ONDERWIJS
Cl&adei, Nijverheid em Visschertj
LANDBOUW
Verkeerswezen, Post en
Telegrafie
RADIO
Verschillende Berichten
inderdaad voor de Prov. te nemen en dit
wel op voor de betrokken gemeenten
aannemelijke voorwaarden.
Als vaststaand mag wel worden aan
genomen dat de Polder niet met het be
heer en onderhoud van den weg belast
zal worden en zich dus te dier zake geen
offert zal hebben te getroosten.
Bij de beoordeeling der aanvrage zal
allereerst het belang van den polder bij
de verbetering van den weg in kwestie
moeten worden bepaald. Een goed en
veilig verkeer over de hoofdwegen bin
nen den polder is ongetwijfeld voor de
ingelanden van groot belang, doch het
is de vraag, of de polder voor dit belang
niet. reeds voldoende praesteert door de
zorgen, die hij besteedt aan wegen, die
hij1 zelf in beheer heeft. Het ligt naai
de meening van het Dag. Bestuur meer
op den weg van den polder om particu
lieren, 'die aarden binnenwegen willen
verharden, welke dienstig zijn aan het
lalgemeen belang te steunen, temeer,, om
dat voor de verharding van dergelijke
wegen niet op een bijdrage uit het we
genfonds en in den regel op slechts ge
ringe bijdragen uit andere publieke kas
sen te rekenen valt. Niettemin moet in
.aanmerking worden genomen, dat het
weggedeelte tusschen Koudekerke en
Middelburg nimmer bij de gemeente
Koudekerke in beheer en onderhoud is
geweest, en dat door het eindigen dei-
voor dien weg uitgegeven concessie, zoo
de Provincie niet had ingegrepen, een
toestand ware ontstaan, die tot moeilijk
heden aanleiding zou hebben gegeven.
In elk geval was het begrijpelijk, dat
de gemeente Koudekerke weinig neiging
vertoonde om zich zonder meer voor
25 pOt. der kosten van verbetering van
dit weggedeelte aansprakelijk te stellen.
{Tenslotte hebben de gemeenten geza
menlijk het grootste deel der resteeren-
de 25 pCt. der kosten ook van dit weg
gedeelte voor hare rekening genomen.
Ook mag niet uit het oog worden,
verloren, dat de Polder reeds in ver
schillende gevallen van wegsverbelering
de helft van de kosten van verbreeding
van de kunstwerken voor zijne rekening
heeft genomen. Er bestond dus aanlei
ding om wederom soortgelijke re
geling te treffen. De kosten van ver
breeding en verandering van kunstwer
ken in beheer bij den Polder zijn in dit
geval op rond f 10.000 geraamd, voegt
men daarbij 10 pCt. voor algemeene on
kosten enz., dan zou het toekennen van
een bijdrage van maal f 11000 of f5500
geheel in de historische lijn liggen. Het
Dag. Bestuur meent claax-enboven aan
spraak te kunnen maken op een bij
drage uit het Wegenfonds in de kosten
van de nieuwe brug over den Koude
kerke—Vlissingschen watergang, welke
brug toch juis't met liet oog op de wegs
verbelering een grootere breedte heeft
verkregen, dan zonder deze noodig zou
zijn geweest. Had het dag. bestuur ge
meend, clat die bijdrage op s/4 X f 5000
of f3750 kon worden bepaald, Ged. Sta
ten meenen geen vrijheid te kunnen vin
den het hooger dan f 900 te bepalen. Met
de genoemde f5500 zou dit dus i'6400
uitmaken of f 2600 minder dan het ge
vraagde (bedrag. Het dag. bestuur geeft in
joverweging over dit bezwaar heen te
Stappen en de volle gevraagde bijdrage
toe te zeggen.
Die bijdrage wordt gevraagd voor een
wegsvei-betei'ing, die voor heel Walche
ren ontegenzeggelijk vgn gi-ool belang is.
