BMIIEI e» er\ als Cigarette eene 9, 134 Maandag 4 Juli 1927 170' Jaargang OURANT. ■SSB Uit Stad en Provincie.; Uit Middelburg. Ruim een jaar is onze stad bespaard gebleven voor een wat grooleven brand Doch Zaterdagavond omstreeks half ne gen werden wij weer eens opgeschrikt door net geluid der horentjes. Er bleek brand te zijn uitgebroken op de zolder verdieping van het pakhuis van de firma Maas en De Groot, grossiers in kolo niale waren hier ter slede op den Korendijk. Het vuur greep snel om zich heen, en niet zonder moeite is de brandweer er in geslaagd een uitslaande brana te voorkomen, die door den ster ken wind zeker heel wat ernstiger ge volgen had kunnen hebben. De kantoor inventaris, en eenige balen meel heeft men nog in veiligheid kunnen brengen. De oorzaak is onbekend, verzekering dekt de schade. Binnen het uur kon de brandweer in rukken. Een en ander trok natuurlijk op den toch al drukken Zaterdagavond zeer veel bekijks, al konden vele verze keren „geen vlam te nebben gezien". Eindelijk eens een Zondagochtend voor het Abdijconcerl ,dat er geen vlag getjes op de Lange Jan verschenen, en «fit dus door kon gaan. Al nad 't heel weinig van een warmen zomerdag, en al dreigde 't voortdurend; 't regende öiet, cn bleef droog. En zoo mochten wij weer genieten van deze goede instelling van ons Middelbnrgsch muziekcorps: het concert, in het vroegen morgenuur, bin nen de gewijde muren der Abdij. Als zijn voorganger, de heer Jan Morks weet dc huidige leider, de heer Caro steeds een programma samen te stellen dat volkomen in de sfeer dezer uitvoe ringen past. Aanvangend en sluitend met een kerkelijk liea; daarlusschea o.a. de bekende cavatine uit Mascagni's opera Caveleria Rusticaua; de schoone Sere- nata van Toselli, en een heel goed uit gevoerde eupnoniumsolo, voorgedragen door den heer A. Calatz. Wij hopen dat de volgende concerten nu eens een stralende zomerochtendzon mogen hebben. Dan wordt ongetwijfeld do belangstelling weer 'getoond als van ouds. Nader word,t ons gemeld, dat de Indische militairen Woensdag niet te V1 a lc e, zooals eerst gemeld, maar te R ill a nd-B a t li 4.39 u. n.m. zullen aan komen. Vandaar wordj. in colonne gere den naar Goes, waar liet oorlogsmuseum van den heer Wilton van Reede zal be zichtigd worden, waarna men te Mid delburg hoopt aan te komen om 7.30 uur. Zaterdag heeft zuster E. de Liefde, hoofdverpleegster in het Wilhelminagast- huis te Amsterdam definitief afscheid genomen. Zij werd allereerst toegesproken d,oor prof. van Rooy, die haar mededeelde, dat de 'Koningin haar benoemd had tot ridder in de Orde van Oranje Nassau. Verder voerden het woord dr. Kuiper, directeur van hel Wilhelmina Gasthuis, een der zusters, dp zuster voor het maat schappelijk werk, Zr. Buis, en een der studenten. Zuster De Liefde ontving van de assis tenten en oud-assistenten een radjo-loe- stel, van de zusters een servies, van de studenten een boekwerk. Naar wij vernemen, gaat mej. dc Lief de in haar geboorteplaats Middel burg van haar welverdiend^ rust ge nieten. Uit Vlissingen. Zaterdagavond werd door een be zoeker van een café te Vlissingen bij de politie aangifte gedaan, dat hem na betaling zijner consumptie vermoedelijk door 'n andpren bezoeker zijn portemon- naie met f15 is ontroofd. Deze man, een oude bekende der justitie werd dronken in een ander café aangetroffen en onder hevig verzet naar het politiebureau over gebracht. Na ontnuchtering