9E SECRETARESSE
VA1 MIJliHEER.
IEURSNOTEERING VAN HEDEN.
AMSTERDAM, 27 Oct. (Slotkoers.)
(i pet. Nederland 1923 100Vs6 pet.
Nederland 1922 104?/i» 5 jpct. iNedderland
1918 10013) liNederland 1917
99; 2i,.i pet. Neder 1. "W(. Schuld 61%;
Ceri Ned. Hand. Mij 170—171; Aand.
Ned. Ind. Handelsb. 176; Aand. Koli,
Bank 273% 277, Kon. Petrol. Aand.
3441/3-^451/2;
Cult. Mij. Vorstenlanden 176%—178;
Handelsv. Amsterdam 764—769; Jav&sche
Cultuur 108—416; Aand. Deli Maatsch.
463—466; Amsterd. Rubber 288-291,
Ned. Amerik Vaart 82; Ned. Scheep
vaartunie 195, Kon. HolD, LloyTl 44; Kon.
Ned. Stoomb. My. 101; Aand Paketvaaxt
220,
Gouda A. 692. Philips A. 192-491,
Jurgens A. 235; Anaconda 93 vijftien zes
tiende, Steels 137i/s; Erie 63y2; Union
Pacific 186; Common Marine I drie zes
tiende; Prefered' do 34Vs; Maxwell' Gr.
C v. A. 5 een zestiende. Maxwell Land
Cert. v. Inc. Bonds 14%.
Prolongatie
Russen Consols 2%: Hope 3%.
Markt sluit goed prijshoudend.
"Wisselkoersen
Londen 12.19VsBerlijn 59.30%;
"Weenen 35.10, Rarijs 9.75; Brussel
34.59; Dollar Cable 2.483/„.
WEERBERICHT.
Medegedeeld door het Koninkl. Nederl.
Met. Instituut te De Bilt.
Naar waarnemingen verricht in den
morgen van 27 Oct.
Hoogste barometerstand;
769.0 te München,
Laagste barometerstand:
733.7 te Aberdeen.
Verwachting tot den avond van 27
tol den avond van 28 ddezer
Krachtige tot stormachtige tijdelijk
wellicht afnemende Z. W|. tot Z. wind.
Betrokken tot zwaar bewolkt. Waar
schijnlijk cenige regen. Aanvankelijk iets
koeler.
Temperatuur alhier 's morgens 9 uur
60 gr.. 12 uurj32 j|r., 3 ujur 63 gr,.
daarover werden gehoord, werden door
beiden de feiten ontkend,, en beweer
den zij aldaar in den bewusten nacht in
het geheel niet te zijn geweest.
De ambtenaar der Directe Belastingen,
die de feiten constateerde, getuigd^
evenwel, dat hy beiden in den bewusten
nacht als geleider van een rund in
giè had zien loopen.
NAGEKOMEN BERICHTEN.
Vrijdag 28 October.
Zon op 6.48, onder 4.39.
Licht aansteken
Motorrijtuigen en rijwielen 5.09.
Andere voertuigen 5.391
Maan op 9.37 v.m.; onder 6.01 n.n
Eerste Kwartier 2 November.
Wegens de heerschende mazelen
is de Hervormde Diaconie-School te
Aagtekerke gesloten.
Het eindexamen H. B. S. 5 j. c.
Het hoofdbestuur van de Algemeeuc
Vereeniging van Leeraren bij het Midd.
Onderwijs heeft een commissie ingesteld,
die aan bedoeld hoofdbestuur zal rap
porteeren over den meest wenschelijkem
vorm van het eindexamen der II. B. S.-B
met 5-jarigen cursus.
RECHTZAKEN.
Door den Officier van Justitie is
hooger beroep aangeleekend tegen de
vonnissen der Rechtbank te Middelburg
van 14 October j.l. waarbij A. C.. 24
jaar en "D. C 20 ja=r opkoopers te Vlis-
singen Ier zake van heling resp. zijn ver
oordeeld tol ccne gevangenisstraT van zeis
en drie maanden.
