r Fa. SIES-WITTENTROP, Likdoorns zm Lastig ""«tabletten bij Griep en Influenza Gevatte Koude Rheumatiek Zenuwpijnen Hoofdpijn Kiespijn Koorls Mveptentlën. CE Te houden Aanbestedingen N.V. RAMMELWEIDE - ARNHEM Aan de Zenuw- achtige personen, o KOLINE Een der bekenden Advocaat^ ROTTERDAM bijna reeds van het ongevaarlijke van verkeer per luchtschip overtuigd had, maakte de ramp van de „R 101" een in druk, die zich den volgenden dag in. de kranten en in alle gesprekken weerspie gelde. Er waren ook hier tallaoze men- schen, die hun „Graf Zeppelin" vele malen geestdriftig toegejuicht hadden en die zich nu toch de vraag stelden, of de menschheid goed er aan doet, in dit stadium reeds tientallen millioenen voiar zulke luchtmonsters uit te geven en er de levens van vele vooraanstaande man nen en vrouwen aan te wagen. Maar die angst schijnt thans, eenige weken na het ongeluk, alweer vergeten te zijn. Zelfs de in den laatsten tijd op vallend talrijke doodelijke ongevallen met (bestuurders en passagiers van vliegtui gen schijnen niet in staat 'te zijln, der moderne menschheid meer dan oogen- blikkelijken schrik aan te jagen. Men ia over de periode der voorzichtigheid blijkbaar in breede kringen reeds heen en gelooft de verzekeringen der lucht vaart-specialisten, dat vliegtuig en lucht schip volgens statistische gegevens meer veiligheid bieden dan trein en automo biel. Tragische ongevallen kunnen eenige dagen, zelfs weken de geestdrift afkoe len al te spoedig gelooft de moderne mensch weer in dat luchtverkeer en be schouwt het dagelijkSch' gebrom van ma toren hoog boven huizen en steden en landen als een verschijnsel, dat even weinig aandacht verdient als het voor bijsnorren van reis-auto's en het dreu nen van D-treinen met 90 tot 100 K.M. snelheid in het holst van den nacht Duitschland, dat in Üe verkeerstechniek een zoo opvallende plaats inneemt,, dat ons de eerste proeven met raketten-au to's en raketten-vliegtuigen gebracht heeft schijnt nu weer een nieuwe stap voor waarts gedaan te hebben door 'n proef tocht met een „propeller-trein", diejluist heden op het doode spoor tusschjgn Han nover en Zelle, waarop ook Fritz von Opel zijn raketten-proeven gedaan heeft, plaats had en blijkbaar met volledig suc ces. Ik wil hier slechts samenvattend vertellen, dat de voorbereidingen als ge woonlijk in het geheim plaats igdhAd hadden en dat slechts weinige belangstel lenden en journalisten de kans kregen, den nieuwen „trein" te zien en een eer ste proefrit mee te maken. Het beginsel kan niet nieuw genoemd worden. We hebben reeds alle mogelijke proeven gezien van voortstuwing door middel vjan de motoren en propellers1, die we anders voor vliegtuigen plegen toe te passen. Auto's zoowel als motorbooten heeft men vjan zulke propellers voorzien en ihet resultaat was steeds, dat mep inderdaad zeer behoorlijke snelheden be reiken kon, zonder dlat nu juist gezegd 'kon worden, dlat de luchtsichroef voor zulk een voortbeweging al|s bijzonder ge schikt beschouwd moest worden. De „Gesellschaft für Verkehrstechnik", die zich ten doel stelt, Voor het vervoer vjan passagiers en post proeven te nemen met bijzonder snelle verkeersmiddelen heeft intusschen hiarjd gewerkt aan den propeller-trein"zij was gisteren in staat met groot succes te demtonstreeren met een eigepaardigen spoorwagen, die er uitjziet als een model van een zilver kleurig schip, dat met de kiel naar boven op wielen geplaatst en aan de achter zijde v|an een vliegtuig-propeller voor zien is. De Wlagen heeft de 'bekende „Stromliniën", die ook reeds bij auto's en snelle motorbooten, bij kleine bestuur bare ballons en andere verkeersmiddelen toegepast is om den weerstand' van de lucht tot een minimum te beperken. En wordt voortgestuwd door een motor van 500 P.K., die per 100 K.M. 60 Liter ben zine verbruikt en aan de waggon een snelheid vjan 150 K.M. per uur kan ge ven, Wat volgens spoorwegdeskundigen