T^ERMOGÈi*!!
dia, Hansweert legen V.V.S. uit Goes en
H.B.S., Middelburg tegen VIOS 't Zand.
Voor die ronde is D/LS. te Middelburg
vrijgeloot.
's Morgens en 's Avonds
zijn de meest geschikte momenten om Purql
toe te passendaarom behoort op iedere slaap
kamer een doos of tube Purol aanwezig te zijn
(Ingez. Med.)
DE KAMER VAN KOOPHANDEL
EN DE
NEDERLANDSCHE SPOORWEGEN.
Zooals in het verslag van de vergade
ring van de Kamer van Koophandel en
Fabrieken reeds in het kort is gemeld,
heeft het bureau der Kamer zich gewend
tot de directie der Ned. Spoorwegen in
verband met den loop van den mailtrein
VlissingenBerlijn.
Zij deed dit d.d. 3 October met een
schrijven van den volgenden inhoud
Blijkens ons gedane mededeelingen, zal
op de Europeesche dienstregelingsconfe
rentie te Weenen ook gesproken worden
over de inlegging van een doorloopenden
wagon VlissingenBerlijn over Venlo
KrefeldEssenHannover en terug.
Het behoeft zeker geen betoog, dat het
van zeer groot algemeen belang is, dat
weder een directe verbinding tot stand
komt tusschen het Nederrijnsch-West-
faalsch industriegebied en Engeland via
Vlissingen en dit kan op bovengenoemde
eenvoudige wijze geschieden.
Wanneer toch de doorloopendz wagon
VlissingenBerlijn gaat door het zeer be
volkte Duitsche industriegebied, zal er
zeker wel heel wat meer gebruik van
worden gemaakt dan thans, waar de rou
te loopt over Oldenzaal. Over die route
loppt thans ook alleen een slaapwagen.
Ook voor de Zeelandlijn kan het niet
anders dan gunstig zijn, indien het West-
faalsche industriegebied weder recht
streeks met Vlissingen wordt verbonden.
Zeer vele reizigers uit dat gebied zullen
toch bij een goede verbinding evenals
vroeger aan de Vlissingsche lijn de voor
keur geven.
Wij meenen dan ook de pogingen om
weder een directe verbinding van West-
falen naar Vlissingen tot stand te bren
gen, met kracht te mogen steunen. Gaar
ne zouden wij een en ander ook nog mon
deling bij uwe directie willen toelichten.
Het zoude ons zeer aangenaam zijn in
dien u een of meer onzer daartoe zoudt
kunnen ontvangen, zoo mogelijk Maan
dag a.s. na aankomst van den ochtend
trein uit Zeeland, te 11 uur.
Waar toch de meer genoemde confe
rentie zeer binnenkort zal worden gehou
den, is eenige spoed zeker wel ge-
wenscht.
Gaarne zien wij uw antwoord telegra
fisch tegemoet.
D.d. 6 Oct. werd hierop het volgende
telegram ontvangen
Aangezien wij van het door u in uw
schrijven van 3 October behandelde on
derwerp volkomen op de hoogte zijn,
achten wij bespreking onnoodig. Chef van
dienst exploitatie.
Hierop is door het bureau d.d. 11 Oc
tober het volgende in de vergadering
voorgelezen schrijven tot de directie der
N. S. gericht:
In verband met ons schrijven van 3 de
zer en het daarop van u ontvangen draad-
bericht, meenen wij nog het volgende te
mogen opmerken:
Wij willen niet verhelen, dat wij door
den inhoud van dat telegram zeer onaan
genaam werden getroffen.
Ook wij betwijfelen geen oogenblik dat
uwe Directie op de hoogte is van de in
ons schrijven behandelde aangelegenheid,
doch, waar een goede verbinding van het
Westphaalsche industriegebied met En
geland via Vlissingen van zeer groot be
lang is voor de Zeelandlijn en derhalve
ook voor ons district, meenden wij alles
in het werk te moeten stellen om de po
gingen, die daartoe van andere zijde wor
den gedaan, ook onzerzijds bij uwe Di
rectie met alle kracht te steunen en te
moeten trachten eventueel bij u beslaan
de bezwaren te weerleggen.
