BMIIEI
e»
er\ als Cigarette eene
9, 134
Maandag 4 Juli 1927
170' Jaargang
OURANT.
■SSB
Uit Stad en Provincie.;
Uit Middelburg.
Ruim een jaar is onze stad bespaard
gebleven voor een wat grooleven brand
Doch Zaterdagavond omstreeks half ne
gen werden wij weer eens opgeschrikt
door net geluid der horentjes. Er bleek
brand te zijn uitgebroken op de zolder
verdieping van het pakhuis van de firma
Maas en De Groot, grossiers in kolo
niale waren hier ter slede op den
Korendijk. Het vuur greep snel om zich
heen, en niet zonder moeite is de
brandweer er in geslaagd een uitslaande
brana te voorkomen, die door den ster
ken wind zeker heel wat ernstiger ge
volgen had kunnen hebben. De kantoor
inventaris, en eenige balen meel heeft
men nog in veiligheid kunnen brengen.
De oorzaak is onbekend, verzekering
dekt de schade.
Binnen het uur kon de brandweer in
rukken. Een en ander trok natuurlijk
op den toch al drukken Zaterdagavond
zeer veel bekijks, al konden vele verze
keren „geen vlam te nebben gezien".
Eindelijk eens een Zondagochtend
voor het Abdijconcerl ,dat er geen vlag
getjes op de Lange Jan verschenen, en
«fit dus door kon gaan. Al nad 't heel
weinig van een warmen zomerdag, en
al dreigde 't voortdurend; 't regende
öiet, cn bleef droog. En zoo mochten wij
weer genieten van deze goede instelling
van ons Middelbnrgsch muziekcorps: het
concert, in het vroegen morgenuur, bin
nen de gewijde muren der Abdij.
Als zijn voorganger, de heer Jan Morks
weet dc huidige leider, de heer Caro
steeds een programma samen te stellen
dat volkomen in de sfeer dezer uitvoe
ringen past. Aanvangend en sluitend met
een kerkelijk liea; daarlusschea o.a. de
bekende cavatine uit Mascagni's opera
Caveleria Rusticaua; de schoone Sere-
nata van Toselli, en een heel goed uit
gevoerde eupnoniumsolo, voorgedragen
door den heer A. Calatz.
Wij hopen dat de volgende concerten
nu eens een stralende zomerochtendzon
mogen hebben. Dan wordt ongetwijfeld
do belangstelling weer 'getoond als van
ouds.
Nader word,t ons gemeld, dat de
Indische militairen Woensdag niet te
V1 a lc e, zooals eerst gemeld, maar te
R ill a nd-B a t li 4.39 u. n.m. zullen aan
komen. Vandaar wordj. in colonne gere
den naar Goes, waar liet oorlogsmuseum
van den heer Wilton van Reede zal be
zichtigd worden, waarna men te Mid
delburg hoopt aan te komen om 7.30 uur.
Zaterdag heeft zuster E. de Liefde,
hoofdverpleegster in het Wilhelminagast-
huis te Amsterdam definitief afscheid
genomen.
Zij werd allereerst toegesproken d,oor
prof. van Rooy, die haar mededeelde,
dat de 'Koningin haar benoemd had tot
ridder in de Orde van Oranje Nassau.
Verder voerden het woord dr. Kuiper,
directeur van hel Wilhelmina Gasthuis,
een der zusters, dp zuster voor het maat
schappelijk werk, Zr. Buis, en een der
studenten.
Zuster De Liefde ontving van de assis
tenten en oud-assistenten een radjo-loe-
stel, van de zusters een servies, van de
studenten een boekwerk.
Naar wij vernemen, gaat mej. dc Lief
de in haar geboorteplaats Middel
burg van haar welverdiend^ rust ge
nieten.
Uit Vlissingen.
Zaterdagavond werd door een be
zoeker van een café te Vlissingen bij
de politie aangifte gedaan, dat hem na
betaling zijner consumptie vermoedelijk
door 'n andpren bezoeker zijn portemon-
naie met f15 is ontroofd. Deze man, een
oude bekende der justitie werd dronken
in een ander café aangetroffen en onder
hevig verzet naar het politiebureau over
gebracht. Na ontnuchtering bekende hij
zich het geld te hebben loegeeigend en
werd hij heden ter beschikking der jus
titie te Middelburg gesteld.
