WEERBERICHT.
7.27. 11 j
Maan op 7.27 v.m.; onder 12.13 v.m
Laatste kwartier 16 April
Hoog' Water
RECHTZAKEN
Vergaderingen, Concerten, enz.
LAATSTE BERICHTEN
AFLOOP AANBESTEDINGEN
STUKKEN VOOR DEN
GEMEENTERAAD VAN VLISSINGEN.
tos op het Hoofd
Handel, Nijverheid en Visscherij
nuut-
BEURSNOTEERING.
AMSTERDAM, 13 April. (Slotkoers).
Het eerste getal geeft den slotkoers
gisteren, iiet tweede dien van heden.
6 pet. Ned. '22 103 een ae'htste 103
een achtste.
5 pet. Ned. '18 100i/2—100y».
41/2 pet. Ned. '17 99—99 een zest.
2y2 pet. N. W. Schuld 641/4—64%.
'3 pet. do. Oblig. 78s/8—78Vj.
3 pet. do. Certifi 781/4—783/8-
Cert. N. H. Mij. 186ya-l871/4'— 1861/4
A, Ned. I. Handelsb. 167y8—167%
A. Kol. Bank 2451/4—245.
Kon. Petr. Aand. 392-3931/8—392-393.
Atnslerd. Bank 190%—190%.
Cult. Mij. Vorstenlanden 164%—165y8.
Handelsv. A'dam 642-6496351/2-638.
b Javasche Cultuur 383-388—334
Aand. Heli Mij. 422y2-425i/2—427-429%.
Ainslerd. Bubber 260y4-26iy2—258-260
Ned Amerik. Vaart 74—72%.
Ned. Scheepv.unie 219i/2-220yg—218,ya
2191/8.
Kou. IIoll. Lloyd 12-12.
Kon. Ned. Stoomb. mij. 94%—9(434
A Paketvaart 250—2491/2.
Bank-Associalie 681/268.
Gouuda A. 435415.
Philips A. 915-928—904-912.
Anaconda 292 negen. zest.287%.
Steels 19034— I88S/4.
Erie 71 zeven achtste.
Union Pacific 215215.
Common Marine 6 een achtste8 drie
zestiende.
Prefered do. 45i/244s/8.
Prolongatie 661/4.
Russen: Oblig. 1880 1%.
Markt sluit goed prijshoudend.
Medegedeeld door het Kon. NederL
Metr. Instituut te De Bilt.
Naar waarnemingen, verricht in den
morgen van 13 ApriL
Hoogste barometerstand:
772.5 te Akureyri.
Laagste barometerstand:
759.3 te Calaisi.
Zwakke tot matige O. tot Z. of Z.W.
wind. Betrokken tot zwaar of half De-
wolkt. Waarschijnlijk tijdelijk regen. Iets
zachter
Thermömeterstand alhier des morgens
9 uur 46 gr.; 12 uur 51 graden.
1 inname
Zondag 14 April.
Zou op 5.06; onder 6.57.
Licht aansteken alle rijwielen, motor
rijtuigen en andere rij- en voertuigen
Maandag 15 April
Zon op 5.04; onder 6.58.
Licht aansteken alle rijwielen, motor
rijtuigen en andere rij- en voertuigen
7.28.
Maan op 8.22 v.m.; onder 1.28 v.m.
Laatste kwartier 16 April.
Vlissingen.
Zondag
14 April
16.27
Maandag
15
17 17
Dinsdag
16
5.58
Woensdag
17
7.16
Donderdag
18
8.54
Vrijdag
19
10 26
Zaterdag
20
11 24
(Het tijdstip van hoog water te Dom
burg valt 9 minuten na dat te Vlis-
stngen). 4
sse
Besloten werd aan te sluiten bij den B.
V. G. en o. a. een paar veldexcursies
te houden in den a s. zomer.
