N.V. H. ENGLEBERT Cos AUTOHANDEL Verschillende Berichten o BUITENLAND Algemeen Overzicht k- Een automobiel voor hen, die gewend zijri het beste van het beste te bezitten. Uit voorraad leverbaar. Theresiastr. 145, Bezuidenhout71, Den Haag,Tel. 72085 Filiaal te Utrecht: Nachtegaalstraat 7575a - Telef. 13073. Beknopte Mededeellngen BEKENDMAKINGEN MARKTBERICHTEN ten weten na eenigen tijd spelen tde partijen weer op gelijken voet te bren gen 3—J.3. Hard wordt er gestreden om de leiding te hernemen en na eenige wederzijdsché aanvallen gelukt-dit Zeelandia wederom. 4'3. VILssingen geeft echter niet op en voor de tweede maal wordt door haar, gelijk gemaakt, 4—<4. Wie zal nu weer de leiding nemen? Van beide zijden wordt hardnekkig gestreden. Enkele malen wordt er wat te roe keloos gespeeld, zoodat de scheidsrech ter handelend moet optreden. De gasten Zijn het schijnbaar nieta ltijd met de be- islissingen van den scheidsrechter eens, want zij protesteeren herhaaldelijk. Zee landia weet dan voor "de derde maal de leiding te hernemen en maakt kort voor het einde het halve dozijntje vol, "6(4 Bij het scoren van het laatste doelpunt valt de V-keeper uit. In den resteerenden tijd wordt niet meer ge'doelpunt. Vlissingen verscheen door afwezigheid van Verhulst met een gewijzigde opstel ling. De vleugelspelers waren er dezen toiddag goed in. Beide doelverdedigers. hadden goede en minder goéde momen ten. Het Zeelandiadoel werd verdedigd door Seij'bel. Middelbur gR ust Roest 3—0. Het mooie weer was bepaald één dei- vele oorzaken, dat deze internationale wedstrijd door een gering aantal bezoe kers werd bijgewoond. Bij Middelburg was Suijkerbuijck weer in de gelederen, terwijl Ooms, een nieuw lid, als doelver- dediger fungeerde. Remijn was nog niet van de partij. De groen-witten waren over alle linies de sterksten, zonder dat er,^'uitblinkers vielen te bespeuren. Bij Rust Roest waren enkele zwakke plek ken in het elftal zichtbaar. Over het ver loop van den wedstrijd kunnen we kort zijn: Middelburg heeft direct het beste van het spel en het doel der gasten ontkomt enkele malen op gelukkige wijze aan doorboring. De tegenaanvallen worden meestal door de Steur en Leijnse gemak kelijk afgeslagen, zoodat de keeper slechts enkele malen behoeft in te grij pen. De rust breekt aan zonder dat er gedoelpunt is. Na de hervatting vlot het beter bij de groen-witten. Als er 10 minuten gespeeld is, opent Dirksen na algemeen opbren gen de score. 10. Tien minuten later benut Bosschart een kans door hoog in het doel te schieten. 20. De gasten werken hard voor een tegenpunt, doch als zij voor het Zeeuwsche doel zijn, ont breekt steeds een goede schutter. De voorzetten van M.'s linksbuiten zijn nog al eens te hard, waardoor enkele kan sen voor 't binncntrio verloren gaan. Suij- kerbuik stelt Dirksen in de gelegenheid er 30 van te maken. De gasten trach ten de eer nog te redden, evenwel zon der succes. Scheidsrechter Crucq, die tot ieders tevredenheid den wedstrijd leid de, kondigt dan het einde aan. Te Halfweg is aangehouden een 21- jarige Belg, die te Baarn door middel van braak een doos chocoladereepen uit een kiosk had gestolen. Tevens bleek, dat de fiets, welke hij bereed, te Bres- k e n s was gestolen. Ook het costuum, dat hij aanhad, bleek van diefstal afkom stig, alsmede een in zijn bezit zijnd hor loge en een tafelkleedje. Zaterdagmiddag was de werktuig kundige ambtenaar De G. van het hoofd gebouw der Neder 1. Spoorwegen te Utrecht bezig met het nazien van de Igroote honderd-tons hijschikraan aan de construct} e