I DE I 2 HEERENRAAI Tweede blad s van de PROVINCIALE ZEEUWSCHE van Zaterdag 16 Jan, 1930 Mo. IS. BEROERINGEN. MENNONIETEN IN BALLINGSCHAP. RECHTZAKEN KUNST EN WETENSCHAP ECHTE FR.1ESCHE 20-50cf. per ons LEGER EN VLOOT Belasting bij in- en uitgaan in Parijs, - Afschaffing van het „bulletin vert". - Verhooging van den parkeeringsprijs voor taxi's. - Daardoor verhooging van het rittentarief. - Ver hooging autobustarief. - Ta xistaking. Dreigende schouw burg-, musichall- en bioscope staking. - De 23ste salon van de „Ecole Franqaise". Parijs, 11 Jan. 1930 Tot op den eersten Januari, laatstle den Nieuwjaarsdag, moest er steeds voor alle benzine, die Parijs binnenkwam, 'n bepaalde invoerbelasting betaald wor den. Om de belasting te innen en fraude te voorkomen, was de passage aan ie dere poort zóó georganiseerd, dat de auto's er slechts één voor één doorgela ten werden, zoowel om de stad binnen te komen, als om die uit te gaan. Dus iederen keer, wanneer ze de stad in wilden, waren de heeren automobi listen genoodzaakt voor de poort te stop pen, uit te stappen, hun meetschaal voor den dag te halen, het deksel van hun ben zine-reservoir af te schtroeven, den in houd daarvan op te nemen, en dan naar het kantoor van den ontvanger toe te rennen en daar hun beurt af te wachten, om hun hoeveelheid benzine aan te ge ven, de vereischte belasting daarvan te betalen en het groene papiertje in ont vangst te nemen, dat hun dan eindelijk recht zou geven de stad in te rijden. Dikwijls gebeurde het echter ook nog, dat een ambtenaar of een inspecteur- na aflevering van het groene bewijsje met den automobilist mee naar zijn wagen toe ging, en op zijn beurt nog eens ging •nameten, of de opgave wel juist was- ge weest, of de bestuurder de barrière niet had willen overgaan met méér benzine in zijn reservoir dan hij aangegeven had, en zoo dus de Parijsche gemeente voor eenige stuivers of francs had willen be stelen. Wanneer men Parijs uit wilde rijden was het weer dezelfde geschiedenis. Dan moest men opgeven met hoeveel liters benzine men de stad verliet, om den vol genden keer bij het binnenrijden niet op nieuw voor diezelfde benzine te moeten betalen. En ook daarbij kon natuurlijk weer fraude gepleegd worden, en al naar de employés geluimd waren en het ge zicht van een automobilist hun al dan niet aanstond, stelden ze vertrouwen in zijn opgave, of gingen weer mee verifi- eeren. Dat was alles goed en wel aan de min der belangrijke poorten, maar aan de an dere, zooals bijvoorbeeld de poorten van Levallois Perret, waar iederen morgen gemiddeld 4000 taxi's doorheen moeten, enkel taxi's, zonder nog te rekenen alle De grondfout van het Russische bols jewisme is het wijsgeerige materialisme, waarop het steunt. Houdt het daaraan vast, dan zal het er aan te gronde gaan: het materialisme is dood. De bolsjewiki willen de maatschappij op velerlei nieuwe pijlers grondvesten. Van het meerendeel dezer kunnen we niet met absolute zekerheid zeggen: ze deugen niet. Communisme met al wat daaraan vast zit, staan wij niet voor, wijl het ons op deugdelijke gronden ver derfelijk voorkomt. Maar van dezen pijler der bolsjewiki-politiek kunnen we met absolute zekerheid zeggen, dat hij verwerpelijk en ondeugdelijk is: de steeds fellere anti-theïstische strijdme- thoden der bolsjewiki zal een ieder, van welken geloove ook, veroordeelen moe ten. Zelfs de bezonnen ongeloovige zal inzien, dat de Russische regeerders van thans, in hun ijver den heilstaat op aarde te grondvesten, en rotte kromme paal in den drassigen bodem der menschelijke ziel heien, wanneer zij zeggen: „Marx en Lenin zijn voldoende voor