dvertentiën,
Gezonde, krachtige menschen
w,
Verschillende Berichten
Maandagnacht surveilleerdjen twee
agenten van politie per fiiets in de Laan
van Mecrdcrvoort in Den Haag. Bij de
Rozenstraat kwam een auto met groote
snelheid hen achterop rijden. Naar de
verklaringen van een der agenten *£if
de chauffeur geen signalen.
De 55-jarige agent De F werd door
de auto gegrepen en meegesleurd. Ongfe-
téór 300 M. tverder werd de inan dooirtrijn
Collega gevonden, Hij hadj oogenschijnlijk
geen ernstige kwetsuren (gekregen; wél
had hij aan hrmen, gelaat en beenen
schaafwonden.
De auto is doorgereden.
Woensdagmiddag is de heer ter
K., die verdacht 'wordt den polilie-agent
tea* P. Maandagavondi. j.l. op de Laan
van Meerdervoort tc Den Haag aangere
den to hebben, djaor de politie aangehou
den en naar het Hoofdbureau van po
litie «overgebracht.
- Men meldt aan die Maash. uit Slie-
dnecht:
De autobus der N. V. Esoo, welke
Woensdagavond naar de garagp reed om
benzine te vullen, geraakte plotseling in
brand De 12-inzitlcnden konden zich
spoedig in veiligheid, stellen. De brand
weer 'bestreed het vuur krachtig, dpeh
kon niet verhinderen dat de autobus
geheel uitbranddje. De conducteur van
de ba® bekwam eenige brahdtwojndeni.
Verzekering dekt de schade.
De molenaar J. O. uit Zuid-Barge.
die Zaterd|ag ƒ,1. een wondje openkrabde,
is aan bloedvergiftiging! overledpn.
Op den Esschenbrugweg nabij Ooe-
v«urden is de auto van den heer Ten 'B.
uit Ooevorden bij bet uitwijken van oen
bond tegen een boom gered(en. De auto
werd vernield1» de chauffeur brak een
arm. De hond moest worden doodge
schoten.
De 82-jarige heer S T. te Heeren
veen, oud-hoofde van een school en ówd-
directeur der ftijksnormaalschool aldaar,
■die Maandag daar door 'n auto aangere
den werd, is aan de gevolgen overleden,.
Hij maakte, als eiken dag een fietstocht-
Te Assen is opgesloten J. L wissel-
looper, wonende te Coevordeq, die ervan
wordt verdacht zich te hebben schuldig
gemaakt aan verduistering van ongeveer
f 3500, ten nadeele van de Groninger
Bank.
Woensdagmiddag is de 68-jarigje P.
ia 'I H., in de Wolphaertsbocht teRiot-
terdani, dpordat hij in gedachten ver
zonken op de tramrails liep en het luiid|e
bellen van een trambestuurder tiiet
bleek te hooren, door dp tram aangere-
•den De bestuurder remde krachtig, doch
kon Diet verhinderen d,at in 'tH. eenige
meters werd meegesleurd. De oude man
werd! doodelijk verwond opgenomen. Hij
had een schedelfraetuur bekomen, zijn
linkerdijbeen en zijn rechterond|erbeen
gebroken Na eenige uren is hij overle
den Den trambestuurder zou geen
schuld treffen.
Op een kerkhof te Reval heeft een
Duitsche leerares aan 't graf van hare
ouders zich met petroleum overgoten en
vervolgens in brand gestoken. Voor dp
ongelukkige door voorbijgangers gerecj
kon worden, had, zij reeds ontzettende
brandwonden beltonnen. Zonder Weer lot
bewustzijn te zyn 'gekomen, is zij aan
hare verwondingen overleden.
Een eigenaardig geval is aan het
licht gekomen bjj het onderzoek, dat te
Montreal door kapitein 'Deniers, den com
missaris voor scheepswrakken' is inge
steld naar het teloorgaan van het 8000
tons Noorsche s.s. vQueens County" uit
Bergen, dal op 18 Augustus van Egg
Island vooiT Labradpr strandde en werd
stukgeslagen.
Volgens getuigenis van den gezagvoer
der en den eersten stuurman wera aan
boord een wacht gelaten om het wrak
te bewaken, doch na korten lijcfy werd
hel te middprnacht omringd door eeta
aantal bootjes met visschers uit Labra
dor jdjie liet onttakelde vaartuig be
klommen en, terwijl zij de wacht in be
dwang hielden, alles wat was mee te
nemen wegkaapten, o.a. 1000 ton meel.
