BIJVOEGSEL
De Plaatsvervanger.
Donderdag 30 Mei 1929 No. 125
FEUILLETON
igif. M 'i I VAN DS
ir
STUKKEN VOOR DE PROVINCIALE
STATEN VAN ZEELAND).
Overneming van wegen
Pr o v w egenplan 'in be
heer en onderhoud door
de Provincie.
Op het Prov. wegenplan komen onder
scheidene wegen voor, welke niet bij de
Prov. in beheer en onderhoud zijn. 'tKan
uit den aard der zaak niet de bedoeling
zijn, deze wegen reeds nu alle bij de
provincie in beheer en onderhoud te
brengen, maar liet is wel van belang
de overwegen, of niet geleidelijke over
gang van onderhoud geraden 'is en, zoo
zoo ja, onder welke voorwaarden zulks
zou moeten geschieden.
Voor het onderhoud van overeenkom
stig het Prov. wegenplan verbeterde we
gén kan ingevolge de Wegeribelastingver-
ordening, alzoo uit het door de Prov.
verkregen aandeel uit de opbrengst der
wegenbelasting, eene bijdrage worden
verleend van f 200 per K.M. en per jaar.
Neemt dus na de totstandkoming van
een zoodanige verbetering de Prov. een
weg of wegvak over van overne
ming vóór verbetering, alzoo in den te
genwoordigen staat zal wel nimmer spra
ke kunnen zijn dan komt defee bij
drage al. terstond in de provinciale kas,
maar daarmede is in de onderhoudskos
ten nog bij lange niet geheel voorzien,
terwijl overigens in aanmerking is te ne
men, dat ook de tegenwoordige onder
houdsplichtigen een aandeel in het on
iderhoud hebben te dragen.
Het is de vraag, hoe groot dat aandeel
zal moeten zijn.
Neemt men aan dat het toekomstig
onderhoudsbedrag per K.M. en per jaar
[gemiddeld f 600 is, dat alzoo na de uit-
keering hierboven genoemd nog f 400
te vinden overblijft, dan mag, naar de
(zienwijze van Ged. Staten, dit restbe
drag zóó worden verdeeld, dat de pro
vincie en de tegenwoordige onderhouds
plichtigen er ieder de helft van dragen
Van de f600 onderhoudskosten per K.M.
en per jaar zou dus f 200 drukken op dé
Prtov kas, f 200 .<^p de tegenwoordige
(onderhoudsplichtigen en 200 op de uit-
keering aan de provincie uit de wegen
belasting
Wat hiervan in laatste instantie, d.w.z
nadat alle thans in het Prov. wegenplan
aangeduide verbeteringen tot stand 'zul
len zijn gebracht, de finanlieele c'onse-
quentiën Voor de provincie zullen zijn,
moge blijken uit het volgende.
De werkelijke lengte der wegen van
het huidige Prov. wtegenplan bedraagt
279.7 K.M. Wlordt deze lengte vermin
derd met die der daarin begrepen, "hans
reeds bij de provincie in onderhoud zijn
de wegen ad 46.75 K.M. en met een ge
raamde lengte ad 12.95 K.M. voor die
traversen, welke voor overneming niet
in a'anmerking komen, 'dan blijft er 220
K.M. over., Zoddat na verloop van jaren
het uit de Prov "kas te putten bedrag
voor onderhoud der Prov. wegen, boven
hetgeen daarvoor thans noodig is, lang
zamerhand kan oploopen tot f 44.000 of
ruimer genomen op rond f 50.000, dit
is naar Ged. Staten meenen een som
waartegen geene overwegende bedenkin
gen behoeven "ie rijzen.
