cgers belast zullen worden. De directie
verwacht van dezen maatregel, waarmee
in België gunstige resultaten moeten zijn
verkregen, veel succes. Zonder de rij
snelheid te verlioogen, zal de duur van
den rit lusschc.n Zutplien en Arnhem
met ruim 20 minuten worden verminr
derd. Er zijn al meisjes" van omstreeks
18 jaar opgeroepen om voor conductrice
op de aulobuslijn Zuip henArnhem te
worden opgeleid
Indische Stoomvaartlijnen.
Samarinda 13 OcIf w Gibraltar, Bata
via n,. Rotterdam.
Tabnnan, p, 12 Oct. Perim, Batavia n.
Rotterdam,
Gareel, 13 Oct,, te Balav'ia v. Rotterd
Menado. 13 Oct. lc Batavia v. Rotterd.
Kedoe 12 Oct. v. Genua, Rotterdam n.
Batavia,
RotU 13 Ocl, te Port Said. Amster
dam n. Balavia.
Tjerimai, 13 Oclr 13 u. te'Marseille,
Rotterdam n. Batavia.
Rondo. p. 12 Ocl. Gibraltar, Batavia
n,. Amsterdam.
Tapanocli, 12 Oct. v. Sabang n. Padaog.
Simon Bolivar p. 12 Ocl. Azoren, Bar
bados n, Amsterdam.
Prinses Juliana, 12 Oct. v. Belawan n
Singapore,.
Radja, 12 Oct, v. Padang, Balavia n.
Amsterdam,.
Merauke, 12 Ocl, 9 u. 20 m. 35 mijl N.
Oost van Land's End, Batavia n,. Rotlerd.
Krakatau, 13 Oct. te Amsterdam V.
Java,
Manoeran, 11 Oct. v. Batavia n. Am
sterdam,.
Modjokerto. 13 Ocl- 7 u. te Belawan,
Rotterdam n. Batavia.
Grotius, 13 Ocl,. v. Colombo Batavia n
Amsterdam.
Stoomvaartlijnen op Noord-
Am e r i k a
Maasdam, 12 Oct. n.m v. Corunna,
New-Orleans n, Rotterdam.
Edam 12 Oct v.m. v. Corunna, Rot
terdam n. New-Orleans.
SPORT.
Om h e t S c h a a k - k a m pi o e n s c h lap
De afgebroken 12de partij is bij do
hervatting door Capablanoa opgegeven.
De stand is nu: Alj'cchin 3, Capablranca
2, remise 7.
SUÈTENLAND.
LONDENSCHE BRIEVEN
(Van onzen Londenschen Correspondent.)
De eerste mist.
Londen, 6 October 1927.
De intrede van den wintertijd bracht
ons den eersten zomerdag van het "jaar.
Zoo willen de overheerschende elemen
ten soms met het maakwerk der mensch-
heid spotten. Maar ook verrasten de eer
ste dagen van October ons met den
eersten mist. Mist treft den Londenaar
meer in geinoed en in lichaam
dan de werking van ae ijzeren vuist
van president Calles in Mexico, of dan
de deliberaties van de jaarvergaderingien
der Conservatieve en Arbeiderspartijen,
of dan de zaak van het wedden bij lion-
denrennen. Mist is voor ons een wat
lastige, maar dierbare kennis, dien wij
bij zijn terugkeer en hel was ditmaal
een vroege terugkeer met gepaste
ingetogenheid welkom heeten, maar toch
welkom heeten. Hij brengt stemming
mee, een stadsstemming, die men ner
gens anders ter wereld kan voelen. „Wip
hebben 'm weer", zeggen wij, „wij al
leen." Met al zijn vuil en voclit verschaïl
hij ons een gevoel van behagelijke ge
meenschappelijkheid, beseffen wij ons
deel van het grandiose geheel, dat die
mist in zijn klamme omklemming Houdt-
Ik lees niet meer wat de mannen eter
wetenschap ons in de krant vertellen,
wanneer de eerste mist over ons is ge
komen. Zij verklaren het verschijnsel
elk jaar opnieuw op dezelfde wijze. Er
is stof in de lucht, stof en damp. De tem
peratuur daalt. De damp condenseert
en hecht zich vast aan de stofdeeltjes;
of misschien hechten de stofdeeltjes zich
vast aan de in fijne droppels verander
de waterdampen. Maar wat doet deze
verklaring er toe en wat heeft men er
aan? De mist kwam en bracht duisternis
over Londen, nachtelijke duisternis
het hart van den dag, zoodal de lampen
overal werden aangestoken. Het was no
minaal het schoonste weer van de we
reld; en vliegtuigen, die hoog genoeg
wilden gaan, konden zich baden in den
gouden luister der hemelen. Wij kon
den het zien dat daarboven boven
dien dikken mistdeken de zon onbe
lemmerd en mild scheen. Want zij keek
door de dikke dampen heen, haai- ge
zicht in fijne sluiers gehuld, weinig flat
teus als een zachtrood Edammerkaasje.
