7
m
I~^M*
Vrijdag 1 Juli 1927
Ijzerhandel
Middelburg
170' Jaargang
OURANT.
3^j dit nummer behoort &oa BijVoegseL
SlfHtENLAao.
WETTELIJKE REGELING VAN DE
BEZUINIGING.
Zooals uit het zesde veslag derBezui-
nigingscommissie is gebleken, bestonder
tusschen de regeering en deze commis
sie verschil van inzicht omtrent de nood
zakelijkheid van dp instelling van het
bezuinigiugsapparaat bij de wet. Een da.-.
der schrijven van den voorzitter vaii'öëtf
ministerraad heeft dit verschil niet^A-
gelost. Daarom heeft, naar wij
de commissie lians een n
"beichbuwrn^en kan
aangeven, welke fadk, welke bevoegd
heden en welke verplidytfhgen door ons
aan het bezuinigingsgpparaat worden
toegedacht."
Jhr. nir. It. DE ÏWAREES VAN
SIVINDEREN.
De correspondent te Londen van de
N. R, Crt. meldt:
Donderdagmiddag is onze gezant, de
heer De Marees van Swinderen, het
slachtoffer van de Londensche verkeers
drukte geworden. Op de Tottenham
Court Road n.l. is de heer Van Swin
deren door een autobus aangereden, met
het gevolg dat hij kwam te vallen en zijn
been op drie plaatsen brak. Aanvanke
lijk naar een ziekenhuis vervoerd, kon
hij na de eerste medische hulp, o.a. door
onzen landgenoot dr. Th. Joekes,naar
zijn woning in de Greenstreet worden
overgebracht.
Hoewel het ongeluk een ernstig ka
rakter draagt is, volgens het laatste be
richt, do toestand bevredigend. De heer
Van Swinderen lijdt, behalve veol pijn,
zeer aan de gevolgen van den schok.
y Wwiiè6i\ -;p 'hftjüseU* hoopt met oa-
I jx- verliet ovrd&ljver de
vamftii Vtii' hettfeen ff kö'ópi.'
I (Ingez. Med.)
UiCStad en, provincie.
i '..Uit Middelburg.
5-A De Woensdag en Donderdag al-
!J*": e r gehpuden bloempjesv€rkoop voor
Fonds, tot steun van volksonderwijs
it f 130.69 opgeoracht.
Uit Vliasingen.
"Woensdagnacht is teVlissingen
de Westerhaven gemeerd' de tjalk
J)e goeddhiieÊvyaljhting", thuis behooren-
rde te Oude Ttfhge, komende van Breda
met cendftüing palen bestemd voor
oever vordedjgingaldaar. Ter plaatse
waar het schib meerde bevondpn zich
even buiten-fleii kaaimuur eenige afge
broken, palen van het daar gelegen heb
bendé landihgshoofd. Daar de schipper
met tie situatie aldaar onbekend is, en
geen' waarschuwingsbord aanwezig was,
meerdeu^, ;.ci. hoog water boven dieze
afgebeten (.'palen. Toen het water gis
termorgen ging vallen, zakte het zwaar
geladen schip tot op een der paalresten
waardoor een lek in het schip ontslond;,
dat nu met het opkomen van den vloed
vol water doopt. Met een der motorspui-
ten van de brantfoveer is men bezig het
schip leeg,\e pompen en te trachten}
het lek te;:&\hteo.
De sehipjierjet verzekerd.
Ikit "W i^clierso,
- Tijdens het kpi'-el^doch hevige on-
\\\w -, .jat gisterenrii fjag. boven deze
„stad >vb-edde, en feel hevige plas
regens !(epaard ging, 'jt-dc bliksem ge
slagen 'n den bo nii cTe hofstede
van den beer van Dij (pi''"nabij de Arno.
wert^ SVndnde huis
t*a
ta(i'vö».^oi .1..
