General ilfootors
HIER IS DE NIEUWE PONTIAC
krachtiger,
soepeler, praktischer
GENERAL MOTORS CONTINENTAL S.A. ANTWERPEN
Een automobiel
voor iedere beurs
Een automobiel
voor ieder doel
Van (Lezen schitterender zes-cylinder zijn twee ■prachtige modellen
verkrijgbaar. De Coach kost slechts Fl. 1950.-.
Deze gedistingeerde zes-cylinder is in ieder opzicht
beter dan vroegergeen grooter genot dan
hem te bezitten En de prijs is onveranderd gebleven!
C^inds de Pontiac e'én zescylinder aan de
markt bracht, die binnen het bereik
was van iedere beurs, hebben duizenden
automobilisten geleerd, hoogere cischen
te stellen aan een krachtiger wagen.
De nieuwe Pontiac verwezenlijkt even
wel nog hoogere eischen.
Bij de nieuwe, elegafite serie Pontiac»
bevindt zich thans ook een nieuw meester
stuk der carrosseriebouwkunst; een vkr-
deurs Sedan, met een groote reeks verbe
teringen.
Het diepliggende frame, sterker en
stijver dan vroeger, leent zich eveneens
tot een lage sierlijke carrosserie, hetgeen
niet alleen ten goede komt aan het uiter
lijk en comfort, maar bovendien aan een
.vastere ligging op den weg.
De beroemde zes-cylinder motor is in
ontwerp ongewijzigd gebleven; door
Repassing van den G.M.R. aylinderkop
•Ürenwel, is hij thans nog krachtiger ge
worden. Een nieuwe carburateur, alsmede
«en speciaal geconstrueerde benzinepomp
.waarborgen zoowel een soepeler rijden,
«èn vluggeren aanslag en grooterc snel
heid.
De radiateur ziet er thans eleganter en
"vlugger" uit. Deze is echter niet alleen
ïraaier, maar bovendien een nieuwe
triomf der techniek", het watercirculatit-
systeem met zïjdelfngscfie tanfe. Het
koelwater stroomt n.l. uit het reservoir
aan de eene zijde horizontaal naar het
reservoir aan de andere zijde van den
radiateur, hetgeen zoowel waterverlies
door'verdamping, als het gevaar voor be
vriezen in den winter voorkomt.
Iedere Pontiac is voorzien v*n vfer-
wielremmen, terwijl een handrem op de
achterwielen werkt.
AD deze verbeteringen brengen
echter geen verhooging
in prijs met zich mede I
Het ware onmogelijk een dergelijken
wagen voor zulk een lagen prijs te
construeeren, indien de gezamelijke hulp
bronnen van General Motors niet moge
lijk maakten, het beste materiaal voor de
gunstigste prijzen in te koopen en indien
het enorme succes van de Pontiac niet de
constructie van een ontelbaar aantal van
deze wagens noodzakelijk maakte.
Ieder, wiens wcnsch, een zes-cylinder
te bezitten nog onvervuld is gebleven,
dient dezen nieuwen Pontiac te bezich
tigen. Hij zal ondervinden, dat, wat hij
steeds voor onmogelijk heeft gehouden,
werkelijkheid is geworden. Dat thans
een Pontiac, mooier, sierlijker, dan hij
ooit had durven denken, binnen het
bereik zijner beurs is.
Beknopte87 technische
omschrijving
WIELBASIS: 2,794. M.
AANTAL CYLINDERS: 9.
BORING: 82,55 mm.
SLAG: 95,*5 mm.
AANTAL P.K. (S.A.E. of "fjf 71,
VELGEN: 20X4- -■-'i&ka-i- - bÉj
BANDEN: 29X4-95.
SPOORBREEDTE: 1,412 M.
AFSTAND BOVEN DEN GROND
(laagste punt) 22,* ca.
DRAAICERKEL: recht» Sfigt ML
link» <V*>T M
CARBURATEUR: Carter 45,4
vertikaal type, dubbele
daard type accelerator pomp.
BENZINE TANK: inhoud 41^4 L,
achter op het chassis.
BENZINETOEVOER: 'dabt JbC.
BENZINESTAND-METERt ba teaöru-
mentenbord.
SMEERSYSTEEM: «niciteg onder druk roe*
drukregulateur.
Druksmering naar hoofd- ra onderste
drij fstang-Iagers.
OLIEDRUKMETER: op ba inMrumec ten-
bord.
VERSNELLINGSBAKSefcrfief type met
balladeurs. Drie vernellingen voor- en een
achteruit Gecombineerd slot op transmissie ca
ontsteking.
KOPPELING enkelvoudige droge-plaatkop-
peling, volkomen ingesloden.