Woensdagavond had in tegenwoor
digheid van de commissie van toezicht
en oud-leerlingen de eindles plaats van
het eerste leerjaar van den algemeenen
tuinbouwcursus teTerneuzen. Na het
stellen van vragen uit de- behandelde
leerstof, werden tot de tweede klas
se bevorderd F. Bieleman, fi. Diele-
man, I. Dieleman, A. Dobbelaar, J. Ha-
melink Kz., J. Hamelink, K. Hamelijnk,
H. de Jonge, A. Koole, M. Koole, A. de
Koeijer, J. Ie Mat, W. Oppeneer, F. dq
Putter, A. J. F. van Tricht en G. Ver
sloot.
Voor bet Kantongerecht te Goes
stond terecht P. S., te Oudelandle,
die gedurende de strenge koude een aan
hem toebehoorende woning, waarvan de
huurder met de huurbetaling achterstal
lig bleef, idoor gedeeltelijke afbraak on
bewoonbaar maakte.
Hij werd veroordeeld tot f 100 boete
of 100 d. h.
Voor de vierde kamer der rechtbank
te Amsterdam heeft zich Vrijdag een
39-jarige ongehuwde moeder te verant
woorden gehad, ervan verdacht, dat zij
op 6 Dec. 1.1. het lijkje van haar kind;
waarvan zij twee dagen tevoren wad
bevallen, verpakt in een zak in het wa
ter van de Jacob van Lennepkade heeft
gegooid, zulks om het overlijden of de
geboorte te verhelen.
Eisch zes maanden gev.straf.
De verdediger pleitte clementie.
Op 19 Januari van dit jaar heeft ,het
Kamerlid Braat uit Hekelingen te Hel-
levoetsluis een onderhoud gehad met een
inspecteur en een adjunct-inspecteur van
de directe belastingen, invoerrechten en
accijnzen over zijn aangifte voor de in
komsten- en vermogensbelasting, in welk
onderhoud de heer B den ambtenaren
zou hebben toegevoegd: „schoften dat
jelui bent."
Woensdag heeft de politierechter te
Rotterdam, de zaak tegen den heer B
behandeld.
Na het hooren van de getuigen nafcn
het O. M. requisitoir. De eisch luidde
tweehonderd guide boete subsidair twin
tig dagen hechtenis.
De politierechter veroordeeld© den
heer B. tot vijftig gulden boete, sub. tien
dagen hechtenis.
De heer B. zei naar aanleiding van
het requisitoir, dat er een onverdiende
blaam op de eilanden is geworpen. Er
zijn door heel Nederland, in heel Euro
pa belastingontduikers.
0
Ar rond. Rechtbank te
Middelburg.
In de zitting van Vrijdag werden; nog
de volgende zaken behandeld:
J. L., 47 jaar, aannemer te Vlissingen
was door den Kantonrechter te Middel
burg wegens overtreding van de Leer
plichtwet veroordeeld tot f 0.50 of 1 dag
hechtenis.
De verdachte was Lu hooger beroep
gekomen.
Eisch: bevestiging van het vonnis van
den Kantonrechter.
M. de J., 26 j., kweeker te Kapelle,
werd beklaagd dat hij op 17 Jan. j.l. te
Kapelle, toen de onbez. rijksveldwachter
Van der Linde een geweer van verdachte
dien hij op heeterdaad betrapte op
een Jachtwet-overtreding beetpakte,
om dit in beslag te nemen, zich daarte
gen heeft verzet, en aldus de diensthan-
deling van den ambtenaar heeft belem
merd of verijdeld.
Eisch: f 15 of 15 dagen hechtenis.
A. van A. 33 j werkman te Koe
wacht, werd len laste gelegd dat hij
op 1 Maart 1929 te Axel, toen de rijks
veldwachter van de Velde hem op hee
terdaad betrapte, terwijl hij zich schuldig
maakte aan overtreding der Jachtwet,
hem beetpakte om hem" voor den bur
gemeester te geleiden, omdat hij weiger
de zijn naam op te geven, zich tegen
den ambtenaar heeft verzet.
Eisch: f20 of 20 dagen hechtenis.
