DLOliDETriO/AAl
Tweede Platei
van da
PROVINCIALE ZEEUWSCHE
Oinsdsg 11 Spaart 1S30 m, 5S,
BINNENLAND
DE WINKELSLUITING VAN
APOTHEKEN.
„NEDERLAND-EXPRESS".
DE DERDE VERKEERSCONFERENTIE
fjWi
iMwmaSfet
WiilmS
door: ANNY VON FANHUYS.
U D E> N C PA 3 E i<° e C/20A//A/C£A/
KUNST EN WETENSCHAP
Groote vondst van mummies.
ONDERWIJS
Handel, Nijverheid en Visseïterij
{Wordt vervolgd).
van
-u*-.
Het bestuur van den Algem. Neder!.
Drogistenbond heeft aan, de Tweede Ka
mer verzocht, het daarheen te leiden,
dat bij art. 3 der wet op de winkelslui
ting alsnog worde opgenomen de bepa
ling, dat na het door de wet vastgestelde
sluitingsuur apothekers geen andere ar
tikelen zullen mogen afleveren dan ge-'
Deesmiddelen en niet anders dan op
recept.
Adressant meent, dat indien den apo
theker wordt toegestaan, na sluitingstijd
reukwaters, parfumerie-artikelen, limo
nades, toiletartikelen e.d. vrij af te le
veren, dit zal moeten leiden, tot schade
van een groot aantal handelaren in de
genoemde artikelen.
Het agentschap der N.V. Stoomv.-Mij.
„Nederland", de firma Kuyper, van Dam
en Smeer le Rotterdam, meldt, dat de
boottrein van het s.s. „Prins der Neder
landen", hetwelk 14 dezer (e Genua
wordt verwacht, Zaterdagmorgen, 15
Maart a.s. te 9.52 uur aan net Maas
station le Rotterdam zal aankomen. Aan
komst te 's Gravenhage S.S. Station) 9.45
uur.
Gisterenmiddag vereenigden zich op
uilnooaiging van Ged. Staten een aantal
personen \an onderscheidene verkeers-
instellingen in Zeeland en daarbij belang
hebbende colleges en personen in een
der zalen van het Provinciaal gebouw ter
bespreking van verkeersaaangelegenheden
in Zeeland.
De VOORZITTER de heer jhr. mr.
J. W. Quarles van Ui'ford, commissaris
der Koningin, opende de conferentie met
een woord van welkom tot de aanwezi
gen, wier aantal .niet zoo groot was als
beidei vorige jaren, en speciaal tot den
vertegenwoordiger van de Spoorweg
maatschappij Neuzen—Gent, die toont
een open oog Le hebPen voor de belan
gen van bet reizende publiek. Zij geeft
daardoor een goed voorbeeld aan de Ne-
derliandsche Spoorwegmaatschappij
Verder lol den inspecteur en den ad-
jjunct-inspecteur der P.T.T., welke tak
van dienst ook een groot belang bij het
verkeer heeft; tot de afgevaardigden van
de Kamers van Koophandel, waarbij spr.
ciank breng't aan de Kamer te Terneuzen
voor de waardevolle adviezen van haar
trrftvangentot den vertegenwoordiger;
de Stoomvaart .Mij „Zeeland", die toont
een echte vaderlandsche, maar ook een
Zeeuwsche lijn le zijn. Waar* het reeds
do derde verkeersconferentie is, meent
spr. hel doel bekend le mogen achten,
het klachtenbureau i,s weer geopend.
Spr. zegt dat in verband melt het
spoedig moeten vertrekken van den ver
tegenwoordiger van Gent-Terneuzen, de
ze maatschappij het eerst zal worden be-
'sproken, ten tweede de bootdiensten,
resp. die op de Wester&chelde en die op
de Oosterscheldcten derde de veerdien
sten-. ten vierde de, spoor- cm tramwej-
gen; ten vijfde de wegen in het algemeen,
tear zesde de autobusdiensten en ten ze
vende aLle andere vericeer.sbélangen.
