HELMAN n mm LIKDOORNS "GETS- IT X I eeu ■gun- Inilel Tillen Ireda ttaire llitai- zicli van Iigen, i Mi- ge- aan- belft, even lering Isdeel. fioetig I luinf fikt en Ëonder Ijf ik Tef bij feeken. kop Ik frt een dat wordt, lel, die ■komt. ■mans* schap. J klein lutje, door ier ge wordt, [demie- ons letters Its vor- jelezen, dier. wapen waaraan seder Maunst dagen steeds hel meeste theoretisch onderzoek werd besteea, getuige alleen reeds de speciale handleidingen van "Brcchlel, De conste van busschielen, Willem' Claesz', Practijcke der Busschielerije, de werken van Tarlaglia, Ulano, Sieminowicz of Büchner, alle uil de 16de eu. 17de eeuw. Nog geen decennium later bestonden der gelijke arlilieriescholen te Groningen, s- Gravenhage en Zutfen, in welke laatste stad daarnaast in 1800 een opleiding voor de genie werd gesticht In 1805 kwam door opheffing dezer instituten cn reorganisatie van het militair onderwijs een centrale school voor theoretisch on derricht en practisc.be vorming lot stand, welke gevestigd werd te Amersfoort Doch het ging destijds met die inrich tingen als met de grondwetten des lands; zij werden als een boom1 verplant of ge lijk koopwaar ingevoerd. Het is dan ook niet te verwonderen, dat koning Lodéwijk Napoleon al weer andere plannen had hij stichtte een cadettenschool op Ilons- holredijk. Dit is een kort exposc van de regeling van hel militair onderwijs, voordat koning Willem I door de stichting van rijn instituut, de K. M. A. te Breda, een heid trachtte te brengen in den chaos, doordat hij allereerst doordrongen was van het besef, dat een krachtig weerbaar volksleger slechts gevormd kan worden in samenhang met een beproefde, doel treffende legerleiding, dat de theoreti sche en practische vorming der officieren beslissend is voor het welslagen der krijgskundige operatiên, dat in 't kort gezegd het leger zal zijn en worden, ge lijk hel officierencorps is De waarheid dezer stelling is wel het meest duidelijk gedemonstreerd bij de krijgskundige ver richtingen in onze Oost gedurende de vo rige eeuw, waar niet enkel over de ge- heele linie van kader en manschappen wonderen van dapperheid vallen le boe ken, doch in de meeste gevallen het be leid van <le bekwame legeraanvoerders, oud-kweekelingen aere Bredasche Alma Mater, de overwinning der onzen moge lijk maakte, waar moed en trouw1 alleen zouden tekort geschoten hebben Per soonlijke dapperheid, vaderlandsliefde. Izelfopoffering e. d zijn tegenover het verraad onzer bruine vijanden in de Oost nimmer d e factoren der zege geweest. Ook daarin ligt niet op> de laatste plaats de beteekenis der Koninklijke stichting van de Bredasche hooge school voor mi litair onderwijs. fFodi wane men niet, dat sedert 1828 de zaak van dat onderwijs als afdoen de geregeld en dus ,,aF' kan beschouwd worden In korte trekken geschetst was de ontwikkeling der met zorg opgekweek te jonge plant als volgt. Gelijk boven reeds werd meegedeeld, bestond sinds 1814 te Delft nog alleen de artillerie- en genieschool", een weinig juiste naam, aangezien daar ook de op leiding voor den officiersrang bij de wapens der infanterie cn cavelerie plaats had. Daarnaast werd het kader lot den officiersrang toe bij den troep gevormd door eenige corpscommandanlen, even wei lot een beperkt aantaf. Dat deze laatste vorm van opleiding groole be zwaren had, dikwijls minderwaardige krachten kweekte en ten slotte in 't ge heel niet meer voldeed, blijkt uit de op heffing er van na enkele jaren. Toen werd in 1828 de K. M. A. te Breda geopend, om één centrale op leiding te vestigen voor alle wapens be nevens die totingeriicur bij den R ij k s W a t e r s t a a t. Eigenlijk was het nog meer 's konings tweede zoon, Prins Frederik der Nederlanden, Grootmees ter der Artillerie, dan de vader, die het initiatie! tol de stichting der K. M. A. nam. daar deze populaire prins in Duitschland persoonlijk de voordeelen eener militair-wetenschappelijke oplei ding had leeren Waardeeren en, in zijn land/ teruggekeerd, ook de natie daarin wenschte te doen