De wacht wist 'te «ontkomen en bereikte
een naburigen vuurtoren vanwaar ze met
«assistentie terugkeerde, slechts «om te
zien hpe roovers zich met hum biu.it uit
de Y«oeten maakten.
Prins Bertil, de dprde zoon van
den kroonprins van Zweden is tot een
geldboete van 500 kronen (335 guldien)
veroordeeld wegens hel besturen van een
auto zonder rijbewijs, een dag of veer
tien geleden, toen de auto, die hij be
stuurde, omsloeg met het gevolg dat een
dei- inzittenden, een schoolknaap, gedood
werd. De prins was weliswaar te jong
(hyi is pas zestien) om een rijbewijs tc
kunnen krijgen, maar-Treeft toch de ver-
eischtè vaardigheidjsproeven afgelegd.
INVAL IN EEN SPEELHOL.
ïn den nacht van Maandag op Dinsdag
heeft, naar „Het Volk" meldt, de politie
een inval gedaan in een huis 41 Dam
rak Amsterdam, waarvan de tweede ver
dieping overdag aan een ILaagsch zaken
man was verhuurd, en 's nachts aan
lieden uit donker-Amsterdam.
Deze heeren vestigden in het kantoor
van den Iiaagschen zakenman een gele
genheid, die spoedig in de kringen van
hazardspelers algemeen bekend was en
zich dan ook avond aan avond lot diep
in den nacht in een druk bezoek verheu-
gen mocht.
Het is gebleken, dat meermalen bedra
gen tot duizend gulden omgingen.
Het is der politie, bij het observeeren
van dit speelhol, ook nog gebleken, dat
de in het benedenhuis gevestigde café
houder binnenshuis door de spelers op
de tweede verdieping voorzag van dran
ken, wal hem na het sluitingsuur van zijn
café des te gemakkelijker viel, daar hij
zijn particuliere woning op de derde ver
dieping had.
Maandagavond begaf een inspecteur
van politie zich met een aantal man
schappen naar het Damrak. Men drong
zonder veel opzien te baren tot de twee
de verdieping door, waar een in burger
gekleede agent aan het luikje in de deur
klopte. Toen dit geopend werd stak hij
zijn hand er door heen en opendft» de
deur.
„Handen omhoog", klonk toen het be
vel van de met de revolver in de vuist
achter hem aankomende politiemannen.
Niet minder dan achttien paar han
den gingen omhoog. Het sp«eelgcrei, als
mede het op tafel liggende geld en de
aanwezige drankvoorraad, werden in be
slag genomen. De achttien bezoekers zijn
daarop naai) het politiebureau overge
bracht. Nadat tegen elk hunner proces
verbaal was opgemaakt, konden zij we
der vertrekken. Ook tegen den caféhou
der is procesverbaal opgemaakt.
BUITENLAND
BRIEVEN UIT BERLIJN.
(Van onzen correspondent).
"Berlijn, 22 September.
Wat je in deze overgroot© stad altijd
weer pakt, dat is het tempo.
Tempo'. „Tempo" heet zetfs een dag
blad, dat dezer diagen voor het «eerst
verschenen is en in een nimmer gevoelde
behoefte tracht te voorzien.
Men houdt hier niet van rusten. Voor
al de Pruis niet, voor zoover hij handel
drijft en geldverdienen wil.
De winkeliers moeten om zeven uur
's avonds hun deuren afsluiten. Maar
denkt nu niet, dat ze naar de stamta
fel gaan, schouwburgen bezoeken of met
moeder de vrouw aan het wandelen
slaan. Ze werken. Je kunt ze van He
straat af zien zitten. Ze ploeteren nog
tot één, twee uur 's nachts door. Begin
nen 's ochtends om acht uur weer.
Industrieelen, geleerden, ingenieurs,
uilvinders alles werkt hier tot diep
in den nacht. Van mijn werkkamer uil
controleer ik zoo'n dertig woningen en
met de jaren ken ik m'n overburen,
weet ik precies, waai* ze hun studeer
kamer hebben. Daar brandt het licht
telken avond en zitten gebogen, gestal
tes achter de schrijftafel.