Te Vlissingen vroeg Zaterdag
avond een man aan een jongentje van 10
jaar een eindje met hem mede te gaan;
de jongen dped dit, dpch een broertje
ging de ouders waarschuwen. Deze von
den den man met den jongen in de om
geving der Burgerschool, en dadelijk zet
te de man het op een loopen.
x
Uit Zuid-Beveiand.
Donderdagmiddag werd te K r u i-
n i n g e n een demonstratie met politie
honden gehoudpn door gedresseerde
honden van ledpn der Zeeuwsche Politie-
hondend^essuurvereeniging „Algemeen
Belang", die als zeer goed geslaagd mag
worden beschouwd,, behoudens dat de
laatste twee nummers wegens het on-
weder moesten worden afgelast.
[Totaal waren 10 eereprijzen, door wel
willende gevers beschikbaar gesteld,.
De demonstratie werd ingeleid door
een welkomstwoord van een commissie
lid dpr demonstralie, die tevens het
doel der vereeniging uiteenzette, bene
vens den taaien en zwaren arbeid, om
de dieren te krijgen tot wat er u/it ge
worden is nu ze zijn afgericht.
Bij de oefeningen bleek weer, dat men
met dieren te doen had en dal sommigen
niet aan de eischen voor hen gestekL
oldedpn, terwijl het dier dit vroeger
zeer goed had( gedaan. Hier zit weer
een les in voor den dresseur, dat bij
het niet onderhouden der oefeningen,
de hond weer een hond wordt en geen
politiehond blijft.
Zeer enthousiast werd door het pu
bliek hot nummer in ontvangst geno
men waarbij een levend mensch uit het
water werd gered,. Eenige malen werd
met succes de 'drenkeling uit het water
aan den kant gebracht.
Nadat ook de lachspieren verschil
lende malen in beweging werden ge
bracht Lij de nummers: dp onwillige
bakker, de zakkenroller, de ordever
stoorder, en niet in het minst de straat
muzikant met zijn vrouw, waarbij al de
onwilligen op prachtvolle wijze tot dc
orde werden gebracht door den hond,,
cindigdp deze demonstratie. Jammer was
hel dat het slotnummer, d,e autobandie
ten en de ontvoering van een dame,
niet konden wordpn ten uitvoer gebracht
wegens het onweder.
De volgende punten werden behaald:
1. J. A. Hamers, wachtmeester Kon. Ma-
reehaussée VEssingen, 102; 2. A. Buteijn,
jachtopziener 's II Arendskerke, 901/2
M. van Schailc, Rijksveldwachter bri
gadier tit. Arnemuiden, 881/2 4 A. Janse,
Rijksveldwachter brig. lit. Souburg, 88;
0. Eversdijk, Rijksveld,wnchter brig,
tit. 's H. Arendskerke, 86; 6. W» Janse
van Roozendaal, jachtopziener uit N. en
en Sl. Joosland, 86; 7. G. van Huisstede,
jachtopziener Wilhelminadorp, 81 Va8. P.
Slager, gemeenteveldwachter ColijnspLnal
78; 9. 0. van Loon, Rijksveldwachter
brig t il. uil Heinkenszand, 78; 10. A.
Krijger, jachtopziener, 's H Abtskerke,
641/2; 1,1. J Montfroi. agent van politie te
Vlissingen, 63; 12. A. Kommejan, jacht
opziener te Meliskerke, 47; 13, L. Nieu-
wenhuize, jachtopziener tc Nicpwdorp,
381/2 Hel inleidend, commissielid sprak
ook hier weder het slotwoord, En einde
lijk werd door den voorzitter der com
missie, onder de noodige complimentec-
ring, de behaald,e prijzen uitgereikt.
- De commies te water J. Th. van de
Winkel a. b. recherchevaarluig „Alba
tros" te H a 11 s w e e r l, is met 1 Augus-
us a.s. verplaatst naar IJmuiden.
- O* -
Uit Schouwen en Duiveland.
