VI
LEGER EN VLOOT
Verkeerswezen, Post en
Telegrafie.
Verschillende Berichten
INGEZONDEN STUKKEN
BEKENDMAKINGEN
No.
1
nu
ne
Dl
zij)
ge:
gei
de
gei
ree
vai
me
dei
19i
ma
VOi
vo:
let
of
am
vai
zon
ree
lijs
bre
m
i
die
I
dig
cla:
frai
N
CH
Ro:
gunstigste zijde zich het meest doet gei
den, ,\vanl jaren duurt het soms, dat de
schrale vangsten den visschers loon1 ont
houden, om dan opeens in overvloed
te toonen dat de ansjovis nu juist de
Zeeuwsche stroomen niet schuwt. Als
voorbeeld wordt steeds aangehaald het
jaar 1906, toen na een reeks van jaren
450 ton ansjovis werd besomd in één
vischseizoen, terwijl vorige jaren zélfs
kwamen met 4 ton. Hoe moeilijk het
is, voorspellingen te maken, bleek even
te voren. Het jaar 1905 had pl.m;. 10
ton gegeven en naar aanleiding daarvan
'werd beweerd, dat deze visscherij ten
doode was opgeschreven; men iiad 't
Visscherij bestuur gevraagd, te onderzoe
ken of soms de ansjovis onze zeegaten
nog binnenkomt en dan, afgeschrikt door
het drukke scheepvaartverkeer Zijpe—
Wemeldinge of door het intense bewer
ken der oester- en mosselperceelen, ifiet
meer zoo hoog als vroeger de Schelde
optrekt ,en zie, zonder dat het ondelr
zoek nog heeft plaats gehad, komt uit
zich zelf het antwoord er op:'enorme
scholen komen de Schelde op en het zoo
gerenommeerde vischje wordt bij ladin
gen uil de fuiken gehaald en aan wal
gebracht. De knippers komen handen te
kort om de vischjes schoon te maken en
in te zouten. Het knippen is een bewer
king, die de ansjovis ondergaat voor ze
ingezouten wordt en bestaat in het ont
hoofden en het ontnemen van de inge
wanden; bij de Zeeuwsche ansjovis ge
schiedt dit met bijzondere zorg en het is
daarom tijdroovend en kostbaar.
Valt straks de goede temperatuur in1 't
Scheldewater, dan is het nog niet verke
ken. al is de haringvisscherij een totale
mislukking geweest; dan kan de zooge
naamde omvisscherij ,dil zijn de meer
toevallige vangsten in de fuiken, ook nog
wat inkomsten van beteekenis brengen:
geep ,rog, tong, elft, kreeft, bot, wijting,
bliek, enz. Meermalen kómt het ook voor
dat een aanzienlijk aantal makreelen
wordt gevangen.
I n d. S t o o m' v a a r 11 ij n e n.
Tapanoeli, 30 te Batavia v. B'dam.
Kertosono 30 te Batavia v. R'dam.
Kola Inten p. 1, 9 u. Sagres, R'dam
n. Java.
Kola Baroe 1 v. Belawan, Java n.
Rotterdam.
Commewijne, 28 v. Barbados.
Deli p. 30, 20 u. Suez, R'dam n. Java.
Tambora, 1 n.m .v. R'dam n. Java.
Triton 1 te A'dam v. W/.-Indië.
Vlieland p. 1, '4 o. Finisterre, Java n.
Rotterdam.
Patria, 1, 6 u. Ie Belawan, R'dam
n Batavila.
Palembang p. 30, 10 u. Sagres, New
York n. Batavia.
Slamat 30, 20 u. v. Port Said, R'dam
n. Batavia.
Kota Radja 1 te Batavia v. R'dam.
Koningin der Nederlanden p. 29 Gi
braltar, Batavia n. Amsterdam.
Garoet p. 29, 11 u. Malta, R'dam n.
Makassar.
Insnlinde p. 1, 6 u., Kaap del Armi,
Batavia n. R'dam.
Stoomvaartlijnen op
Noord-Amerik».
Leerdam, 30 te Vera Cruz v. R'dam.
Meissonier 29 le Vancouver v. R'dam.
Nebraska 28 te San Francisco, P.ici-
fickhst n. R'dam.
