de afdeelingen te begrijpen, dat een voor stel inzake de werkloosheid zou komen. Dat de Statenleden sprekers voorstel niet kunnen overzien, pleit niet voor hun be vattingsvermogen. Men kan gerust het Rijk volgen. Dat gaat niet over ijs van één nacht. Spreker heeft bovendien een maximum genoemd. Men moet niet op het standpunt staan: het komt van de sociaal-democraten en daarom zullen we het maar afstemmen. De heer DUSSELDORP antwoordt nog mevr. Bergsma, dat verschillende ge meenten alleen of in combinatie met an dere een deskundige hebben. Maar of hier dwingend moet worden opgetreden, betwijfelt spr., gezien de mentaliteit van de dorpsgemeenteraden. Spr. wil wel toe zegging doen, zoover te gaan als moge lijk is. Wat de bouw van de veerboot betreft, hieraan zitten moeilijkheden vast. Het is lastig hierop te antwoorden, omdat Ged. Staten nog geen beslissing hebben geno men. Wanneer het mogelijk is, willen Ged. Staten aan het verlangen om de boot in Zeeland te bouwen, gaarne vol doen. Ged. Staten deelen dit verlangen. Spr. houdt vol, dat de gevolgen van de motie-Onderdijk niet zijn te overzien, De heer KAKEBEEKE (v.b.) zegt, dat de crisis in den landbouw verder gaat dan tot arbeiders en kleine pachters. Deze groepen zijn zelfs nog het minst getroffen blijkens de in de crisis-verga dering te Goes meegedeelde cijfers. De groote bedrijven en de boeren, die nog maar kort hun bedrijf zijn begonnen, wor den wel het zwaarst getroffen. We kunnen in dit college meehelpen door de opcenten op de grondbelasting te verlagen. Ook zijn er nog enkele ge meenten die een zakelijke bedrijfsbelas ting heffen, b.v. Rilland. Dit is ook een onbillijke belasting. Verder keurt spr. af het instellen van een wegenbelasting (voor landwegen), die zeer willekeurig wordt geheven. Het is voor de provincie niet gemak kelijk aan de landbouwers de helpende hand te bieden. Het Rijk heeft hier een 66rstc tclcllc» De heer DE RIDDER erkent, dat de zakelijke belasting niet billijk is, omdat ze in de eene gemeente wel en in de an dere niet wordt geheven. De motie-Joziasse wordt z. h. s. aan genomen. De heer P. G. LAERNOES bestrijdt de motie-Onderdijk. Er zijn maar weinig ge meenten, dié steun van het Rijk genieten en dus van de Prov. steun zouden ge nieten. Behalve een crisis in den landbouw is er ook een crisis in de industrie. De zakelijkje bedrijfsbelasting heeft iels onbillijks. Maar het geld moet toch ergens vandaan komen? Elke belasting' is onsympathiek. Spr. hoopt, dat de nieu we veerboot te Vlissingen gebouwd zal worden. Dat zal goede werkverschaffing zijn. De heer MOELKER (v.b.) is voor de motie-Onderdijk. De heef REILINGH eveneens. Ged. Staten kunnen naar bewind van zaken handelen. De heer 'SONKE (a.r.) wil een pauze, om de fracties in de gelegenheid te stellen, zich over de motie-Onderdijk uit te spreken. De VOORZITTER ziet niet in, dat dit noodig is. De heer VAN 'T IIOFF zal tegenstem men,, lo'rndat slechts een deel der ge meenten wordt geholpen. We zetten een eersten stap op dezen weg en kunnen later niet meer terug. De heer ONDERDIJK zegt, dat het Rijk juist de gemeenten helpit, die het meest noodig hebben. De heer DUSSELDORP zegt, dat in 1929 door het Rijk alleen aan Biervliet, Graauw, Middelburg en St. .Tansteen steun voor werkverschaffing is «gegeven. Spr. waarschuwt nogmaals tegen het voorstel. Waar gaan we najar toe? De heer MOELKER: Ged. Staten krijgen een crediel, maar ze behoeven de f 15.000 niet uit te gevèn. De heer DUSSELDORP aan wie moet steun gegeven? ve neer viuiNimxa: aan ae gemeen ten, die het noodig hebben. De heer LAERNOES toont de on billijkheid aan, dat van dit bedrag slechts 3 a 4 van de 109 gemeenten zullen profiteeren. De voorwaarde, dal eerst het Rijk moet bijdragen, acht spr