N.V. H. ENGLEBERT Cos AUTOHANDEL
Verschillende Berichten
o
BUITENLAND
Algemeen Overzicht
k-
Een automobiel voor hen, die gewend zijri
het beste van het beste te bezitten.
Uit voorraad
leverbaar.
Theresiastr. 145, Bezuidenhout71, Den Haag,Tel. 72085
Filiaal te Utrecht: Nachtegaalstraat 7575a - Telef. 13073.
Beknopte Mededeellngen
BEKENDMAKINGEN
MARKTBERICHTEN
ten weten na eenigen tijd spelen tde
partijen weer op gelijken voet te bren
gen 3—J.3.
Hard wordt er gestreden om de leiding
te hernemen en na eenige wederzijdsché
aanvallen gelukt-dit Zeelandia wederom.
4'3. VILssingen geeft echter niet op en
voor de tweede maal wordt door haar,
gelijk gemaakt, 4—<4. Wie zal nu weer de
leiding nemen? Van beide zijden wordt
hardnekkig gestreden.
Enkele malen wordt er wat te roe
keloos gespeeld, zoodat de scheidsrech
ter handelend moet optreden. De gasten
Zijn het schijnbaar nieta ltijd met de be-
islissingen van den scheidsrechter eens,
want zij protesteeren herhaaldelijk. Zee
landia weet dan voor "de derde maal de
leiding te hernemen en maakt kort voor
het einde het halve dozijntje vol, "6(4
Bij het scoren van het laatste doelpunt
valt de V-keeper uit. In den resteerenden
tijd wordt niet meer ge'doelpunt.
Vlissingen verscheen door afwezigheid
van Verhulst met een gewijzigde opstel
ling. De vleugelspelers waren er dezen
toiddag goed in. Beide doelverdedigers.
hadden goede en minder goéde momen
ten. Het Zeelandiadoel werd verdedigd
door Seij'bel.
Middelbur gR ust Roest
3—0.
Het mooie weer was bepaald één dei-
vele oorzaken, dat deze internationale
wedstrijd door een gering aantal bezoe
kers werd bijgewoond. Bij Middelburg
was Suijkerbuijck weer in de gelederen,
terwijl Ooms, een nieuw lid, als doelver-
dediger fungeerde. Remijn was nog niet
van de partij. De groen-witten waren
over alle linies de sterksten, zonder dat
er,^'uitblinkers vielen te bespeuren. Bij
Rust Roest waren enkele zwakke plek
ken in het elftal zichtbaar. Over het ver
loop van den wedstrijd kunnen we kort
zijn:
Middelburg heeft direct het beste van
het spel en het doel der gasten ontkomt
enkele malen op gelukkige wijze aan
doorboring. De tegenaanvallen worden
meestal door de Steur en Leijnse gemak
kelijk afgeslagen, zoodat de keeper
slechts enkele malen behoeft in te grij
pen. De rust breekt aan zonder dat er
gedoelpunt is.
Na de hervatting vlot het beter bij de
groen-witten. Als er 10 minuten gespeeld
is, opent Dirksen na algemeen opbren
gen de score. 10. Tien minuten later
benut Bosschart een kans door hoog in
het doel te schieten. 20. De gasten
werken hard voor een tegenpunt, doch
als zij voor het Zeeuwsche doel zijn, ont
breekt steeds een goede schutter. De
voorzetten van M.'s linksbuiten zijn nog
al eens te hard, waardoor enkele kan
sen voor 't binncntrio verloren gaan. Suij-
kerbuik stelt Dirksen in de gelegenheid
er 30 van te maken. De gasten trach
ten de eer nog te redden, evenwel zon
der succes. Scheidsrechter Crucq, die tot
ieders tevredenheid den wedstrijd leid
de, kondigt dan het einde aan.
Te Halfweg is aangehouden een 21-
jarige Belg, die te Baarn door middel
van braak een doos chocoladereepen uit
een kiosk had gestolen. Tevens bleek,
dat de fiets, welke hij bereed, te Bres-
k e n s was gestolen. Ook het costuum,
dat hij aanhad, bleek van diefstal afkom
stig, alsmede een in zijn bezit zijnd hor
loge en een tafelkleedje.