Men moge zich nu op het standpunt,
stellen, dat niet de Polder voor dal be
lang heeft op te komen, een feit is hel
dat de bijdi-age die gevraagd is, nog
niet I1/2 pOt. van de totale kosten uit
maakt en dat de 4 gemeenten, die toch
zeker niet zoo financieel krachtig zijn,
aan het werk f 139.000 of rond 22Vs pGt.
der kosten bijdragen. Daarbij komt, dal
de gevolgen eener weigering niet te over
zien zijn en dat het odium dier gev.ol
gen op den Polder zou neerkomen, ter
wijl deze zich toch zeker niet te bekla
gen heeft over coulance van de zijde
van het Provinciaal bestuur, wanneer
het gaat om verbetering van 's Polders
wegen. Ten slotte moge de overweging
gelden, dat de polder vrij zal zijn van
alle lasten Van beheer en ondei-houd
vah den weg in kwestie, de kunstwerken,
welke hij thans reeds^in beheer heeft,
uitgezondei'd. ïntusschen stelt het dag
bestuur met nadruk op den voorgrond
dat het hier z. i. een speciaal gevtal,
betreft, dat geen praecedent mag schep
pen, zoodat het zich voorbehoudt, in
andere gevallen strikt vast te houden
aan den aangegeven regel. Het da.g^. be
stuur stelt daai-om voor f 9000 beschik
baar te stellen, doch onder voorwaarde
dat Middelburg voor dit doel een sub
sidie van f 6000 verleent.
Afwatering.
De steeds voortschrijdende bebouwing
laugs den Noordweg tusschen Middelburg
en Brigdamme heeft medegebracht, dat
met vergunning van den Polder een
groot deel der wfegslooten gedempt zijn
zonder dat aanvankelijk genoeg gelet
werd op het belang der afwatering. Later
is voorgeschreven, dat de te dempen
sloot voorzien moest worden van een
Ibuisleiding, inwendig wijd 0.25 M. met
zinkputten om de 8 M. Afdoende was
ook dit niet, o. a. omdat het uitschep
pen der zinkputten niet geregeld was
De gemeenteraad van St. Laurens be
sloot ten slotte tusschen Pust Buiten en
den Hooglandschen weg een riool aan
te leggen, waarvan de kosten f850 be
droegen. Aangezien een verzoek om de
helft door den Polder te doen dragent
inkwam) juist na de zomervergadering,
heeft het dag. bestuur medewerking toe
gezegd, maar voor het ver|rolg eerder
aanvragen verzocht. Nu wordt gevraagd
de helft der kosten ad f 680 voor eerf
rioleering tusschen Tida-Kira en den
Schotelweg. De ingenieur adviseert alleen
de kosten der straatkolken geheel voor
rekening van den polder te nemen, waar
mede in dit geval een f 80 gemoeid zou
zijn. Het Dag. Bestuur kan zich hiermede
niet vereenigen en stelt voor f 340 te
geven, waarbij de overweging den door
slag heeft gegeven dat door de demping
van de sloot, de polder de beschikking
heeft gekregen over een strook grond
voor wegverbreeding, waarvan het bezit#
hem wel wat waard mag, zijn.
B ij d r a g e verharding
van Wegen.
Voorgesteld wordt 20 pCt. bij te dragen
ip de kosten van verharding van de nai
te noemen aarden wegen in de gemeent-
ten Westtkapelle en Domburg tot een
maximum van 'f 4470.
De bedoelde wegen zijn: den Oostweg
in de gemeexxle Westkapelle, tevens deel
van den Westweg en den. zijtak van den
Westweg in de gemeente Domburg ter
lengte van 1651 M. eeix deel van den
Schooneweg in de gemeente Domburg,
ter lengte van 274.5 M. een deel van den
Westweg ixi de gemeente Domburg, ter
lengte van 887 M. exx den Duinweg no. 1
in de gemeente Domburg, ter leggte van
497 M., dus een totale leixgle van 3309.5
xneter.
Pensioensgrondslag
v a xi den Griffier,
ingevolge de salarisverordening is de
aarwedde van den griffier, ingaande 1
Oct. 1928 van f2100 tot f 2200 verhoogd
en stelt het Dag. hestuur vóór te re
kenen met ingang van dien datum den
pensioensgrondslag te bepalen op f 2200.
