WEERBERICHT. 7.27. 11 j Maan op 7.27 v.m.; onder 12.13 v.m Laatste kwartier 16 April Hoog' Water RECHTZAKEN Vergaderingen, Concerten, enz. LAATSTE BERICHTEN AFLOOP AANBESTEDINGEN STUKKEN VOOR DEN GEMEENTERAAD VAN VLISSINGEN. tos op het Hoofd Handel, Nijverheid en Visscherij nuut- BEURSNOTEERING. AMSTERDAM, 13 April. (Slotkoers). Het eerste getal geeft den slotkoers gisteren, iiet tweede dien van heden. 6 pet. Ned. '22 103 een ae'htste 103 een achtste. 5 pet. Ned. '18 100i/2—100y». 41/2 pet. Ned. '17 99—99 een zest. 2y2 pet. N. W. Schuld 641/4—64%. '3 pet. do. Oblig. 78s/8—78Vj. 3 pet. do. Certifi 781/4—783/8- Cert. N. H. Mij. 186ya-l871/4'— 1861/4 A, Ned. I. Handelsb. 167y8—167% A. Kol. Bank 2451/4—245. Kon. Petr. Aand. 392-3931/8—392-393. Atnslerd. Bank 190%—190%. Cult. Mij. Vorstenlanden 164%—165y8. Handelsv. A'dam 642-6496351/2-638. b Javasche Cultuur 383-388—334 Aand. Heli Mij. 422y2-425i/2—427-429%. Ainslerd. Bubber 260y4-26iy2—258-260 Ned Amerik. Vaart 74—72%. Ned. Scheepv.unie 219i/2-220yg—218,ya 2191/8. Kou. IIoll. Lloyd 12-12. Kon. Ned. Stoomb. mij. 94%—9(434 A Paketvaart 250—2491/2. Bank-Associalie 681/268. Gouuda A. 435415. Philips A. 915-928—904-912. Anaconda 292 negen. zest.287%. Steels 19034— I88S/4. Erie 71 zeven achtste. Union Pacific 215215. Common Marine 6 een achtste8 drie zestiende. Prefered do. 45i/244s/8. Prolongatie 661/4. Russen: Oblig. 1880 1%. Markt sluit goed prijshoudend. Medegedeeld door het Kon. NederL Metr. Instituut te De Bilt. Naar waarnemingen, verricht in den morgen van 13 ApriL Hoogste barometerstand: 772.5 te Akureyri. Laagste barometerstand: 759.3 te Calaisi. Zwakke tot matige O. tot Z. of Z.W. wind. Betrokken tot zwaar of half De- wolkt. Waarschijnlijk tijdelijk regen. Iets zachter Thermömeterstand alhier des morgens 9 uur 46 gr.; 12 uur 51 graden. 1 inname Zondag 14 April. Zou op 5.06; onder 6.57. Licht aansteken alle rijwielen, motor rijtuigen en andere rij- en voertuigen Maandag 15 April Zon op 5.04; onder 6.58. Licht aansteken alle rijwielen, motor rijtuigen en andere rij- en voertuigen 7.28. Maan op 8.22 v.m.; onder 1.28 v.m. Laatste kwartier 16 April. Vlissingen. Zondag 14 April 16.27 Maandag 15 17 17 Dinsdag 16 5.58 Woensdag 17 7.16 Donderdag 18 8.54 Vrijdag 19 10 26 Zaterdag 20 11 24 (Het tijdstip van hoog water te Dom burg valt 9 minuten na dat te Vlis- stngen). 4 sse Besloten werd aan te sluiten bij den B. V. G. en o. a. een paar veldexcursies te houden in den a s. zomer. Woensdagavond had in tegenwoor digheid van de commissie van toezicht en oud-leerlingen de eindles plaats van het eerste leerjaar van den algemeenen tuinbouwcursus teTerneuzen. Na het stellen van vragen uit de- behandelde leerstof, werden tot de tweede klas se bevorderd F. Bieleman, fi. Diele- man, I. Dieleman, A. Dobbelaar, J. Ha- melink Kz., J. Hamelink, K. Hamelijnk, H. de Jonge, A. Koole, M. Koole, A. de Koeijer, J. Ie Mat, W. Oppeneer, F. dq Putter, A. J. F. van Tricht en G. Ver sloot. Voor bet Kantongerecht te Goes stond terecht P. S., te Oudelandle, die gedurende de strenge koude een aan hem toebehoorende woning, waarvan de huurder met de huurbetaling achterstal lig bleef, idoor gedeeltelijke afbraak on bewoonbaar maakte. Hij werd veroordeeld tot f 100 boete of 100 d. h. Voor de vierde kamer der rechtbank te Amsterdam heeft zich Vrijdag een 39-jarige ongehuwde moeder te verant woorden gehad, ervan verdacht, dat zij op 6 Dec. 1.1. het lijkje van haar kind; waarvan zij twee dagen tevoren wad bevallen, verpakt in een zak in het wa ter van de Jacob van Lennepkade heeft gegooid, zulks om het overlijden of de geboorte te verhelen. Eisch zes maanden