B IJ VOEGSEL
VAN DB
Woensdag 8 Aug. 1928 Ho 186
RIJKSIIAVENS EX
PARTICLXIEK VEER.
Is hel er hel Departement van Water
plaat om le doen de kwestie van hel
veer van Zijpe naar Anna Jacobapolder
•tot een crisis le brengen? Of heeft de
tram de situatie verscherpt?
In ieder geval wordl de zaak weer
met een fikschen duw onder de aandacht
gebracht, nu de Rijkshavenmeester le
Zijpe aan oen veerschipper Maas heeft
meeegaeeld, aai de hem verleende ver
gunning om gebruik te mogen maken
van de tramhaven te Anna Jacobapolder
is ingetrokken.
Die vergunningskwestie zal nog wel
in de herinnering leven van hen, die in
'25 en '2G de pogingen in de Stalen van
Zeeland volgaen om te verkrijgen dal
het vervoer op dit veer goedkooper en
veelvuldiger zou zijn, voor de stcedfs in
aantal toenemende auto's.
Don (oen werd de naam van den
veerman Maas genoemd, die immers te-
samen niet den veerman "Westbroek van
Anna Jacobapolder, in '21 bij de Staten
kwam met 'l verzoek om subsidieerjinf
van een veerdienst met motorboot, en
'levens om* dan voor provinciale reke
ning le nemen liet aanbrengen van een
ponlom aan acn provincialen steiger le
Zijpe en in de rijksbavcn in den Wil-
Icmspolaer (Anna Jacobapolder In dal
adres werd door de beide veerlieden
tevens meegedeeld
,;dal liun thans vergund is door den
lieer ingenieur van den Rijkswaterstaai
bet lossen en laden van hun vcernooleu
aau de pontons in de beide rijkstrani-
havens op die tijdstippen dat aan deze
pontons geen vaartuigen van de Rotlerd.
Tr. Mij. zijn gemeerd".
Zij meenden echter met een motor
boot legen lager tarier dan de tramboot
vroeg, beter le kunnen voldoen aan de
bclioeïten der auto's.
Toen echter die zaak werd onderzocht),
bleek een oplossing in die richting le
stuiten tegen sommige bepalingen van
de overeenkomst; welke hel Rijk met
de R. T. M. sloot, toen het Rijk op eigen
kosten die beide tramhavens aanlegde
en ter beschikking stelde van de R.
T. M. Immers in die bepalingen werdj
wel aan den Minister van Waterstaat ge
legenheid gegeven om hel mecle-gebruïk
van die beide havens toe te staan aan
Andere veerdiensten dan de Tram Mij
bediende, maar er werd de beperkinj
aan toegevoegd dal liet sloombootvccr
diensten moesten zijn „lussclien de rijks-
havens eenerzijds, en anderzijds plaatsen
niet gelegen op de eilanden Voorne
en Putten, Hoeksche Waard, Gocree en
Overflakkee, Schouwen en Duivelanden
SI. Philipsland".
Als men die uitsluitende opsomming
leest, vraagt men: hoe kregen dan die
veerlieden Maas en Westbroek vergun
ning lot mede-gebruik van die Iramha
vens? Wellicht dal de verklaring k
vinden is in een opmerking in een
schrijven van den Hoofdinspecteur ge
neraal van de Spoor- en Tramwegen, d d.
14 November 1925 eu in dal jaar aan de
Slalen van Zeeland overgelegd als een
opvalling waarmee de Minister zich ver
eenigde. Daarin werd vermeld licl kleine
aantal der toenmalige overvaarten, en
en dan volgt:
tïDe heer Kuiper (directeur der R.
FEUILLETON
Langs Glibberige Wegen.
DOOR R. L. DE W'.
18).
Na den maaltijd 'deed hij1 een korte
wandeling dpor Bond •Street, Regent
Street en Piccadilly 'Daarop bracht hij
een half uurtje door in liet Park', maoM
ging achter een hoorn zitten, opdat liij
niet door één van zijn kennissen, die
't nieuwtje aan zijn familie konden ver-
lellen, herkend zou Worden Wat moesl
het toch een genol zijn, indien je tgcen
familie had Toen \vccr liep hij langzaam
Piccadilly in, met plan thee in het IRilz.
Carlton te drinken, feitelijk was hij al
besloten niet bij één maaltijd le ontbre
ken.
Al ronddrentelende, maakte hij bet
zelfde proces door als aan dc lunch en
poogde hij die scheppingen en vermom
mingen van Reboux en Viröt le door
boren.
