Bi] het boodschappen doen geen PöROL vergeten
s
ONDERWIJS
RECHTZAKEN
Verkeerswezen, Fes! es
Telegrafie.
LEGER EN VLOOT
AFLOOP AANBESTEDINGEN
Vcrscfeilleade Bericht®»
NIEUWS UIT BELGIE.
INGEZONDEN STUKKEN
ge-
BEKENDMAKINGEN
bij toto-materiaal en andere gegevenjh
Het lijkt ons 200 toe), dat ook deze
filmcyclus haar plaats onder de zon vol-
tomen verdient van ons schoone eilan
denrijk daar in den Oost kan Nederland
nooit genoeg te !zien krijgen
Propagandavergaderin g
van het N.O.G.
i Zaterdagmiddag werd door de Gewes
telijke Propaganda Commissie van het
Nederlandsch Onderwijzers Genootschap
een openbare vergadering gehouden op
de bovenzaal der Sociëteit St. Joris te
Middelburg.
De vergadering, die door bijna hon
derd onderwijsmenschen uit de verschil
lende deelen van Zeeland bezocht was,
werd gepresideerd door den heer H.
de Zeeuw te Veere.
Als spreker trad op de heer A. C. Ze
venbergen, lid van het Hoofdbestuur te
Rotterdam, met het onderwerp „jHet N.
O. O. roept U". In een uitvoerig betoog
trachtte spr, de noodzakelijkheid aan te
toornen van het Formeeren van eengroo-
te vakorganisatie op politiek neutralen
grondslag van alle niet- confessioneele
onder wij zer s (essen
Als debater trad (op de heer Posthu
mus te Amsterdam, lid van het Hoofdbe
stuur van den Bond van Nederlandsche
Onderwijzers. Hij1 bestreed de neutrali
teit van den spreker en zei-de, dat men
'alleen nut kan verwachten van een or
ganisatie, die ziich jbij de modem georga-
niseerden aansluit. In den strijd voor de
'belangen acht hij den steun van het N.
V. V. en het A. C. O. P„ 'beslist nfoodig. In
de repliek herinnerde de heer Zevenber
gen aan de laatste salarisactie, waar
z. i. bij gebleken was, dat de invloed van
den Bond kleiner "was geweest als door
den heer Posthumus werd voorgesteld.
Het debat werd in de beste verstand
houding gevoerd.
In zijn slotwoord Wees de voorzitter
op de Engelsche onderwijzers-organisa
tie, waar wel mogelijk blijkt, wat het N.
O. O. beoogt.
Om half zes werd de geanimeerde
vergadering gesloten.
Bij vionnis van het 'kantofnjgerecht te
Tern e.m zen is de bevoegdheid om mo
torrijtuigen te besturen ontzegd aan G.
A. van der Straaten, aannemer te Ter-
neuzen, mor een termijn van één jaar,
ingegaan op 20 November.
A r r.
Ree ht bank
burg.
te Middel-
(Ingez. Med.)
Zierikzee wegens overtreding van de Ii>
validiteitswet veroordeeld tot f 25 of 25
dagen hechtenis, tegen welke veroor
deeling hij in hooiger beroep was geko-
komen. Bevestiging van het vonnis.
Aangifte van overleden
vee.
Voor het kantongerecht te Hoorn
stond terecht een 64-jarig landbouwer uit
Oterbeek (Schermer), die bestuurslid is
van het Schermer Veefonds; bij dat fonds
v/as verzekerd de landbouwer Groot uit
Ursum, van wien een rund is gestorven.
Doordat het cadaver overgaat aan het
veefonds en de verzekerde het waarborg
bedrag ontvangt, was de veehouder van
oordeel, dat de aangifte van het over
lijden moet worden gedaan door het vee
fonds, terwijl de bestuurder daarentegen
oordeelde dat 't vee stierf als eigendom
van den verzekerde en die de aangif
te nog moet doen. De ambtenaar van het
O. M. stelde zich op het standpunt van
den verzekerde en vroeg veroordeeling
tot 40 boete of 40 dagen hechtenis,
wijl hij 'n strenge uitvoering der vleesch-
keuringswet wenschte door te voeren. De
waarn. kantonrechter veroordeelde den
veefondsbestuurder tot 30 boete of 30
dagen hechtenis.
