tfeerendandere werkten met groot Ver
lies. En dan nog dat dc regeering van eien
verhooging der kolenprijs niets heeft wie
len weten.
Een bericht aan de Vorwarts méldt
•nu, dat een aantal groole ondernemingen
uit het hruinkoolbedrijf een voorstel!
heeft gedaan aan de centrale stakings
leiding om door afzonderlijke onderhan
delingen met de verschillende onderne
mingen de staking Wij te leggen. Zij ver
klaarden zich tevens bereid de ïoon-
eischen in te willigen.
Bij stakingen verschillen de berichten
van werkgevers en werknemers nogal
eens.
Pofen e<n Lithaueu.
Over de door Polen in het gebied van
Wilna uitgeoefende vervolgingen van Li-
thauers, bezat de Lithausche regeering
slechts onvolledige gegevens en zij zag
er uilsluitend een schending van de
minderhedenconventie van 1919. Sedert
heeft zij echter bewijzen in handen ge
kregen dat de Poolsche regeering plan
nen smeedt tegen het bestaan van Li-
thauen en zijn onafhankelijkheid zelve.
De Lithausche regeering bkengt zijn fei
ten tot de kennis van den Volkenbond
en verzoekt hem, in overeenstemming
met art. 11 van het statuut, deze klach
ten op de agenda van de volgende Raads
vergadering te plaatsen.
Dte in- en uitvoer-
verheden.
Op de conferentie over de in- en uit
voerverboden te Genève zijn al spoedig
twee stroomingen gebleken, een (die
door Colijn werd voorgestaan), welke
een zoo radicaal mogelijke oplossing wil,
en een, die niet verder wil gaan dan een
gedeeltelijke uit den wegruiming der in-
en uitvoerverboden^
Griekenland, Duitschland en België
schaarden zich gister ajan de Zijde van
Colijn, terwijl Engeland en Frankrijk een
gedeeltelijke oplossing verdedigden.
Dit doet voorzien, dat er een heete
Strijd zal worden gevoerd over de uit
zonderingsbepalingen
Hongarije verklaarde zich voorstander
van algeheelè afschaffing, m3ar meend?
zijn houding te moeten regelen naar die
van andere staten. China is slechts ge
neigd afstand te doen Van zijn in- en
uitvoerverboden, wanneer het de vrij
heid krijgt op het gebied der tariefwet
geving.
BOSCHBRANDEN IN SIBERIË.
Boschbranden van zulk een geweldi
gen omvang, als wij ons volstrekt niet
kunnen voorstellen, zijn in Siberië aan
-de opde van den dag. Nergens ter wei-
reld nemen zij zulk een uitbreiding.
Geen menschelijke macht vermag den
razenden vooruitgang van dit vernielend
element te stuiten. Gebieden, zoo groot
als tweederden van Europa, ondervinden
er den invloed van.
Over (duizenden kilometers lengte woedt
de vuurzee. Menschen. en dieren vluch
ten in wilde wanhoop, als ze tenminste
nog aan de vlammen kunnen ontkomen.
Zulke boschbranden onstaan in Sibe
rië vooral na heete en droge zomers
Hel jaar 1915 was wegens zijn groote
droogte zulk een brandjaar.
De oorzaken der boschbranden liggen
bij den mensch zelf, afgezien van eenige
gevallen, waarin de bliksem als brand
stichter te beschouwen is.
Vaak ontstaan er ook turfbranden,
waarbij het vuur zich tot twee meter
diepte invreet, onderaardsche gangen
▼ormi, dikwijls zelfs overwintert om dan
in het voorjaar opnieuw op te laaien.
Als gevolg van zulke reuzen branden
ontwikkelen zich rookmassa's van groo
te dichtheid. Over een gebied, zoo groot
als tweederden van Europa, hangt een
zoo dikke rook, dat voorwerpen op een
afstand van 100 meter niet meer zicht
baar zijn.
In het brandgebied, zelf is de rook
zoo dik, dat men op 4 tot 20 meter af
stand niets kan onderscheiden.