Tempo! De auto's rennen hier sneller
over hel spiegelgladde asphalt dan in
eenige andere stad ter wereld. De men
schen hebben haast. Geldverdienen wil
len ze. En wel net als voor den groo-
ten oorlog snéller dan andere vol
ken. Ze hebben de laatste jaren wel
gelezen, dal die bijna onmatig© vlijt hun
vroeger zooveel „vijanden." bezorgd had.
naijverigen, die zich in hun rustiger le
ventje gestoord voelden. Maar wat wilt
u? Men heelt den oorlog verloren, men
2 it op groote lasten. I)e naaiin „Dawes"
staat gegriffeld in alle Duitsche hersens.
Hij elke berekening, bij elk nieuw zaken-
plan komt die Yankee met de onafschei
delijke pijp te voorscbijn en grijnst.
Daar kan men zich heuscli niet meer
met nijdige Engelsche collega's bezig
houden, die 's avonds in rok wenschen
te dineeirén en Zalerdagochtcnds om 12
uur de kantoordeuren tot Maandag in liet
slot weipen.
Ze werken. De Duitschers, de Berlij-
ners.
Ik zou hier een geleerde beschouwing
kunnen geven over de wijze waarop.
Over de kapitalen, waarmee ze werken,
en die voor het meerendeel eigndom
dier grijnzende Yankees blijven. Over
het tragische van het geval, dat het Duit
sche volk eigenlijk zwoegt en ploetert
voor leenheeren. (Waarbij het woord
„leenheeren" letterlijk in alle beteéké-
nissen gelezen moet worden).
Maar wij willen slechts waarnemen,
welke uiterlijke resultaten van dit zwoe
gen zichtbaar worden. Zonder, ditmaal,
achter de coulissen te zien.
in ae eerste plaats: Berlijn wordt een
andere stad. Men bouwt, nien verbouwt.
De huizengevels, die tusschen 1880 en
1910 gezet werden zijn een beleediging
voor het oog. Mjoderne architecten en
critici in de kranten en tijdschriften heb
ben getracht, dit der massa duidelijk te
maken. Duizenden huisbazen hebben in
gezien, niet uit artistieke, maar ült R-
naneieele overwegingen. Sinds 1914 wa
ren geen reparaties meer uitgevoerd,
geen gevels meer hersteld en opgéschil-
derd. De tallooze barokke versieringen
verweerden, stukken van balcons, ar
men van gipsen „standbeelden", neu
zen en andere lichaamsdeelen van „stut
tende figuren" stortlen op de trottoirs
en verwondden voorbijgangers. Men was
wel gedwongen alles le vernieuwen of
radicaal af te breken. Dat laatste proces
was goedkooper. Geld had men niet
meer. Dus kwam vanzelf de kans van
de moderne architecten.
Die hebben van hun geniale uitblin
kers Erich Mendelssohn is de meest
ocKenae ae moae van Q© „niéuwe
zakelijkheid" overgènomen. Strakke,liefst
rechte, lijnen, zelden vlakversiering, geen
scherpe hoeken, geen kleurenbonlheid.
Veel licht, veêl groote vensters, niet
hoog maar breed.
Nu Ik hoef den Nederlandischen
lezer daar heusch niet veel meer van
te vertellen. De Duitschers hebben dien
Stijl namelijk in Holland afgeke
ken. Zelfs onze „baksleengevels" nemen
ze langzamerhand over. De meest moder
ne huizenblokken, die hier nu verrijzen,
herinneren heel sterk aan de nieuwe wij
ken van Amsterdam, Nieuwe Duitsche
villa's zijn vaak kopiên van soortgelijke
in Bergen, Bloemendaal, Laren Maar
typisch en oorspronkelijk zijn de verbou
wingen. Wie nu naar Berlijn komt moet
in de City en nog meer in het Westen,
daar stellig op letten.
Geen straat zonder bouwschullingen
en steigers. In dikke stofwolken ploffen
de gevelversieringen naar beneden. Eén
maand later staat het huis onherkenbaar
temidden zijner vérvelooze barok-buren.
Gladgeschoren nuchter. Berlijn 1928.
