BUITENLAND UIT RUSLAND. Waarom werken de Sovjet-bedrijven met verlies (Tngez. Med.) BEVOLKING. TE HOUDEN AANBESTEDINGEN, schillende opmerkingen over dit veer schnltelijk over De heer de Regt verwijst naar reeds overgelegde wenschen en hoopt op goed resultaat. De voo rz. loopt, dat met de vol- genae verkeersconferenfie alles in ordé is. De neer Duvekot vergelijkt de ta rieven met andere booten, men heeft wel de vervoerv oor waarden van de bin- nensc ïeepvaart, maar niet de tarieven Er zijn grove afwijkingen in hetgeen wordt gevraagd, 011 er ontbreekt dus een goede controle. Vaak krijgt men niet eens een bewijs van vrachtbetaling1. De jeer van M elfe, eveneens uit Goes, zet dan net verschil in tarieven nacier uiteen en wijst ook op net te vroeg eindigen van den dienst'. Dat er een voortdurende overtocht per roeiboot mo gelijk is, is maar idee. De houding van en behandeling door het personeel is verbeterd. Spr. vraagt dan ook' te onder zoeken .ïoe het met hun salarieering staat, nu hebben zij 50 pet. van dat van het eprsoneel der andere bootdienstenl Spr. zou een drijvende ponton ter plaatse wensc lelijk achten. In afwachting van naasting, zouden aan beide oevers huisjes moeten worden ge zet „waar kaartjes verkrijgbaar zijn, zulks om omkooperij te voorkomen. De heer v. Dusseldorp wil hierop toch iets antwoorden. Noord Beveland is des avonds niet op! slot, voor dubbel tarief kan men ook dan nog over. Uit Middelburg kan men na h,alf acht ook niet meer weg. Spr, zit nu 6 jaar in de bootcommissie, maar heeft in dien tijd nog geen rechtstreeksclue klachten ont vangen. Men moet zichj niet als er klach ten zijn tot de pers r'ichjten, maar tlt de bootcommissie. In de pers schrijft men dan. nog dikwijls anoniem en dan gaat zoo iets bij spr. de papiermand in. Het streven van Ged. Staten is om de belangen van h,et land, de provincie en de inwoners te dienen, dit moet men voelen. Spr. brengt het personeel hulde voor wat het gedaan heeft tijdens den ijs gang. Spr. keurt ook de afschaffing van het fooienstelsel goed- Het is hier geen provinciale dienst, alleen is de provincie er maar bij betrokken. Pontons zijn in dit snelstroomende water niet mogelijk. De heer v. M e lie zegt dat hij inzake de pontons alleen gevraagd heeft dit eens na te gaan. De andere dingen zijn ie ver beteren door goede controle. Spr, weet van een Statenlid, die op Noord Beveland gesproken had en niet meer over zou kunnen. Toen- men merkte wie het was, riep men hem terug. De heer v. Dusseldorp zegt, dat dit lid dan ook verzuimd heeft de boot commissie in kennis te stellen. De v o o r z. hoopt nu dat in het vol gend jaar aan alle billijke eischen zal zijn voldaan. De heer de Beste van de Z.H.V., zegt niets dan dank-en hjUldls 't® heb ben voor de medewerking der bootcom missie. De heer K r ij g e r uit Goes zegt dat op dit veer veel verbeterd is. In! 1911 ging men met een hpogaarts over. De heer Kole zegt dat het personeel verhoogd is in loon van f 16 op f 26, er is nimmer zoo te klagen geweest- De lieer de Regt zegt klachten te heb ben over de moeilijkheid bij af en opgaan van de boot. 1 Spoor- en tramwegen. De heer d e Beste zegt dat hij 4 April 1928 een onderhoud had met de directie te Utrechit om een motortrein Goes— Vlissingen te doen loopen op de boot naar Breskens te 7.30 op