onbllijk De heer ONDERDIJK houdt vol, dat de zwaarst belaste gemeenten moeten geholpen worden. Aan de mededeelingen van den heer Van Dusseldorp hecht spr. niet veel waarde. Die daleeren van '29. Dé heer ADRIAANSE vindt f 15.000 een he.el aardig begin, maar vindt het onbillijk, dat eerst het Rijk moet sub sidieeren. De heer KODDE is tegen de motie- Onderdijk. We gaan dan de gemeenten subsidieeren. De heer ONDERDIJK wijzigt zijn mo tie op verlangen van sommige leden. Aan Gedep. Staten wordt nu vrijheid gelaten ook steun te verleenen aan ge meenten, die van het Rijk geen steun ontvangen. Maar de laatste komen het eerst aan de beurt. Deze motie-Onderdijk wordt aangeno men met 19 tegen 18 stemmen. Artikelsgewijze behandeling. Prov, Stoombootdiensten. De heer V. D, WART (c.-h.) vraag! inlichtingen over de abnormaal lange ar beidsdagen van het personeel. Verder vraagt spr. een dagretourtje van het traject VlissingenBreskens ook geldig te verklaren op het traject Neu zenHoedekenskerke en Walsoorden Hansweert. De heer DE PAUW (s.d.) brengt de verbinding NeuzenHoedekenskerke ter sprake. Deze laat veel te wenschen over. De passagiers moeten soms als vee opgedreven worden om de aansluitingen te Goes te halen. .Soms moet den locaaltrein met veel te groote snelheid rijden. Een en ander staat in verband met het kolenladen te Vlissingen. Spr. meent, dat Gedep. Sjtaten zelf niet geloo- ven, wat ze daarover schrijven. Dat ko lenladen te Vlissingen kost veel geld en tijdverlies. Spr. wil opheffing van den tramdienst VlakeHansweert, dat veel geld kost. Spr. betreurt het, dat 'Ged. Staten die opheffing willen uitstellen tot het station Vlake is verplaatst. Dat k,an echter nog wel geruimen tijd duren. Autobussen kunnen in de behoeften voorzien. Spr. stelt voor Ged. Staten uit te noo- digen ten spoedigste maatregelen te ne men tot opheffing van genoemden tram- dienst. Ook bespreekt spr. de z.g. examendoe- nerij van het bootpersoneel. Op dit per soneel is practisch niets aan te merken. Deze zaak kan volgens spr, niet door den beugel. Ten slotte komt spr. er tegen op, dat er dezen zomer aan de S.D.A.P. een ex tra-boot op Zondag is geweigerd. Dat was volgens spr. omdat het een verzoek van de S.D.A.P. was. Als de Stk, Geref. partij het had aangevraagd, zou het wèl toegestaan zijn. (Gelach). Dat was Zee land op zijn smalst. Daartegenover steekt gunstig af de houding van den burge meester van Terneuzen, die op Zondag een optocht toestond. De heer KODDE vindt het treurig, dat de S.D.A.P. op deze wijze den Zondag ontheiligt en juicht de houding van Ged. Staten toe, We gaan weer naar uitbreiding van het aantal vaarten op Zondag. Daartegen protesteert spr. Voor de motie-De Paauw voelt spr. niets, nu de opheffing van het station Vlake zeer nabij is. Spr. zou voor dit traject concessie aan een particulier willen geven. Dan kost het de provincie niets meer. De heer ADRIAANSE is tegen de mo tie-De Paauw. Het is niet te zeggen, wat de Provincie zal hebben te betalen gedurende 1 a IK jaar, dat het station Vlake nog bestaat. Ook verzending van goederen moet mogelijk blijven. Het is zeker dat het station Vlake zal verdwijnen. Op de staatsbegrooting staan er gelden voor uitgetrokken. De heer VAN ROMPU (ged. st.) zet uiteen den arbeidstijd van het bootper soneel, de vrije dagen, enz. Spr. durft zeggen, dat het nergens zoo goed is in de binnenvaart als bij den Prov. Stoomboot- „dienst. Dat blijkt wel uit de vele solli citanten als er een vacature is. De retourkaartjes op een ander tra ject geldig verklaren, gaat niet, omdat de prijzen op de trajecten zoozeer uiteen- loopen. De verbinding NeuzenHoedekens kerke laat den laatsten tijd wel eens te wenschen over. Dat kwam door allerlei oorzaken (mist, oponthoud te