J. K«, 36 j., landbouwer te Meliskerke,
was door den Kantonrechter te Middel
burg veroordeeld wegens overtreding van
de Leerplichtwet, tot f 25 of 25 dagen
hechtenis, tegen welke veroordeeling hij
in hooger beroep was gekomen.
Eisch: bevestiging van het vonnis van
den Kantonrechter.
D. P. S., 20 j., knecht te Breskens,
was door den Kantonrechter te Oostburg
tere zake van het als bestuurder van een
bespannen voertuig, zonder dat het was
voorzien van minstens een brandenden
lantaarn, in den avond van 3 Dec. j.l.
te Breskens vrijgesproken.
De ambtenaar van het O. M. was in
hooger beroep gekomen.
Eischbevestiging van het vrijsprekend
vonnis.
D. P. S., voornoemd, was door den
Kantonrechter te Oostburg ter zake van
het rijden met een bespannen voeHuig
zonder dat dit van licht was voorzien, in
den avond van 3 Dec. j.l. te Breskens
met zoodanige snelheid dat het verkeer
in gevaar werd gebracht, vrijgesproken.
De Ambtenaar van het O. M. was in
hooger beroep gekomen.
Eischbevestiging van het vrijsprekend
vonnis.
W. W!., 51 j., leurder te Middelburg
was door den Kantonrechter te Goes
wegens openbare dronkenschap bij .her
haling gepleegd te Goes op 16 Nov. j.l.
veroordeeld tot 3 weken h&ehlenis ën
plaatsing in een Rijkswerkin|richling voor
den tijd van één jaar.
De verdachte was in hooger beroep
gekomen.
Eisch: bevestiging van het vonnis van
den Kantonrechter.
J. de K., 71 j., landbouwer te Groede
werd verdacht dat hij op 18 Februari
j.l. te Groede toen de rijksveldwachter
Koole, hem op een overtreding van de
Jachtwet betrapte en zijn geweer wilde
in beslag nemen, zich daartegen heeft
verzet.
Eisch: ontslag van rechtsvervolging.
0
De stoepenkwestie.
In de Vrijdag gehouden zitting van
het Kantongerecht te Goes stonden een
aantal personen terecht wegens het op
de stoep van hun perceel, gelegen aan
den openbaren weg, voorwerpen uitge
stald hebben zonder van het verbod
daartoe van B. en W. ontheffing te heb
ben verkregen.
Deswege werd geëisclit tegen A. S.,
H. M., P. W,, Th. V. en Wi. L. |elk f3
of 3 d. h. Tegen 0. S. tweemaal f3 of
tweemaal 3 d. h. Tegen J. 8., L. M.
B. en A. P. elk f 5 of 5 d. hechtenis.
Tegen F. W. J. de L. en J. 8. elk' twee
maal f 5 of tweemaal 5 d. h.
Door den verdediger, mr. Kegge, werd
de wettigheid van de verordening op
verschillende gronden bestreden.
De Kantonrechter zal schriftelijk von
nis wijzen. (de Z.)
o
Overtreding Zegelwet.
Voor den politierechter te Almelo is
de zaak behandeld tegen een grossier
en wijnhandelaar aldaar, wegens over
treding van artikel 89 der Zegelwet het
opzettelijk andermaal gebruiken van een
reeds gebruikt plakzegel.
Verdachte verklaarde niet geweten te
hebben, dat men plakzegels van niet-
geïnde kwitanties niet voor, de tweede
maal mag gebruiken. Steeds gebruikte
hij het zegel van ongeïnde kwitanties
weeren tallooze zakenmenschen doen
dit ook, merkte verdachte op, geheel
te goeder trouw.
Het O. M. was van oordeel, dat dit
geen verontschuldiging ishier is ar
tikel 89 der Zegelwet overtreden en spr.
geeft zakenmenschen in overweging mét
dergelijke dingen voorzichtig te zijn. Hij
eischte tegen verdachte f 25 boete subs.
25 dagen hechtenis.
De politierechter heeft Donderdag
schriftelijk vonnis gewezén en verdach
te veroordeeld tot f 5 boete subs. 2 da
gen hechtenis.