Binnendijk 30 11 u. 35 m. 180 mijl
West van Scilly, Newport News u. R'dam
Binnendijk p. 1 Scilly, 'Boston "n. R'dam
Spaarndam, 1 n.m., v. Corunna, Rot
terdam n. New Orleans.
Nieuw Anisterdargf 1 v.. Boulogne, Bot
terdam n. New York.
Lochmonar 30 te Pauanuq P.acifickust
n. Rotterdam
Drechtcl'ijk p. 1 Lizard, R'dam n. Pa-
cificknst.
Edam, 1 te R'dam v. New Orleans.
Kinderdijk p. 1 12 u. Terceira, Ant
werpen n. Pacifickust.
Maasdam 1 v.m. v. New Orleans n.
Rotterdam.
De commissie uit de Tweede Ka
mer, in wier handen zijn gesteld de
TngezM«d.) I inlichtingen op het adres van W. A. P.
L. Broeksma, magazijnbeheerder le kl
te Vlissingen, met verzoek om toe
kenning van den aan «ijn ran® verbon-
Hij heeft bekend zichzelf en zijn doch-| den jaarwedde, geeft in overweging den
tertje door gasvergiftiging om het le- minister van defensie te verzoeken aan
vpn te hebben willen brengen. Hij be-| den wensch van Broeksma te voldoen,
dacht zich echter en heeft hel gaskraan-
tje weer uitgedraaid. Vervolgens is hij
een brief gaan schrijven aan zijn broer. I BUITENLAND
Toen is hij met zijn dochtertje naar zijn
zwager gegaan en liet zijn tien-jarig
zoontje op den zolder slapen. I NIEUWS UIT BELGIE,
Dinsdagmiddag is hij naar het Fluisl
van Bewaring overgebracht. Nadat hij I (Van onzen bijzonderen correspondent)
niet het lijk van -de vrouw geconfronteerd
was, toonde hij geen spijt, en maakte op-I einde van een vlieger. Zijn moe
merkingen tegen de politie waaruit de-I dige oorlogsprestaties, Verwantschap
ze de conclusie meende te moeten trek-| an Nungesser. Uitgebreide plannen
ken met een simulant te doen te heb
ben.
Intusschen staat het wel vast, dat 'n
psychiatrisch onderzoek zal worden in
gesteld naar de toerekeningsvatbaarheid
van den verdachte.
van de Belgische luchtvaart-
Brussel, April '29.
Het telegram dat de wereld het ein
de heeft bericht van den Belgischen
T TT TT vlieger Edmond Thieffry, is vermoede-
In de stoomhleekerij „Het Haasje Ujk door de duizende die het onder de
sselmuiden wilde een der knechts, en hebben gekreg onverschmig ge-
de jonge T. den drijfriem verplaatsen lezen geworden en meri beeft de ,^llt
tijdens het loopen der (machine. Hij Werd terzijde gelegd zonder er nog verder over
bij de mouw gegrepen, meegesleept en te denken Ej. gebeuren bnmers elken
rondgeslingerd, tot de machine gestopt d vliegl0ngeluk£en en bet niemvs is er
wen Toen was de arme jongen zoo nu af r>at e%n vli m:in of meer er bet
deerlijk gekwetst dat hij, naar hel zie- leven bij inschjel beeft geen ti_
ktnluus gebracht, spoedig daarna over- oneele beteekenis meer. Maar van hier
in den nacht van Maandag op
'ced' luit gezien is het feit, dat het tragisch
einde is van een bewogen loopbaan,
Dinsdag werd brand ontdekt in de hout- fe™ 3?d, f volhai'dende onderne-
zagerij en timmerfabriek van Gebr. Wes- ™1"gSgefSt niettde !Un?Sle ^fchappen
tril nabij het station Beekbergen. Mede °°k te PÏgaUon m het kader
door gebrek aan water viel niet veel den alfBelgische luchtvaart-
meer le redden. annalen en l^litvaartpohtiek.
De fabriek is geheel uitgebrand. Oor-I Thieffry was een van de meest mar
zaak onbekend. '{ante personaiiteiteiten uit de Belgische
luchtvaartkringen en zijn geweldadige
dood is daarom reeds een gebeurte
nis die van grootere beteekenis is dan
gaaf.