Woensdag. Op 14 April zond hij de handteekeningen van de vereischte 20 personen uit Zuid- Beveland, die gaarne van dezien trein .zonden gebruik maken. Tot nu is de trein er nog niet en. spr. roept ten deze de medewerking van Ged. Staten in. Waar er bezwaren zijln tegen het later doen vertrekken van de autobussen, die thans te 18.35 van Goes naar Xatsche Veer rijden, omdat de boot dan nog later te Zierikzee zou komen, vraagt spr. of het niet mogelijk is de Donderdagschen motortrein Vlissingen—Goes wat eerdier ie doen vertrekken zoodat er te Goes aansluiting is. Het dagelijks loopen van van dezen trein ware zeker goed. Spr. meent, dat een verbetering van de verbinding met het Zuiden zou zijn als men trein 311, die te 20.11 te Roosen daal uit Breda als snëlkrein aankomt, door liet loopen naar Vlissingen. In Roo sendaal komt om 20.06 eveneens een sneltrein aan uit da richting Rotterdam De trein zou te ongeveer 21.10 te Goes zijn en zou daar aansluiting gevea op trein 1069, die aldaar om 21.05 arriveert. Hiermede was Hulst, Terneuizen en ook Arnemuiden ten zeerste gebaat. De heer M. Lae moes ziegt dat in 1927 reeds door de Kamer van Koop handel op een trein op de 'boo'tvan 7.30 is aangedrongen, doch er noS geen beslissing opgekomen. Spr. zou ook gaar ne zien, dat Ged. Staten in deze bij de spoorwegen zouden aandringen. De beer D u V e k o t ondersteunt ook dezen wensih. De heer La ernoes wfijst op! de wen- schelijkbeid, dat in de mailtreinen ook op Nederlandsen gebied derde klasse wordt ingesteld. De heer v d. W e ij d e zegt, dat de bootcommissie ook op een en ander heeft aangedrc ngen, maar dan werd er gewezen op minder juiste gegevens en cijfers. De heer de Thouars. directeur van de stoomtramwegmij. Breskens—Malde- gbem dringt aan op d« bet#r« aanslui iMngan van d« zijd# van stoom- jw»tdi«»»t. De heer de Joag, directeur van dien dienst, zegt dat men ook rekening moet houden met de overzijde. De heer Harte wijst op die slechte verbinding tusschen Walcheren en O. Z,- T- en zou willen aandringen op h^et iederen dag loopen van den motortrein, die ongeveer 6 uur Donderdags qit Vlis singen komt, ook in. het belang van Z. Vlaanderen, want anders is Walcheren voor de Vlamingen te. 3.40 dicht, De heer de Jong zegt, dat men daar niet over zal practiseeren. Dc heer Hart e wijst op het onlangs erspreide bericht, dat er iets heeft ge haperd aan de aanfluiting der trammen te Schoondijke. De heer de Thouars zegt dat een conducteur te vroeg isi weggereden én daarvoor dan ook een uitbrander heeft gehad. D^ heer Harte dringt aan. op tram- men^die de kinderen naar de scholen te Oostburg brengen, waarop! d!e directeur antwoordt, dat men bij eenige garantie zeker trammen zal laten loopen. De heer de Beste drong aan op een betere aansluiting van de tram door den zak van Zuid-Beveland en speciaal den trein van 7.41 van Goes in de richting Holland. De ver te genw. v'; d. A. N. W. B. brengt een opmerking over, dat men ko mende te 7.10 uit Oestburg te Vlissin gen eersl te 9.04 een hoemeltrein treft en men dan niet meer op en neer naar Amsterdam kan. De heer d e J o n g zegt dat op den eer sten sneltrein een boot vaart cilocty nog geen trams aan den overkant. De heer de Thouars zegt daarvoor zouden geen menschen zijn. De heer Windt v. M e r k e s t ij n di recteur der Z.