Urn#*"
KWATTAs
NASH
Speciale Aanbieding
Zakdoeken.
mmw
J. A. TAK Co.
VROOM DREESMANN
N.V. H. ENGLE8ERT k Co's AUTOHANDEL
8
$0
POSTZEGELREEP
IJSENDIJK'S
KOFFIE en
THEE in pakjes.I
W EX KEN VOOil VEILIGHEID EN
VOLKSGEZONDHEID
Moeder, ook na hel en's tc levensjaar
is hel dagelijkse!) bad voor l'w kinderen
geen overbodige weelde Hel djenl niol
alleen voor hel verwijderen van vuil, al
kan hel ook in dal opzicht voor kleine
kinderen en schoolkinderen hard, noodig
zijn Maar het zei ook de. huid aan lot be
hoorlijke functie .hetgeen voor de ge
zondheid van groole heleckciiis is Doe
daarom l'w kinderen ie,leren dag, het
heste 's avonds, in had en droog ze .laar-
na stevig af niet een drogen handdoek.
GEZONDHEIDSRAAD
Spj?oe$©ïi komen vroeg
in het voorjaar koopt tijdig
een pot
Spratel. Bij alle Drc-
gisten,
(Ing. Med.)
BUITENLAND
BRIEVEN UIT BERLIJN.
(Van onzen correspondent).
Berlijn, 21 April
Indien hel op mijn weg lag, u ook mei
.Ie Duilsehc en de huilenlandsche poli
tiek bezig te houden, dan wist ik wel.
waarover ik in deze dagen te'schrijven
had. humors, deze weken beleven wij
de voorbereiding van de verkiezingen
voor den nieuwen Rijksdag, en dan pleegt
men een kijk op de mentaliteit van een
volk en zijn leiders Ie krijgen. Maar aan
den anderen kant hen ik toch maar weer
blij. dt l dil gebied niet tol mijn laak
behoort. Want de ervaringen in de po-
liliek zijn in liet 'bijzonder in Duilschland.
flat zijn draai nog niel gevonden heeft,"
nu eenninnl niel van de vroolijkste soort.
Wie thans Duit-schc kranten leest, merkt
al dadelijk, hoe opgewonden de stem
ming nog is, Men heeft het materiaal
voor deze weken blijkbaar opgespaard
isii maakt elkander nu uil voor alles
wat leclijk is.
De Dwitschers zijn brave mensefcen,
die welen wat hard werken is. en die
op verschillend gebied ik wil hier
slechts techniek kunst literatuur, nij
verheid en lichamelijke geoefendheid
noemen zooveel en onder welke
uiterst moeilijke omstandigheden! pre
leeren. dal men niel 'anders dan met
eerbied van onze oostelijke buren spre
ken kan Maar ze hebben nel als ander
volk hun fouten Zo hebben bij voor
beeld weinig aanleg voor humor, Ze
nemen alles verschrikkelijk ernstig, wil
len alle dingen van het dagelijkse!) le
ven als wijsgccren onderzoeken, en
overdrijven ook in hun politieke tegen
stellingen. Ik zou in dit land niet graag
politicus zijn. Men ziel in opgewonden
tijden, als deze verkiezingsdagen nu een
maal zijn. zijn naam door het slijk ge
haald, men wordt in vergaderingen en
meetings op de grofste manier uitge
scholden <le eene partij gunt de an
dere het licht in de oogen niel, tole
rantie is ecu volkomen onbekend be
grip en zelfs het huiselijk leven wordt
in dit alles op de meest onbeschaamde
manier gemengd. Het gevolg van een ver
kiezingsperiode in Duilschland is dan
ook gewoonlijk een eindelooze reeks van
processen wegens bclcediging. die hier
hijzonder talrijk zijn. omdat de Duit-
schor ii(u, eenmaal de gewoonte heeft,
voor de- kleinste geschillen naar den
Kadi Ie rennen. En toch is deze ver-
Uiezii^gsopwinding niel natuurlijk, en
zou de belangstelling van een groot deel
der bevolking uiterst gering, zijn, in
dien men niet door de pers, die vol
komen .verpolitiekt" is, gedwongen
word, kolommen vol over de/c dingen
te lezen, zoodal men er ten slolle wel1
zijn aandacht aan wijden moei.
