dvertentiën, Gezonde, krachtige menschen w, Verschillende Berichten Maandagnacht surveilleerdjen twee agenten van politie per fiiets in de Laan van Mecrdcrvoort in Den Haag. Bij de Rozenstraat kwam een auto met groote snelheid hen achterop rijden. Naar de verklaringen van een der agenten *£if de chauffeur geen signalen. De 55-jarige agent De F werd door de auto gegrepen en meegesleurd. Ongfe- téór 300 M. tverder werd de inan dooirtrijn Collega gevonden, Hij hadj oogenschijnlijk geen ernstige kwetsuren (gekregen; wél had hij aan hrmen, gelaat en beenen schaafwonden. De auto is doorgereden. Woensdagmiddag is de heer ter K., die verdacht 'wordt den polilie-agent tea* P. Maandagavondi. j.l. op de Laan van Meerdervoort tc Den Haag aangere den to hebben, djaor de politie aangehou den en naar het Hoofdbureau van po litie «overgebracht. - Men meldt aan die Maash. uit Slie- dnecht: De autobus der N. V. Esoo, welke Woensdagavond naar de garagp reed om benzine te vullen, geraakte plotseling in brand De 12-inzitlcnden konden zich spoedig in veiligheid, stellen. De brand weer 'bestreed het vuur krachtig, dpeh kon niet verhinderen dat de autobus geheel uitbranddje. De conducteur van de ba® bekwam eenige brahdtwojndeni. Verzekering dekt de schade. De molenaar J. O. uit Zuid-Barge. die Zaterd|ag ƒ,1. een wondje openkrabde, is aan bloedvergiftiging! overledpn. Op den Esschenbrugweg nabij Ooe- v«urden is de auto van den heer Ten 'B. uit Ooevorden bij bet uitwijken van oen bond tegen een boom gered(en. De auto werd vernield1» de chauffeur brak een arm. De hond moest worden doodge schoten. De 82-jarige heer S T. te Heeren veen, oud-hoofde van een school en ówd- directeur der ftijksnormaalschool aldaar, ■die Maandag daar door 'n auto aangere den werd, is aan de gevolgen overleden,. Hij maakte, als eiken dag een fietstocht- Te Assen is opgesloten J. L wissel- looper, wonende te Coevordeq, die ervan wordt verdacht zich te hebben schuldig gemaakt aan verduistering van ongeveer f 3500, ten nadeele van de Groninger Bank. Woensdagmiddag is de 68-jarigje P. ia 'I H., in de Wolphaertsbocht teRiot- terdani, dpordat hij in gedachten ver zonken op de tramrails liep en het luiid|e bellen van een trambestuurder tiiet bleek te hooren, door dp tram aangere- •den De bestuurder remde krachtig, doch kon Diet verhinderen d,at in 'tH. eenige meters werd meegesleurd. De oude man werd! doodelijk verwond opgenomen. Hij had een schedelfraetuur bekomen, zijn linkerdijbeen en zijn rechterond|erbeen gebroken Na eenige uren is hij overle den Den trambestuurder zou geen schuld treffen. Op een kerkhof te Reval heeft een Duitsche leerares aan 't graf van hare ouders zich met petroleum overgoten en vervolgens in brand gestoken. Voor dp ongelukkige door voorbijgangers gerecj kon worden, had, zij reeds ontzettende brandwonden beltonnen. Zonder Weer lot bewustzijn te zyn 'gekomen, is zij aan hare verwondingen overleden. Een eigenaardig geval is aan het licht gekomen bjj het onderzoek, dat te Montreal door kapitein 'Deniers, den com missaris voor scheepswrakken' is inge steld naar het teloorgaan van het 8000 tons Noorsche s.s. vQueens County" uit Bergen, dal op 18 Augustus van Egg Island vooiT Labradpr strandde en werd stukgeslagen. Volgens getuigenis van den gezagvoer der en den eersten stuurman wera aan boord een wacht gelaten om het wrak te bewaken, doch na korten lijcfy werd hel te middprnacht omringd door eeta aantal bootjes met visschers uit Labra dor jdjie