cgers belast zullen worden. De directie verwacht van dezen maatregel, waarmee in België gunstige resultaten moeten zijn verkregen, veel succes. Zonder de rij snelheid te verlioogen, zal de duur van den rit lusschc.n Zutplien en Arnhem met ruim 20 minuten worden verminr derd. Er zijn al meisjes" van omstreeks 18 jaar opgeroepen om voor conductrice op de aulobuslijn Zuip henArnhem te worden opgeleid Indische Stoomvaartlijnen. Samarinda 13 OcIf w Gibraltar, Bata via n,. Rotterdam. Tabnnan, p, 12 Oct. Perim, Batavia n. Rotterdam, Gareel, 13 Oct,, te Balav'ia v. Rotterd Menado. 13 Oct. lc Batavia v. Rotterd. Kedoe 12 Oct. v. Genua, Rotterdam n. Batavia, RotU 13 Ocl, te Port Said. Amster dam n. Balavia. Tjerimai, 13 Oclr 13 u. te'Marseille, Rotterdam n. Batavia. Rondo. p. 12 Ocl. Gibraltar, Batavia n,. Amsterdam. Tapanocli, 12 Oct. v. Sabang n. Padaog. Simon Bolivar p. 12 Ocl. Azoren, Bar bados n, Amsterdam. Prinses Juliana, 12 Oct. v. Belawan n Singapore,. Radja, 12 Oct, v. Padang, Balavia n. Amsterdam,. Merauke, 12 Ocl, 9 u. 20 m. 35 mijl N. Oost van Land's End, Batavia n,. Rotlerd. Krakatau, 13 Oct. te Amsterdam V. Java, Manoeran, 11 Oct. v. Batavia n. Am sterdam,. Modjokerto. 13 Ocl- 7 u. te Belawan, Rotterdam n. Batavia. Grotius, 13 Ocl,. v. Colombo Batavia n Amsterdam. Stoomvaartlijnen op Noord- Am e r i k a Maasdam, 12 Oct. n.m v. Corunna, New-Orleans n, Rotterdam. Edam 12 Oct v.m. v. Corunna, Rot terdam n. New-Orleans. SPORT. Om h e t S c h a a k - k a m pi o e n s c h lap De afgebroken 12de partij is bij do hervatting door Capablanoa opgegeven. De stand is nu: Alj'cchin 3, Capablranca 2, remise 7. SUÈTENLAND. LONDENSCHE BRIEVEN (Van onzen Londenschen Correspondent.) De eerste mist. Londen, 6 October 1927. De intrede van den wintertijd bracht ons den eersten zomerdag van het "jaar. Zoo willen de overheerschende elemen ten soms met het maakwerk der mensch- heid spotten. Maar ook verrasten de eer ste dagen van October ons met den eersten mist. Mist treft den Londenaar meer in geinoed en in lichaam dan de werking van ae ijzeren vuist van president Calles in Mexico, of dan de deliberaties van de jaarvergaderingien der Conservatieve en Arbeiderspartijen, of dan de zaak van het wedden bij lion- denrennen. Mist is voor ons een wat lastige, maar dierbare kennis, dien wij bij zijn terugkeer en hel was ditmaal een vroege terugkeer met gepaste ingetogenheid welkom heeten, maar toch welkom heeten. Hij brengt stemming mee, een stadsstemming, die men ner gens anders ter wereld kan voelen. „Wip hebben 'm weer", zeggen wij, „wij al leen." Met al zijn vuil en voclit verschaïl hij ons een gevoel van behagelijke ge meenschappelijkheid, beseffen wij ons deel van het grandiose geheel, dat die mist in zijn klamme omklemming Houdt- Ik lees niet meer wat de mannen eter wetenschap ons in de krant vertellen, wanneer de eerste mist over ons is ge komen. Zij verklaren het verschijnsel elk jaar opnieuw op dezelfde wijze. Er is stof in de lucht, stof en damp. De tem peratuur daalt. De damp condenseert en hecht zich vast aan de stofdeeltjes; of misschien hechten de stofdeeltjes zich vast aan de in fijne droppels verander de waterdampen. Maar wat doet deze verklaring er toe en wat heeft men er aan? De mist kwam en bracht duisternis over Londen, nachtelijke duisternis het hart van den dag, zoodal de lampen overal werden aangestoken. Het was no minaal het schoonste weer van de we reld; en vliegtuigen, die hoog genoeg wilden gaan, konden zich baden in den gouden luister der hemelen. Wij kon den het zien dat daarboven boven dien dikken mistdeken de zon onbe lemmerd en mild scheen. Want zij keek door de dikke dampen heen, haai- ge zicht in fijne sluiers gehuld, weinig flat teus als een zachtrood Edammerkaasje. En toen dc mist dikker en dikker werd, leek het voor de woelende wtereld aan de Theems of de lamp van den hemel uitgegaan was. Het was een vroege, een ontijdige mist. In November