AUG. WEEMAES, Bravenstr. 247 PRIMA WAAR EN TOCH ZOO SPOTGOEDKOOP MÜUBELBÜRG. No. 240 VRIJDAG n OCTOBER 1929 172e Jaargang Dit nummer bestaat uit Twee bladen. EERSTE BLAD. BINNENLAND mm** MIDDELBURGSCHE COURANT Be abonnementsprijs bedraagt, voor Middelburg en 't agentschap Vlissingen, 1/2.30, elders ƒ2.50 per kwartaal, ■*.- Week-abonnementen in Middelburg 18 cent per week. De advertentieprijs is, voor de gewone advertentiën, 3D cent. per regelvoor ingezonden mededeelingen 60 cent per regel. ïJij abonnement voor beide veel lager. Men vrage daarvoor de tarieven. UITGAVE N.V. MIDDELBURGSCHE COURANT, Lange St. Pieterstraat, Middelburg Telefoonnummers Redactie 269 Administratie 139 Postcheque- en Girorekening 43255 Familieberichten en dankbetuigingen; van 1—7 regels ƒ2.10, elke regei meer 30 cent. In de rubriek „Kleine Advertentiën" worden, mits uit-, drukkelijk daarvoor opgegeven, advertentiën, tot niet meer dan 5 regel®, opgenomen a. 85 cent bij vooruitbetaling, Advertentiën onder „Brieven* ïif „Bevragen bureau dezer courant" 10 cent extra. Bewijsnummers 5 cmi ze >e bu. t zuil :t vai ïid ei ;eken heer n rus it bo ;n al a Na s We inden eland er al mee eeps 1 101 lerei 0.000 voor reten isten 0.000 Daar wij, in verband met de begraïenis van den Druk ker van ons blad, den heer G, W. DEN BOER, Zaterdag 12 October a. s. vroeger ter perse gaan, zullen adver tentiën voor dien dag bestemd, UITER LIJK 9 UUR 'S MORGENS in ons bezit moeten zijn. DE RAMP VAN DE „VIMEIRA". Op vragen van het Eerste Kamerlid Danz betreffende de ontgassing van de benzinetanks van het tankschip „Vimei- ra", waarbij op 9 September 1929 te Rotterdam een groote brand is uitgebro ken en vele personen zijn verongelukt, heeft de minister van arbeid, handel en nijverheid o.m. geantwoord: De ontgassing der gasolinetanks heeft, voor zoover deze op de reis van Antwer pen naar Rotterdam niet als ballast-tanks zijn gebruikt, op de gebruikelijke wijze plaats gehad. Uit de verklaringen der overlevenden is gebleken, dat de le stuurman, de le machinist van het schip en de baas van de Rotterdamsche Droogdok Maatschap pij, die slachtoffers van den brand zijn geworden, na overleg order hebben ge geven, de gesloten tanks 3 en 4, welke met ballastwater waren gevuld, te ope nen en op deze tanks te pompen, zoodat de betrekkelijk dikke laag gasoline, die op het water in. de tanks dreef, over den rand der deksels op het dek vloeide en door de spuigaten buitenboord liep. Deze konden dit niet alles verwerken, zoo dat ten slotte door de ontlastpoorten gasoline langs het scheepsboord is geloo- pen. Toen de gasoline, die op het water bui tenboord dreef, door onbekende oorzaak ontvlamde, zijn de vlammen in een oog wenk langs den scheepswand op het voordek gekomen en heeft de brand al daar gewoed. Noch in de tanks 3 en 4, noch in een der ledige tanks, welke laatste zooveel mogelijk gasvrij waren gemaakt, heeft de brand gewoed. De wijze, waarop aan boord van de „Vemeira" is gehandeld, moet, wat aan gaat het overpompen der tanks 3 en 4, ontoelaatbaar worden geacht. De gemeente Rotterdam heeft een ver ordening uitgevaardigd, waarbij het over boord pompen of werpen van gasoline verboden wordt. Voorschriften omtrent het ontgassen, bestaan echter te Rotter dam niet, evenmin als bepalingen, die verbieden om aan boord herstellingen uit te voeren, alvorens het schip ontgast is verklaard. Van Rijkswege bestaan nog geen af doende algemeene voorschriften. DE AMBTENARENWET, De heeren J, ter Laan en v. d. Bergh hebben een aantal a mende men,ten inge diend op het wetsontwerp, regelende den rechtstoestand van ambtenaren. Het eerste beoogt de z.g. „ar'beidscon- tracters wier aantal thans reeds ten minste 13.0-00 bedraagt, onder de bepa lingen der wet te brengen. Doet men dat niet zeggen de voorstellers dan zou wel eens geleidelijk de toestand kunnen ontstaan, dat men