PIIBOL bij Brand- en Snijwonden.
■werd een zekere schadeloosstelling ver- heeft de Pullmantrein in deze wel wat kunnen produceeren, dfein hier mogelijk!
kregen. verbetering gebracht, op weekdagen moet is, zoodat hel niet uitgesloten is, dat t.z.t.
Voor den tuinbouw was het jaar 1927 j,ien zjcht komende van.Parijs, wit men haar Fransch product oerdier zal kunnen
gunstig, zoowel de opbrengst als de pnj- er profijt van hebben, van Esschen naar exporteeren dan haar Nedferlandsch fa
zen waren bevredigend. De belangstelling Roosendaal per auto of ander vehicle brikant. Al kan hieruit de gevolgtrekking
voor den tuinbouw was nog steeds toe- iaten vervoeren. Daarom juicht men ook gemaakt worden, dpt de exporlmogelijk-
nemende. De veehouderij ging niet ach- de actje toe voor verbetering van Iljet heden voor de Nederlandsche industrie
teriiit, op Schouwen bleef zij zoowel wat wegdek. Een groote verbetering zou wor- niet alleen van invoerverboden en hooge
melk- als fokvee betreft toenemen. De dcn verkregen door een van Antwerpen invoerrechten in andere landen afhan-
prijzen van melik' en boter waren vrij naar Roosendaal loopenden trein iets la- kelijk zijn, dat de kansen op export groo-
8°«d- ter uit Antwerpen te laten vertrekken, in ter zijn, naarmate, de voormeldte bclem-
In de oeslerculluur waren de resulta- welk geval de reizigers van den Pullman- meringen niet beslaan of kleiner zijn, be
ten van de campagne welke m l 927 ein- trcjn raet bestemming Zeeland de reis hoeft geen nader betoog. Met vreugdie
digde, bevredigend,; de productie liet te geheel per spoor zouden kunnen maken kan spr. c-onstateeren, dat op één punt te
wenschen doch de- prijzen waren hoog. en dan toch te 17 38 van Roosendaal Genève iets is bereikt, n.l. ten opzichte
Van de groot-iiidustnon had de jouden kunnen vertrekken. Ook voor van in- en uitvoerverboden. Wiel zijn er
Kon. Mij. „de Schelde" in het algemeen het Noorden en Oosten van het land nog al voorbehouden gemaakt en moet
voldoende werk. In het afgetoopen jaar ,zou dal een verbetering geven. Spr. i de ratificatie dpor de verschillende re-
werden afgeleverd of voor aflevering ge- wijst ook op den autobusdienst Bergen geeringen worden afgewacht, döch het
reed gemaakt een motor-vrachtschip, een op Zoom—Putten, die in een groote be- is zeker een belangrijke slap geweest
motor-passagier- en vrachtschip en een hoefte voor de verbinding met België jn de richting naar een vrijer ruilverkeer,
torpedobootjager. Als een feit van groote voorziet. j Mei afschaffing, resp. 'belangrijke vcr-
beteekenis kan worden vermeld de nieu- Eon ander verkeersvraagstuk, dat over- laging van invoerrechten is men zóóver
we overeenkomst met het rijk, waardoor -n den Iande en dus ook ;Q did nog niet, doch nutteloos zal de arbeid,,
grootere schepen kunnen worden ge- djstrjei do aandaeht heeft, is de we- j da.or die Economische Conferentie in Mei
bouwd. genverbetering. In hel algemeen bestaan verricht, niet zijn geweest. Degenen, die
The Vitrite Works kon gedurende hel tegen het Rijkswegenplan in het district onmiddellijk lastbare gevolgen van zoo'n
grootste gedeelte van het jaar slechts gecn bezwaren; alleen ten opzichte van conferentie verwachten, zullen teleurge-
eene beperkte productie onderhouden, den ontworpen weg van N. en St. Joos- '-steld zjjn. dbch optimisten zien er wel
doch in het laatst van liet jaar werd het ]and naar viissingen bestaan verschil- I wat anders in. Er is blijk gegeven Van
onverwachts zeei' druk. Deze onderne- ]endc meeningen, daar sommigen de be- j een algemeen gevoelen, dat men met
ming heeft onlangs eene dochlermaat- langen van Middelburg en Vlissingen invoerbelemmeringen op den verbeerdlen
schappij in Frankrijk gesticht. Al wordt daardoor bedreigd zien, welke opvatting weg is, en er is een concrete uitspraak