verwachten wij "niet anders. Een Novembermist volgt slechts de oude Londen sche traditie. Maar Oc- toberniist heb ik nog niet gekend dc vele jaren die ik rondga in dit vollc- jjijkste deel van Engeland. Het was we] te verwachten nu de aarde, die haar deel van zomerwarmte niet had gehad, nog nat en doordrenkt was van veel regen. Zonder hulp van de metereologjen kunnen wij wel voorspellen, hoe het met ons gesteld zal zgn eer hel jaar ten einde loopt. Wij zullen vele misten te \erduren hebben Wanneer wij koffie gatn drinken, midden op den dag, zal er vaak duisternis heerschen op hel oude gezicht van Londen. Wij zullen mislen zien, even zwart als dc zwartste nachten, misten even vaalbruin en ondoorzich tig als de Engelsche erwtensoep (die nooit groen is). Men troost ons mét visies van Londen in 1940 Dan, zeggen de mannen die liet weten knunen en die er voor werken, zullen wij het zwart en het vaalbruin niet meer zien. Zij grondvesten huil oorspellingen op de wonderen derelec- tricitcit. Al had men het er op aange stuurd, konden wij juisl op dien eer sten mistdag in dc kranten lezen van de -ootsche plannen voor electrificatie, dio cu gaal uitvoeren, het eerst in dat Zuidelijk deel van Engeland, waar de mist smeriger is en vaker verschijnt dan in andere doelen van het land. In 1940 zal men electricileil verkoopen voor een stuiver per kilowall-uur. Een kilowatt uur is een heele boel; dal voor oen penny is als een pond olienootjes voor een cent. Nu betaal ik nog zes en zevjea stuivers foor een kilowatt-uur electri- citeit en dat is veel le veel om jer spaar zaam mijn huis mee te kunnen verwar men of er mijn potje mee le kunnen koken. Een zorgzaam huisvader, die zijn vrouw ziet strijken met een electrisch ijzer of haar kapsel ziet verinooien met een electrischen kruller of haar hel tapijt ziet opknappen met een electri schen stofzuiger, zal noode méér elec- Irisclie apparaten voor den lmishoude- lijken dienst toelaten, indien hij prijs steil op durende solventie. Maar tlat zal anders worden.in 1940, wanneer het kleinste huis geen behoefte meer zal hebben aan haarden, door steenkool gevoed en aangelegd met papier en hout jes en petroleum. Geen kolenrook zal dan meer in wolken den mist in stijgen om hem zwart of vaalbruin en vaatdoek achtig te maken. Helaas, het jaar 1940 is een heel eind weg. Velen onzer zullen het uiet bereiken en geen behoefte meer hebben aan, of gerief van de zindelijke rookvrije elec- trische haarden. Vporloopig zullen de vuile misten met ons blijven doen wat zij willen. En zelfs in dat blijde jaar 1940 der toekomst zullen, geloof ik, de misten ons of onze nakomelingen blijven bezoeken. Londen is geplaveid, afgewa terd en verlicht. Veel is gedaan voor het comfort van zijn bewoners sedert zijn toevallige stichting. Witte mislen hingen reeds over het dal van de Theems lang voordat mensclien er in eeu plekje bij elkaar kwamen om lc koopen en le ver koopen, om er schepen te Iaden en te lossen en er huizen te bouwen aan den waterkant. Nu is wijd. en zijd de grond bedekt met huizen en plaveisels. Maar in het seizoen der misten worden vij er aan herinnerd, dat eens, lang ge leden, alle grond van de stad drassig-en moerassig was. De bleeke mist zal ook de Londenaars van 1940 bezoeken, hoe veel magische vuren, maagdelijk van rook en roet, zij ook mogen laten branden. Wie lang genoeg in Londen heeft ge woond om door den mist geidrenkt te zijn, ziet hem geenszins norsch aan en gaat soms met een zonderling gevoel van op getogenheid door een „London Parti cular" (zooals men de zwarte misten noemt). Er is geen andere stad in de we reld, d,ie zulke misten kan laten zien. Een Amslerdamsche „Particular" is on denkbaar. Rome heeft in gansch zijn eeuwenoud bestaan nimmer iets in haar lucht gehad dat zelfs met medewerking van de fantasie een Roimeinsche „Par ticular" genoemd kan worden. De Am sterdammer moet hierheen komen, d,e Romein moet door Londensche straten