Spr. deelde ten slotte mede, dat een
telegram was ingekomen van den verte
genwoordiger van de maatschappij Me-
chelen-Neuzen, dat hij door éein misverf
stand de boot te Neuzen heaft gemist en
dus niet ter conferentie kon komen.
Hierna werd het eerste punt ter spra
ke gebracht en kon de vertegenwoordi
ger van Gent-Neuzen op een paar kor
te vragen antwoorden, dat binnenkort,
het deel op Belgiscli grondgebied door
de Belgische spoorwegen wordt overge
nomen ,wat er met het deel der lijn op
N'CrJerkui'dscli gebied zal gebeuren Is
nog niet te zeggen, wellicht neemt Me»
chelen—Neuzen het over. De datum van
overname is waarschijnlijk voor het Bel
gisch deel 1 Mei, maar officieel is niets
bekend. Spr. kan dus alleen toezeggen
eventueele wenschein over aansluiting hij
ISelzaele te willen overbrengen aan de
'Belgische Staatsspoorwegen.
De VOORZITTER bracht dank voor
diej toezegging, waarvan gaarne gebruik
zal worden gemaakt.
Hierna kwamen de bootdiensten op de
Wösterschelde aan de orde.
De heer N. J. HARTE, seceretaris van
dd Kamer van Koophandel voor Z. VL,
tq Neuzen, zeilde, dat hij geen klachten
heeft over tc brengen, bij verschillen
de gelegenheden heeft de Kamer advie
zen uitgebracht en spr. hoopt oip goede
-.oplossingen naar aanleiding .daarvan.
Toch is er ten opzichte van iets zekere
vrees en dat wel van den dienst Vlissin-
igenNeuzen.
De wijze waarop bij verschillende ge
legenheden -en onlangs ook' door den
minister over dezen dienst gesproken
is, heeft bezorgdheid voor behoud doen
•ontstaan. Toen' op 29 Mei van het jaar
1927 gevraagd werd eventueel© opmer
kingen te maken,, kon de kamer niet 'be
vroeden dat. imten in die richting ging
met dien dienst. Men zou dus hier een
verslechtering krijgen, in plaats van een
verbetering, waarna tocli algemeen ge
streefd wordt. Alles wordt gedaan om
verbeteringen te verkrijgen voor W,al-
zoordeu, Hans weert, Hoedekenskerke,
Vlissingen en Bres'ktens, en de lijn Neu
zen,— Vliss.ingen voldoet, na de uitbrei
ding, die daaraan op verzoek der Middel
burgs ebe Kamer is gegeven niet alleen
aan een behoefte, maar is wel degelijk
een algemeen ver'k'eersbtelang, ook na
haar ruim 100-jjarig 'bestajan. Het is dan
ook pijnlijk, dat waar Oost Z.-Vl. niet
met verkeersmiddelen overvoerd is, er
te Breskens stemmen opgaan, die mee-
nen. dat Neuzen—Vli'ssingen wel kan
(worden opgeheven, terwijl er juist geen
lijn I's die heter voorzien is dan Vlissin
gen;—- Breskens, i'erwïjl men tracht dit
nog steeds te- verbeteren. Spr. meent dan
-ook. dat men op hetgeen met de lijn
Vlissingen—Neuzen gebeurt goed moet
•toezien en er rekening mede moet
houden, wat de gevolgen van opheffing
zouden zijn. Vooral ook vóór het vracht
vervoer. In 1929 werden van Vlissingen
naar Neuzen 18.500 en omgekeerd 5.600
zendingen verzonden. Vlissingen is juist
een rustig© plaats voor Iaden en lossen.
