Wip* Eoiraii
FEUILLETON.
SUVQE@§ÊL
TAK
Vrijdag 4 Maart 1927 No. 53
SINNEiïLAND.
IIEï VERDRAG MET BELGIË.
E n ge 1 a n tl e u d e S c li c l tl c.
In liet Volk van gister stond het vol
gende particuliere telegram uit Londen
Naar wij uit zeer goede bron verne
men, steunt de Engelsche regeering hel
Belgische standpunt inzake de Schelde-
kweslic. Binnen enkele dogen zullen hier
over officieuse en wellicht ook officiéfele
mededeelingcn in tie pers verschijnen
DE IN BRAND GERAAKTE VRACJIiy
AUTO RET MUNITIE.
Naai" aanleiding van hel bericht in
het Handelsblad: Een groole ramp voor
komen, heeft de directie der artillerie-
inrichtingen het volgende gemeld:
Hel bedoelde bericht zou door zijn 011-
juistheid een gemotiveerde ongerustheid
kunnen wekken
De ware toedracht is als volgt:
Een vrachtauto, waarop munitie werd
veivoerd geraakte door defect aan
benzineleiding in brand Dit gebeurde
op een afstand van 'ongeveer 500 M. van
een buskruilmagazijii en eenige K. M.
van de petroleumhaven
De hoeveelheid en aard der ladling was
zoodanig (en zulks in overeen stemming
met dc desbetreffende voorschriftendal
zelfs indien de afstand 25 M was geweest
geen gevaar voor hol magazijn z u heb
ben beslaan De voorschriften zijn van
dien aard, dal nimnjer een ramp alls
waarop hel bericht doelde zou kunnen
ontslaan
Daar carlilu-alorbraaiden bij auto's al
tijd mogelijk zijn, mogen voor vervoer
van springstoffen' en munitiën alleen
auto's worden gebruikt, wanneer deze-
speciaal daarvoor zijn ingericht en waar
bij o a. een brandlocalisccrend schot lus
sehen motor en laadruimte is aange
bracht Do gebezigde auto was aldlus
ingericht. Gebleken 'is, dat dc speciale
inrichting goeci heeft voldaan, want zij
heeft hel uitbranden van de laadruimh
van de auto voorkomen.
Ecui en ander neemt niet weg. dal hel
personeel, dal de munitie loste uil de
auto, waarvan het voorgedeelle in brand
stand, flink is opgetreden.
CONFLICT STEMMA- oUWF.GjJST
Hol Volk zegt n.,ar aanleiding van liet
bericht van hel Centrum te hebben ge
ïnformeerd bij beide personen. Zij doel
den mee vsn niets te welen
KUNST EN WETENSCHAPPEN
Voor de aldipeling Middclb u
van den Cliristolijkcn Vrouwenbond; Irad
Woensdagavond in de Bogardzaal ils spie
ker op de heer dr. K. Ilui/euga alhier,
met het onderwerp. „De dame met de
famp'
§pr. wees er op, hoe reeds Arislolelc
400 jaar ..voor Christus trachtte door zijn
gedichten dje vrouw een betere plaats
in de samenleving te geven dan zij Lol
dat oogenblik hac|(, maar dichters zijn
geen wereldhervormers. Dit was wel zo a
met Christus, die dc \tou\v naast tin plaats
van onder don m m plaatste. Het bleek
reeds spoedig dat de vrouw speciaal F
aangeicga voor de ziekeuverzorging, o a
|doord;ul zij werkzaam en eerzuchtig is
ü.a. Elizabeth van Hongarije loonde in
de 13dje ëfeuw wal een vrouw op dCfli
I terrein vermag
Van 1625 lot 1825 kwam er door oor-
logen en revolutie een inzinking in dit
alles, men boorde van dronken en vech
tende verpleegstersToen echter oorlog
en revolutie waren uitgewerkt en het
Jhristendom meer van zich djped spreken,
verd er weer veel verbeterd' Helt is in
dien tijd dat zoo wat iie jgebiorte vielf
an miss Nightingale, de vrouw over wie
spr liet voornamelijk hebben wilde Zij
■boren in vrij aanzienlijke kringen,
en men vond haar aandrang, het verple
gen van zieken, in haar omgeving lang
niet g icd Maar hel is met haar bewezen,
l men rekening moet houden met aan
leg ei» karakter bij liet kiezen vaw een,
levenstaak, waarbij dan voor dient te
an, dal men naar Gods _wil hamdtell;.
