ONDERWIJS Cl&adei, Nijverheid em Visschertj LANDBOUW Verkeerswezen, Post en Telegrafie RADIO Verschillende Berichten inderdaad voor de Prov. te nemen en dit wel op voor de betrokken gemeenten aannemelijke voorwaarden. Als vaststaand mag wel worden aan genomen dat de Polder niet met het be heer en onderhoud van den weg belast zal worden en zich dus te dier zake geen offert zal hebben te getroosten. Bij de beoordeeling der aanvrage zal allereerst het belang van den polder bij de verbetering van den weg in kwestie moeten worden bepaald. Een goed en veilig verkeer over de hoofdwegen bin nen den polder is ongetwijfeld voor de ingelanden van groot belang, doch het is de vraag, of de polder voor dit belang niet. reeds voldoende praesteert door de zorgen, die hij besteedt aan wegen, die hij1 zelf in beheer heeft. Het ligt naai de meening van het Dag. Bestuur meer op den weg van den polder om particu lieren, 'die aarden binnenwegen willen verharden, welke dienstig zijn aan het lalgemeen belang te steunen, temeer,, om dat voor de verharding van dergelijke wegen niet op een bijdrage uit het we genfonds en in den regel op slechts ge ringe bijdragen uit andere publieke kas sen te rekenen valt. Niettemin moet in .aanmerking worden genomen, dat het weggedeelte tusschen Koudekerke en Middelburg nimmer bij de gemeente Koudekerke in beheer en onderhoud is geweest, en dat door het eindigen dei- voor dien weg uitgegeven concessie, zoo de Provincie niet had ingegrepen, een toestand ware ontstaan, die tot moeilijk heden aanleiding zou hebben gegeven. In elk geval was het begrijpelijk, dat de gemeente Koudekerke weinig neiging vertoonde om zich zonder meer voor 25 pOt. der kosten van verbetering van dit weggedeelte aansprakelijk te stellen. {Tenslotte hebben de gemeenten geza menlijk het grootste deel der resteeren- de 25 pCt. der kosten ook van dit weg gedeelte voor hare rekening genomen. Ook mag niet uit het oog worden, verloren, dat de Polder reeds in ver schillende gevallen van wegsverbelering de helft van de kosten van verbreeding van de kunstwerken voor zijne rekening heeft genomen. Er bestond dus aanlei ding om wederom soortgelijke re geling te treffen. De kosten van ver breeding en verandering van kunstwer ken in beheer bij den Polder zijn in dit geval op rond f 10.000 geraamd, voegt men daarbij 10 pCt. voor algemeene on kosten enz., dan zou het toekennen van een bijdrage van maal f 11000 of f5500 geheel in de historische lijn liggen. Het Dag. Bestuur meent claax-enboven aan spraak te kunnen maken op een bij drage uit het Wegenfonds in de kosten van de nieuwe brug over den Koude kerke—Vlissingschen watergang, welke brug toch juis't met liet oog op de wegs verbelering een grootere breedte heeft verkregen, dan zonder deze noodig zou zijn geweest. Had het dag. bestuur ge meend, clat die bijdrage op s/4 X f 5000 of f3750 kon worden bepaald, Ged. Sta ten meenen geen vrijheid te kunnen vin den het hooger dan f 900 te bepalen. Met de genoemde f5500 zou dit dus i'6400 uitmaken of f 2600 minder dan het ge vraagde (bedrag. Het dag. bestuur geeft in joverweging over dit bezwaar heen te Stappen en de volle gevraagde bijdrage toe te zeggen. Die bijdrage wordt gevraagd voor een wegsvei-betei'ing, die voor heel Walche ren ontegenzeggelijk vgn gi-ool belang is. Men moge zich