Het Geheim van den
Haargroei,
landbouw
kunst en wetenschap
leger en vloot
londensche brieven.
marktberichten
srs„s*acht '°i oi> i»<*»
Verkeerswezen, Post en
Telegrafie
Verkoopingen - Verpachtingen
in Zeeland
Een openbaring door
wetenschappelijk onderzoek.
dezen eisch, hij1 weet, dat de recbtflank
geen voorwaardelijke veroordeeling zal
opleggen en vraagt daarom met kleim ter
beschikbaarstelling van de regcering, om
dat verdachte van harenjtwege worde
verpleegd.
De Kath. Nederlandsche Boeren-
en Tuindersbond heelt aan den minister
van binnenl. zaken en landbouw een
adres gezonden inzake de stichting van
boerderijen op woesten grond. Hij
wenscht, dat daarvoor een bedrag van
een millioen gulden wordt uilgetrokken.
Mosterdzaad uit Groningen.
Eenigen tijd geledén hield ©en
Fransch gerechtshof zich bezig met de
vraag of de mosterd, welke door en
kele firma's onder de benaming „M011-
tarde de Dijon" in den handel wordt
gebracht, door de Fransche wet als spe
ciaal Fransch product dient te worden
beschermd. Het Hof beantwoordde de
vraag ontkennend en wel op de volgende
gronden:
De z.g. „Moutarde de Dijen" heeft
haar bekendheid niet gekregen door een
speciale bereidingsmethode, dte niet in
andere streken wordt toegepast. Verder
wordt de mosterd niet gemaakt van in
'Bourgogne verbouwd zaad en voorts
vereischt het doodeenvoudig procidjé niet
de minste speciale bekwaamheid, waar-
dfoor het in het geheel niet noodig jsi,
zijn toevlucht te nemen tot het vinden
van een andere methode,. De benaming
„Moutarde de Dijon", waarmede een ze
ker soort mosterd wordt aangeduid,,
waarvan de bereiding algemeen bekend
is, wordt dan ook niet wejttelijk be
schermd. Weet men in Frankrijk wel
zoo vraagt de „Gazette de Hollande",
waaraan wij één en ander ontleenen,
dat het beste mosterdzaad in de provin
cie Gronnigen wordt verbouwd, vanwaar
het in groote hoeveelheden, naar Frank
rijk en elders wordt uitgevoerd.
Melkproductie en voed se 1-
voorz. van het melkvee
in Augustus.
De voortdurende droogte heeft, vol
gens een mededeeling van de directie
van den landbouw, in verschillende stre
ken een ongunstigen invloed uitgeoefenr
op de voorziening van het melkvee me
voedsel en drinkwater. Op betrekkelijk
hoog gelegen grasland en op de zware
kleigronden laat de toestand thians' zeei
veel te wenschen. In het algeme|en wordt
met verlangen uitgezien naar regfcn.
Uit Friesland, Groningen, Noord-Hol
land, Noord-Brabant en in1 het bij!-1
zonder uit Z e e 1 a ri d en Utrecht wordt
bericht, dat de melkproductie beneden,
op de hooge gronden zelfs in sterke ma
te beneden normaal is gebleven. Voorts
wordt die productie in Zuid-Holland
matig geacht, terwijl de desbetreffend©
berichten uit Limburg, en Gelderland
vrij goed luiden en die uit Direnthe en'
Overijsel zelfs gunstig.
Fruitoogst 'in Z nid - Afrika.
Beuter seint uit Kaapstad dat de ver-
eeniging van fruitkweekers in het Wes
ten van Zuid-Afrika de conserveering
van vruchten in blik' bevorderen zal
en hoopt dat in enkele jaren de uit
voer van geconserveerde Vruchten
50.000 ton per jaar zal bedragen.
Er is een vaste vliegdienst ingesteld
voor personen ,die van Parijs uit, Lon-
densche schouwburgen willen bezoeken.