Het scheepvaartverkeer ligt op de
meeste rivieren stil en het spoorweg
verkeer wordt eveneens zeer belmmérd.
De groole duisternis, die zich over het
gansche geteisterde gebied uitstrekt, doet
mensch en dier in den grootsten angst
verkeeren. Menschen, die buiten werken
moeten mond en neus niet vochtige wat
ten afdekken. Veelal openbaren zich oog
ziekten bij menschen en dieren.
Het hooi dat dioor den rook bedorven
'wordt, maakt het vee ziek. Groote mas
sa's vogels komen om en bijen en ande
re insecten worden uitgeroeid.
Hoeveel zoogdieren er tengevolge van
de brand omkomen, is niet te schatten.
PARIJSCHE BRIEVEN.
(Van onzen Parijschen correspondent),
(Nadruk verboden).
De ahtomobïelf-salon.
Parijs, 9 October,.
Volgens officieele gegevens waren er
op 1 Januari 1927 809.000 automobielen
in Frankrijk in omloop, 88000 meer dan
een jaar tevoren,. En het grootste deel
van dit leger bevindt zich natuurlijk, in
Parijs. In Parijs zoo schrijft de prefect
van politie in een rapport over de maat
regelen, welke er zullen moeten geno
men worden tegen de verkeersstremming
in Parijs zouden de auto's, welke de
inwoners dezer stad bezitten, gesteld men
kon ze eigens op een vlak veld alle
maal naast en tegen elkjaar aan plaat-
•sen een oppervlak beslaan vian 98 hec
taren. De opjierviakte Van alle Parijsclic
straten te zamen bedraagt 924 hectaren,
zoodal de auto's meer dan een tienJde
innemen van de beschikbare ruimte. Er
zijn echter vele straten, buitenwijken en
achterbuurten, waar het betrekkelijk stil
is, en veilig kan men zeggen dat in het
centrum 25 pctr vap de oppervlakte be
zet is.
Wanneer men nu bedenkt dat tot dus
ver elke vier jaar ongeveer hel aantal
auto's verdubbeld is (in 1916 waren er
100,000; in 1920 230.000; in 1923 -147.000
in 1927 809.000), dan staat het vast, dat
binnen vier jaar de circulatie op de
hoofdverkeerswegen van Parijs absoluut
onmogelijk zal zijn. Zoodra er 50 pet.
wordt ingenomen van de beschikbare
ruimte, is men vrijwel geblokkeerd,
Hel wordl dus een dringende eisch,
naar een oplossing te zoeken. Nu reeds
zijn er punten waar men op de drukste
uren van den dag tienmaal gauwer te
voel vooruit komt dan in een taxi of
autobus^. En deze dagen, dat de groote
jaarlijksche ten toon stolling alle autoritei
ten op automobielgebied in Parijs fe za
men brengt met "de regeering én de be
stuurders van de stad, is het de beste ge
legenheid om eens over hel vraagstuk
te beraden.
Waarschijnlijk zal er besloten worden
lot het aanleggen van, ondergrondsche
verkeerswegen en van kruispunten in
verdiepingen, op precies dezelfde ma
nier als waarop het tramverkeer geder
congestionneerd is door den ondergrond-
spoorweg.
Doch de automobiel-salon geeït ook
nog tot vele anflere overwegingen aan
leiding. Deze tentoonstelling is de mani
festatie van Frankxijks voornaamste in
dustrie. Alles bij elkaar genomen, d.w.z.
wanneer men niet alleen de wagens, miajar
ook de banden en onderdeelen meetelt,
vertegenwoordigt de jaarlijksche pro
ductie op dit gebied in Frankrijk een
bedrag van ongeveer vijftien milliard pa
pierfrancs. Dat is meer zelfs dan de
waarde van al het graan dat dit lanjd
opbrengt per jaar.