Maandag 15 April. Alg. verg. Vereen,
„de Ambachtsschool" 8.30 u.
Ambach tsschool.
Maandag 15 April. Gen. rep. Instru
mentale Muziek. Concertz.
Dins dag 16 April. Uitvoering Instru
mentale Muziek. Concertz.
Maandag 15 April Alg. ledenverg. Ver.
v. Volkenbond en Vrede afdeeling
M'burg St. Joris 8.15 u.
Woensdag 17 April Uitv. ten bate
Certr. Genootschap Kindervacan-
tie- en Herstellingskolonie. Gym.
en zang. Schuttershof 8 uur.
(Woensdag 17 April. Jaarl. algem.
verg. Coöp. Vereen. Ijsfabriek
Walcheren. De Vergenoeging
81/2 U.
APOTHEKEN.
Zondag en de nachten der volgende
week zijn de navolgende apotheken ge
opend
Middelburg: mevr. wed. J. C. v. d.
Harst.
Vlissingen: Mevr. wed. A. J. van Ocken-
burg, Badhuisstraat.
t 1
DE R. K, VOLKSPARTIJ.
Vanwege liet Partijbestuur der R.K,
Volkspartij wordt aan V. D. beaficht,
dat het aftredende Kamerlid A. M. Arlz
bij de a.s. Tweede Kamerverkiezingen
in alle Rijkskieskringen als no. 1 op
de lijsten is geplaatst. Er zijn voor deze
Partij drie groepen van Rijkskieskringen:
Ie. Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht,
Den Haag, Leiden, Haarlem en Den
Helder; 2e. Middelburg, Tilbujrg, Den
Bosch, Nijmegen ean Maastricht en de
3e groep de overige Kieskjringen
DE GEESSEN-NIEUWKERK-
KWESTIE.
Er heeft een onderhoud plaats gehaid
tusschen mr. Kronenberg, den sub-offi
cier der rechtbank te Dordrecht en een
vertegenwoordiger van het Rotterdamsch
Nieuwsblad naar aanleiding van de Gies-
isen-Nieuwkerk-historie en mr. Roobol,
den advocaat.
In den- eereraad zullen worden aange
zocht prof. mr. Meyer te Leiden, de
heer D. Hans te Den Haag, prof. Wate
rink te Amsterdam, mrf. A. Mijs te Rot
terdam.
BEURSOVERZICHT.
AMSTERDAM, 13 .April 12 uur.
Vrij levendig voorkomen.
Industriepapieren bepaald druk. Groo-
te omzetten in Margarine Unies, Calvé
Delft tamelijk prijshoudend. Philipsaand.
wat lager ingezet, vielen terug doch
daarna eenig herstel. Kunstzijdeaand.
Macubacs bij opening hooger, aan het
eind goede vraag.
Prolongatie 61/4 pet.
-mm niin-n Tim—
Door de marine te Vlissingen
werd gisteren de levering van levens
middelen aanbesteed.
Minste inschrijvers waren voor be
vroren rundvleesch H. W. Scholten te
Breda f 72.40, versch varkensvleesch en
reuzel J. de Visser, Vlissingen resp. f 126
en f 120, munitie brood Coöp. „Eigen
Hulp" te Vlissingen f 12.19 alles per
100 K.G.
1—- mmiM MM 1
Voor de berekening van het verme-
nigvuldigingscijfer voor de plaatselijke
inkomstenbelasting 1929—1930, deelen
B. en W. mede, dat aan den dienst 1929
ten goede komt van het belastingjaar
1928—1929 ongeveer f 207.000. Op de
begrooting 1929 is voor de inkomstenbe
lasting uitgetrokken f 590.000, zoodat
f383.000 door het belastingjaar 1929—
1930 worden gedekt. Er zal dus moeten
worden gezorgd dat uit het belastingjaar
19291930 een opbrengst wordt verkre
gen van minstens 3/„ maal f 383.000 of
f574.500.