Het Hoog Militair Gerechtshof heeft
bevestigd Qfet vonnis van den Krijgs^-
raad voor dc Landmacht te 's Herto;-
genbosch van 29 Augustus j.l., waarbij
een kapitein der genie, die op 8 April
van dit jaar op den Biltschen straatweg
onder De Bilt mot zijn motorrijwiel een
dame op oen rijwiel op het fietspad heeft
aangereden, schuldig is verklaard, aan
het veroorzaken van lichamelijk letsel
door schuld en deswege veroordeeld is
tot een _geldboete van-f 100 subs. 2-5 dagen
hechtenis.
o
•Aangehouden op vermoeden
van meineed.
Gisteren zijn van uit Hulst gevanke
lijk naar Middelburg overgebracht d(e ar
beiders N v. Df, 20 jaar, en R,. de Bij
20 jaar. beiden woonachtig te Moerbeke
(België) tegen wie door den Kantonrech
ter tc Hulst een bevel van gevangenne
ming was uitgevaardigd op grond van
vermoedelijk gepleegden meineed in één
op Dinsdag dien voorafgaand^ gehouden
strafzitting van hel Kantongerecht te
Hulst
_JIet betrof hier de strafzaak legen C.
O. 35 jaar, koopman 1c Overslag, die
gedagvaard was als verdacht van op 14
Juli 11 's nachts le half twaalf vanuit
België een drietal runderen binnen de
gemeente Overslag te hebben ingevoerd,
daarbij overtredende dp Veewet.
De beide aangehoudenen waren in die
zaak als getuige gedagvaard, en ieder
hunner was vojgens den verbaliseeren,-
den ambtenaar, geleider van een rund ge
weest. wat zij loon ook bij hun aanhou
ding erkenden
Toen zij nu door den Kantonrechter
TWEEDE KAMER.
De motie L. de Visser betreffende
maatregelen tot directe in vrijheidstel
ling der Indonesische studenten wordt
verworpen met 59—22 stemmen.
De heer Kramer had tevoren ver
klaard dat de Soc. Democraten rich los
maakten van de toelichting, doch hun
stem vóór de motie zouden uitbrengen.
Een aantal wetsontwerpen worden z.
h. st. aangenomen, evenals het wetsont
werp tot wijziging der wet van "het re-
servepersoneel der landmacht van 1905.
Aan de orde is het ontwerp tot het
iustelléu van een marineraiad van open
baar onderzoek omtrent rampen en on
gevallen overkomen aan Nederlandsche
oorlogsvaartuigen.
De heer Knottenbelt bestrijdt het ont
werp; hij acht den raad voor de scheep
vaart volkomen bevoegd in alje mogel|ijke
kwesties en wijst erop dat de marinej+aftd
alleen bevoegd kan zijn ten opzichte van
de toepassing van het marinereglement.
De,(heer Braat wijst erop dat het pan
lat ongevallen met zuivere oorlogsvaan
tuigen uitermate klein is en acht het ii
leven roepen van een grootscheeps colL
lege, als den marineraad een groote pa
rade van een klein garnizoen.
Minister Lambooij wijst op de techniek
van de marine vaartuigen, de bij die vaar
tuigen bedoelde ongevallen waren die
van schepen, waarvoor de inspectie niet
bevoegd was.
EEN RAZENDE "AUTO.
Gisteravond laat is de 22-jarige dienst
bode S. in dienst te Wassenaar 8ie aan
het Bczuidenhout te Den Haag op de
tram stond te wachten door in een ra
zende snelheid voorbijvliegende auto ge
grepen en een 70 tal meter meegesleept.
In levensgevaarlijken toestand werd het
meisje naar het ziekenhuis overge
bracht. De politie steil een onderzoek
naar den cliauffeur in die doorgereden
was.