Nu behoeft het toch zeker geen betoog,
dat eene dergelijke quaesfie in een mon
deling onderhoud beter van alle zijden
kan worden belicht dan in een brief. Zoo
werd ons medegedeeld, dat de Duitsche
Spoorwegen met het denkbeeld geheel
en al accoord gaan, doch de Nederl.
Spoorwegen meenen er bezwaar tegen te
moeten maken, alleen op dezen grond,
dat bij het leiden van een doorgaandeti
wagen VlissingenBerlijn over Oldenzaal
het aantal tariefkilometers op Neder-
landsch gebied grooter is, dan wanneer
deze wagen zoude loopen over Venlo
KrefeldEssenHannover.
Het is zeker juist dat het aantal tarief
kilometers over Venlo minder bedraagt
dan over Oldenzaal (volgens Reisgids
resp. 211 en 293 K.M.) doch dit minder
aantal kilometers wordt wat de op
brengst voor de Nederlandsche Spoorwe
gen betreft weder gecompenseerd door
een grooter aantal reizigers en zooals wij
in ons oorspronkelijk schrijven reeds op
merkten kan bij eene goede verbinding
een druk verkeer uit het Westphaalsche
industriegebied over Vlissingen worden
verwacht. Dit vervoer ontgaat thans ge
heel en al aan de Nederlandsche Spoor
wegen, want de reizigers uit die streek
nemen de route over Ostende.
Andere bezwaren, die uwerzijds tegen
inwilliging van het verzoek zouden be
staan zijn ons niet bekend en kunnen wij
derhalve ook niet bestrijden, In een mon
deling onderhoud hadden wij zeker ver
nomen, of ze bestaan en hadden wij als
dan ook die bezwaren kunnen trachten
te ontzenuwen.
Meent nu ook uwe directie niet dat een
mondeling onderhoud over deze kwestie
tot eene goede oplossing zoude hebben
kunnen medewerken?
In 1926 is een proef genomen met een
doorgaanden wagen van Vlissingen naar
Dortmund, maar doordat de aankondiging
in de reisgidsen zeer onduidelijk was,
heeft het ubliek daarvan zeer weinig
gebruik gemaakt. Ook daaromtrent was
o.i. een mondelinge bespreking op haar
plaats geweest.
Waar nu bij de ontvangst van dit
schrijven de Europeesche dienstregelings
conferentie te Weenen wellicht reeds een
aanvang zal hebben genomen, heeft het
zeker niet veel zin thans nog langer over
deze aangelegenheid van gedachte4te wis
selen.
Zooals wij echter in den aanvang van
dit schrijven reeds mededeelden, werden
wij door den inhoud van uw telegram
zeer onaangenaam getroffen.
De behartiging van Handel en Nvver-
heid, waarmede een goed verkeer zoo
nauw is verbonden, is toch opgedragen
aan de Kamers van Koophandel en Fa
brieken en nu achten wij het principieel
onjuist, dat wanneer een officieel lichaam
als een Kamer van Koophandel bij de
spoorwegen een mondeling onderhoud
aanvraagt, zij daartoe op eene wijze, als
in uw meergemeld telegram is geschied,
niet in de gelegenheid wordt gesteld.
Zooals wij hierboven ook reeds meene"h
te hebben aangetoond, kan bij eene mon
delinge bespreking het pro en contra
eener zaak toch heel wat beter worden
toegelicht dan bij eene schriftelijke be
handeling.
Wij betreuren den loop dezer zaak dan
ook ten zeerste en meenen alles in het
werk te moeten stellen om in het ver
volg een dergelijke afdoening van belang
rijke verkeersaangelegenheden te voor
komen en dit niet alleen voor onze ka
mer, doch eveneens voor onze zuster
instellingen.
Wij meenen dan ook goed te doen af
schriften van ons oorspronkelijk schrij
ven, uw telegram en dit schrijven toe te
zenden aan Z.E. den Minister van Arbeid,
Handel en Nijverheid, onder wiens depar
tement de Kamers van Koophandel res-'
sorteeren en aan Z.E. den Minister van
Waterstaat, aan wiens Departement de
Spoorwegbelangen zijn toevertrouwd.
Wij hopen dat deze autoriteiten een
weg zullen vinden om te voorkomen, dat
officieele lichamen als de Kamers van
Koophandel en Fabrieken worden behan
deld op een dergelijke onheusche wijze,
als thans door u naar wij vertrouwen
zonder opzet is geschied.
