B IJ VOEGSEL VAN DB Woensdag 8 Aug. 1928 Ho 186 RIJKSIIAVENS EX PARTICLXIEK VEER. Is hel er hel Departement van Water plaat om le doen de kwestie van hel veer van Zijpe naar Anna Jacobapolder •tot een crisis le brengen? Of heeft de tram de situatie verscherpt? In ieder geval wordl de zaak weer met een fikschen duw onder de aandacht gebracht, nu de Rijkshavenmeester le Zijpe aan oen veerschipper Maas heeft meeegaeeld, aai de hem verleende ver gunning om gebruik te mogen maken van de tramhaven te Anna Jacobapolder is ingetrokken. Die vergunningskwestie zal nog wel in de herinnering leven van hen, die in '25 en '2G de pogingen in de Stalen van Zeeland volgaen om te verkrijgen dal het vervoer op dit veer goedkooper en veelvuldiger zou zijn, voor de stcedfs in aantal toenemende auto's. Don (oen werd de naam van den veerman Maas genoemd, die immers te- samen niet den veerman "Westbroek van Anna Jacobapolder, in '21 bij de Staten kwam met 'l verzoek om subsidieerjinf van een veerdienst met motorboot, en 'levens om* dan voor provinciale reke ning le nemen liet aanbrengen van een ponlom aan acn provincialen steiger le Zijpe en in de rijksbavcn in den Wil- Icmspolaer (Anna Jacobapolder In dal adres werd door de beide veerlieden tevens meegedeeld ,;dal liun thans vergund is door den lieer ingenieur van den Rijkswaterstaai bet lossen en laden van hun vcernooleu aau de pontons in de beide rijkstrani- havens op die tijdstippen dat aan deze pontons geen vaartuigen van de Rotlerd. Tr. Mij. zijn gemeerd". Zij meenden echter met een motor boot legen lager tarier dan de tramboot vroeg, beter le kunnen voldoen aan de bclioeïten der auto's. Toen echter die zaak werd onderzocht), bleek een oplossing in die richting le stuiten tegen sommige bepalingen van de overeenkomst; welke hel Rijk met de R. T. M. sloot, toen het Rijk op eigen kosten die beide tramhavens aanlegde en ter beschikking stelde van de R. T. M. Immers in die bepalingen werdj wel aan den Minister van Waterstaat ge legenheid gegeven om hel mecle-gebruïk van die beide havens toe te staan aan Andere veerdiensten dan de Tram Mij bediende, maar er werd de beperkinj aan toegevoegd dal liet sloombootvccr diensten moesten zijn „lussclien de rijks- havens eenerzijds, en anderzijds plaatsen niet gelegen op de eilanden Voorne en Putten, Hoeksche Waard, Gocree en Overflakkee, Schouwen en Duivelanden SI. Philipsland". Als men die uitsluitende opsomming leest, vraagt men: hoe kregen dan die veerlieden Maas en Westbroek vergun ning lot mede-gebruik van die Iramha vens? Wellicht dal de verklaring k vinden is in een opmerking in een schrijven van den Hoofdinspecteur ge neraal van de Spoor- en Tramwegen, d d. 14 November 1925 eu in dal jaar aan de Slalen van Zeeland overgelegd als een opvalling waarmee de Minister zich ver eenigde. Daarin werd vermeld licl kleine aantal der toenmalige overvaarten, en en dan volgt: tïDe heer Kuiper (directeur der R. FEUILLETON Langs Glibberige Wegen. DOOR R. L. DE W'. 18). Na den maaltijd 'deed hij1 een korte wandeling dpor Bond •Street, Regent Street en Piccadilly 'Daarop bracht hij een half uurtje door in liet Park', maoM ging achter een hoorn zitten, opdat liij niet door één van zijn kennissen, die 't nieuwtje aan zijn familie konden ver- lellen, herkend zou Worden Wat moesl het toch een genol zijn, indien je tgcen familie had Toen \vccr liep hij langzaam Piccadilly in, met plan thee in het IRilz. Carlton te drinken, feitelijk was hij al besloten niet bij één maaltijd le ontbre ken. Al ronddrentelende, maakte hij bet zelfde proces door als aan dc lunch en poogde hij die scheppingen en vermom mingen van Reboux en Viröt