Men gaat in den namiddag om "1 uur
uit Parijs en is in den vroegen morgen
aldaar terug.
-De mail Sing ,a por e—L of n d e n in
2 0 dagen.
Aneta meldt uit Singapore: De Straits
Times 'wijst op de snelle verzending van
de mail met de Nederlandsche mail-
booten, o.m. de Chr. Huygens, de Sibajak
en de Slamat. De mail van de Huygens,
23 Augustus uit Singapore vertrokken,
is na 20 dagen te Londen besteld.
De handelswereld, schrijft het blad, is
dank verschuldigd aan de Nederlandsche
scheepvaartmaatschappijen voor de uit
sparing van tijd van groote waarde.
Üstödel, Nijverheid en Visscherij
Faillissement.
Geëindigd het faillissement van W.
p. van Tiel, koopman en winkelier in
manufacturen te Middelburg. Cura-
ter mr. J. J. Heijse.
Bij Kon. besluit is aan den reserve-
1 ui tenant-kol>nel J. C. A. Bannink, van
het 14de regiment infanterie, op het
daartoe Idoor hem gedaan verzoek, een
eervol ontslag verleend uit den militairen
dienst. j
Hr. Ms. mijnlegger van Meerlant,
is, onder bevel van luitenant ter zee
le k1 G-. G. Bozuwa, van Vlissin-
gen te Nieuwediep aangekomen tot het
houden van oefeningen in het Noordier-
frontier.
Officier van gezondheid 2e kl. der
zeemacht A. W. Mellema, van de marine
kazerne te Willemsoord, zal 24 dezer
naar West-Indië vertrekken voor de uit
oefening van den geneeskundigen dienst
aan (boord van Hr. Ms. pantserschip Her
tog Hendrik', aldaar ge station neer d.
,De schipper C. Vermeulen is over
geplaatst van de „Van Meerlant" naar
het 'wachtscip te Vlissingen en de oplper-
schipper J. T. Waserman van de onder-
zeedienstkazernfe naar de torpedo-
ateliers te Rellevoetsluis.
Promotie bij het leger.
Na,ar wij vernemen zij'n met ingang van
1 November benoemd tot gteneraal-ma-
joor fn(e 'kolonels J. S. Metz en Ei. J. Mi.
Ochsendorf, iresp. commandant 5e en 4e
infanteriebrigade; C. iMj. G-. F. Couvee,
oommanoant 'der 2e artilleriebrigade en
O. Bueno de Mesquita commandant van
het 'regiment genietroepen en is, hun met
ingang van den-zelfden datum eervol ont
slag 'uit den militairen dienst verleend.
Voorts is aan generaal-majoor J. E|.
Roorda, inspecteur der genie op ver
zoek eervol ontslag verleend met dank
voor ide veeljarige en 'belangrijke dien
sten en is aan den met ingang van'1 Oct.
eervol ontslagen 'kolonel der genie L. H.
van Wely de titulaire rang van generaal-
majoor Verleend.
(Van onzen Londenschen correspondent).
Merkwaardig ongeschreven
taxi-recht. Dat voor een
rechter bleek geen recht te
zijn. Meer dan 10 K.M.
per taxi te rijden is een
gunst. Zooals eigenlijk het
heele taxi-vervoer een gunst
is. Een sieraad van het
gilde.
De "Londenschè taxi blijft ee|ni voor
werp van grief en geschil, steeds wat
verzacht door spot in de humoristisch©
bladen. De bestuurder wordt er onaf-
sceidelijk in gemengd- Ho© kan het ad
ders? Zit hij niet als vastgegroeid' ach
ter het stuur van zijn wagen
Hier is het nieuwste geval: Wanjpefer
een taxi niet bezig is' een „far|a" te vee
voeren, staat het Voertuig mét ander©
taxi's en in een rij achter elkaar in het
midden van een straat, gewoonlijk bij
een kruispunt. De bestuurders verwach
ten dat gegadigden voor een taxi helt
voorste voertuig in de rij zullen nemejnl
Dat kost wel eens ze 1 foverwinraijn|gb.v.
