PIIBOL bij Brand- en Snijwonden. ■werd een zekere schadeloosstelling ver- heeft de Pullmantrein in deze wel wat kunnen produceeren, dfein hier mogelijk! kregen. verbetering gebracht, op weekdagen moet is, zoodat hel niet uitgesloten is, dat t.z.t. Voor den tuinbouw was het jaar 1927 j,ien zjcht komende van.Parijs, wit men haar Fransch product oerdier zal kunnen gunstig, zoowel de opbrengst als de pnj- er profijt van hebben, van Esschen naar exporteeren dan haar Nedferlandsch fa zen waren bevredigend. De belangstelling Roosendaal per auto of ander vehicle brikant. Al kan hieruit de gevolgtrekking voor den tuinbouw was nog steeds toe- iaten vervoeren. Daarom juicht men ook gemaakt worden, dpt de exporlmogelijk- nemende. De veehouderij ging niet ach- de actje toe voor verbetering van Iljet heden voor de Nederlandsche industrie teriiit, op Schouwen bleef zij zoowel wat wegdek. Een groote verbetering zou wor- niet alleen van invoerverboden en hooge melk- als fokvee betreft toenemen. De dcn verkregen door een van Antwerpen invoerrechten in andere landen afhan- prijzen van melik' en boter waren vrij naar Roosendaal loopenden trein iets la- kelijk zijn, dat de kansen op export groo- 8°«d- ter uit Antwerpen te laten vertrekken, in ter zijn, naarmate, de voormeldte bclem- In de oeslerculluur waren de resulta- welk geval de reizigers van den Pullman- meringen niet beslaan of kleiner zijn, be ten van de campagne welke m l 927 ein- trcjn raet bestemming Zeeland de reis hoeft geen nader betoog. Met vreugdie digde, bevredigend,; de productie liet te geheel per spoor zouden kunnen maken kan spr. c-onstateeren, dat op één punt te wenschen doch de- prijzen waren hoog. en dan toch te 17 38 van Roosendaal Genève iets is bereikt, n.l. ten opzichte Van de groot-iiidustnon had de jouden kunnen vertrekken. Ook voor van in- en uitvoerverboden. Wiel zijn er Kon. Mij. „de Schelde" in het algemeen het Noorden en Oosten van het land nog al voorbehouden gemaakt en moet voldoende werk. In het afgetoopen jaar ,zou dal een verbetering geven. Spr. i de ratificatie dpor de verschillende re- werden afgeleverd of voor aflevering ge- wijst ook op den autobusdienst Bergen geeringen worden afgewacht, döch het reed gemaakt een motor-vrachtschip, een op Zoom—Putten, die in een groote be- is zeker een belangrijke slap geweest motor-passagier- en vrachtschip en een hoefte voor de verbinding met België jn de richting naar een vrijer ruilverkeer, torpedobootjager. Als een feit van groote voorziet. j Mei afschaffing, resp. 'belangrijke vcr- beteekenis kan worden vermeld de nieu- Eon ander verkeersvraagstuk, dat over- laging van invoerrechten is men zóóver we overeenkomst met het rijk, waardoor -n den Iande en dus ook ;Q did nog niet, doch nutteloos zal de arbeid,, grootere schepen kunnen worden ge- djstrjei do aandaeht heeft, is de we- j da.or die Economische Conferentie in Mei bouwd. genverbetering. In hel algemeen bestaan verricht, niet zijn geweest. Degenen, die The Vitrite Works kon gedurende hel tegen het Rijkswegenplan in het district onmiddellijk lastbare gevolgen van zoo'n grootste gedeelte van het jaar slechts gecn bezwaren; alleen ten opzichte van conferentie verwachten, zullen teleurge- eene beperkte productie onderhouden, den ontworpen weg van N. en St. Joos- '-steld zjjn. dbch optimisten zien er wel doch in het laatst van liet jaar werd het ]and naar viissingen bestaan verschil- I wat anders in. Er is blijk gegeven Van onverwachts zeei' druk. Deze