Zij Juut geen afkeer van een huwelijk,
maar in'ende dal er voor vrouwen mei
een bij zonder en aanleg plichl kan zijn
[gehuwd Ie blijven
Haar groolsle gaven kwamen aan hel
licht in den Krimoorlog, (oen zij naar
CVuislanliuopcl trok en daar zooveel dcedl
oor liet verbeleren «lor verpleging der
ildalen. voor hun klecdiug en voor hun
voeding en zelve -medewerkte aan die
rzorgmg der ernstigste patiënten
\a tiaar letfugkomst in Engeland hoor
de men aanvankelijk weinig van haar.
zij werkte later weer voort en
haft een /waren strijd om verbetering
1c krijgen in de ziekenverzorging ook
builen den oorlog.
Dc belangrijkste periode van haar le
ven valt Lusschen 1861 en 1910. toen
zij vol energie aan dit werk arbeidde
Zij vond daarbij steun in godsdienst en
wetenschappen Wal dit laatste betreft,
omdat dc kennis van genees- en heel
kunde en ziekenzorg zoo toenam Maar
ook de opkomende vrouwenbeweging
heelt baar gesteund om baar doel Ie
bereiken wat eerst in 1907 door de
Engeisehe regeering erkend werd. toen
de 87-jarige bel niet meer begreep. In
1910 overleed deze vrouw, van wie ge
tuigd kou worden, dat zij voorname
lijk aanleiding gaf tol hel stichten van
hel Roodc Kruis.
Men kan bezien hoe zij stond, teil
eerste tegenover God. ten tweede le
ver baar mcdemenschen. ten der-
tegenover de andere dingen der
schepping Wal betreft dit laatste, zij
ft geleerd de dingen Ie benutten; wal
betreft bel tweede, zij heeft steeds ge
werkt ten bale van anderen, wat betreft
hel eerste, zij leerde God niet ken
nen uil de heilige schrift, maar uil sta
tistieken enz en zij ontkwam ook niet
aan don invloed van do moderne gods
dienstige opvattingen.
Do talrijke aanwezigen volgden de op
bevattelijke wijze gegeven uiteenzetting
van liet leven van de vrouw- met de lamp
bij de zieken in dc Knim, bij de zieken-
huisvevbeteringen in Engeland en daar
buiten.
Naar het Ilaagsch Correspoiulenlie-
bureau verneemt, zal dr. Wj, Royaards,
Maandag a.s. voor de Koninklijke Fa
milie en enkele geuoodigden ten palei/e
eenige oudere en nieuwe gedichten voor
dragen.
Gezelschap .la n v a n
11 i e in s d ij k S c li o u w b u r g
Zeker er is den laatstee tijd op het ge
bied van looneel ellj muziek nog al heel
wal lo doen in Middelburg, maar dial
neemt n iol weg, dal er toch ook vele
li el hebbers van een goed cabaret iii Mid
delburg zijn en wij hadden die gisteren
avond ui veel grooler getale verwacht,
dan nu bol geval was nu .Fan van lUems-
tlijk met zijn gezelschap ons weer be
zocht, die -ook bij vorige bezoeken steeds
groot succes te boeken had
Naast zijn vrouw, die zoo uitstekend op
de piano begeleid eu zijn zoon, vergezelde:
hem thans ook Beb Spierdijk Zij werd
ons voorgesteld als oen jonge dame,
gel id voor concertzangeres, doCli die zich
meer tol liet cabaret voelde aangetrokken
Stormachtige Hoogten.
laar het Engehch vsn EMILY BRONTÊ
Door W. A. C. VAN STRIEN
45).