bekende hij zich het geld te hebben loegeeigend en werd hij heden ter beschikking der jus titie te Middelburg gesteld. Te Vlissingen vroeg Zaterdag avond een man aan een jongentje van 10 jaar een eindje met hem mede te gaan; de jongen dped dit, dpch een broertje ging de ouders waarschuwen. Deze von den den man met den jongen in de om geving der Burgerschool, en dadelijk zet te de man het op een loopen. x Uit Zuid-Beveiand. Donderdagmiddag werd te K r u i- n i n g e n een demonstratie met politie honden gehoudpn door gedresseerde honden van ledpn der Zeeuwsche Politie- hondend^essuurvereeniging „Algemeen Belang", die als zeer goed geslaagd mag worden beschouwd,, behoudens dat de laatste twee nummers wegens het on- weder moesten worden afgelast. [Totaal waren 10 eereprijzen, door wel willende gevers beschikbaar gesteld,. De demonstratie werd ingeleid door een welkomstwoord van een commissie lid dpr demonstralie, die tevens het doel der vereeniging uiteenzette, bene vens den taaien en zwaren arbeid, om de dieren te krijgen tot wat er u/it ge worden is nu ze zijn afgericht. Bij de oefeningen bleek weer, dat men met dieren te doen had en dal sommigen niet aan de eischen voor hen gestekL oldedpn, terwijl het dier dit vroeger zeer goed had( gedaan. Hier zit weer een les in voor den dresseur, dat bij het niet onderhouden der oefeningen, de hond weer een hond wordt en geen politiehond blijft. Zeer enthousiast werd door het pu bliek hot nummer in ontvangst geno men waarbij een levend mensch uit het water werd gered,. Eenige malen werd met succes de 'drenkeling uit het water aan den kant gebracht. Nadat ook de lachspieren verschil lende malen in beweging werden ge bracht Lij de nummers: dp onwillige bakker, de zakkenroller, de ordever stoorder, en niet in het minst de straat muzikant met zijn vrouw, waarbij al de onwilligen op prachtvolle wijze tot dc orde werden gebracht door den hond,, cindigdp deze demonstratie. Jammer was hel dat het slotnummer, d,e autobandie ten en de ontvoering van een dame, niet konden wordpn ten uitvoer gebracht wegens het onweder. De volgende punten werden behaald: 1. J. A. Hamers, wachtmeester Kon. Ma- reehaussée VEssingen, 102; 2. A. Buteijn, jachtopziener 's II Arendskerke, 901/2 M. van Schailc, Rijksveldwachter bri gadier tit. Arnemuiden, 881/2 4 A. Janse, Rijksveldwachter brig. lit. Souburg, 88; 0. Eversdijk, Rijksveld,wnchter brig, tit. 's H. Arendskerke, 86; 6. W» Janse van Roozendaal, jachtopziener uit N. en en Sl. Joosland, 86; 7. G. van Huisstede, jachtopziener Wilhelminadorp, 81 Va8. P. Slager, gemeenteveldwachter ColijnspLnal 78; 9. 0. van Loon, Rijksveldwachter brig t il. uil Heinkenszand, 78; 10. A. Krijger, jachtopziener, 's H Abtskerke, 641/2; 1,1. J Montfroi. agent van politie te Vlissingen, 63; 12. A. Kommejan, jacht opziener te Meliskerke, 47; 13, L. Nieu- wenhuize, jachtopziener tc Nicpwdorp, 381/2 Hel inleidend, commissielid sprak ook hier weder het slotwoord, En einde lijk werd door den voorzitter der com missie, onder de noodige complimentec- ring, de behaald,e prijzen uitgereikt. - De commies te water J. Th. van de Winkel a. b. recherchevaarluig „Alba tros" te H a 11 s w e e r l, is met 1 Augus- us a.s. verplaatst naar IJmuiden. - O* - Uit Schouwen en Duiveland. In verband met de feestelijkheden op 8 Juli e.k. te Zier ik zee zal des avonds om 9 uur een extra provinciale boot van daar naar Katsche veer vertrek