onderne- ]endc meeningen, daar sommigen de be- j een algemeen gevoelen, dat men met ming heeft onlangs eene dochlermaat- langen van Middelburg en Vlissingen invoerbelemmeringen op den verbeerdlen schappij in Frankrijk gesticht. Al wordt daardoor bedreigd zien, welke opvatting weg is, en er is een concrete uitspraak verwacht, dat dó&r goedkooper zal' kun- door de Kamer niet werd gedeeld. t geweest. Natuurlijk is de verwezenlijking nen worden gefabriceerd dan hier... zal D(. nlem(0 hayen van vlisslngcn blijri van de aldaar algemeen als juist .gevoelde voorloopig het bedrijf te Middeljburg er uit„aard de bijzondere belangstelling beginselen moeilijk. De heer Oolijn heeft mei nadcehg door beïnvloed worden. babben Dc ,ver'ton VOI.dereii uitstekend f1"20 kwestie behandeld, en gezegd dal De overige induslriSen gaat het ver-1 pn m0[ dcn bouw van de nfemV(, sluis deze conferentie met de hekroniilg van schillend, in liel algemeen schijnt de br(,(mn(,„ Men h00pl dat in ,930 de gewichtige arbeid is, zij is het begin klem-industrie slechts malig van sverk [e haTCn 8ehe<,, „oree(1 zal zijn Vermel. daarvan. Er is geen aanleidjng, om de zijn voorzien. din„ verdlent, dat in Januari 1927 in resultaten van de conferentie le hoog ton f/s cl O O n «li ie nnr* m i n rl ral' rwlzin In den handel is de toestand! door- de nieuwe buitenhaven eon bunkerstation aau *e s'aan? er *s n98 minder re^en eengenomen bevredigend. Het spreekt van de Steenkolen Handelsvereeniging is van zelf, dat, naarmate een zaak of een gevestigd. groep van zaken in meer directen zin i gen belangrijke kwestie werd in afhankelijk is van de koonkracht en roniiariverfTaderir»» van de Kamer n;m om ze zonder beteekenis te achten. En kele dezer uitspraken zijn naar sommiger smaak allicht wat vaag van inhoud, de afhankelijk is van de koopkracht en januarivergadering van de Kamer naar I inkleeding er vanj is nqg al eenls opge- den kooplust van den consument, de ge-1 voren gebracht, n.l. of een ferryverbin- J "°ht, omzekere nationale gevoelens te wijzigde omstandigheden daarop een dïna tusschen Vlissingen en Engeland ontzicn Daartegenover staan echter an- grooten invloed uitoefenen. Sedert den m0gclijk zou zijn. Het .vooronderzoek dere: moeilijk forscher hadden kun- oorlog heeft de koopkracht dene groote heeft nog niet tot een zoodanig resul- n.en luiden. En als men d,an tn aanmer- verandering ondergaan. Kleine inkomens taal geleid, dat reeds tot instelling van kin8 neemt, dat volbloed! protectionislen uit arbeid zijn belangrijk! gestegen en ibe-een commissie kon worden overgegaan, vinden zich op een veel hooger peil dan .Spr. wees er nog op, dat de asphaltfa- de indexcijfers der kleinhandelprijzen. briek te Vlissingen weer als industrieels Het omgekeerde is evenwel het geva! I onderneming zal herrijzen, maar dat met de grootere inkomens uit den ar- voorts, helaas, van vestiging van belang- beid, en wat de inkomens uit andere ïndustriën ook in het afgeloopen bronnen betreft zij opgemerkt 3at zelfs al jaar geen sprake is geweest, niettegen- zïjn zij niet lager dan vroeger hunne rela- staande dat Walcheren en Zuid Beve- tievo waarde, gezien de kleinhandelprij- iand toch werkelijk voor somimge tak- zen, geringer is geworden. Zoo heeft ken van nijverheid hiet zoo ongunstig eeno verschuiving van koopkracht plaats zjjn gelegen. gevonden, welke op sommige zaken een n0g een enkele opmerking over gunstigen invloed heeft uitgeoefend, doch I verlaging van de port, over de belastin- waarvan