Purol bij Ruwe Handen Standard Special BEURSNOTEERING VAN HEDEN. AMSTERDAM, 26 Oct. (Slotkoers.) 6 pet. Nederland 1923 100ys; 6 pet. Nederland 1922 105; 5 pet. Nederljand 1918 1005/8 i t'/a Pet. Nederland 1917 99 drie zestiende 3 pet. do. Certif. 733/4. Cert. Ned. Hand. Mij. 170; AancL Ned. Ind. Handelsb. 1751/4—177 een kwart; Aand. Koloniale Bank 274#—275»/a; Kon. Petrol. Aand. 345—347. Cult. Mij. Vorstenlanden 177#; Han- delsv. Amsterdam 789—797, Javasche Cultuur 108—414, Aand. Deli Maatsch. 467—472; Amsterd. Rubber -289—293; Ned. Amerik Vaart 82; Ned, Scheep vaartunie 1941/2; Kon. HolL Lloyd 441/0 Kon. Ned. Stoomb. Mij. 100#; Aand,. Pa- ketvaart 220; Gouda A. 690; Philips A 491 -499 Jurgens A. 236- 237; Anaconda 93 elf zestiende; Steels 1337/8; Erie 613/4Union Pacific 185#; Common Marine 4#; Prc- fered do. 355/8; Maxwell Gr. C. v. A. 5 zeven, zestiende, Mjaxwelï Land Cerl. v. Ine Bonds 14 elf zestiende; 'Prolongatie 4Vs—5. Klissen Hope 2# ^Iarkt sluit zoo wat laagste prijzen. Wisselkoersen Londen 12.09#; Berlijn 59.251/; Weenen 25 10; Parijs 9.75i/a; Brussel 34.59; Dollar Cable 2 .49#. WEERBERICHT. Medegedeeld door het Koninkl. Nederl Met. Instituut te De Bilt. Naar waarnemingen verricht in den morgen van 26 Oct. Hoogste barometerstand: 770.0 te München Laagste barometerstand: 737.5 te Vestmanöer. Verwachting voor den avond van tot den avond van 27 dezer; Krachtige tot. matige Zuidelijke tot Z.- Wcstolijke wind, betrokken tot zwaarbe wolkt. Weinig of geen regen. Weinig ver andering in temperatuur. Temperatuur alhier 's morgens 9 uur 60 gr., 12 uur '62 jr., 3 uur 61 gr. Donderdag 27 October. Zon op 6.46; onder 4.41. Licht aansteken Rijwielen en motorrijtuigen 5.11. Andere voertuigen 5.41. Maan op 8.28 vm.; onder 5.38 nm. Eerste Kwartier 2 November. Se sigaret, Waarvan de kwaliteit niet Verandert en dien blijft bekoren F MET BONS VOOR PRACHTIGE CADEAUX. (Ingee. M«d.) bedenkingen aanleiding zou geven. Zij adviseeren derhalve het plan ongewijzigd aan te nemen, c.n slaan evenzoo afwij- zena tegenover het verzoek van den heer K. J. A. G. baron Collot d'Escury, bur gemeester van Hontenisse, in het pro vinciaal wegenplan alsook op te nemen den rechlstreekschen verbindingsweg van liet veer te Walsoorden en de gemeen ten Hontenisse, Hengstdijk, Stoppeldijk, Boschkapelle en Zaamslag met Sluiskil en Sas van Gent, en via Sluiskil, Drie kwart en Philippine ook met Z. VI. Westelijk deel. De moiie-Wallien is aan den Minister van Waterstaat overgebracht, met de mededeeling, dat Ged. Staten zich daar mede hadden vereenigd. Van den Minis ter kwam nog geen antwoord in. Naar aanleiding van de vraag, waarom zoo groot verschil in wegsverharding is geprojecteerd, zeggen Ged. Staten, dat met het projecteeren der nieuwe wegs- verhardingen rekening is gehouden met de plaatselijke omstandigheden Evenzoo met het huidige en zoo veel mogelijk hel toekomstige verkeer, de bodemgesteldheid en wal nog meer op dte keuze van invloed kan zijn. Dat hef rijk geen klinkerwegen meer zou aanleggen, dient betwijfeld; aan de we gen van het Rijkswegenplan worden an dere eischen gesteld dan aan die der Provinciale wegenplans. Daar in het al gemeen bij wegsverbeteringen de wegs verharding verreweg het grootste deel der uitgaven eischl, ligt het voor de hand, dat bij de keuze der verharding financieele overwegingen groot gewicht in de schaal leggen. De wegsverhardin gen zijn ontworpen met het oog op den huidigen toestand; het is niet onmo gelijk, dat bij de uilvoering zal blijken, dat in een of ander opzicht wijziging wenschelijl; "Ie'. ij .