verwacht, dat dó&r goedkooper zal' kun- door de Kamer niet werd gedeeld. t geweest. Natuurlijk is de verwezenlijking
nen worden gefabriceerd dan hier... zal D(. nlem(0 hayen van vlisslngcn blijri van de aldaar algemeen als juist .gevoelde
voorloopig het bedrijf te Middeljburg er uit„aard de bijzondere belangstelling beginselen moeilijk. De heer Oolijn heeft
mei nadcehg door beïnvloed worden. babben Dc ,ver'ton VOI.dereii uitstekend f1"20 kwestie behandeld, en gezegd dal
De overige induslriSen gaat het ver-1 pn m0[ dcn bouw van de nfemV(, sluis deze conferentie met de hekroniilg van
schillend, in liel algemeen schijnt de br(,(mn(,„ Men h00pl dat in ,930 de gewichtige arbeid is, zij is het begin
klem-industrie slechts malig van sverk [e haTCn 8ehe<,, „oree(1 zal zijn Vermel. daarvan. Er is geen aanleidjng, om de
zijn voorzien. din„ verdlent, dat in Januari 1927 in resultaten van de conferentie le hoog
ton f/s cl O O n «li ie nnr* m i n rl ral' rwlzin
In den handel is de toestand! door- de nieuwe buitenhaven eon bunkerstation aau *e s'aan? er *s n98 minder re^en
eengenomen bevredigend. Het spreekt van de Steenkolen Handelsvereeniging is
van zelf, dat, naarmate een zaak of een gevestigd.
groep van zaken in meer directen zin i gen belangrijke kwestie werd in
afhankelijk is van de koonkracht en roniiariverfTaderir»» van de Kamer n;m
om ze zonder beteekenis te achten. En
kele dezer uitspraken zijn naar sommiger
smaak allicht wat vaag van inhoud, de
afhankelijk is van de koopkracht en januarivergadering van de Kamer naar I inkleeding er vanj is nqg al eenls opge-
den kooplust van den consument, de ge-1 voren gebracht, n.l. of een ferryverbin- J "°ht, omzekere nationale gevoelens te
wijzigde omstandigheden daarop een dïna tusschen Vlissingen en Engeland ontzicn Daartegenover staan echter an-
grooten invloed uitoefenen. Sedert den m0gclijk zou zijn. Het .vooronderzoek dere: moeilijk forscher hadden kun-
oorlog heeft de koopkracht dene groote heeft nog niet tot een zoodanig resul- n.en luiden. En als men d,an tn aanmer-
verandering ondergaan. Kleine inkomens taal geleid, dat reeds tot instelling van kin8 neemt, dat volbloed! protectionislen
uit arbeid zijn belangrijk! gestegen en ibe-een commissie kon worden overgegaan,
vinden zich op een veel hooger peil dan .Spr. wees er nog op, dat de asphaltfa-
de indexcijfers der kleinhandelprijzen. briek te Vlissingen weer als industrieels
Het omgekeerde is evenwel het geva! I onderneming zal herrijzen, maar dat
met de grootere inkomens uit den ar- voorts, helaas, van vestiging van belang-
beid, en wat de inkomens uit andere ïndustriën ook in het afgeloopen
bronnen betreft zij opgemerkt 3at zelfs al jaar geen sprake is geweest, niettegen-
zïjn zij niet lager dan vroeger hunne rela- staande dat Walcheren en Zuid Beve-
tievo waarde, gezien de kleinhandelprij- iand toch werkelijk voor somimge tak-
zen, geringer is geworden. Zoo heeft ken van nijverheid hiet zoo ongunstig
eeno verschuiving van koopkracht plaats zjjn gelegen.
gevonden, welke op sommige zaken een n0g een enkele opmerking over
gunstigen invloed heeft uitgeoefend, doch I verlaging van de port, over de belastin-
waarvan andere den nadeeligen invloe^ gen en de verwerping van het Belgisch
ernstig voelen. De kooplust is wel is verdrag door de Eerste "Kamer, kwam
waar voor sommige artikelen en in ze-1 Spr_ tot den algemeenen economischlen
ïcere categoriën van consumenten toege-toestand van ons land en zegt, dat die
nomen doch in andere groepen kleiner j njet slecht kan worden genoemd.
geworden, nu zij eenmaal gewend zijn
geraakt aan eene versobering, waartoe
relatieve inlmmstenverlaglng en drukten-1 het-verle(Jen behooren. Voor
de belastingen maarvooral eek andere ,n de illd|uslril, wordpn de gevolgcn
Het spreekt van zelf, dat d)e naween
an den oorlog ook in ons land! nog niet
maatschappelijke omstandigheden en ver
houdingen hen hebben gebracht.
