23——
wilden doen Bijv me..t de kwestie van
de overname der centrale van Vlissingen
en van die te Neuzen Omtrent die laat
ste overname kan nog niets worden
gezegd Er is; nog geen overeenstemming
bereikt. Spr. behandelt daarop de af
schrijvingen. Hij heeft een en ander
nagegaan Hij wijst op de afschrijvings-
methoden zie de mededeciing van Ged.
Stalen hierover in het bijvoegsel van
Dinsdag De P. Z. E. ,M. volgt het nf-
schrijvingssystecm der annuïteit; van
daar dal de cijfers verschillen met die
van den heer Onderdijk. Het eindresul
taat is precies gelijk, wat spr. nader
uitvoerig betoogt.
Op den duur nadert de administratie
van ae P Z. E. M. de berekening van
den heer Onderdijk.
De balans stemt met de werkelijkheid
overeen, meent spr. De kwestie inet het
koper geeft spr toe. Hij wijst er op. dat
de industrie in Z Vlaanderen zich ook
gaat inleresseeren met de electrificatie,
Verscnillcnde contraeten worden afge
stoten.
Voor f 17 000 is méér aan stroom
verkocht in het eerste half jaar van 1927
dan in 1920. Z. Vlaanderen staat er
inderdaad niet slecht voor Binnen niet
te Jangen tijd zal de centrale te West-
dorpe, gelet ook op de afschrijvingen,
behoorlijke resultaten afwerpen. Spr.
toont dit bovendien met cijfers aan en
gelooft, dat het crediet gerust gegeven
kan worden, om de electrificatie in 2.
Vlaanderen nog racer rendabel te ma
ken.
De heer O ver hof vraagt of de op
lossing met (loos niet de laatste en eem-
ge is voor de electrificatie door dc
P. E M. Spr heeft nu toezegging
gükregen van ór voorstellen door Goes,
óf vrijlaten van 'fle gemeenten. Dan blijft
er voor de P Z. E. M. nog genoeg
over voor de Noordgroep. Spr. hoopt,
uat het in de Middengroep nog gelukt
door hel provinciaal bedrijf.
Spr. heeft geen vaste adviseurs gc-
vraagl, doch alleen advies bij belangrijke
punten, b.v. over het contract met dc
P N E. M. of over de overname van
Xeuzen. Sjjr. verheugt hel, dal voor
belangrijke zaken een adviseur zal wor
den gehoord en spr. vertrouwt, dal dit
•ook goed zal geschieden Maar hij wil
het ook over de overname van nelten,
anders kan spr. niet voor liet crediet
stemmen liet scheidsgerecht staat, blij
kens dc woorden van den heer Dieleman,
vast. Ged. Stalen weten echter nog niet
hoe dat in te richten. Usance is dat ook
leden door de beambten worden aange
wezen. een paar van de directie en
een paar daarbuilenstaande Spr. zou pan.
de uitspraken van het scheidsgerecht
ook willen onderwerpen de reeds ge
vallen outslagheslissingen.
Ook de heer O n d e r d ij k repliceert
over de afschrijvingen. Het is te gun
stig voorgesteld, dan later zal blijken,
dal het zal wezen. Daar is men later
de dupe van. Dan zal men bij dc pro
vincie weer aan moeten kloppen voor
ihemifgen. Dat gevaar moeten de Staten
bij de beslissing van dit crediet kennen
Spr. acht hel beste met hel kapitaal, dal
nog voorhanden is, verder te werken,
en later pas bij de Prov. Staten tc komen
voor overname van enkele nellen, waar
voor dan een aanvullmgscre&el kan wor
den verleend.
