VI LEGER EN VLOOT Verkeerswezen, Post en Telegrafie. Verschillende Berichten INGEZONDEN STUKKEN BEKENDMAKINGEN No. 1 nu ne Dl zij) ge: gei de gei ree vai me dei 19i ma VOi vo: let of am vai zon ree lijs bre m i die I dig cla: frai N CH Ro: gunstigste zijde zich het meest doet gei den, ,\vanl jaren duurt het soms, dat de schrale vangsten den visschers loon1 ont houden, om dan opeens in overvloed te toonen dat de ansjovis nu juist de Zeeuwsche stroomen niet schuwt. Als voorbeeld wordt steeds aangehaald het jaar 1906, toen na een reeks van jaren 450 ton ansjovis werd besomd in één vischseizoen, terwijl vorige jaren zélfs kwamen met 4 ton. Hoe moeilijk het is, voorspellingen te maken, bleek even te voren. Het jaar 1905 had pl.m;. 10 ton gegeven en naar aanleiding daarvan 'werd beweerd, dat deze visscherij ten doode was opgeschreven; men iiad 't Visscherij bestuur gevraagd, te onderzoe ken of soms de ansjovis onze zeegaten nog binnenkomt en dan, afgeschrikt door het drukke scheepvaartverkeer Zijpe— Wemeldinge of door het intense bewer ken der oester- en mosselperceelen, ifiet meer zoo hoog als vroeger de Schelde optrekt ,en zie, zonder dat het ondelr zoek nog heeft plaats gehad, komt uit zich zelf het antwoord er op:'enorme scholen komen de Schelde op en het zoo gerenommeerde vischje wordt bij ladin gen uil de fuiken gehaald en aan wal gebracht. De knippers komen handen te kort om de vischjes schoon te maken en in te zouten. Het knippen is een bewer king, die de ansjovis ondergaat voor ze ingezouten wordt en bestaat in het ont hoofden en het ontnemen van de inge wanden; bij de Zeeuwsche ansjovis ge schiedt dit met bijzondere zorg en het is daarom tijdroovend en kostbaar. Valt straks de goede temperatuur in1 't Scheldewater, dan is het nog niet verke ken. al is de haringvisscherij een totale mislukking geweest; dan kan de zooge naamde omvisscherij ,dil zijn de meer toevallige vangsten in de fuiken, ook nog wat inkomsten van beteekenis brengen: geep ,rog, tong, elft, kreeft, bot, wijting, bliek, enz. Meermalen kómt het ook voor dat een aanzienlijk aantal makreelen wordt gevangen. I n d. S t o o m' v a a r 11 ij n e n. Tapanoeli, 30 te Batavia v. B'dam. Kertosono 30 te Batavia v. R'dam. Kola Inten p. 1, 9 u. Sagres, R'dam n. Java. Kola Baroe 1 v. Belawan, Java n. Rotterdam. Commewijne, 28 v. Barbados. Deli p. 30, 20 u. Suez, R'dam n. Java. Tambora, 1 n.m .v. R'dam n. Java. Triton 1 te A'dam v. W/.-Indië. Vlieland p. 1, '4 o. Finisterre, Java n. Rotterdam. Patria, 1, 6 u. Ie Belawan, R'dam n Batavila. Palembang p. 30, 10 u. Sagres, New York n. Batavia. Slamat 30, 20 u. v. Port Said, R'dam n. Batavia. Kota Radja 1 te Batavia v. R'dam. Koningin der Nederlanden p. 29 Gi braltar, Batavia n. Amsterdam. Garoet p. 29, 11 u. Malta, R'dam n. Makassar. Insnlinde p. 1, 6 u., Kaap del Armi, Batavia n. R'dam. Stoomvaartlijnen op Noord-Amerik». Leerdam, 30 te Vera Cruz v. R'dam. Meissonier 29 le Vancouver v. R'dam. Nebraska 28 te San Francisco, P.ici- fickhst n. R'dam. Binnendijk 30 11 u. 35 m. 180 mijl West van Scilly, Newport News u. R'dam Binnendijk p. 1 Scilly, 'Boston "n. R'dam Spaarndam, 1 n.m., v. Corunna, Rot terdam n. New Orleans. Nieuw Anisterdargf 1 v.. Boulogne, Bot terdam n. New York. Lochmonar 30 te Pauanuq P.acifickust n. Rotterdam Drechtcl'ijk p. 1 Lizard, R'dam n. Pa- cificknst. Edam, 1 te R'dam v. New Orleans. Kinderdijk p. 1 12 u. Terceira, Ant