7 m I~^M* Vrijdag 1 Juli 1927 Ijzerhandel Middelburg 170' Jaargang OURANT. 3^j dit nummer behoort &oa BijVoegseL SlfHtENLAao. WETTELIJKE REGELING VAN DE BEZUINIGING. Zooals uit het zesde veslag derBezui- nigingscommissie is gebleken, bestonder tusschen de regeering en deze commis sie verschil van inzicht omtrent de nood zakelijkheid van dp instelling van het bezuinigiugsapparaat bij de wet. Een da.-. der schrijven van den voorzitter vaii'öëtf ministerraad heeft dit verschil niet^A- gelost. Daarom heeft, naar wij de commissie lians een n "beichbuwrn^en kan aangeven, welke fadk, welke bevoegd heden en welke verplidytfhgen door ons aan het bezuinigingsgpparaat worden toegedacht." Jhr. nir. It. DE ÏWAREES VAN SIVINDEREN. De correspondent te Londen van de N. R, Crt. meldt: Donderdagmiddag is onze gezant, de heer De Marees van Swinderen, het slachtoffer van de Londensche verkeers drukte geworden. Op de Tottenham Court Road n.l. is de heer Van Swin deren door een autobus aangereden, met het gevolg dat hij kwam te vallen en zijn been op drie plaatsen brak. Aanvanke lijk naar een ziekenhuis vervoerd, kon hij na de eerste medische hulp, o.a. door onzen landgenoot dr. Th. Joekes,naar zijn woning in de Greenstreet worden overgebracht. Hoewel het ongeluk een ernstig ka rakter draagt is, volgens het laatste be richt, do toestand bevredigend. De heer Van Swinderen lijdt, behalve veol pijn, zeer aan de gevolgen van den schok. y Wwiiè6i\ -;p 'hftjüseU* hoopt met oa- I jx- verliet ovrd&ljver de vamftii Vtii' hettfeen ff kö'ópi.' I (Ingez. Med.) UiCStad en, provincie. i '..Uit Middelburg. 5-A De Woensdag en Donderdag al- !J*": e r gehpuden bloempjesv€rkoop voor Fonds, tot steun van volksonderwijs it f 130.69 opgeoracht. Uit Vliasingen. "Woensdagnacht is teVlissingen de Westerhaven gemeerd' de tjalk J)e goeddhiieÊvyaljhting", thuis behooren- rde te Oude Ttfhge, komende van Breda met cendftüing palen bestemd voor oever vordedjgingaldaar. Ter plaatse waar het schib meerde bevondpn zich even buiten-fleii kaaimuur eenige afge broken, palen van het daar gelegen heb bendé landihgshoofd. Daar de schipper met tie situatie aldaar onbekend is, en geen' waarschuwingsbord aanwezig was, meerdeu^, ;.ci. hoog water boven dieze afgebeten (.'palen. Toen het water gis termorgen ging vallen, zakte het zwaar geladen schip tot op een der paalresten waardoor een lek in het schip ontslond;, dat nu met het opkomen van den vloed vol water doopt. Met een der motorspui- ten van de brantfoveer is men bezig het schip leeg,\e pompen en te trachten} het lek te;:&\hteo. De sehipjierjet verzekerd. Ikit "W i^clierso, - Tijdens het kpi'-el^doch hevige on- \\\w -, .jat gisterenrii fjag. boven deze „stad >vb-edde, en feel hevige plas regens !(epaard ging, 'jt-dc bliksem ge slagen 'n den bo nii cTe hofstede van den beer van Dij (pi''"nabij de Arno. wert^ SVndnde huis t*a ta(i'vö».^oi .1.. Qratstdt dn dut de ddwacltför der ge meen te A a g tekerke de b^'/P. \\$es. terbeke in functie was. Br Des middags verschenen aan'ïijhAvo- hing 14" collega's uit de omliggende1.'ge meenten. Door den oudsten gem.-veldd wachter uit de omgeving, de heer Adriaanse van Domburg, werden hem woorden van dank toegesproken namens zijn collega's, voor de goede harmonie, die tgn allen tijde onder hen had ge- hèerscht en werd hem namens allen, een moderne eikenhouten regulateur met bim-bam slagwerk aangeboden. Dc heer "Westerbéke dankle voof de betoonde belangstelling en aanvaardde dankbaar het aandenken. Des avonds om half zes werd op het gemeentehuis een, bijzondere bijeen komst gehouden. Met de leden van den raad en gemeente-ambtenaren behoorden tot de genoodigden de leden van -die commissie uit de ingezetenen, die spe ciaal in verband hiermede in het leven wa9 geroepen. De veldwachter, die met zijn echtge- noote en enkele familieleden op het ge meentehuis was .'Verschenen