S
kamer van koophandel en
fabrieken voor zeeuwsck-
vlaanderen.
regendagen.
KUNST EN WETENSCHAP.
RECHTZAKEN.
Bestand tegen
zwaar gebruik i
Handel, Nijverheid en Visscherij
BURGERLJKE STAND.
GEMENGD NIEUWS.
WAAR IS WERK?
Verkoopingen - Verpachtingen
in Zeeland
ge-
oof
an
>or
én
de
en,
den
gel
jen
tter
:en
;en
en
eft
tide
sch
met
:1de
ige
en
ïe
of
Verschenen is het zeer uitvoerige jaar
verslag van de Kamer van Koophandel
en fabrieken voor Zee uw sch Vlaanderen
te Terneuzen.
Volgens- dit verslag nam de Kamer met
leedwezen waar, dal er geen voortgang
gemaakt werd met het plan tot het "aan
leggen eener 'drinkwaterleiding.
Het dossier der op 31 Dec. 1928 laatst
ingeschreven handelszaak was, no, 1807,
op 31 Dec. 1929 was dit no. 1847.
In den loop van het jaar werden inge-
ts'chreven 124 wijzigingen en 37 ophef
fingen van zaken.
462 maal werd inzage gegeven vaneen
dossier en 81 afschriften of uittrekels
verstrekt. De meeste aanvragen om in
lichtingen komen v(an buiten het gebied
der Kamer.
Er kon aan verschillende aanvragen
om handelsadressen in bepaalde bran
ches worden voldaan. In meerdere geval
len werd ook de tusschenkomst der Ka
mér ingeroepen voor het verkrijgen van
handelsad res.sen
Afgegeven werden 170 certificaten van
oorsprong, terwijl 1 legalisatie werd ver
richt.
Op de keerzijde van de ter herinnering
aan het jaarlijks le betalen bedrag uitge
reikte formulieren worden de ingeschre
venen gewezen op1 huinne verplichtingen
tot "het opgeven van wijzigingen in hunne
zaken. Toch blijkt telken jare 'hij het uit
melken dier herinneringen dat in den
loop van het jaar veranderingen hebben
plaats gehad, die niet werden opgegeven.
Door raadpleging van locale bladen waar
in gewoonlijk advertenties van wijzigin
gen in zaken worden geplaatst word
zooveel mogelijk getracht het Handels
register „bij' te houden', daar belang
hebbenden, indien ze niet eigener bewé-
ging komen, worden uitgenoodigd de noo-
dige wijzigingen te laten inschrijven.
Ook blijkt nog steeds dat sommige in
geschrevenen nog niet overtuigd zijn, dat
het betalen der jaarlijksche bijdrage een
wettelijke verplichting! is, en zal het ver
moedelijk in de toekomst nog noódig blij
ken deswege vervolgingen in te stellen.
Omtrent den algemeenen economischen
toestand van het gje'bied der Kanier kan
voor het verslagjaar, in afwijking met
vorige jaren, de toon optimistischer zijn,
al is deze niet onvermengd, in verband
met de slechte bedrijfsresultaten welke
de landbouw, het bestaansmiddel van
de meerderheid der bevolking! in het;
Igébied der Kamer, in het jaar heeft
te 'boeken, niettegenstaande eén oogst
werd binnengehaald zoo rijk als nooit
te voren het gpval was.
Bestond een jaar tevoren de. groote
zorg, in verband met het toenemend
aantal werkloozen in het^geied der Ka
mer, thans was dit beeld geheel veran
derd, en was er eer sprake van een
tekort aan werkkrachten. Behalve het
bouwen van de groote fabriek te Sluis
kil, die zeer veel werkkrachten vorder
de, waren daarop ook andere werkzaam
heden en omstandigheden van invloed,
a.m. minder aanbod van werklieden uit
het buitenland. Er kwamen tijden van
gebrek aan arbeidskrachten. De e.migha-
tie naar het butienland of najar de in
dustrie-centra kwam daardoor tot stil
stand. Er kwam eer een tegenover ge
stelde trek, al is het, dat het bevolkings
cijfer in totaal nogl iets terugliep'. Die
vermindering] was thans echter niet ab
normaal te noemen, het gewone ver
schijnsel van den trek' van het platteland
naar de steden. Het bevolkingscijfer, dat
pp 31 December 1928 82.428 bedroeg^
daalde in 1929 tot 82.297, een verschil
van 131 terwijl de daling' in 1928 be
droeg 453 en in 1927 288.