Toeslag' op pensioen.
Het Dag. bestuur stelt voor evenals
vorige jaren aan mej. wed. N. Noorder-
broekde Kat, gewezexx bode-concierge
ook over 1929 20 pCt. toeslag op- Ixaai'
pensioen van f 500 te geven, dus als toe
slag f 100.
Verrichten van w e r k-
zaamheden voor der
den.
Door den heer ïz. C. Wondei'gem Is
gevraagd, zoodanige maatregelen 'te ne
men, dat wordt belet, dat de opzichters
werken voor derden uitvoeren. Art. 3
der mtsructie voor de Commiezen aan de
Wateringen, thans opzichters genoemd,
bepaalt, dat deze geen andere betrekking,
bex'oep of bedrijf mogen uitoefenen, noch
zich met wei'kzaamheden voor andei-en
"belasten, dan na daartoe bekomen ver
gunning van het Dag. bestuur. Waar de
beoordeeling van de wenschelijkheid van
dei-gelijke vergunningen, aan het Dag.
bestuur is opgedragen, geeft het in over
weging, het adres in zijne handen te
stellen ter afdoening.
Begrooting 1929.
De begrooiing voor 1929 wijst in
ontvang en uitgaaf een brdrag aan
van f 970.435.921/2 Onder de inkom
sten treffen wij aan: batig slot '27
f 42731.52i/2, gewoon dijkgeschot een be
drag van f343.630,37, buitengewoon dijk
geschot f 135.333.57, en een geldleening
voor buitengewone wei'ken ad f 30.000
Van de uitgaven noemen wijkosten ge
wone werken aan de wateringen een be
drag van f 158.200. buitengewone wei'
ken (w.o. die voor verbetering der af-
watei'ing ad f332.209) f 369.209, herstel
stormschade f 170.000, gewone wei-ken
aan de wegen f 13000, buitengewone een
bedrag van f 60.000, rente f 49415.50 en
aflossing f 66450, onvoorzien f 5279.5 1.
diploma's uit aan de volgehde cursis
ten: R. van Noolen, J. de B,akker, J.
Ploegaert. C. Meliefste, J. A. Melse. A.
de Moor, J. M. Mulder, W. J. Rouff, J.
II. du Bois, C. J. v. d Ven, W ,C. Mullié,
L. R. öosschaaaT, C. Geluk, G. van Loo,
D. C. Kla.assen, I. Fastenau, (allen te
Middelburg, L. Delvoije, A. J. Viane;,
J. 't Hoen, D-. M. de Regt, J. Wi. Bos,
I. Pasveer, allen te Vlissingen, A. v. d.
Leek, J. Janse, M.' Airasser, alleh te
Koudekerke, M. C. Noordheek en J. J.
iNoordhoek, beide Goes, W. Klos
en P. Verschu ure, beide Ier s ekte)
J. Ossewaarue en A. de Poorte, beide
Grijpskerke, M. Leenliouts, Sluis, P. Dijke,
Zierikzee, L. Roelsb, Westkapellle, A. v.
d. Louw, Arnemuide'n, J. Westhof, Veere,
L, Risseeuw', Souburg en L. ,T. Boon,
Nieuwlaud.
De heer ds. J. Osscwaarde zeide,
dat hem verzocht is namehs de cursis
ten een woord van dank te- brenfgen
aan de Z. L. M. voor deze'n curslus.
Het is hem door zijn ambt bekend,,
dat men de cursussen van de Z. L. M.
op hoogen prijs stelt. Hartelijk dank
brengt spr. ch dat niet omdat het
een gewoonte is aan den heer Vis-
scher, die zoo aangenaam met de leer
lingen 0111 weel te gaan en namens deze
biedt spr. den leider dan ook een blij
vende herinnering aan.
De heer Vis sc lier dankte voor de
sympathieke woorden en voor het sou
venir. Het spijt spr., dat hij énkele
leerlingen geen diploma kon toekennen,
dit is echter geenszins een gevolg van
onwelwillendheid. Spr. brengt allen har
telijk dank voor de gezellige samenwer
king eh de belangstelling, ieder heeft
zijn plicht gedaan. Spr. wenscht de ge
slaagden. geluk' met de verkregen resul
taten en raadt hen aan zich ook praetis'cb
toe te blijven leggen op de motorkennis.