wanneer de voorste taxi er vuil en ver
vallen uitziet en de tweed]© een profntk-
juweel van taxi-luister is. Maar indien
ge uw hand zoudt willen uitstrekken!
naar den glah'zein|d gepoetsten deurknop
van het vehikel op de tweedie pljaafs!
in de rij, dan laat zijn eigedjuar of be
stuurder u weten dat ge het sjofel© rij
tuig vooraan moet nemen. Ge gehoor
zaamt gedwee, uit gewoonte, om recht
en billijkheid? de man met den versle
ten wagen moet ook leven.
Het is mogelijk dat wij:, alduis1 han
delend, ook den invloed ondergaan Van
den wel verbreiden indruk dat alle taxi
chauffeurs een zekére ruwe zelfbewust
heid bezitten, waartegen argument vaju*
den gemiddelden, vr edel lévenden en
herrie-hatenden burger niet is opgewas
sen.
Maar een lid van het Britsche Dier
kundig Genootschap een persoon dus
die wel tegenover woestpr dieren zal
hebben gestaan dan zulken die Loven
vier meer of minder wit gekalkte taxi-
wielen door de Londefnsche straten zw©r-
ven heeft zich dezer dagen met suc
ces tegen de hier geschetste regeling
verzet. Hij kwam uit den Dierentuin bij
Regent's Park en liep de rij taxi's af,
die daar een vaste standplaats hebben.
Het derde voertuig in de „rank'" leek
hem veel schooner dan dé voorgajngers
en hij beproefde dus- dat derde voiertuig
te huren. De bestuurder weigerde hem
te vervoeren.... en den volgjeinjden dag
werd deze weigeraar voor den pofiti©-
rechter van het districht met een poMd
sterling beboet. Zijn weigering \qa|si pen
overtreding geweest Van de vletten, die
het taxi-bedrijf moet in acht nemen.
De chauffeur werd verdedigd door 'n
advocaat Van zijn vakhond. Maar de ma
gistraat weigerde te luisteren naar de
voorstelling dat de chauffeur aan het
hoofd van de taxi-rij recht kon doen gel
den op den eersten passagier of „farfe"],
die zich aanmeldde. Hij erkende dat liet
gebruik hem bekend was maar het be
stond niet lang g©fajoeg| om het Wetskrach|t
te geven.
De invloed van déze rechterlijk© uit
spraak zal misschien zijn dat de mejn-
schen voortaan zullen zoeken naar de
taxi met het aantrekkelijkst uiterlijk. D|at
kan dan weer tot heilzaam gevolg heb
ben dat de taxi-chauffeurs om strijd
zullen gaan poetsen, hoera© n en sitoiW
fen en dat Londen straks ee|n kern!
van openbare taxi's z|af hebbed, diej el
kaar in zindelijkheid en glajnjs niets toe
geven en waarin de keurigst gekleed©
hertogin, markiezin of film-ster kan
plaats nemen zonder geva'ar voor haar,
jurk, zonder gevaar voor haar waardig
heid
En wanneer het zoo ver is kuinlnen
de chauffeurs ook weer terugke|eren tot
den regel van den voorsten wag©|n.
De plichten en de rechten van den
Londenschen taxi-chauffeur zijn veler
lei en ingewikkeld. Een depl er va|u ÏS;
ontleend aan oude wetgeving. Eetn taxi
behoeft b.v. een passagier nimmer vér
der te vervoeren dan efejnj afstand van
zes mijl of tennaastejnfl>ij 10 K.M]. De
chauffeur kan dit recht on'tleenfen ajan
een vijftig jaar oude wetgeving op het
bedrijf van huurrijtuigen in Londen, uit
een tijd dus toen er nog geen motor
voertuigen waren en de „hansom" hef
werk beproefde op,te knappe© dat nu
door de taxi's wordt verricht.
