b Betuigingen van deelneming. Een tragisch einde. De vermoedelijke oorzaak. Nadere berichten. BELGIE. DUITSCHLAND. ENGELAND, ITALIË. LANDBOUW. De tentoonstelling te Kapelle, LAATSTE BERICHTEN. EEN DUITSCH VERKEERSVLIEGTUIG! VERONGELUKT. Verkeerswezen, Post en Telegrafie. Vluchthaven Stoofpolder. MARKTBERICHTEN Advertentie n: HUGO LODEWIJK PAULUS, Middelburg, 5 October 1930, Lange Singelstraat N 190. Geboren ADRIAAN, MATTHIJS MARINUS BREEL, FAILLISSEMENT F. H. C0SIJN. Te koop of te huur Nieuw ruim Winkelhuis met Bovenwoning op drukken stand. Terstond te aanvaarden. Te bevr. D. Dekker, Noordweg S 223E, Middelburg. BEURS- EN WISSELKOERSEN. BEURSTHERMOMETER, I Aku p3l - Amerika -Margarine—^ - H. V. A. —I - Rubber Tabak —tót Olie Schepen Suiker slagenheid en geweldige sensatie ver oorzaakt. De deelneming met de familie der slachtoffers is zeer groot. De President der Fransche Republiek, poumergue, heeft den Koning van En geland zijn deelneming betuigd met de catastrophe van de R 101. De Fransche Minister-president Tar- dieu, heeft den Britschen premier Ram say MacDonald namens de Fransche re geering een telegram van deelneming gezonden. In den loop van den Zondagochtend hebben Tardieu en zijn collega van Bui- tenlandsche Zaken, Briand, zich naar den Britschen ambassadeur begeven om per soonlijk hun deelneming met de ramp te betuigen. Ook zijn betuigingen van deelneming ingekomen van Hindenburg en Dr, Eckener. Koning George heeft het volgende telegram aan den Eersten Minister Mac Donald gezonden: ,,Ik ben diep ontsteld bij het vernemen van deze nationale ramp en het vreese- Iijk verlies aan menschenlevens, als ge volg daarvan, waaronder dat van Lord Thomson, mijn Minister voor de Lucht vaart. De Koningin en ik betreuren diep hen, die zijn omgekomen in den dienst van hun land en met de gewonde over levenden." Het zou de eerste groote reis van de R 101 zijn geworden, bedoeld tevens als proefvlucht en als voorbereiding voor een eventueel in te stellen vaste lucht- schependienst Engeland-Indië, Via Frankrijk en de Middellandsche Zee zou het eerste gedeelte van de reis gemaakt worden naar Egypte, waar te Ismaila, nabij het Suez-Kanaal, de eerste landing gemaakt zou worden aan de daar gebouwde landingsmast, die van onge veer dezelfde constructie is als die te Cardington, Te Ismaili zou de R 101 slechts eenige uren blijven, om via Alep po, Bagdad en Basra Karachi te berei ken, waar het vliegveld geheel is inge richt als eindstation voor den belangrij ken luchtschependienst Engeland-Indië, O.a. bevindt zich op het landingsterrein te Karachi een groote hangar, waarin het luchtschip ondergebracht kan worden. De bemanning bestond uit 42 koppen, en de vlucht stond onder commando van Luitenant Irwin. Er zouden elf passa giers meegaan, waaronder de Britsche Minister voor Luchtvaart, Lord Thom son, Sir Sefton Brancker, Directeur van den burgerlijken Luchtvaartdienst, de. ontwerper van het luchtschip Kolonel Richmond, de escadrille-commandant Palstra van de Róyal Australian Airforce, de Wing Commander Colman en Majoor Scott, commandant van het andere groote luchtschip R 100. 