De heer \V e 11 e ni a n zegl, dal door
de overname der netlen de gemeente
besturen geen voeling meer hebben met
de P Z. E M., en dat lijkl spr. toch
wel gowcnscht. Als die overname |oo
economisch geschiedt, wat is er dan
voor bezwaar, dat de P. Z. E. M. zegl:
dat lean ik voor hel net geven? En wal is
er voor Dczwaar legen, flat net voor
nel wordt overgenomenSpr vertrouwt,
dal in de najaarszilting Ged Slaten met
voorstellen over de rechtspositie van
het personeel zullen komen, cn in ver
trouwen daarop trekt liij zijn motie in.
I)e heer v. d Wart zegl, dal zijn
kritiek zeker met heeft gegolden 5on
werklust en de activiteit van Ged. Stalen.
Spr. vei heugt het, dal Ged. Staten aan
een reentsposilie voor hel personeel be
zig zijn. Spr. hoopt ook dat aan dien raad
van beroep tevens zullen worden onder
worpen de onfslagkwesties Roosa en
Reuvers. Door de afwachting van de
voorstellen voor Noord- en Middengroep
kunnen wij ook aanhouden dit crediet
voor de overname der netlen in Z.
Vlaanderen. Dan hebben wij een algeheel
overzicht van ae electrificatie. Spr. stelt
dit niet voor, doch zal, als 'l nu aan de
orde wordt gesteld, tegenstemmen.
Dc heer u m o u I e ij n maant aan
lot voorzichtigheid voor do aanstelling
van een technisch adviseur. Juist een
technisch bureau heeft Stoppeldijk en
Boscnkapellc in financieele moeilijkhe
den gebracht. Hij meent, (lat men eerder
wat vertrouwen moet hebben in de lei
ding der P. Z. E. M.
De neer Dieleman bctoogl nog
eens, dat die overname zoo economisch
mogelijk geschiedt, 't Is juist om hee-
lemaal uit den put te komen, dat dit
voorstel gedaan is, en de rentabiliteit in
Z Vlaanderen grooter te maken.
Wat de adviezen betreft, spr. gelooft,
dat de P. Z. E. M. op economisch ge»-
bied een uitstekend adviseur heeft, n.l.
ae sc-creiaris van ucn raad van nestuur,
mr. baron v. Lyndon. Een nadere voor
waarde. n.l. een technisch advies voor
het crediet, is dus zeker overbodig.
Voorstellen voor een raad van beroep
kunnen niet worden verwacht, want
het is een zaak van de P. Z. E. M. en
niet van Ged. Staten. G. St. zijn steeds
bereid inlichtingen le geven, ook op
het bureau der P. Z. E. M.
Hierna wordt dc mededeeling van Ged.
Staten betreffende electrificatie z. h. st.
voor kennisgeving aangenomen.
Rij het stemmen voor het crediet van
f500 000. te verstrekken voor de over
name der netten in Z Vlaanderen, slaken
de stemmen, 1919.
Vóór dchoeren Erasmus, v, Waes-
berghe, Sonkc, a Dishoorn, Joziasse,
Stieger, Boonman, Boenaer, Kodde, Laer-
yoes, v. Dusseldovp, v. d. Weijde, Fruy-
tier, v. d. Putte, Dieleman, v. Rompu,
Dumouleijn, Reilingh en Hendrikse
Prov Wegenplan.
Aan de orde is de voorloopige vast
stelling van het Provinciaal wegenplan.
A f d c e 1 i n g e n.
In de afdeeliugen is algemeen geklaagd
.over de late ontvangst; ook vinden ver
schillende leden, dal bij voorkeur de
de verschillende besturen van gemeen
ten en polders moesten gehoord zijn
Verder is gevraagd, of met dit voorstel
niet meer wordt vastgesteld dan een
voorloopig plan.
In alle afdeelingen is het pleit gevoerd
voor verschillende wegen, die men gaar
ne op het Prov. plan zag gebracht. In
Z. Vlaanderen b.v. zag men de wegen
Drie Schouwen—Roodesluis, Schoondijke-
grens en PontebrugDriekwart gaarne
op hel rijkspjan gebracht. Jhvee leden
wilden een motie daartoe voor Sfezen
laalstcn weg.