gev.straf. De verdediger pleitte clementie. Op 19 Januari van dit jaar heeft ,het Kamerlid Braat uit Hekelingen te Hel- levoetsluis een onderhoud gehad met een inspecteur en een adjunct-inspecteur van de directe belastingen, invoerrechten en accijnzen over zijn aangifte voor de in komsten- en vermogensbelasting, in welk onderhoud de heer B den ambtenaren zou hebben toegevoegd: „schoften dat jelui bent." Woensdag heeft de politierechter te Rotterdam, de zaak tegen den heer B behandeld. Na het hooren van de getuigen nafcn het O. M. requisitoir. De eisch luidde tweehonderd guide boete subsidair twin tig dagen hechtenis. De politierechter veroordeeld© den heer B. tot vijftig gulden boete, sub. tien dagen hechtenis. De heer B. zei naar aanleiding van het requisitoir, dat er een onverdiende blaam op de eilanden is geworpen. Er zijn door heel Nederland, in heel Euro pa belastingontduikers. 0 Ar rond. Rechtbank te Middelburg. In de zitting van Vrijdag werden; nog de volgende zaken behandeld: J. L., 47 jaar, aannemer te Vlissingen was door den Kantonrechter te Middel burg wegens overtreding van de Leer plichtwet veroordeeld tot f 0.50 of 1 dag hechtenis. De verdachte was Lu hooger beroep gekomen. Eisch: bevestiging van het vonnis van den Kantonrechter. M. de J., 26 j., kweeker te Kapelle, werd beklaagd dat hij op 17 Jan. j.l. te Kapelle, toen de onbez. rijksveldwachter Van der Linde een geweer van verdachte dien hij op heeterdaad betrapte op een Jachtwet-overtreding beetpakte, om dit in beslag te nemen, zich daarte gen heeft verzet, en aldus de diensthan- deling van den ambtenaar heeft belem merd of verijdeld. Eisch: f 15 of 15 dagen hechtenis. A. van A. 33 j werkman te Koe wacht, werd len laste gelegd dat hij op 1 Maart 1929 te Axel, toen de rijks veldwachter van de Velde hem op hee terdaad betrapte, terwijl hij zich schuldig maakte aan overtreding der Jachtwet, hem beetpakte om hem" voor den bur gemeester te geleiden, omdat hij weiger de zijn naam op te geven, zich tegen den ambtenaar heeft verzet. Eisch: f20 of 20 dagen hechtenis. J. K«, 36 j., landbouwer te Meliskerke, was door den Kantonrechter te Middel burg veroordeeld wegens overtreding van de Leerplichtwet, tot f 25 of 25 dagen hechtenis, tegen welke veroordeeling hij in hooger beroep was gekomen. Eisch: bevestiging van het vonnis van den Kantonrechter. D. P. S., 20 j., knecht te Breskens, was door den Kantonrechter te Oostburg tere zake van het als bestuurder van een bespannen voertuig, zonder dat het was voorzien van minstens een brandenden lantaarn, in den avond van 3 Dec. j.l. te Breskens vrijgesproken. De ambtenaar van het O. M. was in hooger beroep gekomen. Eischbevestiging van het vrijsprekend vonnis. D. P. S., voornoemd, was door den Kantonrechter te Oostburg ter zake van het rijden met een bespannen voeHuig zonder dat dit van licht was voorzien, in den avond van 3 Dec. j.l. te Breskens met zoodanige snelheid dat het verkeer in gevaar werd gebracht, vrijgesproken. De Ambtenaar van het O. M. was in hooger beroep gekomen. Eischbevestiging van het vrijsprekend vonnis. W. W!., 51 j., leurder te Middelburg was door den Kantonrechter te Goes wegens openbare dronkenschap bij .her haling gepleegd te Goes op 16 Nov. j.l. veroordeeld tot 3 weken h&ehlenis ën plaatsing in een Rijkswerkin|richling voor den tijd van één jaar. De verdachte was in hooger beroep gekomen. Eisch: bevestiging van het vonnis van den Kantonrechter. J. de K., 71 j., landbouwer te Groede werd verdacht dat hij op 18 Februari j.l. te Groede toen de rijksveldwachter Koole, hem op een overtreding van de Jachtwet betrapte en zijn geweer wilde in beslag nemen, zich daartegen heeft verzet. Eisch: ontslag van rechtsvervolging. 