De gelegenheid Vlissingen—GoesHoede
kenskerkeNeuzen brengt meer overla
den met zich. Sneltrammen tusschen
Neuzen en Breskens bestaan niet en
zullen er ook wel niet kunnen komen
zonder groote offers ook van de open
bare lichamen, waardoor de bezuiniging
op de bootdiensten teniet zou worden
igedaan. Het Westelijk deel van Z. VI.
met 27000 inwoners heeft goede ver
bindingen, maar alleen het land van Axel
telt 29000 inwoners en heeft er dan
toch ook recht op, terwijl de bevolking
van heel hel Oostelijk deel nog veel
grooter is. Ook' de aansluiting te Borse-
■Ien. in den zak' van Zuid-Beveland. is Van
groote beteekenis. Spr. hoopt dat Ged.
Staten deze belangen niet uit het oog
zullen verliezen.
De VOORZITTFR zegt dat er reke
ning mede zal worden gehouden. De
dienst Vlissingen—Neuzen is herhaalde
lijk bij Ged. -Staten Ier sprake gekomen,
44
Rohl zweeg, hij wist niet dadelijk' wat
hij zou kunnen inbrengen tegen hetgeen
hij zooeven vernam, [jij wist niet veel
van den ingenieur, had 'hem op"den idag
der be,glraieni.s slechts vluchlte leerein
kennen en de jongeman maakte toen
een aller,guntigsten indruk op hem, zoo
als hij trouwens mevrouw Berner reeds
had ;g|ezegd. Hij bewoog het hoofd een
paar maal heen en weer.
„Naar mijn meening doet uw vooroor
deel tegen mijnheer Zernikow u dingen
zien, die heelemaal niet bestaan."
„Volstrekt niet", onderbrak hem me-
(vl-ouw Berner, „ook zonder mijn voor
oordeel zou ik wantrouwend zijn ge
worden. Haar stem Haalde weer tot
fluistertoon. „Wat mijn man van plan
was met het geld te doen, weet ik piet.
U hebt mij gezegd, dal hij het ten bate
van zijn gezin wilde aanwenden mo
gelijk had hij de gelegenheid het ergens
zeer winstgevend te beleggen hoe
bok, mijn man moet het geld, toen hij
Zernikow naar het hotel bracht, bij zich
I hebben gehad."
Zij hield exen op, als om het volgende
sterker te doen uitkomen: „Had hij het
igieid thuis gelaten, dan zon ik het ergens
moeten vinden." Zij ging recht overeind
zitten en kneep haar ooigen een beetje
tezamen, zoodat er een trek kwam in
het mooie gezicht. .„Had mijn man het
geld echter bij zich, dan zou Zernikow
dc eenige zijn, die zou 'moeten weten
waar hel was gebleven. Niet waar. mijn
heer Pohl, dat is toch duidelijk?" Diep
ademhalend leunde ze weer achterover
en besloot rustig,: „.Maar Zernikow zwijgt
•over hetgeen mijn man dien nacht zoo
opwond ën waarom zou hij dat doen,
als hij er zelf geen belang bij had?"
De bankdirecteur trok een bedenke
lijk gezicht; in elk geval kou hij, wat
hij zooevcn vernomen had. niet geheel als
waardeloos beschouwen. Aan hetgeen
mevrouw Berner te berde had gebracht,
•ontbrak een zekere lojgica niet, maar
ook' kon hij zich niet dadelijk bij haar
meening aansluiten. Eindelijk' zei hij
zachtjes
„U denkt dus aan de .mogelijkheid van
een strijd 'Oto het geld tusschen de lb|el!-
de heeren, waarna Zernikow het zich toe
eigende?"
Zij knikte. „Mijn man sprak hem mis
schien over het geld, dat hij 'bij Izidh'
-had misschien kwam het bedrag Ier
sprake, dat Else mfee ten huwelijk]
doch de tijd is nog niet gekomen Vioor
f eên beslissing en de dienst blijft dus
nu nog bestaan.
