23—— wilden doen Bijv me..t de kwestie van de overname der centrale van Vlissingen en van die te Neuzen Omtrent die laat ste overname kan nog niets worden gezegd Er is; nog geen overeenstemming bereikt. Spr. behandelt daarop de af schrijvingen. Hij heeft een en ander nagegaan Hij wijst op de afschrijvings- methoden zie de mededeciing van Ged. Stalen hierover in het bijvoegsel van Dinsdag De P. Z. E. ,M. volgt het nf- schrijvingssystecm der annuïteit; van daar dal de cijfers verschillen met die van den heer Onderdijk. Het eindresul taat is precies gelijk, wat spr. nader uitvoerig betoogt. Op den duur nadert de administratie van ae P Z. E. M. de berekening van den heer Onderdijk. De balans stemt met de werkelijkheid overeen, meent spr. De kwestie inet het koper geeft spr toe. Hij wijst er op. dat de industrie in Z Vlaanderen zich ook gaat inleresseeren met de electrificatie, Verscnillcnde contraeten worden afge stoten. Voor f 17 000 is méér aan stroom verkocht in het eerste half jaar van 1927 dan in 1920. Z. Vlaanderen staat er inderdaad niet slecht voor Binnen niet te Jangen tijd zal de centrale te West- dorpe, gelet ook op de afschrijvingen, behoorlijke resultaten afwerpen. Spr. toont dit bovendien met cijfers aan en gelooft, dat het crediet gerust gegeven kan worden, om de electrificatie in 2. Vlaanderen nog racer rendabel te ma ken. De heer O ver hof vraagt of de op lossing met (loos niet de laatste en eem- ge is voor de electrificatie door dc P. E M. Spr heeft nu toezegging gükregen van ór voorstellen door Goes, óf vrijlaten van 'fle gemeenten. Dan blijft er voor de P Z. E. M. nog genoeg over voor de Noordgroep. Spr. hoopt, uat het in de Middengroep nog gelukt door hel provinciaal bedrijf. Spr. heeft geen vaste adviseurs gc- vraagl, doch alleen advies bij belangrijke punten, b.v. over het contract met dc P N E. M. of over de overname van Xeuzen. Sjjr. verheugt hel, dal voor belangrijke zaken een adviseur zal wor den gehoord en spr. vertrouwt, dal dit •ook goed zal geschieden Maar hij wil het ook over de overname van nelten, anders kan spr. niet voor liet crediet stemmen liet scheidsgerecht staat, blij kens dc woorden van den heer Dieleman, vast. Ged. Stalen weten echter nog niet hoe dat in te richten. Usance is dat ook leden door de beambten worden aange wezen. een paar van de directie en een paar daarbuilenstaande Spr. zou pan. de uitspraken van het scheidsgerecht ook willen onderwerpen de reeds ge vallen outslagheslissingen. Ook de heer O n d e r d ij k repliceert over de afschrijvingen. Het is te gun stig voorgesteld, dan later zal blijken, dal het zal wezen. Daar is men later de dupe van. Dan zal men bij dc pro vincie weer aan moeten kloppen voor ihemifgen. Dat gevaar moeten de Staten bij de beslissing van dit crediet kennen Spr. acht hel beste met hel kapitaal, dal nog voorhanden is, verder te werken, en later pas bij de Prov. Staten tc komen voor overname van enkele nellen, waar voor dan een aanvullmgscre&el kan wor den verleend. De heer \V e 11 e ni a n zegl, dal door de overname der netlen de gemeente besturen geen voeling meer hebben met de P Z. E M., en dat lijkl spr. toch wel gowcnscht. Als die overname |oo economisch geschiedt, wat is er dan voor bezwaar, dat de P. Z. E. M. zegl: dat lean ik voor hel net geven? En wal is er voor Dczwaar legen, flat net voor nel wordt overgenomenSpr vertrouwt, dal in de najaarszilting Ged Slaten met voorstellen over de rechtspositie van het personeel zullen komen, cn in ver trouwen daarop trekt liij zijn motie in. I)e heer v. d Wart