Neen, ze was er niet. Hij zou Vachten
tot aan het diner, en waar natuur zich
dan hioed|euloos vertoonde, zou het hem
gemakkelijker vallen een onderzoek in
te stellen.
Na dc thee dwaalde hij nog wat door
liet park en 'draaid|e lot zoowat zejven
uur om bij het Stanhppe hek. Onder hel
naar huis rijden voeldp hij' zich, zoowel
gees Lelijk als lichamelijk, heel moe.
Hij kleedde zich luslcloos en hel was
LM.) met wien ik deze zaak besprak',
af loc dal dit aanlal niet groot is, en
at li ij daarom ook oogluikend
o e 1 a a t dat een veerman, die lusschen-
lijds met een motorbootje publiek en
rijwielen overzet, van de uitsluitend voor
.ijn dienst bestemde rijkshavems gebruik
maakl".
Is dan nu een eind gekomen aan die
oogluikende loelaling door-de R. T. M.?
En is als gevolg van die veranderde
bonding llians de rijkshavenmeester de
boodschapper geweest, die aan den veer
man Maas kwam mcedeelen, dat -bij
piet meer in de tramhavens mag komen?
Maar wat is dan de aanleiding lot
de verandering?.
Meent men dal dc R. T. M. llians een
'oldoend aanlal overvaarten per dag
geeft?
De lezer zal zich wellicht herinneren,
dal in '26 aan de kwestie deze oplossing
is gegeven, de Slalen van Zeelpnd
hel verzoek der veerlieden li-cten
zwemmen, en dat aan de R T. M 'een
extra-siibsidie uit de provinciale kas-
werd gegeven van f 3 per vaarl on
der voorwaarde van méér vaarlen en
lager autolaricf. Die overeenkomst zou
gelden voor een proeftijd welke 3 Oct
,s eindigde. Maar in dc jongste zo-
merziüing der Staten iis de proeftijd, ver
lengd lot 1 Januari 29 We kunnien moei
lijk aannemen, dal in dit Statenbesluit
een reden is gelegen voor de Trami of
hel Rijk (pan Gn cen& zoo streng op le tre
den Legen de veerlieden.
Tot nadeel van liet publiek, naar te-
•echt in liet telegram van den heer Krij
ger aan den Minister in liet licht werd
gesteld. Want de Idjlenst van die veer
lieden is een grool gerief naast den
aan vaste uren gebonden tramveerdiemst.
Vooral voor een veer over zulk een smal
water wil dal lieel wat zeggen.
Ofis dit ten inleiding lot rijksp'laiï-
nen om er een rijksvecr van Le maken?
We durven bet bijna niet geloovcn Maar
een feil, is hofdal dit denkbeeld juilsl
in den laalsten 'tijd naar voren is ge.-
brachl, vooral in Verband niet het plaat
sen van den weg Zijpe—Zierikzee
hel Rijkswegenplau, zonder dal bet aan
sluitende veer, en den daaraan sluiten
den weg over 'den Slaakdani naar Bra
bant op het Vijksplan zijn gezet Nog in
April heeft de beer dc Mural l in de
Eerste Kamer erop aangedrongen dal
dit veer lot rijksveer zou worden ge
maakt. En in antwoord daarop licefl
de Minister van Waterstaat gezegd dal
verschillende argumenten van den heel
de Murall voor licm wel eenige au
Rekkelijkheid hadden, maar dal hij niel
kon toezeggen dal bij iets in die richting
zou bevorderen. ..Maar, Zoo voegde bij
•aan toe, wanneer daar ter plaatse de
wegverbeleriug aan do orde komt, zal
ook dit punt met aandaciil worden be
keken".
Is men soms nu begonnen met liet
niet aandacht bekijken der dingen daar
Ier plaatse?
Dan zou het zéér jammer zijn, wan
neer als gevolg daarvan men de gerie-
en van liet publick meent le moelert
'erminderen. Want de belemmering, nu
in dcii weg gelegd aan de particuliere
eerlieden komt neer op een verminde
ring van licl 'gerief van bet publiek.
BINNENLAND
UIT DE PERS.
Tn I. riviere n re c li
en de W. Schelde.
