Bi] het boodschappen doen geen PöROL vergeten s ONDERWIJS RECHTZAKEN Verkeerswezen, Fes! es Telegrafie. LEGER EN VLOOT AFLOOP AANBESTEDINGEN Vcrscfeilleade Bericht®» NIEUWS UIT BELGIE. INGEZONDEN STUKKEN ge- BEKENDMAKINGEN bij toto-materiaal en andere gegevenjh Het lijkt ons 200 toe), dat ook deze filmcyclus haar plaats onder de zon vol- tomen verdient van ons schoone eilan denrijk daar in den Oost kan Nederland nooit genoeg te !zien krijgen Propagandavergaderin g van het N.O.G. i Zaterdagmiddag werd door de Gewes telijke Propaganda Commissie van het Nederlandsch Onderwijzers Genootschap een openbare vergadering gehouden op de bovenzaal der Sociëteit St. Joris te Middelburg. De vergadering, die door bijna hon derd onderwijsmenschen uit de verschil lende deelen van Zeeland bezocht was, werd gepresideerd door den heer H. de Zeeuw te Veere. Als spreker trad op de heer A. C. Ze venbergen, lid van het Hoofdbestuur te Rotterdam, met het onderwerp „jHet N. O. O. roept U". In een uitvoerig betoog trachtte spr, de noodzakelijkheid aan te toornen van het Formeeren van eengroo- te vakorganisatie op politiek neutralen grondslag van alle niet- confessioneele onder wij zer s (essen Als debater trad (op de heer Posthu mus te Amsterdam, lid van het Hoofdbe stuur van den Bond van Nederlandsche Onderwijzers. Hij1 bestreed de neutrali teit van den spreker en zei-de, dat men 'alleen nut kan verwachten van een or ganisatie, die ziich jbij de modem georga- niseerden aansluit. In den strijd voor de 'belangen acht hij den steun van het N. V. V. en het A. C. O. P„ 'beslist nfoodig. In de repliek herinnerde de heer Zevenber gen aan de laatste salarisactie, waar z. i. bij gebleken was, dat de invloed van den Bond kleiner "was geweest als door den heer Posthumus werd voorgesteld. Het debat werd in de beste verstand houding gevoerd. In zijn slotwoord Wees de voorzitter op de Engelsche onderwijzers-organisa tie, waar wel mogelijk blijkt, wat het N. O. O. beoogt. Om half zes werd de geanimeerde vergadering gesloten. Bij vionnis van het 'kantofnjgerecht te Tern e.m zen is de bevoegdheid om mo torrijtuigen te besturen ontzegd aan G. A. van der Straaten, aannemer te Ter- neuzen, mor een termijn van één jaar, ingegaan op 20 November. A r r. Ree ht bank burg. te Middel- (Ingez. Med.) Zierikzee wegens overtreding van de Ii> validiteitswet veroordeeld tot f 25 of 25 dagen hechtenis, tegen welke veroor deeling hij in hooiger beroep was geko- komen. Bevestiging van het vonnis. Aangifte van overleden vee. Voor het kantongerecht te Hoorn stond terecht een 64-jarig landbouwer uit Oterbeek (Schermer), die bestuurslid is van het Schermer Veefonds; bij dat fonds v/as verzekerd de landbouwer Groot uit Ursum, van wien een rund is gestorven. Doordat het cadaver overgaat aan het veefonds en de verzekerde het waarborg bedrag ontvangt, was de veehouder van oordeel, dat de aangifte van het over lijden moet worden gedaan door het vee fonds, terwijl de bestuurder daarentegen oordeelde dat 't vee stierf als eigendom van den verzekerde en die de aangif te nog moet doen. De ambtenaar van het O. M. stelde zich op het standpunt van den verzekerde en vroeg veroordeeling tot 40 boete of 40 dagen hechtenis, wijl hij 'n strenge uitvoering der vleesch- keuringswet wenschte door te voeren. De waarn. kantonrechter veroordeelde den veefondsbestuurder tot 30 boete of 30 dagen hechtenis. Het spoorwegongeluk' bij Meppel. De Rechtbank te Assen veroordeelde Wi. E. H., hoofd ocinduc te ui- te Meppel en W. H., machinist te Zwollekers-pel, die op 5 iSept. niet een personentrein vatnl Meppel naar S teenwij k, door een onveilig sein zijn gereden, tengevolge waarvan de locomotief in het water van de Smilder- vaart is gestort, ieder tot een maand hechtenis. De eisch van