■hv.en der wegen zal op verschillende wijzen schieden; voortdurend worden nog be werkingen en procédé's uitgevonden, die dat beoogen. In de afdeelingen nog de vraag gedaan, of b.v. Vlissingen vergoeding zal krijgen voor de verbeteringen, die deze gemeente heeft gedaan aan den weg Vlissingen—Souburg. Ged. Staten betwijfelen dit. De wet spreekt in art. 5 van wegen, welker verbetering of aan leg overeenkomstig de omschrijving op het wegenplan in het afgeloopen jaar dat is in casu 1926 is ter Üand ge nomen of voortgezet. T. a. v. de opmerking, dat de ter zake van krankzinnigenverpleging vrij ge komen gelden besteed dienen tc worden voor wegsverbelering, verklaren Ged. Staten gaarne nogmaals, dat die gelden inderdaad, voor zooveel van hen af hangt, algeheel voor dat doel bestemd zullen worden. In de afdeelingen hebben de Heden van Ged. Staten nog te kennen gegeven, dat bij hen een verordening wordt voorbe reid, volgens art. 38 der Wegeuibelkxsting- wet, ter vaststelling der regels en grond slagen, -wanneer het aan de provincie toegewezen aandeel uit het wegenfonds over de verschillende wegen zal worden verdeeld. Deze verordening moet door de Prov. Staten vastgesteld worden, en zal in de eerstvolgende zitting aangelj(o- den worden. Een lid van Ged. Staten zeide daar nog dat men er op moet rekenen dat de kosten die polders, waterschappen en ge meenten thans voor het onderhoud der wegen besteden, zeker niet minder zullen worden. Neemt de Provincie wegen in onderhoud over, dan zullen zij daarin bij moeten dragen. Ook ae provincie moet zich belaugrijke offers getroosten. Zeeland zal nit het wegenfonds waar schijnlijk f 185.000 jaarlijks ontvangen, daarbij komen dan nog de bedoelde bij dragen van polders, waterschappen en gemeenten. Beraadslagingen. De heer De Jonge wijst op den weg Vlake-Ierseke, waarmee het plan is aan gevuld. Welke motieven hebben hiertoe geleid? Er is spr. gezegd, dat het druk ke vervoer van oesters en mosselen er toe heeft geleid dezen weg op het prov, plan te plaatsen. Niet één K.G. wordt echter vervoerd op dien weg. De ver zending gaat voornamelijk over het sta tion KruiningenIerselce, dat is de kort ste weg naar den trein. De belangrijkheid van den weg voor den oester- en mos sel teelt berust dan zéker op een misver stand. Spr. meent dus dat als de weg haven Ierseke-stalion Kruinfngen-Ierselüe eerder een plaats op het plan verdiend. Bovendien worden dan eenige kilometers uitgespaard. De weg dien spr. bedoelt heeft voldoende breedte. Spr. stelt voor den genoemden weg op te nemen in liet plan ter vervanging van den weg Ierseke- Vlake. De heer E r a s m u s betreurt 't dat niet meer wegen zijn opgenomen, doch an ders wordt de kon. goedkeuring niet verkregen, 't Spijt spr. dat de weg Hoofd - plaal-Biervliet-verbindingsweg niet is op genomen. Hij zou daarom eenige wegen aan het rijksplan willen toevoegen en den genoemden weg aan het Prov. plnn. toe te voegen. Dc heer Onder dijk bepleit rijwiel paden op den weg naar Domburg-Westklaj- pelle, aan weerskanten van dén weg. De wég' wordt veel gebruikt, doch hij moet «ofc geschikt zijn voor fietsverkeer. Spr. stelt voor de wegen Domburg-Westkapel- le-Zoutclande-Biggekerke aan weerzijde fietspaden aan te leggen, zoodat ze ook bestemd zijn tegen liet uitwijken van ■oertuigen, en van 