Het is dus ongetwijfeld een tak. van
bedrijf dien Frankrijk in eere moet hou
den, en men kan het zich begrijpen, dat
het bezorgdheid wekt, wanneer het eens
minder goed er mee gaat. Dit jaiar maakt
men zich ernstig ongerust. Er zijn lang
niet zooveel wagens verkocht als de laat
ste jaren; vele fabrieken hebben moeten
sluiten, vele arbeiders zijn werkloos, ter
wijl het aantal auto's voor geheel Frank
rijk in 1924 vermeerderde met 127,000
en in 1925 met 147.000, bedroeg de toe
neming in 1926 niet meer dan 88.000.
Hetgeen op zienzelf beschouwd natuurlijk
heel mooi is, doch bekaken in verband
et de cijfers der vorige jaren achteruit
gang beleekent Men zoekt naar de ver
klaring. i
In de eerste plaats dient echter op
gemerkt, dat ook builen Frankrijk een
ernstige malaise in de automobiel-indus
trie te constateeren valt. Ja, in vete lan
den is de toestand veel' erger dan hier,.
In Zwitserland is deze industrie geheel
verdwenen. In België en in Spanje heeft
zij met de grootste moeilijkheden te kam-
pen. In Duitschland kpmt zij slechts lang-
zaam weer op. Blijven voor wal Europa
aangaat alleen Engeland en Italië en ook
daar stijgen de productie-grafieken veel
minder dan hier.
De eenige ernstige concur [•ent voor
Frankrijk is Amerika, Amerika heeft alles
voor, en het zou ten hoogste onbillijk
zijn alleen de cijfers van beide landen
naast elkander te leggen^ Het afzet-ge-
bied der Vereenigde Staten is tienmaal
zoo groot als dat van Europa, De koop
kracht dito dito. De markt kent er geen
binnenlandsche grenzen zooals Europa
er heeft aan alle kjanteni. En ten slotte
Amerika vindt alles in eigen bodem: ko
len, hout, staal, katoen»
De Franschen zijn» ooit zoo schitte
rend als wanneer zij zich gevaarlijk be
dreigd zien,. Tegenover het Amerikaan-
sche gevaar hebben de Fransche automo
biel-constructeurs zich geweerd en won
deren verricht De Salon in het Grand
Palais toont het aan den leek, zoowel
als aan den vakman).
Een vluchtige rondwandeling geeft
aanleiding tot de volgende opmerkingen:
Tot dusver was de nutswagen die
negentienden vormt van de geheele pro
ductie steeds uitgerust met een 4-cy
linder motor. De 6-cyIinders, de 8-
cylinders, bleven beperkt tot het luxe-
chassies. Hierin is thans verandering ge
komen. Men vindt op de tentoonstelling
eën groot aantal lichte wagentjes met
"n P.K. van 8 a 12, uitgerust met 6 cylin
ders (Renault .Peugeot, Irait, Mathis en
vele andere); sommige zelfs hebben 8
cylinders op het nieuwe mode;!. De voor
deden daarvan zijn: een grootere regel
matigheid in den motor en dientengevolge
een toenemende soepelheid van den wa
gen en een aangenamer besturen. Boven
dien wint men er door aan geruisch-
loosheid bij 'biet rijden.
Zeker, de 4 cyl. beproefde, betrouw
bare motor, heeft nog een mooie toe
komst voor zich en het is zelfs zeer wel
mogelijk, dat hij de meest gebruikelijke
zal blijven op den wagen van gepronon
ceerd nuttigheidskarakter. Doch de al-
gemeene tendenz is stellig gericht op
den meer dan 4 cylinders.
