BUITENLAND
UIT RUSLAND.
Waarom werken de Sovjet-bedrijven
met verlies
(Tngez. Med.)
BEVOLKING.
TE HOUDEN AANBESTEDINGEN,
schillende opmerkingen over dit veer
schnltelijk over
De heer de Regt verwijst naar reeds
overgelegde wenschen en hoopt op goed
resultaat.
De voo rz. loopt, dat met de vol-
genae verkeersconferenfie alles in ordé
is.
De neer Duvekot vergelijkt de ta
rieven met andere booten, men heeft
wel de vervoerv oor waarden van de bin-
nensc ïeepvaart, maar niet de tarieven
Er zijn grove afwijkingen in hetgeen
wordt gevraagd, 011 er ontbreekt dus
een goede controle. Vaak krijgt men
niet eens een bewijs van vrachtbetaling1.
De jeer van M elfe, eveneens uit
Goes, zet dan net verschil in tarieven
nacier uiteen en wijst ook op net te vroeg
eindigen van den dienst'. Dat er een
voortdurende overtocht per roeiboot mo
gelijk is, is maar idee. De houding van
en behandeling door het personeel is
verbeterd. Spr. vraagt dan ook' te onder
zoeken .ïoe het met hun salarieering
staat, nu hebben zij 50 pet. van dat van
het eprsoneel der andere bootdienstenl
Spr. zou een drijvende ponton ter plaatse
wensc lelijk achten.
In afwachting van naasting, zouden aan
beide oevers huisjes moeten worden ge
zet „waar kaartjes verkrijgbaar zijn,
zulks om omkooperij te voorkomen.
De heer v. Dusseldorp wil hierop
toch iets antwoorden. Noord Beveland
is des avonds niet op! slot, voor dubbel
tarief kan men ook dan nog over. Uit
Middelburg kan men na h,alf acht ook
niet meer weg. Spr, zit nu 6 jaar in de
bootcommissie, maar heeft in dien tijd
nog geen rechtstreeksclue klachten ont
vangen. Men moet zichj niet als er klach
ten zijn tot de pers r'ichjten, maar tlt
de bootcommissie. In de pers schrijft
men dan. nog dikwijls anoniem en dan
gaat zoo iets bij spr. de papiermand in.
Het streven van Ged. Staten is om de
belangen van h,et land, de provincie en
de inwoners te dienen, dit moet men
voelen. Spr. brengt het personeel hulde
voor wat het gedaan heeft tijdens den ijs
gang. Spr. keurt ook de afschaffing van
het fooienstelsel goed- Het is hier geen
provinciale dienst, alleen is de provincie
er maar bij betrokken. Pontons zijn in
dit snelstroomende water niet mogelijk.
De heer v. M e lie zegt dat hij inzake
de pontons alleen gevraagd heeft dit eens
na te gaan. De andere dingen zijn ie ver
beteren door goede controle. Spr, weet
van een Statenlid, die op Noord Beveland
gesproken had en niet meer over zou
kunnen. Toen- men merkte wie het was,
riep men hem terug.
De heer v. Dusseldorp zegt, dat
dit lid dan ook verzuimd heeft de boot
commissie in kennis te stellen.
De v o o r z. hoopt nu dat in het vol
gend jaar aan alle billijke eischen zal
zijn voldaan.
De heer de Beste van de Z.H.V.,
zegt niets dan dank-en hjUldls 't® heb
ben voor de medewerking der bootcom
missie.
De heer K r ij g e r uit Goes zegt dat op
dit veer veel verbeterd is. In! 1911 ging
men met een hpogaarts over.
De heer Kole zegt dat het personeel
verhoogd is in loon van f 16 op f 26,
er is nimmer zoo te klagen geweest-
De lieer de Regt zegt klachten te heb
ben over de moeilijkheid bij af en opgaan
van de boot. 1
Spoor- en tramwegen.
De heer d e Beste zegt dat hij 4 April
1928 een onderhoud had met de directie
te Utrechit om een motortrein Goes—
Vlissingen te doen loopen op de boot naar
Breskens te 7.30 op Woensdag. Op
14 April zond hij de handteekeningen
van de vereischte 20 personen uit Zuid-
Beveland, die gaarne van dezien trein
.zonden gebruik maken. Tot nu is de
trein er nog niet en. spr. roept ten deze
de medewerking van Ged. Staten in.