-Vl. tram dringt er oip aan het oponthoud der booten aan de Z.-Vl. kant zoo kort mogelijk te doen zijn. Wegen. De heer Rouw weet dat het moeilijk is alles te bereiken, wat go(ed is. Maafr toch wil hij op iets aandringen. De aan gewezen route van Zeieland naai- Hol land moest loopen langs Bergen op Zoom, Halsteren, Willemstad, Numansdorp enz. Maar op het veer moet men dan f7.f0 voor de auto betalen. Dit is buitengewoon hoog, en men moet er op aandringen dit veer te verbetieren. De rijksweg eindigt te Numansdorp en moest doorloopen naar Bergen o.p Zoom. Ten tweedie moe ten daar de. wegen van uit Zuid-Hofland en Zeeland op aansluiten. Van uit Zuid- Bevel,and komt dat zeker in orde, de weg van Schouwen is tot Anna Jacoba op het provinciaal wegenplan van Zee land geplaatst, maar het deel in Bra bant niet. Wordt nu Willemstad—Halste ren bijv. rijksweg, dan kan "Noord-Bra bant beter bedoeld klein weggedeelte in orde brengen. De heer Van Oeveren waarschuwt tegen het veer Zijpe—Anna Jacoba. De heer R e n g e r s meent, dat men dien weg spoedig onderhanden mqot ne men. De heer H a g e is het gel.eel met den heer Rouw eens en vindt gelegenheid hulde te brengen aan het personeel van de R. T. M. voor hun prestatie met den ijsgang. De heer v. d. W e ij d e ziegt, dat men niet te veel aan het woord pfrk»|ef moet hangen. De Voorzitter dpelt mede, dat Ged. Staten een voorstel geneed hebben voor de Prov. Staten om als een weg in .een nieuwen toestand is gebracht, door bij dragen van 50 pCt. uit het Wegenfond®; 25 pCt. uit de Prov. middelen en de rest uit de kas van gemeenten of polders, het Otnderhoud te fixeeren. Stel, dat het on derhoud op f 600 wordt gefixeerd, dan wordt betaalfd f 200 uit het Wegenfonds, en dan zal de Provincie uit haar mid delen ook f 200 en moeten direct be lamghebbenden ook f 200 betalen. Na nog een paar opmerkingen, zegt spr., dat ook evenals bijv. bij den weg naaar Westkapelle, het tracé wordt ver auderd en verbeterd. A u t Oi b u s' d i e n s t e n. De heer de Be s tie wees op den toe stand met de twee diensten Goes—Kat sche Veer, waarop een der diensten gra tis de post vervoerd en daardoor een voorsprong heeft o.a. met kaartjes ver koop reeds op de boot. Spr. zou willen betalen voor den post, wellicht kwamen beide dan eerder tot elkaar dan nu. De heer v. d. W e ij d e zegt, dat er al ettelijke keeren getracht is beide exploi tanten tot elkaar te brengen, maar steeds is het mislukt. De heer Ha ge wijst op het slechtje materiaal van den dienst Bruinisse Zierikzee, dat dringend vernieuwd moet worden. De Voorzitter zal er den betrok ken deskundige op wijzen. De heer K r ij g e r zegt, dat hij steeds overleg wil plegen over samjenwerking op de lijn Goes—Katsche Veer, en ook nu kan men voor den anderen dienst kaartjes op de boot koopen, als men het er maar bij zegt. De heer de Bes tie dankt voor die welwillende '"houding. De v o o x z. zegt overweging toe om bij het verleenen van concessie het heb ben van een rijwiel bergplaats op een autobus voor te schrijven. De neer Lindenbergh bepleit de groote wenscaelijkheid van behoud van een autobusdienst van Wolp.iaartsdijk op Goes, en vreest dat er gevaar is, dat die zal verdwijnen. Spr. hoopt dat er weer concessie zal worden gegeven, en be pleit ook verbetering in de verbinding