AUG. WEEMAES, Bravenstr. 247
PRIMA WAAR EN TOCH ZOO SPOTGOEDKOOP
MÜUBELBÜRG.
No. 240
VRIJDAG n OCTOBER 1929
172e Jaargang
Dit nummer bestaat uit
Twee bladen.
EERSTE BLAD.
BINNENLAND
mm**
MIDDELBURGSCHE COURANT
Be abonnementsprijs bedraagt, voor Middelburg en 't agentschap Vlissingen,
1/2.30, elders ƒ2.50 per kwartaal, ■*.- Week-abonnementen in Middelburg
18 cent per week. De advertentieprijs is, voor de gewone advertentiën,
3D cent. per regelvoor ingezonden mededeelingen 60 cent per regel.
ïJij abonnement voor beide veel lager. Men vrage daarvoor de tarieven.
UITGAVE N.V. MIDDELBURGSCHE COURANT,
Lange St. Pieterstraat, Middelburg
Telefoonnummers
Redactie 269 Administratie 139
Postcheque- en Girorekening 43255
Familieberichten en dankbetuigingen; van 1—7 regels ƒ2.10, elke regei
meer 30 cent. In de rubriek „Kleine Advertentiën" worden, mits uit-,
drukkelijk daarvoor opgegeven, advertentiën, tot niet meer dan 5 regel®,
opgenomen a. 85 cent bij vooruitbetaling, Advertentiën onder „Brieven* ïif
„Bevragen bureau dezer courant" 10 cent extra. Bewijsnummers 5 cmi
ze
>e bu.
t zuil
:t vai
ïid ei
;eken
heer
n rus
it bo
;n al
a Na
s We
inden
eland
er al
mee
eeps
1 101
lerei
0.000
voor
reten
isten
0.000
Daar wij, in verband met
de begraïenis van den Druk
ker van ons blad, den heer G, W. DEN
BOER, Zaterdag 12 October
a. s. vroeger ter perse gaan, zullen adver
tentiën voor dien dag bestemd, UITER
LIJK 9 UUR 'S MORGENS in ons bezit
moeten zijn.
DE RAMP VAN DE „VIMEIRA".
Op vragen van het Eerste Kamerlid
Danz betreffende de ontgassing van de
benzinetanks van het tankschip „Vimei-
ra", waarbij op 9 September 1929 te
Rotterdam een groote brand is uitgebro
ken en vele personen zijn verongelukt,
heeft de minister van arbeid, handel en
nijverheid o.m. geantwoord:
De ontgassing der gasolinetanks heeft,
voor zoover deze op de reis van Antwer
pen naar Rotterdam niet als ballast-tanks
zijn gebruikt, op de gebruikelijke wijze
plaats gehad.
Uit de verklaringen der overlevenden
is gebleken, dat de le stuurman, de le
machinist van het schip en de baas van
de Rotterdamsche Droogdok Maatschap
pij, die slachtoffers van den brand zijn
geworden, na overleg order hebben ge
geven, de gesloten tanks 3 en 4, welke
met ballastwater waren gevuld, te ope
nen en op deze tanks te pompen, zoodat
de betrekkelijk dikke laag gasoline, die
op het water in. de tanks dreef, over den
rand der deksels op het dek vloeide en
door de spuigaten buitenboord liep. Deze
konden dit niet alles verwerken, zoo
dat ten slotte door de ontlastpoorten
gasoline langs het scheepsboord is geloo-
pen.
Toen de gasoline, die op het water bui
tenboord dreef, door onbekende oorzaak
ontvlamde, zijn de vlammen in een oog
wenk langs den scheepswand op het
voordek gekomen en heeft de brand al
daar gewoed.
Noch in de tanks 3 en 4, noch in een
der ledige tanks, welke laatste zooveel
mogelijk gasvrij waren gemaakt, heeft de
brand gewoed.
De wijze, waarop aan boord van de
„Vemeira" is gehandeld, moet, wat aan
gaat het overpompen der tanks 3 en 4,
ontoelaatbaar worden geacht.
