T^ERMOGÈi*!! dia, Hansweert legen V.V.S. uit Goes en H.B.S., Middelburg tegen VIOS 't Zand. Voor die ronde is D/LS. te Middelburg vrijgeloot. 's Morgens en 's Avonds zijn de meest geschikte momenten om Purql toe te passendaarom behoort op iedere slaap kamer een doos of tube Purol aanwezig te zijn (Ingez. Med.) DE KAMER VAN KOOPHANDEL EN DE NEDERLANDSCHE SPOORWEGEN. Zooals in het verslag van de vergade ring van de Kamer van Koophandel en Fabrieken reeds in het kort is gemeld, heeft het bureau der Kamer zich gewend tot de directie der Ned. Spoorwegen in verband met den loop van den mailtrein VlissingenBerlijn. Zij deed dit d.d. 3 October met een schrijven van den volgenden inhoud Blijkens ons gedane mededeelingen, zal op de Europeesche dienstregelingsconfe rentie te Weenen ook gesproken worden over de inlegging van een doorloopenden wagon VlissingenBerlijn over Venlo KrefeldEssenHannover en terug. Het behoeft zeker geen betoog, dat het van zeer groot algemeen belang is, dat weder een directe verbinding tot stand komt tusschen het Nederrijnsch-West- faalsch industriegebied en Engeland via Vlissingen en dit kan op bovengenoemde eenvoudige wijze geschieden. Wanneer toch de doorloopendz wagon VlissingenBerlijn gaat door het zeer be volkte Duitsche industriegebied, zal er zeker wel heel wat meer gebruik van worden gemaakt dan thans, waar de rou te loopt over Oldenzaal. Over die route loppt thans ook alleen een slaapwagen. Ook voor de Zeelandlijn kan het niet anders dan gunstig zijn, indien het West- faalsche industriegebied weder recht streeks met Vlissingen wordt verbonden. Zeer vele reizigers uit dat gebied zullen toch bij een goede verbinding evenals vroeger aan de Vlissingsche lijn de voor keur geven. Wij meenen dan ook de pogingen om weder een directe verbinding van West- falen naar Vlissingen tot stand te bren gen, met kracht te mogen steunen. Gaar ne zouden wij een en ander ook nog mon deling bij uwe directie willen toelichten. Het zoude ons zeer aangenaam zijn in dien u een of meer onzer daartoe zoudt kunnen ontvangen, zoo mogelijk Maan dag a.s. na aankomst van den ochtend trein uit Zeeland, te 11 uur. Waar toch de meer genoemde confe rentie zeer binnenkort zal worden gehou den, is eenige spoed zeker wel ge- wenscht. Gaarne zien wij uw antwoord telegra fisch tegemoet. D.d. 6 Oct. werd hierop het volgende telegram ontvangen Aangezien wij van het door u in uw schrijven van 3 October behandelde on derwerp volkomen op de hoogte zijn, achten wij bespreking onnoodig. Chef van dienst exploitatie. Hierop is door het bureau d.d. 11 Oc tober het volgende in de vergadering voorgelezen schrijven tot de directie der N. S. gericht: In verband met ons schrijven van 3 de zer en het daarop van u ontvangen draad- bericht, meenen wij nog het volgende te mogen opmerken: Wij willen niet verhelen, dat wij door den inhoud van dat telegram zeer onaan genaam werden getroffen. Ook wij betwijfelen geen oogenblik dat uwe Directie op de hoogte is van de in ons schrijven behandelde aangelegenheid, doch, waar een goede verbinding van het Westphaalsche industriegebied met En geland via Vlissingen van zeer groot be lang is voor de Zeelandlijn en derhalve ook voor ons district, meenden wij alles in het werk te moeten