Een der belangrijkste feiten op het ge
bied van het verkeerswezen noemt spr.
de opening van de locaal-spoorwegver-
bindingen op Zuid-Beveland.
Een ander feit van beteekenis is de
verbetering van het verkeer tusschen
daarvan nog steed£ ondervonden. De ver
breking van handelsbetrekkingen, de toe
name van concurreerende ondernemingen
in het buitenland, de exportmoeilijk
heden, dje groote stijging der loonen, de
verkorte arbeidsduur, de drukkende be
lastingen hebben hel bedrijfsleven ont
wricht en hebben de indjustrie in moei-
Vlissingen en Breskcns door aanschaffing lijkbpdo„ gebracht, -welke zij slechts lang-
van een ferry-boot, meer in bet bijzon- I zaam kan overwinnen. Er is evenwel nog
der ingericht op een intensief vervoer sjeeds vooruitgang in het herstel merk-
van auto's. Over deze nieuwe boot is al
heel wat stof opgewaaid. Zij beeft niet
aanstonds aan de haar gestelde eischen
voldaan en voor de haven vdn Breskens
is zij hinderlijk gebleken.
Verwacht mag worden, dat dit laatste
bezwaar na verbetering van die haven
wél zal zijn ondervangen, en voor zoover
over de boot zelve een afkeurend oor
deel is uitgesproken, zij er aan herin
nerd, dat reeds eenige voorzieningen zijn
getroffen, om enkele euvelen, als b.v.
last van buiswater, te verhelpen. De
goede bestuurbaarheid van de boot is
in twijfel gelrokken, doch te dien op
zichte is ook een geheel tegenovergesteld
geluid vernomen. Een belangrijke kwestie
Is de zeewaardigheid van de boot. Of
'de te dezen opzichte geoefende critiek
billijk is of niet en of de door het!
Bureau Veritas dienaangaande afgegeven
verklaring voldoenden waarborg geeft,
mag spr. als leek niet beoordeelen, maar
■wel wil het hem voorkomen, dat in ka
pitein en directie zooveel vertrouwen
mag worden gesteld, dat men bij zeer
onstuimig weer de boot niet zal laten
varen, indien hieraan eenig gevaar zou
zijn verbonden. En al zou dan onver
hoopt moeten blijken, dat op dit zeer
bijzondere traject de vaart met de ferry-
boot gedurende b.v. slechts 95 pet. van
het jaar zou kunnen worden onderhou
den, dan nog zal van een zeer groote
verbetering in de verbinding tusschen
Walcheren en Zeeuwsch-Vlaanderen W.
deel kunnen worden gesproken.
In den treinenloop kwam in het afge
loopen jaar de verandering in de namid
dagtreinen lot stand. Waar de meenin
gen in de Kamer daarover uiteenloop-en,
meent spr. zich 'tot de vermelding van
het feit te moeten bepalen.
Spr. herinnerde dan aan de dienstre-
gelingsoonferenlie, bijeengeroepen door
den Commissaris der Koningin. Hoewel
biervan nog geen tastbare resultaten het
gevolg zijn geweest, spreekt de voorzitter
de hoop uit, dat alle betrokkenen elkaar
zullen weten te vinden, als een wijziging
In de verbindingen aan de orde mocht
komen.