liet onttakelde vaartuig be klommen en, terwijl zij de wacht in be dwang hielden, alles wat was mee te nemen wegkaapten, o.a. 1000 ton meel. De wacht wist 'te «ontkomen en bereikte een naburigen vuurtoren vanwaar ze met «assistentie terugkeerde, slechts «om te zien hpe roovers zich met hum biu.it uit de Y«oeten maakten. Prins Bertil, de dprde zoon van den kroonprins van Zweden is tot een geldboete van 500 kronen (335 guldien) veroordeeld wegens hel besturen van een auto zonder rijbewijs, een dag of veer tien geleden, toen de auto, die hij be stuurde, omsloeg met het gevolg dat een dei- inzittenden, een schoolknaap, gedood werd. De prins was weliswaar te jong (hyi is pas zestien) om een rijbewijs tc kunnen krijgen, maar-Treeft toch de ver- eischtè vaardigheidjsproeven afgelegd. INVAL IN EEN SPEELHOL. ïn den nacht van Maandag op Dinsdag heeft, naar „Het Volk" meldt, de politie een inval gedaan in een huis 41 Dam rak Amsterdam, waarvan de tweede ver dieping overdag aan een ILaagsch zaken man was verhuurd, en 's nachts aan lieden uit donker-Amsterdam. Deze heeren vestigden in het kantoor van den Iiaagschen zakenman een gele genheid, die spoedig in de kringen van hazardspelers algemeen bekend was en zich dan ook avond aan avond lot diep in den nacht in een druk bezoek verheu- gen mocht. Het is gebleken, dat meermalen bedra gen tot duizend gulden omgingen. Het is der politie, bij het observeeren van dit speelhol, ook nog gebleken, dat de in het benedenhuis gevestigde café houder binnenshuis door de spelers op de tweede verdieping voorzag van dran ken, wal hem na het sluitingsuur van zijn café des te gemakkelijker viel, daar hij zijn particuliere woning op de derde ver dieping had. Maandagavond begaf een inspecteur van politie zich met een aantal man schappen naar het Damrak. Men drong zonder veel opzien te baren tot de twee de verdieping door, waar een in burger gekleede agent aan het luikje in de deur klopte. Toen dit geopend werd stak hij zijn hand er door heen en opendft» de deur. „Handen omhoog", klonk toen het be vel van de met de revolver in de vuist achter hem aankomende politiemannen. Niet minder dan achttien paar han den gingen omhoog. Het sp«eelgcrei, als mede het op tafel liggende geld en de aanwezige drankvoorraad, werden in be slag genomen. De achttien bezoekers zijn daarop naai) het politiebureau overge bracht. Nadat tegen elk hunner proces verbaal was opgemaakt, konden zij we der vertrekken. Ook tegen den caféhou der is procesverbaal opgemaakt. BUITENLAND BRIEVEN UIT BERLIJN. (Van onzen correspondent). "Berlijn, 22 September. Wat je in deze overgroot© stad altijd weer pakt, dat is het tempo. Tempo'. „Tempo" heet zetfs een dag blad, dat dezer diagen voor het «eerst verschenen is en in een nimmer gevoelde behoefte tracht te voorzien. Men houdt hier niet van rusten. Voor al de Pruis niet, voor zoover hij handel drijft en geldverdienen wil. De winkeliers moeten om zeven uur 's avonds hun deuren afsluiten. Maar denkt nu niet, dat ze naar de stamta fel gaan, schouwburgen bezoeken of met moeder de vrouw aan het wandelen slaan. Ze werken. Je kunt ze van He straat af zien zitten. Ze ploeteren nog tot één, twee uur 's nachts door. Begin nen 's ochtends om acht uur weer. Industrieelen, geleerden, ingenieurs, uilvinders alles werkt hier tot diep in den nacht. Van mijn werkkamer uil controleer ik zoo'n dertig woningen en met de jaren ken ik m'n overburen, weet ik precies, waai* ze hun studeer kamer hebben. Daar