andere den nadeeligen invloe^ gen en de verwerping van het Belgisch ernstig voelen. De kooplust is wel is verdrag door de Eerste "Kamer, kwam waar voor sommige artikelen en in ze-1 Spr_ tot den algemeenen economischlen ïcere categoriën van consumenten toege-toestand van ons land en zegt, dat die nomen doch in andere groepen kleiner j njet slecht kan worden genoemd. geworden, nu zij eenmaal gewend zijn geraakt aan eene versobering, waartoe relatieve inlmmstenverlaglng en drukten-1 het-verle(Jen behooren. Voor de belastingen maarvooral eek andere ,n de illd|uslril, wordpn de gevolgcn Het spreekt van zelf, dat d)e naween an den oorlog ook in ons land! nog niet maatschappelijke omstandigheden en ver houdingen hen hebben gebracht. Een der belangrijkste feiten op het ge bied van het verkeerswezen noemt spr. de opening van de locaal-spoorwegver- bindingen op Zuid-Beveland. Een ander feit van beteekenis is de verbetering van het verkeer tusschen daarvan nog steed£ ondervonden. De ver breking van handelsbetrekkingen, de toe name van concurreerende ondernemingen in het buitenland, de exportmoeilijk heden, dje groote stijging der loonen, de verkorte arbeidsduur, de drukkende be lastingen hebben hel bedrijfsleven ont wricht en hebben de indjustrie in moei- Vlissingen en Breskcns door aanschaffing lijkbpdo„ gebracht, -welke zij slechts lang- van een ferry-boot, meer in bet bijzon- I zaam kan overwinnen. Er is evenwel nog der ingericht op een intensief vervoer sjeeds vooruitgang in het herstel merk- van auto's. Over deze nieuwe boot is al heel wat stof opgewaaid. Zij beeft niet aanstonds aan de haar gestelde eischen voldaan en voor de haven vdn Breskens is zij hinderlijk gebleken. Verwacht mag worden, dat dit laatste bezwaar na verbetering van die haven wél zal zijn ondervangen, en voor zoover over de boot zelve een afkeurend oor deel is uitgesproken, zij er aan herin nerd, dat reeds eenige voorzieningen zijn getroffen, om enkele euvelen, als b.v. last van buiswater, te verhelpen. De goede bestuurbaarheid van de boot is in twijfel gelrokken, doch te dien op zichte is ook een geheel tegenovergesteld geluid vernomen. Een belangrijke kwestie Is de zeewaardigheid van de boot. Of 'de te dezen opzichte geoefende critiek billijk is of niet en of de door het! Bureau Veritas dienaangaande afgegeven verklaring voldoenden waarborg geeft, mag spr. als leek niet beoordeelen, maar ■wel wil het hem voorkomen, dat in ka pitein en directie zooveel vertrouwen mag worden gesteld, dat men bij zeer onstuimig weer de boot niet zal laten varen, indien hieraan eenig gevaar zou zijn verbonden. En al zou dan onver hoopt moeten blijken, dat op dit zeer bijzondere traject de vaart met de ferry- boot gedurende b.v. slechts 95 pet. van het jaar zou kunnen worden onderhou den, dan nog zal van een zeer groote verbetering in de verbinding tusschen Walcheren en Zeeuwsch-Vlaanderen W. deel kunnen worden gesproken. In den treinenloop kwam in het afge loopen jaar de verandering in de namid dagtreinen lot stand. Waar de meenin gen in de Kamer daarover uiteenloop-en, meent spr. zich 'tot de vermelding van het feit te moeten bepalen. Spr. herinnerde dan aan de dienstre- gelingsoonferenlie, bijeengeroepen door den Commissaris der Koningin. Hoewel biervan nog geen tastbare resultaten het gevolg zijn geweest, spreekt de voorzitter de hoop uit, dat alle betrokkenen elkaar zullen weten te vinden, als een wijziging In de verbindingen aan de orde mocht komen. Spr. wijst er