Domburg* BEURSO VERZICHT KUNST EN WETENSCHAP ONDERWIJS PERSKRONIEK. LEGER EN VLOOT LAATSTE BERICHTEN Twee dooden. KERKNIEUWS Verkeerswezen, Post en Telegrafie NOOIT KEELPIJN! SPORT AFLOOP AANBESTEDINGEN LANDBOUW I AMSTERDAM, 7 April. (SlolkoerS). Hel eerste getal is de slotkoers van Zaterdag het tweede dien van heden. 6 pet. Ned '22 102y8—1024/5- 5 pet. Ned. '18 101-101i/8. 41/2 pet. Ned. "17 101IOCK/5. 3 pet. C. N. W. Schuld 777/e773/^1. 12(1/2 pet. Idem 635/s 5 pet. Zeeuwsche H. Bank IOO1/3— IOO1/2. 41/2 pet. Idem 98—98. A. A'dam Bank 1895/s 1893/^. A. Bank Associatie 593/4—591/4. A. Kol. Bank 100i/3— 100-99i/2. C. N. H. Mij. 1721/2—1723/4). A N. I. Handelsbank 156i/2—155. A. Rottend. Bankver. 1131/2—1131/2. A. V. Berkel Patent 145-146—142^144. A. Küchenmeister Ultr. 111-114—111. A. Houthandel Alebrts 106—105. O. Marg. Unie 372-378—372-377. A. N. Ford 266-269s/4!. A. N. Kunstzijde 107-112—113-115. A. G. B. Philips 454-459—446-456?/2.c A. De Schelde 951/2—92i/4- £1. Anaconda Coptper 157—157>/2. C. Bethlehem Steel IO81/2— 108y8. A. A.N.IJE.M. 336-344—334-340. A. (Borneo Sumatra H. Mij 154»/44— 1543/4. A. Boeton 164—162. A. Kon. Petroleum 407-410a/2414-419. O. Shell Union 25y3—26i/8. A. A'dam Rubber 15H/2-155—1521/2-157. A. N. Scheepv. Unie 179—179. A. C. Mij. d. Vorstenl. 146—144. A. H. A'dam 526-542—525-532. A. Java Cult. Mij. 385—381.. A .Deli Batavia Tabak 404409-410. A. Deli Mij 374-375—377-3791/4. A. Senembah Mij. 414-415—418-420. A. A'dam Thee 751/2—751/4. A. N. I. Spoor 192—190. C. Chicago Milwaukee 241/2—241/5. C. 'Union Pacific 237i/4 ets. daivf.—237i/2.; Prolongatie 3—3. Markt sluit vast opi olie waarden; ver der op> de laagste prijzen. WISöELKOERiSEN. Londen Berlijn Parijs Brussel Zwitserland Kopenhagen New-York 7 April 5 April. 12.111/s I2.ID/5 59.45 9.75 34.76 48.26 66.70 2.49 59.461/2 9.751/J 34.77 48.26 66.701/a 2.49y8 7 April, WEERBERICHT VAN HET K. N, M. I. Barometerstanden: Hoogste: 767,8 te Sterna. Laagste: 757,6 te Wieenen. Thermometerstanden: 9 uur 47 gr., 12 uur 49 gr.,j 3 uur 50 gr. Weersverwachting: Zwakke tot matige veranderlijke wind, later uit N. richtingen. Betrokken tot zwaar bewolkt. Weinig of geen regen. Iets zachter overdag. Dinsdag 8 April Zon op 5.21; onder 6.43. Licht aainsteken alle rijwielen, motor rijtuigen en andere rij- en voertuigen 7.13. Maan op 12.13 n.m.; onjder 4.02 v.m. .Volle maan 13 April. HOOGWATER VLISSINGEN. Middelbare tijd. Dinsdag 8 April Woensdag Donderdag 10 Vrijdag 11 Zaterdag 12 Zondag 13 Maandag 14 8.54 10.29 11.27 12 18 0.33 1 07 1.46 S 21.41 22.55 28 49 13*— 13 84 14.12 men. De vergadering verklaarde zich zonder stemming accoord met dit rap port. Leon Boedels, f In den afgeloopen nacht is te Amster dam overleden de heer Leon Boedels de bekende conferencier. De Stadsschouwburg te Amsterdam. Uit Amsterdam meldt men aan de N. R. Crt.: Zaterdagmiddag heeft in. den Stads schouwburg de commissie van bijstand! in. het beheer der zaken van kunst uit den raad vergaderd, bestaande uit wethou der Polak, voorzitter, en leden mr. dr. G. van den Bergh, E, Boekman, mej, N. A. C. Crielar s,mej. dr. C. F. Katz, KI. de Vries en mevrouw m. H. van Dam van Isselt, secretaresse. De commissie heeft besloten aan B. en W. te adviseeren, den raad voor te stel len, tot vasten bespeler van den Stads schouwburg, de combinatie-Verkade en Van Dalsum te benoemen. 