b
Betuigingen van deelneming.
Een tragisch einde.
De vermoedelijke oorzaak.
Nadere berichten.
BELGIE.
DUITSCHLAND.
ENGELAND,
ITALIË.
LANDBOUW.
De tentoonstelling te Kapelle,
LAATSTE BERICHTEN.
EEN DUITSCH VERKEERSVLIEGTUIG!
VERONGELUKT.
Verkeerswezen, Post en
Telegrafie.
Vluchthaven Stoofpolder.
MARKTBERICHTEN
Advertentie n:
HUGO LODEWIJK PAULUS,
Middelburg, 5 October 1930,
Lange Singelstraat N 190.
Geboren
ADRIAAN,
MATTHIJS MARINUS
BREEL,
FAILLISSEMENT F. H. C0SIJN.
Te koop of te huur
Nieuw ruim Winkelhuis
met Bovenwoning
op drukken stand. Terstond
te aanvaarden. Te bevr. D.
Dekker, Noordweg S 223E,
Middelburg.
BEURS- EN WISSELKOERSEN.
BEURSTHERMOMETER,
I Aku p3l
- Amerika
-Margarine—^
- H. V. A. —I
- Rubber
Tabak —tót
Olie
Schepen
Suiker
slagenheid en geweldige sensatie ver
oorzaakt.
De deelneming met de familie der
slachtoffers is zeer groot.
De President der Fransche Republiek,
poumergue, heeft den Koning van En
geland zijn deelneming betuigd met de
catastrophe van de R 101.
De Fransche Minister-president Tar-
dieu, heeft den Britschen premier Ram
say MacDonald namens de Fransche re
geering een telegram van deelneming
gezonden.
In den loop van den Zondagochtend
hebben Tardieu en zijn collega van Bui-
tenlandsche Zaken, Briand, zich naar den
Britschen ambassadeur begeven om per
soonlijk hun deelneming met de ramp te
betuigen.
Ook zijn betuigingen van deelneming
ingekomen van Hindenburg en Dr,
Eckener.
Koning George heeft het volgende
telegram aan den Eersten Minister Mac
Donald gezonden:
,,Ik ben diep ontsteld bij het vernemen
van deze nationale ramp en het vreese-
Iijk verlies aan menschenlevens, als ge
volg daarvan, waaronder dat van Lord
Thomson, mijn Minister voor de Lucht
vaart. De Koningin en ik betreuren diep
hen, die zijn omgekomen in den dienst
van hun land en met de gewonde over
levenden."
Het zou de eerste groote reis van de
R 101 zijn geworden, bedoeld tevens als
proefvlucht en als voorbereiding voor
een eventueel in te stellen vaste lucht-
schependienst Engeland-Indië,
Via Frankrijk en de Middellandsche
Zee zou het eerste gedeelte van de reis
gemaakt worden naar Egypte, waar te
Ismaila, nabij het Suez-Kanaal, de eerste
landing gemaakt zou worden aan de daar
gebouwde landingsmast, die van onge
veer dezelfde constructie is als die te
Cardington, Te Ismaili zou de R 101
slechts eenige uren blijven, om via Alep
po, Bagdad en Basra Karachi te berei
ken, waar het vliegveld geheel is inge
richt als eindstation voor den belangrij
ken luchtschependienst Engeland-Indië,
O.a. bevindt zich op het landingsterrein
te Karachi een groote hangar, waarin het
luchtschip ondergebracht kan worden.
De bemanning bestond uit 42 koppen,
en de vlucht stond onder commando van
Luitenant Irwin. Er zouden elf passa
giers meegaan, waaronder de Britsche
Minister voor Luchtvaart, Lord Thom
son, Sir Sefton Brancker, Directeur van
den burgerlijken Luchtvaartdienst, de.
ontwerper van het luchtschip Kolonel
Richmond, de escadrille-commandant
Palstra van de Róyal Australian Airforce,
de Wing Commander Colman en Majoor
Scott, commandant van het andere
groote luchtschip R 100.
'i Van de 42-koppige bemanning waren
vijf leden officieren. De commandant Lui
tenant Irwin werd bijgestaan door den
navigator, den escadrille-commandant
Johnson.