deelen. dor het we tenschappelijke peil onzer officieren op le voeren Toch ging men hierin aan vankelijk te ver door de bij den troep vergrijsde kaderleden letterlijk te dwin gen op hun leeftijd nog eens den strijd aan le binden met de eerste beginselen der wiskundige wetenschappen of andere leervakken, waarmee ze te voren nim mer slaags waren geweest 1 Het werd een gemopper en „gekanker" van be lang, nogverergerd door de lage sala- rieering, verzwaarden dienst en achter- uitstelling De overgang van de opleiding „door den dienst" naar die „djexon stu die" te onverwachts en te groot! De oor log met België bracht daarin lijdelijk eenige verandering. Tevens stond toen hel onderwijs aan de pas geopende K. M. A te. Breda zoo goed als stop, welk tijdperk van schor sing geduurd heeft van October 1830 tot Juni 1836. Gedurende de jaren 1851— 55 had hier ook de opleiding tol zeeof ficier plaats, practisch nog moeilijker dan die voor Waterstaatsingenieur, welke in 1851 was vervallen. In dezelfde periode kwam eveneens een tweede officiersop leiding naast die aan de K, M. A. tot ctand door de oprichting van het instruc tie-bataljon te Kampen, waaraan een cm sus werd verbonden om jongelieden na gebleken geschiktheid tot 2en luit dor-infanterie, of 2en luitenant-kwartier- meester op te leiden Deze cursus, be kend als hoofdcursus, werd in 1926 overgeplaatst naar Breda en eerst in dit jaar officieus opgeheven. Men ziet, het was ook in de vorige eeuw met de proefnemingen op het ge bied van ons militair hooger onderwijs noc niet afgeloopcn, al bestond er de Bredasche Iv. M. A. Zoo kunnen we nog wijzen op de volgende reorganisatie - maatregeleu. In 1869 werden eindetijk de cursussen bij alle regimenten tot op leiding van onderofficier tot officier opgeheven wegens het veeltijds gebrek kige der opleiding' en daarvoor in dc plaats gesteld twee hoofdcurssen le Maastricht en te 's-Herlogenbosch, waar van die in Limburgs hoofdstad in 1877 ook weor werd opgeheven en een 'twee de hoofdcursus bij hel instructie bataljon geopend Door hel tekort aan infanterie- olficieren heeft Haarlem eveneens nog een lijd zijn militaire kweeksehool-*gehad, aansluitende bij hel M(. O en V. H O (1887), terwijl een cursus aldaar voor cavalerie-officiercn in 1881 was opge heven Te Schoonhoven werd in 1862 een instructie-compagnie tot kadervor ming bij de artillerie opgericht, waar le Utrecht een voorbereidende en le Delft een hoofdcursus bij aansloaten, die eerst door de wet op het militair onderwijs van 1890 /buiten werking werden ge steld. (wordt vervolgd.) MIINHARDT's Hoofdpijn-Tabletten S0 et Laxeer-Tabletten 60 et Zenuw-Tabletten 75 et Staal-Tabletten 90 et Maag-Tablettsn 75 et Bij Apoth. en Drogisten (Ingez. Med BUITENLAND DE „SALON DE L'AUTOMOBILE". De „Salon de 1'Automobile", die deze week in het „Grand Palais" haar 22ste jaarlijksche tentoonstelling geopend heeft, is een van de grootste evenementen in het Parijsche leven. Het is een gebeurtenis, die sinds eeni ge jaren de hartstochtelijke belangstelling van iederéén opwektzoowel die van den mondainen Parijzenaar, die bij elke tentoonstelling zijn wagen voor een nieu- weren verwisselt, als die van den een- voudigen werktuigkundigen fabrieksarbei der, voor wie het bezit van een eigen wa gentje zich afteekent tegen den verren horizont, in een toekomst, die de ver wezenlijking zal brengen van zijn hoog ste wenschen. In de eerste tien dagen van de ten toonstelling die uitsluitend gewijd zijn aan de toeristen-auto's, leeft Parijs als in een koorts, de auto-koorts, waaraan bijna iemand ontkomt, en die, toch minstens éénmaal in die tien dagen, naar het ma jestueuze paleis omringd door goudbladig herfstgeboomte, toedrijft den armsten drommel zoowel als de schatrijke sport liefhebber. In dien tijd ziet men in Parijs ook een heel ander soort toeristen dan gewoon lijk. Geen wandelaars meer, die in non- chalanten gang droomerig rond zich heen loopen te kijken, maar menschen, die met vlugge en energieke bewegingen bedrij vig voortstappen, voor wie hun