Er zijn gedurende de laatste jaren in
pers enkele beschouwingen verschepen
over den teruggang der bevolking van
Zeeuwsch-VIaanderen, waarbij vooral
met bezorgdheid de aandacht werd' ge
vestigd op het terug!ooipen der geboor
ten. Het werd besproken als een ver
schijnsel dat zich, na vroeger in andere
deejen van het l'and reeds te zijn gecon
stateerd, zich thans ook in Zeeuwsch-
VIaanderen voordoet. Het vraagstuk werd
in die artikelen, 'beschouwd Van de ethi
sche zijde. Te vermoeden is echter, dat
de ecoonomische toestand vamhet gewest
hierop van invloed is De ongunstige om
standigheden, de werkloosheid, hebben
ongetwijfeld het aantal! huwelijken .ge
reduceerd, terwijl de uittocht van hond-
derden jonge menschen die elders een
bestaan gingen zoeken, ook van invloed
lsgeweest op een verminderd aantal
geboorten.
Behoudens de hierboven géschetstei
ui engewone omstandigheid, het stich-
en van het wereldbedrijf door een imlach-
nff bmten!andsche combinatie, die voor
J O0. e bijdroeg tot opheffing
'lendf^'inw v- hébben ook verschiï-
§ebied der Kamler geives-
ügöe ondernemers of firma's door op-
bouwmg en uitbreiding hlmner zaken
medegewerkt aan de economische ont
wikkeling der streek en verdrijving van
het spook der werkloosheid. Daartoe
droeg ook zeker bij de uitbreiding van
den tuinbouw'.
W;as de toestand over het jaar 1928
in het algemeen nog zeer ongunstig, de
plotselinge werkverruiming in {929
bracht algemeene welvaart, aangezien
werk en verdiensten van de arbeidende
klasse ook wélvaart beteekent voor den
middenstand. De opleving, ook in dien
stand, was zeer gloed merkbaar.
Uitvoerig staat het verslag' dan stil bij
de verschillende takken van Industrie,
scheepvaart, land- en tuinbouw en vee
teelt, om dan eeu overzicht te geven van
den Joop der bevolking in de gemeenten
in heL gebied der Kamer, Van. de onder
wijsinrichtingen, van de gasfabrieken en
éfectricileitsbedrijven in dat giebied en
van de verkeersmiddelen (trein, tram en
boot.)
,,Met vacantie naar de bosschen
Naar de duinen en het strand
Dat is wel een desillusie
ïn ons waterige land.
Want wat heb je aan zoo'n zomer;
't Water valt met stroomen neer.
En je raast en tiert en moppert
Op dit gure natte weer.
d'Eerste darg ben je rog kalm
Want je bent nog optimist,
Regen maakt je echter spoedig
Tot een reuzen-pessimist.
Maar bij al deze misère
Vind je echter één ding goed
Dat geen enkele p a r t ij toch
Iets ook maar aan ,,'t weertje" doet.
Een belangrijke schenking.
Dé Minister van O., K. en W|. brengt
ter algemeene kennis, dat mevr. de wed
L. Hotz—Words, wonende te Coló|gny bij
Genève aan den Staat ten behoeve Van
de universiteitsbibliotheek te Leiden, ge
schonken heeft de door haar overleden
echtgenoot A. P. H. Ilofz, in leven com-
sul-generaal der Nederlanden, magejllateü
bibliotheek. Deze omvat naar schatting
15.000 deelen, in hoofdzaak betrekking
hebbend op de geschiedenis, de aardrijkst
kunde en de 'kunstgeschiedenis van het
Oosten, zoowel de Levant, Turkije en
Perzië als het venei Oosten.