Blijkens mededeeling van den inspec
teur der Rijks directe belastingen enz.
te Middelburg, hangt de raming van de
kohieren voor het belastingjaar 1929
1930 af van de onherroepelijke beslissing
op de verzoeken om ontheffing wegens
staking van beroep van de arbeiders der
Maatschappij „de Schelde". Mocht be
slist worden, dat de werkstaking in 1928
niet als sta,king van beroep in den zin
van art. 95 der wet R. I. B. is te be
schouwen, dan zal voor het belastingjaar
19291930 slechts als inkomen voor die
belasting zijn aan te merken hetgeen ZÖ
als loon van „de Schelde" in 1928 heb
ben genoten. De uitkeering, die de arbei
ders gedurende het conflict genoten uit
de stakingskassen, is alsdan niet belast,
omdat die uitkeeringen op 1 Mei 1929
niet als bestaande bron van inkomen
zijn aan té merken. Wordt daarentegen
in hoogere instantie beslist, dat de werk
staking wel als staking in den zin der
wet moet worden aangemerkt, dan is
voor de arbeiders op 1 Mei in dienst
van „de Schelde" geen lager belastbaar
inkomen te ramen, omdat alsdan voor
19291930 het volle jaarlijksche inko
men naar den toestand op 1 Mei *1929
is te belasten.
Indien dit laatste het geval is, moet
echter gerekend worden op een stijging
van de kwade posten in 1929 tot onge
veer f 50.000. Valt de beslissing niet ten
voordeele van de arbeiders uit, dan is
de raming van de kwade posten niet
hooger te stellen dan f 25.000. Bij ver
leening van meergenoemde ontheffing
kan de raming voor het belastingjaar
19291930 van de bruto-opbrengst bij
behoud van den factor 1.58 bepaald wor
den op f 576.000.
In het tegenovergestelde geval zal be
doelde raming moeten bedragen 547.000
gld. Wijl hiervoor is aangetoond, dat een
opbrengst van f 574.500 noodig is, zal
in het eerste geval het vertnenigvuldi-
gingscijfer ongewijzigd kunnen blijven.
Weliswaar moet in dit geval gerekend
worden op een bedrag van kwade pos
ten ad f 50.000, terwijl op de gemeente-
begrooting voor 1929 deswege slechts
143.600 is uitgetrokken, doch dit ver
schil kan gevoegelijk van onvoorziene
uitgaven afgeschreven worden, althans is
het voor burg. en weth. geen motief om
den raad voor te stellen den factor te
verhoogen.
In het tweede geval bedraagt de ra
ming der kohieren f 547.000. Echter be
hoeft dan slechts te worden gerekend op
f 25.000 kwade posten of f 18.600 minder
dan de begrooting aangeeft. De bere
kening wordt dan als volgt: raming
plaatselijke belasting 1929 f 590.000, te
verminderen met f 18.600 en met 207.000
gld. als deel opbrengst 19281929, blijft
dus f 364.400 3/2 maal dit bedrag is
f 546.600.
Ook in dit geval kan de factor derhal
ve onveranderd blijven. Op grond van
dit alles stellen burg. en weth. voor het
vermenigvuldigingscijfer te bepalen op
1.58.
Voorgesteld wordt nog aan de N. V.
Kon. Mij de Schelde te verkoopen 400
M,2 grond tegen f 5 per M.2 van de 4600
M.2 aan de Lampsinsstraat, die zij tot
15 Februari 1930 in optie heeft.
Wrijf met de vingertoppen wat Purol in
Uw hoofdhuid en wasch daarna Uw
hoofd met warm water en gewone zeep
of nog beter met Purolzeep. Herhaal dit
zoo nu en dan. Uw hoofdhuid wordl
daardoor roos vrij, het haar schoon en
zacht en valt niet uit.
De Kon. Ned. Stoomboot Mij. die
verschillende werven heeft laten inschrij
ven voor den bouw van een dubbel-
schroelmotorschip van "8800 ton „dead
weight" heeft de opdracht gegund aan
de werf v.h. P. Smit te Rotterdam.