Spr. wijst er dan op, dat er nog wel
wat te wenschen overblijft inzake de ver
binding met België, resp. Frankrijk en al
baar en 1927 heeft hiertoe niet onbelang
rijk bijgedragen. Er zijn nog altijd) indus
trieën in ons land, welke vroeger bloei
den en dÜc thans nog een kwijnend) be
staan lijden, maar er zijn toch pok vele
andere, welke over het djoode punt been
zijn, al ondervinden ook deze nog wel
eens de schokken van dgn onzekeren
tijd. Want stabiliteit in de voorwaarden
■oor een gezond economisch leven
nog niet bereikt. Naar sommige landen
ondervond| de export nog grootere be
lemmeringen dan voorheen en in dje ver
houdingen tusschen werkgever en werk
nemer heeft het besef, dat dfe belangen
van den een tevens zijn de belangen
van den andier, zich nog niet volidpende
ontwikkeld. In de arbeidsverhoudingen
valt echter wel eenige verbetering te
constateeren, zoo talrijk als vroeger zijn
de conflicten niet meer.
En wat de exportmogelijkheden betreft,
geeft de oogenblikkelijke toestand! aller
minst reden tot tevredenheid, doch reden
voor wal optimisme is er 'wel. Er zijn
landen, die in 1927 hunne invoerrechten
nog verder verhoogden en met name
duidjt spr. aan Spanje, België en Frank
rijk, maar er valt wel eens wat meer
soepelheid waar te nemen. Frankrijk bv.
is niet geheel doof gebleven voor van
Nederlandsche zijde geuite wenschen
In den regel moet Nederland, zich met
de meeslbegunstigingsclausule tevreden
stellen en in het bereiken van voordec-
len voor Nederlandsche prod,ucten
onze regeering bij het ^.luiten van han
delsverdragen tot nu toe niet gelukkig
geweest.
Toch mag de beteekenis van de meest-
begunstiging niet onderschat worden. De
te Middelburg gevestigd# grootindustrie
b.v. hoeft kort geleden het voordeel hier
van ondervonden, als gevolg van de on
derhandelingen tusschen Duitscliland> en
Frankrijk over een handelsverdrag, zag
zij het invoerrecht in Frankrijk op het
door haar geproduceerde artikel niet on
belangrijk lager worden, zelfs zooveel, dat
het een reden had) kunnen zijn, om aan
haar voornemen, ook in Frankrijk
gaan produceeren, geen uitvoering te
ven. Dat zij dit toch deed, moet alleen
hierdoor verklaard, worden, dat
wacht, in Frankrijk veel goedkooper le
(Ingez. Med.).
Breskens doch Neuzen binnengeloopen
en daarvoor is de boot niet bestemd. Het
zal volgens deskundige een mooï-weer
boot blijven.
A r bei d s w e t.
De heer Jeronimus vestigt de aan
dacht van het bureau op hel wetsontwerp
tot wijziging van de arbeidswet, en op het
geen daarover in de „Nederlandsche
Werkgever" is geschreven De rechter
zal minder controle krijgen over de amb
tenaren van de arbeidsinspectie en deze
z. i.t e ,veel macht.
Hierna werd de openbare vergadering
gesloten.
even goed hunne instemming medje
hebben te kennen gegeven als vrjjhan-
delaren, déin is de verwachting niet on
gegrond, dat men over enkele jaren die
conferentie van 1927 zal zien als het
keerpunt in de handelsbetrekkingen tus
schen de volken van Europa
'Spr. wil liet hopen, maar levens ver
meent hij, dat niet krachtig genoeg naar
voren kan worden gebracht, dat Neder
land zich naar den geest van de confef
renlio waaraan het een zoo'n flink aan
deel heeft gehad, behoort te gedragen en
dat het daarom wel zeer moet worden
betreurd, dat onze regeering geen weer
stand heeft kunnen bieden aan den djrang
welke is uitgegaan van oen groep in-
dustrieelem immers^de indiening' van het
wetsontwerp tot tijdelijke verhooglig van
het invoerrecht op huishoudelijk aarde
werk, porcelein en glaswerk en op enkele
soorten tegels is in strijd met het stand
punt door Nederland le 'Genève ingeno
men. Spr. hoopt van ganscher harte, dal 't
ontwerp geen wet zal worden en dat
dientengevolge Nederland, dat het land
is, dat nog het minst van de vrijhandels-
beginselen is afgeweken, daardoor de
moreel krachtige positie zal handhaven,
welke het in Genève nog zooveel goeds
zal kunnen doen verrichten.