werkplaats der N. S. te Zwo 11e, toen plotseling het radfor^ .werk in werking kwam en fdé heer De G. met zijn lichaam tusschen twee kam wielen bekneld geraakte. Hét was ui terst moeilijk den ongelukkige onmiddel lijk bijstand te verleenen, daar hij zich op een tien meter hoog plateau bevond, aat slechts met een smalle verticale ijzeren ladder was te bereiken. De heer De G. werd naar het Sofia-ziekephuis overgebracht waar geconstateerd werd dat hij een bekkenbreuk had bekomen. Gisteravond is hij overleden. Hij laat een vrouw en drie kinderen achtër. Zaterdag is een 25-jarige schilder, die in de Agnietenstraat te Arnhem op een ladder voor een huis stond, ge vallen. Hij is aan de bekomen verwon dingen overleden. ERNSTIGE ONTPLOFFING. Hedenmorgen pl.m. half acht heeft een ernstige ontploffing plaats gehad in de machinekamer van de Splendorfabrieken te Nijmegen. De ontploffing heeft plaats gehad in een gang naast de machinekamer. Hier door loopt een gasleiding, en 't schijnt dat deze niet geheel in orde was. Ver moedelijk door vonken van een magneet is het gas tot ontploffing gebracht. De ontploffing was geweldig, en een hevige slag werd gehoord. Bijna onmiddellijk daarop sloeg een der zijmuren van den Sang, die door het geheele fabrieksge bouw loopt, in. Deze muur, die de af scheiding tusschen de machinekamer en ?e. expeditie en het magazijn sloeg in laatstgenoemde afdeelingen van de abriek. Hier bevond zich een aantal ar beiders, en voor zoover tot nu toe kon worden vastgesteld, is een zestal arbei ders, waaronder eenige vrouwelijke, min of meer ernstig gewond. Zij zijn naar eenige ziekenhuizen overgebracht. Ook in de machinekamer werd ernstige scha de aangericht. Hier hadden evenwel voor zoover wij tot nu toe vernamen, geen on gelukken plaats. Op de plaats van de ontploffing ontstond brand, doch deze kon voordat de brandweer ter plaatse was, met eigen middelen worden ge- bluscht. Het bedrijf zal over 3 of 4 dagen weer op gang worden gebracht. Het ligt thans stil, voornamelijk doordat de ma chinekamer ontwricht is. De schade is evenwel niet zoo groot, dat het bedrijf geruimen tijd zal behoeven stil te liggen. Spoedig na de ontploffing waren de po- litie-autoriteiten en de arbeidsinspectie ter plaatse. DE „EUGENIA" VLOT GEKOMEN. De „Eugenia" is Zaterdagmorgen om streeks kwart over negen van den dijk te Den Helder, waar zij gedurende negen maanden als geboeid zat, losgeko men. De vooral de laatste weken hard nekkig voortgezette bergingspogingen hebben ten laatste succes gehad, zij het dan dat de elementen in de laatste dagen medegewerkt hebben. Precies negen maanden geleden, n.l. in den nacht van 23 op 24 Nov., is de „Eugenia" gestrand. Zoo vlug ging alles in zijn werk, dat de loopplank reeds onder water stond al vorens men er erg in had. De vrouw van den kapitein kon dientengevolge niet meer tijdig den wal bereiken en werd op de schouders van een visscher aan land gebracht. Het stoomschip „Eugenia" is door de sleepbooten „Drente" en „Limburg" te IJmuiden binnengebracht. Het schip is te middernacht naar Amsterdam opgeva ren, om daar te dokken. De wereld om! De „Graf Zeppelin" heeft thans de oude Zeevaartroute Yokahama-San Fran cisco gevolgd, daar het Meteorologisch station in laatstgenoemde Stad het lucht schip heeft aangeraden geen koers op Seattle te zetten wegens in dién om trek de te verwachten meteorologischje storingen. Op het vliegterrein bij Los Angeles wordt een patroelje van tien vliegtuigen gereed gehouden, die bij de na dé ring van de „Graf Zeppelin" zal opstijgen