Men moet op deze cursussen wel ver
schillende soorten motoren behandelen,
omdat er onder de leerlingen rogels!
van diverse pluimage zijh.
De heer jhr. Boogaert sloot hierop
de bijeenkomst
De cursus in Motorkennis'
van de Z. L. M.
Wederom is een cursus ïn motorken-
nis teneinde, die nu reeds eenige jaren;
lang door deii kring Walcheren der Z.
L. M. wordt gehouden) al is' het geble
ken, dat zeer velen ook buiten den
landbouw gaarne van deze gelegenheid
gebruik maken 0111 zich eenige kennis
van de verschillende motoren eigen te
maken.
Zaterdagmiddag had in het voor de
zen cursus gebruikte leslokaal van de
Ambachtsschool alhier de eindles
plaats in tegenwoordigheid van de com
missie van loezicht uit het krihgbe.stuur.
Door den leider van den cursus, den
heer E. Visscher, werden aah alle leer-
lingeln verschillende vragen gesteld, waar
bij bleek, dat het overgroote deel met
grootc belangstelling en succes de les
sen hebben gevolgd.
Nadat het vragen stellen was afgeloo-
pe:i, nam de voorzitter van den Kring,
de heer jhr. P. J. B'oogae'rt, het
Woord. Spr. hoopte, dat allen 111 de
toekomst iets aan het geleerde zullen
hebben ill hun werkkring. Dit zal wel
omdat er haast geen bedrijf meer is of
er wordt meer of minder gebruik j
maakt vau motorkrachl. De cursisten
zullen er niet geheel vreemd meer té
genover staaln al zijn ze nog geen mon,
ieurs geworden.
Het is spr. aangenaam, dat dit dan
door de Z. L M. is bereikt. Spr. brengt
clank aan den heer Visscher voor de
wijze, waarop hij ook dezen cursus weer
gegeven heeft, aan het bestuur van de
Ambachtsschool voor liet afstaan van
het lokaal en deelt dah mede, dat 8
cursisten, ook na een afgenomen her
examen geetn diploma kunnen krijgen,
en zij het volgehd jaar nog eens over
zuilen moeteh doen. Het diploma kan
zoo maar niet worden afgegeven, an
ders' beeft het geen waarde meer.
Hi«rna reikt» d« heer Boogaert d«
belangstellenden. Wij twijfelen niet of de
groote Schuttershofzaal zal geheel ge
vuld zijn, gezien de belangrijkheid en
verscheidenheid der aangekondigde on
derwerpen.
Nederland sche B a k k e r ij.
Vrijdag werd te Utrecht gehouden
de zeer druk bezochte jaarlijksche al
gemeene vergadering van aandeelhouders
der N.V. Meelfabrieken der Ned. Bak
kerij. Meer dan 500 'bakkerspatroons-
aandeelhouders waren aanwezig. Alle vra
gen, de leiding der vennootschap betref
fende, door een paar 'aandeelhouders
in de vakpers gesteld, werden door den
voorzitter uitvoerig beantwoord, waar
na de balans, winst- en verliesrekening
met algemeene stemmen werden goed
gekeurd cn het dividend werd bepaald
op 7 pet., plus eeu omzetpremie, van 10
cent per honderd kilo producten dooi
de aandeelhouders vah de vennootschap
afgenomen. Het winstaandeel van de 5
pet. obligaties1 met winstaandeel werd
bepaald op 0.9 pet.
Donderdag had aah de landbouw
school te Schoon d ij k e de eindles
plaats van deh liuishoudcursus, gehou
den aldaar gedurende 1928.
Tegenwoordig ware'n afgevaardigden
Van de Z. L. M. vah de .commissies
voor het huishoudonderwijs eh de bur
gemeester ter plaatse, terwijl ook vrij
veel Delapgstellelnden waren opgekomen,
o.a. van de vereehiging van oud-leer-
lingeïi „Ceres".