Veel exporieerende industrie is in liet
Kamerdistrict niet, maar voor haar is
locli de export een levensbehoefte en van
landbouwproducten is de export niet on
belangrijk. Ook dit district is dus van na-
'b,ij betrokken bij eene verzachting en op
heffing van den economlschen strijd tus
schen de volken, maar bovendien heeft
iedereen daarbij belang, omdat in den
cconomischen striid de kiem liat voor den
dopdenden en het geheèle economisch le-
v'ên o'ntwfichtetldën strijd. 'Alleen vré
de kan een bron zijn van welvaart, vrede
tusschen personen, vrede tusschen groe
pen van personen vrede tusschen volken
en landen.
Zekerlijk, er zijn nog andere oorzaken
welke de welvaart kunnen verstoren, oor
zaken waar de eene vragend, de andiere
berustend, doch iedereen machteloos te-
;enover staat. De stormramp welke in
iet voorjaar van '27 wederom de Achter
hoek heeft getroffen, is nog niet uit ons
geheugen. Spr. hoopt, dat het district
voor eene dergelijke ramp lang gespaard
moge blijven en dal ieder, die daarin op
het gebied van landbouw, 'handel en ryj-
verheid werkzaam is, krachtig en onge
stoord rijn arbeid zgl kunnen blijven ver
vullen .opdat het bun alle welga
En in het bijzonder wenscht spr. dal
de Leden der ICamer toe en hoopt, d)at
het hen in zaken voorspoedig moge gaan
en dat het jaar 1928 voor hen en hunne
gezinnen een voorspoedig jaar moge zijn.
Na de rede van den voorzitter gaven
de leden door applaus blijk van instem
ming daarmede.
De heer M. Laernoes bracht als
oudste lid der Kamer naar hij hoopt na
mens allen dank voor het uilgebreid over
zicht en inzonderheid ook over de medje-
deelingen betreffende het verkeerswe
zen. Het bouwen van de groote sluis le
Vlissingen is niet alleen van belangvoor
de Kon. Mij. „de Schelde", d|pch ook voor
andere industriên te Vlissingen. Gelukkig
is de rede van den voorzitter minffcer
somber dan verleden Jaar en spr. hoopt
dal deze volgend jaar nog optimisler zal
kunnen zijn. Spr. wenscht den voorzitter
ook voor hem en de zijnen een gelukkig
en gezond jaar toe. (Instemming der le
den).
De v o o r z. bracht dank voor de woor
den en de instemming daarmede.
Mededeeling werd gedaan dat op een
desbetreffend schrijven van het bureau
antwoord is ontvangen van de N'ederl.
Spoorwegen, dat maatregelen zijn geno
men voor het op tijd Loopen van trein
2705. zjjnde de eerste trein Roosendaal-
Vlissingen.
Verder dat het verzoek om trein
320 van Brussel-Roosendaal zoo le laten
rijden, dat men er uil den Pullman le
Esschen in kan overstappen, gesteund is
door de Kamers te Breda, Deventer, Nij
megen, Leeuwaarden ,den Bosch en Arn-
he en ook Waalwijk steun heeft toege
zegd.
Dat gezien overige uitspraken der Ka
mer het bureau steun heeft verleend aan
t adres van de Kamer te Rotterdam te
gen de zakelijke bedrijfsbelasting. Dat op
verzoek van den hoer De Vos liet bureau
een onderzoek heeft ingesteld naar de
kwestie van de ferryboot, maar dat het
tot de conclusie is gekomen, dat men
thans geen verdere stappen moet doen..
Ten slotte dat de secretaris op 4 Ja
nuari de bezwiaren van de Kamer inzake
den autobusdienst Bergen op Zoom—
P,uiten voor den Hoogen Raad heeft
toegelicht. Een adres van de Kamer Ce
Deventer gericht tot den Raad van Mi
nisters inzake de voorgenomen wijziging
van do Nederlandsche handelspolitiek,
werd gevoegd bij hel desbetreffende punt
der agenda en een verslag van dfe ver
gadering van het Comité van Actie tot
bestrijding van het Cadeauxstetsel voor
kennisgeving aangenomen.
Benoemingen.
Tot voorzitter der Kamer werd her
kozen de heer Boudewijnse-mtet 18 stem
men cn een blanco. Tot voorzitter van
de afd. grootbedrijf de heer M. Laerndjes
met 8 stemmen en een op dten heer
Massee en van de afd. kleinbedrijf dfo
heer Stofkoper met 9 stemmen en een
blanco
De heeren namen alle ondier dankzeg
ging voor het gestelde vertrouwen en
onder applaus der vergadering de her
benoeming aan.