om den weg naar den ankermast vrij te houden. Zij zal, totdat heit luchtschip geankerd is in een kring van 500 M. straal er omheen blijven vliegen en zor gen dat geen andere vliegtuigen hét luchtschip dichter naderen. Von Meister, de vertegenwoordiger van de Zeppelinwerf heeft verklaard, dat de ankermast, die op een betonnen plaat van 35 M. doorsnede staat, juist voor de „Graf Zeppelin" geschikt is. Het luchtschip zal met zijn neus aan- den mast meeren, terwijl het achterste schui tje komt te rusten op een gestel, dat voorzien is van wielen met gummieban- den en in de richting van den wind ge draaid kan worden. De Herstelconferentie Zaterdag werd in conferentie-kringen meegedeeld ,dat de Britsche premier, Mac Donald, van plan is Zondag of Maandag naar Den Haag te komen ojmi deel te nemen aan de confenentiebespre- kingen. Doch gister werd dit weer valn' officieele zijde ontkend. Dit zit hem! in de uitlating van den Engelschen .premier, dat (doelend op de Haagsche conferentie) in zekere omstan digheden een conferentie van wij dé re strekking noodig zou kunnen worden. De delegaties zelf zouden daarom kunnen vrqgen, doch de premier legde er dén nadruk op niet van Schotland naar Lon den te zijn teruggekeerd, om daarna naar Den Haag te gaan. En verder zei hij „Al deze geruchten doen schade aan den prachtigen strijd dien Snowden in Den Haag voert, en belemmeren den minister van financiën in zijn groot werk Elk persbericht, dat ik naar Den Haag zal komen, verzwakt de positie van onze delegatie en moedigt de andere aan, haar aanbiedingen achter te houden," daar zij hopen, dat ik een ander standpunt zal innemen dan Snowden." Mac Donald acht dus zijn Minister van Financiën volkomen in staat het werk zelf af te doen,hij wil mogelijk eerst dan een overtocht overwegen, als die confe rentie van „wijdere strekking" zijn aan wezigheid gewenscht maakt. Intiusschen zijn de deskundigen weer met een nieuw aannod gereed gekomen, dat hedenmorgen aan Snowden zou wor den overhandigd. Snowden had j.l. Za terdag zich per brief tot Japan gewend over allerlei kwesties en een schriftelijk aanbod verzocht Vandaar zeker dat er in Den Haag nieuw optimisme in de lucht zit. Briand die eerst even in Parijs zou gaan confereeren ter bijwoning van den ministerraaa heeft hieraan geen gevolg gegeven. Briand verklaarde gistermiddag, dat de politieke besprekingen, te weten die over de ontruiming en andere kwesties, goed marcheeren. In dit verband is de opmerking verme I dings waarddoor Dr. Wirth, den .Duitschen minister voor Bezette Gébietten, gisteren gemaakt, n.l i I NASH i k- -s* Dit model heeft toch alle voordeelen, welke de dure wagens hebben. Product van geperfectioneerde handwerkkunde materialen van de hoogste kwaliteit moderne bijzonderheden als centrale chassis-smering, hydraulische schokbrekers en dergelijke. Daar, waar de „fine fleur" der automobielen verzameld staat, trekt de smaak volle moderne en laag gehouden stroomlijn van de Nash „400" terstond de aan dacht en wekt de algemeene bewondering op. Verder heeft deze wagen een extra economische kracht in zijn motor met „Dubbele Ontsteking" en is dus de eerste automobiel waarbij dezelfde efficiency van de race- en vliegtuigmotoren wordt uitgebuit. Aan hen, die gewend zijn het beste van het beste te bezitten, zij de nieuwe Nash „400" aanbevolen. Andere belangrijke kenmerken - geen enkele andere wagen beeft ze alle tezamen. Centrale chassis smering Hydraulische schokbrekers 7 x gelagerde krukas GESLOTEN WAGENS VAN 3650 AF. Salon koetswerken Trillings