Zaterdagmiddag was de werktuig
kundige ambtenaar De G. van het hoofd
gebouw der Neder 1. Spoorwegen te
Utrecht bezig met het nazien van de
Igroote honderd-tons hijschikraan aan de
construct} e werkplaats der N. S. te
Zwo 11e, toen plotseling het radfor^
.werk in werking kwam en fdé heer De G.
met zijn lichaam tusschen twee kam
wielen bekneld geraakte. Hét was ui
terst moeilijk den ongelukkige onmiddel
lijk bijstand te verleenen, daar hij zich
op een tien meter hoog plateau bevond,
aat slechts met een smalle verticale
ijzeren ladder was te bereiken. De heer
De G. werd naar het Sofia-ziekephuis
overgebracht waar geconstateerd werd
dat hij een bekkenbreuk had bekomen.
Gisteravond is hij overleden. Hij laat een
vrouw en drie kinderen achtër.
Zaterdag is een 25-jarige schilder,
die in de Agnietenstraat te Arnhem
op een ladder voor een huis stond, ge
vallen. Hij is aan de bekomen verwon
dingen overleden.
ERNSTIGE ONTPLOFFING.
Hedenmorgen pl.m. half acht heeft een
ernstige ontploffing plaats gehad in de
machinekamer van de Splendorfabrieken
te Nijmegen.
De ontploffing heeft plaats gehad in
een gang naast de machinekamer. Hier
door loopt een gasleiding, en 't schijnt
dat deze niet geheel in orde was. Ver
moedelijk door vonken van een magneet
is het gas tot ontploffing gebracht. De
ontploffing was geweldig, en een hevige
slag werd gehoord. Bijna onmiddellijk
daarop sloeg een der zijmuren van den
Sang, die door het geheele fabrieksge
bouw loopt, in. Deze muur, die de af
scheiding tusschen de machinekamer en
?e. expeditie en het magazijn sloeg in
laatstgenoemde afdeelingen van de
abriek. Hier bevond zich een aantal ar
beiders, en voor zoover tot nu toe kon
worden vastgesteld, is een zestal arbei
ders, waaronder eenige vrouwelijke, min
of meer ernstig gewond. Zij zijn naar
eenige ziekenhuizen overgebracht. Ook
in de machinekamer werd ernstige scha
de aangericht. Hier hadden evenwel voor
zoover wij tot nu toe vernamen, geen on
gelukken plaats. Op de plaats van de
ontploffing ontstond brand, doch deze
kon voordat de brandweer ter plaatse
was, met eigen middelen worden ge-
bluscht. Het bedrijf zal over 3 of 4 dagen
weer op gang worden gebracht. Het ligt
thans stil, voornamelijk doordat de ma
chinekamer ontwricht is. De schade is
evenwel niet zoo groot, dat het bedrijf
geruimen tijd zal behoeven stil te liggen.
Spoedig na de ontploffing waren de po-
litie-autoriteiten en de arbeidsinspectie
ter plaatse.
DE „EUGENIA" VLOT GEKOMEN.
De „Eugenia" is Zaterdagmorgen om
streeks kwart over negen van den dijk
te Den Helder, waar zij gedurende
negen maanden als geboeid zat, losgeko
men. De vooral de laatste weken hard
nekkig voortgezette bergingspogingen
hebben ten laatste succes gehad, zij het
dan dat de elementen in de laatste dagen
medegewerkt hebben.
Precies negen maanden geleden, n.l.
in den nacht van 23 op 24 Nov., is de
„Eugenia" gestrand.
Zoo vlug ging alles in zijn werk, dat de
loopplank reeds onder water stond al
vorens men er erg in had. De vrouw van
den kapitein kon dientengevolge niet
meer tijdig den wal bereiken en werd op
de schouders van een visscher aan land
gebracht.
Het stoomschip „Eugenia" is door de
sleepbooten „Drente" en „Limburg" te
IJmuiden binnengebracht. Het schip is
te middernacht naar Amsterdam opgeva
ren, om daar te dokken.
De wereld om!
De „Graf Zeppelin" heeft thans de
oude Zeevaartroute Yokahama-San Fran
cisco gevolgd, daar het Meteorologisch
station in laatstgenoemde Stad het lucht
schip heeft aangeraden geen koers op
Seattle te zetten wegens in dién om
trek de te verwachten meteorologischje
storingen.
Op het vliegterrein bij Los Angeles
wordt een patroelje van tien vliegtuigen
gereed gehouden, die bij de na dé ring
van de „Graf Zeppelin" zal opstijgen
om den weg naar den ankermast vrij
te houden. Zij zal, totdat heit luchtschip
geankerd is in een kring van 500 M.
straal er omheen blijven vliegen en zor
gen dat geen andere vliegtuigen hét
luchtschip dichter naderen.