de snelheidsgrens is om zulke treinen nog in het gebruikelijk stelsel' van trein verkeer zonder storingen te kunnen in voegen. Een mijner Duitsche collega's, die de proeftocht meegemaakt heeft, weet er vpö. te vertellen, dat de nieuwe trein, waarin 40 passagiers kunnen plaats ne men, zoo zacht voortglijdt, dat noch de meerijdenden, noch degenen, die zich langs den rails opstellen, den indruk krij gen, dat hier een snelheijd bereikt wordt, welke bijna het dubbele bedraagt van die, waarmede onze D-treinen dagelijks ram melend en daverend over de ijzeren sta ven plegen voort te snellen. In de vroege ochtenduren van heden had zich het kleine gezelschap opgesteld op het station Burgwedel, dat aan de lijn HiannoverCelle gelegen is, een traject vjan 18 K.M. zonder bochten, dat deel uit moet mjaken van een snellere verbinding, die echter om financieele rédenen nog niet tot stand gekomen is. De Rijkss'poor- wegmaatschappij beschikt daardoor over een doodloopende lijn, die reed Voor al lerlei proeven haar nut bewezen heeft. Ook ditmaal was het lijntje het aange-we- zen traject om den „propeller-trein" in beweging te zetten. En nu zagen de toe schouwers plotseling een wbnderlijk wit gevaarte op zich toesnorren, dat met 150 K.M. snelheid vborbijsnorde en den indruk maakte, nauwelijks aan wrijving onderworpen te zijn! Even later mocht men zelf plaats nemen en toen kon men waarnemen, dat de wagon iets van een potvisch heeft, met dikken ronden kop en groote schroef bevestigd is. De bestuur- spits uitloopenden staart, waaraan de der zit in het kopgedéelte op een ver hoogden zetel met allerlei hefboomen voor zich en pedalen als bij een auto. Men neemt plants op lichte mfetai'en stoe len. De bestuurder zet den motor aan en |als die op hoogste toeren is, worden langzaam de remmen losgedraaid, met het gevolg diat na een hafllve fminuut 50, na een minuut 90 na li/2 minuut 120 en nja 2 minuten reeds 150 K.M. snelheid! bereikt is met een geleidelijken overgang die door alle deelnemers bewonderens waardig genoemd wordt. Men vraagt zich nu al af of hier de toekomst van. het spoorwegverkeer gele gen is; en allerlei problemen doen zich voor! Moet men nog voorljgaan mét het plectrificeeren der spoorwegen? Heeft „do propeljler-trein", die geen extra-kosten voor d e rails en voor de uiterst-kostbare aanbrenging van geleidingsdraden eischt, niet veel meer toekomlst? En zal' 'de reiziger niet veel meer neiging vertoonen, per propeller-trein 150 dan per electri- sche of door stroom gedreven trein 75 tot 100 K.M. per uur af te leggen? Terwijl spoorweg- en luchtverkeer hun uiterste best doen om ons steeds sneller naar ons d|oel te brengen, heeft de hoofd commissaris' van politie te B,erlijn terechf ingezien, crat aan het waanzinnige razen der auto's en motorrijwielen in het druk ste gewoel van de straten dezer wereld stad, waardoor vrijwel dagelijks onge lukken met Idoodelijken afloop te betreu ren zijn, paal en perk gesteld behoort te worden en hij heeft voor de ^bebouw de kom1" de maximumsnelheid op 40 K.M. vastgesteld. Dat is voor de overvolle stra ten van de City,, de arbeiderswijken eH het „Westen" nog altijd een snelheid, die den leek zeer behoorlijk zal voorkomen, de echter door de sterke remmen, waar over de auto thans beschikt, geen direct gevaar meer beteekent behalve natuur lijk, wanneer de straten vochtig zijn en het gjadde asphalt dat hjer langzaam maar zeker rauw gemaakt wordt tot een ijsvlakte geworden is. De praktijk heeft iutuiSs'chen reeds ge leerd, dat vele autobestuurders' en vooral ;de jonge blagen, die met' hun brom mende, k|nallende cn1 knetterende motor fietsen, de moderne stad tot een hel weten le maken, zich aan deze Irfieuwe voorschriften bitter weinig te Isjtoren plegen. Overmatige snelheid en onzinnig lawaai van motoren, knalpot- ten en ciax-ons maken "hef leven in Ber lijn en anoere feuitsche steden' nog altijd