le door boren. Neen, ze was er niet. Hij zou Vachten tot aan het diner, en waar natuur zich dan hioed|euloos vertoonde, zou het hem gemakkelijker vallen een onderzoek in te stellen. Na dc thee dwaalde hij nog wat door liet park en 'draaid|e lot zoowat zejven uur om bij het Stanhppe hek. Onder hel naar huis rijden voeldp hij' zich, zoowel gees Lelijk als lichamelijk, heel moe. Hij kleedde zich luslcloos en hel was LM.) met wien ik deze zaak besprak', af loc dal dit aanlal niet groot is, en at li ij daarom ook oogluikend o e 1 a a t dat een veerman, die lusschen- lijds met een motorbootje publiek en rijwielen overzet, van de uitsluitend voor .ijn dienst bestemde rijkshavems gebruik maakl". Is dan nu een eind gekomen aan die oogluikende loelaling door-de R. T. M.? En is als gevolg van die veranderde bonding llians de rijkshavenmeester de boodschapper geweest, die aan den veer man Maas kwam mcedeelen, dat -bij piet meer in de tramhavens mag komen? Maar wat is dan de aanleiding lot de verandering?. Meent men dal dc R. T. M. llians een 'oldoend aanlal overvaarten per dag geeft? De lezer zal zich wellicht herinneren, dal in '26 aan de kwestie deze oplossing is gegeven, de Slalen van Zeelpnd hel verzoek der veerlieden li-cten zwemmen, en dat aan de R T. M 'een extra-siibsidie uit de provinciale kas- werd gegeven van f 3 per vaarl on der voorwaarde van méér vaarlen en lager autolaricf. Die overeenkomst zou gelden voor een proeftijd welke 3 Oct ,s eindigde. Maar in dc jongste zo- merziüing der Staten iis de proeftijd, ver lengd lot 1 Januari 29 We kunnien moei lijk aannemen, dal in dit Statenbesluit een reden is gelegen voor de Trami of hel Rijk (pan Gn cen& zoo streng op le tre den Legen de veerlieden. Tot nadeel van liet publiek, naar te- •echt in liet telegram van den heer Krij ger aan den Minister in liet licht werd gesteld. Want de Idjlenst van die veer lieden is een grool gerief naast den aan vaste uren gebonden tramveerdiemst. Vooral voor een veer over zulk een smal water wil dal lieel wat zeggen. Ofis dit ten inleiding lot rijksp'laiï- nen om er een rijksvecr van Le maken? We durven bet bijna niet geloovcn Maar een feil, is hofdal dit denkbeeld juilsl in den laalsten 'tijd naar voren is ge.- brachl, vooral in Verband niet het plaat sen van den weg Zijpe—Zierikzee hel Rijkswegenplau, zonder dal bet aan sluitende veer, en den daaraan sluiten den weg over 'den Slaakdani naar Bra bant op het Vijksplan zijn gezet Nog in April heeft de beer dc Mural l in de Eerste Kamer erop aangedrongen dal dit veer lot rijksveer zou worden ge maakt. En in antwoord daarop licefl de Minister van Waterstaat gezegd dal verschillende argumenten van den heel de Murall voor licm wel eenige au Rekkelijkheid hadden, maar dal hij niel kon toezeggen dal bij iets in die richting zou bevorderen. ..Maar, Zoo voegde bij •aan toe, wanneer daar ter plaatse de wegverbeleriug aan do orde komt, zal ook dit punt met aandaciil worden be keken". Is men soms nu begonnen met liet niet aandacht bekijken der dingen daar Ier plaatse? Dan zou het zéér jammer zijn, wan neer als gevolg daarvan men de gerie- en van liet publick meent le moelert 'erminderen. Want de belemmering, nu in dcii weg gelegd aan de particuliere eerlieden komt neer op een verminde ring van licl 'gerief van bet publiek. BINNENLAND UIT DE PERS. Tn I. riviere n re c li en de W. Schelde. Naar aanleiding van hetgeen in Bel gische bladen geschreven werd in ant woord op de kritiek, welke op de jongste rode van Minister Ilymans is uitgeoefend, 'in Nederlandsche bladen, zelfs ook in die wcllce indertijd hel verdrag verdedig uen, heen mr. A. J. v Visser in hel UIt. Dgbl. o a. opgemerkt, dail uil die Belgische artikelen drieërlei blijkt.