achter grond en inspiratie van uw geestelijk le ven!" Daarmede zullen de bolsjewiki stellig hun doel voorbij schieten ge lukkig maar. Edoch: in Rusland gaan de zaken niet snel. Onze kundige en in Russische za ken zoo wei-georiënteerde medewerker dr, Boris Raptschinsky wijst reeds ja renlang op de voortschrijdende teekenen van ontbinding, op de fouten in het bols- jewieksch beheer# die zich onherroepe lijk moeten wreken, maar: het gaat zoo hard niet.' En intusschen zijn er daar, die lijden, vrachtauto's, autobussen, trams en parti culiere auto's, die daar van en naar de bouliene met zijn drukken handel en in dustrie Parijs in- en uitrijdenmen kan zich voorstellen, hoe het daar toe ging op sommige morgen- en avonduren! Wat een onontwarbare verkeersop •stoppingen! Wat een lawaai vaak door het gesnor der motoren, het getoeter en getrompetter, en de onvermijdelijke ru zies tusschen de chauffeurs tengevolge van lichte botsingen veroorzaakt door een te snel achteruitrijden of het probee ren om nog net tusschen twee andere auto's door te schieten, wat dichter naar de poort toe! En daar stond dan weer een kalme en onverbiddelijke controleur met zijn eisch: ,,Votre bulletin, s'il vous plait!" Al jaren werd er door de pers en door de publieke opinie om afschaffing van dat groene papiertje, het zoo zeer gehate „bulletin vert" geroepen; men klaagde steen en been over de enorme verkeers verhindering, die het teweeg bracht, en dan al dat tijd- en benzine-verlies! Maar de Parijsche gemeenteraad ant woordde, dat het bulletin vert een be langrijke bron van inkomsten was voor de stad, waar die zoo maar ineens geen afstand van kon doen. Maar ten slotte heeft, geholpen door onophoudelijk en krachtig streven van Mr. Chiappe, de Parijsche politie-perfekt om het auto-verkeer in Parijs te regelen de publieke opinie dan toch haar zin ge kregen, en het bulletin vert is afge schaft sinds Nieuwjaar, en de passage door de barrières is vrij. Dat was prachtig dus, nietwaar? Alleen De stad heeft er een leelijk gat door in, haar budget gekregen. En om dat deficit te herstellen heeft de gemeenteraad bedacht de parkeerings prijzen te verhoogen, die de eigenaars van taxi-auto's te betalen hebben. Resultaat dat die eigenaars van taxi auto's gevraagd hebben om een tariefs- verhooging, en die ook verkregen hebben Maar nu waren alle menschen, die ge woonlijk van taxi's als vervoermiddel ge bruik maakten, weer ontevreden! In dienzelfden tijd had de Maatschap pij der Parijsche autobussen en trams, die haar inkomsten onvoldoende achtte ver geleken bij haar onkosten, ook 'n tariefs verhooging toegestaan gekregen. Alge- meene ontevredenheid van al degenen, die geregeld daarvan gebruik maakten Gevolg van een en ander: de onte vreden taxi-habitués gingen zooveel mo gelijk gebruik maken van trams, auto bussen en metro. En daar begonnen de chauffeurs te mopperen! dat hun eigenaars, die voor zich tariefs-verhoogingen hadden gekre gen, hèn daarvan heelemaal niet hadden laten mee-profiteeren door hun een hoo ger percentage van de recettes toe te taan: dat dat het aantal cliënten door die tariefsverhooging aanmerkelijk ver minderd was, en bijgevolg dus ook hun dagelijksche verdienste. En dus vroegen zij op hun beurt aan hun eigenaars om een verhooging. En die -werd hun niet toegestaan. En daarom hebben, voor 24 uur slechts, bij wijze van waarschuwing, 1.1. Vrijdag 10 Januari de Parijsche taxi chauffeurs gestaakt. Hoe kalm en veilig kon men nu de straten oversteken! En hoe heerlijk rus tig, nu er ineens zooveel minder van die mutale, harde geluiden waren, die u an ders overal achtervolgen! En wat