Urn#*" KWATTAs NASH Speciale Aanbieding Zakdoeken. mmw J. A. TAK Co. VROOM DREESMANN N.V. H. ENGLE8ERT k Co's AUTOHANDEL 8 $0 POSTZEGELREEP IJSENDIJK'S KOFFIE en THEE in pakjes.I W EX KEN VOOil VEILIGHEID EN VOLKSGEZONDHEID Moeder, ook na hel en's tc levensjaar is hel dagelijkse!) bad voor l'w kinderen geen overbodige weelde Hel djenl niol alleen voor hel verwijderen van vuil, al kan hel ook in dal opzicht voor kleine kinderen en schoolkinderen hard, noodig zijn Maar het zei ook de. huid aan lot be hoorlijke functie .hetgeen voor de ge zondheid van groole heleckciiis is Doe daarom l'w kinderen ie,leren dag, het heste 's avonds, in had en droog ze .laar- na stevig af niet een drogen handdoek. GEZONDHEIDSRAAD Spj?oe$©ïi komen vroeg in het voorjaar koopt tijdig een pot Spratel. Bij alle Drc- gisten, (Ing. Med.) BUITENLAND BRIEVEN UIT BERLIJN. (Van onzen correspondent). Berlijn, 21 April Indien hel op mijn weg lag, u ook mei .Ie Duilsehc en de huilenlandsche poli tiek bezig te houden, dan wist ik wel. waarover ik in deze dagen te'schrijven had. humors, deze weken beleven wij de voorbereiding van de verkiezingen voor den nieuwen Rijksdag, en dan pleegt men een kijk op de mentaliteit van een volk en zijn leiders Ie krijgen. Maar aan den anderen kant hen ik toch maar weer blij. dt l dil gebied niet tol mijn laak behoort. Want de ervaringen in de po- liliek zijn in liet 'bijzonder in Duilschland. flat zijn draai nog niel gevonden heeft," nu eenninnl niel van de vroolijkste soort. Wie thans Duit-schc kranten leest, merkt al dadelijk, hoe opgewonden de stem ming nog is, Men heeft het materiaal voor deze weken blijkbaar opgespaard isii maakt elkander nu uil voor alles wat leclijk is. De Dwitschers zijn brave mensefcen, die welen wat hard werken is. en die op verschillend gebied ik wil hier slechts techniek kunst literatuur, nij verheid en lichamelijke geoefendheid noemen zooveel en onder welke uiterst moeilijke omstandigheden! pre leeren. dal men niel 'anders dan met eerbied van onze oostelijke buren spre ken kan Maar ze hebben nel als ander volk hun fouten Zo hebben bij voor beeld weinig aanleg voor humor, Ze nemen alles verschrikkelijk ernstig, wil len alle dingen van het dagelijkse!) le ven als wijsgccren onderzoeken, en overdrijven ook in hun politieke tegen stellingen. Ik zou in dit land niet graag politicus zijn. Men ziel in opgewonden tijden, als deze verkiezingsdagen nu een maal zijn. zijn naam door het slijk ge haald, men wordt in vergaderingen en meetings op de grofste manier uitge scholden <le eene partij gunt de an dere het licht in de oogen niel, tole rantie is ecu volkomen onbekend be grip en zelfs het huiselijk leven wordt in dit alles op de meest onbeschaamde manier gemengd. Het gevolg van een ver kiezingsperiode in Duilschland is dan ook gewoonlijk een eindelooze reeks van processen wegens bclcediging. die hier hijzonder talrijk zijn. omdat de Duit- schor ii(u, eenmaal de gewoonte heeft, voor de- kleinste geschillen naar den Kadi Ie rennen. En toch is deze ver- Uiezii^gsopwinding niel natuurlijk, en zou de belangstelling van een groot deel der bevolking uiterst gering, zijn, in dien men niet door de pers, die vol komen .verpolitiekt" is, gedwongen word, kolommen vol over de/c dingen te lezen, zoodal men er ten slolle wel1 zijn aandacht aan wijden moei. Vraagt mén hot den lui