Het spoorwegongeluk' bij
Meppel.
De Rechtbank te Assen veroordeelde
Wi. E. H., hoofd ocinduc te ui- te Meppel
en W. H., machinist te Zwollekers-pel,
die op 5 iSept. niet een personentrein vatnl
Meppel naar S teenwij k, door een onveilig
sein zijn gereden, tengevolge waarvan de
locomotief in het water van de Smilder-
vaart is gestort, ieder tot een maand
hechtenis. De eisch van het O. M. was
voor ieder zes weken hechtenis.
Donderdag is 'de „Statendam" aan
de Wilhelminakade te Rotterdam aange
komen waarmede Kapitein P. v. 3. Heu
vel. de commodore Van de vloot van de
Holland—Amerika Lijn, zijn laatste reis
als gezagvoerder heeft gemaakt.
Kapitein v. d. Heuvel heeft thans den
60-jarigen leeftijd bereikt.
Kapitein van den Heuvel heeft als ge
zagvoerder in totaal 29 S rondreizen op
New York gemaakt en 'bovendien' Vijf!
cruse's naar de Middeilandsche Zee. De
laatste zeven jaar is kapitein van den
Heuvel commodore van de vloot van
de H. A. L. geweest.
In de zitting' 'van 29 November 1929
werden de volgende zaken behandeld:
W. van L., 52 jaar, vrachtrijder te
iWolphaartsdijk', werd verdacht dat hij op
11 October 1929 te Wolphaarlsdijk', een
oliejas, toebehoorende aan Cornells
Snoep, heeft weggenomen.
(Eipch f '25 'sub. 25 d.
De verdediger mr. Zaaijer ito eg vrij
spraak.
J. P. M>., 30 jaar, koopman te Middel
burg, was door den Kantonrechter te
Middelburg1 wegens (overtreding van de
Mjotor- en Rijwielwet veroordeeld tot f 25
of 25 dagen hechtenis, legen welke ver-
eordeeling hij in booger beroep was ge
komen.
Eisch bevestiging van het vonnis.
J. E., 37 jaar, schipper te Ierseke,
werd ten laste gelegd dat hij in 1927 fof
1928 te Vv'emeldinge ongeveer 70 K.G.
oesters, toebehoorende aan (L. Linden-
berg heeft weggenomen.
Eisch 1 maand gevangenisstraf.
De verdedigster mr. Bolle, bepleitte
vrijspraak.
Tegeb C. D., 34 jaar, werkman', Mid
deflbtirg, werd ter izake van ontucht met
■een minderjarig meisje te Middelburg
dp 16 Octolber j.I. 8 maanden gevange
nisstraf geêischt,
Q-. D., 24 jaar, schippersknecht, te Vlis-
singen gedetineerd wegens diefstal van
een geldbaikje met plm. f 4.15, toebe
hoorende aan A. W. Braai te Dreischor
top 30 September '1929.
Fisch 8 maanden gevangenisstraf.
K. J., 39 jaar, vrachtrijder te Bigge-
ikerke was door den Kantonrechter te
Middelburg wegens overtreding van de
Motor- en Rijwielwet veroordeeld tot f 25
of 25 dagen hechtenis.
De verdachte was Van dit vonnis' in
Eooger beroep ge'komeh.
Eisscb f 110 ss. 10 d. h. 1 ki
L. R., 32 jaar, vrachtrijder te Dom
burg was door 'den Kantonrechter te Mid
delburg wegens overtreding Van de Mo
tor- en rijwielwet veroordeeld tot 2 m.
f 10 of 2 m, 10 dagen hechtenis.