Naar aanleiding van hetgeen in Bel
gische bladen geschreven werd in ant
woord op de kritiek, welke op de jongste
rode van Minister Ilymans is uitgeoefend,
'in Nederlandsche bladen, zelfs ook in
die wcllce indertijd hel verdrag verdedig
uen, heen mr. A. J. v Visser in hel
UIt. Dgbl. o a. opgemerkt, dail uil die
Belgische artikelen drieërlei blijkt.-
Ten eerste, dat men in België wel
licht door gemis aan internationaal-
half negen eer hij ae eetzaal binnen
ging. Weer ondervond bij. zij hel oolc
©enigszins gewijzigd, dezelfde gewaarwo:
ding als 'smorge.ns aan de lunch. Bij
deze gelegenheid begon hij onmiddellijk
zijn medegasten op te nemen; doch niel
tegenstaande hij aan ieder tafeltje de
dames aau een nauwkeurig onderzoek
onderwierp, was ei' niel één, die hij ook
maar gedurende één seconde tooi- liet
meisje kon aanzien.
Ditmaal vermocht dc bourgogne, of
schoon dezelfde, welke hij aan dc lunch
gedronken had, niet dc wolk van neer
slachtigheid, die liem omgaf, op te doen
trekken. Er was klaarblijkelijk iels voor
gevallen. Zc was niet in licl Rilz Cark
ton. Naar alle waarschijnlijkheid zo'u hij
haar nooil weerzien, Mogelijk had de
lanle, over wie zij gesproken had, lasl
vali baar zenuwen gekregen. Beroerde
tantes Welk nul deden tantes in <ip sa*
mciilcving. Daar liad je nu bijvoorbeeld
zijn eigen tante Caroline. Zc was on
geveer voor hem zoo nullig /geweesl
als een mastodont gespannen voor een
coiupé- Misschien was ze uit op een
anücren zwerftocht, hel meisje n.l., niel
taille Caroline.
Misschien hij schrikte bij de ge
dachte was zc ziek. Hij had longont
steking gekregen, misschien had zij het
den volgenden dag gehad. Misschien
du urne hel Ruiger bij vrouwen dan bij
mannen, voor de verschijnselen zich
vertoonden. Iloc kwam hij cr achter?
In oo cersle plaats hoe kwam hij er
politieke Iraditie niet inziet, dat liet
tegenover Nederlands bereidheid, om,
zonder daartoe rechtens verplicht te
zijn, een oplossing te zoeken voor va.-
gelijk aangeduide verkeersbezwaren, die
voor België zouden beslaan, ongepast
te dreigen met ons voor een interna
tionale rechtbank le sleepen. Ten twee
de, dut men in België niet inziet, dat,
indien men zoo dwaas ware Nederland
oor eenig „internationaal areopaag",
zooals hel in De Standaard heet, le dag
aarden, 'Nederland daar niel zou ver
schijnen en niel verplicht zou klimmen
orden le verschijnen, en dat boveni-
dien geen enkel ..internationaal areo
paag1' meer zou knunen doen. dan
zich onbevoegd verklaren om van het
geschil kennis le nemen.
En len derde, dal men zicli iu België
ernstig vergist, indien men mecni^ gel-
slcld: Nederland, ware hu eens bereid
de „Belgische eisehen' door een inter
nationale rechtbank le doen onderzoc-
:cn, dat dan sl.cze „eisehen in overeen-
-«lemmingmel I internal maal recht zou
den blijken le zijn IleL modernste in
ternationaal rivierenrecht is neergelegd
in hel Statuut van Barcelona betreffende
dc bevaarbare waterwegen van interna
tionaal belang van 20 April 1921, en
■un N'ederlandsclic zijde is overtuigend
aangetoond, dal dc „desiderata" van Bel
gië, zooals Lol uiting gekomen in het
verworpen verdrag, mei dil internatio
naal recht in strijd zijn. Dat dit geen
speciale N'ederlaiidsche opvatting is,
maar dat deze opvatting door buileu-
\andsclie Volkenrechlsgelecrden van
.aam gedeeld wordt, is gebleken uil de
Noordrachtcn over dit onderwerp, on
langs door een voox-aanslaaiid Iluliaansch
enncr van liet Volkenrecht gehouden.