'i Van de 42-koppige bemanning waren vijf leden officieren. De commandant Lui tenant Irwin werd bijgestaan door den navigator, den escadrille-commandant Johnson. Te ruim 6 uur Zaterdagavond, terwijl de meeste passagiers reeds aanwezig waren, arriveerde Lord Thomson, de Luchtvaartminister, Voor het vertrek verklaarde hij te genover de aanwezige journalisten, dat hij hoopte, in 4 of 5 dagen Karachi te bereiken. Den volgenden dag dacht men Simla te bereiken, waar men twee da gen wilde blijven. Het was reeds bijna donker, toen het luchtschip van de an- kermast werd losgemaakt. Precies te 6 minuten over half acht verhief het ge vaarte zich statig in de lucht. Het was een schitterend schouwspel, het verlichte luchtschip omhoog te zien stijgen tegen den donkeren avondhemel In de gon dels, in de kajuiten en in de salons, brandden de lichten, en statig verdween de R 101 in de richting van Londen naar het Zuid-Oosten.... om nooit meer te rug te keeren. Waarschijnlijk is reeds boven het Ka naal de worsteling met de elementen eu tegen den opkomenden storm begon nen. Waarschijnlijk hebben de vijf mach tige 585 jnotoren het luchtschip niet voldoende in bedwang kunnen houden, hoewel zoowel motoren als navigatie- inrichting bij de proeftochten boven En geland, die nog de vorige week werden gehouden, alle hebben voldaan. De R 101 werd door vijf motoren, elk van 585 K.K., gedreven, met behulp waarvan men een snelheid van 120 K.M. per uur hoopte te bereiken. Als brand stof werd zware olie. gebruikt, welks ont- brandingspunt aanzienlijk hooger ligt, dan dat van olie, die voor het drijven van scheepsturbines wordt gebezigd. De door de R 101 gebruikte olie geeft 25 a 30 pet. meer nuttig effect dan eenzelfde gewicht aan benzine, terwijl zij slechts 5 pond sterling per ton kost tegen ben zine 25 pd. st. De toch der R 101 zou een proefvlucht zijn, waarbij zou worden nagegaan, hoe het gevaarte zich op tochten over lange afstanden en speciaal in de tropen zou houden, Een redacteur van het Persbureau V. D. heeft gistermiddag den heer G. Spit, chef van den technischen dienst der K.L.H. op Schiphol, gevraagd wat naar zijn meening de oorzaak kan zijn van de ramp, welke het Engelsche lucht schip R 101 heeft getroffen. De R 101, zeide de heer Spit, is uitge rust met vijf motoren, waarvoor als brandstof zware olie wordt gebruikt. Toen het luchtschip geheel geconstru eerd was, bleek dat, in geval van het maken van een lange vlucht, het ge wicht der mee te nemen olie het schip zoo zwaar belasten zou, dat er aan ge wone lading vrijwel niets kon worden meegenomen. Om aan dit groote be zwaar tegemoet te komen, is het lucht schip toen doorgezaagd, waarna het ver lengd werd. De reeks nieuwe gascellen, welke zoodoende aan de oorspronke lijke werden toegevoegd, vermeerder den het gasvolume en daarmede dus ook het draagvermogen van het schip. Voor de lange vlucht naar Karachi was het maximum aan ruwe olie meegeno men, zoodat het vermoeden zeker ge wettigd is, dat de R 101 door dit groo te gewicht aan brandstof in de eerste uren op geringe hoogte heeft