teleurstellend en spr. wil thans niet ver der op dit punt aandringen. De heer M e s zegt, dat men voor den oorlog nog geen vrijen Zaterdagmid dag had De Voorzitter meent, dat dit er niet veel mede te maken heeft. De heer Klok wijst er op, dat de pleziervaartuigen juist op Zondag stik vol zijn. De zaak wordt nu verder aan het bu reau en de commissie voor het verkeers wezen overgélalen. De Telefoontarieven Bij hel bureau was een verïrouwelijk schrijven ingekomen over de nieuwe te lefoontarieven. Daar deze intusschen toch in de pers zijn verschenen werd afgezien van het aanvankelijk plan om ze in gehei me vergadering le behandelen en wer den zij nu aan de orde gesteld. De Vooiizitter wees er op, 'dat dit een moeilijk punt betreft om zon der bepaald voorstel van het bureau over te discusseeren. Spr. stelt voor het ook aan hel bureau en ile commissie voor ïiet verkeerswezen over le laten. liet bureau van de Kamer le Terneiucn vraagt om voor de beide bureaux een ambtenaar van den P T. T.-dienst uit te nooidigen inlichtingen le verstrekken De voorzit ter voelt daar veel voor. Hij vraagt of (hans iemand opmerkingen in algemee- nen zin wenscht le houden De heer Bosmjan vraagt, of het niet gewenscht is, ook de commissie voor de handelsbelangen er 'in te betrekken De Voorzitter meent, dat dit niet noodig is. I De heer Stofkopcr "heeft met be- laugslelling kennis genomen van dc voor stellen en oppervlakkig acht hij het bil lijk, dal iemand, die veel telefoneer!, -meer beiaati, doch het groote gevaar is dat de telephoon, die tot heden zoo populair was. veel minder zal worden gebruikt. Over de tarieven .(f 50— te Vlissingen en f 60le Middelburg) was men wel tevreden en er moet dus een andere reden zijn. De nieuwe regeling zaf den handel weder geld kosten. Het laagste grondlarief zal 1' 24 bedragen, maar met een neL als bijv Middelburg f 32.—. Fr blijft dan vergeleken met het vorige lanef f 28 - voor gesprekken over, dat is 933 gesprekken tegen 3 cent. Als inen rekent, dal er des Zondags niet gesproken wordt, is dit voor 312 werk dagen gemiddeld 3 gespre"kkcn per dag Komt men daar boven, dan begint men reeds meer te betalen, t'cn zaak waar bijv. 10 keer per dag vvordL opgebeld zal een aardig rekeningtje thuis krijgen. In het buitenland zijn ook plaatsen, waar hel gesprekkentarief geldt en waar be droevend weinig gebruik vau de telefoon- wordt gemaakt Fr zullen veel minder orders per telefoon aan slagers, krui deniers enz. worden gegeven, hij moet dan weer overal' zijn knecht zenden Het is beter dat men niet telkens moei oehken, dat het extra-geld kost. Spr. verwacht een sterke afname van abon- né's. Spr. berekent dat het nieuwe tarief voor den I'. T. T. veel winstgevender is. Te Vlissingen bijv met ruim -100 aangeslotenen, verliest de P T. T. aan abonnementsgelden 400 maal f 22 is f8800. Blijft het aantal focale gesprek ken 2000 per dag of 624.000 per jaar, dan brengt dat f 18720 op en blijft dus een meerdere ontvangst van f 9920, dat door de gebruikers, in casu den handel, dient te worden betaald Te Middelburg hebben gemiddeld 2900 locale gesprea- ken piaals en is atis de winst nog aan zienlijker. Fen zaak met 10 aansluitin gen per dag zal betalen f 32.plus 3120 maal 3 cent of totaal f 125.60, legen thans f 60.