een voortreffelijk amb tenarengerecht, maar geen ambtenaren had! Ten einde aan grondwettelijke bezwa ren tegemoet te komen, bepaalt het amendement, dat in eersten en eenigen aanleg de Centrale Raad van Beroep als rechter optreedt. Een ander amendement beoogt, de ma- rechaussée onder de wet te brengen. Verder willen de voorstellers de mo gelijkheid scheppen, dat personen, die in dienst zijn van semi-publiekrechtelijke li chamen en dergelijke onder de werkings sfeer van de wet worden gebracht. Het gaat toch niet aan wordt gezegd dat b.v. het personeel van de Rotterdamsche Electrische tram per se daarbuiten zou vallen, indien voor dit gemeentebedrijf den vorm van een N. V. zou worden ge kozen. De voorstellers wenschen aan de amb- tenarenorganisaties een behoorlijken in vloed te geven op de samenstelling der gerechten. Voorts heeft een amendement ten doel het Rijksambtenarengerecht als minimum- j recht te doen gelden voor -alle overige ambtenaren en tevens voor die personen, j op wie het ambtenarenrecht toepasselijk kan worden verklaard. TERAARDEBESTELLING GENERAAL W. A. T. DE MEESTER. Onder groote belangstelling, vooral uit militaire en politieke kringen, is gisteren te 's-G ravenhage ter aarde besteld het stoffelijk overschot van het Raadslid, generaal W. A. T. de Meester, oud-com mandant van het veldleger. - DE POSTVLUCHTEN VAN EN NAAR INDIE. Bij de Kon. Luchtvaart Mij. is bericht ingekomen, dat het derde postvliegtuig, op weg naar Indië, gisterochtend van Na- zirabad naar Allahabad is vertrokken, waar het om 10 u. 30 is aangekomen, om 11.55 is het weer vandaar vertrokken en om 16 u. 50 geland te Calcutta. Verder is bericht ontvangen, dat het postvliegtuig op terugreis naar Neder land, gisterochtend om 6.10 van Kohlak is vertrokken en om 13.10 uur te Akyab is aangekomen. Heden wordt de reis naar Nederland voortgezet. DE „GRAF ZEPPELIN". Tijdens den tocht, welke de „Graf Zep pelin" over ons land zal maken, zal post worden uitgeworpen te Am sterdam (Schiphol) err-te Maastricht. Deze poststukken zullen door bemiddeling van den Nederlandschen postdienst naar hun bestemming worden doorgezonden. Het gemeentebestuur van Breslau heeft aan de directie der Luchtschepenwerf te Friedrichshafen geseind: „Zeer slechte weerstoestand heeft heden tot storing in het geregeld luchtverkeer geleid. Wij ontkennen niet, dat het onmogelijk is met de L.Z. 127 te starten. Dit heeft ech ter groote teleurstelling bij onze lands lieden gewekt. Daar de weersomstandig heden waarschijnlijk in dit jaargetijde onzeker blijven, adviseeren wij de vlucht naar Silezië tot het voorjaar van 1930 uit te stellen. ROOD, ROSE EN.... ORANJE. Mevrouw \V(ynaendts) F(randken)— D(ïsarinck) schrijft in „'De Vrijheid": ,i,De religieuze socialisten in Neder land voelen -zich hauw aan Lalbour vter- want. De zachte (humane geest van het Engelsche socialisme, uit de religie ge voed, weet zich (bemind te makfen, trekt velen over de klove der klasse tegenstel lingen heen,, weet de lijn yan den min sten weerstand te vind-en en blijkt in de practijk deugdelijker dan dè grovere methode waarbij de 'prikkeling van het jnachtsbesef van de biassa het voor naamste middel is." Aldus mr. "M-. J. A. MJoItzer in zij|ti ope ningsrede op het congres van het Reli gieus Socialistisch Verhond. Het bracht me plotseling een -anecdote te binnen, die ik tijdens de verkiezingjeh nog wel eens te 'berde bracht en welke ik' van een ernstig partijgenoot had gehoord, die persoonlijk het voorval 'meemaakte. Aan 'boord van een onzer Indische mailbooten stelt een Engel'schman de ge wondheid onzer Koningin 'in. Het orkestje (speelt daarna het Wilhelmus. Allle oplva- H'enden hooren bet natuurlij(k staande aan„ met één uitzondering. De Engelsch- man„ meenend dat 'het -een vreemdeling 4s die ons volkslied niet kent, gaat on- iniddellijk naar hem' toe. De 'zondaar was een