Uit den aard der zaak zullen bovendien
in elk bijzonder geval die bijzondere om
standighedeh in aanmerking moeten ge
nomen worden, welke aanleiding geven
met behoud overigens van de aangege
ven basis, tot wijzigingen in de eene of
andere richting Z;oo zullen b.v. toevallig
aainwezige fondsen wegens vroegeren lol-
ai'koop in mindering kunnen gebracht
w.orden op wat de provincie en de 'te
genwoordige onderhoudsplichtigen "heb
ben hij te dragen; anderzijds zuilen deze
laatste wanneer zij1 zich bijv. heel bij
zondere opofferingen hebben moeten
"getroosten voor de voorafgaande verbe
teringen, welke geheel aan het plan moe
ten beantwoorden, misschien aanspraak
kunnen maken op eenige tegemoetko
ming ter zake van de onderhoudskosten./
Ook zaf de bijdrage afkoopbaar moe
ten gesteld worden.
Adres Bi. BN.
Inzake een adres van den Boud van
Bedrijfsautohoudcrs in Nederland (B. B.
N.) van 3 December 1928, om de wegen,
welke op het Provinciaal wegenplan
voorkomen, bij de Provincie in beheer
en onderhoud over te brengen, voor
zoover deze althans nu nog bij anderen
in beheer en onderhoud zijn, stellen
Ged. Staten in verband met het eerste
voorstel voor, afwijzend te beschikken.
Crediet paardenfok
kerij.
Iiel Hoofdbestuur van de Z. L. M;.
verzoekt een jaarlijks-ch crediet van
f2.500 voor de jaren 1930 en 1931, lei-
aanmoediging cn bevordering der paar-
fokkerij in dit gewest.
Naar hetgeen zij in vorige jaren om
trent deze aangelegenheid hebben gezegd
meenen Ged. Staten thans zonder meer
te kunnen verwijzen.
Het komt hen ook thans weer ge-
wenscht voor, om steun uit de Provinci
ale kas te verleenen.
\V ij z i g i n g Reglement
w ater scha'p De-D a-
mespolder.
Het bestuur van liet waterschap De-
Damespolder zond in het besluit dei-
vergadering van stemgerechtigde inge
landen van 20 Juni 1928, houdende voor
stel lol wijziging van art. 21 van het
reglement voor dat waterschap in dier
voege, dat de jaariijksche bezoldiging
van den secretaris en die van den pen
ningmeester wordt verhoogd van f 25 tol
f37.50.
Blijkens een brief hebben de Ged
Staten van Noordbrabanl geene beden
king; evenmin hebben; die van Zeeland
daartegen bezwaar.
Stoom b' o ,o t d ienst lusschcn
Z i e r i k z e e en Stavenisse
In verband met de opmerking in de
vorige zitting betreffende hel instellen
van een Provincialen stoombootdienst,
heeft de lioofding. van den Prov. Water
slaat een rap'port uitgebracht waarin liij
opmerkt, dat de volgende vragen die
nen te worden beantwoorda. welk ver
voer kan op deze verbinding verwacht
worden; b. welke verbindingen zijn er
thans; c. wat zijn de exploitatie-kosten
van een nieuwe verbinding; d. welk
nut zal de verbinding heb|>e,n voor het
doorgaande verkeer; e. welke werken zul
len nog noodig zijn uit te vperen; f
welke nade-elen vloeien uit de nieuwe
verbinding voort voor bestaande diens
ten.
De hoofdingenieur meent de v-raglen
a, c en f thans onbesproken te kunnen
laten, als eischen-de een nauwgezet on
derzoek, dat in een korte spanne tijds
niet verricht kan worden.
Wat betreft vraag h, wijst de hoofd
ingenieur er op, dat voetgangers, wiel
rijders en motorrijders Tholen kunnen
bereiken met den dienst dei- R. T. M
over Zijpe naar Stavenisse.; recht
streeks van Zierikzee naar Stavenisse met
de boot der R. T. M.; van Ouwerkerk
of Viane om vandaar per motorboot
over te varen naar Stavenisse.