„Hansoms" zijn n,u museumstukken
geworden, die zich n|og wel e©n|s; s'chuw
en altijd in het holle van dén nacht op
ptraat vertoonenL Maar de oude ver
ordening betreffenjd© het maximum van
den te vervoeren afstand1, gemaia|kt mlet
het oog op den niet steed'S levbnjskrach-
tigen j,,h.avermotor" bestaat nog era' is
nog van kracht in dezen tijd van dopr
benzine verkregen paardenkrachten. En
men heeft er wel dans last mee, waln©
neer men met een o ndibnstw illigen
chauffeur te doen heeft. Wianjnleför men'
b.v. aan een der bootlrein'-stalions1 ten
Zuiden van de Th*ems aankomt, vfaak
met veel bagage en in den laten ©Vond',
en een woofnihuis in het hooge Noor
den van Loin(den de bestemming is, dan
kan een onjwillig taxi-bestuurder ernstige
moeilijkheden scheppen. Hij kaïn of bot
weigeren het vervoer te ohdedptehien,
door uit te maken dat de afstla'nd meer
dan zes mijl is, of sjacheren om eeinl
buitensporige fooi in ruil voor zijn be
reidwilligheid.
Ik moet er echter terstond op 1 aftob
volgen dat men zulke, oramenslclielijké
kerels slechts bij uitzondering ohjtmoet.
Tegenover dit taxi-drama dan eefn sta
tion staat een ander van ganSch tegen
overgestelde strekking, waarin dézer da
gen een' kelnjnis van mij de rol van het
slachtoffer speelde. Hij arriveert!© aan
hel bekende Victoria-station met 'u zwa
re kaffer en vroeg een taxi-qhaujff©ur
hem naar een hotel dichtbij te brengen.
He man had er geen zin in, waarschijn
lijk omdat hij naar zijn oordeel voor-
deeliger rit kon rekenen en verklaarde
botweg dat mijnheer het wel loopera da
af kou. Mijnheer liet zich echter zoo
niet afschepen. Hoewel hij e©n vreem.
deling in Lo|r.(den was, wist liij wel dat
een taxi-chauffeur verplicht is „een
vrachtje" aan te neme'nj.. Hij riep e©n
politieagent.... die echter in dit geval
niets kon doejn daar de chauffeur niet
op openhaar gebied maar op het parti
culier terrein van de spoorweg-c|n|der-
neming stoind, waar geen politie-veror-
ordeningen konden gelden. Maar de on-
heusche man kreeg toch zijn straf. Wa|r.(t
de politieagent waarschuwde den stati
onchef, die demi chauffeur gelastte zich
terstond van het terrein te ver wij dte ren
Het is echter duidelijk dat de taxi
chauffeurs, indien zij slecht gehumeurd
zijn, het wat bedeesde d©el van het pu
bliek naar hartelust kuu©ien plagen.
In het algemeen wordt echter het
publiek goed door de taxi's bediend. De
chauffeurs nemen welisKvaar in den re
gel een houding aan van verveeldhteiid!
en van superioriteit, die zich verlaagt
om u in opperste goedheid een orajschat-
baren dienst te bewijztejn en zij ver
waardigen zich ook zelden „daln|k u"
te zeggen voor een fooi al wias ze;
nog zoo vorstelijk maar ze brengen1,
u toch thuis of waar ge heen wilt.
Er is zelfs een recent geval dab ee{n
sieraad van dit gilde in den persoon v]an
een taxi-man. die zich liet eiigagéeren,
niet voor een rit Van ten hoogste zes
mijjlen maar van onbemerkten afstand.
In dit geval gihgj de Lonfdensche taxi
over de wegen naar Schotland en langs
een grooten omweg terug, iniaar Londen.
Toen deze taxi weer haar plaats achler-
aan in een Londensche taxi-rank in
nam, had ze meer dan 1660 mijl Afgelegd
met een passagier, die o:p) deze ojng©-
wone wijze de schoonheid van het Brit
sche land had' willen bewonderen.