werd even als alljj andete jgenoodigden door den burgei^eestéV $£¥weikom<l. Na het doel der hdfeenkomst te hebben medegedeeld sPraM dbburgemeester den veldwachter 'ip 'ödèn ri va n dank toe vooral hetgeen jjïjiügrdie 34 jaar voor de gemeente verricht. Velen hebt u in dien lijd zien ko men en gaan; onder de leden van den •raad, de secretaris werd vervangen tij dens uw diensttijd. Onder een drietal burgemeesters hebt ge gediend. Niet al leen ouderen maar ook jongeren zaagt ge door den dood weggenomen. U hebt dagen van roufv en voorspoed geleend. Steeds hebt ge uw roeping en plicht trouw vervuld. Geboren te Westkapelle en voorheen steeds daar gewoond, zijt ge thans in deze gemeente geheel en al ingeburgerd. Door dat ge met de ingeze tenen wist mee te leven kostte u dit weinig moeite. Niet alleen als veldwach ter hebt ge uw krachten voor de ge meente gegeven. Reeds vele jaren zijt ge magazijnmeester-bode van het Groene Kruis geweest ,en secr.-penningmeester van de kolenvereeniging Ik meen dat ik namens de aanwezigen ja, namens de geheele gemeente spreek, gezien het resultaat door de commissie bereikt. Rijk en arm heeft bijgedragen, wat toch zeker wel getuigt dat ge door de ingezetenen wordt gewaardeerd. Zoo kan ik u dan namens de ingeze tenen als blijk van waardeering aan bieden een heerenrijwiel en een leuning stoel. Ten slotte uitte de spr. tot den schei dende den wensch dat, als zijn levenszon Ver kimme neigt en zijn levensdag ten einde spoedt zijn levensscheepje moog binnenvaren de veilige haven der eeuwig zalige rust. Dat alsdan de oudé spreuk der Perzen op u van toepassing mag wezen: „Dat allien die u omringen zul len treuren en gij juichend, de zalen der hcmelslad moogl binnengaan. Door den veldwachter werd dank ge zegd voor de lot hem gerichte woorden, alsmede voor hel aandenken. Voörls richtte hij het woord tot B. en "W., raadsleden en gemeente-ambtenaren voor goede samenleving met lien ge durende zijn diensttijd ondervonden. De burgemeester deelde voorts nog mede dat liet raadslid Peper wegens on gesteldheid niet aanwezig kon zjjn. De heer Westerbekë noodigde alle" aanwezigen uit om in zijn woning den avond verder in feestelijk samenzijn door te brengen. u Uit Tholen. Te Oud Vossemee r zal op Za terdag 9 Juli a s. de door giften van ingezetenen gebouwde muziektent op het Marktplein in gebruik genomen worden. Drie zusterverenigingen uit naburige gemeenten zijn aangezocht om 3e inwij ding bij te wonen. Men stelt zich voor des namiddags om vijf uur met een op tocht door de gemeente van alle deel nemende gezelschappfen aan te vangen op dezen merkwaardigen dag voor Oud- Vossemeer's Muziekvereenigiug. Te Oud Vossenieeris de op brengst van de collecte voor de storm ramp f <186 welk bedrag is overgemaakt. Uit Zeeuwseh-Vlaanderen O. D. Door het stukspringen van een drijf riem in de Stijfselfabriek Zelandia te Sas van Gent, kreeg een werkman een stuk van den riem regen liet hoofd, en werd dusdanig aan het oog verwond' dat geneeskundige hulp moest worden ingeroepen. waarvan de kosten op ongeveer f 500 worden geraamd, door Ged. Staten wor den opgedragen aan den Kunstschilder C. B. van Bohemen, te Den Ilaag. De Minister van Fir., is bereid gevonden, de helft der herstellingskosten, tot een maximum van f 250 voor rekening van het Rijk te nemen. dagreizen en had het geprojecteerd in 22. De Amerikaansche wereldvliegers de den in den zomer van 1924 over het traject Boedapest-Bangkok 17 dagreizen, Van der Hoop 14, Geysendorffer en Scholte 9. Uit Zeeuwsch-VIaanderen W. D. De te Gro ede gehouden coillecte voor de laatste stormramp heeft de som van f 569.13 opgebracht. (Voor verderStad en Provincie zie men het Bijvoegsel). jsj Het beste Mondwater ter Wereldj (Ingez. Med.) VERKEERSWEZEN, POST EN TELEGRAFIE. STUKKEN VOOR DE PROVINCIALE STATEN VAN ZEELAND. "Wiijz. be gr, 1927. De voorgestelde wijzigingen