Voorts werden nog bepleit voor het
Prov plan Anna PolderSluiskil door
de Rlikstraat en de weg NeuzenSlopi-
peldijkHengstdijk-Honlenisse- Wals
oorden.
Voor Walcheren werd in een afdeeling
zeer sterk gepleit voor den weg Middel
burg—Vlissingen. Er is gevraagd, hoe l
komt. dat deze weg nog niet is, waf hij
behoort te zijn en moet zijn als de nieu
we hooi in de vaart zal zijn gebracht:
stuit dit af pp onwil van Middelburg?
Weer anderen zagen nog gaarne, dat
ook de aandacht werd geschonken aan
den weg MiddelburgZoutelande mei zijn
95 bochten, waaronder zeer scherpe
maar als deze weg goed wordt gemaakt
en de bochten er uil worden genomen,
eischt dit veel kostbaar bouwland; daar
om gaf dit lid in overweging een nieu
wen weg aan le leggen Zoutelande
Vlissingen door de duinen.
Voorts werd nog gewezen op den weg
Veerc—Vrouwepolder Oostkapelle. Wal
cheren is toch zéér schraal bedeeld
Voor Zuid Bevetand vraagt men aan
dacht voor den weg s Gravenpolder O.-
waavls naar Schorc; dan was dc omweg
voor auto's over GoesKtoelingo over
bodig, Voorts is gewezen op Oen weg
's HcerenhockNoord Ivraaijert.
Voorts wensehle men den wqg door St
Philipsland op hel Rijkswegenplan.
Naar aanleiding van een en ander zeg
gen Ged. Staten t te betreuren, dat het
voorstel zoo laai is ingediend, doch het
■Rijksp'ian is pas zoo laat bekend ge
maakt.
Hierdoor zijn nog in geen enkele an
dere provincie voorstellen betreffende
het Prov. wegenpfan gedaan,, doch Ged.
Staten van Zeeland hebben er prijs op
gesteld, reeds aanstonds het gevoelen
van Prov. Staleiï te vernemen om een
basis le verkrijgen, waarop kan worden
voortgebouwd.
Ged. Staten hebben verwacht, dat van
verschillende zijden stemmen zouden op
gaan om nog meer wegen op hel Prov.
wegenplan te brengen. Het college zou
zelf niets liever willen. Maar er moei
nadrukkelijk op gewezen worden, dal
.onmogelijk aan ane verlangens voldaan
kan worden. Zij, die wegen van betrek
kelijk ondergeschikt belang voor plaat
sing op het Prov. plan in aanmerking
willen doen komen, miskennen ieneencn-
male de bedoeling van dit plan.
Daarom wordt er van de zijde van
Ged. Staten nog eens aan herinnerd, dal
volgens art. 31 der Wegenbelaslingwet
op hel Prov. wegenplan moeten voor
komen:
a. de beslaande en de aan le leggen
wegen, die naast de wegen, voorkomende
op het Rijkswegenplan, in de Provincie
noodig zijn als verbindingen voor door
gaand vei keer met motorrijtuigen;
b. de wegen, die voor het algemeen
belang eerlang beleekenis zullen krijgen.
Verder kan en mag men niet gaan.
Voorts wordt er (le aandacht op ge
vestigd, dat de totale lengte der wegen
der prov. Zeeland verband houdt met
die van dc op liet Rijkswégenptan eu
op ae pianncn aer anuere provincies
voorkomende wegen. Langdurige en her
haalde conferenties van hoofdambtena
ren van Rijks- en Prov. waterstaat, in
overleg met de colleges van Ged., Si.
gehouden, hebben geleid tot het vast
stelten van 'bepaalde totalen voor de
lengte van alle op die verschillende plan
nen te vermelden wegen. De regeering
zal niet bereid zijn daarin belangrijke
wijzigingen 'te brengen. Hel totaal der
lengte van de door Ged. Stalen voor-
gesiciae wegen icomt overeen met dat,
wal \oor Zeeland iS vastgesteld. Willen
de Slaten een grootere lengte voorstel
len, dau is de kans, dat de Kroon daar
aan goedkeuring zal verleenen, zeer ge
ring, maar natuurlijk zou mrtjl met in
achtneming van de totale lengte andere
wegen kunnen aanwijzen.