Ik beefde van vrees dal hij mij zou zen
den om haar Ie roepen maar de pijn om
<le e?rsle aankondiger van haar vlucht lo
zijn, word mij bespaard-. Een van de dienst
linden, oe.il gedachteloos meisje, dal op
oen vroege boodschap naar Gimmerlon
was geve sl (kwaim hijgend de Irap op,
mot open mond, en stormde de kamer
bliijien onder den uitroep
„O hemel, hemel! Wat zullen wc nu
weer krijgen'! Meesier, meester, onze juf
frouw
„Houdje stil'" riep ik haastig hui
len me zelf over haar luidruchtige ma
nieren.
„Spreek zaichter Miary,, Wat is or aan
de hand?" zei mr Linlon. ..Wal scheol'l
do. juffrouw?"
„Ze is weg, ze is weg! Die Heaithclitf
is mot haar weggélöopen!" hijgde bet
meisje.
„Dat is niét waar!" riep mr Linton
uil, terwijl hij ontsteld oprees Dal kaïn
niet w ar zijn hoe is 'l denkbeeld in je
hoofd opgekomen? Ellen Dean, ga haar
halen Het is ongeloofelijk liet kan-
niet waar zijn."
Terwijl hij sprak nam hij do dienstbode
bij de (Fmr en herhaalde toen zijn vraag
om baar redenen voor zuflk een bewering
te keiuieu
„i\ él, ik ontmoette op den weg oen
jongen die hier melk haarll", stamelde zij.
en hij vroeg of we op de Grange niel
in onrust verkeerden. Ik dacht dat hij be
doelde om de ziekte van mevrouw, diaar-
om antwoordde ik ja Toen zei hij „Er is
hun zeker iemand achterna gegaan? Ik
staarde hem verbaasd aan. Hij zag, dat
ik er niets van wist en verleide boe een
lieer en een dame aan den winkel van één
hoefsmid baddek geslopt om een paard be
slagen te krijgen, twee mijlen voorbij Gim-
merton. niet heel lang na middernachtI
en hoe de dochter van den hoefsmid op
gestaan was om te bespieden wie Ze wa
ren ze kende hen beiden dadelijk En
ze zag dal de man ze wist het' zeker,
dat hel Hentheliff was, niemand kon zich
bovendien in hem ivergissen haar va
der oen souverein als belading in banden
stopt o De dame had een dekmantel over
lis ai' gezicht, maar ze vroeg een slokje
water oil loen ze dronk viel de mantel
terug en zo zag haar heel duidelijk Heath-
cliff hield beide teugels, toen ze voortreden
en ze keerden het dorp den rug toe, en
gingen zoo snel ,3ls de ruwe wegen maai
en zich daarom bij de familie yan Rlëms-
dijk aansloot En als wij dan eerst even
stilstaan bij deze nieuwelinge, dan kunne
wij tiaar slechts noemen een zeer goede
iwiiisl voor dil cabaretIriepje zij be
schikt over ven zeer goeden slcme n ac
teert op zeer verdienstelijke wijze
Nadat hel gezelschap in avondtoilet en
kel' llolljjndsche liederun had te beste
gegeven, waardoor dc stemming er direct
in kwam, ve: volgden Beb Spierdijk en
an Riemsdijk jr in biedormeijer cosluum
niet oen drietal goedgekozen oude lieJ jés
Maar toen kwam van Riemsdijk sr. weer
op en nu. zooals men hem zoo gaarne
ziel m zijn Yehiwsch boerencostiuini en
zingende zijn echte boeren F 'djes waar
in ede bij zijn carrière oj> de planken
begon en die bij dón o >k nog steels
machtig is Ook hier bij kwamen hem
later de andere in liet zelfde rosluum as-
.sisteeren. Dal uien naast vele vroolijke
liedjes ook enkele ernstige te hooien
kreeg, was zeker een juist gekozen afwis
seling.