werpen n. Pacifickust. Maasdam 1 v.m. v. New Orleans n. Rotterdam. De commissie uit de Tweede Ka mer, in wier handen zijn gesteld de TngezM«d.) I inlichtingen op het adres van W. A. P. L. Broeksma, magazijnbeheerder le kl te Vlissingen, met verzoek om toe kenning van den aan «ijn ran® verbon- Hij heeft bekend zichzelf en zijn doch-| den jaarwedde, geeft in overweging den tertje door gasvergiftiging om het le- minister van defensie te verzoeken aan vpn te hebben willen brengen. Hij be-| den wensch van Broeksma te voldoen, dacht zich echter en heeft hel gaskraan- tje weer uitgedraaid. Vervolgens is hij een brief gaan schrijven aan zijn broer. I BUITENLAND Toen is hij met zijn dochtertje naar zijn zwager gegaan en liet zijn tien-jarig zoontje op den zolder slapen. I NIEUWS UIT BELGIE, Dinsdagmiddag is hij naar het Fluisl van Bewaring overgebracht. Nadat hij I (Van onzen bijzonderen correspondent) niet het lijk van -de vrouw geconfronteerd was, toonde hij geen spijt, en maakte op-I einde van een vlieger. Zijn moe merkingen tegen de politie waaruit de-I dige oorlogsprestaties, Verwantschap ze de conclusie meende te moeten trek-| an Nungesser. Uitgebreide plannen ken met een simulant te doen te heb ben. Intusschen staat het wel vast, dat 'n psychiatrisch onderzoek zal worden in gesteld naar de toerekeningsvatbaarheid van den verdachte. van de Belgische luchtvaart- Brussel, April '29. Het telegram dat de wereld het ein de heeft bericht van den Belgischen T TT TT vlieger Edmond Thieffry, is vermoede- In de stoomhleekerij „Het Haasje Ujk door de duizende die het onder de sselmuiden wilde een der knechts, en hebben gekreg onverschmig ge- de jonge T. den drijfriem verplaatsen lezen geworden en meri beeft de ,^llt tijdens het loopen der (machine. Hij Werd terzijde gelegd zonder er nog verder over bij de mouw gegrepen, meegesleept en te denken Ej. gebeuren bnmers elken rondgeslingerd, tot de machine gestopt d vliegl0ngeluk£en en bet niemvs is er wen Toen was de arme jongen zoo nu af r>at e%n vli m:in of meer er bet deerlijk gekwetst dat hij, naar hel zie- leven bij inschjel beeft geen ti_ ktnluus gebracht, spoedig daarna over- oneele beteekenis meer. Maar van hier in den nacht van Maandag op 'ced' luit gezien is het feit, dat het tragisch einde is van een bewogen loopbaan, Dinsdag werd brand ontdekt in de hout- fe™ 3?d, f volhai'dende onderne- zagerij en timmerfabriek van Gebr. Wes- ™1"gSgefSt niettde !Un?Sle ^fchappen tril nabij het station Beekbergen. Mede °°k te PÏgaUon m het kader door gebrek aan water viel niet veel den alfBelgische luchtvaart- meer le redden. annalen en l^litvaartpohtiek. De fabriek is geheel uitgebrand. Oor-I Thieffry was een van de meest mar zaak onbekend. '{ante personaiiteiteiten uit de Belgische luchtvaartkringen en zijn geweldadige dood is daarom reeds een gebeurte nis die van grootere beteekenis is dan gaaf. Dinsdagavond is te Helmond brand fhmm L°kBezemeiden Zofn hoó\warenfa-1 een §ewoon gemengd bericht, zij hel dan rum.i L. bezemer en z,oon, noutwarema nog cen vlieapngeluk. Het heeft hem ge- bnkanlen. De magazijnen.brandden ge- in 2;oov|rre men te Brussel be- r^Ln11» fr bedraagt f ofiIrichten heeft over de ramp, aan den f 15000. iet bedrijf zal geen stagnatie vooravond van het Slicces, nadat hij ondervinden, eizcering ce^ ii S(ia~|reeds mcd een massa tegenslagen had I afgerekend. Na een heele reeks vruchte- -Tc