Ged. Stalen hebben verwacht, dat uit
den boezem der Stalen stemmen zouden
opgaan voor andere wegen dan de door
hen genoemde; hel is een menschelijke
neiging, dat ieder de straat zijner inwor
nin« een likje hooger wil aanslaan dan
audere straten, en wil trachten haar
'vóór andere te doen uitkomen.
Aan dit streven zal moeilijk voldaan
kunnen worden. Ged. Staten hebben ge
tracht, met inachtneming der beginselen,
waaraan, zij moesten gehoorzamen, zoo
veel mogelijk elk gedeelte der Provincie
te geven, waarop 't naar billijkheid aan
spraak zou kunuen maken.
Door dc combinatie van het Rijks-
en hot Prov. wegenplan is een nel van
wegen ontstaan, dat over de heele Pro
vincie ongeveer gelijkmatig is verdeeld,
en in (_*ke streek zal voorzien in dc
behoeften van het doorgaand verkeer.
Tn de afdeelingen is door Ged. Staten
gezegd, dat door hen getracht is den
weg Zierikzee—Steenbergen rijksweg te
krijgen, en daar bleek, dat ook de ri
vierovergangen en veren onder het Rijks
plan kunnen vailen, hebben zij ook ge
wezen op het veer Zijpe—Anna Jacoba-
polder.
Met dc gemeenten Middelburg, Vlis
singen en O. en W. Souburg is een
langdurige correspondentie gewisseld, al
dus meldden Ged. Staten no.g on het af-
declingsverslag, en zijn besprekingen ge
voerd over de wegen lusschen de beide
eerstgenoemde gemeenten. In den laat-
sten lijd is de behandeling dezer zaken
evenwel blijven rusten met het oog op de
vast te stellen wegenplannen. Bij dc
voorbereiding van het aanhangige voor
stel is ook ter sprake gekomen het
voornemen van het Rijk om een nieu
wen weg aan le leggen van Nieuwtand
door Welzinge naar de liaven van Vlis
singen. Boven tien aanleg van dezen
weg zouden Ged. Stalen de voorkeur
geveu aan de verbetering van een der
bestaande wegen tusschen Middelburg
en Vlissingen; daardoor zouden vermoe
delijk met minder kosten de beide ge
meenten en ook Souburg gebaat zijn,
terwijl voor liet doorgaand verkeer dc
af te leggen afstand niet noemenswaard
grooter zou worden.
Ged. Staten hebben dan ook reeds bij
den Minister van Water Slaat er op aange
drongen den weg van Nieuwtand naar
te. nemen. Indien 'l nog mogelijk, zal
Vlissingen niet in het RijkjswegeinpLau op
blijkjcn hem op 'l rijkswegen plan te doen
verlangen door een der bestaande we
gen lusschen Middelburg on Vlossingen
zal op hel provinciale wegenplan tl®
nieuwe weg lusschen genoemde gemeen
ten kunnen vervallen. Geil. SLaLen blij
ven aan deze zaak hun aandacht wijden.
Gert. Staten hebben evenzeer be
proefd vcor den verba'ndingsweg lus
schen O. cu W. Zeeuwsclx-Vlaanderen
een plaats op hel Rijkswegenplan te ver
overen De Minister van Waterstaat heeft
do toezegging gedaan, hij een herziening
van het Rijles wogen pion daaraan z^jn aan
dacht le schenken.
