A bet mbS roop;
bronchitie>-lyder\s
Liw middel nebl-
LI by de hand.
zijn gladde geasp'h al teerde hoofdwegen;^
maar bar slechte 'secondaire wegen,, zijn
heidegronden en bosschen is het juiste
terrein om een dergelijken wedstrijd te
verwerken. De behendigheid en rijcapa
cilieilen komen dan pas goed naar vo
ren. Alhoewel de rit slechts een lengte
'hieeft van 180 K.M. is ze zoodanig ge
maakt, dat de ware Kampioenen eruit
moeten komen; o.a. /zijn ingelascht een
tweetal terreinritten en één Non-Stop
gedeelte.
De strijd om 'het Ariel Clubkampioen-
schap gaat om de groote zilveren „Miss
Blanche" Wisselbaker.
Versc&iüeade Btricates
Zaterdagmorgen is op den Bergweg
te Rotterdam de 8-jarige W. P. W.
onder een vrachtauto geraakt, toen hij
bij het spelen den rijweg wilde overste
ken. Het kind is ernstig gewond in het
ziekenhuis aan den Bergweg opgenomen
en is kort na aankomst aan de gevolgen
overleden.
In een woonwagen van J. B., staan
de op het terrein van Bengsch te Rot
terdam, hadden de kleeren van mej.
B. vlam gevat door het morsen met pe
troleum. De vrouw werd naar het zie
kenhuis vervoerd. Aanvankelijk leek de
verwonding niet van ernstigen aard, doch
in den avond van Vrijdag is de vrouw,
die vijf kinderen achterlaat, overleden.
Bij een korfbalwedstrijd te Den
Haag is Zondagmiddag na de rust de
18-jarige mej. S. plotseling doodgebleven.
Een geneesheer constateerde hartver
lamming.
Een autobus uit Zevenbergen
reed onder Leur tegen een boom. Nage
noeg alle inzittenden werden door glas
scherven in het gezicht of aan de armen
gewond.
Een deskundig onderzoek lieeft uitge
maakt dat de stuurinrichting van tie bus
versleten was.
Te Deventer is het tienjarig
zoontje van den heer D. door een wagen
geladen met bieten overreden. Het kind
is aan de gevolgen overleden.
Hel humoristische weekblad Punch
zal in de toekomstige uitgave ook in
Braille-schrift worden uitgegeven ten be
hoeve der blinden.
De Braille-schrift-nummers zullen eeni-
ge malen grooter zijn dan de gewoon ge
drukte exemplaren.
De oude scheper Ivaminski, die op
een landgoed bij D o 1 i n a woont, heeft
van de rechtbank te Krakau bericht ge
kregen, dat zij,o broer in Amerika is ge-
istorven en Jiem 150.000 dollars heeft
(nagelaten. In .plaats, van met Vreugde
dit voor hem onmetelijke bedrag te aan
vaarden, lieeft de oude man het gewei
gerd. Hij wil geen geld van zijn broer,
die .woekeraar is geweest en daardoor
zijn brave ouders Ln het graf heelt ge
bracht. Hij is ook veel te oud en heeft
er geen trek in voor lachende erfge
namen zijn rust op te offeren en is te
vreden met wat hij door eerlijken ar
beid verdient. Aangezien in dit geval liet
vermogen aan een weldadigheidsinstel
ling in Amerika zou toevallen, Meten zijn
verwanten zich niet overtuigen door deze
mooie principes en doordat alle betoo-
gen vruchteloos warren, klaagden ze Hen
scheper hij de rechtbank aan. Deze heeft
nu bepaald dat Kaminski de erfenis
moet aanvaarden.
In Augustus is bij de Antwerp
se he politie* aangifte gedaan van een
brutale oplichting en verduistering van
een partij diamanten ter wa,arde van on
geveer f 100.000. Zekere M. II., een
Nederlander, had 'onder allerlei voor
wendsels de partij in consignatie weten
te krijgen en had ze daarna ver beneden
de Avaarde verkocht.