m»t Middelburg. D* ▼••rz. zegt, «Ut »r v#w Wol te phaartsdijk—Goes twee aanvragen in be handeling zijn en dat de verbinding met Middelburg ook ae aandacht heeft De heer Harte bespreekt nog de mogelijkheid van invoering van één goei- derentarief voor Zeeland, d.w.z. dat men voor oen vervoer bijv. van Sluis naar Burgh in eens kan betalen. Na een opmerking van den heer v Weijde verklaar! de heer Harte bereid overwegen of etn schema is oj> te maken. Op een vraag uit de vergadering zegt de voort dat een adres der drank bestrijders organisaties ook' dé volle aan dacht heeft. De heer de B es te wijst op de moeilijkheid, dat ais er in gemeenten aan autobussen een vaste slopplaats w-orat aangewezen ,ait niet overal door bor den wordt aangegeven, dit geeft voor ten plaatse minder bekenden dikwijls moeilijkneden. De voorz. zal overwegen ol in deze door zachten drang wat te bereiken is. Nadat de ïeer La er noes den heer Hage nog verzekerd had, dat de Kamer van Koophandel er nog nooit aan ge» dacnt heeft te ijveren voor opheffing van de verbinding van Schouwen met Zuid- Beveland, om die naar Tholen te verleg gen en ae heer Rouw dank had ge bracht aan Ged. Staten voor het initia tief voor deze conferentie, sloot de voor zitter de bijeenkomst. De Rus Ghanin, een oud-revolutionair die 17 jaar geleden wist te vluchten uit Rusland, waar hij door het oude regime werd veroordeeld tot dwangarbeid (voor zijn revolutionaire propaganda) en sinds dien in Amerika leefde, waar hij zich geheel aan de omstandigheden heeft aan gepast, wist van de bolsjewistische re geering een visum te krijgen. Na 17 jaar heeft hij opnieuw zijn vaderland be zocht en hetgeen hij daar gezien en ge hoord heeft, yervulde den man, die aan Amerikaansche zakelijkheid gewend is geraakt, met verbazing. Ghanin is geen hater van de bolsje- wiki, integendeel evenals vele Ameri kaansche Joden sympathiseerde hij met de bolsjewiki. Hij ging naar Rus land in de verwachting er een paradijs te vinden, de verwezenlijking van zijn oifde idealen. Hij spreekt echter Rus sisch, kent het land, heelt er nog ken nissen en de bolsjewistische propagan- da-dienst was niet in staat hem op de zelfde wijze wal op de mouw te spel den als den buitenlandschen toeristen, die zonder kennis van de taal een reis naar Rusland ondernemen.. De reisbe schrijving van Ghanin is dan ook de in teressantste van al de beschrijvingen, die tot nu toe zijn verschenen. Daajrbij beperkte Ghanin zihh tot het medbdeelen van feiten, goed gédocumeuleerde feiten en vermijdt hij alles, wat naajr algemeie- ne redenee-ringjen zweemt. Ghanin stelde o.a. belang in den toe stand van de genationaliseerde industrije. Als een man, die in Amerika gewend is geraakt heel nuchter te blijven en vóór alles naar de financieele resultaten te informeeren, vroeg hij op alle fabrieken, die hij bezocht had, hoeveel winst die bedrijven opleveren. Tot zijn verbazing vernam hij telkens, dat de bedrijvien in het geheel geen winst opleverden, dat zij integendeel met verlies werkten. Dat verbaasde den bezoeker, omdat hij wist, dat dezelfde bedrijven, toen zij nog aan hun vorige eigenaars hebben toebehoord, veel winst opleverden. Voor het eerst maakte hij kennis met deze abnormali teit op de bekende chocoladefabriek Ei- nem. Het is een goed geoutilleerde on derneming, die