brandt het licht telken avond en zitten gebogen, gestal tes achter de schrijftafel. Tempo! De auto's rennen hier sneller over hel spiegelgladde asphalt dan in eenige andere stad ter wereld. De men schen hebben haast. Geldverdienen wil len ze. En wel net als voor den groo- ten oorlog snéller dan andere vol ken. Ze hebben de laatste jaren wel gelezen, dal die bijna onmatig© vlijt hun vroeger zooveel „vijanden." bezorgd had. naijverigen, die zich in hun rustiger le ventje gestoord voelden. Maar wat wilt u? Men heelt den oorlog verloren, men 2 it op groote lasten. I)e naaiin „Dawes" staat gegriffeld in alle Duitsche hersens. Hij elke berekening, bij elk nieuw zaken- plan komt die Yankee met de onafschei delijke pijp te voorscbijn en grijnst. Daar kan men zich heuscli niet meer met nijdige Engelsche collega's bezig houden, die 's avonds in rok wenschen te dineeirén en Zalerdagochtcnds om 12 uur de kantoordeuren tot Maandag in liet slot weipen. Ze werken. De Duitschers, de Berlij- ners. Ik zou hier een geleerde beschouwing kunnen geven over de wijze waarop. Over de kapitalen, waarmee ze werken, en die voor het meerendeel eigndom dier grijnzende Yankees blijven. Over het tragische van het geval, dat het Duit sche volk eigenlijk zwoegt en ploetert voor leenheeren. (Waarbij het woord „leenheeren" letterlijk in alle beteéké- nissen gelezen moet worden). Maar wij willen slechts waarnemen, welke uiterlijke resultaten van dit zwoe gen zichtbaar worden. Zonder, ditmaal, achter de coulissen te zien. in ae eerste plaats: Berlijn wordt een andere stad. Men bouwt, nien verbouwt. De huizengevels, die tusschen 1880 en 1910 gezet werden zijn een beleediging voor het oog. Mjoderne architecten en critici in de kranten en tijdschriften heb ben getracht, dit der massa duidelijk te maken. Duizenden huisbazen hebben in gezien, niet uit artistieke, maar ült R- naneieele overwegingen. Sinds 1914 wa ren geen reparaties meer uitgevoerd, geen gevels meer hersteld en opgéschil- derd. De tallooze barokke versieringen verweerden, stukken van balcons, ar men van gipsen „standbeelden", neu zen en andere lichaamsdeelen van „stut tende figuren" stortlen op de trottoirs en verwondden voorbijgangers. Men was wel gedwongen alles le vernieuwen of radicaal af te breken. Dat laatste proces was goedkooper. Geld had men niet meer. Dus kwam vanzelf de kans van de moderne architecten. Die hebben van hun geniale uitblin kers Erich Mendelssohn is de meest ocKenae ae moae van Q© „niéuwe zakelijkheid" overgènomen. Strakke,liefst rechte, lijnen, zelden vlakversiering, geen scherpe hoeken, geen kleurenbonlheid. Veel licht, veêl groote vensters, niet hoog maar breed. Nu Ik hoef den Nederlandischen lezer daar heusch niet veel meer van te vertellen. De Duitschers hebben dien Stijl namelijk in Holland afgeke ken. Zelfs onze „baksleengevels" nemen ze langzamerhand over. De meest moder ne huizenblokken, die hier nu verrijzen, herinneren heel sterk aan de nieuwe wij ken van Amsterdam, Nieuwe Duitsche villa's zijn vaak kopiên van soortgelijke in Bergen, Bloemendaal, Laren Maar typisch en oorspronkelijk zijn de verbou wingen. Wie nu naar Berlijn komt moet in de City en nog meer in het Westen, daar stellig op letten. Geen straat zonder bouwschullingen en steigers. In dikke stofwolken ploffen de gevelversieringen naar beneden. Eén maand later staat het huis onherkenbaar temidden zijner vérvelooze barok-buren. Gladgeschoren nuchter. Berlijn 1928. Of men laat de bovenverdiepingen