Aan de schenkster is de dank der Ree
geering gebracht voor. deze waardevol-
le schenking. 1
De Hooge Raad heeft verworpen de
cassatieberoepen van M. W1. V., door het
Hof te Arnhemi tot 3 jaiar gevangenisstraf
veroordeeld wegens diefstal' van een
brandkast te Zwolle, uit het kantoor der
N.V. De Autom'aa't in den nacht van 21
op 22 Juli 1927, en door het Hof te. Am
sterdam wegens diefstal' van. een brand
kast uit het station te Harmelen, tot
jaar gevangenisstraf.
In den nacht van 3 op 4 Maart
heeft een autobestuurder uit Lisse twee
wielrijders nabij Hilleg'om) aangereden;
een hunner is aan de gevolgen overtel
den. De automobilist bleek onder den
invloed van sterken drank te zijn.
De Haarlem'sche rechtbank veroordeel
de hem tot drie weken hechtenis. De
eisch luidde drie weken glev.straf.
De moord te Waddinxveen.
De Hooge Raad deed gisteren uit
spraak in de zaak van A. K, die wegenis]
moord op H. Schotman te Wladdinxveen
gepleegd op 10 Augustus 1929 door het
Haag'sche gerechtshof in hooger beroep
is veroordeeld tot 12 jaar gevangenisstraf.
Uit hoofde van een vormfout heeft de
Hooge Raad dit beroep vernietigd en de
zaak Verwezen naar het Gerechtshof
te Amsterdam, ten einde haar op het
bestaande hooger beroep af te doen.
Het dubbelschroef Passagiers- en Vracht
motorenschip „Dempo".
Betreffende het bovengenoemde schip
dat hedenmiddag van de werf der N.V.
Kon. Mij. „De Schelde" te Vlissingen te
water zal worden gelaten en dat bestemt
is voor den Rotterdamschen Lloyd kun
nen wij het volgende mededeelen.
Het vervullen der doopplechtigheid
zal geschieden door Mevrouw Quarles
van UffordBaronesse Mülert tot de
Leemcule, echtgenoote van den Commis
saris der Koningin.
De „Dempo" is 175 meter lang, 21.34
meter breed en heeft een hoogte van 25
meter, gemeten van de kiel tot de com
mandobrug.
Een zich over de geheele lengte van
het schip uitstrekkende dubbele bodem
én 7 waterdichte schotten, die het in 8
waterdichte afdeelingen verdeelen, 17
reddingsbooten, waarvan één motor-red
dingboot, een gyrocompas, radiorichting-
zoeker, onderwater-kloksignalen, draad-
looze telegrafie, enz. waarborgen op
bijna volmaakte wijze de veiligheid-van
passagiers en schip. Acht dekken be-,
vatten de voor passagiers en bemanning!
met de meeste zorg ingerichte ver-,
blijven.
De passagiersverblijven der eerste
klasse zijn alle dekhutten, d.w.z. hutten
niet tegen den wand Van het schip ge- j
bouwd, waardoor vooral in de tropenj
meer koelte verkregen wordt. Alle hut
ten zijn onderling met elkaar verbonden,
met uitzondering van enkele, waar tech
nische eischen zich tegen het aanbrengen
van verbindingsdeuren verzetten. Elke
hut is voorzien van waschtafels met
stroomend water, kasten, schrijftafel oi;
toilettafel en verwarming.
In de eerste klasse kunnen 238 pas-j
sagiers worden ondergebracht in 82 twee-}
persoonshutten (waarvan 12 hutten met]
privé-badkamer en 2 luxehutten) en 74
eenspersoonshutten (bijna 50 pet. van het
totale aantal hutten).