volop werk heelt; de ar beiders krijgen er stukloon, zoodat de Dewering als zou het verlies het gevolg zijn van de luiheid der arbeiders, nijet opgaat. En toch lijdt het bedrijf verlies, terwijl Einem millioeuen verdiende. Dat verbaasde den bezoekier. Voor hetzelfde raadsel kwam Ghanin in een schoenenfabriek te Odessa te staan. Er werken 800 werklieden; ook hier stukloon; het nijpend gebrek aan schoeisel in Rusland maakt den afzet heel makkelijk en de fabripk heeft nooit gebrek aan bestellingen. Die fabriek is voorzien van alle nieuwste niachines, het werk vlot er en dojet aan Amerika denken. De prijzen zijn hoog: voor een pa,ar schoenen van aJleree|nvoudigst leer betaalt de' Rus 19 roebel (volgens den officieielen koers ruim 24 gulden). In Amerika zou zulk een fabriek, ondanks de zeer hoo- ge Loonen en de veiel lagere prijzen, min stens een kwart millioen dollar winst per jaar opleveren. Ghanin bezocht een lucifersfabriek te Borisow. Deze fabriek behoorde vroe ger aan zekeren Berman, die er veel! geld verdiend had, die epn groot ge deelte van de stad opgekocht had. Toten werkten aan de fabriek 500 arbeiders en alles geschiedde er op een primitieve wijze (alleen handarbeid). Nu werktpn er 700 arbeiders; de fabriek is geoutil leerd volgens het laatste woord der techniek; elke machine vervaardig' in een half uur e venveel lucifers als vree ger 10 man in een dag. En toch lijdt de fabriek verlies De praetische Amerikaan zocht naar de oorzaken van deze lüerkwaardigjen teestamd. Hij begrijpt, dat de oorzaken in het regime moeten liggen, maar daar hij alle algemeene besprekingen vermijdt en slechts datgene beschrijft, wat hij met eigen oogen gezien heeft, wat hij kon vaststellen, vertelt hij over eenige bij zonderheden, die hem getrofffen hadden. Aan elke fabriek is een arbeidersclub verbonden, die tijdens de middagpauze door eenige arbeiders bezocht wordt. Overigens is de club steeds leeg om dat na den arbeid alle werklieden zich, paar huis hjaasten. Aan het hoofd van deze club staat een communist, die een leeren jekker aan heeft (alle commu nisten beschouwen het dragen van een loeren jekker oorspronkelijk de klee- dij van de tsjekisten als een soort? voorschrift voor een in functie zijoden communist; hij voeri aus niets uit, maai" krijgt een salaris als de boogst-betaalde vaklieden. En alsof dat nog niet vol doende is, heeft de club nog een spe- cialen opzichter! Elke fabriek heeft bo vendien een „fabkom" (fabrieksoomité), bestaande uit minstens 7 personen. De leden van den fabkom voeren niets uit, slenteren den boelen dag door de fa briek en storen de anderen in hun werk. Zij krijgen echter allen loon als de hoogstbetaalde vaklieden. Aan elke fa briek bestaat een bibliotheek. In den regel zijn er in die boekerij' zeer wei nig boeken en van elke 800 arb(eide,rs maken er hpogstens 40 gebruik van. Een dergelijke bibliotheek wordt echter be stuurd doo,r 3 personen! De boekerij heeft een „directeur", die totaal' niets uitvoert, een persoon, die boeken uit leent, en diens substituut. Alle drie wor den natuurlijk door de fabriek gesala rieerd. Wat do.en al die leden van de fabriekcomité's enz. P Hun eigenlijke doel •is de overheid in te lichten oker de stemming der arbeiders. Zij mioet,en we ten, wat elke arbeider o-p hun fabritek doet, hoe