Dinsdagavond is te Helmond brand
fhmm L°kBezemeiden Zofn hoó\warenfa-1 een §ewoon gemengd bericht, zij hel dan
rum.i L. bezemer en z,oon, noutwarema nog cen vlieapngeluk. Het heeft hem ge-
bnkanlen. De magazijnen.brandden ge- in 2;oov|rre men te Brussel be-
r^Ln11» fr bedraagt f ofiIrichten heeft over de ramp, aan den
f 15000. iet bedrijf zal geen stagnatie vooravond van het Slicces, nadat hij
ondervinden, eizcering ce^ ii S(ia~|reeds mcd een massa tegenslagen had
I afgerekend. Na een heele reeks vruchte-
-Tc Ouddorp is op de z.g. Paarden- '°°f pogingen om Belgisch Congo langs
plaat een lijk aangespoeld. Na onderzoek J® 1»cht bereiken was Ihieffry name-
bleek hel te zijn van een 'der omgékome- in ,rclaüe gekomen met prins de
bij de ramp der Yeddingsboot, te LlêIie> den gewezen gezantin Den Haag
van Holland, n.l. van den matroos familie een baanbreker is op ko-
1'. A. Verwev. Papieren op hem bevon- omaaal §eb^ en er ook veel belangen
den wezen zulks uit. Het lijk is nog vrij iee, gevestigd, d>e ook een geregelde
1 luchtverbinding wenschte lot stand te
zien komen tusschen het Kivoemeer, in
D e politie in de Bilt heeft een 35-1 Co"S»* ten Noord-Mesten van het Tan
jarige man aangehouden, verdacht van ganyikameer en Boma-Matadi, dus dwars
bigamie. Na verhoor is hij ter beschik-Moor de Belgische kolonie van het Mas
king van de justitie 'te Utrecht gesteld. naar het Oosten. Het kwam er op
J 'aan, voor llneffry, die spoedig voor dit
plan gewonnen was, de beste reisroute
Men schrijft aan de Maasb. uil vblden jrn b;j ver.trok op Zaterdag
'Eindhoven: 1 g April 01T1 jq uur 's ochtends te Rabalo
Te Eindhoven addon binnen z4 uuiI om eenjge uren nadien veilig le Alberl-
aulo-en motorongelukken plaats. Op den I janden ecnigc daaen opont
(Boschdijk werd v d. S van zijn motor Lj vcrlrok bet loi:,stcl op 10 April
geslingerd. Hij bekwam ernstige hoofd-1 naar Linea. Het weder was mooi, maar
wonden; zijn vrouw werd van de duo ge- j -n de veide jjingen enkele onheilspel
gooid en bekwam verwondingen aan de I jen(je Wolken.,... Deze wolken werden
hand. In de Hemelrijken reed een vraci -1 toestel geraakte in een
auto tegen een hek; alle flesschen ie'r I wervelstoorm, op 1000 meter hoogte, lus-
en limonade braken terwijl de chau -I scben be^ Tangenyikameer en. de bergen,
feur met twee naast hem zittende Pei"|en vjei pletter in moerassen. Thieffrv
sonen door den voorruit vlogen. Op den1
en zijn piloot Julien werden! op slag ge
Aalsterweg vloog de heer S. van zijn I dood en zbn op qqq meter van den
motor en bekwam een beenbreuk en'
oever van hel meer begraven. De me-
erastige kneuzingen. Op den osc ij I canicien, Gastuche, liep slechts een arm
au breuk op en kon later door inlandsche
bus, hij struikelde en brak een ee.?-1 jagers in veiligheid worden gebracht
slapte de werkman v. d. H. uit een
I breuk op en kon later door inlandsche
tt ee.^'jagers in veiligheid worden gebracht.
In Strijp vlogen de motorrijder IL en zij I -poen bej. toestel verongelukte bevond
H. v, O. van -den motor1
De 38-j. schilder Iv. te Haarlem, die
jiaar wij meedeelden zijn wouw heeft ver
moord, heeft een volledige bekentenis
afgelegld. K. vertelde, dat hij Zondag
avond ruzie kreeg mét zijn vrouw, om
dat hij vertelde geen zin meer te heb
ben in zijn werk. Zijn vrouw maakte hem
op zijn plicht opmerkzaam en gaf hem
te kein'nen dat er toch geld in huis
moest komen, om haar en de kinderen
eten te geven. De ruzie liep zoo hooi:*,
dat een worsteling ontstond waarbij K.