Nederlandsch vrijiziiuiig-democraat en de Engelschman, die hem op z'n va- derlandsche plichten wees, een bekend Lalbourlid." EEN JOODSCHE VROUWENRAAD. De Joodsche Vrouwenraad te Rotter dam heeft sanctie verkregen tot het ont werpen van statuten voor een op te richten Nederlandschen Joodschen Vrou wenraad, welke gevormd zal worden door de samensmelting van de bestaande plaatselijke raden te Amsterdam, Rotter dam, Den Haag en Arnhem. DE LAND ARBEIDERSSTAKING. Het hoofdbestuur van den Ned. Land- arbeidersbond besloot in zijn heden te Utrecht gehouden vergadering overeen-; komstig het advies van den bondsraad en na gepleegd overleg met het bestuur van het Ned. Vakverbond, met ingang van a.s. Maandag tot opheffing van de sta king in Oostelijk Groningen en aanvaar ding van het voorstel-Buiskool. Wij vernemen, dat het voorstel-Buis kool door de werkgeversorganisatie is aangenomen met 366 stemmen voor, 32 tegen en 4 blanco. TER DOOD VEROORDEELD. Aneta meldt uit Medan d.d. 11 Oct.: De Landraad van Langsa heeft bij de voortzetting van de verhandeling van de moordzaak Waller, uitspraak gedaan en veroordeelde vier hoofdbeklaagden ter dood. VEILIGHEID VAN HET VERKEER. Verschenen zijn de verslagen van de werkzaamheden van twee commissies (controle-commissie) der Nationale Con ferentie voor de veiligheid van het ver keer op den weg, in de stad en op het land (druk de Bussy, Amsterdam). Van de commissie voor het onderwijs in ver band met de veiligheid van alle gebrui kers van den weg verscheen reeds in 1928 een rapport. Het eerste der twee thans verschenen verslagen behandelt achtereenvolgens: remmen, stuurinrichting, overige uitrus ting, gereedschappen, uniformiteit der voorschriften, autobussen en organen ter controle. Het tweede rapport: veilig heidsmaatregelen 1. bij kruising van we gen met spoorwegen; 2. bij kruising van wegen met waterwegen; 3, bij kruising van wegen onderling; voorts de indeeling van den weg, en vorm en uitrusting van het voertuig. Omtrent 't aantal ongevallen op over wegen van hoofd- en locaalspoorwegen komt in het laatste rapport het volgende voor: In onderstaande tabel zijn vereenigd het aantal ongevallen op de verschillen de soort overwegen voorgekomen. Niet elk ongeval heeft dood of kwetsing van personen tengevolge; er zijn er bij, welke slechts materieele schade veroorzaken. In elke kolom geeft het eerste cijfer het totaal aantal ongevallen, het tweede dat der gedoode- of gekwetste personen. Overwegen Nimmer waarvan Jaar Afgesl. afgesl. de afsl. is Totaal overweg overw. opgeheven 1923 8—8 14—11 7—5 29—24 1924 14—10 11—7 36—27 61—44 1925 13—13 15—9 35—20 63—42 1926 14—12 18—5 44—29 76—46 1927 20—12 16—10 50—31 86—53 1928 8—2 11—2 46—28 65—32 Bij de beoordeeling van deze cijfers, zoo lezen wij verder, moet men er reke ning mede houden, dat het aantal nimmer afgesloten overwegen in den loop der jaren gelijk (1009) bleef, dat der afge sloten overwegen verminderde en dat der overwegen, waarvan de afsluiting werd opgeheven, toenam, dat bovendien de toeneming van het verkeer op den openbaren weg en dus op den overweg belangrijk steeg en dat het aantal trei nen, dat een bepaalden overweg pas seerde, weliswaar in de laatste jaren grooter werd, maar die toeneming, welke betrekkelijk gering is, niet zoo groot is, dat daaruit alleen de tot en met 1927 ge constateerde toeneming van het aantal ongelukken zoude zijn te verklaren. In 1928 nam het aantal ongevallen af, hoewel het wegverkeer bleef stijgen. Niet vermeld is onder het aantal ongevallen op de a f gesloten overwegen, dat in dat jaar 248 aanrijdingen van overwegboo- men, met beschadiging van deze, plaats vonden. In 1928 bedroeg het aantal overwegen der hoofdspoorwegen 2546, waarvan af- geslot en 1132, niet afgesloten 1414; der locaalspoorwegen 1281, waarvan afgeslo ten 205, niet afgesloten 1076. De statistiek wees uit, dat