stellen om de po gingen, die daartoe van andere zijde wor den gedaan, ook onzerzijds bij uwe Di rectie met alle kracht te steunen en te moeten trachten eventueel bij u beslaan de bezwaren te weerleggen. Nu behoeft het toch zeker geen betoog, dat eene dergelijke quaesfie in een mon deling onderhoud beter van alle zijden kan worden belicht dan in een brief. Zoo werd ons medegedeeld, dat de Duitsche Spoorwegen met het denkbeeld geheel en al accoord gaan, doch de Nederl. Spoorwegen meenen er bezwaar tegen te moeten maken, alleen op dezen grond, dat bij het leiden van een doorgaandeti wagen VlissingenBerlijn over Oldenzaal het aantal tariefkilometers op Neder- landsch gebied grooter is, dan wanneer deze wagen zoude loopen over Venlo KrefeldEssenHannover. Het is zeker juist dat het aantal tarief kilometers over Venlo minder bedraagt dan over Oldenzaal (volgens Reisgids resp. 211 en 293 K.M.) doch dit minder aantal kilometers wordt wat de op brengst voor de Nederlandsche Spoorwe gen betreft weder gecompenseerd door een grooter aantal reizigers en zooals wij in ons oorspronkelijk schrijven reeds op merkten kan bij eene goede verbinding een druk verkeer uit het Westphaalsche industriegebied over Vlissingen worden verwacht. Dit vervoer ontgaat thans ge heel en al aan de Nederlandsche Spoor wegen, want de reizigers uit die streek nemen de route over Ostende. Andere bezwaren, die uwerzijds tegen inwilliging van het verzoek zouden be staan zijn ons niet bekend en kunnen wij derhalve ook niet bestrijden, In een mon deling onderhoud hadden wij zeker ver nomen, of ze bestaan en hadden wij als dan ook die bezwaren kunnen trachten te ontzenuwen. Meent nu ook uwe directie niet dat een mondeling onderhoud over deze kwestie tot eene goede oplossing zoude hebben kunnen medewerken? In 1926 is een proef genomen met een doorgaanden wagen van Vlissingen naar Dortmund, maar doordat de aankondiging in de reisgidsen zeer onduidelijk was, heeft het ubliek daarvan zeer weinig gebruik gemaakt. Ook daaromtrent was o.i. een mondelinge bespreking op haar plaats geweest. Waar nu bij de ontvangst van dit schrijven de Europeesche dienstregelings conferentie te Weenen wellicht reeds een aanvang zal hebben genomen, heeft het zeker niet veel zin thans nog langer over deze aangelegenheid van gedachte4te wis selen. Zooals wij echter in den aanvang van dit schrijven reeds mededeelden, werden wij door den inhoud van uw telegram zeer onaangenaam getroffen. De behartiging van Handel en Nvver- heid, waarmede een goed verkeer zoo nauw is verbonden, is toch opgedragen aan de Kamers van Koophandel en Fa brieken en nu achten wij het principieel onjuist, dat wanneer een officieel lichaam als een Kamer van Koophandel bij de spoorwegen een mondeling onderhoud aanvraagt, zij daartoe op eene wijze, als in uw meergemeld telegram is geschied, niet in de gelegenheid wordt gesteld. Zooals wij hierboven ook reeds meene"h te hebben aangetoond, kan bij eene mon delinge bespreking het pro en contra eener zaak toch heel wat beter worden toegelicht dan bij eene schriftelijke be handeling. Wij betreuren den loop dezer zaak dan ook ten zeerste en meenen alles in het werk te moeten stellen om in het ver volg een dergelijke afdoening van belang rijke