teleurstellend en spr. wil thans niet ver
der op dit punt aandringen.
De heer M e s zegt, dat men voor
den oorlog nog geen vrijen Zaterdagmid
dag had
De Voorzitter meent, dat dit er
niet veel mede te maken heeft.
De heer Klok wijst er op, dat de
pleziervaartuigen juist op Zondag stik
vol zijn.
De zaak wordt nu verder aan het bu
reau en de commissie voor het verkeers
wezen overgélalen.
De Telefoontarieven
Bij hel bureau was een verïrouwelijk
schrijven ingekomen over de nieuwe te
lefoontarieven. Daar deze intusschen toch
in de pers zijn verschenen werd afgezien
van het aanvankelijk plan om ze in gehei
me vergadering le behandelen en wer
den zij nu aan de orde gesteld.
De Vooiizitter wees er op, 'dat
dit een moeilijk punt betreft om zon
der bepaald voorstel van het bureau over
te discusseeren. Spr. stelt voor het ook
aan hel bureau en ile commissie voor ïiet
verkeerswezen over le laten. liet bureau
van de Kamer le Terneiucn vraagt om
voor de beide bureaux een ambtenaar
van den P T. T.-dienst uit te nooidigen
inlichtingen le verstrekken De voorzit
ter voelt daar veel voor. Hij vraagt of
(hans iemand opmerkingen in algemee-
nen zin wenscht le houden
De heer Bosmjan vraagt, of het niet
gewenscht is, ook de commissie voor de
handelsbelangen er 'in te betrekken
De Voorzitter meent, dat dit niet
noodig is. I
De heer Stofkopcr "heeft met be-
laugslelling kennis genomen van dc voor
stellen en oppervlakkig acht hij het bil
lijk, dal iemand, die veel telefoneer!,
-meer beiaati, doch het groote gevaar
is dat de telephoon, die tot heden zoo
populair was. veel minder zal worden
gebruikt. Over de tarieven .(f 50— te
Vlissingen en f 60le Middelburg) was
men wel tevreden en er moet dus een
andere reden zijn. De nieuwe regeling
zaf den handel weder geld kosten. Het
laagste grondlarief zal 1' 24 bedragen,
maar met een neL als bijv Middelburg
f 32.—. Fr blijft dan vergeleken met het
vorige lanef f 28 - voor gesprekken over,
dat is 933 gesprekken tegen 3 cent. Als
inen rekent, dal er des Zondags niet
gesproken wordt, is dit voor 312 werk
dagen gemiddeld 3 gespre"kkcn per dag
Komt men daar boven, dan begint men
reeds meer te betalen, t'cn zaak waar
bijv. 10 keer per dag vvordL opgebeld
zal een aardig rekeningtje thuis krijgen.
In het buitenland zijn ook plaatsen, waar
hel gesprekkentarief geldt en waar be
droevend weinig gebruik vau de telefoon-
wordt gemaakt Fr zullen veel minder
orders per telefoon aan slagers, krui
deniers enz. worden gegeven, hij moet
dan weer overal' zijn knecht zenden
Het is beter dat men niet telkens moei
oehken, dat het extra-geld kost. Spr.
verwacht een sterke afname van abon-
né's. Spr. berekent dat het nieuwe tarief
voor den I'. T. T. veel winstgevender is.
Te Vlissingen bijv met ruim -100
aangeslotenen, verliest de P T. T. aan
abonnementsgelden 400 maal f 22 is
f8800. Blijft het aantal focale gesprek
ken 2000 per dag of 624.000 per jaar,
dan brengt dat f 18720 op en blijft dus
een meerdere ontvangst van f 9920, dat
door de gebruikers, in casu den handel,
dient te worden betaald Te Middelburg
hebben gemiddeld 2900 locale gesprea-
ken piaals en is atis de winst nog aan
zienlijker. Fen zaak met 10 aansluitin
gen per dag zal betalen f 32.plus
3120 maal 3 cent of totaal f 125.60,
legen thans f 60.-. Dit is waarlijk een te
groote verhooging en wederom geen
vooruitgang voor nering en handel.
De heer Jeronimus wil op één
ding wijzen. De groote gemeenten wil
len belastingverlaging door winstmaken
bij de bedrijven en 'iet rijk volgt nu op
dien weg. Waar het bedrijf van den P.