En toen dc mist dikker en dikker werd,
leek het voor de woelende wtereld aan
de Theems of de lamp van den hemel
uitgegaan was.
Het was een vroege, een ontijdige
mist. In November verwachten wij "niet
anders. Een Novembermist volgt slechts
de oude Londen sche traditie. Maar Oc-
toberniist heb ik nog niet gekend dc
vele jaren die ik rondga in dit vollc-
jjijkste deel van Engeland. Het was we]
te verwachten nu de aarde, die haar
deel van zomerwarmte niet had gehad,
nog nat en doordrenkt was van veel
regen. Zonder hulp van de metereologjen
kunnen wij wel voorspellen, hoe het
met ons gesteld zal zgn eer hel jaar
ten einde loopt. Wij zullen vele misten
te \erduren hebben Wanneer wij koffie
gatn drinken, midden op den dag, zal er
vaak duisternis heerschen op hel oude
gezicht van Londen. Wij zullen mislen
zien, even zwart als dc zwartste nachten,
misten even vaalbruin en ondoorzich
tig als de Engelsche erwtensoep (die
nooit groen is).
Men troost ons mét visies van Londen
in 1940 Dan, zeggen de mannen die liet
weten knunen en die er voor werken,
zullen wij het zwart en het vaalbruin
niet meer zien. Zij grondvesten huil
oorspellingen op de wonderen derelec-
tricitcit. Al had men het er op aange
stuurd, konden wij juisl op dien eer
sten mistdag in dc kranten lezen van de
-ootsche plannen voor electrificatie, dio
cu gaal uitvoeren, het eerst in dat
Zuidelijk deel van Engeland, waar de
mist smeriger is en vaker verschijnt dan
in andere doelen van het land. In 1940
zal men electricileil verkoopen voor een
stuiver per kilowall-uur. Een kilowatt
uur is een heele boel; dal voor oen
penny is als een pond olienootjes voor
een cent. Nu betaal ik nog zes en zevjea
stuivers foor een kilowatt-uur electri-
citeit en dat is veel le veel om jer spaar
zaam mijn huis mee te kunnen verwar
men of er mijn potje mee le kunnen
koken. Een zorgzaam huisvader, die zijn
vrouw ziet strijken met een electrisch
ijzer of haar kapsel ziet verinooien met
een electrischen kruller of haar hel
tapijt ziet opknappen met een electri
schen stofzuiger, zal noode méér elec-
Irisclie apparaten voor den lmishoude-
lijken dienst toelaten, indien hij prijs
steil op durende solventie. Maar tlat
zal anders worden.in 1940, wanneer
het kleinste huis geen behoefte meer
zal hebben aan haarden, door steenkool
gevoed en aangelegd met papier en hout
jes en petroleum. Geen kolenrook zal
dan meer in wolken den mist in stijgen
om hem zwart of vaalbruin en vaatdoek
achtig te maken.