Een andere opmerking welke men kan
maken en die eveneens zeer tot blijd
schap stemt is dat er meer en meer
aandacht wordt besteed aan de zuive
ring van dc lucht, de olie en de benzine,
welke tot den motor worden toegelaten^
De onderdeelen van den motor worden
steeds mei den grootst mogelijkien zorg
gebouwd; zuigers, krukassen kogellagers
en kogels worden geslepen glad als kris
tal. En dan, wanneer de wagen in ge
bruik is gesteld, worden zij op allerlei
manieren met stof en grufsdeelijes ge
schuurd, Er zit vuil in de smeerolie, er
zit vuil in de benzine en het ergste is hejt
granietpoeder en steenslag van den weg,
dat door de luchtzuiging in den motor
geslingerd wordl, vaak, met handenvoL
Een nieuwsgierige constructeur heeft een
proef genomen meL 2 volkomen gelijke
wagens, die hij allebei een jaar heeft
laten loopen over een afstand Van 80.000
•kilometer, de een zonder de ander met
algemeene zuivering (lucbtfilter vp,or den
carburator, olie- en benzinefilter), Die
met de filters vertoonde na afloop van
de proef nog niet de minste speling in
den motor, terwijl de andere al tot twee
keer toe naar het atelier hiad moeien ge
stuurd worden om geheel te worden na"
gek,eken, r
Ten slotte valt bij een bezoek aan
den Salon nog op ,dat de gecentraliseer-
-do algeineene smering meer en meer
veld wint, en dat overal bijzondere aan
dacht wordt gewijd aan de ontsteking,
iets wat ook alweer in verband stagt
met de opeennooping en verstopping in
de zakenwijken van Parijs.
Dc groote show heeft Parijs weer in
een koortsroes van bedrijvigheid gezet-
De Parijzenaars zijn in haast terugge
keerd uit Biarritz en van de jachtterrei
nen, waar zij genoten van deze prachtige
na-zomerdagen en de helft van Frankrijk
buiten Parijs is naar de hoofdstad ge
stroomd. Reken daar nog bij alles wat
zich voor de auto interesseert uit alle
hoeken van Europa, handelaars, journa
listen, agenten en de élite 'van het k,oo-
perspubliek en het zal u duidelijk zijn,
dat alle hotels kamers tekort komen, dat
alle restaurants, dancings en cabarets be
zoekers moeten afwijzen, omdat er geen
plaats meer is.
Op den boulevard waar tegen het bit
teruur de fraaiste licht-reelames opvlam
men op waarlijk, Amerikaansche wijze,
verdringen zich de wandelaars .terwijl de
ongeduldige auto's een "belsch gehuil en
getoeter aanheffen ware jazzband van
het moderne straatleven.
LEO FAUST.
BEKNOPTE KfEDEDEELINGEN.
Van den Volkenbond1
Op de bijeenkomst van het rninder-
hedencomité der Unie van Volkenbond-
vereenigingen te Sofia werd mevr. Bak
kerVan Bosse benoemd tot vice-pre-
sidente van hef comité, teneinde "den
voorzitter Sir Willoughby Dickenson,, die
voor eenige maanden op reis gaat, te ver
vangen. Mevrouw BakkerVan Bosse zal
derhalve, evenals verleden jaar, de ver
gadering van het comité presideeren die
in Februari of Maart te Brussel zal wor
den gehouden.
ULt België.
„Le Soil-" meldt nader over de sta
king van de dokwerkers te Brugge, ge
steund door huft confrères te Zeebrugge,
Ostende, Gent en Antwerpen, dat de sta
kers, die behooren tot een socialisti-
schen en christelijke bond de loonschaal
eischen der groole melaalbewerkings- en
zeehandel-centra te Boom en le Antwer
pen.
Van hun kant verklaren de reeders en
de directie van de haven van Brugge,
dat de heerschende crisis in den Brugj-
genschen handel en industrie geen loons-
verhooging toelaat.
Tegen een staker, die een werkwil
lige bedreigde werd proces-vexEaal op
gemaakt.
\5ver nei algemeen is ae Töesrana in
het oude stadje rustig.
U i t F r a n k r ij k
De ochtendbladen melden uit Nice,
dat gisteren opnieuw huiszoekingen heb
ben plaats gehad bij verschillende ver
dachte anarchisten ban de Riviera, Een
20-tal Italiaansche anarchisten werd ge
arresteerd. Zij zullen waarschijnlijk wor
den uitgewezen.
Uit Engeland.
In de drie zomermaanden heeft de
stoomvaartdienst DoverOostende ver-
voera 227.000 reizigers, tegen 187.000
in 1926 en 143.000 in 1913.
Steeds meer Engelschen blijken dus
hun vacanlies op het vastelaand door
te brengen.