Goes, 19 Sept. VeilingsvereenLging Z.-
Bèveland. Exportveiling.
Tomaten A. met UGBi,, f 6.40, A zon
der.. f 6, B zonder, 5.80, C met 6.40, C
zonder 4.80, CC zonder alles per 100
Kilogram.
Groote veiling. Kroetappels: 1.60 per
100 K.G.
Kleine veiling. Pruimen: 16—27, Gele
id. 23-^24, blauwe id. 1718, Reine
Claude 36, Rademakers 23, Jeffersons 25,
Reine Victoria's 8—23, Abrikoos 1225,
Kwetsen 14, diverse pruimen 8—119, uit
schot pruimen 1—4, alles per 100 K.G.
Peren: Bonne Louisse d'Avranches 30
(58, Triumphe de Vienne 20—35, Soldat
Laboureur "6—14, Herzogin Elsa 7—12,
Doyenne de Comice 35, Spaansche wijn
peren 513, B©urré Hardy 16—32, id.
de Merode 7—13, id. d'Amanlis 10—15,
id. d'Arenberg 10—;12, id. Lebrun 9—17,
id. Alexander Lucas 6—10, id. Six 16—
23. id van der Ham 810, id. Clairgeau
7—d2, id. Durandeau 4—10, id. Wilhel-
mina 5—10, Clapp's Favorite 15, Wil
liam's Duchesse 8—16, Bon Chretien
William's 3—9, Seigneur d'Esperen 8—
17, Marg. Marillat 15—418, Souvenir de
Crangrês 8—13, id. Madame Freyse '15—
18, Marie Louisse 7—jlO, Maagdeperen
9—15 Lange Perzikperen 7—11, Ronde
id.' 5—;8, Vijgeperen 9—16, Jutteperen
9, Blanke Jutten 68, Gons. a la Cour
3—8, Poire Naewel 69, Calabasse Cara-
fon 10, Marsepijnperen 4—.7, Dulfjespe-
4—.7, Ferhlity 6, Peren zonder zaadhuis
4, Wijnhergemotten 6, Poire Mauvet 6—
9, Groentjesperen 4, IJzerperen 5, Schel-
lebellen 47, Calleboutsperen 25,
Scharlakenperen 2—'4, Pondsperen 4—5,
Nouveau Poiteau 6, le Curé 2—7, afval-
en kroetperen 0.50—2, alles per 100
Kilogram.
Appels: Transp. de Croncels 12—43,
Signe Tillish 6-22, Mank's Codlin 10-
25, Cox Oranje Pipping 27, Rihston Pip
ping 3—5, Sterappels 10—12, Zomer
Court Pendu 4—6, Bauman's Reinetten
3—4, Oranje Reinetten 5, Jac. Lebel 3—
7, Codlin Keswick 2—6, Princesse Noble
4—7, Notarisappels 7—9, Hondsmuilen 4,
Reinetten d'Automne 4, Constantijn de
Groole 3—5, Preterit van Lunteren 6—10,
Bismarck 2—8, Clasieappel 3—4, Kool
appel 4, Grofzuur 3—4, Tuinzoet 4—7,
Biomzoet 46, zoele Ribbeling 46, id.
Kanlribbeling 3—4, id. Lindenappel 4, id.
Raster 3—4, Paarskoppen 3—4, afval- en
Uroelappels 1—3, alles per 100 K.G.
Diversen: Blauwe druiven 29—41,wit-
le id. 16—21, tomaten 0.30—4, snijboo-
ner. 8—18, Dubbele Princessen 6—16,
Rentegevers 14, Perfectboonen 16—'.18,
Rheinische spekboonen 6—^, groene boo-
nen 2—5, spinazie 1, alles per 100 K.G.;
Meloenen 15—36, komkommers 4—7, au
gurken 0.05—0.15, kropsla 2.60, andijvie
2.30, bloemkool 1—.15, roode kool 3—7,
savoijekool 5>6, witle kool 0.50, snijboo-
nen 0.07, perziken 1, alles per lOOstuks,
bloemen 27 wortelen 5, karoten 2, al
les per 100 bos; patrijzen 0.22 per stuk.