Helaas, het jaar 1940 is een heel eind
weg. Velen onzer zullen het uiet bereiken
en geen behoefte meer hebben aan, of
gerief van de zindelijke rookvrije elec-
trische haarden. Vporloopig zullen de
vuile misten met ons blijven doen wat
zij willen. En zelfs in dat blijde jaar
1940 der toekomst zullen, geloof ik, de
misten ons of onze nakomelingen blijven
bezoeken. Londen is geplaveid, afgewa
terd en verlicht. Veel is gedaan voor het
comfort van zijn bewoners sedert zijn
toevallige stichting. Witte mislen hingen
reeds over het dal van de Theems lang
voordat mensclien er in eeu plekje bij
elkaar kwamen om lc koopen en le ver
koopen, om er schepen te Iaden en te
lossen en er huizen te bouwen aan
den waterkant. Nu is wijd. en zijd de
grond bedekt met huizen en plaveisels.
Maar in het seizoen der misten worden
vij er aan herinnerd, dat eens, lang ge
leden, alle grond van de stad drassig-en
moerassig was. De bleeke mist zal ook
de Londenaars van 1940 bezoeken, hoe
veel magische vuren, maagdelijk van rook
en roet, zij ook mogen laten branden.
Wie lang genoeg in Londen heeft ge
woond om door den mist geidrenkt te zijn,
ziet hem geenszins norsch aan en gaat
soms met een zonderling gevoel van op
getogenheid door een „London Parti
cular" (zooals men de zwarte misten
noemt). Er is geen andere stad in de we
reld, d,ie zulke misten kan laten zien.
Een Amslerdamsche „Particular" is on
denkbaar. Rome heeft in gansch zijn
eeuwenoud bestaan nimmer iets in haar
lucht gehad dat zelfs met medewerking
van de fantasie een Roimeinsche „Par
ticular" genoemd kan worden. De Am
sterdammer moet hierheen komen, d,e
Romein moet door Londensche straten
drentelen, indien zij den aard van dit
bijzondere natuurverschijnsel, waar Lon
den Irols op gaat, zouden willen kennen.
Na den regen van een jaar, die ons
altijd overviel, ons miserabel maakte om
dat natte broeken aan onze beenen plak
ten en natte mouweinden om onze poi-
i, na dien regen is deze mist een lichte
aandoening, een kwaaltje d,at zich gemak
kelijk Iaat dragen. En wat een verande
ring brengt hij in het stadsbeeld. De
groote 'klokkentoren van het parlement
staat er als een schuchtere maagd, ge
huld in haar ragfijne gewaad, aan den
rivierkant. De bruggen worden teer en
droomerig van aanblik en de wagens
en menschen schuiven, er over als pop
pen in een schaduwspel. Al die onver
biddelijke hardheid, van de stad ver
dwijnt. Zij kent vele huizen en gebouwen
die er onvriendelijk uilzien in het klare
licht van den dag. Voor zulke gevels is de
dekkende mantel van den mist meteen
een mantel der liefde. Er zijn straten,
die ge graag ontwijkt of waar ge doort-
heen loopt met de oogen starend, op de
punten uwer schoenen, omdat er niets
verheveners is te zien. In mist gehuld,
de gebouwen wijkend, in vage vormen
en lijnen, worden zij schilderachtig of
indrukwekkend; in mysterieuze sober-
heid. In den mist zwijgen de gillen in
kleuren en letters der reclameplaten en
zelfs dc eleclrische advertenties hebben
haar commercieclc functie veranderd en
worden als vriendelijke wenkende, speel-
schc lichtjes in een droom stad,.