de onge vallen op onafgesloten overwegen, in na genoeg alle gevallen het gevolg waren van onoplettendheid van het publiek. In verhouding is het aantal ongevallen op druk bereden baanvakken geringer dan op baanvakken met zwak verkeer, waar de weggebruikers meestal bekend zijn met de tijden waarop passeerende trei nen te verwachten zijn, met het nadeel, dat zij dan verrast worden door in ver traging zijnde treinen of door losse loco motieven of extra-treinen. dat hab je elleen meer bij e» (Ingez. Med;) i ZEELAND. het algemeen belang van de streek wenschte te doen. Na de audiëntie, die wegens vertraging in de reis binnen een beperkten tijd moest afloopen, scheepte de minister met de vergezellende heeren zich weer in op „Walzoorden", die hen over de Schelde naar Hoedekenskerke bracht waar een kijkje moest worden ge nomen op de plaatsen, die men zich denkt voor een haven met een drijvende ponton. MIDDELBURG. De avond, die de heer Jac. van Elsacker zicli voorstelt hier ter stede te geven, is verzet van 6 op 8 Novem ber, zulks in verband met een concert, dat op den 6en gegeven wordt. In „De Auto" en in de „Kampioen'' komen foto s van den toestand op den hoek van Seisplein en Seisstraat alhier vóór en na den afbraak van het perceel, dat het inzicht in de Seisstraat en het ge zicht uit die straat zoo zeer belette. Uit de foto's blijkt de groote verbetering zeer duidelijk. Tot agent van politie alhier is door den burgemeester benoemd de heer D-. de Jonge te Kerkwerve. MINISTER REYMER NAAR ZEEUWSCH-VLAANDEREN. De minister van waterstaat, mr. Rey- mer, heeft gister, vergezeld van den ad ministrateur van zijn departement, ir. Rosewaldt, een bezoek gebracht aan Zeeuwsch-Vlaanderen. Begeleid door den Commissaris der Koningin, jhr. mr. Quar- les van Ufford, de heeren Van de Putte, mr. P. Dieleman, mr. J. H. Stieger en mr. R. M. van Dusseljdorf, leden van Ged. Staten ,den griffier der Staten mr. B. D-. H. Tellegen, A. de Vulder van Noor den, regeeringscommissaris bij den Pro vincialen Stoombootdienst, hoofdingeni eur-directeur van den Rijkswaterstaat, Ir. Van Oordt, hoofd-ingenieur van den Provincialen Waterstaat, ingenieur Van Leeuwen, en De Jong, directeur van den Provinc. Stoombootdienst, arriveer de Z.Exc. met de motorveerboot „Ko ningin Wilhelmina" te Breskens. Daar voegden zich bij het gezelschap de hoofd ingenieur van den Rijkswaterstaat Wit- teveen te Terneuzen, en Cohen Stuart, provinciaal ingenieur aldaar. De minister werd ontvangen door den directeur van de Z. V. T. M„ Wind van Merkesteyn, met de leden van den raad van toezicht, TCCïwr-irM J. A. van Rompu, mr. P. Dieleümm VLA&MJNW1N. en ir. J. W. van der Vegt, terwijl ook de] a s zal faet D(m Kozakkeni burgemeester van Breskens, Van Zuyen j pla£off> directeur N. Rostrjuftoff, den minister kwam begroeten. Bezichtigd j bes£aa'nde uit 35 zangers solisten en dau werden de werken ten behoeve van de in h Schuttershof alhier een con- aanlegplaats van den Prov. Stoomboot-, Woensdagavond treedt het- dienst en die van de Z. V. T. M„ o.m. j koQr in hct Concertgebouw te Vlissingen op. Het Algemeen Handelsblad noemde dit Ivoor het allerbeste der Ko zakken-Ivoren. het kantoor en de remise te Breskens.! Met een extra-tram werd de reis aan vaard naar Sas van Gent, terwijl de Py- ramide bezocht werd, waar de minister zich deed inlichten omtrent den daar aan te leggen verkeersweg naar het cen trum van Westelijk Zeeuwsch-Vlaande ZUID-BEVELAND. GOES. Naar „De Zeeuw" verneemt, PRACHTIG MOOI, NIET DUUR zijn onze Winterjassen. HOOFTMAN Jr., Vlasmarkt. (Ingez. Med.) ren Vervolgens werd gestopt aan de Isa- j zd dr j w Jenny Weyerman, v00rheen bellasluis, de uitwatering voor vele Bel-, w00nachtig alhier, met het stoomschip gische polders, waarvan sprake is dat de ifCottica- wederom naar West-Indië ver moeilijk te behouden natuurlijke uitwa-, £rekken teneinde