hier op den man af dan vinden ze andere zaken, als bij voorbeeld de geslaagde over tocht van Kölil en zijn beide reisge- noolen over den Oceaan van West naar Oost. heek wat Tntevessantér dan al dal politiek gedoe. En lorh ben ik cenigs- zins verrast door de omstandigheid, dal de vreugde over liet welslagen van deze Duilsehc vliegers met hun Duitschc ma chine lang niet zoo groot is als men van een volk. dat in liet algemeen meer (tan Irotsrh is op nationale prestaties, z(>u mogen verwachten. Ik heb ge tracht daar een verklaring, voor te vin den. cn ben tot de conclusie gekomen .(lal men de praclisclie resultaten van deze reis in vele kringen nu niet zoo bijzonder kan vinden l"n ik kan den menschien in dat opzicht niet geheel ongelijk geven. Dezelfde tocht is vroeger al door een Henlui andere vliegers en mannelijke of vrouwelijke medereizigers onderno men Die zijn allen omgekomen, eii uit de berichten van Köhl en zijn makkers weet men nu wel ongeveer hoe dat gekomen is. Blijkbaar is do atmosfeer nabij on boven Ncw-Foundland de al lerongunstigste die voor \liegers denk baar is Er heerscht bijna altijd een dikke mist. en door bijzondere omstan digheden hol voorkomen van groole massa's metaal fn den bodem' wijken de kompassen in die buurt zoo geweldig af, dat men met de tegenwoordige toe stellen eenvoudig geen koers meer kan houden. Dwaalt men eenmaal, dan is het een lot uit de loterij, of men in een gilnstigc richting afdwaalt en bij hel leegloopen van 'de benzinetanks bo ven land of op liet water moet dalen. Kölil heeft een gunstig lol getrokken Hij wist zelfs niet bij benadering, waar luj t icli bevond. Zijn benzine was op, dalen moest hjj. En daar blijkt opeens, dal li ij zicli inderdaad boven land be vindt. Maar waar? Van zyn reisrichting is niets meer overgebleven. Hij is aan 'den overkant. Maar daar is ook alles mee gezegd ln den lijd, dien hij nu waarschijnlijk noodig zal hebben om met hetzelfde toestel New-York le bereiken, had hij heen en lenig per boot naai) New-York kunnen varen en nog, weer naar Hamburg terug kunnen reizen En dat nog wel, terwijl hij geboft heeft op een wijze, die mot hetzelfde toeslj&l waarschijnlijk niet herhaald zou kunnen worden Zulke overwegingen hebben ook een goed deel van het Duilsclic publiek er toe geleid, niel al te uitbundig le zijn in uitingen van vreugde. Men is ge lukkig, dal de beide landgenooten er zoo goed zijn afgekomen, cn men ver heugt zich natuurlijk vooral in de om standigheid, dal ditmaal weer een paar iD|uitscbcrs weken lang in de wereld pers genoemd worden cn straks in New- York cn in andere Amerikaansche, cen tra zullen gehuldigd worden op een Wijze, die aan de Duitschc reputatie slechts ten goede zaL-komeu. Maar men wil nuchter blijven ditmaal, althans in Duilschland zelf, en in de feestvreugde niel vergeten, dat men in breede kringen deze rei- van te voren scherp afgekeurd lieeft, omdat er meer dan 90 pet. kans was, dat ze slecht zou al'loopen. Persoonlijke mood cn jarenlange 1 vliegervaring zijn nu eenmaal niel vol doende om een succes waarschijnlijk te maken De Eranscho vliegers Nunges- ,ser en Colli waren stellig even goede vliegers als Köhl, en toch zijn ze in de golven verdwenen; omdat zo, wal na de ervaring der Duitschers nu wel (vaststaat, na eindeloos dwalen mot ver- gloorde kompassen geen benzine meer hadden, cn misschien