Qratstdt dn dut de ddwacltför der ge
meen te A a g tekerke de b^'/P. \\$es.
terbeke in functie was. Br
Des middags verschenen aan'ïijhAvo-
hing 14" collega's uit de omliggende1.'ge
meenten. Door den oudsten gem.-veldd
wachter uit de omgeving, de heer
Adriaanse van Domburg, werden hem
woorden van dank toegesproken namens
zijn collega's, voor de goede harmonie,
die tgn allen tijde onder hen had ge-
hèerscht en werd hem namens allen,
een moderne eikenhouten regulateur met
bim-bam slagwerk aangeboden.
Dc heer "Westerbéke dankle voof de
betoonde belangstelling en aanvaardde
dankbaar het aandenken.
Des avonds om half zes werd op het
gemeentehuis een, bijzondere bijeen
komst gehouden. Met de leden van den
raad en gemeente-ambtenaren behoorden
tot de genoodigden de leden van -die
commissie uit de ingezetenen, die spe
ciaal in verband hiermede in het leven
wa9 geroepen.
De veldwachter, die met zijn echtge-
noote en enkele familieleden op het ge
meentehuis was .'Verschenen werd even
als alljj andete jgenoodigden door den
burgei^eestéV $£¥weikom<l. Na het doel
der hdfeenkomst te hebben medegedeeld
sPraM dbburgemeester den veldwachter
'ip 'ödèn ri va n dank toe vooral hetgeen
jjïjiügrdie 34 jaar voor de gemeente
verricht.
Velen hebt u in dien lijd zien ko
men en gaan; onder de leden van den
•raad, de secretaris werd vervangen tij
dens uw diensttijd. Onder een drietal
burgemeesters hebt ge gediend. Niet al
leen ouderen maar ook jongeren zaagt
ge door den dood weggenomen. U hebt
dagen van roufv en voorspoed geleend.
Steeds hebt ge uw roeping en plicht
trouw vervuld. Geboren te Westkapelle
en voorheen steeds daar gewoond, zijt
ge thans in deze gemeente geheel en al
ingeburgerd. Door dat ge met de ingeze
tenen wist mee te leven kostte u dit
weinig moeite. Niet alleen als veldwach
ter hebt ge uw krachten voor de ge
meente gegeven. Reeds vele jaren zijt
ge magazijnmeester-bode van het Groene
Kruis geweest ,en secr.-penningmeester
van de kolenvereeniging
Ik meen dat ik namens de aanwezigen
ja, namens de geheele gemeente spreek,
gezien het resultaat door de commissie
bereikt.
Rijk en arm heeft bijgedragen, wat
toch zeker wel getuigt dat ge door de
ingezetenen wordt gewaardeerd.
Zoo kan ik u dan namens de ingeze
tenen als blijk van waardeering aan
bieden een heerenrijwiel en een leuning
stoel.
Ten slotte uitte de spr. tot den schei
dende den wensch dat, als zijn levenszon
Ver kimme neigt en zijn levensdag ten
einde spoedt zijn levensscheepje moog
binnenvaren de veilige haven der eeuwig
zalige rust. Dat alsdan de oudé spreuk
der Perzen op u van toepassing mag
wezen: „Dat allien die u omringen zul
len treuren en gij juichend, de zalen der
hcmelslad moogl binnengaan.
Door den veldwachter werd dank ge
zegd voor de lot hem gerichte woorden,
alsmede voor hel aandenken. Voörls
richtte hij het woord tot B. en "W.,
raadsleden en gemeente-ambtenaren voor
goede samenleving met lien ge
durende zijn diensttijd ondervonden.
De burgemeester deelde voorts nog
mede dat liet raadslid Peper wegens on
gesteldheid niet aanwezig kon zjjn.
De heer Westerbekë noodigde alle"
aanwezigen uit om in zijn woning den
avond verder in feestelijk samenzijn
door te brengen.
u
Uit Tholen.
Te Oud Vossemee r zal op Za
terdag 9 Juli a s. de door giften van
ingezetenen gebouwde muziektent op het
Marktplein in gebruik genomen worden.
