ïMÊsÊk Jongeren Ms lelie. Yer. r. folkenbond ee Me. Waterlander De Stoppelaar Mavr ides' V/2 ceni 8P' het ruste X h.dt hen met ming inder vier- wil- d jer uden uit eping et in si in niet den een oord been oetig twee oord ld olijk EGYPTIAN CIGARETTES Met 1 Coupon bij 10 Sigaretten. In Marken bracht Omar ook z'n PRINCE sigaret, Hij had met de Markers daar reuze veel pret! (Ingez. Med.) Salomon Liebermann, wiens uillevering was verzocht, wegens verschillende xnal- ivexsaties, welke door hem in Neder land zijn gepleegd binnenkort aan de Nederlandsche justitie zal worden uit geleverd. Hij zal dan, naar het blad ter oore kwam voor de Amsterdamsche rechtbank terecht staan. 'ft/'" (Ingez. M'.rX) BUITENLAND BRIEVEN UIT BERLIJN. (Van onzen correspondent). Berlijn, 17 November De belangstelling der Berlijners, die slechts door de geweldige artikelen in de veel te vele kranten over crisis en nog eens crisis te lezen krijgen zonder zich van al die (tingen in het Huis met den Gouden koepel al te veel aan te trekken concentreert zich od de groole inter nationale auto-tentoonstelling, die als deze beschouwingen in druk verschijnen, alweer tot het verleden zal behooren, Ik denk er dan ook niet aan, ,u van deze show. die inderdaad alles over treft, wat Europa op dit gebied tot nu toe te zien gegeven heeftj een beschrij ving te gaan geven. In de eerste plaats, jomdat ze ten einde spoedt en ik u thans niet meer kan gaan opwekken, een kijkje te tomen nemen, maar ook omdat het in de allereerste plaats een technische tentoonstelling was; en ïk tot de gelukkige massa 3er leekèn behoor^ die nog nimmer het stuurrad van een auto in handen gehad heeft en de kans zoiu ïoopen, eenige honderden malen op de vingers getikt te worden als ik rujj inderdaad aan technische beschouwingen zou willen wagen Ed toch over deze tentoonstelling eenige woorden In de eerste plaats, omdat we weer eens gezien hebben, op welk een bewon derenswaardige wijze het Duitsche volk aan zijn herstel werkt; hoe onder om standigheden, welke andere volkeren wellicht tot'wanhoop zouden drijven, de Diuitschers niet alleen het hoofd omjhjoog houden, maar prestaties te zien geven, die zelfs in normale tijden als bijzonder zouden geteekend moeien worden. Natuurlijk mag men deze verschijnse len niet verkeerd zien. Men zou. anders allicht tot de opmerking verleid wor den, dat het met de armoede, waarover de Dwitschers zelf zoo klagen, toch blijk baar niet zoo heel erg gesteld is. Nu, beter dan bij gelegenheid van deze auto show, kon nauwelijks gedemonstreerd worden, hoe het er in werkelijkheid mee staat, Duitschland heeft de ingenieurs, de werkkrachten, de energie, maar ze ker niet de noodige duiten! Men ziet hier in vier grootsche hallen naast vele pro ducten van buitenlandsche fabrieken van wereldreputatie, in hoofdzaak Duitsche auto's en motorrijwielen, keurig van uit voering, en zeker niet meer bij het bui tenland ten achter staande, gelijk dit nog weinige jaren geleden inderdaad het geval was. Maar het groote publiek, dat zich in bewondering langs de stands ver dringt, weet niét, dat buitenlandsch ('Pransch, Italiaansch en vooral Ameri- kaansch) kapitaal in van Duitsch stand punt gezien verontrustende mate in deze „Biuitsche" productie betrokken is. Men leest wel hier en daar van aandeelcn- pakelten, die in vreemde handen zijn overgegaan; van Duitsche autofabrieken, die