Ouddorp is op de z.g. Paarden- '°°f pogingen om Belgisch Congo langs plaat een lijk aangespoeld. Na onderzoek J® 1»cht bereiken was Ihieffry name- bleek hel te zijn van een 'der omgékome- in ,rclaüe gekomen met prins de bij de ramp der Yeddingsboot, te LlêIie> den gewezen gezantin Den Haag van Holland, n.l. van den matroos familie een baanbreker is op ko- 1'. A. Verwev. Papieren op hem bevon- omaaal §eb^ en er ook veel belangen den wezen zulks uit. Het lijk is nog vrij iee, gevestigd, d>e ook een geregelde 1 luchtverbinding wenschte lot stand te zien komen tusschen het Kivoemeer, in D e politie in de Bilt heeft een 35-1 Co"S»* ten Noord-Mesten van het Tan jarige man aangehouden, verdacht van ganyikameer en Boma-Matadi, dus dwars bigamie. Na verhoor is hij ter beschik-Moor de Belgische kolonie van het Mas king van de justitie 'te Utrecht gesteld. naar het Oosten. Het kwam er op J 'aan, voor llneffry, die spoedig voor dit plan gewonnen was, de beste reisroute Men schrijft aan de Maasb. uil vblden jrn b;j ver.trok op Zaterdag 'Eindhoven: 1 g April 01T1 jq uur 's ochtends te Rabalo Te Eindhoven addon binnen z4 uuiI om eenjge uren nadien veilig le Alberl- aulo-en motorongelukken plaats. Op den I janden ecnigc daaen opont (Boschdijk werd v d. S van zijn motor Lj vcrlrok bet loi:,stcl op 10 April geslingerd. Hij bekwam ernstige hoofd-1 naar Linea. Het weder was mooi, maar wonden; zijn vrouw werd van de duo ge- j -n de veide jjingen enkele onheilspel gooid en bekwam verwondingen aan de I jen(je Wolken.,... Deze wolken werden hand. In de Hemelrijken reed een vraci -1 toestel geraakte in een auto tegen een hek; alle flesschen ie'r I wervelstoorm, op 1000 meter hoogte, lus- en limonade braken terwijl de chau -I scben be^ Tangenyikameer en. de bergen, feur met twee naast hem zittende Pei"|en vjei pletter in moerassen. Thieffrv sonen door den voorruit vlogen. Op den1 en zijn piloot Julien werden! op slag ge Aalsterweg vloog de heer S. van zijn I dood en zbn op qqq meter van den motor en bekwam een beenbreuk en' oever van hel meer begraven. De me- erastige kneuzingen. Op den osc ij I canicien, Gastuche, liep slechts een arm au breuk op en kon later door inlandsche bus, hij struikelde en brak een ee.?-1 jagers in veiligheid worden gebracht slapte de werkman v. d. H. uit een I breuk op en kon later door inlandsche tt ee.^'jagers in veiligheid worden gebracht. In Strijp vlogen de motorrijder IL en zij I -poen bej. toestel verongelukte bevond H. v, O. van -den motor1 De 38-j. schilder Iv. te Haarlem, die jiaar wij meedeelden zijn wouw heeft ver moord, heeft een volledige bekentenis afgelegld. K. vertelde, dat hij Zondag avond ruzie kreeg mét zijn vrouw, om dat hij vertelde geen zin meer te heb ben in zijn werk. Zijn vrouw maakte hem op zijn plicht opmerkzaam en gaf hem te kein'nen dat er toch geld in huis moest komen, om haar en de kinderen eten te geven. De ruzie liep zoo hooi:*, dat een worsteling ontstond waarbij K. met zijn voet voor de deur van ^en kast kwam le vallen. Na een langdurig^ wor steling heeft hij een broodmes gjenomen dat naast hem op de tafel lag, de cvrouw op den grond geslingerd, zijn knie op haar borst gezet en in een oogjenblik den halsslagader doorgesneden, waar door zij doodbloedde. Na zijn daad heeft hij verschillende manieren verzonnen om een eind aan zijn eigen leven te maken. meisje mej. n. v. u. van ueu mu.ui-hel zicb 