Drie zusterverenigingen uit naburige
gemeenten zijn aangezocht om 3e inwij
ding bij te wonen. Men stelt zich voor
des namiddags om vijf uur met een op
tocht door de gemeente van alle deel
nemende gezelschappfen aan te vangen
op dezen merkwaardigen dag voor Oud-
Vossemeer's Muziekvereenigiug.
Te Oud Vossenieeris de op
brengst van de collecte voor de storm
ramp f <186 welk bedrag is overgemaakt.
Uit Zeeuwseh-Vlaanderen O. D.
Door het stukspringen van een drijf
riem in de Stijfselfabriek Zelandia te
Sas van Gent, kreeg een werkman
een stuk van den riem regen liet hoofd,
en werd dusdanig aan het oog verwond'
dat geneeskundige hulp moest worden
ingeroepen.
waarvan de kosten op ongeveer f 500
worden geraamd, door Ged. Staten wor
den opgedragen aan den Kunstschilder
C. B. van Bohemen, te Den Ilaag. De
Minister van Fir., is bereid gevonden, de
helft der herstellingskosten, tot een
maximum van f 250 voor rekening van
het Rijk te nemen.
dagreizen en had het geprojecteerd in
22.
De Amerikaansche wereldvliegers de
den in den zomer van 1924 over het
traject Boedapest-Bangkok 17 dagreizen,
Van der Hoop 14, Geysendorffer en
Scholte 9.
Uit Zeeuwsch-VIaanderen W. D.
De te Gro ede gehouden coillecte
voor de laatste stormramp heeft de
som van f 569.13 opgebracht.
(Voor verderStad en Provincie zie
men het Bijvoegsel).
jsj Het beste Mondwater ter Wereldj
(Ingez. Med.)
VERKEERSWEZEN, POST EN
TELEGRAFIE.
STUKKEN VOOR DE PROVINCIALE
STATEN VAN ZEELAND.
"Wiijz. be gr, 1927.
De voorgestelde wijzigingen der be-
grooting 1927 bevat o.fC. als nieuwe
post:
Kosten van herstel der wandschil
deringen in het gebouw der Arrondl'
Rechtbank te Middelburg] f 500.
Toegelicht wordt daarbij, 'dat voor
ziening voor de in dit gebouw aanwezige
wandschilderingen noodig blijkt. Na over
leg met de Rijkscommissie voor de Mo
numentenzorg zal het herstellingswerk,
De eerste passagiersvlucht
naar I n d&ë-
De heer Van Lear Black heeft aan een
coi-respondent der N. R. Crt. te Batavia
verklaard dal hij deze trip als een dood
gewone gebeurtenis opvatte. Hij vond,
dat de tocht schitterend verloopen was
en over de diensten, die de K. L. M(.
hem bewezen had, was hij geheel vol
daan. Wie mei deze maatschappij reist,
kan van een volkomen veilig luchtver
keer zeker zijn. Tol dusver heeft hij
met de K. L. M[. reeds 40.000 mijlen af
gelegd. Steeds is voor zijn reizen ge
bruik gemaald van hetzelfde toestel,
waarover hij' in zeer opgetogen bewoor
dingen gewaagde.
Op de vraag wat ongeveer de kosten
van een reis als deze wel zijn, gaf de
heer Van Lear Black geen rechtstreeksch
antwoord. Hij merkte op, dal het gebruik
maken van luchtverbindingen niet 'kost
baar is. Indien men maar niet vdrgeet,
dat alles beschouwd moet worden in
het licht van de relativiteit. Wanneer
een brief, die voor Europa gepost wordt,
van Indiê uit eet, maand uaeml voor de
bestemming te bereiken en het thans-mo
gelijk wordt in veel kortoren tijd den-
zclfden afstand te overbruggen, zullen
de kosten voor hen, die bij snelle ver
binding belang hebben, naar evenredig
heid niet hoog zijn, indien van deze snel
lere verbinding gebruik gemaakt wordt.
Het is met de snelle verbinding naar
Indië een zelfde geval als met de tele
foonverbindingen tusschen Engeland en
Amerika. Van deze verbindingen maakt
de heer Van Lear Black meermalen per
week gebruik ten behoeve van zijn za
ken.