Overeenkomstig dit laatste zijn aan ge
noemde ministers afschriften toegezon
den. Aan dien van Waterstaat is ge
vraagd bij de N. S. aan te dringen in het
vervolg ook een mondeling overleg met
de Kamers van Koophandel zooveel mo
gelijk te bevorderen en althans niet af te
wijzen op eene wijze, als thans is ge
schied.
Aan dien van Arbeid, Handel en Nij
verheid is gevraagd het standpunt van het
bureau bij zijn ambtgenoot te ondersteu
nen.
RADïO-PROGkAMMA.
Maandag 15 October
Hilversum, 1071 M.
6.007.15 Omroep-orkest. 7.15—7.45 Engel-
sche les beginners. 8.05—8.45 Lezing
door Prof. H. Zwaardemnker Hardhoo-
rendheid en. luister toestellen. 8.15—9 10
Concert, bariton. 9.10—11.00 Concertge
bouw (L. Zimmerman-viool, M. Loeven-
sohn-cello, J. Spaanderman, piano).
Huizen, 340.9 M. Na 6 uur 1870 M-
Uitsluitend N.C.R.Y.-uilz, 4-5 Ziekenuurtjo
7.00-7.30 Stenografieles. 7.30-8 00 spr.
G. v. Ravenzvvaay Muziek. 8.0Ö Concert
Het Chr. Radio-orkest, sopraan, viool,spr.
C. Smeenk, lid v. d. 2e Kamer „Grijpt
de kansen".
Haven try, 1600 M 6,20 Huishoud-
jpraatje. 6.36 Nieuwsber. 6.50 Voor pad-
vïndsters. 7.05 Pianosonaten van Schu
bert. 7.20 Dram. critiek. 7.35 Muziek.
7.45 voorlezing. 8.05 Vaudeville 8 20
Kamermuziek, sopraan, hobo. Het Ween-
scbe strijkkwartet. 9.20 Nieuwsber. 9 35
Actueele causerie 9.50 Nieuwsber. 9.55
De Militaire kapel. Piano. 11.20—12.20
Dansmuziek.
Parijs „Radio-Paris". 1750 M.
12.50—2.10 Orkestconcert 4.05—5.05
Syinphonieconcert, zang en dans 8.50
11.20 „Le Proces de Charlotte Corday"
radiotooneel. Daarna concert.
Langenberg, 469 M.
11.30 Mechanische muziek. 12.25—1.50
Orkestconcert. 5.05—5.50 Koorconcert.
7.20-8.15 Klein Weragorkest. 8 20-9.35.
Vroolijke voorlezing en muziek. Daarna
tot 11.20 Dansmuziek.
Iiönigswusterhansei, 1250 M.
(Zeesen).
11.20—4.20 Lezingen. 4.20—5.20 Orkest
concert 5.20—7.05 Lezingen. 7.20 Lezing.
7.50 Intern, programma-uitz. Concert uit
Weenen. Weener Philharmouie en Maria
Gerharl, zangeres. Daarna tot 11.50 Dans
muziek.
Hamburg, 395 M.
4.20 Dansmuziek 5.20 Vroolijk concert.
7 15 „Abu Hassan", kom. opera in 1 acte
van Weber. „Die Pilger von Mekka",
kom opera van Gluck. 10.20 Sluiten.
Brussel, 509 M.
5.20 Dansmuziek. 5.50 Orkestconcert.
6.35 Lezing. 6.50 Orkestconcert. 7.20 Gra-
moïoonmuziek. 8.35 Vioolconcert. 8.50—
10 35 Symphonieconcerl
Dinsdag 16 October. i
Hilversum. 1071 M
12 302 00 Trio Sjouwerman. 3.00
—4.00 Kniples. 5.307.15 Omroep-orkest.
Sopraan 7.15—7.45 Fngelsche les gevor
derden 8.05—8.35 Boekbespreking door
Jo de "Wit, S.35 „De Vijf Frankfurters"^
door het Nw. Nederl. Tooneel, blijspel
in drie bedrijven van C Rossler. Met
Mevr. Anna Sablairolles ;Hs gast. Fntve'
ac! muziek door het Omroeptrio. In de
pauze Persberichten.