Hierna werden de verschillende com
missies opnieuw samengesteld, waarop
wij nader terug komen.
Wijz. begrooting.
Het voorstel tot wijziging der begroo
ting voor 1927 werd z. h. st. aange
nomen.
Subs. Tentoonstelling
Zierikzee.
Het voorstel om aan den kring Schou
wen en Duiveland der Z. L. M. een
subsidie te verleenen voor die door dien
kring te houden tentoonstelling werd
aangenomen, waarbij de heer Jeronimus
wenschte geacht te worden te Webben
tegengestemd.
Subs. Vreemdelingen
verkeer,
Over het voorstel om. f 1000 te verlee
nen aan de Ver. voor Vreemdelingen
verkeer te Middelburg ten behoeve van
de door die Vereeniging in samenwfer-
king met andere te voeren propaganda
om bezoekers naar de Zeeuwschïe eilan
den te trekken, lokte uitvoerige dis
cussies uit, waarop wij nader terug ko
men.
Ten slotte werd een amendement om
f 200 speciaal voor Schouwen en Dui
veland te bestemmen, ingedifènd door
den .heer Enzlin, verworpen met 13 fe-
gen 5 stemmen en 1 blanco. Voor stem
den de heeren Enzlin, Klok, v. d. Berg,
Jeronimus en Stofkoper en blanco de
heer Chamuleau. Het voorstel van het
bureau werd aangenomen met 13 tegen
6 stemmen, die der heerten Wesseling,
Enzlin, Vos, Klok, Jeronimus en Massee.
Slagersw i nkel s
Het voorstel om Jsteun te verleenen aan
een adres van djen Nederlandschen Sla
gershond inzake gelijkstelling van slage
rijen met winkels, werd z. h. st. aange
nomen.
Wijziging Handelspolitiek
De kamer vereenigde zich na langduri
ge discussie inet 16 tegeu 3 stemmen, die
der heeren Chamuleau, Olthoff en v. d).
Berg met het voorstel om de regelering
te verzoeken geen wijziging te brengen
in de tot lieden gevolgde Nederlandsche
Handelspolitiek.
Invoerrechtöp aardewerk.
Met dezelfde stemmenverhouding ver
eenigde d# kamer zich met het voorstel
om de Tweede Kamer te verzoeken het
wetsontwerp tot verhooging van het in-
voerrecht op aardewerk enz. niet aau te
nemen. Op de discussies over deze voor-
stellen komen wij nader terug.
Rondvraag.
De Motorveerbool
De heer de Vos kwam nog terug op
de motorveerboot en zegt, dat zelfs de
kapitein tot Statenleden heeft gezegd, de
boot nog niet betrouwbaar is. De boot
heeft nog niet met slecht weer gevaren
en dan eerst is t e constateeren of zij goed
bestuurbaar is.
De v o o r z herhaalt vertrouwen te
hebben in kapitein en directie, dat zij de
boot niet bij te onstuimig weer, als er ge
vaar dreigt, zullen laten varen.
De heer d e V o s meent dat er een To ut
is gemaakt door niet eerst te vragen de
haven van Breskens te veranderen .maar
eerst de boot te bouwen. Ais de miuister
het eerste nu weigert zit men met de
boot. Op den bewusten Zaterdag, toen
de kamer was genoodigd, was "het blad
BURGERLIJKE STAND.
Middelburg.
Van 18—20 Jan Ondertrouwd): M J.
Reijnhout, 28 j. en W. P de Ruijter,
30 j. J. den Engelsman. 19 j. en M. O.
Alewijnse, 21 j. A. J Biesen, 21 j. en
T. Venema, 18 j.
Getrouwd: O. C. dp Koster, 27 j en
0. J. Ragut, 2H j.
Bevallen: A. P. Walraven, geb. Stier
man, z. P. 0. Pluijmers, geb. Bodbijl,
M. J. A. Vaessen, geb. de Greeve, z.
Overleden: M. Mcsuj, 5 j,, dl. L. G.
Gillissen» 7 tmndz. P. W. Kraat, geh.
met J. H. Vervenne. 0. S. ÓLreej
56 j., ong. d.