Borsselen, enz.) maar niet door het kolenladen. De boot zal daarom in het vervolg iets vroe ger van Neuzen vertrekken. De opheffing van den tramdienst Vla keHansweert stuit op allerlei bezwa ren. De tram kan altijd alle passagiers vervoeren en zorgt ook voor post- en vrachtvervoer. Een autobusdienst zou 'n groot subsidie van de provincie eischen. In het tekort op de tram behaalt het Rijk 80 pet., maar in een tekort op een auto busdienst zal het Rijk niets betalen. De zaak kan weer bekeken worden, indien straks het station Vlake wordt opgeheven. Daarbij zal overleg met den Waterstaat noodig zijn. De extra-boot op Zondag is aan de S.D.A.P. geweigerd. Maar die weigering heeft ook aan andere corporaties plaats gehad. De Staten hebben destijds een uit spraak gedaan, dat geen extra-Zondags- booten beschikbaar worden gesteld. Wat de examens betreft, de booten wuiucü sieeus ïiigewiJ&Jtieraér, uts vactxi op de Schelde wordt steeds drukker, dus moet het personeel op de hoogte zijn. Anders ontstaan ongelukken en de pro vincie zou daarvoor moreel verantwoor delijk zijn. De heer DE PAAUW is niet voldaan met de toezegging van den heer Van Rompu, Het zal in de meeste gevallen onmogelijk zijn, dat bedoelde boot om 4 uur uit Neuzen vertrekt. Spr. geeft de leden in overweging een persoonlijk on derzoek in te stellen. Spr, heeft opgemaakt, dat de tram straks wordt verlegd naar het station Kruiningen. Spr. stelt nu een andere motie voor, waarin Ged. Staten worden uitgenoo- digd een onderzoek in te stellen naar de mogelijkheid van een goedkooper verkeersmiddel tusschen Hansweert en station Kruiningen. De VOORZITTER zegt dat Ged. Sta ten deze motie overnemen. De heer DE PAUW vraagt naar aan leiding van de examenkwestie of de brief, door den directeur aan het per soneel geschreven, de instemming van Ged, Staten heeft. Spr, zou dien brief willen intrekken. De heer GEELHOEDT (v.b.) zegt dat de burgemeester van Terneuzen wel toe stemming heeft gegeven tot een optocht op Zondag, maar onder bepaalde voor waarden. De VOORZITTER zegt dat het niets met de begrooting heeft te maken. De heer VAN ROMPU zegt, dat de bewuste brief aan het personeel is ge zonden met medeweten van Ged. Staten, al hebben zij den inhoud niet gedicteerd. Laten de betrokkenen maar eens gaan praten met den directeur. Dienst op de Ooster-Schelde. De heer DOELEMAN (v.b.) vraagt of de destijds toegezegde verbeteringen nog komen. De heer VAN DER WART pleit voor betere verbindingen te Zierikzee tus schen avondboot en autobussen. De heer TIMMERMAN onderschrijft dit. De trams vertrekken vóór de avond boot te Zierikzee aankomt. De heer VAN DER WEIJDE (ged. st.) stelde zooveel belang in de verbetering ZijpeA. J. Polder, dat hij gezwegen heeft over de in de vorige vergadering toegezegde verbeteringen. De aandacht van Ged, Staten blijft er echter op ge vestigd. Op dit oogenblik is er weer een con cessie-aanvraag voor een autobus, die aansluiting op de avondboot zal geven. Ged. Staten zullen dit geval onderzoeken. Veer KortgeneWolfaartsdijk. De heer VAN DER WART wijst op de moeilijkheid dat automobilisten 's avonds over een eerste boot heen moeten rij den, om op de tweede te komen. Het personeel op dit veer heeft een langen diensttijd. Spr. is nog altijd voor provinciale exploitatie. Hoever staat het met het onderzoek van Ged. Staten? waarbij spr. meedeelt dat de pachter er over denkt wegens ziekte ontslag te •vragen. De heer VAN ROMPU zegt, dat vorig jaar aan dezen dienst een knak is ge geven door de verlaging der tarieven. Er is daar voldoende personeel, als het maar onderling beter den dag verdeelde. De kwestie van de Prov. organisatie is in studie, maar in geen geval zullen er loonen gegeven worden als bij de an dere Prov. stoombootdiensten. Nazorg