Het schip, dat bestemd is voor de
vaart op Zuid-Amerika krijgt accomodatie
voor 200 passagiers, waarvan 150 eer
ste klasse.
Voorts verneemt bet Handbl. nog, dat
de bouw van de twee motoren voor de
voortstuwing, die ieder 4000 E.P.K. zul
len kunnen ontwikkelen, en die het
schip een snelheid van 14% mijl per
uur zullen geven, is opgedragen aan
Werkspoor.
o
De P o e 1 a u-B ras te water
g e 1 a t e p.
Hedenmiddag werd van de werf der
N.V. „Koninklijke Maatschappij de Schel-
ide" te Vlissingen met goed gevolg te
water gelaten het stalen enkelschroef-
motorvrachtschip „Poelau-Bras", in aan
bouw voor de Stoomvaart Maatschappij
„Nederland" te Amsterdam. De laatste
beletselen werden weggenomen door me
vrouw A. E. LebertHaivenhorst te Am
sterdam.
Schip en motoren zijn gebouwd naar
de plannen en onder toezicht van den
technischen dienst der Mij. „Nederland".
In verband met de bestemming voor de
snelle vrachtvaart op cvede'rl. Oost-In-
dië zal het schip in volbeladen toestand
een snelheid van 14V2 knoop op zee
kunnen behouden, waarmede het tot de
allersnelste vrachtschepen op de lange
vaart zal behooren.
De „Poelau-Bras" heeft een korte bak
en kampanje en een lange brug. De
hoofdafmetingen zijn grootste lengte 515'
8" (157.17 M.); lengte tusschen de lood
lijnen 490' 0" (149.35 M.); breedte op
buitenkant spanten 61' 0" (18.59 M.);
holte in de zijde tot bovendek 36' 9"
(11.20 M.); draagvermogen bij zomer-
diepgang ongeveer 10.800 ton.
De oliebunkers voor de Dieselmotoren
kunnen tezamen ongeveer, 1569 ton olie
bevatten. Het schip wordt gebouwd vol
gens de voorschriften van, de hoogste
klasse van Lloyd's Register ea. tüb de
Scheepvaart-inspectie.
Een dubbele bodem loopt .over de ge-
heele lengte van het schip en is ge
deeltelijk voor zoetwalerbergiüginge
richt. Er zijn drie doorloopende stalen
dekken in ruim I is bovendien nog
een vierde tusschendek. De acht wa
terdichte schotten verdeden het schip
in negen compartimenten, waarbij" o. a.
vijf laadruimten en één dieptank, welke
ook dienst kan doen voor het vervoer
van plantaardige oliesoorten, waartoe de
ze verdeeld is in vier geheel van elkan
der gescheiden compartimenten
Voor het laden en lossen zijp drie
stalen masten aangebracht. De voormast
is voorzien van een laadboom voor het
heffen van lasten tot 50,000 K.G., en vijf
laadboomen met ieder 6000 K.G. hefver
mogen.'De iniddenmast "is eveneens voor
zien van een Laadboom' mief 50.000 K.G'.
hefvermogen en twee laadboomen met
ieder 6000 K.G. hefvermogen.
De achtermast is voorzien Van
een laadboom met 16.000 K.G, hefver
mogen en vier laadboomen met- ieder
6000 K.G. hefvermogen. Alle laadboomen
zijn van Mannesmann naadlooze stalen
buis. Voor het bedienen van de laad
boomen zijn in totaal dertien stuks elec
trische Tieren op het dele opgesteld. Bo
vendien zijn op het bovendek" ©n brug
dek in totaal nóg 6 stuks electrische
draaikranen geplaatst met een hefver
mogen van 3 tón
De electrisch-hydraulischc stuurma-
chine wordt vanaf de commandobrug
door middel van een stuurtelemotor
bediend. Op den bak bevindt zich het
electrisch gedreven ankerspil 'en op het
kampanjedek twee electrisch gedreven
kaapstanden.