Te ruim 6 uur Zaterdagavond, terwijl
de meeste passagiers reeds aanwezig
waren, arriveerde Lord Thomson, de
Luchtvaartminister,
Voor het vertrek verklaarde hij te
genover de aanwezige journalisten, dat
hij hoopte, in 4 of 5 dagen Karachi te
bereiken. Den volgenden dag dacht men
Simla te bereiken, waar men twee da
gen wilde blijven. Het was reeds bijna
donker, toen het luchtschip van de an-
kermast werd losgemaakt. Precies te 6
minuten over half acht verhief het ge
vaarte zich statig in de lucht. Het was
een schitterend schouwspel, het verlichte
luchtschip omhoog te zien stijgen tegen
den donkeren avondhemel In de gon
dels, in de kajuiten en in de salons,
brandden de lichten, en statig verdween
de R 101 in de richting van Londen naar
het Zuid-Oosten.... om nooit meer te
rug te keeren.
Waarschijnlijk is reeds boven het Ka
naal de worsteling met de elementen eu
tegen den opkomenden storm begon
nen. Waarschijnlijk hebben de vijf mach
tige 585 jnotoren het luchtschip niet
voldoende in bedwang kunnen houden,
hoewel zoowel motoren als navigatie-
inrichting bij de proeftochten boven En
geland, die nog de vorige week werden
gehouden, alle hebben voldaan.
De R 101 werd door vijf motoren, elk
van 585 K.K., gedreven, met behulp
waarvan men een snelheid van 120 K.M.
per uur hoopte te bereiken. Als brand
stof werd zware olie. gebruikt, welks ont-
brandingspunt aanzienlijk hooger ligt,
dan dat van olie, die voor het drijven
van scheepsturbines wordt gebezigd. De
door de R 101 gebruikte olie geeft 25 a
30 pet. meer nuttig effect dan eenzelfde
gewicht aan benzine, terwijl zij slechts
5 pond sterling per ton kost tegen ben
zine 25 pd. st.
De toch der R 101 zou een proefvlucht
zijn, waarbij zou worden nagegaan, hoe
het gevaarte zich op tochten over lange
afstanden en speciaal in de tropen zou
houden,
Een redacteur van het Persbureau
V. D. heeft gistermiddag den heer G.
Spit, chef van den technischen dienst
der K.L.H. op Schiphol, gevraagd wat
naar zijn meening de oorzaak kan zijn
van de ramp, welke het Engelsche lucht
schip R 101 heeft getroffen.
De R 101, zeide de heer Spit, is uitge
rust met vijf motoren, waarvoor als
brandstof zware olie wordt gebruikt.
Toen het luchtschip geheel geconstru
eerd was, bleek dat, in geval van het
maken van een lange vlucht, het ge
wicht der mee te nemen olie het schip
zoo zwaar belasten zou, dat er aan ge
wone lading vrijwel niets kon worden
meegenomen. Om aan dit groote be
zwaar tegemoet te komen, is het lucht
schip toen doorgezaagd, waarna het ver
lengd werd. De reeks nieuwe gascellen,
welke zoodoende aan de oorspronke
lijke werden toegevoegd, vermeerder
den het gasvolume en daarmede dus
ook het draagvermogen van het schip.
Voor de lange vlucht naar Karachi was
het maximum aan ruwe olie meegeno
men, zoodat het vermoeden zeker ge
wettigd is, dat de R 101 door dit groo
te gewicht aan brandstof in de eerste
uren op geringe hoogte heeft moeten
vliegen. Toen het schip dus, zooals uit
de telegrammen blijkt, met zwaar weer,
in casu een hevigen storm, te kampen
kreeg, is de besturing van het gevaarte
op geringe hoogte veel moeilijker ge
weest dan het geval geweest zou zijn
wanneer het zich in hoogere luchtlagen
had kunnen voortbewegen."
„Was in dit verband een vlucht met
de R 101, waarvan de motoren voor
benzine-verbruik zijn ingericht, niet te
verkiezen geweest?"