Per automobiel kan behoudens twee
maal per week met de rechtstreekschie
verbinding Zierikzee—Stavenisse, alleen
van eerstgenoemde route gebruik worden
gemaakt, tenzij de voorkeur wordt
geven het eiland Tholen van de Oostzijde
te bereiken over Oud-Vossemeer. Schou
wen—Duiveland richt zich. meer naar
Rotterdam en verder, terwijl Tholen ziel
orienteert naar westelijk Noordbrabanl
Het verkeer tusschen deze eilanden is
van zeer geringen omvang. Inzake vraag
d, toont de rapporteur aan, dat de
rechtstreekschie verbinding Zierikzee—
Stavenisse voor het doorgaand verkeer
door
RICHARD MARSH
Vrij naar het Engelschdoor 0. M. G. de W.
77)
Hel meisje keek haar vast in de
oogen.
„Denkt u dan. omdat mijn oom zich
zoo lang heeft stilgehoudem, dat hij de
zaken maar zoo laten gaan? Er ge
beuren diDgen hier in huis, waar ik
niets virtn begrijp, maar -zoo zeker als
ik hier zit, er wordt kwaad beraamd
tegen uw mam Ik heb dingien opgemerkt
en gehoord, 's nachts zoowel als «vierdag,
U niet? En iederen morgein, als ik wak
ker Word, zeg ik bij me zelf: „Wat zou
den ze vannacht met mijnheer Talbot
gedaan hebben?"
„Je sltelt je de verschrikkelijkste din
gen voor; ik denk ook Aonis dat ik
's nachts geluiden hoor, alsof er men-
s'chen voorbijloopen."
„Er loopen bepaald men&chetn Vooir-
bijl."
,,'Wat voor mensch'en?"
„Ik denk, dat ik wel begrijp, maar
naar Bergen op Zoom weinig voordeeleu
oplevert vergeleken met den reisweg
over Goes.
Wat betreft vraag e, merkt de hoofd
ingenieur op, dat de verbinding Zierik
zee—Stavenisse geheel over water kan
geschieden. Voor den bootdienst zijn dan
geen werken noodig en de 'boot kan
s nachts in de haven van Zierikzee lig
gen. Als Viane of Ouwerkerk gekozen
worden, is baggerwerk en maken van
een steiger en toegangsweg noodig en
kan de boot daar niet blijven liggen,
tenzij een haventje wordt gegraven.
Het is aan gerechten twijfel onderhe
vig of deze verbinding dergelijke kost
bare werken wettigt, waarbij nog zij
aangeteekend, dat een deel van het ver
voer op deze lijn ten koste zou gaan
va;n 4e lijn Zierikzee—Wolfaartsdijk en
dat de bewoners van Duiveland' steeds
aan een lijn ZijpeSlavenisse of Zijpe
St. Annaland de voorkeur blijven geven.
Ged. Stalen kunnen zich volkomen ver
eenigen met dit rapport, doch merken
op, dat de gebrekkige losgelegenheid tc
Stavenisse zal worden ondervangen dooi
den bouw van den nieuwen steiger, al
blijft dan nog het bezwaar, dat die
steiger bij harden Noord-Westen en zelfs
Westen wind door zijne ligging meer
malen onbruikbaar is.
Wat betreft punt a. merken Ged. Sta
len op, dat zij het aantal passagiers sa
men niet hooger ramen clan 5000 p. jaar,
gerekend tegen 'n vrachtprijs van f0.90
maakt f 4500, terwijl voor goede» e,-n,
auto's enz.-f 1000 wordt geraamd
Wat betreft punt c. berekenen Ged.
Staten een tekort per jaar van f 72.000,
terwijl zij wat punt f aangaat, niets de
finitiefs durven zeggen.
Het in genoemde zitting aan "de hand
gedane opheffen van de f 5000 subsidie
voor den dienst ZijpeAnnja Jaco'ba pol
derStavenisse zou ten gevolge kunnen
hebben, dat de passagiers van en mar
Stavenisse eene vlugge verbinding naai
en van Rotterdam zou worden ontnomen.
Ged. Stalen meenen ten slotte te moeten
voorstellen niet te besluiten tot het irv
stellen van een Prov. stoombootdierast
ZierikzeeStavenisse.