Vraagt mén hot den lui hier op den
man af dan vinden ze andere zaken,
als bij voorbeeld de geslaagde over
tocht van Kölil en zijn beide reisge-
noolen over den Oceaan van West naar
Oost. heek wat Tntevessantér dan al dal
politiek gedoe. En lorh ben ik cenigs-
zins verrast door de omstandigheid, dal
de vreugde over liet welslagen van deze
Duilsehc vliegers met hun Duitschc ma
chine lang niet zoo groot is als men
van een volk. dat in liet algemeen meer
(tan Irotsrh is op nationale prestaties,
z(>u mogen verwachten. Ik heb ge
tracht daar een verklaring, voor te vin
den. cn ben tot de conclusie gekomen
.(lal men de praclisclie resultaten van
deze reis in vele kringen nu niet zoo
bijzonder kan vinden
l"n ik kan den menschien in dat opzicht
niet geheel ongelijk geven.
Dezelfde tocht is vroeger al door een
Henlui andere vliegers en mannelijke
of vrouwelijke medereizigers onderno
men Die zijn allen omgekomen, eii uit
de berichten van Köhl en zijn makkers
weet men nu wel ongeveer hoe dat
gekomen is. Blijkbaar is do atmosfeer
nabij on boven Ncw-Foundland de al
lerongunstigste die voor \liegers denk
baar is Er heerscht bijna altijd een
dikke mist. en door bijzondere omstan
digheden hol voorkomen van groole
massa's metaal fn den bodem' wijken
de kompassen in die buurt zoo geweldig
af, dat men met de tegenwoordige toe
stellen eenvoudig geen koers meer kan
houden. Dwaalt men eenmaal, dan is
het een lot uit de loterij, of men in
een gilnstigc richting afdwaalt en bij
hel leegloopen van 'de benzinetanks bo
ven land of op liet water moet dalen.
Kölil heeft een gunstig lol getrokken
Hij wist zelfs niet bij benadering, waar
luj t icli bevond. Zijn benzine was op,
dalen moest hjj. En daar blijkt opeens,
dal li ij zicli inderdaad boven land be
vindt. Maar waar? Van zyn reisrichting
is niets meer overgebleven. Hij is aan
'den overkant. Maar daar is ook alles
mee gezegd ln den lijd, dien hij nu
waarschijnlijk noodig zal hebben om met
hetzelfde toestel New-York le bereiken,
had hij heen en lenig per boot naai)
New-York kunnen varen en nog, weer
naar Hamburg terug kunnen reizen En
dat nog wel, terwijl hij geboft heeft op
een wijze, die mot hetzelfde toeslj&l
waarschijnlijk niet herhaald zou kunnen
worden
Zulke overwegingen hebben ook een
goed deel van het Duilsclic publiek er
toe geleid, niel al te uitbundig le zijn
in uitingen van vreugde. Men is ge
lukkig, dal de beide landgenooten er
zoo goed zijn afgekomen, cn men ver
heugt zich natuurlijk vooral in de om
standigheid, dal ditmaal weer een paar
iD|uitscbcrs weken lang in de wereld
pers genoemd worden cn straks in New-
York cn in andere Amerikaansche, cen
tra zullen gehuldigd worden op een
Wijze, die aan de Duitschc reputatie
slechts ten goede zaL-komeu. Maar men
wil nuchter blijven ditmaal, althans in
Duilschland zelf, en in de feestvreugde
niel vergeten, dat men in breede kringen
deze rei- van te voren scherp afgekeurd
lieeft, omdat er meer dan 90 pet. kans
was, dat ze slecht zou al'loopen.
Persoonlijke mood cn jarenlange
1 vliegervaring zijn nu eenmaal niel vol
doende om een succes waarschijnlijk te
maken De Eranscho vliegers Nunges-
,ser en Colli waren stellig even goede
vliegers als Köhl, en toch zijn ze in de
golven verdwenen; omdat zo, wal na
de ervaring der Duitschers nu wel
(vaststaat, na eindeloos dwalen mot ver-
gloorde kompassen geen benzine meer
hadden, cn misschien wel heel wat
dichter bij liet einddoel dan de. Duit
schers/ moe.slen neergaan op een
plint, waar gtfeii vaste wal het leven
van de moedige mannen redden kon.