een on gewone aanblik gaf dat ook op Parijs zelf, nu de straten en trottoirkanten bijna naar lichaam en geest. Sommigen of ve len zullen berusten, anderen zullen ten onder gaan maar er zijn ook, die rus- tig-revolteeren. Daarvan vertelde de zer dagen (ds.) J(acob K(oekebakker) in de N. Ct, van 28XII'29 o.m. het vol gende: „Daar in Rusland heerscht, onver zwakt en onbelemmerd, het materialisti sche marxisme. En het stelt als eerste eisch voor ieder, die toetreedt tot de communistische gemeenschap en haar organen: afzweren van het oude geloof. Openlijk erkennen, dat men met God, kerk, en Christendom heeft gebroken. Zooals wij het lezen in een verslag omtrent de toestanden op het platte land van Rusland (Mennonitische Blat ter, 1929, bladz. 106): „Mitglieder der Dorfkommune können nur diejenigen Bauern wer den, die sich öffentlich in einer Zei- tung vom Glauben und von der Kir- che lossagen." Anderzijds de Russische geloovigen. Ditmaal spreken we hier over een groep van Christenen, die niet behooren tot de orthodoxe Russische kerk, niet tot den Russischen landaard, en niet tot het Russische taalgebied. Eeuwen geleden zijn ze door een vooruitziend keizerlijk bewind als kolonisten toegelaten tot nog niet in cultuur gebrachte, maar welvaart belovende deelen van het toen reeds onmetelijke Russische wereldrijk. In het Wolga-gebied, in Oekrajina, straks in Siberië vestigden zij zich, de Duitsche boeren, die in eigen vaderland slechts een nooddruft'g bestaan konden leiden, en die energ.'c genoeg bezafen om in een nieuwe wereld een nieuw leven te be ginnen, Hun religie was, voor een klein gedeelte, »Luthersch of Roomsch. Maar verreweg het meerendeel was Menno niet. „Doopsgezind" zouden wij Neder heelemaal vrij waj-en, en men overal de huizen- en winkel-gevels aan den over kant kon zien!.... Gedeeltelijk ook in verband met de verhoogde taxi-tarieven wordt er op het oogenblik nog over een andere staking gesproken. En wel door.... de direc teuren van schouwburgen, music-halls en bioscopen. De zaken van de Parijsche schouwbur gen gaan over het algemeen niet zoo bijs ter goed den laatsten tijd. Het publiek, dat vroeger hun zalen tot krakens toe vulde, blijf er meer en meer uit weg, om in plaats daarvan naar de bioscoop te gaan. De directies willen zichzelf niet be kennen, dat het publiek eindeijlk genoeg heeft gekregen van hun stukken met eeuwigdurende huwelijks-ontrouw, flau- we sentimentaliteit of afstootend cynis me. En in plaats van den geest, het ka rakter hunner stukken te vernieuwen, zoodat ze zonder vreeze den strijd te gen dê bioscopen konden aanbinden, pra ten ze, schreeuwen ze, dat ze doodge drukt worden met belastingen, dat de armenbelasting hun mooiste winsten op strijkt, en dat ook de taxi's er schuld aan zijn, dat hun zalen hoe langer hoe leeger worden: het publiek blijft weg zeggen ze, omdat het er tegen opziet na den uitgang van den schouwburg reeds nachttarief te moeten betalen (dat om 11 uur ingaat). Dat nachttarief moet later beginnen, eerst na 12 uur! protestee ren ze. En dus dreigen alle directeuren, in begrepen de bioscoop-directeuren (die meedoen uit corporatie-geest), dat ze op een goeden dag, of beter gezegd op een goeden avond hun zalen zullen slui ten, en dan moeten de Parijzenaars, die uit willen gaan, hun heil maar zien te vinden enkel aan de cafétafeltjes. Wat een beroering! wat een beroe ring! Zoo, al peinzend over al die kleinere en grootere beroeringen, viel ons oog bij toeval op een aanplakbiljet, dat de 23ste Salon van de „Ecole Franchise" aankon digde, in het Grand Palais. De naam is mooi, nietwaar? „Ecole franchise"! En dan de 23ste tentoonstel ling! Dat de Parijzenaars, Franschen noch anderen, zich niet hebben laten beetne men door een pretentieusen naam, daar hebben we onmiddellijk het bewijs van gehad. In heel de lange reeks van zalen, waar onze voetstappen hol opklonken hebben we precies.... 