De gemeente Rotterdam heeft een ver
ordening uitgevaardigd, waarbij het over
boord pompen of werpen van gasoline
verboden wordt. Voorschriften omtrent
het ontgassen, bestaan echter te Rotter
dam niet, evenmin als bepalingen, die
verbieden om aan boord herstellingen uit
te voeren, alvorens het schip ontgast is
verklaard.
Van Rijkswege bestaan nog geen af
doende algemeene voorschriften.
DE AMBTENARENWET,
De heeren J, ter Laan en v. d. Bergh
hebben een aantal a mende men,ten inge
diend op het wetsontwerp, regelende den
rechtstoestand van ambtenaren.
Het eerste beoogt de z.g. „ar'beidscon-
tracters wier aantal thans reeds ten
minste 13.0-00 bedraagt, onder de bepa
lingen der wet te brengen. Doet men dat
niet zeggen de voorstellers dan zou
wel eens geleidelijk de toestand kunnen
ontstaan, dat men een voortreffelijk amb
tenarengerecht, maar geen ambtenaren
had!
Ten einde aan grondwettelijke bezwa
ren tegemoet te komen, bepaalt het
amendement, dat in eersten en eenigen
aanleg de Centrale Raad van Beroep als
rechter optreedt.
Een ander amendement beoogt, de ma-
rechaussée onder de wet te brengen.
Verder willen de voorstellers de mo
gelijkheid scheppen, dat personen, die in
dienst zijn van semi-publiekrechtelijke li
chamen en dergelijke onder de werkings
sfeer van de wet worden gebracht. Het
gaat toch niet aan wordt gezegd dat
b.v. het personeel van de Rotterdamsche
Electrische tram per se daarbuiten zou
vallen, indien voor dit gemeentebedrijf
den vorm van een N. V. zou worden ge
kozen.
De voorstellers wenschen aan de amb-
tenarenorganisaties een behoorlijken in
vloed te geven op de samenstelling der
gerechten.
Voorts heeft een amendement ten doel
het Rijksambtenarengerecht als minimum- j
recht te doen gelden voor -alle overige
ambtenaren en tevens voor die personen, j
op wie het ambtenarenrecht toepasselijk
kan worden verklaard.
TERAARDEBESTELLING GENERAAL
W. A. T. DE MEESTER.
Onder groote belangstelling, vooral uit
militaire en politieke kringen, is gisteren
te 's-G ravenhage ter aarde besteld
het stoffelijk overschot van het Raadslid,
generaal W. A. T. de Meester, oud-com
mandant van het veldleger. -
DE POSTVLUCHTEN VAN EN NAAR
INDIE.
Bij de Kon. Luchtvaart Mij. is bericht
ingekomen, dat het derde postvliegtuig,
op weg naar Indië, gisterochtend van Na-
zirabad naar Allahabad is vertrokken,
waar het om 10 u. 30 is aangekomen, om
11.55 is het weer vandaar vertrokken en
om 16 u. 50 geland te Calcutta.
Verder is bericht ontvangen, dat het
postvliegtuig op terugreis naar Neder
land, gisterochtend om 6.10 van Kohlak
is vertrokken en om 13.10 uur te Akyab
is aangekomen. Heden wordt de reis naar
Nederland voortgezet.
DE „GRAF ZEPPELIN".
Tijdens den tocht, welke de „Graf Zep
pelin" over ons land zal maken, zal post
worden uitgeworpen te Am sterdam
(Schiphol) err-te Maastricht. Deze
poststukken zullen door bemiddeling
van den Nederlandschen postdienst naar
hun bestemming worden doorgezonden.
Het gemeentebestuur van Breslau heeft
aan de directie der Luchtschepenwerf te
Friedrichshafen geseind: „Zeer slechte
weerstoestand heeft heden tot storing in
het geregeld luchtverkeer geleid. Wij
ontkennen niet, dat het onmogelijk is
met de L.Z. 127 te starten. Dit heeft ech
ter groote teleurstelling bij onze lands
lieden gewekt. Daar de weersomstandig
heden waarschijnlijk in dit jaargetijde
onzeker blijven, adviseeren wij de vlucht
naar Silezië tot het voorjaar van 1930
uit te stellen.