Veerdienst Kortgene
W o 1 p h a a r t s d ij k.
In zake de in hun handen om advies
gestelde voorstellen van den heer Sonke
ten opzichte van den veerdienst tus
schen Kortgene en Wolphaartsdijk en
wel om den dienst des zomers te doen
aanvangen om 5i/2 uur en te doen ein
digen om 10 uur (beide zonnetijd era
in den winter res'p. om 6% eji* "9 uur,
en gelegenheid le geven, om na het
eindigen" van den laats'ten dienst in de
zomermaanden .overgezet 'te worden te
gen dubbel tarief, deelen Ged. Staten
mede dat de beide voorstellen door de
Commissie van Toezicht op de stoom
bootdiensten met de veerschippers zijn
besproken. Met de veerschippers werd
overeengekomen, dat gedurende 1929 do
geregelde, dienst niet behoeft aan te
vangen vóór zes uur en niet langer be
hoeft te worden voortgezet dan tot tien
uur in de maanden April tot era met
September en In de overige maanden
niet langer dan tot 9 uur des avonds
(Alles wettelijke tijd). Overzetten gedu
rende den zomer tot elf uur weltelijkten
tijd, wordt in elk geval te lang geacht
Ged. Sta'ten zijn het ermede eens, dat
overzetten des zomers na 10 uur zonder
voorafgaande waarschuwing in de meeste
gevallen onuitvoerbaar zou blijken, aan
gezien er geene telefonische verbinding
is en 't personeel niet aan boord doch le
Kortgene slaapt. Er zou dus eene geheele
ploeg volk beschikbaar moeten worden
gehouden. Het hiervoor gevorderde be
drag zou niet verantwoord kunnen wor
den geacht. Ten opzichte van het twee
de voorstel werd overeengekomen, dat
later kan worden overgezet als voor 9
uur kennis is gegeven en, dit met de
veerboot voor f 10 en het gewone tarief
en per roeiboot tegen het daarvoor thans
geldende.
Onderhoud wegvak
Hoedeken s kerke.
Ged. Staten stellen voor jji beheer
en onderhoud der Provincie te brengen
den ongeveer 170 M. langen oprit tegen
het binnenbeloop van, den zeedijk van
hel waterschap Hoedekenskerke, thans
in onderhoud bij de fC.V. Spoorweg Mijl
„Zuid Beveland" deel van de verbinding
Hoedekenskerke dorp met Hoedekens-
kerke-steiger zulks legen betaling van
f 850 door de spoorwegmaatschappij.
Voor het wegdeel van "215 M. lang in
onderhoud hij het waterschap kunnen
Ged. Staten nog geen voorstel doen, om
dat het nog niet bekend is of dit ook
deel zal uitmaken van den Rijksweg als
het rijk deze verbinding van de Provin
cie heeft overgenomen, wat mei den op
rit zeker wel het geval zal zijn.
Subsidie hygiëne van
het kind.
Het verzoek van de „Commissie voor
de hygiëne van het kind in Zeeland"
om ook over 1929 een subsidie van
f 1500 te mogen ontvangen, werd aan
gehouden om eerst de resultaten van
1928 te overzien. Thans is gebleken, dat
werkelijk de behoefte aan het Prov.
subsidie bestaat en is dit dan ook be
taalbaar gesteld. Het jiaar 1929 vangt
aan met een nadeélig saldo, terwijl blijkt,
dat de commissie hare werkzaamheden
in het tweede jaar van haar bestaan ge
leidelijk uitbreidt. Ged. Staten meenen
dan ook, dat er aanleiding is, om de
commissie ook voor 1929 Prov. steun le
verleenen.
Weg Hellegatpolder—
Groote Huissenspol-
d e r.