verkeersaangelegenheden te voor komen en dit niet alleen voor onze ka mer, doch eveneens voor onze zuster instellingen. Wij meenen dan ook goed te doen af schriften van ons oorspronkelijk schrij ven, uw telegram en dit schrijven toe te zenden aan Z.E. den Minister van Arbeid, Handel en Nijverheid, onder wiens depar tement de Kamers van Koophandel res-' sorteeren en aan Z.E. den Minister van Waterstaat, aan wiens Departement de Spoorwegbelangen zijn toevertrouwd. Wij hopen dat deze autoriteiten een weg zullen vinden om te voorkomen, dat officieele lichamen als de Kamers van Koophandel en Fabrieken worden behan deld op een dergelijke onheusche wijze, als thans door u naar wij vertrouwen zonder opzet is geschied. Overeenkomstig dit laatste zijn aan ge noemde ministers afschriften toegezon den. Aan dien van Waterstaat is ge vraagd bij de N. S. aan te dringen in het vervolg ook een mondeling overleg met de Kamers van Koophandel zooveel mo gelijk te bevorderen en althans niet af te wijzen op eene wijze, als thans is ge schied. Aan dien van Arbeid, Handel en Nij verheid is gevraagd het standpunt van het bureau bij zijn ambtgenoot te ondersteu nen. RADïO-PROGkAMMA. Maandag 15 October Hilversum, 1071 M. 6.007.15 Omroep-orkest. 7.15—7.45 Engel- sche les beginners. 8.05—8.45 Lezing door Prof. H. Zwaardemnker Hardhoo- rendheid en. luister toestellen. 8.15—9 10 Concert, bariton. 9.10—11.00 Concertge bouw (L. Zimmerman-viool, M. Loeven- sohn-cello, J. Spaanderman, piano). Huizen, 340.9 M. Na 6 uur 1870 M- Uitsluitend N.C.R.Y.-uilz, 4-5 Ziekenuurtjo 7.00-7.30 Stenografieles. 7.30-8 00 spr. G. v. Ravenzvvaay Muziek. 8.0Ö Concert Het Chr. Radio-orkest, sopraan, viool,spr. C. Smeenk, lid v. d. 2e Kamer „Grijpt de kansen". Haven try, 1600 M 6,20 Huishoud- jpraatje. 6.36 Nieuwsber. 6.50 Voor pad- vïndsters. 7.05 Pianosonaten van Schu bert. 7.20 Dram. critiek. 7.35 Muziek. 7.45 voorlezing. 8.05 Vaudeville 8 20 Kamermuziek, sopraan, hobo. Het Ween- scbe strijkkwartet. 9.20 Nieuwsber. 9 35 Actueele causerie 9.50 Nieuwsber. 9.55 De Militaire kapel. Piano. 11.20—12.20 Dansmuziek. Parijs „Radio-Paris". 1750 M. 12.50—2.10 Orkestconcert 4.05—5.05 Syinphonieconcert, zang en dans 8.50 11.20 „Le Proces de Charlotte Corday" radiotooneel. Daarna concert. Langenberg, 469 M. 11.30 Mechanische muziek. 12.25—1.50 Orkestconcert. 5.05—5.50 Koorconcert. 7.20-8.15 Klein Weragorkest. 8 20-9.35. Vroolijke voorlezing en muziek. Daarna tot 11.20 Dansmuziek. Iiönigswusterhansei, 1250 M. (Zeesen). 11.20—4.20 Lezingen. 4.20—5.20 Orkest concert 5.20—7.05 Lezingen. 7.20 Lezing. 7.50 Intern, programma-uitz. Concert uit Weenen. Weener Philharmouie en Maria Gerharl, zangeres. Daarna tot 11.50 Dans muziek. Hamburg, 395 M. 4.20 Dansmuziek 5.20 Vroolijk concert. 7 15 „Abu Hassan", kom. opera in 1 acte van Weber. „Die Pilger von Mekka", kom opera van Gluck. 10.20 Sluiten. Brussel, 509 M. 5.20 Dansmuziek. 5.50 Orkestconcert. 6.35 Lezing. 6.50 Orkestconcert. 7.20 Gra- moïoonmuziek. 8.35 Vioolconcert. 8.50— 10 35 Symphonieconcerl Dinsdag 16 October. i Hilversum. 1071 M 12 302 00 Trio Sjouwerman. 3.00 —4.00 Kniples. 