General ilfootors HIER IS DE NIEUWE PONTIAC krachtiger, soepeler, praktischer GENERAL MOTORS CONTINENTAL S.A. ANTWERPEN Een automobiel voor iedere beurs Een automobiel voor ieder doel Van (Lezen schitterender zes-cylinder zijn twee ■prachtige modellen verkrijgbaar. De Coach kost slechts Fl. 1950.-. Deze gedistingeerde zes-cylinder is in ieder opzicht beter dan vroegergeen grooter genot dan hem te bezitten En de prijs is onveranderd gebleven! C^inds de Pontiac e'én zescylinder aan de markt bracht, die binnen het bereik was van iedere beurs, hebben duizenden automobilisten geleerd, hoogere cischen te stellen aan een krachtiger wagen. De nieuwe Pontiac verwezenlijkt even wel nog hoogere eischen. Bij de nieuwe, elegafite serie Pontiac» bevindt zich thans ook een nieuw meester stuk der carrosseriebouwkunst; een vkr- deurs Sedan, met een groote reeks verbe teringen. Het diepliggende frame, sterker en stijver dan vroeger, leent zich eveneens tot een lage sierlijke carrosserie, hetgeen niet alleen ten goede komt aan het uiter lijk en comfort, maar bovendien aan een .vastere ligging op den weg. De beroemde zes-cylinder motor is in ontwerp ongewijzigd gebleven; door Repassing van den G.M.R. aylinderkop •Ürenwel, is hij thans nog krachtiger ge worden. Een nieuwe carburateur, alsmede «en speciaal geconstrueerde benzinepomp .waarborgen zoowel een soepeler rijden, «èn vluggeren aanslag en grooterc snel heid. De radiateur ziet er thans eleganter en "vlugger" uit. Deze is echter niet alleen ïraaier, maar bovendien een nieuwe triomf der techniek", het watercirculatit- systeem met zïjdelfngscfie tanfe. Het koelwater stroomt n.l. uit het reservoir aan de eene zijde horizontaal naar het reservoir aan de andere zijde van den radiateur, hetgeen zoowel waterverlies door'verdamping, als het gevaar voor be vriezen in den winter voorkomt. Iedere Pontiac is voorzien v*n vfer- wielremmen, terwijl een handrem op de achterwielen werkt. AD deze verbeteringen brengen echter geen verhooging in prijs met zich mede I Het ware onmogelijk een dergelijken wagen voor zulk een lagen prijs te construeeren, indien de gezamelijke hulp bronnen van General Motors niet moge lijk maakten, het beste materiaal voor de gunstigste prijzen in te koopen en indien het enorme succes van de Pontiac niet de constructie van een ontelbaar aantal van deze wagens noodzakelijk maakte. Ieder, wiens wcnsch, een zes-cylinder te bezitten nog onvervuld is gebleven, dient dezen nieuwen Pontiac te bezich tigen. Hij zal ondervinden, dat, wat hij steeds voor onmogelijk heeft gehouden, werkelijkheid is geworden. Dat thans een Pontiac, mooier, sierlijker, dan hij ooit had durven denken, binnen het bereik zijner beurs is. Beknopte87 technische omschrijving WIELBASIS: 2,794. M. AANTAL CYLINDERS: 9. BORING: 82,55 mm. SLAG: 95,*5 mm. AANTAL P.K. (S.A.E. of "fjf 71, VELGEN: 20X4- -■-'i&ka-i- - bÉj BANDEN: 29X4-95. SPOORBREEDTE: 1,412 M. AFSTAND BOVEN DEN GROND (laagste punt) 22,* ca. DRAAICERKEL: recht» Sfigt ML link» <V*>T M CARBURATEUR: Carter 45,4 vertikaal type, dubbele daard type accelerator pomp. BENZINE TANK: inhoud 41^4 L, achter op het chassis. BENZINETOEVOER: 'dabt JbC. BENZINESTAND-METERt ba teaöru- mentenbord. SMEERSYSTEEM: «niciteg onder druk roe* drukregulateur. Druksmering naar hoofd- ra onderste drij fstang-Iagers. OLIEDRUKMETER: op ba inMrumec ten- bord. VERSNELLINGSBAKSefcrfief type met balladeurs. Drie vernellingen voor- en een achteruit Gecombineerd slot op transmissie ca ontsteking. KOPPELING enkelvoudige droge-plaatkop- peling, volkomen ingesloden. VEEREN: Half-elliptische voor- en ach te p- veeren. Voorveeren koolstofstaal j achteP- vee ren van chroom-vanadium-staal. VOETREMMEN: mechanische viorwidreni- men, uitwendig