BBURSNOTCfiltlNG VAN I IE DEN.
AMSTERDAM, 9 April Slotkoers.)
i> pet Nederland 1923 101'/4; 6 pet.
Nederland 1922 105 dertien zestiende;
5 pet. Nederland 1918 lOU/a, •i1/» pet.
Nederland 1917 991/2; 2i/2 pet Nederl'. "\V|.
Schuld 82; 3 pet do OblSg. 74'/4|; 3 pet.
To. Certif. 74 een zestiende.
Aand. Ned. Ind. Handels!). 171ö/3; Aan"
deelen Koloniale Bank 246—217; Kon.
Petrol Aand. 367-369,
Cull Mij. Vorstenlanden 178; Handels-
vereen. Amsterdam 723; JaVasche Cul
tuur 378; Aand. Deli Maatseh. 115448;
Amsterd. Rubber 341315«/e-
Ned Scheepvaartunie 189Vsi Koninkl.
Holl. Lloyd 53 -55; K011. Ned. Stoomb.
Mij 98. Aand. Paketvaart 226.
Gouda A. 416; Philips A 374—375, Jur-
gens A 172
Erie 56. Southern Railway 127; Union
Pacific 171 Common Marine 81/1, Pre-
fercd do. 43V.. Maxwell Land Cert, v;
Inc Bonds 175/K. Maxwell Gr. C. v. A.
6V8.
Prolongatie 3%.
Russen: Consols 5>/s; Hope 3%
Markt sluit prijshoudend
HIEitUï, RICHT.
Medegedeeld door het Kouiukl. Nederl.
Met. Instituut te De Bilt.
Naar waarnemingen verricht in den
morgen van 8 April.
Hoogste barometerstand:
761.7 te Westmanoer.
Laagste thermometerstand
717 1 te Stockholm.
Venvacht ing van den avond van 8
tol den avond van 9 dezer:
Aanvankelijk, zwakke veranderlijke
wind later uit X. richtingen. 'Betrok
ken tot zwaar bewolkt met kans op
regen Later opklarend Aanvankelijk
weinig verandering in temperatuur. La
ter iets kouder.
Thermometerstand alhier des morgens
9 uur 50 gr12 uuv 53 gr.
Zondag 10 April.
Zon op 5.18; onder 6 47
Licht aansteken
Motorrijtuigen étt rijwielen 7.17.
.Andere voertuigen 7 17
Maan op 11.26 v in onder 0.16 vun.
Volle maan Zondag 17 April.
Maandag 11 April.
Zou op 5.15, onder 6 18
Licht aansteken
Motorrijtuigen en rijwielen 7.18.
.Andere voertuigen 7.48.
Maan op 12.34 u.m onder 3.47
.Volle maan Zondag 17 April.
Sproeten komen vroeg in het
voorjaar, koop tijdig een pot
Sprutol. Bij alle Drogisten.
Clngez. Med.)
ners. het spuiten van de bron, het leggen
van de pijpleidingen, waardoor de olie
gebracht wordt naar de laulcs. vervolgens
door leidingen naar de raffïneerderijen,
welke bewerking de ruwe olie daar on
dergaat. de behandeling met zwavelzuur
en natron, hoe de olie door destillatie
gezuiverd wordt en gescheiden in lichte
olie, brandolie en benzine en Wal niel al
meer
De geweldige fabrieken, de enorme
opslagplaatsen het vervoer met de me
chanisch ingerichte toren, die de bussen
olie zoo van dc fabriek in het ruim van
de schepen brengt, de modernste ver
pakkingen. liet werk in de fabrieken, dit
alles, wordt op hel wille doek verloond.
In enkele oogenblikke» gaal men van
Balik-1 npan met zijn geweldige fabr
ken en opslagplaatsen op Borneo in bet
rusthuis voor He employés le Taker
Alem bezoekt men Zuid-Sumalra met
Djambi Plaljoe en Brandnng. Tandjong
Priok Soorabaja waar het groote Ican-
t'óór personeel juist het kantoorgebouw
verlaat Bandoeng. Batavia en bet mooie
Tobameer
Fen bepaald aantal plaatsen is op
aanvraag nog beschikbaar bij den secre
taris van het Departement Ir II C
Ghijscn. Burg D -10, .Middelburg.