Uil Duitschland.
Nu de spinale kinderverlamming te
Leipzig en omgeving belangrijk in ernst
verminderd ïs zullen er geen officieele
rapporten van de autoriteiten meer ver
schijnen.
In de scholen te Leipzig zijn de lessen
weer 'hervat.
In het district Frankfort aan den Oder
zijn nieuwe gevallen van kinderverlam
ming geconstateerd. Tot nu toe zijn daar
in het geheel 30 gevallen voorgekomen,
waarvan 2 me t doodelijken afloop.
In een interview met een medewer
ker van L'Oeuvre heeft de rijksdagpresi
dent Loebe verklaard, rijksdagontbinding
zeer wel mogelijk te achten en na de.
verkiezing een groote meerderheid dei"
democratische partijen te verwachten.
Uit T s j e c h o S1 o w a k, ij (ei.
Volgens de tot nu toe bekend gev
worden resultaten van de verkiezingen
in Tsjecno Slowakije heeft de R,. K.
Slowakijsche volkspartij een ernstige ne
derlaag geleden. De winst werd behaald
door de Slowaksche boerenpartij, de com
munisten en de Hongaarsche nationale
partij.
Uil Rusland.
In een manifest, dat de sowjetregee-
ring naar aanleiding van het tien-jarige
bestaan van de sowjet-regeerihg heeft
uitgegeven, worden de volgende belofte»
gedaan
l, geleidelijke overgang tot een werk
dag van 7 uur,.
2. vermeerdering van (den staalsbijslag
voor arbeiderswoningbouw met 50 mil-
Lioen roebel.
3. vrijdom van nog 10 pet. boerderijen
van staatsbelasting.
•J. annuleering van belastingschuld
voor noodlijdenden.
5. geleidelijke invoering van ou/Ler-
.domspensioen voor het platteland.
6. amnestie, maar niet voor „de vijan
den van de sowjelregeering,"
Bij de opening van tie tweede zitting
van het centrale executieve comité van de
.sowjetunie, waaraan 632 afgevaardigden
deelnemen, heeft Ryk,of, do voorzitter,
den tienden verjaardag vun de revolutie
herdacht en den huurzame-n vooruitgang
in het licht gesteld, ondanks de oppositie
en den boycott der Europeesche mo
gendheden.
U i t Pe r z i
Uit Teheran wordt gemeld, dat
thans een aanvang is gemaakt met den
aanleg van een spoorweg van de Kaspi
sche Zee door Perzië heen naar de Per
zische Golf,
Deze lijn zal 1600 K,M. lang worden
en de kosten worden op 300^.000.000
Mark geraamd.
Het werk wordt uitgevoerd onder toe
zicht van Amerikaansche ingenieurs en
enkele Duilsche ingenieurs, Perzië be
zit op het oogenblik 200 K,M. spoorweg,
hoewel het 3 maal zoo groot als
Duitschland is.
Uit Mexicoi.
Uit Mexico wordt gemeld, dat langs
de kust een hevige cycloon heeft gewoed.
Dc schade is zeer groot; drie dorpeer
zijn verwoest,
Reuter meldt uit Mexico, dat vol
gens de bladen een dertigtal opstandelin
gen, onder wie hun hoofdman "Marga-
rito Gomez, lid van de votk,svertegenf"
woordiging van den staat Mexico (niet
generaal Ah. Gomez, de gouverneur,,
Red), gedood zouden zijn in gevecht met
dc bondslroepen bij Tacualzan,
Dc schade van deD opstand bedraagt
meer dan 5 millioen dollar, die uit de
in beslag genomen eigendommen der re
bellen zal worden gedekL
Uit Ver. Staten
Levine is naar de Ver. Staten terug
gekeerd, en te New-York aangekomen.
Mrs. Grav.son startte sistermorgen
te Old Orchard tot het maken van een
vlucht naar Kopenhagen!.
Nader wordt gemeld, dat ?Ij bijna on
middellijk weer terugkeerde .daar het
evenwicht van het vliegtuig gebrekkig
bleek.