samentrekkend op de achter-, inwendig uitzettend op de voorwielen. HANDREM: inwendig uitzettend op de achter wielen. SMERING VAN HET CHASSIS: alle punten van het chassis, die smering behoeven, zijn voorzien van smeernippels voor hooge-druk- smering. GEREEDSCHAP: volledig stel gereedschap, met inbegrip va cric en bandtnpomp. Hoe Qeneral Motors zulk een uitstekende zes-cylinder kan construeeren als deze nieuwe Pontiac voor slechts: Fl. 2950 Besparingen bij den inkoop Dagelijks worden in de 50 fabrieken van General Motors te zhmen 6800 automobielen geconstrueerd. Dage lijks wordt dit aantal in 104 verschillende landen door 18000 agenten verkocht. Wanneer men bedenkt, welke enorme hoeveelheden grondstoffen voor deze massa-productie noodig zijn, dan zal men spoedig inzien, onder welke ongeëvenaard gunstige omstandigheden General Motors deze ruwe grondstoffen kan inkoopen. Geen alleenstaand fabrikant kan ook maar in één enkel opzicht wedijveren met deze geweldige automobielproductie. En niettemin is ieder model van General Motors het product van een afzonderlijke fabriek met een eigen traditie. Iedere General Motors fabriek geniet evenwel de voordcelen van den massa inkoop der moeder-organisatie. Onafgebroken wetenschappelijk onderzoek Economisch inkoopen is echter niet het cenige voordeel der General Motors orga nisatie. Haar enorm kapitaal (een mil liard dollar in ronde cijfers) stelt haar in staat, schitterende laboratoria voor wetenschappelijk en technisch onderzoek op te richten en te onderhouden. Be kwame ingenieurs en geleerden zijn hief voortdurend bezig, problemen op te lossen, idie van belang zijn voor de automobiel industrie in het algemeen en voor de auto's van General Motors in het bij zonder. Uit deze laboratoria stamt ook het nieuwe watercirculatie-systeem met zijdelingsche tanks, dat voor het eerst op de Pontiac 1928 werd toegepast. Verder bezit General Motors haar enorm, proefterrein van 504 H.A. Daar worden General Motors wagens nacht en dag, in alle weer en wind, op alle denkbare wegen beproefd en getoetst aan de zwaarste eischen der praktijk. Alvorens een nieuw model van General Motors aan de mark» wordt gebracht, moet hst de allerzwaarste proeven door staan en de meest criü'sche ingenieurs tevreden gesteld hebben. Zoodat General Motors weet, dat haar wagens beant woorden aan de hoogste eischen, die men er aan kan stellen, niet slechts onder noimale omstandigheden, maar ook op de slechtste wegen, tegen de steilste hellingen en bij de hoogste snelheid. Het schitterende uiterlijk der General Motors auto's Reeds in de eerste dagen der auto mobielindustrie heeft men begrepen, dat het ontwerpen van mooie, elegante car rosserieën het werk van een specialist is. Daarom heeft General Motors zich ver zekerd van de medewerking van de wereldberoemde Fisher Body Corporation. De staf van kunstenaars en vakarbeiders dezer fabrieken verzorgt thans het koets werk van elke General Motors wagen. De nieuwe Pontiac is een triomf hunner bekwaamheid! Al deze hulpmiddelen hebben bijgedragen tot de fraaie uit voering van de nieuwe Pontiac Dc onvergelijkelijke kwaliteiten van deze nieuwe Pontiac zijn wellicht gemak kelijker te begrijpen, indien men bedenkt welke onuitputtelijke hulpbronnen tot haar ontstaan hebben bijgedragen. Alleen General Motors kon zulk een schitterende auto construeeren en dien aan een crïtïsch publiek te koop aanbieden voor den prijs van Fl. 2.950.- allb prijzen f.o.b. rotterdam l CHEVROLET PONTIAC OLDSMOBILE OAKLAND BUICK LASALLE CADILLAC CHEVROLET TRUCK van AF vaw AF van af van af van af van af van af van af EL 2300 FL 2930 FL 3425 FL 3650 FL 4600 FL 8-500, FL 12.100 FL 1965 (Chassis)

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1928 | | pagina 4