Als bewijs daarvan haalt mr. v Y. aan
wal de Ilaliaanschen prof. Siotlo Pintor
daarover lieefl opgemerkt op. de in Juli
gehouden bijeenkomst van de Academie
soor Intern. Recht. Op al de door hem
opgenoemde punten wijkt liet onlwcrp-
/ordrag, wal liet Scliclderegiem betreft,
in ougunsligen zin af van liet Statuut
van Barcelona-
Wal betreft de verbinding van Antwer
pen met den Rijn moge er op gewezen
ivorden, dat tegenover de Belgische stél"
ling, ter argumeuteering van den „eisch'
van het Moerdijkkanaal dal Nederland
verplicht zou zijn aan België te verze
keren niel slechts een even goede ver-
oinding als in 1839 de facto bestond,
maar eeu verbinding, evenredig aan ver
anderde behoeften groeiend verkeer,
groolere schepen, enz de Italiaansche
volkenrechtsgelcerde dc juistheid van hel
Nederlandsclie standpunt, dal van de
slricle interpretatie, erkende,. Prof. Siolt-
Pinlor die ook ontkende het beslaan
van een van Belgische zijde ingeroepen
.recht op prosperileitdal boven vitale
belangen van een ander land zou y.reva-
leeren baseerde deze meeniug op ju
ridische eu historische gronden o>
daarop, dat iu de uitvoeringstractalen
van liet Iraclaal van 1839 steeds de
strictc interpretatie van liet verdrag in
1339 gehuldigd is maar bovendien wees
hij er op, dat het N'ederlandsclic stand
punt in overeenstemming is met den
geest van hel statuut van Barcelona, dal
in a-t,. 10 erkent, dal een oeverstaai op
zijn grondgebied zijn vitale belangen Kan
doen prevaleeren
(Ingcz.
VERBETERING VAN BEN WEG
WESTKAPELLL UIIDBELBURG.
Algemeen is bekend, dal de weg welke
van Wcslkapelle over Zoutelande. Bigge
kerke en Koudekerke naar Middelhui^
loop, door een zeer mooi gedeelte van
Walcheren gaal en o a. een heerlijk zicht
geeft op de duinen, maar o <k weet ieder
weggebruiker, dat deze weg in hel geheel
niel meer voldoet aan de eisehen van liet
tegenwoordige verkeer, dit niet alleen
door dal hij veel le sm'al is, maar ook
omdat 't aantal scherpe hoeken en onnoor
dige krommingen de weg tot een zt
gevaarlijke en onnoodig lange maken.
achter of zij in het hotel verblijf'hield
of niet? Hij kon toch bezwaarlijk naar
dc directie of iemand van hel personeel
gaan een beschrijving van haar geven
en dan informeeren, of zc er was. Wa
schijnlijk zouden zc hem mei wantrou
wen aanzien, als een ongcwenschle gast.
Ilel een bij hel ander was een tergende
marteling.
De maaltijd vorderde en Beresford
begon wel honderd redenen le vinden,
waarom het meisje noch aan de lunch,
noch bij de thee, noch aan liet diner
tegenwoordig was geweest. Mogelijk had
zij den dag op de rivier doorgebracht
of een autotocht gemaakt. Misschien was
zo voor een „weck-end" weg geweest
oil ie laat thuis gekomen oinv benfadon,
te diiieeren. In elk geval zou hel ontbijt
de proef op de som zijn of tze al ol
niet iu hel hotel was. Gewoonlijk ging
jc niet buitenshuis ontbijten, althans ah
je niet toevallig bevriend was .met den
„premier". Tot het ontbijt zou hij wach
ten.
Ja, de bourgogne was ongetwijfeld
goed, een zuivere wijn; de tweede halve
flescli scheen nog wel heler dan de eerste
Dien nacht sliep Beresford vas* In
zijn droom waren, zooals 'l scheen, alle
^ongerijmdheden dc revue gepasseerd.
Alles wat hij zag of tegenkwam moesl
in het meisje veranderen of van '1 meis
je in iets anders. De kameel uil „Chu
Chin "Chow", dien hij in dc straten was
tegcïi gekomen, toste plotseling op in
hel meisje. Ilel volgeadc, dat hij zich
Hel was dan ook zeer goed te begrij
pen, dal cr zich cene commissie vormde,
uil vooraanstaande personen uil dc ge
meenten Wcslkapelle, Zoutelande, Bigg -
kerke cu Koudekerke om eene wijziging
in den onhoudbnren le'slaiul le trachten
te verkrijgen. Deze commissie, waarvan
de lieer mr. W .1. Woldringtï van di^r
IIoop burgemeester van eslkapeMe,
oorzitler i s, lieefl zicli reeds con drietal
aren geleden met een globaal plan ge
wend lot Ged. Staten van Zeeland, doch
toen werd aangeraden het inwerking tre-
ding der wegenplannen af te wachten.