Deze reis naar Batavia maakte hij
uitsluitend voor zijn genoegen. Zij is zui
ver touristisch. In de landen, die op deze
reis bezocht werden, heeft de heer Van
Lear Black geen enkel belang, llij
wenschle alleen ,.to see the world in
very faw days", en hij was nooit Ooste
lijker dan Londen geweest.
De heer Van Lear Black is van oor
deel, dat voor het luchtverkeer een zeer
groote toekomst is weggelegd; hij vindt
het de beste, snelste en meest jaractische
wijze van reizen en veel comfortabele,r
dan het gebruik maken van een trein.
Wie hiermede een dag reist' vöclt zich
moe en is stoffig; wie gebruik maakt
van een htcblverbinding heeft hier geen
last van, terwijl de accom.oda.tie in het
vliegtuig veel behaaglijker is. Vrees voor
gevaar was er volgens hem in geen enkel
opzicht en daarbij is het reizen per vlieg
tuig in hooge mate interessant.
Zijn reisplan was door de K. L. M.
'neengezcl en daarbij was o.Jm(. contrac
tueel vastgelegd, dal de heer Van Lear
Black zich volkomen zou onderwerpen
aan de uren van vertrek, die door den
eersten piloot, den heer Geysendorffer,
zeuden worden vastgesteld.
Aanvankelijk heeft hel voornemen be
staan naar Australië te vliegen, doch van
dit plan heeft Geysendorffer afgezien,
in verband met de onmogelijkheid om
dan tijdig, en wel op 24 Juli, in Glas
gow terug te zijn. Op dien datum toch
wil de heer Van Lear Black zijn dochter
ontmoeten.
Volgens voorloopige berekening der K.
L. M. is de geheele -weg AmsterdamBa
tavia afgelegd in ongeveer 86 vlieguren,
tegenover 127Vi "l'r, welke Van dei-
Hoop met zijn vliegtuig voor denzelfden
tocht noodig had.
De D.P. heeft den tocht volbracht
in 13 reisdagen In Werkelijkheid ver
liepen tusschen vertrek en aankomst 16
dagen; één dag bleef het toestel in Co,i-
stantinopel door administratieve moei
lijkheden, 2 dagen in Bagdad ddbr een
storing in hel smcerstelsel.
Zooals bekend, was de tocht geprojec
teerd iu 14 dagreizen, doch is het traject
Karachi-Allahabad in één dag gevlogen
in plaats van twee. Van der Hoop deed
over den tocht Amsterdam—Batavia 20
BUITENLAND.
Algemeen Overzicht.
De vloolconfcrentie.
Er zijn tnans nadere bijzonderheden
bekend over het Britschc voorstel om
de oorlogsschepen te beperken en te
classificeeren. Dit luidt als volgt:
Linieschepen maximumwalerverplaal-
smg 10 000 ton, maximum kanon 12 in
ches, gepantserde kuslvcrüedigingssche-
pen maximum waterverplnatsing 10.000
ton, maximum kanon 12 inches, snel
heid ten hoogste 18 knoopen; kruisers
maximum waferverplaatsing 7500 ton,
'maximum kanon 6 inches; vliegtuig-moe-
derschepen maximum watCrverplaalsing
25.000 ton, maximum kanon 6 inches;
torpedojagers maximum waterverplaat
sing 1400 ton, maximum kanon 5 inches;
torpedobooten maximum waterverplaat
sing 100 Ion, maximum kanon 3 inches
duikboolen maximum walerverplaalsing
boven water 1600 ton, en voor kleinere
duikboolen 600 ton en kanon 5 inches.