nu op het standpunt, stellen, dat niet de Polder voor dal be lang heeft op te komen, een feit is hel dat de bijdi-age die gevraagd is, nog niet I1/2 pOt. van de totale kosten uit maakt en dat de 4 gemeenten, die toch zeker niet zoo financieel krachtig zijn, aan het werk f 139.000 of rond 22Vs pGt. der kosten bijdragen. Daarbij komt, dal de gevolgen eener weigering niet te over zien zijn en dat het odium dier gev.ol gen op den Polder zou neerkomen, ter wijl deze zich toch zeker niet te bekla gen heeft over coulance van de zijde van het Provinciaal bestuur, wanneer het gaat om verbetering van 's Polders wegen. Ten slotte moge de overweging gelden, dat de polder vrij zal zijn van alle lasten Van beheer en ondei-houd vah den weg in kwestie, de kunstwerken, welke hij thans reeds^in beheer heeft, uitgezondei'd. ïntusschen stelt het dag bestuur met nadruk op den voorgrond dat het hier z. i. een speciaal gevtal, betreft, dat geen praecedent mag schep pen, zoodat het zich voorbehoudt, in andere gevallen strikt vast te houden aan den aangegeven regel. Het da.g^. be stuur stelt daai-om voor f 9000 beschik baar te stellen, doch onder voorwaarde dat Middelburg voor dit doel een sub sidie van f 6000 verleent. Afwatering. De steeds voortschrijdende bebouwing laugs den Noordweg tusschen Middelburg en Brigdamme heeft medegebracht, dat met vergunning van den Polder een groot deel der wfegslooten gedempt zijn zonder dat aanvankelijk genoeg gelet werd op het belang der afwatering. Later is voorgeschreven, dat de te dempen sloot voorzien moest worden van een Ibuisleiding, inwendig wijd 0.25 M. met zinkputten om de 8 M. Afdoende was ook dit niet, o. a. omdat het uitschep pen der zinkputten niet geregeld was De gemeenteraad van St. Laurens be sloot ten slotte tusschen Pust Buiten en den Hooglandschen weg een riool aan te leggen, waarvan de kosten f850 be droegen. Aangezien een verzoek om de helft door den Polder te doen dragent inkwam) juist na de zomervergadering, heeft het dag. bestuur medewerking toe gezegd, maar voor het ver|rolg eerder aanvragen verzocht. Nu wordt gevraagd de helft der kosten ad f 680 voor eerf rioleering tusschen Tida-Kira en den Schotelweg. De ingenieur adviseert alleen de kosten der straatkolken geheel voor rekening van den polder te nemen, waar mede in dit geval een f 80 gemoeid zou zijn. Het Dag. Bestuur kan zich hiermede niet vereenigen en stelt voor f 340 te geven, waarbij de overweging den door slag heeft gegeven dat door de demping van de sloot, de polder de beschikking heeft gekregen over een strook grond voor wegverbreeding, waarvan het bezit# hem wel wat waard mag, zijn. B ij d r a g e verharding van Wegen. Voorgesteld wordt 20 pCt. bij te dragen ip de kosten van verharding van de nai te noemen aarden wegen in de gemeent- ten Westtkapelle en Domburg tot een maximum van 'f 4470. De bedoelde wegen zijn: den Oostweg in de gemeexxle Westkapelle, tevens deel van den Westweg en den. zijtak van den Westweg in de gemeente Domburg ter lengte van 1651 M. eeix deel van den Schooneweg in de gemeente Domburg, ter lengte van 274.5 M. een deel van den Westweg ixi de gemeente Domburg, ter lengte van 887 M. exx den Duinweg no. 1 in de gemeente Domburg, ter leggte van 497 M., dus een totale leixgle van 3309.5 xneter. Pensioensgrondslag v a xi den