De burgemeester van Neuzen, de heer
HUIZ1NGA, ondersteunt gaarne het be
toog van den heer Harte en stelt ook
prijs op het behoud van deze directe
lijn met Walcheren, o.a. omdat te Mid
delburg het provinciaal bestuur is ge-
Jvestiigci en ook de rechtbank. De beslis
sing berust ten slotte bij het Provinciaal
college, maar toch meent spr. dat deze
lijn uiet kan werden gemist.
De lieer van MEI.LE uit Goes, vraagt
of het niet ^mogelijk' is de eerste 'boot
VLissingten—- Neuzen wat later te laten ver
trekken, opdat zij,, die uit Goes vroeg
te Terneuzen willen zijn met den lo
caal trein le Borsselen aansluiting kunnen
'krijgen.
DE heer DE JONGE, directeur van den
Weslerscheldedicnsl. zegt dat de boot
juist vervroegd is op verzoek van Gent-
Neuzen en van de P. T. T.
De heer GROENEIJK, inspecteur der
P. T. T., zegt dat de vervroeging in het
belang is van een groot deel van Oost
Zeeuwsch Vlaanderen tem opzichte dei-
postverbinding.
De heer VAN MELLE vraagt of dan
de locaaltrein niet eerder kan, rijden.
(De heer GROENEIJK zegt, clat dit
niet kan omdat de Raad van. Toezicht
op de spoorwegen reeds accoord heeft
getroffen niet de P. T. T. en dan komt
er geen verandering meer in. Daarmede
in verband brengt spr. de wenschelijk-
beid naar voren, d'at deze conferenties
gehouden worden voor die tusschen ge
hemde lichamen.
De VOORZITTER meent, dat Ged. St.
daarmede in hel ver\olgl gaarne rekening
zullen houden.
De heer VAN MELLE Dus dan maar
wachten tot het volgende jaar.
De heer jhr. BOREEL, vertegenwoor
diger van de Zeeland, brengt dank voor
het doen varen van. een speciale fruit-
boot Neuzen—Vlissingen met producten
van de veiling te Neuzen voor de Zee
landbooten. Spr. vraagt of ook in het
komend seizoen zulkeen boot za! worden
ingelegd.
De VOORZITTER antwoordt, dat
daartoe reeds besloten is.
De heer GROENEIJK vraagt hoe het
nu gaat met de wijziging van den dienst
Vlissiiigen—Breskens hp Zondag.
De VOORZITTER zegt, dal deze zaak
nog bij den miniisier is, ook voor den
loopenden winterdiemst.
Thans komt de Oosterscheldedieiist
aan de orde en wijst de heer M. LAER-
NOES, vice-voorzitler der Kamer van
Koophandel te .Middelburg, op den droe
ven toestand van de aanlegplaats te Zie-
rikzee, waar hij wel gezien heeft hoe
men martelen moet om auto's gelost
of geladen te krijgen.
De VOORZITTER deelt mede, dat de
ponton waarschijnlijk in 1932 zal kunne»
worden gelegd.
Bij den veeren, vraagt de heer GROE
NEIJK of de veerdienst rekening zal
kunnen houden meteen wijziging, die in
den 1 ocaalspoorwegdiens t komt.
De heer DE BRUIJNE, directeur van
den Oosterscheldedienst zegt dat dit
reeds in overweging is.
Bij de tramdiensten, vraagt de heer
jhr BOREEL in ver.hand met excursies
van de Zeeland is al bekenld is of de
trammen naar de Belgische badplaatsen
weer zoo zullen loopen als verleden
jaar
De beer DE JONGE zegt, clat dit nog
niet bekend is.
Bij de wegen vraagt de heer AVINDT
VAN MERKESTEIJN of de weg Neuzen-
Axel-Roddeshns niet verbeterd kan wor
den, hij meent te weten, dat België dan
een verbreeden weg tot Moerbelce zal
•ioen aansluiten
De VOORZITTER zegt. dat dit af
hangt van de bereidwilligheid van dc di
rect belanghebbenden om 25 pet. dei-
kosten te dragen, cn op .een opmerking
van den heer Harte, dat het geld anders
voor andere wegen wordt besteed.