ken. Uit Zeeuwseh-VIaanderen O. D. Tijdeus dp kermis te St. Jan steen had een ernstige vechtpartij plaats tusschen P. en M., beiden land,- bouwersknecht aldaar. Eerstgenoemdp sloeg M. met een paal op zijn hoofd, met het gevolg, dat d.eze in het zieken huis is opgenomen en Zaterdagmorgen aan de bekomen verwondingen is over leden. De dpder is ter beschikking van de justitie te Middelburg gesteld. Beiden verkeerden onder den invloed van sterken drank. ZEEUWSCHE POLDER- EN WATERSC1IAPSROND. (Vervolg). Het bleek een goede gedachte te zijn geweest om als plaat-s van de alge- meene vergadering den, voor de Zeeu wen zoo afgelegen Liliputler onder de Zecuwscne eilanden, St. Philipsland te kiezen. Er was een bijzonder drukke opkomst van personen uit alle deelen der provincie. Ongeveer 150 waren er aanwezig, en van velen kou men hel' hooren dal één der redenen van hun aanwezigheid was te zoeken in het feit dat ze nog nooit in „Flipland," waren geweest, cn dat ook wel eens wilden zien. fe half tien werd, zooals we reeds kort meldden, het bestuur officieel op het gemeentehuis ontvangen. Het werd daar begroet door den burgemeester, den heer H. P. Klep po, dje in zijn welkomstwoord o.a. wees op de ont wikkeling van St. Philipsland sedert de verkeersmiddelen aan weerszijden ver beterd zijn, al heeft vooral het veer te Zijpe nog veel verbe tering noo- dig. Voorts gaf hij een kort gesel) ied- kundig overzicht van liet ontstaan der polders van het eiland,: in 1496 de oude polder, die na Invloeiïngen in 1511 en 1523 telkens weer bedijkt werd. Daar naast kwam in 1776 de Henrietlepoldpr en in 1847 de Anna Jacobapolder en de Kramerspolder. De Slaakdam van 1884 verbond het eilana met den wal, en daarlangs is inmiddpls de Prins Hendrikpoldpr be dijkt. Terwijl deze ontvangst van het be stuur plaats had, begaven de leden en leaen en afgevaardigden zich reeds naar de hofstede „Holland's bloei" van den heer A. A. v. Nieuwenhuijzen, en had den daar alle gelegenheid om de prach tige, kolossalen schuur te bekijken, ge heel naar moderne eischen ingericht, waarvan een deel was ingericht voor vergaderzaal. Toen het bestuur daar ook kwam, opende de voorzitter, mr. P. Dieleman, de vergadering met een woord van wel kom lot den Commissaris der Konin gin, tot den vertegenwoordiger van Ged. Staten (den heer v. d. Weijde), tot den noofdingenicur van den Prov. Wa terstaat, den heer J. J. van Leeuwen, lot de vertegenwoordigers van den Z.- Hollandschen Poldprbond, en tot de overige aanwezigen. Het Jaarverslag werd gelezen en goed gekeurd, evenals de rekening die sloot met een batig saldo van f76 22. In de plaats van den heer Pr. Kerck- haerl te Westdorpe, dje periodiek af trad als bestuurslid, doch niet voor een herbenoeming in aanmerking wenschle te komen, werd bij accl. benoemd, de heer C. H. M. Plasschaerl te St. Jan steen. De heer J. J. Risseeuw, Oostburg, werd herbenoemd, Wegenwals. Naar aanleiding van hel rapport d,er wegenwais-commissie vroeg de heer Dorst of er niet alsnog een onder zoek kon worden gedaan naar hetgeen met een paardenwals is te bereiken voor de kleine polderwegen. De heer Wisse vroeg naar de kos ten van het walsen met het aanbevo len type. De heer 11 c lc e n, secretaris der com missie zei dat de commissie den paar denwals in gedachten heeft gehad, doch daar niet verder op is ingegaan wegens dc vele bezwaren: vernietiging van het .wegdek door de paardenhoeven, het