van krankzinnigen. De heer VAN DER WART vraagt wie de consultatiebureaux van krankzinnigen betaalt. De heer VAN DE PUTTE (ged, st.) kan hierop nog niet antwoorden. Hier is nog geen weg gevonden. In de zomervergade ring zal er een voorstel komen. Drankbestrijding. De heer DE BAARE wil liever de oor spronkelijke verdeeling van de subsidies aan drankbestrijdersorganisaties. De VOORZITTER zegt overweging toe. P. Z. E. M. De heer VAN 'T HOFF bepleit onder- grondsche netten. Vele gemeenten zien echter tegen de hooge kosten op. Er ko men nu bovengrondsche netten die niet wenschelijk zijn. Daarom handhaaft spr. de vroeger door hem hieromtrent gedane voorstellen. Verder bepleit spr. een tram huisje aan de Abeele, De heer DIELEMAN zegt toe, deze verlangens over te zullen brengen bij den Raad van Bestuur der P. Z. E. M. De begrooting wordt hierna met alg, st. aangenomen. Opcenten. Besloten wordt tot heffing van 40 op centen op de hoofdsom der vermogens belasting en eveneens op die der inkom stenbelasting. Crediet aan de P.Z.E.M. van ƒ500,000 voor de Middengroep en 350.000 voor de Zuid- groep, De heer VAN 'T HOFF protesteert te gen de wijze van behandeling van dit voorstel, Spr. meent, dat een nieuwe tur bine in de centrale te Westdorpe niet noodzakelijk is. Er zijn volgens spr, goed- koopere manieren. De heer DIELEMAN zegt dat er vele technische bezwaren waren om andere turbines naar Westdorpe over te bren gen. Het voorstel wordt z. h. st. aangeno men. De verbetering van den vaarweg door het Hellegat wordt zooals men weet, een onderdeel van het door Ir. van Konijnenburg ontworpen Eendrachtska- naal, waarvan de tracé getrokken lis vanuit Antwerpen (Kruisschans) door het Kreekerak, de Eendracht, en het Vol kerak en waarin ingenomen zijn sluis- werken bij Kruisschans, bij Bath (met doorsteek van den spoordijk1-, die Bra bant en Zeeland met elkaar veroindt), bij Tholen en ten Zuiden van Dintelsas benevens inpoldering van het z.g. Noord- land bij Bergen op Zoom, waardoor 200 I-LA. polderland in cultuur zouden kun nen worden gebracht, en aanleg van een verbindingskanaal van Bergen op Zoom op het Eendrachtskanaal. De „Lloyd Anversoise" is in het bizon der in heftig verzet gekomen. Dit blad bepleit opnieüw krachtig den aanleg van een kanaal dat Antwerpen rechtstreeks zonder den aanleg van taljrijke kunstwer ken via Bergen op Zoom, Roosendaal en Zevenbergen zal verbinden met Moer dijk. In West Brabant vindt dit plan onafhankelijk van de Belgische motie ven en uit andere overwegingen dan de in België gekoesterde wenschen in vele leringen grooten bijval. Want West Slotrede van den voorzitter. De VOORZITTER spreekt tot slot de gisteren reeds gepubliceerde rede uit. Hierna sluit de VOORZITTER in naam der Koningin de zitting. Zeeuwsch Genootschap der Wetenschappen, Aanwinsten Decembervergadering. Een oude tinnen lepel, gevonden in den dijk te Westkapelle en twee Fran- sche munten, gevonden bij graafwerk aldaar, geschonken door den heer K. van Rooijen Wz. te Westkapelle; scherven van kookpotten uit de tiende eeuw (ongeveer), gevonden in den vluchtberg op de hofstede „Berglust" te Ritthem, geschonken door bemiddeling van den heer B. J. de Meij aldaar; zes bewerkte linnen hemden em vier dito sloopen afkomstig uit Zeeland, ge schonken door mevrouw C. J. de Visser Hozee en den heer W. C. de Visser te 'Leiden eene verzameling werken, gepubliceerd door wijlen den heer prof. dr. M. W. de Visser, geboren te Stavenisse, geschon ken alsvoren; een zilveren breinaaldenkoker (zgn. Herrnhutter), geschonken door bemidde ling van den heer A. J. de Nood te Mid delburg. Natuurkundig Gezelschap. Dr. J. G. de Lint van Den Haag hield Woensdag een lezing over Iets uit de geschiedenis der genees- en natuurkundi ge