De heer HUIZINGA zegt onlangs te
Axel als zijn persoonlijke meenjng naar
Sing Med.)
voren te hebben gebracht, dal men
'steun moet zoeken bjji de gemeen ten,
die meer het algemeen belang op het
oog zullen nebben dap de polders. Hij
zou willen, dat ae polders of uitgescha
keld, of facultatief worden gesteld.
De VOORZITTER twijfelt niet of Ter
neuzen zal dan het voorbeeld geven.
De heer HUIZINGA zegt dit niet te
kunnen toezeggen, maar hjj gelooft het
wel als men maar in deze richting blijft
Werken.
Bij de Autobussen, wijst de heer
LAERNOES er op, dat de bus Midjdel-
burg—Wolpliaartdijksche Veer meerma
len overvol zit. .onlangs nog op een
Zondag, toen er voetballers moesten ver
voerd worden. Men kan ook over Goesl
jjaan, maar dan komt men, weer in een
bus, want de locaaltrein komt aan het
veer als de boot reeds vertrokken is.
De VOORZITTER zegt dat er bij het
college nimmer klachten in, dezen geest
zijn ontvangen, maar zegt onderzoek toe.
De heer DUVEKOT uit Goes, klaagt
over minder goede verbinding van uit
Zierikzee,' na aankomst der boot met
overig Schouwen, waarvan o.a. handels
reizigers moeilijkheden ondervanden.
De VOORZITTER zegt overweging toe.
De heer W. J. CRAMER, zegt namens
dq R.T.M., dat de tram', die opi Schou
wen ligt rekening moet houden met aan
sluitingen op Rotterdam, vioor een auto-
busbedrijf op Schouwen om in de leemte
te voorzien, is de concessie aan de R.T.
M. geweigerd.
De heer HARTE bepleit nog eens om
den autobusdienst Breskens—Brugge ook
(voor het lokaatverkeer te bestemmen,,
vooral voor bezoek op een dag heen en
weer is dit van groot belang o.a. voor
plaatsen als Oostburg en Aardenburg.
De VOORZITTER zegt dat, de conces-
•'sionnaris dan nioet beginnen wijziging
der concessie te verzoeken.
De heer J. C." KRIJGER zegt dat te
Goes steeds voldoende bussen gereed
staan voor de' boot.
"Uit de vergaderingwordt nog opge
merkt ,dat de autobushouder van Liëre
des morgens een bus van de Loskade te
Middelburg naar Goes laat afrijden 5
min. voor het o-ffirieele vertrek van de
Markt waar dan ook een bus van hein
istaat. i
De VOORZITTER zeMe een onderzoek
toe.
Nadat nog namens de Middenstands-
«ereenigingen te Goes dank was ge
bracht voor de verbeteringen in den
veerdienst W olphaartsdijkKortgene,
xverd de vergadering door den Commis
saris d'er Koningin gesloten.
„Maar mijn lieve, beste mevrouw, nu
(gaal u beslist toch te ver", bracht Pohl
in hel midden, die nu over zijn aanvan
kelijke onthutstheid heen was. „,Als ie
mand, wien het om de bruidsschat te
doen is, ziet de jonge man er 'niet uit
en evenmin ais een straatroover. I'k 'bten
overtuigd, dat u een groote vergissing
begaat en ben er zeker van, dat 'helt
geld zal worden teruggevonden. Ik' be
loof ia ernstig na te zullen den'ken (over
den weg, dien wij 'moeten bewandelen,
olm deze zaak tot klaarheid te brengen."
Mevrouw Berner zei niets meer, maar
aan haar geheele houding was duidelijk
te zien, dat ze geen duimbreed week
van het door haar ïhgenonten standpunt.
Niettemin glimlachte hij vriendelijk', toen
zij den bankdirecteur verzekerde hoe ge
lukkig ze zich achtte, dat hij haar Too
goed hielp.