wel heel wat dichter bij liet einddoel dan de. Duit schers/ moe.slen neergaan op een plint, waar gtfeii vaste wal het leven van de moedige mannen redden kon. Köhl schijnt thans na do laatste be richten het plan te hebben, mei zijn toestel ..Breinen ook weer terug te vliegen en dan in Berlijn te dalen. Doet liij dat. dan heeft hij inderdaad een daad volbracht, die de mensclien hier An een delirium van opwinding zal bren gen Want een heen- en terugreis over treft alles, wat vóór dien tijd tot stand gebracht is. Intusschen is het Duitschc publiek verrast door een andere uitvinding van het nationaal genie, op technisch gebied, yöie niel zal nalaten, internationale be langstelling le wekken Ik bedoel de proeftocht van een auto zonder motor, die op een Duitschc auto-renbaan dezer dagen binnen enkele seconden een snel heid van meer dan honderd kilometer] wist te bereiken De firma Opel, een der meest bekende Duitsche automobiel fabrieken, die o.a er in geslaagd is seriewagens volgens het stelsel van Ford le vervaardigen ('welke hier echter niet voldoende afgezet worden wegens de nog altijd geringe koopkracht van het publiek) heeft er het geld voor over gehad om een jong ingenieur in slaat te stellen in samenwerking met een beproefd vuurwerker een Raketen-auto" te vervaardigen en le beproeven In onze taal z(Jjl men dit nieuwe wonder misschien „vuurpijlauto'' moeten noemen, ofschoon die vertaling weinig zegt, en in den volksmond wel door een betere zal worden vervangen. kien kent het beginsel, dal de ont- ploffing van een hoeveelheid kruit (bij- voorbeeld in de vuurwapenen) een te rugstool veroorzaakt, aie bij liet afvuren van kanonnen geen nuttig doel heeft en slechts door sterke veeren wordt opgevangen. Deze terugwerkende kracht is echter ook nuttig aan te wenden. (De uitvinder heeft een twaalftal van zulke zeer sterke vuurpijlen achter aan zijn renwagen aangebracht en door een bijzondere koppeling mogelijk gemaakt, dal zij automatisch na elkaar ontbran den, nadat de eerste door den bestuur der met een van zijn voetremmen tot ontsteking gebracht is. Er was moed voor noodig om dezen wagen voor het eerst le sturen. Maar alle chauffeurs van t>pel waren bereid om de proef le nemen, zoodat ten slot te nog moest geloot worden. En nu vloog de eerste pijl in brand, die de auto binnen twee seconden een snel heid van 100 kilometer bezorg de Yicr seconden later ontbrandde do tweede automatisch niet dezelfde ge weldige rookontwikkeling en een sloot, die de chauffeur later als de eenige werkelijk onaangename ervaring inel zijn nieuwe auto toekende Men zal na tuurlijk er nog iets op moeten vinden om door sterke rügveeren don bestuur der legen deze uitwerking le bescher- I men. Trouwens, practisch beteekent de uitvinding op hel oogenblik nog niet veel, want in deze weinige seconden waren vele duizenden marken aan vuur pijlen uitgegeven! Maar men wil nju een stap verder gaan en de auto ran kleine draagvlakken, volgens het beginsel der vliegtuigen, ivoorzien. Die zullen bij deze geweldige snelheid het wagentje in staat stellen, qp geringe hoogte luchtsprongen te ma ken, een combinatie van auto en vlieg tuig dus, waarvan de consequenties op hel oogenblik nog niet te overzien zijn. En natuurlijk wil men op den duur deze nieuwe kracht gebruiken in dienst van zoogenaamde „Raumschiffe", die zwaarder dan lucht