dan op, dat er nog wel wat te wenschen overblijft inzake de ver binding met België, resp. Frankrijk en al baar en 1927 heeft hiertoe niet onbelang rijk bijgedragen. Er zijn nog altijd) indus trieën in ons land, welke vroeger bloei den en dÜc thans nog een kwijnend) be staan lijden, maar er zijn toch pok vele andere, welke over het djoode punt been zijn, al ondervinden ook deze nog wel eens de schokken van dgn onzekeren tijd. Want stabiliteit in de voorwaarden ■oor een gezond economisch leven nog niet bereikt. Naar sommige landen ondervond| de export nog grootere be lemmeringen dan voorheen en in dje ver houdingen tusschen werkgever en werk nemer heeft het besef, dat dfe belangen van den een tevens zijn de belangen van den andier, zich nog niet volidpende ontwikkeld. In de arbeidsverhoudingen valt echter wel eenige verbetering te constateeren, zoo talrijk als vroeger zijn de conflicten niet meer. En wat de exportmogelijkheden betreft, geeft de oogenblikkelijke toestand! aller minst reden tot tevredenheid, doch reden voor wal optimisme is er 'wel. Er zijn landen, die in 1927 hunne invoerrechten nog verder verhoogden en met name duidjt spr. aan Spanje, België en Frank rijk, maar er valt wel eens wat meer soepelheid waar te nemen. Frankrijk bv. is niet geheel doof gebleven voor van Nederlandsche zijde geuite wenschen In den regel moet Nederland, zich met de meeslbegunstigingsclausule tevreden stellen en in het bereiken van voordec- len voor Nederlandsche prod,ucten onze regeering bij het ^.luiten van han delsverdragen tot nu toe niet gelukkig geweest. Toch mag de beteekenis van de meest- begunstiging niet onderschat worden. De te Middelburg gevestigd# grootindustrie b.v. hoeft kort geleden het voordeel hier van ondervonden, als gevolg van de on derhandelingen tusschen Duitscliland> en Frankrijk over een handelsverdrag, zag zij het invoerrecht in Frankrijk op het door haar geproduceerde artikel niet on belangrijk lager worden, zelfs zooveel, dat het een reden had) kunnen zijn, om aan haar voornemen, ook in Frankrijk gaan produceeren, geen uitvoering te ven. Dat zij dit toch deed, moet alleen hierdoor verklaard, worden, dat wacht, in Frankrijk veel goedkooper le (Ingez. Med.). Breskens doch Neuzen binnengeloopen en daarvoor is de boot niet bestemd. Het zal volgens deskundige een mooï-weer boot blijven. A r bei d s w e t. De heer Jeronimus vestigt de aan dacht van het bureau op hel wetsontwerp tot wijziging van de arbeidswet, en op het geen daarover in de „Nederlandsche Werkgever" is geschreven De rechter zal minder controle krijgen over de amb tenaren van de arbeidsinspectie en deze z. i.t e ,veel macht. Hierna werd de openbare vergadering gesloten. even goed hunne instemming medje hebben te kennen gegeven als vrjjhan- delaren, déin is de verwachting niet on gegrond, dat men over enkele jaren die conferentie van 1927 zal zien als het keerpunt in de handelsbetrekkingen tus schen de volken van Europa 'Spr. wil liet hopen, maar levens ver meent hij, dat niet krachtig genoeg naar voren kan worden gebracht, dat Neder land zich naar den geest van de confef renlio waaraan het een zoo'n flink aan deel heeft gehad, behoort te gedragen en dat het daarom wel zeer moet worden betreurd, dat onze regeering geen weer stand heeft kunnen bieden aan den djrang welke is uitgegaan van oen groep in- dustrieelem immers^de indiening' van het wetsontwerp tot tijdelijke verhooglig van het invoerrecht op huishoudelijk aarde werk, porcelein en glaswerk