zoo als ze zijn en moderniseert all«een de winkeletalages. Dat ziet er dan wonderlijk uit. Maar men pleegt zich in drukke stadsstraten niet om gevels te bekomme ren. Tempo, Tempo! En bewondert al leen de winkels. Die hier nu werkelijk een bezienswaardigheid geworden ïijn Ze werken, de Berlijners. Ze willen den vreemdeling naar hun stad lokken en bieden hem show na show. Zoo juist zijn de deuren van de Voe- dingstentoonstelling en de exposities van raaïo en bureaumeubelen gestolen. Men bouwt de luchtvaartshow alweer opl En zelfs heel de wereldstad wordt straks, van af 7 October, tentoonstelling. De „lichl-week"! Men gaat alle groote ge houwen met zoeklichten bestralen, alle hoofdstraten nog eens extra illumineeren. De winkeliers doen mee. Rijk en Prui sische slaat willen niet achterblijven. Men wil de „Lichtstad" worden en Parijs en New York verbitterde concurrentie aandoen. Komen de vreemdelingen om dat stra lende beeld te zien, dan lokt men ze gemakkelijk genoeg naar de „Ha", de .Internationale Luftfahrt Auss'telling" Naar wat men er van vertelt, moet het reusachtig worden. Natuurlijk weer eens de „grootste ter wereld", gjrooler en veelzijdgier dan de Parijsche „Salon" Militaire vliegtuigen (die Diutschland sinds het verdrag van Versailles niet hebben mag; zullen er niet te zien zijn. Maar alle mogelijke en onmogelijke model len van verkeersvliegtuigen, types van alle naties. Men zal er kunnen zien, hoe oostelijke landen den groolen sprong van ,de karavaan naar het vliegtuig' gemaakt hebben. *Er zal natuurlijk een histori sche afdceling zijn. Men zal een overzicht van het vliegonderwijs krijgen, zal kun nen nagaan, wat er aan vast zit, ver keersvlieger, radio'elegraïist, mécanic en te worden. Frankrijk, Engeland, Italië, Rusland, de Yereenigde Staten en enkele kléine naties zullen vertegenwoordigd zijn. Rohrbaeh loont liet grootste type zee- vliegtuig, waarmede sinds eenige wéken in Travemünde proefvluchten gedaan worden. Junkers heeft op 2ijn stand het vliegtuig „Hermann Köhlhet eerste, dal een Mitropa-keuken aan "boord heeft. Farman brengt zijn „vliegend© bar", ge lijk ze tusschen Londen en Parijs reeds vefkeeren. Pruisen demonstreert den luchtdiensl der politie. Drie weken zal oeze show geopend blijven. En natuurlijk zullen er congres sen, vliegaemonstraties. nachtvluchten over Berlijn in de „lichtweek" en tal van feesten aan verbonden zijn. En dan komt als alles volgens pro gramma gaall de „Graf Zeppelin!" Ja, niet alleen de Berlijner ploetert en zwoegt, Ook In andere deelen van Duitschland kent men geen rust. Dr. Eckener, ingenieur Dürr en hun helpers hebben na vier jaren weer één nieuw luchtschip klaar gekregen. De „Graf Zeppelin" die anderhalf maal zoo groot is als de „Z. R. III", het beroemde schip, dat van Friedrichshafen naar La- kehurst vloog en als „Los Angelos" Ame- rikaansch bezit gebleven is. De „Graf Zeppelin" is en blijft Duitsch eigendom. „De „Zeppelin-Eckener Spen- de" heeft de penningen en marken ook van den allerarmsten Duitscher bijeenge zameld. Rijk en landen droegen het hun ne 6ij, en Duitschland bouwde zijn eigen luchtschip. Het is reeds twee maat in de lucht ge weest en schijnt schitterend voldaan te hebben. Ook Duitsche en Amerikaansche jour nalisten hebben er al mee gevlogen, en uil hun geestdriftige verslagen moeten hun andere collega's (helaas uit de twee de hand wat uitsluitend een geldikwes- lie is!) nu maar gelooven, dat er geen idealer manier van reizen denkbaar is dan met