Ruime crappen en 2 electrische liften
vormen de verbinding tusschen de aan
230 personen plaatsbiedende eerste klas
eetzaal en het bovenste promonadedek.
Behalve die zaal, die een oppervlakte
van 353 vk. M. beslaat zullen de passa
giers eerste klasse nog de beschikking
krijgen over een rook- en muziekzaal
groot 380 vk. M., een schrijfkamer groot
50 vk. M. en een kinderkamer groot
85 vk. M.
De wandeldekken beslaan een opper
vlakte van 1620 vk. M.
De passagiersinrichtingen der tweede
klasse liggen onmiddellijk achter die der
eerste klasse. Ruim 280 passagiers kun
nen hierin worden ondergebracht, waar
van een tot dusver ongekend groot
aantal (180) in dekhutten. Verreweg het
grootste aantal hutten zijn tweepersoons
hutten; elke hut is voorzien van het
modernste comfort, waschtafels met
stroomend water, kasten, enz. In deze
klasse beschikken de passagiers over een
eetzaal met een oppervlakte van 361 vk,
M., een rook- en muzieksalon groot 324
vk. M„ een kinderkamer groot 63 vk.
M.; de wandeldekken beslaan een op
pervlakte van 1120 vk. M,
De salons worden gedecoreerd en uit
gevoerd door de Kon. Mij. „De Schelde"
De derde klasse biedt ruimte voor 70
passagiers, die voor de helft onderge
bracht worden in tweepersoons- en de
overigen in meerpersoons-hutten. Een
eetkamer met een grondoppervlak van
96 vk. M„ een rookkamer groot 57 vk.
M. en promenadedekken met een opper
vlakte van 455 vk. M. voltooien de in
richting dezer klasse.
De vierde klasse bevindt zich in het
voorboventusschendek en zal worden
voorzien van een ruime dekzaal.
De bemanning, die in geriefelijke ver
blijven is ondergebracht, telt 350 kop
pen, zoodat in totaal ongeveer 1100 per
sonen aan boord verblijf kunnen
houden.
Aan de sanitaire inrichting van het
schip is de meest mogelijke zorg be
steed. Het totaal aantal badkamers be
draagt 82; een groot, met het oog op de
tropen, openlucht zwembad, lang 8 me
ter, breed 6 meter, met een grootste
diepte van 2 meter, bevindt zich vóór
het grootluik. Het aantal toiletten be
draagt 123. Een naar de laatste eischen
ingericht hospitaal met een operatieka
mer en een afzonderlijk verblijf voor be
smettelijke ziekten voltooien de sani
taire inrichting.
De huishoudelijke afdeeling omvat een
zeer uitgebreide keukenafdeeling, wasch
plaatsen, pantries, ovens, volkskombuis,
wasscherij, strijkerij, een compleet uit
geruste strijkkamer voor passagiers. Dit
geheel bedrijf wordt electrisch gedre
ven. De proviand-bergplaatsen, vries- en
koelkamers, ten dienste van schip en la
ding, linnenkamers, droogkamers, liggen
een dek lager in de onmiddellijke nabij
heid van het keukenbedrijf.
De benoodigde drinkwater-vooraad
aan boord bedraagt 1.400.000 liter.
Machine-installatie. Voor de voortstu
wing dienen twee 10-cylinder Schelde-
Sulzer-Dieselmotoren, elk van 7000 as
paardekrachten, met cylinders van 760
m.M. en 1340 mM. slag, met aangebouw
de compressoren, die het schip een vaart
snelheid van 18% mijl geven.
De spoellucht wordt geleverd door een
electrisch gedreven roteerende spoel-
pomp. Een geheel gelijke pompgroep
dient als reserve.
Voor de opwekking van den electri-
schen stroom, benoodigd voor het drij
ven .van alle hulpwerktuigen, verwar
ming en het voeden van de 7000 lampen
die het schip verlichten, zijn vier Schel-
de-Sulzer-Hulpdiesel-motoren opgesteld.