-. Dit is waarlijk een te groote verhooging en wederom geen vooruitgang voor nering en handel. De heer Jeronimus wil op één ding wijzen. De groote gemeenten wil len belastingverlaging door winstmaken bij de bedrijven en 'iet rijk volgt nu op dien weg. Waar het bedrijf van den P. T. T. nu reeds millioenen winst maakt, mag men zeker nu niet den handel be zwaren met duurder tarief. De Vo or zit ter kan ook niet dwe pen mei groote winst op de bedrijven, dat is z.i. zeer onbillijk. Spr constateert, dat men dus algemeen van meening is, dat het gesprekkentarief niet in trek is. Deze kwestie wordt ook aan het bu reau en de commissie voor het ver keerswezen overgelaten. Ro ad vraag. De heer Bosman meent, dat Zee land nog steeds stiefmoederlijk wordt be deeld door de spoorwegen, speciaal bij liet verkeer niet België en tnen moet eens flink trachten daarin verandering aan te te brengen. De o o r z. zegt dal dit steeds door den heer Niftrik in den Spoorwegraad is gedaan. Dc heer Bosman vraagt of het dan niet op dea weg ligt den minister er in te kennen. De voor z. zege dat de heer v. Niftrik meermalen gewezen heeft op de wen- schelijkheid van een zijlijn Woensdrecht Antwerpen. Spr. wil wel in hel bureau overwegen, wat verder te bereiken zou zijn. De beer Bosman zegt nog dat er aan de groote Rooscudaalsche perrons geen plaats voor den Zeeuwschen trein ssohjjnt te zijn, als men dien buiten het station laat wachten en de reizigers den Belgi schen trein zien wegrijden. De heer Stofkopcr herinnert er aan, dat de heer Kalf vier jaar geleden zeide, dat op dat oogenblik de spoorwe gen onmogelijk dien lijn konden jnaken. Maar daarom kan men nu de zaak weer In Rotterdam, de groote werkstad, weet ook de huisvrouw hoe hèèr werk het best gedaan moot warden. Al wordt het waschgoed ook nog zoo gauw vuil, zij krijgt het schoon met Sunlight Zeep. wel eens flink aanpakken bij den direc teur-generaal en den minister. De heer Jeronimus wijst nog op een ander verkeersbelang. Voor den oor log waren er over Boxtel—Wesel goede verbindingen en Westfalen is dan ook op Vlissingen voor verbinding met Engeland aangewezen. Nu is een tusschentijd van 6 uur dat men niet van Boxtel naar We sel kan komen. Men moet met de Kamers uit Noord Brabant ernstig op verbetering aandringen. De \oorz. zegt overweging in hel bureau toe. 'De heer Mes wijst op de z.i. slechte diensstregeling bij de tram Breskens— Maldeghem, men kan te weinig v an Bres kens naar Sluis ,maar nog erger is het, als men van Sluis naar Aardenburg moet dan kan men tot Draaiburg loopeu. De v o o r z. zal het nagaan. De heer Mes komt nog eens terug op bel verzoek uit Arnemuiden om den laatsten sneltrein daar te laten stoppen. Een 20-tal Arnemuidenaars gaan veel naar Venlo en Eindhoven, zij moeten dan van Middelburg terug loopen en moeten meestal den volgenden morgen weer vroeg op reis. Het stoppen zou alleen op verzoek mogelijk moeten zijn. Te Kjrabbendijke stopt die trein toch ook wel. De voorzitter meent, dat de heer Mes geen slechter voorbeeld had kun nen stellen dan Kpabbendijlce De vo rige vergadering kon men ook niet met het verzoek van Arnemuiden accoord gaan. De heer Stofkoper meent, dat als men de zaak ernstig beziet, zij nog wel eens is na te gaan door het bureau, want voor de betrokkenen is het een groot jncovenent, dut zij Arnemuiden voorbij moet rijden. Het even sloppen kan voor aankomst te Middelburg en te Vlissingen niet zoo erg zijn Dc heer Jeronimus kan goed be grijpen de groote bezweren voor de be trokkenen, maar dat is nog geen reden om van alle sneltreinen personentreinen te maken. Is er geen reden om op kle Zeeuwsclie lijn meer lichle en slechts enkele zware treinen le laten loopen. De voorzitter zegt, dat