Ged. Stalen stellen voor afwijzend le
beschikken op het verzoek van de desbe
treffende commissie om de provincie
f3500 te doen bijdragen in verharding
van den weg hij de laadplaats Kamper-
sche Hoek der Z. VI. T. M. in den
Groote-Huissens'polder en den weg dwars
door den Hellegatpolder naar Kampen,
omdat zij meenen, dal dezen weg niet
van beteekenis kan zijn, voor het door
gaand verkeer tusschen Neuzen en
Kloosterzande, met de geringe breedte,
een groot aantal haaksche hoeken en
vele opritten en dat verkeer toch over
Zaamslag en Terhole zal blijven loopen
en omdat deze weg niet voorkomt onder
die, welke op het Prov. wegenplan staan
of onder de tertiaire wegen, waarvoor
een steunverleening is vastgesteld, doch
van zuiver plaatselijk belang is.
Laagspanningsnet te
Zuiddorpe.
Waar Ged. Staten de overname vian
hel laagspanningsnet le Zuiddorpe door
de P. Z. E. M. zoowel in het belang
achten van de vennootschap als in dat
van de gemeente, stellen zij voor de
P. Z. E. M. een crediet daartoe te ver
leenen van f 6000.
Wijziging verenregle-
m enten.
Naar aanleiding van de opmerkingen
en wenschen, geuit tijdens de behande
ling van' de in 1928 vastgestelde veren
reglementen liebbpn Ged. Staten overle,
gepleegd met hunne ambtgenooten in N
Brabant én Zuid Holland over de vol
gende punten: 1. het rookverbod op de
ponten; 2. het verbod om in rij- en
voertuigen plaats te nemen, zoolang deze
zich op de ponten bevinden, 3. het ont
breken van een bepaling, waarbij de
aanwezigheid van reservemateriaal wor-dt
voorgeschreven; 4 een strengere formu
leering van de verbodsbepaling ter zake
van het alcoholgebruik door 'he't perso
lieel.
Terwijl de met Ged. Staten van Zuid
Holland gevoerde briefwisseling lot geen
resultaat heeft mogen leiden, verklaar
den die van Noordbrabant zich' betref
fende punten 2, 3 en 4 tot medewer
king bereid. Een voorstel tot het doen
vervallen van de verbodsbepaling ter zake
het rooken op de ponten/, meende het
college met het oog op de veiligheid:,
zoowel van vaartuig als fading aan de
Staten niet te moeten doen. Ged. Staten
van Zeeland kunnen zich daarmede ver
eenigjen.
Zij stellen voor in het reglement de
overzetveren over de Eendracht o.a
te bepalen., dat tot genoegen van Ged
Staten een voldoende hoeveelheid reser
vemateriaal aanwezig moet zijn, dat het
aan het personeel verboden is tijdens de
uitoefening van den dienst gebruik te
zeker kan ik het niet weten. Er zdjfn
dingen hier in huis, die. schatten waard
zijn, en mijn oom en zijn vrienden
zijn die als hun eigendom beginnen te
beschouwen; ik heb het mijn oom zelf
hooren zeggen. Uw man heeft het hun
duidelijk gemaakt, dat hij niet Van plan
isf 'hen hun gang te laten gaan; z(é
zullen er niets in vinden hem in een
gat in den grond te stoppen als ze,
anders niet van hem af kunnen komen."
„Phoebé1
„Wat ik mij zelf afvraag is: weet hij
het? Ik heb meer dan eens getracht
hem er Voor te waarschuwen, maar hij
neemt geen waarschuwingen van mij aan.
Ja, ik zeg het nog eens, ik weet zioo
zeker als ik hier zit, dat er heel wat
gebeuren zal."
Later op den dag had Betty een kort
maar vrij zonderling gesprek met haar
man. Zij liep zenuwachtig op liet terras
heen cn weer, toen hij uit de biblio
theek naai- haar toekwam. Hij' had een
sigaar in den mond en wierp die weg
toen hij haar zag,
„Ik wist niet waar je was; kan ik
je even spreken?"
„Waarom wierp je je sigaar weg? Hij
was nog niet half op."