0.60 M. De heer v. Dixhoorn noemt in liet O. Z. Vlaanderen 8 gemeenten, die van eenigen weg verstoken zijn op rijks of prov. plan. Als er eenig uitzicht bestaat, dat men ook daaraan zal denken, zal spr, 'oor het plan stemmen. Anders niet. De beer Kodde meent dat wij voor éen voldongen feit staan. Wij zijn op deze tweede bespreking weinig vooruitgeko men, er zijn weinig veranderingen ge komen. Spr. vindt de aanvullingen niet zoo juist gekozen. Hij wenscht ook opne ming van dén weg "s-Graven polder-S cho re. Waarom onderscheidt gemaakt In de rijwielpaden. Laat men ook aan de belain- gen der fietsers denken, met het oog op de veiligheid. Vooral wat Walcnereu betreft, ziet spr. aaar gaarne verandering in gebracht. Nu staan wij voor een volnongen feil, doen laat men zoo spoedig mogelijk met herziening beginnen, en laten Ged. Sta ten voortdurend nagaan welke fouten aan het plan kleven. Den heer Wclleman komt het voor dat G. S. "n vrij gélukkige greep hebben gedaan, al blijven er veel wienschen over. Spr. hoopt ze alle nog eens in werkjer lijkheid te aanschouwen. Heeft rt^en al overwogen, de zaak met grooten spoed aan te vatten? Bij spr. domineert nog het Rijkswer genplan. Zeeland heeft daarbij lie weinig gekregen. De regeering heeft verzuimd te (oonen, dat ze ons uit onze exclu sieve ligging wil helpen. Vandaar spr.'s steun aan de motie-Wallien. Spr. hoopt, dat Ged. Staten kraenhge argumenten aan de regeering henDen geoézigö. Den toegangsweg van Zeeland n'aar N. Brabant vindt Spr. nog altijd levensge vaarlijk. De Staten moeten zich opnieuw en duidelijker uitspreken over die we- geckwestie. Het rijksplan is onvoldoende, endaar- om kost het spr. moeite mee 'oe helpen aan de vaststelling van het Prov. plan, daar dit hierop gebaseerd is. Spr hoopt dan ook, dat Ged. Staten spoedig dat Prov. wegenplan aan een herziening zullen onderwerpen. Na nog verdere discussies waarop wij morgen terugkomen, werden de verschil lende voorgestelde moties alle ingetrok ken. en werd het Prov. wegenplan z. h. s. goedgekeurd. De motie-Wielleman tof instelling eener verkeerscommissie werd verworpen met 23-15 st. NAGEKOMEN BERICHTEN. UIT DE STAATSCOURANT. Bij Kon. besluit is toegekend de gouden eeremedaille der Oranje Nassau-orcie aan J. Davidsc, rijksklerk der registratie en domeinen te Middelburg, wien op zijn verzoek eervol ontslag is verleend. Op verzoek is ingetrokken het Kon. be sluit van 17 Sept. '27 tot benoeming vam rnr. Bi. I. A. A. ter Veer tot griffier, hij het 'kantongerecht te Hulst. TWEEDE KAMER. Bij de repliek van den heer L. de Visser iuzake zijn interpellatie voor de straffing der communisten in Indonesië diende hij twee moties in, de eene vra gend amnestie, de andere, vragend ®en grondig onderzoek naai- de oorzaken van. de beweging, door een oommissie waarin iedere arbeiderspartij vertegenwoordigd is door één lid, en de communistische parLij, als internationale partij, door twee. De heer Ivleerekoper trekt zijn motie in, om later op de zaak der doodstraf te rug te komen. Minister Koningsbergen, wijst beide moties van de Visser af. En ook die van den heer Cramer betreffende een on derzoek voor elk der inlerneeringen. Er zijn 623 geinterneerden. Wel zal' onder zoek worden gedaan naar de beweerde excessen tegenover verdachten en getui gen. LUIT. KOPPEN. Men hoopt Zaterdagmidddag Luit. Kopr pen en zijn metgezellen te Soesterberg te huldigen. DE RAMP DER „PRINSES MAFALDA" ROMF, 26 