VERKEERSWEZEN, POST EN
TELEGRAFIE.
Op verzoek van den Procureur-
Generaal bij hel Gerechtshof in den
Bosch zal <lc K N. A. C. ccn cursus
voor het personeel «Ier rijksveidwacht 111
N Brabant en Limburg inrichten, in
navolging van den cursus die in Zee
land werd gegeven, en die uitstekende
resultaten heeft opgeleverd om de po
litiebeambten oen juister inzicht te geven
in alies wat met het motorisch vervoer
middel en het algemeen verkeer op den
weg verband houdt. I11 den nazomer
heeft de cursus plaats in den Bosch en
Breda, het volgend jaar in Roermond
en Maastricht
- Met het oog op de viering van den
Goeden Vrijdag in F.ngcland is de afvaart
van dc boot, welke op dien dag van
Southampton naar Zuid Afrika zou ver
trekken, een dag vervroegd. In verband
hiermee zal de verzending van de brief
post van Nederland naar Zuid Afrika op
13 in plaats van op 14 April geschie
den met den trein, die 8 36 m van Am
sterdam naar V1 i s s i n g e n vertrekt, in
aansluiting op de denzclfdeu dag van
Vlissingen naar Harwich varende boot
der Stoomvaart Maatschappij Zeeland.
De ..Zeeland" en treinen naar
Duitschland
Een inzender S. \V geeft in het Hand.
onder het opschrift „Vlissingen, let op
Uw zaak", de meening weer van een
Duitscher over hel geringe gebruik van
dc booten der „Zeeland"
„Waarom, zoo zei hij, „loopen er geen
directe wagens meer van Vlissingen naar
Cassel in Westfalen, gelijk dit vóór den
oorlog het geval was? Daarom verkie
zen vele Duilschers andere zeevaartlij-
nen, waarbij men meer notitie neemt
van de gemakkelijke verbinding met
Duitschland, zonder te moeten overstap
pen, enz."
De redactie van het Handelsblad heeft
haar liclil opgestoken, waar inlichtingen
over het bovenstaande konden worden
verstrekt en vernam, dat voor de boot
treinen nieuwe wegen zijn gekozen naar
Noord- en Zuid-Duitschland.
Deze nieuwe wegen geven voordeden,
die ruimschoots opwegen tegen de na
deden verbonden aan het verlaten van
de oude route, ook al wordt daardoor
een bepaalde landstreek, in dit geval
Westfalen, niet meer op dezelfde wijze
bediend als voor den oorlog.
Tot en met 2 October 1926 liep in
den boottrein van Vlissingen via Venlo
een doorgaand rijtuig tol Dortmund. In
verband met het zeer geringe gebruik,
dat ervan werd gemaakt, wenschten de
Duitsche Spoorwegen dit rijtuig niel lan
ger te handhaven.
De zomert ij d in België.
I11 dcu nacht vau heden treedt in
België de zomertijd weer in werking.
In dit verband is de uurregeling van
een aantal treinen op de lijnen naar Ne
derland en Duitschland. met ingang van
Zondag gewijzigd
De weg IIuls B e 1 g grens.
In hel jongste nummer van „De Auto'
lezen we onder Clubnieuws van de Kon
Ned. Aulom. Club het volgende.
In hel voorjaar van 1924. werd door
hel dagelijksch bestuur van den A. N.
W. B in een aan Ged. Staten van
Zeeland gericht adres gewezen op den
zeer slechten toestand, waarin de weg
van Ilulst naar de Belgische grens toen
reeds verkeerde en werd verzocht te
willen bevorderen, dat deze weg, welke
de hoofdverbinding lusschcn het Oos
telijk deel van Oost Zeeuwsch Vlaan
deren en België vormt en dus van alge
meen provinciaal belang mag worden
geacht, door de provincie zal worden
overgenomen, dan wel, waaneer daar
tegen onoverkomelijke bezwaren zouden
beslaan, bet bestuur der gemeente IIulsl.
waarbij deze weg in beheer en onder-
houa is, te willen verplichten hem we
der in goed bruikbaren staat te doen
brengen en te onderhouden.