„In geen geval", antwoordde de heer
Spit. „Alleen reeds niet vanwege het
feit dat de R 101 niet binnen de keer
kringen mag komen, omdat bij warme
weersgesteldheid het gevaar voor het in
brand geraken van de benzine aller
minst denkbeeldig is. Zoo bestond er
voor de vlucht van de R 101 naar Ca
nada niet het minst bezwaar, omdat het
luchtschip gedurende de geheele reis
binnen het gebied bleef van het Noorde
lijk halfrond, waar geen gevaarlijke tem
peratuursstijging kon optreden. De R
100 is later gebouwd dan de R 101, De
ervaring, opgedaan bij het verbruik van
ruwe olie, heeft er toe geleid om de R
100, in tegenstelling met het thans ver
gane luchtschip, met benzine-motoren
uit te rusten.
Van veel belang is natuurlijk de
meening die Dr. Eckener, de we
reldberoemde commandant van de
„Graaf Zeppelin" en pionier op het ge
bied van luchtschepen, die reeds zoo
vele geslaagde oceaan- en wereldvluch
ten met de Graaf Zeppelin maakte, zich
over de ramp had gevormd.
Bij de ontvangst die de gemeenteraad
van Leipzig dr. Eckener bereidde, ver
klaarde hij o.a. niet te kunnen begrijpen
hoe het mogelijk kan zijn geweest dat
het luchtschip tengevolge van heftige
regenbuien tegen de grond is gedrukt.
„Wij hebben met de Graaf Zeppelin en
de R 101 was wat dat betreft van het
zelfde type een dynamisch hefvermo
gen van 15000 K.G. d.w.z. dat de regen
belasting van het luchtschip gerust 15000
K.G. kan bedragen, waarbij men het
luchtschip dan zeer rustig in de lucht
kan houden.
Men mag dus uit de ramp van de R
101 niet de algemeene conclusie trek
ken, dat een luchtschip het in zulk weer
niet houden kan."
Nader wordt nog gemeld, dat een der
gewonden is overleden.
Van het luchtschip R 101 blijft niets
anders over dan de geweldige karkas.
De motoren zijn gedeeltelijk in den
grond gedrongen. Het geheele terrein is
bedekt met een onbeschrijfelijken chaos
van stukken metaal.
Het voorste gedeelte van het lucht
schip, dat in de richting Parijs duidt, is
geheel in elkaar gedrukt. Het achterste
deel heeft veel minder te lijden gehad.
Het luchtschip ligt dwars over een
lichte golving in het terrein.
Het raadhuis te Alonne is als chapelle
ardente ingericht.
De kademuur te Antwerpen die zich
reeds tweemaal begaf, blijft naar de cor
respondent v;an het Hbld. meldt, meer
en meer naar de Schelde overhellen, on
danks alle maatregelen genomen door
de technische diensten om verdere ver-
ziakking te keer te gaan.
Men zal er dan ook toe moeten be
sluiten den muur af te breken en te her
bouwen; de kosten hiervan worden ge
raamd op 16 millioen francs.
Prinses Hilda van Luxemburg, zus
ter van Groothertogin Charlotte van
Luxemburg, zal volgende maand in het
huwelijk treden met prins von Schwart-
zenberg.
De huwelijksinzegening zal vermoede
lijk plaats hebben in het groothertogelijk
paleis van CalmarBerg.
De advocaat dr. Sack heeft zich te
legrafisch tot den president der repu
bliek gewend o m gpatie voor de wegens
hoogverraad veroordeelde rijksweeroffi-
ciren te verkrijgen.
- Ook in Engeland is de zomertijd ge
ëindigd.
De verloving van prinses Giovanna
ran Italië met koning Boris van Bulgarije
heeft in politieke kringen igroote voldoe
ning [gewekt. Men ziet in de verloving een
verbetering van de verhouding tusschen
Italië er. Bulgarije.
Zaterdag was het de laatste dag van
de gehouden Fruit-, Groenten- en' Bloe-
mententoonstelliittg te Kapelle.
Over het algemeen viel niet te klagen
over de belangstelling. Zaterdag was het
den dru'ksten dag,, den geheelen dag was
er druk bezoek en te 7 uur waren reeds
900 bezoekers geboekt.