Met de opbrengst was hij er met een
vriendinnetje, vandoor gegaan. Het Was
de Belgische politie ter oore gekomen,
dat liet paar per schip naar ZuidAfrika
was gegaan, en de pofitie-autoriteiten al
daar werden telegrafisch met het gebeur
de in kennis gesteld.
Dit had tot gevolg, dat het paar ner
gens aan land kon gaan, omd'at dei haven
politie overal den toegang tot het land
weigerde. ITet paar moest nu met het
zelfde schip noodgedwongen de terugreis
naar Europa doen. Daarbij heeft het
schip, de Watussi, geen Belgische haven
aangedaan. De eerste haven was Rotter
dam, waar het schip Vrijdag is aangeko
men.
De centrale recherche stond hij aan
komst van liet schip al klaar óm liet
paar te arresteeren. Man en vrouw' zijn
opgesloten. De man zal echter, als Ne
derlander. niet worden uitgeleverd en
7,al voor een Nederlandsche rechtbank
(terecht staan.
Wegens het toebrengen van licha,-
meüjk letsel in 13 gevallen is de 73-
jarige oogarts dr. Wolffberg te Bres-
lau tol 13 maal 60 mark hoele veroor
deeld. Bij zijn groote practijk had hij het
met de zindelijkheid en de hygiëne n,iet
al te nauw genomen, zoodal het rneeren-
dee! van de 24 getuigen tengevolge van
zijn behandeling ernstige oogkwalen had
den opgeloopen, waardoor zij het gte-
ziclitsA'ermogen 'gedeeltelijk verloren en
soms hun werk niet meer konden ver
richten.
Een postbeambte van het kantoor
Brauweler te Keulen werd op straal
door drie mannen aangehouden, die zijn
rijAviel vastgrepen, hem peper in de
oogen strooiden, liem een bedrag van
ruim 7000 mark afnamen en daarna hel
hazenpad kozen. Politie-agenten achter
volgden hen onmiddellijk en Avislen lAvee
van de drie bandieten te vatten. Al hel
geld Averd teruggevonden.
Een auto, in welke zich eenige
menschen bevonden, die aan een dorps
feest hadden deelgenomen, werd bij den
•onbewaaklen spoorsvegaver/gang le St
Leonhardt door de Lausanne Mailanc
Expres gegrepen. De aannemer M. uit
St. Leonhardt, zijn zoon eni den doope-
ling werden in de zich daar Bevindende
beek geslingerd en verdronken. De ver
pleegster werd op den spoorweg gewor
pen en Avas op slag dood. De peettante
werd door de electrische locomotief 50
Meter meegesleept en eveneens gedood.
TAvee arbeidsters uit Bitscliin bij
Oppeln zijn hij dichten mist door een
rangeertrein gegrepen. Eén der arbeid
sters was od slag dood. van de andere
zijn beide beenen afgereden. Zij hadden
de waarschuwingsseinen niet gehoord.
- Te Parijs ;zijn yier personen ge
arresteerd,, die leiders van een interna
tionale bende juss'eelrooA'ers waren. De
weduwe van Loc we/instem ïs een van
hun slachtoffers. De 33-jarige Algerijlö
Data Akoren, de 'hoofdman, zei, dat ze
voor minstens acht ton aan juweelen
h|e'bben gestolen. En passant voegde hij
er hij dat bet leeusvendeel van zijn por
tie „weer in circulatie" is gebracht
via de speeltafels.
De andere drie (zijn de Nederlanders
VA Jacobs, R. 'Roger en L. Mauiot. De
politie heeft drie jaar gewerkt om de
bteeren in handen to krijgen en wel in
Frankrijk, Italië en Nederland.
De reeks bcroovingen in Nice, Biar
ritz en andere centra van dien aard,
iVawees, dat een bende werkte en de
vrijgevigheid waarmee Jacobs, die be
diende bij eein juwelier was, het geld
rondstrooide, leidde de "verdeh(king op
li'em en zijp vrienden. Jacobs Averd een
maand getedeln gearresteerd en doorhem
kwam de politie Üe andere drie in han
den en Akoren S'ertelde toen alle details
van de diefstallen.
