HELMAN
n
mm LIKDOORNS
"GETS- IT
X
I eeu
■gun-
Inilel
Tillen
Ireda
ttaire
llitai-
zicli
van
Iigen,
i Mi-
ge-
aan-
belft,
even
lering
Isdeel.
fioetig
I luinf
fikt en
Ëonder
Ijf ik
Tef bij
feeken.
kop
Ik
frt een
dat
wordt,
lel, die
■komt.
■mans*
schap.
J klein
lutje,
door
ier ge
wordt,
[demie-
ons
letters
Its vor-
jelezen,
dier.
wapen waaraan seder Maunst dagen
steeds hel meeste theoretisch onderzoek
werd besteea, getuige alleen reeds de
speciale handleidingen van "Brcchlel, De
conste van busschielen, Willem' Claesz',
Practijcke der Busschielerije, de werken
van Tarlaglia, Ulano, Sieminowicz of
Büchner, alle uil de 16de eu. 17de eeuw.
Nog geen decennium later bestonden der
gelijke arlilieriescholen te Groningen, s-
Gravenhage en Zutfen, in welke laatste
stad daarnaast in 1800 een opleiding
voor de genie werd gesticht In 1805
kwam door opheffing dezer instituten cn
reorganisatie van het militair onderwijs
een centrale school voor theoretisch on
derricht en practisc.be vorming lot stand,
welke gevestigd werd te Amersfoort
Doch het ging destijds met die inrich
tingen als met de grondwetten des lands;
zij werden als een boom1 verplant of ge
lijk koopwaar ingevoerd. Het is dan ook
niet te verwonderen, dat koning Lodéwijk
Napoleon al weer andere plannen had
hij stichtte een cadettenschool op Ilons-
holredijk.
Dit is een kort exposc van de regeling
van hel militair onderwijs, voordat
koning Willem I door de stichting van
rijn instituut, de K. M. A. te Breda, een
heid trachtte te brengen in den chaos,
doordat hij allereerst doordrongen was
van het besef, dat een krachtig weerbaar
volksleger slechts gevormd kan worden
in samenhang met een beproefde, doel
treffende legerleiding, dat de theoreti
sche en practische vorming der officieren
beslissend is voor het welslagen der
krijgskundige operatiên, dat in 't kort
gezegd het leger zal zijn en worden, ge
lijk hel officierencorps is De waarheid
dezer stelling is wel het meest duidelijk
gedemonstreerd bij de krijgskundige ver
richtingen in onze Oost gedurende de vo
rige eeuw, waar niet enkel over de ge-
heele linie van kader en manschappen
wonderen van dapperheid vallen le boe
ken, doch in de meeste gevallen het be
leid van <le bekwame legeraanvoerders,
oud-kweekelingen aere Bredasche Alma
Mater, de overwinning der onzen moge
lijk maakte, waar moed en trouw1 alleen
zouden tekort geschoten hebben Per
soonlijke dapperheid, vaderlandsliefde.
Izelfopoffering e. d zijn tegenover het
verraad onzer bruine vijanden in de Oost
nimmer d e factoren der zege geweest.
Ook daarin ligt niet op> de laatste plaats
de beteekenis der Koninklijke stichting
van de Bredasche hooge school voor mi
litair onderwijs.
fFodi wane men niet, dat sedert 1828
de zaak van dat onderwijs als afdoen
de geregeld en dus ,,aF' kan beschouwd
worden In korte trekken geschetst was
de ontwikkeling der met zorg opgekweek
te jonge plant als volgt.
Gelijk boven reeds werd meegedeeld,
bestond sinds 1814 te Delft nog alleen
de artillerie- en genieschool", een weinig
juiste naam, aangezien daar ook de op
leiding voor den officiersrang bij de
wapens der infanterie cn cavelerie plaats
had. Daarnaast werd het kader lot den
officiersrang toe bij den troep gevormd
door eenige corpscommandanlen, even
wei lot een beperkt aantaf. Dat deze
laatste vorm van opleiding groole be
zwaren had, dikwijls minderwaardige
krachten kweekte en ten slotte in 't ge
heel niet meer voldeed, blijkt uit de op
heffing er van na enkele jaren.