Als antwoord op dit adres werd door
Ged. Stalen medegedeeld, dat de loe-
stand van den weg hunne aandacht had,
maar dat er op dat oogenblik geen
aanleiding was bijzondere maatregelen
le treffen
Sindsdien is er aan dezen weg niets
meer gedaan, zoodat de toestand op het
oogenblik van dien aard is, dat het
nemen vau regelen thans wel zeer drin
gend noodig is wil dc weg niet geheel
onbegaanbaar worden
Naar aanleiding hiervan hebben de
dagelijksche besturen van den A. N. W.
B oh de K N. A. C, nu wederom in een
gezamenlijk adres aan Ged. Staten dezen
verzocht te willen bevorderen, dat zoo
spoedig mogelijk een. behoorlijke rege
ling van het beheer over den weg van
Ilulst naar de Belgische grens zal w
den getroffen, waardoor binnenkort een
ildoc.ndc verbetering van dezen belang
rijken verkeersweg mag worden ver
wacht.
SPOR».
Gymnastiek, zang
m uz i e k.
I11 dc Schullershofzaal, geheel gevuld
met een vroolijk gestemd publiek van
jongeren en ouderen, had gisterenavond
dc derde uitvoering van gymnastiek, zang
en muziek plaats, onder leiding van de
hceren K de Vries en J. II. Caro.
Die opgewekte stemmuig zat er al da
delijk ui door de aanwezigheid van
jeugd Maar ze bleef er in door den aard
der gymnastiek. We stellen dit mei op
zei voorop. Want liel is naar ons gevoel
een van de goede eigenschappen van de
moderne gymnastische bewegingen ^lat
er zoo n opwekkende kracht van uitgaat.
Zelfs alleen reeds bij hlet zien. Als we
aan dc vrije oefeningen van vroeger den
ken. dan worden we bovenal herinnerd
aan slijf-gedisciplineerde. heel vaak hoe
kige bewegingen Hier zijn de bewegingen
los, vaak graficus Maar daarom waarlijk
niet minder zwaar. De Niels Bukh-oefe-
ningen bijv die we gisteren le zieri
kregen, eersl voor jongens, en loen voor
de oudere kweekelingen, vergen een in
spanning, die voor lichaamsoulwikkeling
mee teil' En wal ook opmerkelijk is
bij deze soort gymnastiek, is bet plezier
en de toewijding, die d|e jongens en meis
jes hebben in die bewegingen waarvan
ze zelf kunnen begrijpen waarvoor ze
dienen, veel beter 'dan T>ij de vroegere1
methoden
We hebben met de heele zaal plezier
gehad in de leul, waarmee de kteinlei
jongens hun oefeningen deden We heb
ben waardeering gehad voor het grati-
cuse der soepele bewegingen van de
meisjes. En we ahdden respect voor
wat de oudere, jongens ded|en.
Aan den leider, den heer K de Yrica
alle eer,
Een deel der oefeningen geschiedde
op de rylhme van muziek. Daarvoor
verleende de lieer Garo met eenigc kwee
kelingen hun medewerking. Maar deze
deden meer. Hun zuiver viool-ensemble
gaf een muzikale afwisseling. En boven
dien hebben de kweekelingen, jongens
en meisjes, nog eens een uitvoering ge
geven van de bij gelegenheid der 50-
jarige herdenking van het bestaan der
kweekschool uitgevoerde cantale, woor
den van Joli. Yorrink, muziek van J. IT,
Garo. En ook deze cantale, waarin aar
dige vondsten in de muziek voorkomen,
en die vlotten zang geefl, werd door koor
en solisten flink len gehoore gebracht
De opbrengst van dezen avond komt
ten goede aan de afdeeling Middelburg
van hel Oentraal Genootschap voor Kin-
derherstellings- eu Vacantie-koLonies.