moeten vliegen. Toen het schip dus, zooals uit de telegrammen blijkt, met zwaar weer, in casu een hevigen storm, te kampen kreeg, is de besturing van het gevaarte op geringe hoogte veel moeilijker ge weest dan het geval geweest zou zijn wanneer het zich in hoogere luchtlagen had kunnen voortbewegen." „Was in dit verband een vlucht met de R 101, waarvan de motoren voor benzine-verbruik zijn ingericht, niet te verkiezen geweest?" „In geen geval", antwoordde de heer Spit. „Alleen reeds niet vanwege het feit dat de R 101 niet binnen de keer kringen mag komen, omdat bij warme weersgesteldheid het gevaar voor het in brand geraken van de benzine aller minst denkbeeldig is. Zoo bestond er voor de vlucht van de R 101 naar Ca nada niet het minst bezwaar, omdat het luchtschip gedurende de geheele reis binnen het gebied bleef van het Noorde lijk halfrond, waar geen gevaarlijke tem peratuursstijging kon optreden. De R 100 is later gebouwd dan de R 101, De ervaring, opgedaan bij het verbruik van ruwe olie, heeft er toe geleid om de R 100, in tegenstelling met het thans ver gane luchtschip, met benzine-motoren uit te rusten. Van veel belang is natuurlijk de meening die Dr. Eckener, de we reldberoemde commandant van de „Graaf Zeppelin" en pionier op het ge bied van luchtschepen, die reeds zoo vele geslaagde oceaan- en wereldvluch ten met de Graaf Zeppelin maakte, zich over de ramp had gevormd. Bij de ontvangst die de gemeenteraad van Leipzig dr. Eckener bereidde, ver klaarde hij o.a. niet te kunnen begrijpen hoe het mogelijk kan zijn geweest dat het luchtschip tengevolge van heftige regenbuien tegen de grond is gedrukt. „Wij hebben met de Graaf Zeppelin en de R 101 was wat dat betreft van het zelfde type een dynamisch hefvermo gen van 15000 K.G. d.w.z. dat de regen belasting van het luchtschip gerust 15000 K.G. kan bedragen, waarbij men het luchtschip dan zeer rustig in de lucht kan houden. Men mag dus uit de ramp van de R 101 niet de algemeene conclusie trek ken, dat een luchtschip het in zulk weer niet houden kan." Nader wordt nog gemeld, dat een der gewonden is overleden. Van het luchtschip R 101 blijft niets anders over dan de geweldige karkas. De motoren zijn gedeeltelijk in den grond gedrongen. Het geheele terrein is bedekt met een onbeschrijfelijken chaos van stukken metaal. Het voorste gedeelte van het lucht schip, dat in de richting Parijs duidt, is geheel in elkaar gedrukt. Het achterste deel heeft veel minder te lijden gehad. Het luchtschip ligt dwars over een lichte golving in het terrein. Het raadhuis te Alonne is als chapelle ardente ingericht. De kademuur te Antwerpen die zich reeds tweemaal begaf, blijft naar de cor respondent v;an het Hbld. meldt, meer en meer naar de Schelde overhellen, on danks alle maatregelen genomen door de technische diensten om verdere ver- ziakking te keer te gaan. Men zal er dan ook toe moeten be sluiten den muur af te breken en te her bouwen; de kosten hiervan worden ge raamd op 16 millioen francs. Prinses Hilda van Luxemburg, zus ter van Groothertogin Charlotte van Luxemburg, zal volgende maand in het