De verdachte was in hooger beroep
gekomen voor zoover zijne veroorfleeling
wegens' overtreding van art. 21 van het
Motor- en 'Rijwielreglement betreft.
Eisch bevestiging van het vonnis.
A. P. S., 22 jaar, arbeider te Haam
stede was door den kantonrechter te
Ind. Stoomvaartlijnen.
Chr, Huygens (thuisreis) 29 van Sin
gapore.
Sibajak (uitreis) p. 30 Ouessant.
Slamat (uitreis) 30 te Batavia.
J. P. Coen, 30 van Batavia te Am
sterdam.
De ongelukkige geraakte onder de wie
len, waarbij hem beide beenen werden
afgereden. Ilij stierf bijna onmiddellijk.
De beide spoorwegbeambten zijn ge
arresteerd.
Vijf stoomschepen, elk ter grootte
van ongeveer 1000 ton, zijn te Niantas-
ket Beach door brand vernield.
Na.der wordt gemeld dat de brand
>g andere mlaterieele schade heeft
aangericht. De schade wordt in totaal op
twee millioen dollar geschat.
In de haven van Apia op S a m o a
heeft een ontploffing plaats gehad aan
boord van het jacht „Carnegie". De ont
ploffing was zoo hevig, dat vijf vaartui
gen op het strand werden geworpen. De
vlammen vernielden het jacht; verschei
den personen moesten naar het zieken
huis worden gebracht. De kapitein van
het jacht werd in het water geworpen;
hij werd er uit gehaald, doch stierf in
het ziekenhuis.
De „Carnegie" was een amagnetisfch
schip, in 1909 voor wetenschappelijke
doeleinden gebouwd door het instituut
Carnegie te Washington. Bij den douw
was in het geheel geen gebruik gemaakt
van ijzer en staal.
Op het wrak van de White Star
boot Celtic, die naar men zich herin
neren zal, vorig jaar December aan de
Iersche kust bij Queenstawn ge
strand en na vergeefsche pogingen tot
vlotkomen, door de passagiers' en be
manning verlaten is, is een cylinder
in de machinekamer gesprongen, waar
door vier man van het personeel der
firma, die de slooperswerkzaamheöen
aanvaard had, op slag zijn gedood; en
16 anderen min of meer ernstig zijn
gewond. Er was juist dezer dagen spra
ke van geweest, dat het wrak misschien
nog naar Queenstown gesleept kon wor
den, en de ontploffing- is ontstaan bij het
toetsen van de nog aanwezige machines.
Volgens een bericht uit W e e n el n
aan de „Lokal Anzeiger" kreeg dezer da
gen te St. Paul, een 14-jarige jongen van
zijn baas opdracht 'n paar spijkers in
een imuur te slaan.
Daar er geen hamer was, 'gaf de haas
den jongen schertsend den raad, een der
oude handgranaten te gebruiken die op
den grond lagen.
De jongen deed het en Sloeg met zoo'n
handgranaatn spijker in den muur. De
'handgranaat ontplofte echter met het
gevolg, dat den jongen de beide armen
v,an het lichaam werden gerukt.
Vliegtuigen hebben heele ladingen
bloemen uit Nederland naar Weenefn
gebracht, welke er luister moesten hij-
zetten aan een huwelijk, dat !27 deezr in
de allerhoogste aristocratische kringen
werd gestolen. De 29-jarige prinses Ma
ria Bienedikta van Schwarzehberg, een
dochter van prins Johann van Schwar-
zenberg en van prinses Therese van
Guttmaimdorff-Weinsberg, is in "het hu
welijk getreden met den 38-jarigen prins
Ëngelhert van Croy. Het prachtige pa
leis der Schwarzenbergers aan den
Schwarzenbergplatz was vervuld van de
geuren van niet minder dan vier duizend
anjelieren, achthonderd takken mét se
ringen en ontelbare andere uit ons land
door de lucht gebrachte kinderen Flo
ra's. Op den Polteravond was alles rood
en rose, op den trouwdag alles wit.