Zier ik zee, 19 Sept. Tarwe f 11
11.50, chevaliersgerst 9—L9.60, haver 8.75,
bruine boonen 19—20.50, erwten (schok
kers) 15'19.
Aardappelen: Eigenheimers 1.15—11.40,
bonte aardappelen 2—2-10, blauwe 4
groole bruine en witte uien 1.10—11.40,
Kipeieren, groothandelprijs f7—7.30,
kleinhandelprijs 7—7.30.
Boter 1.21—il.37 per 5 H.G.
Aanvoer c.a. 4500 eieren.
ARBEIDSBEMIDDELING.
Van den directeur der Districts-Ar
beidsbeurs te Middelburg ontvin
gen wij de volgende aanvragen B i n-
n e n 1 a n d
Amersfoort: 6 timmerlieden, dadelijk,
loon volgens C. A. O., voor onb. tijd.
Eindhoven: eenige bekwame stucadoors,
dadelijk, loon volgens C. A, O. of in ac-
coord, voor onb. tijd.
Eindhoven: bekwame loodgieters, 60
cent per uur C. A. O,, voor onb. tijd.
Arnhem: bekwaam machine-bankwer
ker, dadelijk, loon 22.50 per week,
voor onb. tijd, reiskosten worden ver
goed,
Enschedé: 1 bekwaam verwarmings
monteur, bekend met autogeen-lasschen,
dadelijk, 35.per week, vermoedelijk
voor vast.
Arnhem: 12 bekwame sigarenmakers,
dadelijk, loon volgens C. A. O., voor vast.
Den Haag: achterglasschilders, dade
lijk, loon nader overeen te komen, voor
onbepaalden tijd, reiskosten worden ver
goed.
Hilversum: 3 bekwame opzichter-tee
kenaars, moeten in het bezit zijn van
diploma B. N. A. en in staat zelfstandig
te werken, dadelijk, loon volgens salaris
verordening, voor tijdelijk.
Apeldoorn: nikkelaar-galvaniseur, da
delijk, loon naar bekwaamheid, voor onb,
tijd.
Alkmaar: 6 bekwame stucadoors, da
delijk, tariefloon, voor geruimen tijd.
Groningen: bekwaam granitolegger,
moet zelfstandig kunnen werken, dade
lijk, 35.per week, voor vast, reis
kosten worden vergoed.
Amsterdam: 4 bekwame carosserie-
bankplaatwerkers, dadelijk, loon nader
overeen te komen.
Zaandam: 2 bekwame en 2 aankomen
de wagenmakers, loon nader overeen te
komen, voor onb. tijd.
Zaandam: metaaldraaier, 2223 jaar,
dadelijk, loon volgens den Metaalbond,
voor onb. tijd,
Assen: 2 aankomende boekbinders,
voor plak- en massawerk, dadelijk, loon
volgens C. A. O., voor korten tijd.
Amersfoort: 1 of 2 bekwame mon
teurs, bekend met lasschen, dadelijk, 85
cent per uur C. A. O,, voor geruimen
tijd werk. i
Sept.
25 W. Souburg, Inspan, Loeff.
26 Koudekerke, 'tZand, Huizen,
De Neeling.
27 Serooskerke, Bouwland, Blaupot ten
Gate.
Oct.
2 Domburg, Inspan en lub., de Neeling.
het algemeen bevat de mensche-
lijke hoofdhuid 75000 haren, die per dag
ongeveer 0.2 m.M. groeien. Ieder mensch
brengt dus dagelijks 15 M. haar voort.