hij zich thuis gedraagt en wat hij denkt. Natuurlijk zijn het allemaal communisten. De eigenlijke bedoeling is, een groot aantal communisten aan goed betaalde baantjes te helpen en lien af hankelijk van de leiding der partij (dus van Stalin) te maken. Overal zag Ghanin veel menschen, die niets uitvoerden en salaris krijgen voor „werkzaamheden" die alleen de regqerende partij noodig vindt. Het groote aantal ambtenaren van verschillend soort li;of Ghanin overigens overal. Zoo bijv. waren er in het district waar Ghanin zijn kinderjaren heeft door gebracht, onder het czaristische regime slechts 8 personen, die als „overheid" koinden bes clipuwd worden (met inbegrip van de twee veldwachters, die twee schrijvers op loon en den Joodsclien „starosta"). Nu zijn er in hetzelfde dis trict 76 overheidspersonen, grootendipel's communisten uit andere streken van hpt laind. Cb,anin vroeg verbaasd aan een dier overheidsmannen, waarom er nu 76 amb tenaren noodig zijn, terwijl het czaristi sche regime zich met 8 vergenoegde. Het antwoord luidde als volgt: „Het czaristische regime is daarom juist ten val gebracht, wijl het in een' stridek' als de onze slechts 8 ambtenaren had."" Hij bedoelde, dat hoe meer menschen in staatsdienst zijn en dus van het regime afhankelijk, hoe grooler bet aantal voorstanders van dat regime is. Een zekere logica kan aan deze bolsje wistische redeneering niet ontzegd wor den. De onpractisclie wijze, waarop in Rus land alles gedaan wordt, verbaasde den geamerikaniseerden heer Ghanin overal, waar hij kwam. Zoo heeft hij bijv. een meeting op een fabriek bijgewoond, waar geld verzameld werd voor de stakers te Lodz. Wij laten hier onbesproken de de- 'magogische en zinlooze redevoeringen der communistische propagandisten, die Ghanin door hun zinloosheid hadden ge troffen. Belangrijker is de volgende bij zonderheid: Na afloop van de meeting bleven de arbeiders lipt behandelde on derling bespreken en niemand dacht er meer aan, te gaan werken. En toch ont vangen zij allen stukloon! Om van de arbeiders een paar roebel te krijgen, stond de fabriek dus een halven dag stil. Ghanin zei toen., dat zoo iets stom miteit was, maar de bolsjewiki begrepen zijn redeneering niet. In alle vakscholen, waar toekomstige meubelmakers, mecaniciens, eleclricieus. enz. hun opleiding krijgen, zag Ghanin veel meisjes. In het begin imponeerde hem liet gezicht van die meisjes, die aan draaibanken werken, zware stukken ijzer hanteereu enz. De praetische geest van Amerika kwam echter bij hem al spoe dig in opstand. Tot "leerlingen van deze scholen worden kinderen van minstens 14 jaar aangenomen, het onderwijs duurt 3 jaar, zoodat de meisjes in het gunstig stc geval de school verlaten op haar 17dp jaar. Een paar jaar later trouwen zij Cin Rusland wordt vroeg getrouwd) en dan verlaten zij de werkplaats. Toen vroeg Ghanin den leider van een dei- scholen, waarom de sovjet-overheid zoo iets dwaas doet en de plaatsen, die. broodnoodig zijn voor de jóngens, welke in het bedrijf zullen blijven, aan meisjtes afstaat, die na een paar jaar voor de productie toch verloren gaan? Het on zinnige van deze politiek was des lp sprekender, wijl vele honderden jongens afgewezen moesten worden, hetgeen een groot verlies voor het lancl beteekende. De directeur van de school antwoordde