„Ik ancht dat dat zoo hoorde."
„Zoo hoorde! Moet je zoo deftig met
mij omgaan? En sedert wanneer is het
een onbeleefdheid voor een man le
rooken in tegenwoordigheid van zijn
vrouw, wanneer hij weet. dat zij er niets
tegen heeft?"
Haar loon kon niet vriendelijker zijn
al had hij een verwijt verdiend.
„Het spijl mij, maar net als het kleine
jongetje, ik meende er geen kwaad mee
Maar ik heb op 't oogenblik iets v,an
meer belang tot je te zeggen."
„Het lijkt mij zoo lang geleden, dat
je iets tegen mij gezegd heb, dat ik er
waarlijk verbaasd van ben."
Ofschoon de woorden bestemd waren
om hem boos te maken, bleef hij bedaard
„Als je op zulk een stijven toon
tegen mij spreekt, dan weet ik waarlijk
niet hoe ik net zal aanleggen, te meer
daar ik je een gunst te vragen had.'
„Is het mogelijk, dat ik je een gunst
kan bewijzen?"
„Betty, je moet nu niet zoo spreken
als je het goed begreep zou je het
werkelijk niet doen."
„M,aar ik begrijp het niet en, zoovter
ik het kan beoordeelen, wil je ook lie
ver niet dat ik het begrijp."
„Ik ben van plan je het alles te ver
klaren, maar ik geloof dat het op
oogenblik raadzaam is dat je hier van
daan gaat."
9*
(Ingez. Med.)
maken van sterken drank' en dat men
niet in rij- of voertuigen mag vertoe
ven), als de ponten in beweging Zijn.
B ij d r a g e n blinden-
o nde r w ij s.
Van.het bestuur der Sticfntinjg „Insti
tuut of gesticht voor Blinden" te Grave
en va'n dat der vereeriiging „Bartiméus"
te Utrecht werd ook voor 1929 een "bij
drage der provincie verzocht. Ged. Sta
ten meenen, dat daartoe arte aanteiuing
is en stellen voor eenvoufligshalve tel
kens bij de 'begroo'ling een Crediet te
verleenen om naar den maatstaf van
f 50 per jaar voor eiken behoeft igen blin
de 'bij te dragen, waarbij, de 'Staten de
volle vrijheid houden om telken jare
bij de he.grooling te beslissen of al dan
niet opnieuw voor gezegd doel een be
drag als vermoedelijk noodig zal blijken,
zal kunnen worden toegestaan.
Schadevergoeding aan
J. de üreu te Goes.
Nadat op 22 Jan. 1925 de automo
biel van 'j de 'Dreu te Goes 'te water
geraakte vatt de boot Bres'kens—Vlissin-
gen werd besloten dat door de provin
cie rechtsgeding zou worden gevoerd,
ingesteld door de 'Dreu, zoo noódig in
ïiooger beroep en cassatie. De recht
bank te Middelburg kende de Dreu een
schadevergoeding van f 900 toe met de
rente van 6 pet. van af den dag der
dagvaarding (20 Juli 1925). Het ge
rechtshof vernietigde dit vonnis bn ont
zegde de Dreu diens vordering. Nu is
uitgemaakt dat de Dreu geen recht
beeft, doch bij de behandeling van de
zaak in de Staten gebleken is dat meer
dere leden meenen er uit billijkheids
overwegingen desniettemin termen ge
vonden zouden kunnen worden om den
om den 'heèr de Dreu ter wille te zijn,
komen Ged. Staten hierop terug.
Na nog eens goëa te hebben doen
uitkomen, dat het een geheéi onver
plichte vrijgevigheid der provincie ;is,
waaruit nimmer eenige gevolgtrekking
voor de toekomst mag worden getrok
ken, stellen zij voor 900 te betalen
plus 6 pet. rente van) af den dag van
'het ongeval tot den dag der betaling.
Subsidie schapenras.