en op enkele soorten tegels is in strijd met het stand punt door Nederland le 'Genève ingeno men. Spr. hoopt van ganscher harte, dal 't ontwerp geen wet zal worden en dat dientengevolge Nederland, dat het land is, dat nog het minst van de vrijhandels- beginselen is afgeweken, daardoor de moreel krachtige positie zal handhaven, welke het in Genève nog zooveel goeds zal kunnen doen verrichten. Veel exporieerende industrie is in liet Kamerdistrict niet, maar voor haar is locli de export een levensbehoefte en van landbouwproducten is de export niet on belangrijk. Ook dit district is dus van na- 'b,ij betrokken bij eene verzachting en op heffing van den economlschen strijd tus schen de volken, maar bovendien heeft iedereen daarbij belang, omdat in den cconomischen striid de kiem liat voor den dopdenden en het geheèle economisch le- v'ên o'ntwfichtetldën strijd. 'Alleen vré de kan een bron zijn van welvaart, vrede tusschen personen, vrede tusschen groe pen van personen vrede tusschen volken en landen. Zekerlijk, er zijn nog andere oorzaken welke de welvaart kunnen verstoren, oor zaken waar de eene vragend, de andiere berustend, doch iedereen machteloos te- ;enover staat. De stormramp welke in iet voorjaar van '27 wederom de Achter hoek heeft getroffen, is nog niet uit ons geheugen. Spr. hoopt, dat het district voor eene dergelijke ramp lang gespaard moge blijven en dal ieder, die daarin op het gebied van landbouw, 'handel en ryj- verheid werkzaam is, krachtig en onge stoord rijn arbeid zgl kunnen blijven ver vullen .opdat het bun alle welga En in het bijzonder wenscht spr. dal de Leden der ICamer toe en hoopt, d)at het hen in zaken voorspoedig moge gaan en dat het jaar 1928 voor hen en hunne gezinnen een voorspoedig jaar moge zijn. Na de rede van den voorzitter gaven de leden door applaus blijk van instem ming daarmede. De heer M. Laernoes bracht als oudste lid der Kamer naar hij hoopt na mens allen dank voor het uilgebreid over zicht en inzonderheid ook over de medje- deelingen betreffende het verkeerswe zen. Het bouwen van de groote sluis le Vlissingen is niet alleen van belangvoor de Kon. Mij. „de Schelde", d|pch ook voor andere industriên te Vlissingen. Gelukkig is de rede van den voorzitter minffcer somber dan verleden Jaar en spr. hoopt dal deze volgend jaar nog optimisler zal kunnen zijn. Spr. wenscht den voorzitter ook voor hem en de zijnen een gelukkig en gezond jaar toe. (Instemming der le den). De v o o r z. bracht dank voor de woor den en de instemming daarmede. Mededeeling werd gedaan dat op een desbetreffend schrijven van het bureau antwoord is ontvangen van de N'ederl. Spoorwegen, dat maatregelen zijn geno men voor het op tijd Loopen van trein 2705. zjjnde de eerste trein Roosendaal- Vlissingen. Verder dat het verzoek om trein 320 van Brussel-Roosendaal zoo le laten rijden, dat men er uil den Pullman le Esschen in kan overstappen, gesteund is door de Kamers te Breda, Deventer, Nij megen, Leeuwaarden ,den Bosch en Arn- he en ook Waalwijk steun heeft toege zegd. Dat gezien overige uitspraken der Ka mer het bureau steun heeft verleend aan t adres van de Kamer te Rotterdam te gen de zakelijke bedrijfsbelasting. Dat op verzoek van den hoer De Vos liet bureau een onderzoek heeft ingesteld naar de kwestie van de ferryboot, maar dat het tot de conclusie is gekomen, dat men thans geen verdere stappen moet doen.. Ten slotte dat de secretaris op 4 Ja nuari de bezwiaren van de Kamer inzake den autobusdienst Bergen