zegl, dal zijn kritiek zeker met heeft gegolden 5on werklust en de activiteit van Ged. Stalen. Spr. vei heugt het, dal Ged. Staten aan een reentsposilie voor hel personeel be zig zijn. Spr. hoopt ook dat aan dien raad van beroep tevens zullen worden onder worpen de onfslagkwesties Roosa en Reuvers. Door de afwachting van de voorstellen voor Noord- en Middengroep kunnen wij ook aanhouden dit crediet voor de overname der netlen in Z. Vlaanderen. Dan hebben wij een algeheel overzicht van ae electrificatie. Spr. stelt dit niet voor, doch zal, als 'l nu aan de orde wordt gesteld, tegenstemmen. Dc heer u m o u I e ij n maant aan lot voorzichtigheid voor do aanstelling van een technisch adviseur. Juist een technisch bureau heeft Stoppeldijk en Boscnkapellc in financieele moeilijkhe den gebracht. Hij meent, (lat men eerder wat vertrouwen moet hebben in de lei ding der P. Z. E. M. De neer Dieleman bctoogl nog eens, dat die overname zoo economisch mogelijk geschiedt, 't Is juist om hee- lemaal uit den put te komen, dat dit voorstel gedaan is, en de rentabiliteit in Z Vlaanderen grooter te maken. Wat de adviezen betreft, spr. gelooft, dat de P. Z. E. M. op economisch ge»- bied een uitstekend adviseur heeft, n.l. ae sc-creiaris van ucn raad van nestuur, mr. baron v. Lyndon. Een nadere voor waarde. n.l. een technisch advies voor het crediet, is dus zeker overbodig. Voorstellen voor een raad van beroep kunnen niet worden verwacht, want het is een zaak van de P. Z. E. M. en niet van Ged. Staten. G. St. zijn steeds bereid inlichtingen le geven, ook op het bureau der P. Z. E. M. Hierna wordt dc mededeeling van Ged. Staten betreffende electrificatie z. h. st. voor kennisgeving aangenomen. Rij het stemmen voor het crediet van f500 000. te verstrekken voor de over name der netten in Z Vlaanderen, slaken de stemmen, 1919. Vóór dchoeren Erasmus, v, Waes- berghe, Sonkc, a Dishoorn, Joziasse, Stieger, Boonman, Boenaer, Kodde, Laer- yoes, v. Dusseldovp, v. d. Weijde, Fruy- tier, v. d. Putte, Dieleman, v. Rompu, Dumouleijn, Reilingh en Hendrikse Prov Wegenplan. Aan de orde is de voorloopige vast stelling van het Provinciaal wegenplan. A f d c e 1 i n g e n. In de afdeeliugen is algemeen geklaagd .over de late ontvangst; ook vinden ver schillende leden, dal bij voorkeur de de verschillende besturen van gemeen ten en polders moesten gehoord zijn Verder is gevraagd, of met dit voorstel niet meer wordt vastgesteld dan een voorloopig plan. In alle afdeelingen is het pleit gevoerd voor verschillende wegen, die men gaar ne op het Prov. plan zag gebracht. In Z. Vlaanderen b.v. zag men de wegen Drie Schouwen—Roodesluis, Schoondijke- grens en PontebrugDriekwart gaarne op hel rijkspjan gebracht. Jhvee leden wilden een motie daartoe voor Sfezen laalstcn weg. Voorts werden nog bepleit voor het Prov plan Anna PolderSluiskil door de Rlikstraat en de weg NeuzenSlopi- peldijkHengstdijk-Honlenisse- Wals oorden. Voor Walcheren werd in een afdeeling zeer sterk gepleit voor den weg Middel burg—Vlissingen. Er is gevraagd, hoe l komt. dat deze weg nog niet is, waf hij behoort te zijn en moet zijn als de nieu we hooi in de vaart zal zijn gebracht: stuit dit af pp onwil van Middelburg? Weer anderen zagen nog gaarne, dat ook de aandacht werd geschonken aan den weg MiddelburgZoutelande mei zijn 95 bochten, waaronder zeer scherpe maar als deze weg goed wordt gemaakt en de bochten er uil worden genomen, eischt dit veel kostbaar bouwland; daar om gaf dit lid in overweging een nieu wen weg aan le leggen Zoutelande Vlissingen door de duinen. Voorts werd nog gewezen op den weg Veerc—Vrouwepolder Oostkapelle. Wal cheren is toch zéér schraal bedeeld Voor Zuid Bevetand vraagt men aan dacht voor den weg s Gravenpolder O.