drentelen, indien zij den aard van dit bijzondere natuurverschijnsel, waar Lon den Irols op gaat, zouden willen kennen. Na den regen van een jaar, die ons altijd overviel, ons miserabel maakte om dat natte broeken aan onze beenen plak ten en natte mouweinden om onze poi- i, na dien regen is deze mist een lichte aandoening, een kwaaltje d,at zich gemak kelijk Iaat dragen. En wat een verande ring brengt hij in het stadsbeeld. De groote 'klokkentoren van het parlement staat er als een schuchtere maagd, ge huld in haar ragfijne gewaad, aan den rivierkant. De bruggen worden teer en droomerig van aanblik en de wagens en menschen schuiven, er over als pop pen in een schaduwspel. Al die onver biddelijke hardheid, van de stad ver dwijnt. Zij kent vele huizen en gebouwen die er onvriendelijk uilzien in het klare licht van den dag. Voor zulke gevels is de dekkende mantel van den mist meteen een mantel der liefde. Er zijn straten, die ge graag ontwijkt of waar ge doort- heen loopt met de oogen starend, op de punten uwer schoenen, omdat er niets verheveners is te zien. In mist gehuld, de gebouwen wijkend, in vage vormen en lijnen, worden zij schilderachtig of indrukwekkend; in mysterieuze sober- heid. In den mist zwijgen de gillen in kleuren en letters der reclameplaten en zelfs dc eleclrische advertenties hebben haar commercieclc functie veranderd en worden als vriendelijke wenkende, speel- schc lichtjes in een droom stad,. En dc nieuwe vaart van den tijd is als hij iooverslag vertraagd. Alles gaat weer met de ti'ekschuit. De meest onbe zonnen lorrie-bestuurder moet stapvoets, gaan. De omnibus rolt behoedzaam langs den trottoirband. De tram staat vaak stil qp de rails als was alle kracht uit de wielen teruggetrokken. Uw1 reis naar huis is een traag avontuur, met voor zichtige slappen en veel aarzeling waar de voet het troltoir moet verlaten. De stilte en dc vrede van weleer zijn terug gekeerd. En hoe indrukwekkend de ver andering is, kan alleen hij beseffen, cl je de herrie en de vaart ^plotseling heeft zien bezwijken voor de macht van dat gordijn van duisternis dat de Londenaar zijn „Particular" noemt. tixgazonde^ StuWsen, Mijnheer de Redacteur, In het verslag van de vergadering der Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Zceuwsch Vlaanderen van 1 Octo ber j Iopgenomen in de Middelburg- sche Courant van 4 Oct. d a v. Xo. 233 (Bijvoegsel) lazen wij, dat het de aan dacht van die Kamer had gelrokken, dal de Middelburgsche Kamer haar afgevaar digde bij den Spoorwcgraad heeft opge dragen te pleiten voor den aanleg van spoorwegen in Z. Vlaanderen. Wij lazen deze mededeeling mét ver wondering, aangezien ons van een der gelijke opdracht aan het bedoelde lid an den Spoorwegraad niets beleend is. Het Bureau der Kamer van Koop handel en Fabrieken voor de Zeeuw- sche Eilanden le Middelburg, C. BOUDEWIJNSE, Voorzitter." H. DOOBENBOS, Secretaris. 'T RIJVAARDIGHEIDSBEWIJS. Mijnheer de Redacteur. Ondanks hel feit, dat reeds in Uw blad het ofl'icieele verslag aangaande liet nieuwe rijbewijs is opgenomen, alsmede dc mededeeling, dat er geen corres pondentie over gehouden kan worden, blijf ik steeds een slroom van brieven, inhouaende verzoeken om inlichtingen, ontvangen. Toch zijn hier vragen onder, waarop een kort antwoord niet mis plaatst is. Reeds is dit beschreven in de „Benzinewereld", doch ik wil dit even memoreeren. De volgende vraag wordl dan beantwoord: „Heeft het zijn nut om een vaardig- heïdsexamen af te ïeggen?" Een absolute waarborg tegen ongeluk ken kan dit natuurlijk nooit wezen, maar toen is deze nieuwe maatregel, mils de eischen voor het examen niet le licht woroen gesteld, beslist als een verhfete- ving le beschouwen. Hel rij-examen zal hiertoe echter moeien bewijzen, dat de candidaat niet alleen onder normale om standigheden een auto kan besturen, maar dat hij zich werkelijk in de auto geheel thuis voelt, zoodal verwacht kan worden, dat ook bij de meest plotselinge