r
Fa. SIES-WITTENTROP,
Likdoorns zm Lastig
""«tabletten
bij Griep en Influenza
Gevatte Koude
Rheumatiek
Zenuwpijnen
Hoofdpijn
Kiespijn
Koorls
Mveptentlën.
CE
Te houden Aanbestedingen
N.V. RAMMELWEIDE - ARNHEM
Aan de Zenuw-
achtige personen, o
KOLINE
Een der
bekenden
Advocaat^
ROTTERDAM
bijna reeds van het ongevaarlijke van
verkeer per luchtschip overtuigd had,
maakte de ramp van de „R 101" een in
druk, die zich den volgenden dag in. de
kranten en in alle gesprekken weerspie
gelde. Er waren ook hier tallaoze men-
schen, die hun „Graf Zeppelin" vele
malen geestdriftig toegejuicht hadden en
die zich nu toch de vraag stelden, of de
menschheid goed er aan doet, in dit
stadium reeds tientallen millioenen voiar
zulke luchtmonsters uit te geven en er
de levens van vele vooraanstaande man
nen en vrouwen aan te wagen.
Maar die angst schijnt thans, eenige
weken na het ongeluk, alweer vergeten
te zijn. Zelfs de in den laatsten tijd op
vallend talrijke doodelijke ongevallen met
(bestuurders en passagiers van vliegtui
gen schijnen niet in staat 'te zijln, der
moderne menschheid meer dan oogen-
blikkelijken schrik aan te jagen. Men ia
over de periode der voorzichtigheid
blijkbaar in breede kringen reeds heen
en gelooft de verzekeringen der lucht
vaart-specialisten, dat vliegtuig en lucht
schip volgens statistische gegevens meer
veiligheid bieden dan trein en automo
biel.
Tragische ongevallen kunnen eenige
dagen, zelfs weken de geestdrift afkoe
len al te spoedig gelooft de moderne
mensch weer in dat luchtverkeer en be
schouwt het dagelijkSch' gebrom van ma
toren hoog boven huizen en steden en
landen als een verschijnsel, dat even
weinig aandacht verdient als het voor
bijsnorren van reis-auto's en het dreu
nen van D-treinen met 90 tot 100 K.M.
snelheid in het holst van den nacht
Duitschland, dat in Üe verkeerstechniek
een zoo opvallende plaats inneemt,, dat
ons de eerste proeven met raketten-au
to's en raketten-vliegtuigen gebracht heeft
schijnt nu weer een nieuwe stap voor
waarts gedaan te hebben door 'n proef
tocht met een „propeller-trein", diejluist
heden op het doode spoor tusschjgn Han
nover en Zelle, waarop ook Fritz von
Opel zijn raketten-proeven gedaan heeft,
plaats had en blijkbaar met volledig suc
ces. Ik wil hier slechts samenvattend
vertellen, dat de voorbereidingen als ge
woonlijk in het geheim plaats igdhAd
hadden en dat slechts weinige belangstel
lenden en journalisten de kans kregen,
den nieuwen „trein" te zien en een eer
ste proefrit mee te maken.
Het beginsel kan niet nieuw genoemd
worden. We hebben reeds alle mogelijke
proeven gezien van voortstuwing door
middel vjan de motoren en propellers1, die
we anders voor vliegtuigen plegen toe te
passen. Auto's zoowel als motorbooten
heeft men vjan zulke propellers voorzien
en ihet resultaat was steeds, dat mep
inderdaad zeer behoorlijke snelheden be
reiken kon, zonder dlat nu juist gezegd
'kon worden, dlat de luchtsichroef voor
zulk een voortbeweging al|s bijzonder ge
schikt beschouwd moest worden.
De „Gesellschaft für Verkehrstechnik",
die zich ten doel stelt, Voor het vervoer
vjan passagiers en post proeven te nemen
met bijzonder snelle verkeersmiddelen
heeft intusschen hiarjd gewerkt aan den
propeller-trein"zij was gisteren in
staat met groot succes te demtonstreeren
met een eigepaardigen spoorwagen, die
er uitjziet als een model van een zilver
kleurig schip, dat met de kiel naar boven
op wielen geplaatst en aan de achter
zijde v|an een vliegtuig-propeller voor
zien is. De Wlagen heeft de 'bekende
„Stromliniën", die ook reeds bij auto's en
snelle motorbooten, bij kleine bestuur
bare ballons en andere verkeersmiddelen
toegepast is om den weerstand' van de
lucht tot een minimum te beperken. En
wordt voortgestuwd door een motor van
500 P.K., die per 100 K.M. 60 Liter ben
zine verbruikt en aan de waggon een
snelheid vjan 150 K.M. per uur kan ge
ven, Wat volgens spoorwegdeskundigen
de snelheidsgrens is om zulke treinen
nog in het gebruikelijk stelsel' van trein
verkeer zonder storingen te kunnen in
voegen.