Gh,anin als volgt: „Van het standpunt der belangen van de volkshuishouding hebt u ongetwijfeld gelijk. De sovjet-rpgeering wil echter de kapitalistische landen la ten zien,, dat meisjes even goede meu belmakers, smeden enz. kunnien zijn als jongwis D# logisch» cons«qu»nti»t van dezen wensch der bolsjewiki om origineel te doen, aan anderfe landen een voorbeeld te geven enz. zijn, dat er in Rusland een nijpend tekort aan vaklieden is. Dr. BORIS RAPTSCHINSKY. pe pen slee "Eén ho„fApij»- tegen ^atavne- tegen ^ta\gve. tegeïl A-retfeVq^e op w u.nbi»' Ae» aa» Ppo.fertti8- „urere tae®* KOUDEKERKE. Ingekomen: J. Verplanke, A 90 uit Vlissingen; mejl. J. C„ Marijs A 195, Vlissingen; J. Schipper m. gez. D 87, Ellewoutsdijk; M. A. V. Va- rik met gezin E 65a, Rheden); I. Grijs- peere met gezin, T) 35, Middelburg. Vertrokken Meji. S. Wieiemaker B 190 na >r Til burg; mej. C. Baas, Bi Y60, Assen, mej. C. de Klerk, E 108, Curacao (N.W.I.); W. Bommeljié, A 197, Vlissingen; J. M. M. den Baars, D 23, Melissant; H. v."We'zël, C 21, Canada; J. H. Voortbuijzen, E 158, 's-Gravenhage; mej. G. de Priester, E 158, 's-Gravenhage; mej. B, .Koppejao, B 87, Vlissingen; mevr. T. J. H. de Boer geb. Kooijman, D 56m., Kruiningën. iW o e n s d a g 20 Maart v.m. 11 uur geb. Prov. bestuur te Middelburg: het onderhpuden teer- en carboli- Ijeumwerk van kantwerken, aan legplaatsen en verdere inrichtin gen, behoorende tot 't -kanaal van van Terneuzen en Rijkswaterlei dingen bew. en Ooslen het kanaal gedurende 1929 enz. Raming perc. I f 900; perc. II f2800. Massa f3700. Zie Staats Cri. 19 Febr. '29. Woensdag 27 Maart v.m. 11 uur géb. Prov. Bestuur te MiddelDurg, 't verbreeden van wegen in den Reigersbergschen- en Oostpolder, 't maken van nieuwe wegvakken in den N. Krabbendijke-, Oost-, Stroodorpe en ReigersbergschenJ- polaer en t maken verharding met een aspnaltbelon-, leerslakken- of teerslag-deklaag genoemde we gen. Raming f 164.000. Zie Sterf. 25 Fenruari 1929. Woensdag 27 Maart n.m. 3 uur, Di rectiekeet Borssele, door bestuur waterk. calam. polder Borssele 't stel, vernieuwing en onderhoud tot 30 April '39, aarde-, kram-, rijs- en steenglooiingswerken aan genoem den polder. Raming 15.670. Zie Midd. Crt. 11 Maart 1929. V r ij d a g 29 Maart, v.m. 11 uur te Kats, bestuur waterkeering Calam. Leen- dert Abrahampolder liet aanleg gen steenglooiingwerk en onder houden tot 30 April 1930 van wa- terkeerende e. a. werken boven gen. polder. Raming f 9664. Zie Midd. Crt. van 20 Eebr. '29. Zaterdag 30 Maart v.m. 11 uur te Kortgene, bestuur waterkeering Oa- lamiteuze ^„Jonkvrouw Annapol- der": het aanleggen aarde- en steenglooiingwerk en 't onderhou den tot 30 April 1930 waterk. e. a. werken bovengen, polder. Raming f23178. Zie Midd. Ort. vau 20 Eebr. '29. Woensdag 3 April v.m. 11 uur geb. Prov. bestuur te Middelburg 't le- reveren en opslaan van 30 gegoten ijzeren meerpalen voor 't kanaal van Terneuzen enz. Raming f 2000 Zie Staatscrt. 4 Maart 1929. Woetisideg 10 April, v.m. 11 uur, Abdij te Middelburg, namens Ged. Staten, 't bouwen van een aah- legstijger aan den prov. veer dam te Kamperland, met bijk. wer ken. Raming f 32.600. Zie Mid'del- b-urgsche Crt. 15 Maart 1929. •Electr. Drukkerij G. W. DSN BOBR, in wa he

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1929 | | pagina 6