Aan het eind van den avond nam de
lieer Herman Snijders, voorzitter dezer
afdeeling, het woord, om dank te bren
gen aan hetgeen de lieeren K. de Vries
en J. H- Garo ook nu weer voor dc afd.
dedeu, en aan den directeur der Kweek
school, den heer A Zuiderveld, wiens
medewerking ter zeerste op prijs werd
gesteld Spr. hoopt dat ook het volgend
jaar weer op een uitvoering als deze
mag worden gerekend. Het is een blij
moedige gedachte dat de sterke kinderen
aan hun zwakkere rasgenooteu steun
verleenden.
LEGER EN VLOOT.
- Met ingang van 1 Juni a.s wordt
het laatste te Hellevoetsluis gestation-
neerde stoomloodsvaarluig No 15 le
Vlissingen gestationneerd. De be
manning, 15 man sterk, van de No. 15
wordt dan naar Maassluis overgeplaatst.
- De officier van adm^ le kl P. H.
Sluyter wordt tegen 23 April a,.s. ge
plaatst aan boord van Hr Ms. wacht
schip te Vlissingen en is de officier
van adm. 2e ld. P. Smijt den 20 April'
a»s geplaatst bij de Marine-kazerne le
Amsterdam
VERSCHILLENDE BERICHTEN
Het laatste slachtoffer van het
spoorwegongeluk bij ,,de Vink de heer
Hagemans te Leiden, die in het Acade
misch Ziekenhuis werd verpleegd, is
thans zoo goed als hersteld. Dagelijks
maakt hij wandelingen door het zieken
huis ten einde liet loopen weer aan
tc leeren.
De matroos der le lcl J. Stins, a.-b.
van Hi*. Ms torpedoboot Z 6, kwam Don
derdagavond le laat voor de poort van'
dc Marinewerf te Helder om nog tot zijn
schip le worden toegelaten De torpedo-
boot lag aan den overkant van hel N. H.
Kanaal. Stins trachtte nu door het ka
naal over te zwemmen, nog aan bioprd
te komen. Bij deze poging is hij echter
Verdronken. Vrijdagmiddag om 2 uur is
het lijk opgehaald en naai* het marine-
hospitaal overgebracht.
Stins was 22 jaar oud eu ongehuwd
Donderdagavond is op den Over-
rijsselschen straatweg bij Leeuwarden,
de veekoopman J. V., aldaar door een
autobus overreden en gedood, op het
oogenblik dal de bestuurder zijn lich
ten doofde voor een tegemoetkomenden
auto, welks bestuurder dat tegelijker-
lijd deed.
De bestuurder van den motor, waar
mee Donderdagmiddag op den Heerder-
weg bij Epe een ongeluk is gebeurd, js
gisterenmorgen aan de gevolgen overle
den.
MOTORONTPLOFFING OP EEN NED.
SCHIP.
Uit Brussel wordt aan de N. R. Crt.
gemeld
Volgens een aanvullend bericht uit
Oudenaarde heeft de ontploffing van den
motor aan boord van een schip waarbij
twee Nederlanders het leven lieten, zióli
voorgedaan op de „Onderneming 6", uit
Rotterdam, en niet op de „Time is
Money", zooals eerst was gemeld De
slachtoffers van het ongeluk zijn de
31-jarige J. A van der Heiden, 's-Her-
logenboscli, en de 18-jarige C. vaii der.
Maas, uit Rilland Bath. Het schip
dat op 20 Maart uit Parijs was ver
trokken met een lading voor Den Haag
en Amsterdam, is gedeeltelijk gezonken.
EEN CYCLOON.