Waar er bezwaren zijln tegen het later
doen vertrekken van de autobussen, die
thans te 18.35 van Goes naar Xatsche
Veer rijden, omdat de boot dan nog later
te Zierikzee zou komen, vraagt spr. of
het niet mogelijk is de Donderdagschen
motortrein Vlissingen—Goes wat eerdier
ie doen vertrekken zoodat er te Goes
aansluiting is. Het dagelijks loopen van
van dezen trein ware zeker goed.
Spr. meent, dat een verbetering van
de verbinding met het Zuiden zou zijn
als men trein 311, die te 20.11 te Roosen
daal uit Breda als snëlkrein aankomt,
door liet loopen naar Vlissingen. In Roo
sendaal komt om 20.06 eveneens een
sneltrein aan uit da richting Rotterdam
De trein zou te ongeveer 21.10 te Goes
zijn en zou daar aansluiting gevea op
trein 1069, die aldaar om 21.05 arriveert.
Hiermede was Hulst, Terneuizen en ook
Arnemuiden ten zeerste gebaat.
De heer M. Lae moes ziegt dat in
1927 reeds door de Kamer van Koop
handel op een trein op de 'boo'tvan 7.30
is aangedrongen, doch er noS geen
beslissing opgekomen. Spr. zou ook gaar
ne zien, dat Ged. Staten in deze bij
de spoorwegen zouden aandringen.
De beer D u V e k o t ondersteunt ook
dezen wensih.
De heer La ernoes wfijst op! de wen-
schelijkbeid, dat in de mailtreinen ook op
Nederlandsen gebied derde klasse wordt
ingesteld.
De heer v d. W e ij d e zegt, dat de
bootcommissie ook op een en ander
heeft aangedrc ngen, maar dan werd er
gewezen op minder juiste gegevens en
cijfers.
De heer de Thouars. directeur van
de stoomtramwegmij. Breskens—Malde-
gbem dringt aan op d« bet#r« aanslui
iMngan van d« zijd# van stoom-
jw»tdi«»»t.
De heer de Joag, directeur van dien
dienst, zegt dat men ook rekening moet
houden met de overzijde.
De heer Harte wijst op die slechte
verbinding tusschen Walcheren en O. Z,-
T- en zou willen aandringen op h^et
iederen dag loopen van den motortrein,
die ongeveer 6 uur Donderdags qit Vlis
singen komt, ook in. het belang van Z.
Vlaanderen, want anders is Walcheren
voor de Vlamingen te. 3.40 dicht,
De heer de Jong zegt, dat men daar
niet over zal practiseeren.
Dc heer Hart e wijst op het onlangs
erspreide bericht, dat er iets heeft ge
haperd aan de aanfluiting der trammen
te Schoondijke.
De heer de Thouars zegt dat een
conducteur te vroeg isi weggereden én
daarvoor dan ook een uitbrander heeft
gehad.
D^ heer Harte dringt aan. op tram-
men^die de kinderen naar de scholen te
Oostburg brengen, waarop! d!e directeur
antwoordt, dat men bij eenige garantie
zeker trammen zal laten loopen.
De heer de Beste drong aan op een
betere aansluiting van de tram door
den zak van Zuid-Beveland en speciaal
den trein van 7.41 van Goes in de
richting Holland.
De ver te genw. v'; d. A. N. W. B.
brengt een opmerking over, dat men ko
mende te 7.10 uit Oestburg te Vlissin
gen eersl te 9.04 een hoemeltrein treft en
men dan niet meer op en neer naar
Amsterdam kan.
De heer d e J o n g zegt dat op den eer
sten sneltrein een boot vaart cilocty nog
geen trams aan den overkant.
De heer de Thouars zegt daarvoor
zouden geen menschen zijn.
De heer Windt v. M e r k e s t ij n di
recteur der Z.-Vl. tram dringt er oip aan
het oponthoud der booten aan de Z.-Vl.
kant zoo kort mogelijk te doen zijn.