Von Meister, de vertegenwoordiger
van de Zeppelinwerf heeft verklaard,
dat de ankermast, die op een betonnen
plaat van 35 M. doorsnede staat, juist
voor de „Graf Zeppelin" geschikt is. Het
luchtschip zal met zijn neus aan- den
mast meeren, terwijl het achterste schui
tje komt te rusten op een gestel, dat
voorzien is van wielen met gummieban-
den en in de richting van den wind ge
draaid kan worden.
De Herstelconferentie
Zaterdag werd in conferentie-kringen
meegedeeld ,dat de Britsche premier,
Mac Donald, van plan is Zondag of
Maandag naar Den Haag te komen ojmi
deel te nemen aan de confenentiebespre-
kingen. Doch gister werd dit weer valn'
officieele zijde ontkend.
Dit zit hem! in de uitlating van den
Engelschen .premier, dat (doelend op de
Haagsche conferentie) in zekere omstan
digheden een conferentie van wij dé re
strekking noodig zou kunnen worden. De
delegaties zelf zouden daarom kunnen
vrqgen, doch de premier legde er dén
nadruk op niet van Schotland naar Lon
den te zijn teruggekeerd, om daarna naar
Den Haag te gaan. En verder zei hij
„Al deze geruchten doen schade aan
den prachtigen strijd dien Snowden in
Den Haag voert, en belemmeren den
minister van financiën in zijn groot werk
Elk persbericht, dat ik naar Den Haag
zal komen, verzwakt de positie van onze
delegatie en moedigt de andere aan, haar
aanbiedingen achter te houden," daar zij
hopen, dat ik een ander standpunt zal
innemen dan Snowden."
Mac Donald acht dus zijn Minister van
Financiën volkomen in staat het werk
zelf af te doen,hij wil mogelijk eerst dan
een overtocht overwegen, als die confe
rentie van „wijdere strekking" zijn aan
wezigheid gewenscht maakt.
Intiusschen zijn de deskundigen weer
met een nieuw aannod gereed gekomen,
dat hedenmorgen aan Snowden zou wor
den overhandigd. Snowden had j.l. Za
terdag zich per brief tot Japan gewend
over allerlei kwesties en een schriftelijk
aanbod verzocht
Vandaar zeker dat er in Den
Haag nieuw optimisme in de lucht zit.
Briand die eerst even in Parijs zou
gaan confereeren ter bijwoning van den
ministerraaa heeft hieraan geen gevolg
gegeven.
Briand verklaarde gistermiddag, dat de
politieke besprekingen, te weten die
over de ontruiming en andere kwesties,
goed marcheeren. In dit verband is de
opmerking verme I dings waarddoor Dr.
Wirth, den .Duitschen minister voor
Bezette Gébietten, gisteren gemaakt, n.l
i I
NASH
i
k-
-s*
Dit model heeft toch alle voordeelen, welke de dure wagens hebben. Product van
geperfectioneerde handwerkkunde materialen van de hoogste kwaliteit
moderne bijzonderheden als centrale chassis-smering, hydraulische schokbrekers
en dergelijke.
Daar, waar de „fine fleur" der automobielen verzameld staat, trekt de smaak
volle moderne en laag gehouden stroomlijn van de Nash „400" terstond de aan
dacht en wekt de algemeene bewondering op.
Verder heeft deze wagen een extra economische kracht in zijn motor met „Dubbele
Ontsteking" en is dus de eerste automobiel waarbij dezelfde efficiency van de
race- en vliegtuigmotoren wordt uitgebuit.
Aan hen, die gewend zijn het beste van het beste te bezitten, zij de nieuwe
Nash „400" aanbevolen.
Andere belangrijke kenmerken - geen enkele andere wagen beeft ze alle tezamen.
Centrale chassis smering
Hydraulische
schokbrekers
7 x gelagerde krukas
GESLOTEN WAGENS
VAN 3650 AF.
Salon koetswerken
Trillings demper
Kortere draaicirkels.
Uiterst gemakkelijke
besturing.
Spatborden uit één stuk
Nieuw verlaagd frame.
dat, wat de veel betwiste commiissie
voior constateering en verzoening be
treft, van „conistateeringi" géén sprake
meer Kan zijn. Dit wijst in de rich
ting van een rijpend politiek acooord.