In verband met de feestelijkheden
op 8 Juli e.k. te Zier ik zee zal des
avonds om 9 uur een extra provinciale
boot van daar naar Katsche veer vertrek
ken.
Uit Zeeuwseh-VIaanderen O. D.
Tijdeus dp kermis te St. Jan
steen had een ernstige vechtpartij
plaats tusschen P. en M., beiden land,-
bouwersknecht aldaar. Eerstgenoemdp
sloeg M. met een paal op zijn hoofd,
met het gevolg, dat d.eze in het zieken
huis is opgenomen en Zaterdagmorgen
aan de bekomen verwondingen is over
leden. De dpder is ter beschikking van
de justitie te Middelburg gesteld.
Beiden verkeerden onder den invloed
van sterken drank.
ZEEUWSCHE POLDER- EN
WATERSC1IAPSROND.
(Vervolg).
Het bleek een goede gedachte te zijn
geweest om als plaat-s van de alge-
meene vergadering den, voor de Zeeu
wen zoo afgelegen Liliputler onder de
Zecuwscne eilanden, St. Philipsland te
kiezen. Er was een bijzonder drukke
opkomst van personen uit alle deelen
der provincie. Ongeveer 150 waren er
aanwezig, en van velen kou men hel'
hooren dal één der redenen van hun
aanwezigheid was te zoeken in het feit
dat ze nog nooit in „Flipland," waren
geweest, cn dat ook wel eens wilden
zien.
fe half tien werd, zooals we reeds
kort meldden, het bestuur officieel op
het gemeentehuis ontvangen. Het werd
daar begroet door den burgemeester,
den heer H. P. Klep po, dje in zijn
welkomstwoord o.a. wees op de ont
wikkeling van St. Philipsland sedert de
verkeersmiddelen aan weerszijden ver
beterd zijn, al heeft vooral het
veer te Zijpe nog veel verbe tering noo-
dig. Voorts gaf hij een kort gesel) ied-
kundig overzicht van liet ontstaan der
polders van het eiland,: in 1496 de oude
polder, die na Invloeiïngen in 1511 en
1523 telkens weer bedijkt werd. Daar
naast kwam in 1776 de Henrietlepoldpr
en in 1847 de Anna Jacobapolder en de
Kramerspolder.
De Slaakdam van 1884 verbond het
eilana met den wal, en daarlangs is
inmiddpls de Prins Hendrikpoldpr be
dijkt.
Terwijl deze ontvangst van het be
stuur plaats had, begaven de leden en
leaen en afgevaardigden zich reeds naar
de hofstede „Holland's bloei" van den
heer A. A. v. Nieuwenhuijzen, en had
den daar alle gelegenheid om de prach
tige, kolossalen schuur te bekijken, ge
heel naar moderne eischen ingericht,
waarvan een deel was ingericht voor
vergaderzaal.
Toen het bestuur daar ook kwam,
opende de voorzitter, mr. P. Dieleman,
de vergadering met een woord van wel
kom lot den Commissaris der Konin
gin, tot den vertegenwoordiger van Ged.
Staten (den heer v. d. Weijde), tot
den noofdingenicur van den Prov. Wa
terstaat, den heer J. J. van Leeuwen,
lot de vertegenwoordigers van den Z.-
Hollandschen Poldprbond, en tot de
overige aanwezigen.
Het Jaarverslag werd gelezen en goed
gekeurd, evenals de rekening die sloot
met een batig saldo van f76 22.
In de plaats van den heer Pr. Kerck-
haerl te Westdorpe, dje periodiek af
trad als bestuurslid, doch niet voor een
herbenoeming in aanmerking wenschle
te komen, werd bij accl. benoemd, de
heer C. H. M. Plasschaerl te St. Jan
steen. De heer J. J. Risseeuw, Oostburg,
werd herbenoemd,
Wegenwals.
Naar aanleiding van hel rapport d,er
wegenwais-commissie vroeg de heer
Dorst of er niet alsnog een onder
zoek kon worden gedaan naar hetgeen
met een paardenwals is te bereiken
voor de kleine polderwegen.
De heer Wisse vroeg naar de kos
ten van het walsen met het aanbevo
len type.