Elk dezer 6-cyl. machines ontwikkelt een
vermogen van 780 as P.K. bij 180 omwen
telingen per minuut en drijft een gelijk
stroom dynamo van 510 K.W. De cylin-
derdiameter bedraagt 380 mM„ de slag
660 mM.
De afgewerkte gassen van de hulpmo
toren en een gedeelte van de afgewerkte
gassen der hoofdmotoren kunnen geleic
worden door een afgasketel, waarin
stoom gevormd wordt van 0.5 K.G vk
c.M. overdruk. De gevormde stoom wordt
gebruikt voor het verwarmen van het
zoute badwater en van zoetwater ten
dienste van de centrale waschtafels, luxe
hutten en kombuisdoeleinden.
De luchtvoorraad is ondergebracht in
twee aahzetluchtketels, elk van 23 kub
M. inhoud en ingericht voor een werk
druk van 25 K.G. per vk. c.M, Bovendien
is een H.D.-luchtbatterij aanwezig, be
staande uit 13 flesschen, eik van 1200
Liter inhoud en een werkdruk van 70
K.G. per vk, cM.
De voor de motoren benoodigde brand
stof wordt geborgen in 5 dubbele bo
ciemtanks, 6 dteptanks en een als slinger
tank ingerichte ruimte, waardoor het
slingeren van het schip bij slecht weer
zeer belangrijk verminderd wordt, het
geen het comfort der passagiers zeer ver
hoogt.
De brandstofberging heeft een inhoud
van 2300 ton. De elliptische schoorsteen
heeft een afmeting van 11 bij 10 bij 5.50
Meter.
De lading wordt behandeld door 8
electrische kranen en twee laadboomen.
De laadruim-inhoud bedraagt 370.000
cfk
De „Dempo" wordt gebouwd door de j
Kon. Mij. „De Schelde" volgens door haar
ontworpen plannen, in nauwe samen
werking met de directie en den techni-
schen staf van den Rotterdamschen
Lloyd.
Met dit schip van voor de Schelde tot
nu toe ongekende afmetingen zal het
eerste gereed komen, dat door de nieuwe
keersluis zal gaan. Zooals men weet is
die sluis gebouwd, om de Schelde in
staat te stellen schepen van groote af
metingen te bouwen en daardoor haar
voortbestaan veiliger te stellen.
wachten ten slotte een poging om otp
'te staan. Zij stortte evenwel op den.
grond, waar zij uren lang bleef liggen.
Men vreest voor het leven der oude
vrouw.
Een voelhalmatch tragedie.
De jongste "bediende die bij zijn groot
vader op kantoor werkte.
(Humorist).
Middelburg.
Van 2325 Juli Ondertrouwd: M. G.
Schuijt 231 j en E. O. Radder 26 j. J. van
der Steen 38 j. en J. M. Poortvliet 26 j.
A. P. Hubregtse 30 j. en M. M. Laker-
veld 25 j.
Bevallen: S. A. Geelhooed geb. Pau-
lusse d. C. M. Seijbel geb. De Koning z.
Vlissingen.
Van 17—24 Juli. Ondertrouwd: A. D
L. Lipgier 20 j. en A. J. Bom1 20
Stroeder 28 ji. en L. Pfeiffer 23 j.; D.
Roelse 24 j. en D. P. Liebers 22 j.; D.
Brusselman 23 j. en N. de Nooijer 23' j.-,
G. H. J. M. van Erck 30 j. en iA. ,M'. Ma.-
lefason 26 j.; J. M. Keuiner 26 j. ten ff,
J. H. de Landmeter 23 j.; H. J. A.
van Linden *25 j!. en S. van Schijndel 22
ij.; C. W. Kentin 28 j. en J.'Vogel ,19'j..
Getrouwd: A. J. Gillissen 24 j. en T.