het O. M. was voor ieder zes weken hechtenis. Donderdag is 'de „Statendam" aan de Wilhelminakade te Rotterdam aange komen waarmede Kapitein P. v. 3. Heu vel. de commodore Van de vloot van de Holland—Amerika Lijn, zijn laatste reis als gezagvoerder heeft gemaakt. Kapitein v. d. Heuvel heeft thans den 60-jarigen leeftijd bereikt. Kapitein van den Heuvel heeft als ge zagvoerder in totaal 29 S rondreizen op New York gemaakt en 'bovendien' Vijf! cruse's naar de Middeilandsche Zee. De laatste zeven jaar is kapitein van den Heuvel commodore van de vloot van de H. A. L. geweest. In de zitting' 'van 29 November 1929 werden de volgende zaken behandeld: W. van L., 52 jaar, vrachtrijder te iWolphaartsdijk', werd verdacht dat hij op 11 October 1929 te Wolphaarlsdijk', een oliejas, toebehoorende aan Cornells Snoep, heeft weggenomen. (Eipch f '25 'sub. 25 d. De verdediger mr. Zaaijer ito eg vrij spraak. J. P. M>., 30 jaar, koopman te Middel burg, was door den Kantonrechter te Middelburg1 wegens (overtreding van de Mjotor- en Rijwielwet veroordeeld tot f 25 of 25 dagen hechtenis, legen welke ver- eordeeling hij in booger beroep was ge komen. Eisch bevestiging van het vonnis. J. E., 37 jaar, schipper te Ierseke, werd ten laste gelegd dat hij in 1927 fof 1928 te Vv'emeldinge ongeveer 70 K.G. oesters, toebehoorende aan (L. Linden- berg heeft weggenomen. Eisch 1 maand gevangenisstraf. De verdedigster mr. Bolle, bepleitte vrijspraak. Tegeb C. D., 34 jaar, werkman', Mid deflbtirg, werd ter izake van ontucht met ■een minderjarig meisje te Middelburg dp 16 Octolber j.I. 8 maanden gevange nisstraf geêischt, Q-. D., 24 jaar, schippersknecht, te Vlis- singen gedetineerd wegens diefstal van een geldbaikje met plm. f 4.15, toebe hoorende aan A. W. Braai te Dreischor top 30 September '1929. Fisch 8 maanden gevangenisstraf. K. J., 39 jaar, vrachtrijder te Bigge- ikerke was door den Kantonrechter te Middelburg wegens overtreding van de Motor- en Rijwielwet veroordeeld tot f 25 of 25 dagen hechtenis. De verdachte was Van dit vonnis' in Eooger beroep ge'komeh. Eisscb f 110 ss. 10 d. h. 1 ki L. R., 32 jaar, vrachtrijder te Dom burg was door 'den Kantonrechter te Mid delburg wegens overtreding Van de Mo tor- en rijwielwet veroordeeld tot 2 m. f 10 of 2 m, 10 dagen hechtenis. De verdachte was in hooger beroep gekomen voor zoover zijne veroorfleeling wegens' overtreding van art. 21 van het Motor- en 'Rijwielreglement betreft. Eisch bevestiging van het vonnis. A. P. S., 22 jaar, arbeider te Haam stede was door den kantonrechter te Ind. Stoomvaartlijnen. Chr, Huygens (thuisreis) 29 van Sin gapore. Sibajak (uitreis) p. 30 Ouessant. Slamat (uitreis) 30 te Batavia. J. P. Coen, 30 van Batavia te Am sterdam. De ongelukkige geraakte onder de wie len, waarbij hem beide beenen werden afgereden. Ilij stierf bijna onmiddellijk. De beide spoorwegbeambten zijn ge arresteerd. Vijf stoomschepen, elk ter grootte van ongeveer 1000 ton, zijn te Niantas- ket Beach door brand vernield. Na.der wordt gemeld dat de brand >g andere mlaterieele schade heeft aangericht. De schade wordt in totaal op twee millioen dollar geschat. In de haven van Apia op S a m o a heeft een ontploffing plaats gehad aan boord van het jacht „Carnegie". De ont ploffing was zoo hevig, dat vijf vaartui gen op het strand werden geworpen. De vlammen vernielden het jacht; verschei den personen moesten naar het zieken huis worden gebracht. De kapitein van het jacht werd in het water geworpen; hij werd er uit gehaald, doch stierf in het ziekenhuis. De „Carnegie" was een amagnetisfch schip, in 1909 voor wetenschappelijke doeleinden gebouwd door het instituut Carnegie te Washington. Bij den douw was in het geheel geen gebruik gemaakt van ijzer en staal. Op het wrak van de White Star boot