Oct. V.D.. Het bericht van de ramp welke het s.s. „Prinses Ma- falda" heeft getroffen heeft te "Rome groote opwinding veroorzaakt Het mi nisterie voor de scheepvaart wordt over stelpt met vragen van familieleden vaja passagiers en bemanning om bijzonderhe den over de ramp-. Tot hedenmorgen wa ren te Rome nog geen bijzonderhedelni ontvangen. Men koestert de hoop dal er meer geredden zullen zijn dan in de eerste berichten werd gemeld. Het Nederlandsche s.s, „Alhena" heeft 500 geredden overgenomen van de „For- moza", en vaart door naar Rio de Ja neiro. LAATSTE BERICHTEN. HET MINISTERIEEL BEZOEK AAN ZEELAND. Naar wij vernemen, zullen de Minis ters Slolemaker de Bruine en De Geer bij hun bezoek aan Zeeland op Vrijdag 28 October a.s. ook de Schelde over steken tot het bezichtigen van Van Mel- le's fabrieken te Bresken s. BEURSO VERZICHT. AMSTERDAM, 26 Oct. 3 uur. De beurs was aanmerkelijk verbeterd, door ruimere geldmarkt en de verbeterde tendenz op de Amerikaansche beursen. Voor de Suikerwaarden verkeerden II. V. A's in herstel, hoewel het gister gele den verlies daar mede niet werd inge haald. Kunslzijde-aand. en Philipswaarden wa ren beter gedisponeerd. Tabakken beperkte markt, doch de Su- matrasoorten kwamen zonder uitzonde ring boven de koersen van gisteren te liggen. RubberaanÖeelen goed van toon. Lu cifer Mij. prijshoudend. De Yankeemarkt was stil. Wabash waarden in reactie. Prolongatie 41/2—5. WISSELKOERSEN. AMSTERDAM, 26 Oct. 3 uur. De noteeringen tusschen haakjes zijn de koersen van gisteren; Londen 12.09# (12.10 een tiende.) Berlijn 59.25# (59.31#.) Parijs 9.751/2 (9.75.) Brussel 34.59 (34.58#.) Zwitserland 47.92# (47.921/2.) Weenen 35.10 (35.10.) Kopenhagen 66.65 (66.G0.) Oslo 65 371/a (65.97y2.) Stockholm 66.92# (66.95.) New York 2.4Si/2 (2,48 zeven zestien de.) O-5 STORMVLOEDEN BIJ KAMSCHATSKA TOKIO, 26 Oct. V. D. Naar gemeld worat, heeft op den Stillen Oceaan een geweldige stormvloed gewoed, tengevolge waarvan ter hoogte van Kamscbatska een 9-tal groote schepen is vergaan. De Ja- pansciie regeering heeft de Japansche en buitenlandsche vaartuigen het ver laten van dc Japansche havens verbo-1 den. EEN GROOTE SCHEEPSRAMP. BUKNOS-AYRES, 26 Oct. V.D. Het Fransche s.s. „Formosa" heeft een draad loos telegram afgezonden, waarin wordt gemeld, dat het s.s. onderweg is naar' Rio de Janeiro met 720 overlevenden (Ingez. Med.) van het Italiaansche s.s. „Prinses Ma- falda", dat vergaan is. Het bureau van de „Navigazione Ge nerale Raliana" deelt mede dat het s,s. „Prinses Mafalda" 1600 personen aan boord had, Men vreest daarom dal 880 personen zijn verdronken. Aan boord van het stoomschip bevond zich oók de be kende Italiaansche tenor vhn de Metro- politain Opera te New-York, Giglï. Men weet niet of hij gered is. NEW-YORK, 26 Oct. V.D. Volgens hier uit Rio de Janeiro ontvangen telegram men schijnt het Italiaansche s.s. „Prin ses Mafalda" niet ver yan de kust op onderzeesche klip ges too ten te zijn. Het schip begon onmiddellijk te zinken en on der de opvarenden ontstond een paniek. Vele passagiers trachtten zich een plaats te veroveren in de reddingsbooten. Uit Rio de Janeiro waren onmiddellijk eenige schepen naar de plaats van de ramp vertrokken om zoo mogelijk nog hulp te verleenen. Het staat vast dat het Fransche s.s. „Formosa" 720 opvarenden Van de „Prinses Mafalda" beeft kunnen overnemen. Men hoopt dat andere sche pen nog meer geredden aan boord heb ben. Hoewel daarvan