ROOD, ROSE EN.... ORANJE.
Mevrouw \V(ynaendts) F(randken)—
D(ïsarinck) schrijft in „'De Vrijheid":
,i,De religieuze socialisten in Neder
land voelen -zich hauw aan Lalbour vter-
want. De zachte (humane geest van het
Engelsche socialisme, uit de religie ge
voed, weet zich (bemind te makfen, trekt
velen over de klove der klasse tegenstel
lingen heen,, weet de lijn yan den min
sten weerstand te vind-en en blijkt in
de practijk deugdelijker dan dè grovere
methode waarbij de 'prikkeling van het
jnachtsbesef van de biassa het voor
naamste middel is."
Aldus mr. "M-. J. A. MJoItzer in zij|ti ope
ningsrede op het congres van het Reli
gieus Socialistisch Verhond. Het bracht
me plotseling een -anecdote te binnen,
die ik tijdens de verkiezingjeh nog wel
eens te 'berde bracht en welke ik' van
een ernstig partijgenoot had gehoord, die
persoonlijk het voorval 'meemaakte.
Aan 'boord van een onzer Indische
mailbooten stelt een Engel'schman de ge
wondheid onzer Koningin 'in. Het orkestje
(speelt daarna het Wilhelmus. Allle oplva-
H'enden hooren bet natuurlij(k staande
aan„ met één uitzondering. De Engelsch-
man„ meenend dat 'het -een vreemdeling
4s die ons volkslied niet kent, gaat on-
iniddellijk naar hem' toe. De 'zondaar was
een Nederlandsch vrijiziiuiig-democraat
en de Engelschman, die hem op z'n va-
derlandsche plichten wees, een bekend
Lalbourlid."
EEN JOODSCHE VROUWENRAAD.
De Joodsche Vrouwenraad te Rotter
dam heeft sanctie verkregen tot het ont
werpen van statuten voor een op te
richten Nederlandschen Joodschen Vrou
wenraad, welke gevormd zal worden door
de samensmelting van de bestaande
plaatselijke raden te Amsterdam, Rotter
dam, Den Haag en Arnhem.
DE LAND ARBEIDERSSTAKING.
Het hoofdbestuur van den Ned. Land-
arbeidersbond besloot in zijn heden te
Utrecht gehouden vergadering overeen-;
komstig het advies van den bondsraad en
na gepleegd overleg met het bestuur van
het Ned. Vakverbond, met ingang van
a.s. Maandag tot opheffing van de sta
king in Oostelijk Groningen en aanvaar
ding van het voorstel-Buiskool.
Wij vernemen, dat het voorstel-Buis
kool door de werkgeversorganisatie is
aangenomen met 366 stemmen voor, 32
tegen en 4 blanco.
TER DOOD VEROORDEELD.
Aneta meldt uit Medan d.d. 11 Oct.:
De Landraad van Langsa heeft bij de
voortzetting van de verhandeling van de
moordzaak Waller, uitspraak gedaan en
veroordeelde vier hoofdbeklaagden ter
dood.
VEILIGHEID VAN HET VERKEER.
Verschenen zijn de verslagen van de
werkzaamheden van twee commissies
(controle-commissie) der Nationale Con
ferentie voor de veiligheid van het ver
keer op den weg, in de stad en op het
land (druk de Bussy, Amsterdam). Van
de commissie voor het onderwijs in ver
band met de veiligheid van alle gebrui
kers van den weg verscheen reeds in
1928 een rapport.
Het eerste der twee thans verschenen
verslagen behandelt achtereenvolgens:
remmen, stuurinrichting, overige uitrus
ting, gereedschappen, uniformiteit der
voorschriften, autobussen en organen ter
controle. Het tweede rapport: veilig
heidsmaatregelen 1. bij kruising van we
gen met spoorwegen; 2. bij kruising van
wegen met waterwegen; 3, bij kruising
van wegen onderling; voorts de indeeling
van den weg, en vorm en uitrusting van
het voertuig.