Wegen.
De heer Rouw weet dat het moeilijk
is alles te bereiken, wat go(ed is. Maafr
toch wil hij op iets aandringen. De aan
gewezen route van Zeieland naai- Hol
land moest loopen langs Bergen op Zoom,
Halsteren, Willemstad, Numansdorp enz.
Maar op het veer moet men dan f7.f0
voor de auto betalen. Dit is buitengewoon
hoog, en men moet er op aandringen dit
veer te verbetieren. De rijksweg eindigt
te Numansdorp en moest doorloopen
naar Bergen o.p Zoom. Ten tweedie moe
ten daar de. wegen van uit Zuid-Hofland
en Zeeland op aansluiten. Van uit Zuid-
Bevel,and komt dat zeker in orde, de
weg van Schouwen is tot Anna Jacoba
op het provinciaal wegenplan van Zee
land geplaatst, maar het deel in Bra
bant niet. Wordt nu Willemstad—Halste
ren bijv. rijksweg, dan kan "Noord-Bra
bant beter bedoeld klein weggedeelte in
orde brengen.
De heer Van Oeveren waarschuwt
tegen het veer Zijpe—Anna Jacoba.
De heer R e n g e r s meent, dat men
dien weg spoedig onderhanden mqot ne
men.
De heer H a g e is het gel.eel met den
heer Rouw eens en vindt gelegenheid
hulde te brengen aan het personeel van
de R. T. M. voor hun prestatie met den
ijsgang.
De heer v. d. W e ij d e ziegt, dat men
niet te veel aan het woord pfrk»|ef moet
hangen.
De Voorzitter dpelt mede, dat Ged.
Staten een voorstel geneed hebben voor
de Prov. Staten om als een weg in .een
nieuwen toestand is gebracht, door bij
dragen van 50 pCt. uit het Wegenfond®;
25 pCt. uit de Prov. middelen en de rest
uit de kas van gemeenten of polders, het
Otnderhoud te fixeeren. Stel, dat het on
derhoud op f 600 wordt gefixeerd, dan
wordt betaalfd f 200 uit het Wegenfonds,
en dan zal de Provincie uit haar mid
delen ook f 200 en moeten direct be
lamghebbenden ook f 200 betalen.
Na nog een paar opmerkingen, zegt
spr., dat ook evenals bijv. bij den weg
naaar Westkapelle, het tracé wordt ver
auderd en verbeterd.
A u t Oi b u s' d i e n s t e n.
De heer de Be s tie wees op den toe
stand met de twee diensten Goes—Kat
sche Veer, waarop een der diensten gra
tis de post vervoerd en daardoor een
voorsprong heeft o.a. met kaartjes ver
koop reeds op de boot. Spr. zou willen
betalen voor den post, wellicht kwamen
beide dan eerder tot elkaar dan nu.
De heer v. d. W e ij d e zegt, dat er al
ettelijke keeren getracht is beide exploi
tanten tot elkaar te brengen, maar
steeds is het mislukt.
De heer Ha ge wijst op het slechtje
materiaal van den dienst Bruinisse
Zierikzee, dat dringend vernieuwd moet
worden.
De Voorzitter zal er den betrok
ken deskundige op wijzen.
De heer K r ij g e r zegt, dat hij steeds
overleg wil plegen over samjenwerking
op de lijn Goes—Katsche Veer, en ook
nu kan men voor den anderen dienst
kaartjes op de boot koopen, als men het
er maar bij zegt.
De heer de Bes tie dankt voor die
welwillende '"houding.
De v o o x z. zegt overweging toe om
bij het verleenen van concessie het heb
ben van een rijwiel bergplaats op een
autobus voor te schrijven.
De neer Lindenbergh bepleit de
groote wenscaelijkheid van behoud van
een autobusdienst van Wolp.iaartsdijk op
Goes, en vreest dat er gevaar is, dat die
zal verdwijnen. Spr. hoopt dat er weer
concessie zal worden gegeven, en be
pleit ook verbetering in de verbinding
m»t Middelburg.