011geveer 150 K.M. van het en bekwamen vnj ernstige verwondingen e,de doel Een tegensiag waanlTCe min hand eu been. Op Stratumseind reed Thieffrv sedert den oorlog voortdurend n vrachtauto n loopjongen aan, die van I beeb lnocteil afrekenen. Tijdens den oor- zijn fiets was gevallen. Het ventje kreeg I was bel ]ot bem ecider gunstig inwendig letsel. Op den Geldropsche weg I ,(an be^ Belgische front was hij een van tenslotte reed een auto een kar met|de vbegers dje de beste reputatie had en paard in een sloot. De chauffeur wer I doQr de Duit&chers het meest werd ge- gelhesseerd, de auto ernstig beschadig I vrecSd Als zoon van den secretaris van De kar kon uit de sloot gehaald worden, I een gemeente uit de Brusselsclie omge kreupel. Ten slotte Etterbeekj bad Thieffry zijn studiën maar 't paard was geblesseerd, de auto ernstig^beschadigd, i -n de recb^en geëindigd, toeij de oorlo den Emdhovenschen wqg mj ^Geldrop yiibrak en hij onmiddellijk dienst nam om in 't meest moderne wapen: de lucht een aanrijding gehad met een luxe-auto der fa. v. Dijk, aldaar, zoodat de vooras onder den wagen uitsloeg. vaart, weldra lauweren te oogsten. Het duurde niet lang of hij deed van zich spreken als van een „as" niet alleen door Ju bergingsmaatschappij I het aant£d vijandelijke toestellen dat hij Harnstorff te Altona, welke .belast is I naar de andere wereld hielp, maai- ook met het lichten van de groote Franse ie dQoi, de &toutmoedige ondernemingeu die stoomboot, die bij Ilaifong in In do-China 1 b-. ubbaajde en waarmee hij in Januari gezonken is, heeft reeds 70 nnlhoenI begon door een reisje naar... francs van boord weten te halen. I Brussel;; Thieffry steeg achter de vuur TIo Rrusselsche corresDondent der Nn °P' vloog op groote hoog!e bovei! x, Brusselsclie corresponae t deu vijand en verscheen eenigen tijd N R. Crt. meldt, dal de schade, door I Qadien te Brussel, op zeer geringe hoog den brand der abdij te Tongerloo aan- boyen d huis van zijn familie, boven gericht, op ruim 10 milhoen francs woi 1 I daj. van z--n verj00fde Be Duitsche jacht- geraanid. Op initiatief van mr. Frans I vliegtuigen konden hem niet omlaag Van Cauwelaert burgemeester van Ant- sdWele° Slechts nadat hij er zeIf tien werpen, wordt het plan overwogen een bad Weggernimd moest hij er in Februari Rationale of zelts internationale inschry- 1918 - beur(. aan g.elooven toen "het ving te openen ten einde den weder- e&cadrillC; waarloe hij behoorde, uitge- opbouw der vernielde abdij en het her-1 wees^ was om wraalc te nemen wegens stel van hare bibliotheek mogelijk te raa- den dood van een der beste Belgische Een. I piloten, te Poelcapelle. Thieffry kwam Ir .dien avond niet meer terug. In een sliijd Op liet landgoed Kurzen Trechow I mej. vjcr Duitsche stalen vogels was hij bij Bützow waren twee rechercheurs tol een noodiandjt,,g in de Duitsche lij bezig met het instellen van een onder-1 nen gedwongen geworden en krijgsge zoek naar een geval van brandstichting. vangen gemaakt. Vijf maal trachtte hi, Plotseling stortte een gedeelte van den 1 0p een bewogen wijze, uit de muur van het buiten in, waardoor de I krijgsgevangenschap te ontsnappen, maar eeue rechercheur bedolven werd. De I s^eeds werd liij weer gepakt. Tot de ongelukkige was op slag dood. wapenstilstand aanbrak en ThieTfry ein delijk, uit de gevangenschap verlost, in December 1918 zijn eed van advokaat bij de Brusselsclie balie