„Het geiuk is geheel aan mijn zijde",
antwoordde hij. „Laat u door uw wan
trouwen niet verleiden, nog op het laat
ste «ogenblik het geluk van uw kind Ite
verstoren. Houd uw meening over Zerni
kow voor u zelf; alles zal worden (opge
helderd. Maar heibt u uw huisknecht
al iets over deze geldkwestie gevraagd?"
„Mijnheer Pohl, laat ik u zeggen, dat
dat totaal doelloos zou zijn."
„Dal ben ik niet geheel met u teens.
Voor zoover ik weet is Maurer een oud
factotum in uw huis, hij was zeer 'aan uAv
iman gehecht, die zeker wel eens met
hem over dingen sprak, die eigenlijk niet
Uit Cairo wordt gemeld aldus het Hb-1.
dat bij opgravingen te Meydoem, die uit
gaan van het Museum der universiteit
van Pennsylvania, honderd en een mum
mies zijn gevonden-, meerendeels goed
bewaard gel)leven, uit den tijd van 2000
tot 1500 voor onze jaartelling'.
De Amerikaansche expeditie, die sinds
November verleden jaar aan het g"raven
was. heeft een groot aantal grafkelders
blootgelegd met sarcofagen.
Tn 12 in rots uitgehouwen grafkamers
vond men mummies, waarvan er 30 zeer
met een huisknecht besproken moesten
•worden, maar 'toeïï gebeurt dat dikwijls
met oude, beproefde dienaren."
„Ja, mijn man was tegenover Maurer
dikwijls heel mededeelzaam."
„Ziet u wel. Laten wij, als u het goed
vindt, den ouden Maurer eens binnen-
rcepen, dan zal i'k' hem een beetje op
den tand velen. Baat 't niet, dan fecihaadt
het ook' niet?"
Mevrouw Berner 'belde en Manner
'kwam 'binnen. Zijn gladgeschoren huis-
knech tengezic hl stond onbewegelijk,
evenals altijd, wanneer mevrouw hem
riep. Hij wist. dat de vroegere hofdamle,
freule Stormberg, dit zoo wenschte, om
dat zij het van gleed afgerichte lakeien
altijd zoo gewend was geweest.
Wachtende op een bevelbleef Mau
rer bij de deur staan, maar mevrouw
"Berner wenkte hem' binnen le komen.
„Mijnheer Pohl'", zij duidde het met
haar hand xn de richting waar deze zat
„is een jeugdvriend van mijn ma». Hij
zou je graag een paar vragen willen
stellen, die ik je verzoek naar je 'beste
weten te beantwooi-den."
Een beetje vernazinlg toekende zich
op het jgiezicht van den huisknecht aï,
maar door een lichte buiging gaf hij te
kennen, dat hij zou doen. wat mevrouw
van hem veiTamlgde.
„Maurer", begon Pohl op joviale» toon.
,,i'k' weet dat wijlen de professoi- niet
stijf met: je omging en dat hij dikwijls
mét je praatte. Daarom zou het mogelijk
goed bewaard waren. Toen men in een
der grafkamers was doorgedrongen liet
een spleet in den muur daarvan toe te
kijken in een vóórkamer, die toegang
gaf tot vele andere grafkamers. De vóór-
kamer was echter zelf overvuld met
lichamen en kisten, dik onder spinrag,
en de stapel was weer bedekt met rots
klompen en puin. dat omlaag was geval
len uit de zoldering.
Van drie grafkamers Meek de toegang
verzegeld. Een bevatte aen fraaie zwarte
kist uit den tijd der twaalfde dynastie
(2000 v. Chr.) die met witte hierogtyphen
was beschilderd. Een dubbele kist uit
het tijdperk van het Nieuwe Rijk was
uitstekend bewaard gebleven. Ook in de
derde kamer stond een dubbele kist
met een mummie, die buitengewoon goed'
behouden bleek te zijn. Het dchaam was
bedekt met een netwerk van kralen,
een gouden scarabee lag op de borst.