En dc nieuwe vaart van den tijd is
als hij iooverslag vertraagd. Alles gaat
weer met de ti'ekschuit. De meest onbe
zonnen lorrie-bestuurder moet stapvoets,
gaan. De omnibus rolt behoedzaam langs
den trottoirband. De tram staat vaak
stil qp de rails als was alle kracht uit
de wielen teruggetrokken. Uw1 reis naar
huis is een traag avontuur, met voor
zichtige slappen en veel aarzeling waar
de voet het troltoir moet verlaten. De
stilte en dc vrede van weleer zijn terug
gekeerd. En hoe indrukwekkend de ver
andering is, kan alleen hij beseffen, cl je
de herrie en de vaart ^plotseling heeft
zien bezwijken voor de macht van dat
gordijn van duisternis dat de Londenaar
zijn „Particular" noemt.
tixgazonde^ StuWsen,
Mijnheer de Redacteur,
In het verslag van de vergadering der
Kamer van Koophandel en Fabrieken
voor Zceuwsch Vlaanderen van 1 Octo
ber j Iopgenomen in de Middelburg-
sche Courant van 4 Oct. d a v. Xo. 233
(Bijvoegsel) lazen wij, dat het de aan
dacht van die Kamer had gelrokken, dal
de Middelburgsche Kamer haar afgevaar
digde bij den Spoorwcgraad heeft opge
dragen te pleiten voor den aanleg van
spoorwegen in Z. Vlaanderen.
Wij lazen deze mededeeling mét ver
wondering, aangezien ons van een der
gelijke opdracht aan het bedoelde lid
an den Spoorwegraad niets beleend is.
Het Bureau der Kamer van Koop
handel en Fabrieken voor de Zeeuw-
sche Eilanden le Middelburg,
C. BOUDEWIJNSE, Voorzitter."
H. DOOBENBOS, Secretaris.
'T RIJVAARDIGHEIDSBEWIJS.
Mijnheer de Redacteur.
Ondanks hel feit, dat reeds in Uw blad
het ofl'icieele verslag aangaande liet
nieuwe rijbewijs is opgenomen, alsmede
dc mededeeling, dat er geen corres
pondentie over gehouden kan worden,
blijf ik steeds een slroom van brieven,
inhouaende verzoeken om inlichtingen,
ontvangen. Toch zijn hier vragen onder,
waarop een kort antwoord niet mis
plaatst is. Reeds is dit beschreven in de
„Benzinewereld", doch ik wil dit even
memoreeren. De volgende vraag wordl
dan beantwoord:
„Heeft het zijn nut om een vaardig-
heïdsexamen af te ïeggen?"
Een absolute waarborg tegen ongeluk
ken kan dit natuurlijk nooit wezen, maar
toen is deze nieuwe maatregel, mils
de eischen voor het examen niet le licht
woroen gesteld, beslist als een verhfete-
ving le beschouwen. Hel rij-examen zal
hiertoe echter moeien bewijzen, dat de
candidaat niet alleen onder normale om
standigheden een auto kan besturen,
maar dat hij zich werkelijk in de auto
geheel thuis voelt, zoodal verwacht kan
worden, dat ook bij de meest plotselinge
verkeersbelemmeringen door hem rustig
maar snel en op de juiste wijze zal
woroen opgetreden. Een van de beste
mic/aclen om na te gaan of een bestuur
der zich in de aulo werkelijk geheel
thuis voelt, is le onderzoeken op welke
wijze hij achteruit rijdt. Dat deze me
thode echter, indien zij wordt toege
past, met door fitte rijbewijs-candidaten
zal worden toegejuicht, is wel te ver
wachten.
Wie niet behoorlijk vooruit kan rij
den, kan nooit vlot achteruit rijden;
voor wien behoorlijk vooruil rijden kan,
is het Ieeren van achteruitrijden een
kleine moeite en wie dit laatste niet
leeren kan, is nooit voldoende één met
zijn wagen om hem met gerustheid een
rijvaardigheidsbewijs te kunnen geven.