de heer v. Niftrik dit ook reeds gezegd heeft en Uaarbij gewezen heeft op motorrijtuigen. De heer E n z 1 i n wijst op het feit, dal de gavnalenexporteurs le Brouwers haven boorzuur gebruiken om bederf te voorkomen bij het vervoer. Dit wordt in België niet goed gevonden, en ove|r- al elders wel, terwijl ook medici het goed achten. Spr. dringt er op aan om evenals de Kamer le Botterdam zal doen door tusschenlcomst van de Nederl. Ka mer te Brussel en den Consul aldaar daarin verandering te verkrijgen. De voorzitter zal het in het bu reau ter sprake brengen en sluit daarop de vergadering. RECHTZAKEN Valsehheid in geschrifte en verduistering Te Assen zijn gisteren gevankelijk bin nen gebracht A. E. M., caféhouder, en H. J. V., inspecteur van een spaarbank en assuradeur, beiden wouende te Hol- lapdscheveld, verdacht van valschheid in geschrifte en verduistering. LANDBOUW In haar laatstgehouden vergadering] besloot de Pluimvee- en Konijnen ver- eeniging „Samenwerking Bevordert Wel vaart" te O. en W. Souburg als vo rige jaren op Paschen a.s. een tentoon stelling te houden voor pluimvee en ko nijnen. LEGER EN VLOOT Bij beschikking van den mïnlsle|r van defensie zijn met den Ion Nov. lui tenants ter zee le klasse J. W. A A, Heydt en J. H. Solkesz, thans geplaatst' b.ij de Hoogere Marine Krijgsschool,, ter beschikking gesteld en is luitenant ter zee le kt. F. S. W. de Bomde, even-* eens van die inrichting, geplaatst bij het departement van defensie. Voorts zijn luitenants ter zee le kl. W. K. Maurils, R. van Tyeu en O. W. Heringa den len November a.s. te Den Haag geplaatst, teneinde bij dc Hoogtere Marine Krijgsschool aldaar een twee jarigen cursus te volgeu. Verkeerswegen, Post ea Telegrafie De inrichtingen ter versterking van hel gcfuid in de telefoongeleidingen zul len te Domburg, Arnhem, Meppel, Am sterdam, Utrecht en Eindhoven worden uitgebreid. Verschillende Berichten -- Een luxe-auto bestuur door dhr. Swierstra uit Hylaard waar ook de heer II. Bakker uit Baard in zat, op weg van Leeuwarden naar Heerenveen is on der Weidutn in snellen vaart tegen de boomen gereden, waardoor de auto over den kop sloeg en vervolgens weer op de wielen terecht kwam. De heer Bakker was onmiddellijk dood, terwijl de heer Swierstra ernstig gewond werd. Beiden werden een nabijstaande hoeve jjïnnen- gcaragen, vanwaar de neer Swierstra na verbonden te zijn, weer is vertrok ken. De auto, die ongeveer 30 meter over den weg geslingerd was, is to taal versplinterd. Naar „De Indische Verlofganger" verneemt, worden er pogingen aange wend om een combinatie te vormen, bestaande uit oud-Indisch gasten, ten einde de beschikking te krijgen over boschrijke terreinen 'hier te Jande, bij voorkeur in het Gooi. Deze combinatie zou dan ter plaatse een „Indisch Home" willen oprichten, n.l. een villadorp in Indischen stijl opgetrokken. Vrijdag is te Leiden de 22-jarige los-werkman L. v. E. door een toeval getroffen en in de Oranjegracht gevallen Met behulp van een bootje is hij er vijf minuten later uitgehaald. Door kunst matige ademhaling loe le passen slaagde men er in, het bewustzijn le doen te- rugkeeren. Het bleek echter, dat v. E. veel modder had binnen gekregen. Eeni- gen tijd later geraakte hij wederom bui ten kennis en is toen naar het acade misch ziekenhuis overgebracht Des nachts is hij daar aan de gevolgen overleden. - Op hel terrein van de Ned. Scheeps bouw Maatschappij te Amsterdam was een 15-jarige leerling-ijzer werker op een 8 meter liooge stelling aan