D* ▼••rz. zegt, «Ut »r v#w Wol
te
phaartsdijk—Goes twee aanvragen in be
handeling zijn en dat de verbinding met
Middelburg ook ae aandacht heeft
De heer Harte bespreekt nog de
mogelijkheid van invoering van één goei-
derentarief voor Zeeland, d.w.z. dat men
voor oen vervoer bijv. van Sluis naar
Burgh in eens kan betalen.
Na een opmerking van den heer v
Weijde verklaar! de heer Harte bereid
overwegen of etn schema is oj> te
maken.
Op een vraag uit de vergadering zegt
de voort dat een adres der drank
bestrijders organisaties ook' dé volle aan
dacht heeft.
De heer de B es te wijst op de
moeilijkheid, dat ais er in gemeenten aan
autobussen een vaste slopplaats w-orat
aangewezen ,ait niet overal door bor
den wordt aangegeven, dit geeft voor
ten plaatse minder bekenden dikwijls
moeilijkneden.
De voorz. zal overwegen ol in deze
door zachten drang wat te bereiken is.
Nadat de ïeer La er noes den heer
Hage nog verzekerd had, dat de Kamer
van Koophandel er nog nooit aan ge»
dacnt heeft te ijveren voor opheffing van
de verbinding van Schouwen met Zuid-
Beveland, om die naar Tholen te verleg
gen en ae heer Rouw dank had ge
bracht aan Ged. Staten voor het initia
tief voor deze conferentie, sloot de voor
zitter de bijeenkomst.
De Rus Ghanin, een oud-revolutionair
die 17 jaar geleden wist te vluchten uit
Rusland, waar hij door het oude regime
werd veroordeeld tot dwangarbeid (voor
zijn revolutionaire propaganda) en sinds
dien in Amerika leefde, waar hij zich
geheel aan de omstandigheden heeft aan
gepast, wist van de bolsjewistische re
geering een visum te krijgen. Na 17 jaar
heeft hij opnieuw zijn vaderland be
zocht en hetgeen hij daar gezien en ge
hoord heeft, yervulde den man, die aan
Amerikaansche zakelijkheid gewend is
geraakt, met verbazing.
Ghanin is geen hater van de bolsje-
wiki, integendeel evenals vele Ameri
kaansche Joden sympathiseerde hij
met de bolsjewiki. Hij ging naar Rus
land in de verwachting er een paradijs
te vinden, de verwezenlijking van zijn
oifde idealen. Hij spreekt echter Rus
sisch, kent het land, heelt er nog ken
nissen en de bolsjewistische propagan-
da-dienst was niet in staat hem op de
zelfde wijze wal op de mouw te spel
den als den buitenlandschen toeristen,
die zonder kennis van de taal een reis
naar Rusland ondernemen.. De reisbe
schrijving van Ghanin is dan ook de in
teressantste van al de beschrijvingen,
die tot nu toe zijn verschenen. Daajrbij
beperkte Ghanin zihh tot het medbdeelen
van feiten, goed gédocumeuleerde feiten
en vermijdt hij alles, wat naajr algemeie-
ne redenee-ringjen zweemt.
Ghanin stelde o.a. belang in den toe
stand van de genationaliseerde industrije.
Als een man, die in Amerika gewend is
geraakt heel nuchter te blijven en vóór
alles naar de financieele resultaten te
informeeren, vroeg hij op alle fabrieken,
die hij bezocht had, hoeveel winst die
bedrijven opleveren. Tot zijn verbazing
vernam hij telkens, dat de bedrijvien in
het geheel geen winst opleverden, dat
zij integendeel met verlies werkten. Dat
verbaasde den bezoeker, omdat hij wist,
dat dezelfde bedrijven, toen zij nog aan
hun vorige eigenaars hebben toebehoord,
veel winst opleverden. Voor het eerst
maakte hij kennis met deze abnormali
teit op de bekende chocoladefabriek Ei-
nem. Het is een goed geoutilleerde on
derneming, die volop werk heelt; de ar
beiders krijgen er stukloon, zoodat de
Dewering als zou het verlies het gevolg
zijn van de luiheid der arbeiders, nijet
opgaat. En toch lijdt het bedrijf verlies,
terwijl Einem millioeuen verdiende. Dat
verbaasde den bezoekier.