liet stol deed ons de lieeren van Riems
dijk on Bel) Spierdijk weer op een ge
heel ander terrein kennen, als zij ver
kleed als Marker vissclierwrouw, marine
matroos en koopvnardijbo lisman de liedjes
dc zee doen hooien Niet minder als
met al hol andere ten gchoore gebrachte,
was ook hel succes met dit genre en meer
malen moesten de op tredenden lerugke>-
eii tenslotte nog een toegiflje ge
ven. Moge dan ook de financieele Voor
doe len niet groot zijn geweest, zij. die er
waren hebben weer volop genoten van den
goeden zang en tie gezonde ijiumor e»
zullen zeker niet ons het gezelschap in
gedachten een lot weerziens hebben loé-
geroepen eu daarbij zich hebben voor
genomen dan anderen op te wekken mei
hen naar den Schouwburg to gaan.
Dat ondanks dc vete ledige plaatsen
allen hun beste beentje voorzetten, ge
tuigt van een flink optimishfë en <Jcn ge
dachtig zijn aan nel ,,do aanhouder
wint.
Bach's werken op de
uitvoering v a n
..T o t O e I e n i n g e n t' i I s p a n n i n g".
Men schrijft ons
Bacli is een wereld van schoonhei.1
Om schoonheid le kunneii genieten, moet
men haar willen zien moet men zich
willen inspannen. Wat waarlijk kunst is
is cie inspanning len volle waard Wie «te
moeite ervoor doel. om bijv. dc kunst
vsii Bach le leerèn kennen wordt daar
vóór overvloedig betoond in (le ervaring
van iels bijzonners gevonden le hebben
Een wereld van schoonheid Dal lie toe
kent. dal men voorzichtig m' cl zijn mei
de meening, dal men Bacli wol kent als
men eens iels van hem gehoord heeft
Want niel alleen beslaat hel oeuvre van
dezen groote uil vele banden, maar elk
van zijn werken heeft, hoewel het al
tijd „echt Bach is tocli zo-veel eigen
aardigs, dal liet de volle opmerkzaam
heid vraagt Bach is, als wij liem ra
deren, zooi'ls Witlof het uitdrukt. ,eiue
Kolossfdstatue'' waartegen men >n ziet
Grootsch, dat is de eerste indruk >vor-
weldigend zoodat we een -ogenblik ver
bijsterd zijn Msar 'I is toch ook in elk
opzicht iels bijzonders. De onderdooien
zijn wonderlijk verzorgd. Overal b vort
men den meester, in wiïpii de drang lol
scheppen is en die een bew onderen s-
wr-ardig vermogen heelt om dichterlijke
ideeën viil le drukken en woord en mu
ziek tol eenheid Ie brengen.
Zoo is l met zijn groole werken Ver
rassend door telkens nieuwe schoonhei
Janna Brandsma zei. loen zij enig.' jaren
geleden in Middelburg in de M lUlintis-
passion gezongen had „Ik heb dit werk
al meer dan honderd maal gezongen en
bij iedere uitvoering ontdek ik er nieuwe
schoonheid inTol rechte wannlocring
'v,an elk kunstwerk is noodóg de, herbal.ij»
Maar wie heelt hiervoor nu n ig lijd en
lust"' Men wil 'Rijd wat nieuws tel
kens wal anders Om die reden km <vn
uilvoering van de Matthüuspass on. tl >r
lioevelen o ik ernstig begeerd nVt [1 ui,
hebben. De belangstelling er voor was
'>ij de herhaling te sterk gedaald
En locli Bacli' Te lang is hij verwaar
loosd. Hij moet altijd weer worden ge
toelieten 15e deern zei ilrels légén haar
vader, m.aar zo verleide lie! vanmorgen in
geheel Gimmerlon".