Griffier, ingevolge de salarisverordening is de aarwedde van den griffier, ingaande 1 Oct. 1928 van f2100 tot f 2200 verhoogd en stelt het Dag. hestuur vóór te re kenen met ingang van dien datum den pensioensgrondslag te bepalen op f 2200. Toeslag' op pensioen. Het Dag. bestuur stelt voor evenals vorige jaren aan mej. wed. N. Noorder- broekde Kat, gewezexx bode-concierge ook over 1929 20 pCt. toeslag op- Ixaai' pensioen van f 500 te geven, dus als toe slag f 100. Verrichten van w e r k- zaamheden voor der den. Door den heer ïz. C. Wondei'gem Is gevraagd, zoodanige maatregelen 'te ne men, dat wordt belet, dat de opzichters werken voor derden uitvoeren. Art. 3 der mtsructie voor de Commiezen aan de Wateringen, thans opzichters genoemd, bepaalt, dat deze geen andere betrekking, bex'oep of bedrijf mogen uitoefenen, noch zich met wei'kzaamheden voor andei-en "belasten, dan na daartoe bekomen ver gunning van het Dag. bestuur. Waar de beoordeeling van de wenschelijkheid van dei-gelijke vergunningen, aan het Dag. bestuur is opgedragen, geeft het in over weging, het adres in zijne handen te stellen ter afdoening. Begrooting 1929. De begrooiing voor 1929 wijst in ontvang en uitgaaf een brdrag aan van f 970.435.921/2 Onder de inkom sten treffen wij aan: batig slot '27 f 42731.52i/2, gewoon dijkgeschot een be drag van f343.630,37, buitengewoon dijk geschot f 135.333.57, en een geldleening voor buitengewone wei'ken ad f 30.000 Van de uitgaven noemen wijkosten ge wone werken aan de wateringen een be drag van f 158.200. buitengewone wei' ken (w.o. die voor verbetering der af- watei'ing ad f332.209) f 369.209, herstel stormschade f 170.000, gewone wei-ken aan de wegen f 13000, buitengewone een bedrag van f 60.000, rente f 49415.50 en aflossing f 66450, onvoorzien f 5279.5 1. diploma's uit aan de volgehde cursis ten: R. van Noolen, J. de B,akker, J. Ploegaert. C. Meliefste, J. A. Melse. A. de Moor, J. M. Mulder, W. J. Rouff, J. II. du Bois, C. J. v. d Ven, W ,C. Mullié, L. R. öosschaaaT, C. Geluk, G. van Loo, D. C. Kla.assen, I. Fastenau, (allen te Middelburg, L. Delvoije, A. J. Viane;, J. 't Hoen, D-. M. de Regt, J. Wi. Bos, I. Pasveer, allen te Vlissingen, A. v. d. Leek, J. Janse, M.' Airasser, alleh te Koudekerke, M. C. Noordheek en J. J. iNoordhoek, beide Goes, W. Klos en P. Verschu ure, beide Ier s ekte) J. Ossewaarue en A. de Poorte, beide Grijpskerke, M. Leenliouts, Sluis, P. Dijke, Zierikzee, L. Roelsb, Westkapellle, A. v. d. Louw, Arnemuide'n, J. Westhof, Veere, L, Risseeuw', Souburg en L. ,T. Boon, Nieuwlaud. De heer ds. J. Osscwaarde zeide, dat hem verzocht is namehs de cursis ten een woord van dank te- brenfgen aan de Z. L. M. voor deze'n curslus. Het is hem door zijn ambt bekend,, dat men de cursussen van de Z. L. M. op hoogen prijs stelt. Hartelijk dank brengt spr. ch dat niet omdat het een gewoonte is aan den heer Vis- scher, die zoo aangenaam met de leer lingen 0111 weel te gaan en namens deze biedt spr. den leider dan ook een blij vende herinnering aan. De heer Vis sc lier dankte voor de sympathieke woorden en voor het sou venir. Het spijt spr., dat hij énkele leerlingen geen diploma kon toekennen, dit is echter geenszins een gevolg van onwelwillendheid. Spr. brengt allen har telijk dank voor de gezellige samenwer king eh de belangstelling, ieder heeft