Huizen, 3409 M. Na 6 uur 1870 M.
Uilsluitend K.R.O -uitzendingen
12.30-1.30 Het KRO-lvio 5 30—6.30
Graniofoonmuziek. 0.30—7.00 Esperanto-
les 7.00—7.30 Kerklatijn voor beginners
730—8.00 Kerklatijn voor gevorderden.
8 00—8.30 Spr. Dr. L G. Kortenliorst,
lid van de Tweede Kamer: Kalender
hervorming. 8.30 „Beatrijs", mysteriespel
in vier tafr. van Dr. F. Bulten, R. K,
Amslerd Tooneelgezelschap o'.i.v, A.
Sweers.
Da ven try, 1600 M.
10.35 Kerkdienst. 11.20 Gramofoon-
muzielc 12.20 Concert. Sopraan, bariton,
cello. 1.20—2.20 Orkeslconcerl. 245 Be
richten. 2.50 Voor de scholen. 3.20 Mu
ziekles 3.40 Muziek. 3 55 Fransche les.
4 20 Orkestconcerf. 4.35 Voor de scho
len 4.50 Orkestconcert. 5.35 Kinderuur-
tje. 6 20 Moderne Engelsche poëzie. 6.35
Nieuwsber. 6.50 Muziek. 7.05 Schubert's
pianosonaten. 7.20 Lezing Tuberculosis.
7.35 Muziek. 7.45 Lezing- Anthony Trol-
iope. 8 05 Licht orkeslconcerl. B. Wil
liams, tenor, B. Bannerman, harp. Orkest.
8.20—8.50 Lezing. 9.20 Nieuwsberichten.
9,35 Muziekles. 9.55 Nieuwsberichten.
10 00 Concert. Alb. de Courville en Jack
Padbury's Cosmo Club band. 11.00—12.20
Dansmuziek.
Parijs „Radio-Paris", 1750 M.
12.50—2.10 Orkeslconcert. 4.055.05
Orkeslconcerl, "8.50 Literaire causerie.
9.05—11.20 „Les Pecheurs der Perles";
opcra-comique, Bizel.
Langenberg, 469 M.
1130 Mechanische muziek. 12.251.50
Orkestconcert. 3.40—4,15 „De Wolf eti
de zeven geitjes", sprookjes van Grimm.
5 05—5.50 Gramofoonmuziek. 7.20 „Der
Liebestrank", kom. opera van Donizetti.
Köningswusterhausen, 1250 M,
(Zee sen,).
11 20-4.20 Lezingen. 1.20-5.20 Or
keslconcert. 5.20—7.05 Lezingen. 7.20 Or
kestconcert- Contra-bas. Fluit. 8.20 Le
zing. 8.50 Lezing.
H a m b u r g, 395 M.
"3 20 Orkeslconcerl. 7.20 „Die Kino-
königin," operette in 3 acten van J. Gil
bert. Daarna tol 10.20 Dansmuziek en
Cabaret.
Brussel, 509 M.
5.20 Dansmuziek. 6.50 Trio-concert
8.35 Concert. Orkest. Zangeres. Bas.
10.35 Sluiten.
BUITENLAND
Algemeen Overzicht
De affairc-IInran.
In dc affaire-Horan is eenige ophel
dering gekomen, doordat nu vaststaat
hoe de Amerikaansche journalist Horan
de bewuste circulaire in handen heefl
gekregen. Horan was nl bevriend met
den Franscben journnalist de la Planque
en bij deze geabonneerd ;in den letter
lijken zin van liet woord!) op een in
lichtingendienst Als medewerker aan
eenige Fransche bladen had de la Plan
que eenige introducties aan de Quay
d'Osay, waar hij weer bevriend was met
een ambtenaar van het officieel persbu
reau. Deze overhandigde hem een paar
weken geleden een exemplaar van een
officieelen omzendbrief, dat de la Plan
que weer aan Horan gar Deze pu
bliceerde 't zonder de Ia Planque er in te
kennen, waarmee hij zeer ïnconrect han
delde. Men neemt in Parijs aan, dat
cie ia Planque vrij uil gaat. Hoe 't echter
mogelijk is dat deze in dat bewuste stuk
niets zag, lijkt onbegrijpelijk. In ieder
geval is de brief toch, hoe dan ook bij
liet Fransche officieel persbureau ver
zeild geraakt. :t Zou interessant zijn na
te gaan, hoe. 't daar kwam. In ieder
geval is daar toch nochalant omgespron
gen met een dergelijk document. I-Ioran
zag er blijkbaar veel in. En zijn laast-
gever dhr. Hearst nog incer I
Er schijnt geen sprake te zijn ge
weest van omkooping van een ambtenaar,
doch van een „eenvoudige beroepsfoul".