eigenlijk geheel in buitenlandsche handen zijn; maar het naadje van de kous krijgt de massa toch niet te zien De fabrikanten zelf, die in de eerste plaats geld verdienen willen en de ar beiders, die werk vragen, trekken zich natuurlijk weinig van deze „Ueberfrem- dung" aan Ja, men ziet zelfs ongaarne, dat er over gesproken en geschreven wordt, omdat daarin ten slotte geen re clame gelegen is. Maar de politieke krin gen hebben er zich toch al rr.?e bezig gehouden, zonder natuurlijk veel te kuu- nen veranderen. Wie kapitalen heeft, kan meer. doorzetten dan wie alleen maar idealen in de firma brengen kan. Ter beoordeeling van de beleekenis van de autoindustrie in Duitschland en kele cijfers: Over het jaar 1927 (intusschen zijn deze getallen voor '28, voor zoover zich dit heden laat overzien, alweer belang rijk toegenomen!) werd geproduceerd en gerepareerd voor een gezamenlijke waar de van 907.626 000 mark; er werden 125.000 auto's en 84.000 motorrijwielen gebouwd en afgeleverd. Ruim 88 000 per sonen werkten verleden jaar in deze tak van industrie. Aan loonen en trak tementen werd 195.880,000 mark uitgege ven. Op 1 Juli 1928 wareü in Duitschland 933.312 auto's in het verkeer, wat 29 pet. meer is dan in 1927. Maar ook deze vergelijking is nog onjuist. De toename is in werkelijkheid veel grooter Het bui tenland had aan Duitsche afnemers op 1 Juli '28 geleverd: 11 pet. der motorfiet sen, 19.8 pet. der personenauto's, 18.4 pet. der lastauto's en 23 7 pet. der sleep- wagens (zoogenaamde ijzeren paarden). 'Belangwekkend is voorts na te gaan. hoe het verbruik per aantal inwoners van het Duitsche Rijk toenam. In 1907 één auto- op 2300 inwoners, in 1910 op 1400, in 1913 op 850, in 1914 op 710, in 1921 op 500, in 1922 op 380, 1923 350, 1924: 220, 1925: 150, 1926: 110, 1927: 90 en 1928 reeds 68, welk laatste cijfer in tusschen weer belangrijk lager gewor den is. Amerikaansche toestanden heeft men nog wel niet bereikt, maar hel' is toch duidelijk genoeg te overzien, dat qp den duur Duitschland een der m<?est voor aanstaande landen op verkeersgebied zal worden. Wie de laatste jaren, vooral het' 'laat ste jaar, de toename van het autover keer in Berlijn alleen gadegeslagen heeft, en de haast wanhopige pogingen van 'de stad, om slraten en pleinen zoo om te bouwen, dat geen opstoppingen ontstaan die begrijpt, voor welke pro blemen de menschen hier gesteld zijn. - Intusschen is de auto in Duitschland toch nog altijd te duur om gemeengoed te worden. De middenstand is verarmd' blijft verarmd. De nieuwe rijken schaffen zich natuurlijk aileen auto's aan, maar dan ook de allerduurste, en in geen land ter wereld zijn op het oogenblik 'zooveel luxe-auto's te zien als in de groote Diuitsche steden, Berlijn natuur lijk in de eerste plaats De geweldige afstanden in deze stad, die de grootste oppervlakte beslaat alle metropolen, zou de menschen er stellig toe brengen, kleine auto's te koo- pen, Indien de prijzen niet zoo hoog waren, de belasting zoo drukkend en de garagekosten zoo onbetaalbaar voor kleinere beurzen. De goedkoope auto's, die op deze ten toonstelling te zzien waren, kosten altijd nog t usschen 2200 en 2800 mark, en of schoon ze er tegenwoordig veel beter iult- zien dan in vorige jaren, weet de koo- per toch, dat hij op zulke wagentjes) niet al te lang staat kan maken De Duitscher koopt ook niet gaarne goedkoope wagens. Hier onderscheidt