De lesuren aan den cursus waren
den, clat het over het algemeen een
trouw gevolgd, terwijl gezegd kan wor-
goede cursus is geweest.
Het huishoudonderwijs in dit deel van
Zeeland is een toenemend succes, ter
wijl voor den hieuwen cursus zich we
derom een groot aantal leerlingen heb
ben aangemeld.
De nameh der geslaagden zijn:
J. Dhont, Schoondijke, M. Dhont, Groe
de, J. Versprille, Aardenburg, M. Masclee,
Rctrancliement, S. Becu, Breskens, S.
Vcrhage, Nieuwvliet, M. Risseeuw,
Schoondijke, M. Becu, Breskens, L. Cy-
souw, Groede, M. Coruelis, Groede, K.
Verbrugge, Waterlandkerkje, K. Dhont,
J. Bruijnooge en J. Luteijn, Schoon
dijke, M. Manneke, J. Luteijn, C. van
Oteghem, S. Lako, allen Breskens, D.
Brakman, OoslDurg, K. van Bortel en
M. Contant, Schoondijke, M. de Putter,
Cadzand.
Na afloop werd het woord gevoerd
door de heeren Siebenga cn Risseeuw
terwijl bij monde van Mej. van Oteghem
aan cle onderwijzeres mej. Kome en
den heer van Dijk, directeur der land
bouwschool een cadeau werd aangebo
den.
i>
De eerste Ontwikkelingsdag.
Zooals bekena werd "destijds besloten
af en toe voor de landbouwende bevol
king ontwilckelingsdagen te houden. Voor
deze ontwilckelingsdagen is e^n commis
sie samengesteld bestaande uit de hee
ren mr. P. Dieleman, voorzitter, aange
wezen door de Z.L.M1., P. Besuijen, aan
gewezen door de Ver. van Oud-leden van
Land- en Tumoouwc. op Walcheren, J
Bom, aangeweezh door den B.V.G., D.
Wi. Lindenbergh, aangewezen door de
Ver. van Oud-leerlingen der R.Wi.L.S,
Goes, ir. A. Wi. v. d. Plassche, rijkstuin-
bouwconsulent tevens aangewezen dooi
de Prov. commissie voor de Veilingen, ir
C. Stevens, rijlcslandbouwconsulent, (C.
Zwagerman, rijkszuivelconsulent, tevens
belast met veeteeltzaken) en ir. J. Sie
benga, secretaris Landbouwhuis te
Goes.
Deze. commissie heeft nu den eersten
ontwikkelingsdag uilgeschreven tegen Za
terdag 4 Mei des morgens te half tien
in het Schuttershof.
Op het programma komen de volgende
vijftal inleidingen voor n.l.
„Weilandverzorging", inleider de heer
ir C. Stevens te Goes, „Aardappelselec
tie", inleider de heer F. de Groene te
Wilhelminadorp, „Ervaringen omtrent
moderne aardappelbewaarpïaatseA", inlei
der de lieer D. W. L indenbergh te 's-H,
Arendskerke, „De beteelcenis van den
tuinbouw voor den Zeeuwschen land
bouw", inleider de heer ir. A. W|. van
der Plassche te Goes en „Verder© op
bouw van Walcheren's landbouw, eisch
van dezen tijd," inleider de heer W. die
Buck te Meliskerke.
De bijeenkomst is toegankelijk voor al
le landbouwers, boerenzoons en verdere
(Ingez. Med.)
De directeuren der kantonen zullen
bij dc nieuwe regeling niet meer bij Kon.
besluit worden benoemd ,doch door den
directeur-generaal der posterijen, tele-
igrafie en telefonie voor hun fuuctiel
worden aangewezen.
Met ingang van den a.s. zomerdienst
(op 15 Mei) zulllen de Nederla'ndsche
Spoorwegen van reizigers, die een plaats
bespreken in een doorgaand rijtuig naar
net buitenland niet meer heffen clen
vrachtprijs van hel station, van hetwelk
het doorgaande rijtuig begint te loopen,
met een bespreekgeld va'n f 1 per plaats.