tijds- verlies bij het omspannen aan Let eind, 1 het bevuilen van "den weg. Ten opzichte van de kosten gal spre ker eenige nadere cijfers ter toelichting van de in het rapport vermelde be rekening. De voorzitter stelde voor om de com missie niet te ontbinden, doch aanhaar do taak op te dragen de aanbevolen denkbeelden uit te voeren door bespre- kiug met de polderbesturen. Aldus werd besloten. "Afwaterings wat e rsc happen. De voorzitter stelde in het licht dat het door de commissie inge steld onderzoek vertraagd werd doordat hel vaak stuitte op de moeilijkheid om contact te krijgen. Ook ten opzichte van deze commissie stelde hij voor liaar niet te ontbinden. Wellicht is het mogelijk dat zij nog als taak kan krij gen het onderzoek naar de regeling van den waterafvoer van België. De com. heeft gemeend wal zij had bevonden over de andere kwesties reeds in een rap port vast te leggen, en spr. stelde voor dit rapport aan Ged. Staten op te zen den als advies. Aldus besloten. Wiegen vraagst uk c n WegcnbelastingwetJ Vervolgens werd hel woord gegeven aan den heer J. A. Royer, ing. Pjrov. Wa terstaat iu Z. Holland, voor een rede hel wegen vraagstuk in verband met dc •wegenbelasfingwef. In een inleidend woord stelde hij in het licht hoe het gebruik der, na aanleg der spoorwegen, veel minder benutte wegen, ontzaglijk s toegenomen, in Let bijzonder door liet autoverkeer der laatste jaren na den oorlog. Cijfers en grafische voorstellin gen van het verkeer met bespannen voer tuigen en motorrijtuigen op den Rijks weg van Middelburg naar de Brabant- schen weg, en op den weg Den Ilaag Haarlem, lichtten dit duidelijk toe. Die toepassing heeft hooger eischen aan den weg gesteld, en dat leidde van zelf tot de vraag hoe men aan enorme bedragen moest komen noodig voor 'n bevredigendp wégverbetering. De door N. Brabant en Groningen ingevoer de provinciale vveggeldheffing had groole bezwaren, vooral door de belemmering van het doorgaand verkeer.. Vanzelf ging de gedachte dit naar een rijksbelasting liet is het rapport van de iu '22 door het Wegencongres benoemde commissie- Everts geweest dat de grondslag werd voor de beraadslaging van <le latere com missie, en ten slotte voor dc sedert 1 Mei j.,L in werking getreden wet op de wegenbelasting. Dit is een belasting op het gebruik der wegen door motorrijtuigen.. De reedg geheven rijwielbelasting is erbij gevoegd, Da! de andere voertuigen zijn vrij ge steld wordt door sommigen als een een zijdige bevoorrechting beschouwd, maar N92....1/2 ets - FINE..2cts - SUPE'RIEURE.Acts nieuw: n23 ronde-.1V2CtS (Ingez. Med.) de spr. verdedigde het. Hij deelde niet de vrees dat daardoor men weer zou terugkeeren tot een vermeerdering van het paarden vervoer, vooral omdat dit meer loon aan de begeleiders vordert. En tegenwoordig is het loon hoog. Overwogen zijn ook een benzinebe lasting en een handenbelasling, waarin fKeer de afgelegde afstand zou worden uitgesproken.. Maar hel benzine-verbruik is niet evenredig aan de slijtage ran den weg, en de belasting zou le hoog zijn in verhouding lot den prijs der benzine, terwijl de conlóle zeer moeilijk is om dat zooveel benzine voor andere doelein den wordt gebruik!. En bij een banden- belasting zouden zjj d,ie op slechte we gen rijden het meest moeten betalen. Men heeft toen gekregen dé belasting per voertuig, geheven naar het eigen gewicht. Dit laatse achtte spreker een zwakke plek. omdat dit geen zuiver