huwelijk treden met prins von Schwart- zenberg. De huwelijksinzegening zal vermoede lijk plaats hebben in het groothertogelijk paleis van CalmarBerg. De advocaat dr. Sack heeft zich te legrafisch tot den president der repu bliek gewend o m gpatie voor de wegens hoogverraad veroordeelde rijksweeroffi- ciren te verkrijgen. - Ook in Engeland is de zomertijd ge ëindigd. De verloving van prinses Giovanna ran Italië met koning Boris van Bulgarije heeft in politieke kringen igroote voldoe ning [gewekt. Men ziet in de verloving een verbetering van de verhouding tusschen Italië er. Bulgarije. Zaterdag was het de laatste dag van de gehouden Fruit-, Groenten- en' Bloe- mententoonstelliittg te Kapelle. Over het algemeen viel niet te klagen over de belangstelling. Zaterdag was het den dru'ksten dag,, den geheelen dag was er druk bezoek en te 7 uur waren reeds 900 bezoekers geboekt. Van 9—10 uur 's-morgens werden de kinderen van de scholen in de gelegen heid gesteld de tentoonstelling te bezoe ken. Om 3 uur gaf Advendo te Bieze- linge en van 57 uur de Mondaccordeoix- vereeniging uit Goes een conlcert gegeven hetwelk zeer op prijs gesteld werd. De Voorzitter dankte in zijn slotwoord allen, die mede gewerkt hadden tot het welslagen van deze gehouden tentoon- öelling. De P.Z.E.M. inzonderheid werd alle lof toegezwaaid voor het geschonken prima licht. Dit liet niets te wenschein over. AUTO-ONGELUK. Zaterdagmiddag is de aannemer Th. W. uit Hoiofd- plaat met zijn auto rijdende uit de richting Den Bosch op .den Rjjksweg te Rteek (N.B.) tengevolge van het rijden op een der steenen welke op> de nieuw getrokken zwarte scheidingslijn van het wegdek' waren gelegd, zijn stuur kwijt geraakt. Hij reed tegen een der langs den weg staande hoornen atan. De heter W. liep een beenbreuk en een kaakV fractuur op. Zijn inzittende echtgenoote 'kreeg een beenbreuk en een ernstige hoofdwonde. Zij zijn naar het ziekenhuis te Grave vervoerd. DOOR AUTO GEGREPEN. Op den nieuwen rijksstraatweg te M u i- den werd de werkman de J., toen hij met een fiets aan de hand den weg wil de oversteken door 'n auto gegrepen. De J. werd tegen de stnaat 'geworpen; en kreeg ernstige wonden aan' hoofd en beenen. De auto waarmede de aanrij-1 iding heeft plaats jgehad was! door krach tig remmen terzjjde van den weg gesla-1 'gen. STAATSLOTERIJ. (Onder voorbehoud. Op onderstaande nummers vielen de volgende prijzen: f 15000: 1563 f 1000: 506 6393 18175 19557 f 400: 14391 20039 f 200 3243 3318 3671 15245 1 8730 19389 f '100: 5312 6099 7302 9560 10477 10636 11602 13765 14597 15574 19506 19893 20283 20381 DRESDEN, 6 Oct. Hedenmorgen is bet verkeersvliegtuig der Deutsche Luft hansa D 1930 te ruim 9 uur bij Dresden I neergestort. De acht inzittenden kwa- men om het leven. DE MOORDZAAK LANS. Het Haagsche Gerechtshof heeft he-1 den den gewezen procuratiehouder van| O. wegens doodslag gepleegd op zijn pa-I troon Lans te Rotterdam, en wegens I meerdere malen gepleegde valschheid in geschrifte en verduistering, veroordeeld tot 20 jaar gevangenisstraf. De Rotterdamsche rechtbank had 151 jaar gevangenisstraf