- Ten eerste, dat men in België wel licht door gemis aan internationaal- half negen eer hij ae eetzaal binnen ging. Weer ondervond bij. zij hel oolc ©enigszins gewijzigd, dezelfde gewaarwo: ding als 'smorge.ns aan de lunch. Bij deze gelegenheid begon hij onmiddellijk zijn medegasten op te nemen; doch niel tegenstaande hij aan ieder tafeltje de dames aau een nauwkeurig onderzoek onderwierp, was ei' niel één, die hij ook maar gedurende één seconde tooi- liet meisje kon aanzien. Ditmaal vermocht dc bourgogne, of schoon dezelfde, welke hij aan dc lunch gedronken had, niet dc wolk van neer slachtigheid, die liem omgaf, op te doen trekken. Er was klaarblijkelijk iels voor gevallen. Zc was niet in licl Rilz Cark ton. Naar alle waarschijnlijkheid zo'u hij haar nooil weerzien, Mogelijk had de lanle, over wie zij gesproken had, lasl vali baar zenuwen gekregen. Beroerde tantes Welk nul deden tantes in <ip sa* mciilcving. Daar liad je nu bijvoorbeeld zijn eigen tante Caroline. Zc was on geveer voor hem zoo nullig /geweesl als een mastodont gespannen voor een coiupé- Misschien was ze uit op een anücren zwerftocht, hel meisje n.l., niel taille Caroline. Misschien hij schrikte bij de ge dachte was zc ziek. Hij had longont steking gekregen, misschien had zij het den volgenden dag gehad. Misschien du urne hel Ruiger bij vrouwen dan bij mannen, voor de verschijnselen zich vertoonden. Iloc kwam hij cr achter? In oo cersle plaats hoe kwam hij er politieke Iraditie niet inziet, dat liet tegenover Nederlands bereidheid, om, zonder daartoe rechtens verplicht te zijn, een oplossing te zoeken voor va.- gelijk aangeduide verkeersbezwaren, die voor België zouden beslaan, ongepast te dreigen met ons voor een interna tionale rechtbank le sleepen. Ten twee de, dut men in België niet inziet, dat, indien men zoo dwaas ware Nederland oor eenig „internationaal areopaag", zooals hel in De Standaard heet, le dag aarden, 'Nederland daar niel zou ver schijnen en niel verplicht zou klimmen orden le verschijnen, en dat boveni- dien geen enkel ..internationaal areo paag1' meer zou knunen doen. dan zich onbevoegd verklaren om van het geschil kennis le nemen. En len derde, dal men zicli iu België ernstig vergist, indien men mecni^ gel- slcld: Nederland, ware hu eens bereid de „Belgische eisehen' door een inter nationale rechtbank le doen onderzoc- :cn, dat dan sl.cze „eisehen in overeen- -«lemmingmel I internal maal recht zou den blijken le zijn IleL modernste in ternationaal rivierenrecht is neergelegd in hel Statuut van Barcelona betreffende dc bevaarbare waterwegen van interna tionaal belang van 20 April 1921, en ■un N'ederlandsclic zijde is overtuigend aangetoond, dal dc „desiderata" van Bel gië, zooals Lol uiting gekomen in het verworpen verdrag, mei dil internatio naal recht in strijd zijn. Dat dit geen speciale N'ederlaiidsche opvatting is, maar dat deze opvatting door buileu- \andsclie Volkenrechlsgelecrden van .aam gedeeld wordt, is gebleken uil de Noordrachtcn over dit onderwerp, on langs door een voox-aanslaaiid Iluliaansch enncr van liet Volkenrecht gehouden. Als bewijs daarvan haalt mr. v Y. aan wal de Ilaliaanschen prof. Siotlo Pintor daarover lieefl opgemerkt op. de in Juli gehouden bijeenkomst van de Academie soor Intern. Recht. Op al de door hem opgenoemde punten wijkt liet onlwcrp- /ordrag, wal liet Scliclderegiem betreft, in ougunsligen zin af van liet Statuut van Barcelona- Wal betreft de verbinding van Antwer pen met den Rijn moge er op gewezen ivorden, dat tegenover de Belgische stél" ling, ter argumeuteering van den „eisch' van het Moerdijkkanaal dal Nederland verplicht zou zijn aan België te verze keren niel slechts een even goede ver- oinding als in 1839 de facto bestond, maar eeu verbinding, evenredig aan ver anderde behoeften groeiend verkeer, groolere schepen, enz de Italiaansche volkenrechtsgelcerde dc juistheid van hel Nederlandsclie standpunt, dal van de slricle interpretatie, erkende,. Prof. Siolt- Pinlor die ook ontkende het beslaan van een van Belgische zijde ingeroepen .recht op prosperileitdal boven vitale belangen van een ander land zou y.reva- leeren baseerde deze meeniug op ju ridische eu historische gronden o> daarop, dat iu de uitvoeringstractalen van liet Iraclaal van 1839 steeds de strictc interpretatie van liet verdrag in 1339 gehuldigd is maar bovendien wees hij er op, dat het N'ederlandsclic stand punt in overeenstemming is met den geest van hel statuut van Barcelona, dal in a-t,. 10 erkent, dal een oeverstaai op zijn grondgebied zijn vitale belangen Kan doen prevaleeren (Ingcz. VERBETERING VAN BEN WEG WESTKAPELLL UIIDBELBURG. Algemeen is bekend, dal de weg welke van Wcslkapelle over Zoutelande. Bigge kerke en Koudekerke naar Middelhui^ loop, door een zeer mooi gedeelte van Walcheren gaal en o a. een heerlijk zicht geeft op de duinen, maar o <k weet ieder weggebruiker, dat deze weg in hel geheel niel meer voldoet aan de eisehen van liet tegenwoordige verkeer, dit niet alleen door dal hij veel le sm'al is, maar ook omdat 't aantal scherpe hoeken en onnoor dige krommingen de weg tot een zt gevaarlijke en onnoodig lange maken. achter of zij in het hotel verblijf'hield of niet? Hij kon toch bezwaarlijk naar dc directie of iemand van hel personeel gaan een beschrijving van haar geven en dan informeeren, of zc er was. Wa schijnlijk zouden zc hem mei wantrou wen aanzien, als een ongcwenschle gast. Ilel een bij hel ander was een tergende marteling. De maaltijd vorderde en Beresford begon wel honderd redenen le vinden, waarom het meisje noch aan de lunch, noch bij de thee, noch aan liet diner tegenwoordig was geweest. Mogelijk had zij den dag op de rivier doorgebracht of een autotocht gemaakt. Misschien was zo voor een „weck-end" weg geweest oil ie laat thuis gekomen oinv benfadon, te diiieeren. In elk geval zou hel ontbijt de proef op de som zijn of tze al ol niet iu hel hotel was. Gewoonlijk ging jc niet buitenshuis ontbijten, althans ah je niet toevallig bevriend was .met den „premier". Tot het ontbijt zou hij wach ten. Ja, de bourgogne was ongetwijfeld goed, een zuivere wijn; de tweede halve flescli scheen nog wel heler dan de eerste Dien nacht sliep Beresford vas* In zijn droom waren, zooals 'l scheen, alle ^ongerijmdheden dc revue gepasseerd. Alles wat hij zag of tegenkwam moesl in het meisje veranderen of van '1 meis je in iets anders. De kameel uil „Chu Chin "Chow", dien hij in dc straten was tegcïi gekomen, toste plotseling op in hel meisje. Ilel volgeadc, dat hij zich Hel was dan ook zeer goed te begrij pen, dal cr zich cene commissie vormde, uil vooraanstaande personen uil dc ge meenten Wcslkapelle, Zoutelande, Bigg - kerke cu Koudekerke om eene wijziging in den onhoudbnren le'slaiul le trachten te verkrijgen. Deze commissie, waarvan de lieer mr. W .1. Woldringtï van di^r IIoop burgemeester van eslkapeMe, oorzitler i s, lieefl zicli reeds con drietal aren geleden met een globaal plan ge wend lot Ged. Staten van Zeeland, doch toen werd aangeraden het inwerking tre- ding der wegenplannen af te wachten. Nu deze bestaan en dc weg op het pro vinciaal vvegeiiplan voorkomt, is er aan de plannen voortgewerkt en zijn de ze in bijzonderheden uitgewerkt Gister zijn wij in de