De technische commissie heeft een
officieel communiqué verstrekt, waarin ze
meent, dat een „voorloopige overeen
komst" bereikt is „betreffende karakte
riseering van torpedobooten en torpedo
jagers." Inderdaad moet men definiee-
ren waar men het over hebben zal als
men bepalingen wil gaan maken; maar
veel be7.waar zal het niet hebben gekost,
het over de omschrijving van liet Be
trokken type van schepen eens te wor
den. „Als wij ons gewennen, goed met
■elkaar op te schieten in deze minder
'i-Jiro kwesties, dan zal dit nox gemak
kelijker vallen als straks de groote strijd-
kweslies aan de orde komen," zeggen do
Engelscnen.
Dit is bovenal goed voor de zoo ge-
wenschte sfeer in Genèvc!
Wij weten, dat de Japanners niet onge-
igen zijn over dc groote schepen mee
te praten. Dat geeft den Engelschen
moed. Bridgeman kon dan ook al ver
klaren verbaasd tc zijn over de hardnek-
Kigaeid der Amerikaansche pers, alsof
de Britsclie voorstellen een poging waren
om Engeland's suprematie te verzeke
ren.
Bij dc tegenwoordige conferentie slel-
de Fngelanü zich op het standpunt, dat
elke natie op het stuk van kleine sche
ien bijzondere benoef ten had en het
bad de zijne vrijmoedig medegedeeld.
Hel had nooit ontkend, dat Amerika
het recht zou hebben een gelijk aantal
ervan te bouwen, als het dit noodig oor-
deelue.
Engeland trachtte nu een nieuwe basis
le verkrijgen, die het mogelijk zou maken
kapitale scnepen door schepen van klei
ner type te vervangen.
Het trachtte evenmin een overwicht
te larijgen als cenig overwicht, dat het
nu mocht hebben, te behouden.
Aldus Bridgeman's verklaring.
Amerika blijft positief bij ziju houding,
geen discussies toe te laten over zaken,
die reeas te Washington geregeld zijn.
Zij zeggen: Het is onze conferentie, wij
stellen dus de agenda op, en wij kunnen
bepalen, wat voor bespreking niet in
aanmerking komt. Verder bctoogen zij,
zooals bekend, dat er ook geen enkele
reden bestaat, om reeds nu over die
dingen te praten en er niet mee tot 1931
te wachten. „Wij kunnen er ook niet
over spreken", zoo zeiden, zij gisteren,
weer, „want wij welen niet wat wij in
1931 noodig zullen hebben."
En nu is 't eigenaardige, dat de zgn.
„steunpunlenkwestiewaarin dan Enge-
fana bevoorrecht heet, ook reeds is ge
regeld op de conferentie van Washing-
Ion!
'Engeland dus houdt vol de groote
schepen wèl te bespreken. Dat Frankrijk
en Italië alleen maar als auditors ter
conferentie vertegenwoordigd zijn, ach
ten zij geen bezwaar. Want „die landen
hebben geen reden zich erover te bekla
gen, als wij drieën onder elkaar vrijL
willig de rechten, die wij aan de over
eenkomst tegenover hen onlleeneji, gin
gen beperken zonder hun rechten aan
te. raken."
De Engelschen wijzen verder er op,
dal als er risico voor de deelnemers
aan vefbonden is, zich op deze wijze
tegenover Frankrijk en Italië te ver
zwakken, dit risico vooral Engeland zelf
treft.
I-ïet ziet er uit of 't hard tegen hard
zal gaan! Want de Engelschen zouden er
niet voor terugschrikken desnoods de
Amerikanen over hun koppigheid op een
openbare zitting ter verantwoording te
roepen I
Maar de Japanners schijnen in ieder
Röder Verbeek
Harken
Houweelen
Schoppen
Zeisen
Zichten
Hooivorken
(Ingez. Med.).-
geval met de Engelschen op goeden vóet
le willen komen. Zij doen althans veel
tegemoetkomender-
Gecompliceerd worden de zaken door
een en ander genoeg!
De vliegtocht van Byrd.
Volgens de laatste berichten moet Byrd
hedennacht (onder Vrijdagnacht werd dus
verstaan de nacht van Donderdag op
Vrijdag) met de „America" een noodlan
ding hebben gemaakt le Bayeux, aan
de Fransche kust, op 270 K.M. van
Pai-ijs.