Overeenkomstig het verzoek van de
Vereeniging tot verbetering Van 'het scha
penras 111 "Zeeland stellen Ged. Staten
voor f 100 subsidie te geven over '29
en daarna ieder jaar lot wederopzeg
ging toe.
Tarieven en exploitatie
veerdienst IC o r t g e ne—
Wolphaartsdijk.
In handen van Ged Staten werden
jdejstijds gesteld een adres van J. K. C.
Matthijs en 124 andere bewoners van
N.-Beveland om eene verlaging van de
tarieven op hét veer Kortgene—Wol
phaartsdijk en een mo'tie van den heer
Overhoff om dat veer in provinciale ex
ploitatie te nemen.
Besloten is in de najaarszitting 1928
om f 70 000 le b<Élemmen voor een ïtieu
we boot.
Wat het eerste verzoek betreft, wijzen
Ged. Staten er op, dat elke vermindering
met 10 pOt. bij de passagierstarieven Zal
leiden tot een mindere opbrengst van
rond f 2000 en bij' de goe d e re n taj'i e ve n
van rond f 1700 Ged. Staten 'stelten
voor resp. 20 en 30 pCt. verlaging, w'at
gezien ook- de nieuwe boot over 1930
de rekening vermoedelijk met f 6600 na-
deelig slot zal doen sluiten, terwijl de
„Uit de „Monnik" vandaan gaan? Ik
vraag je waarom? Ga jij ook weg?'
„Neen, ik zal blijven.'
„Dan blijf ik ook."
„Betty, dat moet je niet doen.'
„Ja, maar ik doe het toch, of je moest
mij de deur uitzetten."
„Je weet wel dat ik dat niet doen
zal, maar je begrijpt het niet."
„Ik begrijp, dat mijn plaats is daar
waar jij bent; je bent mijn man en ik
ben je vrouw ofschoon slechts in
naam."
Ofschoon hij het niet opmerkte trilde
zij van het hoofd tot de voeten. Phoébé's
woorden klonken nog in haar «oren;
ze hoorde ze al duidelijker, naarmate
hij ernstiger werd.
„Ilc hoop dat net maar voor korten
tijd zal zijn het afscheid dat we van
elkaar moeten nemen, maar waarlijk,
je moet heengaan. Ik moet er zelfs op
aandringen, op gevaar af dat je mij ver
keerd beoordeelt. En vandaag nog; laten
we zeggen over een uur. Als' je dan
klaar kunt zijn. Je hoeft niet veel ba
gage mee te nemen. Ik héb al aan
Phoebé gezegd, dat zij je koffertje moet
pakken."
Zij wendde zich tot hem in een plot
seling opwellende woede. „Wat, he'b je
aan Phoebé gezegd mijn koffertje te pak
ken? Hoe durf je?"
Hij bleef even bedaard als zij opge
wonden was. „Het helpt niets of je je
boos maakt. De auto .staat klaar zoo
dra je koffertje gepak't is; ik hoop,
dat ik je naar den trein te Falmouth
kan brengen als je mij dat wilt permit-
teeren. Ilc had plan je Phoebé mee te
geven, je kunt dan samen een paar
dagen in de stad blijven."
„In de stad? Ik dacht, dat er geen
trein was op dit uur."
„Ik 'bestel een expres-trein, dan heb
je hel gemakkelijk met je beiden. Ik
heb al gezegd, dat er waarschijnlijk
een trein besteld zal worden; het zou
mij niet verwonderen als hij al klaar
staat als je aan het station komt."
,„Het lijkt wel een samenzwering."
Hij keek op zijn horloge.
„Is het goed, dat -ik de auto bestel
over een uur, of wat vroeger?"
„Je hoeft het in 't geheel niet te
doenik hoop dat je mij' begrijpen
zult. Precies even goed als jij meen ik
wal ik zeg en toen ik zooeven gezegd
he'b, dat ik hier niet vandaan ga of je
moest mij de deur uitzetten, toen meen
de ik het,"
Wordt vervolgd.