Omtrent 't aantal ongevallen op over
wegen van hoofd- en locaalspoorwegen
komt in het laatste rapport het volgende
voor:
In onderstaande tabel zijn vereenigd
het aantal ongevallen op de verschillen
de soort overwegen voorgekomen. Niet
elk ongeval heeft dood of kwetsing van
personen tengevolge; er zijn er bij, welke
slechts materieele schade veroorzaken.
In elke kolom geeft het eerste cijfer het
totaal aantal ongevallen, het tweede dat
der gedoode- of gekwetste personen.
Overwegen
Nimmer waarvan
Jaar Afgesl. afgesl. de afsl. is Totaal
overweg overw. opgeheven
1923 8—8 14—11 7—5 29—24
1924 14—10 11—7 36—27 61—44
1925 13—13 15—9 35—20 63—42
1926 14—12 18—5 44—29 76—46
1927 20—12 16—10 50—31 86—53
1928 8—2 11—2 46—28 65—32
Bij de beoordeeling van deze cijfers,
zoo lezen wij verder, moet men er reke
ning mede houden, dat het aantal nimmer
afgesloten overwegen in den loop der
jaren gelijk (1009) bleef, dat der afge
sloten overwegen verminderde en dat
der overwegen, waarvan de afsluiting
werd opgeheven, toenam, dat bovendien
de toeneming van het verkeer op den
openbaren weg en dus op den overweg
belangrijk steeg en dat het aantal trei
nen, dat een bepaalden overweg pas
seerde, weliswaar in de laatste jaren
grooter werd, maar die toeneming, welke
betrekkelijk gering is, niet zoo groot is,
dat daaruit alleen de tot en met 1927 ge
constateerde toeneming van het aantal
ongelukken zoude zijn te verklaren.
In 1928 nam het aantal ongevallen af,
hoewel het wegverkeer bleef stijgen. Niet
vermeld is onder het aantal ongevallen
op de a f gesloten overwegen, dat in dat
jaar 248 aanrijdingen van overwegboo-
men, met beschadiging van deze, plaats
vonden.
In 1928 bedroeg het aantal overwegen
der hoofdspoorwegen 2546, waarvan af-
geslot en 1132, niet afgesloten 1414; der
locaalspoorwegen 1281, waarvan afgeslo
ten 205, niet afgesloten 1076.
De statistiek wees uit, dat de onge
vallen op onafgesloten overwegen, in na
genoeg alle gevallen het gevolg waren
van onoplettendheid van het publiek. In
verhouding is het aantal ongevallen op
druk bereden baanvakken geringer dan
op baanvakken met zwak verkeer, waar
de weggebruikers meestal bekend zijn
met de tijden waarop passeerende trei
nen te verwachten zijn, met het nadeel,
dat zij dan verrast worden door in ver
traging zijnde treinen of door losse loco
motieven of extra-treinen.
dat hab je elleen meer bij
e»
(Ingez. Med;) i
ZEELAND.
het algemeen belang van de streek
wenschte te doen. Na de audiëntie, die
wegens vertraging in de reis binnen een
beperkten tijd moest afloopen, scheepte
de minister met de vergezellende heeren
zich weer in op „Walzoorden", die hen
over de Schelde naar Hoedekenskerke
bracht waar een kijkje moest worden ge
nomen op de plaatsen, die men zich
denkt voor een haven met een drijvende
ponton.
MIDDELBURG.
De avond, die de heer Jac. van
Elsacker zicli voorstelt hier ter stede
te geven, is verzet van 6 op 8 Novem
ber, zulks in verband met een concert,
dat op den 6en gegeven wordt.
In „De Auto" en in de „Kampioen''
komen foto s van den toestand op den
hoek van Seisplein en Seisstraat alhier
vóór en na den afbraak van het perceel,
dat het inzicht in de Seisstraat en het ge
zicht uit die straat zoo zeer belette. Uit
de foto's blijkt de groote verbetering zeer
duidelijk.