M. Leeuwen 22 j.; P. Simeerdijk 26 j. én
S'. de Roos 22 j.; J. D'. Abrahamse 2© j,
en H. M. P. Auer 27 j. A. (Mommaasi 25
j. en C. M. Melis 29 j.; G. E. Jl. Hendriks.
3i3 j. en E. J. M. van Hoepen 31 3.; P.
F. K. von Heimburg 27 j. en J. E. Vroéi-
ken 28 j.; J. J. Janse 24 j.j 'en C. Flo(-
russé 20 j. 'S
Bevallen: T. Alderiiests geb1. Huiszoón
z.; J. Bakx igfeb. Schipper d.; J. En!-
iglelse geb. van Boven z.
Overleden: M. Kooman, man van J.
Elglgébreen 64 j-
O. en W, Souburg. i
Van 1724 Juli Ondertrouwd: P. J.
Mink 26 j. en M. M. M. Walrave 24 j.
J. 0. W. Jobse 27 j. en W|. S. van Dijk 29
j. M. P. Meijers 24 j. en M. P. Lijnsiel
23 j.
Overleden: L. Geldof 77 jaar, wede
van Jan Janse.
Verdronken.
Donderdagavond is een 9^j arig
knaapje, een logétjje uit Hilversum^ tij
dens het visschen in de Markthaven te
Utrecht gevallen. Toen men het ven
tje naar 'boven haalde, slaagde men er
niet meer in de levensgieesten op té wék
ken. 1
Het lVs'ljarigi zoontje van G. P„ te
Aarlanderveen is te water igeraakt
en verdronken.
Ongelukken.
Bij het oversteken van den weg
werd te Zevenbergen de 64-jarige
P. J. de R., die voor een auto 'wilde uit
wijken, door een uit de tegeinovergestelf-
de richting komenden auto aangereden.
Het slachtoffer is aan de gevolgen
overleden.
irttiOT'PiD AANSLAG Donderdag
avond heeft de 31-jarige H. van G. te
D u s s e n op zijn broeder, na een twisty
een moordaanslag gepleegd door
tweemaal op hem mét een .grool jacht
geweer le schieten. Een der kogels' ver
oorzaakte slecluts een onbeduidende ver
wonding. De dader is naar de strafge
vangenis te 's-Herteigenbosich overge
bracht.
ERNSTIGE AUTOBOTSING. - In den
omtrek van I n n s b r c k is de auto van
het echtpaar Gultmann uit Berlijn, waar
in de heer en mevrouw G. met hun drie
Kinderen en een kinderjuffrouw gezeten
waren, in botsing gekomen met een auto
uit Innsbruck. Allen werden gewond en
de heer G. is aan zijn verwondingen
overleden. Van den Innsbrücker-auto,
feen groote toerwagen, werden twee
Amerikaanschen en een kind _ge\vond.
POSTWAGEN GESTOLEN. Een
wagen, t oebehoorende aan de posterijen,
is Vrijdag te Londen door misdadigers
'gestolen en Leeggeroofd. Een zak "met.
a a nge tee k e ndc stukken en juweelen, dié
een waarde hebben van meer dan 100
pd. st. werden uit den wagen gehaaid.
De dieven lieten toen den wagen ergens
staan en verdwenen met hun buit.
TYPISTE TE PARIJS VERMOORD'. -
De typiste van het internationaal Pladj-
vinderskantoor te P a r ij s is naar het
Volk meldt, Donderdag dood in haar
werkkamer gevondenhet hoofd was door
'bijlslagen geheel verminkt. De Joop
knecht van het kantoor, de Spanjaard
Garcia, bleek tevens te zijn verdwenen.
In een hoek van het vertrék* waar hét
lijk lag, vond men een 'klein padvinders'
hijlt(je, 'geheel met bloed bevlekt. Uit ver
dere 'bloedsporen in de kamer 'klon men
afleiden, dat het meisje zich krachtig
tegen haar aanvaller had verzet. De
kleeren waren haar gedeeltelijk' van het
lichaam gerukt. De telefoonleiding was
doorgesneden.