Indien de reiziger in een D-trein een
plaats naar het buite'nland bespreekt van
een eter grensstations Oldenzaal, Zevc-
naar, Nijmege'n, Venlo of Roosendaal
is hij in tegenstelling met reizigers, die
geen plaats besproken hebben, voor het
grensbaanvak bovendien den bijslag voor
D-lrcine'n verschuldigd. Deze bijslag
(f0.90) moet tegelijk met het bespreek
geld betaald worden.
Het te dicht passeer en van
lichtschepen.
I11 de maand Maart j 1. werd het licht
schip „Schouwenbank" tweemaal bijna
overvaren. Eenmaal kon slechts door
vlug ketting steken een aanvaring voor
komen worden, een ander maal werd
een waaklon weggevaren.
Gezagvoerders van stoomschepen wordt
daarom aanbevolen, lichtschepen niet op
te korten afstand te passeeren.
De vierde I. R. T. A.
De vierde Internationale Radio-ten
toonstelling Amsterdam, zal gehouden
worden vin 1826 September in ge
bouw Bellevue aldaar ófider de auspi
ciën van den Ncderlandschen Bond van
Radiohandelaren. Voor de amateurs is
er een bijzonder e attractie aan verbon
den, in den vorm van eeu wedstrijd in
loestelbouw, waarvan de voorwaarden
nader door een te benoemen jury wor
den vastgesteld.
Vrijdagmiddag is onder Overschie
de 39-jarige heiknecht D. S. uit Gouda
door een heiblok, dat plotseling viel
op het hoofd getroften en onmiddellijk
gedood. Vermoedelijk is het touw door
geschroeid, zoodat hett zware stuk ijzer
viel met het noodlottige gevolg.
—In den stoomtrein die Zaterdagmid
dag van Leiden iji "de richting Haarlem
'vertrok, bevond zich alleen in een 2e
klasse coupé de ongeveer 70-jarige mevr
wed. B. uit Sliedrecht. Vlak bij het sta
tion Lisse gekomen schijnt de coupédeur
aan deu linkerkant door een lol nog 'toe
onopgehelderde oorzaak te zijn openge
gaan waardoor mevr. B. uit den in volle
vaart zijnden trein is gevallen. Zij kreeg
een bloedende hoofdwond en f racturen
aan linkerbeen en linkerarm.
Zij werd door wegwerkers ,die op die
lijn bezig waren gevonden; uit tegenover
gestelde richting op de plaats van het
ongeluk.
Zij was goed bij bewustzijn, doch wist
zich niet te herinneren, hoe zij uit den
trein is gevallen.
Vrijdagavond heeft een rijksveld
wachter een 19-jarigen jongen, die dooi
de rechtbank veroordeeld was, uit zijn
woning uit de omgeving van Kattenburg
te Amsterdam gehaald om hem' naar
het politiebureau aan de- Kattenburger
gracht te brengen, waar hij tot Zaterdag
ochtend zou moeteti blijven. Op het
oogenblik dat de veldwachter den arres
tant zou overdragen aan den in het bu
reau dienstdoenaeu brigadier, wist de
jongen te ontkomen. Hij snelde het bu
reau uit en sprong in de gracht naast
het bureau. Hoewel terstond iemand
hem nasprong was het 'niet mogelijk
den drenkeling te redden. De gracht
heeft daar geen kaden en op korten
afstand is het daar niet mogelijk op
gemaKkeiijke wijze op den wal te komen.
De redder kon daardoor den drenkeling
niet houden, zoodat deze in de diepte
verdween. Kort daarna werd hij opge
haald doch de levensgeesten bleken reeds
geweken te zijn.
„De Veldbode" herinnert aan een
artikel van W. Tolsma in „de Kampi
oen", waarin hij nog eens op het schan
delijke feit wijst, dat jaarlijks tiendui
zenden vogels in ons land buitgemaakt
en naar het buitenland uitgevoerd wor
den. Van vinken; kneutjes, grocnlingen,
putters, leeuwerikken, sijsjes, merels,
goudvinken, geelgorzen, werden in 1928
alleen via de douanestations te Beek,
Kranenburg cn Venlo 22.435 stuks geëx
porteerd.