Een Berlijusch scheikundige dr. Ol
io Mallhies, de dien dag tevoren met
het s.s. Bremen Avas gearriAreerd, had
zijn intrek genomen in het Savoy-Piaza-
hotet te New York, Elij had een ka
mer op de 16de verdieping. Naai* Ij uiten
kijkende is hij waarschijnlijk duizelig ge
worden. Hij viel uit het raam en kwam
terecht op liet dak van een Jaag liuis
(vier verdiepingen) er naast en sloeg
te pletter.
Bij een sp oorw'ego verga n g le
Louisville (Kentuckie) is een trans
portauto met een personentrein in bot
sing gekomen. De aanrijding Avas zoo
hevig, dat de auto met de locomotief en
vier goederenwagens van den trein in
een afgrond stortten. De machinist en
de chauffeur waren dood.
Fen oude vrouA\ te Plymouth
las in een Ikranl een artikeltje over
zteldzamc postzegels en fnerinnerde zicli
tojsn dat wijlen |haar man, een zee
man, baar jaren en jaren geleden eens
een Valcntinehrief uit Britsch-Guyana
had gesclireA'en. Ze 'schommelde onder
allerlei paperassen Avarempel den brief
op. Er .zaten 'negen een cents zegels
Britsch-Guyana op en vijf van vier cent.
De enveloppe met (zegels is nu verkocht
voor 700 pond sterling.
In de huurt van Moulin (Frank
rijk) brak in het oude slot Montaret
brand uit. De 73-jarige eigenaar werd
door den rook gealarmeerd, liep het
kasleelplein op om ieder te Avaarschu-
Aven. Elij ging echter Aveer naar binnen
om zaken van Avaarde te redden. Daarbij
werd hij door een vallende balk getroffen
en verbrandde levend, voordat men hem
hulp had kunnen bieden. De materieele
schade wordt op 3 miüioen frank ge
schat. 1| -[
In D u s s e 1 d o r f is aan den Heil
weg een 34-jarige vrouw door een man
neergeslagen. De vrouw kreeg zAvare
verwondingen. De politie begon onmid
dellijk de achtervolging van den dader,
die dwars door de velden gevlucht Avas.
Dit misdrijf is het zerende onopgeloste
geval van aanranding binnen 4 maanden.
Tijdens een voorstelling in de Al-
hambra bioscoop le B e r 1 ij n-S c h n e-
berg hebben zich, naar de „Lokal
Anzeiger" meldt, ongelooflijke tooneelen
afgespeeld.
Het nagenoeg uitsluitend uit kinderen
bestaande publiek begon gedurende de
voorstelling een zoodanig lawaai le ma
ken, dal de vertooning moest worden af
gebroken.
Toen zij werden uitgenoodigd de zaal
le verlaten, antwoordden zij met een
helsch tumult, Avaarna zij begonnen de
meubels le vernieten en aanstalten maak
ten de leiders der vooslelüng of te ran
selen.
Er ontstond een kloppartij die inet
(sltoelpoolen, electrische lampjes als pro
jectielen en andere wapens werd uitge
vochten.
De politie verdreef de oproermakers.
Onder leiding van een 14-jarige, be-
hoorende tol een communistischen jeugd
bond, verzamelde zich nu ongeveer 200
der jeugdige rustverstoorders voor hel
gebouw. Zij vormden een „stormtroep"
die de deuren van de bioscoop uitbrak
en in het geboinv nieuwe verwoestingen
aanrichtte. De politie arresteerde daarop
den 14-jarige.
Een ingenieur had de kimjderen uitge
noodigd een film in de Alhambra-bios-
coop 1e komen zien, welke op het delven
van koten betrekking zon, hebben.
In plaats van een film vertoonde (te
ingenieur echter slechts lantaarnplaatjes
De kinderen namen daar geen genoegen
mee, met het bovengemelde gevolg.
.Ia de huurt van Nancy is' een]
Fransch vliegofficier die van Straatsburg
uit zijn familie per vliegtuig wilde he
zoeken ,met zijn vliegtuig neergestort
eli terstond gedooid. De vader Van den
ongelukkige was ooggetuige van de ramp.