Volgens een later 'bericht is Garcia
een man van 40 jaar,, in den loop v(ab
den avond op een der Parijsche stations
gearresteerd, juist toen hij op het punt
stond in een trein naar Sp.a'njje te ver1-
trrekken. Hij bekende weldra het meis
je, dat zeer mooi was, te hebben ver
moord en yoegde er onmiddellijk cynish
aan toe, dat men hem nu maar niaar
het schavot moest 'brengen.
De moeder van het meisje,, geheel
verlamd, deed na uren van vergeefsch
De Districts-Arbeidsbeurs voor de ge
meenten tusschen O. en W. Schelde
meldt de volgende aanvragen:
Binnenland:
ROTTERDAM, 8 erwtenpikkers, dade
lijk, loon f 18 per H.A., met inwoning,
voor on'bepaalden tijd, moeten met erw-
tensnijden nekend zijn.
DEN BOSCH, een aank. bediende, da
delijk, geen loon, intern en verval, voor
vast, moet kunnen scheren en eenigs-
zins knippen.
AMSTERDAM, scheepmaker voor luxe
ijzeren bootenDouw, dadelijk, loon 50 et
per uur, duur minstens een jaap, moet
medewerken onder leiding aan het mia-
ken van het ijzeren casco en aan de the(-
timmering.
AMERSFOORT, electriciens, loon en
indiensttreding nader over een te komen,
voor lonbepaalden tijd, moeten goed be
kend zijn met gewoon installatiewerk.
HAARLEM, echtpaar zonder kinderen,
leeftijd 35—40 jaar, de man als huis
knecht, de vrouw voor huish. bezigheden
en koken,,, loiofil f 80 per maand, intern;
lielsft met ervaring en bij voorkeur van
bet platteland.
DEVENTER, bekwaam loodgieter, da
delijk, joon nader over een te komen,
voor onbepaalden tijd.
DEVENTER, slagérsknecht, indiensttre
ding 1 'Augustus, loon nader over eein
te komen, met kost en inwoning, voor
vast.
DEVENTER, twee bekwame metaal-
fraisers, dad., loon 5658 cent per uur,
en stukloon, voor onbepaalden tijd.
ENSCHEDE, coquillemaker, dadelijk,
hoog loon, voor onbepaalden tijd, moét
zelfstandig coquilles kunneni ontwerpen
en uitvoeren voornamelijk in aluminium.
ENSCHEDE, een schoorsteenmantel-
steller, dadelijk, loon 54 a 55 cent per
uur, of aangenomen werk.
ENSCHEDE, een steenhouwer, dadelijk,
loon 69 cent per uur, moet bekend zijn
met letterhakken, duur van het werk
nader te bepalen.
DORDRECHT, aankomend' bronseur,
(pl'.m. 20 jaar), dadelijk, loon nader over
een te komen, voor onbepaalden tijd.
AMSTERDAM bekw'. of aank. verwar-
mings-technisch-teekenaar, dadelijk, loon
nader overeen te komen.
ENSOHEDE, een bouwkundig-opzich
ter, dadelijk, om dagelijks toezicht te
houden bij een boerderij-bouw, 'loon
f 100 tot f 125 per m'aand, voor nader
te bepalen tijd.
Aanbiedingen uitsluitend aan de Dis
tricts-Arbeidsbeurs te Middelburg.
Juli.
28 Veere, Inspan Vervaat en
Willeboordse.
30 Zuidzande, Landbouwersinspan, Mijs.
30 Souburg, Huis, v. d. Harst.
30 Veere, Veldvruchten enz. Loeff.
31 Middelburg, Huis, Struve.
Augustus.
Nisse, Villa, Jonkers.
4 Middelbatrlg, Inboedel enz. Slruve.