Ik liep on gluurde voor den vorm in
in Isabelle's kn.me< en beveiligde loei ik
terugkeerde de inedede ling van de dienst
bode Mr Linlon was weer. bij bel bed
gaan zitten; toen ik weer binneiikw
.sloeg hij zijn oogen op, las tien zin uil
mij li verslagen uiterlijk, en sloeg ze
neer zonder een bevel le geven of één
woord lo uilen
..Moeien we eenige inaalregelenemen
om baar in Ie halen en lenig le brengen?'
vroeg ik. „Wal moeten we doen?"
„Zeging ui) eigen beweging", antwoord
de de meester; „z.e had een recht om te
gain als zij d,al verkoos Val mij niel
meër mei haar lastig Voorlaan is zij al
leen mijn zuster in naam, niet omdat il<
tiaar verloochen: maar omdat ze mij ver
loochend heeft
En dal was alles wal liij over do zaak
zei Hij informeerde in het geheel niét
verder en maakte geen melding me m van
haar, behalve dat hij mij beval om al wat
ze in huis bezat naar haar nieuav®' huis
le zenden, als ik dal wist, en waar hdt
ook mocht zijn
HOOFDSTUK XIII
Gedurende twee maanden bleven die
vluchtelingen afwezig In die twee maan
den onderging en overwon Mrs. Linton
"TTl It-Xx
wol CanaM#"
Na alle probeersels
toch weer
CAR AVE LL1S!
hoord Wie den moed heeft voir de
herhaling, bewijst en zich zeil en ne
genen, die komen luisteren een «moten
dienst W.iC Bich niel de moeite waard
vindt veroordeelt zich zelf
Daarom heeft de directeur dor /ung-
vercemging .Tol Oefening en t'iisp Mi
ning alhier voor hel tweede concert ecu
program samengesteld Werken v in Jo-
Inmn Sebastiaan Bach' Kanlalen en
Gcistliche L eder.
Als Kantor van het Thomasstift le
Leipzig heelt hij voor dc leerling.» vin
dat Stift en voor de gemeente koralen .be
werkt en muziek geschreven >p Eijh-M-
woorden. waarbij solisten medewerking
moesten verleenen
Is er in hel algemeen meer V)eh\ngsl:A-
lijig in de uitvoering v ai een gro -l werk
en is er misschien iels vervelends in de
besludceriiig dezer kleinere werken, men
late zich toch niet door zulke iKterlijkei
dingen leiden bij lief 'heoordeelen vmj
w il ten «ehoore zal w irrien gebracht
Het progron van wat op 10 Maart is
zal worden uitgevoerd geeft werkelijk
een verzameling kostelijke composit es
waarin de zeer bijzondere kunst van den
meester duidelijk uitkomt. En dit bijzon
dere wordt duidelijk als men twee din"
gen wil bedenken. In «Ie eerste plaats .'it
Wanneer van tweeërlei muziek gesproken
kan worden, n 1. van de dichterlijke en
de schilderachtige muz'.ek. dan is bij.
Wignor de componist van zuiver «lichtor-
lijko muziek en Bach do meest conse
quente vertegenwoordiger fier schilder-
flclilige muziek Bij de eerste vinden >\e
dal ecu dichterlijke gedachlenreeks. zij
hel aan de hand van een gedicht oi in
ransluiling aan een program in tonen
wordt uitgebeeld, de tweede kenmerkt
zich daardoor, dat hij ziel) «laarl >o h«-
perkl om een gevoel of een gebeurtenis
op een bepaald praegnant oogenTilik vast
le houden en het te schilderen naar J.ijn
piltoresken Irani, zooals I op zich zeil
is, zonder dat hel vroegere on latere me
de tot uitdrukking wordt gebracht Bach
beeldt in zijn werk uil een gevoel óf een
gebeurtenis; dal maakt veel van wal
moeilijk le begrijpen schijn!, vork! Mrbaar
omdal het niet alleen voorkomt, waai
hij net gebeuren in de natuur vveergcll
Vnaar ook waar hij vromen lekst behan
delt zooals dat in zijn kanlalen en
geestelijke liederen het geval i-,
Hierdoor wordt ook duklelijk. hoc B
heerlijke muziek heeft kunnen maken op
zoo v>nboleekonendc en weinig muz i, I.