Het gelaat droeg een verguld houten
masker.
Bij Kon. besluit is benoemd Tot 'id!
van den Raad van Ned. Indië prof. mr.
A. H. M. J. van Kan, hoógleeraar aan de
P>echtshoogeschool te Weltevreden, thans
met buitenlandsch verlof.
De schepen van den Rolferd. Lloyd.
De N. R. Crt. schrijft:
In 1921 lieeft de Rolterdamsche Lloyd
de Kedoe laten bouwen, -een vrachtschip
dal een motorinstallatie ki-eeg. Deze
proef met motorschepen in de vaart op
Indië blijkt geslaagd tê zijn, want niet
alleen is er in de laatste jai'en een aparte
klasse van snel vrachtbooten gekomen
de Kotaklasse, van welke er thans 5
in de vaart zijn en dit jaar nog drie
zullen komen! maar ook is bij den
Lloyd het motormailschip ingevoerd. De
Indrapoera, in 1925 gebouwd, was het
proefschip, de Sibajak i.s in 1927 gevolgd,
de Baloeran is thans zoo goed als klaar
eri het volgende jaar za! de Dempo
volgen. Als het volgende jaar de Dempo
in de vaart komt zullen de Tabanan.
eens de Irotsche drager van den blauwen
wimpel, als zijnde het snelste schip van
den Lloyd de Tambora en de Tjefi-
mai, het eenige mailschip, dat niet voor
rekening van deze reederij werd ge
bouwd, maar is overgenomen uit het
buitenland verdwenen zijn. De Insulinde,
die in 1914- werd gebouwd, zal dan
het oudste pas sa-gier schip rijn.
Omdat de oude keersluis te Vlissin
gen te klein is. om een, schip van de
grootte van de Baloeran dbor te laten,
heeft de Mij. De Schelde, die al zooveel
schepen voor den Rotterd. Lloyd heeft
gemaakt, dit schip gebouwd op een van
de hellingen van de maatschappij Fijen-
oord. De Dempo. die nog 1000 ton groo
ter zal worden en 18.000 ioni za! uxetcn.
is te Vlissingen op de werf gezet. Zater
dagmorgen is de Baloeran van de werf
naar de Lloydkade te Rotterdam over
gebracht. Voor het passeeren van de
Koninginihebrug' was veel belangstelling.
De masten waren neg niet op volle lengte
gemaakt, anders had men niet onder de
spoorwe-ghefbrng door gekund. Zes steep-
booten hebben de Baloeran versleept.
zijn., dat je ons een inlichting kunt ge
ven -over iels waarover ik ik be-doiel
■mevrouw Berner, haar dochter en ük
-ons Arruchteloos het hoofd inteken.
Maimer's gezicht stond \Ateer strak' als
altijd, maar innerlijk' groeide zijn x'erha
zing. "Wat zou er op die inleiding 'wel
volgen
„I'k' zai kort zijn", vervolgde Pohl op
denzelfden vriendelij'kte» toon, „en je Arer«
raden, dat de professor kort x'-oor zijn
dood een groot gedeelte van zijn vermo
gen, clat pp de bank. die onder Imijn
directie staat, xvas1 gedeponeerd, daaiwan
heeft afgenomen en dat dit geld spoor
loos is verdwenen. Natuurlijk moeten wij
nu te welen zien le 'komen xvaar het
is gebleven. Misschien 'heeft de professor
zicli hierover tegenoxter u op de een
of andere wijze uitgelaten, zoodat wij
hierdoor op het spoor zouden kunnen,
kloantentoen keek hij Maurer vra
gend aan.
„Het spijt mij zeer mijnheer...." ant
woordde deze onmididtellij'k'.
„Denk' eens heel scherp na", ver
volgde Pohl. (misschien schiet je xvat
te binnen. Al is het maar een woord, een
handeling van den professor je zult
begrijpen, dat door het zoekraken van
het geld mevrouw en haar dochter een
belangrijke schade lijden."