Ged Staten handhaven alzoo hun voor
stel.
Bespreking.
De heer Wel Jem an betreurt, dal
dit voorstel Prov. Staten zoo laat heeft
bereikt, doch inderdaad kunnen Ged St
daar weinig aan doen.
De V. D.-fra.clie heeft reeds in 1919
over een wegennet gesproken; in 1922
is een wegen,rapport verschenen Al ja
ren is dus gesproken over de wegen-
kwcstic Als wij jdül voorstel leggen naast
het wegenrapport dan ontdekt men ceuii-
ge afwijking, doch God. Stalen waren, ver
plicht een plan te makpus aainisihiótemii
met een rijksplan. Zij hebben een vrij
gelukkige greep gedaan, docli wij moe-
Ion nog niet het gei'ieel onder de oogein
nemen Voor spr. is het rijddspflan pri
mair. hel prov. plan' secundair. Wij moe
ten zooveel mogelijk alle wegen die daar
voor in aanmerking komen, op het rijks-
plan zien te krijgen. Wij moeten ele po
gingen van Ged. Staten daartoe dubbel
ouders troepen. Wij moeten achter liet
collego van Ged. Staten gaan staan; wij
zen in Den Ilaag op de uitzonderlijke po
sitie der Provincie, doordat Zealand is.
een eiland rijk,, doch diat de/ kosten zoo
veel moeten worden teruggebracht lot
een eenheid Wij hebben veeren en
spoarhooIdieusten te onderhouden; Zee
land heeft tonnen uitgegeven niiel alleen
voor Zeeuwsclie belangen, maar Voor in
to nationale.
Er is maar één rijkstoegangsweg naar
Zeeland cn spr. meent dat ook dc andere
door St Philipsland op het .rijksplan
hoort, evenals de verbindingsweg tus
schen O. en W. Zeeuwsch Vlaanderen.
Ondanks onze maxima brengen wij min
der belasting op dan andere provincies
doch wij helpen toch ook weer de wel
vaart der groö'ÉQ steden in die andere) pro
vincies. Ook hier moet de jregeering op
gewezen worden. Laten wij 'l dus trach
ten eens te worden ove,r de wegen, die
moeten komen op het rijksplan. en (1c
provinciale wegen laten .rusten.
De lieer M e s wijst voopal op den weg
Middelburg—Vlissingen. Laten wij er op
aandringen dal de rijksweg door Middel
burg komt.
De heer de F a u w heeft den indruk
dat het voorloopige plan niet een defini
tief zal worden. Om de zaak goed le
bestudeeren zou spr ook dc vaststelling
van dit voorloopig plan willen uilstellen.
De verkeerscommissie 'heeft over het
verkeci-srapport drie jaar gè werkt; hoe
kan men dan verwachten dal wij 't in
een paar weken doen' Sp'r. zou voor
deze kwestie <een buitengewone zitting
Willen.
Spr. wijst er op, dat in Z. Vlaan
deren vooral de weg D;rie Schouwen,
Roodesluis allereersl in aanmerking
kwam voor tiet rijkswegenplan, die heeft
t meest noodig. Voorts wijst spr. op den
weg BreskensHoofdplaat Biervliet.
Spr Vraagt hoe den gang van zakenl bij
onteigening is, als de partijen niet lot
overeenstemming kunnen komen. Hoe
wordt dan de vergoeding geregeld?
De heer Wal tien juicht 'f fee, dat
Ged. Stalen reeds zoo spoedig bij Pjrav.
Stalen hebben overgelegd een onlw'e.'rp-
Prov. wegenplan. "t Heeft sp;r. alleon
verwonderd dal Prov. Staten thans Ged.
Staten zouden moeten machtigen, dat zij
al 'l mogelijke doen dit plan definitief
tc doen maken, 't Is loon een voorloopig
plan, en in spr's afdeeling had men
geen bezwaar hel definitieve uit le slet
ten.