op Zoom— P,uiten voor den Hoogen Raad heeft toegelicht. Een adres van de Kamer Ce Deventer gericht tot den Raad van Mi nisters inzake de voorgenomen wijziging van do Nederlandsche handelspolitiek, werd gevoegd bij hel desbetreffende punt der agenda en een verslag van dfe ver gadering van het Comité van Actie tot bestrijding van het Cadeauxstetsel voor kennisgeving aangenomen. Benoemingen. Tot voorzitter der Kamer werd her kozen de heer Boudewijnse-mtet 18 stem men cn een blanco. Tot voorzitter van de afd. grootbedrijf de heer M. Laerndjes met 8 stemmen en een op dten heer Massee en van de afd. kleinbedrijf dfo heer Stofkoper met 9 stemmen en een blanco De heeren namen alle ondier dankzeg ging voor het gestelde vertrouwen en onder applaus der vergadering de her benoeming aan. Hierna werden de verschillende com missies opnieuw samengesteld, waarop wij nader terug komen. Wijz. begrooting. Het voorstel tot wijziging der begroo ting voor 1927 werd z. h. st. aange nomen. Subs. Tentoonstelling Zierikzee. Het voorstel om aan den kring Schou wen en Duiveland der Z. L. M. een subsidie te verleenen voor die door dien kring te houden tentoonstelling werd aangenomen, waarbij de heer Jeronimus wenschte geacht te worden te Webben tegengestemd. Subs. Vreemdelingen verkeer, Over het voorstel om. f 1000 te verlee nen aan de Ver. voor Vreemdelingen verkeer te Middelburg ten behoeve van de door die Vereeniging in samenwfer- king met andere te voeren propaganda om bezoekers naar de Zeeuwschïe eilan den te trekken, lokte uitvoerige dis cussies uit, waarop wij nader terug ko men. Ten slotte werd een amendement om f 200 speciaal voor Schouwen en Dui veland te bestemmen, ingedifènd door den .heer Enzlin, verworpen met 13 fe- gen 5 stemmen en 1 blanco. Voor stem den de heeren Enzlin, Klok, v. d. Berg, Jeronimus en Stofkoper en blanco de heer Chamuleau. Het voorstel van het bureau werd aangenomen met 13 tegen 6 stemmen, die der heerten Wesseling, Enzlin, Vos, Klok, Jeronimus en Massee. Slagersw i nkel s Het voorstel om Jsteun te verleenen aan een adres van djen Nederlandschen Sla gershond inzake gelijkstelling van slage rijen met winkels, werd z. h. st. aange nomen. Wijziging Handelspolitiek De kamer vereenigde zich na langduri ge discussie inet 16 tegeu 3 stemmen, die der heeren Chamuleau, Olthoff en v. d). Berg met het voorstel om de regelering te verzoeken geen wijziging te brengen in de tot lieden gevolgde Nederlandsche Handelspolitiek. Invoerrechtöp aardewerk. Met dezelfde stemmenverhouding ver eenigde d# kamer zich met het voorstel om de Tweede Kamer te verzoeken het wetsontwerp tot verhooging van het in- voerrecht op aardewerk enz. niet aau te nemen. Op de discussies over deze voor- stellen komen wij nader terug. Rondvraag. De Motorveerbool De heer de Vos kwam nog terug op de motorveerboot en zegt, dat zelfs de kapitein tot Statenleden heeft gezegd, de boot nog niet betrouwbaar is. De boot heeft nog niet met slecht weer gevaren en dan eerst is t e constateeren of zij goed bestuurbaar is. De v o o r z herhaalt vertrouwen te hebben in kapitein en directie, dat zij de boot niet bij te onstuimig weer, als er ge vaar dreigt, zullen laten varen. De heer d e V o s meent dat er een To ut is gemaakt door niet eerst te vragen de haven van Breskens te veranderen .maar eerst de boot te bouwen. Ais de miuister het eerste nu weigert zit men met de boot. Op den bewusten Zaterdag, toen de kamer was genoodigd, was "het blad BURGERLIJKE STAND. Middelburg. Van 18—20 Jan Ondertrouwd): M J. Reijnhout, 28 j. en W. P de Ruijter, 30 j. J. den Engelsman. 