woorden. De verhouding van de muziek
lol don tekst bij Bach is zo levendig,
als men zich die maar voorstellen kan
De structuur van den inu/ikalen zin F
niel min of meer kunst ma l* g aan den
houw vin den woord-zin aangepast zij
is er volkomen identiek mee En sv l w ,-
ren die teksten heel vaak? Meestal op I
eerste gezicht* geneel ongescliKkl om n:
muziek Ic worden gezel. Een Bijbehvo-.-'l
is niet uit rytluniscne ervaring, maar uil
den nood der verlating geboren en vormt
zeker geen muzikale periode Dc god
ten zijn heel dikwijls 'il even ongesenikl
en, wit f.e woorden aangaat v;iak nbe
nullig kreupelrijm. zónder eenbeil t
den ei'gsleii sehou van wal wordt aange
duid als hersenkoorts. Geen moider Icon
een oeiiig kind mei moer toewijding heb
ben verpleegd dan Edgar haar oppastë
Dag en nacht waakte luj en ve,'droeg hij
geduiklig al den lasl die «eprikke'de ze
nuvven on een geschokt versland konulen
le weeg brengen en hoewel Kennelli op
merkte dal w il hij van hel graf redde
zijn zorg alleen zou heloonen door in
do toekomst een voortdurende bron *an
ongerustheid te zijn dal in workdijjk
beid zijn .gezondheid en kracht went©»
Opgeofferd om alleen een menschèlijkc
ruïne te bewaren kende zijn dankbaar
heid en vreugde geen grenzen toen Ca-
Ihnrina's teven builen gevaar werd ver
klaard. en uren lang kon lyj naasl haar
zitten, en oen lïngzaam terugkeer tal
licii inclijke gezouaiiei l nagaan en zijn
le hoopvolle verwaehlingeii met <le illusie
vleien 'dat ook haar geest weer in zijn
evenwicht terug zou keeren en zo spo.*-
,dig wot gehe: 1 dezelfde zou zijn.
Den eersten keer dal ze de kamér
verliet was in hel begin van de Volgen-
do'Maart Mr. Linlon had 's luórgeus* een
handvol gouden orocussen op haar kus
sen geplaatst; Iiqar oog dat in lau» niet
van eenige vreugde geglinsterd had, zag
zo bij hel ontwaken en schitterde ver
heugd toen zij ze gretig bijeenverzamelde-
Dat zijn op de Heights de vroegste biloe-
SPECIALS 2\',cts.