De heer 11 c lc e n, secretaris der com
missie zei dat de commissie den paar
denwals in gedachten heeft gehad, doch
daar niet verder op is ingegaan wegens
dc vele bezwaren: vernietiging van het
.wegdek door de paardenhoeven, het tijds-
verlies bij het omspannen aan Let eind,
1 het bevuilen van "den weg.
Ten opzichte van de kosten gal spre
ker eenige nadere cijfers ter toelichting
van de in het rapport vermelde be
rekening.
De voorzitter stelde voor om de com
missie niet te ontbinden, doch aanhaar
do taak op te dragen de aanbevolen
denkbeelden uit te voeren door bespre-
kiug met de polderbesturen.
Aldus werd besloten.
"Afwaterings
wat e rsc happen.
De voorzitter stelde in het
licht dat het door de commissie inge
steld onderzoek vertraagd werd doordat
hel vaak stuitte op de moeilijkheid om
contact te krijgen. Ook ten opzichte van
deze commissie stelde hij voor liaar
niet te ontbinden. Wellicht is het
mogelijk dat zij nog als taak kan krij
gen het onderzoek naar de regeling van
den waterafvoer van België. De com.
heeft gemeend wal zij had bevonden over
de andere kwesties reeds in een rap
port vast te leggen, en spr. stelde voor
dit rapport aan Ged. Staten op te zen
den als advies.
Aldus besloten.
Wiegen vraagst uk c n
WegcnbelastingwetJ
Vervolgens werd hel woord gegeven
aan den heer J. A. Royer, ing. Pjrov. Wa
terstaat iu Z. Holland, voor een rede
hel wegen vraagstuk in verband met dc
•wegenbelasfingwef. In een inleidend
woord stelde hij in het licht hoe het
gebruik der, na aanleg der spoorwegen,
veel minder benutte wegen, ontzaglijk
s toegenomen, in Let bijzonder door liet
autoverkeer der laatste jaren na den
oorlog. Cijfers en grafische voorstellin
gen van het verkeer met bespannen voer
tuigen en motorrijtuigen op den Rijks
weg van Middelburg naar de Brabant-
schen weg, en op den weg Den Ilaag
Haarlem, lichtten dit duidelijk toe.
Die toepassing heeft hooger eischen
aan den weg gesteld, en dat leidde van
zelf tot de vraag hoe men aan
enorme bedragen moest komen noodig
voor 'n bevredigendp wégverbetering. De
door N. Brabant en Groningen ingevoer
de provinciale vveggeldheffing had groole
bezwaren, vooral door de belemmering
van het doorgaand verkeer.. Vanzelf ging
de gedachte dit naar een rijksbelasting
liet is het rapport van de iu '22 door
het Wegencongres benoemde commissie-
Everts geweest dat de grondslag werd
voor de beraadslaging van <le latere com
missie, en ten slotte voor dc sedert 1
Mei j.,L in werking getreden wet op de
wegenbelasting.
Dit is een belasting op het gebruik
der wegen door motorrijtuigen.. De reedg
geheven rijwielbelasting is erbij gevoegd,
Da! de andere voertuigen zijn vrij ge
steld wordt door sommigen als een een
zijdige bevoorrechting beschouwd, maar
N92....1/2 ets - FINE..2cts - SUPE'RIEURE.Acts
nieuw: n23 ronde-.1V2CtS
(Ingez. Med.)
de spr. verdedigde het. Hij deelde niet
de vrees dat daardoor men weer zou
terugkeeren tot een vermeerdering van
het paarden vervoer, vooral omdat dit
meer loon aan de begeleiders vordert.
En tegenwoordig is het loon hoog.
Overwogen zijn ook een benzinebe
lasting en een handenbelasling, waarin
fKeer de afgelegde afstand zou worden
uitgesproken.. Maar hel benzine-verbruik
is niet evenredig aan de slijtage ran den
weg, en de belasting zou le hoog zijn
in verhouding lot den prijs der benzine,
terwijl de conlóle zeer moeilijk is om
dat zooveel benzine voor andere doelein
den wordt gebruik!. En bij een banden-
belasting zouden zjj d,ie op slechte we
gen rijden het meest moeten betalen.