4 bezoekers ge teld, die daar waarschijnlijk evenals wij toevallig verdwaald waren geraakt. Geen enkele Fransche kunstenaar, die werkelijk meetelt in de kunstwereld heeft er blijkbaar iets voor gevoeld om mee te doen aan de tentoonstelling van die „School" van brave schilderijen-fa- briceerders, kunst-makers zonder eenige originaliteit noch temperament, wien om zichzelf een schijn van belangrijkheid te geven, geen ander middel overbleef dan zich te noemen met den zeer fieren naam van „Ecole Franchise" der schoone kun sten. M. DE ROVANNO stenares de compositie-techniek der li noleumsnede nog niet volkomen be- heerscht; daardoor doet haar werk, on danks onmiskenbaar talent, wel eens iet wat onrustig aan. Het „Boerenerf te Westkapelle" b.v, heeft niet die streng- evenwichtige verdeeling van wit en zwart, die onder anderen zoo groote bekoring aan een hout- of lino leumsnede kan geven. Het „Laantje" doet 't in dit opzicht al beter en bij de „Binnenplaats der Kon. Mil. Academie te Breda" zou deze rust in de compositie bereikt zijn, mèt een mooi rhythmisch effect door den zuilengang, ware het niet dat de achtergrond daarvan weer te warrelend is (als in het vorige nummer bij de lino „Meisjes"). Toegegeven moet worden, dat deze bezwaren bij de hand drukken op Japansch papier, die wij za gen, minder zwaar wegen, dan bij de reproducties op crème papier. Voortreffelijk is de reproductie van „Oostersche fantasie", een groot doek waarop in schoone kleuren een harmo- nieuse fantasie gecomponeerd werd naar enkele Chineesche beeldjes. vrwktaüak uitnemendAeidi De Kroniek. Het Januari-nummer van het tijd schrift „De Kroniek" bevat weder om een aantal reproducties van werk on zer stadgenoote Fr. Rutgers van der LoeffMielzinerhet meerendeel lino's. Men kan zien, dat deze grafische kun- landers zeggen. En die Mennonieten be waarden nog als erfenis van hun verle den de traditie, dat zij vroeger gewoond hadden in de Nederlandsche gewesten, maar vandaar om geestelijke en econo mische redenen waren uitgeweken naar het Oosten. Ook daar bleek nu geen vaste woon te zijn gevonden. En zij trok ken voort, uit Oost-Pruisen naar het verre Rusland. En vonden daar, eeuwen lang, een vrije en veilige plaats, waar zij uitbrakan in menigte en tot grooten welstand en hoogere cultuur geraakten. Over deze talrijke, welvarende, kapi taalkrachtige Christelijke kolonies van Doopsgezinde signatuur brak de revolu tie los als een albedreigend, alvernieti- gend onweder. Eerst was 't slechts ge rommel in de verte: het proletariaat der groote steden en industriecentra dat de ceizerlijke regeering verjoeg en het bols jewisme aan het bewind hielp. Toen de dreiging dicht bij: de wisselende krijgs kans tusschen de rooden en witten teis terde ook menigmaal deze Duitsche ne derzettingen. Daarna de hongersnood van 1921. En daarna de bevestiging van :iet communistische bestuur, tot in de uiterste hoeken van het groote rijk. Dit bestuur doelt altijd door op één wit: de socialiseering van het geheele maatschappelijke leven. Langen tijd ïeeft men de individualistische kleinere aoerenstand ongemoeid gelaten. Thans schijnt de periode aangebroken, dat ook in de plattelandsgewesten, in de dorpen en gehuchten een communistische orga nisatie van het boerenbedrijf wordt be proefd: ook wel het laatste restje pri vaatbezit wordt geliquideerd