Van 9—10 uur 's-morgens werden de
kinderen van de scholen in de gelegen
heid gesteld de tentoonstelling te bezoe
ken. Om 3 uur gaf Advendo te Bieze-
linge en van 57 uur de Mondaccordeoix-
vereeniging uit Goes een conlcert gegeven
hetwelk zeer op prijs gesteld werd.
De Voorzitter dankte in zijn slotwoord
allen, die mede gewerkt hadden tot het
welslagen van deze gehouden tentoon-
öelling. De P.Z.E.M. inzonderheid werd
alle lof toegezwaaid voor het geschonken
prima licht. Dit liet niets te wenschein
over.
AUTO-ONGELUK. Zaterdagmiddag
is de aannemer Th. W. uit Hoiofd-
plaat met zijn auto rijdende uit de
richting Den Bosch op .den Rjjksweg te
Rteek (N.B.) tengevolge van het rijden
op een der steenen welke op> de nieuw
getrokken zwarte scheidingslijn van het
wegdek' waren gelegd, zijn stuur kwijt
geraakt. Hij reed tegen een der langs
den weg staande hoornen atan. De heter
W. liep een beenbreuk en een kaakV
fractuur op. Zijn inzittende echtgenoote
'kreeg een beenbreuk en een ernstige
hoofdwonde. Zij zijn naar het ziekenhuis
te Grave vervoerd.
DOOR AUTO GEGREPEN.
Op den nieuwen rijksstraatweg te M u i-
den werd de werkman de J., toen hij
met een fiets aan de hand den weg wil
de oversteken door 'n auto gegrepen. De
J. werd tegen de stnaat 'geworpen;
en kreeg ernstige wonden aan' hoofd
en beenen. De auto waarmede de aanrij-1
iding heeft plaats jgehad was! door krach
tig remmen terzjjde van den weg gesla-1
'gen.
STAATSLOTERIJ.
(Onder voorbehoud.
Op onderstaande nummers vielen de
volgende prijzen:
f 15000: 1563
f 1000: 506 6393 18175 19557
f 400: 14391 20039
f 200 3243 3318 3671 15245 1 8730
19389
f '100: 5312 6099 7302 9560 10477
10636 11602 13765 14597 15574
19506 19893 20283 20381
DRESDEN, 6 Oct. Hedenmorgen is bet
verkeersvliegtuig der Deutsche Luft
hansa D 1930 te ruim 9 uur bij Dresden I
neergestort. De acht inzittenden kwa-
men om het leven.
DE MOORDZAAK LANS.
Het Haagsche Gerechtshof heeft he-1
den den gewezen procuratiehouder van|
O. wegens doodslag gepleegd op zijn pa-I
troon Lans te Rotterdam, en wegens I
meerdere malen gepleegde valschheid in
geschrifte en verduistering, veroordeeld
tot 20 jaar gevangenisstraf.
De Rotterdamsche rechtbank had 151
jaar gevangenisstraf gevorderd.
Op een desbetreffend schrijven van 241
October 1928 ontving het Hoofdbestuur
der schippersvereendging „Schuttevaer"
bericht, dat het niet in het voornemeln f
ligt om in de in den Stoofpolder te ma,-
'ken vluchthaven van Rijkswege werken
ten behoeve van de R.T.M. aan te, leggen.
Voorloopig bestaan ook geen plannen I
o.m aan aie Maatschappij de beschikking
over fcadeterrein aan die haven te geven.
Goes, 4 Oct. VealingSvereen. Zuid-Be-1
•VeiLand.
Peren: Doyenne du Comice 3563, id. I
d'Alencon 13, ComteSse de Paris 14—16,
Noufveau Poiteau 14—17, Beurré v. d. I
Ham 20, id. Clairgeau 10—26, id. Lebrun
73. William's Duchesse 20—26, bruine
Chaumontel 9, Maagdeperen 1722, JoH
[den peren 10—14, Gieser Wildeman 12
14, winter Bergamotten 8—10, afval-]
en kroetperen 1—8, alles per 100 K.G.
Appels: Goud Reine tien 2248, Gro
ninger Kroon 1826, HondismuiileM 24,1
Court Fendu 26, zure Bellefleur 17— 26,
Wie'Stl. id. 16, Fransche id. 15—23,
Grauwzoet 17-20, zoete Cauipagner 18-20,1
2.803.20, Westl. schoolmeesters1, zand
me d'Oranje 1827, afval- en kroetap-
pelis 2—20, alles er 100 K.G.