hel werk. Plotseling verfoor de jongen zijn even wicht en stortte omlaag. Deerlijk ge kwetst werd hij opgenomen. Terstond verleende geneeskundige hulp mocht niet meer baten. Na eenige minuteu was de jongen reeds dood. Zaterdag had op den rijksstraatweg tusschen Wezep en Zwolle, dicht bij het Kalerveer, een ernstig motorongeluk plaats. De heer Zijlstra, aannemer te Groningen, en werkzaam te Amsterdam, was met zijn broer onderweg naar Gro ningen. Achter het dorp Wezep raakte hij het stuur kwijt en botste, met een flinke vaart, legen een boom. Beide motorrijders werden, bewusteloos opgenomen; de bestuurder met ernstigie hoofdwonden, zijn broer met lichte kwet suren. Zij werden, na voorloopig door dr. Spanjaard uit Zwolle behandeld le zijn, overgebracht naar het Sopliia-ziekenhuis aldaar. De toestand van den ernstig ge wonden de lieer Zijlstra, die eon hjersen- scRudding bekwam, is zeer criüelc. De motor werd gedeeltelijk vernield. x Te Lageland' (Gr.) is1 liet 13-jarig zoontje van v. L. aan nekkramp over leden. Gisteren is te Sassenheim, vlak voor het St. Bernardusgesticht, de stoom tram van Leiden naar Heemstede gede railleerd. Eenige dagen gjeleden 's daar een nieuwe rail gelegd. Daarbij heeft men tevens graafwerk verricht voor het leggen van een electrischeu kabel. Door den zwaren regenval der laatste dagen is nu de grond aldaar verzakt tenge volge waarvan' de ontsporing heeft plaats gehad. De locomotief en twee rijtuigen staan buiten de rails. Persoon lijke ongelukken zijn niet voortgekomen. AFLOOP VERKOOPINGEN Vrijdag werd ten verzoeke van den heer Joh. Karelse te W e im e 1 d i n g e ten overstaan van notaris Kram te Kapelle, publiek geveild het woonhuis met schuur en erf. Ingeschreven werd voor woonhuis met erf f3500 en schuur met erf f2115. De gunning is aangehouden. BEKENDMAKINGEN. RAPPORT DRINKWATERVOORZIENING WALCHEREN. Burgemeester en Wethouders van Mid delburg brengen ter openbare kennis: dat tegen betaling van F 2 ter Gemeente secretarie (boven), zoolang de voorraad strekt, voor een ieder verkrijgbaar is liet rapport, aan hen uitgebrachjt betref fende de drinkwatervoorziening van Mid delburg, mede in verband met de drink watervoorziening van andere gemeentein op Walcheren, door J. Boelen, hoofd directeur der Gemeentebedrijven van Middelburg, en J. ,r. Woelants Jr., di recteur der N.V. Waterleiding-Maatschap-) pij Noord-West Brabant. Middelburg, den 11 October 1928. Burgemeester en Wethouders voorn., P. DUMON TAK, Voorzitter. M. VAN DER VEUR, Secretaris. GEMEENTERAAD VAN MIDDELBURG. Vergadering van den Raad der ge meente Middelburg, op Woensdag, den 17 October 1928, des namiddags (e 2 uur, Ier behandeling van de onder staande zaken: Notulen vorige vergadering Ingekomen stukken. Eervol ontslag Hoofd school A. Eervol ontslag vak - onderwijzeres School G. Uitbreiding straatverlichting Park van Nieuwenliove. Verhuring sekuurlje Zandstraat. 'Verlenging wachtgeld-regeling perso neel Meelfabriek. Begrooting 1929 Burgerlijk Armbestuur. Wijziging overeenkomst electridteits- levering. Beschikbaarstelling gelden voor ver bouw c. a. bijzondere school SingelsfraaL Verzoek lot subsidie-verlenging voor dialeclenonderzoek. Brandverzekering geineenleelgeudom- mën. Voorloopige vaststelling Gemeente rekening 1927. "lie wijziging Gemeentebegrooting 1928 Middelburg, den 12 October -1928, De burgemeester, P. DUMON TAK. Ciectr Drukkerij G. W. DEN BOS?,, Middelburg.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1928 | | pagina 6