door de gedwongen „communiseering" der boe renbedrijven." „Zou hier," zoo vraagt de schrijver dan verder, „niet laatste redmiddel kun nen zijn: toetreden tot de dorpsgemeen Door J. H. W:. K. Ie V lis sin gen is hroger üeroep aangleteekend legen het vonnis van den Kantorechter te Mid delburg van 8 Januari 11. waarbij hij wegens overtreding van art. 83 van het Tramwegregjement (het in een in bewe ging zijnde tram gaan)v is veroordeeld tot eene geldboete vair i' 25 bij nielt'lae- Laling en verhaal te vervangen door 25 dagen hechtenis. De ambtenaar van liet O. M. heeft eveneens tegen daL vonnis appel aan- ge teekend. De jongeman, die uit een garage te Hilversum een auto wegnam, er mee uitrijden ging, ze te Pm-merend aap een caféhouder te koop aanbood en daarna in hechtenis werd genomen;, werd Don derdag dor de Vijfde Kamer der Am- sterdamsche Rechtbank veroordeeld lot één jaar en zes maand op gevangenisstraf. Het O. M. had twee jaar gevorderd. Voor de Alkmaarsche rechtbank heeft in liooger beroep terecht gestaan Jacob A.. drogist te Venhuizen bij Hoorn, die oor hel kantongerecht te Hoorn wegens het onbevoegd uitoefenen dier geneeskunde was veroordeeld tot f 200 boete of 200 dagen hechtenis. Hij had den 'brandstoffenhandelaar J. Staan', die reeds 30 jaar sukkelde aan (een epen beenwond en aan pijn in den rug, geneeskundig behandeld. Hij liet de wond mot soda uitwasschen en had daar na een bruine zalf (Appel's wondbalsem) (verstrekt. Voor de behandeling der rug pijn schreef hij een drankjje voor. Getuige Stam verklaarde, dal deze be handelingen hem hebben genezen; ver schillende doktoren, die hem tevoren hadden 'behandeld, hadden hem onge neeslijk verklaard. Verdachte zei, dat hij geen belooning voor de behandeling had genoteerd, maar had geaccepteerd wat getuige hem had gegeven. Een zestal getuigen kwamen mededee- le.n, dat verdachte ook hen van allerlei kwalen en kwaaltjes radicaal had gene zen. Fisch was bevestiging van liet vonnis van den Kantonrechter ie Hoorn. (ook in 'Aonsen,'Sponden en ponden) 2lur Wïnfce£ier 'tt pa/ye D'E O- p 1 i c lit i n g. Voor de Haagsche rechtbank slotndl (terecht de 52-jarige Cih. A. B. te Zand- voort. Ilij had in '29 door 'n samenweef sel van verdichtsels, C. Luttik, dr agist; le Zanavoort bewogen tot het afgeven van gelden tot een totaal bedrag van circa f 4000. Onder meer had hij aan L. meege deeld, dat hij contact had gekregen met den Rioemcenschen gezant, dat hij spoe dig na,ar den Balkan zou gaan in diepst van de Roemeen sche regeering en dat hij dan in staat zou zijn veel |geld ga prer- (dienen. Verder had hij meegedeeld, dat hij voor de Roemeensche regeering het Utrechtscli Dagblad'' moest koopen, dat dit inderdaad door hem gekocht wa)S en dat de gebouwen op zijn naam (ge schreven waren. Nog later deelde hij L mede, dat de directie van het .Utrechtseh Diagblad" he,ml f 34.000 provisie zou ge ven en dat die p-erceelen van liet „U. D." circa f 600.000 waard waren. Als eerste getuige werd gehoord1 Voor noemde Luttik, die o.m. mededeelde, dat hij aan verdoen te f 40 per week huis houdgeld gaf. Later werd dit bedrag min der. Getuige moest 1 September een hypotheek aflossen en vroeg aan ver nachte hel geld ler'ug. Verdachte liet hem toen onder meer zien alle stukken betreffende het ,,U.D." met de kada strale ligging van de gebouwen. Verdachte bezwoer getuige bij de na gedachtenis van zijn onlangs overleden zoontje, dat hij binnenkort die provisie van hel „U.Di."" zou krijgen en dat ge tuige daarom met de aflossing! van zijn hypotheek nog even moest wachten. Na verder getuigenverhoor vroeg de 'ambtenaar van het O.M. twee