demper Kortere draaicirkels. Uiterst gemakkelijke besturing. Spatborden uit één stuk Nieuw verlaagd frame. dat, wat de veel betwiste commiissie voior constateering en verzoening be treft, van „conistateeringi" géén sprake meer Kan zijn. Dit wijst in de rich ting van een rijpend politiek acooord. De onlusten te Jeruzalem. Het aantal slachtoffers tengevolge van de botsingen tusschen Joden en Arabie ren staat nog niet valst, (maar het hefel |dat er 16 Arabieren en 9 Jodpn gedood zijn en dat in het geheel 107 menschen zijn gexwetst. Gemeld wordt dat te Jeruzalem de staat van beleg is afgekondigd en dat ae censuur er is ingesteld. Op verzoek van den Britschen Hoogèfn -Commissaris zullen de oorlogsschepen Barham en Sussex naar Palestina wor den gezonden. De kruiser Sussex is volgens een'Réu- terbericht uit Malta vandaar naar Jaffa vertrokken. Het pantser-schip B,arham-was gereed om te vertreikken en het moe derschip voor vliegtuigen Courageous hield zich gereed om eventueel een bataljon troepen van Malta naar Pa lestina over te 'brengén. Treinramp. Nabij het station Buïr bij Keulen is gistermorgen om 8 uur 4 de D.-trein van Parijs naar Warschau ontspoord.- De machine en zeven wagens derail leerden. -/Naar tot nu toe bekend is, zijn acht personen gedood. Twee en veertig pas sagiers wérden gewond, waarvan 15 ernstig. 'De verongelukte D.-trein was flink be zet. De passagiers waren voornamelijk van Fransche en Pöols'che nationaliteit. En zijn voorzoover tot dusver bekend is geen Nederlanders onider de slachtoffers. Omtrent de oorzaak wordt vernomen, dat de machinist op een voorloopig l&poor, aangelegd wegen» het bouwen van een brug, op de baan te snel reed. (Nog op het station in D-iiren was de ma chinist gewaarschuwd en hadi hij bevel (gekregen op dit spoor langzaam te rijf den. De machinist is met zware ver wondingen in het ziekenhuis opgenomen, waar hem een arm is afgezet. Levensge vaar bestaat er niet voor hem. De sto ker wist zich nog bijtijds rdoor van "de machine te springen, in veiligheid te brengen. Spoedig na Het ongeval waren 'huilpi- treinen met d oktoren, verpleegsters, fer- bandmateriaal aanwezig. De lijn 'Aken Keulen was voor 24 uur versperd. U it België. De crisis in het scheepsnefparatie- bedrijf te Antwerpen blijft aanhouden in een tot heden, bijna nooit geéonsta1- teerde mate. Zoo waren de vorige Week al de droge doidken onbezet. Deze week is de toestand eenigsizins verbetend en Hebben enkele firma's weer wat werk, maar schitterend is het nog niet. Trots ae crisis wordt door de timmer- lieaen en de metaalbewerkers! op een nieuwe loonsverhooging aangedrongen. De eersten vragen 8.50 frank per uur in plaats van 7.75 frank, de anderen 8 frank in plaats van 7.50. Daar het thans toegepaste arbeidscontract voor het laatste 'kwartaal van 1929 moet worden vernieuwd, zullen dan ook, in de eerste week van September, onder handelingen worden geopielnd tusischem de Shiprepairer Federation en de ar beiders. In de !Scheldevallei nabij Oudep paarde en in deze stad. zullen binnen|- kort twee Amerikaansche monumenten worden onthuld. Generaal Smuts zou bij zijn bezoek aan Europa ook België in zijn reisplan opnemen. Uit Engeland. De Koning en de Koningin van Engeland zijn Zaterdag uit Londen ver trokken naar het landgoed Sandrin-gham in Norfolk. Zij verlieten het paleis' in een nichten auto, die hjefn naar het Kings Cross-station bracht. Dat was legen twaalf uur. Van Kings Cross bracht een extra trein den Koning en de Koningin naar Wolferton, welk station het dichtpt gelegen is bij