verkeersbelemmeringen door hem rustig maar snel en op de juiste wijze zal woroen opgetreden. Een van de beste mic/aclen om na te gaan of een bestuur der zich in de aulo werkelijk geheel thuis voelt, is le onderzoeken op welke wijze hij achteruit rijdt. Dat deze me thode echter, indien zij wordt toege past, met door fitte rijbewijs-candidaten zal worden toegejuicht, is wel te ver wachten. Wie niet behoorlijk vooruit kan rij den, kan nooit vlot achteruit rijden; voor wien behoorlijk vooruil rijden kan, is het Ieeren van achteruitrijden een kleine moeite en wie dit laatste niet leeren kan, is nooit voldoende één met zijn wagen om hem met gerustheid een rijvaardigheidsbewijs te kunnen geven. Want het gaal uiet om het kunnen om- .rcnakclen en sturen op een rusligen. weg, maar om het geheel beheierschen van den wagen onder alle omstandighe den. Dit is noodzakelijk voor de vei ligheid van het verkeer, want aulomo- bielongélulcken, voor zoover deze aan automobilisten zijn te wijten, wora'cn ver oorzaakt ooor onhandigheid en vooraf veeral besluiteloosheid van zgn ruslige rijders. Hoe vaak gebeurt het niet, dat men als snel rijder krachtig moet remmen, omdat een tegemoetkomend bestuurder die geen snelheid kan schatten, nog passeeren wil? Hoe vaak zou men niet kunnen doorrijden, als een kalm rijdend wagentje maar een paar meter meier nSar rechts ging en de bestuurder in zag, dat een weg die breed genoeg is voor drie wagens, niet moet worden ingenomen dooi' twee? Zeker als snel) rijder staat men bloot aan meer risico, maar niet omdat de snelheid zelf ge varen zou brengen, maar omdat men be halve voor zien zeiT ook moet denken voor een groot gedeelte van de andere weggebruikers, Do veiligheid van het verkeer kan Uien vergrooten door hel aantal niet zelfdenkende weggebruikers te verm'iu- deren. De gevaarlijkste van deze laatste categorie zijn de aulomobielbestuurders onaer hen en om öbze óf te verbeteren óf van den weg te houden, kan het rijvaardigheidsbewijs dienen. Het spreekt vanzelf, dat onder de bezitters van vóór 1 Mei 1924 afgegeven rijbewijzen ook nog wel de noodige krukken zullen schuilen, maar waar van deze, indien hun rijden hiertoe aanleiding geeft, thans steeds hel afleggen van een exa men geêischt kan worden, zullen zij zeker wel de noodige voorzichtigheid betrachten. Zij zullen echter moeten in- zieu, dat men ook als men langzaam rijdt dc veiligheid van het verkeer in gevaar kan brengen, al was het alleen maar door niet voldoende rekening 1e houden met de eischen van het snel verkeer. U beleefd dankend, A. VIJGEBOOM, Adviseur van het Centraal Bureau voor de afgifte van bewijsstukken van Rijvaardigheid. Vlissingen, SI. Jacobstr. J. 12 Oct. '27. BEKENDMAKINGEN. HINDERWET, Burgemeester en Wethouders van Mid delburg maken bekend dat hij huil be sluit van lieden aan Dc BATAAESCHE IMPORT AllJ. te 's-Gravenhage en hare rechtverkrijgende voorwaardelijk ver gunning is verleend lot hel plaatsen van een benzinekluis in perceel kadastraal bekend gemeente Middelburg iu sectie D no. 231, plaatse Dijk gemerkt wijk IC no. 53, gelegen aan de Vlissingsche straat alhier. Middelburg, 11 October 1927. Burgemeester en 'Wethouders voorn., P. DUMON TAK, "Voorzitter. M. VAN DER VEUR, Secretaris. rtentiëii. Model iets anders en iets beters Model „Ostende" munt uit door: zijn breede, hoog aansluitende kraag, gladde schouders zonder één plooitje, z'n sierlijke revers, de smaakvolle cou= pe van het geheel. Vóór ge een nieuwe winterjas koopt, ziet eerst bij Kreymborg dit nieuwe model „Ostende". Komt hem eens aanpassen 1 Uwe familie, die u vergezelt en de spiegel, waarin ge u zelf ten voete uit ziet, zullen u zeggen, dat deze jas „Ostende" u keurig kleedt. Model „Ostende" is een mees- terstuk van kleermakerswerk en voor zéér billijken prijs. Van zoo'n jas „OSTENDE" zult ge pleizier hebben. Middelburg. Vliesinger,

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1927 | | pagina 7