Uit Z. Afrika.
Uit Londen wordt aan de N. R.
Crt. gemeld:
Het gerucht gaat, dat generaal Herzog
aan graaf Athlone heeft verzocht, een
tweeden termijn van drie jaren aTs gou
verneur-generaal van Zuid Afrika op te
treden en dat deze het verzoek zal In
willigen. Graaf Athlone en zijn echfge-
noote, prinses Alice, zijn zeer populair
in Zuid Afrika.
De D 1230 zal vermoedelijk door
het ontstuimige weer niet van de Azo-
ren kunnen vertrekken. De bemanning
heeft daar miss Elder ontmoet. De D
1220 is nog niet verder dan Lissabon.
Uit O h i n a.
Sjanghai met zijn 2 millioen inwo
ners, waaronder 100.000 vreemdelingen,
heeft meer cabarets dan *le vier groote
wereldsteden, Londen, New York, Parijs
en Berlijn,/tezamen. Op pik punt in de
internationale nederzettig is er een ca
baret _cven om de hoek van de straat".
Zij yarieeren van deftige arkluinen tot
schemerig-verlichte en goedkoope dans
huizen, met zaagsel op de vloer, waar
zeelieden van alle nationaliteiten drin
ken en vechten. Over moeilijke üjden,
sluilingsbepalingen of den staat van be
leg bekommert men zich niet in deze
gelegenheden. Het nachtleven van Sjang
hai is een wonder .voor den onbekenden
bezoeker. Tal van tragediën spelen zich
in deze lokalen af, maar over 't algemeen
is er meer vrooiij'kheid.
De Ohineesche vrouwen hebben hun
eigen cabarets, waar ze in Europeesche
kleuren met kort haar verschijnen, de
laatste dansen vertoonen en cigaretten
rooken. De meeste dansmeisjes in Sjang
hai komen uit Rusland.
MARKTBERICHTEN.
Vlissingen, 17 Oct. Op de veiling
werden de volgende prijzen besteed-
Poters 4 ct., Uien 4—4.5, Spruiten
21—32, Postelein 16—20, Princessen 30
42, Wagenaars 2030, Blauwe Drui
ven 64—68, Tomaten 7—9, Due de Bra
bant 14, Doyenne de Comice 24, Wil
liam Duchesse 1116, Generaal Totle-
ben 14, B. Durandeau 10, B. Hardy
19—22, B. a'Aremberg 14—17, B. Clair-
gcau 10, Bonne Louise 21, Nouveau
Poiteau 9—13, Marsepijen 10—11, Chau-
montelle 5, Soldat Laboureur 12—16,
Ponctspeer 3—6, Gieser Wildeman 6—9,
.Tonenpeer 5—8, Trumphe de Jodoigne
8, Hondsmuil 11, Princesse Noble 6,
Campagne Zoet 5, Transp de Croncel
18, Court Pendu 6—7, Schutters Reinet
3—7, Keswick 3—5, Jacq. Lebel 7, Zure
Bellefleur 4—10, Goud Reinet 6—13,
Sterappels 15, Ermgaard 7—9, Bramen
17—20, alles pér K.G.Boerenkool 1,
Roode Kool 4—11, Witte Kool 7.5-8,
Savoije Kool 3—6, Bloemkool 3—25, al
les per stuk; Selderie 0 5—3, Prei 5—7,
Peen 1.5—7, Kroten 3—6, Rapen 13.5,
Ramenas 1—2, Dahlia 12—16, Chrysan
ten 18, alles pér bos; Andijvie 1—30,
Pieterselie 12—16, Sla 20—40, alles per
kist.
Goes, 18 Oct. Boter f 1.10, Eieren
f8.70. Aanvoer V. P. Z. 7400 stuks»,
f 9 per 100 stuks.
Hulst, 17 Oct. Graanmarkt, Aanvoer
klein Tarwe f 10—f 14, Rogge f 12, Gerst
f 12.50, Erwten f26, Bruine Boonen
f 20—f 23.