Celtic, die naar men zich herin neren zal, vorig jaar December aan de Iersche kust bij Queenstawn ge strand en na vergeefsche pogingen tot vlotkomen, door de passagiers' en be manning verlaten is, is een cylinder in de machinekamer gesprongen, waar door vier man van het personeel der firma, die de slooperswerkzaamheöen aanvaard had, op slag zijn gedood; en 16 anderen min of meer ernstig zijn gewond. Er was juist dezer dagen spra ke van geweest, dat het wrak misschien nog naar Queenstown gesleept kon wor den, en de ontploffing- is ontstaan bij het toetsen van de nog aanwezige machines. Volgens een bericht uit W e e n el n aan de „Lokal Anzeiger" kreeg dezer da gen te St. Paul, een 14-jarige jongen van zijn baas opdracht 'n paar spijkers in een imuur te slaan. Daar er geen hamer was, 'gaf de haas den jongen schertsend den raad, een der oude handgranaten te gebruiken die op den grond lagen. De jongen deed het en Sloeg met zoo'n handgranaatn spijker in den muur. De 'handgranaat ontplofte echter met het gevolg, dat den jongen de beide armen v,an het lichaam werden gerukt. Vliegtuigen hebben heele ladingen bloemen uit Nederland naar Weenefn gebracht, welke er luister moesten hij- zetten aan een huwelijk, dat !27 deezr in de allerhoogste aristocratische kringen werd gestolen. De 29-jarige prinses Ma ria Bienedikta van Schwarzehberg, een dochter van prins Johann van Schwar- zenberg en van prinses Therese van Guttmaimdorff-Weinsberg, is in "het hu welijk getreden met den 38-jarigen prins Ëngelhert van Croy. Het prachtige pa leis der Schwarzenbergers aan den Schwarzenbergplatz was vervuld van de geuren van niet minder dan vier duizend anjelieren, achthonderd takken mét se ringen en ontelbare andere uit ons land door de lucht gebrachte kinderen Flo ra's. Op den Polteravond was alles rood en rose, op den trouwdag alles wit. De sergeant der mariniers E. H. Huiskes vertrekt naar West Indië en is bestemd -voor het waldetachement al daar ter vervanging van den repatri- eerenden sergeant-majW. F. H. Faltz. Door het bestuur der Chr, school te Meliskerke is Donderdag j.I. aan besteed de verbouw van een woning voor lokaal der Chr, school. Laagste inschrij ver de heer P. Harpe voor 3295, aan wien het werk is gegund. Te F.indh'aven ïs in de Dom melstraat, een meisje, de 17-'jarige Ma ria Yennix, overreden en gedood door de tram naar Helmond. Het meisje was onder den motorwagen terecht gekomen, zoodat deze moest worden opgevijzeld. Donderdagavond is door onbeken de oorzaak de bejaarde heer R. uit O u- d e sl u,i s op het siatioin Annapauwlon'a onder den trein (geraakt. De man werd op slag gedood. Gisteren is tegen 4 uur s'ochtends inbraak gepleegd in het postkantoor te iLautentlial. Onbekenden hebben uit de brandkast 6700 mark gestolen. Het geld moest dienen voor uitbetaling van uit- keeringen aan gepensionneerden'. Boven dien is nog voor 2900 mark aan invalidi- leitszegels gestolen. De daders zijn ont komen. Het Roemeensch blad de „Adevu- rel" ontving uit J a s s y het volgende be richt. Twee conducteurs van een personen trein naar Jassy constateerden bij de controle tijdens de reis, dat een der reizigers, een boer, geen reisbiljet had Het kwam tusschen de treinbeambten en den landman tot een woordenwisse ling, waarvan het slot was, dat de con ducteurs den man uit den trein gooidjen. (Van onzen bijzonderen correspondent). Kwijnend fooneelleven, Het baantje van Schouwburgbe zoeker niet altijd loonend, Zware lasten. Een bedrei ging- Wij vertelden u, in onzen vorigen brief, een en ander over de perstoestanden hier te lande. Wij hadden u, in dezelfde gedachtenorde, nog verder kunnen schrij ven over het tooneel zooals dit meer spe ciaal te Brussel kan worden overschouwd. Tooneel immers is, evenals de pers, voor het volk, een