STRENGHQLT'S
ELECTRO BIOSCOOP
Vanaf VRIJDAG a.s.
Zie advertentie in het blad
van morgen.
(tagv. M«d.)
LAATSTE BERICHTEN.
DE AARDENBURGSCIIE KWESTIE
VOOR DE RECHTBANK.
De bekende Aardenburgsche verkie-
zingskweslie, die reeds maanden in on
derzoek is, zal op '11 Nov. a..s. in het
openbaar behandeld worden door de
rechtbank te Middelburg. Van de 4
indertijd verdachle leden van het stem
bureau is er één als zoodanig ged,agvaa,rtl
terwijl de drie overigen als getuigen
worden opgeroepen. Vermoedelijk zal1 een
68 tal getuigen worden gehoord. De ver
dediging zal waarschijnlijk worden op
gedragen aan mrs. Maeijefr en Houbsen te
Breda.
SPOORWEGARBEIDERS ONDER DEN
TREIN.
Hedenmorgen heeft bij Voorschoten
een ernstig treinongeval plaats gehad,
waarbij twee dooden zijn te betreuren.
De lokaaltrein no. 8.59, die ie 7 uï
van Den Haag naar Delft vertrekt,
reed nabij Voorscholen bij K.M paal
no. 54 op een groep spoorwegarbeiders,
die op den spoorweg liepen. Twee der
arbeiders, n.l. G. Marsveld uit Voorscho
ten en H. V. Wierstra uit Den Haag
Iwerden op slag gedood. Een arbeider
werd ernstig gewond, terwijl 4 arbeiders
liente wonden bekwamen. De stations
chef van het station Voorscholen, 'die
direct werd gewaarschuwd, liet den vol
genden sneltrein uit Amsterdam, no. 1013
te Voorschoten sloppen, om verbandmid
delen mee te geven Een geneesheer, die
zien in dezen trein bevond, begaf zich
naar de plaats van het ongeval, en
verleende de eerste hulp. De lijken en
gewonden zijn naar Den Haag vervoerd.
Omtrent de oorzaak van het ongeval
slaaf nog mets vast. De bestuurder van
den trein had voldoende signalen ge
geven, doch kon den trein niet vlug
genoeg meer doen stoppen.
OPENING MAAS-WAALKANAAL
Hedenochtend elf uur arriveerde IIM.
de Koningin met gevolg aan. het station
te Nijmegen vanwaar zij na een korte be
groeting reed naar de sluils vjan. het Maas-
Waalkanaal aan den Weurschenweg. Daar
werd Zij verwelkomd door Minister v.
de Vegte en dr. ir. Wentliolt, de ontwer
per en uitvoerder van het kanaal.
Minister v. d. Vegte zette de beteekenis
.uiteen van het kanaal voor de scheepn
vaart, den handel en nijverheid.
Na deze rede bracht H. M. de handle
in beweging, waardoor de sluizen, welke
het kanaal met de W|aal verbinden,
opena konden worden. Daarna voer
de Koninklijke boot door het kanaal naar
do rivier en sneed het lint door dat van
oever tot oever gespannen was.
Na deze plechtigheid reed H M. de
Koningin met gevolg weer naar de stad,
waar zij de lunch gebruikte in haar sar
lonrijtuig.
Hedenmiddag werd een bezoek ge
bracht aan het stadhuis, waar, na be-
groetiug door den gemeenteraad, een dé
filé plaats had van de Nijmeegsche ver-
eenigingen. De deelneming daaraan was
zoo groot, dat het voorbijtrekken een uur
duurde. Vervolgens werd een groote rij
toer door de stad gemaakt.
BBURSOVEEZHOHT.
AMSTERDAM, 27 Oct. 3 uur.