tot nu toe geen bericht is ontvangen. Toen de ramp plaats vond bevonden zich vier schepen op niet te grooten afstand. RIO DE JANEIRO, 26 Oct. V.D. Het bureau van de „Navigazione Generale Ita- liana" deelt officieel mede dat aan boord van de „Prinses Mafalda" waren 968 pas sagiers en een bemanning vlan "230 kop pen. In totaal dus 1198 personen. RIO DE JANEIRO, 26 Oct. V.D. - Vol gens een officieele mededeelling van den vertegenwoordiger der Navigazione Ge nerale Italiana te Rio de Janeiro worden bij de ramp van. de „Prinses 'Mafalda" 488 personen vermist. 'Aan boord van het stoomschip bevonden zich 52 passa giers 3e klasse, 89 passagiers 2e klasse en 827 passagiers 3e klasse. Blijkens een radiogram van het EngeF- sche s.s. „Avalonza" wordt het aantal ge redden op meer dan 800 geschat. De oor zaak van de ramp i,s naar men aanneemt éen ketelontploffing welke moet hebben plaats gevonden tevens nadflf het, schip op een klip liep. Uit een telegram uil Londen blijkt nog dat het s.s. „"Prinses Mafalda" ver gaan is tusschen Bahia en Pernambuco. De ramp heeft gisterenavond plasts ge had. LEGER EN VLOOT. Naar de Telg. verneemt zal tenge volge van de reorganisatie der onbereden artillerie, een 35-tal onderofficieren moe ten afvloeien. Naar de Standaard verneemt, heieft de Minister van Oorlog en Marine a. i. gunstig beschikt op het verzoek van den Raaa van Vloolpredikanten om ten be hoeve van de geestelijke verzorging, aan booro van varende schepen over lie gaan tot aanschaffing van een epidiascoop, waardoor het mogelijk zijn zal lichlbeel- deuavonden voor de manschappen aan boord te geven. BtMTEiULAÜB. &!ggTO8en QvarzScht. Een sensattetje ïn de Majidateneommfssie. Een blad te Genève verl|elde gister morgen, dal een zeer geheime zitting van de manaalencommissie Maandag avond zou zijn gehouden over He vraag van mogelijke verplaatsing van de bijeen komst voor eenige "dagen naar Londen. De reden zou zijn, dat de Engelsclife vertegenwoordiger door de ziielcte van zijn vrouw in Londen moet blijven. Maar dat laatste werd niet geloofd. „Men" dacht dat er meer achter zal. En er werden allerlei beschouwingen aan vastgeknoopt over het óngewenschllé van een verplaatsing naar 'de hoofdstad van Engeland, dat immers zelf „mandaat" heeft over verschillendle gebieden. Toch schijnt de opgegeven redjen waar heid te zijn. Hel betreft sir Filed. D. Luggard, die seinde door de ziekte van zijn vrouw niet te kunnen komen, maar wel aan de vergaderingen te kunnen deelnemen, als zij te Londen worden gehouden. Een beslissing schijnt nog niet geno men te zijn. Dc vlagkwcstie in 7mi(I Afrika, Met dezelfde geringe belangstelling, waarmee men over 't algempen hier ae viag-ruzie in TTuid Afrika gevolgd of niet gevolgd heeft, zal nu het bericht ontvangen worden, dat er een overeen komst is bereikt. Het ging niet om de vraag: öf de Boe- renvlag, öf de Britsche Union Jack, maar alleen om de „evenredige vertegenwoor diging" dier twee in de nieuwe vlag. En nu eindelijk is dc overeenstemming be reikt over een vlag, vertoornend drie horizontale banen van oranje, wit en blauw, maar het veld op de witte baan, dat in het oorspronkelijke ontwerp voor kwam en waarvan de Union Jack slechts een vierde deel innam, Is vervangen door de Union Jack en de vlag van Transvaal In een horizontale baan en de vierkleur van den Oranje- Vrijstaat daar verticaal tusschen in, zoodat eon kruis gevormd wördt. Maar de Union Jack zal de