Donderdagavond om ongeveer 7 uur
heeft nabij Veenendaal ten Noord-Zui
den van de Utrechtsche Bergreeks een
cycloon gewoed Van een boerderij werd
het halve dak afgescheurd en Van de
in de nabijheid van de boerderij staan
de schuur werden alle pannen afge
rukt Een even verder staande boer
derij kreeg weinig averij, doch de pas
uit steen opgetrokken scuhur werd uit
elkaar geslagen en het dak lag ongeveer
20 M. verder totaal versplinterd. Een
aantal booinen werd op een hoogte van
ongeveer 2 M. gebroken. De cycloon
duurde enkele seconden en kwam uit
westelijke richting. Hij blijk,t een stmal-
len strook van een paar honderd meter
breedte gevolgd te hebben en strekte
zich uil over een afstaud van ongeveer
1 K M Persoonlijke ongeluk(ken zijn niet
gebeurd. lïfS'
LAATSTE 3ER1CKTEN,
BiEURSOVERZICHT.
AMSTERDAM, 9 April. 12 uur.
Kunslzijde-aaudeelen gaven omvangrij
ke affaire te zien Enka's, Macubee's en
HoII. kunstzijde-industrie werden druk
verhandeld. Over de heele linie werd; een
koersavance behaald. Enka's zelfs boven
350, waarna echter een kleine inzinking
plaats vond
Een groote. hoek vormde zich in
Zweedsche lucifersfabrieken Er bestond
groote vraag. Overige rubrieken kalm
Eenige vraag was er voor Peruanen.
Prolongatie 33/1
VLIEGTUIG NAAR BENEDEN
GESTORT.
PARIJS, 9 April V. D. Op het vlieg
veld bij Islrent is een vliegtuig van 50 M.
hoogte naar beueaeu gestort en vernield
De vlieger werd op slag gedood; de
waarnemer werd gewond.
UIT RUSLAND.
(Nadruk verboden.)
De mislukking van de concessiepoiitiek
der sovjet-regeering.
Toen Lenin, ondanks het hevige ver
zet van de integrale communisten, het
concessie-stelsel wist door te voeren,
heeft hij de volgende doeleinden nage
streefd: Hij hoopte door middel van de
concessies in de afgelegen gedeelten des
lands door de activiteit van de buiten
landsche kapitalisten het economische
leven op te fleuren. Voor het verpach
ten van de concessies zou de sovjet-re
geering aanzienlijke bedragen ontvan
gen, welke zij zou gebruiken om de zui
ver communistische ondernemingen van
kapitaal te voorzien. Lenin hoopte dat
de kapitalisten van alle landen zich zou
den haasten om gebruik te maken van
de gelegenheid om goede zaken te doen;
hierdoor zou een hevige strijd en een
naijver onder de kapitalistische landen
ontstaan, hetgeen de sovjet-regeering zou
kunnen uitbuiten voor het voorbereiden
van de wereldrevolutie. Ten slotte zou
de sovjet-regeering door handig te ma
noeuvre eren de kapitalistische landen
onderling kunnen verdeelen en op die
wijze de beteekenis van de Sovjet-Unie
vergrooten.
Van al die verwachtingen is niets te
recht gekomen. De buitenlandsche kapi
talisten haastten zich niet om de conces
sies te vechten, integendeel, er waren
zeer weinig kapitaalkrachtige en be
trouwbare concessieaanvragers. De mees
te adspirant-concessionarissen waren
avonturiers zonder middelen, die op een
gemakkelijke wijze in een korten tijd
ten koste van het Russische volk hoop
ten rijk te worden. De zeer weinige
min of meer serieuse buitenlandsche ka
pitalisten, die om concessie vroegen, wil
den niet naar de afgelegen gedeelten des
rijk trekken, waardoor de hoop, dat
door de concessies die streken gekolo
niseerd zouden worden, ijdel is geble
ken. De meeste concessionarissen heb
ben eenvoudig oude ondernemingen, die
zij goed kenden, gepacht en weigerden
nieuwe ondernemingen te stichten en
wegen aan te leggen. De concessies heb
ben dus niet die reconstructieve betee
kenis, welke Lenin er aan heeft gehecht.