der be- grooting 1927 bevat o.fC. als nieuwe post: Kosten van herstel der wandschil deringen in het gebouw der Arrondl' Rechtbank te Middelburg] f 500. Toegelicht wordt daarbij, 'dat voor ziening voor de in dit gebouw aanwezige wandschilderingen noodig blijkt. Na over leg met de Rijkscommissie voor de Mo numentenzorg zal het herstellingswerk, De eerste passagiersvlucht naar I n d&ë- De heer Van Lear Black heeft aan een coi-respondent der N. R. Crt. te Batavia verklaard dal hij deze trip als een dood gewone gebeurtenis opvatte. Hij vond, dat de tocht schitterend verloopen was en over de diensten, die de K. L. M(. hem bewezen had, was hij geheel vol daan. Wie mei deze maatschappij reist, kan van een volkomen veilig luchtver keer zeker zijn. Tol dusver heeft hij met de K. L. M[. reeds 40.000 mijlen af gelegd. Steeds is voor zijn reizen ge bruik gemaald van hetzelfde toestel, waarover hij' in zeer opgetogen bewoor dingen gewaagde. Op de vraag wat ongeveer de kosten van een reis als deze wel zijn, gaf de heer Van Lear Black geen rechtstreeksch antwoord. Hij merkte op, dal het gebruik maken van luchtverbindingen niet 'kost baar is. Indien men maar niet vdrgeet, dat alles beschouwd moet worden in het licht van de relativiteit. Wanneer een brief, die voor Europa gepost wordt, van Indiê uit eet, maand uaeml voor de bestemming te bereiken en het thans-mo gelijk wordt in veel kortoren tijd den- zclfden afstand te overbruggen, zullen de kosten voor hen, die bij snelle ver binding belang hebben, naar evenredig heid niet hoog zijn, indien van deze snel lere verbinding gebruik gemaakt wordt. Het is met de snelle verbinding naar Indië een zelfde geval als met de tele foonverbindingen tusschen Engeland en Amerika. Van deze verbindingen maakt de heer Van Lear Black meermalen per week gebruik ten behoeve van zijn za ken. Deze reis naar Batavia maakte hij uitsluitend voor zijn genoegen. Zij is zui ver touristisch. In de landen, die op deze reis bezocht werden, heeft de heer Van Lear Black geen enkel belang, llij wenschle alleen ,.to see the world in very faw days", en hij was nooit Ooste lijker dan Londen geweest. De heer Van Lear Black is van oor deel, dat voor het luchtverkeer een zeer groote toekomst is weggelegd; hij vindt het de beste, snelste en meest jaractische wijze van reizen en veel comfortabele,r dan het gebruik maken van een trein. Wie hiermede een dag reist' vöclt zich moe en is stoffig; wie gebruik maakt van een htcblverbinding heeft hier geen last van, terwijl de accom.oda.tie in het vliegtuig veel behaaglijker is. Vrees voor gevaar was er volgens hem in geen enkel opzicht en daarbij is het reizen per vlieg tuig in hooge mate interessant. Zijn reisplan was door de K. L. M. 'neengezcl en daarbij was o.Jm(. contrac tueel vastgelegd, dal de heer Van Lear Black zich volkomen zou onderwerpen aan de uren van vertrek, die door den eersten piloot, den heer Geysendorffer, zeuden worden vastgesteld. Aanvankelijk heeft hel voornemen be staan naar Australië te vliegen, doch van dit plan heeft Geysendorffer afgezien, in verband met de onmogelijkheid om dan tijdig, en wel op 24 Juli, in Glas gow terug te zijn. Op dien datum toch wil de heer Van Lear Black zijn dochter ontmoeten. Volgens voorloopige berekening der K. L. M. is de geheele -weg AmsterdamBa tavia afgelegd in ongeveer 86 vlieguren, tegenover 127Vi "l'r, welke Van dei- Hoop met zijn vliegtuig voor denzelfden tocht noodig had. De D.P. heeft den tocht volbracht in 13 reisdagen In Werkelijkheid ver liepen tusschen vertrek en aankomst 16 dagen; één dag bleef het toestel in Co,i- stantinopel door administratieve moei lijkheden, 2 dagen in Bagdad ddbr een storing in hel smcerstelsel. Zooals bekend, was de tocht geprojec teerd iu 14 dagreizen, doch is het traject Karachi-Allahabad in één dag gevlogen in plaats van twee. Van der Hoop deed over den tocht