Nu deze bestaan en dc weg op het pro
vinciaal vvegeiiplan voorkomt, is er aan
de plannen voortgewerkt en zijn de
ze in bijzonderheden uitgewerkt Gister
zijn wij in de gelegenheid geweest cr
kennis van le nemen
Alvorens over de plannen een en ander
nader mede te dce'.en, zij er aan her
innerd, dut de weg Middelburg Koude
kerke eeu concessieweg is geweest en de
opbrengst eerst van de lollen, later
de rente van hel kapitaal dat voor afk .op
der tollen werd gegeven, aan de familie
an Doorn toekwam.. Thans is deze con
cessie afgeloopen en heeft dc provincie
voorloopig op zich genomen den weg
(e onderhouden en nok liet kapitaal in
ontvangst genomen, dal voor den afkoop
destijds werd gegeven. Zulks echter in
afwachting van een definitieve regeling
T)e vraag wie in de toekomst voor het
onderhoud zal zorgen van de deden, die
nu bij de gemeenten Biggekerke, Zoutelan
de en Wcslkapelle in onderhoud zijn.
is juist een der moeilijkste in de kwestie
der wegverbetering, omdat die gemeenten
ineenen, dat hel onderhoud in een hand
bijv van de provincie of van den Polder
zal moeten komen.
De bedoeling van dc plannen lot Ver
betering, welke met onteigening van de
gionden enz. geraamd worden op r en uit
gave van f 550.000. is dc weg van Middel
burg lot Koudekerke een verharden rij
weg le geven van/ 5 Mi, m d aan beide
zijden een rijwielpad on aan d£ andere
deelen een verharden rijweg van 5.50
M. Men denkt zich daarbij een inge"
walsten onderweg, daarop con zandl ed
met bestraling vun nieuwe klinkers,.
Zooals lioven gezegd, hel gaal niet al
leen om verbreeding en verbetering \an
hel wegdek, maar in niet mindere-mate
om het wegwerken van bochten en kr >m-
mingen. Daarbij zijn de kommen der
gemeenten buiten beschouwing gelalen
Bij hel omleggen der wegen, waarop wij
direct nader terugkomen, is zoo (enigs
zins mogelijk rekening gehouden n.cl hel
het bewaren van beplanting en verder
natuurschoon.
Aan Ged, Staten zijn reeds de détail
teekeningen toegezonden v or het weg
vale Weslkapelle— Zoutelande. w aarvan de
kosten f 172 000 zijn geraamd, mede om
dat hier aan heide zijden van den weg
een sloot van 3 (M. breedte is gedacht.
Thans willen wij trachten aan te too"
nen. wat dc voornaamste vcrkcersverbe
teringen zijn, die in hel plan voorkomen.
O]) liet deel Middelburg -Koudekerke
zullen worden weggenomen de beide
bochten bij Slot Ier Hoogc, dus voor en
na het passeeren van de Sloenen banken
en djl door een rechten weg van hel be
gin van den Abeclschen weg tot aan l
Iiiemke. Verder de bocht bij de z.gn.
Ilooikist, zcodal van den Kei •kenweg
tot den Boedenweg een rechte- weg
bomt. Ten slotte worden even voor den
molen een paar bochten weg gewerkt
Tusschen Koudekerke en Biggekerke
wordt een hoelil afgesneden bij den
Duinweg en ben groolc voor den over
gang over de trambaan
Tusschen Biggekerke en Zoutelande
wordt een groolc verbetering aange
bracht bij de snijding van de trambaan,
door dat op den eers'ten hoek, waar klo
baan in het zicht is, de weg recht!door
getrokken wordl en dus 3 hoeken, waar
ander een naast de. trambaan, wordc/n
vermeden Wanneer dc hofsteden We-
rendijke en klein Wcrendijkc zijn gepas
seerd worden ook eenige bochten weg
gewerkt eu loopt de geprojecteerde wr«
recht op de oude lot af, terwijl ook ver
der voor Zoutelande "nog enkele krom
mingen zullen verdwijnen
Tusschen Zoutelande en Wcslkapelle
blijfl de weg door liet vroon loo pen lót
hel z.gn Snabbeldorp Daarna zijn vele
afsnijdingen en wegwerken van lastige
rechte hoeken onlworpen en zoo zal o a
liet laatsle deel, van hetwelk men om zoo
te zeggen den Weslkapelsclien vuurtoren
van alle kanten kon aanschouwen, recht
op dien toren aangaan
Dal door al 'deze oiffworpen veran
deringen de afstanden lussclien ge
noemde plaatsen korter *llcn worden
spreekt vanzelf.