cri terium behoeft te zijn voor de slijtage den weg. De wieldruk was z, i. een betere maatstaf. Maar dat heeft de fis cus niet aanvaard wegens bezwaren van betrouwbare controle. De belasting wordt geheven door het Rijk, maar mei toekenning van oen deel van de opbrengst voor dc provincies. De opbrengst, die op 13 millioen wordt geraamd met inbegrip van de rijwielbe- lasting, moet ten goede komen van aan leg en verbetering van een hepcjrkl aantal wegen. Het bedrag is niet voldoende voor een groot aantal wegen tegelijk. Daarvoor wordt door de. Kroon een rijkswegeuplan vastgesteld,en daarnaast maken de provincies ieilpr een provin- caal wegenplan op, beiden rioodig voor het doorgaand verkeer. Het Rijk krijgt meer dan dc helft in dc eerste jaren zelf veel meer, nj. in de eerste vijf jaar 75 pet., en de tweede vijf jaar 65 pel., cn in de derde vijf jaar 60 pet. Dat is ook redelijk wegens de groolere kosten voor de hoofdwegen en de daarin begrepen rivierovergangen, die millioenen vorderen. Van het voor de provincies bestemde deel wordt de helft verdeeld in verhouding lot de opbrengst der belasting in het gebied der provincie. De andere lielft wor<(t verdeeld naar een ngewikkeldc berekeningsformule waarin tot uitdrukking komen de lengte van het wegennel, de lengte der In de provincie aanwezige rijkswegen, de oppervlakte en de bevolking. Het aan de Provincie toegewezen aan deel wordt door Ged. Staten verdeeld ten behoeve van een op de provinciale we- genlijst voorkomende wegen. Door deze verdeeling is de droom van een gouden regen, die vele onderhoud plichtigen hadden, vervlogen. Voorloopig worden slechts enkele honderden kilome ters den verkeersadjCren bedacht. De Sla- ten zijn volkomen ra ij in dc verdeeling.. Iedere provincie kan daarbij haar eigen methode volgen. Ten slotte besprak de heer v. Roven enkele hoofdpunten van de techniek der wcgsverbelcrifig de straal der bochten de verhooging van den buitenkant der bochten, de breedte van het verharde ge deelte, die hij op een maximum vafa 6 M. een minimum van -1 M. stelde, zoo mogelijk niet een rijwielpad er naast, het, voor het motorverkeer hinder lijke fietsverkccr van den weg te hou den; het wegdek enz. De spr. eindigde met erop te wijzen dal er nog veel wegen zijn, die verbe tering noodig hebben, en toch niet op het wegeuplan slaan. De gelden die door de onderhoudsplichtigen, en, voor zoovel' het geval, door gemeenten in provincie wor den betaald, blijven dus nog noodig. En spreker hoopte dat men daarbij steeds zou denken aan dc spreuk Via vitara, de weg is leven. (Applaus.) Bij de gelegenheid om inlichtingen te vragen, vroeg de heer M. IC. K re pel of hel veer Zijpe-Anna Jacobapolder ook in het wegenplan is opgenomen. Hel tarie' *s wel verlaagd maar veel le hoog voor een vaart van vijf minuten Spr. weet wel dal men vast zit aan de Rotterd. Tr. Mij»., maar voor de eilanden is de vermindering noodig. De heer v. d. Weijde zette den zeer eigenaardigen toestand van dat veer uit een. De havens met hun volledige oulil leering zijn in alleen-gebruik gegeven aan de R. T. M. Daarop is «tien gestuit hij de pogingen tot verbetering, en het exor bitante tarief is alleen verlaagd kunnen worden door een subsidie van de pro vincie. Nu zal de weg aan weerszijden waarschijnlijk op het vvegenplan bomen, maar hel is nog een open vraag wal er zal geschieden met c^en rivierovergang.