zijn plicht gedaan. Spr. wenscht de ge slaagden. geluk' met de verkregen resul taten en raadt hen aan zich ook praetis'cb toe te blijven leggen op de motorkennis. Men moet op deze cursussen wel ver schillende soorten motoren behandelen, omdat er onder de leerlingen rogels! van diverse pluimage zijh. De heer jhr. Boogaert sloot hierop de bijeenkomst De cursus in Motorkennis' van de Z. L. M. Wederom is een cursus ïn motorken- nis teneinde, die nu reeds eenige jaren; lang door deii kring Walcheren der Z. L. M. wordt gehouden) al is' het geble ken, dat zeer velen ook buiten den landbouw gaarne van deze gelegenheid gebruik maken 0111 zich eenige kennis van de verschillende motoren eigen te maken. Zaterdagmiddag had in het voor de zen cursus gebruikte leslokaal van de Ambachtsschool alhier de eindles plaats in tegenwoordigheid van de com missie van loezicht uit het krihgbe.stuur. Door den leider van den cursus, den heer E. Visscher, werden aah alle leer- lingeln verschillende vragen gesteld, waar bij bleek, dat het overgroote deel met grootc belangstelling en succes de les sen hebben gevolgd. Nadat het vragen stellen was afgeloo- pe:i, nam de voorzitter van den Kring, de heer jhr. P. J. B'oogae'rt, het Woord. Spr. hoopte, dat allen 111 de toekomst iets aan het geleerde zullen hebben ill hun werkkring. Dit zal wel omdat er haast geen bedrijf meer is of er wordt meer of minder gebruik j maakt vau motorkrachl. De cursisten zullen er niet geheel vreemd meer té genover staaln al zijn ze nog geen mon, ieurs geworden. Het is spr. aangenaam, dat dit dan door de Z. L M. is bereikt. Spr. brengt clank aan den heer Visscher voor de wijze, waarop hij ook dezen cursus weer gegeven heeft, aan het bestuur van de Ambachtsschool voor liet afstaan van het lokaal en deelt dah mede, dat 8 cursisten, ook na een afgenomen her examen geetn diploma kunnen krijgen, en zij het volgehd jaar nog eens over zuilen moeteh doen. Het diploma kan zoo maar niet worden afgegeven, an ders' beeft het geen waarde meer. Hi«rna reikt» d« heer Boogaert d« belangstellenden. Wij twijfelen niet of de groote Schuttershofzaal zal geheel ge vuld zijn, gezien de belangrijkheid en verscheidenheid der aangekondigde on derwerpen. Nederland sche B a k k e r ij. Vrijdag werd te Utrecht gehouden de zeer druk bezochte jaarlijksche al gemeene vergadering van aandeelhouders der N.V. Meelfabrieken der Ned. Bak kerij. Meer dan 500 'bakkerspatroons- aandeelhouders waren aanwezig. Alle vra gen, de leiding der vennootschap betref fende, door een paar 'aandeelhouders in de vakpers gesteld, werden door den voorzitter uitvoerig beantwoord, waar na de balans, winst- en verliesrekening met algemeene stemmen werden goed gekeurd cn het dividend werd bepaald op 7 pet., plus eeu omzetpremie, van 10 cent per honderd kilo producten dooi de aandeelhouders vah de vennootschap afgenomen. Het winstaandeel van de 5 pet. obligaties1 met winstaandeel werd bepaald op 0.9 pet. Donderdag had aah de landbouw school te Schoon d ij k e de eindles plaats van deh liuishoudcursus, gehou den aldaar gedurende 1928. Tegenwoordig ware'n afgevaardigden Van de Z. L. M. vah de .commissies voor het huishoudonderwijs eh de bur gemeester ter plaatse, terwijl ook vrij veel Delapgstellelnden waren opgekomen, o.a. van de vereehiging van oud-leer- lingeïi „Ceres". De lesuren aan den cursus waren den, clat het over het algemeen een trouw gevolgd, terwijl gezegd kan wor- goede cursus is geweest. Het huishoudonderwijs in dit deel van Zeeland is een toenemend succes, ter wijl voor den hieuwen cursus zich we derom een groot aantal leerlingen heb ben aangemeld. De nameh der geslaagden zijn: J. Dhont, Schoondijke, M. Dhont, Groe de, J. Versprille, Aardenburg, M. Masclee, Rctrancliement, S. Becu, Breskens, S. Vcrhage, Nieuwvliet, M. Risseeuw, Schoondijke, M. Becu, Breskens, L. Cy- souw, Groede, M. Coruelis, Groede, K. Verbrugge, Waterlandkerkje, K. Dhont, J. Bruijnooge en J. Luteijn, Schoon dijke, M. Manneke, J. Luteijn, C. van Oteghem, S. Lako, allen Breskens, D. Brakman, OoslDurg, K. van Bortel en M. Contant, Schoondijke, M. de Putter, Cadzand. Na afloop werd het woord gevoerd door de heeren Siebenga cn Risseeuw terwijl bij monde van Mej. van Oteghem aan cle onderwijzeres mej. Kome en den heer van Dijk, directeur der land bouwschool een cadeau werd aangebo den. i> De eerste Ontwikkelingsdag. Zooals bekena werd "destijds besloten af en toe voor de landbouwende bevol king ontwilckelingsdagen te houden. Voor deze ontwilckelingsdagen is e^n commis sie samengesteld bestaande uit de hee ren mr. P. Dieleman, voorzitter, aange wezen door de Z.L.M1., P. Besuijen, aan gewezen door de Ver. van Oud-leden van Land- en Tumoouwc. op Walcheren, J Bom, aangeweezh door den B.V.G., D. Wi. Lindenbergh, aangewezen door de Ver. van Oud-leerlingen der R.Wi.L.S, Goes, ir. A. Wi. v. d. Plassche, rijkstuin- bouwconsulent tevens aangewezen dooi de Prov. commissie voor de Veilingen, ir C. Stevens, rijlcslandbouwconsulent, (C. Zwagerman, rijkszuivelconsulent, tevens belast met veeteeltzaken) en ir. J. Sie benga, secretaris Landbouwhuis te Goes. Deze. commissie heeft nu den eersten ontwikkelingsdag uilgeschreven tegen Za terdag 4 Mei des morgens te half tien in het Schuttershof. Op het programma komen de volgende vijftal inleidingen voor n.l. „Weilandverzorging", inleider de heer ir C. Stevens te Goes, „Aardappelselec tie", inleider de heer F. de Groene te Wilhelminadorp, „Ervaringen omtrent moderne aardappelbewaarpïaatseA", inlei der de lieer D. W. L indenbergh te 's-H, Arendskerke, „De beteelcenis van den tuinbouw voor den Zeeuwschen land bouw", inleider de heer ir. A. W|. van der Plassche te Goes en „Verder© op bouw van Walcheren's landbouw, eisch van dezen tijd," inleider de heer W. die Buck te Meliskerke. De bijeenkomst is toegankelijk voor al le landbouwers, boerenzoons en verdere (Ingez. Med.) De directeuren der kantonen zullen bij dc nieuwe regeling niet meer bij Kon. besluit worden benoemd ,doch door den directeur-generaal der posterijen, tele- igrafie en telefonie voor hun fuuctiel worden aangewezen. Met ingang van den a.s. zomerdienst (op 15 Mei) zulllen de Nederla'ndsche Spoorwegen van reizigers, die een plaats bespreken in een doorgaand rijtuig naar net buitenland niet meer heffen clen vrachtprijs van hel station, van hetwelk het doorgaande rijtuig begint te loopen, met een bespreekgeld va'n f 1 per plaats. Indien de reiziger in een D-trein een plaats naar het buite'nland bespreekt van een eter grensstations Oldenzaal, Zevc- naar, Nijmege'n, Venlo of Roosendaal is hij in tegenstelling met reizigers, die geen plaats