Amsterdam—Batavia 20 BUITENLAND. Algemeen Overzicht. De vloolconfcrentie. Er zijn tnans nadere bijzonderheden bekend over het Britschc voorstel om de oorlogsschepen te beperken en te classificeeren. Dit luidt als volgt: Linieschepen maximumwalerverplaal- smg 10 000 ton, maximum kanon 12 in ches, gepantserde kuslvcrüedigingssche- pen maximum waterverplnatsing 10.000 ton, maximum kanon 12 inches, snel heid ten hoogste 18 knoopen; kruisers maximum waferverplaatsing 7500 ton, 'maximum kanon 6 inches; vliegtuig-moe- derschepen maximum watCrverplaalsing 25.000 ton, maximum kanon 6 inches; torpedojagers maximum waterverplaat sing 1400 ton, maximum kanon 5 inches; torpedobooten maximum waterverplaat sing 100 Ion, maximum kanon 3 inches duikboolen maximum walerverplaalsing boven water 1600 ton, en voor kleinere duikboolen 600 ton en kanon 5 inches. De technische commissie heeft een officieel communiqué verstrekt, waarin ze meent, dat een „voorloopige overeen komst" bereikt is „betreffende karakte riseering van torpedobooten en torpedo jagers." Inderdaad moet men definiee- ren waar men het over hebben zal als men bepalingen wil gaan maken; maar veel be7.waar zal het niet hebben gekost, het over de omschrijving van liet Be trokken type van schepen eens te wor den. „Als wij ons gewennen, goed met ■elkaar op te schieten in deze minder 'i-Jiro kwesties, dan zal dit nox gemak kelijker vallen als straks de groote strijd- kweslies aan de orde komen," zeggen do Engelscnen. Dit is bovenal goed voor de zoo ge- wenschte sfeer in Genèvc! Wij weten, dat de Japanners niet onge- igen zijn over dc groote schepen mee te praten. Dat geeft den Engelschen moed. Bridgeman kon dan ook al ver klaren verbaasd tc zijn over de hardnek- Kigaeid der Amerikaansche pers, alsof de Britsclie voorstellen een poging waren om Engeland's suprematie te verzeke ren. Bij dc tegenwoordige conferentie slel- de Fngelanü zich op het standpunt, dat elke natie op het stuk van kleine sche ien bijzondere benoef ten had en het bad de zijne vrijmoedig medegedeeld. Hel had nooit ontkend, dat Amerika het recht zou hebben een gelijk aantal ervan te bouwen, als het dit noodig oor- deelue. Engeland trachtte nu een nieuwe basis le verkrijgen, die het mogelijk zou maken kapitale scnepen door schepen van klei ner type te vervangen. Het trachtte evenmin een overwicht te larijgen als cenig overwicht, dat het nu mocht hebben, te behouden. Aldus Bridgeman's verklaring. Amerika blijft positief bij ziju houding, geen discussies toe te laten over zaken, die reeas te Washington geregeld zijn. Zij zeggen: Het is onze conferentie, wij stellen dus de agenda op, en wij kunnen bepalen, wat voor bespreking niet in aanmerking komt. Verder bctoogen zij, zooals bekend, dat er ook geen enkele reden bestaat, om reeds nu over die dingen te praten en er niet mee tot 1931 te wachten. „Wij kunnen er ook niet over spreken", zoo zeiden, zij gisteren, weer, „want wij welen niet wat wij in 1931 noodig zullen hebben." En nu is 't eigenaardige, dat de zgn. „steunpunlenkwestiewaarin dan Enge- fana bevoorrecht heet, ook reeds is ge regeld op de conferentie van Washing- Ion! 'Engeland dus houdt vol de groote schepen wèl te bespreken. Dat Frankrijk en Italië alleen maar als auditors ter conferentie vertegenwoordigd zijn, ach ten zij geen bezwaar. Want „die landen hebben geen reden zich erover te bekla gen, als wij drieën onder elkaar vrijL willig de rechten, die wij aan de over eenkomst tegenover hen onlleeneji, gin gen beperken zonder hun rechten aan te. raken." De Engelschen wijzen verder er op, dal als er risico voor de deelnemers aan vefbonden is, zich op deze wijze tegenover Frankrijk en Italië te ver zwakken, dit risico vooral Engeland zelf treft. I-ïet ziet er uit of 't hard tegen hard zal gaan! Want de Engelschen zouden er niet voor terugschrikken desnoods de Amerikanen over hun koppigheid op een openbare zitting ter verantwoording te roepen I Maar de Japanners schijnen in ieder Röder Verbeek Harken Houweelen Schoppen Zeisen Zichten Hooivorken (Ingez. Med.).