gevorderd. Op een desbetreffend schrijven van 241 October 1928 ontving het Hoofdbestuur der schippersvereendging „Schuttevaer" bericht, dat het niet in het voornemeln f ligt om in de in den Stoofpolder te ma,- 'ken vluchthaven van Rijkswege werken ten behoeve van de R.T.M. aan te, leggen. Voorloopig bestaan ook geen plannen I o.m aan aie Maatschappij de beschikking over fcadeterrein aan die haven te geven. Goes, 4 Oct. VealingSvereen. Zuid-Be-1 •VeiLand. Peren: Doyenne du Comice 3563, id. I d'Alencon 13, ComteSse de Paris 14—16, Noufveau Poiteau 14—17, Beurré v. d. I Ham 20, id. Clairgeau 10—26, id. Lebrun 73. William's Duchesse 20—26, bruine Chaumontel 9, Maagdeperen 1722, JoH [den peren 10—14, Gieser Wildeman 12 14, winter Bergamotten 8—10, afval-] en kroetperen 1—8, alles per 100 K.G. Appels: Goud Reine tien 2248, Gro ninger Kroon 1826, HondismuiileM 24,1 Court Fendu 26, zure Bellefleur 17— 26, Wie'Stl. id. 16, Fransche id. 15—23, Grauwzoet 17-20, zoete Cauipagner 18-20,1 2.803.20, Westl. schoolmeesters1, zand me d'Oranje 1827, afval- en kroetap- pelis 2—20, alles er 100 K.G. Diversen, blauwe druiven 4556, kas-1 sïyjboonen 2645, snijibooinen 1214, dubbele Princessen 9—21, Perfectboonen 21, id. uitschot 3, sjalotten 5—6, uiten 3, aardappelen (poters) 1.70, alleS per 100 K.G.; meloenen 12—26, witte kom kommers 1, bloemkool 16, savoijekool 4, kropsla 0.37—50, andijvie 1.30, alles] per 100 stuks; rammenas 1.10t per 1001 bos;, Bloemen 12 per 100 pot. Rotterdam, 6 Ooi. Veemarkt Op de veemarkt van heden waren aangevoerd:! 422 runderen, 212 vette-, graskalveren en nuchtere kalveren, 1204 schapen en lam-1 meren, 874 varkens. Prijzen voor vette koeien: le kw. 1.01 1.14, 2e kw. 0.89—0.99, 3ë kw. 0.77] 0.88; kalveren: le kw. 1.50—1.62; 2e kw. 1,28—1.38, 3e kw. 1,15—1 20,; scha pen: le kw. 0,580.68, 2e kw. 0.52— 0.58, 3e kw. D.45— 0.51; varkens: le kw. I 0.56— 0.58, 2e kw. 0.54-0 56, 3e kw. 0.53 54; export: 45—50. Vlas. Aangevoerd uitsluitend schoon:] van Hollandsch geel 5000 K.G., onver-1 kocht. Lijnzaad, voer, f 12—14, blauw maan- zaad 26—28.50, koolzaad 12—14, kar-1 wij zaad 26—29. Aardappelen: Zeeuwsche blauwe) en bonte 3.50—4.30, Zeeuw. Eigenheimers 2.80—3.^20, Westl. schoolmeester, zand lange en ronde, 8—9 ct., idem kleine ronde 5—6 ct., 'blauwe Eigenheimers 3 3.40, Brielschfe Eigenh'. 3—3.60, Eerste lingen 2.80—3. Rotterdam, 6 October. Bjnnenland- sche granen. Van alle artikelen was maar een klein aanbod'. Tarwe f 6.50— 8.25; schotvrije kwaliteiten en zaai flink erboven betaald. Gerst (chevalier) f 5.50 6.25; haver f 4—6; erwten) kleine groene f 7—11; schokkers f 8—14.50; bruine boonen f 1216. In plaats van kaarten. De Heer en Mevrouw J. J. A, VAN EUPENFEYENS geven met blijdschap kennis van de geboorte van hun Zoon i ar Zoon van A. DINGEMANSE. M. DINGEMANSE— KOOLE. St, Laurens, 4 October 1930. D. PASSENIER. J. PASSENIERKLAAYSEN geven kennis van de geboorte van een Zoon. Weltevreden, 4 October. Ned. O. I. Heden nam de Heere van ons weg, na een leven van lijden, onze geliefde Zoon en Broe der, in den ouderdom van 22 jaar. Wed. L. VAN