Men heeft toen gekregen dé belasting
per voertuig, geheven naar het eigen
gewicht. Dit laatse achtte spreker een
zwakke plek. omdat dit geen zuiver cri
terium behoeft te zijn voor de slijtage
den weg. De wieldruk was z, i. een
betere maatstaf. Maar dat heeft de fis
cus niet aanvaard wegens bezwaren van
betrouwbare controle.
De belasting wordt geheven door het
Rijk, maar mei toekenning van oen deel
van de opbrengst voor dc provincies.
De opbrengst, die op 13 millioen wordt
geraamd met inbegrip van de rijwielbe-
lasting, moet ten goede komen van aan
leg en verbetering van een hepcjrkl aantal
wegen. Het bedrag is niet voldoende voor
een groot aantal wegen tegelijk.
Daarvoor wordt door de. Kroon een
rijkswegeuplan vastgesteld,en daarnaast
maken de provincies ieilpr een provin-
caal wegenplan op, beiden rioodig voor
het doorgaand verkeer.
Het Rijk krijgt meer dan dc helft in
dc eerste jaren zelf veel meer, nj. in de
eerste vijf jaar 75 pet., en de tweede
vijf jaar 65 pel., cn in de derde vijf jaar
60 pet. Dat is ook redelijk wegens de
groolere kosten voor de hoofdwegen en
de daarin begrepen rivierovergangen, die
millioenen vorderen. Van het voor de
provincies bestemde deel wordt de helft
verdeeld in verhouding lot de opbrengst
der belasting in het gebied der provincie.
De andere lielft wor<(t verdeeld naar een
ngewikkeldc berekeningsformule waarin
tot uitdrukking komen de lengte van het
wegennel, de lengte der In de provincie
aanwezige rijkswegen, de oppervlakte en
de bevolking.
Het aan de Provincie toegewezen aan
deel wordt door Ged. Staten verdeeld ten
behoeve van een op de provinciale we-
genlijst voorkomende wegen.
Door deze verdeeling is de droom van
een gouden regen, die vele onderhoud
plichtigen hadden, vervlogen. Voorloopig
worden slechts enkele honderden kilome
ters den verkeersadjCren bedacht. De Sla-
ten zijn volkomen ra ij in dc verdeeling..
Iedere provincie kan daarbij haar eigen
methode volgen.
Ten slotte besprak de heer v. Roven
enkele hoofdpunten van de techniek der
wcgsverbelcrifig de straal der bochten
de verhooging van den buitenkant der
bochten, de breedte van het verharde ge
deelte, die hij op een maximum vafa 6 M.
een minimum van -1 M. stelde, zoo
mogelijk niet een rijwielpad er naast,
het, voor het motorverkeer hinder
lijke fietsverkccr van den weg te hou
den; het wegdek enz.
De spr. eindigde met erop te wijzen
dal er nog veel wegen zijn, die verbe
tering noodig hebben, en toch niet op het
wegeuplan slaan. De gelden die door de
onderhoudsplichtigen, en, voor zoovel' het
geval, door gemeenten in provincie wor
den betaald, blijven dus nog noodig. En
spreker hoopte dat men daarbij steeds
zou denken aan dc spreuk Via vitara, de
weg is leven. (Applaus.)
Bij de gelegenheid om inlichtingen te
vragen, vroeg de heer M. IC. K re pel of
hel veer Zijpe-Anna Jacobapolder ook in
het wegenplan is opgenomen.
Hel tarie' *s wel verlaagd maar
veel le hoog voor een vaart van vijf
minuten Spr. weet wel dal men vast zit
aan de Rotterd. Tr. Mij»., maar voor de
eilanden is de vermindering noodig.
De heer v. d. Weijde zette den zeer
eigenaardigen toestand van dat veer uit
een. De havens met hun volledige oulil
leering zijn in alleen-gebruik gegeven aan
de R. T. M. Daarop is «tien gestuit hij de
pogingen tot verbetering, en het exor
bitante tarief is alleen verlaagd kunnen
worden door een subsidie van de pro
vincie. Nu zal de weg aan weerszijden
waarschijnlijk op het vvegenplan bomen,
maar hel is nog een open vraag wal er
zal geschieden met c^en rivierovergang.*)
De toestand is inderdaad niet gioed; maar
we zitten er voorloopig mee.