De ex-Sjah van Pe r z i Adhem
Kadjar, wordt op het oogenblik ver
pleegd in een kliniek te Neuilly hij Pa
rijs. Het heet, dat hij vrij' ernstig ziek is,
doch hij schijnt den toestand luchtig
op te nemen. Hij heeft zijn kamer ge
heel in Oosterschen stijl met tapijten en
gobelins laten inrichten en wenscht .uit
huilend door jeugdige verpleegster te
worden s-erpleegd. Een. radiotoestel is
hoven zijn bed aangebracht eni een gra-
mafoon van het laatste model staat op
tafel.
Zelfs heeft de ex-Sjah verklaard, tlai
hij zich volkomen gelukkig gevoelt in
de kliniek ,Avelke hij niet wil verlaten,
ook al is hij genezen.
Fen stoombootkapitein, 'die onlangs
een Zuid-Afrik'aulnsche haven 'aanliep en
uit de afgelegen streken van den Indi-
sohien Oceaan het bericht brachj,. dat
Richard Hardy, békend als „de klui
zenaar van Hog Island" gestorven is,
deelde nadere bijzonderheden pver het
leven van dezen zonderling mede. Het
feiland behoort tot den Crozzet Archipel,
die 1000 K.M. van 'bewoonbare streken
op circa 50 gr. Z.-breedte op den mere-
diaan van Madagascar ligt. Het eiland
ligt in de gevreesde zeeën om den ,40en
breedtegraad, Avaar voortdurend stormqnl
woeden. Het klimaat is zeer slecht,reeds
in Mei valt de eerste snieeuw, Avaarop
een tot December durende storen volgt;
dan komt de rege/nperiode. Boolmen ont
breken er totaal. '13 Jaar w.ootalde Ilardy
in deze eenzaamheid en genoot 25 pond
sterling met vrije wofiiïng va,n een ver-
eeniging in Nieuw Zeeland, die op een
zame eilanden der Australische zeeën
proviand-voorraden heeft opgeslagen,:
welke reeds menig (schipbreukeling voor
den dood hew,aard (hebben. Hardy's bibli
otheek 'bestond uit imaar drie AverkeW:
iltons Verloren Paradijs, iS'hakespaere
dn de Bijbel. (Eehs Sn het jaar werd liet
eiland door een stoombootje aangedaan,
dat levensmiddelen en (bericht uit de
wereld bracht. De /kluizenaar sprak geetf
Avoord, nam de Avarc'n in ontvangst en
gaf den 'kapitein jcea recu en een opgaaf
van hetgeen er verbruikt was. Brieven
en kranten gooide (hij ongelezen in het
vuur.
LONBENSCHE BRIEVEN.
(Van onzen Londenschen correspondent).
De motor-show in Olympia.
Helle kleine, goedkoope wa
gentjes, en ook keele dure.
Steeds meer cylinders voor
den motor. Het Ir aai e uiter
lijk der wagens. Is een mo
tor-show économisch gerecht
vaardigd?
Meer dan driehonderd auto's, die, te
oordeelen naar de prijsopgaven der ten-
toonstellers, een waarde vertegenwoordi
gen van te zamen een en een kwart mil-
lioen pond sterling, waren dezer dagen in
het gebouw Olympia te zien. Het is de
zooveelste jaarlijksche Motor Show".
Drie en negentig fabrikanten hebben de
schoone vehikels bij elkaar gebracht. De
meerderheid dier fabrikanten, ten naas
tenbij 60 percent, zijn buitenlanders,
Amerikanen, Eranschen, Duitschers, Oos
tenrijkers, Italianen. Er zijn dus meer
buitenlandsche dan Britsche merken. Er
zijn echter aanzienlijk meer Britsche wa
gens dan buitenlandsche, daar de Brit
sche fabrikanten veel meer modellen la
ten zien dan hun buitenlandsche mede
dingers doen. Maar het uitgesproken in
ternationaal karakter van de show kan
niet worden ontkend.