ongenietbaar. De overgroote meerder heid der automobilisten beschouwt zich nog steeds als meesters1 van den open baren weg en van de zoo hooggeroemde Duitsche discipline is tegenwoordig een bitter beetje meer overgebleven. Het js al teekenend genoeg dat een der boulevardbladen, Tiet 8 Uhr. Abend- bi-att", onlangs op het denkbeeld geko men is, een extra-plaquètte uït "te loven Voor wal het blad „Ritter vom Sleuf", ridder van het stuurrad noemt en die het het ten geschenke geeft (de namen en de motiveering worden eiken dag pu bliek gemaakt) aan dames en heeren of beroepschauffeurs, die blijk gegeven hebben elkaar en den voetganger met bijzondere beleefdheid te behandelen. Dat herinnert aan eenige jaren ber, toen men in Berlijn in openbare ver keersmiddelen bordjes kon aantreffen' met de goedbedoelde maar voor 'de be volking allesbehalve vleiende aanmaning „Nimmt Riicksicht auf Kriegsbeschadig- te"' (geeft invaiieden een zitplaats!) een! wenk, die nog heden niet altijd overbo dig is i ROLAND. Wlo eins dag 19 Nov. v.m. 11 uur geb. Prov. bestuur te Middelburg 't onderhoud Rijkswegen Middelburg —GoesRapelle en Breskens' Belg. grens en in 2 perc. en in massa, gedurende 1931, '32 en '33. Raming p. j. 1ste f 3700, 2de f 5800. Massa f 9500. Zie Staatscrt. 18 Oct. '30. Woensdag 19 Nov. v.m. 11 uur geb. Prov. bestuur te Middelburg, het maken van dijken en- oplioogingen; het maken van beton- en steen- iglooiingfen en wegverhardingen enlz1. behoorende tot de werken van den aanleg van een vlucht- haven aatl 't Zijpe onder de gem. (Bjruinisse. Raming f 125.000. Zie IStjaafscrt. van 22 Oct. 1930. I—— heeft voor MIDDELBURG een depót harer Stoomerij-, Ververij-, Chemische Wasscherij en Machinale Tapijtreiniging gevestigd bij in Manufacturen Gravenstraat 280. Genoemde firma is gaarne bereid"U alle gewenschte inlich tingen te verstrekken. Met het nauwsluitende schoei sel van tegenwoordig hinderen ze U nog meer. Laat U niet langer plagen en pijnigen. In enkele dagen bent U ze kwijt, wanneer U Gedézalf of Gedé- pleister gebruikt. Snelwerkend - goedkoop - doeltreffend. mjÊ LIKDOORNZAIFEH frj 3 LIKDOORN PLEISTER. B'J ALLE Fü DROGISTEN DONKERE AVONDENI Ge hebt een betrouwbare lamp noodig. Eischt dus 'n echte V T lamp vaa Uw W \T I T handelaar en laat U beslist geen ander merk of namaak aanpraten I ELECTRISCHE RIJWIELLAMP Import Heerengracht 308 f 10.en f 11,50 Amsterdam. Sanapiri»- De zenuwlijder is te beklagen. 0 De minste prikkeling geeft 0 hem hoofdpijn en ongemak- 0 ken. Overspanning, ont- 2 roeringen, zorgen, 0 schrik, buitensporig- <9 heden, kunnen het zenuw- gestel zoodanig schokken, dat Jg 2 men de gevolgen waarneemt0 9 hoofdpijnen, pijn in rug en lenden, pijn in de ge- wrichten, bloedaandrang, g 0 hartkloppingen, slapeloos- 0 0 heid, duizelingen, ziekelijke gevoeligheid, vooral 's mor- gens bij het opstaan, gejaagd- 2 2 heid, beven van handen en Z 2 knieën, oorgesuis, vrees zon- 0 0 der blijkbare oorzaak. Zoodra 0 0 die teekens zich voordoen, aarzelt niet en neem Uw toe- 2 vlucht tot de echte zenuw- g 0 hersteller KOLINE van 0 Apotheker H. van Aken, Apoth.-Specialist te Selzaete. 5 ls verkrijgbaar bij Apoth. en Drog. ad. 2.50 per flacon. 2 Hoofddepot voor Holland ZSCHULTE en THIEME, J Postbus 55 Middelburg. De tijd voor een Advocaatje van Hellebrekers is wanneer men iets lekkers wil nut tigen dat tegelijkertijd ver sterkend is. Probeert ze eens.' BIJ ZOO'N GROOTE VERSCHEIDENHEID VAN GESCHENKEN De ijverige spaarders van de waardebons onzer pro ducten vinden hun moeite steeds ruimschoots be loond. Elke bon, die wordt afgeknipt, bréngt U nader bij het begeerde geschenk. Sunlight Zeep Lux, Vim en Rinso, zij allen helpen mee! Reeds is het maken van de keuze een ge not op zichzelf! Vraag bij uwen winkelier onze geschenkenlijst PR8-01I9H NV DE LEVERS ZEEP MAATSCHAPPIJ. VLA ARDINGEN.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1930 | | pagina 8