besproken hebben, voor het grensbaanvak bovendien den bijslag voor D-lrcine'n verschuldigd. Deze bijslag (f0.90) moet tegelijk met het bespreek geld betaald worden. Het te dicht passeer en van lichtschepen. I11 de maand Maart j 1. werd het licht schip „Schouwenbank" tweemaal bijna overvaren. Eenmaal kon slechts door vlug ketting steken een aanvaring voor komen worden, een ander maal werd een waaklon weggevaren. Gezagvoerders van stoomschepen wordt daarom aanbevolen, lichtschepen niet op te korten afstand te passeeren. De vierde I. R. T. A. De vierde Internationale Radio-ten toonstelling Amsterdam, zal gehouden worden vin 1826 September in ge bouw Bellevue aldaar ófider de auspi ciën van den Ncderlandschen Bond van Radiohandelaren. Voor de amateurs is er een bijzonder e attractie aan verbon den, in den vorm van eeu wedstrijd in loestelbouw, waarvan de voorwaarden nader door een te benoemen jury wor den vastgesteld. Vrijdagmiddag is onder Overschie de 39-jarige heiknecht D. S. uit Gouda door een heiblok, dat plotseling viel op het hoofd getroften en onmiddellijk gedood. Vermoedelijk is het touw door geschroeid, zoodat hett zware stuk ijzer viel met het noodlottige gevolg. —In den stoomtrein die Zaterdagmid dag van Leiden iji "de richting Haarlem 'vertrok, bevond zich alleen in een 2e klasse coupé de ongeveer 70-jarige mevr wed. B. uit Sliedrecht. Vlak bij het sta tion Lisse gekomen schijnt de coupédeur aan deu linkerkant door een lol nog 'toe onopgehelderde oorzaak te zijn openge gaan waardoor mevr. B. uit den in volle vaart zijnden trein is gevallen. Zij kreeg een bloedende hoofdwond en f racturen aan linkerbeen en linkerarm. Zij werd door wegwerkers ,die op die lijn bezig waren gevonden; uit tegenover gestelde richting op de plaats van het ongeluk. Zij was goed bij bewustzijn, doch wist zich niet te herinneren, hoe zij uit den trein is gevallen. Vrijdagavond heeft een rijksveld wachter een 19-jarigen jongen, die dooi de rechtbank veroordeeld was, uit zijn woning uit de omgeving van Kattenburg te Amsterdam gehaald om hem' naar het politiebureau aan de- Kattenburger gracht te brengen, waar hij tot Zaterdag ochtend zou moeteti blijven. Op het oogenblik dat de veldwachter den arres tant zou overdragen aan den in het bu reau dienstdoenaeu brigadier, wist de jongen te ontkomen. Hij snelde het bu reau uit en sprong in de gracht naast het bureau. Hoewel terstond iemand hem nasprong was het 'niet mogelijk den drenkeling te redden. De gracht heeft daar geen kaden en op korten afstand is het daar niet mogelijk op gemaKkeiijke wijze op den wal te komen. De redder kon daardoor den drenkeling niet houden, zoodat deze in de diepte verdween. Kort daarna werd hij opge haald doch de levensgeesten bleken reeds geweken te zijn. „De Veldbode" herinnert aan een artikel van W. Tolsma in „de Kampi oen", waarin hij nog eens op het schan delijke feit wijst, dat jaarlijks tiendui zenden vogels in ons land buitgemaakt en naar het buitenland uitgevoerd wor den. Van vinken; kneutjes, grocnlingen, putters, leeuwerikken, sijsjes, merels, goudvinken, geelgorzen, werden in 1928 alleen via de douanestations te Beek, Kranenburg cn Venlo 22.435 stuks geëx porteerd. Het geldt hier a lleen mannelijke zang vogels .want de wijfjes, die niet zingen, worden door dc vinkers eenvoudig dood