5.307.15 Omroep-orkest. Sopraan 7.15—7.45 Fngelsche les gevor derden 8.05—8.35 Boekbespreking door Jo de "Wit, S.35 „De Vijf Frankfurters"^ door het Nw. Nederl. Tooneel, blijspel in drie bedrijven van C Rossler. Met Mevr. Anna Sablairolles ;Hs gast. Fntve' ac! muziek door het Omroeptrio. In de pauze Persberichten. Huizen, 3409 M. Na 6 uur 1870 M. Uilsluitend K.R.O -uitzendingen 12.30-1.30 Het KRO-lvio 5 30—6.30 Graniofoonmuziek. 0.30—7.00 Esperanto- les 7.00—7.30 Kerklatijn voor beginners 730—8.00 Kerklatijn voor gevorderden. 8 00—8.30 Spr. Dr. L G. Kortenliorst, lid van de Tweede Kamer: Kalender hervorming. 8.30 „Beatrijs", mysteriespel in vier tafr. van Dr. F. Bulten, R. K, Amslerd Tooneelgezelschap o'.i.v, A. Sweers. Da ven try, 1600 M. 10.35 Kerkdienst. 11.20 Gramofoon- muzielc 12.20 Concert. Sopraan, bariton, cello. 1.20—2.20 Orkeslconcerl. 245 Be richten. 2.50 Voor de scholen. 3.20 Mu ziekles 3.40 Muziek. 3 55 Fransche les. 4 20 Orkestconcerf. 4.35 Voor de scho len 4.50 Orkestconcert. 5.35 Kinderuur- tje. 6 20 Moderne Engelsche poëzie. 6.35 Nieuwsber. 6.50 Muziek. 7.05 Schubert's pianosonaten. 7.20 Lezing Tuberculosis. 7.35 Muziek. 7.45 Lezing- Anthony Trol- iope. 8 05 Licht orkeslconcerl. B. Wil liams, tenor, B. Bannerman, harp. Orkest. 8.20—8.50 Lezing. 9.20 Nieuwsberichten. 9,35 Muziekles. 9.55 Nieuwsberichten. 10 00 Concert. Alb. de Courville en Jack Padbury's Cosmo Club band. 11.00—12.20 Dansmuziek. Parijs „Radio-Paris", 1750 M. 12.50—2.10 Orkeslconcert. 4.055.05 Orkeslconcerl, "8.50 Literaire causerie. 9.05—11.20 „Les Pecheurs der Perles"; opcra-comique, Bizel. Langenberg, 469 M. 1130 Mechanische muziek. 12.251.50 Orkestconcert. 3.40—4,15 „De Wolf eti de zeven geitjes", sprookjes van Grimm. 5 05—5.50 Gramofoonmuziek. 7.20 „Der Liebestrank", kom. opera van Donizetti. Köningswusterhausen, 1250 M, (Zee sen,). 11 20-4.20 Lezingen. 1.20-5.20 Or keslconcert. 5.20—7.05 Lezingen. 7.20 Or kestconcert- Contra-bas. Fluit. 8.20 Le zing. 8.50 Lezing. H a m b u r g, 395 M. "3 20 Orkeslconcerl. 7.20 „Die Kino- königin," operette in 3 acten van J. Gil bert. Daarna tol 10.20 Dansmuziek en Cabaret. Brussel, 509 M. 5.20 Dansmuziek. 6.50 Trio-concert 8.35 Concert. Orkest. Zangeres. Bas. 10.35 Sluiten. BUITENLAND Algemeen Overzicht De affairc-IInran. In dc affaire-Horan is eenige ophel dering gekomen, doordat nu vaststaat hoe de Amerikaansche journalist Horan de bewuste circulaire in handen heefl gekregen. Horan was nl bevriend met den Franscben journnalist de la Planque en bij deze geabonneerd ;in den letter lijken zin van liet woord!) op een in lichtingendienst Als medewerker aan eenige Fransche bladen had de la Plan que eenige introducties aan de Quay d'Osay, waar hij weer bevriend was met een ambtenaar van het officieel persbu reau. Deze overhandigde hem een paar weken geleden een exemplaar van een officieelen omzendbrief, dat de la Plan que weer aan Horan gar Deze pu bliceerde 't zonder de Ia Planque er in te kennen, waarmee hij zeer ïnconrect han delde. Men neemt in Parijs aan, dat cie ia Planque vrij uil gaat. Hoe 't echter mogelijk is dat deze in dat bewuste stuk niets zag, lijkt onbegrijpelijk. In ieder geval is de brief toch, hoe dan ook bij liet Fransche officieel persbureau ver zeild geraakt. :t Zou interessant zijn na te gaan, hoe. 