De sergeant der mariniers E. H.
Huiskes vertrekt naar West Indië en is
bestemd -voor het waldetachement al
daar ter vervanging van den repatri-
eerenden sergeant-majW. F. H. Faltz.
Door het bestuur der Chr, school
te Meliskerke is Donderdag j.I. aan
besteed de verbouw van een woning voor
lokaal der Chr, school. Laagste inschrij
ver de heer P. Harpe voor 3295, aan
wien het werk is gegund.
Te F.indh'aven ïs in de Dom
melstraat, een meisje, de 17-'jarige Ma
ria Yennix, overreden en gedood door de
tram naar Helmond. Het meisje was
onder den motorwagen terecht gekomen,
zoodat deze moest worden opgevijzeld.
Donderdagavond is door onbeken
de oorzaak de bejaarde heer R. uit O u-
d e sl u,i s op het siatioin Annapauwlon'a
onder den trein (geraakt. De man werd
op slag gedood.
Gisteren is tegen 4 uur s'ochtends
inbraak gepleegd in het postkantoor te
iLautentlial. Onbekenden hebben uit de
brandkast 6700 mark gestolen. Het geld
moest dienen voor uitbetaling van uit-
keeringen aan gepensionneerden'. Boven
dien is nog voor 2900 mark aan invalidi-
leitszegels gestolen. De daders zijn ont
komen.
Het Roemeensch blad de „Adevu-
rel" ontving uit J a s s y het volgende be
richt.
Twee conducteurs van een personen
trein naar Jassy constateerden bij de
controle tijdens de reis, dat een der
reizigers, een boer, geen reisbiljet had
Het kwam tusschen de treinbeambten
en den landman tot een woordenwisse
ling, waarvan het slot was, dat de con
ducteurs den man uit den trein gooidjen.
(Van onzen bijzonderen correspondent).
Kwijnend fooneelleven, Het
baantje van Schouwburgbe
zoeker niet altijd loonend,
Zware lasten. Een bedrei
ging-
Wij vertelden u, in onzen vorigen brief,
een en ander over de perstoestanden
hier te lande. Wij hadden u, in dezelfde
gedachtenorde, nog verder kunnen schrij
ven over het tooneel zooals dit meer spe
ciaal te Brussel kan worden overschouwd.
Tooneel immers is, evenals de pers, voor
het volk, een school en als het in de
oudheid, bij de Grieken en Romeinen in
zoo'n hoog aanzien stond,^"dan was het
wel omdat deze cultuurvolken beseften,
welke groote vorming van het tooneel
uitgaat. In het leven van een volk speelt
een nationaal tooneelgezelschap dikwijls
een zeer belangrijke rol voor de hand
having en de ontwikkeling van eigen ka
rakter niet alleen, maar ook voor de ver
overing er van. In hoevele landen van
het oude en nu nieuwe Europa waar,
vroeger en thans, nationale minderheden
zoo niet in verdrukking leefden en le
ven, dan toch in een hen nivelleerend
staatsverband, is het tooneel niet een
nationale wekgroep geworden voor het
sluimerende volksbewustzijn? Waar het
volk, door aanschouwing de waarde en
beteekenis, het rhythme en de poëzie
van zijn eigen tradities en taal leert ken
nen en waardeeren, daar doet het een
stap vooruit op den weg der schoonheid
en wordt het wakker geschud. Hier in
dit land heeft de gestadige werking, se
dert den oorlog, van het bekende Vlaam-
sche Volkstooneel, dat tot in de verst
afgelegen dorpen en kleine plaatsen, tot
de klassiekste en modernste stukken
heeft vertoond, aan een publiek, dat we
de weerspiegeling of vertegenwoordiging
is van al de klassen onzer samenleving,
deze opvatting met klank bewezen.