Voor hetzelfde raadsel kwam Ghanin
in een schoenenfabriek te Odessa te
staan. Er werken 800 werklieden; ook
hier stukloon; het nijpend gebrek aan
schoeisel in Rusland maakt den afzet
heel makkelijk en de fabripk heeft
nooit gebrek aan bestellingen. Die
fabriek is voorzien van alle nieuwste
niachines, het werk vlot er en dojet
aan Amerika denken. De prijzen zijn
hoog: voor een pa,ar schoenen van
aJleree|nvoudigst leer betaalt de' Rus
19 roebel (volgens den officieielen
koers ruim 24 gulden). In Amerika zou
zulk een fabriek, ondanks de zeer hoo-
ge Loonen en de veiel lagere prijzen, min
stens een kwart millioen dollar winst
per jaar opleveren.
Ghanin bezocht een lucifersfabriek te
Borisow. Deze fabriek behoorde vroe
ger aan zekeren Berman, die er veel!
geld verdiend had, die epn groot ge
deelte van de stad opgekocht had. Toten
werkten aan de fabriek 500 arbeiders
en alles geschiedde er op een primitieve
wijze (alleen handarbeid). Nu werktpn
er 700 arbeiders; de fabriek is geoutil
leerd volgens het laatste woord der
techniek; elke machine vervaardig' in
een half uur e venveel lucifers als vree
ger 10 man in een dag. En toch lijdt
de fabriek verlies
De praetische Amerikaan zocht naar
de oorzaken van deze lüerkwaardigjen
teestamd. Hij begrijpt, dat de oorzaken
in het regime moeten liggen, maar daar
hij alle algemeene besprekingen vermijdt
en slechts datgene beschrijft, wat hij met
eigen oogen gezien heeft, wat hij kon
vaststellen, vertelt hij over eenige bij
zonderheden, die hem getrofffen hadden.
Aan elke fabriek is een arbeidersclub
verbonden, die tijdens de middagpauze
door eenige arbeiders bezocht wordt.
Overigens is de club steeds leeg om
dat na den arbeid alle werklieden zich,
paar huis hjaasten. Aan het hoofd van
deze club staat een communist, die een
leeren jekker aan heeft (alle commu
nisten beschouwen het dragen van een
loeren jekker oorspronkelijk de klee-
dij van de tsjekisten als een soort?
voorschrift voor een in functie zijoden
communist; hij voeri aus niets uit, maai"
krijgt een salaris als de boogst-betaalde
vaklieden. En alsof dat nog niet vol
doende is, heeft de club nog een spe-
cialen opzichter! Elke fabriek heeft bo
vendien een „fabkom" (fabrieksoomité),
bestaande uit minstens 7 personen. De
leden van den fabkom voeren niets uit,
slenteren den boelen dag door de fa
briek en storen de anderen in hun werk.
Zij krijgen echter allen loon als de
hoogstbetaalde vaklieden. Aan elke fa
briek bestaat een bibliotheek. In den
regel zijn er in die boekerij' zeer wei
nig boeken en van elke 800 arb(eide,rs
maken er hpogstens 40 gebruik van. Een
dergelijke bibliotheek wordt echter be
stuurd doo,r 3 personen! De boekerij
heeft een „directeur", die totaal' niets
uitvoert, een persoon, die boeken uit
leent, en diens substituut. Alle drie wor
den natuurlijk door de fabriek gesala
rieerd. Wat do.en al die leden van de
fabriekcomité's enz. P Hun eigenlijke doel
•is de overheid in te lichten oker de
stemming der arbeiders. Zij mioet,en we
ten, wat elke arbeider o-p hun fabritek
doet, hoe hij zich thuis gedraagt en wat
hij denkt. Natuurlijk zijn het allemaal
communisten. De eigenlijke bedoeling is,
een groot aantal communisten aan goed
betaalde baantjes te helpen en lien af
hankelijk van de leiding der partij (dus
van Stalin) te maken. Overal zag Ghanin
veel menschen, die niets uitvoerden en
salaris krijgen voor „werkzaamheden" die
alleen de regqerende partij noodig vindt.