Of men laat de bovenverdiepingen zoo
als ze zijn en moderniseert all«een de
winkeletalages. Dat ziet er dan wonderlijk
uit. Maar men pleegt zich in drukke
stadsstraten niet om gevels te bekomme
ren. Tempo, Tempo! En bewondert al
leen de winkels. Die hier nu werkelijk
een bezienswaardigheid geworden ïijn
Ze werken, de Berlijners.
Ze willen den vreemdeling naar hun
stad lokken en bieden hem show na
show.
Zoo juist zijn de deuren van de Voe-
dingstentoonstelling en de exposities van
raaïo en bureaumeubelen gestolen. Men
bouwt de luchtvaartshow alweer opl En
zelfs heel de wereldstad wordt straks,
van af 7 October, tentoonstelling. De
„lichl-week"! Men gaat alle groote ge
houwen met zoeklichten bestralen, alle
hoofdstraten nog eens extra illumineeren.
De winkeliers doen mee. Rijk en Prui
sische slaat willen niet achterblijven.
Men wil de „Lichtstad" worden en Parijs
en New York verbitterde concurrentie
aandoen.
Komen de vreemdelingen om dat stra
lende beeld te zien, dan lokt men ze
gemakkelijk genoeg naar de „Ha", de
.Internationale Luftfahrt Auss'telling"
Naar wat men er van vertelt, moet
het reusachtig worden. Natuurlijk weer
eens de „grootste ter wereld", gjrooler
en veelzijdgier dan de Parijsche „Salon"
Militaire vliegtuigen (die Diutschland sinds
het verdrag van Versailles niet hebben
mag; zullen er niet te zien zijn. Maar
alle mogelijke en onmogelijke model
len van verkeersvliegtuigen, types van
alle naties. Men zal er kunnen zien, hoe
oostelijke landen den groolen sprong van
,de karavaan naar het vliegtuig' gemaakt
hebben. *Er zal natuurlijk een histori
sche afdceling zijn. Men zal een overzicht
van het vliegonderwijs krijgen, zal kun
nen nagaan, wat er aan vast zit, ver
keersvlieger, radio'elegraïist, mécanic en
te worden.
Frankrijk, Engeland, Italië, Rusland,
de Yereenigde Staten en enkele kléine
naties zullen vertegenwoordigd zijn.
Rohrbaeh loont liet grootste type zee-
vliegtuig, waarmede sinds eenige wéken
in Travemünde proefvluchten gedaan
worden. Junkers heeft op 2ijn stand het
vliegtuig „Hermann Köhlhet eerste, dal
een Mitropa-keuken aan "boord heeft.
Farman brengt zijn „vliegend© bar", ge
lijk ze tusschen Londen en Parijs reeds
vefkeeren. Pruisen demonstreert den
luchtdiensl der politie.
Drie weken zal oeze show geopend
blijven. En natuurlijk zullen er congres
sen, vliegaemonstraties. nachtvluchten
over Berlijn in de „lichtweek" en tal van
feesten aan verbonden zijn.
En dan komt als alles volgens pro
gramma gaall de „Graf Zeppelin!"
Ja, niet alleen de Berlijner ploetert
en zwoegt, Ook In andere deelen van
Duitschland kent men geen rust.
Dr. Eckener, ingenieur Dürr en hun
helpers hebben na vier jaren weer één
nieuw luchtschip klaar gekregen. De
„Graf Zeppelin" die anderhalf maal zoo
groot is als de „Z. R. III", het beroemde
schip, dat van Friedrichshafen naar La-
kehurst vloog en als „Los Angelos" Ame-
rikaansch bezit gebleven is.
De „Graf Zeppelin" is en blijft Duitsch
eigendom. „De „Zeppelin-Eckener Spen-
de" heeft de penningen en marken ook
van den allerarmsten Duitscher bijeenge
zameld. Rijk en landen droegen het hun
ne 6ij, en Duitschland bouwde zijn eigen
luchtschip.
Het is reeds twee maat in de lucht ge
weest en schijnt schitterend voldaan te
hebben.
Ook Duitsche en Amerikaansche jour
nalisten hebben er al mee gevlogen, en
uil hun geestdriftige verslagen moeten
hun andere collega's (helaas uit de twee
de hand wat uitsluitend een geldikwes-
lie is!) nu maar gelooven, dat er geen
idealer manier van reizen denkbaar is
dan met een moderne "Zeppelin.