gelegenheid geweest cr kennis van le nemen Alvorens over de plannen een en ander nader mede te dce'.en, zij er aan her innerd, dut de weg Middelburg Koude kerke eeu concessieweg is geweest en de opbrengst eerst van de lollen, later de rente van hel kapitaal dat voor afk .op der tollen werd gegeven, aan de familie an Doorn toekwam.. Thans is deze con cessie afgeloopen en heeft dc provincie voorloopig op zich genomen den weg (e onderhouden en nok liet kapitaal in ontvangst genomen, dal voor den afkoop destijds werd gegeven. Zulks echter in afwachting van een definitieve regeling T)e vraag wie in de toekomst voor het onderhoud zal zorgen van de deden, die nu bij de gemeenten Biggekerke, Zoutelan de en Wcslkapelle in onderhoud zijn. is juist een der moeilijkste in de kwestie der wegverbetering, omdat die gemeenten ineenen, dat hel onderhoud in een hand bijv van de provincie of van den Polder zal moeten komen. De bedoeling van dc plannen lot Ver betering, welke met onteigening van de gionden enz. geraamd worden op r en uit gave van f 550.000. is dc weg van Middel burg lot Koudekerke een verharden rij weg le geven van/ 5 Mi, m d aan beide zijden een rijwielpad on aan d£ andere deelen een verharden rijweg van 5.50 M. Men denkt zich daarbij een inge" walsten onderweg, daarop con zandl ed met bestraling vun nieuwe klinkers,. Zooals lioven gezegd, hel gaal niet al leen om verbreeding en verbetering \an hel wegdek, maar in niet mindere-mate om het wegwerken van bochten en kr >m- mingen. Daarbij zijn de kommen der gemeenten buiten beschouwing gelalen Bij hel omleggen der wegen, waarop wij direct nader terugkomen, is zoo (enigs zins mogelijk rekening gehouden n.cl hel het bewaren van beplanting en verder natuurschoon. Aan Ged, Staten zijn reeds de détail teekeningen toegezonden v or het weg vale Weslkapelle— Zoutelande. w aarvan de kosten f 172 000 zijn geraamd, mede om dat hier aan heide zijden van den weg een sloot van 3 (M. breedte is gedacht. Thans willen wij trachten aan te too" nen. wat dc voornaamste vcrkcersverbe teringen zijn, die in hel plan voorkomen. O]) liet deel Middelburg -Koudekerke zullen worden weggenomen de beide bochten bij Slot Ier Hoogc, dus voor en na het passeeren van de Sloenen banken en djl door een rechten weg van hel be gin van den Abeclschen weg tot aan l Iiiemke. Verder de bocht bij de z.gn. Ilooikist, zcodal van den Kei •kenweg tot den Boedenweg een rechte- weg bomt. Ten slotte worden even voor den molen een paar bochten weg gewerkt Tusschen Koudekerke en Biggekerke wordt een hoelil afgesneden bij den Duinweg en ben groolc voor den over gang over de trambaan Tusschen Biggekerke en Zoutelande wordt een groolc verbetering aange bracht bij de snijding van de trambaan, door dat op den eers'ten hoek, waar klo baan in het zicht is, de weg recht!door getrokken wordl en dus 3 hoeken, waar ander een naast de. trambaan, wordc/n vermeden Wanneer dc hofsteden We- rendijke en klein Wcrendijkc zijn gepas seerd worden ook eenige bochten weg gewerkt eu loopt de geprojecteerde wr« recht op de oude lot af, terwijl ook ver der voor Zoutelande "nog enkele krom mingen zullen verdwijnen Tusschen Zoutelande en Wcslkapelle blijfl de weg door liet vroon loo pen lót hel z.gn Snabbeldorp Daarna zijn vele afsnijdingen en wegwerken van lastige rechte hoeken onlworpen en zoo zal o a liet laatsle deel, van hetwelk men om zoo te zeggen den Weslkapelsclien vuurtoren van alle kanten kon aanschouwen, recht op dien toren aangaan Dal door al 'deze oiffworpen veran deringen de afstanden lussclien ge noemde plaatsen korter *llcn worden spreekt vanzelf. Het gcliecle plan komt ons voor als een zeer