1 Op de voordracht ter voorziening in de vacature van directeur der Am bachtsschool te Deventer, tevens direc teur der Nijverheidsavondschool is no. 2 geplaatst de heer A. Engels, directeur der ambachtsschool te Goes. Voor de betrekking van onderwi zeres te Aardenburg in de vacatui ontstaan door het vertrek van mej. I Siegters aan de O. L. slchool, hebben, zich 15 sollicitanten aangemeld. Tot tijdelijk onderwijzeres is benoemd mej. M. F. Groothaert te Sluiskil. Godsdienst en school. De vereeniging De Middaghoogte heeft een enquête ingesteld naar de mogelijk heid en wenschelijkheid van godsdienst onderwijs op de Gymnasia, Lycea en Hoogere Brugerscholenzij vroeg daar bij den directeuren een aantal vragen te beantwoorden. De eerste luidde: „Acht u het van belang, dat de leer lingen gewezen worden op de waarde en de redelijkheid van den godsdienst in den ruimsten zin des woords?" Op de enquête kwamen 101 antwoor den in. De vrees, dat godsdienstonderwijs op een school met een gemengde bevolking aanstoot zal geven, bleek overheerschend te zijn. In het geheel wezen 56 van de 101 antwoorden alle godsdienstonderwijs op de „neutrale" scholen af. Enkele mo- tiveeren deze meening, b.v.: „In hun doen en laten moeten de leera ren een voorbeeld voor hun leerlingen zijn. „Woorden over godsdienst zijn van geen waarde; het komt aan op het kwee ken van verdraagzaamheid." „De noodige docenten zijn moeilijk te vinden." „Ethi ca is op onze scholen noodig, geen gods dienst." „Geen tendenzen op de school." „Godsdienst is de zaak der ouders." „Godsdienstonderwijs is onmogelijk, door dat de bevolking zoo gemengd is; wat den een zou bevredigen, zou den ander aanstoot geven." „Het redelijk beschou wen van den godsdienst geeft aanleiding tot dorre verstandelijkheid." „Veel leera ren hebben een te weinig positieve over tuiging." „Er bestaat geen neutraal gods dienstonderricht." „Het programma is toch al overladen." „Godsdienst is geen wetenschap en behoort daardoor niet op de school," Godsdienstonderricht is de taak der kerk." „Ware godsdienst hoort in de binnenkamer thuis." „Slechts en kelen zijn in staat godsdienstonderwijs te geven zonder anderen te kwetsen." „De redelijkheid of de waarde van den gods dienst gaat boven het begrip der kin deren." De bezwaren tegen den godsdienst op de scholen blijken, zoo concludeert het rapport der enquête, slechts van prac- tischen aard geacht te worden; slechts 1 van de 101 antwoorden is er principieel tegen; de overige 100 erkennen echter de waarde en de redelijkheid van den godsdienst. Dat acht „De Middaghoogte" een moedgevend verschijnsel. Openbare tentamens. Prof. mr. E. M. Meyers te Ledden Leiden heeft de door hem afgenomen ♦wordende tentamens in het burgerlijk .recht voor het eerst in het openbaar ge houden. Een maximum-aantal van 60 studenten woonde het afnemen der ten tamens bij. De vrije dagbladpers Aan een hoofdartikel in het (lib.) „Va derland" over de vrijheid van de dagblad pers ontleenen we de volgende zinsne den. „Het is nog niet zoo heel lang dat de dagbladpers op hare volle waarde is ge schat; ze is trouwens eerst in 1869 door het ministerie Van Bosse-Fock van de looden ijzers bevrijd, die haar beletten hoog op te stijgen. In dat jaar toch werd het zegelrecht op de dagbladen afge schaft, waardoor de pers eene uitbrei ding kreeg, die ook het gehalte