Toen werd in 1828 de K. M. A. te
Breda geopend, om één centrale op
leiding te vestigen voor alle wapens be
nevens die totingeriicur bij den
R ij k s W a t e r s t a a t. Eigenlijk was het
nog meer 's konings tweede zoon, Prins
Frederik der Nederlanden, Grootmees
ter der Artillerie, dan de vader, die
het initiatie! tol de stichting der K. M.
A. nam. daar deze populaire prins in
Duitschland persoonlijk de voordeelen
eener militair-wetenschappelijke oplei
ding had leeren Waardeeren en, in zijn
land/ teruggekeerd, ook de natie daarin
wenschte te doen deelen. dor het we
tenschappelijke peil onzer officieren op
le voeren Toch ging men hierin aan
vankelijk te ver door de bij den troep
vergrijsde kaderleden letterlijk te dwin
gen op hun leeftijd nog eens den strijd
aan le binden met de eerste beginselen
der wiskundige wetenschappen of andere
leervakken, waarmee ze te voren nim
mer slaags waren geweest 1 Het werd
een gemopper en „gekanker" van be
lang, nogverergerd door de lage sala-
rieering, verzwaarden dienst en achter-
uitstelling De overgang van de opleiding
„door den dienst" naar die „djexon stu
die" te onverwachts en te groot! De oor
log met België bracht daarin lijdelijk
eenige verandering.
Tevens stond toen hel onderwijs aan
de pas geopende K. M. A te. Breda zoo
goed als stop, welk tijdperk van schor
sing geduurd heeft van October 1830
tot Juni 1836. Gedurende de jaren 1851—
55 had hier ook de opleiding tol zeeof
ficier plaats, practisch nog moeilijker dan
die voor Waterstaatsingenieur, welke in
1851 was vervallen. In dezelfde periode
kwam eveneens een tweede officiersop
leiding naast die aan de K, M. A. tot
ctand door de oprichting van het instruc
tie-bataljon te Kampen, waaraan een
cm sus werd verbonden om jongelieden
na gebleken geschiktheid tot 2en luit
dor-infanterie, of 2en luitenant-kwartier-
meester op te leiden Deze cursus, be
kend als hoofdcursus, werd in 1926
overgeplaatst naar Breda en eerst in dit
jaar officieus opgeheven.
Men ziet, het was ook in de vorige
eeuw met de proefnemingen op het ge
bied van ons militair hooger onderwijs
noc niet afgeloopcn, al bestond er de
Bredasche Iv. M. A. Zoo kunnen we
nog wijzen op de volgende reorganisatie -
maatregeleu. In 1869 werden eindetijk
de cursussen bij alle regimenten tot op
leiding van onderofficier tot officier
opgeheven wegens het veeltijds gebrek
kige der opleiding' en daarvoor in dc
plaats gesteld twee hoofdcurssen le
Maastricht en te 's-Herlogenbosch, waar
van die in Limburgs hoofdstad in 1877
ook weor werd opgeheven en een 'twee
de hoofdcursus bij hel instructie bataljon
geopend Door hel tekort aan infanterie-
olficieren heeft Haarlem eveneens nog
een lijd zijn militaire kweeksehool-*gehad,
aansluitende bij hel M(. O en V. H O
(1887), terwijl een cursus aldaar voor
cavalerie-officiercn in 1881 was opge
heven Te Schoonhoven werd in 1862
een instructie-compagnie tot kadervor
ming bij de artillerie opgericht, waar le
Utrecht een voorbereidende en le Delft
een hoofdcursus bij aansloaten, die eerst
door de wet op het militair onderwijs
van 1890 /buiten werking werden ge
steld.