VEEREN: Half-elliptische voor- en ach te p-
veeren. Voorveeren koolstofstaal j achteP-
vee ren van chroom-vanadium-staal.
VOETREMMEN: mechanische viorwidreni-
men, uitwendig samentrekkend op de achter-,
inwendig uitzettend op de voorwielen.
HANDREM: inwendig uitzettend op de achter
wielen.
SMERING VAN HET CHASSIS: alle punten
van het chassis, die smering behoeven, zijn
voorzien van smeernippels voor hooge-druk-
smering.
GEREEDSCHAP: volledig stel gereedschap,
met inbegrip va cric en bandtnpomp.
Hoe Qeneral Motors
zulk een uitstekende
zes-cylinder
kan construeeren als
deze nieuwe Pontiac
voor slechts: Fl. 2950
Besparingen bij den inkoop
Dagelijks worden in de 50 fabrieken
van General Motors te zhmen
6800 automobielen geconstrueerd. Dage
lijks wordt dit aantal in 104 verschillende
landen door 18000 agenten verkocht.
Wanneer men bedenkt, welke enorme
hoeveelheden grondstoffen voor deze
massa-productie noodig zijn, dan zal men
spoedig inzien, onder welke ongeëvenaard
gunstige omstandigheden General Motors
deze ruwe grondstoffen kan inkoopen.
Geen alleenstaand fabrikant kan ook
maar in één enkel opzicht wedijveren met
deze geweldige automobielproductie. En
niettemin is ieder model van General
Motors het product van een afzonderlijke
fabriek met een eigen traditie. Iedere
General Motors fabriek geniet evenwel de
voordcelen van den massa inkoop der
moeder-organisatie.
Onafgebroken wetenschappelijk
onderzoek
Economisch inkoopen is echter niet het
cenige voordeel der General Motors orga
nisatie. Haar enorm kapitaal (een mil
liard dollar in ronde cijfers) stelt haar
in staat, schitterende laboratoria voor
wetenschappelijk en technisch onderzoek
op te richten en te onderhouden. Be
kwame ingenieurs en geleerden zijn hief
voortdurend bezig, problemen op te lossen,
idie van belang zijn voor de automobiel
industrie in het algemeen en voor de
auto's van General Motors in het bij
zonder. Uit deze laboratoria stamt ook
het nieuwe watercirculatie-systeem met
zijdelingsche tanks, dat voor het eerst op
de Pontiac 1928 werd toegepast.
Verder bezit General Motors haar enorm,
proefterrein van 504 H.A. Daar worden
General Motors wagens nacht en dag, in
alle weer en wind, op alle denkbare wegen
beproefd en getoetst aan de zwaarste
eischen der praktijk.
Alvorens een nieuw model van General
Motors aan de mark» wordt gebracht,
moet hst de allerzwaarste proeven door
staan en de meest criü'sche ingenieurs
tevreden gesteld hebben. Zoodat General
Motors weet, dat haar wagens beant
woorden aan de hoogste eischen, die men
er aan kan stellen, niet slechts onder
noimale omstandigheden, maar ook op de
slechtste wegen, tegen de steilste hellingen
en bij de hoogste snelheid.
Het schitterende uiterlijk der
General Motors auto's
Reeds in de eerste dagen der auto
mobielindustrie heeft men begrepen, dat
het ontwerpen van mooie, elegante car
rosserieën het werk van een specialist is.
Daarom heeft General Motors zich ver
zekerd van de medewerking van de
wereldberoemde Fisher Body Corporation.
De staf van kunstenaars en vakarbeiders
dezer fabrieken verzorgt thans het koets
werk van elke General Motors wagen.
De nieuwe Pontiac is een triomf hunner
bekwaamheid!
Al deze hulpmiddelen hebben
bijgedragen tot de fraaie uit
voering van de nieuwe Pontiac
Dc onvergelijkelijke kwaliteiten van
deze nieuwe Pontiac zijn wellicht gemak
kelijker te begrijpen, indien men bedenkt
welke onuitputtelijke hulpbronnen tot
haar ontstaan hebben bijgedragen.
Alleen General Motors kon zulk een
schitterende auto construeeren en dien aan
een crïtïsch publiek te koop aanbieden
voor den prijs van Fl. 2.950.-
allb prijzen f.o.b. rotterdam
l
CHEVROLET
PONTIAC
OLDSMOBILE
OAKLAND
BUICK
LASALLE
CADILLAC
CHEVROLET TRUCK
van AF
vaw AF
van af
van af
van af
van af
van af
van af
EL 2300
FL 2930
FL 3425
FL 3650
FL 4600
FL 8-500,
FL 12.100
FL 1965 (Chassis)