- waavls naar Schorc; dan was dc omweg voor auto's over GoesKtoelingo over bodig, Voorts is gewezen op Oen weg 's HcerenhockNoord Ivraaijert. Voorts wensehle men den wqg door St Philipsland op hel Rijkswegenplan. Naar aanleiding van een en ander zeg gen Ged. Staten t te betreuren, dat het voorstel zoo laai is ingediend, doch het ■Rijksp'ian is pas zoo laat bekend ge maakt. Hierdoor zijn nog in geen enkele an dere provincie voorstellen betreffende het Prov. wegenpfan gedaan,, doch Ged. Staten van Zeeland hebben er prijs op gesteld, reeds aanstonds het gevoelen van Prov. Staleiï te vernemen om een basis le verkrijgen, waarop kan worden voortgebouwd. Ged. Staten hebben verwacht, dat van verschillende zijden stemmen zouden op gaan om nog meer wegen op hel Prov. wegenplan te brengen. Het college zou zelf niets liever willen. Maar er moei nadrukkelijk op gewezen worden, dal .onmogelijk aan ane verlangens voldaan kan worden. Zij, die wegen van betrek kelijk ondergeschikt belang voor plaat sing op het Prov. plan in aanmerking willen doen komen, miskennen ieneencn- male de bedoeling van dit plan. Daarom wordt er van de zijde van Ged. Staten nog eens aan herinnerd, dal volgens art. 31 der Wegenbelaslingwet op hel Prov. wegenplan moeten voor komen: a. de beslaande en de aan le leggen wegen, die naast de wegen, voorkomende op het Rijkswegenplan, in de Provincie noodig zijn als verbindingen voor door gaand vei keer met motorrijtuigen; b. de wegen, die voor het algemeen belang eerlang beleekenis zullen krijgen. Verder kan en mag men niet gaan. Voorts wordt er (le aandacht op ge vestigd, dat de totale lengte der wegen der prov. Zeeland verband houdt met die van dc op liet Rijkswégenptan eu op ae pianncn aer anuere provincies voorkomende wegen. Langdurige en her haalde conferenties van hoofdambtena ren van Rijks- en Prov. waterstaat, in overleg met de colleges van Ged., Si. gehouden, hebben geleid tot het vast stelten van 'bepaalde totalen voor de lengte van alle op die verschillende plan nen te vermelden wegen. De regeering zal niet bereid zijn daarin belangrijke wijzigingen 'te brengen. Hel totaal der lengte van de door Ged. Stalen voor- gesiciae wegen icomt overeen met dat, wal \oor Zeeland iS vastgesteld. Willen de Slaten een grootere lengte voorstel len, dau is de kans, dat de Kroon daar aan goedkeuring zal verleenen, zeer ge ring, maar natuurlijk zou mrtjl met in achtneming van de totale lengte andere wegen kunnen aanwijzen. Ged. Stalen hebben verwacht, dat uit den boezem der Stalen stemmen zouden opgaan voor andere wegen dan de door hen genoemde; hel is een menschelijke neiging, dat ieder de straat zijner inwor nin« een likje hooger wil aanslaan dan audere straten, en wil trachten haar 'vóór andere te doen uitkomen. Aan dit streven zal moeilijk voldaan kunnen worden. Ged. Staten hebben ge tracht, met inachtneming der beginselen, waaraan, zij moesten gehoorzamen, zoo veel mogelijk elk gedeelte der Provincie te geven, waarop 't naar billijkheid aan spraak zou kunuen maken. Door dc combinatie van het Rijks- en hot Prov. wegenplan is een nel van wegen ontstaan, dat over de heele Pro vincie ongeveer gelijkmatig is verdeeld, en in (_*ke streek zal voorzien in dc behoeften van het doorgaand verkeer. Tn de afdeelingen is door Ged. Staten gezegd, dat door hen getracht is den weg Zierikzee—Steenbergen rijksweg te