Vlissingen.
Van 12—19 Jan. Ondertrouwd^ A. van
Gemert, 23 j. en L. M. de Nooijer, 23 j.
P. F. van Zweden, 28 j. en A M\
Daalhuizen, 28 j. H. Peters. 19 j 'en G.
Meulmeesler, 17 j. A. J. Ph Nooijeus,
24 j. en M. O. Dijkgraaf, 19 j. V- P Steen-
aard, 21 j. en I. J. Huilmand/, 30 j
N. W. Zandee, 23 j. en M Ral», 23 j.
J. Bakker, 40 j. en O. E S van idler
Me uien, 26 j. ►- J. de Bart, 2£ j en E C.
den Biggélaar, 30 j. E. G. Vadpr, 25 j
en L. E. O. Everacrts', 28 j.
Getrouwd: D Holtkamp, 53 j. en J. D.
Heuseveldt, 45 j.
Bevallen: W van Reems, geb. van Bie-
men, d. P. Maas, geb. Wisse. z.
O. W. Kesteloo, geb. Labryère, d. M.
den Hollander, geh. de Priester, d.
S J. A van Ham. geb van Gelderen, z.
A. Ova, geb. de Nooijer, dl.
Overleden: II van dpr Beke Callen-
fels, j.m., 63 j L Tlssink, cl', 3 w
G. Felder, jd. 79 j. A. A. de Vroom,
j.d., 68 j. M. Hubregtse, wedt. van K.
Belderok, 90 j. 1
O. e n W. S o u b u r g. i
Van 12—19 Jan. Getrouwd. W. Daal
huizen, 23 en M. G. Lenselinfk, 19 j.
Bevallen: L. van Soelen, geb. Oevaal', d.
Overleden: M. Beneder. 44 j vrouw
van J. van der Meer.
BEKENDMAKING.
INSCHRIJVING VOOR DE
BRANDWEER.
Burgemeester en Wethouders van Mid
delburg gelei op art. 1 der Verordening
op de Brandweer in deze gemeente, vast
gesteld door den Gemeenleraad den 25
Januari 1893, en nader gewijzigd bij be
sluit van den Raad van 26 Maart 1924,
waarbij is bepaald, dat alle mannelijke
ingezetenen die op den len Januari van
het aangevangen jaar hun 35e jaar heb
ben voleindigd alzoo diegenen welke in
1892 zijn geboren, en zij, die sedert de
laatste inschrijving alhier zijn komen wo
nen, en geboren zijn tusschen de jaren
1888 en 1891, verplicht zijn aangifte ter
inschrijving voor den dienst bij de Brand
weer te doen;
noodigen vorenbedoelde mannelijke in-
ingezetenen dezer gemeente uit, in de
maand Februari a.s. des Woensdags of
Zaterdags, van tien tot een uur, ter Ge
meente-secretarie, bureau brandweer (bo
ven), bedoelde aangifte le doen, zullende
zij die deze aangifte verzuimen, ingevolge
artikel 4 van voornoemde Verordening,
ambtshalve worden ingeschreven, en zon
der loting in dienst gesteld, terwijl zij bo
vendien gevaar loopen om ingevolge het
bepaalde in art. 80 (juncto art. 72) der
Verordening van Algemeene Plaatselijke
Politie (e worden gestraft met eene geld
boete van ten hoogste f 25.
Middelburg, den 20 Januari 1926.
Burgemeester en Wethouders
voornoemd.
P. DUMON TAK, Voorzitter.
M. VAN DER VEUR, Secretaris.
stil en bij de eerste proeftocht is niet1
VERKOOPINOEN - VEKPACH»
IN ZEELAND
Jan.
24 Middelburg, Inboedels, Notarishuis.
25 Gapinge c.a., Afbraak, Struve.
26 Middelburg, Timmermans- en
MetselaarsinvStruve.
27 N. en St. Joosland, Hofstede
Blaupot ten Cate.
31 Ooslkapelle, Hout, Blaupot t. Ca!!e
Middelburg, Hofsteedje, Struve.
Feb.
1 Vlissingen, Afbraak, Blaupot t Gate.
2 Middelburg, Huis en Land, Struve.
3 Oostkapelle, Kaphout, Blaupot t Cate.
22 N- en St. Joosland, Inspan,
Blaupot ten Cate