van het gild, dat ze bediende, ten goede kwam. Minister van Bosse verwekte groote vrees met dat wetsontwerp tot „Afschaf fing van het Zegelregt op de gedrukte stukken en de advertentiën in de nieuws papieren". Wat niemand verwonderen kan,als hij bedenkt dat wij in 1869 in den tijd leefden, dat de arbeiders nog het stakingsrecht misten, dat zelfs kinderen en vrouwen nog weerloos op de arbeids markt stonden; dat de doodstraf en het geeselen en brandmerken nog eene be langrijke plaats in ons strafstelsel inna men Toch waren er niet minder dan 57 adressen bij de Tweede Kamer ingeko men, waarin op aanneming van het wets ontwerp werd aangedrongen, en van die adressen vermelden wij met vreugde dat van de Vos van Steenwijk en 100 anderen deeluitmakende van de afdeeling Leid- sche Studentencorps van het anti-dag- bladzegelverbond. Daarin werd er terecht op gewezen, „dat met den constitutioneelen regee- ringsvorm ten nauwste verbonden is eene grootst mogelijke openbaarheid, terwijl eene voortdurende bespreking, verdedi ging en kritiek van elke regeeringshande- ling belangstelling opwekt, die de levens voorwaarde is van dien regeeringsvorm". Maar het was juist die belangstelling, waarvoor de conservatieven bevreesd waren, al spraken zij dit dan ook, zooals conservatieven wel meer gebeurt, niet openlijk uit. Op uitnemende wijze verdedigde de toenmalige Minister van Financiën zijne zaak, en hij won het pleit met 41 tegen 31 stemmen. En zoo kwam de maatregel tot stand, die de liberalen reeds in 1850 hadden gewild, maar niet hadden kunnen verkrijgen, omdat toen zelfs nog niet bij hen allen de zoo eenvoudige waarheid was doorgedrongen, dat het dagbladzegel feitelijk niet anders was dan eene ver kapte vermindering van de drukpersvrij heid. Tenslotte: de krant heeft het gewon nen, niemand kan meer zonder, al is er hemelsbreed verschil bij de menschen in zake, wat zij door de krant voor henzel- ven bevredigd willen zien, hierin stem men zij allen overeen,, dat zij het zonder die bevrediging niet kunnen stellen. En voor hen, die deze bevrediging moeten geven, is eene schoone taak weg gelegd, mits zij maar de waarheid inzien van het woord van Lucas: „Wee u wan neer alle de menschen wél van u spre ken." De majoor-schrijver J. A, de Goey is overgeplaatst van het wachtschip „Willemsoord" naar het wachtsfchip te Vlissingen, de majoor-schrijver J. La- bruyère van de nieuwe kazerne van het wachtschip Willemsoord met intrekking van de overplaatsing naar dat te Vlis singen. De bootsman A. Overduin is overgeplaatst vau het wachtschip Vlis singen naar Medusa. .UIT MIDDELBURG. Hedenmorgen heeft op den Zuidsingel alhier een aanrijding plaats gehad. Een vrachtauto uit Goes reed een 19-jarigen wielrijder van achter aan, die aan het hoofd verwond werd, terwijl zijn rijwiel beschadigd werd. De politie stelt een onderzoek in. DE TREINVERBINDING GOES—VLISSINGEN. De Chr. Besturenbond alhier heeft d.d. 22 Maart een schrijven gezonden aan de directie der N. S. te Utrecht, waarin er op aangedrongen wordt 's mor gens een trein te laten loopen van de stations Goes en Arnemuiden naar Mid delburg en Vlissingen en des avonds van uit laatstgenoemde gemeente naar Goes, zulks in het belang van eenige tientallen jonge arbeiders uit Goes (welke thans per autobus worden vervoerd) en zeer vele arbeiders uit Arnemuiden, die aan de Schelde