krijgen, en daar bleek, dat ook de ri vierovergangen en veren onder het Rijks plan kunnen vailen, hebben zij ook ge wezen op het veer Zijpe—Anna Jacoba- polder. Met dc gemeenten Middelburg, Vlis singen en O. en W. Souburg is een langdurige correspondentie gewisseld, al dus meldden Ged. Staten no.g on het af- declingsverslag, en zijn besprekingen ge voerd over de wegen lusschen de beide eerstgenoemde gemeenten. In den laat- sten lijd is de behandeling dezer zaken evenwel blijven rusten met het oog op de vast te stellen wegenplannen. Bij dc voorbereiding van het aanhangige voor stel is ook ter sprake gekomen het voornemen van het Rijk om een nieu wen weg aan le leggen van Nieuwtand door Welzinge naar de liaven van Vlis singen. Boven tien aanleg van dezen weg zouden Ged. Stalen de voorkeur geveu aan de verbetering van een der bestaande wegen tusschen Middelburg en Vlissingen; daardoor zouden vermoe delijk met minder kosten de beide ge meenten en ook Souburg gebaat zijn, terwijl voor liet doorgaand verkeer dc af te leggen afstand niet noemenswaard grooter zou worden. Ged. Staten hebben dan ook reeds bij den Minister van Water Slaat er op aange drongen den weg van Nieuwtand naar te. nemen. Indien 'l nog mogelijk, zal Vlissingen niet in het RijkjswegeinpLau op blijkjcn hem op 'l rijkswegen plan te doen verlangen door een der bestaande we gen lusschen Middelburg on Vlossingen zal op hel provinciale wegenplan tl® nieuwe weg lusschen genoemde gemeen ten kunnen vervallen. Geil. SLaLen blij ven aan deze zaak hun aandacht wijden. Gert. Staten hebben evenzeer be proefd vcor den verba'ndingsweg lus schen O. cu W. Zeeuwsclx-Vlaanderen een plaats op hel Rijkswegenplan te ver overen De Minister van Waterstaat heeft do toezegging gedaan, hij een herziening van het Rijles wogen pion daaraan z^jn aan dacht le schenken. Ged Staten handhaven alzoo hun voor stel. Bespreking. De heer Wel Jem an betreurt, dal dit voorstel Prov. Staten zoo laat heeft bereikt, doch inderdaad kunnen Ged St daar weinig aan doen. De V. D.-fra.clie heeft reeds in 1919 over een wegennet gesproken; in 1922 is een wegen,rapport verschenen Al ja ren is dus gesproken over de wegen- kwcstic Als wij jdül voorstel leggen naast het wegenrapport dan ontdekt men ceuii- ge afwijking, doch God. Stalen waren, ver plicht een plan te makpus aainisihiótemii met een rijksplan. Zij hebben een vrij gelukkige greep gedaan, docli wij moe- Ion nog niet het gei'ieel onder de oogein nemen Voor spr. is het rijddspflan pri mair. hel prov. plan' secundair. Wij moe ten zooveel mogelijk alle wegen die daar voor in aanmerking komen, op het rijks- plan zien te krijgen. Wij moeten ele po gingen van Ged. Staten daartoe dubbel ouders troepen. Wij moeten achter liet collego van Ged. Staten gaan staan; wij zen in Den Ilaag op de uitzonderlijke po sitie der Provincie, doordat Zealand is. een eiland rijk,, doch diat de/ kosten zoo veel moeten worden teruggebracht lot een eenheid Wij hebben veeren en spoarhooIdieusten te onderhouden; Zee land heeft tonnen uitgegeven niiel alleen voor Zeeuwsclie belangen, maar Voor in to nationale. Er is maar één rijkstoegangsweg naar Zeeland cn spr. meent dat ook dc andere door St Philipsland op het .rijksplan hoort, evenals de verbindingsweg tus schen O. en W. Zeeuwsch Vlaanderen. Ondanks onze maxima brengen wij min der belasting op dan andere provincies doch wij helpen toch ook weer de wel vaart der groö'ÉQ steden in die andere) pro vincies. Ook hier moet de jregeering op gewezen worden. Laten wij 'l dus trach ten eens te worden ove,r