school en als het in de oudheid, bij de Grieken en Romeinen in zoo'n hoog aanzien stond,^"dan was het wel omdat deze cultuurvolken beseften, welke groote vorming van het tooneel uitgaat. In het leven van een volk speelt een nationaal tooneelgezelschap dikwijls een zeer belangrijke rol voor de hand having en de ontwikkeling van eigen ka rakter niet alleen, maar ook voor de ver overing er van. In hoevele landen van het oude en nu nieuwe Europa waar, vroeger en thans, nationale minderheden zoo niet in verdrukking leefden en le ven, dan toch in een hen nivelleerend staatsverband, is het tooneel niet een nationale wekgroep geworden voor het sluimerende volksbewustzijn? Waar het volk, door aanschouwing de waarde en beteekenis, het rhythme en de poëzie van zijn eigen tradities en taal leert ken nen en waardeeren, daar doet het een stap vooruit op den weg der schoonheid en wordt het wakker geschud. Hier in dit land heeft de gestadige werking, se dert den oorlog, van het bekende Vlaam- sche Volkstooneel, dat tot in de verst afgelegen dorpen en kleine plaatsen, tot de klassiekste en modernste stukken heeft vertoond, aan een publiek, dat we de weerspiegeling of vertegenwoordiging is van al de klassen onzer samenleving, deze opvatting met klank bewezen. In de groote stad is dit wellicht niet zoo absoluut, omdat de groote stad veel doet verloren gaan. Maar aan de wijze waarop het tooneel bloeit of niet bloeit! kan men toch min of meer be sluiten vastknoopen. Het tooneel is in eenige mate als een slagader van het intellectueele leven. Nu is het op dit ge bied te Brussel treurig gesteld. Dit mag men gerust verklaren zonder te overdrij ven en niemand zal u kunnen beschuldi gen van onwelwillendheid ten opzichte van de Belgische hoofdstad. Treurig ge steld, omdat, ten eerste, 't kunstniveau van de meest bestaande theaters een be denkelijk peil heeft bereikt, en, ten tweede, omdat het aantal schouwburgen voortdurend in aantal vermindert en er redenen bestaan om te vermoeden dat het hiermee nog niet is gedaan. Toen het tooneelseizoen is geopend, bleef een van de pas herbouwde groote operetten-the- aters achterwege. De reden bleek spoe dig: het werd hervormd in een bioscoop. De „scala" is thans voor goed aan de stille kunst gewijd. Sedert Brussel niet in staat bleek te zijn, door voldoende be langstelling, een schouwburg als de „Ma rais" in leven te houden is het met het kunstpeil van het tooneel in de Belgi sche hoofdstad maar leelijk gesteld. De ondergang van den „Marais"-schouw- burg dagteekent nu reeds van verschei dene jaren. Sedert dien is werkelijk goed en leidinggevend tooneel, dat de rol ver vult van opwekking door schoonheid en kunst, als het ware slechts fragmenta risch tot uiting gekomen. De vreemde, gewaagd-avantgardistische proeven van „Le groupe libre", die meestal in een be lachelijk clownerig spektakel ontaardden, hebben daar, evenmin als de thans alhoe wel zeer verdienstelijke pogingen van 'n „Théatre National" niets aan kunnen ver anderen, en alle liefhebbers van goed tooneel, dat als een centrum is waar men kennis maken kan met het beste, niet alleen van het eigen land, maar ook van wat er buiten de grenzen wordt gepres teerd, en dit in goede voorwaarden, blijft men nijpend gevoelen. Maar dan is er het verschijnsel dat de schouwburgbestuurders het niet meer kunnen bolwerken, zelfs degenen niet, die zooveel mogelijk tegemoet komen aan de wenschen en de zwakheden van het groote publiek. Dit wijst op meer dan een gebrek aan kunstzin bij dit publiek en, in dit opzicht, mag men gerust aannemen dat Brussel geen uitzondering maakt. De tooneelcrisis kan geen speciaal Brusselsch verschijnsel heeten, al mag het dan waar zijn dat b.v. te Antwerpen de meeste schouwburgen zeer dikwijls het bekend bordje „Uitverkocht" aan de kas kunnen uithangen en daar, instede van af te nemen, het aantal, theaters eerder toegenomen is. Het feit staat vast, dat in de hoofdstac het baantje van schouwburgdirecteur niet altijd loonend is. Iemand die voor de eer ste maal naar een schouwburg gaat en zich aan de kas rekenschap geeft van de prijzen, zal er wellicht anders over den ken, wanneer hij heeft willen vaststellen dat deze ongeveer verschillen van 7 tot 40 francs. Afgezien van den Muntschouw burg, die door de stad gesubsidieerd wordt, en waarvan de beteekenis zoo klassiek is geworden dat de directie niet de minste behoefte gevoelt om aan het publiek concessies te doen, wordt dit laatste bedrag slechts bij uitzondering be reikt of beter betaald. En als deze plaat sen dan toch bezet zijn dan is dit door personen die in het bezit zijn van gunst- kaarten en, in werkelijkheid, een veel lageren prijs hebben betaald. De directie is tot de verspreiding van dergelijke gunstkaarten op groote schaal verplicht om toch maar eenigszins het publiek naar den schouwburg te brengen. Het gevolg er van is dat de ontvangsten in verhouding blijven en deze niet gepe rekwateerd zijn, practisch, zooals de uit gaven, Een plaats in een schouwburg, die, vóór den oorlog, 5 francs kostte, zou nu met ten minste 50 francs moeten betaald worden, maar in werkelijkheic is dit niet dikwijls het geval. MIDDELBURG—DOMBURG. Geachte Redactie, Het lijkt mij niet ondienstig, langs de- zen weg te wijzen op een mistoestand, j welke er bestaat op de lijn Middelburg Domburg van den autobusdienst der N.V. I Stoomtram Walcheren, in de hoop, dat iet verholpen zal zijn alvorens het pu- iliek er de dupe van wordt. Vroeger, bij de vorige onderneming, js iet mij opgevallen, dat, zoodra er maar een paar personen te 'veel in een bus waren, er al een politieagent stond, die oen eruit verwijderde; geldt dit soms niet meer voor de thans rijdende maatschap pij? Het is schande, zooals de menschen, vooral op de Donderdagen, als haring in zoo'n bus gepakt worden: het is bepaald vies. Ik vraag mij af: waarvoor dient een controleur, als hij toch geen vrijheid ïeeft om nog meer bussen te laten loopen als dat noodig blijkt? Of heeft hij die er_ vrijheid (of zelfs de plicht) wèl, doch is lij te „voorzichtig"? Met dank voor de verleende plaats ruimte, R, En zoo komt het, dat de ontvangsten van een schouwburg, die, vóór den oor log, dagelijks geregeld 3500 francs be reikten, thans slechts af en toe 30.000 francs bedragen, d. i. op bijzondere in teressante dagen. Het spreekt vanzelf dat in dergelijke omstandigheden de meeste theater-directeurs de grootste moeite hebben om de twee eindjes van het jaar aan elkaar te knoopen, wat bo vendien ook nog van invloed is op de materieele welvaart van 25.000 perso nen, die in België in het theaterbedrij:: hun bezigheid vinden. Daarom is er, de zer dagen, een alarmkreet opgegaan in de betrokken milieux, om een verlichting te hekomen van de zware lasten, die op de Belgische schouwburgen wegen en die inderdaad zeer hoog zijn. Onder invloec van den moeilijken toestand waarin de muzikanten verkeeren door de concur rentie van de veelsoortige mechanische muziek, heeft de regeering maatregelen getroffen om de taksen, die drukken op de inrichtingen waar orkesten worden gebruikt, op de helft terug te brengen Maar de stadschouwburgbestuursders willen van dezen maatregel ook genie ten en, wat nog nooit gebeurd is, heeft zich -thans voorgedaan: de Brusselsche theaterdirecteuren hebben zich vereenigc om hun belangen te verdedigen en bij de regeering aan te dringen op belasting verlaging. De veelsoortige belastingen, die op het theaterbedrijf drukken, bedra gen, volgens hen, 30 ten honderd van de ve ten seo De N. V. Stoomtram Walcheren te loudekerke, die