Hij schijnt hedennacht omstreeks 3
uur over Parijs gevlogen le zijn, doch
heeft het vliegveld niet kunnen vinden.
In elk geval is het voorgenomen traject
dus door hem afgelegd. De landing
schijnt niet glad verloopen te zijn, daar
nader gemeld wordt, dat de inzitten
den van de „America' ongedeerd zijn.
Gistermiddag heerschte er volle be
drijvigheid bij de luchthaven van Le
Bourget, die in de eerste plaats werd
veroorzaakt door de aankomst van Cham-
berlin en Levinc^~*voor liet overige ging
ze tameiijk onopgemerkt le werk. De
gewone autoriteiten uit de vliegwereld
waren tegenwoordig, evenals de offi
cieren van hel 31ste luchtvaarlrcgiment.
Toen Cnamberün den steen had ont
huld, die de aankomst van Lindbergh
in herinnering brengt, was de aandacht
weer onverdeeld op de verwachte komst
van Byrü geconcentreerd.
De lucntroutes over Engeland en
Frankrijk waren gisteravond verlicht ten
benoeve van de America en in het alge
meen waren dezelfde maatregelen geno
men als toen men Lindbergh verwacht
te. Het groote zoeklicht op den Mont
Valéries te Parijs zond zijn lichtbundels
voortdurend in het rond. Zoodra het
bericht kwam, dat de America de Fran-
sëhe kust had bereikt, zouden van tijd
tot tija extra Licntseinen opgezonden wor
den om Byrd te helpen zijn weg naar
het Parijscnc vliegveld te vinden.
Toch schijut dus Byrd op 'n dwaal
spoor geraakt.
Daar hij een draadloos toestel aan
boord nad, heeft hij steeds zelf kunnen
opgeven, waar hij zich bevond. Gisteren
avond kwart over 8 moet hij dc Fransche
kust nebben bereikt.
(Zie verder Laatste Berichten)
De hlokhailcwet.
Bij de stemming in den Rijksdag over
hel voorstel tol verlenging van den gel
digheidsduur van de blokkade wet (die
erbieat processen te voeren ov©r de
vroegere eigendommen der vorstenhui
zen) stemden 233 afgevaardigden vóór,
167 afgevaardigden tegen; twee afgevaar
digden oulnielden zich. Tegen stemden
ae Duitscn-nationalen, de Duilscrte volks-
-partij, de Beiersche volkspartij, de bei
de Vollcsche groepen en dc M'elfen. Vóór
stemden de soc. demcentrum, demo
craten, communisten, economische par
tij en Beiersche boerenbond. Rijkskanse
lier Marx en dr. Braun, de rijksminister
van arbeid, beiden tot het centrum be-
hoorende, namen aan de stemming niet
deel. Na de stemming constateerde pre
sident Loebe, dat niet de twee derden
mecraerbeid was bereikt en dat het
■oorstel dientengevolge was verworpen.
De linkerzijde protesteerde luid.
Dc ontsnapping van Dandcl.
Waar is Daudet? De vraag die nie
mand beantwoorden kan of wil. Alle
plaatsen, waar men zijn verblijf ver
onderstelde, zijn doorzocht, zonder suc
ces.
Calry, de ontslagen directeur der Santé
gevangenis, is geheel van het looneel ver
dwenen. Ilij stond in zijn vorige woon
plaats als zeer royalistisch geziad be
kend, en zorgde voor de propaganda
der royalistische ideeën.
Z. Slavic en Albanië.
Uit Belgrado wordt gemeld, dat de
le Albanië gearresteerde Zuid Slavische
drogman nog steeds niet in vrijheid is
gesteld. Indien hij niet binnen 21 uur
uït ïfe hechtenis zal worden ontslagen,
zal de Zuid-Slavische regeering vermoe
delgk opnieuw slappen ondernemen bij
de groote mogendheden.
Dc strijd in Chbia.
Tsjang-kei-sjek heeft weer eens eenige
a
4>|l