te Vlissingen en The Vitrite Works te Middelburg en andere fabrie ken en werkplaatsen aldaar werken. Heden ontving de Besturenbond ant woord, waarin vermeld wordt, dat in gaande 15 Mei, bij wijze van proef, on derstaande motortreinen op werkdagen worden ingelegd: Van Goes 5.58, 's H. Arendskerke 6.07, Noord-Kraaijert 6.15, Arnemuiden 6,24( aankomst Middelburg 6.30, Vlissingen 6.40. Van Goes 6.38, 's H. Arendskerke 6.55, Arnemuiden 7.04, aankomst Middelburg 6.40, Vlissingen 7.20. Van Vlissingen (alleen Zaterdags) 12.25, van Middelburg 12.35, van Arnemuiden 12.41, Noord-Kraaijert 12.50, 's H. Arends kerke 12.58, Goes 13.06. Van Vlissingen (Zaterdags niet) 17.30, van Middelburg 18.04, te Arnemuiden 18.10, Noord-Kraaijert 18.19, 's Heer Arendskerke 18.27, Goes 18.35. Van Vlissingen (iederen werkdag) 18.02, van Middelburg 18.12, te Arnemuiden 18.18, te Noord-Kraaijert 18.27, te 's H. Arendskerke 18.35 en te Goes 18.43. DE AANVARING BIJ WALSOORDEN. Omtrent de aanvaring bijl Walsoorden vernemen wij nog het volgende: De sleepboot waaraan bevestigd was de thans gezonken Rijnaak, kwam van Vlissingen, en hield bakboord aan, ter wijl het Duitsehe stoomschip van Ant werpen 'komende, stuurboord hield. Bij de nadering van de sleepboot, moet de loods van het Duitsehe stoomschip 1 stoot gegeven hebben, waaruit zou vol gen, dat hij1 niet van koers veranderde De kapitein van de sleepboot zou daarop 2 stooten gegeven hebben. Op het laat ste (moment heeft de kapitein van de sleepboot de draad los giegooid, waar door hij nog juist bijtijds een aanvaring voorkomen ken. Daarop is het Duitsehe stoomschip op den aak gel lopen. Deze kreeg aan de boeg een gat. Het achter gedeelte van dit schip, waai- de roef is, en waarin vermoedelijk' de vrouw zich 'bevindt, is niet geheel en al gezonken. Naar we vernemen was gisterenmiddag de Justitie ter plaatse van de aanvaring, die ongeveer dezelfde is, waar eenigen tijd igeleden de „Estella" is gezonken. BINNENLANDSCHE GRANEN. ROTTERDAM, 7 April. Tarwe tamelijk aanbod hooger verkocht f 10.60—11.00 Bij uitzondering iets meer. Gerst (cheva- liee) f 7.50-8.00. Haver f 7.00-8.00; Erwten (kl. groene) f 9.50—10.50; Schok kers prijshoudend. Bruine Boonen iets hooger. BEURSOVERZICHT. AMSTERDAM, 7 April. 3 uur. V.D. Oliewaarden: Koninklijken opnieuw op den voorgrond, flink avance. Verschillende buitenlandsche trokken eveneens aan. Industrieelen: Aku's vrij levendig ver handeld. Koers kleinigheid hooger. Mar garine Unie's eerder iets luier tot het na- deelig verschil was bereikt. Calvé Delft iets van hun koers af staand. Philips na prijshoudenden opening van verkoopen te lijden, en moesten een 10- tal punten prijsgeven. Suikerwaarden: H.V.A.'s tamelijk druk. Van een herstel was niet veel te bemer ken, ondanks het bericht dat over 1929 niet minder zal worden uitgekeerd dan over 1928, Scheepvaarten stil. Slechts oude en nieuwe vaarten teekenen van aanwezig heid, daarbij vast. Prolongatie 3 pet. STAATSLOTERIJ. (Onder voorbehoud.) Op onderstaande nummers vielen de yolgende prijzen: 5000: 347 1500: 7931 20432 1000: 1910 10855 17114 400: 242 200: 9949 100: 5011 9032 9505 11176 13904 EEN VLIEGTUIG NEERGESTORT,. LONDEN, 7 April. Het Duitsehe vrachtvliegtuig D 1649, dat hedenmorgen vroeg uit Croydon naar Berlijn vertrok, is boven Limpfield Com mon (Surrey) naar beneden gestort, na dat het