't daar kwam. In ieder geval is daar toch nochalant omgespron gen met een dergelijk document. I-Ioran zag er blijkbaar veel in. En zijn laast- gever dhr. Hearst nog incer I Er schijnt geen sprake te zijn ge weest van omkooping van een ambtenaar, doch van een „eenvoudige beroepsfoul". 't Is maar, wat je onder eenvoudig ver staat. De toclil van de Zeppelin, Het laatste tot hel oogenblik waarop wij dit schrijven over de tocht van de Zeppelin is dat het luchtschip te 5 u. 15 Amerik. tijd 10 mijlen te Z.W. van de Be.rmiida-eilanden vloog met koers naar Lakehurst. Ilct luchtschip zou waar schijnlijk niet voor Maandagmiddag daar aankomen. De „Graf Zeppelin" heeft nog schade gehad, die echter hersteld kon worden doch de snelheid moest tot 75 5 S0 K3f. worden verminderd Doch wel wer den alle schepen verzocht uit te kijken en zoo noodig assistentie te verleencn die is echter niet meer noodig gebleven Het bleek dal een valwind de onderste bespanning van het linker stabiliseerings- vlak had doen scheuren. Er is geen re den tot ongerustheid. De „Graf Zeppelin" heeft thans gere gelde radio-verbinding met 'Amerika. Uit New York wordt nog gemeld, dat in bijna alle theaters van de Broadway Zaterdagnacht één minuut stilte is ver zocht is, om de bezoekers en tooneelspe- llers in de gelegenheid le stellen, ge beden te doen voor de veiligheid en het geluk van den. graf Zeppelin Aan deze pauze werd door allen strikt de hand ge houden. De belangstelling voor hel luchtschip neemt van uur tot uur toe. Berichten met geweldige opschriften over het ver loop van den tocht vullen de eerste pa gina's der bladen. Men meldt ons nader Vollgens het Meteor station, van dc Zeppelin werf te Friedrichshafen ont vangen weerberichten ligt het depressie- gebied ten O. van het Amerikaansche vasteland nog steeds op dezelfde plaats. Hieruit blijkt, waarom de Graf Zeppelin bij den sterken N.W. wind. die het lucht schip ontmoette (de windsterktle be droeg 30 M per seckoers naar het Z heeft genomen om 't ten Z.W van de Bermuda eilanden gelegen hoofdrukge- bied te bereiken Bij deze manoevre is het luchtschip weer veel naar het O gedeelte van de eilandengroep afgedre ven. Als bevestigd wordt dat de Graf Zeppelin thans hel hoogdrukgebied be reikt heeft, zooals door helt Amerikaan sche marinestafion op* Lakehurst wordt gemeld, dan zal 't bij de huidige snel heid nog minstens 16 uur in den namid dag worden voordat kaap Hatevas be reikt wordt In liet gunstigstte geval kan dan het luchtschip in de late avonduren Lakehurst bereiken. Spioor«e£ongeinh in Glou cestershire. De e xpresstrein Bristol—Gloucester is bij Oharficld in Gloucestershire op een van de tegenovergestelde zijde komen den goederentrein gereden De botsing was erg. maar door de vaart van den sneltrein zou het ongeluk hoofdzakelijk ten koste van den goederentrein gegaan zijn, als niet een tweede goederentrein weer op den sneltrein was .gereden, toen deze pas ontspoord was en men reeds druk bezig was de gewonden te bevrij den Door de tweede botsing ontstond, pas de brand, die onbeschrijfelijke too- neelen veroorzaakt heeft. Er zijn tot 7 uur 13 dooden gevonden en 7 zwaar gewonden zijn met ziekenauto's naar een ziekenhuis te Bristol getransporteerd Er worden nog 10 12 personen ver mist, zoodat het aantal slachtoffers nog wel grooter zal worden Op een