Ook de hoop op een gouden regen
bleek ijdel te zijn. De ontvangsten van
den staat van de concessies zijn zeer
minimaal en bedragen niet meer dan 30
millioen roebel per jaar. Dit is een te
gering bedrag om van eenige beteeke
nis te zijn voor de reconstructie van de
genationaliseerde industrie (de z.g, socia
listische tak van de Russische huishou
ding).
Ook de hoop, dat de kapitalistische
landen met elkaar ruzie zouden krijgen
om het bezit van de Russische conces
sies en dat het de sovjet-regeering zou
gelukken die landgn tegen elkaar op te
hitsen, is in 't geheel niet vervuld. Er
ontstond geen run naar Russische con
cessies, er brak geen hevige concurrentie
uit en er was in 't geheel geen bodem
voor de voorbereiding van die vurig ver
langde wereldrevolutie.
Toen de bolsjewilci hebben ontdekt,
dat deze voorspellingen van hun groo-
ten leider (evenals alle andere voorspel
lingen van den „onfeilbare") niet in ver
vulling kwamen, was de ontgoocheling
zeer groot. Zij heben echter zoo veel
over de concessie-politiek gesproken,
aan het volk werden zooveel wonderen
verteld van de te verwachten voordee-
len, dat de sovjet-regeering zich ge
dwongen zag den betreden weg te be
wandelen. Dc agenten van de sovjets
hebben overal in het buitenland naar
concessionarissen gezocht, hebben over
al de kapitalisten getracht aan te lokken
door de schitterende aanbiedingen. Ook
dit had echter weinig succes.
De bolsjewiki waren dus in zake de
concessie-politiek bedrogen uitgekomen.
Niet beter was de ondervinding van de
kapitalisten, die aan het zoet gefluit van
de bolsjewistische sirene hebben gehoor
gegeven en een concessie in Rusland
hebben verworven. De resultaten van
de exploitatie van die concessies zijn
van dien aard, dat de concessionarissen
verlies lijden en berouw hebben, dat zij
er mee waren begonnen
Over de verliezen van de Mologoljes
(de houtconcessie van de groep van den
bekenden politicus dr. Wirth in het
bekken der rivier de Mologa) is reeds
zooveel in de Duitsche en Engelsche pers
geschreven, dat het onnoodig is hierover
veel te vertellen. Zooals bekend, ver
keert de Mologoljes nu in financieele
moeilijkheden en inoet de Duitsche re
geering aan den concessionaris aanzien
lijke credieten verleenen.
Niet beter is de toestand van de be
langrijkste concessie in Rusland, die van
de groep van Harryman. Deze groep
heeft eèn concessie gekregen op de man-
gaan-erts-mijnen van Tsjiatoer. Deze
concessie werd als de voordeedig&te en
begeerlijkste 'beschouwd, die de sovjet-
regeering had te vergeven. Om het be
zit van deze mijnen ontbrandde een strijd
onder eenige groepen van buitenland
sche kapitalisten, die de bolsjewiki veel
hoop inboezemde. Om de oorzaak van
dezen strijd te begrijpen moet men we
ten, dat de mijnen van Tsjiatoer in 1913
niet minder dan 53 pCt. van de wereld
productie van mangaan-erts hebben op
geleverd. Ook de bolsjewiki beschouw
den de exploitatie van deze mijnen als
zóó voordeelig, dat zeer velen onder hen
verontwaardigd waren, toen zij verna
men, dat de sovjet-regeering deze mijnen
aan buitenlandsche kapitalisten in con
cessie wilde geven. De sovjet-regeering
is dan ook tot deze daad overgegaan al
leen omdat zij zich er volkomen van. be
wust was, dat zij niet bij machte was
de mijnen te exploiteeren. De leiders er
kenden dit natuurlijk niet, want dat zou
beteekenen zich zelf failliet te verkla
ren. Harryman werd dan ook als een
geluksvogel beschouwd. Iedereen was
overtuigd, dat hij en de zijnen schatrijk
zouden worden.
De werkelijkheid was echter niet zoo
schitterend. In het begin ging alles goed
tn nam de productie snel toe. Het twee
de jaar kwam reeds een zekere stag
natie in de ontwikkeling van het bcdrjjf.