kon afleggen en trouwde. De liefde voor de lucht verliet hem echter niet. Zijn huwelijksreis maakte hij per vliegtuig en in de jaren die volg den droomde hij ervan de eerste lucht verbinding tot stand te brengen tusschen België en Congo Hij spande zich zoolang in voor dit denkbeeld dat hij eindelijk in Februari 1925 vertrekken kon met een zwaar 3-motorenvliegtuig. De reis was lastig, eindigde bijna tragisch, maar begin April kwam zij niettemin tot een goed einde. Een geestdriftige ontvangst bij zijn terugkeer te Brussel was de be looning van den vlieger, die hiermede het hoogtepunt van zijn carrière bereikte, want van dit oogenblik af bleef liet geluk hem als een druiventros: drie jaren ach ter elkaar beproefde hij zijn tocht naar Congo te hernieuwen maar geen enkele maal bracht hij het buiten Europa. De jongste maal, in Februari j.l. moest hij na te Deurne (Antwerpen) te zijn op gestegen, zelfs op enkele kilometers van liet vliegveld reeds landen. De vorige maal was er, na het vertrek te Brussel ruzie ontstaan aan boord tusschen hem en den piloot Lang, een incident, dat veel ophef heeft gemaakt en waarover wij u meer hebben verteld. De ruzie had mak kelijk met den dood van geheel de be manning kunnen eindigen. Na zoovele malen bij de gevechten aan het front en zijn ondernemingen aan den dood te zijn ontsnapt, heeft hij dezen thans gevonden aan den Evenaar. Het noodlot kent geen grenzen. Merkwaardig is een bijzonderheid be treffende de bloedverwantschap van Thieffry, die minder bekend is. '.Vrienden van de familie hebben namelijk opzoe kingen gedaan naar de afstamming er van en daaruit blijkt, dat er verwant schap bestaal zeer verwijderde ver wantschap natuurlijk tusschen Thief fry en Nungesser, den held van den „Witten Vogel" die in den Oceaan een tragisch einde heeft gevonden. De fa milie Nungesser vindt, evenals'de familie Thieffry, oorsprong in de familie van een zekeren Jan-Baptist Desmet, die in 1778 le Grootenberg was gevestigd, in de om geving van Audenaarde. In deze eeuw van het vliegwezen, waarin de openbare belangstelling zoo le vendig is voor alle vliegprestaties, leeft men mee niet de lotgevallen van de hel den van de lucht. Ei\ Thieffry mag wel in deze rij worden geplaatst. Maar wat heeft dit tenslotte ook' nog te maken met de Belgische luchtvaart- politiek, zoo zal men zich afvragen. Dal: niets gelukt, sedert enkele jaren, van wat door de Belgische luchtvaart wordt ondernomen. Sedert Medaets era. Verliae- gen bij hun poging om het afstandsrecord op hun naam le brengen door een non- stopvlucht naar Belgisch-Congo, tegen de hoogvlakte van Langres le pletter zijn ge vlogen. z'ijn voortdurend nog vluchten on dernomen naar Congo, waarvan geen en kele is geslaagd. En dit gfevoegd bij een ware malaise in de militaire luchtvaart die onlangs nog bevestigd werd door liet veelbesproken vrijwillig ontslag van den commandant van dit wapen, heeft onder het publiek den indruk verspreid dal iets niet in orde is met de Belgische luchtvaart, dat deze niet op gezonde grondslagen berust. Perscampagnes, die onbewimpeld hoogere verantwoordelijk heid in het gedrang brachten voor de tal rijke ongelukken in de militaire lucht vaart, hebben niets anders gedaan dan dezen indruk bevestigen. Wlij zullen daar echter niet verder over uilweiden omdat men nu juist op een keerpunt schijnt gekomen le zijra en voor al ernstige plannen met de burgerlijke