de wegen, die moeten komen op het rijksplan. en (1c provinciale wegen laten .rusten. De lieer M e s wijst voopal op den weg Middelburg—Vlissingen. Laten wij er op aandringen dal de rijksweg door Middel burg komt. De heer de F a u w heeft den indruk dat het voorloopige plan niet een defini tief zal worden. Om de zaak goed le bestudeeren zou spr ook dc vaststelling van dit voorloopig plan willen uilstellen. De verkeerscommissie 'heeft over het verkeci-srapport drie jaar gè werkt; hoe kan men dan verwachten dal wij 't in een paar weken doen' Sp'r. zou voor deze kwestie <een buitengewone zitting Willen. Spr. wijst er op, dat in Z. Vlaan deren vooral de weg D;rie Schouwen, Roodesluis allereersl in aanmerking kwam voor tiet rijkswegenplan, die heeft t meest noodig. Voorts wijst spr. op den weg BreskensHoofdplaat Biervliet. Spr Vraagt hoe den gang van zakenl bij onteigening is, als de partijen niet lot overeenstemming kunnen komen. Hoe wordt dan de vergoeding geregeld? De heer Wal tien juicht 'f fee, dat Ged. Stalen reeds zoo spoedig bij Pjrav. Stalen hebben overgelegd een onlw'e.'rp- Prov. wegenplan. "t Heeft sp;r. alleon verwonderd dal Prov. Staten thans Ged. Staten zouden moeten machtigen, dat zij al 'l mogelijke doen dit plan definitief tc doen maken, 't Is loon een voorloopig plan, en in spr's afdeeling had men geen bezwaar hel definitieve uit le slet ten. Nu kunnen wij niet anders doen dan hel rijksplan behandelen. Spr 'wijst op den weg Biervliet— Hoofdplaat die noch in het rjjks, noch in het provinciaal plan is opgenomen. Wij moeten bij het rijk ey op aandringen dal Zeeland piinder lcapig bedeeld wordt, dan ,op hel rijksplan. Spr. wijst ook op de wegen door St. Philipsland en op den verbindingsweg van O en W. Z. Vlaanderen, 'waal-voor toch ecu groot subsidie door het rijk is gegevten. Wij moeten zeker den laatsten weg op hel rijksplan zien te krijgen. Ged. Staten hebben trouwens dal evenzeer beproefd. Spr zou dit per motie willen vast zetfen.i Spr. gelooft dat met de beginselen van liet werk der verkeerscommissie bij het Prov. plan weinig rekening is gehouden, Spr. zou uitstel willen geven lot een volgende zitting, zöodat ieder gelegenheid krijgt dit plan aan te vullen. De heer Kodde meent ook, dal er nog verschillende wegen zijn die in aan merking komen voor het rijksplan. Spr. wysl op de onderhoudsplichtigen die worden nog niet ontheven bij liet plan, zoodat het plan nog geen bevrediging geeft Toch acht hij 'l een slap in de goede richting. Spjr. is evenzoo voor aan houding, docli vraagt of Ged. Staten ge legenheid hebben willen geven om nog details uil de Staten le vernemen, cn om daarmee voor een definitief plan re kening te houden. De lieer v. D lx hop 1* n dankt Ged» Stalen voor dil voorloopig plan, vooral cmdal daarop is geplaatst de weg Drie Schouwen—Roodesluis. De weg is in een dcplorabnlen toestand. Spr. vraagt zich daarom af, wal «le Stalen zullen doen met dil plan. Ilij zou het betreuren, als door aanhouding voor loopig ook weer niets zou komen van verbetering van dezen weg. En hij is voor automobilisme en rijtnigverkeer volkomen ontbruikbaar. Daarom wit spr. vooral dezen weg op 'l rijksplan hebben, wal hij trouwens niet meer dan billijk acht. Spr. zou alle wegen die men ook op liet rijksplan wil hebben, in een! motie willen verecnigen. De heer Erasin us vindt dal Zec- laud wel heel karig bedeeld is. De ver bindingsweg van naar Vlaanderen hoort cr zeker toe, dal is ook de verbin dingsweg met Antwerpen. Spr. dient een motie in om dien weg op het rijkswegen- plan Lc