0 De stoepenkwestie. In de Vrijdag gehouden zitting van het Kantongerecht te Goes stonden een aantal personen terecht wegens het op de stoep van hun perceel, gelegen aan den openbaren weg, voorwerpen uitge stald hebben zonder van het verbod daartoe van B. en W. ontheffing te heb ben verkregen. Deswege werd geëisclit tegen A. S., H. M., P. W,, Th. V. en Wi. L. |elk f3 of 3 d. h. Tegen 0. S. tweemaal f3 of tweemaal 3 d. h. Tegen J. 8., L. M. B. en A. P. elk f 5 of 5 d. hechtenis. Tegen F. W. J. de L. en J. 8. elk' twee maal f 5 of tweemaal 5 d. h. Door den verdediger, mr. Kegge, werd de wettigheid van de verordening op verschillende gronden bestreden. De Kantonrechter zal schriftelijk von nis wijzen. (de Z.) o Overtreding Zegelwet. Voor den politierechter te Almelo is de zaak behandeld tegen een grossier en wijnhandelaar aldaar, wegens over treding van artikel 89 der Zegelwet het opzettelijk andermaal gebruiken van een reeds gebruikt plakzegel. Verdachte verklaarde niet geweten te hebben, dat men plakzegels van niet- geïnde kwitanties niet voor, de tweede maal mag gebruiken. Steeds gebruikte hij het zegel van ongeïnde kwitanties weeren tallooze zakenmenschen doen dit ook, merkte verdachte op, geheel te goeder trouw. Het O. M. was van oordeel, dat dit geen verontschuldiging ishier is ar tikel 89 der Zegelwet overtreden en spr. geeft zakenmenschen in overweging mét dergelijke dingen voorzichtig te zijn. Hij eischte tegen verdachte f 25 boete subs. 25 dagen hechtenis. De politierechter heeft Donderdag schriftelijk vonnis gewezén en verdach te veroordeeld tot f 5 boete subs. 2 da gen hechtenis. Maandag 15 April. Alg. verg. Vereen, „de Ambachtsschool" 8.30 u. Ambach tsschool. Maandag 15 April. Gen. rep. Instru mentale Muziek. Concertz. Dins dag 16 April. Uitvoering Instru mentale Muziek. Concertz. Maandag 15 April Alg. ledenverg. Ver. v. Volkenbond en Vrede afdeeling M'burg St. Joris 8.15 u. Woensdag 17 April Uitv. ten bate Certr. Genootschap Kindervacan- tie- en Herstellingskolonie. Gym. en zang. Schuttershof 8 uur. (Woensdag 17 April. Jaarl. algem. verg. Coöp. Vereen. Ijsfabriek Walcheren. De Vergenoeging 81/2 U. APOTHEKEN. Zondag en de nachten der volgende week zijn de navolgende apotheken ge opend Middelburg: mevr. wed. J. C. v. d. Harst. Vlissingen: Mevr. wed. A. J. van Ocken- burg, Badhuisstraat. t 1 DE R. K, VOLKSPARTIJ. Vanwege liet Partijbestuur der R.K, Volkspartij wordt aan V. D. beaficht, dat het aftredende Kamerlid A. M. Arlz bij de a.s. Tweede Kamerverkiezingen in alle Rijkskieskringen als no. 1 op de lijsten is geplaatst. Er zijn voor deze Partij drie groepen van Rijkskieskringen: Ie. Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Den Haag, Leiden, Haarlem en Den Helder; 2e. Middelburg, Tilbujrg, Den Bosch, Nijmegen ean Maastricht en de 3e groep de overige Kieskjringen DE GEESSEN-NIEUWKERK- KWESTIE. Er heeft een onderhoud plaats gehaid tusschen mr. Kronenberg, den sub-offi cier der rechtbank te Dordrecht en een vertegenwoordiger van het Rotterdamsch Nieuwsblad naar aanleiding van de Gies- isen-Nieuwkerk-historie en mr. Roobol, den advocaat. In den- eereraad zullen worden aange zocht prof. mr. Meyer te Leiden, de heer D. Hans te Den Haag, prof. Wate rink te Amsterdam, mrf. A. Mijs te Rot terdam. BEURSOVERZICHT. AMSTERDAM, 13 .April 12 uur. Vrij levendig voorkomen. Industriepapieren bepaald druk. Groo- te omzetten in Margarine Unies, Calvé Delft tamelijk prijshoudend. Philipsaand. wat lager ingezet, vielen terug doch daarna eenig herstel. Kunstzijdeaand. Macubacs bij