hij zich duidelijk van 'den veel practischer en nuchterder denkenden Amerikaan. Voor den Duitscher is de atito altijd nog een soort prestige-kwestie. Zijn „crediet", meent hij, is er eenigszins mee gemoeid. Hij schaamt zich tegenover zijn kennis sen, met e;en al te goedkoopen wagen voor te komen Tijden, inplaats van zich alleen af te vragen, of liïj met zoo'n goed koop wagentje zijn werk beter en nro- ductiever kan afdoen. Dit wetend, en'ook al. omdat er ten slotte toch geld moet binnenkomen, zijn de fabrikanten er ili den laatsten tijd vrijwel zonder uitzon deringtoe overgegaan om afbetaling toe 2500 mark moet kosten, 5 lol 700 mark te (Staan Men stort op een wagen, die in eiens en betaalt dan verder met 200 tot 300 mark per maand af Meer 90 pet. der in Duitschland 'loopenuo wagens zijn op deze wijze in het bezit van de eigenaars gekomen. Maar na tuurlijk brengt deze methode ook heel wat bedrog met zich en is het aanta processen over niet-betaaide auto's een voudig niet meer te overzien Maar al heeft men dan zijn wagen op afbetaling, daarmee zijn de kosten na tuurlijk nog niet afgeloopen. Ih Berlijn lieerscht een groot gebrek aan garages en vele architecten die in alle dee.en •der stad Ruizen bouwen, zijn er dan ook toe overgegaan in de binnenplaatsen tusscb.en de huizenblokken ondergrond- sch,e garages aan te leggen. De bewoners van het blok hebben de voorkeur bij het buren, daarna komen buitenstaanders aan de beurt. Maar ook hier worden prijken tot 100 mark per box en per maand verlangd Rekent men de hoqgc belasting, het onderhoud en het verbruik aan benzine en olie er bij, dan komt meai al heel gauw op 250 lot 300 mark zelfs voor kleine wagens. DaL zijn sommen, •die de gemiddelde burger ook in de naaste toekomsi nooit zal kunnen dra gen. En daarom is ook niet te verwachten dat in Duitschland voorloopig het auto- erkeer Amerikaansche afmetingen zal aannemen. Zoo is dan ook de noodzakelijkheid te verklaren om het buitenlandsch kapi taal op zoo onrustbarende wijze in de Duitsche productie te betrekken Pogingen van Duitsche zijde, om tot een naliouale trustvorming lc komen wor den blijkbaar door de at te vele reeds afgesloten overeenkomsten met het bui tenland voorloopig verijdeld. Maar ziet men van al deze dingen af en beoordeelt men de Duitsche wagens 'uilsluitend van technisch oogpunt (en hier word Ik haast verleid, toch even in bijzonderheden af te dalen!) dan moet men als leek toch wel opmerken, dat hier keurig werk geleverd wordt. Duitsch land beschikt bovendien ook op dit ge bied over uitvinders, die op den duur de buitenlandsche concurrentie toch har de noten te kraken zouden kunnen ge en! De halfautomatische koppeling bij voorbeeld, het snufje van deze tentoon- telling, is een Duitsche uitvinding, die lellig internationaal opgang zal maken, en die weer heet -wat nieuwe klanten oor bet autoverkeer trekken zal. Denken we eens even aan wat de Duilschers den laatsten tijd op technisch gebied gepresteerd hebben. Oceaan- vlucht van Europa naar Amerika per vliegtuig, heen- en terugreis van den tweeden Zeppelin, de groote luchtvaart- tentoonstelling, en nu weer deze auto show. En dan te bedenken, dat deze menschen nog steeds ouder bijina boven- menschelijllfe lasten gebukt gaan! Het is zoo nu en dan wel eens noodig daarover de gedachten te laten gaan èn respect voor onze buren op te wekken Misschien