wij in de gelegenheid stelden bovenstaand ingezonden stukje van een onderschrift te voorzien, schrijft e ons o.m.: „Met ons zult u eens wezen, dat het ^en jij autobusvervoer een groote moeilijk- ïeid is en zal blijven, steeds plaatsen te beschikbaar te hebben voor de eventu- dat eel zich aan te melden reizigers, wan- °°r neer het aantal, de gewone, normale be- !Cte zetting overschrijdt, daar slechts reke- an- ning kan worden gehouden met het ge- lTLê< woonlijk te vervoeren aantal passagiers, '30, Men kan toch niet vergen, dat elke bus in gevolgd wordt door een geheel ledige, ko- omdat mogelijk een enkele reiziger be- meer dan gewoonlijk, zich kan aanmel- hij den? 't Zou de exploitatiekosten van be- een dergelijken dienst, die gewoonlijk door buitenstaanders toch al zeer on derschat worden, schrikbarend verhoo- gen en feitelijk eiken dienst onbestaan- baar maken. Ser Zooals wij u reeds mededeelden, wordt ^s" zooveel mogelijk rekening gehouden met de gebleken behoefte en wordt ge woonlijk een wagen in reserve gehou den, wat evenwel niet kan uitsluiten dat men wel eens overvallen kan worden, door een abnormaal aantal reizigers. O.i. kan een busdienst zich daarvoor niet wapenen, 't Gaat evenwel niet aan om een bus waarin nog een vijftal zit plaatsen beschikbaar zijn, te bestempe len als „te vol", Eischt iemand voor zijn persoon meer ruimte, dan moet zoo iemand zich nim mer als buspassagier aanmelden, maar trachten de beschikking te krijgen over een eigen vervoermiddel." ran aan 11de ran :icb ise, ke, ide OUDERAVOND. Burgemeester en Wethouders vail Mid" delburg nrengen ter openbare kennis: 1. dat op "Woensdag, 11 December 1929, des avonds 8 uur voor school A, een -ouder?vond zal worden gehouden in een der lokalen van die school aanpe Verwerij s tr aat 2. dat tot den vorenvermelden avond toegang hebben de ouders, voogden of verzorgers van wie één of meer 'kinderen op school A zijn ingeschreven; en roepen hierbij "die ouders, voogden of verzorgers op tot bijwoning van den ouderavond. Middelburg, aen 29 November 1929. Burgemeester en Weihouders voorn., P, DUMON TAK, voorzitter. M. VAN DER VEUR, secretaris. -B.urgemeester en Wethouders der ,gje- meente Middelburg maken bekenid, cLat door hen is herzien, de lijst, bedoeld! bij artikel 17 der Inkwartierringswet. De ze lijst bevat de namen der inwoners!» die voor het verleenen van) inkwartiering in aanmerking komen met aanduiding van de mate waarin ieder hunner naar gelang van de beschikbare ruimte rijmer woning en van gebouwen en getimmer ten voor stalling bruikbaar, geacht wordt daarin te kunnen voorzien. De 'lijst ligt van af heden gedurende 14 dagen op de Gemeentesecretarie (Afd. Bevolking) voor een ieder ter inzage. De bezwaren der inwoners tegen de lijst ibehooren schriftelijk aan Burge meester en Wethouders te worden in!« gediend binnen 14 dagen na afloop van iden termijn voor inzage der lijst be stemd. Ten overvloede wordt er de aandacht op gevestigd, dat reclames als bovengie- noemd na het verstrijken van den in Vo renstaande alinea gestelden termijn taiet ontvankelijk zullen worden verklaard. Middelburg, den 29 November 1929. Burgemeester en Wethouders voord., P. DUMON TAK, voorzitter. M. VAN DER VEUR, secretaris. f vd bruto-ontvangst. Dit ondermijnt ons be drijf, verklaren zij, en deze verklaring la ten zij gepaard gaan met de bedreiging dat, wanneer zij geen voldoening beko men, zij vast besloten hebben tegen het eeuwfeest in 1930 geen feestelijkheden, of liever, geen bijzondere programma's op touw te zetten. De zaak is belangwekkend omdat ztj hiermede van beteekenis is voor den op bloei van het tooneel, waaraan meer dan dringend behoefte bestaat. ar e- ig t- ïs dj to :n

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1929 | | pagina 7