(wordt vervolgd.)
MIINHARDT's
Hoofdpijn-Tabletten S0 et
Laxeer-Tabletten 60 et
Zenuw-Tabletten 75 et
Staal-Tabletten 90 et
Maag-Tablettsn 75 et
Bij Apoth. en Drogisten
(Ingez. Med
BUITENLAND
DE „SALON DE L'AUTOMOBILE".
De „Salon de 1'Automobile", die deze
week in het „Grand Palais" haar 22ste
jaarlijksche tentoonstelling geopend heeft,
is een van de grootste evenementen in het
Parijsche leven.
Het is een gebeurtenis, die sinds eeni
ge jaren de hartstochtelijke belangstelling
van iederéén opwektzoowel die van
den mondainen Parijzenaar, die bij elke
tentoonstelling zijn wagen voor een nieu-
weren verwisselt, als die van den een-
voudigen werktuigkundigen fabrieksarbei
der, voor wie het bezit van een eigen wa
gentje zich afteekent tegen den verren
horizont, in een toekomst, die de ver
wezenlijking zal brengen van zijn hoog
ste wenschen.
In de eerste tien dagen van de ten
toonstelling die uitsluitend gewijd zijn aan
de toeristen-auto's, leeft Parijs als in een
koorts, de auto-koorts, waaraan bijna
iemand ontkomt, en die, toch minstens
éénmaal in die tien dagen, naar het ma
jestueuze paleis omringd door goudbladig
herfstgeboomte, toedrijft den armsten
drommel zoowel als de schatrijke sport
liefhebber.
In dien tijd ziet men in Parijs ook een
heel ander soort toeristen dan gewoon
lijk. Geen wandelaars meer, die in non-
chalanten gang droomerig rond zich heen
loopen te kijken, maar menschen, die met
vlugge en energieke bewegingen bedrij
vig voortstappen, voor wie hun verblijf
in Parijs een ernstige kwestie is, waar
hun toekomst van af hangt, of een drin
gende zaak, die binnen een bepaalden
tijd moet afgewerkt worden.
Wanneer men van de place de la Con
corde de Champs Elysées opgaat, wordt
men dadelijk reeds getroffen door de on
gewone drukte die daar heerscht. Tal
rijke auto's van de grootste verscheiden
heid schieten er voorbij niet alleen, maar
aan weerskanten van de avenue bij bord
jes met den naam van het merk er op,
die vastgemaakt zijn aan de palen der
booglampen, staan lange, lange rijen
spiksplinternieuwe, blinkende, lokkende
auto's gestationneerd. Dat zijn de de
monstratie-auto's, die voor eeij proefrit
ten dienste staan aan den kooper, die in
een stand van het paleis zijn keuze heeft
gedaan.
In de breede avenue voor bet tentoon
stellingsgebouw is de drukte onbeschrijf
lijk en toch hoe prachtig geregeld I Aan
weerszijden staan in drie, vier dichte
rijen de voitures de maitre gerangschikt,
en daar lusschen instroomen over ilen
breeden rijweg onafgebroken de nieuw-
aar.gekomene toe, die daar slechts in één
richt'ng doorrijden mogen. Voor den mo
numentalen ingang is er een défilé zooals
zelfs Parijs dat maar zelden ziet. Het zegt
genoeg, dat den eersten dag al de Salon
32.000 bezoekers kreeg, ongeteld het
enorme personeel.
Daarbinnen is het één pracht en ver
rukking.
De formidabele glasbedekking, die het
plafond vormt van het Grand Palais, is
evenals de wanden behangen met sierlijk
gedrapeerde stoffen waarin mauve de
hoofdkleur vormt. Honderd zeven er
twintig internationale auto-merken ex-
poseeren daar de zuiverste meesterwer
ken hunner fabricatie, de bordjes boven
de stands geven wereldberoemde namen
te lezen. Overal groen, overal bloemen.