verblijf in Parijs een ernstige kwestie is, waar hun toekomst van af hangt, of een drin gende zaak, die binnen een bepaalden tijd moet afgewerkt worden. Wanneer men van de place de la Con corde de Champs Elysées opgaat, wordt men dadelijk reeds getroffen door de on gewone drukte die daar heerscht. Tal rijke auto's van de grootste verscheiden heid schieten er voorbij niet alleen, maar aan weerskanten van de avenue bij bord jes met den naam van het merk er op, die vastgemaakt zijn aan de palen der booglampen, staan lange, lange rijen spiksplinternieuwe, blinkende, lokkende auto's gestationneerd. Dat zijn de de monstratie-auto's, die voor eeij proefrit ten dienste staan aan den kooper, die in een stand van het paleis zijn keuze heeft gedaan. In de breede avenue voor bet tentoon stellingsgebouw is de drukte onbeschrijf lijk en toch hoe prachtig geregeld I Aan weerszijden staan in drie, vier dichte rijen de voitures de maitre gerangschikt, en daar lusschen instroomen over ilen breeden rijweg onafgebroken de nieuw- aar.gekomene toe, die daar slechts in één richt'ng doorrijden mogen. Voor den mo numentalen ingang is er een défilé zooals zelfs Parijs dat maar zelden ziet. Het zegt genoeg, dat den eersten dag al de Salon 32.000 bezoekers kreeg, ongeteld het enorme personeel. Daarbinnen is het één pracht en ver rukking. De formidabele glasbedekking, die het plafond vormt van het Grand Palais, is evenals de wanden behangen met sierlijk gedrapeerde stoffen waarin mauve de hoofdkleur vormt. Honderd zeven er twintig internationale auto-merken ex- poseeren daar de zuiverste meesterwer ken hunner fabricatie, de bordjes boven de stands geven wereldberoemde namen te lezen. Overal groen, overal bloemen. Op den grond mollige tapijten, waarover een dichte menigte zich beweegt, vol be langstelling discuteerend over dit of over dat détail, als ware kenners, voor wie geen enkel fabricatie-geheim verborgen blijft. Voor sommige stands van merken, die de heele wereld van zich doen spreken, is de doorgang bijna geheel verstopt, vast samengedrongen staan de bezoekers daar opgehoopt, en slechts noode loopen ze eindelijk weer eens verder. Het is waar, dat dat de merken zijn, die in groote se ries fabriceeren en hun auto's daardoor het minst duur verkoopen kunnen, zoo dat die dus de meeste verwezenlijking bieden voor de droomen der „groote mas sa". In de veelheid der vormen en lijnen der auto's zelf is het curieus op te mer ken, dal daarin langzamerhand als het ware één type ontstaat, in vergelijking waarmee de auto's van de vorige jaren vormeloos en ouderwe sch lijken. De lijn van sommige wagens maakt den indruk van een zóó definitieve elegance, dat het onmogelijk schijnt om nóg verder te gaan in verfijning. En zoo deze Salon geen werkelijk sensationeel nieuws brengt in de algemeene constructie, er is allerlei nieuws op te merken in de onderdeelen, in de bijzonderheden van den motor tot in de sluiting van de deuren. Deze Salon toont ook aan, dat de fa brikanten zich er niet alleen op toege legd hebben om het uiterlijk der wagens zoo aangenaam mogelijk te doen zijn, maar om die vooral ook zoo comfortabel en zoo geruiscliloos mogelijk te maken. De toegang gemakkelijk en geriefelijk, de zitplaatsen ruim, en de gang zoo stil als de vlucht van een vogel. Deze Salon is niet alleen een tentoon- stellings-salon, maar ook een verkoop salon. Vaak ziet men een paar naar een stand toegaan, zich tot den verkooper wenden, en na een kort gesprek en en kele demonstraties is de koop gesloten, want voor den kooper stond de zaak van te voren reeds vast, hij had zijn merk reeds definitief gekozen. In die menigte menschen met zoo ver schillend uiterlijk en van zoo verschil lende geestesgesteldheid zijn er ook grap pige types op te merken. Daar bijvoorbeeld, die brave man, die zich alle moeite van de wereld geeft, om aan zijn dame uit te leggen, hoe een be paalde motor werkt, of een bepaalde ver snelling die stottert, bleek wordt, rood wordt en er eindelijk heelemaal niet meer uit kan komen, tetwijl