een moderne "Zeppelin. Het gevaarte w'il nu einde Septem ber over Berlijn vliegen, co den 7deu November terugkomen en hier ankeren, om zich op de „Ila" van nabij te laten bewonderen Intusschen wil het schip ook nog even naar Amerika en terug vlie gen! in wélk een sprookjesachtige Tijden le ven we tochl In het ballonlichaam kan de Berlijn - scliè „Brandenburger Poort" een ruim© plaats vinden. De billon is tweemaal zoo hoog als Berlijn's „Eiffelloren", dé aliminiura-baleinen zijn tezamen 15 K M., de spandraden 120 K.M. lang „Ha" krijgt een oppervlakte van 330.000 vier kante meter. Maar het oppervlak van de gascélleu van hel luchtschip alleen bedraagt55,000 M8, Op elk der evenwichtsvlakken aan den staart van de „Graf Zeppefin" kan met gemak een elage van vier kamers gebouwd worden. De gasinhoud van het luchtschip is voldoende om een gewone straatlantaarn dag ei» nacht 235 jaren brandend te houden. En toch biedt het luchtschip der lucht niet meer weer stand dan een glasplaat van 5 Meter doorsneê Dit wonder der techniek komt straks naar Berlijn, als alle lichten branden, éh de honderdduizenden zich iu geweldige expositiezalen verdringen of zich dé oogen uitkijken in Kempinski's „Haus Valerland" op den Potzdamer Tlatz. Want ook deze nieuwe schepping is een wereldwonder, dat ge even noteérén moet als ge naar Berlijn komt. Een be drijf van sprookjesachtige afmetingen, gekrioel van feestende menschen. eén populaire aïwisseling van zalen in stolen van verschillende volksgroepen, met beusche panorama's voor het kinderlijk gemoed. Men kan er om glimlachen. Maar ont trekken aan de ook-kinderlijk© en daarom zoo echte volksvreugde, die het „Haus Valerland" kenmerkt, kan men zich niet. En dat was nu eenmaal "het driedub bel handige van hen, dié het bouwden. ROLAND. Als gij lijdt aan: Zenuwachtigheid Gebrek aan eetlust Spoedige vermoeid heid Bloedarmoede Algemeene Slapte Slapeloosheid dan hebt gij Sanatogen noodig Ook GIJ kunt er toe bebooren „Ik moest miin studie geheel slop zetten cn zoowel geestelijk als lichamelijk volkomen rust nemen. Aan Sa natogen, dat ik op Ujy advies ben gaan ge bruiken, kan ik thans toeschrijven, dat ik mij even goed. ja. nog be ter dan tevoren voel en mijn werk cn studie nog beter dan tevoren kan volbrengen cchriilt een enthousiast So- nalosensebruikeraan run ge- (Dr. aarom zoudt ge berusten in het feit, dat Uw gezondheid, Uw zenuwkracht en levenslust niet zijn wat zij zijn moesten Cij weet immers, dat het mogelijk is, daarin spoedig een opmerkelijke verandering ten goede te brengen. Bouw slechts nieuwe kracht op in Uw lichaam en zenuwen met Sanatogen. Dan zult ge Uw slapte en lusteloosheid in korten tijd geheel overwonnen hebben. Sanatogen is een ideaal versterkend voedsel, dat juist die bestanddeelen phosphor en geconcentreerd melkeiwit bevat, waaruit spieren, zenuwen en bloed nieuwe kracht putten. „Sanatogen oefent een directen, gunstigen invloed uil op hel gchecle zenuwgestel, zich openbarend in loe- name van kracht en energie". schrijft een geneesheer in de "Medical Press Circular"," Sanatogen zal U energieker en krachtiger maken, het zal U in staat stellen meer en beter te werken, zonder vrees voor oververmoeidheid of slapefooze nachten. Neem den eersten stap in het belang van betere gezondheid koop nog heden een bus Sanatogen. Verkrijgbaa r in alle Apotliekcn en Drogisterijen van af I.— per bu» Het Zenuwsterkend Voedsel

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1928 | | pagina 3