Het verder oploopen van den geld;-
koers oefende op de beurs weer een
drukkende invloed, uit. Bij de opening
toch scheen het alsof de stemming t. o. tv,
gisteren aanmerkelijk verbeterd waSj
maar 't duurde niet lang of die noleerin,-
gen volgden bijna alleen een beneden
waar tsche richting.
c Kunstzijde-aand. en d,e Philipswaarden
gaven onder beurstijd meerdere procen.-
ten prijs. 1 1
Suikerfondsen: H.V.A.'s reeds spoedig
beneden de openingskoersen terecht.
Ook tabakken wederom vrij vast inge
zet, bleken zich niet te kunnen handha
ven. Op dezelfde wijze gedroegen zich de
rubberaandeelen
Prolongatie 51/4—5 pet.
WISSELKOERSEN.
AMSTERDAM, 27 Oct. 3 uur.
De noteeringen tusschen haakjes zijn
de koersen van gisteren:
Londen 12.09y8 (12.09%).
Berlijn 59.30ya (59.25%).
"Parijs 9.75 (9.75%).
Brussel 34.59 (34.59).
Zwitserland 47.90 (47.92
Weenen 35.10 (35.10).
Kopenhagen 66.55 (66.65).
Oslo 65.42i/a (65.371/2).
Stockholm 66.87i/2 (66.92i/2).
New-York 2.48% (2.48%).
HET SPOORWEGONGELUK IN
ZUID SLAVIÊ.
BELGRADO, 27 Oct. V. D. Hel be
richt van het ,.Nne Wiener Journal" om
trent het spoorwegongeval tusschen Se-
rajewo en Mostar is in den gemelden
vorm niet geheel juist. Naar gemeld
wordt heeft het ongeval zich als volgl
toegedragen. Een door twee locomotie
ven getrokken goederentrein is op Se
spoorbrug tusschen de stations Bradina
Brajai, doordat de spoorbrug plotse
ling bezweek, in een afgrond van 51
Meter diepte gestort. Behalve de beide
locomotieven bestond de trein luit 11
wagons, twee remmers werden onmid
dellijk gedood, een stoker ernstig ge
wond.
Een spoorwegbeambte wordt nog ver
mist. De materieele schade is zeer aan
zienlijk, daar alle in den trein vervoerde
goederen vernietigd zijn.
DE RAMP VAN DE „PRINSES
MAFALDA",
NEW, YORK, 27 Oct. V. D. Uit
Rio de Janeiro worden thans nadere
berichten omtrent de ramp van de ^Prin
ses Mafalaa" gemeld en over de po
gingen aie geda,an zijn om de opvaren
den te redden. Het slaat nog niet vast
of 5 dan wel 6 stoomschepen de Prin
ses Mafalda te hulp zijn gekomen. Vol
gens een draadloos uericüt van liet Fran-
sche stoomschip „Formosa" konden alle
readingsbooten goed van het zinkende
schip afkomen. De booten verwijderden
zich niet voordat men zekerheid had,
dat alle opvarenden van "boord waren.
De „Formosa'" stond in draadlooze ver
binding met de andere toegesnelde
stoomschepen. Verder wordt gemeld, dat
de kapitein der „Prinses Mafalda", toen
hij het gevaar bemerkte, waarin zijn
schip verkeerde, nog getracht heeft met
'ollen stoom naar Abrolhos te stoomen.
Bijna onmiddellijk nadat hij bevolen had
met volle kracht te stoomen, had de
eerste ontploffing plaats. Van liet stoom
schip was hedenmorgen niets meer te
zien. Slechts dreven hier en daar stuk
ken wrakhout.
van de 37 deelnemers slechts drie tot
den landbouwenden stand behooren. Ik
meen dit in het midden te moeten bren
gen dm den verkeerden indruk weg te
nemen, als zou de bellangstellfing der boe
renbevolking zoo sterk in deze richting
gaan.
U, M. d. R., dankend voor de verleen
de plaatsruimte.
W. Spinnaaij,
tL.- en T. onderwijzer.
VKBMEEISWEZËN, POST BN
TELEGRAFIE.