geknepen. Wat de lokvogels te verduren hebben, spot met ieder voorstellingsvermogen I)" diertjes worden n.l. dikwijls aan den taait vastgebonden en om' te voorko men, dat deze door hel fladderen wbr- den uitgerukt, steekt de vogelvanger de staartpennen stuk voor stuk 1/2 c.M. die per in het achterlijf van het slachtoffer. Daar dergelijke gruwelijk mishandelde diertjes spoedig sterven heeft de vinker telkens nieuwe exemplaren noodig. De audew, tegenwoordig meer ge bruikte methode om de lokvogels te be vestigen door z.g. broekjes, is niet min der wreed, daar de dunne touwtjes bij! iiet optrekken 'der vogels door het ,'lecsch snijden en al dieper en dieper wonden maken; bij druk vangen moesten de vogels om liet kwartier vernieuwd worden, omdat ze reeds lialf dood waren. Nu heeft liet comité tot opheffing van de vangst van beschermde vogels, op tredende namens 19 vereenigingen met te zameu plm. 30.000 leden, reeds aan de regeering gevraagd 0111 artikel 19 van de Vogelwet-1912 te wijzigen in dier voe ge, dat aan de als nuttig beschouwde zangvogels absolute bescherming Worde verleend. Zoodat dus een eind wordt gemaakt aan het Vangen van en den han del in vinken, kneutjes, sijsjes, putters, (gropnlinger en geelgorzen. Zaterdagavond is op de Stössensee bij Berlijn tengevolge van den sterken wind een opvouwbare boot omgeslagen waarin twee jonge mannen zaten. Een hunner zonk dadelijk in de diepte weg, de andere hield zich vast aan de omgesla gen boot. Een motorboot stevende dade lijk op hem af ,doch kon hem niet berei ken daar de motor plotseling weigerde. De jonge man moest ten slotte van uit putting de boot loslaten en is eveneens verdronken. Bij Tarbes zijn drie electro-mon- teurs bij helt leggen van een kabel van 160.000 volt spanning door den stroom gedood. In het Iiippourome Havre de Grace, in den staat Maryland, is een groote brand uitgebroken, welke aan 14 vol bloed-renpaarden het leven kostte. De sichaae worat op 59.000 dollar geschat. I11 de buurt van Sheffield werden Vrijdag de lijken van 3 jonge meisjes van 16 jaar gevonden, die Donderdag avond bij het passeeren van een spoor wegovergang door een trein overreden zijn. —Te Losoncz bij Pressburg brak de as van een caroussel, die juist met een groote snelheid draaide. De heele inrich ting stortte meen. Eén der gondels werd tusschen de menigte geslingerd en dood- do een vrouw met haar klein kindje. Bovendien werden 6 schoolkinderen zwaar gewond, waaronder een knaapje levensgevaarlijk. Door het oringcii der verschrikt weg vluchtende menscheii werden nog tal rijke vrouwen eii kinderen omvergeloo- pen en eveneens gewond. Djsf caroussel bleek in zeer slechten slaat te verkee- ren. De eigenaar werd gearresteerd. Bij een botsing in de lucht tus schen twee vliegtuigen werden Zater dagmiddag te San Diego vier marine- vliegers gedood. Een aantal zware ijzeren dwarsbal ken ter hoogte van de elfde verdieping van h et nieuwe gebouw van de Western Union te New-York schoten los en vie len naar omfaag, een deel van het plan kier meesleurende waarop eenige werk- I lieden bezig waren. Vier mannen waren ötp slag dood en naar men zegt, moeten er nog verscheidene onder de ijzeren balken begraven zijn. Electr. Drukkerij G. W. DEN BOER, Middelburg.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1929 | | pagina 6