Tot agent van politie alhier is door
den burgemeester benoemd de heer D-.
de Jonge te Kerkwerve.
MINISTER REYMER NAAR
ZEEUWSCH-VLAANDEREN.
De minister van waterstaat, mr. Rey-
mer, heeft gister, vergezeld van den ad
ministrateur van zijn departement, ir.
Rosewaldt, een bezoek gebracht aan
Zeeuwsch-Vlaanderen. Begeleid door den
Commissaris der Koningin, jhr. mr. Quar-
les van Ufford, de heeren Van de Putte,
mr. P. Dieleman, mr. J. H. Stieger en
mr. R. M. van Dusseljdorf, leden van
Ged. Staten ,den griffier der Staten mr. B.
D-. H. Tellegen, A. de Vulder van Noor
den, regeeringscommissaris bij den Pro
vincialen Stoombootdienst, hoofdingeni
eur-directeur van den Rijkswaterstaat,
Ir. Van Oordt, hoofd-ingenieur van den
Provincialen Waterstaat, ingenieur Van
Leeuwen, en De Jong, directeur van
den Provinc. Stoombootdienst, arriveer
de Z.Exc. met de motorveerboot „Ko
ningin Wilhelmina" te Breskens. Daar
voegden zich bij het gezelschap de hoofd
ingenieur van den Rijkswaterstaat Wit-
teveen te Terneuzen, en Cohen Stuart,
provinciaal ingenieur aldaar. De minister
werd ontvangen door den directeur van
de Z. V. T. M„ Wind van Merkesteyn,
met de leden van den raad van toezicht, TCCïwr-irM
J. A. van Rompu, mr. P. Dieleümm VLA&MJNW1N.
en ir. J. W. van der Vegt, terwijl ook de] a s zal faet D(m Kozakkeni
burgemeester van Breskens, Van Zuyen j pla£off> directeur N. Rostrjuftoff,
den minister kwam begroeten. Bezichtigd j bes£aa'nde uit 35 zangers solisten en dau
werden de werken ten behoeve van de in h Schuttershof alhier een con-
aanlegplaats van den Prov. Stoomboot-, Woensdagavond treedt het-
dienst en die van de Z. V. T. M„ o.m. j koQr in hct Concertgebouw te
Vlissingen op. Het Algemeen Handelsblad
noemde dit Ivoor het allerbeste der Ko
zakken-Ivoren.
het kantoor en de remise te Breskens.!
Met een extra-tram werd de reis aan
vaard naar Sas van Gent, terwijl de Py-
ramide bezocht werd, waar de minister
zich deed inlichten omtrent den daar
aan te leggen verkeersweg naar het cen
trum van Westelijk Zeeuwsch-Vlaande
ZUID-BEVELAND.
GOES. Naar „De Zeeuw" verneemt,
PRACHTIG MOOI, NIET DUUR
zijn onze Winterjassen.
HOOFTMAN Jr.,
Vlasmarkt.
(Ingez. Med.)
ren Vervolgens werd gestopt aan de Isa- j zd dr j w Jenny Weyerman, v00rheen
bellasluis, de uitwatering voor vele Bel-, w00nachtig alhier, met het stoomschip
gische polders, waarvan sprake is dat de ifCottica- wederom naar West-Indië ver
moeilijk te behouden natuurlijke uitwa-, £rekken teneinde aldaar zijn werkzaam-
tering zou moeten worden vervangen j heden -£ belang yan de drinkwater_
door een gemaal. Ie Sas van Cent werd; voorz;ening van Suriname voort te zet-
bijzondere aandacht gewijd aan de groote ten
kanaalbrug, naar welker electrificatie
door de streek zoo dringend verlangd invvnoirmirr
wordt. Met de provinciale stoomboot j ARENDSKERKE. Gisteren is
Walzoorden werd gevaren door het ka-j alhier ten huize van M. een zoon des'hui-
naal van Gent naar Terneuzen tot drie- jzes' getroffen door een schot uit een
kwart, waar de electrische centrale der j 1nevolver' dat zijn zuster schoonmaakte.