Diversen, blauwe druiven 4556, kas-1
sïyjboonen 2645, snijibooinen 1214,
dubbele Princessen 9—21, Perfectboonen
21, id. uitschot 3, sjalotten 5—6, uiten
3, aardappelen (poters) 1.70, alleS per
100 K.G.; meloenen 12—26, witte kom
kommers 1, bloemkool 16, savoijekool
4, kropsla 0.37—50, andijvie 1.30, alles]
per 100 stuks; rammenas 1.10t per 1001
bos;, Bloemen 12 per 100 pot.
Rotterdam, 6 Ooi. Veemarkt Op de
veemarkt van heden waren aangevoerd:!
422 runderen, 212 vette-, graskalveren en
nuchtere kalveren, 1204 schapen en lam-1
meren, 874 varkens.
Prijzen voor vette koeien: le kw. 1.01
1.14, 2e kw. 0.89—0.99, 3ë kw. 0.77]
0.88; kalveren: le kw. 1.50—1.62; 2e
kw. 1,28—1.38, 3e kw. 1,15—1 20,; scha
pen: le kw. 0,580.68, 2e kw. 0.52—
0.58, 3e kw. D.45— 0.51; varkens: le kw. I
0.56— 0.58, 2e kw. 0.54-0 56, 3e kw. 0.53
54; export: 45—50.
Vlas. Aangevoerd uitsluitend schoon:]
van Hollandsch geel 5000 K.G., onver-1
kocht.
Lijnzaad, voer, f 12—14, blauw maan-
zaad 26—28.50, koolzaad 12—14, kar-1
wij zaad 26—29.
Aardappelen: Zeeuwsche blauwe) en
bonte 3.50—4.30, Zeeuw. Eigenheimers
2.80—3.^20, Westl. schoolmeester, zand
lange en ronde, 8—9 ct., idem kleine
ronde 5—6 ct., 'blauwe Eigenheimers 3
3.40, Brielschfe Eigenh'. 3—3.60, Eerste
lingen 2.80—3.
Rotterdam, 6 October. Bjnnenland-
sche granen. Van alle artikelen was
maar een klein aanbod'. Tarwe f 6.50—
8.25; schotvrije kwaliteiten en zaai flink
erboven betaald. Gerst (chevalier) f 5.50
6.25; haver f 4—6; erwten) kleine
groene f 7—11; schokkers f 8—14.50;
bruine boonen f 1216.
In plaats van kaarten.
De Heer en Mevrouw J. J. A,
VAN EUPENFEYENS geven met
blijdschap kennis van de geboorte
van hun Zoon
i ar
Zoon van
A. DINGEMANSE.
M. DINGEMANSE—
KOOLE.
St, Laurens, 4 October 1930.
D. PASSENIER.
J. PASSENIERKLAAYSEN
geven kennis van de geboorte van
een Zoon.
Weltevreden, 4 October.
Ned. O. I.
Heden nam de Heere van ons
weg, na een leven van lijden,
onze geliefde Zoon en Broe
der,
in den ouderdom van 22 jaar.
Wed. L. VAN SOELEN—
VAN DE BROEKE.
G. BREEL.
M. P. BREEL,
Koudekerke, 't Zand,
5 October 1930.
Hiermede vervullen wij den
treurigen plicht U kennis te
geven van het overlijden van
Mejuffrouw
JOHANNA MAGDALEN A
VERHAGE,
in den ouderdom van ruim
82 jaar, na een langdurig en
smartelijk lijden.
Mede namens de Familie,
J. P. SCHEERENS.
Retranchement, 4 Out, 1930.
Onzen hartelijken dank voor de
vele blijken van belangstelling, bij
onze 40-jarige Echtvereeniging op
24 Sept. j.l. ondervonden.
C. BAKKER.
M. BAKKER—TAAL
't Zand D 59, 6 October 1930.
De Cnrator brengt ter kennis
dat genoemd faillissement is ge
ëindigd door het verbindend wor
den van de esnige uitdeelingslijst.