opening hooger, aan het eind goede vraag. Prolongatie 61/4 pet. -mm niin-n Tim— Door de marine te Vlissingen werd gisteren de levering van levens middelen aanbesteed. Minste inschrijvers waren voor be vroren rundvleesch H. W. Scholten te Breda f 72.40, versch varkensvleesch en reuzel J. de Visser, Vlissingen resp. f 126 en f 120, munitie brood Coöp. „Eigen Hulp" te Vlissingen f 12.19 alles per 100 K.G. 1—- mmiM MM 1 Voor de berekening van het verme- nigvuldigingscijfer voor de plaatselijke inkomstenbelasting 1929—1930, deelen B. en W. mede, dat aan den dienst 1929 ten goede komt van het belastingjaar 1928—1929 ongeveer f 207.000. Op de begrooting 1929 is voor de inkomstenbe lasting uitgetrokken f 590.000, zoodat f383.000 door het belastingjaar 1929— 1930 worden gedekt. Er zal dus moeten worden gezorgd dat uit het belastingjaar 19291930 een opbrengst wordt verkre gen van minstens 3/„ maal f 383.000 of f574.500. Blijkens mededeeling van den inspec teur der Rijks directe belastingen enz. te Middelburg, hangt de raming van de kohieren voor het belastingjaar 1929 1930 af van de onherroepelijke beslissing op de verzoeken om ontheffing wegens staking van beroep van de arbeiders der Maatschappij „de Schelde". Mocht be slist worden, dat de werkstaking in 1928 niet als sta,king van beroep in den zin van art. 95 der wet R. I. B. is te be schouwen, dan zal voor het belastingjaar 19291930 slechts als inkomen voor die belasting zijn aan te merken hetgeen ZÖ als loon van „de Schelde" in 1928 heb ben genoten. De uitkeering, die de arbei ders gedurende het conflict genoten uit de stakingskassen, is alsdan niet belast, omdat die uitkeeringen op 1 Mei 1929 niet als bestaande bron van inkomen zijn aan té merken. Wordt daarentegen in hoogere instantie beslist, dat de werk staking wel als staking in den zin der wet moet worden aangemerkt, dan is voor de arbeiders op 1 Mei in dienst van „de Schelde" geen lager belastbaar inkomen te ramen, omdat alsdan voor 19291930 het volle jaarlijksche inko men naar den toestand op 1 Mei *1929 is te belasten. Indien dit laatste het geval is, moet echter gerekend worden op een stijging van de kwade posten in 1929 tot onge veer f 50.000. Valt de beslissing niet ten voordeele van de arbeiders uit, dan is de raming van de kwade posten niet hooger te stellen dan f 25.000. Bij ver leening van meergenoemde ontheffing kan de raming voor het belastingjaar 19291930 van de bruto-opbrengst bij behoud van den factor 1.58 bepaald wor den op f 576.000. In het tegenovergestelde geval zal be doelde raming moeten bedragen 547.000 gld. Wijl hiervoor is aangetoond, dat een opbrengst van f 574.500 noodig is, zal in het eerste geval het vertnenigvuldi- gingscijfer ongewijzigd kunnen blijven. Weliswaar moet in dit geval gerekend worden op een bedrag van kwade pos ten ad f 50.000, terwijl op de gemeente- begrooting voor 1929 deswege slechts 143.600 is uitgetrokken, doch dit ver schil kan gevoegelijk van onvoorziene uitgaven afgeschreven worden, althans is het voor burg. en weth. geen motief om den raad voor te stellen den factor te verhoogen. In het tweede geval bedraagt de ra ming der kohieren f 547.000. Echter be hoeft dan slechts te worden gerekend op f 25.000 kwade posten of f 18.600 minder dan de begrooting aangeeft. De bere kening wordt dan als volgt: raming plaatselijke belasting 1929 f 590.000, te verminderen met f 18.600 en met 207.000 gld. als deel opbrengst 19281929, blijft dus f 364.400 3/2 maal dit bedrag is f 546.600. Ook in dit geval kan de factor derhal ve onveranderd blijven. Op grond van dit alles stellen burg. en weth. voor het vermenigvuldigingscijfer te