In de groote stad is dit wellicht niet
zoo absoluut, omdat de groote stad veel
doet verloren gaan. Maar aan de wijze
waarop het tooneel bloeit of niet
bloeit! kan men toch min of meer be
sluiten vastknoopen. Het tooneel is in
eenige mate als een slagader van het
intellectueele leven. Nu is het op dit ge
bied te Brussel treurig gesteld. Dit mag
men gerust verklaren zonder te overdrij
ven en niemand zal u kunnen beschuldi
gen van onwelwillendheid ten opzichte
van de Belgische hoofdstad. Treurig ge
steld, omdat, ten eerste, 't kunstniveau
van de meest bestaande theaters een be
denkelijk peil heeft bereikt, en, ten
tweede, omdat het aantal schouwburgen
voortdurend in aantal vermindert en er
redenen bestaan om te vermoeden dat
het hiermee nog niet is gedaan. Toen het
tooneelseizoen is geopend, bleef een van
de pas herbouwde groote operetten-the-
aters achterwege. De reden bleek spoe
dig: het werd hervormd in een bioscoop.
De „scala" is thans voor goed aan de
stille kunst gewijd. Sedert Brussel niet
in staat bleek te zijn, door voldoende be
langstelling, een schouwburg als de „Ma
rais" in leven te houden is het met het
kunstpeil van het tooneel in de Belgi
sche hoofdstad maar leelijk gesteld. De
ondergang van den „Marais"-schouw-
burg dagteekent nu reeds van verschei
dene jaren. Sedert dien is werkelijk goed
en leidinggevend tooneel, dat de rol ver
vult van opwekking door schoonheid en
kunst, als het ware slechts fragmenta
risch tot uiting gekomen. De vreemde,
gewaagd-avantgardistische proeven van
„Le groupe libre", die meestal in een be
lachelijk clownerig spektakel ontaardden,
hebben daar, evenmin als de thans alhoe
wel zeer verdienstelijke pogingen van 'n
„Théatre National" niets aan kunnen ver
anderen, en alle liefhebbers van goed
tooneel, dat als een centrum is waar men
kennis maken kan met het beste, niet
alleen van het eigen land, maar ook van
wat er buiten de grenzen wordt gepres
teerd, en dit in goede voorwaarden,
blijft men nijpend gevoelen.
Maar dan is er het verschijnsel dat de
schouwburgbestuurders het niet meer
kunnen bolwerken, zelfs degenen niet,
die zooveel mogelijk tegemoet komen aan
de wenschen en de zwakheden van het
groote publiek. Dit wijst op meer dan een
gebrek aan kunstzin bij dit publiek en,
in dit opzicht, mag men gerust aannemen
dat Brussel geen uitzondering maakt.
De tooneelcrisis kan geen speciaal
Brusselsch verschijnsel heeten, al mag het
dan waar zijn dat b.v. te Antwerpen de
meeste schouwburgen zeer dikwijls het
bekend bordje „Uitverkocht" aan de kas
kunnen uithangen en daar, instede van
af te nemen, het aantal, theaters eerder
toegenomen is.
Het feit staat vast, dat in de hoofdstac
het baantje van schouwburgdirecteur niet
altijd loonend is. Iemand die voor de eer
ste maal naar een schouwburg gaat en
zich aan de kas rekenschap geeft van de
prijzen, zal er wellicht anders over den
ken, wanneer hij heeft willen vaststellen
dat deze ongeveer verschillen van 7 tot
40 francs. Afgezien van den Muntschouw
burg, die door de stad gesubsidieerd
wordt, en waarvan de beteekenis zoo
klassiek is geworden dat de directie niet
de minste behoefte gevoelt om aan het
publiek concessies te doen, wordt dit
laatste bedrag slechts bij uitzondering be
reikt of beter betaald. En als deze plaat
sen dan toch bezet zijn dan is dit door
personen die in het bezit zijn van gunst-
kaarten en, in werkelijkheid, een veel
lageren prijs hebben betaald. De directie
is tot de verspreiding van dergelijke
gunstkaarten op groote schaal verplicht
om toch maar eenigszins het publiek
naar den schouwburg te brengen. Het
gevolg er van is dat de ontvangsten in
verhouding blijven en deze niet gepe
rekwateerd zijn, practisch, zooals de uit
gaven, Een plaats in een schouwburg,
die, vóór den oorlog, 5 francs kostte,
zou nu met ten minste 50 francs moeten
betaald worden, maar in werkelijkheic
is dit niet dikwijls het geval.