De verscheidenheid in wagens is phe-
nomenaal. Ge ziet er „babies", die zich
met behulp van zeven paardenkrachten
voortbewegen en ongemeen snel voort-
beAvegen. En ge ziet er monsters die 265
paardenkrachten kunnen ontwikkelen en
zonder zuchten of kortademigheid (die
termen gelden den motor) u kunnen
voortjagen langs de wegen met een vaart
van 115 mijl per uur.
Prijzen? Naar evenredigheid. De „ba
by" kan uw bezit worden desnoods
langs lijnen der geleidelijkheid, die een
aanzienlijk gebied van uw levensduur
doortrekken voor iets meer dan hon
derd pond sterling. En de duurste wagen,
die een leeftijd van Methusalem zou
eischen, indien ge hem ook op de meer
en meer gebruikelijke manier der afbe
taling zoudt willen koopen, kost 3460
ƒ41.500.
Bijzonder kenmerk van deze show is
de overheerschende aanwezigheid van
auto's met zes en meer cylinder-motoren.
Meer dan de helft der auto's heeft zes
cylinder-motoren en 18 percent is zelfs
voorzien van auto's met acht cylinders,
terwijl een enkele wagen die trouwens
reeds twee jaar geleden voor het eerst is
uitgekomen 12 cylinders heeft.
ep'5
(Ingez. Med.)
Deze verhouding is zeer opmerkelijk.
Ze geeft een van de belangrijkste evolu
ties in motoren aan. Nog slechts luttele
jaren geleden waren motors met zes cy
linders beperkt tot de uitgesproken luxe
klasse van automobielen. De voortvaren
de Amerikanen zijn deze beweging voor
meer cylinders indertijd begonnen; en
Europa kon noch wilde achterblijven. En
geland in het bijzonder had de beste re
den snel deze ontwikkeling te volgen.
Want het was de eenige manier om te
beproeven zich een betere plaats te ver
zekeren op de auto-markt in de ver ge
legen gebieden van het Britsche rijk, waar
de Amerikanen zich zoo vast hadden in
gewerkt. De Amerikaansche auto over-
heerscht ook nu nog in de genoemde ge
bieden, hetgeen den Britten veel hart
zeer bezorgt. Zij hebben dit jaar, naar
de show doet zien, eenige auto-modellen
vervaardigd, Avaarvan zij verwachten, dat
zij er den strijd tegen de Amerikaansche
auto in de Dominions met succes mee
kunnen aanbinden.
De beteekenis van meer-cylinder-
auto's is in 't kort, dat auto-rijden er een
verfijnder genot door wordt dan het voor
heen was en dat dit verfijnder genot nu
kan worden gesmaakt door automobilis
ten met bescheiden middelen. Een wagen
met een zes-cylindermotor rijdt veel
soepeler en gelijkmatiger en veelal ook
sneller dan een met vier cylinders, die ja
renlang regel is geweest in de midden
klasse.
Afgescheiden van deze voornaamste
ontAvikkeling in de perfectionneering van
den automobiel toont de show dit jaar
opvallende verbeteringen in kleinighe
den, die het gemak van den automobilist
die zijn eigen wagen bestuurt en onder
houdt, voortreffelijk dienen. Zulk een on
derhoud, altijd noodig voor een machine,
is nu gemakkelijker dan ooit, dank zij
veel goed overleg in het plaatsen, in het
chassis, van belangrijke deelen, die ge
makkelijk zijn te bereiken en even ge
makkelijk zijn te demon teeren; dank zij
ook goed gevonden toepassingen als blank
en vlekloos staal en speciaal nikkel (die
glanzend blijven door opwrijven met een
drogen lap), automatische smeerstelsels,
die werkelijk „im HandumdreheW (n.I.
door een perskraan aan te draaien.) olie
verschaffen aan dozijnen punten in het
chassis, die regelmatig gesmeerd moeten
worden. Dan hebben vele auto's inrich
tingen, die het mogelijk maken de yem-
men te verstellen, terwijl men aan het
stuur zit en desnoods wanneer men rjjdt.