Köhl schijnt thans na do laatste be
richten het plan te hebben, mei zijn
toestel ..Breinen ook weer terug te
vliegen en dan in Berlijn te dalen. Doet
liij dat. dan heeft hij inderdaad een
daad volbracht, die de mensclien hier
An een delirium van opwinding zal bren
gen Want een heen- en terugreis over
treft alles, wat vóór dien tijd tot stand
gebracht is.
Intusschen is het Duitschc publiek
verrast door een andere uitvinding van
het nationaal genie, op technisch gebied,
yöie niel zal nalaten, internationale be
langstelling le wekken Ik bedoel de
proeftocht van een auto zonder motor,
die op een Duitschc auto-renbaan dezer
dagen binnen enkele seconden een snel
heid van meer dan honderd kilometer]
wist te bereiken De firma Opel, een
der meest bekende Duitsche automobiel
fabrieken, die o.a er in geslaagd is
seriewagens volgens het stelsel van Ford
le vervaardigen ('welke hier echter niet
voldoende afgezet worden wegens de
nog altijd geringe koopkracht van het
publiek) heeft er het geld voor over
gehad om een jong ingenieur in slaat
te stellen in samenwerking met een
beproefd vuurwerker een Raketen-auto"
te vervaardigen en le beproeven In
onze taal z(Jjl men dit nieuwe wonder
misschien „vuurpijlauto'' moeten noemen,
ofschoon die vertaling weinig zegt, en
in den volksmond wel door een betere
zal worden vervangen.
kien kent het beginsel, dal de ont-
ploffing van een hoeveelheid kruit (bij-
voorbeeld in de vuurwapenen) een te
rugstool veroorzaakt, aie bij liet afvuren
van kanonnen geen nuttig doel heeft
en slechts door sterke veeren wordt
opgevangen. Deze terugwerkende kracht
is echter ook nuttig aan te wenden.
(De uitvinder heeft een twaalftal van
zulke zeer sterke vuurpijlen achter aan
zijn renwagen aangebracht en door een
bijzondere koppeling mogelijk gemaakt,
dal zij automatisch na elkaar ontbran
den, nadat de eerste door den bestuur
der met een van zijn voetremmen tot
ontsteking gebracht is.
Er was moed voor noodig om dezen
wagen voor het eerst le sturen. Maar
alle chauffeurs van t>pel waren bereid
om de proef le nemen, zoodat ten slot
te nog moest geloot worden. En nu
vloog de eerste pijl in brand, die de
auto binnen twee seconden een snel
heid van 100 kilometer bezorg
de Yicr seconden later ontbrandde do
tweede automatisch niet dezelfde ge
weldige rookontwikkeling en een sloot,
die de chauffeur later als de eenige
werkelijk onaangename ervaring inel
zijn nieuwe auto toekende Men zal na
tuurlijk er nog iets op moeten vinden
om door sterke rügveeren don bestuur
der legen deze uitwerking le bescher-
I men. Trouwens, practisch beteekent de
uitvinding op hel oogenblik nog niet
veel, want in deze weinige seconden
waren vele duizenden marken aan vuur
pijlen uitgegeven!
Maar men wil nju een stap verder gaan
en de auto ran kleine draagvlakken,
volgens het beginsel der vliegtuigen,
ivoorzien. Die zullen bij deze geweldige
snelheid het wagentje in staat stellen,
qp geringe hoogte luchtsprongen te ma
ken, een combinatie van auto en vlieg
tuig dus, waarvan de consequenties op
hel oogenblik nog niet te overzien zijn.
En natuurlijk wil men op den duur
deze nieuwe kracht gebruiken in dienst
van zoogenaamde „Raumschiffe", die
zwaarder dan lucht zijn en door de
„Ralcele" binnen weinige seconden op
zoo groote hoogte worden weggescho
ten, dat ze in luchtlagen komen, waar
de weerstand zeer gering is, zoodal door
het verder afschieten van kruithuizen
snelheden van vele duizenden kilometers
per uur bereikt kunnen worden, die
ons in enkele uren van Europa naar
Amerika zullen brengen.
De Duitsche technici zijn inderdaad
in staat ons binnen enkele jaren deze
.fules-Verne-phaiitasie tol werkelijkheid
le iltaken.
En is dal alles niel heel wal interes
santer dan die eeuwige politiek?