T. T. nu reeds millioenen winst maakt,
mag men zeker nu niet den handel be
zwaren met duurder tarief.
De Vo or zit ter kan ook niet dwe
pen mei groote winst op de bedrijven,
dat is z.i. zeer onbillijk.
Spr constateert, dat men dus algemeen
van meening is, dat het gesprekkentarief
niet in trek is.
Deze kwestie wordt ook aan het bu
reau en de commissie voor het ver
keerswezen overgelaten.
Ro ad vraag.
De heer Bosman meent, dat Zee
land nog steeds stiefmoederlijk wordt be
deeld door de spoorwegen, speciaal bij
liet verkeer niet België en tnen moet eens
flink trachten daarin verandering aan te
te brengen.
De o o r z. zegt dal dit steeds door
den heer Niftrik in den Spoorwegraad
is gedaan.
Dc heer Bosman vraagt of het dan
niet op dea weg ligt den minister er in
te kennen.
De voor z. zege dat de heer v. Niftrik
meermalen gewezen heeft op de wen-
schelijkheid van een zijlijn Woensdrecht
Antwerpen. Spr. wil wel in hel bureau
overwegen, wat verder te bereiken zou
zijn.
De beer Bosman zegt nog dat er aan
de groote Rooscudaalsche perrons geen
plaats voor den Zeeuwschen trein ssohjjnt
te zijn, als men dien buiten het station
laat wachten en de reizigers den Belgi
schen trein zien wegrijden.
De heer Stofkopcr herinnert er
aan, dat de heer Kalf vier jaar geleden
zeide, dat op dat oogenblik de spoorwe
gen onmogelijk dien lijn konden jnaken.
Maar daarom kan men nu de zaak weer
In Rotterdam, de groote werkstad, weet ook de huisvrouw hoe
hèèr werk het best gedaan moot warden. Al wordt het waschgoed ook nog
zoo gauw vuil, zij krijgt het schoon met Sunlight Zeep.
wel eens flink aanpakken bij den direc
teur-generaal en den minister.
De heer Jeronimus wijst nog op
een ander verkeersbelang. Voor den oor
log waren er over Boxtel—Wesel goede
verbindingen en Westfalen is dan ook op
Vlissingen voor verbinding met Engeland
aangewezen. Nu is een tusschentijd van
6 uur dat men niet van Boxtel naar We
sel kan komen. Men moet met de Kamers
uit Noord Brabant ernstig op verbetering
aandringen.
De \oorz. zegt overweging in hel
bureau toe.
'De heer Mes wijst op de z.i. slechte
diensstregeling bij de tram Breskens—
Maldeghem, men kan te weinig v an Bres
kens naar Sluis ,maar nog erger is het,
als men van Sluis naar Aardenburg moet
dan kan men tot Draaiburg loopeu.
De v o o r z. zal het nagaan.
De heer Mes komt nog eens terug
op bel verzoek uit Arnemuiden om den
laatsten sneltrein daar te laten stoppen.
Een 20-tal Arnemuidenaars gaan veel naar
Venlo en Eindhoven, zij moeten dan van
Middelburg terug loopen en moeten
meestal den volgenden morgen weer
vroeg op reis. Het stoppen zou alleen
op verzoek mogelijk moeten zijn. Te
Kjrabbendijke stopt die trein toch ook
wel.
De voorzitter meent, dat de heer
Mes geen slechter voorbeeld had kun
nen stellen dan Kpabbendijlce De vo
rige vergadering kon men ook niet met
het verzoek van Arnemuiden accoord
gaan.
De heer Stofkoper meent, dat als
men de zaak ernstig beziet, zij nog wel
eens is na te gaan door het bureau,
want voor de betrokkenen is het een
groot jncovenent, dut zij Arnemuiden
voorbij moet rijden. Het even sloppen
kan voor aankomst te Middelburg en
te Vlissingen niet zoo erg zijn
Dc heer Jeronimus kan goed be
grijpen de groote bezweren voor de be
trokkenen, maar dat is nog geen reden
om van alle sneltreinen personentreinen
te maken. Is er geen reden om op kle
Zeeuwsclie lijn meer lichle en slechts
enkele zware treinen le laten loopen.
De voorzitter zegt, dat de heer v.
Niftrik dit ook reeds gezegd heeft en
Uaarbij gewezen heeft op motorrijtuigen.