doen zetten. Wal het. provinciaal jrfan betreft, ook spr. wijst op Bieyvliet dal al zijn wegen zeil in onderhoud heeft en speciaal op ilen weg Breskens-Hoolclplaal-Biervliel- verbindingsweg, die hij op het Pyov \\e- gébplan wensclit Ook wijst sjir. op dén weg Aardenburg-St. Kruis. De heer Koster wijst op den weg Drie Schouwen-Roodesluis. De heer v. eve ren wïjslrop den' weg Zierikzce-Zijpe en betoogt, dat het veer Zijpe-Anna Jacoba een rijksvecjr moet worden, en den weg door St Phi lipsland rijksweg. Hel veer is zeer duur. De heer Sonke wil den weg O. Vos- scaneer—St. Aniiailand zien opgenomen an liet prov. plau. De heer Laer noes hoopt dal de weg Nieuw- en St. Joosiand door Wel zint gen en Vlissingen er komt, in het bellang van hel snelverkeer. De heer D umoule ij n houdt een ipleidooi voor den weg AnnapolderSluis kil. De heer Joziasse begrijpt dal niiek aan alle wcnschen kan worden voldaan. Spr. vestigt de aandacht op den weg 's- Gravenpolder Oostwaarts naar Schorc, (laai was de groote omweg van do auto's niet noodig over Goes—Kloet in ge. De heer v. "1 JJ o f I zou liet goed vin den, uat niet alleen op de grootte en het aan lal van wegen, doch dat -hel rijk eens gewezen werd op de eigenaardige georafi- fie der ligging die zooveel aan overzet veren kpst De heer W allien d'ient een motie in om de volgende" wegen pp liet rijks plan te brengen: SclioondijkeIJzendijke (grens); Ponte brugDriekwart; Axel— Drieschouwen— Roouesluis; Zijpe—N. Brab. grens. De heer v. d. Weijde zegt dat het ministerie niet le vermurwen is geweest over den weg door St. Philipsland en evenmin voor den verbindingsweg O. en \V. Vlaanderen. Spr, grieft het 'I meest dat de rivierovergangen ontbreken op licl rijksplan in Zeeland. Ged. Stalen hebben tevergeefs ge tracht uitbreiding van het rijkswegen plan te krijgen. Bovendien vergeet men niet, dat dit is svastgesteld. Spr. gelooft niet, dat poging tot uitbreiding ecnaig resultaat zal hebben Het prov. plan is natuurlijk een voor loopig plan De bedoeling is alleen, dat Ged. Slaten bij de onderhandelingen over een definitief plan de Prov. Staten ach ter zich welen. 'Spr. berekent dat -ï 185.000 beschik baar zat zijn. Hiermee is absoluut niet aan alle wenschen tegemoet le komen. Spr. 'betoogt nog eens dal liet een voor loopig plan .is. Ged. Staten hebben geen bezwaar de zaak; no# eens aan te hou den om alles nog eens te bezien, OolkJ de motie-Wallicn, welke Ged. Stalen, wal dat betreft, overnemen, ter bestudeering van wat die wenscht. Ged. Staten staan er alzoo niet op. dal dit voorloopig plan nu wornt aangenomen. 1 —BH Wat de onteigening betreft als regel zat de provincie stellen dat de uiterste waarde wordt opgenomen en die dan aan den betrokken eigenaar wordt ge geven. "De heer Kodde wijst nog op heft voetpad Vlissingen—Zoutelande om dil op te nemen in. hel Prov. plan. De heer v. d. Weijde acht het nie|t gewetfscht (lezen weg er aaai te koppelen. Rijwielpaden slaan geheel op zichzelf. De voorz. zegt, dal Ged. Staten de motie-W'allien overnemen. Spr. hoopt dat die motie succes zal hebban. Z. h. sty wordt besloten de plannen aan te houden tol de volgende zitting. De ingekomen adressen, der gemeente Hoofdplaat cn der afdeeling Zeeuwsch- VIaandoren W. deel van de maatschappij tot bevordering der geneeskunst, over de wegen bij Hoofdplaat en Biervliet, wer den, op voorstel van den heer Wiallien, gezonden naar Ged. Staten. (Voor het vervolg zie men liet Hoofd blad). VI INCIIILLENDE BERICHTEN. Maandagmorgen meldde zich op het politiebureau Nieuw Amstel te Amsterdam, de