bepalen op 1.58. Voorgesteld wordt nog aan de N. V. Kon. Mij de Schelde te verkoopen 400 M,2 grond tegen f 5 per M.2 van de 4600 M.2 aan de Lampsinsstraat, die zij tot 15 Februari 1930 in optie heeft. Wrijf met de vingertoppen wat Purol in Uw hoofdhuid en wasch daarna Uw hoofd met warm water en gewone zeep of nog beter met Purolzeep. Herhaal dit zoo nu en dan. Uw hoofdhuid wordl daardoor roos vrij, het haar schoon en zacht en valt niet uit. De Kon. Ned. Stoomboot Mij. die verschillende werven heeft laten inschrij ven voor den bouw van een dubbel- schroelmotorschip van "8800 ton „dead weight" heeft de opdracht gegund aan de werf v.h. P. Smit te Rotterdam. Het schip, dat bestemd is voor de vaart op Zuid-Amerika krijgt accomodatie voor 200 passagiers, waarvan 150 eer ste klasse. Voorts verneemt bet Handbl. nog, dat de bouw van de twee motoren voor de voortstuwing, die ieder 4000 E.P.K. zul len kunnen ontwikkelen, en die het schip een snelheid van 14% mijl per uur zullen geven, is opgedragen aan Werkspoor. o De P o e 1 a u-B ras te water g e 1 a t e p. Hedenmiddag werd van de werf der N.V. „Koninklijke Maatschappij de Schel- ide" te Vlissingen met goed gevolg te water gelaten het stalen enkelschroef- motorvrachtschip „Poelau-Bras", in aan bouw voor de Stoomvaart Maatschappij „Nederland" te Amsterdam. De laatste beletselen werden weggenomen door me vrouw A. E. LebertHaivenhorst te Am sterdam. Schip en motoren zijn gebouwd naar de plannen en onder toezicht van den technischen dienst der Mij. „Nederland". In verband met de bestemming voor de snelle vrachtvaart op cvede'rl. Oost-In- dië zal het schip in volbeladen toestand een snelheid van 14V2 knoop op zee kunnen behouden, waarmede het tot de allersnelste vrachtschepen op de lange vaart zal behooren. De „Poelau-Bras" heeft een korte bak en kampanje en een lange brug. De hoofdafmetingen zijn grootste lengte 515' 8" (157.17 M.); lengte tusschen de lood lijnen 490' 0" (149.35 M.); breedte op buitenkant spanten 61' 0" (18.59 M.); holte in de zijde tot bovendek 36' 9" (11.20 M.); draagvermogen bij zomer- diepgang ongeveer 10.800 ton. De oliebunkers voor de Dieselmotoren kunnen tezamen ongeveer, 1569 ton olie bevatten. Het schip wordt gebouwd vol gens de voorschriften van, de hoogste klasse van Lloyd's Register ea. tüb de Scheepvaart-inspectie. Een dubbele bodem loopt .over de ge- heele lengte van het schip en is ge deeltelijk voor zoetwalerbergiüginge richt. Er zijn drie doorloopende stalen dekken in ruim I is bovendien nog een vierde tusschendek. De acht wa terdichte schotten verdeden het schip in negen compartimenten, waarbij" o. a. vijf laadruimten en één dieptank, welke ook dienst kan doen voor het vervoer van plantaardige oliesoorten, waartoe de ze verdeeld is in vier geheel van elkan der gescheiden compartimenten Voor het laden en lossen zijp drie stalen masten aangebracht. De voormast is voorzien van een laadboom voor het heffen van lasten tot 50,000 K.G., en vijf laadboomen met ieder 6000 K.G. hefver mogen.'De iniddenmast "is eveneens voor zien van een Laadboom' mief 50.000 K.G'. hefvermogen en twee laadboomen met ieder 6000 K.G. hefvermogen. De achtermast is voorzien Van een laadboom met 16.000 K.G, hefver mogen en vier laadboomen met- ieder 6000 K.G. hefvermogen. Alle laadboomen zijn van Mannesmann naadlooze stalen buis. Voor het bedienen van de laad boomen zijn in totaal dertien stuks elec trische Tieren op het dele opgesteld. Bo vendien zijn op het bovendek" ©n brug dek in totaal nóg 6 stuks electrische draaikranen geplaatst met een hefver mogen van 3 tón De electrisch-hydraulischc stuurma- chine wordt vanaf de