Een mijner Duitsche collega's, die de
proeftocht meegemaakt heeft, weet er
vpö. te vertellen, dat de nieuwe trein,
waarin 40 passagiers kunnen plaats ne
men, zoo zacht voortglijdt, dat noch de
meerijdenden, noch degenen, die zich
langs den rails opstellen, den indruk krij
gen, dat hier een snelheijd bereikt wordt,
welke bijna het dubbele bedraagt van die,
waarmede onze D-treinen dagelijks ram
melend en daverend over de ijzeren sta
ven plegen voort te snellen.
In de vroege ochtenduren van heden
had zich het kleine gezelschap opgesteld
op het station Burgwedel, dat aan de lijn
HiannoverCelle gelegen is, een traject
vjan 18 K.M. zonder bochten, dat deel uit
moet mjaken van een snellere verbinding,
die echter om financieele rédenen nog
niet tot stand gekomen is. De Rijkss'poor-
wegmaatschappij beschikt daardoor over
een doodloopende lijn, die reed Voor al
lerlei proeven haar nut bewezen heeft.
Ook ditmaal was het lijntje het aange-we-
zen traject om den „propeller-trein" in
beweging te zetten. En nu zagen de toe
schouwers plotseling een wbnderlijk wit
gevaarte op zich toesnorren, dat met
150 K.M. snelheid vborbijsnorde en den
indruk maakte, nauwelijks aan wrijving
onderworpen te zijn! Even later mocht
men zelf plaats nemen en toen kon men
waarnemen, dat de wagon iets van een
potvisch heeft, met dikken ronden kop en
groote schroef bevestigd is. De bestuur-
spits uitloopenden staart, waaraan de
der zit in het kopgedéelte op een ver
hoogden zetel met allerlei hefboomen
voor zich en pedalen als bij een auto.
Men neemt plants op lichte mfetai'en stoe
len. De bestuurder zet den motor aan
en |als die op hoogste toeren is, worden
langzaam de remmen losgedraaid, met
het gevolg diat na een hafllve fminuut
50, na een minuut 90 na li/2 minuut 120
en nja 2 minuten reeds 150 K.M. snelheid!
bereikt is met een geleidelijken overgang
die door alle deelnemers bewonderens
waardig genoemd wordt.
Men vraagt zich nu al af of hier de
toekomst van. het spoorwegverkeer gele
gen is; en allerlei problemen doen zich
voor! Moet men nog voorljgaan mét het
plectrificeeren der spoorwegen? Heeft „do
propeljler-trein", die geen extra-kosten
voor d e rails en voor de uiterst-kostbare
aanbrenging van geleidingsdraden eischt,
niet veel meer toekomlst? En zal' 'de
reiziger niet veel meer neiging vertoonen,
per propeller-trein 150 dan per electri-
sche of door stroom gedreven trein 75
tot 100 K.M. per uur af te leggen?
Terwijl spoorweg- en luchtverkeer hun
uiterste best doen om ons steeds sneller
naar ons d|oel te brengen, heeft de hoofd
commissaris' van politie te B,erlijn terechf
ingezien, crat aan het waanzinnige razen
der auto's en motorrijwielen in het druk
ste gewoel van de straten dezer wereld
stad, waardoor vrijwel dagelijks onge
lukken met Idoodelijken afloop te betreu
ren zijn, paal en perk gesteld behoort
te worden en hij heeft voor de ^bebouw
de kom1" de maximumsnelheid op 40 K.M.
vastgesteld. Dat is voor de overvolle stra
ten van de City,, de arbeiderswijken eH
het „Westen" nog altijd een snelheid, die
den leek zeer behoorlijk zal voorkomen,
de echter door de sterke remmen, waar
over de auto thans beschikt, geen direct
gevaar meer beteekent behalve natuur
lijk, wanneer de straten vochtig zijn en
het gjadde asphalt dat hjer langzaam
maar zeker rauw gemaakt wordt tot
een ijsvlakte geworden is.
De praktijk heeft iutuiSs'chen reeds ge
leerd, dat vele autobestuurders' en vooral
;de jonge blagen, die met' hun brom
mende, k|nallende cn1 knetterende motor
fietsen, de moderne stad tot een
hel weten le maken, zich aan deze
Irfieuwe voorschriften bitter weinig te
Isjtoren plegen. Overmatige snelheid en
onzinnig lawaai van motoren, knalpot-
ten en ciax-ons maken "hef leven in Ber
lijn en anoere feuitsche steden' nog altijd
ongenietbaar. De overgroote meerder
heid der automobilisten beschouwt zich
nog steeds als meesters1 van den open
baren weg en van de zoo hooggeroemde
Duitsche discipline is tegenwoordig een
bitter beetje meer overgebleven.