MIDDELBURG—DOMBURG.
Geachte Redactie,
Het lijkt mij niet ondienstig, langs de-
zen weg te wijzen op een mistoestand, j
welke er bestaat op de lijn Middelburg
Domburg van den autobusdienst der N.V. I
Stoomtram Walcheren, in de hoop, dat
iet verholpen zal zijn alvorens het pu-
iliek er de dupe van wordt.
Vroeger, bij de vorige onderneming, js
iet mij opgevallen, dat, zoodra er maar
een paar personen te 'veel in een bus
waren, er al een politieagent stond, die
oen eruit verwijderde; geldt dit soms niet
meer voor de thans rijdende maatschap
pij?
Het is schande, zooals de menschen,
vooral op de Donderdagen, als haring in
zoo'n bus gepakt worden: het is bepaald
vies.
Ik vraag mij af: waarvoor dient een
controleur, als hij toch geen vrijheid
ïeeft om nog meer bussen te laten loopen
als dat noodig blijkt? Of heeft hij die er_
vrijheid (of zelfs de plicht) wèl, doch is
lij te „voorzichtig"?
Met dank voor de verleende plaats
ruimte, R,
En zoo komt het, dat de ontvangsten
van een schouwburg, die, vóór den oor
log, dagelijks geregeld 3500 francs be
reikten, thans slechts af en toe 30.000
francs bedragen, d. i. op bijzondere in
teressante dagen. Het spreekt vanzelf
dat in dergelijke omstandigheden de
meeste theater-directeurs de grootste
moeite hebben om de twee eindjes van
het jaar aan elkaar te knoopen, wat bo
vendien ook nog van invloed is op de
materieele welvaart van 25.000 perso
nen, die in België in het theaterbedrij::
hun bezigheid vinden. Daarom is er, de
zer dagen, een alarmkreet opgegaan in
de betrokken milieux, om een verlichting
te hekomen van de zware lasten, die op
de Belgische schouwburgen wegen en die
inderdaad zeer hoog zijn. Onder invloec
van den moeilijken toestand waarin de
muzikanten verkeeren door de concur
rentie van de veelsoortige mechanische
muziek, heeft de regeering maatregelen
getroffen om de taksen, die drukken op
de inrichtingen waar orkesten worden
gebruikt, op de helft terug te brengen
Maar de stadschouwburgbestuursders
willen van dezen maatregel ook genie
ten en, wat nog nooit gebeurd is, heeft
zich -thans voorgedaan: de Brusselsche
theaterdirecteuren hebben zich vereenigc
om hun belangen te verdedigen en bij de
regeering aan te dringen op belasting
verlaging. De veelsoortige belastingen,
die op het theaterbedrijf drukken, bedra
gen, volgens hen, 30 ten honderd van de
ve
ten
seo
De N. V. Stoomtram Walcheren te
loudekerke, die wij in de gelegenheid
stelden bovenstaand ingezonden stukje
van een onderschrift te voorzien, schrijft e
ons o.m.:
„Met ons zult u eens wezen, dat het ^en
jij autobusvervoer een groote moeilijk-
ïeid is en zal blijven, steeds plaatsen te
beschikbaar te hebben voor de eventu- dat
eel zich aan te melden reizigers, wan- °°r
neer het aantal, de gewone, normale be- !Cte
zetting overschrijdt, daar slechts reke- an-
ning kan worden gehouden met het ge- lTLê<
woonlijk te vervoeren aantal passagiers, '30,
Men kan toch niet vergen, dat elke bus in
gevolgd wordt door een geheel ledige, ko-
omdat mogelijk een enkele reiziger be-
meer dan gewoonlijk, zich kan aanmel- hij
den? 't Zou de exploitatiekosten van be-
een dergelijken dienst, die gewoonlijk
door buitenstaanders toch al zeer on
derschat worden, schrikbarend verhoo-
gen en feitelijk eiken dienst onbestaan-
baar maken. Ser
Zooals wij u reeds mededeelden, wordt ^s"
zooveel mogelijk rekening gehouden
met de gebleken behoefte en wordt ge
woonlijk een wagen in reserve gehou
den, wat evenwel niet kan uitsluiten dat
men wel eens overvallen kan worden,
door een abnormaal aantal reizigers.