De onlusten te Jeruzalem.
Het aantal slachtoffers tengevolge van
de botsingen tusschen Joden en Arabie
ren staat nog niet valst, (maar het hefel |dat
er 16 Arabieren en 9 Jodpn gedood zijn
en dat in het geheel 107 menschen
zijn gexwetst.
Gemeld wordt dat te Jeruzalem de
staat van beleg is afgekondigd en dat
ae censuur er is ingesteld.
Op verzoek van den Britschen Hoogèfn
-Commissaris zullen de oorlogsschepen
Barham en Sussex naar Palestina wor
den gezonden.
De kruiser Sussex is volgens een'Réu-
terbericht uit Malta vandaar naar Jaffa
vertrokken. Het pantser-schip B,arham-was
gereed om te vertreikken en het moe
derschip voor vliegtuigen Courageous
hield zich gereed om eventueel een
bataljon troepen van Malta naar Pa
lestina over te 'brengén.
Treinramp.
Nabij het station Buïr bij Keulen is
gistermorgen om 8 uur 4 de D.-trein
van Parijs naar Warschau ontspoord.-
De machine en zeven wagens derail
leerden.
-/Naar tot nu toe bekend is, zijn acht
personen gedood. Twee en veertig pas
sagiers wérden gewond, waarvan 15
ernstig.
'De verongelukte D.-trein was flink be
zet. De passagiers waren voornamelijk
van Fransche en Pöols'che nationaliteit.
En zijn voorzoover tot dusver bekend is
geen Nederlanders onider de slachtoffers.
Omtrent de oorzaak wordt vernomen,
dat de machinist op een voorloopig
l&poor, aangelegd wegen» het bouwen
van een brug, op de baan te snel reed.
(Nog op het station in D-iiren was de ma
chinist gewaarschuwd en hadi hij bevel
(gekregen op dit spoor langzaam te rijf
den. De machinist is met zware ver
wondingen in het ziekenhuis opgenomen,
waar hem een arm is afgezet. Levensge
vaar bestaat er niet voor hem. De sto
ker wist zich nog bijtijds rdoor van "de
machine te springen, in veiligheid te
brengen.
Spoedig na Het ongeval waren 'huilpi-
treinen met d oktoren, verpleegsters, fer-
bandmateriaal aanwezig. De lijn 'Aken
Keulen was voor 24 uur versperd.
U it België.
De crisis in het scheepsnefparatie-
bedrijf te Antwerpen blijft aanhouden in
een tot heden, bijna nooit geéonsta1-
teerde mate. Zoo waren de vorige Week
al de droge doidken onbezet. Deze week
is de toestand eenigsizins verbetend en
Hebben enkele firma's weer wat werk,
maar schitterend is het nog niet.
Trots ae crisis wordt door de timmer-
lieaen en de metaalbewerkers! op een
nieuwe loonsverhooging aangedrongen.
De eersten vragen 8.50 frank per uur
in plaats van 7.75 frank, de anderen
8 frank in plaats van 7.50. Daar het
thans toegepaste arbeidscontract voor
het laatste 'kwartaal van 1929 moet
worden vernieuwd, zullen dan ook, in
de eerste week van September, onder
handelingen worden geopielnd tusischem
de Shiprepairer Federation en de ar
beiders.
In de !Scheldevallei nabij Oudep
paarde en in deze stad. zullen binnen|-
kort twee Amerikaansche monumenten
worden onthuld.
Generaal Smuts zou bij zijn bezoek
aan Europa ook België in zijn reisplan
opnemen.
Uit Engeland.
De Koning en de Koningin van
Engeland zijn Zaterdag uit Londen ver
trokken naar het landgoed Sandrin-gham
in Norfolk. Zij verlieten het paleis' in
een nichten auto, die hjefn naar het
Kings Cross-station bracht. Dat was legen
twaalf uur. Van Kings Cross bracht een
extra trein den Koning en de Koningin
naar Wolferton, welk station het dichtpt
gelegen is bij Sandringham.
De auto nam zijn weg door de stilste
straten en, ofschoon demonstraties on-
gewenscht verklaard waren, was er toch
een groote menigte op de been.