Da Curator,
W. H. T. C. THOE
SCHWARTZ EN BERG.
AMSTERDAM, 6 October.
Het eerste getal is de vorige noieering,
daarop volgt die van heden.
Ned. 22 A B. 1000-6 1033%—104.
Ned. 1 8 1000-5 1031/4—103.
Ned. 17 1000-4i/2 1 025/8— 102%
[Certificaten-3 80%—80%.
Cert. N.W.S.-2% 66—66%.
Duitschl. 100-7 99—99%.
Engl. W|.L. 50-200-5 103%—103i/2.
Zeeuws. Hyp. B-5 101
Zeeuws. Hyp, B-4% 100100.
A Amsterd. Bank 176%175%.
A Bank Assoc. 45%
C Ned. Hand. Mpij. 147%—147.
C Rott. Bankver. 105%105.
A K.M. De Schelde 101
C Farbenind. I.G. 137%137
C Fisk. Rubb. Cy. 1%1%.
0 U. States St. C. 160%—157%.
0 C. Publ. Serv. 24%—23%.
0 North Am. Cy. 99—96%.
A Born. Sum. H.M. 1413/4141%.
A Singkep Tin M. 91—91.
0 Shell Union O.C. 12%—1'2%.
A J. 0. Japan Ln. 68
A Rotlerd. Llovd 132%135.
A S. M. Nederland 140^
A Amst. Thee C.M. 57%593/8.
A Houth. Alberts 74%—74%.
C Peruvian C. Pr. 36—;36.
A Erie Spoorweg 38%
A Kansas City S. 63
A Southern Rlw. 82
C. Union Pac. R. 2121/2
A. Ned Ind. Tram 3%
A. Kol.' Bnk 147-146.
A. N.I. Ilbk. 100 1 243/4—122%.
C. Ned. H. M. 1000 1423/4—1421%.
A. Alg. Kunstz. U. 63%61 Vs.
A v. Berkels Pat. 81%76%.
C Calvé-Delft 115-114-110%.
A C. Suiker Mpij 5151.
A Holl. Kunstz. I. 7171%.
A Int. Viscose 2120%,
A Küchenm. I. Acc. 85%84%-3%,
A Küchenm. I. Ultr. 97%
C Marg. Un. 1000 240—237-33.
A Ned, Ford A.M. 245—244%.
A Philips Gem. B. 320313-09%,
]C. Anaconda Cop. 763/478-775/s.
IC. Betldehein Sit. 84%—8 23/4-25/8.
C. Fokker Aircr 12%-123/4.
A A.N.I.E.M.—N.B. 273—270
j C.A. Gas en El. Cy 30%-293%.
C Cities Serv. Cy. 273/4273/8.-5/8.
C Midd. West Ul. 255/8—253/8-i/8.
A Alg. Explor. Mij. 119%115.
A Boeton Mijnb. 7676.
A Kon. Petr. Mpij 346342%-39%.
I C Contin. Oil Cy 15%14%j-5/8. -x
A. Holl. Amer. Lijn 21.
A K.N. Stoomb. Mij. 60%60%.
A Ned. Scheepv. U. 137%—136%-5%.
i A H.V. Amsterdam 354350-16.
A Java Cult, Mij. 262258-60.
A N.I. Suiker U. 161-158-57.
A Poerworedjo S.O, 19%20,
A Deli Batavia 290279-75%.
A Deli Maatsch. 285—279%-77.
A Senembah 315—311 -08%.
C Chicago Milw. 11%—11%-%.
A Amst. Rubb. C. 100%—95%-93%,
A Deli-Bat. Rubb. 52%—47.
A Hessa Rubber 7669.
A Serbadjadi S.R. 61%56.
A V.IC Ondern 63—57
C Interc. Rubber 3%3.
Prolongatie 1%1%.
Londen
Berlijn
Parijs
Brussel
Zwitserland
Kopenhagen
New-York
WISSELKOERSEN.
4 Oct. 6 Oct.
12.05 12.05
59.02 59.01%
9.73 9,73%
34.59 34.59%
48.13 48.14
66.35% 66.37%
2.48 2.48
Nadruk verboden.