Nu daalt de productie steeds meer en
meer. Een paar voorbeelden. In Decem
ber 1925 bedroeg de productie 4 millioen
poed, in December 1926 slechts 1.3 mill,
poed; in Februari 1926 had de concessie
4000 arbeiders, nu slechts 1379. In de
streek^ waar, naar de bolsjewiki ver
wacht hebben, welstand moest heer-
schen, heerscht nu werkloosheid en on
noemelijke ellende De werkloozeit ver
dringen zich voor de mijnen in de hoop,
dat de concessionaris hun weer werk
zou kunnen verschaffen. De ,£kono-
mitsjeskaja Zjiznj", aan welk blad wjj de
cijfers en gegevens over den toestand
op de Tsjiatoer-mijnen hebben ontleend,
ziet de toekomst van die mijnen geens
zins rooskleurig in.
De bolsjewistische pers beschuldigt
Harryman er van, dat hij zijn verplich
tingen niet nakomt, dat hij de productie
drukt, omdat hij verplichtingen op zich
l eeft genomen tegenover buitenlandsche
firma's. Volgens de beweringen der bols
jewistische bladen moet de vermindering
van den uitvoer van mangaan-erts uit
Rusland dc zaken van de mangaan-erts-
mijnen buiten Rusland verbeteren. Har
ryman is dus een „verraier". Het is dus
duidelijk, dat de verhouding tusschen
Harryman en de sovjet-regeering niet
ideaal is, dat er wrijvingen bestaan.
Ook de mededeelragen over de ove
rige concessies zijn van dien aard, dat
het met den dag moeilijker wordt
nieuwe concessie-liefhebbers te vinden.
Het heele stelsel, dat er zoo aantrekke
lijk uit zag en zulke winsten, financieele
en politieke, beloofde, is in duigen ge
vallen. De bourgeoisie is gebleken veel
verstandiger le zijn dan Lenin dacht. Zij
wil zich niet laten scheren.
Wat zijn de oorzaken van de misluk
king van de concessie-politiek? Naast
verschillende oorzaken van plaatselijken
aard, die ontegenzeglijk zullen bestaan,
is de hoofdoorzaak het sovjetnstelsel.
Het blijkt telkens weer, dat elke nor
male ontwikkeling onder het sovjet
regime onmogelijk is. Van veel belang
zijn ook de gevolgen van het sovjet
regime; de vreeselijke willekeur, de
rechtsonzekerheid, de onstabiliteit van
den toestand, de nukken en luimen van
de ontelbare groote en kleine satrapen,
de onbeschrijfelijke bureaucratie, die
alles doodt, en de onwetendheid van de
Dr. BORIS RAPTSCHINKSKY.
PUROL ei® op I
Dit moet Uw eerste gedachte zijn bij
Brand- en Snijwonden, Ontvellingen
en allerlei Huid verwondingen
en geneest,
(Ingez. Med.
Het [^verzacht
■SS
AFLOOP VERKOOPINGEN.
Door notaris W. Hioolen zijn Vrij
dag in het Café van den heer Flilcweert
te Geersdijk verkocht de onroeren
de goederen van de fam. De Vlieger.
Perc I en II, ter grootte van 11
Aren 61 Centiaren (84 roeden), bestaan
de uit huis met kippenhok enz schuur
varkenshok en wagenhuis. Ivooper J.
ICasteleijn Marinuszn te Geersdijk, voor
f 4005.—.
Perc. '36, ter grootte van 1.2520
H.A. of 3 gemeten 1 roede, bestaande
uit bouwland, in den Heer Janszpolder,
nabij Stroodorp. Kooper Jacobus de Kam
Corns.zn. te Wissenkerke, voor f3730.—.
AFLOOP AANBESTEDINGEN.
Vrijdag werd door het bestuur van
het calam. waterschap N. Neuzen, te
Terneuzen aanbesteed het uitvoeren
van de gewone onderhoudswerken gedu
rende 1927—1928. Laagste inschrijver