De premier is Zaterdagmorgen om
9 u. 20 van Lossiemouth per vliegtuig
naar Londen vertrokken. Het sleéhte
zicht en de ongunstige weersomstandig
heden noopten den bestuurder te Cram-
lington te landen, vanwaar'men om 11
uur naar Catterich zou doorvliegen.
Het weer werd echter nog slechter,
zoodat beslaten werd naar Cramlington
terug te keeren. Eerst om 2 urn- 20
werd de tocht naar het Zuiden voortge
zet. Om ongeveer 6 uur 32 was! hielt
toestel te Hendon.
De premier verklaarde voor zijn ver
trek uit Lossiemouth, dat hij naar Dow)-
ningstreet ging, om daar de berichiéh
uit Den Haag te ontvangen.
Te Londen verklaarde de premier.dat
de datum van zijn vertrek naar de Ver-
eenigde Staten nog niet is vajstgesteld.
Uit Luxemburg.
Groothertogin Charlotte van Luxem
burg Heeft op het kasteel van Berg hpt
leven geschonken aan een pri-n|sesje.
Dit is hét zesde kind uit haar hpwelijk
met prins FelLx.
Uit B ulgfiarije.
In het geheele land hebben wolk
breuken groote verwoestingen (aange
richt en het verkeer tijdelijk gestoord.
Vooral de streek van Radomir is zwaar
geteisterd. Door het buiten de oevers
treden der rivieren verdronken 15 per
sonen.
Uit China.
Het Zwitsersoh telegraafagjentschap
verneemt uit betrouwbare bron, dat op
27 Aug. verscheidene missionarissen in
de provincie Kanton door een roovelr-
bende op den berg Iiayin aangevallen
zijn, waar de missionarissen, die uïf
"Wiurtenburg afkomstig waren, met him
gezinnen vertoefdjen. De ito uwen en
kinderen konden vluchten, doch demisf-
sionarissen zelf zijn door de roovens
weggevoerd. De onveiligheid is deLaat-
sle maanden veel verergerd en als het
Zuiden nog verder van geregelde troepen
ontbloot wordt, zal dat nog sterker
worden.
Burgemeester en Wethouders van Mid
delburg maken bekend:
dat, in verband met het voorkomen in
ons land van alastrim (kafferpokken), in
overleg met den Inspecteur van de Volks
gezondheid, en ter voorkoming van de
verspreiding der ziekte, de bevolking
zich zal kunnen doen vaccineeren of
revaccineeren
Kostelooze gelegenheid daartoe zal be
staan in het gebouw Wagenaarstr;aat B
78 en wel voor kinderen op Woensdag,
28 Augustus 1929, des namiddags van
2 tot 3 uur, en voor volwassenen op Vrij
dag, 30 Augustus 1929, des namiddags
van 7 tot 8 jiur.
Middelburg, den 26 Augustus 1929.
Burgemeester en Wethouders voorn.,
J. ONDERLIJK, Lo. Voorzitter.
M. VAN DER VEUR, secretaris.
Rotterdam, 26 Augs. Veemarkt. Op
de veemarkt van heden waren aange
voerd: 496 vette runderen, 231 Vette- en
graskalveren, 794 schapen en lammeren,
726 varkens.
Prijzen voor vette koeien: le kw. 1.05
1J18, 2e kw. 0.94—1.35, 3e kw. 0.85
:0.90; ossen le kw. 0.90—1.05, 2e kw;
kw. 0.80—.0.88, 3e kw. 0.70-0.75; kalve
ren le kw. 1.558.70, 2e kw. 1.351.50,
3e kw. 1.15—(1.30, schapen le kw. 0.80
0.85, 2e kw. 0.750.65, 3e kw. 0.55—
0.45; zuiglammeren 20—28 per stuk, var
kens le kw. O.871/20.92, 2e kwl- 0.75
0.83, 3e kw. 0.55—Ü9.73; export 0.88
0.92. 1
Vlas. Aangevoerd uitsluitend schoon:
van Groningsch: 4000 K.G., prijzen 1.05
1J13; Tan Hollandsch geel 3000 K.G.,
prijzen 1.10—1.20,.
Lijnzaad: voer 18—20, zaai 2022,
blauw maanzaad 34135, koolzaad 24—
25, karwijzaad 3739.
Aardappelen: blauwpitten 6j7, Z.
bonte en blauwe 4.50—5.50, Westland-
üche seTioolmeesters, zand, 45, poters
3>4, Zeeuw. Eigenheimers 33.50, blau
we en Brielsche 3.50*4.50.