met zijn voet voor de deur van ^en kast
kwam le vallen. Na een langdurig^ wor
steling heeft hij een broodmes gjenomen
dat naast hem op de tafel lag, de cvrouw
op den grond geslingerd, zijn knie op
haar borst gezet en in een oogjenblik
den halsslagader doorgesneden, waar
door zij doodbloedde. Na zijn daad heeft
hij verschillende manieren verzonnen om
een eind aan zijn eigen leven te maken.
meisje mej. n. v. u. van ueu mu.ui-hel zicb 011geveer 150 K.M. van het
en bekwamen vnj ernstige verwondingen e,de doel Een tegensiag waanlTCe
min hand eu been. Op Stratumseind reed Thieffrv sedert den oorlog voortdurend
n vrachtauto n loopjongen aan, die van I beeb lnocteil afrekenen. Tijdens den oor-
zijn fiets was gevallen. Het ventje kreeg I was bel ]ot bem ecider gunstig
inwendig letsel. Op den Geldropsche weg I ,(an be^ Belgische front was hij een van
tenslotte reed een auto een kar met|de vbegers dje de beste reputatie had en
paard in een sloot. De chauffeur wer I doQr de Duit&chers het meest werd ge-
gelhesseerd, de auto ernstig beschadig I vrecSd Als zoon van den secretaris van
De kar kon uit de sloot gehaald worden, I een gemeente uit de Brusselsclie omge
kreupel. Ten slotte Etterbeekj bad Thieffry zijn studiën
maar 't paard was
geblesseerd, de auto ernstig^beschadigd, i -n de recb^en geëindigd, toeij de oorlo
den Emdhovenschen wqg mj ^Geldrop yiibrak en hij onmiddellijk dienst nam
om in 't meest moderne wapen: de lucht
een aanrijding gehad met een luxe-auto
der fa. v. Dijk, aldaar, zoodat de vooras
onder den wagen uitsloeg.
vaart, weldra lauweren te oogsten. Het
duurde niet lang of hij deed van zich
spreken als van een „as" niet alleen door
Ju bergingsmaatschappij I het aant£d vijandelijke toestellen dat hij
Harnstorff te Altona, welke .belast is I naar de andere wereld hielp, maai- ook
met het lichten van de groote Franse ie dQoi, de &toutmoedige ondernemingeu die
stoomboot, die bij Ilaifong in In do-China 1 b-. ubbaajde en waarmee hij in Januari
gezonken is, heeft reeds 70 nnlhoenI begon door een reisje naar...
francs van boord weten te halen. I Brussel;; Thieffry steeg achter de vuur
TIo Rrusselsche corresDondent der Nn °P' vloog op groote hoog!e bovei!
x, Brusselsclie corresponae t deu vijand en verscheen eenigen tijd
N R. Crt. meldt, dal de schade, door I Qadien te Brussel, op zeer geringe hoog
den brand der abdij te Tongerloo aan- boyen d huis van zijn familie, boven
gericht, op ruim 10 milhoen francs woi 1 I daj. van z--n verj00fde Be Duitsche jacht-
geraanid. Op initiatief van mr. Frans I vliegtuigen konden hem niet omlaag
Van Cauwelaert burgemeester van Ant- sdWele° Slechts nadat hij er zeIf tien
werpen, wordt het plan overwogen een bad Weggernimd moest hij er in Februari
Rationale of zelts internationale inschry- 1918 - beur(. aan g.elooven toen "het
ving te openen ten einde den weder- e&cadrillC; waarloe hij behoorde, uitge-
opbouw der vernielde abdij en het her-1 wees^ was om wraalc te nemen wegens
stel van hare bibliotheek mogelijk te raa- den dood van een der beste Belgische
Een. I piloten, te Poelcapelle. Thieffry kwam
Ir .dien avond niet meer terug. In een sliijd
Op liet landgoed Kurzen Trechow I mej. vjcr Duitsche stalen vogels was hij
bij Bützow waren twee rechercheurs tol een noodiandjt,,g in de Duitsche lij
bezig met het instellen van een onder-1 nen gedwongen geworden en krijgsge
zoek naar een geval van brandstichting. vangen gemaakt. Vijf maal trachtte hi,
Plotseling stortte een gedeelte van den 1 0p een bewogen wijze, uit de
muur van het buiten in, waardoor de I krijgsgevangenschap te ontsnappen, maar
eeue rechercheur bedolven werd. De I s^eeds werd liij weer gepakt. Tot de
ongelukkige was op slag dood. wapenstilstand aanbrak en ThieTfry ein
delijk, uit de gevangenschap verlost, in
December 1918 zijn eed van advokaat bij
de Brusselsclie balie kon afleggen en
trouwde.