Bij de boekh. v. h. Gebr. Belin-
fante verscheen de vierde druk van de
„Motor- en Rijwielwet",' practiSch toe
gelicht ten dienste van politie, automobi
listen en wielrijders door P. Kramer
commissaris van politie te den Haag..
Indische Stoomvaartlijnen,
Siantar, p. 26 Oct. 9 u. 15 m. Dover,
Batavia n. Rotterdam.
Sitoebondo, 26 Oct. v. Padang, Ba
tavia n. Rotterdam.
Slamat, p. 26 Oct. 5 u. Aden, Batavia
n. Rotterdam.
Tabanan, p. 25 Oct. 21 u. Finisterre,
Batavia n. Rotterdam.
Koningin der Nederlanden, 26 v. Suez,
Amsterdam n. Batavia:.
Merauke, 26 Oct. 5 u. te Antwerpen,
Rotterdam n. Batavia.
P. C. Hooft, 25 Oct. te Sabang, Am
sterdam n. Batavia.
Buitenzorg, p. 25 Oct. Ouessant, Rot
terdam n. Java.
Cottica, 24 Oct. te Paramaribo v. Am
sterdam.
Blitar p. "26 Oct. Sagres, Batavia n.
Rotterdam..
Modjokerto, 25 Oct. te Soerabaya v.
Rotterdam.
Tambora, 26 Oct. v. Batavia n. R'dam.
Grotius, 28 Oct. v.m. te Genua ver
wacht.
Stoomvaartlijnen op Nf-
Amerika.
Maasdam t 26 Oct. te Antwerpen, Rot
terdam n. New Orleans.
Spaarndam, 25 Oct.. te Houston, New
Orleans n. Rotterdam..
Binnendijk p. 26 Oct, Lizard, New
York n. Rotterdam.
AFLOOP AANBESTEDINGEN.
Bjj de Woensdag te Borssple ge
houden aanbesteding van de werken,' voor
de verbreeding en verhooging van den
zeedijk van den Van Cilterspolder werd
als volgt ingeschreven:
C. van der Ivlippe, Oosterland, voor
f 22700; R. Verschelling, Ter Neuzen,
f 21990; J. de Bree, Ter Neuzen voor
f 21700; C. Verwater, Made f '21666;
H. Kostense, "Wemeldinge f 21000; H. v.
SeVenlig, Vucht f 20799; A. Timmerman,
Dordrecht, f 20227; W. de Boks, Hoeli
f 19990; M. van de Velde, Bruinjisse
f 19980; J. M. "Dekker. Rotterdam voor
f 19777; A. Foudraine, Goes, f 19200;
A. de Bruijn, Ter Neuzen, f 19158; N.
V. Mubuwat, Willemstad, f 18694; J".
Wolse, Ellewoutsdijk, f 17790; M. Hoo-
gesteger, Wemeldinge f 16860; L. van
Boven, Ellewoutsdjjk f 16683; L. P. Cor-
stanje, Wiemeldinge f 16680; H. Goedege-
bure, Nieuwdorp, f 16155 en J. Ver:-
heijeke, Ellewoutsdijk f 15994.
Het werk is gegund aan den heer J.
Verheijcke.
Bieten pooien
Kloven, ontvellingen, schrammen
en andere huidverwondingen ver
zacht en geneest men enel met
PÜROL. Dooe 30, 60 en 90 ct.
Bij Apoth. en Drogisten.
(Ingez. Med.)
BUITENLAND,
LANDBOUW.
Te K a p e 11 e werd gisterenavond dp
cursus voor bevordering van Bijenteelt
geopend met 33 leerlingen. De lessen
zullen gegeven worden door den heelr
S. A. 1de Visser te Kruiningcn.
Het initiatief gaat uil van de ver. van
Oud leerlingen der Tuinbouwcuirsussen.
De voorz., de heer W|. Glas, sprak een
kort openingswoord.