Sandringham. De auto nam zijn weg door de stilste straten en, ofschoon demonstraties on- gewenscht verklaard waren, was er toch een groote menigte op de been. De premier is Zaterdagmorgen om 9 u. 20 van Lossiemouth per vliegtuig naar Londen vertrokken. Het sleéhte zicht en de ongunstige weersomstandig heden noopten den bestuurder te Cram- lington te landen, vanwaar'men om 11 uur naar Catterich zou doorvliegen. Het weer werd echter nog slechter, zoodat beslaten werd naar Cramlington terug te keeren. Eerst om 2 urn- 20 werd de tocht naar het Zuiden voortge zet. Om ongeveer 6 uur 32 was! hielt toestel te Hendon. De premier verklaarde voor zijn ver trek uit Lossiemouth, dat hij naar Dow)- ningstreet ging, om daar de berichiéh uit Den Haag te ontvangen. Te Londen verklaarde de premier.dat de datum van zijn vertrek naar de Ver- eenigde Staten nog niet is vajstgesteld. Uit Luxemburg. Groothertogin Charlotte van Luxem burg Heeft op het kasteel van Berg hpt leven geschonken aan een pri-n|sesje. Dit is hét zesde kind uit haar hpwelijk met prins FelLx. Uit B ulgfiarije. In het geheele land hebben wolk breuken groote verwoestingen (aange richt en het verkeer tijdelijk gestoord. Vooral de streek van Radomir is zwaar geteisterd. Door het buiten de oevers treden der rivieren verdronken 15 per sonen. Uit China. Het Zwitsersoh telegraafagjentschap verneemt uit betrouwbare bron, dat op 27 Aug. verscheidene missionarissen in de provincie Kanton door een roovelr- bende op den berg Iiayin aangevallen zijn, waar de missionarissen, die uïf "Wiurtenburg afkomstig waren, met him gezinnen vertoefdjen. De ito uwen en kinderen konden vluchten, doch demisf- sionarissen zelf zijn door de roovens weggevoerd. De onveiligheid is deLaat- sle maanden veel verergerd en als het Zuiden nog verder van geregelde troepen ontbloot wordt, zal dat nog sterker worden. Burgemeester en Wethouders van Mid delburg maken bekend: dat, in verband met het voorkomen in ons land van alastrim (kafferpokken), in overleg met den Inspecteur van de Volks gezondheid, en ter voorkoming van de verspreiding der ziekte, de bevolking zich zal kunnen doen vaccineeren of revaccineeren Kostelooze gelegenheid daartoe zal be staan in het gebouw Wagenaarstr;aat B 78 en wel voor kinderen op Woensdag, 28 Augustus 1929, des namiddags van 2 tot 3 uur, en voor volwassenen op Vrij dag, 30 Augustus 1929, des namiddags van 7 tot 8 jiur. Middelburg, den 26 Augustus 1929. Burgemeester en Wethouders voorn., J. ONDERLIJK, Lo. Voorzitter. M. VAN DER VEUR, secretaris. Rotterdam, 26 Augs. Veemarkt. Op de veemarkt van heden waren aange voerd: 496 vette runderen, 231 Vette- en graskalveren, 794 schapen en lammeren, 726 varkens. Prijzen voor vette koeien: le kw. 1.05 1J18, 2e kw. 0.94—1.35, 3e kw. 0.85 :0.90; ossen le kw. 0.90—1.05, 2e kw; kw. 0.80—.0.88, 3e kw. 0.70-0.75; kalve ren le kw. 1.558.70, 2e kw. 1.351.50, 3e kw. 1.15—(1.30, schapen le kw. 0.80 0.85, 2e kw. 0.750.65, 3e kw. 0.55— 0.45; zuiglammeren 20—28 per stuk, var kens le kw. O.871/20.92, 2e kwl- 0.75 0.83, 3e kw. 0.55—Ü9.73; export 0.88 0.92. 1 Vlas. Aangevoerd uitsluitend schoon: van Groningsch: 4000 K.G., prijzen 1.05 1J13; Tan Hollandsch geel 3000 K.G., prijzen 1.10—1.20,. Lijnzaad: voer 18—20, zaai 2022, blauw maanzaad 34135, koolzaad 24— 25, karwijzaad 3739. Aardappelen: blauwpitten 6j7, Z. bonte en blauwe 4.50—5.50, Westland- üche seTioolmeesters, zand, 45, poters 3>4, Zeeuw. Eigenheimers 33.50, blau we en Brielsche 3.50*4.50.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1929 | | pagina 3