- geval met de Engelschen op goeden vóet le willen komen. Zij doen althans veel tegemoetkomender- Gecompliceerd worden de zaken door een en ander genoeg! De vliegtocht van Byrd. Volgens de laatste berichten moet Byrd hedennacht (onder Vrijdagnacht werd dus verstaan de nacht van Donderdag op Vrijdag) met de „America" een noodlan ding hebben gemaakt le Bayeux, aan de Fransche kust, op 270 K.M. van Pai-ijs. Hij schijnt hedennacht omstreeks 3 uur over Parijs gevlogen le zijn, doch heeft het vliegveld niet kunnen vinden. In elk geval is het voorgenomen traject dus door hem afgelegd. De landing schijnt niet glad verloopen te zijn, daar nader gemeld wordt, dat de inzitten den van de „America' ongedeerd zijn. Gistermiddag heerschte er volle be drijvigheid bij de luchthaven van Le Bourget, die in de eerste plaats werd veroorzaakt door de aankomst van Cham- berlin en Levinc^~*voor liet overige ging ze tameiijk onopgemerkt le werk. De gewone autoriteiten uit de vliegwereld waren tegenwoordig, evenals de offi cieren van hel 31ste luchtvaarlrcgiment. Toen Cnamberün den steen had ont huld, die de aankomst van Lindbergh in herinnering brengt, was de aandacht weer onverdeeld op de verwachte komst van Byrü geconcentreerd. De lucntroutes over Engeland en Frankrijk waren gisteravond verlicht ten benoeve van de America en in het alge meen waren dezelfde maatregelen geno men als toen men Lindbergh verwacht te. Het groote zoeklicht op den Mont Valéries te Parijs zond zijn lichtbundels voortdurend in het rond. Zoodra het bericht kwam, dat de America de Fran- sëhe kust had bereikt, zouden van tijd tot tija extra Licntseinen opgezonden wor den om Byrd te helpen zijn weg naar het Parijscnc vliegveld te vinden. Toch schijut dus Byrd op 'n dwaal spoor geraakt. Daar hij een draadloos toestel aan boord nad, heeft hij steeds zelf kunnen opgeven, waar hij zich bevond. Gisteren avond kwart over 8 moet hij dc Fransche kust nebben bereikt. (Zie verder Laatste Berichten) De hlokhailcwet. Bij de stemming in den Rijksdag over hel voorstel tol verlenging van den gel digheidsduur van de blokkade wet (die erbieat processen te voeren ov©r de vroegere eigendommen der vorstenhui zen) stemden 233 afgevaardigden vóór, 167 afgevaardigden tegen; twee afgevaar digden oulnielden zich. Tegen stemden ae Duitscn-nationalen, de Duilscrte volks- -partij, de Beiersche volkspartij, de bei de Vollcsche groepen en dc M'elfen. Vóór stemden de soc. demcentrum, demo craten, communisten, economische par tij en Beiersche boerenbond. Rijkskanse lier Marx en dr. Braun, de rijksminister van arbeid, beiden tot het centrum be- hoorende, namen aan de stemming niet deel. Na de stemming constateerde pre sident Loebe, dat niet de twee derden mecraerbeid was bereikt en dat het ■oorstel dientengevolge was verworpen. De linkerzijde protesteerde luid. Dc ontsnapping van Dandcl. Waar is Daudet? De vraag die nie mand beantwoorden kan of wil. Alle plaatsen, waar men zijn verblijf ver onderstelde, zijn doorzocht, zonder suc ces. Calry, de ontslagen directeur der Santé gevangenis, is geheel van het looneel ver dwenen. Ilij stond in zijn vorige woon plaats als zeer royalistisch geziad be kend, en zorgde voor de propaganda der royalistische ideeën. Z. Slavic en Albanië. Uit Belgrado wordt gemeld, dat de le Albanië gearresteerde Zuid Slavische drogman nog steeds niet in vrijheid is gesteld. Indien hij niet binnen 21 uur uït ïfe hechtenis zal worden ontslagen, zal de Zuid-Slavische regeering vermoe delgk opnieuw slappen ondernemen bij de groote mogendheden. Dc strijd in Chbia. Tsjang-kei-sjek heeft weer eens eenige a 4>|l

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1927 | | pagina 1