In totaal zijn aan boord 16 redding-
booten opgesteld, waarvan 12 op het
middensloependek en 4 op. hét achter-
sloependek, welke alle bediend worden
door speciale Welin-davits.
In het bovenste tusschendek, dat ook
geschikt is voor het vervoer van Mek-
kagangers, bevinden zich nog twee af
gesloten ruimten voor het vervoer van
speciale lading, benevens .een mail- en
een kruitkamer. De bemanning is gedeel
telijk ondergebracht in en op de kam
panje. In de brugdekruimte aan Bak
boordzijde bevindt zich de apotheek, dok
ter shut, hospitalen hutten voor lading-
klerken, Javaansche bedienden, chef-kok,
steward en de koksmaats, alsmede de
messrooms voor de officieren, panlry en
kokswascliplaats. Midscheeps bevindt zich'
de kombuis en de daaraan grenzende
bakkerij. Aan stuurboordzijde zijn de
proviandbergplaats, bagageruim1 en de
koel- en vrieskamers aangebracht, die
ten deele voor lading bestemd zijn en
door een ijsmachine op temperatuur ge
houden worden. Er is reisgelegenheid
voor 25 passagiers, waartoe vijf 3-per-
soonshutten voor in de brugdekruimte zijn
aangebracht, alsmede twee 3-persoons-
hulten en twee 2-persoonshutten op
het brugdek. De passagiers hebben "de
beschikking over een ruimen eetsalon
op het bovendek en een daarboven op
het Drugdek gelegen rooksalou, terwijl
achter op het brugdek aan stuurboord
en nakboord een ruim promenadedek te
hunnen dienste staat, dat aan den voor
kant afgesloten is door een met rieten
meuoeien voorzien veranda-café. De ver
blijven van kapitein, officieren en 'ma
chinisten zijn resp. gebouwd op de brug
en op net sloependek.
De electrische installatie zorgt voor
licht, kracht, ventilatie, draadlooze tele
grafie enz. Elke laadruimte afzonderlijk
is voorzien van twee luchtkokers met
electrische fan. In alle verblijven zijn
electrische waaiers en stoomkachels
aangebracht. De wasscherij, welke zich
onder den bak bevindt, is voorzien van
de modernste electrisch gedreven wasch-
machines. Voorts is tjet schip voorzien
van een Oertz-Roer.
Op den top van het machinistendek
huis is in een afzonderlijk dekhuis het
brandblusch- en ontrattingstoestel van
het faDrïkaat „Halley" opgesteld. De ca
paciteit is 20 M3. gas per uur.
Het schip zal worden voortgestuwd
door een Sulzer-scheepsdieselmotor, ont
wikkelende een normaal vermogen van
7040 A.P.K.. bij 100 omwentelingen per
minuut. De machine heeft acht twee-
takt enkelwerkende arbeidscylinders van
820 m.m. diameter bij 1440 man. slag
lengte. Bij dit hoofdwerktuig behoort
voorts nog een afzonderlijk gedreven
spoellucht turboblaaswerktuig. Het aan
tal omwentelingen bedraagt 2450 per mi
nuut. Als aandrijfwerktuig zijn hiertoe
aanwezig twee gelijkstroom compoud mo
toren elk van 282 K.W. bij 220 volt
en regelbaar aantal omwentelingen van
2000 tot 2700 omwentelingen per mi-
De stroom wordt opgewekt door 3 dy
namo's elk gedreven door een vier-cylin-
der Sulzer enkelwerkenden liulp Diesel
motor van 360 E.P.K. De dynamo's zijn
compound gelijkstroomdynamo's met een
'capaciteit van 240 K.W. by 220 Volt
per dynamo en 180 omwentelingen per
minuut. De netspanning bedraagt 220
Volts, h. - tv
De koelinstallatie is van 't fabrikaat P.
Brotherhood. Zij heeft een capaciteit van
18000 calorieën. De compressor is dub
bel werkend én werkt met ammoniak. Ook
is Opgesteld een met olie gestookte Co-
chranketel van een middellijn van 6' 0"
en een hoogte van 14' 3", terwijl het ver-