Het groote aantal ambtenaren van
verschillend soort li;of Ghanin overigens
overal. Zoo bijv. waren er in het district
waar Ghanin zijn kinderjaren heeft door
gebracht, onder het czaristische regime
slechts 8 personen, die als „overheid"
koinden bes clipuwd worden (met inbegrip
van de twee veldwachters, die twee
schrijvers op loon en den Joodsclien
„starosta"). Nu zijn er in hetzelfde dis
trict 76 overheidspersonen, grootendipel's
communisten uit andere streken van hpt
laind. Cb,anin vroeg verbaasd aan een dier
overheidsmannen, waarom er nu 76 amb
tenaren noodig zijn, terwijl het czaristi
sche regime zich met 8 vergenoegde.
Het antwoord luidde als volgt: „Het
czaristische regime is daarom juist ten
val gebracht, wijl het in een' stridek'
als de onze slechts 8 ambtenaren had.""
Hij bedoelde, dat hoe meer menschen
in staatsdienst zijn en dus van het
regime afhankelijk, hoe grooler bet
aantal voorstanders van dat regime is.
Een zekere logica kan aan deze bolsje
wistische redeneering niet ontzegd wor
den.
De onpractisclie wijze, waarop in Rus
land alles gedaan wordt, verbaasde den
geamerikaniseerden heer Ghanin overal,
waar hij kwam. Zoo heeft hij bijv. een
meeting op een fabriek bijgewoond, waar
geld verzameld werd voor de stakers te
Lodz. Wij laten hier onbesproken de de-
'magogische en zinlooze redevoeringen
der communistische propagandisten, die
Ghanin door hun zinloosheid hadden ge
troffen. Belangrijker is de volgende bij
zonderheid: Na afloop van de meeting
bleven de arbeiders lipt behandelde on
derling bespreken en niemand dacht er
meer aan, te gaan werken. En toch ont
vangen zij allen stukloon! Om van de
arbeiders een paar roebel te krijgen,
stond de fabriek dus een halven dag
stil. Ghanin zei toen., dat zoo iets stom
miteit was, maar de bolsjewiki begrepen
zijn redeneering niet.
In alle vakscholen, waar toekomstige
meubelmakers, mecaniciens, eleclricieus.
enz. hun opleiding krijgen, zag Ghanin
veel meisjes. In het begin imponeerde
hem liet gezicht van die meisjes, die aan
draaibanken werken, zware stukken ijzer
hanteereu enz. De praetische geest van
Amerika kwam echter bij hem al spoe
dig in opstand. Tot "leerlingen van deze
scholen worden kinderen van minstens
14 jaar aangenomen, het onderwijs duurt
3 jaar, zoodat de meisjes in het gunstig
stc geval de school verlaten op haar 17dp
jaar. Een paar jaar later trouwen zij
Cin Rusland wordt vroeg getrouwd) en
dan verlaten zij de werkplaats. Toen
vroeg Ghanin den leider van een dei-
scholen, waarom de sovjet-overheid zoo
iets dwaas doet en de plaatsen, die.
broodnoodig zijn voor de jóngens, welke
in het bedrijf zullen blijven, aan meisjtes
afstaat, die na een paar jaar voor de
productie toch verloren gaan? Het on
zinnige van deze politiek was des lp
sprekender, wijl vele honderden jongens
afgewezen moesten worden, hetgeen een
groot verlies voor het lancl beteekende.
De directeur van de school antwoordde
Gh,anin als volgt: „Van het standpunt der
belangen van de volkshuishouding hebt
u ongetwijfeld gelijk. De sovjet-rpgeering
wil echter de kapitalistische landen la
ten zien,, dat meisjes even goede meu
belmakers, smeden enz. kunnien zijn als
jongwis D# logisch» cons«qu»nti»t
van dezen wensch der bolsjewiki om
origineel te doen, aan anderfe landen
een voorbeeld te geven enz. zijn, dat
er in Rusland een nijpend tekort aan
vaklieden is.