't Is maar, wat je onder eenvoudig ver
staat.
De toclil van de Zeppelin,
Het laatste tot hel oogenblik waarop
wij dit schrijven over de tocht van de
Zeppelin is dat het luchtschip te 5 u.
15 Amerik. tijd 10 mijlen te Z.W. van
de Be.rmiida-eilanden vloog met koers
naar Lakehurst. Ilct luchtschip zou waar
schijnlijk niet voor Maandagmiddag daar
aankomen.
De „Graf Zeppelin" heeft nog schade
gehad, die echter hersteld kon worden
doch de snelheid moest tot 75 5 S0
K3f. worden verminderd Doch wel wer
den alle schepen verzocht uit te kijken
en zoo noodig assistentie te verleencn
die is echter niet meer noodig gebleven
Het bleek dal een valwind de onderste
bespanning van het linker stabiliseerings-
vlak had doen scheuren. Er is geen re
den tot ongerustheid.
De „Graf Zeppelin" heeft thans gere
gelde radio-verbinding met 'Amerika.
Uit New York wordt nog gemeld, dat
in bijna alle theaters van de Broadway
Zaterdagnacht één minuut stilte is ver
zocht is, om de bezoekers en tooneelspe-
llers in de gelegenheid le stellen, ge
beden te doen voor de veiligheid en het
geluk van den. graf Zeppelin Aan deze
pauze werd door allen strikt de hand ge
houden.
De belangstelling voor hel luchtschip
neemt van uur tot uur toe. Berichten
met geweldige opschriften over het ver
loop van den tocht vullen de eerste pa
gina's der bladen.
Men meldt ons nader
Vollgens het Meteor station, van dc
Zeppelin werf te Friedrichshafen ont
vangen weerberichten ligt het depressie-
gebied ten O. van het Amerikaansche
vasteland nog steeds op dezelfde plaats.
Hieruit blijkt, waarom de Graf Zeppelin
bij den sterken N.W. wind. die het lucht
schip ontmoette (de windsterktle be
droeg 30 M per seckoers naar het Z
heeft genomen om 't ten Z.W van de
Bermuda eilanden gelegen hoofdrukge-
bied te bereiken Bij deze manoevre is
het luchtschip weer veel naar het O
gedeelte van de eilandengroep afgedre
ven. Als bevestigd wordt dat de Graf
Zeppelin thans hel hoogdrukgebied be
reikt heeft, zooals door helt Amerikaan
sche marinestafion op* Lakehurst wordt
gemeld, dan zal 't bij de huidige snel
heid nog minstens 16 uur in den namid
dag worden voordat kaap Hatevas be
reikt wordt In liet gunstigstte geval kan
dan het luchtschip in de late avonduren
Lakehurst bereiken.
Spioor«e£ongeinh in Glou
cestershire.
De e xpresstrein Bristol—Gloucester is
bij Oharficld in Gloucestershire op een
van de tegenovergestelde zijde komen
den goederentrein gereden De botsing
was erg. maar door de vaart van den
sneltrein zou het ongeluk hoofdzakelijk
ten koste van den goederentrein gegaan
zijn, als niet een tweede goederentrein
weer op den sneltrein was .gereden, toen
deze pas ontspoord was en men reeds
druk bezig was de gewonden te bevrij
den Door de tweede botsing ontstond,
pas de brand, die onbeschrijfelijke too-
neelen veroorzaakt heeft. Er zijn tot
7 uur 13 dooden gevonden en 7 zwaar
gewonden zijn met ziekenauto's naar een
ziekenhuis te Bristol getransporteerd
Er worden nog 10 12 personen ver
mist, zoodat het aantal slachtoffers nog
wel grooter zal worden Op een plek lig
gen twee goederenwagens boven op een
personenwagen van den sneltrein en de
chaos hout en ijzerdeelen is verschrik
kelijk Eenige goederenwagens zijn vol
komen versplinterd. De beide conduc
teurs van de goederentreinen belioorcn-
tot de dooden
Beknopte Mededeelingen
Uit Frankrijk.