De liefde voor de lucht verliet hem
echter niet. Zijn huwelijksreis maakte
hij per vliegtuig en in de jaren die volg
den droomde hij ervan de eerste lucht
verbinding tot stand te brengen tusschen
België en Congo Hij spande zich zoolang
in voor dit denkbeeld dat hij eindelijk
in Februari 1925 vertrekken kon met
een zwaar 3-motorenvliegtuig. De reis
was lastig, eindigde bijna tragisch, maar
begin April kwam zij niettemin tot een
goed einde. Een geestdriftige ontvangst
bij zijn terugkeer te Brussel was de be
looning van den vlieger, die hiermede
het hoogtepunt van zijn carrière bereikte,
want van dit oogenblik af bleef liet geluk
hem als een druiventros: drie jaren ach
ter elkaar beproefde hij zijn tocht naar
Congo te hernieuwen maar geen enkele
maal bracht hij het buiten Europa. De
jongste maal, in Februari j.l. moest hij
na te Deurne (Antwerpen) te zijn op
gestegen, zelfs op enkele kilometers van
liet vliegveld reeds landen. De vorige
maal was er, na het vertrek te Brussel
ruzie ontstaan aan boord tusschen hem
en den piloot Lang, een incident, dat veel
ophef heeft gemaakt en waarover wij u
meer hebben verteld. De ruzie had mak
kelijk met den dood van geheel de be
manning kunnen eindigen. Na zoovele
malen bij de gevechten aan het front en
zijn ondernemingen aan den dood te zijn
ontsnapt, heeft hij dezen thans gevonden
aan den Evenaar. Het noodlot kent geen
grenzen.
Merkwaardig is een bijzonderheid be
treffende de bloedverwantschap van
Thieffry, die minder bekend is. '.Vrienden
van de familie hebben namelijk opzoe
kingen gedaan naar de afstamming er
van en daaruit blijkt, dat er verwant
schap bestaal zeer verwijderde ver
wantschap natuurlijk tusschen Thief
fry en Nungesser, den held van den
„Witten Vogel" die in den Oceaan een
tragisch einde heeft gevonden. De fa
milie Nungesser vindt, evenals'de familie
Thieffry, oorsprong in de familie van een
zekeren Jan-Baptist Desmet, die in 1778
le Grootenberg was gevestigd, in de om
geving van Audenaarde.
In deze eeuw van het vliegwezen,
waarin de openbare belangstelling zoo le
vendig is voor alle vliegprestaties, leeft
men mee niet de lotgevallen van de hel
den van de lucht. Ei\ Thieffry mag wel
in deze rij worden geplaatst.
Maar wat heeft dit tenslotte ook' nog
te maken met de Belgische luchtvaart-
politiek, zoo zal men zich afvragen. Dal:
niets gelukt, sedert enkele jaren, van
wat door de Belgische luchtvaart wordt
ondernomen. Sedert Medaets era. Verliae-
gen bij hun poging om het afstandsrecord
op hun naam le brengen door een non-
stopvlucht naar Belgisch-Congo, tegen de
hoogvlakte van Langres le pletter zijn ge
vlogen. z'ijn voortdurend nog vluchten on
dernomen naar Congo, waarvan geen en
kele is geslaagd. En dit gfevoegd bij een
ware malaise in de militaire luchtvaart
die onlangs nog bevestigd werd door liet
veelbesproken vrijwillig ontslag van den
commandant van dit wapen, heeft onder
het publiek den indruk verspreid dal
iets niet in orde is met de Belgische
luchtvaart, dat deze niet op gezonde
grondslagen berust. Perscampagnes, die
onbewimpeld hoogere verantwoordelijk
heid in het gedrang brachten voor de tal
rijke ongelukken in de militaire lucht
vaart, hebben niets anders gedaan dan
dezen indruk bevestigen.