Het gevaarte w'il nu einde Septem
ber over Berlijn vliegen, co den 7deu
November terugkomen en hier ankeren,
om zich op de „Ila" van nabij te laten
bewonderen Intusschen wil het schip
ook nog even naar Amerika en terug vlie
gen!
in wélk een sprookjesachtige Tijden le
ven we tochl
In het ballonlichaam kan de Berlijn -
scliè „Brandenburger Poort" een ruim©
plaats vinden. De billon is tweemaal
zoo hoog als Berlijn's „Eiffelloren", dé
aliminiura-baleinen zijn tezamen 15 K M.,
de spandraden 120 K.M. lang „Ha"
krijgt een oppervlakte van 330.000 vier
kante meter. Maar het oppervlak van
de gascélleu van hel luchtschip alleen
bedraagt55,000 M8,
Op elk der evenwichtsvlakken aan
den staart van de „Graf Zeppefin" kan
met gemak een elage van vier kamers
gebouwd worden. De gasinhoud van het
luchtschip is voldoende om een gewone
straatlantaarn dag ei» nacht 235 jaren
brandend te houden. En toch biedt het
luchtschip der lucht niet meer weer
stand dan een glasplaat van 5 Meter
doorsneê
Dit wonder der techniek komt straks
naar Berlijn, als alle lichten branden, éh
de honderdduizenden zich iu geweldige
expositiezalen verdringen of zich dé
oogen uitkijken in Kempinski's „Haus
Valerland" op den Potzdamer Tlatz.
Want ook deze nieuwe schepping is
een wereldwonder, dat ge even noteérén
moet als ge naar Berlijn komt. Een be
drijf van sprookjesachtige afmetingen,
gekrioel van feestende menschen. eén
populaire aïwisseling van zalen in stolen
van verschillende volksgroepen, met
beusche panorama's voor het kinderlijk
gemoed.
Men kan er om glimlachen. Maar ont
trekken aan de ook-kinderlijk© en daarom
zoo echte volksvreugde, die het „Haus
Valerland" kenmerkt, kan men zich niet.
En dat was nu eenmaal "het driedub
bel handige van hen, dié het bouwden.
ROLAND.
Als gij lijdt
aan:
Zenuwachtigheid
Gebrek aan eetlust
Spoedige vermoeid
heid
Bloedarmoede
Algemeene Slapte
Slapeloosheid
dan hebt gij
Sanatogen
noodig
Ook GIJ kunt er toe bebooren
„Ik moest miin studie
geheel slop zetten cn
zoowel geestelijk als
lichamelijk volkomen
rust nemen. Aan Sa
natogen, dat ik op Ujy
advies ben gaan ge
bruiken, kan ik thans
toeschrijven, dat ik mij
even goed. ja. nog be
ter dan tevoren voel
en mijn werk cn studie
nog beter dan tevoren
kan volbrengen
cchriilt een enthousiast So-
nalosensebruikeraan run ge-
(Dr.
aarom zoudt ge berusten in het feit, dat Uw gezondheid,
Uw zenuwkracht en levenslust niet zijn wat zij zijn moesten
Cij weet immers, dat het mogelijk is, daarin spoedig een
opmerkelijke verandering ten goede te brengen.
Bouw slechts nieuwe kracht op in Uw lichaam en zenuwen
met Sanatogen. Dan zult ge Uw slapte en lusteloosheid
in korten tijd geheel overwonnen hebben.
Sanatogen is een ideaal versterkend voedsel, dat juist die
bestanddeelen phosphor en geconcentreerd melkeiwit
bevat, waaruit spieren, zenuwen en bloed nieuwe kracht
putten.
„Sanatogen oefent een directen, gunstigen invloed uil
op hel gchecle zenuwgestel, zich openbarend in loe-
name van kracht en energie".
schrijft een geneesheer in de "Medical Press Circular","
Sanatogen zal U energieker en krachtiger maken, het zal U
in staat stellen meer en beter te werken, zonder vrees voor
oververmoeidheid of slapefooze nachten.
Neem den eersten stap in het belang van betere gezondheid
koop nog heden een bus Sanatogen.
Verkrijgbaa r in
alle Apotliekcn en
Drogisterijen van
af I.— per bu»
Het Zenuwsterkend Voedsel