Dr. BORIS RAPTSCHINSKY.
pe
pen
slee
"Eén
ho„fApij»-
tegen ^atavne-
tegen ^ta\gve.
tegeïl A-retfeVq^e
op w u.nbi»'
Ae»
aa» Ppo.fertti8- „urere
tae®*
KOUDEKERKE.
Ingekomen:
J. Verplanke, A 90 uit Vlissingen; mejl.
J. C„ Marijs A 195, Vlissingen; J. Schipper
m. gez. D 87, Ellewoutsdijk; M. A. V. Va-
rik met gezin E 65a, Rheden); I. Grijs-
peere met gezin, T) 35, Middelburg.
Vertrokken
Meji. S. Wieiemaker B 190 na >r Til
burg; mej. C. Baas, Bi Y60, Assen, mej.
C. de Klerk, E 108, Curacao (N.W.I.);
W. Bommeljié, A 197, Vlissingen; J. M. M.
den Baars, D 23, Melissant; H. v."We'zël,
C 21, Canada; J. H. Voortbuijzen, E 158,
's-Gravenhage; mej. G. de Priester, E
158, 's-Gravenhage; mej. B, .Koppejao,
B 87, Vlissingen; mevr. T. J. H. de Boer
geb. Kooijman, D 56m., Kruiningën.
iW o e n s d a g 20 Maart v.m. 11 uur
geb. Prov. bestuur te Middelburg:
het onderhpuden teer- en carboli-
Ijeumwerk van kantwerken, aan
legplaatsen en verdere inrichtin
gen, behoorende tot 't -kanaal van
van Terneuzen en Rijkswaterlei
dingen bew. en Ooslen het kanaal
gedurende 1929 enz.
Raming perc. I f 900; perc. II
f2800. Massa f3700.
Zie Staats Cri. 19 Febr. '29.
Woensdag 27 Maart v.m. 11 uur
géb. Prov. Bestuur te MiddelDurg,
't verbreeden van wegen in den
Reigersbergschen- en Oostpolder,
't maken van nieuwe wegvakken
in den N. Krabbendijke-, Oost-,
Stroodorpe en ReigersbergschenJ-
polaer en t maken verharding met
een aspnaltbelon-, leerslakken- of
teerslag-deklaag genoemde we
gen. Raming f 164.000. Zie Sterf.
25 Fenruari 1929.
Woensdag 27 Maart n.m. 3 uur, Di
rectiekeet Borssele, door bestuur
waterk. calam. polder Borssele 't
stel, vernieuwing en onderhoud tot
30 April '39, aarde-, kram-, rijs- en
steenglooiingswerken aan genoem
den polder. Raming 15.670.
Zie Midd. Crt. 11 Maart 1929.
V r ij d a g 29 Maart, v.m. 11 uur te Kats,
bestuur waterkeering Calam. Leen-
dert Abrahampolder liet aanleg
gen steenglooiingwerk en onder
houden tot 30 April 1930 van wa-
terkeerende e. a. werken boven
gen. polder. Raming f 9664.
Zie Midd. Crt. van 20 Eebr. '29.
Zaterdag 30 Maart v.m. 11 uur te
Kortgene, bestuur waterkeering Oa-
lamiteuze ^„Jonkvrouw Annapol-
der": het aanleggen aarde- en
steenglooiingwerk en 't onderhou
den tot 30 April 1930 waterk. e. a.
werken bovengen, polder. Raming
f23178.
Zie Midd. Ort. vau 20 Eebr. '29.
Woensdag 3 April v.m. 11 uur geb.
Prov. bestuur te Middelburg 't le-
reveren en opslaan van 30 gegoten
ijzeren meerpalen voor 't kanaal
van Terneuzen enz. Raming f 2000
Zie Staatscrt. 4 Maart 1929.
Woetisideg 10 April, v.m. 11 uur,
Abdij te Middelburg, namens Ged.
Staten, 't bouwen van een aah-
legstijger aan den prov. veer dam
te Kamperland, met bijk. wer
ken. Raming f 32.600. Zie Mid'del-
b-urgsche Crt. 15 Maart 1929.
•Electr. Drukkerij G. W. DSN BOBR,
in
wa
he