aldaar zijn werkzaam- tering zou moeten worden vervangen j heden -£ belang yan de drinkwater_ door een gemaal. Ie Sas van Cent werd; voorz;ening van Suriname voort te zet- bijzondere aandacht gewijd aan de groote ten kanaalbrug, naar welker electrificatie door de streek zoo dringend verlangd invvnoirmirr wordt. Met de provinciale stoomboot j ARENDSKERKE. Gisteren is Walzoorden werd gevaren door het ka-j alhier ten huize van M. een zoon des'hui- naal van Gent naar Terneuzen tot drie- jzes' getroffen door een schot uit een kwart, waar de electrische centrale der j 1nevolver' dat zijn zuster schoonmaakte. P. Z. E. M. werd bezichtigd. Aan boord',Deze zou> naaf vernemen, met hefl- werd geluncht. Vervolgens werd te Sluis-be" gieten, dat het vuurwapen geladen kil een bezoek gebracht aan 'de enorme'was' Dfe fionSeman' di« in def ,Duik C i J- j-,- Swas getroffen is naar het Gasthuis te bouwwerken, die daar worden uitge-Middeëlb overgebracht, voerd door verschillende aannemers voor; 6 6 de N.. V. Compagnie neerlandaise de KRUININGEN. De opvolger als 1 azote, waar de minister werd rondge-Paads]jd jn de vacature (door overlijden!) leid door den heer Hamont, beheerend j yan den beer j Kostense ïs de heer ingenieur bij den bouw. Daarna werd bij p parekse Deze lieeft echter bedankt en het voorbijvaren aandacht gewijd aan de j nu js opvolger de heer A. Dek Jr. bestaande en ontworpen havenwerken te Terneuzen en aan een verzoek van de yERSEKE. De Raad dezer gemeente veihngsveieemging ^°01 j 'vergaderde voltallig onder voorzitter van tramrails naar de aanlegplaats der] burgém6ester8 Gunning, provinciale ooot m de middenhaven. Op, Een yerzoek van E j. van der Peijl i0m het stadhuis te Terneuzen ver een e eradiodistributie is in handen gesteld van minister audiëntie aan het gemeen e e-.g verzoej( van, ojnjdlarwij- stuur van Terneuzen voor het bepleiten!^ Qm subsidie yan f 20 vbor t volgen van verschiJende plaatselijke belangen, j yan een cursus g en \y willen die terwijl vervolgens audi en.ie werd ver-nadcr onderzoeken. De heer Willem- leend aan het bureau van de Kamer vans c n Voelt daar niet veel voor, hij stelt Koophandel en ^br. voor Zeeuwsch-voor dd n[et |0e te staan. Het verzoek Vlaanderen, dat zijn voldoening uitsprak j word£ £n iianden van B. ein "Wl. gesteld! over verschillende uitgevoerde of in uit- j om prae.advjes voering zijnde werken. Aangeboden werd die gemeentebegroo- Er werd aangedrongen op uitvoeringdng 1930 in ontvangst eji', uitgaaf a van aanhangige plannen en enkele nieu-;f 132.350, kapitaaldienst a f 23113. we belangen onder de aandacht gebracht.. De gemeenterekening 1928 werd goed- Daarna kreeg een deputatie uit het be-"gekeurd op f 13.0015. stuur van de Vereeniging tot bevorde-j Verder was ingekomen een stuk van ring der doortrekking van het kanaal van de winkeliers van Ierseke verzoekende Axel naar Hulst gelegenheid voor het een verordening op de winkelsluiting, door haar beoogde doel te pleiten en tenslotte het bestuur der veilingsvereeni- ging te Terneuzen voor de door haar ge- wenschte tramlijn. De minister, die be reids van de verschillende punten op de hoogte was gebracht, zeide in het al- s avonds 8 uur. Zaterdags 10 uur en een verzoek van eenige andere han,dél- drijvenden, verzoekende hierop niet in- te gaan. De voorzitter (deze stukken; waren gericht aan B. en W.) meende het raadzaam te achten eerst eens de kat uwe dijk t de dan dels be- l de aan rrij- ,nds oor als liet tien dat van ig? tot are ele ten te is bij te ler Se- >e- ;n, Je an ng n- ïe ar >ij as ir ir gemeen nauwgezette overweging toe en den boom te kijken, daar er op de Ka- verklaarde zich bereid steeds kennis te j meragenda een wetsvoorstel in dien geest willen nemen van verzoeken, die men in staat en dus gemeentelijke voorziening -JM HMmB

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1929 | | pagina 1