Rotterdam, 17 Oct. Binnenlandsche
granen. Tarwe wederom tamelijk aan
bod, werkelijke puike soorten aan het
slot le verkoopen voor f 14 50—f 15 50,
tusschensoorten f 12f 13, overige naar
kwaliteit f 10f 11.50, Rogge 10—12,
Gerst (Chevalier) 12.50—13, Haver 10 50
12, uitgezochte partijen daarboven,
Erwten (kl. groene) hooger betaald 22
27.50, Schokkers, puike 35—39, verder
naar kwaliteit 20—31; Bruine Boonon
ruim ter markt, puike naar kwaliteit
20-27.
Rotterdam, 18 Oct. Veemarkt. Op
de veemarkt van heden waren aange
voerd: 162 paarden, 7 veulens, 2193 ma
gere runderen, 718 veile runderen, 908
vette- en graskalveren, 571 nuchtere kal
veren, 358 schapen en lammeren, 11
varkens, 306 biggen, 14 bokken of geiten.
Prijzen voor: volte koeien le kw.
1.00-1 071/a. 2e kw. 0.90-0 80, 3e kw
0.70—0.60; ossen le kw. 0 90-0.95, 2e
kw. 0.80—0.70, 3e kw. 0.60-0.50; stie
ren le kw. 0.85—0 871/2, 2e kw. 0.75—
0.65, 3e kw. 0.55; kalveren le kw. 1.55
—1.75, 2e kw. 1.35—1.15, 3e kw. 1.00
—0.80.
Prijzen voor: melkkoeien 195—395;
kaifkoeien 200—415; stieren 180—385;
pinken 150—165; graskalveren 50—90;
vaarzen 160—180; werkpaarden 95—300,
slachtpaarden 90—155; hitten 95—165;
nuchtere kalveren 11—16; fokkalveren 16
26; biggen 7—14; overloopers 16—33.
Rotterdamsche veiling. Aangev. 78 000
stuks. Prijzen voor kipeieren 5 50—10.30,
eendeieren 5 00—7.50.
ADVERTENTIEN.
De Heer en Mevrouw
VERHAGE-DE WILDE
geven hierbij kennis van de ge
boorte van hun Zoon
JAN.
Middelburg, 17 October 1927.
Heden overleed tot onze
diepe droefheid, na een lang
durig doch geduldig lijden,
onze lieve Schoondochter,
Schoonzuster en Tante
MAATJE DAMMAN—
GELDOP,
in den leettijd van bgna 27
jaar
Uit aller naam,
J G. DAMMAN.
Middelburg, 17 Oct. 1927.
Hiermede betuigen wij onzen
hartelijken dank voor de vele be
wijzen van deelneming ondervon
den bjj het overigden van ons
innig gelietd Zoontje en Broertje
JAN.
Namens de familie,
J. DE DREU.
Middelburg, 18 Oct. 1927.
Voor de vele blijken van deel
neming, ondervonden tijdens de
ziekte en Da het overigden van
onzen geliefden Echtgenoot, Vader
en Grootvader den Heer
S. SAMEHTINI,
betuigen wij langs dezen weg onzen
hartelijken dank.
R. SAMEHTINIDE GROOT
Kinderen en Kleinkinderen.
Middelburg, 18 Oot. 1927.
De vele en treffende bewijzen
van deelneming die ik mocht ont
vangen bij het afsterven van mijn
innig geliefden en onvergetelijken
Man, den Heer
L. BRASSER HKZ.
waren mij tot grooten troost in de
smartvolle dagen, die ik moest
doorleven, en betuig ik langs
dezen weg mijn besten dank aan
allen die mij in dezen hebben
willen gedenken.
Wed L. BRASSER-
JA8PER8E.
Koudekerke, 18 October 1927.
een voor drie jaren nieuwge-
bouwden voor alle doeleinden
gesobikte
MOTORBOOT
groot 86 ton Afmetingenlang
25.78 M,, breed 4.46 M. en hol
1.52 M.
Te zien en te bevragen dagelijks,
behalve Zondags, bij C. DEKKER
B 88, Papendreobt.