Zulke verfijningen kwamen vroeger
als ze voorkwamen alleen voor in de
duurste merken. Nu zijn ze gemeengoed
geworden- van nagenoeg alle auto's.
Het keurige voorkomen der wagens
valt sterk op. Niet alleen hebben nieuwe
vernissen en lakverven een ongelooflijk
fijnen glans verschaft aan de paneelen der
koetsen, niet alleen is de „finish" van de
moderne auto's van dien aard, dat men
zonder osrerdrijving van „juweelen van
den weg" zou kunnen spreken, maar ook
in de lijnen, in de architectuur heeft men
•nu bijzondere hoogten bereikt, zoodat de
bestemming van bet voorwerp al in zijn
bouw nadrukkelijk naar voren springt.
Zoo sluiten techniek en kunst in niet
weinige wagens een gelukkig verbond.
Een verrassende toepassing in dit verband
is het lichtelijk achterover hellen van de
opgaande lijnen, hetgeen een ongemeen
vieven indruk verschaft.
Er zijn Aveinig voorbeelden van bui
tenissige constructie te zien. Eem Engel-
sche fabriek gaat voort auto's te bouwen,
die, in tegenstelling met de gewoonte,
door de voorwielen worden gedrev en. De
■deskundigen zijn het er over eens, dat er
groote mechanische voordeelen zija ver
bonden aan de verbinding van den ntoioi
met de voorwielen in plaats van met de
achterwielen. De auto wordt aldus voort
getrokken in plaats van voortgeduwd,
hetgeen het gevaar van slippen (dat voor
veel motor-ellende verantwoordelijk is)
te niet doet. Een andere oorspronkelijke
constructie geldt een populair wagentje,
dat den motor draagt ter plaatse, waar
een auto gewoonlijk bagage meevoert.
Het is ook in ander opzicht een merk
waardig wagentje. De zetels b.v. bestaan
uit stevig linnendoek, dat tusschen stalen
ramen hangt, op de Avijze als bij dekstoe-
len wordt toegepast. Veeren en opvulsels
schitteren dus door afwezigheid. Het is
natuurlijk gedaan om het wagentje zoo
goedkoop mogelijk te houden. Deze zeer
oorspronkelijke kleine auto verdient alle
belangstelling.
Het schijnt dat de carosserieën van le
derdoek of ander sterk weefsel, die eeni
ge jaren hier sterk in de mode zijn ge
weest en die door het gemakkelijk onder
houd, door afwezigheid van gepiep en
geknars naar veler genoegen waren, nu
toch Aveer minder populair worden. Het
Bezwaar van die koetsen van „fabric
was, dat ze geen fraaien aanblik oplever
den. Dat is misschien de voornaamste re
den voor het feit, dat ze meer en meer
worden vervangen door koetsen van
plaatstaal, waarbij het staal de nieuwe
decoratieve behandeling heeft ondergaan,
die zulke ongemeen glanzende vlakken
te voorschijn toovert.
Mijn hoofd, vol indrukken na een be
zoek aan Olympia, is nog niet leegge-
schreven; ik zou nog kunnen wijzen op
het feit, dat auto's lager en lager worden,
dat er geen enkele open wagen is te zien,
dat de coupé of de „saloon" verre in de
meerderheid is en klaarblijkelijk de meest
gewenschte auto-vorm is, dat de coupé's
of „saloons" steeds meer gaan lijken op
kristallen kamertjes, door het groote aan
tal ruiten.
Maar laat me besluiten met een alge-
meene opmerking. De fabrikanten van
auto's hier hebben den laatsten tijd nog
al eens het verlangen uitgesproken, dat
aan dien jaarlijkschen en duren regelmaat
van deze shows een einde zou worden
gemaakt. Zij achten, behoudens kleine
verbeteringen, de auto in haar huidigen
vorm vrijwel gestabiliseerd en vinden in
het algemeen de ontwikkeling in con
structie in het tijdsverloop van een jaar
niet voldoende om een jaarlijksche ten
toonstelling te rechtvaardigen. Zij ont
moeten echter grooten tegenstand bij de
menschen, die auto's aan den man moe
ten brengen en die in deze show elk jaar
terecht een machtigen prikkel zien voor
verhooging van den omzet, omdat de
show de begeerte naar auto-bezit krach
tig aanwakkert. In dit verband kan nog
worden gezegd, dat auto's in Engeland
van de hand gaan (de laatste jaren) met
ongeveer 200.000 per jaar.