de dame van haar kant daarbij een gezicht trekt, alsof ze het allemaal volkomen goed begrijpt. En daar die ander, die tegenover het publiek het air van een serieus kooper aanneemt, den verkooper voor zich in be slag neemt, en een hooge borst opzet als de voorbijgangers naar hem kijken en die dan ten slotte den stand verlaat onder het voorwendsel, dat hij terug zal ko men, maar dan naar een anderen stand toeloopt met dezelfde gewichtige allures om daar opnieuw zich de plezierige sen satie te verschaffen opgemerkt te wor den door bet publiek, en misschien wel benijd. Het is opmerkelijk hoezeer de algemee ne kennis van auto's een deel geworden is van het dagelijksch leven der Parijze- naars. Voor een stand staan een jonge man en een jonge vrouw ernstig te redenee ren over de voordeelen van een bepaald remmensysteem, waarbij de jonge vrouw met zoo'n beknopte juiste termen de re denen van haar voorkeur weet uiteen te zetten, dat een ingenieur-constructeur haar dat waarschijnlijk niet verbeterd zou hebben. Natuurlijk is er in die Salon ook een thé-zaal, vervroolijkt door een orkest, dat de nieuwste mode-melodieën speelt, en waar de jonge sportsmen en de elegante vrouwelijke automobilisten tusschen hun ernstige gesprekken over „de nieuwe lijn" of over de nuances van een caros- serie, minder technische en meer frivole conversaties kunnen voeren en voor de verandering na al die auto's eens kijken kunnen naar de gracieuse mannequins der groote modehuizen, die door de zalen wandelen. Als conclusie kan men zeggen, dat de „Salon de l'Automobile" een van de grootste successen lian het Parijsclic le ren b, maar dat ze niet alleeu t Pa rijs van belang is, omdat talrijke buiten- landsche merken van die Salon haar de finitieve erkenning verwachten en met gelijke rechten als de Fransche automo biel-industrie de aandacht vragen van een menigte, die niet alleen uit alle Fran sche provincies komt toegestroomd, maar uit alle deelen van de heele wereld. M. DE ROVANNO. Parijs, 6 October 1928. VERKOOPINGEN - VERPACHTINGEN IN ZEELAND. Oct. 15 Vlissingen, Huis en Land, Gem. Vlissingen. 17 Middelburg, Inboedel. Notarishuis. 17 Oostkapelle, pannen enz., lttmann. 23 Koudekerke, Div. om-, goederen, Blaupot t. Cate. 24 Oostkapelle, Inspan, Blaupot t. Cate 25 Middelburg, Huizen, Blaupot t. Cate en Loeff. 26 O. Vliss. weg, Inspan, Hióolen. Advertentiën. HEDENDAAGSCHE INTERIEURKUNST De moderne interieurs rijn vaak van eigenaardige schoonheid. Let eens op den expressicvcn vorm/ het mooie lijnenspel en dc lijne dctaileering van onze inrichtingen. Dc afwerking is tot in de kleinste onderdeelen Zorg= vuldig geschied. Dc prijzen zijn slechts weinig hooger dan voor massawerk gevraagd wordt. Bezichtiging zonder koopverplichting. Te allen tijde is U welkom. Lift naar alle afdeelingen lil WONINGINRICHTING Hoosstraat 200, ROTTERDAM - Telefoon 2638 Voor BELASTINGZAKEN verroege men zich Rouaansche Kade G136. BUREAU VOOR ADMINISTRATIE. BELASTING EN ASSURANTIEZAKEN. De Leider W. ARTS. DE PIJN VERDWIINTIH 3 seconden Het doet er niet toe hoe erg de pijn is, wat voor soort likdoorn liet is of hoe lang U hem hebt „Gets-it" ver drijft de pijn in 3 seconden. Bij de minste aanraking er mee houdt de pijn op. Dan verschrompelt de likdoorn en verdwijnt totaal. U kunt wande len, dansen, nauwe schoenen dragen zooveel U maar wilt In Uw eigen belang, probeer „Gets-it". Bij drogis ten verkrijgbaar; kost slechts f0.90. top. N V. vlh HENRI SANDERS Kilxcngmcbt 52 Amsterdam "oErs-iT" 9e Algemeene Spaarverzekering 's Gravenhage Anna v. Saxen plein 3 Deze instelling, opgericht in 1907, heeft reeds een zestal spaarkassen verdeeld en kan dus door feiten en cijfers aantoonen, welke resul taten met haar Coöperatief Spaar systeem worden bereikt. Op aanvrage worden gaarne alle gewenschte inlichtingen en be scheiden verstrekt.Aanvragen voor Agentschap te richten aan het BIJKANTOOR voor ZEELAND, Wagenaarstr. 112 te Middelburg. Directeur C. C. MANTZ

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1928 | | pagina 7