wetenschappen, naar aanleiding van de oprichting van het Natuurkundig Ge zelschap op 29 Nov, 1780, De voorzitter van het Natuurkundig Gezelschap, dr. Hoorweg, begon met een welkom toe te roepen tot de aanwezigen en den spreker dank te brengen voor de groote bereidwilligheid heden belange loos een lezing te komen houden ter her denking van 't 15 0-jarig bestaan van het Gezelschap. Hij memo reerde verschillende belangrijke feiten uit de geschiedenis, zooals die in 1922 Brabant vraagt een goed geoutilleerd af voerkanaal voor het vervoer te water waardoor deze streek uit haar betrekjt- lijk isolement zal worden verlost en Ber gen op Zoom, dat door de verzanding der Ooster Schelde van bloeiende han delshaven tot „viïle morte" is terugge bracht, een kans zal geven zijn vroegere welvaart te herkrijgen. Op bijgaande teekening vindt men dui delijk aangegeven den tegenwoordigem waterweg AntwerpenRotterdam via liet kanaal door Zuid Beveland, Mastgat, Zijpe en Krammer (voor de schipperij vaak een ware lijdensweg). Vervolgens vindt men het tracé ont worpen door Ir. van Konijnenburg onder den naam Eendrachtskanaal. Het gear ceerde gedeelte bij Bergen op Zoom geeft de inpoldering van "liet z.g. ^Noord- land' 'in de Oosterschelde aan evenals het gearceerde gedeelte ten N. W. van Willemstad wijst op de voorgenomen verbetering van het Hellegat. Tenslotte is op deze kaart aangegeven het tracé van het door de Belgen verlangde ka naal AntwerpenMoerdijk, zooals de „Lloyd Anversoise" aangeeft en dat, zoo als wij reeds zeiden, in West Brabant groote belangstelling heeft. eSSSMBDMMHBBani op zoo meesterlijke wijze is beschreven door het eerelid van het Gezelschap dr. Schoute. De heer dr. Unger, die als ge meente-archivaris belangrijke oorkonden van het Gezelschap onder zijn berusting heeft, had gezorgd voor een exposée van een zestal dezer stukken. Daarna nam dr. de Lint het woord en begon met er op te wijzen, dat in den tijd van de oprichting overal eene opleving was van belangstelling in de natuurwe tenschappen, aangezien de tijd van me- taphysische speculaties plaats had ge maakt voor het experiment. Op het doek verschenen nu portretten van baanbrekers op het gebied van na tuurwetenschappen: Copernicus, Galli- lei, Keppler, Newton Huyghens, 's Gra- vezande, Musschenbroek, verder eenige, die in Middelburg gewoond hebben of er ook geboren zijn: Zacharias Jansen, Lipperhey v. Lansbergen, Van de op richters verschenen: Van de Perre, Ra- demaeker, v. d. Palm en Ballot. Na deze inleiding gaf spreker als feest geschenk den primeur van een interes sante mededeeling omtrent nieuwste vondsten uit afbeeldingen en papyri van het Egypte van 3000 voor Chr. betref fende de medische kennis uit dien tijd. Hij begon met te memoreeren, dat de kennis van het hieroglyphenschrift sa menhangt met de opgraving door een Fransch soldaat van den bekenden steen van Rosette, aldus genaamd naar de vindplaats Rosette bij Alexandrië. Op dien steen stond in 3 talen een zelfde opschrift, 't welk op vernuftige wijze door Champollion is aangewend om een dier talen, het hieroglyphenschrift, te leeren kennen. Dit is een mengsel van alfabet en teekenschrift. Eenzelfde woord kan in combinatie met verschillende tee- kens, verschillende beteekenissen heb ben. Van het drietal goden Ptah, imotep en sekhmet is de tweede de god der ge neeskunde, de derde een godin met kat- tenkop, die de vrouwen bij bevallingen bijstaat. De god der geneeskunde heeft als attribuut in de hand een kruis met een eivorm er boven, dat anch heet en leven beteekent. Uit de afbeeldingen in de graven blijkt dat hofartsen in boog aanzien stonden, ze hebben den bals keten en de staf, beide teekenen van

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1930 | | pagina 6