De blijmoedige gedachte van de fabri-
kantenvereeniging is, dat het er 50.000
per jaar kunnen zijn. Als dat kan, dan
mogen de fabrikanten, hun helpers, de
handelaars, ook niet den prikkel van de
jaarlijksche show ontnemen. De verwach
ting der fabrikantenvereeniging, dat de
omzet in het land met 150 percent kan
worden opgejaagd, wordt in tusschen niet
door de handelaars gedeeld, die on
der de menschen verkeerend allicht
beter tot oordeelen bevoegd zijn dan de
fabrikanten, die in hun fabriekskantoren
vrome wenschen over hoogeren omzet
zitten uit te broeden en daarbij uitgaan
van de veronderstelling, dat elke burger,
die 400 per jaar verdient, een poten-
tieele auto-bezitter is. Menschen met
zulke salarissen zouden echter alleen
autobezitters kunnen Avorden, indien zij
alle financieele omzichtigheid zouden
prijsgeven, Indien men hun het idee kon
bijbrengen, dat een auto tot de eerste
noodzakelijkheden van het leven be
hoorde en indien zij „de faciliteiten" uit
gestrekt konden krijgen over een periode
van een halven menschenleeftijd. Reeds
nu Bezwijken s'eel té veel menschen voor
de verlolckingen.
GEVONDEN VOORWERPEN.
Als zoodanig zijn aangegeven de na
volgende voorwerpen, welke terug te be
komen zijn:
a. Op het Bureau van Politie:
Handschoen, Leesboek, gladé Hand
schoen, Dop van een auto, glacé Hand
schoen, gele üameshands'choen, Port.
met inh.
b. Bij particulieren:
Belastingnierk, Van Liere, Spanjaard-
straal F 56; Pakje met inh., S. Groe
nenwegen, Walensingel Q 272; zwarte
Sjaal, Gescliiere, Seissveg R 90; gouden
Ring, Ilondsmerk, N. Haven I 109; Be
lastingnierk, Melk salon, Markt I 9; zilv.
Broche, Bomvens, K. Delft G 3, Alpen-
muls Juff. de Boer, Zach. Jansenstr.
W 195; 2 kleine sleuteltjes, D. Kleine-
pier, Oude Vliss. Aveg V 4; Padvinders-
mes, Sj aak Faslenau, Lange,viele K 232;
Geldstuk, Domerschie, Nijverheklslr. 17;
Vulpotlood, Ize.boud, Éeenh. singel K 80a
Zeiltje, FlierenBurg, L. Brecslr. O 181;
blauw Werkgoed, S. Tange, Koudekerk-
«sche aa'eg B 9; Boodschaplasch, Gercla
Mes, Gortslr. 323; Belastingnierk F. In-
gelse, L. Broestr. O 150; Parels, v. Ge-
mert, Baanslr. Q 242; Port. met inh.,
Wisse, 't Zand D 5; Port met inh., Bij
lcATeld, KI. Vlaanderen, M151; Rozen
krans, A. J. de Jonge, Bagijnhof E 172;
Padvindersmes, N. de Leeuw, Achtersin-
gel; tsvee Bankbiljetten, J. M. Hart-
hoorn, K. Noordstr. E 5; gouden Slot,
van Bijbel, A. v. Zandwijk, N. Ooslersclie
straat N 183; Port. met inh., M. Meijer,
Zusterstr. 210; 3 loten Bhndeninrichting,
M. Nieslhove, Schoorsleenvegerssinigel Q
79; SpaarbriefC. de Klerk, Vlasmarkt
L 21.
Inlichtingen aan het bureau van po
litie alleen des Zaterdags tusschen 7—8
uur.
Electr, Drukkerij G. W. DEN BOER.
Middelburg.