boerenarbeider B. H. oud 23 jaar, met de mededeeling, dat hij een 36-jarigen zwager te Amstelveen had neergeschoten. De aanleiding was, dat H. door den zwager in zijn nachtrust was gestoord. De toestand van den getroffene is hoogst ernstig. De dader is ter beschikking van de justitie gesteld. Een 40-jarige man te Amsterdam is aangehouden, die vermoedelijk een 26-jari- ge vrouw uit het raam der eerste ver dieping van een perceel in de Reguliers- dwarsstraat had gegooid, waardoor zij een arm had gebroken. Een echtpaar waarvan de vrouw 63 en de man 50 jaar is, wonende in de Westerstraat te Amsterdam, dat voort durende oneenigheid had, kreeg gisteren middag in een café in die straat weer woorden. Plotseling trok de man een mes en stak er zijn vrouw mee. Hij trof haar recht in het hart, met het gevolg, dat de vrouw dood ter aarde zeeg. De man werd gearresteerd. Terwijl de kermisreiziger J. S. te Goor bezig was met een vrachtauto waarachter met een staaldraad een pak- wagen was bevestigd, zijn gebakkraam te vervoeren, brak plotseling de staaldraad. S. kreeg hierdoor een slag van den dissel boom en sloeg met liet hoofd tegen den muur van een huis. Hij is aan de gevolgen overleden. Zondag kreeg de matroos C. v. d. O., uit Katwijk, varende op de haringlogger K.W. 149, op zee een zwaar houten blok op zijn hoofd. Aan de daardoor bekomen verwondingen is de man overleden. Men is bezig den beruchten Haast- rechtschen dijk door middel van een tractor te herstellen. Oogenschijnlijk heeft de dijk een beter aanzien gekregen, maar juist door die bewerking zijn de zijkanten van den dijk gevaarlijk geworden. Dit ondervond Zaterdagmiddag de heer A. de V. uit Rotterdam. Terwijl de heer V. met zijn auto langzaam reed, verzakte de grond zoodanig, dat het voertuig van den dijk stortte. In ernstigen toestand werd de heer De V. opgenomen. Het bedrag, dat door notaris S. te Groningen verduisterd is, moet, naar de Telg. verneemt, zeer hoog zijn. Het zal nog wel eenigen tijd duren, eer het defi nitief kan worden vastgesteld. Vele per sonen zijn voor duizenden benadeeld. Het meest is er met hypotheek geknoeid. Er zijn n.l hypotheken doorgehaald, die niet geroyeerd hadden moeten worden. Op het dorpje Nes op Ameland ver toonde zich Zondagavond een reebok. Vermoedelijk is het dier verdwaald en wadende en zwemmende over de wadden naar het eiland gekomen. Te Berlijn Wilmersdorf heeft in een aanval van krankzinnigheid een dienst meisje, een aan haar zorgen toevertrouwd kind van 1 jaar verdronken in de badkuip. Dezer dagen liet zich een pracht exemplaar van een tijger in de omstreken van Djatinegara (Ned.-Indië) zien en van zich spreken bovendien door een tweetal geiten weg te kapen. Het spoor volgende, vond de bevolking van één der geiten nog de restanten, waarop men besloot, zoo mogelijk het ondier te vangen. Een valkuil werd gegraven, en de konings tijger liep er in. Op de Havel bij Potsdam is een pagaaiboot met drie inzittenden omge slagen. Een heer en dame zijn verdronken, de tweede dame kon gered worden. TRAMLOCOMOTIEF GEKANTELD. Gisterenmorgen is de locomotief van de tram der N. Z.-HolJ. Tram die uit Leiden kwam aanrijden te Sassenheim gekanteld. De machinist sprong er bijtijds af. Gelukkig knapte de stang waarmede de machine aan den tramwagen bevestigd was af. Alle inzittenden bleven ongedeerd. Ver moedelijk werd het kantelen der machine veroorzaakt doordat een bout in den wissel was losgeraakt. Electrische Drukkerij G. W. deu Boer, Middelburg.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1927 | | pagina 6