SOELEN— VAN DE BROEKE. G. BREEL. M. P. BREEL, Koudekerke, 't Zand, 5 October 1930. Hiermede vervullen wij den treurigen plicht U kennis te geven van het overlijden van Mejuffrouw JOHANNA MAGDALEN A VERHAGE, in den ouderdom van ruim 82 jaar, na een langdurig en smartelijk lijden. Mede namens de Familie, J. P. SCHEERENS. Retranchement, 4 Out, 1930. Onzen hartelijken dank voor de vele blijken van belangstelling, bij onze 40-jarige Echtvereeniging op 24 Sept. j.l. ondervonden. C. BAKKER. M. BAKKER—TAAL 't Zand D 59, 6 October 1930. De Cnrator brengt ter kennis dat genoemd faillissement is ge ëindigd door het verbindend wor den van de esnige uitdeelingslijst. Da Curator, W. H. T. C. THOE SCHWARTZ EN BERG. AMSTERDAM, 6 October. Het eerste getal is de vorige noieering, daarop volgt die van heden. Ned. 22 A B. 1000-6 1033%—104. Ned. 1 8 1000-5 1031/4—103. Ned. 17 1000-4i/2 1 025/8— 102% [Certificaten-3 80%—80%. Cert. N.W.S.-2% 66—66%. Duitschl. 100-7 99—99%. Engl. W|.L. 50-200-5 103%—103i/2. Zeeuws. Hyp. B-5 101 Zeeuws. Hyp, B-4% 100100. A Amsterd. Bank 176%175%. A Bank Assoc. 45% C Ned. Hand. Mpij. 147%—147. C Rott. Bankver. 105%105. A K.M. De Schelde 101 C Farbenind. I.G. 137%137 C Fisk. Rubb. Cy. 1%1%. 0 U. States St. C. 160%—157%. 0 C. Publ. Serv. 24%—23%. 0 North Am. Cy. 99—96%. A Born. Sum. H.M. 1413/4141%. A Singkep Tin M. 91—91. 0 Shell Union O.C. 12%—1'2%. A J. 0. Japan Ln. 68 A Rotlerd. Llovd 132%135. A S. M. Nederland 140^ A Amst. Thee C.M. 57%593/8. A Houth. Alberts 74%—74%. C Peruvian C. Pr. 36—;36. A Erie Spoorweg 38% A Kansas City S. 63 A Southern Rlw. 82 C. Union Pac. R. 2121/2 A. Ned Ind. Tram 3% A. Kol.' Bnk 147-146. A. N.I. Ilbk. 100 1 243/4—122%. C. Ned. H. M. 1000 1423/4—1421%. A. Alg. Kunstz. U. 63%61 Vs. A v. Berkels Pat. 81%76%. C Calvé-Delft 115-114-110%. A C. Suiker Mpij 5151. A Holl. Kunstz. I. 7171%. A Int. Viscose 2120%, A Küchenm. I. Acc. 85%84%-3%, A Küchenm. I. Ultr. 97% C Marg. Un. 1000 240—237-33. A Ned, Ford A.M. 245—244%. A Philips Gem. B. 320313-09%, ]C. Anaconda Cop. 763/478-775/s. IC. Betldehein Sit. 84%—8 23/4-25/8. C. Fokker Aircr 12%-123/4. A A.N.I.E.M.—N.B. 273—270 j C.A. Gas en El. Cy 30%-293%. C Cities Serv. Cy. 273/4273/8.-5/8. C Midd. West Ul. 255/8—253/8-i/8. A Alg. Explor. Mij. 119%115. A Boeton Mijnb. 7676. A Kon. Petr. Mpij 346342%-39%. I C Contin. Oil Cy 15%14%j-5/8. -x A. Holl. Amer. Lijn 21. A K.N. Stoomb. Mij. 60%60%. A Ned. Scheepv. U. 137%—136%-5%. i A H.V. Amsterdam 354350-16. A Java Cult, Mij. 262258-60. A N.I. Suiker U. 161-158-57. A Poerworedjo S.O, 19%20, A Deli Batavia 290279-75%. A Deli Maatsch. 285—279%-77. A Senembah 315—311 -08%. C Chicago Milw. 11%—11%-%. A Amst. Rubb. C. 100%—95%-93%, A Deli-Bat. Rubb. 52%—47. A Hessa Rubber 7669. A Serbadjadi S.R. 61%56. A V.IC Ondern 63—57 C Interc. Rubber 3%3. Prolongatie 1%1%. Londen Berlijn Parijs Brussel Zwitserland Kopenhagen New-York WISSELKOERSEN. 4 Oct. 6 Oct. 12.05 12.05 59.02 59.01% 9.73 9,73% 34.59 34.59% 48.13 48.14 66.35% 66.37% 2.48 2.48 Nadruk verboden.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1930 | | pagina 2