imperiale vlag blijven, die van He regeeringsgebou- wen zal wapperen. Wat echter wèl van beteekjenis kan blijken, is, dat de oplossing dezer vlag- kwestie een toenad/ering heeft gebracht tusschen de twee groepen der Zuid-Afri- kaanders; de Nationale Partij van Hert zog, en de Z. Afrikaansche Partij van Smuts. De hereeniging der twee partijen scheen al op komst, toen na de jongste Britsche Rijksconferentie feitelijk Zuid Afrika erkend was als een vrij deelge noot in de gemeenschap van het Brit sche Rijk. De vlagkwestie hepft die her eeniging toen echter belet. BEKNOPTE MEDE» RELINGEN. Uit Duitschland. In het Reuzengebergte is Maandag nacht veel sneeuw gevallen, die boven 800 M. hoogte is blijven liggen. Op de kammen ligt de sneeuw 7 c.M. hoog. De vereeniging van republiloeinsche journalisten heeft een regeling van de vlaggenkwestie ontworpen en dit ont werp toegezonden aan de rijksregeering en de rijksdaggroepen van de demo cratische partij, de Duitsche volkspar tij, de sociaal-democratische partij, de economiscne vereeniging (en het cen trum. De vereeniging verlangt, dat plke Duitscher, die een binnenlandse!]® vlag uitsteekt, zou worden verplicht tev®ns de rijksvlag uit te steken. De beide vlag gen zullen even groot moeten zijn, indien de hanaelsvlag uithangt, die, zooals be kend, zwart wit rood is, maar in den hoek de rijkskleuren zwart rood goud draagt, verlangt de vereeniging, dat deze hoek ten minste 25 pet. van de opper vlakte van de vlag zal beslaan. Ten slotte stelt de vereeniging voor, de rijksweer baarheid een eigen vlag te geren en wel het zwart rood goud van de rijksvlag met in het midden het ijzeren kruis. Uit Engeland. Het aantal werklöozen bedroeg op 17 dezer 1.071.300, of 1700 minder dan de voorafgaande week en 449.175 minder dan in de overeenkomstige periode van het vorige jaar. Uit Italië. Met ingang van 1 Januari 1928 treedt Italië een nieuw collectief verdrag voor het hotelpersoneel in werking, waarbij hel aannemen van fooien ver boden wordt. Het aannemen van fooien zal streng worden gestraft, eventueel met ontslag. Uit Mexico. - Michell, de directeur van de General Amajac Mining Corporatie is naar gé- meld wordt vrijgelaten door de Mexi,- ,caansche bandieten, door wie hij werd gevangen genomen. MARKTBERICHTEN. Middelburg, "25 Oct. Op de vei ling der V. V. Walcheren, werden de volgende prijzen besteed: Peren; Nou veau Poiteau 8—12 c., Beurré Clairgeau 11—24 c.. Bezie van Schonauwen 8—11 c., Williams Duchesse 14 c.. Pondspeer 5—10 c.. Kleipeer 2—5 c., Gieser Wil|- deman 411 cv Rietpeer 12 c., Samalel- len 7—11 c.. Foppepeer *3—5 c., Mon- goolsche vleesclipeer 5 c„ Appelen: Goudreinetten 5—15 c., roode Ribbing 7 c.„ Slerappel 8—13 c., Campagne 3—7 c., Bellefleur 410 c. Reinette d'or 1 c., Schijven 7 c., Notarisappel 4 c., Arm- gaard 5—10 c.. Blemheim Pipping 14 c., Dubbele paradijs 3 c„ Jac. Lebel' 8—12 c., grauwzoet 6 c., Warneirsking 15 c., Tuinzoet 6 rcL Lady Henny 4 c., Tomalen 11—14 c. allés per K.G. Oostb urg, 26 Oct. Tarwe f 10—f 14, Chevalier 12.25, haver 11, kroonerwten 28, bruine boonen '28. ftDVERTENTIEN. Heden overleed, zacht en kalm, onze innig geliefde Moeder, Behuwd- en Groot moeder, NEELTJE BUIJS, Wed. van A. C AALEWIJN8E, in den ouderdom van bijna 77 jaar. A. AALEWIJN9E. 8. AALEW1JNSE van vlaanderen. Wed. C. KLAP— Aalewijnse en Kleinkinderen. Middelburg, 25 Oct. '27.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1927 | | pagina 2