P. Z. E. M. werd bezichtigd. Aan boord',Deze zou> naaf vernemen, met hefl-
werd geluncht. Vervolgens werd te Sluis-be" gieten, dat het vuurwapen geladen
kil een bezoek gebracht aan 'de enorme'was' Dfe fionSeman' di« in def ,Duik
C i J- j-,- Swas getroffen is naar het Gasthuis te
bouwwerken, die daar worden uitge-Middeëlb overgebracht,
voerd door verschillende aannemers voor; 6 6
de N.. V. Compagnie neerlandaise de KRUININGEN. De opvolger als
1 azote, waar de minister werd rondge-Paads]jd jn de vacature (door overlijden!)
leid door den heer Hamont, beheerend j yan den beer j Kostense ïs de heer
ingenieur bij den bouw. Daarna werd bij p parekse Deze lieeft echter bedankt en
het voorbijvaren aandacht gewijd aan de j nu js opvolger de heer A. Dek Jr.
bestaande en ontworpen havenwerken te
Terneuzen en aan een verzoek van de yERSEKE. De Raad dezer gemeente
veihngsveieemging ^°01 j 'vergaderde voltallig onder voorzitter
van tramrails naar de aanlegplaats der] burgém6ester8 Gunning,
provinciale ooot m de middenhaven. Op, Een yerzoek van E j. van der Peijl i0m
het stadhuis te Terneuzen ver een e eradiodistributie is in handen gesteld van
minister audiëntie aan het gemeen e e-.g verzoej( van, ojnjdlarwij-
stuur van Terneuzen voor het bepleiten!^ Qm subsidie yan f 20 vbor t volgen
van verschiJende plaatselijke belangen, j yan een cursus g en \y willen die
terwijl vervolgens audi en.ie werd ver-nadcr onderzoeken. De heer Willem-
leend aan het bureau van de Kamer vans c n Voelt daar niet veel voor, hij stelt
Koophandel en ^br. voor Zeeuwsch-voor dd n[et |0e te staan. Het verzoek
Vlaanderen, dat zijn voldoening uitsprak j word£ £n iianden van B. ein "Wl. gesteld!
over verschillende uitgevoerde of in uit- j om prae.advjes
voering zijnde werken. Aangeboden werd die gemeentebegroo-
Er werd aangedrongen op uitvoeringdng 1930 in ontvangst eji', uitgaaf a
van aanhangige plannen en enkele nieu-;f 132.350, kapitaaldienst a f 23113.
we belangen onder de aandacht gebracht.. De gemeenterekening 1928 werd goed-
Daarna kreeg een deputatie uit het be-"gekeurd op f 13.0015.
stuur van de Vereeniging tot bevorde-j Verder was ingekomen een stuk van
ring der doortrekking van het kanaal van de winkeliers van Ierseke verzoekende
Axel naar Hulst gelegenheid voor het een verordening op de winkelsluiting,
door haar beoogde doel te pleiten en
tenslotte het bestuur der veilingsvereeni-
ging te Terneuzen voor de door haar ge-
wenschte tramlijn. De minister, die be
reids van de verschillende punten op de
hoogte was gebracht, zeide in het al-
s avonds 8 uur. Zaterdags 10 uur en
een verzoek van eenige andere han,dél-
drijvenden, verzoekende hierop niet in-
te gaan. De voorzitter (deze stukken;
waren gericht aan B. en W.) meende het
raadzaam te achten eerst eens de kat
uwe
dijk
t de
dan
dels
be-
l de
aan
rrij-
,nds
oor
als
liet
tien
dat
van
ig?
tot
are
ele
ten
te
is
bij
te
ler
Se-
>e-
;n,
Je
an
ng
n-
ïe
ar
>ij
as
ir
ir
gemeen nauwgezette overweging toe en den boom te kijken, daar er op de Ka-
verklaarde zich bereid steeds kennis te j meragenda een wetsvoorstel in dien geest
willen nemen van verzoeken, die men in staat en dus gemeentelijke voorziening
-JM HMmB