luchtvaart, die in een energiek' minister, den heer M. Lippens, een flin'ken steun vindt zijn dochter is zelf een ervaren pilote toelaten de toekomst van de Belgische luchtvaart rooskleuriger te noemen. Is de luchtverbinding niet Con go nog niet regelmatig lot stand kuninen gebracht worden, het plan om een lucht lijn Belgic-Congo in exploitatie te bren gen heeft niettemin vasten vorm gekre gen door een overeenkomst met Frank rijk. Deze overeenkomst voorziet n.l Fransch-Belgische samenwerking voor 'n lijn AntwerpenParijs—Perpignan Ali canteOran—Reggan—Gao Zuider Fort LanyLibengo—Bandoendoe—Port FrancquiElisabethville—Beira Mada gascar. De exploitatie zou gemeenschap pelijk zijn voor de lijn ParijsBeira, uit sluitend Belgisch voor het gedeelte Ant werpenParijs en Fransch voor het ge deelte BeiraMadagascar. Een lijn die een uitgave vergt, voor België van 164 millioen francs. Om de exploitatie moge lijk te maken wordt een groote kapitaals- verhooging voorzien van de Belgische 'luchtvaartmaatschappij S.A.B.E.N.A. en subsidies voor het genoemd bedrag van den Staat. Komt deze lijn er, wat zeker is, dan mag men aannemen dat diL hel begin is van de uitvoering van een programma, waarmee België defini tief stand kiest in het internationale luchtvaartverkeer, op welk gebied het tot dusver nog niet veel heeft gepresteerd en waarin zijn opgenomen, om voor 19.32 ie worden verwezenlijkt, in samenwer king met de buitenlandsche maatschap pijen, de nieuwe lijnen Antwerpen—Es sen—Hamburg; Antwerpen—Essen—Ber lijnLonden—Antwerpen—Brussel—Lu xemburg—Straatsburg—Bazel, met steeds een aansluiting AntwerpenBrussel. Wat men kan er zich gemakkelijk rekenschap van geven, een groote krachtsinspanning zal eischen. EEN VERKEERSVRAAGSTUK. Mijnheer de redacteur! Men herstqlt de erbarmelijke bestra ting van den Nieuwen Vlissinglschen Weg en werkelijk niet vóór den tijd; de wijze van werken lijkt mij practisch en ik hoop dat alles spoedig klaar zal zijn. Wanneer gaat men echter den daaraan aansluitenden doorgaanden verkeersweg: Poelendaalschc Singel, Teerpakhuizen- Istraat, Blauwendijk, Kanaalweg onder handen nemen? Ik moet dien weg bijna dagjelijks met mijn bedrijfs-auto rijden; mijn collega's en mijzelven, kortom alles wat rijdt, kost die ellendige weg een massa geld aan slijtage; binnenkort komen de vreemde lingen! Ik meen liet vorig jaar te hebben ge lezen,, dat het wegdek van den Poelen- 'daalschen singel, toen nog twee jaar jaar mede kon; men moet dien weg thans eens rijden om te ondervinden wat daarvan waar is. In de Teerpakhuizen- slraat wordt steeds een deel en dikwijls een groot deel van de wegbreedte in beslag genomen voor stalling of repara- tiewerkplaats van twee daar gevestigde smeden, die voor die (stalling en die 'werkzaamheden hun eigen terrein be hoorden le gebruiken en niet den ver keersweg nog smaller cn nog gevaar lijker maken, dat deze reeds is. Men; heeft het vorig jaar kleine straatjes met éénrichtingsverkeer borstraat, men had dat geld veel beter kunnen besteden met dezen hoofd verkeersweg afdoende te /ver beteren. Of: wacht men weer of Rijk, Provincie of wie dan ook liet werk wil doen' en; als dat zoo is schijnt het mij alweder een voorbeeld van de hulpeloosheid van lien die gesteld zijn om ons tc regfee- ren. Ik hoop dat dit schrijven een klein beetje moge helpen! BEDRIJFSAIJTOIIOUDER Middelburg, April 1929. (Wij willen den schrijver er