Het js al teekenend genoeg dat een
der boulevardbladen, Tiet 8 Uhr. Abend-
bi-att", onlangs op het denkbeeld geko
men is, een extra-plaquètte uït "te loven
Voor wal het blad „Ritter vom Sleuf",
ridder van het stuurrad noemt en die het
het ten geschenke geeft (de namen en
de motiveering worden eiken dag pu
bliek gemaakt) aan dames en heeren
of beroepschauffeurs, die blijk gegeven
hebben elkaar en den voetganger met
bijzondere beleefdheid te behandelen.
Dat herinnert aan eenige jaren ber,
toen men in Berlijn in openbare ver
keersmiddelen bordjes kon aantreffen'
met de goedbedoelde maar voor 'de be
volking allesbehalve vleiende aanmaning
„Nimmt Riicksicht auf Kriegsbeschadig-
te"' (geeft invaiieden een zitplaats!) een!
wenk, die nog heden niet altijd overbo
dig is
i ROLAND.
Wlo eins dag 19 Nov. v.m. 11 uur geb.
Prov. bestuur te Middelburg 't
onderhoud Rijkswegen Middelburg
—GoesRapelle en Breskens'
Belg. grens en in 2 perc. en in
massa, gedurende 1931, '32 en
'33. Raming p. j. 1ste f 3700, 2de
f 5800. Massa f 9500.
Zie Staatscrt. 18 Oct. '30.
Woensdag 19 Nov. v.m. 11 uur geb.
Prov. bestuur te Middelburg, het
maken van dijken en- oplioogingen;
het maken van beton- en steen-
iglooiingfen en wegverhardingen
enlz1. behoorende tot de werken
van den aanleg van een vlucht-
haven aatl 't Zijpe onder de gem.
(Bjruinisse. Raming f 125.000. Zie
IStjaafscrt. van 22 Oct. 1930.
I——
heeft voor MIDDELBURG een depót harer Stoomerij-,
Ververij-, Chemische Wasscherij en Machinale Tapijtreiniging
gevestigd bij
in Manufacturen Gravenstraat 280.
Genoemde firma is gaarne bereid"U alle gewenschte inlich
tingen te verstrekken.
Met het nauwsluitende schoei
sel van tegenwoordig hinderen
ze U nog meer. Laat U niet
langer plagen en pijnigen. In
enkele dagen bent U ze kwijt,
wanneer U Gedézalf of Gedé-
pleister gebruikt. Snelwerkend -
goedkoop - doeltreffend.
mjÊ LIKDOORNZAIFEH
frj 3 LIKDOORN PLEISTER.
B'J ALLE Fü DROGISTEN
DONKERE AVONDENI
Ge hebt een betrouwbare lamp noodig.
Eischt dus 'n echte V T lamp vaa Uw
W
\T I T handelaar en laat U beslist geen ander
merk of namaak aanpraten I
ELECTRISCHE RIJWIELLAMP Import Heerengracht 308
f 10.en f 11,50 Amsterdam.
Sanapiri»-
De zenuwlijder is te beklagen.
0 De minste prikkeling geeft 0
hem hoofdpijn en ongemak- 0
ken. Overspanning, ont-
2 roeringen, zorgen,
0 schrik, buitensporig- <9
heden, kunnen het zenuw-
gestel zoodanig schokken, dat Jg
2 men de gevolgen waarneemt0
9 hoofdpijnen, pijn in rug
en lenden, pijn in de ge-
wrichten, bloedaandrang, g
0 hartkloppingen, slapeloos- 0
0 heid, duizelingen, ziekelijke
gevoeligheid, vooral 's mor-
gens bij het opstaan, gejaagd- 2
2 heid, beven van handen en Z
2 knieën, oorgesuis, vrees zon- 0
0 der blijkbare oorzaak. Zoodra 0
0 die teekens zich voordoen,
aarzelt niet en neem Uw toe-
2 vlucht tot de echte zenuw- g
0 hersteller KOLINE van 0
Apotheker H. van Aken,
Apoth.-Specialist te Selzaete.
5 ls verkrijgbaar bij Apoth. en Drog.
ad. 2.50 per flacon.
2 Hoofddepot voor Holland
ZSCHULTE en THIEME,
J Postbus 55 Middelburg.
De tijd voor een Advocaatje
van Hellebrekers is wanneer
men iets lekkers wil nut
tigen dat tegelijkertijd ver
sterkend is.
Probeert ze eens.'
BIJ ZOO'N GROOTE
VERSCHEIDENHEID
VAN GESCHENKEN
De ijverige spaarders van
de waardebons onzer pro
ducten vinden hun moeite
steeds ruimschoots be
loond. Elke bon, die
wordt afgeknipt, bréngt U
nader bij het begeerde
geschenk. Sunlight Zeep
Lux, Vim en
Rinso, zij allen
helpen mee!
Reeds is het
maken van de
keuze een ge
not op zichzelf!
Vraag bij uwen
winkelier onze
geschenkenlijst
PR8-01I9H
NV DE LEVERS ZEEP MAATSCHAPPIJ. VLA ARDINGEN.