Nu kunnen wij niet anders doen dan
hel rijksplan behandelen.
Spr 'wijst op den weg Biervliet—
Hoofdplaat die noch in het rjjks, noch
in het provinciaal plan is opgenomen.
Wij moeten bij het rijk ey op aandringen
dal Zeeland piinder lcapig bedeeld wordt,
dan ,op hel rijksplan. Spr. wijst ook op
de wegen door St. Philipsland en op
den verbindingsweg van O en W. Z.
Vlaanderen, 'waal-voor toch ecu groot
subsidie door het rijk is gegevten.
Wij moeten zeker den laatsten weg op
hel rijksplan zien te krijgen. Ged. Staten
hebben trouwens dal evenzeer beproefd.
Spr zou dit per motie willen vast zetfen.i
Spr. gelooft dat met de beginselen van
liet werk der verkeerscommissie bij het
Prov. plan weinig rekening is gehouden,
Spr. zou uitstel willen geven lot een
volgende zitting, zöodat ieder gelegenheid
krijgt dit plan aan te vullen.
De heer Kodde meent ook, dal er
nog verschillende wegen zijn die in aan
merking komen voor het rijksplan. Spr.
wysl op de onderhoudsplichtigen die
worden nog niet ontheven bij liet plan,
zoodat het plan nog geen bevrediging
geeft Toch acht hij 'l een slap in de
goede richting. Spjr. is evenzoo voor aan
houding, docli vraagt of Ged. Staten ge
legenheid hebben willen geven om nog
details uil de Staten le vernemen, cn
om daarmee voor een definitief plan re
kening te houden.
De lieer v. D lx hop 1* n dankt Ged»
Stalen voor dil voorloopig plan, vooral
cmdal daarop is geplaatst de weg Drie
Schouwen—Roodesluis. De weg is in een
dcplorabnlen toestand.
Spr. vraagt zich daarom af, wal «le
Stalen zullen doen met dil plan. Ilij zou
het betreuren, als door aanhouding voor
loopig ook weer niets zou komen van
verbetering van dezen weg. En hij is
voor automobilisme en rijtnigverkeer
volkomen ontbruikbaar. Daarom wit spr.
vooral dezen weg op 'l rijksplan hebben,
wal hij trouwens niet meer dan billijk
acht. Spr. zou alle wegen die men ook
op liet rijksplan wil hebben, in een! motie
willen verecnigen.
De heer Erasin us vindt dal Zec-
laud wel heel karig bedeeld is. De ver
bindingsweg van naar Vlaanderen
hoort cr zeker toe, dal is ook de verbin
dingsweg met Antwerpen. Spr. dient een
motie in om dien weg op het rijkswegen-
plan Lc doen zetten.
Wal het. provinciaal jrfan betreft, ook
spr. wijst op Bieyvliet dal al zijn wegen
zeil in onderhoud heeft en speciaal op
ilen weg Breskens-Hoolclplaal-Biervliel-
verbindingsweg, die hij op het Pyov \\e-
gébplan wensclit Ook wijst sjir. op dén
weg Aardenburg-St. Kruis.
De heer Koster wijst op den weg
Drie Schouwen-Roodesluis.
De heer v. eve ren wïjslrop den'
weg Zierikzce-Zijpe en betoogt, dat het
veer Zijpe-Anna Jacoba een rijksvecjr
moet worden, en den weg door St Phi
lipsland rijksweg. Hel veer is zeer duur.
De heer Sonke wil den weg O. Vos-
scaneer—St. Aniiailand zien opgenomen an
liet prov. plau.
De heer Laer noes hoopt dal de
weg Nieuw- en St. Joosiand door Wel zint
gen en Vlissingen er komt, in het bellang
van hel snelverkeer.
De heer D umoule ij n houdt een
ipleidooi voor den weg AnnapolderSluis
kil.