De heer E n z 1 i n wijst op het feit,
dal de gavnalenexporteurs le Brouwers
haven boorzuur gebruiken om bederf
te voorkomen bij het vervoer. Dit wordt
in België niet goed gevonden, en ove|r-
al elders wel, terwijl ook medici het
goed achten. Spr. dringt er op aan om
evenals de Kamer le Botterdam zal doen
door tusschenlcomst van de Nederl. Ka
mer te Brussel en den Consul aldaar
daarin verandering te verkrijgen.
De voorzitter zal het in het bu
reau ter sprake brengen en sluit daarop
de vergadering.
RECHTZAKEN
Valsehheid in geschrifte
en verduistering
Te Assen zijn gisteren gevankelijk bin
nen gebracht A. E. M., caféhouder, en
H. J. V., inspecteur van een spaarbank
en assuradeur, beiden wouende te Hol-
lapdscheveld, verdacht van valschheid in
geschrifte en verduistering.
LANDBOUW
In haar laatstgehouden vergadering]
besloot de Pluimvee- en Konijnen ver-
eeniging „Samenwerking Bevordert Wel
vaart" te O. en W. Souburg als vo
rige jaren op Paschen a.s. een tentoon
stelling te houden voor pluimvee en ko
nijnen.
LEGER EN VLOOT
Bij beschikking van den mïnlsle|r
van defensie zijn met den Ion Nov. lui
tenants ter zee le klasse J. W. A A,
Heydt en J. H. Solkesz, thans geplaatst'
b.ij de Hoogere Marine Krijgsschool,, ter
beschikking gesteld en is luitenant ter
zee le kt. F. S. W. de Bomde, even-*
eens van die inrichting, geplaatst bij
het departement van defensie.
Voorts zijn luitenants ter zee le kl.
W. K. Maurils, R. van Tyeu en O. W.
Heringa den len November a.s. te Den
Haag geplaatst, teneinde bij dc Hoogtere
Marine Krijgsschool aldaar een twee
jarigen cursus te volgeu.
Verkeerswegen, Post ea
Telegrafie
De inrichtingen ter versterking van
hel gcfuid in de telefoongeleidingen zul
len te Domburg, Arnhem, Meppel, Am
sterdam, Utrecht en Eindhoven worden
uitgebreid.
Verschillende Berichten
-- Een luxe-auto bestuur door dhr.
Swierstra uit Hylaard waar ook de heer
II. Bakker uit Baard in zat, op weg
van Leeuwarden naar Heerenveen is on
der Weidutn in snellen vaart tegen de
boomen gereden, waardoor de auto over
den kop sloeg en vervolgens weer op
de wielen terecht kwam. De heer Bakker
was onmiddellijk dood, terwijl de heer
Swierstra ernstig gewond werd. Beiden
werden een nabijstaande hoeve jjïnnen-
gcaragen, vanwaar de neer Swierstra
na verbonden te zijn, weer is vertrok
ken. De auto, die ongeveer 30 meter
over den weg geslingerd was, is to
taal versplinterd.
Naar „De Indische Verlofganger"
verneemt, worden er pogingen aange
wend om een combinatie te vormen,
bestaande uit oud-Indisch gasten, ten
einde de beschikking te krijgen over
boschrijke terreinen 'hier te Jande, bij
voorkeur in het Gooi. Deze combinatie
zou dan ter plaatse een „Indisch Home"
willen oprichten, n.l. een villadorp in
Indischen stijl opgetrokken.
Vrijdag is te Leiden de 22-jarige
los-werkman L. v. E. door een toeval
getroffen en in de Oranjegracht gevallen
Met behulp van een bootje is hij er vijf
minuten later uitgehaald. Door kunst
matige ademhaling loe le passen slaagde
men er in, het bewustzijn le doen te-
rugkeeren. Het bleek echter, dat v. E.
veel modder had binnen gekregen. Eeni-
gen tijd later geraakte hij wederom bui
ten kennis en is toen naar het acade
misch ziekenhuis overgebracht
Des nachts is hij daar aan de gevolgen
overleden.
- Op hel terrein van de Ned. Scheeps
bouw Maatschappij te Amsterdam was
een 15-jarige leerling-ijzer werker op een
8 meter liooge stelling aan hel werk.