Wlij zullen daar echter niet verder over
uilweiden omdat men nu juist op een
keerpunt schijnt gekomen le zijra en voor
al ernstige plannen met de burgerlijke
luchtvaart, die in een energiek' minister,
den heer M. Lippens, een flin'ken steun
vindt zijn dochter is zelf een ervaren
pilote toelaten de toekomst van de
Belgische luchtvaart rooskleuriger te
noemen. Is de luchtverbinding niet Con
go nog niet regelmatig lot stand kuninen
gebracht worden, het plan om een lucht
lijn Belgic-Congo in exploitatie te bren
gen heeft niettemin vasten vorm gekre
gen door een overeenkomst met Frank
rijk. Deze overeenkomst voorziet n.l
Fransch-Belgische samenwerking voor 'n
lijn AntwerpenParijs—Perpignan Ali
canteOran—Reggan—Gao Zuider
Fort LanyLibengo—Bandoendoe—Port
FrancquiElisabethville—Beira Mada
gascar. De exploitatie zou gemeenschap
pelijk zijn voor de lijn ParijsBeira, uit
sluitend Belgisch voor het gedeelte Ant
werpenParijs en Fransch voor het ge
deelte BeiraMadagascar. Een lijn die
een uitgave vergt, voor België van 164
millioen francs. Om de exploitatie moge
lijk te maken wordt een groote kapitaals-
verhooging voorzien van de Belgische
'luchtvaartmaatschappij S.A.B.E.N.A.
en subsidies voor het genoemd bedrag
van den Staat. Komt deze lijn er, wat
zeker is, dan mag men aannemen dat
diL hel begin is van de uitvoering van
een programma, waarmee België defini
tief stand kiest in het internationale
luchtvaartverkeer, op welk gebied het
tot dusver nog niet veel heeft gepresteerd
en waarin zijn opgenomen, om voor 19.32
ie worden verwezenlijkt, in samenwer
king met de buitenlandsche maatschap
pijen, de nieuwe lijnen Antwerpen—Es
sen—Hamburg; Antwerpen—Essen—Ber
lijnLonden—Antwerpen—Brussel—Lu
xemburg—Straatsburg—Bazel, met steeds
een aansluiting AntwerpenBrussel. Wat
men kan er zich gemakkelijk rekenschap
van geven, een groote krachtsinspanning
zal eischen.
EEN VERKEERSVRAAGSTUK.
Mijnheer de redacteur!
Men herstqlt de erbarmelijke bestra
ting van den Nieuwen Vlissinglschen Weg
en werkelijk niet vóór den tijd; de wijze
van werken lijkt mij practisch en ik hoop
dat alles spoedig klaar zal zijn.
Wanneer gaat men echter den daaraan
aansluitenden doorgaanden verkeersweg:
Poelendaalschc Singel, Teerpakhuizen-
Istraat, Blauwendijk, Kanaalweg onder
handen nemen?
Ik moet dien weg bijna dagjelijks met
mijn bedrijfs-auto rijden; mijn collega's
en mijzelven, kortom alles wat rijdt, kost
die ellendige weg een massa geld aan
slijtage; binnenkort komen de vreemde
lingen!
Ik meen liet vorig jaar te hebben ge
lezen,, dat het wegdek van den Poelen-
'daalschen singel, toen nog twee jaar
jaar mede kon; men moet dien weg
thans eens rijden om te ondervinden wat
daarvan waar is. In de Teerpakhuizen-
slraat wordt steeds een deel en dikwijls
een groot deel van de wegbreedte in
beslag genomen voor stalling of repara-
tiewerkplaats van twee daar gevestigde
smeden, die voor die (stalling en die
'werkzaamheden hun eigen terrein be
hoorden le gebruiken en niet den ver
keersweg nog smaller cn nog gevaar
lijker maken, dat deze reeds is. Men;
heeft het vorig jaar kleine straatjes met
éénrichtingsverkeer borstraat, men had
dat geld veel beter kunnen besteden met
dezen hoofd verkeersweg afdoende te /ver
beteren.
Of: wacht men weer of Rijk, Provincie
of wie dan ook liet werk wil doen' en;
als dat zoo is schijnt het mij alweder
een voorbeeld van de hulpeloosheid van
lien die gesteld zijn om ons tc regfee-
ren.
Ik hoop dat dit schrijven een klein
beetje moge helpen!
BEDRIJFSAIJTOIIOUDER
Middelburg, April 1929.