Want het gaal uiet om het kunnen om-
.rcnakclen en sturen op een rusligen.
weg, maar om het geheel beheierschen
van den wagen onder alle omstandighe
den. Dit is noodzakelijk voor de vei
ligheid van het verkeer, want aulomo-
bielongélulcken, voor zoover deze aan
automobilisten zijn te wijten, wora'cn ver
oorzaakt ooor onhandigheid en vooraf
veeral besluiteloosheid van zgn ruslige
rijders.
Hoe vaak gebeurt het niet, dat men
als snel rijder krachtig moet remmen,
omdat een tegemoetkomend bestuurder
die geen snelheid kan schatten, nog
passeeren wil? Hoe vaak zou men niet
kunnen doorrijden, als een kalm rijdend
wagentje maar een paar meter meier
nSar rechts ging en de bestuurder in
zag, dat een weg die breed genoeg is
voor drie wagens, niet moet worden
ingenomen dooi' twee? Zeker als snel)
rijder staat men bloot aan meer risico,
maar niet omdat de snelheid zelf ge
varen zou brengen, maar omdat men be
halve voor zien zeiT ook moet denken
voor een groot gedeelte van de andere
weggebruikers,
Do veiligheid van het verkeer kan
Uien vergrooten door hel aantal niet
zelfdenkende weggebruikers te verm'iu-
deren. De gevaarlijkste van deze laatste
categorie zijn de aulomobielbestuurders
onaer hen en om öbze óf te verbeteren
óf van den weg te houden, kan het
rijvaardigheidsbewijs dienen. Het spreekt
vanzelf, dat onder de bezitters van vóór
1 Mei 1924 afgegeven rijbewijzen ook
nog wel de noodige krukken zullen
schuilen, maar waar van deze, indien
hun rijden hiertoe aanleiding geeft,
thans steeds hel afleggen van een exa
men geêischt kan worden, zullen zij
zeker wel de noodige voorzichtigheid
betrachten. Zij zullen echter moeten in-
zieu, dat men ook als men langzaam
rijdt dc veiligheid van het verkeer in
gevaar kan brengen, al was het alleen
maar door niet voldoende rekening 1e
houden met de eischen van het snel
verkeer.
U beleefd dankend,
A. VIJGEBOOM,
Adviseur van het Centraal Bureau
voor de afgifte van bewijsstukken
van Rijvaardigheid.
Vlissingen, SI. Jacobstr. J. 12 Oct. '27.
BEKENDMAKINGEN.
HINDERWET,
Burgemeester en Wethouders van Mid
delburg maken bekend dat hij huil be
sluit van lieden aan Dc BATAAESCHE
IMPORT AllJ. te 's-Gravenhage en hare
rechtverkrijgende voorwaardelijk ver
gunning is verleend lot hel plaatsen van
een benzinekluis in perceel kadastraal
bekend gemeente Middelburg iu sectie D
no. 231, plaatse Dijk gemerkt wijk IC no.
53, gelegen aan de Vlissingsche straat
alhier.
Middelburg, 11 October 1927.
Burgemeester en 'Wethouders voorn.,
P. DUMON TAK, "Voorzitter.
M. VAN DER VEUR, Secretaris.
rtentiëii.
Model
iets anders en
iets beters
Model „Ostende"
munt uit door:
zijn breede, hoog
aansluitende kraag,
gladde schouders
zonder één plooitje,
z'n sierlijke revers,
de smaakvolle cou=
pe van het geheel.
Vóór ge een nieuwe winterjas
koopt, ziet eerst bij Kreymborg
dit nieuwe model „Ostende".
Komt hem eens aanpassen 1 Uwe
familie, die u vergezelt en de
spiegel, waarin ge u zelf ten voete
uit ziet, zullen u zeggen, dat deze
jas „Ostende" u keurig kleedt.
Model „Ostende" is een mees-
terstuk van kleermakerswerk
en voor zéér billijken prijs.
Van zoo'n jas „OSTENDE" zult ge pleizier hebben.
Middelburg. Vliesinger,