Mo tor cursus Z. L. M.
Naar aanleiding van uw bericht, be
treffende de opening van bovengetvoem-
den cursus, zij het mij vergund onder de
aandacht van uw lezers te brengen, dat
&?gö7neen Gverzfcht
De DjnJtsche financiën.
Na het voor Duitschland niet heel
aangenaam memorandum van den agent-
generaal der herstelbetalingen, Parker
Gilbert, heeft de rijksminister vap finan
ciën, dr. Kohier, terecht niet beter weten
te doen, dan de begroolingscommissie
uit den Rijksdag inlichtingen te verstrek
ken over het lol stand komen der be
grooting 1927. Zooals men weet, treden
het volgend jaar de Dawesbetalingen in
werking.
De herstelbetalingen zelf kostten 30
millioen in '24 en staan op de begrooting
voor dit jaar met 831 millioen te hoek,
een vermeerdering dus van ruim 800
millioen mark. De uitgaven voor pen
sioenen cu wacntgelden, die in '24 bijna
een milliard bedroegen, zijn nu gestegen
tot bijna 1% milliard. Summa summa,-
rum, belasten de uitgaven voor deze vier
groote posten alleen de begrooting 1927
met 2 milliard meer dan in 1924. Al
deze uitgaven mogen in hel algemeen
als onvermijdelijk gekenschetst worden.
De oorlogslasten volgens het plan-Dawes
bedragen 3% milliard of iets meer dan
de helft van de totale uitgaven van het
Rijk. De minister geeft nu toe, dat bij
eenige begrootragsposten suppletoire be
grootingen ingediend "zijn, die misschien
wel te vermijden waren geweest len zegt
dat bij aanvragen en toestaan "dezer
gelden niet altijd en overaT met de zoo
dringend noodige uiterste zuinigheid is
te werk gegaan, maar op de geheel© bte~
grooting maken deze posten niet veel
uit en de ontzaglijke verhooging der
uitgaven van '27 tegenover die van '24
is een gevolg van de noodzakelijkheid
van onzen krachtigen wederopbouw en
do inwerkingtreding van de Daweswetten
in vollen omvang.
De minister noemde de ingediend©
wetsontwerpen: de schoolwet en de sa-
larisvernooging der ambtenaren, wel de
gelijk behoorend tot het gebied der eco
nomisch noodzakelijke wederopbouw-uit-
gaveu. Die verhooging is niet zoozeer
vemooging, meer een mhaling van wat
de ambtenaren te kort zijn gekomen.
Het tijdstip tot indiening dezer ontwer
pen is juist zoo gekozen, dat de moge
lijkheid der dekking zonder tot belas-
tingverhooging over te moeten gaan, aan
wezig scheen. Die dekking zal dus uit
sluitend door aanwending der vermo
gensobjecten, die in handen van het rijk
zijn, worden gebezigd.
De minister wees er nog eens nadruk
kelijk op, dat de salaris verhoogingen op
de begrootingeu van '27 en '28 gedekt
zijn en in die jaren dus geen belasting-
verhooging noodzakelijk is; de dekking
bestaat in besparingen op de uitgaven en
uit aanwending van de overschotten, die
de algemeene inkomsten, zonder verhoo
ging der grondslagen opleveren. De fi-
nancieele vooruitzichten voor het rijk
zijn dit jaar gunstig, zooals in verhand
met de gunslige oonjunctuur le ver
wachten was.
Op de 1200 millioen geraamde loon
belasting mag met een overschot van 70
millioen gerekend worden. De sterk ver
hoogde raming uit de inkomstenbelasting
zal het cijfer van 1300 millioen halen.
De vennootschapsbelasting, die op 400
millioen geraamd is, zal ook een, zij het
gering, overschot opleveren en de op
900 millioen geschatte omzetbelasting,
zal misschien zelfs ook nog een klein
overschot geven.