goede verbetering, Moge Tover een met al te langen lijd verwezenlijkt zijn. RECHTZAKEN daarna herinnerde, was dat liij gedwon gen was op den kameel door de draai deur van 'I Ritz Carlton te rijden; dal do portier alle pogingen in hel yverk stelde, om hel hem te belet (ten en dat 4en politieagent trachtte he* dier er hij den staart weer uil le trekken. Toen in hel Park, kwam hel meisje hem1- om zijn penny vragen, maar inplaals van een kaartje gaf zij hem een kop loffio Even later reed hij op een omnibus en ontdekte bet meisje in oen taxi naast hem; zich over de leuning van den om nibus buigend, wilde liij zijn armen om haar heen slaan, loeu hij merkte, dal bef zijn tante Caroline was, die hem voorstelde, niet zoo gek te doen. Bcrcstord ontwaakte verward, bewust, dal er iets gebeurd was, wal hem te leurgesteld had, maar tniel in staat zicli direct rekenschap le geven, wat het was. Opeens herinnerde hij zicli alles van den vorigen dag en zijn mislukte poging van 't meisje le vinden en het maakte hem neerslachtig; nTaar na zijn bad, toen hij zoowal klaar was met kleeden, scheen de nevel op te trekk/en en kreeg hij weer hoop. Aan het ontbijt wachtte hem evenwel 'n nieuwe telcursleljing. Er was niets van het meisje te bespeuren. Hij al zoo langzaam mogelijk, in dc hoop, dat zij toch zou ontbijten. Ilij merkte, dat de kcllncrs er erg in "kregen. Gasten ble ven gewoonlijk geen twee uur aan de ontbijttafel zitten. f Beresford liaa, toen hij eindelijk op Door de Belgische regeering is Ihans de uitlevering gevraagd van J V 24 jaar. chauffeur te Genl f België we gens vcrsciiilleuae gepleegde diefstallen mol braak in België Het belreft hier den persoon die eenigen tijd geleden te Middelburg, bij eene vervolging van de politie in een schoorsteen is gekropen Politierechter te Middelburg In de zitting van Dinsdag wpren do volgende personen gedagvaard,, M S 52 jaar werkman le Terneu- zen .gedetineerd, wegens lancMooperij te Middelburg op 6, 7 en 8 Jjuli '28. Eisch en uitspraak 3 d li. pl.m. 3 jaar R-W inrichting. Ca. v. d K., huisvrouw J. C. O. 67 jaar, zonder beroep te O. en W Souburg, wegens belecdiging van Janna .Toziasse te Soubuig op 2 Juli '28. Eisch en uitspraak f 5 s. 5 jl h. stond, dc vaste overtuiging, dal hel meis je niet in licl Rilz Carlton was. Desniet tegenstaande treuzelde hij iu hel hotel om, lot ongeveer twaalf uur, toen liep hij weer Piccadilly in en Rond Slreel door en langs de meest bezochle wo gen van het West-End. Misschien maakte ze een lange „week end en zon ze met de lunch weer terug zijn. Ook "was het mogelijk, dal zij verkouden was en haar kamer moesl houden. Ilij glimlachte hij dc gedachte kouvatten bij dit warme weer en hel stovende zonnetje scheen vrijwel onmo gelijk. Plotseling kwam hij op een gedachte, die zoo waarschijnlijk was, dal hij bleef stilstaan. Hadden zij en haar'tante mis schien een eigen zitkamer, waar zij obk dineerden? Dat zou bet zijn. Dat was de uitleg, waarom hij haar niet had gezien. Zij behoorde juist lot die meisjes, die niel van een restaurant zouden kunnen houden, verleide bij zich zelf, feitelijk had zij dat ook wel te kennen gegeven, over do Season sprekende Had zij niet verteld, hoe «vervelend zij liet vond en hoe zij naar de rust van hel buitenle ven verlangde? Stom van hem om daar niet eerder aan te denken Toen liij (erug in hel liolel kwam, was hij uitgelaten vroolijk. Een nieuw optimisme had zich van hem meester gemaakt. Ilij was niet langer afhankelijk van de eetzaal, feitelijk' was de kans van het meisje daar te ontmoeten al iieel gering. Evenwel moest je de moge-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1928 | | pagina 5