Het B. T. A. meldt uit Parijs, dat de
Fransche minister van marine, den kapi
tein ter zee Fennet, van den algemeenen
marinestaf naar Amsterdam heeft gezon
den om een onderzoek in te stellen naar
de omstandigheden van de aanvaring met
de duikboot „Ondine".
De Grieksche gezant te Parijs heeft
zich Zaterdagmorgen naar het ministerie
van marine begeven, waar hij aan Lygues
de deelneming van zijn regeering met het
verlies van de duikboot „Ondine" over
bracht. Hij voegde er aan toe, dat de
Grieksche regeering in het bijzonder ge
troffen was door het feit, dat de Griek
sche vlag bij dit tragisch incident betrok
ken is en hij deelde mede, dat de Griek
sche gezant te 's-Gravenhage zich naar
Rotterdam begeven heeft.
Uit Athene wordt nader gemeld, dat
Politis den Griekschen marine-attaché te
Londen opgedragen heeft, onmiddellijk
naar Rotterdam te vertrekken.
Uit Duitschland.
In de te Dresden gehouden verga
dering van de democratische Rijksdag-
groep is van gedachten gewisseld over de
kruiserkwestie. Naar het „Berl. Tagebl."
meldt, heeft de groep zich eenstemmig
tegen den bouw van de kruiser uitgespro
ken en zal in dien zin aan den partijraad
rapporteeren.
Uit Tsjecho-Slowakije.i
- Men heeft gister bij het opruimings-
werk te Praag op de plaats van het in
gestorte gebouw geen andere resultaten
bereikt. De gegevens van het tot nu toe
vastgestelde aantal dooden wisselen tus
schen 38 en 43. Er worden nog ongeveer
20 arbeiders vermist.
Men hoopt morgen tot den vloer van
de tweede kelderverdieping te kunnen
doordringen, waar naar vermoed wordt,
de rest van de arbeiders gevlucht kan
zijn.
Uit Polen.
Nadat de bemiddelingspogingen tus
schen de industrieelen en de arbeidersor
ganisaties zijn mislukt is de algemcene
staking begonnen. Bij Rabaruska in O.
Galicië kwam 't tusschen stakende Oo-
krainische landarbeiders en de .plaatse
lijke politie tot bloedige botsingen Toen
eenige arbeiders onder verdenking van
communistische propaganda gearresteerd
werden trokken ongeveer 500 landarbei
ders naar het politiebureau en trachtten
de nolitie te ontwapenen en de gevan
genen te bevrijden. De politie maakte
van de vuurwapenen gebruik. Aan beide
zijden is een aantal gewonden Dc de
monstranten werden tenslotte uileen ge
dreven.
Uit Denemarkeni
De keizerin-wed owe Maria Feodo*
rowna is in den ouderdom van! 81 jaar
op het slot Hvidoeroe bij Kopenhagen
o\erleden. Zij was de moeder van den
vermoorden tsaar. Zij was een geboren
Prinses Dagmar van Denemarken.
Ui t C h i n a.
Naar uit Peking gemeld wordt wer
den de meeste scholen en ziekerahiuizem
in de provincie Ronan, die door zende
lingen der Cauadeesclie eenbeidskerk ge
sticht werden door soldaten van het leger
van generaal Feng geplunderd eai m
brand gesloken
bestrijdt met succes
Rheumatiek - Jicht - Griep
Steken in de Zij en Hoest
Bij slpolh. en Drog. heele {ooi {0.75, hatcc JooO 45
(Ingez Med
Ingezonden Stukken.
Mijnheer de Redacteur.
Toen Donderdagavond 11 Oct de Prov.
boot, 't Katsche Veer. komende van Zie-
rikzec, door storm en stroom afdreef en
ongeveer 10 Meter uit den wal, althans
van den steiger, aan den grond raakte,
werd na e?nige vergcefschie pogingen tot
vlot konion, -besloten de passsagiers per
sloep aan land te brengen
Edoch de bewuste sloep, scheen niet
{volmaakt dicht te zijn. althans in een
ommezien stond het water de 4 inzit
tende passagiers tot aan de knieeën. Ge-
Gelukkig voor hen dat de afstand maar
pl.m. 10 Meter was.