prikkelt dat ook óns, op een weg voort te gaan, dien wij zeker niet minder eervol ingeslagen zijn Men lioort hier in Duitschland helaas niets van on- ivijf vliegtuigen, die zoo nuchtertjes naar Indië gevlogen zijö Wij plegen in stilte le werken. Maar wij onderschatten daarom '.niet. wat Duitschland bereikt. Al is de wijze waarop men hier vaak voor zichzelf reclame maakt ook niet bij voorkeur onze metbode. ROLAND. BURGERLIJKE STAND. Middelburg Van 2123 Nov. "Ondertrouwd M. Hoek, 22 j. en E. S. van der Weel 19 I. Joziasse, 21 j en M. Torbijn, 19 j.; J. van Hemert, 27 j. en J. J. Goeman. 22 j. Bevallen: S. de Jonge, geb. Hoekman, z.; J. A Burgs, geb. Douw, d. Overleden: A. S C. van der Heijdt, ongeil, d. 64 j. O. e a W. Souburg. Van 15—22 Nov. Ondertrouwd- Wi. iDaniêlse, 22 j. en A. Simonse, 22 j.; Kaljouw, 22 j. en M. A Sanderse, 22 j. Getrouwd: G. V. A. Geestman, jm. 27 en C. T. Goedbloed, jd. 23 j. Overleden C. M. Noordhoek. vvedr. van J. Abrahamse 65 j Vlissinge n. Van 15—22 Nov Ondertrouwd J. A van Gelder, 33 j. en E. van den Broeke, 39 j.; II. G Spapé 43 j en M. Voer man 38 j.; A. van Biemefa 29 j, en M. Calebout 23 j.; A. II. van Erkel 32 j en A. Dörschel 43 j; P J Roos 25 j. en P. C. van de Velde 25 j.; L. H. den Boer 25 j. en C. Theune 24 j. Getrouwd; G. L Celant 26 j en M. Hillen 26 j.; A. D. de Visser 23 j. J. IJ Fregeres 23 j W' van Nek 28 j. en J. H. van Beusicliem '18 j Bevallen: H. J. Bakker geb. van Stee- ne d.; E. Stroo geb Luitwieler d J. van Gemert geb. de Nooijer z.; C. M van der Graaf geb. van Dijk z Overleden: J. Kosten z. 8mnd A. Krug vrouw van J. Bode 58 j.; G. Quaars d. 17 j.; A. Belfroad man van C. J. Slootmaus 70 j. VERKOOPINGEN - VERPACHTINGEN IN ZEELAND. Nov. 27-28 Middelburg, Inboedel enz., Notarishuis. 28 Vrouwepolder, Huis en Erf, Struve. 28 Vlissinggn, Huis Paap. 28 Koudekerke, Inboedel, Loeff. 29 Middelburg, Land enz. De Neeling. 29 Middelburg, Huis, enz, v. d. Harst. 30 N en St. Joosland, Huizen, V, d Harst. Dec. 1 Mi'iuelburs Inboedel, Struve. Donderdag 29 November as. spreekt mej. Marguerite de Goeyen Secreta esse J. V. A., over: „Waarom wij voor den Vrede moeten werken", aan de hand Tan Llchtb* elder, onmiddellijk na den oorlog aan 't Westfront opgenomen, en de beer A. Hoytink Secretaris J. V. A., over: „Dus mobilisatie van alle krachten voor den Vrede". Schuttershof, Middelburg. Aanvang 8.15 uur. Toegang 20 cent. Scholieren Ï0 cent. Leden vrijen toegang. De keur op het goud en de naam „IDEA L-" op de NAAIMACHIME geven waarborg I Eenige Importeurs FIRMA GEBRS. KAAM - MIDDELBURG Agent voor MIDDELBURG Bi. P. DEKKSR, Lange Giststraat Verkrijgbaar bij de Fa JACQ FRANK M i d d e l.b u r g. Ls. BADRDDUX Algemeene Boekhandel Lange Burg C 95 is ruim voorzien van Jongens- en Meisjesboeken Kinderwerken Kleur- en Teekenboeken Panorama- en Prentenboeken Vulpenhouders als Parker, Swan, Waterman e a. Briefkaarten-, Poëzie- en Postzegelalbums, doozen Post, Mecanodoozen "Winteravondspelen als Slabber jan e. a Magazijn van Huisvlijt- en Fröbelartïkelen Kinderspelen, WIJNK00PERS, Kuiperspoort, MIDDELBURG OPGERICHT ANNO 1765. Zijn importeurs van prima Bordeaux-, Port-, Rijn- en Champagne-Wijnen betrokken van eerste klas oude Buitenlandsche huizen Verder Fransche Cognac, Holl. Brandewijn en fijne Bols Likeuren. VRAAGT PRIJSCOURANT

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1928 | | pagina 7