Het gcliecle plan komt ons voor als
een zeer goede verbetering, Moge Tover
een met al te langen lijd verwezenlijkt
zijn.
RECHTZAKEN
daarna herinnerde, was dat liij gedwon
gen was op den kameel door de draai
deur van 'I Ritz Carlton te rijden; dal
do portier alle pogingen in hel yverk
stelde, om hel hem te belet (ten en dat
4en politieagent trachtte he* dier er
hij den staart weer uil le trekken. Toen
in hel Park, kwam hel meisje hem1- om
zijn penny vragen, maar inplaals van
een kaartje gaf zij hem een kop loffio
Even later reed hij op een omnibus
en ontdekte bet meisje in oen taxi naast
hem; zich over de leuning van den om
nibus buigend, wilde liij zijn armen om
haar heen slaan, loeu hij merkte, dal
bef zijn tante Caroline was, die hem
voorstelde, niet zoo gek te doen.
Bcrcstord ontwaakte verward, bewust,
dal er iets gebeurd was, wal hem te
leurgesteld had, maar tniel in staat
zicli direct rekenschap le geven, wat
het was. Opeens herinnerde hij zicli alles
van den vorigen dag en zijn mislukte
poging van 't meisje le vinden en het
maakte hem neerslachtig; nTaar na zijn
bad, toen hij zoowal klaar was met
kleeden, scheen de nevel op te trekk/en
en kreeg hij weer hoop.
Aan het ontbijt wachtte hem evenwel
'n nieuwe telcursleljing. Er was niets
van het meisje te bespeuren. Hij al
zoo langzaam mogelijk, in dc hoop, dat
zij toch zou ontbijten. Ilij merkte, dat
de kcllncrs er erg in "kregen. Gasten ble
ven gewoonlijk geen twee uur aan de
ontbijttafel zitten. f
Beresford liaa, toen hij eindelijk op
Door de Belgische regeering is
Ihans de uitlevering gevraagd van J V
24 jaar. chauffeur te Genl f België we
gens vcrsciiilleuae gepleegde diefstallen
mol braak in België Het belreft hier
den persoon die eenigen tijd geleden te
Middelburg, bij eene vervolging van de
politie in een schoorsteen is gekropen
Politierechter te Middelburg
In de zitting van Dinsdag wpren do
volgende personen gedagvaard,,
M S 52 jaar werkman le Terneu-
zen .gedetineerd, wegens lancMooperij te
Middelburg op 6, 7 en 8 Jjuli '28.
Eisch en uitspraak 3 d li. pl.m. 3 jaar
R-W inrichting.
Ca. v. d K., huisvrouw J. C. O. 67
jaar, zonder beroep te O. en W Souburg,
wegens belecdiging van Janna .Toziasse te
Soubuig op 2 Juli '28.
Eisch en uitspraak f 5 s. 5 jl h.
stond, dc vaste overtuiging, dal hel meis
je niet in licl Rilz Carlton was. Desniet
tegenstaande treuzelde hij iu hel hotel
om, lot ongeveer twaalf uur, toen liep
hij weer Piccadilly in en Rond Slreel
door en langs de meest bezochle wo
gen van het West-End.
Misschien maakte ze een lange „week
end en zon ze met de lunch weer
terug zijn. Ook "was het mogelijk, dal
zij verkouden was en haar kamer moesl
houden. Ilij glimlachte hij dc gedachte
kouvatten bij dit warme weer en hel
stovende zonnetje scheen vrijwel onmo
gelijk.
Plotseling kwam hij op een gedachte,
die zoo waarschijnlijk was, dal hij bleef
stilstaan. Hadden zij en haar'tante mis
schien een eigen zitkamer, waar zij obk
dineerden? Dat zou bet zijn. Dat was de
uitleg, waarom hij haar niet had gezien.
Zij behoorde juist lot die meisjes, die
niel van een restaurant zouden kunnen
houden, verleide bij zich zelf, feitelijk
had zij dat ook wel te kennen gegeven,
over do Season sprekende Had zij niet
verteld, hoe «vervelend zij liet vond en
hoe zij naar de rust van hel buitenle
ven verlangde? Stom van hem om daar
niet eerder aan te denken
Toen liij (erug in hel liolel kwam,
was hij uitgelaten vroolijk. Een nieuw
optimisme had zich van hem meester
gemaakt. Ilij was niet langer afhankelijk
van de eetzaal, feitelijk' was de kans
van het meisje daar te ontmoeten al
iieel gering. Evenwel moest je de moge-