Deze gebeurtenis heeft mij aanleiding
gegeven ter bevoegde plaatse de aandacht
te vestigen op deze kwestie opdat ©en
grondig onderzoek naar cfe deugdelijk
heid van 't reddingsmatieriaal'zal kun
nen volgen, waaronder de sloepen toch'
zeker ook wel behoren Tevens zal dan
worden ingediend een klacht bver de
houding van den kapitein, die m i te
kort gescholen is, in zijn verffLrobltingen.
tevcnover de aan zijn hoede toever
trouwde passagiers
H. VAN PUTTEN'.
Middelburg. 13 Oct 1928.
MARKTBERICHTEN
Goes, 13 Oct Veilingsvereenïging Z-
Bevcland.
Exportveiling tomaten A 10 10, B 7,
C 8 50 en CC 2 per 100 K.G
Peren Doyenne de Commice 61,
Comlesse dc Paris 18—21, Nouveau Po-
teau 10—15, Beurré Ciairgeau 10—14, id.
Durandeau 12—14, groene Chaumontel
10- 12, bruine id. 9—11. winter Rielpe-
ren 12, id Touwtjes 12, id Bergamotten
10—12, Jodenpcren 10—13, Pondsperen
13—15. Gieser Wildeman 13—18, Klei-
peren 10—14, afval- en kroetperen 1—6,
alles per 100 KG
Appels goud Rcinetlen 20—32, Jac.
bel 17—24, dubbele zure Bellefeur 20—
25. zure Bellefleur IS—28, Fransche id.
11—16. "Westlandsche id. 15—18, Court
Rendu 14- 16, Lemoenappels 23, Salomé
18, grauwzuur 10—15, Reinette d'Or 12—
14, zoete Campagne 17—25, id. Bellefleur
14 18, id Armgaardc 20, id. Pippeling
11, Pornrne d'Oranjc 21, Geld Hollaart
15. afval- en kroetappels 2—12, alles per
100 K.G.
Diversen kweeperen 29, mispels 12—
13, princesseboonen 23. Wagenaarsboo-
nen 18, groene booncn 7—19. stekuien
1, r.apcn 1 20, alles per 100 K.G.me
loenen 8, bloemkool 2—13, roode kool 5,
isavoijekool 1—5, andijvie 2.70, kropsla
0.50 noten 1.20—1.SO alles per 100 stuks;
bazen 2.90 per stuk.
c
Rotterdam, 15 October. op de
veemarkt van heden waren aangevoerd:
178 vetter runderen, 197 vette- cn gras
kalveren, 7 nuchtere kalveren, 742 scha
pen en lammeren, 1111 varkens.
Prijzen voor Vette koeien le kw 1 00
- 1 05 2e kw- 0.921/2—0.85, 3e kw. 0 75
—0.65; Ossen le kw. 0.92i/2—0.95, 2e kw.
0.85—0.75, 3e kw. 0.65—0.55; Kalveren
le kw. 1.45—1.65, 2e lrvv. 1.25—1.10, 3e
kw 0.95—0.S0; Schapen le kw. 0.70
0.75, 2e lew 060-050. 3c kw 0.45;
Lammeren 0.80—0 90; Varkens le kw.
0.72-0 74, 2e kw. 0.70-0.6S, 3e lew. 0 66
0 63; Export 66—69.
Vlas Aangevoerd uitsluitend schoon:
van blauw 800 K G. 120—130, van Gro-
ningscli 7000 KG 110—150, van Hol-
land.sch geel 8700 K G 105-130.
Lijnzaad voer 16—18, zaai 18—20,
Mosterdzaad Blaauw Maanzaad 35—37,
Karwijzaad 36—38; Aardappelen Beve
landers 2 40—3.00, Zeeuwsche blauwe en
bonte 3.65- 1 00 Westlandsche 7.00—
8.00. Poters 2.00—2 50. Zeeuw Eigenhei
mers 2.60- 2 90 Blauwe id. 2.80—3.00,
Brielsche id 2,90—3.40.
W estlca pelle.
Abonnementen en Advertentiën voor
dit blad worden aangenomen door
den Agent K. LIEVENSE.