De voorz. bracht daarna dank aan
den heer v. Royen, en verzocht hem zijn
rede af te staan om haar in druk te doen
verschijnen.
Met hel oog op den na de vergadering
te maken r'^pdrit, werd het woord ver
leend aan dpn heer A Wiss e, dijk
graaf van het waterschap Rumoirt om
eenige meedeelingen te doen van de ge
schiedenis der daarin opgenomen pol
ders.
Hij herinnerde aan de indijking S0 jaar
geleuen door den heer Del Campo wiens
geschilderd portret nog in het polder
huis hangt) van den Kramerspolder en
den Anna Jacobapolder In 1857 is daar
bij gevoegd d,e Willemspolder die voort
durend een zorgen-kind is geweest, en
herhaaldelijk is ingeloopeu. In 1923 zijn
de polders lot een waterschap vcreenigd.
Do Commissaris der Ko n m-
gin nir J. W. Quarles van Ufford
bracht dank voor de uitnoodiging en
voor dc tot liem gesproken woorden.
Hij hoopte dal de plannen van Let rap
port over de vvegeuwalzen tol uitvoering
zouden komen, en dal de commissie
voor de afwateringswaterschappen, voor
wier advies hij dpnk uitte, ook nog de
kwestie der internationale afwatering zal
ter hand nemen. En ten slotte sprak hij
over liet belang van bet wegenvraagstuk.
Onze hoop is nu gevestigd op de bij
drage uit hel wegenfonds.
Voorts werd nog voor de uitnoodiging
en ontvangst bedankt door den heer
d. Weijde namens Ged. Statera door
den heer J. J. van Leeuwen, hoofd
ingenieur Prov. Waterstaat, en door dc
vertegenwoordigers van den Z.-Holland-
sciicn I'olderbond.
Nadat de neer Drost nog had aan-
geurongen op het inrichten van cursus
sen voor net vormen van goede steen
zetters bij sleenglooiingen, welk denk
beeld het bestuur iu overweging zal
nemen,, werd de vergadering gesloten.
Kort daarna vereenigdpn de deelne
mers zien in dezelfde schuur aan een
maaltijd. Er waren meer deelnemers dan
waarop door den restaurateur gerekend
en dal leidde lot een ougelijkei
verdeeling van d,en voorraad, waarover
door sommigen gemopperd,, door ande
ren gelachen werd.
En daarna koos ieder zijn plaats in
een twintigtal auto's, en eenige autobus-
sera Door tijdsgebrek kon bij djen tocht
dcor den Prins Ilendrikpolder geen be
zoek gebracht worden aan de aanwas
aan den Noordelijken dijk. Er werd een
rit door den polder gemaakt, die daar-
werd voortgezet door den Kramer
polder en dpn Anna Paulovvnapolder
naar het polderhuis van Rumoirt tegen
over Zijpe, waar het waterschapsbestuur
als gastheer optrad, en waar vélen een
kijkje op den dijk gingen nemen.
En toen ging het gezelschap uiteen,
en stoven de auto's verschillende kan
ten op.
Op hel mmiddpls gepubliceerde!
Rijkswegeuplan is deze riviero'vergang
niet vermeld.
KUNST EN WETENSCHAPPEN.
Dat is altijd een aardige avond.,
dat jaarlijks begin Juli weerkeerende
openbaar examen van de leerlingen d.er
Zangschool van „Oefening en Uitspan
ning" alhier. Op het podium d,e jeug
dige examinandi en examinandae, klas-
gewijze toouend hun vorderingen. De
eerste klasse mei eenvoudige kinderlied
jes, dc lioogere telkens wat moeilijker
tol de vierde b.v. dpr Jager Abschied,
van Mendeissohn-Barlhold(y of Agathe's
Gebet uit Weber's Freiscliutz, op haar
repertoire heeft. En bij allen die zekere
spanning, die nu eenmaal bij ieder exa
men hoort, maar ook: een volkomen z'n
best doen, een vast voornemen het pu
bliek tc laten hooren: „wij kunnen 't".
Iedere klas begon met een tweetal koor-