*) De toestand is inderdaad niet gioed; maar we zitten er voorloopig mee. De voorz. bracht daarna dank aan den heer v. Royen, en verzocht hem zijn rede af te staan om haar in druk te doen verschijnen. Met hel oog op den na de vergadering te maken r'^pdrit, werd het woord ver leend aan dpn heer A Wiss e, dijk graaf van het waterschap Rumoirt om eenige meedeelingen te doen van de ge schiedenis der daarin opgenomen pol ders. Hij herinnerde aan de indijking S0 jaar geleuen door den heer Del Campo wiens geschilderd portret nog in het polder huis hangt) van den Kramerspolder en den Anna Jacobapolder In 1857 is daar bij gevoegd d,e Willemspolder die voort durend een zorgen-kind is geweest, en herhaaldelijk is ingeloopeu. In 1923 zijn de polders lot een waterschap vcreenigd. Do Commissaris der Ko n m- gin nir J. W. Quarles van Ufford bracht dank voor de uitnoodiging en voor dc tot liem gesproken woorden. Hij hoopte dal de plannen van Let rap port over de vvegeuwalzen tol uitvoering zouden komen, en dal de commissie voor de afwateringswaterschappen, voor wier advies hij dpnk uitte, ook nog de kwestie der internationale afwatering zal ter hand nemen. En ten slotte sprak hij over liet belang van bet wegenvraagstuk. Onze hoop is nu gevestigd op de bij drage uit hel wegenfonds. Voorts werd nog voor de uitnoodiging en ontvangst bedankt door den heer d. Weijde namens Ged. Statera door den heer J. J. van Leeuwen, hoofd ingenieur Prov. Waterstaat, en door dc vertegenwoordigers van den Z.-Holland- sciicn I'olderbond. Nadat de neer Drost nog had aan- geurongen op het inrichten van cursus sen voor net vormen van goede steen zetters bij sleenglooiingen, welk denk beeld het bestuur iu overweging zal nemen,, werd de vergadering gesloten. Kort daarna vereenigdpn de deelne mers zien in dezelfde schuur aan een maaltijd. Er waren meer deelnemers dan waarop door den restaurateur gerekend en dal leidde lot een ougelijkei verdeeling van d,en voorraad, waarover door sommigen gemopperd,, door ande ren gelachen werd. En daarna koos ieder zijn plaats in een twintigtal auto's, en eenige autobus- sera Door tijdsgebrek kon bij djen tocht dcor den Prins Ilendrikpolder geen be zoek gebracht worden aan de aanwas aan den Noordelijken dijk. Er werd een rit door den polder gemaakt, die daar- werd voortgezet door den Kramer polder en dpn Anna Paulovvnapolder naar het polderhuis van Rumoirt tegen over Zijpe, waar het waterschapsbestuur als gastheer optrad, en waar vélen een kijkje op den dijk gingen nemen. En toen ging het gezelschap uiteen, en stoven de auto's verschillende kan ten op. Op hel mmiddpls gepubliceerde! Rijkswegeuplan is deze riviero'vergang niet vermeld. KUNST EN WETENSCHAPPEN. Dat is altijd een aardige avond., dat jaarlijks begin Juli weerkeerende openbaar examen van de leerlingen d.er Zangschool van „Oefening en Uitspan ning" alhier. Op het podium d,e jeug dige examinandi en examinandae, klas- gewijze toouend hun vorderingen. De eerste klasse mei eenvoudige kinderlied jes, dc lioogere telkens wat moeilijker tol de vierde b.v. dpr Jager Abschied, van Mendeissohn-Barlhold(y of Agathe's Gebet uit Weber's Freiscliutz, op haar repertoire heeft. En bij allen die zekere spanning, die nu eenmaal bij ieder exa men hoort, maar ook: een volkomen z'n best doen, een vast voornemen het pu bliek tc laten hooren: „wij kunnen 't". Iedere klas begon met een tweetal koor-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1927 | | pagina 1