FINE FLEUR 3
Cigarettes
mengesleld uil uitdrukkingen en zinnen
aan den Bijbel en aan hot gezangboek
ontleend Maar leest men dezelfde zin
nen nu in de werken van Baeli. dan slaan
plotseling i.n een gesloten, muzik.l'
periode De vnieiislemining van wo ud
011 loon geelt bij B.ieli dit aangrijpende
schouwspel. dal bij de klanken der
tonen de woorden Is do ir een lioogore
Icveiisiir.U'h! aaugeraakl. hel gewiad van
nederigheid a I werpen en zich in \c -
hecrlijkle gestalte vortoonen M'au l^lie
gebrekkige woorden drukken een gov >ol
gil of herinneren aan een gebeurtenis, en
l is dal geviel en die gebeurtenis, welke
Bacb in heerlijke muzi >k schildert waar
bij dan heel dikwijls een zeer bijzondere
opvatting der Bijbelwoorden getuigt van
diep en persoonlijk beleven Zoo geeII
Bach aan den loksl meteen en dieperen
zin en ver vorm I hem lold it hij in de
tonen een nieuwe gedaante verkrijgt
Misschien kunnen deze opmerkingen
ons helpen bij het luisteren naar wat van
I' eh ten geb lore gebracht wordt Dé
eerste kan la te Schel, welch eine Liebe*
schijnt bedoeld te zijn om pipuDir lo
worden. Het eerste koor beslaat uil een
heerlijke fugi, uc drie loralen maken| et-iï
groolscheu indruk In Ni.mm. was dein
islis dil minder hel geval Verwon
dering wekt weder de dialoog van
Sopraan en Bas in .Ltobster Jesu, inein
Verlangen.' welke kanlale eindigl met
een bekende koraal melodie die zio
ontroerend sell ,011 is gezel De ka 11 l-ate
„Glirist Dg im Todos banden behoort
lol de meest indrukwekkende Dc mach
tige muzikale spraak dézer kanlale heelt
altijd door groole bewaiuleriiig gewekt
Voor de uitvoering dezer to >nsl ukken
wordt veel geëisehl w int bij Bach heeft
lie's een zeer bijzondere heteekonis
De dames-solisten, sopraan en alt, zul
len Gcistliche Leder zingen 1 it ('en
groeten schat van dozen groote der
grootste» hebben zij er eenige gek 1/011
die ieder voor zich getuigen vin wal de
k nlor voor kerkmuziek heelt gewerkt
Aangrijpend schoon is bel Fed Bist du
bei mir dal hij wijdde aan 2iju trouwe
Jevensgezellin.
De bariton zingt een Aria uit de M.il-
tliaus-passioii F< ii die. tenzij dal heer
lijke toondicht in zijn geheet gezongen
wordt, nooit wordt gehoord J,n dezen lijd
van t jaar vraagt immers, alles 0111 die
Passionsmuziek dal is 'om den gr loten
toondichter B:ch. Belangstelling voor de
uitvoering van zijn werken is de open
baring van hel ernstig begeeren naar
w aarachligo suboonlieid.
.Uit de Lee r s c li o n I v a 11
de Spade' door dr II M
IiCopoid Uiig. W J. Thie-
nip en Oo
liet derde deel, even lijvig als tip
In de vorige, en ook weer voorzien van
lal van foto's en aanleekeiilngen
Over den inhoud hebben we 11a onze
alg meene opmerkingen bij de eerste
twee deelen. weinig le zeggen Ook dit
bock bestaal uil een herdruk van de
door velen gelezen opslepen in de N
uien'" ri-'p zij uil „Ze herinneren mij
a 111 zachte dooiwinden en aan warmen
zouneiisciiijii en an .bijna gesmolkn
sneeuw Fdgar, is er niet oen zuidenwind
en is dc sneeuw niel bijna wpg?"
„De sneeuw is hier geheel weg, lieve
ling", antwoordde haar echtgenoot; .,011
ik /.o maar twee witte vlakken op de
heele reeks heideieldciidé lucht ïsb'iuw
en ue lecuwerikken zingen en (ie riviertjes
en beken zijn allen boordevol Galhurina,
de vorige lente om dezen lijd verlangde
ik je onder dit dak le hebben, 1111 ver
lang ik dal je een mijl of ftwee deze
heuvels op was, de lucht is zoo liefelijk,
ik voel dat bel je zou genezen
„Ik zal daar nog maar een keer zijn",
zei. de zieke, „en dan zal je me ver
laten en ik zal daar altijd blijven. De vol
gende lente zal je opnieuw verlangen om
mij onder dit dak te hebben en je zult
terugzien en denken dal je vandaag ge
lukkig was
1 i a I011 'l efkoosdo haar op de leederslo
w ij, o en lichtte haar door de innigste
woorden op le vroolijkenmaar ze keek.
Onzeker naar de bloemen en Ijel haar
oogleden vol worden mei tranen en ze
onbelemmerd F-ngs haar wangen ■.troo-
mcn.
fW»rdt vctv»M.<1