Op den grond mollige tapijten, waarover
een dichte menigte zich beweegt, vol be
langstelling discuteerend over dit of over
dat détail, als ware kenners, voor wie
geen enkel fabricatie-geheim verborgen
blijft.
Voor sommige stands van merken, die
de heele wereld van zich doen spreken,
is de doorgang bijna geheel verstopt, vast
samengedrongen staan de bezoekers daar
opgehoopt, en slechts noode loopen ze
eindelijk weer eens verder. Het is waar,
dat dat de merken zijn, die in groote se
ries fabriceeren en hun auto's daardoor
het minst duur verkoopen kunnen, zoo
dat die dus de meeste verwezenlijking
bieden voor de droomen der „groote mas
sa".
In de veelheid der vormen en lijnen
der auto's zelf is het curieus op te mer
ken, dal daarin langzamerhand als het
ware één type ontstaat, in vergelijking
waarmee de auto's van de vorige jaren
vormeloos en ouderwe sch lijken. De lijn
van sommige wagens maakt den indruk
van een zóó definitieve elegance, dat het
onmogelijk schijnt om nóg verder te gaan
in verfijning. En zoo deze Salon geen
werkelijk sensationeel nieuws brengt in
de algemeene constructie, er is allerlei
nieuws op te merken in de onderdeelen,
in de bijzonderheden van den motor tot
in de sluiting van de deuren.
Deze Salon toont ook aan, dat de fa
brikanten zich er niet alleen op toege
legd hebben om het uiterlijk der wagens
zoo aangenaam mogelijk te doen zijn,
maar om die vooral ook zoo comfortabel
en zoo geruiscliloos mogelijk te maken.
De toegang gemakkelijk en geriefelijk, de
zitplaatsen ruim, en de gang zoo stil als
de vlucht van een vogel.
Deze Salon is niet alleen een tentoon-
stellings-salon, maar ook een verkoop
salon. Vaak ziet men een paar naar een
stand toegaan, zich tot den verkooper
wenden, en na een kort gesprek en en
kele demonstraties is de koop gesloten,
want voor den kooper stond de zaak van
te voren reeds vast, hij had zijn merk
reeds definitief gekozen.
In die menigte menschen met zoo ver
schillend uiterlijk en van zoo verschil
lende geestesgesteldheid zijn er ook grap
pige types op te merken.
Daar bijvoorbeeld, die brave man, die
zich alle moeite van de wereld geeft, om
aan zijn dame uit te leggen, hoe een be
paalde motor werkt, of een bepaalde ver
snelling die stottert, bleek wordt, rood
wordt en er eindelijk heelemaal niet meer
uit kan komen, tetwijl de dame van haar
kant daarbij een gezicht trekt, alsof ze
het allemaal volkomen goed begrijpt.
En daar die ander, die tegenover het
publiek het air van een serieus kooper
aanneemt, den verkooper voor zich in be
slag neemt, en een hooge borst opzet als
de voorbijgangers naar hem kijken en
die dan ten slotte den stand verlaat onder
het voorwendsel, dat hij terug zal ko
men, maar dan naar een anderen stand
toeloopt met dezelfde gewichtige allures
om daar opnieuw zich de plezierige sen
satie te verschaffen opgemerkt te wor
den door bet publiek, en misschien wel
benijd.
Het is opmerkelijk hoezeer de algemee
ne kennis van auto's een deel geworden
is van het dagelijksch leven der Parijze-
naars.
Voor een stand staan een jonge man
en een jonge vrouw ernstig te redenee
ren over de voordeelen van een bepaald
remmensysteem, waarbij de jonge vrouw
met zoo'n beknopte juiste termen de re
denen van haar voorkeur weet uiteen te
zetten, dat een ingenieur-constructeur
haar dat waarschijnlijk niet verbeterd
zou hebben.