plek lig gen twee goederenwagens boven op een personenwagen van den sneltrein en de chaos hout en ijzerdeelen is verschrik kelijk Eenige goederenwagens zijn vol komen versplinterd. De beide conduc teurs van de goederentreinen belioorcn- tot de dooden Beknopte Mededeelingen Uit Frankrijk. Het B. T. A. meldt uit Parijs, dat de Fransche minister van marine, den kapi tein ter zee Fennet, van den algemeenen marinestaf naar Amsterdam heeft gezon den om een onderzoek in te stellen naar de omstandigheden van de aanvaring met de duikboot „Ondine". De Grieksche gezant te Parijs heeft zich Zaterdagmorgen naar het ministerie van marine begeven, waar hij aan Lygues de deelneming van zijn regeering met het verlies van de duikboot „Ondine" over bracht. Hij voegde er aan toe, dat de Grieksche regeering in het bijzonder ge troffen was door het feit, dat de Griek sche vlag bij dit tragisch incident betrok ken is en hij deelde mede, dat de Griek sche gezant te 's-Gravenhage zich naar Rotterdam begeven heeft. Uit Athene wordt nader gemeld, dat Politis den Griekschen marine-attaché te Londen opgedragen heeft, onmiddellijk naar Rotterdam te vertrekken. Uit Duitschland. In de te Dresden gehouden verga dering van de democratische Rijksdag- groep is van gedachten gewisseld over de kruiserkwestie. Naar het „Berl. Tagebl." meldt, heeft de groep zich eenstemmig tegen den bouw van de kruiser uitgespro ken en zal in dien zin aan den partijraad rapporteeren. Uit Tsjecho-Slowakije.i - Men heeft gister bij het opruimings- werk te Praag op de plaats van het in gestorte gebouw geen andere resultaten bereikt. De gegevens van het tot nu toe vastgestelde aantal dooden wisselen tus schen 38 en 43. Er worden nog ongeveer 20 arbeiders vermist. Men hoopt morgen tot den vloer van de tweede kelderverdieping te kunnen doordringen, waar naar vermoed wordt, de rest van de arbeiders gevlucht kan zijn. Uit Polen. Nadat de bemiddelingspogingen tus schen de industrieelen en de arbeidersor ganisaties zijn mislukt is de algemcene staking begonnen. Bij Rabaruska in O. Galicië kwam 't tusschen stakende Oo- krainische landarbeiders en de .plaatse lijke politie tot bloedige botsingen Toen eenige arbeiders onder verdenking van communistische propaganda gearresteerd werden trokken ongeveer 500 landarbei ders naar het politiebureau en trachtten de nolitie te ontwapenen en de gevan genen te bevrijden. De politie maakte van de vuurwapenen gebruik. Aan beide zijden is een aantal gewonden Dc de monstranten werden tenslotte uileen ge dreven. Uit Denemarkeni De keizerin-wed owe Maria Feodo* rowna is in den ouderdom van! 81 jaar op het slot Hvidoeroe bij Kopenhagen o\erleden. Zij was de moeder van den vermoorden tsaar. Zij was een geboren Prinses Dagmar van Denemarken. Ui t C h i n a. Naar uit Peking gemeld wordt wer den de meeste scholen en ziekerahiuizem in de provincie Ronan, die door zende lingen der Cauadeesclie eenbeidskerk ge sticht werden door soldaten van het leger van generaal Feng geplunderd eai m brand gesloken bestrijdt met succes Rheumatiek - Jicht - Griep Steken in de Zij en Hoest Bij slpolh. en Drog. heele {ooi {0.75, hatcc JooO 45 (Ingez Med Ingezonden Stukken. Mijnheer de Redacteur. Toen Donderdagavond 11 Oct de Prov. boot, 't