aan herin neren, dat in de raadsvergadering van 25 Juli 1928 werd behandeld hel voorstel tot verbetering van den N. VI. weg eih daarbij door B. cn W. werd medegedeeld dat zij getracht hebben ook steun nil hel Provinciaal wegenfonds te krijgen voor verbetering van den Poelendalensingel en den Blauwendijk, maar dal Ged. Sta ten verklaarden daarop voor dat oogen blik niet te kunnen ingaan, oindal deze wegen niet op het Prov. wegenplan, staan B. en W. waren echter van meening dat geen poging onbeproefd moet worden ge lalen om de gemelde wegen als nog in hel Prov. Wegenplan opgenomen te krij gen. In de vergadering werd door B. en W. toegezegd le trachten ook den Ka naalweg in het wegenplan opgenomen te krijgen. Vooraf was in de vergadering van 7 Mei cen voorstel om "f 1300 te besteden aan den Poelendalensingel teruggenomen. Men zou toen alleen de hoogst noo- dige herstellingen doen verrichten. Gaarne geven wij loc, dat de door den schrijver genoemde wegen een ver van mooi bovendek hebben. maar ander zijds blijkt ons nit het bovenaangehaal de, dal de kwestie de volle aandacht van het gemeentebestuur heeft, maar het is hier ook weer de financieele kwestie die legen houdt. Wat betreft de werkzaamheden, die door de in de Teerpakhuijzenstraat wo nende smeden, aan wagens enz worden verricht, dient opgemerkt, dat deze sme den betalen voor hel recht een bepaalde oppervlakte gemeentegrond in gebruik te nemen. Reeds zijn vroeger maatregelen ge nomen om le voorkomen, dat o.a. op Marktdagen te veel wagens in de straat staa(n en nog steeds wordt door de politie toegezien, dal verkeersstoringen tot een minimum blijven beperkt. Red.) VACCINATIE. Burgemeester en Wethouders van Mid delburg brengen ter openbare kennis: dal op Woensdag, den 8 Mei 1929, des namiddags te half 4 uur, in een lokaal van perceel Wagenaarstraat D nr. 78, gelegenheid zal bestaan, lol kosteloo- ze inenting en herinenling. Men wordt verzocht alsdan hel trouw boekje mede le brengen. De controle op de inenlin/g zal geschie den op Woensdag', den 22 Mei d a.v., des morgens te 10 uur, in bovengenoemd lokaal. De aandacht wordt er uitdrukkelijk op gevestigd dat Voorloopig tot 1 Jan. 1930 ten behoeve van toelating vair On derwijzers, Onderwijzeressen en leerlin gen tot de scholen, overlegging van' een verklaring van een geneeskundige dat zij met goed gevolg, of meer dan eens, de inenting tegen de pokken hebben ondergaan, of aan de natuurlijke kinder pokken (variolae) hebben geleden, niet noodzakelijk is. Middelburg, den 30 April 1929. Burgemeester en Wethouders voornoemd, P. DUMON TAK.' voorzitter. M. VAN DER VEUR, secretaris'. Dit nu Afcie ken, slag tingen voederf; bant" om schd een doe ringsad1 overe Hie nigen- ke bete gehad. Toen plichtwij amende vast te ven je lagere lagere gezame 7 jaar jaren ken va school sympat Wasz „Onder der Het ont lijke sfe Op tot wijzi wet 192 plaatsin; onderwi schillen! door Gerha dement- Suring gediendj te later een zelï gel ijker! wachtge deze Electr. Drukkerij G. W. DEN BOER, Middelburg. Aan men nog pen van| betreffe Het doelt uit en brengenl waardell voorwa 't het be gen in derlijke' den voor dc in ae een der van datl der jeu* Het hijzondc seering dadigerJ voegdhe| ling vai bevel straf vol ste tien schappij! Oniwl deel aas Ministei voor de Een derniseq daar] ven, MevrtS zou me beid nister

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1929 | | pagina 6