ROLAND.
BURGERLIJKE STAN IX
Middelburg..
Van 23 tot 25 April. Getrouwd Ph.
J van Opaorp .29 j e|r J-. C. van 'Miert
37 jaar
Bevallen M. P. Lampert geb Hoveijn
d E .1 MaJgo geb. Joosse z
Overleden C. de Knijper 11 d z., 3.
P Baas, 58 j wedn E. Schoolmeester
BEKENDMAKINGEN.
DIENSTPLICHT.
Uitspraken in zake vrijstelling.
De Burgemeester van Middelburg
brengt ter algemcene kennis, dat
CHRISTIAAN MARINUS KRIJGER,
lichting 1922. wegens opleiding tot gees
telijk ambt, is vrijgesteld van den dienst
plicht, met ingang van 7 Juni 1928, voor
één jaar, bij besluit van den Minister van
Oorlog, d.d. 20 April 1(928, Vile afd., no.
I 341 V.
Middelburg, 24 April 1928.
De Burgemeester,
P. DUMON TAK.
IEDEREENVRAAGTNAAPU
Kwatta's Turkenhaverreep ml postz.
Kwatta's Hazelnootmelk mpostz.
Kwatta's Vollemclkreep m; postz.
fOoENTS
I Dames Zakdoeken met
gekleurde ruiten, qii
14£, lOj, |2
Heeren Zakdoeken met
gekleurde ruiten,
27224,
I Heeren Zakdoeken,
geheel gekleurd, nm
37J, 25, '2
j Dames Zakdoeken met
gebord. hoeken,
424, 274, \2
Dames Zakdoeken niet
gekleurde broderie,
36, 2.9,
3 Dames Zakdoeken, geheel
gekleurd met a»
broderie, 42 4, 29, Z.0
Kinder Zakdoeken
met poppetjes
Kinder Zakdoeken qj
met gekl. rand 21
Geborduurde Kinder-* «ji
zakdoeken 24, 16, 14
Dames Zakdoeken k
met letter *4 I2
Heeren Zakdoeken QC E
met letter wO f
Heeren Zakdoeken
met gekl. rand
Witte Heëren -1^
Zakdoeken 24, 19, l«3
Dames Zakdoeken t
met ajourzoom 13 1
21
VAN
Neemt proef en ge
blijft er bij
BANKIERS.
GROENMARKT, MIDDELBURG.
Effecten
Coupons
Lossingen
Verzekering tegen
Uitloting
Safe-inrichting (Lips)
NASH
AAN DE
van f 3375.- al.
Soepele, zacht werkends
motor; onfeilbare mecha
nische Servo rem op vier
wielen.
DEN HAAG
Opgericht
1898
WELTEVREDEN
Ivoor wand en plafond, dekt™ een laags
\(jaat over Wiika/k. Geeft rief af. Verschiet niet
POPRACHTKLEUREN.TE BEZICHTIGEN BIJ I
1 DROGIST, PRIJS VANAF 25 g? VOOR 7'A I
emciille
in moderne kleuren
HI Emaitleerla'dfiek „Be Usel", Dieres
ISiggekepke»
Schouwing
wegen en voetpaden
aanvangende Maandag
7 Mei a.s.
Arnemuideu.
Schouwing wegen en
en voetpaden.
Aanvang 15 Mei 1928.
tfldMtargcche Maatschap,
van Stoomvaar!.
Vlissingeu, Middelburg, Rotterdam
en tusschengelegen plaatse*.
Vervoer van:
Passagiers, Goederen en Vee
tnet de snelvarende Salonboot
„KONINGIN iWILHELMINA"
Uren van vertrek in April en Mei
v. Vliss. v. Midd.v. Roti
30 (Vm. 8.
1
3
Dinsdag
Donderdag
Vrjjdag 4
Maandag 7
Dinsdag
Van Vlissingen wordt Woon
dag en Zaterdag, 's morgens om
12 uur, naar Middelburg gevaren.
Information te bekomen te:
Rotterdam N.V. Transport- e«
Expeditie-Onderneming
v.h. ERVEN G. V0&
Middelburg: B. EENHOORN.
Vlissingen W. v. OOSTERHOUT
Dordrecht GEBRS. BUITENHEK
Electr. Drukkerij G. W. den Boer
Middelburg.