De heer Joziasse begrijpt dal niiek
aan alle wcnschen kan worden voldaan.
Spr. vestigt de aandacht op den weg 's-
Gravenpolder Oostwaarts naar Schorc,
(laai was de groote omweg van do auto's
niet noodig over Goes—Kloet in ge.
De heer v. "1 JJ o f I zou liet goed vin
den, uat niet alleen op de grootte en het
aan lal van wegen, doch dat -hel rijk eens
gewezen werd op de eigenaardige georafi-
fie der ligging die zooveel aan overzet
veren kpst
De heer W allien d'ient een motie
in om de volgende" wegen pp liet rijks
plan te brengen:
SclioondijkeIJzendijke (grens); Ponte
brugDriekwart; Axel— Drieschouwen—
Roouesluis; Zijpe—N. Brab. grens.
De heer v. d. Weijde zegt dat het
ministerie niet le vermurwen is geweest
over den weg door St. Philipsland en
evenmin voor den verbindingsweg O. en
\V. Vlaanderen. Spr, grieft het 'I meest
dat de rivierovergangen ontbreken op licl
rijksplan in Zeeland.
Ged. Stalen hebben tevergeefs ge
tracht uitbreiding van het rijkswegen plan
te krijgen. Bovendien vergeet men niet,
dat dit is svastgesteld. Spr. gelooft niet,
dat poging tot uitbreiding ecnaig resultaat
zal hebben
Het prov. plan is natuurlijk een voor
loopig plan De bedoeling is alleen, dat
Ged. Slaten bij de onderhandelingen over
een definitief plan de Prov. Staten ach
ter zich welen.
'Spr. berekent dat -ï 185.000 beschik
baar zat zijn. Hiermee is absoluut niet
aan alle wenschen tegemoet le komen.
Spr. 'betoogt nog eens dal liet een voor
loopig plan .is. Ged. Staten hebben geen
bezwaar de zaak; no# eens aan te hou
den om alles nog eens te bezien, OolkJ
de motie-Wallicn, welke Ged. Stalen, wal
dat betreft, overnemen, ter bestudeering
van wat die wenscht. Ged. Staten staan
er alzoo niet op. dal dit voorloopig plan
nu wornt aangenomen.
1 —BH
Wat de onteigening betreft als regel
zat de provincie stellen dat de uiterste
waarde wordt opgenomen en die dan
aan den betrokken eigenaar wordt ge
geven.
"De heer Kodde wijst nog op heft
voetpad Vlissingen—Zoutelande om dil op
te nemen in. hel Prov. plan.
De heer v. d. Weijde acht het nie|t
gewetfscht (lezen weg er aaai te koppelen.
Rijwielpaden slaan geheel op zichzelf.
De voorz. zegt, dal Ged. Staten de
motie-W'allien overnemen. Spr. hoopt dat
die motie succes zal hebban.
Z. h. sty wordt besloten de plannen
aan te houden tol de volgende zitting.
De ingekomen adressen, der gemeente
Hoofdplaat cn der afdeeling Zeeuwsch-
VIaandoren W. deel van de maatschappij
tot bevordering der geneeskunst, over de
wegen bij Hoofdplaat en Biervliet, wer
den, op voorstel van den heer Wiallien,
gezonden naar Ged. Staten.
(Voor het vervolg zie men liet Hoofd
blad).
VI INCIIILLENDE BERICHTEN.
Maandagmorgen meldde zich op het
politiebureau Nieuw Amstel te Amsterdam,
de boerenarbeider B. H. oud 23 jaar, met
de mededeeling, dat hij een 36-jarigen
zwager te Amstelveen had neergeschoten.
De aanleiding was, dat H. door den
zwager in zijn nachtrust was gestoord.
De toestand van den getroffene is hoogst
ernstig.
De dader is ter beschikking van de
justitie gesteld.