De invoerrechten, die op 890 millioen
zijn geraamd, zullen ongeveer 1150 mil
lioen opbrengen en ook de tabaks- en
b'ierbelasting doen kleine overschotten
verwachten.
Resnmeerènde, mag de regelering, bij
constant "blijvende óeconomische toestan
den, op een overschot van 300 millioen
en een bezuiniging van 200 millioen,
deze laatste komt bijna uilsluitend op
rekening van mindere uitgaven voor
werkloozen-onderstand rekenen, wal
een voordeelig saldo van een half mil
liard uitmaakt.
Zoodat, als men den Minister zoo hoort
spreken, men tot de conclusie geneigd
is, dat er eigenlijk geen vuiltje aan de
Duilscho financieele lucht is.
De ra,nip van de Mafalda.
Gelukkig zijn de berichten over de
ramp van het Italiaansche s.s. „Princi-
pessa Mafalda" bij de Z. Amerikaansche
kust gunstiger dan aanvankelijk. Ten
minste wal het aantal slachtoffers be
treft. Het blijkt nu, dat dit 34 bedraagt,
wat nog veel is, maar toch verre bene
den de gisteren genoemd^ gelallen. 1230
menschen, zoowel passagiers als leden
der bemanning, zijn gered. Een groot
aantal is met roeibooten le Bahia aan
gekomen.
Over de oorzaak tast men nog in het
duister. Men wijt die behalve aan het
stootcn op een klip, aan een aanvaring
met een groot drijvend stuk wrak.
Volgens ra'dio-berichten van het Brit-
sehe stoomschip Avelona was het even
eens Britsche stoomschip Empire Star
het eerst op de plaa'ts van het ongeluk
en redae 185 man. Het Nederlandsche
schip, Alhena. redde 500 man, het Fran-
sche schip Formosa 40 en het Brit»
scne schip Rosetti 15.
Deze cijfers zijn bij' benadering opge
geven. fic Avelona was pas 10 uur na
de ramp ter plaatse en kruiste 3 uur
temidden van wrakdeelen. Men passeer
de twee reddingsbooleu en een hoop
drijfhout, maar er was geen spoor meer
van overlevenden.
Het bericht van de ramp heeft le Ro
me natuurlijk groote opwinding veroor
zaakt. Het ministerie voor de scheep
vaart werd letterlijk bestormd met aan
vragen over liet lot van familieleden.
De Tel. meldt nog
Het eerste S.O.S.-sein van het schip
werd opgevangen om 10 tuur 's avonds
Green wichtijd. Het bleek, dat er toen
kort tevoren een defect aan de schroef
was ontstaan. Even daarop begon het
water de machinekamer binnen te slroo-
men. Het personeel deed wanhopige po
gingen om het le keeren, doch hel mocht
hierin niet slagen.
De kapitein achtte den toestand toen
zoo ernstig, dat hij den passagiers ge
lastte, in de reddingsbooten plaats te
nemen. Om veertien minuten over twaal-
ontploften echter dc ketels met een
vreeselijken slag) ten gevolge waarvan 't
schip vrijwel in tweeën brak. Toen be
gon de „Principessa Mafalda" te zinken.
Een poging om het schip op de kust t©
sturen, mislukte, en na 21 minuten was
hel in twintig vademen water gezonken,
tusscnen Abrolhas en Caravellas.
De Blue Star Steamship Company te
Londen maakt bekend, dat zij een tele
gram heeft ontvangen van de kapiteins
der stoomschepen „Avelona" en „Em
pire Star", waarin deze melden, dat
•esp. 400 en 200 opvarenden van de
„Principessa Mafalda" gered hebben.
Hieruit blijkt, dat het aautal der vermis
ten gelukkig aanmerkelijk geringer is
clan oorspronkelijk werd gevreesd.
Het zou de laatste Oceaanreis van de
de „Principessa Mafalda" zijn. Hel schip
was'reeds naar Australië verkocht, waar