zijn en door de „Ralcele" binnen weinige seconden op zoo groote hoogte worden weggescho ten, dat ze in luchtlagen komen, waar de weerstand zeer gering is, zoodal door het verder afschieten van kruithuizen snelheden van vele duizenden kilometers per uur bereikt kunnen worden, die ons in enkele uren van Europa naar Amerika zullen brengen. De Duitsche technici zijn inderdaad in staat ons binnen enkele jaren deze .fules-Verne-phaiitasie tol werkelijkheid le iltaken. En is dal alles niel heel wal interes santer dan die eeuwige politiek? ROLAND. BURGERLIJKE STAN IX Middelburg.. Van 23 tot 25 April. Getrouwd Ph. J van Opaorp .29 j e|r J-. C. van 'Miert 37 jaar Bevallen M. P. Lampert geb Hoveijn d E .1 MaJgo geb. Joosse z Overleden C. de Knijper 11 d z., 3. P Baas, 58 j wedn E. Schoolmeester BEKENDMAKINGEN. DIENSTPLICHT. Uitspraken in zake vrijstelling. De Burgemeester van Middelburg brengt ter algemcene kennis, dat CHRISTIAAN MARINUS KRIJGER, lichting 1922. wegens opleiding tot gees telijk ambt, is vrijgesteld van den dienst plicht, met ingang van 7 Juni 1928, voor één jaar, bij besluit van den Minister van Oorlog, d.d. 20 April 1(928, Vile afd., no. I 341 V. Middelburg, 24 April 1928. De Burgemeester, P. DUMON TAK. IEDEREENVRAAGTNAAPU Kwatta's Turkenhaverreep ml postz. Kwatta's Hazelnootmelk mpostz. Kwatta's Vollemclkreep m; postz. fOoENTS I Dames Zakdoeken met gekleurde ruiten, qii 14£, lOj, |2 Heeren Zakdoeken met gekleurde ruiten, 27224, I Heeren Zakdoeken, geheel gekleurd, nm 37J, 25, '2 j Dames Zakdoeken met gebord. hoeken, 424, 274, \2 Dames Zakdoeken niet gekleurde broderie, 36, 2.9, 3 Dames Zakdoeken, geheel gekleurd met a» broderie, 42 4, 29, Z.0 Kinder Zakdoeken met poppetjes Kinder Zakdoeken qj met gekl. rand 21 Geborduurde Kinder-* «ji zakdoeken 24, 16, 14 Dames Zakdoeken k met letter *4 I2 Heeren Zakdoeken QC E met letter wO f Heeren Zakdoeken met gekl. rand Witte Heëren -1^ Zakdoeken 24, 19, l«3 Dames Zakdoeken t met ajourzoom 13 1 21 VAN Neemt proef en ge blijft er bij BANKIERS. GROENMARKT, MIDDELBURG. Effecten Coupons Lossingen Verzekering tegen Uitloting Safe-inrichting (Lips) NASH AAN DE van f 3375.- al. Soepele, zacht werkends motor; onfeilbare mecha nische Servo rem op vier wielen. DEN HAAG Opgericht 1898 WELTEVREDEN Ivoor wand en plafond, dekt™ een laags \(jaat over Wiika/k. Geeft rief af. Verschiet niet POPRACHTKLEUREN.TE BEZICHTIGEN BIJ I 1 DROGIST, PRIJS VANAF 25 g? VOOR 7'A I emciille in moderne kleuren HI Emaitleerla'dfiek „Be Usel", Dieres ISiggekepke» Schouwing wegen en voetpaden aanvangende Maandag 7 Mei a.s. Arnemuideu. Schouwing wegen en en voetpaden. Aanvang 15 Mei 1928. tfldMtargcche Maatschap, van Stoomvaar!. Vlissingeu, Middelburg, Rotterdam en tusschengelegen plaatse*. Vervoer van: Passagiers, Goederen en Vee tnet de snelvarende Salonboot „KONINGIN iWILHELMINA" Uren van vertrek in April en Mei v. Vliss. v. Midd.v. Roti 30 (Vm. 8. 1 3 Dinsdag Donderdag Vrjjdag 4 Maandag 7 Dinsdag Van Vlissingen wordt Woon dag en Zaterdag, 's morgens om 12 uur, naar Middelburg gevaren. Information te bekomen te: Rotterdam N.V. Transport- e« Expeditie-Onderneming v.h. ERVEN G. V0& Middelburg: B. EENHOORN. Vlissingen W. v. OOSTERHOUT Dordrecht GEBRS. BUITENHEK Electr. Drukkerij G. W. den Boer Middelburg.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1928 | | pagina 6