Een 40-jarige man te Amsterdam is
aangehouden, die vermoedelijk een 26-jari-
ge vrouw uit het raam der eerste ver
dieping van een perceel in de Reguliers-
dwarsstraat had gegooid, waardoor zij
een arm had gebroken.
Een echtpaar waarvan de vrouw 63
en de man 50 jaar is, wonende in de
Westerstraat te Amsterdam, dat voort
durende oneenigheid had, kreeg gisteren
middag in een café in die straat weer
woorden. Plotseling trok de man een mes
en stak er zijn vrouw mee. Hij trof haar
recht in het hart, met het gevolg, dat de
vrouw dood ter aarde zeeg. De man werd
gearresteerd.
Terwijl de kermisreiziger J. S. te
Goor bezig was met een vrachtauto
waarachter met een staaldraad een pak-
wagen was bevestigd, zijn gebakkraam te
vervoeren, brak plotseling de staaldraad.
S. kreeg hierdoor een slag van den dissel
boom en sloeg met liet hoofd tegen den
muur van een huis. Hij is aan de gevolgen
overleden.
Zondag kreeg de matroos C. v. d. O.,
uit Katwijk, varende op de haringlogger
K.W. 149, op zee een zwaar houten blok
op zijn hoofd. Aan de daardoor bekomen
verwondingen is de man overleden.
Men is bezig den beruchten Haast-
rechtschen dijk door middel van een
tractor te herstellen. Oogenschijnlijk heeft
de dijk een beter aanzien gekregen, maar
juist door die bewerking zijn de zijkanten
van den dijk gevaarlijk geworden. Dit
ondervond Zaterdagmiddag de heer A. de
V. uit Rotterdam. Terwijl de heer V. met
zijn auto langzaam reed, verzakte de grond
zoodanig, dat het voertuig van den dijk
stortte. In ernstigen toestand werd de heer
De V. opgenomen.
Het bedrag, dat door notaris S. te
Groningen verduisterd is, moet, naar de
Telg. verneemt, zeer hoog zijn. Het zal
nog wel eenigen tijd duren, eer het defi
nitief kan worden vastgesteld. Vele per
sonen zijn voor duizenden benadeeld. Het
meest is er met hypotheek geknoeid. Er
zijn n.l hypotheken doorgehaald, die niet
geroyeerd hadden moeten worden.
Op het dorpje Nes op Ameland ver
toonde zich Zondagavond een reebok.
Vermoedelijk is het dier verdwaald en
wadende en zwemmende over de wadden
naar het eiland gekomen.
Te Berlijn Wilmersdorf heeft in een
aanval van krankzinnigheid een dienst
meisje, een aan haar zorgen toevertrouwd
kind van 1 jaar verdronken in de badkuip.
Dezer dagen liet zich een pracht
exemplaar van een tijger in de omstreken
van Djatinegara (Ned.-Indië) zien en van
zich spreken bovendien door een tweetal
geiten weg te kapen. Het spoor volgende,
vond de bevolking van één der geiten
nog de restanten, waarop men besloot,
zoo mogelijk het ondier te vangen. Een
valkuil werd gegraven, en de konings
tijger liep er in.
Op de Havel bij Potsdam is een
pagaaiboot met drie inzittenden omge
slagen. Een heer en dame zijn verdronken,
de tweede dame kon gered worden.
TRAMLOCOMOTIEF GEKANTELD.
Gisterenmorgen is de locomotief van de
tram der N. Z.-HolJ. Tram die uit Leiden
kwam aanrijden te Sassenheim gekanteld.
De machinist sprong er bijtijds af. Gelukkig
knapte de stang waarmede de machine
aan den tramwagen bevestigd was af.
Alle inzittenden bleven ongedeerd. Ver
moedelijk werd het kantelen der machine
veroorzaakt doordat een bout in den
wissel was losgeraakt.
Electrische Drukkerij G. W. deu Boer,
Middelburg.