(Wij willen den schrijver er aan herin
neren, dat in de raadsvergadering van
25 Juli 1928 werd behandeld hel voorstel
tot verbetering van den N. VI. weg eih
daarbij door B. cn W. werd medegedeeld
dat zij getracht hebben ook steun nil hel
Provinciaal wegenfonds te krijgen voor
verbetering van den Poelendalensingel
en den Blauwendijk, maar dal Ged. Sta
ten verklaarden daarop voor dat oogen
blik niet te kunnen ingaan, oindal deze
wegen niet op het Prov. wegenplan, staan
B. en W. waren echter van meening dat
geen poging onbeproefd moet worden ge
lalen om de gemelde wegen als nog in
hel Prov. Wegenplan opgenomen te krij
gen.
In de vergadering werd door B. en
W. toegezegd le trachten ook den Ka
naalweg in het wegenplan opgenomen te
krijgen.
Vooraf was in de vergadering van 7
Mei cen voorstel om "f 1300 te besteden
aan den Poelendalensingel teruggenomen.
Men zou toen alleen de hoogst noo-
dige herstellingen doen verrichten.
Gaarne geven wij loc, dat de door den
schrijver genoemde wegen een ver van
mooi bovendek hebben. maar ander
zijds blijkt ons nit het bovenaangehaal
de, dal de kwestie de volle aandacht
van het gemeentebestuur heeft, maar het
is hier ook weer de financieele kwestie
die legen houdt.
Wat betreft de werkzaamheden, die
door de in de Teerpakhuijzenstraat wo
nende smeden, aan wagens enz worden
verricht, dient opgemerkt, dat deze sme
den betalen voor hel recht een bepaalde
oppervlakte gemeentegrond in gebruik
te nemen.
Reeds zijn vroeger maatregelen ge
nomen om le voorkomen, dat o.a. op
Marktdagen te veel wagens in de straat
staa(n en nog steeds wordt door de politie
toegezien, dal verkeersstoringen tot een
minimum blijven beperkt. Red.)
VACCINATIE.
Burgemeester en Wethouders van Mid
delburg brengen ter openbare kennis:
dal op Woensdag, den 8 Mei 1929,
des namiddags te half 4 uur, in een
lokaal van perceel Wagenaarstraat D nr.
78, gelegenheid zal bestaan, lol kosteloo-
ze inenting en herinenling.
Men wordt verzocht alsdan hel trouw
boekje mede le brengen.
De controle op de inenlin/g zal geschie
den op Woensdag', den 22 Mei d a.v., des
morgens te 10 uur, in bovengenoemd
lokaal.
De aandacht wordt er uitdrukkelijk
op gevestigd dat Voorloopig tot 1 Jan.
1930 ten behoeve van toelating vair On
derwijzers, Onderwijzeressen en leerlin
gen tot de scholen, overlegging van' een
verklaring van een geneeskundige dat
zij met goed gevolg, of meer dan eens,
de inenting tegen de pokken hebben
ondergaan, of aan de natuurlijke kinder
pokken (variolae) hebben geleden, niet
noodzakelijk is.
Middelburg, den 30 April 1929.
Burgemeester en Wethouders
voornoemd,
P. DUMON TAK.' voorzitter.
M. VAN DER VEUR, secretaris'.
Dit nu
Afcie
ken,
slag
tingen
voederf;
bant"
om schd
een doe
ringsad1
overe
Hie
nigen-
ke bete
gehad.
Toen
plichtwij
amende
vast te
ven je
lagere
lagere
gezame
7 jaar
jaren
ken va
school
sympat
Wasz
„Onder
der
Het ont
lijke sfe
Op
tot wijzi
wet 192
plaatsin;
onderwi
schillen!
door
Gerha
dement-
Suring
gediendj
te later
een zelï
gel ijker!
wachtge
deze
Electr.
Drukkerij G. W. DEN BOER,
Middelburg.
Aan
men nog
pen van|
betreffe
Het
doelt
uit en
brengenl
waardell
voorwa
't
het be
gen in
derlijke'
den
voor dc
in ae
een der
van datl
der jeu*
Het
hijzondc
seering
dadigerJ
voegdhe|
ling vai
bevel
straf vol
ste tien
schappij!
Oniwl
deel aas
Ministei
voor de
Een
derniseq
daar]
ven,
MevrtS
zou me
beid
nister