Plotseling verfoor de jongen zijn even
wicht en stortte omlaag. Deerlijk ge
kwetst werd hij opgenomen. Terstond
verleende geneeskundige hulp mocht niet
meer baten. Na eenige minuteu was de
jongen reeds dood.
Zaterdag had op den rijksstraatweg
tusschen Wezep en Zwolle, dicht bij
het Kalerveer, een ernstig motorongeluk
plaats. De heer Zijlstra, aannemer te
Groningen, en werkzaam te Amsterdam,
was met zijn broer onderweg naar Gro
ningen. Achter het dorp Wezep raakte
hij het stuur kwijt en botste, met een
flinke vaart, legen een boom.
Beide motorrijders werden, bewusteloos
opgenomen; de bestuurder met ernstigie
hoofdwonden, zijn broer met lichte kwet
suren. Zij werden, na voorloopig door dr.
Spanjaard uit Zwolle behandeld le zijn,
overgebracht naar het Sopliia-ziekenhuis
aldaar. De toestand van den ernstig ge
wonden de lieer Zijlstra, die eon hjersen-
scRudding bekwam, is zeer criüelc.
De motor werd gedeeltelijk vernield.
x Te Lageland' (Gr.) is1 liet 13-jarig
zoontje van v. L. aan nekkramp over
leden.
Gisteren is te Sassenheim, vlak
voor het St. Bernardusgesticht, de stoom
tram van Leiden naar Heemstede gede
railleerd. Eenige dagen gjeleden 's daar
een nieuwe rail gelegd. Daarbij heeft
men tevens graafwerk verricht voor het
leggen van een electrischeu kabel. Door
den zwaren regenval der laatste dagen
is nu de grond aldaar verzakt tenge
volge waarvan' de ontsporing heeft
plaats gehad. De locomotief en twee
rijtuigen staan buiten de rails. Persoon
lijke ongelukken zijn niet voortgekomen.
AFLOOP VERKOOPINGEN
Vrijdag werd ten verzoeke van den
heer Joh. Karelse te W e im e 1 d i n g e ten
overstaan van notaris Kram te Kapelle,
publiek geveild het woonhuis met schuur
en erf. Ingeschreven werd voor woonhuis
met erf f3500 en schuur met erf f2115.
De gunning is aangehouden.
BEKENDMAKINGEN.
RAPPORT
DRINKWATERVOORZIENING
WALCHEREN.
Burgemeester en Wethouders van Mid
delburg brengen ter openbare kennis:
dat tegen betaling van F 2 ter Gemeente
secretarie (boven), zoolang de voorraad
strekt, voor een ieder verkrijgbaar is
liet rapport, aan hen uitgebrachjt betref
fende de drinkwatervoorziening van Mid
delburg, mede in verband met de drink
watervoorziening van andere gemeentein
op Walcheren, door J. Boelen, hoofd
directeur der Gemeentebedrijven van
Middelburg, en J. ,r. Woelants Jr., di
recteur der N.V. Waterleiding-Maatschap-)
pij Noord-West Brabant.
Middelburg, den 11 October 1928.
Burgemeester en Wethouders voorn.,
P. DUMON TAK, Voorzitter.
M. VAN DER VEUR, Secretaris.
GEMEENTERAAD VAN MIDDELBURG.
Vergadering van den Raad der ge
meente Middelburg, op Woensdag,
den 17 October 1928, des namiddags (e
2 uur, Ier behandeling van de onder
staande zaken:
Notulen vorige vergadering
Ingekomen stukken.
Eervol ontslag Hoofd school A.
Eervol ontslag vak - onderwijzeres
School G.
Uitbreiding straatverlichting Park van
Nieuwenliove.
Verhuring sekuurlje Zandstraat.
'Verlenging wachtgeld-regeling perso
neel Meelfabriek.
Begrooting 1929 Burgerlijk Armbestuur.
Wijziging overeenkomst electridteits-
levering.
Beschikbaarstelling gelden voor ver
bouw c. a. bijzondere school SingelsfraaL
Verzoek lot subsidie-verlenging voor
dialeclenonderzoek.
Brandverzekering geineenleelgeudom-
mën.
Voorloopige vaststelling Gemeente
rekening 1927.
"lie wijziging Gemeentebegrooting 1928
Middelburg, den 12 October -1928,
De burgemeester,
P. DUMON TAK.
Ciectr Drukkerij G. W. DEN BOS?,,
Middelburg.