Natuurlijk is er in die Salon ook een
thé-zaal, vervroolijkt door een orkest, dat
de nieuwste mode-melodieën speelt, en
waar de jonge sportsmen en de elegante
vrouwelijke automobilisten tusschen hun
ernstige gesprekken over „de nieuwe
lijn" of over de nuances van een caros-
serie, minder technische en meer frivole
conversaties kunnen voeren en voor de
verandering na al die auto's eens kijken
kunnen naar de gracieuse mannequins der
groote modehuizen, die door de zalen
wandelen.
Als conclusie kan men zeggen, dat de
„Salon de l'Automobile" een van de
grootste successen lian het Parijsclic le
ren b, maar dat ze niet alleeu t Pa
rijs van belang is, omdat talrijke buiten-
landsche merken van die Salon haar de
finitieve erkenning verwachten en met
gelijke rechten als de Fransche automo
biel-industrie de aandacht vragen van
een menigte, die niet alleen uit alle Fran
sche provincies komt toegestroomd, maar
uit alle deelen van de heele wereld.
M. DE ROVANNO.
Parijs, 6 October 1928.
VERKOOPINGEN - VERPACHTINGEN
IN ZEELAND.
Oct.
15 Vlissingen, Huis en Land, Gem.
Vlissingen.
17 Middelburg, Inboedel. Notarishuis.
17 Oostkapelle, pannen enz., lttmann.
23 Koudekerke, Div. om-, goederen,
Blaupot t. Cate.
24 Oostkapelle, Inspan, Blaupot t. Cate
25 Middelburg, Huizen, Blaupot t. Cate
en Loeff.
26 O. Vliss. weg, Inspan, Hióolen.
Advertentiën.
HEDENDAAGSCHE
INTERIEURKUNST
De moderne interieurs rijn vaak van
eigenaardige schoonheid. Let eens op
den expressicvcn vorm/ het mooie
lijnenspel en dc lijne dctaileering van
onze inrichtingen. Dc afwerking is
tot in de kleinste onderdeelen Zorg=
vuldig geschied. Dc prijzen zijn slechts
weinig hooger dan voor massawerk
gevraagd wordt. Bezichtiging zonder
koopverplichting. Te allen tijde is U
welkom. Lift naar alle afdeelingen
lil
WONINGINRICHTING
Hoosstraat 200, ROTTERDAM - Telefoon 2638
Voor
BELASTINGZAKEN
verroege men zich
Rouaansche Kade G136.
BUREAU VOOR
ADMINISTRATIE. BELASTING
EN ASSURANTIEZAKEN.
De Leider W. ARTS.
DE PIJN VERDWIINTIH
3 seconden
Het doet er niet toe hoe erg de pijn
is, wat voor soort likdoorn liet is of
hoe lang U hem hebt „Gets-it" ver
drijft de pijn in 3 seconden. Bij de
minste aanraking er mee houdt de pijn
op. Dan verschrompelt de likdoorn
en verdwijnt totaal. U kunt wande
len, dansen, nauwe schoenen dragen
zooveel U maar wilt In Uw eigen
belang, probeer „Gets-it". Bij drogis
ten verkrijgbaar; kost slechts f0.90.
top. N V. vlh HENRI SANDERS
Kilxcngmcbt 52 Amsterdam
"oErs-iT"
9e Algemeene
Spaarverzekering
's Gravenhage
Anna v. Saxen plein 3
Deze instelling, opgericht in 1907,
heeft reeds een zestal spaarkassen
verdeeld en kan dus door feiten
en cijfers aantoonen, welke resul
taten met haar Coöperatief Spaar
systeem worden bereikt.
Op aanvrage worden gaarne alle
gewenschte inlichtingen en be
scheiden verstrekt.Aanvragen voor
Agentschap te richten aan het
BIJKANTOOR voor ZEELAND,
Wagenaarstr. 112 te Middelburg.
Directeur C. C. MANTZ