Katsche Veer. komende van Zie- rikzec, door storm en stroom afdreef en ongeveer 10 Meter uit den wal, althans van den steiger, aan den grond raakte, werd na e?nige vergcefschie pogingen tot vlot konion, -besloten de passsagiers per sloep aan land te brengen Edoch de bewuste sloep, scheen niet {volmaakt dicht te zijn. althans in een ommezien stond het water de 4 inzit tende passagiers tot aan de knieeën. Ge- Gelukkig voor hen dat de afstand maar pl.m. 10 Meter was. Deze gebeurtenis heeft mij aanleiding gegeven ter bevoegde plaatse de aandacht te vestigen op deze kwestie opdat ©en grondig onderzoek naar cfe deugdelijk heid van 't reddingsmatieriaal'zal kun nen volgen, waaronder de sloepen toch' zeker ook wel behoren Tevens zal dan worden ingediend een klacht bver de houding van den kapitein, die m i te kort gescholen is, in zijn verffLrobltingen. tevcnover de aan zijn hoede toever trouwde passagiers H. VAN PUTTEN'. Middelburg. 13 Oct 1928. MARKTBERICHTEN Goes, 13 Oct Veilingsvereenïging Z- Bevcland. Exportveiling tomaten A 10 10, B 7, C 8 50 en CC 2 per 100 K.G Peren Doyenne de Commice 61, Comlesse dc Paris 18—21, Nouveau Po- teau 10—15, Beurré Ciairgeau 10—14, id. Durandeau 12—14, groene Chaumontel 10- 12, bruine id. 9—11. winter Rielpe- ren 12, id Touwtjes 12, id Bergamotten 10—12, Jodenpcren 10—13, Pondsperen 13—15. Gieser Wildeman 13—18, Klei- peren 10—14, afval- en kroetperen 1—6, alles per 100 KG Appels goud Rcinetlen 20—32, Jac. bel 17—24, dubbele zure Bellefeur 20— 25. zure Bellefleur IS—28, Fransche id. 11—16. "Westlandsche id. 15—18, Court Rendu 14- 16, Lemoenappels 23, Salomé 18, grauwzuur 10—15, Reinette d'Or 12— 14, zoete Campagne 17—25, id. Bellefleur 14 18, id Armgaardc 20, id. Pippeling 11, Pornrne d'Oranjc 21, Geld Hollaart 15. afval- en kroetappels 2—12, alles per 100 K.G. Diversen kweeperen 29, mispels 12— 13, princesseboonen 23. Wagenaarsboo- nen 18, groene booncn 7—19. stekuien 1, r.apcn 1 20, alles per 100 K.G.me loenen 8, bloemkool 2—13, roode kool 5, isavoijekool 1—5, andijvie 2.70, kropsla 0.50 noten 1.20—1.SO alles per 100 stuks; bazen 2.90 per stuk. c Rotterdam, 15 October. op de veemarkt van heden waren aangevoerd: 178 vetter runderen, 197 vette- cn gras kalveren, 7 nuchtere kalveren, 742 scha pen en lammeren, 1111 varkens. Prijzen voor Vette koeien le kw 1 00 - 1 05 2e kw- 0.921/2—0.85, 3e kw. 0 75 —0.65; Ossen le kw. 0.92i/2—0.95, 2e kw. 0.85—0.75, 3e kw. 0.65—0.55; Kalveren le kw. 1.45—1.65, 2e lrvv. 1.25—1.10, 3e kw 0.95—0.S0; Schapen le kw. 0.70 0.75, 2e lew 060-050. 3c kw 0.45; Lammeren 0.80—0 90; Varkens le kw. 0.72-0 74, 2e kw. 0.70-0.6S, 3e lew. 0 66 0 63; Export 66—69. Vlas Aangevoerd uitsluitend schoon: van blauw 800 K G. 120—130, van Gro- ningscli 7000 KG 110—150, van Hol- land.sch geel 8700 K G 105-130. Lijnzaad voer 16—18, zaai 18—20, Mosterdzaad Blaauw Maanzaad 35—37, Karwijzaad 36—38; Aardappelen Beve landers 2 40—3.00, Zeeuwsche blauwe en bonte 3.65- 1 00 Westlandsche 7.00— 8.00. Poters 2.00—2 50. Zeeuw Eigenhei mers 2.60- 2 90 Blauwe id. 2.80—3.00, Brielsche id 2,90—3.40. W estlca pelle. Abonnementen en Advertentiën voor dit blad worden aangenomen door den Agent K. LIEVENSE.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1928 | | pagina 3