Dit natuurwonder verschaft ons niet al-
leen het schoonste sieraad, maar ook
een zeer waardevolle bescherming voor
bet hoofd. In normale gevallen blijft deze
Wanneer die groei met het 16e jaar
begint te verminderen, zooals tegenwoor
dig bijna regel is, dan is dit onnatuur
lijk. De verminderde haargroei wordt
meestal na het 20e jaar eerst bemerkt. De
oorspronkelijk volle haartooi van de bak-
visch is dunner geworden en de schedel
huid van den jongen man begint zicht
baar te worden. Wanneer dan niet het
juiste middel wordt toegepast, ontkomt
men niet aan kaalhoofdigheid. Ongeloof
lijk veel wordt in dit opzicht gezondigd
uit onwetendheid. De grootste vijanden
van uw haartooi zijn de onzinnig samen
gestelde middelen die men gebruikt. Op
wekking van den celgroei moet volgens
Prof. Friedenthal het A. en Z. van alle
haargroeimiddelen zijn en hij bewijst, dat
de door Dr. Weidner met Silvikrin in
geslagen weg de eenige is, die hiermede
rekening houdt.
Het bijgeloof, dat een uitgeputte haar
wortel dood is, bleek in den loop der ja
den door Dr. Weidner's vinding onwaar,
daar na gebruik van Silvikrin op kale
plekken weer nieuw haar groeide. Ze
ker een troost voor hen, die door haar
uitval en slechten haargroei geplaagd
worden. Van veel gewicht is de weg,
dien dr. Weidner aanwijst, hoe het haar
op natuurlijke wijze te verzorgen en
groei-aanzetting en schoonheid van het
haar te verkrijgen is.
Aanzetting van den celgroei, bestrij
ding van de vergrooting der vetklieren
en opheffing van de verhoorning der
schedelhuid vormen het middelpunt van
zijn overwegingen. Dr. Weidner nam als
grondstof menschenhaar, dat hij volgens
een door patenten beschermd procédé
behandelde en dan plaatselijk, d. w. z.
op de haararme plekken der schedel
huid, liet inwerken.
Daar steeds meerdere oorzaken haar
uitval doen ontstaan, schaadden de tot
nu toe toegepaste middelen meer dan, ze
baatten; de bestrijding der eene oorzaak
verergerde de andere en bijna steeds
bleef voortdurende haararmoede als
eindresultaat over. Dr. Weidner's vinding
nam de onzekerheid op stellige wijze
weg.
Wie meer omtrent deze belangrijke
vinding wenscht te weten, vrage toe
zending van het zeer leerrijke boekje:
,,Ons Hoofdhaar".
Het procédé voor de vervaardiging van
Silvikrin uit menschenhaar is in alle lan
den gepatenteerd. Het preparaat heeft
in zeer korten tijd de erkenning van
vooraanstaande mannen der medische
wetenschap gevonden. Het is in alle be
schaafde landen verkrijgbaar. Uit Silvi
krin worden nog vervaardigd: Silvikrin-
Haarwater, een oplossing van puur Sil
vikrin in alcohol en Silvikrin-Shampoon
voor de verfraaiing en bevordering van
den haargroei.
Wij zenden U tegelijk met het boekje
een hoeveelheid Silvikrin Shampoon en
een monster Silvikrin-Haarwater, bij wij
ze van proef. Gebruik daarvoor neven-
staanden bon, dien U in open envelop
met IJ ets. gefrankeerd, als drukwerk
kunt verzenden
Aan het Laboratorium Silvikrin.
Schiekade 104, Rotterdam.
Als lezer van de Middelb. Crt.,
verzoek ik U, mij zooals in Uw ad
vertentie aangeboden, gratis en
franco te zenden
1. Het boekje ,,Uns Hoofdhaar".
2. Een monster Silvikrin-Sham
poon.
3. Een monster Silvikrin-Haar
water.
4. Dankbetuigingen van gebrui
kers.
Naam
Straat
Plaats
46
Knip dézen bon direct uit, morgen vindt
U de krant niet meer terug. Uitstel is
veeal afstel. (Advertentie).