commandobrug door middel van een stuurtelemotor bediend. Op den bak bevindt zich het electrisch gedreven ankerspil 'en op het kampanjedek twee electrisch gedreven kaapstanden. In totaal zijn aan boord 16 redding- booten opgesteld, waarvan 12 op het middensloependek en 4 op. hét achter- sloependek, welke alle bediend worden door speciale Welin-davits. In het bovenste tusschendek, dat ook geschikt is voor het vervoer van Mek- kagangers, bevinden zich nog twee af gesloten ruimten voor het vervoer van speciale lading, benevens .een mail- en een kruitkamer. De bemanning is gedeel telijk ondergebracht in en op de kam panje. In de brugdekruimte aan Bak boordzijde bevindt zich de apotheek, dok ter shut, hospitalen hutten voor lading- klerken, Javaansche bedienden, chef-kok, steward en de koksmaats, alsmede de messrooms voor de officieren, panlry en kokswascliplaats. Midscheeps bevindt zich' de kombuis en de daaraan grenzende bakkerij. Aan stuurboordzijde zijn de proviandbergplaats, bagageruim1 en de koel- en vrieskamers aangebracht, die ten deele voor lading bestemd zijn en door een ijsmachine op temperatuur ge houden worden. Er is reisgelegenheid voor 25 passagiers, waartoe vijf 3-per- soonshutten voor in de brugdekruimte zijn aangebracht, alsmede twee 3-persoons- hulten en twee 2-persoonshutten op het brugdek. De passagiers hebben "de beschikking over een ruimen eetsalon op het bovendek en een daarboven op het Drugdek gelegen rooksalou, terwijl achter op het brugdek aan stuurboord en nakboord een ruim promenadedek te hunnen dienste staat, dat aan den voor kant afgesloten is door een met rieten meuoeien voorzien veranda-café. De ver blijven van kapitein, officieren en 'ma chinisten zijn resp. gebouwd op de brug en op net sloependek. De electrische installatie zorgt voor licht, kracht, ventilatie, draadlooze tele grafie enz. Elke laadruimte afzonderlijk is voorzien van twee luchtkokers met electrische fan. In alle verblijven zijn electrische waaiers en stoomkachels aangebracht. De wasscherij, welke zich onder den bak bevindt, is voorzien van de modernste electrisch gedreven wasch- machines. Voorts is tjet schip voorzien van een Oertz-Roer. Op den top van het machinistendek huis is in een afzonderlijk dekhuis het brandblusch- en ontrattingstoestel van het faDrïkaat „Halley" opgesteld. De ca paciteit is 20 M3. gas per uur. Het schip zal worden voortgestuwd door een Sulzer-scheepsdieselmotor, ont wikkelende een normaal vermogen van 7040 A.P.K.. bij 100 omwentelingen per minuut. De machine heeft acht twee- takt enkelwerkende arbeidscylinders van 820 m.m. diameter bij 1440 man. slag lengte. Bij dit hoofdwerktuig behoort voorts nog een afzonderlijk gedreven spoellucht turboblaaswerktuig. Het aan tal omwentelingen bedraagt 2450 per mi nuut. Als aandrijfwerktuig zijn hiertoe aanwezig twee gelijkstroom compoud mo toren elk van 282 K.W. bij 220 volt en regelbaar aantal omwentelingen van 2000 tot 2700 omwentelingen per mi- De stroom wordt opgewekt door 3 dy namo's elk gedreven door een vier-cylin- der Sulzer enkelwerkenden liulp Diesel motor van 360 E.P.K. De dynamo's zijn compound gelijkstroomdynamo's met een 'capaciteit van 240 K.W. by 220 Volt per dynamo en 180 omwentelingen per minuut. De netspanning bedraagt 220 Volts, h. - tv De koelinstallatie is van 't fabrikaat P. Brotherhood. Zij heeft een capaciteit van 18000 calorieën. De compressor is dub bel werkend én werkt met ammoniak. Ook is Opgesteld een met olie gestookte Co- chranketel van een middellijn van 6' 0" en een hoogte van 14' 3", terwijl het ver-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1929 | | pagina 2