19 j. en M. O. Alewijnse, 21 j. A. J Biesen, 21 j. en T. Venema, 18 j. Getrouwd: O. C. dp Koster, 27 j en 0. J. Ragut, 2H j. Bevallen: A. P. Walraven, geb. Stier man, z. P. 0. Pluijmers, geb. Bodbijl, M. J. A. Vaessen, geb. de Greeve, z. Overleden: M. Mcsuj, 5 j,, dl. L. G. Gillissen» 7 tmndz. P. W. Kraat, geh. met J. H. Vervenne. 0. S. ÓLreej 56 j., ong. d. Vlissingen. Van 12—19 Jan. Ondertrouwd^ A. van Gemert, 23 j. en L. M. de Nooijer, 23 j. P. F. van Zweden, 28 j. en A M\ Daalhuizen, 28 j. H. Peters. 19 j 'en G. Meulmeesler, 17 j. A. J. Ph Nooijeus, 24 j. en M. O. Dijkgraaf, 19 j. V- P Steen- aard, 21 j. en I. J. Huilmand/, 30 j N. W. Zandee, 23 j. en M Ral», 23 j. J. Bakker, 40 j. en O. E S van idler Me uien, 26 j. ►- J. de Bart, 2£ j en E C. den Biggélaar, 30 j. E. G. Vadpr, 25 j en L. E. O. Everacrts', 28 j. Getrouwd: D Holtkamp, 53 j. en J. D. Heuseveldt, 45 j. Bevallen: W van Reems, geb. van Bie- men, d. P. Maas, geb. Wisse. z. O. W. Kesteloo, geb. Labryère, d. M. den Hollander, geh. de Priester, d. S J. A van Ham. geb van Gelderen, z. A. Ova, geb. de Nooijer, dl. Overleden: II van dpr Beke Callen- fels, j.m., 63 j L Tlssink, cl', 3 w G. Felder, jd. 79 j. A. A. de Vroom, j.d., 68 j. M. Hubregtse, wedt. van K. Belderok, 90 j. 1 O. e n W. S o u b u r g. i Van 12—19 Jan. Getrouwd. W. Daal huizen, 23 en M. G. Lenselinfk, 19 j. Bevallen: L. van Soelen, geb. Oevaal', d. Overleden: M. Beneder. 44 j vrouw van J. van der Meer. BEKENDMAKING. INSCHRIJVING VOOR DE BRANDWEER. Burgemeester en Wethouders van Mid delburg gelei op art. 1 der Verordening op de Brandweer in deze gemeente, vast gesteld door den Gemeenleraad den 25 Januari 1893, en nader gewijzigd bij be sluit van den Raad van 26 Maart 1924, waarbij is bepaald, dat alle mannelijke ingezetenen die op den len Januari van het aangevangen jaar hun 35e jaar heb ben voleindigd alzoo diegenen welke in 1892 zijn geboren, en zij, die sedert de laatste inschrijving alhier zijn komen wo nen, en geboren zijn tusschen de jaren 1888 en 1891, verplicht zijn aangifte ter inschrijving voor den dienst bij de Brand weer te doen; noodigen vorenbedoelde mannelijke in- ingezetenen dezer gemeente uit, in de maand Februari a.s. des Woensdags of Zaterdags, van tien tot een uur, ter Ge meente-secretarie, bureau brandweer (bo ven), bedoelde aangifte le doen, zullende zij die deze aangifte verzuimen, ingevolge artikel 4 van voornoemde Verordening, ambtshalve worden ingeschreven, en zon der loting in dienst gesteld, terwijl zij bo vendien gevaar loopen om ingevolge het bepaalde in art. 80 (juncto art. 72) der Verordening van Algemeene Plaatselijke Politie (e worden gestraft met eene geld boete van ten hoogste f 25. Middelburg, den 20 Januari 1926. Burgemeester en Wethouders voornoemd. P. DUMON TAK, Voorzitter. M. VAN DER VEUR, Secretaris. stil en bij de eerste proeftocht is niet1 VERKOOPINOEN - VEKPACH» IN ZEELAND Jan. 24 Middelburg, Inboedels, Notarishuis. 25 Gapinge c.a., Afbraak, Struve. 26 Middelburg, Timmermans- en MetselaarsinvStruve. 27 N. en St. Joosland, Hofstede Blaupot ten Cate. 31 Ooslkapelle, Hout, Blaupot t. Ca!!e Middelburg, Hofsteedje, Struve. Feb. 1 Vlissingen, Afbraak, Blaupot t Gate. 2 Middelburg, Huis en Land, Struve. 3 Oostkapelle, Kaphout, Blaupot t Cate. 22 N- en St. Joosland, Inspan, Blaupot ten Cate

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1928 | | pagina 7