Het geldt hier a lleen mannelijke zang
vogels .want de wijfjes, die niet zingen,
worden door dc vinkers eenvoudig dood
geknepen.
Wat de lokvogels te verduren hebben,
spot met ieder voorstellingsvermogen
I)" diertjes worden n.l. dikwijls aan den
taait vastgebonden en om' te voorko
men, dat deze door hel fladderen wbr-
den uitgerukt, steekt de vogelvanger de
staartpennen stuk voor stuk 1/2 c.M. die
per in het achterlijf van het slachtoffer.
Daar dergelijke gruwelijk mishandelde
diertjes spoedig sterven heeft de vinker
telkens nieuwe exemplaren noodig.
De audew, tegenwoordig meer ge
bruikte methode om de lokvogels te be
vestigen door z.g. broekjes, is niet min
der wreed, daar de dunne touwtjes bij!
iiet optrekken 'der vogels door het
,'lecsch snijden en al dieper en dieper
wonden maken; bij druk vangen moesten
de vogels om liet kwartier vernieuwd
worden, omdat ze reeds lialf dood waren.
Nu heeft liet comité tot opheffing van
de vangst van beschermde vogels, op
tredende namens 19 vereenigingen met
te zameu plm. 30.000 leden, reeds aan
de regeering gevraagd 0111 artikel 19 van
de Vogelwet-1912 te wijzigen in dier voe
ge, dat aan de als nuttig beschouwde
zangvogels absolute bescherming Worde
verleend. Zoodat dus een eind wordt
gemaakt aan het Vangen van en den han
del in vinken, kneutjes, sijsjes, putters,
(gropnlinger en geelgorzen.
Zaterdagavond is op de Stössensee
bij Berlijn tengevolge van den sterken
wind een opvouwbare boot omgeslagen
waarin twee jonge mannen zaten. Een
hunner zonk dadelijk in de diepte weg,
de andere hield zich vast aan de omgesla
gen boot. Een motorboot stevende dade
lijk op hem af ,doch kon hem niet berei
ken daar de motor plotseling weigerde.
De jonge man moest ten slotte van uit
putting de boot loslaten en is eveneens
verdronken.
Bij Tarbes zijn drie electro-mon-
teurs bij helt leggen van een kabel van
160.000 volt spanning door den stroom
gedood.
In het Iiippourome Havre de Grace,
in den staat Maryland, is een groote
brand uitgebroken, welke aan 14 vol
bloed-renpaarden het leven kostte. De
sichaae worat op 59.000 dollar geschat.
I11 de buurt van Sheffield werden
Vrijdag de lijken van 3 jonge meisjes
van 16 jaar gevonden, die Donderdag
avond bij het passeeren van een spoor
wegovergang door een trein overreden
zijn.
—Te Losoncz bij Pressburg brak de
as van een caroussel, die juist met een
groote snelheid draaide. De heele inrich
ting stortte meen. Eén der gondels werd
tusschen de menigte geslingerd en dood-
do een vrouw met haar klein kindje.
Bovendien werden 6 schoolkinderen
zwaar gewond, waaronder een knaapje
levensgevaarlijk.
Door het oringcii der verschrikt weg
vluchtende menscheii werden nog tal
rijke vrouwen eii kinderen omvergeloo-
pen en eveneens gewond. Djsf caroussel
bleek in zeer slechten slaat te verkee-
ren. De eigenaar werd gearresteerd.
Bij een botsing in de lucht tus
schen twee vliegtuigen werden Zater
dagmiddag te San Diego vier marine-
vliegers gedood.
Een aantal zware ijzeren dwarsbal
ken ter hoogte van de elfde verdieping
van h et nieuwe gebouw van de Western
Union te New-York schoten los en vie
len naar omfaag, een deel van het plan
kier meesleurende waarop eenige werk-
I lieden bezig waren. Vier mannen waren
ötp slag dood en naar men zegt, moeten
er nog verscheidene onder de ijzeren
balken begraven zijn.
Electr. Drukkerij G. W. DEN BOER,
Middelburg.