in brand was geraakt. De piloot en de mecano, die met hun tweeën aan boord waren, werden gedood. Direct werd Croydon van het ongeval op de hoogte gesteld. Er wordt een onderzoek ingesteld naar de oorzaak van het on geval. ERNSTIG SPOORWEGONGEVAL. TOKIO, 7 April, Bij Tokio is, door dat dynamiet tusschen de kolen gemengd was, een locomotief en een groot gedeel te van een trein in de lucht gevlogen. Er zijn vele dooden en gewonden. SOUBURG. Ned. Herv. Kerk. Beroe pen (toez.) ds. L. C. Spijkeboer ,(e Wel- sum (Overijisel). Ned. Herv. Kerk. Beroepen te Haarlem ds. K. H. Mis- kotte te Meppel. Op het zestal te Zwolle komt voir ds. D. A. Hoekstra te Zierikzee. Bedankt voor Krabbendijke door J. Kramer te Elden bij Arnhem. Abonnementen en Advertentiën tooi dit blad worden aangenomen door den Agent W. TRIELLER. Kouvatten en keelpijn zijn in vele gev,allen te voorkomen, Vraag den menschen die re gelmatig Lakerol gebruiken of ze er ooit last van hebben. Dat komt omdat Lakerol de keel en die andere gevoelige organen beschermt tegen de schadelijke invloeden van kou en vocht. Let vooral op de groef* i Tlngez. Med.), het Droogdok O. Z., Steenenbeer, Groe- newoud en Vlamingstraat. Minste M. Vader te Vlieringen voor f 10.850. Aan de firma Schippers en Nauta te- Oost b u ir ig is door den gemeenteraad van "Weersels (Overijssel) den bouw óp<- gedraigen van ongeveer 23 KM. laagspan ningsnet compleet met h uisaansl u ffiaggeto en verder toebehooren voor f 32.600. J. van der Putte, f Op 45-jarigen leeftijd is alhier over leden de heer J. van der Putte, /die bij hen, die de zwemsport beoefenen, voor al als secretaris van de Middelburgsche /Reddingsbrigade een geziene figuur w««t. Turnont moe ting HollandBelgië. De gister te Dordrecht plaats gehad hebbende ontmoeting tusschen de Ne- derlandsche en Belgische Keurturaers bracht een overwinning voor Nederland met 752S/41 tegen 726 punten. De Kilstroom. Het Nederl. stoomschip Kilstroom, van de Holland West Afrika Lijn, van West Afrika naar Amsterdam ,ligt met schade nabij Kaap Palmas geankerd. De kapitein meldde draadloos dat de reparatiën on geveer zeven dagen in beslag zouden ne men De reederij heeft haar stoomschip Drechtstroom, dat zich nabij Monrovia bevindt opdracht gegeven direct ter as- sasten tie van de Kilstroom naar Kaap Palmas te vertrekken. De IJstroom Ligt in Freetown en kan indien dit noodig mocht zijn, eveneens hulp> verleenen. Havenbeweging te Brugge. Gedurende de maanden Januari en Februari was de tonnenimaat der bin nenkomende schepen in 1930 52.388 ton en in 1929 54.477. Voor de vertrekken de schepen was het resp. 49.788 en 40.537 ton. Havenbeweging te Gent. In de haven van Gent kwamen in Januari en Februari binnen schepen met een totale ton-nen-maait Van 456.819 tegen 297.804 ton in Jan. en Febr. 1929./ Van de Vertrekkende schepen was öe iliomnenmaat resp. 436.951 en 282.341. Havenbeweging te Antwerpen. De tonnenmaat der schepen, die in de maanden Januari en Februari van dit jaar te Antwerpen binenliepen be droeg 3.867.862 ton, tegen 3.445.725 in dezelfde maanden van 1929, van de ver trokken schepen 3.881.632 en in 1929 3.413.22 2ton. Ind. Stoomvaartlijnen. Insulinde (uitreis) p. 5 Ouessant. Palembang (uitreis) p. 5 (8 v.m.) Gi braltar. Bandoeng (uitreis) 5 van Suez. Garoet (thuisreis) 5 v. Singapore. Djember (thuisreis) 5 v. Marseille. Radja (uitreis) p. 4 Gibraltar. Poelan Roebiah (thuisreis) 5 v. St. Paul. Koningin der Nederlanden (uitreis) 5 v. Colombo. Stoomvaartlijnen op N. Amerika. Nieuw Amsterdam, 5 v. New-York n. Rotterdam. Voetbal. ZeelandiaBoeimeer 42. Alvorens deze bekerwedstrijd kon aan vangen, had de aanvoerder van Zeelandia eerst nog bloemen in ontvangst te nemen ter gelegenheid van het 20-jarig bestaan zijner vereeniging. De wedstrijd was ver volgens weinig aantrekkelijk. Voor de rust, toen Zeelandia wind mee had, wo gen beide partijen ongeveer tegen elkaar op; daarna was het een eentonige wed strijd en stond de geheele Zeelandia- voorhoede eenige oogenblikken gewoon weg het spel hunner tegenstanders gade te slaan. Zeelandia telde 3 invallers, ter wijl Boeimeer volledig bleek te zijn. Het niet medespelen van Pluijmers bij Zee landia was dezen middag goed zichtbaar. Over het spelverloop het voornaamste: Na eenige verkenning op beide doelen komt bij Boeimeer het eerste gevaarlijke moment als Vogel tegen de lat schiet. Tien min. is het spel nog maar oud als een back van Boeimeer hands maakt en Vogel het leder via een achterspeler in schiet. 10. De partijen wegen volko men tegen elkaar op, doch de gasten zijn voor doel nog al eens de kluts kwijt. Een paar aanvallen, geleid door hun rechter vleugel, brengen geen succes. Na een half uur krijgt de rechtsbinnen der gas ten een prachtkans, doch Seybel weet 1 het schot nog juist over te tippen. Direct daarop volgt een snelle aanval van Zee landia. Het leder, dat ingeschoten wordt, ketst terug voor de voeten van Vogel en Zeelandia leidt met 20. De gasten werken hard voor een te- genpunt en enkele minuten vóór de rust weten zij dan ook den achterstand te ver kleinen. 21. Na de hervatting komen de gasten steeds gevaarlijk op zetten. Zeelandia be paalt zich in deze periode tot enkele uit vallen. Uit één hiervan gelukt het Vogel den keeper voor de derde maal te pas- seeren. 31. Als Vos in de Z. achter hoede dan weer eens een keer te lang wacht met wegwerken, wordt zijn club hiervan de dupe, want de midvoor van Boeimeer ziet kans den stand op 32 te brengen. Dan is het spel nauwelijks het aankijken meer waard en het is op merkelijk hoe de gasten de vele ge boden kansen niet weten te benutten, In de laatste minuten wordt Janusse nog in de gelegenheid gesteld den stand op 4—2 te brengen. Dan is het einde. Door het gemeentebestuur van V1 i s s' i n gen is heden;' aanbesteed a. het leggen van riolen, in de straten op het Eiland. Minste inschrijver C. v. d. Iilippe te Vlissingen f 49.500; b. het herleggen van de rioleering op Kampioenschap van Nederland: VelocitasWillem II 11. Promotie-Degradatie. HulstVlissingen 00. Vriendschapp elijk. Middelburg IIDe Zeeuwen 2- -2. N ederlandItalië. De te Amsterdam is gister de interna tionale voetbalwedstrijd Nederland-Italië gespeeld met 11 tot uitslag. Onder voorzitterschap van den! heer Th. Vogelaar, hield de ver. van oud- leerlingen van tuinb o uw cur s u&sen te Krabbendijke een algemeene ver gadering. Allereerst werd besloten om voorloopig nog niet toe te treden als lid van de vereeniging tot bevordering van lager tuinbouwonderwijs op Zuid-Beve land. Besloten werd een excursi te 01"- 'iganiseeren naar de tuinderijen te Holaers in België en naar de wereldtentooiMel-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1930 | | pagina 2