O.i. kan een busdienst zich daarvoor
niet wapenen, 't Gaat evenwel niet aan
om een bus waarin nog een vijftal zit
plaatsen beschikbaar zijn, te bestempe
len als „te vol",
Eischt iemand voor zijn persoon meer
ruimte, dan moet zoo iemand zich nim
mer als buspassagier aanmelden, maar
trachten de beschikking te krijgen over
een eigen vervoermiddel."
ran
aan
11de
ran
:icb
ise,
ke,
ide
OUDERAVOND.
Burgemeester en Wethouders vail Mid"
delburg nrengen ter openbare kennis:
1. dat op "Woensdag, 11 December
1929, des avonds 8 uur voor school A,
een -ouder?vond zal worden gehouden
in een der lokalen van die school aanpe
Verwerij s tr aat
2. dat tot den vorenvermelden avond
toegang hebben de ouders, voogden of
verzorgers van wie één of meer 'kinderen
op school A zijn ingeschreven;
en roepen hierbij "die ouders, voogden
of verzorgers op tot bijwoning van den
ouderavond.
Middelburg, aen 29 November 1929.
Burgemeester en Weihouders voorn.,
P, DUMON TAK, voorzitter.
M. VAN DER VEUR, secretaris.
-B.urgemeester en Wethouders der ,gje-
meente Middelburg maken bekenid, cLat
door hen is herzien, de lijst, bedoeld!
bij artikel 17 der Inkwartierringswet. De
ze lijst bevat de namen der inwoners!»
die voor het verleenen van) inkwartiering
in aanmerking komen met aanduiding
van de mate waarin ieder hunner naar
gelang van de beschikbare ruimte rijmer
woning en van gebouwen en getimmer
ten voor stalling bruikbaar, geacht wordt
daarin te kunnen voorzien. De 'lijst ligt
van af heden gedurende 14 dagen op de
Gemeentesecretarie (Afd. Bevolking) voor
een ieder ter inzage.
De bezwaren der inwoners tegen de
lijst ibehooren schriftelijk aan Burge
meester en Wethouders te worden in!«
gediend binnen 14 dagen na afloop van
iden termijn voor inzage der lijst be
stemd.
Ten overvloede wordt er de aandacht
op gevestigd, dat reclames als bovengie-
noemd na het verstrijken van den in Vo
renstaande alinea gestelden termijn taiet
ontvankelijk zullen worden verklaard.
Middelburg, den 29 November 1929.
Burgemeester en Wethouders voord.,
P. DUMON TAK, voorzitter.
M. VAN DER VEUR, secretaris.
f
vd
bruto-ontvangst. Dit ondermijnt ons be
drijf, verklaren zij, en deze verklaring la
ten zij gepaard gaan met de bedreiging
dat, wanneer zij geen voldoening beko
men, zij vast besloten hebben tegen het
eeuwfeest in 1930 geen feestelijkheden,
of liever, geen bijzondere programma's
op touw te zetten.
De zaak is belangwekkend omdat ztj
hiermede van beteekenis is voor den op
bloei van het tooneel, waaraan meer dan
dringend behoefte bestaat.
ar
e-
ig
t-
ïs
dj
to
:n