jaar ge vangenisstraf. Uitspraak over veertien dagen. schap, en in een Christelijk communisme verwezenlijken de idealen van Marx en Christus bei4e? Neen, zegt de overheid: Eerst Chris tus afzweren, en dan Marx volgen! Neen, zegt daartegenover de massa van dezen Christelijken boerenstand dan liever Christus vasthouden, en met Hem het kruis dragen, wanneer ons het leven en werken op deze plek der aarde wordt onmogelijk gemaakt. Kunnen wij niet langer hier ons bedrijf voortzetten welnu, wij volgen Hem die ook geen plek had waar Hij het hoofd veilig ne- derleggen kon. En wij gaan in balling schap! De botsing is gekomen tusschen de oude geloofsovertuiging en de nieuwe leer. En de uittocht is begonnen. Dui zenden Duitsche bóeren zijn rondom Moskou gelegerd. En enkele honderden hebben na éindelooze moeilijkheden een pas naar Canada en naar Zuid-Amerika (straks misschien ook naar Laat onze ons uriname.' overheid hier actief en oplettend z ij n!) veroverd. De massa wacht nog, in de barre winterkou. En de grootere massa der nog thuis ge- blevenen hunkert om ook te gaan. Wat zal hiervan het einde zijn? Reeds doet de Duitsche Regeering en het Duitsche volk 't mogelijke om de reeds aangekomen honderdtallen te ver zorgen en voort te helpen. De Doopsge zinde Broederschap over de geheele we reld, Duitschland, Zwitserland, Neder land en Amerika, slaat de handen ineen om haar Christendom naar oude traditie in praktijk te brengen. Roode Kruis, Kwakers en andere philantropen zullen ongetwijfeld volgen. De bannelingen om des geloofswille zullen zich elders op de wereld een nieuw toevluchtsoord vin den en een nieuw leven." Mail me L Hr. M s. „Van Galen." Met uen t rpedjbootjager „Van Galen" die morgei, van Den Helder, via L,as Palinas naar Curasao, vertrekt, zal een •gewone nrievenmaal naar Willenmstad en een dépêche voor Hr. Ms. flottielje- vaartuig" „Arend" naar Las Palmas wor den verzonden. Hiermede vervalt de reeds aangekon digde verzending langs anderen weg van een dépêche aan Hr. Ms. flottieljevaar- tuig ..Arend" naar Las Palmas. Tot zooverre de schrijver in de Nieu we Courant. Het betreft hier een zaak, die naar onze meening verre uitgaat bo ven den beperkten kring der Doopsge zinden: voor de Armeensche christenen is destijds heel Europa in rep en roer gebracht, hoeveel temeer is er hier nu reden op te komen voor menschen, die van onzen stam zijn en al behooren ze nu niet precies tot dat Nederland sche kerkgenootschap, hetwelk uit de 35 officieel in ons land erkende mis schien het uwe is: de daad van deze boeren in Rusland, om des geloofs wille in ballingschap te gaan, spruit naar den aard voort uit een echt-Nederlandsche houding, die wij kunnen medegevoelen en respecteeren. Zooals wij eerbied hadden voor de Russische Mennonieten die in den we reldoorlog consequent weigerden de wa penen tegen hunne medemenschen te richten, maar die met een bij den ech ten krijgsman zelden gevonden koelbloe digheid en ziels-evenwichtigheid overal- vooraan in het heetst van den strijd wa ren, om de gewonden te verzorgen en te helpen! Men hoore daarover den lof van den toch waarlijk niet zachtzinnigen dr. L. H. Grondijs, die het van nabij aanschouwde. De pogingen, die ook in Zeeland aan gewend worden om deze ons aller geest verwanten uit Rusland weg te helpen naar gastvrijer oorden waar menschelij ke toestanden heerschen, steunen wij dan ook gaarne. 1) „Alleen d i e boeren kunnen lid der dorpsgemeenschap worden, die in een courant openlijk van het geloof afstand doen en hun lidmaatschap der Kerk ver breken."

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1930 | | pagina 5